ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
maar de auto blijft wel beter bestuurbaarquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?
Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:59 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
maar de auto blijft wel beter bestuurbaar
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren zodat je kan sturen...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:20 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?
Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?
Ga hier klein beetje mee met daNpy.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.
Met de huidige ABS systemen is daar geen sprake meer van.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:05 schreef Rainesz het volgende:
[..]
Ga hier klein beetje mee met daNpy.
Op een droge weg,en met volledige zelfbeheersing kun je veel sneller stil staan zonder ABS als met.
Heb zelfs ooit in me opleiding een reportage in de les gezien waar ze dit uitvoerig deden testen.
Maar daar we niet allemaal coureurs zijn,is voor het grote gross abs waarschijnlijk beter.
Dan zou ik (als het een moderne auto is) toch je ABS eens laten nakijken, want ABS zorgt er juist voor dat je bij een noodstop (in nood tot de bodem de rem intrappen) de wielen niet blokkeren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen
Ik heb ook een aantal slipcursussen gedaan, erg leerzaam.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Deze mag wel in het topic met faal-comments...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik maar denken dat ik gewone banden heb, blijken het 'zomerbanden' te zijn. Rijd ik al een half seizoen illegaal.
dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbordquote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen
ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkerenquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef T42 het volgende:
[..]
dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbord
jah ik rij alleen oud en JAH ik weet dat die 40x onveiliger zijn dan een moderne auto.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Want?
Banden zijn je belangrijkste contact met de weg.
De allernieuwste elektronische snufjes niet
En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:12 schreef mstx het volgende:
[..]
En nog een extragratis tip: in de zomer mag je ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden.
dat zei je eerst niequote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:05 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkerenNogmaals...ABS is geen oplossing maar een hulpmiddel.
Heb je gelijk in. Ik wordt alleen misselijk van de mensen die aankomen met jaa ABS werkt goed op ijs en dan gebeurt er niets.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef T42 het volgende:
[..]
dat zei je eerst niedus ging ervan uit dat je altijd blokerende wielen had bij hard trappen
Nog een tip dan maar... Je hebt met winterbanden meer marge tot het fout gaat dan met zomerbanden...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.
Dit bestrijdt helemaal niemand.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat je niet zo hard kunt rijden als wanneer er geen sneeuw ligt, is een feit. Maar als die er wel ligt kun je met winterbanden zeer zeker harder rijden dan met zomerbanden... Misschien 70 km/h op de snelweg in plaats van 120 km/h, terwijl zomerbandrijders misschien maar 40/50 km/h kunnen rijden om dezelfde remafstand te houden, en dat zorgt dan gewoon voor onzettend oponthoud. Om maar te zwijgen over het maken van bochten waar zomerbandrijders bijna stil moeten gaan staan terwijl de winterbandrijder dit niet hoeft.
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik nietquote:Op donderdag 20 oktober 2011 23:08 schreef Biogarde het volgende:
En ik rij automaten en ik kan niet eens afremmen op de motor![]()
Nooit gezeik, gewoon rijden en opletten.
Dus ik mag toch rijden op mijn gewone banden?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Deze mag wel in het topic met faal-comments...
Een band is pas 'illegaal' als deze minder dan 1,6 MM profiel heeft. Het maakt niet uit of dit zomer/winter/all-season/blabla type is...
In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet
Nou in een automaat kan je hem nooit in zn 2 zetten toch? Ik heb hiervoor 2 bmw 5 series gehad en wanneer je hem in zn 2 zette en stil stond, dan had hij een lichte 1e versnelling waarmee hij daarna naar zn 2 schakelde.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet
Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:45 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?
Dan wordt er op lage snelheid minder vermogen naar de wielen gestuurd, zodat je minder snel doorslipt.
Hmm in zijn 3 of 4 trok hij bij mij mooi in zn 1 opquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:06 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.
@Gokhan: ik heb het een paar keer zo gedaan, geen problemen gehad (maar dat was dus inderdaad in zijn 2 wegrijden in in 2 blijven rijden).
quote:
80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:33 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]![]()
Welk gedeelte van 'monteren op de aangedreven wielen' zal hij niet snappen?
Al zou je geen kennis over auto's hebben maar dit staat toch echter op je kentekenpapieren.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is.
zou perfect zijn voor een south park aflevering...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:28 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit bestrijdt helemaal niemand.
De discussie begon met dat mensen met zomerbanden helemaal van de weg moeten blijven. Moeten ze lekker zelf weten. Direct dat vingerwijzende gedoe met 'Oh, jij hebt zomerbanden, jij hoort helemaal niet meer op de weg. Blijf thuis!!!'. Dat is kansloos, kan er niets anders van maken.
Beetje in dezelfde categorie als die aflevering over hybridesquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:10 schreef T42 het volgende:
[..]
zou perfect zijn voor een south park aflevering...
Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
100% met je eens maar hier vind ik ze niet nodigquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 13:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben in de kerstperiode met zowel zomersloffen als wintersloffen naar Oostenrijk geweest en ik kan daarover (eigen ervaring) het volgende zeggen:
Ik ga liever op wintersloffen. Terug met zomersloffen via Stuttgard gegaan in plaats van blazen over de A3, terwijl ik een blaasbak bij me had (MB C combi).
Natuurlijk, als je op aangereden sneeuw je handrem aantrekt of, in geval van de MB, je stuur dwars zet en je gas hard intrapt terwijl traction controll uitstaat, dan krijg je de wagen wel om, dat lukt je zelfs met kettingen (ja, heb ik ook gedaan).
Feit is dat ik het prettiger vond om in natte en opvriezende sneeuw in Oostenrijk op winterbanden te rijden dan op zomerbanden. Helemaal in de Alpen kan je op winterbanden beter meekomen met het normale verkeer, is mijn ervaring.
had een benz uit 69 en heb hem niet eens op de winterstand hoeven te zetten.quote:Op zondag 23 oktober 2011 00:35 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.
Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:48 schreef rival het volgende:
Ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die winterbanden onzin vinden...
en dan voor de veiligheid 50 gaan rijden op de snelweg.....
Ik koop ze namelijk wel, en ik zou graag naar huis willen 's middags.... en daarmee bedoel ik niet 50 over de snelweg cruisen
Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.quote:Op zondag 23 oktober 2011 02:52 schreef machtpen het volgende:
[..]
Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.
Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.quote:Op zondag 23 oktober 2011 08:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.
Ook als je al op locatie bent en bij vertrek er opeens 15cm blijkt te zijn gevallen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:52 schreef silenthill het volgende:
Bij echt slecht weer laat ik de auto staan.
Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:47 schreef Sounddragon het volgende:
Jammer dat veel mensen niet willen snappen dat ze best harder kunnen rijden in de sneeuw, maar dat ze dan op de veiligheid van mensen zonder winterbanden inleveren
Waar ik vandaan kom, noemen ze dat asociaal![]()
Als je een veilige stopafstand wilt hebben in de sneeuw dan kun je niet veel sneller inderdaad, in ieder geval niet even snel of sneller dan iemand met een winterband...quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:54 schreef machtpen het volgende:
[..]
Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...
Mensen die over de limiet gaan doen dan ook in de zomer met zomerbanden, daar hebben ze de winter niet voor nodig.
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te grootquote:Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...
En mensen zonder abs, en mensen zonder esp. Oh, en alleen rode auto's mogen de weg op, want die zijn het best/snelst zichtbaar.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef Frezer het volgende:
[..]
Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.
Met op die manier netto dus geen resultaat...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...
Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijvenquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
Hou me dan tegen jongeuh!quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus iemand met winterband moet rustiger rijden om nog meer marge te hebben of wat, dan moet die zomerbandrijder nog rustger rijden voor hetzelfde resultaat dus kan de winterband alsnog harder...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Frezer het volgende:
[..]
Met op die manier netto dus geen resultaat...
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zandquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...
Dat iemand met zomerband dan denkt dat hij net zo hard kan rijden als iemand met een winterband is toch echt zijn eigen probleem, niet dat van de winterbandrijder...
Moeten we dan allemaal max 45 km/h gaan rijden omdat er in invalidenwagentjes op de weg rijden?quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zand
Dat sowieso, maar niet alleen in de winter.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijven
Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Rustig rijden, anticiperen, en bij langzaam rijden snel opschakelen en weinig gas geven. Vooral niet met slippende koppeling gaan rijden.
Snap je de topictitel niet ofzo?quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:09 schreef daNpy het volgende:
De tip is neem winterbanden.
Je zomerbanden slijten niet, je winterbanden niet in de zomer en je netto kosten zijn 0.
Je hebt meer grip, meer marge om een stop te kunnen maken en kan beter met het verkeer meekomen.
Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succesquote:
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succes
Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:
[..]
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig isquote:Op zondag 23 oktober 2011 12:51 schreef D0808 het volgende:
[..]
Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.
Volgens mij begrijp jij het niet helemaalquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig is
daNpy is aan het strijden voor winterbandenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
Mijn tip dan: Als het sneeuwt, blijf van de weg, en de dagen daarna ook...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:08 schreef D0808 het volgende:
Waar blijven de tips? Dit topic is helaas weer volgelopen met winterbandpriesters die hun heilige winterbandreligie komen prediken.
Je moet wel voldoende afstand houden, maar dat moet je ook als het niet sneeuwt. Alleen moet je met zomerbanden nog veel meer afstand houden en nog voorzichter rijden. Snap het nu gewoon eens een keer...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:
[..]
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Je hebt teveel marketingblabla gehoort...quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[...]
Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw, ze zijn er voor alle omstandigheden beneden de 7 graden(uit m'n hoofd)
Op dat punt bieden winterbanden je meer grip dan zomerbanden, of dit nou droog, nat, glad of whatever is. Vergeet niet dat je in een stalen kooi van minimaal 800+ kilo rijdt, en als zoiets eenmaal begint te glijden dan stop je dat niet.
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:01 schreef machtpen het volgende:
Jullie lopen gewoon die verhalen over de zomerbanden ter plekke te verzinnen. Mega ongeloofwaardig allemaal.
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...
Nee voor normale mensen sneeuwt/vriest het buiten nooit.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.
Nee, domweg niet iedereen heeft de mogelijkheden (lees: financiën) om zich winterbanden inclusief velgen aan te schaffen, en die mensen kun je ook niet zomaar sommeren om dan maar thuis te blijven. De automobiele wereld rijdt als sinds 1904 ofzo in het rond op normaal rubber, maar sinds de uitvinding van de winterband is dat ineens allemaal 'bloedgevaarlijk'quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?
quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ah, vroeger weer. Toen er nog geen gordels, geen kreukelzones, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging was?
Dat refereren naar vroeger is zinloos, tijden veranderen, banden veranderen...
En als je geen winterbanden kunt permitteren, dan heb je een auto boven je stand gekocht. Daar blijf ik gewoon bij. Want je kunt ook onverwachte reparaties krijgen of er kan plotseling een band klappen. Dan heb je ook geld nodig om dat op te kunnen vangen.
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En nou kap ik er mee, niet mee te praten
meeste zomerbanden zijn volledige seizoenbanden. of je moet iets sportiefs hebben als bandquote:Op zondag 23 oktober 2011 21:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.
Dat je het in Nederland misschien maar 30 dagen effectief nodig hebt snap ik ook wel, maar de procentuele nadelen van winterbanden bij goed weer zijn te verwaarlozen met de procentuele nadelen van zomerbanden met slecht weer.
Daarnaast, als je geen winterbanden wilt kopen, schaf dan all-season aan, dan heb je tenminste altijd iets voordeel of iets nadeel (ten opzichte van de volledige seizoenband), maar ook dat is dan wel procentueel te verwaarlozen. Dan heb je ook geen last meer van 'te duur'.
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
verdikkkie dan mag ik niet meer rijdenquote:Op zondag 23 oktober 2011 22:58 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!
Ik snap het wel. Ik heb een relatief nieuwe auto uit de tijd dat ik nog werkte maar rijd nu nog maar een km of 10.000 per jaar en daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen. Als het winter is rijd ik nog wat rustiger dan normaal, gaat al jarenlang goed. Schade aan mijn en andersmans zooi is de verzekering voor en met de snelheden en wegen die ik rijd acht ik de kans klein dat ik er zelf iets ernstigs aan overhoud. Verder heb ik niets met mijn auto qua sentiment. Verder geloof ik geen kut van dat winderbanden geneuzel beneden de 7 graden. Ben gisteren nog behoorlijk hard aan het knallen geweest op de motor met rond de 8 graden en die banden daarvoor zijn lastig te bestempelen als winterbanden.quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik wel heel vreemd vind is dat er zo krenterig gedaan word over banden, en dan heb ik het niet eens over puur en alleen winterbanden.
t1 is toch ouder hoorquote:Op zondag 23 oktober 2011 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
Ken Block beat you to that![]()
[ afbeelding ]
Ik heb een E46. En volgens mij heb je mn uitnodiging niet goed gelezenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |