abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:45:10 #101
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103339442
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:59:53 #102
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_103340252
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

maar de auto blijft wel beter bestuurbaar
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_103341458
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:59 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

maar de auto blijft wel beter bestuurbaar
Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?
pi_103341674
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:20 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren zodat je kan sturen...
pi_103343066
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.
pi_103344164
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.
Ga hier klein beetje mee met daNpy.
Op een droge weg,en met volledige zelfbeheersing kun je veel sneller stil staan zonder ABS als met.
Heb zelfs ooit in me opleiding een reportage in de les gezien waar ze dit uitvoerig deden testen.

Maar daar we niet allemaal coureurs zijn,is voor het grote gross abs waarschijnlijk beter. ;)
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_103345667
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:05 schreef Rainesz het volgende:

[..]

Ga hier klein beetje mee met daNpy.
Op een droge weg,en met volledige zelfbeheersing kun je veel sneller stil staan zonder ABS als met.
Heb zelfs ooit in me opleiding een reportage in de les gezien waar ze dit uitvoerig deden testen.

Maar daar we niet allemaal coureurs zijn,is voor het grote gross abs waarschijnlijk beter. ;)
Met de huidige ABS systemen is daar geen sprake meer van.
En als je met een noodstop de rem tot op de bodem intrapt, dan is er van doseren, zonder ABS, ook geen sprake meer.

Hetzelfde geldt voor slipcontrole en tractiecontrole. Op Fiorano was Schumacher ook niet meer sneller met de tractiecontrole uitgeschakeld dan met een ingeschakeld systeem.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103350500
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen :D
  donderdag 20 oktober 2011 @ 23:08:29 #109
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_103351808
Ik heb nog nooit op winterbanden gereden. Snap ook niet dat iedere motherfucking hipster ineens winterbanden moet hebben. 5 jaar terug had je die alleen als je een goeie baas en dito leasebak had. Nu moet iedereen ze hebben.

Rij net als iedereen op dat moment met dezelfde snelheid, op tijd remmen, afstand en niet zo janken met je zwarte montuurtje en nepglazen.

De laatste keer dat ik een ongeluk had, had ik zo'n jeukporem op winterbanden op m'n achterbank met z'n mini.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 23:08:58 #110
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_103351829
En ik rij automaten en ik kan niet eens afremmen op de motor :')
Nooit gezeik, gewoon rijden en opletten.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_103352865
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen :D
Dan zou ik (als het een moderne auto is) toch je ABS eens laten nakijken, want ABS zorgt er juist voor dat je bij een noodstop (in nood tot de bodem de rem intrappen) de wielen niet blokkeren.
Bij de auto van mijn vriendin (15 jaar oud met ABS) willen de wielen ook wel wat blokkeren, maar met mijn auto (3 maand oud) kan ik trappen wat ik wil, maar blokkeren is er echt niet bij.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  Forum Admin vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:59:06 #112
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_103356500
Winterbanden maken wel degelijk verschil, alleen denkt de gemiddelde jan met de pet dat je je rijstijl dan niet meer hoeft aan te passen (k hep tog winturbandu??) .. En zo werkt 't dus niet :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:34:20 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103361134
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Ik heb ook een aantal slipcursussen gedaan, erg leerzaam.
Bij de laatste waren we met de DAFclub en mochten de laatste 2 uur met de DAFjes op de baan.
Erg leuk om te merken dat de mensen met een DAF (ik op (te) brede zomersloffen) eerder stilstonden op de gladde baan dan met een nieuwe Astra met of zonder ABS.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet weet wat voor banden Astra's voor hadden liggen, achter iig slicks. Nou staan de banden onder mn DAF wel goed, maar met regen gaat ie zeker lekker makkelijk dwars omdat ze eigenlijk te breed zijn, dus er geen sprake van veel meer grip tov de Astra's. Gewicht speelt een veel grotere rol.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103361239
Ik maar denken dat ik gewone banden heb, blijken het 'zomerbanden' te zijn :'). Rijd ik al een half seizoen illegaal.
pi_103362462
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 08:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik maar denken dat ik gewone banden heb, blijken het 'zomerbanden' te zijn :'). Rijd ik al een half seizoen illegaal.
Deze mag wel in het topic met faal-comments... :')

Een band is pas 'illegaal' als deze minder dan 1,6 MM profiel heeft. Het maakt niet uit of dit zomer/winter/all-season/blabla type is...
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:02:48 #116
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103362565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbord ;)
pi_103362654
Deze discussie gaat ook nergens over.
Er worden verschillende beweringen gedaan zoals:
-Winterbanden zijn zonde van je geld
Wanneer je bijvoorbeeld grof gezegd 6 maanden rijdt op je zomersetje en 6 maanden op je wintersetje, dan komt dit neer op een dubbele levensduur van beide setjes waardoor je toch hetzelfde geld kwijt bent. Ik ga hier uit van gelijke slijtage van beide setjes.

-Maakt geen reet uit of je in de winter met zomerbanden rijdt.
Het is ook niet verboden om met zomerbanden in de winter te rijden. Ga er wel van uit dat je zomerbanden sneller slijten in de winter. Dit is tevens mijn eigen ervaring omdat ik mijn 4mm profiel had omgetoverd in slicks midden in de winter van 2009/2010 :')

-Gecontroleerd gas geven geblaat
Als je echt vast zit, dan zit je ook echt vast. Dit kan te maken hebben met de plek waar je vast zit. Je hebt van die parkeervakjes met een helling waar je dan ingesneeuwd raakt en je auto er niet meer uit krijgt. Kan je wel gas geven wat je wilt maar als je je auto in zijn 1 zet en rustig uit kan stappen om te kijken hoe je banden stationair draaien dan maakt dat geen reet meer uit.

Tevens voor de winterbandhaters....probeer het zelf uit voordat je zegt dat het geen nut heeft. Denk niet dat half nederland zo dom is om hier in te trappen als het geen effect zou hebben. Dit is ook een kwestie van logisch nadenken.

Voor de ABS/ASC en dergelijke luxe optie fans
-ABS werkt niet op ijs/ijzel
-Je rijdt er niet veiliger mee
-Je kan er niet harder mee rijden omdat deze "goed" zouden werken.

Dit soort snufjes zijn hulpmiddelen...die bieden assistentie aan wanneer het fout dreigt te gaan en niet om je standaard rijgedrag te ondersteunen.

Zelf heb ik dus 2 maanden in de winter van 2009/2010 letterlijk op slicks gereden omdat ik nergens voor een normale prijs banden kon halen(275/30/19 en dan een chinees merk vanaf 300 euro ging voor mij iets te ver). Tja het sneeuwde nooit zo erg. Dit keer ben ik wel voorbereid :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef T42 het volgende:

[..]

dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbord ;)
ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkeren ;)

Nogmaals...ABS is geen oplossing maar een hulpmiddel.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:08:40 #118
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103362720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:32 schreef daNpy het volgende:

[..]

Want?
Banden zijn je belangrijkste contact met de weg.
De allernieuwste elektronische snufjes niet :)
jah ik rij alleen oud en JAH ik weet dat die 40x onveiliger zijn dan een moderne auto.
jij kennelijk niet?

nieuwste snufjes voor mij zijn oa gordels voor, gordels achter, kreukelzone, radiaalbanden, 2 schijfremmen, 4 schijfremmen, gedeelde remcircuit, stuurkreukelzone, veiligheids glas, hoofdsteunen enz

zie hierin al geen electrische snufjes staan :') en dit zit in meeste van mijn auto's er niet in.

en jah ik durf daar dagelijks mee rond te rijden zelfs in de winter en laaste 10 ongelukken zijn nog altijd andere geweest die tegen mijn geparkeerde auto moetten rijden.
pi_103362820
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:12 schreef mstx het volgende:

[..]

En nog een extragratis tip: in de zomer mag je ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden.
En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:12:28 #120
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103362825
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:05 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkeren ;)Nogmaals...ABS is geen oplossing maar een hulpmiddel.
dat zei je eerst nie ;) dus ging ervan uit dat je altijd blokerende wielen had bij hard trappen
pi_103362930
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef T42 het volgende:

[..]

dat zei je eerst nie ;) dus ging ervan uit dat je altijd blokerende wielen had bij hard trappen
Heb je gelijk in. Ik wordt alleen misselijk van de mensen die aankomen met jaa ABS werkt goed op ijs en dan gebeurt er niets.

Vorig jaar vertelde een collega mij dat hij achterste voren stond op de weg toen hij ging schakelen. Was een man van 66 in een Nissan Micra. Een ander collega reageerde hierop en zei dat hij ABS en nog iets had waarmee zijn auto niet zijwaards zou glijden :')
pi_103363082
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.
Nog een tip dan maar... Je hebt met winterbanden meer marge tot het fout gaat dan met zomerbanden... :')

En met winterbanden kun je dan minder afstand houden dan met zomerbanden, omdat je marge groter is... Jammer dat die zomerbandjosti's nog steeds denken dat je op winterbanden niet harder kunt rijden. Je marges tot het fout gaat op sneeuw worden gewoon veel groter...

Dat je niet zo hard kunt rijden als wanneer er geen sneeuw ligt, is een feit. Maar als die er wel ligt kun je met winterbanden zeer zeker harder rijden dan met zomerbanden... Misschien 70 km/h op de snelweg in plaats van 120 km/h, terwijl zomerbandrijders misschien maar 40/50 km/h kunnen rijden om dezelfde remafstand te houden, en dat zorgt dan gewoon voor onzettend oponthoud. Om maar te zwijgen over het maken van bochten waar zomerbandrijders bijna stil moeten gaan staan terwijl de winterbandrijder dit niet hoeft.
pi_103363303
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat je niet zo hard kunt rijden als wanneer er geen sneeuw ligt, is een feit. Maar als die er wel ligt kun je met winterbanden zeer zeker harder rijden dan met zomerbanden... Misschien 70 km/h op de snelweg in plaats van 120 km/h, terwijl zomerbandrijders misschien maar 40/50 km/h kunnen rijden om dezelfde remafstand te houden, en dat zorgt dan gewoon voor onzettend oponthoud. Om maar te zwijgen over het maken van bochten waar zomerbandrijders bijna stil moeten gaan staan terwijl de winterbandrijder dit niet hoeft.
Dit bestrijdt helemaal niemand.
De discussie begon met dat mensen met zomerbanden helemaal van de weg moeten blijven. Moeten ze lekker zelf weten. Direct dat vingerwijzende gedoe met 'Oh, jij hebt zomerbanden, jij hoort helemaal niet meer op de weg. Blijf thuis!!!'. Dat is kansloos, kan er niets anders van maken.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:32:03 #124
9859 crew  Karina
Woman
pi_103363436
quote:
8s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:08 schreef Biogarde het volgende:
En ik rij automaten en ik kan niet eens afremmen op de motor :')
Nooit gezeik, gewoon rijden en opletten.
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet :P
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_103363622
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:58 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Deze mag wel in het topic met faal-comments... :')

Een band is pas 'illegaal' als deze minder dan 1,6 MM profiel heeft. Het maakt niet uit of dit zomer/winter/all-season/blabla type is...
Dus ik mag toch rijden op mijn gewone banden?
pi_103363844
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet :P
In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?
Dan wordt er op lage snelheid minder vermogen naar de wielen gestuurd, zodat je minder snel doorslipt.
pi_103363894
quote:

[..]

Nou in een automaat kan je hem nooit in zn 2 zetten toch? Ik heb hiervoor 2 bmw 5 series gehad en wanneer je hem in zn 2 zette en stil stond, dan had hij een lichte 1e versnelling waarmee hij daarna naar zn 2 schakelde.
Hoe weet ik dit? Ik heb ooit de 1e versnelling van de D stand gemold en wanneer ik in zijn 2 zette toen zat hij in de speciale 1 waarmee hij vervolgens in zn 2 ging. In de D deed hij niets meer totdat ik op snelheid was en in zijn D in de 2e versnelling stond :P ( dus in de 2 stand optrekken en rond de 40 km/h in zn D doen)
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:06:56 #128
9859 crew  Karina
Woman
pi_103364566
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:45 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?
Dan wordt er op lage snelheid minder vermogen naar de wielen gestuurd, zodat je minder snel doorslipt.
Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.

@Gokhan: ik heb het een paar keer zo gedaan, geen problemen gehad (maar dat was dus inderdaad in zijn 2 wegrijden in in 2 blijven rijden).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_103364667
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:06 schreef Karina het volgende:

[..]

Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.

@Gokhan: ik heb het een paar keer zo gedaan, geen problemen gehad (maar dat was dus inderdaad in zijn 2 wegrijden in in 2 blijven rijden).
Hmm in zijn 3 of 4 trok hij bij mij mooi in zn 1 op
pi_103364726
FWD rijders raad ik niet aan om zoveel mogelijk op de motor af te remmen, dan komt straks de achterkant voorbij :+
pi_103364853

:')
pi_103365635
quote:
:|W

Welk gedeelte van 'monteren op de aangedreven wielen' zal hij niet snappen? :P
pi_103365691
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:33 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

:|W

Welk gedeelte van 'monteren op de aangedreven wielen' zal hij niet snappen? :P
80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is. :P
pi_103366690
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:34 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is. :P
Al zou je geen kennis over auto's hebben maar dit staat toch echter op je kentekenpapieren.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:10:14 #135
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103367057
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:28 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Dit bestrijdt helemaal niemand.
De discussie begon met dat mensen met zomerbanden helemaal van de weg moeten blijven. Moeten ze lekker zelf weten. Direct dat vingerwijzende gedoe met 'Oh, jij hebt zomerbanden, jij hoort helemaal niet meer op de weg. Blijf thuis!!!'. Dat is kansloos, kan er niets anders van maken.
zou perfect zijn voor een south park aflevering... :P
pi_103368861
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:10 schreef T42 het volgende:

[..]

zou perfect zijn voor een south park aflevering... :P
Beetje in dezelfde categorie als die aflevering over hybrides :+
  FOK!Fotograaf vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:59:12 #137
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_103371466
Ik ben in de kerstperiode met zowel zomersloffen als wintersloffen naar Oostenrijk geweest en ik kan daarover (eigen ervaring) het volgende zeggen:
Ik ga liever op wintersloffen. Terug met zomersloffen via Stuttgard gegaan in plaats van blazen over de A3, terwijl ik een blaasbak bij me had (MB C combi).
Natuurlijk, als je op aangereden sneeuw je handrem aantrekt of, in geval van de MB, je stuur dwars zet en je gas hard intrapt terwijl traction controll uitstaat, dan krijg je de wagen wel om, dat lukt je zelfs met kettingen (ja, heb ik ook gedaan).
Feit is dat ik het prettiger vond om in natte en opvriezende sneeuw in Oostenrijk op winterbanden te rijden dan op zomerbanden. Helemaal in de Alpen kan je op winterbanden beter meekomen met het normale verkeer, is mijn ervaring.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_103373538
Ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die winterbanden onzin vinden...
en dan voor de veiligheid 50 gaan rijden op de snelweg.....

Ik koop ze namelijk wel, en ik zou graag naar huis willen 's middags.... en daarmee bedoel ik niet 50 over de snelweg cruisen ;(
  zondag 23 oktober 2011 @ 00:35:35 #139
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_103438013
quote:

[..]

Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.
  zondag 23 oktober 2011 @ 01:09:38 #140
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103439341
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben in de kerstperiode met zowel zomersloffen als wintersloffen naar Oostenrijk geweest en ik kan daarover (eigen ervaring) het volgende zeggen:
Ik ga liever op wintersloffen. Terug met zomersloffen via Stuttgard gegaan in plaats van blazen over de A3, terwijl ik een blaasbak bij me had (MB C combi).
Natuurlijk, als je op aangereden sneeuw je handrem aantrekt of, in geval van de MB, je stuur dwars zet en je gas hard intrapt terwijl traction controll uitstaat, dan krijg je de wagen wel om, dat lukt je zelfs met kettingen (ja, heb ik ook gedaan).
Feit is dat ik het prettiger vond om in natte en opvriezende sneeuw in Oostenrijk op winterbanden te rijden dan op zomerbanden. Helemaal in de Alpen kan je op winterbanden beter meekomen met het normale verkeer, is mijn ervaring.
100% met je eens maar hier vind ik ze niet nodig ;) maar je mag ze natuurlijk wel kopen alleen is nu iedereen op andere banden vogelvrij... :')
  zondag 23 oktober 2011 @ 01:10:40 #141
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103439380
quote:
11s.gif Op zondag 23 oktober 2011 00:35 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.
had een benz uit 69 en heb hem niet eens op de winterstand hoeven te zetten.
pi_103442326
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:48 schreef rival het volgende:
Ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die winterbanden onzin vinden...
en dan voor de veiligheid 50 gaan rijden op de snelweg.....

Ik koop ze namelijk wel, en ik zou graag naar huis willen 's middags.... en daarmee bedoel ik niet 50 over de snelweg cruisen ;(
Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.
pi_103443662
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:52 schreef machtpen het volgende:

[..]

Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.
Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.
  zondag 23 oktober 2011 @ 09:47:10 #144
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103443988
Jammer dat veel mensen niet willen snappen dat ze best harder kunnen rijden in de sneeuw, maar dat ze dan op de veiligheid van mensen zonder winterbanden inleveren ;(

Waar ik vandaan kom, noemen ze dat asociaal :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_103444066
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 08:58 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.
Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.
  zondag 23 oktober 2011 @ 10:00:48 #146
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_103444127
1tje die ik ooit nog van mijn moeder geleerd heb :) :
Oprekken in ze 2 om bv een gladde parkeerplaats af te komen.
pi_103444147
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 07:52 schreef silenthill het volgende:
Bij echt slecht weer laat ik de auto staan.
Ook als je al op locatie bent en bij vertrek er opeens 15cm blijkt te zijn gevallen?

99 van de 100 lui rijden dan alsnog op hun zomerglijbandjes als levensgevaarlijke idioten met 10km/u naar huis.
pi_103444502
quote:
13s.gif Op zondag 23 oktober 2011 09:47 schreef Sounddragon het volgende:
Jammer dat veel mensen niet willen snappen dat ze best harder kunnen rijden in de sneeuw, maar dat ze dan op de veiligheid van mensen zonder winterbanden inleveren ;(

Waar ik vandaan kom, noemen ze dat asociaal :X
Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...

Mensen die over de limiet gaan doen dan ook in de zomer met zomerbanden, daar hebben ze de winter niet voor nodig. :')
pi_103444527
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 09:54 schreef machtpen het volgende:

[..]

Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.
Als je een veilige stopafstand wilt hebben in de sneeuw dan kun je niet veel sneller inderdaad, in ieder geval niet even snel of sneller dan iemand met een winterband... :')
pi_103444975
Ik vind al die mensen hier met winterbanden helemaal niet klinken als goede chauffeurs.
  zondag 23 oktober 2011 @ 10:59:28 #151
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103445064
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...

Mensen die over de limiet gaan doen dan ook in de zomer met zomerbanden, daar hebben ze de winter niet voor nodig. :')
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd? :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_103445143
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd? :)
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...

Dat iemand met zomerband dan denkt dat hij net zo hard kan rijden als iemand met een winterband is toch echt zijn eigen probleem, niet dat van de winterbandrijder...
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:06:13 #153
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103445199
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot :)
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:06:34 #154
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_103445210
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...
Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:08:17 #155
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_103445251
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot :)
En mensen zonder abs, en mensen zonder esp. Oh, en alleen rode auto's mogen de weg op, want die zijn het best/snelst zichtbaar.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_103445353
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef Frezer het volgende:

[..]

Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.
Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:14:15 #157
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_103445388
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...
Met op die manier netto dus geen resultaat...
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:14:19 #158
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103445392
quote:

[..]

Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijven ^O^
pi_103445539
quote:

[..]

Hou me dan tegen jongeuh!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103445599
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Frezer het volgende:

[..]

Met op die manier netto dus geen resultaat...
Dus iemand met winterband moet rustiger rijden om nog meer marge te hebben of wat, dan moet die zomerbandrijder nog rustger rijden voor hetzelfde resultaat dus kan de winterband alsnog harder...

Waarom niet meteen de max snelheid naar 20 km/h per uur verlagen op de snelweg in de zomer zodat het dan netto resultaat oplevert. :')
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:33:57 #161
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103445859
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat iemand met zomerband dan denkt dat hij net zo hard kan rijden als iemand met een winterband is toch echt zijn eigen probleem, niet dat van de winterbandrijder...
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zand :W
pi_103445934
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Moeten we dan allemaal max 45 km/h gaan rijden omdat er in invalidenwagentjes op de weg rijden? :W
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:37:43 #163
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103445961
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijven ^O^
Dat sowieso, maar niet alleen in de winter.
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:42:25 #164
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103446079
quote:

[..]

Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?
pi_103446834
Waar blijven de tips? Dit topic is helaas weer volgelopen met winterbandpriesters die hun heilige winterbandreligie komen prediken.
pi_103446884
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Rustig rijden, anticiperen, en bij langzaam rijden snel opschakelen en weinig gas geven. Vooral niet met slippende koppeling gaan rijden.
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:09:55 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103446899
De tip is neem winterbanden.
Je zomerbanden slijten niet, je winterbanden niet in de zomer en je netto kosten zijn 0.

Je hebt meer grip, meer marge om een stop te kunnen maken en kan beter met het verkeer meekomen.
pi_103446957
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:09 schreef daNpy het volgende:
De tip is neem winterbanden.
Je zomerbanden slijten niet, je winterbanden niet in de zomer en je netto kosten zijn 0.

Je hebt meer grip, meer marge om een stop te kunnen maken en kan beter met het verkeer meekomen.
Snap je de topictitel niet ofzo?
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:14:10 #169
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103447013
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:11 schreef D0808 het volgende:

[..]

Snap je de topictitel niet ofzo?
Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succes :)
pi_103447131
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:14 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succes :)
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
pi_103447935
Ohjee het topic begint opnieuw.
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:48:04 #172
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103448053
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:

[..]

Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.
pi_103448174
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:48 schreef daNpy het volgende:

[..]

Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.
Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:00:12 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103448465
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:51 schreef D0808 het volgende:

[..]

Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig is :)
pi_103448819
quote:

[..]

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal
  Forum Admin zondag 23 oktober 2011 @ 16:50:10 #176
pi_103458556
Volgens mij begrijpen bepaalde mensen niet dat JIJ wel ontzettend voorzichtig en defensief kan rijden, maar er hoeft maar 1 klaphark te zijn die dat niet doet en je duikt er vol in, want als je remt glijd je gewoon door. :')

Als je al te heikneuterig bent om ''geld'' uit te geven aan ''winterbanden'' dan moet je met je dikke bloedkop helemaal niet op de weg zijn. Het is al meerdere malen uitgelegt dat de netto kosten laag zijn.

Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw, ze zijn er voor alle omstandigheden beneden de 7 graden(uit m'n hoofd)
Op dat punt bieden winterbanden je meer grip dan zomerbanden, of dit nou droog, nat, glad of whatever is. Vergeet niet dat je in een stalen kooi van minimaal 800+ kilo rijdt, en als zoiets eenmaal begint te glijden dan stop je dat niet.

Zo heb ik een keer voor een golfje gestaan die een flauw heuveltje voor een rotonde niet op kwam, resultaat? stuk of 15 auto's die stonden te wachten omdat meneer het niet nodig vondt om winterbanden te monteren. Nu is het in dit geval gewoon vervelend, maar leuk als diezelfde droeftoeter niet oplet en een noodstop moet maken, dan glijdt ie gewoon doodleuk tegen je aan.

Maar ja, banden en Nederlanders, ik weet niet wat het is. Het is je enige contact met de weg en juist daarop word zo ontzettend geknepen. Levensgevaarlijk.

Enfin, als jij lekker met 40km/u over de snelweg wil sukkelen omdat jij ''godverdimme heul nie die kleute winterbandu'' niet nodig hebt, be my guest. Besef je wel dat je een gevaar op de weg bent, voor jezelf en voornamelijk voor anderen. :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zondag 23 oktober 2011 @ 16:55:01 #177
pi_103458747
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:00 schreef daNpy het volgende:

[..]

Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig is :)
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)

Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.

edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:58:32 #178
251119 Rainesz
flets outz
pi_103458885
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)

Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.

edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
daNpy is aan het strijden voor winterbanden ;)
Dus die hoef je niet te overtuigen.
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_103459002
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:08 schreef D0808 het volgende:
Waar blijven de tips? Dit topic is helaas weer volgelopen met winterbandpriesters die hun heilige winterbandreligie komen prediken.
Mijn tip dan: Als het sneeuwt, blijf van de weg, en de dagen daarna ook... :)

Wil je toch rijden met zomerbanden als het sneeuwt, schaf dan sneeuwkettingen aan en zet die eronder, ongeacht dat dit wettig niet is toegestaan, is het de enige manier om veilig op weg te zijn dan...
pi_103459066
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:

[..]

Je moet wel voldoende afstand houden, maar dat moet je ook als het niet sneeuwt. Alleen moet je met zomerbanden nog veel meer afstand houden en nog voorzichter rijden. Snap het nu gewoon eens een keer... :')
  zondag 23 oktober 2011 @ 17:14:22 #181
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_103459483
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[...]

Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw, ze zijn er voor alle omstandigheden beneden de 7 graden(uit m'n hoofd)
Op dat punt bieden winterbanden je meer grip dan zomerbanden, of dit nou droog, nat, glad of whatever is. Vergeet niet dat je in een stalen kooi van minimaal 800+ kilo rijdt, en als zoiets eenmaal begint te glijden dan stop je dat niet.
Je hebt teveel marketingblabla gehoort...
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_103461497
Jullie lopen gewoon die verhalen over de zomerbanden ter plekke te verzinnen. Mega ongeloofwaardig allemaal.
pi_103461707
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:01 schreef machtpen het volgende:
Jullie lopen gewoon die verhalen over de zomerbanden ter plekke te verzinnen. Mega ongeloofwaardig allemaal.
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt... :')
pi_103462331
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:06 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt... :')
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.
pi_103467197
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:23 schreef machtpen het volgende:

[..]

Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.
Nee voor normale mensen sneeuwt/vriest het buiten nooit.
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:14:37 #186
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103467356
quote:
13s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:42 schreef daNpy het volgende:

[..]

Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?
Nee, domweg niet iedereen heeft de mogelijkheden (lees: financiën) om zich winterbanden inclusief velgen aan te schaffen, en die mensen kun je ook niet zomaar sommeren om dan maar thuis te blijven. De automobiele wereld rijdt als sinds 1904 ofzo in het rond op normaal rubber, maar sinds de uitvinding van de winterband is dat ineens allemaal 'bloedgevaarlijk' :')
Het punt is gewoonweg dat de mensen die het wél kunnen betalen, of in de meeste gevallen van de baas of de leasemij. krijgen, zich ineens heer en meester voelen, en de mensen die het zich niet kunnen permitteren of er niet genoeg kilometers mee rijden om het nuttig te maken maar van de weg af willen hebben.

Niemand heeft last van niemand normaliter, maar de groep die claimt 'last' te hebben van mensen met zomer- of all-season banden verrotten het gewoon om rekening te houden met de weersomstandigheden, want zij hebben überbanden, wel- of niet gecombineerd met allerlei elektronische zut die hun gebrek aan inzicht zou kunnen compenseren, en iedereen die dat om wat voor reden dan ook niet heeft, 'moet maar thuisblijven'.

Houd gewoon rekening met het feit dat de auto voor- of achter je wellicht niet op winterrubber staat, en geef elkaar wat ruimte, dan blijft alles en iedereen heel.
pi_103467742
Ah, vroeger weer. Toen er nog geen gordels, geen kreukelzones, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging was?

Dat refereren naar vroeger is zinloos, tijden veranderen, banden veranderen... :')

En als je geen winterbanden kunt permitteren, dan heb je een auto boven je stand gekocht. Daar blijf ik gewoon bij. Want je kunt ook onverwachte reparaties krijgen of er kan plotseling een band klappen. Dan heb je ook geld nodig om dat op te kunnen vangen. :)
pi_103468099
Pfff, wat een instellingen weer van de winterbandpriesters.

Ik ben bijna geneigd om mijn winterbanden er weer af te halen, zodat ik lekker langzaam over de weg kan.
Ik kan met winterbanden trouwens ook gewoon heel langzaam gaan rijden natuurlijk :Y)
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:43:01 #189
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103469029
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ah, vroeger weer. Toen er nog geen gordels, geen kreukelzones, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging was?

Dat refereren naar vroeger is zinloos, tijden veranderen, banden veranderen... :')

En als je geen winterbanden kunt permitteren, dan heb je een auto boven je stand gekocht. Daar blijf ik gewoon bij. Want je kunt ook onverwachte reparaties krijgen of er kan plotseling een band klappen. Dan heb je ook geld nodig om dat op te kunnen vangen. :)

En nou kap ik er mee, niet mee te praten :')
pi_103473174
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En nou kap ik er mee, niet mee te praten :')
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.

Dat je het in Nederland misschien maar 30 dagen effectief nodig hebt snap ik ook wel, maar de procentuele nadelen van winterbanden bij goed weer zijn te verwaarlozen met de procentuele nadelen van zomerbanden met slecht weer.

Daarnaast, als je geen winterbanden wilt kopen, schaf dan all-season aan, dan heb je tenminste altijd iets voordeel of iets nadeel (ten opzichte van de volledige seizoenband), maar ook dat is dan wel procentueel te verwaarlozen. Dan heb je ook geen last meer van 'te duur'.
  zondag 23 oktober 2011 @ 21:59:56 #191
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103474896
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:38 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.

Dat je het in Nederland misschien maar 30 dagen effectief nodig hebt snap ik ook wel, maar de procentuele nadelen van winterbanden bij goed weer zijn te verwaarlozen met de procentuele nadelen van zomerbanden met slecht weer.

Daarnaast, als je geen winterbanden wilt kopen, schaf dan all-season aan, dan heb je tenminste altijd iets voordeel of iets nadeel (ten opzichte van de volledige seizoenband), maar ook dat is dan wel procentueel te verwaarlozen. Dan heb je ook geen last meer van 'te duur'.
meeste zomerbanden zijn volledige seizoenbanden. of je moet iets sportiefs hebben als band ;)
  zondag 23 oktober 2011 @ 22:58:46 #192
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_103479306
quote:

[..]

Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_103479829
Zo als topicstarter ben ik weer even terug. :P

Wat ik zo apart vind is het volgende.

In de winter zie je vaak wanneer er veel sneeuw\ijzel is, alsnog lui met een bloedgang over de meest linkerbaan echt te hard rijden. Ik bedoel, ze zullen wel allemaal winterbanden hebben en de meest technische snufjes.

Maar mij maak je niet wijs dat je met 100 km per uur in een auto tussen de 1200 kg en 1500 kg, dan alsnog veilig rijdt. Als je opeens moet remmen dan helpt hellemaal niets meer natuurlijk, bij zulke snelheden.

Ik zit voor mijn werk veel in de buitendienst, in bedrijfsauto's van 5 jaar of nieuwer, met winterbanden eronder. Veel collega's krijgen schade onder werktijd in een moderne auto, met winterbanden. Maar dat ligt denk ik aan het gevoel, van al die ingebouwde veiligheids systemen.

Nee, Zomer of winterbanden. Als je niet goed en defensief kan rijden, maakt het beide natuurlijk niet uit.

Iedereen kan zich nog die vrijdagmiddag avond van vorige winter herinneren.
Reden geen treinen meer. Na 1 uur zoeken, vonden we een taxi die ons van Amsterdam naar Haarlem bracht. Taxi reed niet harder dan 30 op de middelste baan.

Komen er alsnog van die klapjosties, die met 60 a 70 km je inhalen. :{
  zondag 23 oktober 2011 @ 23:09:55 #194
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103479876
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 22:58 schreef Grielen het volgende:

[..]

Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!
verdikkkie dan mag ik niet meer rijden
pi_103479970
@ T42,

Gat in de markt, we gaan rupsbanden verkopen. :P
  zondag 23 oktober 2011 @ 23:34:44 #196
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103481111
Ken Block beat you to that 8-)

Forum Admin maandag 24 oktober 2011 @ 00:14:41 #197
pi_103482844
Begrijp me niet verkeerd.. In de meeste gevallen kun je wel uit de voeten met een all season danwel zomerband, het is gewoon veiliger met een setje winterbanden op je auto. Dan kun je wel zeggen dat het onzin is maar mijn ervaring is dat dus niet. Wat ik wel heel vreemd vind is dat er zo krenterig gedaan word over banden, en dan heb ik het niet eens over puur en alleen winterbanden.

Nogmaals, ik lul geen fabrikanten na ; ik spreek uit ervaring. Nu heb ik geen alledaagse auto.. maar goed.
pi_103485843
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2011 00:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik wel heel vreemd vind is dat er zo krenterig gedaan word over banden, en dan heb ik het niet eens over puur en alleen winterbanden.

Ik snap het wel. Ik heb een relatief nieuwe auto uit de tijd dat ik nog werkte maar rijd nu nog maar een km of 10.000 per jaar en daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen. Als het winter is rijd ik nog wat rustiger dan normaal, gaat al jarenlang goed. Schade aan mijn en andersmans zooi is de verzekering voor en met de snelheden en wegen die ik rijd acht ik de kans klein dat ik er zelf iets ernstigs aan overhoud. Verder heb ik niets met mijn auto qua sentiment. Verder geloof ik geen kut van dat winderbanden geneuzel beneden de 7 graden. Ben gisteren nog behoorlijk hard aan het knallen geweest op de motor met rond de 8 graden en die banden daarvoor zijn lastig te bestempelen als winterbanden.

Op mijn motor aan de andere kant kan geen band goed genoeg zijn en worden kosten nog moeite gespaard.
  maandag 24 oktober 2011 @ 10:03:01 #199
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103488318
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
Ken Block beat you to that 8-)

[ afbeelding ]

t1 is toch ouder hoor ;)

en ik krijg een taxi 3 gevoel bij die auto :P
  maandag 24 oktober 2011 @ 18:39:14 #200
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103507181
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik heb een E46. En volgens mij heb je mn uitnodiging niet goed gelezen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')