Mijn leven is geruïneerd doordat ik McDD heb, niet doordat ik in een hokje geplaatst wordt.quote:Op woensdag 13 april 2011 03:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Godverdomme man wat is de wereld naar de klote met al dat plaatsen in hokjes. En dan nog arbeidsongeschikt, dat was vroeger toch ook niet zo. 50 jaar terug?
Ook apart dat dit vooral voorkomt in de Westerse maatschappijen.
Maar voel jij je niet alsof dat je leven geruineerd is door dat je zo ij een hokje wordt geplaatst?
Of er is zoveel uitval in de maatschappij dat het een probleem wordt terwijl het vroeger een minderheid betrof die zoals je zegt in gestichten werden gestopt. Of het is omdat er een winstgevende industrie is ontstaan die hand in hand met DSM medicatie aan de man/vrouw brengt.quote:Op woensdag 13 april 2011 03:41 schreef Madame_Paon het volgende:
Deze aandoeningen bestonden 50 jaar geleden ook al, maar toen werd men gewoon hysterisch genoemd of in een gesticht gestopt.
Men heeft er nu veel meer verstand van.
Maar nog altijd een lange weg te gaan. Zo is het nog altijd niet 100% zeker dat psychische ziektes door genen zijn ontstaan, het kunnen net zo goed virussen zijn, opvoeding/sociaal trauma of een combinatie.quote:Men heeft er nu veel meer verstand van.
Idd, het kan best allemaal genetisch zijn en vast te stellen enzo, maar fuck it. Hou je daar niet mee bezig en leef gewoon.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:02 schreef sassiepassie het volgende:
Ik vraag me af...al je niet zou weten dat je deze 'aandoening' hebt. Zou je dan ook ongelukkig zijn. Of zou je dan gelukkig zijn maar wel af en toe het gevoel onbegrepen te zijn, maar wel gelukkig?
Ik kan ook heel chaotisch zijn en soms van de hak op de tak springen. Soms fantaseer ik er ook een heel eind op los als ik bijvoorbeeld een leuke kerel zie. Bij sommige saaie personen heb ik hevig desinteresse. Zie ik heb al de helft van de symptomen, zal ik ook maar naar de psych gaan?
over het algemeen zit er een gedeelte bij de diagnosering welke de zogenaamde As-4 indicatie geeft waarbij op een bepaalde schaal het dagelijkse functioneren wordt meegenomen, indien je van je ziekte weinig last hebt qua functioneren zal er dus weinig aan de hand zijn, pas op het moment dat je dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd komt er natuurlijk behandeling in beeld. Dus het ligt ook gewoon aan de zwaarte van je symptomen, af en toe een steekje in je zij of elke dag hevige spierkrampen... zoiets zal maar zeggenquote:Op woensdag 13 april 2011 09:02 schreef sassiepassie het volgende:
Ik vraag me af...al je niet zou weten dat je deze 'aandoening' hebt. Zou je dan ook ongelukkig zijn. Of zou je dan gelukkig zijn maar wel af en toe het gevoel onbegrepen te zijn, maar wel gelukkig?
Ik kan ook heel chaotisch zijn en soms van de hak op de tak springen. Soms fantaseer ik er ook een heel eind op los als ik bijvoorbeeld een leuke kerel zie. Bij sommige saaie personen heb ik hevig desinteresse. Zie ik heb al de helft van de symptomen, zal ik ook maar naar de psych gaan?
Vanaf welke score heb je eigenlijk recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering?quote:Op woensdag 13 april 2011 09:36 schreef Re het volgende:
[..]
over het algemeen zit er een gedeelte bij de diagnosering welke de zogenaamde As-4 indicatie geeft waarbij op een bepaalde schaal het dagelijkse functioneren wordt meegenomen, indien je van je ziekte weinig last hebt qua functioneren zal er dus weinig aan de hand zijn, pas op het moment dat je dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd komt er natuurlijk behandeling in beeld. Dus het ligt ook gewoon aan de zwaarte van je symptomen, af en toe een steekje in je zij of elke dag hevige spierkrampen... zoiets zal maar zeggen
Ik vind het sowieso interessante materie aangezien mensen wel altijd te koop lopen met hun labeltje maar niet met hun GAF score.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:57 schreef Re het volgende:
ahhh As 5 dus, As 4 is meer over psychosociale en omgevingsfactoren
hoe het precies zit en in welke mate dit wordt meegenomen in bepaling wajong of arbeidsongeschiktheid weet ik niet precies
Is het niet zo dat sommige mensen van nature gewoon meer klagen en waar dan van alles aan te ontdekken is. Terwijl er waarschijnlijk ook mensen zijn die ook aan voorwaarden van bv MCDD voldoen maar niet klagen maar gewoon leven (zoals strugglemaster mooi zegt).quote:Op woensdag 13 april 2011 09:36 schreef Re het volgende:
[..]
over het algemeen zit er een gedeelte bij de diagnosering welke de zogenaamde As-4 indicatie geeft waarbij op een bepaalde schaal het dagelijkse functioneren wordt meegenomen, indien je van je ziekte weinig last hebt qua functioneren zal er dus weinig aan de hand zijn, pas op het moment dat je dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd komt er natuurlijk behandeling in beeld. Dus het ligt ook gewoon aan de zwaarte van je symptomen, af en toe een steekje in je zij of elke dag hevige spierkrampen... zoiets zal maar zeggen
quote:Op woensdag 13 april 2011 07:57 schreef Re het volgende:
mensen met psychische problemen door afwijkingen aan de hersenen, sommige kunnen dat niet verkroppen en gaan dan dom lopen lullen over labeltjes plakken... gelukkig hebben die er niet zoveel verstand van
Ik zie dat niet als afwijkingen maar als een deel van wie je bent. Net zoals sproeten of rood haar geen afwijking is maar gewoon iets bijzonders dat je hebt meegekregen in je genenquote:Op woensdag 13 april 2011 07:57 schreef Re het volgende:
mensen met psychische problemen door afwijkingen aan de hersenen, sommige kunnen dat niet verkroppen en gaan dan dom lopen lullen over labeltjes plakken... gelukkig hebben die er niet zoveel verstand van
tuurlijk heb je die, je hebt ook mensen die met 37,5 C "ziek" op bed liggen omdat ze koorts hebben en anderen die met 39 C gewoon doorwerken, in feite is het allebei een verhoging waarbij er iets met het lichaam aan de hand is. Maar dit zegt natuurlijk niets over mensen die niet goed kunnen functioneren omdat ze last hebben van bepaalde symptomen die veroorzaakt worden door een ziektequote:Op woensdag 13 april 2011 11:11 schreef sassiepassie het volgende:
[..]
Is het niet zo dat sommige mensen van nature gewoon meer klagen en waar dan van alles aan te ontdekken is. Terwijl er waarschijnlijk ook mensen zijn die ook aan voorwaarden van bv MCDD voldoen maar niet klagen maar gewoon leven (zoals strugglemaster mooi zegt).
Kan je ook zeggen van erfelijke lichamelijke ziekten, maar daar doe je ook liever wat aan als je er last van ondervindt.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als afwijkingen maar als een deel van wie je bent. Net zoals sproeten of rood haar geen afwijking is maar gewoon iets bijzonders dat je hebt meegekregen in je genen.
kanker is dan ook maar een karaktertrek wilde je zeggen?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als afwijkingen maar als een deel van wie je bent. Net zoals sproeten of rood haar geen afwijking is maar gewoon iets bijzonders dat je hebt meegekregen in je genen.
Nee dat wilde ik niet zeggen, maar wel goed gevonden icm die sproeten.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:29 schreef Re het volgende:
[..]
kanker is dan ook maar een karaktertrek wilde je zeggen?
Punt is dat andere mensen gaan zeggen dat je rood haar een afwijking is, terwijl je er misschien zelf heel blij mee bent en mee kunt leven. Uiteindelijk ga je die mensen geloven en verf je je haar een andere kleur, terwijl je heel gelukkig kunt zijn met rood haar.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Kan je ook zeggen van erfelijke lichamelijke ziekten, maar daar doe je ook liever wat aan als je er last van ondervindt.
ze mogen wel werken, maar iedereen vertelt ze dat ze niet kunnen werken. als je dan toch al niet zo lekker in je vel zit wegens een stoornis dan kan dat tot gevolg hebben dat je het maar helemaal niet meer probeert.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat ik nou zo jammer vind voor deze mensen is doordat ze een label krijgen niet meer mogen werken van de staat, dit wilt niet ALTIJD zeggen dat de mensen daadwerkelijk niet gewoon een full time job aankunnen of iig part time.
ik denk dat je niet van die rare analogieen moet trekken... de hersenen zijn gewoon een orgaan net als een lever of een hart of je huid, die kan ziek worden, probleem alleen met de hersenen zijn dat het een van de meest complexe organen is in het lichaam, en dat we een zelfbewustzijn hebben en daardoor ook kunnen observeren en een mening vormen en die kenbaar kunnen makenquote:Op woensdag 13 april 2011 11:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Punt is dat andere mensen gaan zeggen dat je rood haar een afwijking is, terwijl je er misschien zelf heel blij mee bent en mee kunt leven. Uiteindelijk ga je die mensen geloven en verf je je haar een andere kleur, terwijl je heel gelukkig kunt zijn met rood haar.
Precies.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:38 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je niet van die rare analogieen moet trekken... de hersenen zijn gewoon een orgaan net als een lever of een hart of je huid, die kan ziek worden, probleem alleen met de hersenen zijn dat het een van de meest complexe organen is in het lichaam, en dat we een zelfbewustzijn hebben en daardoor ook kunnen observeren en een mening vormen en die kenbaar kunnen maken
Maar hoe bepaal je of iets een ziekte is of gewoon iets wat voorkomt in de natuurlijke variëteit van mensen?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:38 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je niet van die rare analogieen moet trekken... de hersenen zijn gewoon een orgaan net als een lever of een hart of je huid, die kan ziek worden, probleem alleen met de hersenen zijn dat het een van de meest complexe organen is in het lichaam, en dat we een zelfbewustzijn hebben en daardoor ook kunnen observeren en een mening vormen en die kenbaar kunnen maken
Ja maar sommige mensen z'n levens zijn compleet geruïneerd puur omdat ze dat label hebben gekregen.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:43 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Precies.
Ik snap die haat tegen 'labellen' ook niet.
Op de één of andere manier moet het voor de buitenwereld wel heel zichtbaar zijn: een psychische stoornis of ziekte.
Wat wel jammer is is dat er soms de neiging ontstaat om het probleem te signaleren en daarna alleen naar de negatieve observatiepunten te kijken. Naar mijn idee zorgt de observatie en erkenning namelijk ervoor dat er ook naar de positieve dingen gekeken kan worden én dat er een mogelijkheid is om de 'patient' te perfectioneren en te leren om te gaan met deze negatieve puntjes.
ja, dus?, dat is ook zo met kanker, of diabetes, of COPD... je punt?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja maar sommige mensen z'n levens zijn compleet geruïneerd puur omdat ze dat label hebben gekregen.
Lijkt me.
Hoezo met kanker, kanker kun je van genezen en dan alsnog werken na de behandelingen?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:51 schreef Re het volgende:
[..]
ja, dus?, dat is ook zo met kanker, of diabetes, of COPD... je punt?
depressie kun je ook van genezen... diabets, COPD trouwens nog niet, je punt?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:54 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hoezo met kanker, kanker kun je van genezen en dan alsnog werken na de behandelingen?
ik heb 2 collega's met diabetes en mijn moeder heeft COPD, die werkt ook gewoon.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:51 schreef Re het volgende:
[..]
ja, dus?, dat is ook zo met kanker, of diabetes, of COPD... je punt?
Dat wordt dus niet gedaan. Alleen in de uiterste gevallen wordt dat verteld. mensen met "labels" (autisten, schizofrenen, ADHDers, borderliners, enz) worden juist gestimuleerd om een baan of vrijwilligerswerk of studie te volgen en zo normaal mogelijk met hun leven om te gaan, als ze dat kunnen.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb 2 collega's met diabetes en mijn moeder heeft COPD, die werkt ook gewoon.
waarom wordt veel jongeren met een labeltje verteld dat ze niet meer kunnen werken?
dat zal tegenwoordig toch wel meevallen... je doet net alsof iedereen die een psychisch labeltje heeft nooit meer zou hoeven en willen werken... beetje denigrerend is het wel, vind je niet? en dat komt alleen maar omdat jij psychische ziektes niet als volwaardige ziektes ziet... en ja dat is kortzichtigquote:Op woensdag 13 april 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb 2 collega's met diabetes en mijn moeder heeft COPD, die werkt ook gewoon.
waarom wordt veel jongeren met een labeltje verteld dat ze niet meer kunnen werken?
zie op de site van de CBS hoeveel procent van de jongeren in de Wajong zit wegens een psychische stoornis. Dat vind ik schokkend veel.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:00 schreef Re het volgende:
[..]
dat zal tegenwoordig toch wel meevallen... je doet net alsof iedereen die een psychisch labeltje heeft nooit meer zou hoeven en willen werken... beetje denigrerend is het wel, vind je niet? en dat komt alleen maar omdat jij psychische ziektes niet als volwaardige ziektes ziet... en ja dat is kortzichtig
Meestal is het tijdelijk. En als ze even niet kunnen werken, is het niet omdat ze een klein beetje last van hebben, maar omdat het hun ernstig beperkt. Na een bepaalde tijd, wanneer ze alles weer onder controle hebben, gaan ze werken of studeren.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zie op de site van de CBS hoeveel procent van de jongeren in de Wajong zit wegens een psychische stoornis. Dat vind ik schokkend veel.
Ik zie ernstige psychische stoornissen wel degelijk als een volwaardige ziekte, maar lichte stoornissen niet als een ziekte waardoor je zonder meer niet meer kunt werken. Ik vind het ontzettend denigrerend als je tegen die mensen zegt dat ze 80 tot 100% afgekeurd zijn.
iedereen die in de wajong zit, werkt niet?quote:Op woensdag 13 april 2011 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zie op de site van de CBS hoeveel procent van de jongeren in de Wajong zit wegens een psychische stoornis. Dat vind ik schokkend veel.
Ik zie ernstige psychische stoornissen weldegelijk als een volwaardige ziekte, maar lichte stoornissen niet als een ziekte waardoor je zonder meer niet meer kunt werken. Ik vind het ontzettend denigrerend als je tegen die mensen zegt dat ze 80 tot 100% afgekeurd zijn.
Inderdaad!quote:Op woensdag 13 april 2011 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie ernstige psychische stoornissen weldegelijk als een volwaardige ziekte, maar lichte stoornissen niet als een ziekte waardoor je zonder meer niet meer kunt werken. Ik vind het ontzettend denigrerend als je tegen die mensen zegt dat ze 80 tot 100% afgekeurd zijn.
complete bullshit natuurlijk... ten eerste als je iets zeker weet dan hoor je dat te staven met bronnen, ten tweede, fraude met uitkeringen is niet exclusief voor mensen met psychische problemen....quote:Op woensdag 13 april 2011 12:30 schreef sassiepassie het volgende:
[..]
Inderdaad!
Raar dat er niet meer mensen met een lichamelijke beperking in zitten. Ik weet dat het niet politiek correct is om te zeggen, maar ik weet zeker dat er een groot deel in deze uitkering zit die liever de hele dag zuipt en blowt dan werkt en daarom een label gaat halen bij de instanties... Ook raar dat het grote deel van de wajong uit de onderste laag van de samenleving komt en dat bij jongeren die een normale opvoeding hebben gehad veel minder snel geneigd zijn een uitkering aan te vragen.
Please dont shoot me
Bronnen te over. Zie google.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:39 schreef Re het volgende:
[..]
complete bullshit natuurlijk... ten eerste als je iets zeker weet dan hoor je dat te staven met bronnen, ten tweede, fraude met uitkeringen is niet exclusief voor mensen met psychische problemen....
verder: open er een topic over en stop met kapen van topics
yeah yeah.... open er een topic over, kom met concrete bronnen (nee, naar google verwijzen is geen bron)quote:Op woensdag 13 april 2011 12:43 schreef sassiepassie het volgende:
[..]
Bronnen te over. Zie google.
Verder zeg ik niet dat mensen met psychische problemen de boel flessen. Maar dat er vaak ten onrecht een label wordt geplakt zodat mensen een excuus hebben iets te doen, zoals een uitkering aanvragen.
Klopt, je hebt gelijk, verder met McCDDquote:Op woensdag 13 april 2011 12:36 schreef Re het volgende:
maanvis: ik weet dat je blijkbaar bepaalde dingen niet accepteert, maar misschien beter om niet elk topic te kapen met je zorgen over dit soort dingen?
terug naar MCDD dan maar weer
Teveel om op te noemen ....quote:Op woensdag 13 april 2011 11:17 schreef Maanvis het volgende:
TS, welke dwangneuroses heb je precies en waardoor belemmeren die jou in je functioneren? Misschien kunnen we toch nog een baantje voor je vinden waardoor je niet je hele leven een uitkering hoeft te hebben.
Wat doet het met jou nu je weet dat je McDD hebt?quote:Op woensdag 13 april 2011 15:19 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Teveel om op te noemen ....
Ik mag geen rondjes lopen; ik moet evenveel stappen zetten met m'n rechterbeen als met m'n linkerbeen in bepaalde vlakken; ik moet dingen altijd in een hoek van 45 graden leggen; ik heb heel veel last van smetvrees; ik moet de muis altijd precies in het midden van het scherm zetten als ik de computer afsluit; dingen die ik doe, mogen nooit door 4 deelbaar zijn; etc. etc.
En ik ben vorige week nog naar de arbeidsdeskundige geweest, en die heeft bevestigd dat zelfs een paar uur per week werken voor mij niet haalbaar is.
Het is trouwens uitermate vervelend dat er mensen zijn die doen alsof dit gewoon het placebo-effect is, en niet dat het echte stoornissen zijn.
Ik ken trouwens wel genoeg mensen die bijvoorbeeld PDD-NOS hebben en gewoon een baan hebben, maar ook een Wajonguitkering hebben ..... die mensen mogen wat mij betreft geen uitkering krijgen, want ze zijn niet arbeidsongeschikt.
Ik zou niets liever willen dan mijn studie af kunnen maken en een baan kunnen krijgen, maar ik krijg al bijna een paniekaanval als ik in een grote groep mensen ben ....
Het is niet zo dat men een label opgeplakt krijgt en zich daarna zo gaat gedragen, maar het is juist andersom: men gedraagt zich anders en daarna volgt een uitgebreid psychologisch onderzoek waaruit blijkt of dit een stoornis is, of dat het gewoon een rotkind is.
Men krijgt echt geen diagnose na een gesprek van een uurtje .... daar gaan eerst maanden van onderzoeken aan vooraf.
Ik weet al sinds mijn 14e dat ik McDD heb, dus al 6 jaar.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:26 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Wat doet het met jou nu je weet dat je McDD hebt?
En hoe schatten zij de mogelijkheid in om die negatieve dingen die typerend zijn voor McDD aan te pakken? Oftewel, wat is het behandelplan?
Kijk dat is duidelijk. Een werkomgeving is een uitstekende plaats om te leren omgaan met die dwangneuroses. Daar wordt van je verwacht dat je een beetje presteert, dus dan heb je geen tijd om aan die neuroses te denken.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:19 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Teveel om op te noemen ....
Ik mag geen rondjes lopen; ik moet evenveel stappen zetten met m'n rechterbeen als met m'n linkerbeen in bepaalde vlakken; ik moet dingen altijd in een hoek van 45 graden leggen; ik heb heel veel last van smetvrees; ik moet de muis altijd precies in het midden van het scherm zetten als ik de computer afsluit; dingen die ik doe, mogen nooit door 4 deelbaar zijn; etc. etc.
Ik vind het gek dat ie dat kan concluderen terwijl ie jou nog niet aan het werk heeft gezien. Misschien moet je het gewoon maar proberen en bewijzen dat die deskundige ongelijk heeft!quote:En ik ben vorige week nog naar de arbeidsdeskundige geweest, en die heeft bevestigd dat zelfs een paar uur per week werken voor mij niet haalbaar is.
precies.quote:Het is trouwens uitermate vervelend dat er mensen zijn die doen alsof dit gewoon het placebo-effect is, en niet dat het echte stoornissen zijn.
Ik ken trouwens wel genoeg mensen die bijvoorbeeld PDD-NOS hebben en gewoon een baan hebben, maar ook een Wajonguitkering hebben ..... die mensen mogen wat mij betreft geen uitkering krijgen, want ze zijn niet arbeidsongeschikt.
En hoe ben je van plan om van die paniekaanvallen af te komen? Stel ik zou bij je zijn en een arm om je heen slaan, zou je dan minder paniekerig zijn?quote:Ik zou niets liever willen dan mijn studie af kunnen maken en een baan kunnen krijgen, maar ik krijg al bijna een paniekaanval als ik in een grote groep mensen ben ....
Kun je eens beschrijven wat die onderzoeken voor jou inhielden? Wat moest je allemaal doen om aan te tonen dat je dat labeltje hebt?quote:Het is niet zo dat men een label opgeplakt krijgt en zich daarna zo gaat gedragen, maar het is juist andersom: men gedraagt zich anders en daarna volgt een uitgebreid psychologisch onderzoek waaruit blijkt of dit een stoornis is, of dat het gewoon een rotkind is.
Men krijgt echt geen diagnose na een gesprek van een uurtje .... daar gaan eerst maanden van onderzoeken aan vooraf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |