abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103320168
Tja maar dat heeft er mee te maken hoe je van je auto geniet. Ik vind het leuk als 'ie er netjes en goed bijstaat en technisch 100% aan toe is. Rijden is uiteraard ook leuk, maar ernaar kijken of foto's ervan maken ook.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103320209
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.

Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
pi_103320220
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:17 schreef daNpy het volgende:

[..]

Imo niet om harder te rijden, maar juist om eerder te kunnen stoppen(!).
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:19 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waar spreek ik me dan tegen?
Je kan met een winterband harder rijden en eerder stoppen dan met een zomerband, maar zolang je het zelf niet hebt ervaren, praat ik toch tegen dovemansoren.
Je zegt eerst niet om harder te rijden, daarna zeg je je kan harder rijden. Volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling. Verder mag je er gerust van uit gaan dat ik niet weet wat een winterband doet, maar dat heb ik nergens in dit topic gemeld.
pi_103320301
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.

Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
Dit is nou net wat ik bedoel. Mensen gaan omdat ze meer grip hebben harder rijden, met alle gevolgen van dien. Winterbanden zijn inderdaad veiliger, als men net zo rijdt als ze voorheen op zomerbanden deden, maar zo werkt de mens nu eenmaal niet.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 12:30:49 #80
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103320398
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

[..]

Je zegt eerst niet om harder te rijden, daarna zeg je je kan harder rijden. Volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling. Verder mag je er gerust van uit gaan dat ik niet weet wat een winterband doet, maar dat heb ik nergens in dit topic gemeld.
Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.

@machtpen: ook op ijs hebben winterbanden meer grip.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103320507
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.

Nee , want ik rij op allebei en al 20 jaar toen er nog helemaal geen winterbanden waren.
pi_103320573
quote:

[..]

Het gaat me ook niet over het te hard rijden voor de situatie. Het gaat me er gewoon om dat mensen met winterbanden harder gaan rijden. Op dat moment lijkt dat ook veilig, door de grip. Maar bij een kleine inschattingsfout (waar een ongelukje vaak door ontstaat) ga je wel gewoon harder.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 12:41:36 #83
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103320814
quote:

Op ijs heeft helemaal niets grip, alleen spikes. En daar mag je in NL niet mee op de openbare weg....
Winterbanden helpen alleen bij meer koude en natheid.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_103321026
De banden ijs test...

Winterbanden helpen wel degelijk op ijs... :')
pi_103321428
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
De banden ijs test...

Winterbanden helpen wel degelijk op ijs... :')
Wc-eend testje , de praktijk is anders.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 13:13:45 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103322156
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:57 schreef machtpen het volgende:

[..]

Wc-eend testje , de praktijk is anders.
Mijn uitnodiging staat.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103323018
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:31 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nee, niks.
Gewoon thuis blijven als je geen cent over hebt voor veiligheid maar wel het risico wil nemen schade te maken (of erger), aan andermans eigendommen.
En dan nog kost op winterbanden nagenoeg niks want je zomerbanden slijten niet in de winter en vice versa.

Maargoed, het blijkt altijd dat deze discussie geen zin heeft met mensen die niet op winterbanden rijden want ze kennen het verschil simpelweg niet. Enkel de mensen die overstappen hoor je zeggen "Wat een verschil zeg!".
Ondanks dat ik winterbanden heb, vind ik dit best een kansloze stellingname.
Ik neem aan dat jij dan ook een auto hebt die voorzien is van de allerlaatste actieve veiligheidssnufjes?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103324925
Heb zelf een oldtimer met achterwielaandrijving die zo'n 1400 kg weegt, en daar is het de afgelopen twee winters prima mee gegaan op zomerbanden. Ook in de sneeuw.

Ik heb een automaat en het is een diesel, dus kan heel langzaam wegrijden op de kruipstand van de automaat.

Maar omdat ik tegenwoordig vaker in Duitsland kom overweeg ik een setje winterrubber wel.
Vogelbek-verdubbel-inator
pi_103325034
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Heb zelf een oldtimer met achterwielaandrijving die zo'n 1400 kg weegt, en daar is het de afgelopen twee winters prima mee gegaan op zomerbanden. Ook in de sneeuw.

Ik heb een automaat en het is een diesel, dus kan heel langzaam wegrijden op de kruipstand van de automaat.

Maar omdat ik tegenwoordig vaker in Duitsland kom overweeg ik een setje winterrubber wel.
Ja maar met winterbanden gaat het allemaal iets makkelijker. Het is niet zo dat je met zomerbanden niets kan in de winter :)

Zelf heb ik een 2e hands wintersetje op de kop getikt zodat ik ook even ga kijken of het echt nut heeft
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:01:59 #90
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103326976
quote:

[..]

op ijs werken alleen spikes!
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:03:51 #91
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103327070
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:

ik maak met een kever extra rondjes met sneeuw ;) lekker glijden.
of parkeerplaatsen effe omdraaien van de auto :P word wel elke keer door de politie aangehouden ;) moet ik weer blazen en mag ik gewoon verder haha

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:32 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij dan ook een auto hebt die voorzien is van de allerlaatste actieve veiligheidssnufjes?
ik heb een gordeloze auto gehad en daar ga je ineens heel netjes in rijden hoor áls je weet dat je kwetsbaar bent. nu krijg je een veilig gevoel en ga je trappen in een auto vind ik
pi_103327418
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:01 schreef T42 het volgende:

[..]

op ijs werken alleen spikes!
Tips om met zomerbanden in de winter te rijden.
pi_103329032
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:03 schreef T42 het volgende:

[..]

ik heb een gordeloze auto gehad en daar ga je ineens heel netjes in rijden hoor áls je weet dat je kwetsbaar bent. nu krijg je een veilig gevoel en ga je trappen in een auto vind ik
Ik ben er bekend mee. Ook in Kevers gereden en dergelijke ;)
Hetzelfde heb ik op de motor. Ik rijd harder met een volledig motorpak ipv met alleen een motorjack.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:02:52 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103331932
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:32 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Je bedoelt adaptieve cruise, een auto die zelf gaat remmen als hij denkt dat er een botsing komt, etc?
Nee, heb ik niet. Er moet nog wel iets te sturen blijven, en bij een noodstop heb je niets aan een auto die zelf remt als hij een waardeloos contact heeft met de ondergrond.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:03:11 #95
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103331945
quote:
jah? kom jij met je winterbanden mee naar de schaatsbaan?
waarom hebben icekarts spikes of ijsmotoren??? winterbandje er op is veel goedkoper....
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:04:19 #96
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103331988
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Je bedoelt adaptieve cruise, een auto die zelf gaat remmen als hij denkt dat er een botsing komt, etc?
Nee, heb ik niet. Er moet nog wel iets te sturen blijven, en bij een noodstop heb je niets aan een auto die zelf remt als hij een waardeloos contact heeft met de ondergrond.
:') nu ben je wel heel zielig aant doen hoor...
pi_103332340
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:03 schreef T42 het volgende:

[..]

jah? kom jij met je winterbanden mee naar de schaatsbaan?
waarom hebben icekarts spikes of ijsmotoren??? winterbandje er op is veel goedkoper....
Hebben we het nu over auto's die op de openbare weg mogen, of speciaal geprepareerde voertuigen? :')

Op de weg mag je geen spikes voeren, dus kun je alsnog beter winterbanden dan zomerbanden hebben als het glad is. Anders snap ik niet dat je geen slicks rijdt, zowel in de zomer als winter als het toch allemaal niks uitmaakt...
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:32:44 #98
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103335650
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:04 schreef T42 het volgende:

[..]

:') nu ben je wel heel zielig aant doen hoor...
Want?
Banden zijn je belangrijkste contact met de weg.
De allernieuwste elektronische snufjes niet :)
pi_103337543
Nog nooit winterrbanden gehad.
Moet wel zeggen in me FWD tijd lag waren de winters niet zo denderend. En al helemaal geen sneeuw. ;)
Maar sinds ik AWD heb zie ik de extra toegevoegde waarde niet zo.
Winterbanden zullen best wat beter presteren,maar met gezond verstand rijden is er niks aan de hand. En afgelopen winter menig winterband rijder alsnog uit de greppel kunnen slepen met mijn auto :')
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_103338530
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')