Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig is
daNpy is aan het strijden voor winterbandenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
Mijn tip dan: Als het sneeuwt, blijf van de weg, en de dagen daarna ook...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:08 schreef D0808 het volgende:
Waar blijven de tips? Dit topic is helaas weer volgelopen met winterbandpriesters die hun heilige winterbandreligie komen prediken.
Je moet wel voldoende afstand houden, maar dat moet je ook als het niet sneeuwt. Alleen moet je met zomerbanden nog veel meer afstand houden en nog voorzichter rijden. Snap het nu gewoon eens een keer...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:
[..]
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Je hebt teveel marketingblabla gehoort...quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[...]
Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw, ze zijn er voor alle omstandigheden beneden de 7 graden(uit m'n hoofd)
Op dat punt bieden winterbanden je meer grip dan zomerbanden, of dit nou droog, nat, glad of whatever is. Vergeet niet dat je in een stalen kooi van minimaal 800+ kilo rijdt, en als zoiets eenmaal begint te glijden dan stop je dat niet.
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:01 schreef machtpen het volgende:
Jullie lopen gewoon die verhalen over de zomerbanden ter plekke te verzinnen. Mega ongeloofwaardig allemaal.
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...
Nee voor normale mensen sneeuwt/vriest het buiten nooit.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.
Nee, domweg niet iedereen heeft de mogelijkheden (lees: financiën) om zich winterbanden inclusief velgen aan te schaffen, en die mensen kun je ook niet zomaar sommeren om dan maar thuis te blijven. De automobiele wereld rijdt als sinds 1904 ofzo in het rond op normaal rubber, maar sinds de uitvinding van de winterband is dat ineens allemaal 'bloedgevaarlijk'quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?
quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ah, vroeger weer. Toen er nog geen gordels, geen kreukelzones, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging was?
Dat refereren naar vroeger is zinloos, tijden veranderen, banden veranderen...
En als je geen winterbanden kunt permitteren, dan heb je een auto boven je stand gekocht. Daar blijf ik gewoon bij. Want je kunt ook onverwachte reparaties krijgen of er kan plotseling een band klappen. Dan heb je ook geld nodig om dat op te kunnen vangen.
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En nou kap ik er mee, niet mee te praten
meeste zomerbanden zijn volledige seizoenbanden. of je moet iets sportiefs hebben als bandquote:Op zondag 23 oktober 2011 21:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.
Dat je het in Nederland misschien maar 30 dagen effectief nodig hebt snap ik ook wel, maar de procentuele nadelen van winterbanden bij goed weer zijn te verwaarlozen met de procentuele nadelen van zomerbanden met slecht weer.
Daarnaast, als je geen winterbanden wilt kopen, schaf dan all-season aan, dan heb je tenminste altijd iets voordeel of iets nadeel (ten opzichte van de volledige seizoenband), maar ook dat is dan wel procentueel te verwaarlozen. Dan heb je ook geen last meer van 'te duur'.
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
verdikkkie dan mag ik niet meer rijdenquote:Op zondag 23 oktober 2011 22:58 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!
Ik snap het wel. Ik heb een relatief nieuwe auto uit de tijd dat ik nog werkte maar rijd nu nog maar een km of 10.000 per jaar en daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen. Als het winter is rijd ik nog wat rustiger dan normaal, gaat al jarenlang goed. Schade aan mijn en andersmans zooi is de verzekering voor en met de snelheden en wegen die ik rijd acht ik de kans klein dat ik er zelf iets ernstigs aan overhoud. Verder heb ik niets met mijn auto qua sentiment. Verder geloof ik geen kut van dat winderbanden geneuzel beneden de 7 graden. Ben gisteren nog behoorlijk hard aan het knallen geweest op de motor met rond de 8 graden en die banden daarvoor zijn lastig te bestempelen als winterbanden.quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik wel heel vreemd vind is dat er zo krenterig gedaan word over banden, en dan heb ik het niet eens over puur en alleen winterbanden.
t1 is toch ouder hoorquote:Op zondag 23 oktober 2011 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
Ken Block beat you to that![]()
[ afbeelding ]
Ik heb een E46. En volgens mij heb je mn uitnodiging niet goed gelezenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |