abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 april 2011 @ 02:17:08 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_95429045
Hallo.

Dit topic gaat over McDD, een stoornis die nog niet in de DSM staat, maar waar ze wel van plan zijn om het als aparte stoornis te vermelden in de eerstvolgende editie van de DSM.

Ik heb McDD en misschien zijn er wel meer mensen die de diagnose PDD-NOS hebben kregen, die zich hier ook erg in herkennen.
Ik kreeg namelijk ook eerst de diagnose PDD-NOS, aangezien McDD nog niet apart vermeld staat in de DSM.

McDD bestaat uit drie onderdelen: stoornissen in het denken, in de emotie en in de sociale omgang.

Stoornissen in het denken kunnen zijn: van de hak op de tak springen, psychotische verschijnselen en een risico op een psychotische ontwikkeling, realiteit en fantasie door elkaar halen, anhedonie, makkelijk in de war raken, concentratieproblemen.

Problemen met de emoties kunnen zijn: woedeaanvallen, paniekaanvallen, verstoorde emotieregulatie, men wordt niet eerst boos maar meteen woedend en wordt niet eerst angstig maar raakt meteen volledig in paniek, paranoia, (hypo)manische kenmerken, depersonalisatie, depressie.

Stoornissen in de sociale omgang/autistische kenmerken kunnen zijn: een gebrek aan empathie, desinteresse voor sociale contacten, preoccupatie, dwangmatigheid, te letterlijk denken, slechte motoriek.

Deze stoornis is een mix van erfelijkheid en omgevingsfactoren.
Ik had er bijvoorbeeld al aanleg voor, maar omdat ik zuurstofgebrek heb gehad bij m'n geboorte, heeft het zich ook echt tot McDD ontwikkeld.
Op zeer jonge leeftijd merkt men vaak al aan deze personen dat ze verschillen van de rest.
Het gaat niet over in de volwassenheid.
Het verschilt per persoon waar McDD zich uiteindelijk in ontwikkelt: sommige mensen houden alleen autistische kenmerken, sommigen krijgen een bipolaire stoornis, sommigen houden de diagnose McDD, sommigen krijgen schizofrenie, sommigen krijgen schizotypische persoonlijkheidsstoornis, sommigen krijgen borderline, etc.
Het is dus niet duidelijk te voorspellen welke kant het uiteindelijk op zal gaan.
Het heeft kenmerken van ontzettend veel verschillende stoornissen.

Ikzelf ben nu 20 jaar oud en ga, helaas, steeds meer richting een psychotische ontwikkeling.
Daarnaast heb ik ook OCD en ben daardoor volledig arbeidsongeschikt.

Heb je zelf ook McDD, of heb je PDD-NOS en herken je jezelf hierin?
Of heb je gewoon vragen?
Reacties zijn altijd meer dan welkom.

P.S. als er taalfouten in dit bericht staan, moet je het maar zeggen, omdat het in mijn hoofd een enorme chaos is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Madame_Paon op 13-04-2011 15:06:53 ]
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_95429367
Godverdomme man wat is de wereld naar de klote met al dat plaatsen in hokjes. En dan nog arbeidsongeschikt, dat was vroeger toch ook niet zo. 50 jaar terug?

Ook apart dat dit vooral voorkomt in de Westerse maatschappijen.

Maar voel jij je niet alsof dat je leven geruineerd is door dat je zo ij een hokje wordt geplaatst?
If not now, then when.
  woensdag 13 april 2011 @ 03:41:02 #3
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_95429442
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 03:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Godverdomme man wat is de wereld naar de klote met al dat plaatsen in hokjes. En dan nog arbeidsongeschikt, dat was vroeger toch ook niet zo. 50 jaar terug?

Ook apart dat dit vooral voorkomt in de Westerse maatschappijen.

Maar voel jij je niet alsof dat je leven geruineerd is door dat je zo ij een hokje wordt geplaatst?
Mijn leven is geruïneerd doordat ik McDD heb, niet doordat ik in een hokje geplaatst wordt.
Want ik kan het wel ontkennen, maar ik herken mezelf ontzettend in deze stoornis en heb dan ook niet voor niets deze diagnose gekregen.

Het is trouwens wel vervelend dat mensen denken dat het alleen om de hokjesgeest gaat, terwijl dit echte beperkingen zijn.
Net als schizofrenie, waar een bepaald gen voor is, is er voor autistische stoornissen ook een gen.
En McDD zit daar een beetje tussenin.
De afwijkingen op dit gen hebben mensen zonder deze stoornissen niet.
Bovendien worden signalen in de hersenen niet goed doorgegeven.
Daarnaast hebben mensen met autisme vaak een groter hersenvolume en mensen met schizofrenie een kleiner hersenvolume.
Er zijn dus ook genoeg lichamelijke tekenen.

Autisme, schizofrenie, McDD en andere stoornissen zijn net zo goed beperkingen als bijvoorbeeld reuma of astma.

Deze aandoeningen bestonden 50 jaar geleden ook al, maar toen werd men gewoon hysterisch genoemd of in een gesticht gestopt.
Men heeft er nu veel meer verstand van.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_95429498
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 03:41 schreef Madame_Paon het volgende:
Deze aandoeningen bestonden 50 jaar geleden ook al, maar toen werd men gewoon hysterisch genoemd of in een gesticht gestopt.
Of er is zoveel uitval in de maatschappij dat het een probleem wordt terwijl het vroeger een minderheid betrof die zoals je zegt in gestichten werden gestopt. Of het is omdat er een winstgevende industrie is ontstaan die hand in hand met DSM medicatie aan de man/vrouw brengt.

quote:
Maar nog altijd een lange weg te gaan. Zo is het nog altijd niet 100% zeker dat psychische ziektes door genen zijn ontstaan, het kunnen net zo goed virussen zijn, opvoeding/sociaal trauma of een combinatie.
pi_95430083
Ah, weer een stempeltje erbij. Mooi man, lekker labellen... het lijkt wel vakkenvullen bij de Appie, met zo'n lekker ouderwetse prijskaartjesplakmachine!!!
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 13 april 2011 @ 07:57:50 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95430250
mensen met psychische problemen door afwijkingen aan de hersenen, sommige kunnen dat niet verkroppen en gaan dan dom lopen lullen over labeltjes plakken... gelukkig hebben die er niet zoveel verstand van :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_95431328
Ik vraag me af...al je niet zou weten dat je deze 'aandoening' hebt. Zou je dan ook ongelukkig zijn. Of zou je dan gelukkig zijn maar wel af en toe het gevoel onbegrepen te zijn, maar wel gelukkig?

Ik kan ook heel chaotisch zijn en soms van de hak op de tak springen. Soms fantaseer ik er ook een heel eind op los als ik bijvoorbeeld een leuke kerel zie. Bij sommige saaie personen heb ik hevig desinteresse. Zie ik heb al de helft van de symptomen, zal ik ook maar naar de psych gaan?
pi_95431601
Droevig die klagers hier, het is nou niet alsof de symptonen zo lekker algemeen zijn dat iedereen ze kan hebben. Het is duidelijk een afwijking in het autistisch spectrum, niet meer niet minder. Het is juist goed om hier verschillen in te erkennen zodat medicatie en behandeling afgestemd kunnen worden.

Sterkte TS.
Doe eens lief!
pi_95431685
-edit- HiHi

[ Bericht 95% gewijzigd door Re op 13-04-2011 09:32:09 ]
  woensdag 13 april 2011 @ 09:20:40 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95431781
Je schrijft het eigenlijk MCDD. Multiple complex developmental disorder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_95431907
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:02 schreef sassiepassie het volgende:
Ik vraag me af...al je niet zou weten dat je deze 'aandoening' hebt. Zou je dan ook ongelukkig zijn. Of zou je dan gelukkig zijn maar wel af en toe het gevoel onbegrepen te zijn, maar wel gelukkig?

Ik kan ook heel chaotisch zijn en soms van de hak op de tak springen. Soms fantaseer ik er ook een heel eind op los als ik bijvoorbeeld een leuke kerel zie. Bij sommige saaie personen heb ik hevig desinteresse. Zie ik heb al de helft van de symptomen, zal ik ook maar naar de psych gaan?
Idd, het kan best allemaal genetisch zijn en vast te stellen enzo, maar fuck it. Hou je daar niet mee bezig en leef gewoon.
  woensdag 13 april 2011 @ 09:36:55 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95432221
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:02 schreef sassiepassie het volgende:

over het algemeen zit er een gedeelte bij de diagnosering welke de zogenaamde As-4 indicatie geeft waarbij op een bepaalde schaal het dagelijkse functioneren wordt meegenomen, indien je van je ziekte weinig last hebt qua functioneren zal er dus weinig aan de hand zijn, pas op het moment dat je dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd komt er natuurlijk behandeling in beeld. Dus het ligt ook gewoon aan de zwaarte van je symptomen, af en toe een steekje in je zij of elke dag hevige spierkrampen... zoiets zal maar zeggen
  woensdag 13 april 2011 @ 09:42:15 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95432378
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:36 schreef Re het volgende:

[..]

over het algemeen zit er een gedeelte bij de diagnosering welke de zogenaamde As-4 indicatie geeft waarbij op een bepaalde schaal het dagelijkse functioneren wordt meegenomen, indien je van je ziekte weinig last hebt qua functioneren zal er dus weinig aan de hand zijn, pas op het moment dat je dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd komt er natuurlijk behandeling in beeld. Dus het ligt ook gewoon aan de zwaarte van je symptomen, af en toe een steekje in je zij of elke dag hevige spierkrampen... zoiets zal maar zeggen
Vanaf welke score heb je eigenlijk recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 13 april 2011 @ 09:57:07 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95432851
ahhh As 5 dus, As 4 is meer over psychosociale en omgevingsfactoren

hoe het precies zit en in welke mate dit wordt meegenomen in bepaling wajong of arbeidsongeschiktheid weet ik niet precies :)
  woensdag 13 april 2011 @ 11:08:51 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95435162
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:57 schreef Re het volgende:
ahhh As 5 dus, As 4 is meer over psychosociale en omgevingsfactoren

hoe het precies zit en in welke mate dit wordt meegenomen in bepaling wajong of arbeidsongeschiktheid weet ik niet precies :)
Ik vind het sowieso interessante materie aangezien mensen wel altijd te koop lopen met hun labeltje maar niet met hun GAF score.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_95435256
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:36 schreef Re het volgende:

[..]

Is het niet zo dat sommige mensen van nature gewoon meer klagen en waar dan van alles aan te ontdekken is. Terwijl er waarschijnlijk ook mensen zijn die ook aan voorwaarden van bv MCDD voldoen maar niet klagen maar gewoon leven (zoals strugglemaster mooi zegt).
  woensdag 13 april 2011 @ 11:17:07 #17
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95435459
TS, welke dwangneuroses heb je precies en waardoor belemmeren die jou in je functioneren? Misschien kunnen we toch nog een baantje voor je vinden waardoor je niet je hele leven een uitkering hoeft te hebben.
Een gedicht over Maanvis
pi_95435625
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 07:57 schreef Re het volgende:
mensen met psychische problemen door afwijkingen aan de hersenen, sommige kunnen dat niet verkroppen en gaan dan dom lopen lullen over labeltjes plakken... gelukkig hebben die er niet zoveel verstand van :)
  woensdag 13 april 2011 @ 11:25:33 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95435753
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 07:57 schreef Re het volgende:
Ik zie dat niet als afwijkingen maar als een deel van wie je bent. Net zoals sproeten of rood haar geen afwijking is maar gewoon iets bijzonders dat je hebt meegekregen in je genen :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 13 april 2011 @ 11:28:09 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95435846
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:11 schreef sassiepassie het volgende:

[..]

Is het niet zo dat sommige mensen van nature gewoon meer klagen en waar dan van alles aan te ontdekken is. Terwijl er waarschijnlijk ook mensen zijn die ook aan voorwaarden van bv MCDD voldoen maar niet klagen maar gewoon leven (zoals strugglemaster mooi zegt).
tuurlijk heb je die, je hebt ook mensen die met 37,5 C "ziek" op bed liggen omdat ze koorts hebben en anderen die met 39 C gewoon doorwerken, in feite is het allebei een verhoging waarbij er iets met het lichaam aan de hand is. Maar dit zegt natuurlijk niets over mensen die niet goed kunnen functioneren omdat ze last hebben van bepaalde symptomen die veroorzaakt worden door een ziekte
pi_95435879
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:25 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik zie dat niet als afwijkingen maar als een deel van wie je bent. Net zoals sproeten of rood haar geen afwijking is maar gewoon iets bijzonders dat je hebt meegekregen in je genen :).
Kan je ook zeggen van erfelijke lichamelijke ziekten, maar daar doe je ook liever wat aan als je er last van ondervindt.
  woensdag 13 april 2011 @ 11:29:18 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95435892
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:25 schreef Maanvis het volgende:

[..]

kanker is dan ook maar een karaktertrek wilde je zeggen?
  woensdag 13 april 2011 @ 11:31:20 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95435966
quote:
3s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:29 schreef Re het volgende:

[..]

kanker is dan ook maar een karaktertrek wilde je zeggen?
Nee dat wilde ik niet zeggen, maar wel goed gevonden icm die sproeten.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 13 april 2011 @ 11:34:12 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95436067
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:28 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Kan je ook zeggen van erfelijke lichamelijke ziekten, maar daar doe je ook liever wat aan als je er last van ondervindt.
Punt is dat andere mensen gaan zeggen dat je rood haar een afwijking is, terwijl je er misschien zelf heel blij mee bent en mee kunt leven. Uiteindelijk ga je die mensen geloven en verf je je haar een andere kleur, terwijl je heel gelukkig kunt zijn met rood haar.
Een gedicht over Maanvis
pi_95436115
Wat ik nou zo jammer vind voor deze mensen is doordat ze een label krijgen niet meer mogen werken van de staat, dit wilt niet ALTIJD zeggen dat de mensen daadwerkelijk niet gewoon een full time job aankunnen of iig part time. :N
If not now, then when.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')