Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Vorige delen:quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Ik ben ook enorm kwaad. Mijn vader ook. Het is alsof ze willen dat ik compleet flip.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:04 schreef Murmeli het volgende:
[..]
die keuzestress herken ik heel erg.
wat mij helpt is om een lijstje te maken vantevoren wat ik wil kopen (desnoods maak ik een lijstje van wat ik de komende dagen ga eten) en dan ga ik naar de winkel en kan ik zonder erbij na te denken de spullen van het lijstje in mijn mandje stoppen en klaar.
misschien kan je dat met muziek ook doen. dan maak je op een moment dat je er niet thuis bent ofzo een lijstje van liedjes die je leuk vindt passen bij verschillende stemmingen. iets om rustig te worden als je boos bent, iets om vrolijk van te worden etc.
Ik vind het wel raar van die buurvrouw. Lijkt me niet handig als je haar op een gegeven moment echt aanvliegt. ik heb even niet gevolgd of je een psych ofzo hebt, maar zo ja, kan die niks voor je doen? Of kan je niet naar de politie of een ggz instelling en daar zeggen dat ze kunnen kiezen: of ze zorgen dat het opgelost wordt, of er valt een gewonde in de persoon van je buuv. ze zouden dan toch wel iets moeten doen. al is het maar dat ze jou ergens onder brengen totdat dat mens ergens wordt afgevoerd (naar een geluidsdichte ruimte ofzo waar ze lekker kan gaan zitten schreeuwen).
grr.... ik kan me hier best kwaad om maken (niet richting jou natuurlijk, maar dat ze jou in die situatie laten zitten (en eigenlijk de buuv ook want die is in feite ook in gevaar, weliswaar door haar eigen gedrag, maar toch....zo iemand hoort gewoon opgenomen te worden lijkt me. )
Gelukkig is er Fok om de tijd een beetje sneller te laten gaan...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:53 schreef Sylvana het volgende:
Pffft ben net door vriendlief afgezet bij het psychiatrisch centrum. Moet nog 1 uur en 3 kwartier wachten tot de groep begint. En als groep om kwart over 4 afgelopen is nog 3 kwartier wachten. Zit hier dus gewoon van kwart voor 8 tot 5 elke dag. Heb echt geen idee hoe ik dat vol moet houden.
Groep bestaat trouwens uit totaal 8 personen, dus vandaag weer andere mensen erbij ook. Sommigen hoeven niet meer alle dagen.
Nouja ik zie wel hoe het vandaag gaat...
Herkenbaar ... ik weet alleen geen oplossing.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:36 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Wat een klote avond is het weer zeg....
Er was een thema avond in de discotheek hier in de buurt. Vooraf een biertje gedaan met wat vrienden,de avond begon leuk en gezellig.
Nadat we hier een biertje hadden gedaan gingen we op stap, het eerste cafe was nog ff gezellig. Totdat we bij de discotheek aankwamen.
Het was nog vrij rustig, tot dat je vrienden met onbekende mensen gaan praten. Ik sla compleet dicht en sta buiten alle gesprekken en gezelschap.
Ben echt direct naar huis gegaan, ik voelde me klote, ik haat mezelf echt, ik heb er totaal geen zin meer in..... Kan er verdomme niks aan doen.
Ik ga maar slapen en morgen weer werken omdat het moet.
Doorzetten. Er zijn heel veel mensen die veel hebben gehad aan dagbehandeling.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:53 schreef Sylvana het volgende:
Pffft ben net door vriendlief afgezet bij het psychiatrisch centrum. Moet nog 1 uur en 3 kwartier wachten tot de groep begint. En als groep om kwart over 4 afgelopen is nog 3 kwartier wachten. Zit hier dus gewoon van kwart voor 8 tot 5 elke dag. Heb echt geen idee hoe ik dat vol moet houden.
Groep bestaat trouwens uit totaal 8 personen, dus vandaag weer andere mensen erbij ook. Sommigen hoeven niet meer alle dagen.
Nouja ik zie wel hoe het vandaag gaat...
Ik denk het wel en natuurlijk onzekerheid. Ik probeer me er daar zelf altijd overheen te zetten, omdat ik weet dat ik me slechter voel wanneer ik het niet doe dan wanneer ik het wel doe en mensen bot reageren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:38 schreef Nyota het volgende:
Waarom ben ik altijd juist buiten als het regent (want nu begint de zon weer te schijnen...).
Gisteren 2 vriendinnen over de vloer (of eentje ken ik nog niet zo heel lang). Zij volgt op dit moment ook therapie en zij praat ook heel open hier over en ook over bv dat er bij hoor vroeger thuis ook geen ruimte was voor emoties.
En ik herkende alles wat ze vertelde en had daar ook makkelijk op in kunnen haken....maar dat doe ik dus niet. Ik houd m'n mond dicht. Terwijl ik juist dolgraag mezelf meer zou willen laten zien, doe ik het dus niet. En dan voel ik me daarna (en eigenlijk ook al tijdens) zo'n domme koe.![]()
En nu aan het zoeken naar vrijwilligerswerk. En nu heb ik wellicht wat leuks gezien, maar dan durf ik weer niet contact op te nemen. Bang voor wat ze misschien denken of dat die 2 uur die ik op een dag wil inzetten, niet genoeg is. Of bang dat het mislukt ofzo. Dus daar gaat dan eerst weer een week overheen voordat ik misschien dan toch in actie ga komen.
En dan denk ik: zijn dat nu van die sociaal fobische dingen? Het is in ieder geval duidelijk dat ik er last van heb.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:37 schreef Murmeli het volgende:
succes vandaag sylvana!
bleh ik ben echt snipverkouden. vind het niet zo grappig meer![]()
het wisselt elkaar wel mooi af, me kut voelen, ziek zijn, misselijk zijn, maar in alle gevallen voel ik me niet lekker genoeg om normaal te functioneren en ik begin me daar een beetje gefrustreerd van te voelen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is een sociale fobie niet een brok onzekerheid? En ja, ik weet dat je het dan toch moet doen en moet focussen op het gevoel daarna etc, maar het lukt me nu even echt niet. En dan is het vooral het praten met vriendinnen, dat kan ik gewoon niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:41 schreef Madame_Paon het volgende:
Ik denk het wel en natuurlijk onzekerheid. Ik probeer me er daar zelf altijd overheen te zetten, omdat ik weet dat ik me slechter voel wanneer ik het niet doe dan wanneer ik het wel doe en mensen bot reageren.
Praten 1 op 1 vind ik al lastig en sla ik helemaal dicht. Ik heb het ook bij m'n therapeute. Juist bij mensen die ik vaak dan nog niet zo goed ken, gaat het vaak beter als ik iets over mezelf vertel ofzo. Beetje vaag. Met uitzondering van m'n vriend, bij hem schaam ik me niet en kan ik het wel. Maar dat wil ik dan weer niet te vaak doen, want wil niet aan hem hangen....quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:45 schreef cafpow het volgende:
@Nyota, heel herkenbaar wat je neerzet. Maar ik zou toch proberen contact opnemen, want het is en blijft vrijwilligerswerk, en denk maar dat ze dolblij zijn met iedere extra kracht.
En dat over jezelf praten in groepen is iets wat je traint, ik ben ook zo. Ik moet met heel erg vertrouwde mensen zijn(alleen ma en 1 tante) wil ik wat over mijzelf vertellen. Tegen de rest blokkeer ik en gaat het altijd goed.
Naar buiten gaan tusseen 2 vakken is misschien juist even goed om om te kunnen schakelen toch? En voor je stemming waarschijnlijk ook beter. En gewoon die paraplu mee (het geluid van regen op zo'n ding is ook best leuk).quote:Hier zit ik in een enorme dubio, ik moet nog naar de bank ivm. rekening openen om te sparen. Maar ik moet ook leren voor tentamens, en ik dacht nu wat aan 1 vak te doen en later wat aan het andere vak en tusesndoor naar de bank te gaan...
maar het ziet er zo grijzig en regenachtig uit..En morgen moet ik naar de psych dus dan kan ik ook gelijk naar de bank..maar heb er niet al te veel zin in..bleh...ik voel me ook vrij somber..ga maar even 1 vak doen en daarna toch de straat op..
![]()
Maar eigenlijk wil ik de straat niet op, omdat ik altijd onnodig wat geld uitgeef..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:44 schreef Nyota het volgende:
[..]Verkouden is stom. Kan je toch niet even naar buiten voor een wandelingetje (in de zon zou ik doen)? Misschien doet dat je goed? En waarom ben je misselijk, is dat ook van de verkoudheid?
Ja, ik wil nog wel ff naar buiten vandaag, maar moet nu wachten op de pakjesmeneer want ik krijg als t goed is pakjes vandaagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
me likez!
misselijk is nu niet meer, dat had ik de afgelopen maanden, was van de stress/depri denk ik.
ik heb net gedoucht en dat hielp ook wel. zo maar weer met een kopje thee op de bank mn shopaholicboek uitlezen en dan een nieuw dom boek zoeken![]()
bij onze biowinkel hadden ze hem niet. maar ik zal eens kijken bij de tuinen of anders bij die winkel in utrecht (daar werk ik een paar dagen p/w dus dat komt goed uit)
oja en dat niet durven bellen kan wel met die sociale fobie te maken hebben of onzekerheid, of misschien hangt dat inderdaad allemaal samen. ik durf zelf in ieder geval ook nooit te bellen enzo
wbt het vrijwilligerswerk: probeer eraan te denken dat diegene aan de andere kant van de lijn ook gewoon een mens is en misschien ook onzeker is. en dat die, net als jij en ik, ook gewoon slapen, eten en naar het toilet gaan ;-) En probeer hun reactie niet in te vullen. Waarschijnlijk vinden ze het alleen maar fijn dat je belt en interesse hebt om daar te komen werken/helpen.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
Op zich geen slecht idee alleen zou ik eerst wijn moeten lusten en ten tweede erna niet meer moeten gaan leren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:13 schreef kingtoppie het volgende:
Wat nou als je jezelf gewoon een wijntje gunt als je iets ondernomen hebt als je uitgeput bent... lekker ontspannen gaat dan meestal beter
Ik zeg niet dat je je klem moet zuipen, 1 glas kan toch niet kwaad denk ik.. zo voor het koken even oid?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:39 schreef cafpow het volgende:
[..]
Op zich geen slecht idee alleen zou ik eerst wijn moeten lusten en ten tweede erna niet meer moeten gaan leren.
En zowieso moet ik erg opletten met alcohol want het versterkt mijn emoties. Als ik me slecht voel ga ik me tijdens hè drinken ervan wat beter voelen maar erna gaat het helemaal fout..
Ach 1 glas kan meestal geen kwaad idd. Alleen weet ik het meestal niet bij 1 te houden en ga ik meestal naar zon 3/4 max... Hahahaquote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je je klem moet zuipen, 1 glas kan toch niet kwaad denk ik.. zo voor het koken even oid?
Vechtersbaasje, succes met bedrijfskunde.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:52 schreef cafpow het volgende:
[..]
Ach 1 glas kan meestal geen kwaad idd. Alleen weet ik het meestal niet bij 1 te houden en ga ik meestal naar zon 3/4 max... Hahaha
Maar ik ga nu douchen en verder vechten met mijn studieboeken
Dat klinkt als iets moois, maar voor mij nog zo ver weg...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:55 schreef Canillas het volgende:
Ik had vooral moeite met over mezelf praten omdat ik mezelf en mijn situatie zag als iets wat verkeerd was, wat niet zou mogen, gewoon omdat ik mezelf nog niet echt begreep en daarmee ook niet waarom de dingen waren gegaan zoals ze gingen.
Als ik wist dat iemand me accepteerde dan kon ik wel over mezelf praten, dan voelde dat veilig. Punt is dan wel dat of ik over mezelf kon vertellen afhing van de persoon en of ik het gevoel had dat diegene me accepteerde. Nu ik mezelf volledig accepteer is dat er niet meer, het gaat er ook niet omdat dat anderen mij accepteren en/of begrijpen; als ik mezelf maar accepteer en begrijp. Dan is dat heel het onderwerp 'mezelf' niet meer iets wat ik moet verbergen uit angst voor reacties of meningen dat ik er niet zou mogen zijn of anders zou moeten zijn/doen. Omdat ik nu om mezelf geef is mezelf zijn ook niet meer iets pijnlijks of engs. Daarom is zelfacceptatie en zelfwaardering zoiets belangrijks omdat het het zijn van jezelf een minder beladen iets maakt, en daarmee ook iets waar je je niet tegen hoeft te verzetten in de vorm van jezelf wegstoppen
Waarom ga je dan ook naar huis?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:36 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Het was nog vrij rustig, tot dat je vrienden met onbekende mensen gaan praten. Ik sla compleet dicht en sta buiten alle gesprekken en gezelschap.
Ben echt direct naar huis gegaan, ik voelde me klote, ik haat mezelf echt, ik heb er totaal geen zin meer in..... Kan er verdomme niks aan doen.
Ja, ik wilde het ook zeker niet doen klinken alsof het een makkelijk iets is, sterker nog het denk ik het moeilijkste en ook ingrijpendste is wat er bestaat, vooral als je nooit wat anders gekend hebt, dan is het een hele lange weg om nieuwe, positieve dingen gedachten/ervaringen/etc aan toe te voegen. Maar zo begint het welquote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:04 schreef Nyota het volgende:
Dat klinkt als iets moois, maar voor mij nog zo ver weg...
Zoals m'n therapeute zegt: ik heb vanuit m'n jeugd veel negatieve dingen meekregen en heb lang niet beter geweten. Om die negatieve overtuigingen-die je zelf in stand houdt- om te buigen, is er een bombardement van positieve gedachten en overtuigingen nodig.
Die heeft tijd nodig om tevoorschijn te komen maar dat hoeft eigenlijk niet gezegd te wordenquote:Nu nog die B52 in mezelf vinden.
Het is ook dat ik de volgende dag moest werken. Maar ik voel me dan zo buiten gesloten, ik vind het gewoon beschamend dat je er maar naast staat niks zegt en af en toe een beetje lacht terwijl je jezelf totaal niet zo voelt. Ik kan het gewoon niet meer, vroeger was het ook altijd zo maar vooral nu... Ik trek het echt gewoon niet meer, ben echt in staat om me morgen ook ziek te melden wat ik normaal nooit doe. Wil dat het gewoon over is......quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:07 schreef LostInSpace het volgende:
[..]
Waarom ga je dan ook naar huis?
Je kunt er serieus beter gewoon bij blijven staan en een drankje doen. Ook al zeg je verder weinig.
Ik ga weleens weg in dat soort situaties omdat ik genoeg van de herrie en drukte heb.. ik ben niet echt een uitgaanstype, maar ik schuw nieuwe contacten nietAlsnog voelt het dan kut om naar huis te gaan, omdat ik er meestal mensen mee teleurstel.
Maar ja, ik heb het na een paar uur meestal wel gehad ermee. Dan begin ik mij overal aan te irriteren enzo
Gast, zo'n ramp is het nou ook weer niet. Je bent misschien niet zo spontaan, maar je moet begrijpen dat je daar echt niet alleen in bent. Genoeg mensen die een leuk leven leiden zonder dat ze met iedereen socializen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Het is ook dat ik de volgende dag moest werken. Maar ik voel me dan zo buiten gesloten, ik vind het gewoon beschamend dat je er maar naast staat niks zegt en af en toe een beetje lacht terwijl je jezelf totaal niet zo voelt. Ik kan het gewoon niet meer, vroeger was het ook altijd zo maar vooral nu... Ik trek het echt gewoon niet meer, ben echt in staat om me morgen ook ziek te melden wat ik normaal nooit doe. Wil dat het gewoon over is......
Maar dat maakt dat gevoel op dat moment niet minder toch? En klopt dat het gaat om jezelf te accepteren, maar dat is waarschijnlijk nu juist zo vaak het probleem...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef LostInSpace het volgende:
[..]
Gast, zo'n ramp is het nou ook weer niet. Je bent misschien niet zo spontaan, maar je moet begrijpen dat je daar echt niet alleen in bent. Genoeg mensen die een leuk leven leiden zonder dat ze met iedereen socializen.
Accepteer jezelf.
Dat kan je jezelf wel gewoon laten overkomen denk ik (dat gesprek)quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:18 schreef Nyota het volgende:
[..]
Maar dat maakt dat gevoel op dat moment niet minder toch? En klopt dat het gaat om jezelf te accepteren, maar dat is waarschijnlijk nu juist zo vaak het probleem...
En dat vrijwilligerswerk waar ik het over had, maar nog geen actie op durfde te ondernemen (behalve me online inschrijven): mijn voorkeuren zijn wat breed, dus het leek haar beter dat ik eens langs zou komen voor een gesprek. En die is inmiddels gepland, dus dan kan ik er niet meer onderuit (maar zit nu al weer te denken aan dat gesprek en dat ik het eigenlijk ook allemaal niet weet). Niet handig...
Een deel ervan is ook opvoeding.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:18 schreef Nyota het volgende:
Maar dat maakt dat gevoel op dat moment niet minder toch? En klopt dat het gaat om jezelf te accepteren, maar dat is waarschijnlijk nu juist zo vaak het probleem...
Goed om te horen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:05 schreef summer2bird het volgende:
Hallo!
Ik ben opgenomen!
Sinds vorige week woensdag.
Nu mag ik 2 dagen naar huis
Voel me al stukken beter, heb niet eens meer zelfmoordgedachtes en ben zo lekker rustig in mijn hoofd.
Sterkte iedereen!
Is nog niet duidelijk.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:06 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Goed om te horen.
Hoelang duurt de opname? Of is dat nog niet duidelijk?
quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:09 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Is nog niet duidelijk.
Ik word getest daar of ik psychotische trekjes heb of het angst is.
Nu stop ik weer even, anders raak ik overprikkeld.![]()
Ik vind het ook allemaal waar wat je zegt. Ik zeg dat ook vaak tegen mezelf: "het valt wel mee, doe niet zo moeilijk, er zijn wel ergere dingen". Probleem is dat ik daardoor alles vaak opzij dus en gewoon verder ga. Maar blijkbaar breekt dat me om de zoveel jaar toch op. Ik wil vanalles gewoon niet voelen, want a) dat is ontzettend pijnlijk b) ga me er echt niet beter van voelen (en dan heb je lange termijn vs korte termijn, maar ik lijk er te veel in te blijven hangen).quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 17:15 schreef LostInSpace het volgende:
[..]
Een deel ervan is ook opvoeding.
Ik kan niet zeggen dat mijn opvoeding altijd even leuk was, want het was behoorlijk hard en ouderwets soms, maar je neemt wel wat handige dingen ervan mee in het leven.
Je moet soms hard voor jezelf zijn en schijt hebben aan dat rotgevoel. Richt jezelf op de doelen die je wil behalen en ga daar dan ook voor. En dan kan het vandaag niet helemaal naar je zin zijn, en is het een rotdag. En morgen ook. En overmorgen weer, en over 2 weken nog steeds. Maar als je blijft vechten dan komt er een dag dat je wel dingen bereikt en dan komt het moment waarop je jezelf even stoer vindt
En dat geeft weer moed om nieuwe doelen te halen.
Het leven gaat niet over rozen (en zelfs die krengen prikken).
Tsja, en soms is het ook goed als iemand even zegt "het valt allemaal wel mee, get over it". Dat is beter dan steeds medelijden krijgen en vervolgens in een negatieve spiraal terecht te komen.
He, bah wat vervelend dat je zo ziek bent geweest, mede door die bijwerkingen. Hopelijk gaan ze binnenkort weer over.quote:Op maandag 24 oktober 2011 09:29 schreef VanGoghFan het volgende:
Wat veel posts weer hier...Summer fijn dat het beter met je gaat!
Ik ben een paar dagen heel ziek geweest, waarschijnlijk een combinatie van bijverschijnselen en griep, maar werd dondardagnacht wakker met gigantische maagpijn, en 's ochtends nog steeds teveel pijn om te werken, dus de huisarts gebeld, want de psych is op vakantie...bleek m'n huisarts ook op vakantie...dat heb je altijd...maar de vervangerster heeft me maagbeschermers voorgeschreven, en een dagje niet geslikt omdat ik het niet trok met m''n maag die dag.
Hele dag geslapen, bijna 24 uur slapen, even wakker worden en strekken en weer onder zeil....
Vrijdag weer begonnen met slikken, maar vanochtend weer buikloop en een heel gevoelige maag, ik ga geloof ik 1 voor 1 door alle bijwerkingen die kunnen bij deze pillen. Toch voel ik me beter met, dan zonder.
Kom op sylvana, probeer niet aan de enge dingen te denkn. Maar het is natuurlijk niet prettig dat de mogelijkheid bestaatquote:Op maandag 24 oktober 2011 13:06 schreef Sylvana het volgende:
Pfff zelfs in de crisisgroep kan ik gewoon een mes uit de la halen en op de wc verboden dingen doen. En als je eruit gehaald wordt zetten ze je gewoon weer in de groep alsof er niks aan de hand is...
Ik ga die petitie waarschijnlijk wel tekeken, want alle bezuinigingen op zorg in het algemeen zijn al te veel.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 08:39 schreef Nijna het volgende:
Zijn er hier nog mensen die de petitie tegen de bezuinigingen in de GGZ willen tekenen?
Ik heb straks gesprek met psychiater en ik zie er best wel tegenop...
Fijn te horen meid!quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:38 schreef Nijna het volgende:
Gesprek was goed, vorige week was ik nogal van de rel na het gesprek. Dus ben blij dat dat beter ging nu.
Hopen dat het werkt ..... die crisisgroep klinkt namelijk niet al te best, met zo weinig controle.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:18 schreef Sylvana het volgende:
Vanmiddag ging het weer niet goed en heb ik gesprek met psychiater gehad. Krijg nu 2 mg Risperdal en 10 mg Oxazepam erbij (naast Sertraline)
Hoop dat het dan wat rustiger in mn hoofd word...
Ah ja, nou die AD heb ik (nog?) niet, dus daar kan ik niets mee doenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
madame, kun je geen urgentie krijgen?
nyota, ik had vooral problemen met inslapen en dan was ik ook wel weer vroeg wakker, ik ben mijj AD toen in de avond gaan innemen en ik hebt voor nood slaaptabletten gehad en sindsdien gaat het een stuk beter!
Kan zeker wel helpen! Zou wel fijn zijnquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:05 schreef Nyota het volgende:
Ouch, vanavond kickte een besef keihard in.
Volg een mindfulnesscursus en als je dan je lichaam moet scannen voel ik helse fysieke pijn in mijn schouders en rug. Ik voelde dit al jaren geleden bij yoga ook wel eens. Ik weet dat ik daar veel spanning vast houdt, bij een haptonoom kwam ik daar ook ooit al eens achter.
Daarnaast wist ik van jaren daarvoor ook al wel dat mijn neerslachtigheid en angst ondermeer emotionele verwaarlozing als basis heeft. Liever zijn voor mezelf werd me toen vaker gezegd. En dat ik zelf die negatieve gedachten in stand houdt. Ik hoorde het wel, maar het echte besef wat dat betekent...
En nu valt opeens alles echt in elkaar ofzo. Dat die verschrikkelijke pijn van al die spanning etc komt en blijft omdat ik mezelf al jaren emotioneel verwaarloos. Ik houd het echt zelf in stand. Klinkt misschien stom allemaal, maar het lijkt nu (gevoelsmatig) echt keihard door te dringen.
Misschien gaat het leren hoe je dat kan veranderen met dit besef nu ditmaal misschien wel werken.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:04 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
dank voor je leuke reactie nyota! ik gun jou en alle anderen ook dit gevoel! en ik weet dat er ook wel weer een dip zal komen maar dat hoort erbij en nu geniet ik vooral van het gevoel de wereld weer aan te durven kijken!
Sterkte.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 08:19 schreef Sylvana het volgende:
Pfff na een paar redelijke dagen ging het vannacht toch weer mis. Heb om kwart over 6 voor het eerst een Oxazepam genomen, maar voel nog weinig. Net even met de crisisdienst gebeld omdat ik vriendlief niet wil wakker maken. Hij heeft al zoveel last van me nu en heeft zijn slaap ook hard nodig. Gesprekje was wel even fijn iig. Maar hoop dat ik nog wel even kan slapen strax...
Dikke knuffel voor iedereen, alles lezen en erop reageren lukt even niet.
Ik ga haar niet mailen, maar wel de volgende keer vertellen... Hopelijk is dat weer snel, want echt goed gaat het sowieso niet. Omdat ik die muur langzaam wel wil laten zakken, voel ik me nu een soort van ontwapend. Ik weet even echt niet meer wat te doen. Als een klein, bang meisje dat ergens in een grote lege ruimte staat en wacht totdat iemand haar hand vast pakt en vertelt welke richting ze op moet lopen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:27 schreef KathyH. het volgende:
Ah, balen! Kun je haar niet een mail sturen waarin je precies dit zet? Dan heb je alvast een opening voor jullie volgende afspraak. Is wel belangrijk (denk ik dan he) om het hier juist wel over te hebben. Anders blijft het je lastigvallen. Succes iig!
EDIT: Oh, ja hai trouwens!Ik val ook wel lekker binnen hier...
![]()
Succes ermee. Hier zit ik in hetzelfde schuitjequote:Op zaterdag 29 oktober 2011 16:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hard aan het stressen voor mijn tentamen dinsdag. Ik lijk maar niks te onthouden en ik moet nog 60 pagina´s lezen.
Het is al morgen, en ik heb nog steeds niet alles 1 keer kunnen lezen. Blergh. Jij ook succes voor woensdag.quote:Op maandag 31 oktober 2011 09:53 schreef cafpow het volgende:
[..]
Succes ermee. Hier zit ik in hetzelfde schuitjealleen dan is bij mij het tentamen woensdag
![]()
@Nyota, Hopelijk heb je vandaag een iets betere dag!
Dankje!quote:Op maandag 31 oktober 2011 07:25 schreef Nyota het volgende:
[..]
Maar wat brengt jou hier Kathy? Welkom!
Het is heel herkenbaar, en de eerste keer heeft het voor mij jaren geduurd voordat ik uit die periode was.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:28 schreef Nyota het volgende:
Ik baal van deze dag. Ik baal ervan dat er niets uit m'n handen komt, dat ik wel iets doe, maar het zo nutteloos is.
Ik baal dat ik nog steeds niet die loopbaancoaches heb gemaild: waar ben ik toch bang voor vraag ik me af? Of heb ik er gewoon geen zin in en vind ik het stiekem lekker om ziek en werkeloos thuis te zitten? Dat zou pas slecht zijn.
Maar het lijkt alsof de passiviteit overhand heeft gekregen en wachten tot het beter gaat, gaat natuurlijk niet werken. Ik moet het echt zelf doen, anders gaat er niets gebeuren.
Nou ja, waren even wat hersenspinsels, voel me niet ok en heb de dag tot nu toe besteed een sporten en deze middag begonnen met het online maken van een fotoboek van de vakantie in februari. En daar gaat nog wel even tijd in zitten, maar ik heb toch al weer het idee dat het niets wordt en ik er morgen al weer geen zin meer in heb om het af te maken. Het moet namelijk wel iets perfects worden...
Ik ga maar eens even naar buiten, misschien is dat een goed idee.
Dat belonen ben ik nog steeds niet aan toe gekomen, omdat ik eigenlijk nog geen een keer de afgelopen anderhalve maand me aan m'n weekplanning heb gehouden. In plaats daarvan, straf ik mezelf omdat het dus niet gelukt is. Is ook niet zo slim natuurlijk, maar zo'n automatisme.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het is heel herkenbaar, en de eerste keer heeft het voor mij jaren geduurd voordat ik uit die periode was.
Het enige wat ik je kan zeggen is: blijf proberen. Begin met kleine dingetjes te doen en vergeet niet af en toe jezelf te belonen als je iets voor elkaar hebt gekregen.
Misschien moet je kleiner beginnen. Maak een dagplanning. Of een dagdeelplanning.quote:Op maandag 31 oktober 2011 18:00 schreef Nyota het volgende:
[..]
Dat belonen ben ik nog steeds niet aan toe gekomen, omdat ik eigenlijk nog geen een keer de afgelopen anderhalve maand me aan m'n weekplanning heb gehouden. In plaats daarvan, straf ik mezelf omdat het dus niet gelukt is. Is ook niet zo slim natuurlijk, maar zo'n automatisme.
Ja, dat is misschien een beter idee. Ik sta in ieder geval wel nagenoeg elke dag tegelijk met m'n vriend op als hij naar z'n werk gaat. Vaak ga ik dan ook sporten of heb ik een afspraak bij fysio of therapeut. Maar als dat dan even niet is, val ik helemaal weg.quote:Op maandag 31 oktober 2011 18:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Misschien moet je kleiner beginnen. Maak een dagplanning. Of een dagdeelplanning.
Je hebt laatst gesport en bent naar een feestje geweest. Dat is al hartstikke goed.
Wat ook helpt is regelmaat. Dat helpt om discipline te vormen. Ga bijvoorbeeld iedere ochtend (als je niet hoeft te werken) naar de supermarkt om boodschappen voor die dag te halen.
We hebben allemaal onze ups en downs. Het is goed dat je je vriend hebt om je aan op te trekken. Maar toch moet je proberen dingen voor jezelf te doen, je moet je vriend niet het centrum van je leven maken. Een relatie moet bestaan uit 2 evenwaardige mensen, anders gaat het op de lange termijn verkeerd. Helaas ben ik ervaringsdeskundige.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:14 schreef Nyota het volgende:
[..]
Ja, dat is misschien een beter idee. Ik sta in ieder geval wel nagenoeg elke dag tegelijk met m'n vriend op als hij naar z'n werk gaat. Vaak ga ik dan ook sporten of heb ik een afspraak bij fysio of therapeut. Maar als dat dan even niet is, val ik helemaal weg.
Ik merk sowieso nu sterk dat ik eigenlijk bijna alleen in actie kom als er externe prikkels zijn. Bv als m'n vriend aan het eind van de dag weer thuis komt, ga ik net voordat hij er is vanalles doen. Vorige week was hij er een avond en nacht toevallig eens niet en dan doe ik dus ook helemaal niets behalve een beetje tv kijken.
Kortom, ik doe het dus niet voor mezelf. Is weer pijnlijk duidelijk. Alsof ik aan anderen wil laten zien dat ik goed bezig ben. Hoe houd je alles en iedereen en vooral jezelf voor de gek? Hoe heb ik het toch ooit zo ver laten komen...
Om de vreetbui weer een beetje te compenseren en misschien nog een wat beter gevoel te krijgen, vriendlief die net belde dat hij onderweg is, gevraagd of hij zo wil mee gaan hardlopen. Gelukkig was hij enthousiast, dus heb ik geen excuus om nu niet meteen m'n hardloopgear aan te gaan doen.
En dank je wel kaneel, lief van je om te reageren op m'n berichtjes, terwijl ik zelf even niet aan inhoudelijk reageren toe kom.
Yo, wat goed! Gefeliciteerd! Goed gedaan man!quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
Veel succes Nyota. Ik sluit me bij Murmeli aan, vooral niet te zwaar beginnen. En eerlijkheid wordt overal gewaardeerd.
Zelf ben ik net thuis van mijn examen. Ik heb een 9! Cum laude zit er nog in.
Oh, maar ik denk wel vaker: "ik heb helemaal niemand nodig, I'll show you" en ga dan vanalles en nog wat alleen doen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:02 schreef Stefanovich het volgende:
Ik heb precies hetzelfde nyota.. en niet afhankelijk zijn van anderen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk besef ik me(kan wel moeilijk zijn als je erg in de knoop zit) , alleen ik moet beginnen, dus dingen voor mezelf gaan doen, alleen! En dat is eng
Ik heb het vandaag toch maar gedaanquote:Op maandag 31 oktober 2011 17:32 schreef KathyH. het volgende:
Online bestellen misschien? Of wil je eigenlijk toch wel liever naar de stad?
Verwacht geen wonderen van jezelf mbt de therapie. Gun jezelf de tijd.quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:57 schreef Nyota het volgende:
[..]
Yo, wat goed! Gefeliciteerd! Goed gedaan man!
Ik vanochtend op gesprek geweest, maar het voegde niet zo veel toe. Concreet doen ze niet zo veel voor me en mag ik de organisaties gewoon zelf benaderen. Waar het gesprek dan goed voor was, was me dan ook niet duidelijk. Maar het was sowieso wel even prima hoor om langs te zijn geweest en was meteen weer een uitstapje :-) En het bewijs dat mensen me niet meteen me aankijken alsof ik een mislukking ben die een ZW-uitkering aan het trekken is.
Dus nu bedenken wat ik eigenlijk wil gaan doen (moeilijk, maar wel goed om weer iets te gaan doen)en dan maar eens een beetje rondbellen (eerst weer wat moed verzamelen, maar gezien het UWV ook in m'n nekt hijgt (externe stimulans....) ga ik het misschien nog wel deze week op een rijtje zetten en volgende week bellen.
Verder zat ik nog te denken over je eerdere bericht Kaneel en als ik iets niet wil is afhankelijk zijn van wie dan ook en zeker niet van m'n vriend. Daar verzet ik me dan ook hard tegen als ik bij mezelf dan ook maar enigszins een trekje hiervan merk. Maar dat heb ik dus ook bij m'n therapeute: ik wil niet afhankelijk van haar worden, maar dat is soms wel verdomde moeilijk denk ik als zij voor mijn gevoel de enige is die me uberhaupt een beetje begrijpt en wel die dingen tegen me zegt die nooit tegen me gezegd zijn. En die angst zorgt er dan weer voor dat ik mezelf nog steeds niet helemaal heb blootgegeven en daar met mezelf in gevecht zit te zijn. Lekker handig he.
Ik besef me dat deze 'afhankelijkheid' nu dan misschien even zo is, maar ik meteen ook ga leren dat in de toekomst niet meer te hebben. Dus dan toch echt door die zure appel heen, zo zie ik het op dit moment. Jammer alleen dat er nog veel meer speelt dan dat en ik vooral door die ongeordende gedachtes me een balletje in een flipperkast voel...
Top!!quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:21 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik heb het vandaag toch maar gedaan![]()
Ik had van die gedachtes ik vind toch niks etc, maar..leuke jas gevonden(in de stad)
quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
Veel succes Nyota. Ik sluit me bij Murmeli aan, vooral niet te zwaar beginnen. En eerlijkheid wordt overal gewaardeerd.
Zelf ben ik net thuis van mijn examen. Ik heb een 9! Cum laude zit er nog in.
quote:Op woensdag 2 november 2011 22:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Even een dikke knuffel voor jullie allemaal!ook al voelt het niet altijd zo, jullie zijn goed bezig, want jullie werken aan jezelf en dat is soms een fulltime baan!!
Verder heb ik niet zoveel te melden, ik heb het gevoel dat ik steeds een beetje meer controle terug krijg op mijn leven en dat is heel fijn! Ik voel mij op dit moment ook goed genoeg om morgen naar de kreadoe te gaan, een beurs waar veel mensen zijn, iets waar ik lange tijd geen lef voor had, omdat veel mensen veel prikkels betekende, maar nu ga ik morgen kijken hoe het gaat, en het gevoel van er zin in hebben is iets wat absoluut overheerst!
dat is niet egoistisch hoor, je kunt er pas weer voor anderen zijn als het goed gaat met jezelf!quote:Op woensdag 2 november 2011 23:19 schreef Stefanovich het volgende:
[..]Daar zeg je wat, het is idd net een fulltime baan, als je zowat 24/7 er mee bezig bent... eigenlijk ben ik 24/7 met mezelf bezig, best egoistisch eigenlijk. Maar goed, dat heeft natuurlijk een reden, maar soms wou ik dat ik er wat meer was voor anderen
Goed van je dat je gaat!
Hoe lang en hoe vaak mijn ouders dat wel niet tegen me gezegd hebben. Alsof ik het leuk vind om thuis te zitten met een depressie. Ze snappen het niet en ze zullen het ook niet gaan snappen. Als je het zelf hebt meegemaakt is dat gewoon een stap te ver.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:54 schreef Nyota het volgende:
@ Stefanovich: vervelend he, dat je opeens 'teveel' tijd hebt en dan ga je nadenken.... Heel herkenbaar. Wanneer zou je groepstherapie gaan starten?
Hier gisteren echt een k-dag, vandaag geloof ik ietsje beter. Wel erger ik me dood aan m'n ouders. Die belden me gisteren en vroegen me wederom of ik al bezig ben met solliciteren etc etc. Echt, ik heb al 100 x aangegeven dat ik nu niet zo lekker in m'n vel zit en even rustig aan doe.
Nu moet ik zeggen dat ik ze niet heb verteld dat ik een depressie heb en met mezelf in de knoop zit. Ik wil ze dat ook niet vertellen, want ze snappen het niet. Dan krijg ik alleen maar reacties als "schouders eronder en weer doorgaan". Ze kunnen zich niet inleven en ze begrijpen niets van emoties. Dat is ook precies een van de problemen waar ik tegenaan loop: ik heb nooit geleerd iets met emoties te doen....
Maar ja, hoe lang kan ik ze nog gaan zeggen dat ik me moe voel en nog rustig aan doe. Pff, ik vind het maar lastig. Ik haat het allemaal. Kon het verleden maar anders zijn...
Die frustratie kan ik me goed voorstellen. Irritant he, om zo van links naar rechts te gaan met je gedachten?quote:Op donderdag 3 november 2011 13:40 schreef Stefanovich het volgende:
@nyota, ik weet nog niet wanneer, maar waarschijnlijk in december ergens. Als ik maar werk heb, ongeveer 20/25 uur in de week of zo, dan is het niet zo erg. Ik merk nu pas echt dat ik 4 jaar lang heb zitten kloten en als ik zo door zou gaan het niks wordt met mij, dat is opzich goed, maar het is dan wel frustrerend dat ik nu wéér een jaar moet wachten met school e.d(als ik aan die therapie begin). terwijl ik het helemaal zat ben niks te doen, te wachten en geen richting te hebben. Maar goed, miss kom ik wel veel sterker uit die therapie, progressie die ik zelf nooit zou maken of er jaren over zou duren, dus misschien moet ik er maar anders naar kijken, het zien als een investering in mezelf en volgend jaar daarna ''fris'' opnieuw beginnen.
Ik heb ze jaren geleden ook al eens geprobeerd uit te leggen wat een burn out is, toen ik daar in zat. Een depressie zullen ze nog minder van begrijpen vermoed ik. Zeker ook omdat emoties dus nooit werden erkend. Hierover met ze in gesprek gaan, ga ik niet doen.quote:Waarom vertel je het je ouders niet? Je denkt dat ze het niet snappen en je denkt al te weten hoe ze zullen reageren, maar als je het nog nooit verteld hebt kan je dat niet wetenProbeer het, wat heb je te verliezen? Of je krijgt meer begrip, of niet. Niet heb je nu ook al.
*Hug*quote:Op donderdag 3 november 2011 13:46 schreef cafpow het volgende:
Nu zit ik met een lichte woedeaanval, die ik nog wel een beetje onder controle heb maar ik heb gewoon zin om dingen kapot te maken nu!![]()
![]()
Succes met het verwerken jullie beiden.quote:Op donderdag 3 november 2011 14:32 schreef Nyota het volgende:
[..]
*Hug*
Ik stel voor samen een aantal serviezen te kopen, ons op te sluiten in een kamer met 2 honkbalknuppels en alles kort en klein te gaan slaan. Are you in and anyone want to join??
I'm in!quote:Op donderdag 3 november 2011 14:32 schreef Nyota het volgende:
[..]
*Hug*
Ik stel voor samen een aantal serviezen te kopen, ons op te sluiten in een kamer met 2 honkbalknuppels en alles kort en klein te gaan slaan. Are you in and anyone want to join??
quote:Op donderdag 3 november 2011 16:04 schreef Spacekitten het volgende:
[..]
I'm in!
* Spacekitten gaat op zoek naar een honkbalknuppel
Met een handdoek tegen een deurpost aanslaan werkt trouwens ook erg goed..
Klinkt opwindend..quote:Op donderdag 3 november 2011 18:42 schreef Spacekitten het volgende:
Lol nee, maar die tip van een handdoek tegen de deurpost kreeg ik van mijn psycholoog en het werkt echt,omdat het zo lekker kletst
Ik zou hem negeren. Confronteren kan soms averechts werken.quote:Op donderdag 3 november 2011 21:11 schreef honeyblack het volgende:
Ik weet niet echt of het een angst is maar misschien kan toch iemand wat wijze raad geven?
Ik ben erachter gekomen dat iemand mij op twitter de hele tijd een vervelende bijnaam geeft als die met mij bijvoorbeeld in de pauze zit. Of naar een ander lokaal loopt.
Ik stoor mij er erg aan dat die mij zo noemt en heb al de verschillende keuzes overwogen:
- keihard in zijn gezicht zeggen dat ik hier niet gediend van bent (wel vreemd want waarom zit ik op zijn twitter te neuzen?)
- Gewoon niet meer met hem omgaan
- Doen alsof er niks is gebeurd.
Op school (het is een klasgenoot) kwam die heel aardig op mij over maar als ik zo zijn twitter berichten leest , heeft die juist een hekel aan me?
Ik weet niet wat er in die berichten staat maar het zal wel seksistisch zijn ofzo? Of vind hij je meer een bitch?quote:Op donderdag 3 november 2011 21:11 schreef honeyblack het volgende:
Ik weet niet echt of het een angst is maar misschien kan toch iemand wat wijze raad geven?
Ik ben erachter gekomen dat iemand mij op twitter de hele tijd een vervelende bijnaam geeft als die met mij bijvoorbeeld in de pauze zit. Of naar een ander lokaal loopt.
Ik stoor mij er erg aan dat die mij zo noemt en heb al de verschillende keuzes overwogen:
- keihard in zijn gezicht zeggen dat ik hier niet gediend van bent (wel vreemd want waarom zit ik op zijn twitter te neuzen?)
- Gewoon niet meer met hem omgaan
- Doen alsof er niks is gebeurd.
Op school (het is een klasgenoot) kwam die heel aardig op mij over maar als ik zo zijn twitter berichten leest , heeft die juist een hekel aan me?
Zoek hulp. En als je die al krijgt: zoek intensievere hulp.quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:47 schreef -B100- het volgende:
Hoe kom je uit depressie? De enige optie die ik vind is de dood. Kan iemand dit beamen?
Voor mij was het een combinatie van Citalopram en hulp van een psych en een lieve vriendin.quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:47 schreef -B100- het volgende:
Hoe kom je uit depressie? De enige optie die ik vind is de dood. Kan iemand dit beamen?
Wat zijn je problemen dan?quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:57 schreef -B100- het volgende:
[..]
Mijn problemen achtervolgen me niemand kan ze veranderen alleen mijn opvatting erover maar dan leef ik in een illusie.
Misschien toch verstandig even de huisartsenpost / crisisdienst te bellen?quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:59 schreef -B100- het volgende:
[..]
Mijn familie, deze maatschappij ik zie mezelf niet gelukkig hier! Eerst ging ik ongelukkig naar school, toen omdat het maar moest, en nu doolloos ik zie er geen doel in. En weet niet wat ik moet met mijn leven, mijn ziekte maakt me kapot, want ik voel niks anders dan pijn in mijn ledematen.
Welke ziekte heb je?quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:59 schreef -B100- het volgende:
[..]
Mijn familie, deze maatschappij ik zie mezelf niet gelukkig hier! Eerst ging ik ongelukkig naar school, toen omdat het maar moest, en nu doolloos ik zie er geen doel in. En weet niet wat ik moet met mijn leven, mijn ziekte maakt me kapot, want ik voel niks anders dan pijn in mijn ledematen.
FOK! is geen zelfmoord forum. Zoek hulp bij de daarvoor bedoelde instanties!quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:03 schreef -B100- het volgende:
[..]
Klopt maar ik ben geen fan van dat soort dingen, ze doen een soort van hersenspoelen waarin ze je laten geloven dat je gelukkig bent. Maar das illusie das nep.
Je mag mij wel pm'en als je wilt praten.quote:
En waarvoor meld je je? Wat is het waar je last van hebt?quote:Op zondag 6 november 2011 15:26 schreef TheAgeOfInformation het volgende:
Hoi, ik meld me hier maar ook eens
Hoe heb je je teen gebroken?quote:Op maandag 7 november 2011 20:08 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
sterkte sylvana!
hier is het bewijs geleverd dat ik beter om kan gaan met stress, gisteren zat ik op de 1e hulp omdat ik mijn teen heb gebroken en vandaag had lief koliekachtige pijn waardoor we weer bij de hap zaten, en ik lach nog steeds!
ik ben in mijn haast tegen een kast aangelopen, en dat deed zeer maar ik heb s'middags nog een stuk gelopen en toen ging het steeds meer pijn doen, en in het zh bleek dat mijn teen net niet helemaal door was... nu 4 weken met 2 aan elkaar getapte tenen! ach jaquote:Op maandag 7 november 2011 20:12 schreef Kaneelstokje het volgende:
Sterkte Sylvana. Is het thuis wel lekker rustig?
[..]
Hoe heb je je teen gebroken?
Hmm, da's balen zeg. Wel fijn dat je nu daar kan slapen: waarom is dat maximaal drie nachten?quote:Op maandag 7 november 2011 18:38 schreef Sylvana het volgende:
Thnx. Ging thuis niet beter dus ben nu net weer terug in de kliniek om hier vannacht te slapen... Mag hier maximaal 3 nachten blijven, morgen dus maar verder kijken...
Auw!! Dat klinkt niet echt heel prettig... Maar dan moet je dus ff rustig aan doen dus?quote:Op maandag 7 november 2011 20:29 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
ik ben in mijn haast tegen een kast aangelopen, en dat deed zeer maar ik heb s'middags nog een stuk gelopen en toen ging het steeds meer pijn doen, en in het zh bleek dat mijn teen net niet helemaal door was... nu 4 weken met 2 aan elkaar getapte tenen! ach ja
Wat maakt het dat dat een berg nu voor je is? Heb je het inmiddels al wel kunnen doen?quote:Op maandag 7 november 2011 13:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En waarvoor meld je je? Wat is het waar je last van hebt?
On-topic: zelf heb ik nu heel veel moeite met het openen van mijn mail omdat ik daar nog het een en ander moet beantwoorden voor studie.
Eigenlijk mocht ik vandaag helemaal niet lopen, maar tja ik moest eerst mijn griepprik halen, en vervolgens kreeg mijn vriend pijnaanvallen, zo heftig dat we maar even naar t zh geweest zijn, dus veel te veel gelopen natuurlijk! Maar goed morgen op de bank!quote:Op maandag 7 november 2011 20:52 schreef Nyota het volgende:
[..]
Hmm, da's balen zeg. Wel fijn dat je nu daar kan slapen: waarom is dat maximaal drie nachten?
[..]
Auw!! Dat klinkt niet echt heel prettig... Maar dan moet je dus ff rustig aan doen dus?
[..]
Wat maakt het dat dat een berg nu voor je is? Heb je het inmiddels al wel kunnen doen?
En Madame: is er nu helemaal niemand waar je dat buurvrouwprobleem kan aankaarten?
Hier is het nogal met ups & downs. Afgelopen weekend tegen een vriendin m'n situatie een beetje uitgelegd: over hoe ik denk zoals ik denk en hoe dat is ontstaan. Het er niet heel uitgebreid over gehad, maar wel een beetje en opzich was ik daar al blij mee. Ik vind het zo verschrikkelijk eng om te praten en mezelf te laten zien, maar ze was echt heel lief voor me. Deed me goed, hoewel ik daarna toch al weer bang word dat het niet 'echt' is. Ze bood me wel aan om samen wat dingen in huis hier uit te zoeken (nog dingen van m'n werk), want dat ligt er nu ook al meer dan een maand. En dat ze dat aan bood, vond ik ook echt zo lief.
En vervolgens begint dat hoofd dan weer. Dan merk ik dat ik me weer iets beter voel, maar dat ik me niet te veel moet hechten aan zulke 'externe dingen', maar dat ik me meer vanuit mezelf goed moet leren voelen. Niet dat als iemand aandacht aan me geeft, dit gelijk staat aan het me beter voelen. Ook al heb ik blijkbaar afhankelijke trekken, ik wil het niet zijn. Maar praten was wel fijn; sterker nog; ik denk na afloop weer: "wat doe ik nou eigenlijk moeilijk, het valt toch allemaal wel mee?"
Tegelijkertijd ben ik me steeds meer bewust ook van m'n vermijdende trekken en de sociaal fobische aspecten. Zo heb ik nog steeds geen concrete actie mbt vrijwilligerswerk ondernomen. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil doen en ben tegelijk bang dat ik dus iets verkeerds kies ofzo en ben ook wat huiverig om weer mensen eerst te moeten leren kennen (maar daarna gaat het altijd wel prima hoor).
Kortom: ik zou heel graag weer een afspraak met m'n therapeute willen, maar heb nog steeds niet van haar gehoord.
Veel beterschap dan! M'n psych heeft ook een of andere blessure, dus ze zou me laten weten als ze weer op de been zou zijn.quote:Op maandag 7 november 2011 21:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Eigenlijk mocht ik vandaag helemaal niet lopen, maar tja ik moest eerst mijn griepprik halen, en vervolgens kreeg mijn vriend pijnaanvallen, zo heftig dat we maar even naar t zh geweest zijn, dus veel te veel gelopen natuurlijk! Maar goed morgen op de bank!
Het klinkt simpel, maar probeer een beetje vertrouwen te hebben, Wat heeft die vriendin er voor baat bij om jou voor de gek te houden? Geen enkel toch, Probeer er open in te staan!
Kun je je psych niet bellen?
Ja, inmiddels gedaan. Ik heb geen idee waardoor dit soort dingen komen, had ik ook toen ik depressief was.quote:Op maandag 7 november 2011 20:52 schreef Nyota het volgende:
Wat maakt het dat dat een berg nu voor je is? Heb je het inmiddels al wel kunnen doen?
Hier is het nogal met ups & downs. Afgelopen weekend tegen een vriendin m'n situatie een beetje uitgelegd: over hoe ik denk zoals ik denk en hoe dat is ontstaan. Het er niet heel uitgebreid over gehad, maar wel een beetje en opzich was ik daar al blij mee. Ik vind het zo verschrikkelijk eng om te praten en mezelf te laten zien, maar ze was echt heel lief voor me. Deed me goed, hoewel ik daarna toch al weer bang word dat het niet 'echt' is. Ze bood me wel aan om samen wat dingen in huis hier uit te zoeken (nog dingen van m'n werk), want dat ligt er nu ook al meer dan een maand. En dat ze dat aan bood, vond ik ook echt zo lief.
En vervolgens begint dat hoofd dan weer. Dan merk ik dat ik me weer iets beter voel, maar dat ik me niet te veel moet hechten aan zulke 'externe dingen', maar dat ik me meer vanuit mezelf goed moet leren voelen. Niet dat als iemand aandacht aan me geeft, dit gelijk staat aan het me beter voelen. Ook al heb ik blijkbaar afhankelijke trekken, ik wil het niet zijn. Maar praten was wel fijn; sterker nog; ik denk na afloop weer: "wat doe ik nou eigenlijk moeilijk, het valt toch allemaal wel mee?"
Tegelijkertijd ben ik me steeds meer bewust ook van m'n vermijdende trekken en de sociaal fobische aspecten. Zo heb ik nog steeds geen concrete actie mbt vrijwilligerswerk ondernomen. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil doen en ben tegelijk bang dat ik dus iets verkeerds kies ofzo en ben ook wat huiverig om weer mensen eerst te moeten leren kennen (maar daarna gaat het altijd wel prima hoor).
Kortom: ik zou heel graag weer een afspraak met m'n therapeute willen, maar heb nog steeds niet van haar gehoord.
Je hebt een angst of depressie?quote:Op maandag 7 november 2011 22:53 schreef DolFijn94 het volgende:
Kwam dit topic toevallig tegen en vind het wel fijn om met anderen te praten die de situatie ook daadwerkelijk begrijpen.
Ja klopt, ik heb een angststoornis en daar kan ik op dit moment, naast mijn psycholoog, eigenlijk met niemand over praten (wel geprobeerd)quote:Op maandag 7 november 2011 23:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je hebt een angst of depressie?
Welke angststoornis?quote:Op maandag 7 november 2011 23:11 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Ja klopt, ik heb een angststoornis en daar kan ik op dit moment, naast mijn psycholoog, eigenlijk met niemand over praten (wel geprobeerd)
Yeah!! Dat is zeker iets om naar uit te kijken! Fijn; dat wordt aftellen!quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:38 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Welke angststoornis?
Ik heb net gehoord dat die irritante buurvrouw hier weggaat.Kan nog wel een half jaar duren, maar het is iets om naar uit te kijken.
Maar alleen omdat het zelf wil, want ze hóeft niet weg ...![]()
Nouja, het is in ieder geval goed nieuws.
Het heet officieel angorafobie (pleinvrees). Het is nu nog allemaal wat nieuw en dus heb ik goede dagen en slechte dagen. Op slechte dagen heb ik dan veel paniekaanvallen die vooral misselijkheid veroorzaken. Erg lastig dus hoop dat ik er ooit vanaf kom.quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:38 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Welke angststoornis?
Ik heb net gehoord dat die irritante buurvrouw hier weggaat.Kan nog wel een half jaar duren, maar het is iets om naar uit te kijken.
Welkom! Je mag hier altijd ff je verhaal kwijt! En vooral doen dus ook!quote:Op dinsdag 8 november 2011 09:17 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Het heet officieel angorafobie (pleinvrees). Het is nu nog allemaal wat nieuw en dus heb ik goede dagen en slechte dagen. Op slechte dagen heb ik dan veel paniekaanvallen die vooral misselijkheid veroorzaken. Erg lastig dus hoop dat ik er ooit vanaf kom.
Bedankt!quote:Op dinsdag 8 november 2011 11:59 schreef Nyota het volgende:
[..]
Welkom! Je mag hier altijd ff je verhaal kwijt! En vooral doen dus ook!
Is je diagnose recent gesteld en ben je nu dan ook onder behandeling? En je schrijft dat het iets nieuws is: is dat dan iets wat je recent ontwikkeld hebt?
Lijkt me heel lastig in ieder geval. Veel sterkte!
Hier vandaag nog niet een topdag. Vroeg was ik al bij de fysio en dat was wel ok. Ik merk dat ik zo'n afspraak dan toch al fijn vind, al is het maar voor het contact ofzo. En tegelijkertijd vind ik het heel erg dat ik dat vind. Alsof ik op alle mogelijke manieren op zoek ben naar aandacht. En hoe langer ik ook over dingen na denk en naar mezelf kijk in m'n gedrag, des te meer ik me besef dat ik altijd al hoop op aandacht en interesse in mij. En ik begrijp waarom ik dat nu heb ontwikkeld, maar ik vind het echt iets vreselijks van mezelf. En het liefste verberg ik dat dan maar weer en ga over op de gedachte dat ik helemaal niemand nodig heb en dat ik prima alles alleen kan. Ook al weet ik dat dat dan ook niet waar is...
Of te wel, nog meer dan eerst begin ik dingen te zien en me te beseffen, zonder er meteen heel hard voor weg te rennen (dat doe ik snel na dat besef weer).
Hmm, past te vaak posten op een forum ook niet in bovenstaand uiteenzetting...??
Goed dat je er nu dan in ieder geval mee aan de slag gaat! Heb je vertrouwen in je behandeling? Wel vervelend dat je op school dan weinig medewerking krijgt. Zijn er wel vrienden op school waar je iets aan hebt?quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:12 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Bedankt!
De diagnose is in midden September gesteld en heb intussen al zo'n 5 sessies gehad bij de psycholoog, 2 daarvan waren alleen wel intakegesprekken. Het woord nieuw is meer omdat ik er voor het eerst echt veel last van heb en omdat het zich nu heeft ontwikkeld tot een angstoornis. Als ik nu ga terugkijken, wetend dat ik deze stoornis heb, waren er eigenlijk 10 jaar geleden al signalen. Zo vond ik het bijvoorbeeld een ramp om op schoolreisje te gaan en ook kon ik slecht tegen ongeplande uitstapjes. Dit is volgens mijn pyscholoog wel de basis geweest. Het nieuwe eraan is dat ik eerder paniekaanvallen had van ongeveer 10 minuten (niet wetende dat het paniekaanvallen waren/waarom) en nu duren ze uren en uren. Het belemmerd me dus veel meer.
De lastige kant aan het verhaal is dat ik nog op school zit en dat ik vanuit school 0.0% medewerking krijg. Het is volgens hun echt letterlijk zoek het maar uit en er is dus ook totaal geen begrip of respect. Dat maakt de hele situatie voor mij niet veel makkelijker. Ik heb 1 dag gemist op school dus er is geen sprake van grote afwezigheid en al helemaal niet van een achterstand.
Gelukkig heb ik de laatste tijd ook veel goede dagen, dat ik ergens naar toe ga en er ook echt plezier aan beleef. Dus daar hou ik me aan vast. Fijn dat ik hier kan komen praten (en m'n hart kan luchten).
Even als reactie op jouw post; ik heb ook heel veel "Stel je niet aan" momenten. Van dat willen dat mensen interesse in je hebben heb ik ook heel sterk, dat alles alleen kunnen ook. Ik geef niet graag en snel toe dat ik iets niet kan omdat het voor mij voelt als een soort van "verliezen". Komt misschien ook wel door het pesten in het verleden... Sterkte ermee!
Zo, lekker lange post!
Wel fijn te horen dat ze je dermate intelligent vinden, maar kan me voorstellen dat je er zelf toch nog wat dubbele gevoelens bij hebt. Hoe had je het zelf liever gezien? En is dat niet nog te bespreken? Ze zullen je toch niet zo maar weer naar huis sturen toch?quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:01 schreef Sylvana het volgende:
Vandaag behandelplanbespreking gehad en hoorde dat ze me intelligent genoeg vinden om me over 3 weken gewoon naar huis te sturen en alleen af en toe gesprekje bij psycholoog. En moet dan maar gewoon een baantje nemen tot ik in februari weer naar school kan. Ik zie dat echt niet zitten hoorAls ik goed in mn vel zit wel ja, maar dat is nu toch echt even anders
Blijf ook nog een nachtje hier slapen ipv thuis.
De "echte" behandeling is eigenlijk pas vorige week begonnen, daarvoor was het vooral praten en nu krijg ik echt oefeningen dus of het helpt vind ik nog moeilijk om te zeggen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:15 schreef Nyota het volgende:
[..]
Goed dat je er nu dan in ieder geval mee aan de slag gaat! Heb je vertrouwen in je behandeling? Wel vervelend dat je op school dan weinig medewerking krijgt. Zijn er wel vrienden op school waar je iets aan hebt?
En wat je zegt over niet snel willen toegeven klinkt heel herkenbaar ja. Doe ik al jaren en dat is echt niet handig. Wat dat betreft (en nu klink ik als een oude lul, maar dat ben ik hier op Fok geloof ik ook relatief met m'n 31) is het goed dat je het nu aan gaat pakken en niet pas over 15 jaar.
Heb je ook nog steun van je ouders en/of broers/zussen?
Ik weet precies hoe dat is, mailen of toch niet mailen, bellen of toch niet bellen! Uiteindelijk kom je geen stap verder en dus is het heel goed dat je het toch hebt gedaan! Geeft zeker veel voldoening, of niet?quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:21 schreef Nyota het volgende:
Zeg ik die al weken aanhikt tegen het in actie komen voor vrijwilligerswerk....
Maar heb vandaag wel afspraken gemaakt bij een aantal loopbaancoaches voor een kennismaking en heb ook een nieuwe afspraak bij m'n therapeute voor volgende week!
Yessssss! Licht aan het einde van de tunnel! Super fijnquote:Op dinsdag 8 november 2011 00:38 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Welke angststoornis?
Hoe ging die van vanochtend?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:48 schreef cafpow het volgende:
ik post hier deze dagen even niet teveel, zit volgepropt met tentamens. Vanochtend had ik er 1 en morgen heb ik er weer2.
Succes! Heb vandaag gelukkig de laatste 2 gehadquote:Op dinsdag 8 november 2011 22:48 schreef cafpow het volgende:
ik post hier deze dagen even niet teveel, zit volgepropt met tentamens. Vanochtend had ik er 1 en morgen heb ik er weer2.
logistiek en Nederlands.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:58 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Succes! Heb vandaag gelukkig de laatste 2 gehad
Welke tentamens heb je?
Echt balen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:01 schreef Sylvana het volgende:
Vandaag behandelplanbespreking gehad en hoorde dat ze me intelligent genoeg vinden om me over 3 weken gewoon naar huis te sturen en alleen af en toe gesprekje bij psycholoog. En moet dan maar gewoon een baantje nemen tot ik in februari weer naar school kan. Ik zie dat echt niet zitten hoorAls ik goed in mn vel zit wel ja, maar dat is nu toch echt even anders
Blijf ook nog een nachtje hier slapen ipv thuis.
Mooi zo!quote:Op dinsdag 8 november 2011 23:01 schreef cafpow het volgende:
[..]
logistiek en Nederlands.
Nederlands heb ik wel vetrouwen in. Logistiek minder..en een andere klas heeft het rampzalig gemaakt..dus we zien wel. Maar ik heb denk ik al 2 voldoendes binnen
Lieve schat, dat is erg herkenbaar. Niet om je te ontmoedigen, maar ik zal je even vertellen hoe dit bij mij nu is gegaan en kan je wellicht op basis hiervan bedenken wat mogelijke acties kunnen zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 11:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
pffft ff een egopost hoor,
Ik heb recht op een ziektewet uitkering, maar dat loopt allemaal totaal niet soepel! de papieren zijn nog niet aangekomen bij het uwv! Dat zorgt dus aardig voor stress want ik heb wel gewoon weer rekeningen aan het einde van deze maand, en ook de decembermaand komt er weer aan, Al met al stress stress stress! Pfft, ik zit er ook echt over na te denken om weer aan het werk te gaan, dat gezeik voor een beetje geld! Pffffft
Heel fijn om te horen dat het allemaal weer goed is gekomen!quote:Op woensdag 9 november 2011 16:31 schreef snakelady het volgende:
Ik dacht altijd dat alleen zwakke mensen een depressie zouden krijgen.
Nu durf ik zonder schaamte te zeggen dat ik ook een depressie heb gehad ( en daarom mezelf afzonderde en niks van me liet horen in mijn omgeving) durven nu andere mensen er ook voor uit te komen in mijn omgeving, mensen van wie ik het niet had verwacht.
Ik besef me nu dus dat iedereen een depressie kan krijgen, dat het niet een bepaald karakter is maar dat het vaak door te veel omstandigheden komt.
En ik kan nu eindelijk weer zeggen, ik ben gelukkig!!
Ik ben dankbaar dat ik zo'n geweldige lieve man heb, die me altijd heeft gesteund, dankbaar dat ik twee lieve dochters heb, dankbaar voor mijn familie die me altijd helpt waar nodig en ook dankbaar voor mijn vriendinnen die geduldig om me hebben gewacht tot ik weer toe was aan contact, zonder me te veroordelen.
Dankbaar dat als ik 's avonds naar bed ga niet meer hoop dat is 's ochtends niet meer wakker wordt.
En het voelt zo bevrijdend om te kunnen zeggen dat ik een depressie heb gehad, maar dat ik niet heb opgegeven en dat ik nu weer gelukkig ben.
Voor de meiden en jongens die hier nu nog mee te kampen hebben, geef niet op, vecht ervoor en je zal zien, als je op een gegeven moment, echt weer gelukkig zal zijn, ook al geloof je dat nu niet.
Dat wilde ik gewoon even kwijt
Wat is er dan precies gebeurd, of wil je dat liever niet zeggen?quote:Op woensdag 9 november 2011 18:39 schreef Nijna het volgende:
Fijn om te horen snakelady. Ik krijg er wel een beetje een gevoel bij van: het klinkt zo simpel... (maar goed, eigen ervaringen e.d.)
Maar ik ben oprecht blij om te horen dat het beter met je gaat!
Sylvana... dat heeft toch niks met intelligentie te maken...![]()
Hoop dat je je in die 3 weken een stuk beter gaat voelen, hou je taai![]()
Ik heb vandaag echt een Rotdag gehad met een hoofdletter R, bijna de hele ochtend.
simpel zeker niet, heb al bijna heel mijn leven last van depressies blijkt achteraf, mar herkende/erkende het niet, het is hard knokken, het is zwaar, ik heb meer dagen gehad dat ik dood wilde dan dat ik wilde leven, zelfs als kind al.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:39 schreef Nijna het volgende:
Fijn om te horen snakelady. Ik krijg er wel een beetje een gevoel bij van: het klinkt zo simpel... (maar goed, eigen ervaringen e.d.)
Maar ik ben oprecht blij om te horen dat het beter met je gaat!
Sylvana... dat heeft toch niks met intelligentie te maken...![]()
Hoop dat je je in die 3 weken een stuk beter gaat voelen, hou je taai![]()
Ik heb vandaag echt een Rotdag gehad met een hoofdletter R, bijna de hele ochtend.
Sorry dolfijntje, Ik was nogal egoistisch vandaag, en moet ook eerlijk bekennen dat ik niet helemaal bijgelezen heb, Ik zag alleen het stukje van snakelady, en ik reageerde op nyota maar dat had ik vanmiddag al mobiel gelezen :$ Natuulijk kun je hier gewoon je verhaal kwijt! En hoewel ik alleen maar voor mezelf kan spreken ben je meer dan welkom, ervaringen delen heeft mij in ieder geval enorm geholpen!quote:Op woensdag 9 november 2011 20:12 schreef DolFijn94 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor maar ik voel alsof ik hier zomaar een "hecht groepje" kom binnenvallen en dat dat eigenlijk niet zo gewenst is. Er wordt nogal om mijn post heen gepraat heb ik het idee. Zo heeft het weinig tot geen nut en wordt mijn idee over mezelf alleen maar bevestigd (dat mensen mij liever kwijt dan rijk zijn). Hopelijk zie ik het helemaal verkeerd!
Nee hoor, ik ben hier ook een tijdje geleden ook gewoon binnen komen vallen.quote:Op woensdag 9 november 2011 20:12 schreef DolFijn94 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor maar ik voel alsof ik hier zomaar een "hecht groepje" kom binnenvallen en dat dat eigenlijk niet zo gewenst is. Er wordt nogal om mijn post heen gepraat heb ik het idee. Zo heeft het weinig tot geen nut en wordt mijn idee over mezelf alleen maar bevestigd (dat mensen mij liever kwijt dan rijk zijn). Hopelijk zie ik het helemaal verkeerd!
quote:Op woensdag 9 november 2011 20:31 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Sorry dolfijntje, Ik was nogal egoistisch vandaag, en moet ook eerlijk bekennen dat ik niet helemaal bijgelezen heb, Ik zag alleen het stukje van snakelady, en ik reageerde op nyota maar dat had ik vanmiddag al mobiel gelezen :$ Natuulijk kun je hier gewoon je verhaal kwijt! En hoewel ik alleen maar voor mezelf kan spreken ben je meer dan welkom, ervaringen delen heeft mij in ieder geval enorm geholpen!
Je hebt het over een angststoornis, kun je daar iets meer over vertellen, ik ben alleen bekend met paniekaanvallen, maar een angststoornis klinkt wel zwaarder.
Gelukkig, dan zat ik dus toch fout!quote:Op woensdag 9 november 2011 20:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben hier ook een tijdje geleden ook gewoon binnen komen vallen.
Ik heb ook een angststoornis: OCD, dus ik snap je wel.
@snakelady: Dat is echt mooi om te horen.
Toch weer balen dat het bij mij nooit helemaal goed zal komen, want van de OCD en depressie kan ik af komen, maar de MCDD zal ik altijd blijven houden ..
(Ik heb even de OP uit een ander topic gekopieerd)quote:Op woensdag 13 april 2011 02:17 schreef Madame_Paon het volgende:
Hallo.
Dit topic gaat over McDD, een stoornis die nog niet in de DSM staat, maar waar ze wel van plan zijn om het als aparte stoornis te vermelden in de eerstvolgende editie van de DSM.
Ik heb McDD en misschien zijn er wel meer mensen die de diagnose PDD-NOS hebben kregen, die zich hier ook erg in herkennen.
Ik kreeg namelijk ook eerst de diagnose PDD-NOS, aangezien McDD nog niet apart vermeld staat in de DSM.
McDD bestaat uit drie onderdelen: stoornissen in het denken, in de emotie en in de sociale omgang.
Stoornissen in het denken kunnen zijn: van de hak op de tak springen, psychotische verschijnselen en een risico op een psychotische ontwikkeling, realiteit en fantasie door elkaar halen, anhedonie, makkelijk in de war raken, concentratieproblemen.
Problemen met de emoties kunnen zijn: woedeaanvallen, paniekaanvallen, verstoorde emotieregulatie, men wordt niet eerst boos maar meteen woedend en wordt niet eerst angstig maar raakt meteen volledig in paniek, paranoia, (hypo)manische kenmerken, depersonalisatie, depressie.
Stoornissen in de sociale omgang/autistische kenmerken kunnen zijn: een gebrek aan empathie, desinteresse voor sociale contacten, preoccupatie, dwangmatigheid, te letterlijk denken, slechte motoriek.
Deze stoornis is een mix van erfelijkheid en omgevingsfactoren.
Ik had er bijvoorbeeld al aanleg voor, maar omdat ik zuurstofgebrek heb gehad bij m'n geboorte, heeft het zich ook echt tot McDD ontwikkeld.
Op zeer jonge leeftijd merkt men vaak al aan deze personen dat ze verschillen van de rest.
Het gaat niet over in de volwassenheid.
Het verschilt per persoon waar McDD zich uiteindelijk in ontwikkelt: sommige mensen houden alleen autistische kenmerken, sommigen krijgen een bipolaire stoornis, sommigen houden de diagnose McDD, sommigen krijgen schizofrenie, sommigen krijgen schizotypische persoonlijkheidsstoornis, sommigen krijgen borderline, etc.
Het is dus niet duidelijk te voorspellen welke kant het uiteindelijk op zal gaan.
Het heeft kenmerken van ontzettend veel verschillende stoornissen.
Dat lijkt me echt heel moeilijk en zwaar voor je!quote:Op woensdag 9 november 2011 21:08 schreef Madame_Paon het volgende:
MCDD (multiple complex development disorder, oftewel meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis):
[..]
(Ik heb even de OP uit een ander topic gekopieerd)
Ik heb 6 jaar antipsychotica geslikt, maar ze hielpen niet en ik had heel erg veel last van de bijwerkingen.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:12 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt heel moeilijk en zwaar voor je!
Heeft het, als ik het goed begrijp, raakvlakken met PDD-NOS (kennis van mij heeft dat)?
Heb je er wel medicatie voor om het nog enigzins in controle te houden, of niet?
Klinkt echt heel naar!quote:Op woensdag 9 november 2011 21:16 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik heb 6 jaar antipsychotica geslikt, maar ze hielpen niet en ik had heel erg veel last van de bijwerkingen.
Ik ben daardoor ook meer dan 20 kilo aangekomen.
Dus met de antipsychotica ben ik gestopt.
Ik slik nog wel de maximale dosering antidepressiva.
En het is ook moeilijk. Er zijn raakvlakken met PDD-NOS, schizofrenie, borderline, de bipolaire stoornis, angststoornissen, ... en er zijn ook mensen die veel ADHD-kenmerken hebben, maar die heb ik dan weer niet.
Voor de rest al bijna 9 jaar, 8 verschillende therapieën en een opname van meer dan een jaar verder, maar ik ben nu alleen maar verder van huis en volledig arbeidsongeschikt.
En heb alleen nog maar 1x in de 2 weken een gesprek bij een psycholoog.
2 huisartsen hebben gezegd dat ze me opnieuw wilden laten opnemen, maar de psycholoog en psychiater zeggen dat het daar hoogstwaarschijnlijk alleen maar erger van zal worden ...![]()
Dus ja, echt rooskleurig is het bij mij allemaal niet.
Omdat ik heel slecht tegen prikkels en vooral geluiden kan en je daar verplicht dingen samen moet doen, zoals samen eten.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:24 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Klinkt echt heel naar!
Maar waar komt die redenering dan vandaan dat een opname het alleen maar erger zal maken?
Dat kan ik me heel goed voorstellen, die dingen vermijd ik op dit moment namelijk ook heel erg (vooral het samen eten gedeelte met andere dan ouders en familie, angst en eten zijn namelijk een onmogelijke combinatie). Het lijkt me ook moeilijk om dan inderdaad een passende oplossing vinden, hoop oprecht dat er een oplossing komt! Kun je wel wat vooruit met je gesprekken bij de psycholoog?quote:Op woensdag 9 november 2011 21:27 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Omdat ik heel slecht tegen prikkels en vooral geluiden kan en je daar verplicht dingen samen moet doen, zoals samen eten.
En dat kan ik nu echt niet.
Eigenlijk komt het er op neer dat ze geen oplossing weten.
Ik kan eigenlijk alleen samen eten met mijn vader. Met mijn moeder kan ik op zo'n moment niet in dezelfde kamer zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:31 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Dat kan ik me heel goed voorstellen, die dingen vermijd ik op dit moment namelijk ook heel erg (vooral het samen eten gedeelte met andere dan ouders en familie, angst en eten zijn namelijk een onmogelijke combinatie). Het lijkt me ook moeilijk om dan inderdaad een passende oplossing vinden, hoop oprecht dat er een oplossing komt! Kun je wel wat vooruit met je gesprekken bij de psycholoog?
Hmm ik eet ook niet aan tafel en zorg vaak dat de tv goed hard staat of dat ik muziek in heb, dit is niet te verhalen op de angststoornis en daarom klinkt dat HKS wel als iets wat ik mogelijk heb, vandaar dus die twijfel om naar de huisarts te gaan of niet (wil niet aanstellerig overkomen nl).quote:Op woensdag 9 november 2011 21:45 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik kan eigenlijk alleen samen eten met mijn vader. Met mijn moeder kan ik op zo'n moment niet in dezelfde kamer zijn.
Ik kan écht niet tegen eetgeluiden.
De gesprekken zijn eigenlijk gewoon bij gebrek aan beter. Het is gewoon over dingen praten, maar het maakt m'n klachten eigenlijk niet minder erg.
Als het een goede huisarts is, neemt hij je serieus. Maar jammer genoeg lopen er ook behoorlijk wat slechte huisartsen rond ...quote:Op woensdag 9 november 2011 21:51 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Hmm ik eet ook niet aan tafel en zorg vaak dat de tv goed hard staat of dat ik muziek in heb, dit is niet te verhalen op de angststoornis en daarom klinkt dat HKS wel als iets wat ik mogelijk heb, vandaar dus die twijfel om naar de huisarts te gaan of niet (wil niet aanstellerig overkomen nl).
Het lijkt me heel lastig en frustrerend om geen verbetering te zien. Heb dat hier ook, als ik een slechte dag heb gehad dan zie ik soms geen licht meer aan het eind van de tunnel, en ik heb dan nog makkelijk praten vergeleken met jou!
Welkom.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:02 schreef Dolls het volgende:
Ik heb een tijdje zitten lurken en heb maar mijn moed bij elkaar geraapt om hier te posten![]()
Ik ben 19 jaar en ik heb jaren last gehad van chronische depressie en sociale angsten. Inmiddels gaat het een stuk beter, maar die onzekerheden blijven.![]()
Welkom! Ben hier ook pas sinds 2 dagen nadat ik genoeg moed had verzameldquote:Op woensdag 9 november 2011 22:02 schreef Dolls het volgende:
Ik heb een tijdje zitten lurken en heb maar mijn moed bij elkaar geraapt om hier te posten![]()
Ik ben 19 jaar en ik heb jaren last gehad van chronische depressie en sociale angsten. Inmiddels gaat het een stuk beter, maar die onzekerheden blijven.![]()
quote:Op woensdag 9 november 2011 22:04 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Als het een goede huisarts is, neemt hij je serieus. Maar jammer genoeg lopen er ook behoorlijk wat slechte huisartsen rond ...
[..]
Welkom.![]()
Slik je nog medicijnen en/of heb je nog therapie?
Dank jullie welquote:Op woensdag 9 november 2011 22:04 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Welkom! Ben hier ook pas sinds 2 dagen nadat ik genoeg moed had verzameld![]()
Heb je nog hulp voor die onzekerheden of niet en waar gaan die onzekerheden over?
Als ik het zo lees ben je er heel intensief mee bezig geweest en ook echt vooruitgegaan!quote:Op woensdag 9 november 2011 22:22 schreef Dolls het volgende:
[..]
[..]
Dank jullie wel
Ik heb nooit medicijnen geslikt en ik ging op mijn 15e voor het eerst in therapie. Het hielp alleen niet veel, het was erg mijn hoofd boven water houden. Ik wist niet wat er met me aan de hand was en ik dacht dat ik "gewoon een beetje onzeker" was en dat "ik me er wel doorheen sla". Maar dan voelde ik me nog ellendiger als het gewoon écht niet lukte.
Op mijn 17e werd ik opgenomen in een kliniek en ik heb inmiddels een behandeling van 1,5 jaar achter de rug. Ik heb veel dingen verwerkt die vroeger waren gebeurd en ik heb ook als het ware een inhaalslag gemaakt. Ik ben erg veranderd, maar ik voel me de laatste tijd wel erg leeg en emotioneel (klinkt tegenstrijdig, ik weet het). Ik dacht dat het gewoon kwam omdat ik nu "de wijde wereld intrek" en dat het erbij hoort nu ik bij de kliniek weg ben.
Maar wat me vooral dwarszit, zijn die sociale angsten. Ik was vroeger extreem verlegen en ik had heel weinig vrienden. Inmiddels ben ik een stuk opener, ik vind het heel leuk om nieuwe mensen te leren kennen (wat ook tegenstrijdig is met mijn sociale angst, maar het ligt aan mijn stemming) en ik ben over het algemeen een erg vrolijk meisje. Tijdens mijn behandeling was ik een stuk socialer, dus ik zei tegen mezelf dat ik geen sociale angst meer heb. Het is namelijk ook iets waar ik me erg voor schaam, want wie kan er nou niet met mensen omgaan? Inmiddels weet ik dat het niet zo simpel ligt. Als ik op een leuk feestje ben, kan ik opeens omslaan en me heel erg druk maken om wat anderen van me denken, alles overanalyseren wat er uit mijn mond komt, denken dat ik leuk en gezellig móet zijn, anders vinden mensen me niet meer leuk. Ik word hierdoor erg stil, omdat ik als het ware "censuur" op mezelf leg en erg vast kom te zitten in mezelf.
Ik wist heel weinig over wat sociale angst precies inhield, maar het komt neer op enorme angst om negatief beoordeeld te worden door anderen. Het is jammer dat ik dit niet erkend had toen ik nog in de kliniek zat, maar ik denk dat het nu juist beter is om er wat aan te doen nu ik "vrij" ben en weer met school ben begonnen. Ik heb volgende week ook voor het eerst sinds weken een gesprek bij een psycholoog.
Dat is fijn om te horenquote:Op woensdag 9 november 2011 22:34 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Als ik het zo lees ben je er heel intensief mee bezig geweest en ook echt vooruitgegaan!
Dat negatief beoordeeld worden heb ik ook heel erg, ik was bang om mijn tentamens niet te halen en de grootste angst was eigenlijk de reactie van mijn mentor, omdat die nogal de indruk geeft mij van de opleiding af te willen en mij niet te begrijpen.
Toch denk ik dat het gesprek bij de psycholoog je veel kan opleveren. Een angststoornis word namelijk veroorzaakt als een reactie op dingen die je voelt in je lichaam, hierdoor ga je denken dat er iets ergs is enz. enz., oftewel het zijn de gedachten. Als ik het zo lees zijn het bij jou ook die gedachten die je op dat moment laten dichtklappen, dus ik zou de hoop zeker niet opgeven! Wie weet verbeterd het nog een beetje!
Daarmee bedoel ik dat ik bijvoorbeeld mezelf verslik, wat geborrel in mijn buik voel of wat pijn in mijn buik (dus wel gebieden die je ziek en misselijk kunnen maken) en dat probeer ik dan te verklaren wat niet lukt en dan komt er paniek omdat je denkt dat je ziek bent of iets ergs hebt. Die paniek veroorzaakt dan weer hartkloppingen, tintelingen, misselijkheid enz. Dat kan zo wel 5 uur aanhouden. Daarom werd er bij de psycholoog gezegd dat we de gedachten moeten gaan omzetten in positieve gedachten, vandaar dat ik het idee heb dat dit eventueel ook wat kan helpen voor jou!quote:Op donderdag 10 november 2011 01:17 schreef Dolls het volgende:
[..]
Dat is fijn om te horenHoe bedoel je met dingen in je lichaam voelen? Wat ik wel vaak heb zijn hartkloppingen en tintelingen in mijn armen als ik een gevoel van machteloosheid heb (wanneer er iets gebeurt wat ik niet fijn vind, maar het lukt me niet om er iets van te zeggen).
Met mij gaat het wel, moet straks werken en dan merk ik dat die spanning toch al een beetje in mijn lichaam zit. Naar de kinderboerderij zou ik in mijn geval ook pas gaan als we thuis uitgekeken zijn. Dat is zo vervelend aan een angststoornis want leuke dingen doen is niet altijd leuk meer. Maargoed ik hoop dat je een leuke dag hebt en dan is die vermoeidheid dat best wel waard, toch?quote:Op donderdag 10 november 2011 10:08 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Dolls en Mkr.n welkom
Hoe is het met iedereen vandaag?
Hier heb ik een oppasdag op mijn 'nichtje' Het is de dochter van mijn beste vrienden, en ze noemt mij ook tante, maar goed het is een lekkere dreutel met dr 2.5 jaar, dus ik zal vanavond wel kapot zijn, maar ze is ook heel gezellig, dus ik heb er zin in! Het zonnetje schijnt dus ik denk dat we eens op de kinderboerderij gaan kijken!
Welkom, goed dat je hier komt meepraten!quote:Op donderdag 10 november 2011 08:41 schreef mrk.n het volgende:
Ik hoor erbij, ik ben ook depressief. Denk ik. Even lezen of ik iets herken in de verhalen van jullie.
Welkom Dolls! Heel herkenbaar wat je schrijft; ik heb zelf recent te horen gekregen dat waar ik last van heb onder een sociale fobie valt te schrijven. Nu heb ik zelf altijd het idee dat het wel mee valt, maar zie nu toch wel steeds meer dat ik bepaalde dingen laat of heel eng vind om te doen. Ik denk meestal op voorhand al dat mensen me stom of raar of lelijk of vervelend zullen vinden en me dan zullen negeren. En als ik me hier niet door laat leiden en gewoon ga praten, merk ik dat ik dat vaak best moeilijk vind. En wat je schrijft over jezelf 'censuur' opleggen, herken ik dus ook wel.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:22 schreef Dolls het volgende:
[..]
[..]
Dank jullie wel
Ik heb nooit medicijnen geslikt en ik ging op mijn 15e voor het eerst in therapie. Het hielp alleen niet veel, het was erg mijn hoofd boven water houden. Ik wist niet wat er met me aan de hand was en ik dacht dat ik "gewoon een beetje onzeker" was en dat "ik me er wel doorheen sla". Maar dan voelde ik me nog ellendiger als het gewoon écht niet lukte.
Op mijn 17e werd ik opgenomen in een kliniek en ik heb inmiddels een behandeling van 1,5 jaar achter de rug. Ik heb veel dingen verwerkt die vroeger waren gebeurd en ik heb ook als het ware een inhaalslag gemaakt. Ik ben erg veranderd, maar ik voel me de laatste tijd wel erg leeg en emotioneel (klinkt tegenstrijdig, ik weet het). Ik dacht dat het gewoon kwam omdat ik nu "de wijde wereld intrek" en dat het erbij hoort nu ik bij de kliniek weg ben.
Maar wat me vooral dwarszit, zijn die sociale angsten. Ik was vroeger extreem verlegen en ik had heel weinig vrienden. Inmiddels ben ik een stuk opener, ik vind het heel leuk om nieuwe mensen te leren kennen (wat ook tegenstrijdig is met mijn sociale angst, maar het ligt aan mijn stemming) en ik ben over het algemeen een erg vrolijk meisje. Tijdens mijn behandeling was ik een stuk socialer, dus ik zei tegen mezelf dat ik geen sociale angst meer heb. Het is namelijk ook iets waar ik me erg voor schaam, want wie kan er nou niet met mensen omgaan? Inmiddels weet ik dat het niet zo simpel ligt. Als ik op een leuk feestje ben, kan ik opeens omslaan en me heel erg druk maken om wat anderen van me denken, alles overanalyseren wat er uit mijn mond komt, denken dat ik leuk en gezellig móet zijn, anders vinden mensen me niet meer leuk. Ik word hierdoor erg stil, omdat ik als het ware "censuur" op mezelf leg en erg vast kom te zitten in mezelf.
Ik wist heel weinig over wat sociale angst precies inhield, maar het komt neer op enorme angst om negatief beoordeeld te worden door anderen. Het is jammer dat ik dit niet erkend had toen ik nog in de kliniek zat, maar ik denk dat het nu juist beter is om er wat aan te doen nu ik "vrij" ben en weer met school ben begonnen. Ik heb volgende week ook voor het eerst sinds weken een gesprek bij een psycholoog.
Wat leuk! Hier is het nog wat mistig, maar hopelijk breekt waar je heen gaat de zon straks lekker door! Veel plezier en doe toch een beetje rustig aan of neem even heel korte momentjes bewust voor jezelf!quote:Op donderdag 10 november 2011 10:08 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Dolls en Mkr.n welkom
Hoe is het met iedereen vandaag?
Hier heb ik een oppasdag op mijn 'nichtje' Het is de dochter van mijn beste vrienden, en ze noemt mij ook tante, maar goed het is een lekkere dreutel met dr 2.5 jaar, dus ik zal vanavond wel kapot zijn, maar ze is ook heel gezellig, dus ik heb er zin in! Het zonnetje schijnt dus ik denk dat we eens op de kinderboerderij gaan kijken!
Hallo welkom! Niet fijn te horen dat jij je ook niet fijn voelt. Let echter wel dat je niet zelf een diagnose van een depressie kan stellen...quote:Op donderdag 10 november 2011 08:41 schreef mrk.n het volgende:
Ik hoor erbij, ik ben ook depressief. Denk ik. Even lezen of ik iets herken in de verhalen van jullie.
Het is niet zo erg dat ik er een eind aan wil maken ofzo. Zit gewoon al een tijdje niet goed in mijn vel en het wordt steeds erger. Alles is een opgave voor mij. Ik heb geen motivatie voor niks. Afspraken, verplichtingen, ik heb nergens meer zin in. Studie ben ik mee gestopt wegens niks doen. Zou ik geen verplichtingen hebben, zou ik het liefst de hele dag in mijn nest willen liggen. Ik heb geen zin meer, in niks. Dit is er langzaam in geslopen, ik weet niet hoe het kan. Ik ben helemaal niet zo, maar het kan ook gewoon een langere dip zijn. Ik vind het maar vervelend aangezien ik wel wil opzich, ik kan alleen de energie niet meer opbrengen.quote:Op donderdag 10 november 2011 10:52 schreef Nyota het volgende:
[..]
Hallo welkom! Niet fijn te horen dat jij je ook niet fijn voelt. Let echter wel dat je niet zelf een diagnose van een depressie kan stellen...
Iets langer dan een maand denk ik. Al heb ik wel eens periodes gehad dat ik 'down' was natuurlijk, maar dat is niet zo heel raar. Ik heb wel vaker dipjes, dat is menselijk. Zoals nu heb ik alleen nog nooit meegemaakt. Ik geniet er niet echt van, maar ik doe wel alsof. Ook een opgave. Zometeen naar de stad met een vriend en vanavond weer naar een discotheek en dit weekend ook weer, morgen werken en een afspraak met een andere vriend, totaal geen zin in. Daarna werken, uiteten met mijn vriendin enzovoort. Met de kerst zit ik in Amerika met familie en met oud en nieuw in Londen met vrienden. Leuk zou je denken, maar ik zie er nu al tegenop omdat het me veel energie kost om leuk te doen.quote:Op donderdag 10 november 2011 12:07 schreef Nyota het volgende:
Hmm, klinkt zeker niet fijn en herkenbaar... Hoe lang heb je deze 'dip' nu al? En geniet je dan nog wel een beetje van de sociale dingen die je aan het doen bent?
hihi ik moet er een beetje om lachen.... hoop niet dat je er verder echt mee in de problemen bent gekomen oid?quote:Op donderdag 10 november 2011 17:48 schreef Sylvana het volgende:
Vanochtend iets teveel oxazepam ingenomenSchoonzusje en schoonmoeder zijn even langs geweest en heb de rest van de dag lekker geslapen...En ben z'n beetje alles kwijt wat er gebeurd is. Geen idee meer dat vriendlief bijvoorbeeld thuis is gekomen.
Zou eigenlijk vanmiddag 2 gesprekken hebben met psychiater en verpleegkundige, maar dat moet maar een andere keer dan...
Hoezo moet je er om lachen dan? Heb last van mn buik, ben duizelig, heb hartkloppingen en voel me net alsof ik zwaar dronken ben. Kan amper op mn benen staan bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 10 november 2011 18:24 schreef Murmeli het volgende:
[..]
hihi ik moet er een beetje om lachen.... hoop niet dat je er verder echt mee in de problemen bent gekomen
Misschien roept het iets teveel-nemen herkenning opquote:Op donderdag 10 november 2011 18:33 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Hoezo moet je er om lachen dan? Heb last van mn buik, ben duizelig, heb hartkloppingen en voel me net alsof ik zwaar dronken ben. Kan amper op mn benen staan bijvoorbeeld.
sorry meis, dat had ik niet meegekregen dat je je er zo beroerd van voelt. Ik dacht alleen dat je er slaperig van was geworden en verder niks. en dat vond ik een beetje komisch. maar zoals het nu blijkt te zijn vind ik het niet grappig.quote:Op donderdag 10 november 2011 18:33 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Hoezo moet je er om lachen dan? Heb last van mn buik, ben duizelig, heb hartkloppingen en voel me net alsof ik zwaar dronken ben. Kan amper op mn benen staan bijvoorbeeld.
Hopelijk.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:10 schreef Sylvana het volgende:
Zometeen komt er een man van de crisisdienst thuis op bezoek. Zou er dan eindelijk iemand zijn die me echt gaat helpen???
Ik hoop het meis! Vervelend dat je zoveel moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen...quote:Op vrijdag 11 november 2011 07:15 schreef Sylvana het volgende:
Gesprek was erg fijn. Eerst al half uur aan telefoon gesproken en hij is ook nog een half uur hier thuis geweest. Hij gaat vandaag toch overleggen over een opname.
Godver! Vind het echt klote voor je.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:22 schreef Sylvana het volgende:
Dankjewel maar ik ben gewoon weer met een weekendplanning naar huis gestuurd...
Laten we het erop houden dat het een heftige dag was toen, maar eigenlijk de hele week. Onrust in de groep, onrust in mezelf...quote:Op woensdag 9 november 2011 18:56 schreef DolFijn94 het volgende:
[..]
Wat is er dan precies gebeurd, of wil je dat liever niet zeggen?
Inderdaad. Je kunt wel gaan afgeven op de hulpverlening maar je zal het uiteindelijk toch echt zelf moeten doen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:41 schreef Ewelina het volgende:
Wat verwacht je dan? Hoe cru ook, niemand kan altijd je hand vasthouden. Uiteindelijk zul je toch voor het grootste deel zelf uit die put moeten klimmen.
Twee: denk je niet dat reïntegreren niet veel en veel moeilijker is als je er helemaal uit hebt gelegen?
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:32 schreef Nijna het volgende:
Tuurlijk moet je het zelf doen, maar dat betekent niet dat de een daar meer hulp bij nodig heeft dan een ander...
Het is makkelijk te oordelen over iemand op het forum die je verder niet kent... maar ik vind het gewoon naar voor Sylvana, want wat ik lees voelt ze zich niet gehoord...
Niet iedereen komt uit die put zonder goede hulp.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:41 schreef Ewelina het volgende:
Wat verwacht je dan? Hoe cru ook, niemand kan altijd je hand vasthouden. Uiteindelijk zul je toch voor het grootste deel zelf uit die put moeten klimmen.
Twee: denk je niet dat reïntegreren niet veel en veel moeilijker is als je er helemaal uit hebt gelegen?
Bij mij ook. Als het allemaal zo simpel was, was ik nu gewoon aan het studeren.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:06 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Daarnaast denk ik dat het niet aan ons is om sylvana een schop onder haar kont te geven, want wij kunnen niet inzien of dat niet heel erg averechts werkt. Bij mij zou dat in ieder geval wel zo zijn.
Dat zeg ik niet.Bij zware depressies lijkt hulp me essentieel. Ik heb alleen de indruk dat ze wil dat er 24 uur p/d iemand is om haar hand vast te houden. En dát zul je nergens vinden. Als ze zich niet gehoord voelt is dat naar, maar als ik zo kijk wat er allemaal gebeurd is- een BOR, iemand van de crisisdienst, schoonmoeder en -zus die langskomen- dan heb ik niet het idee dat ze zonder hulp zit.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:13 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Niet iedereen komt uit die put zonder goede hulp.
Hand vasthouden zal niet kunnen, maar in ieder geval in de gaten gehouden worden is soms wel essentieel. Je kunt ook niet van iemands privéomgeving verwachten dat zij 24/7 in de gaten houden of er niets gebeurt, want dat lijkt me emotioneel veel te belastend. Een dag kan wel, een week misschien ook, maar het gaat nu al heel lang niet goed en dan kan ik me haar behoefte goed voorstellen. Zeker in het weekend, een weekend is lang als je tegen de muren opvliegt van ellende.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:36 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet.Bij zware depressies lijkt hulp me essentieel. Ik heb alleen de indruk dat ze wil dat er 24 uur p/d iemand is om haar hand vast te houden. En dát zul je nergens vinden. Als ze zich niet gehoord voelt is dat naar, maar als ik zo kijk wat er allemaal gebeurd is- een BOR, iemand van de crisisdienst, schoonmoeder en -zus die langskomen- dan heb ik niet het idee dat ze zonder hulp zit.
En als iemand op een bepaald moment zelf niet meer in staat is om ''het zelf te doen'' moet diegene dan geen hulp krijgen omdat te gaan leren? Is het zelfs niet onredelijk van iemand te verwachten dat te doen als diegene geen idee heeft hoe? Als iemand gewoon weg die kennis (nog) niet heeft?quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:21 schreef mrk.n het volgende:
Inderdaad. Je kunt wel gaan afgeven op de hulpverlening maar je zal het uiteindelijk toch echt zelf moeten doen.
@Murmeli: dit is toch echt een volledige dagbesteding... en ook niet goed genoeg. Bij een opname mag je echt niet de hele dag in je bed liggen hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:53 schreef Sylvana het volgende:
Moet nog 1 uur en 3 kwartier wachten tot de groep begint. En als groep om kwart over 4 afgelopen is nog 3 kwartier wachten. Zit hier dus gewoon van kwart voor 8 tot 5 elke dag. Heb echt geen idee hoe ik dat vol moet houden.
Ja.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:29 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb nogal een geschiedenis met depressies.
Ik lees veel dat mensen met depressies de hele dag op bed liggen en zo, maar ik heb dat helemaal niet. Als ik depressief ben, ga ik juist steeds meer doen tot ik niet meer kan en mezelf uitput.
Is er misschien iemand die dit bekend in de oren klinkt?
Crisisdienst is ook 24 uur p/d bereikbaar.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:24 schreef Nijna het volgende:
Nee dat mag inderdaad niet bij een opname, maar bij een opname heb je wel de hele dag de mogelijkheid om naar de verpleging te stappen als het minder gaat...
Ja....eigenlijk wel ja.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:33 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ja.Of beter gezegd: gewoon jezelf uit bed sleuren en alles doen totdat slaaptekort je opbreekt.
Maarre... heb je dan niet eerst een soort manische periode voordat je instort?
Ik weet eigenlijk niet of sylvana die dagtherapie nog heeft.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:09 schreef Ewelina het volgende:
[..]
@Murmeli: dit is toch echt een volledige dagbesteding... en ook niet goed genoeg. Bij een opname mag je echt niet de hele dag in je bed liggen hoor.
Ik lig ook nooit de hele dag in bed, krijg ik ook rugpijn van. Kom ook altijd nog buiten en ik zie ook nog wel mensen. Maar gewoon alles met frisse tegenzin. en zo'n lamlendig wil niks gevoel. En hysterische jankbuien.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:33 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ja.Of beter gezegd: gewoon jezelf uit bed sleuren en alles doen totdat slaaptekort je opbreekt.
Maarre... heb je dan niet eerst een soort manische periode voordat je instort?
Klopt.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:59 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ik lig ook nooit de hele dag in bed, krijg ik ook rugpijn van. Kom ook altijd nog buiten en ik zie ook nog wel mensen. Maar gewoon alles met frisse tegenzin. en zo'n lamlendig wil niks gevoel. En hysterische jankbuien.
Dat lamlendige wil niks gevoel heb ik trouwens bijna altijd, volgens mij als kind al. En dan intussen zo rusteloos als wat omdat ik me verveel
Klopt. Maar toch... als de bereikbaarheid van de crisisdienst 24/7 genoeg was, dan hadden we geen opnameafdelingen nodig toch... (kort door de bocht, maar dat doe jij ook).quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:35 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Crisisdienst is ook 24 uur p/d bereikbaar.
Hmmmm lijkt me niet prettig...quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt.
Alleen dat lamlendige gevoel had ik denk ik wel, maar herkende het niet. Ik heb namelijk moeite met het herkennen van gevoelens (beetje off-topic, maar toch).
Achteraf gezien had ik steeds inderdaad het gevoel van "hoe kom ik hier onderuit" zoals eerder beschreven maar wist ik niet wat ik er mee moest. Ik ging gewoon door en door
En wat nou als je een psychiatrische stoornis hebt die nooit meer over gaat?quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
het enige wat ik over deze discussie kwijt wil is dat iedereen op zijn eigen manier vecht, en ja ook ik kan mij irriteren aan berichten dat iemand het leven niet ziet zitten enz enz! maar goed ik heb al eerder gezegd daar niet op in te gaan! uiteindelijk krijgt iedereen het inzicht dat je alleen jezelf kunt helpen en bij de 1 komt dat eerder dan bij de ander dus kan ik alleen maar zeggen succes!!
Af en toe is het ook heel simpel, je moet het alleen wel simpel durven of kunnen zien. De oplossing voor zoveel van je problemen ligt zo dichtbij, recht onder je neus, je moet het alleen wel durven oppakken en niet excuses zoeken om het toch niet te hoeven doenquote:Op zaterdag 12 november 2011 15:13 schreef Madame_Paon het volgende:
Bij mij ook. Als het allemaal zo simpel was, was ik nu gewoon aan het studeren.
En nu graag in een niet-zweverige versie ...quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Af en toe is het ook heel simpel, je moet het alleen wel simpel durven of kunnen zien. De oplossing voor zoveel van je problemen ligt zo dichtbij, recht onder je neus, je moet het alleen wel durven oppakken en niet excuses zoeken om het toch niet te hoeven doen.
voer zonder tegenvragen uit wat men je hier aan tips geeft.quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:09 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
En nu graag in een niet-zweverige versie ...
Aan die tips heb je als je psychotische verschijnselen hebt geen reet. Ik denk niet dat Madame_Paon hiermee geholpen zou zijn. Mijn tip was voornamelijk voor Sylvana bedoeld.quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
voer zonder tegenvragen uit wat men je hier aan tips geeft.
heeft niets met psychiatrie te maken, gewoon tips die je je moeder of je broertje of je beste vriend ook zou geven om zijn/haar leven te verbeteren.quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:13 schreef Re het volgende:
oh onze huis en tuin psychiater is ook weer terug...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |