abonnement bol.com Coolblue
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:01:00 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102852225
Inmiddels wonen we er al ruim anderhalf jaar maar het is nu toch eens tijd voor mijn eigen klustopique :)

In begin 2010 hebben mijn dame en ik een 2 onder 1 kapper gekocht uit 1931. Deze was in de jaren 60 flink "opgeknapt" o|O en sindsdien eigenlijk niet meer qua stijl veranderd. We zijn er heel grof doorheen aan het gaan waarbij we de sfeer van 1930 voor een groot deel weer terug willen laten komen en links en rechts e.e.a verbeteren.

In de OP wat plaatjes van waarmee we begonnen, daarna in wat losse posts wat we tot nog toe gedaan hebben.

De woonkamer:

De gang:

De zolder:

De badkamer *O*

De studeerkamer (let op de artistieke muur)

En last but not least onze eigen WK voetbal keuken w/ :|W

Onze plannen met het huis in een notendop:
-Nieuw dak
-Nieuwe keuken
-Nieuwe badkamer
-Gang reviseren (onder de vloerbedekking zit granito)
-Alle electra nieuw (bekabeling was nog jute geisoleerd in stalen pijpen en vrijwel alles ongeaard)
-Alle vloerbedekking eruit en houten vloeren erin
-Alle behang verwijderen en stucken
-Alle zachtboard plafonds eruit en het originele houten plafond weer terug
Enzovoorts enzovoorts.

De eerste grote klussen waren strippen, een muur doorbreken tussen keuken en woonkamer (het luikje hebben we zo groot gemaakt dat je er nu door kunt lopen :P ) en toen gingen we trouwen *;

Daarna hebben we als eerste maar het dak vervangen. Hierover de volgende post :)

Tot nog toe is af:
-Dak
-Keuken
-Badkamer

Bijna af:
-Eerste verdieping

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 08-10-2011 22:12:30 ]
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:08:51 #2
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_102852516
Ja leuk maar hoe staat het met die zelfbouw auto van jouw dan? Is dat project al afgerond?
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:09:32 #3
14320 TR08
pi_102852547
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:08 schreef Executioner het volgende:
Ja leuk maar hoe staat het met die zelfbouw auto dan? Is dat project al afgerond?
Dat staat ingepakt geconserveerd in de schuur. Nu eerst een huis :)
pi_102852724
OMG, die tegels...

Veel succes iig, slechter kan het niet worden :P
Op zondag 17 oktober 2010 19:19 schreef b4kl4p het volgende:
Ja inderdaad! Waarom mogen ze dan niet gewoon via de vluchtstrook inhalen, dat zou heel veel overlast schelen.
pi_102853716
Wow! Mis alleen nog een fotootje van de buitenkant ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:56:47 #6
14320 TR08
pi_102854016
Het grote dak verhaal...

Ons dak was nog origineel met de pannen uit 1930. Toendertijd zijn er doffe pannen op gelegd met een leuk klassiek golfje erin. Omdat ze nu 80 jaar oud waren waren er links en rechts wat pannen gebroken war hier en daar voor lekkage zorgde. Wij wilden graag het dak vernieuwen, maar dan wel ineens van de hele twee onder 1 kapper dus een paar weken na dat we thuis woonden naar de buurman. Die mensen koud een keer of 5 gezien en toen erheen:
Ehm buurman we willen graag het dak vernieuwen wil je mee doen? Wij willen nieuwe pannen en buiten isolatie aanbrengen.

Het eerste wat hij dacht was: "Maar dat is mooi!" *O* Hij bleek het al jaren te willen dus greep de gelegenheid met beide handen aan. Samen op pad gegaan voor pannen, aannemer ingeschakeld en gaan met die hap :)

Dit is hoe we aan het dak begonnen:

Zoals je kunt zien is veel gebarsten en zijn een aantal pannen gewoon ronduit geel geworden _O-

Het nieuwe dak werd van geglazuurde pannen met daaronder buiten isolatie 8-)
Buiten isolatie is Isobouw Reno+ Een vrij dunne isolatie plaat met de tengels er vooraf in gemaakt. Je hebt redelijk goede isolatie en je dak komt nauwelijks omhoog.
Voordeel van geglazuurd is (buiten dat het mooi is) dat je ook geen duiven meer op je dak hebt. Die flikkeren er namelijk af omdat ze uitglijden :')

Het kale dak met deels isolatie:

Onze zolder keurig ingepakt tegen zaagsel en pur :')

Dampremmendde (of juist damp open, ik weet het niet meer welke maar het was goed spul) laag op de isolatie:

En toen de eerste pannetjes erop :)
Ben toen ik thuis kwam even het dak op gegaan om te zien wat de aannemer aangericht had en vond dit wel foto waardig :)

Toen bleek dat onze schoorsteen op omvallen stond :|W Dus die moest eraf. We hebben hem vervangen met een nieuw exemplaar met spouw :)

Waar was ik gebleven: Oh ja het hout van de dakkapellen bleek rot. Dat toen eraf gedaan en alle dakkapellen zijn rondom geisoleerd voor er nieuw hout op terug kwam. De dakbedekking is zo'n nieuw rubber iets. EPDM heet het geloof ik.

Dakgoten waren ook gaar dus ook die meteen nieuw. Het randje over de goot is rond gefelst dus mooi in oude stijl :)

De schoorsteen was in 1 kanaal nooit gebruikt, maar wij hadden wel plannen dus die heb ik uit gegraven via boven en een luikje op de eerste verdieping. Zie hier het resultaat: Takken vermengd met stof en vogelschijt :Y)

Alle velux ramen vervangen:

En het eerste resultaat mag er zijn :)

Voet van de nieuwe schoorsteen:

De oude had 2 kanalen. De badkamer had ventilatie door een dakkapel en dat wilden wij niet meer. Er zou mechanische ventilatie komen en voor de afvoer daarvan hebben we nu 1 van de 2 kanalen van de nieuwe schoorsteen in gebruik :)

De nieuwe schoorsteen (wat een ding :% )

En daar kwamen later nog nieuwe kappen op :) De buurman had een kap met windwijzer en wij hebben besloten dat model ook op alle andere kappen te zetten. We hebben 2 kappen bij laten maken en die op de schoorstenen gezet. Zie hier het resultaat :)

[ Bericht 27% gewijzigd door TR08 op 08-10-2011 21:13:53 ]
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:36:41 #7
14320 TR08
pi_102855409
De volgende klus: De badkamer :)

De badkamer is dat enge groene ding uit de OP:

Plannen hier waren:
-Iets vergroten (deel van studeerkamer wordt hiervoor opgeofferd)
-Bad inbouwen
-Grote douche gelegenheid erin
-Vloerverwarming
-Verder gewoon alles nieuw in een nieuw jasje. Dit is trouwens de enige ruimte die we niet in 1930 stijl verbouwd hebben.

We twijfelden of we dit zelf wilden doen maar de spookverhalen waren 3-7 maand bij de baas douchen dus toch maar hulp ingeschakeld. De aannemer heeft zo'n beetje alles gedaan behalve plafond en schakel materiaal inbouwen.

Onze studeerkamer tijdens de badkamer verbouwing :7

Nieuwe badkamer raam: We hebben het oude glas laten vervangen met nieuw dubbelglas, glas in lood in thermopane en matglas in de onderste ruit. Als je de verlichting goed uit mikt ziet niemand je buiten. Tenminste: Dat hopen we O-) :P
Maar goed, dat blijkt goed te werken en we hebben geen gordijntjes nodig :)

Verlichting aanbrengen:

We hebben gekozen voor veel puntjes in het plafond met spotjes boven douche en badmeubel.

Zie hier het resultaat van de verlichting :)

Later badmeubel ingebouwd en de douche afgemonteerd. Badmeubel hebben we zelf op maat ontworpen en laten maken btw :)

Verlichting bij de spiegel is een gemodificeerde IKEA lamp.

Nu nog een puntje van spijt rond de badkamer: De ventilatie. We hebben mechanische ventilatie aangelegd en dat moest en zou (volgens de aannemer) zowel afzuigen uit de douchecel als uit de ruimte waar het bad in zat. Dat toen voor waar aangenomen, maar nu ik er op terug kijk is dat onzin.
Punt is dat als de ventilatie afzuigt uit alleen de douche hij meteen automatisch ook de ruimte met het bad ventileert. Daarbij heb je wat meer trek de doucheruimte in dus ook als je de douchedeur opent blijft dan de damp beter in de douche blijft hangen.

Hoe het ook zij: Hier de ventilatie van bovenaf gezien en meteen ook de intakking op de schoorsteen :)

En naar de schoorsteen:

Tegenwoordig is alles met harde pijp en netjes dicht gewerkt. De dikke dingen zijn geluiddempers. Ik had kleintjes besteld maar kreeg enorme joekels voor de prijs van kleintjes. Nou ja, laat maar lopen. De ventilatie is in elk geval ook met de ventilator plankgas muisstil :)

Nog een leuk detail mbt de zolder: De planken constructie die je ziet is de reden dat we buiten isolatie gedaan hebben. Alle zachtboard etc is eruit geragd (met de kettingzaag (8> ) en we kijken nu mooi tegen de originele balken en planken laag aan :) Als we de zolder verbouwen daarover meer.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 08-10-2011 21:48:49 ]
  zondag 9 oktober 2011 @ 13:58:39 #8
14320 TR08
pi_102873204
Ik wilde vandaag eerst onze keuken erop zetten maar besloot toch maar te gaan voor een work-in-progress: Onze eerste verdieping :)

Op de eerste verdieping waren de meeste wanden voorzien van behang en een muur was voorzien van een uitermate chique kurklaag. De vloer was voorzien van stijlvol bruine vloerbedekking en de paneeldeuren waren aan de kamerzijdes afgetimmerd met een strakke houten plaat 8-)

De overloop:

Het plafond van de overloop vonden we wel leuk maar goed die was dan ook nog origineel :)

Eerst zijn we gaan strippen:
Achter het zachtboard bleek een hele mooie balkenlaag te zitten :) Het zit wel eens mee :s)

De uitbouw van de badkamer hebben we geisoleerd (vanwege geluid)

En van een dikke plaat hout voorzien. Hierover een gipsplaat. De houten plaat is omdat we geen zin hebben in gekloot met holle wand pluggen.

Er is verder heel ver werk onder de vloer verricht. We wilden veel meer stopkontakten en alle kamers worden voorzien van een dubbele UTP aansluiting en een RTV aansluiting.

Alle gele pijpen voor elektra gebruikt, alle signaal bekabeling via grijze pijpen. Alle stalen leidingen zijn uiteindelijk verwijderd.

Voor de leidingen hebben we waar mogelijk de oude sleuven in de balken opnieuw gebruikt. Voor alle nieuwe gaten heb ik zo veel mogelijk de leiding op de halve hoogte van de balk doorgevoerd. Voor de sterkte van een balk zijn de buitenste vezels (boven/onder) de belangrijkste. Als je dus gaten maakt moet je dat eigenlijk halverwege doen en niet onder of boven.

Dit kun je ook zien aan bijvoorbeeld H-balken:

Veel staal boven en onder en in het midden weinig materiaal.

Waar nodig zijn de balken die teveel gatenkaas dreigden te worden weer versterkt.

Kurkmuur gestript en van stopkontakten voorzien:

En toen de plafonds geschuurd (wat een kutwerk! 8)7 ) en de stuckadoor erin :)

Alle 100.000 gaten in de balkenlaag zijn dicht geplamuurd en toen zijn we gaan schilderen. Al het houtwerk hebben we hoogglans wit gemaakt, de muren iets meer richting creme en twee van de kamers hebben we een accentmuur gegeven.

(Geen zorgen: De elektra leiding is later ook meegeschilderd :Y) )

De ramen in de slaapkamer waren nog enkel glas en de kozijnen zo krom als een hoepel. De spleet was zo'n beetje 2cm op sommige plekken dus die hebben we vervangen met een nieuw HR++ exemplaar.

En dan het resultaat:
De glanzende balken plafonds:

En mooi nieuw schakelmateriaal volgens jaren 30 design in wit bakeliet (duroplast). Onder andere hier te krijgen:
http://www.oudthentiek.nl

Tot slot een houten vloer erin. Wij zijn gevallen voor Nyatoh hout dat we met olie zijn gaan behandelen.
Plinten waren niet meer te vinden, wel hadden we houten planken over dus die laten we bij meubelmakerij The Pineapple tot plinten vermaken :)

We hebben deze nu met de hand ingewreven maar je blijft teveel strepen zien. We overwegen een boenmachine te kopen hiervoor. Wat is qua machine aan te bevelen?

[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 09-10-2011 14:12:52 ]
  zondag 9 oktober 2011 @ 14:06:11 #9
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_102873478
Mooi project, leuk geschreven!
Jullie lijken me geen vervelende buren :)
pi_102874063
Leuk topic, geeft wel inspiratie.
pi_102874805
Mooi, dat perfectionisme. Vond je rode dakpanner niet mooier dan deze donkere kleur?
  zondag 9 oktober 2011 @ 15:02:09 #12
14320 TR08
pi_102875449
Nee. Hebben we wel naar gekeken maar zwart komt op ons huis veel mooier uit (vinden wij) :)

Zwart geglazuurd was in de offerte uiteindelijk maar 500 euro duurder dan matte pannen van hetzelfde model. Op het hele project was dat maar een klein beetje.
  zondag 9 oktober 2011 @ 19:44:26 #13
14320 TR08
pi_102884929
Iemand trouwens nog ervaring met verschillende boenmachines en olie op houten vloeren? We hebben de vloer tot nog toe met de hand geboend maar dat wordt niet zo mooi. We zoeken nu een machine om het beter te krijgen.

Grootste probleem met de hand is dat je strepen houdt van dat je er zelf overheen gekropen/gelopen hebt tijdens het boenen. Met de machine wrijf je het beter in. Als we een machine kopen willen we wel iets degelijks hebben. Hoeft niet nieuw maar wel kwaliteit.
pi_102892870
Wordt mooi! Alleen die houten vloer... Heel mooi, maar niet doorgelegd zo te zien? Zie steeds de naden op dezelfde plek zitten, persoonlijk vind ik dat jammer... En heb je niet meer afval zo?
  zondag 9 oktober 2011 @ 22:01:08 #15
14320 TR08
pi_102894781
Ik heb heel erg lopen twijfelen tussen wildverband (ik neem aan dat dat is wat jij doorgelegd noemt) en "halfsteens" (wat ik gedaan heb).

Even aangenomen dat jij bedoelt dat je bij de volgende rij gewoon begint met het overgebleven stuk van de vorige: De handleiding van mijn planken vloer stelde dat ik dan met een stuk van ten minste 0.5m (oid) moest beginnen bij elke volgende rij. De kamer was 3 planken lengtes - 10cm lang (ongeveer). Dit zou 2 problemen betekenen:
-Ik kom steeds met een verspringing van slechts 10cm uit (vond ik persoonlijk wat eng)
-Ik zou meer afval hebben omdat ik af en toe bijna 2/3 plank weg moet gooien om maar een goede "startlengte" te hebben.

Met name het eerste argument heeft me doen besluiten toch voor halfsteens te gaan. Combinatie van kamer lengte en plank lengte was gewoon te onpraktisch in deze. We hadden voldoende hout omdat we de vloer als restpartij kochten dus gewoon alles meegenomen hebben wat nog in de winkel lag.

Maar zoals gezegd: Angst voor scheuren was gezien de afmetingen de reden om het te leggen zoals het ligt.
  Milf maandag 10 oktober 2011 @ 01:15:24 #16
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_102903495
Zo, het vervangen van het dak maakt echt een enorm verschil zeg! Mooi :).
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 10 oktober 2011 @ 03:48:27 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102904568
Ik kan me wel voorstellen dat die buurman blij was. Het dak vervangen in je uppie is geen feest hoor. Dan moeten ze met lood gaan werken voro een afscheiding en als je dan isolatie wilt komt je dak iets hoger te liggen dan de buren. Zoiets moet gezamelijk gedaan worden. :Y anders heb je er alleen maar gezeik en gezeur van. Staat poep mooi hoor, die pannen! ikkuh is jaloers :Y O-)

Krijg wel de indruk dat jullie de straatprijs gewonnen hebben :) Dak erop, schoorsteen nieuw, badkamer, dubbelglas en dat porcelein schakelwerk spul, dat zal een stevige uitgave geweest zijn. Je hebt dan ook wat hoor, en mijn complimenten, maar het moet een berg geweest zijn.

Heb net even zitten rekenen voor dat schakelspul, zou het er hier graag in zetten, maar ik heb alleen al in de woonkamer 40 stopcontacten zitten.... dat tikt stevig door dan :(

Nireuwe pannen zou ik erook wel opwillen, maar ja, hele straat zelfde dak, veel succes... :') Hoeveel moet je voor een dergelijk dak als jullie hebben ongeveer aftikken ? grofweg ?

[ Bericht 10% gewijzigd door klusfoobje op 10-10-2011 03:53:59 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 10 oktober 2011 @ 09:06:53 #18
14320 TR08
pi_102905753
Ons nieuwe dak was circa 20-25k (onze kant van de 2 onder 1 kapper). Flink aan de prijs maar daar zitten wel wat extra dingen in die niet altijd mee genomen worden

-De buiten isolatie, dus ook werkelijk alle panlatten nieuw
-Wat hout herstelwerk onder de isolatie
-Ons dak is qua vorm erg complex
-Al het hout van 2 dakkapellen is vervangen
-Alle dakkapellen hebben nieuwe dak bedekking
-Alle dakkapellen zijn aan de zijkant en bovenop geisoleerd
-Alle dakgoten hebben nieuw zink
-Alle dakkapellen zijn opnieuw geschilderd
-Alle lood rond alle dakkapellen is vervangen (met iets zwarts, ben de naam ff kwijt)
-Panlatten onder de hoekvorsten geschilderd
-Goed pakket vogelwering rondom en bij de dakgoten
-En dan vast nog e.e.a wat ik vergeet.
-Zoal bijvoorbeeld 3 nieuwe velux ramen van vrij forse afmetingen :')

Aan de overkant van de straat hebben ze met het hele rijtjeshuis de pannen vervangen. Dat ging veel goedkoper, maar:
-Alleen pannen eraf en pannen erop
-De werkstijl van die aannemer was niet echt veilig te noemen (wiebelig krom steigertje voor 1 huis van het rijtje en nul valbeveiliging terwijl ver buiten de steiger gewerkt werd)
-Onder nok en hoekvorsten hebben wij nog e.e.a aan vogelwering en dat zit daar niet

Factuur voor de pannen was circa 4.5-5k voor de 2 onder 1 kapper als ik me goed herinner. Houd er rekening mee dat ons dak groot en complex is. Wij hebben nog een vliering bovenop de zolder waar je rechtop kunt staan.

Ik wil wel even zeggen dat bij ons deze klus behoorlijk duurder uit viel dan vooraf ingeschat. Maar het dak had 80 jaar geen onderhoud gehad en die steiger heb je maar 1x zo mooi rond je huis dus we hebben alles meteen echt 100% goed laten maken.

Als deze klus alleen pannen eraf, pannen erop geweest was was het met 10-15k wel gedaan denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 10-10-2011 09:29:58 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 09:32:03 #19
14320 TR08
pi_102906132
Nog een mooie bak laatst: Onze buurvrouw moest iemand uitleggen waar ze woonde. Dus ja dat gaat zo van daar en daar, die kruising blabla....

...Oh je woont naast dat huis met dat mooie dak :D

Ja, we wonen "naast" het huis met het mooie dak w/ :')
pi_102906207
ziet er leuk uit alleen jammer van het plafond: dat balkje laten zitten en een elektraleiding zo laten lopen? Kon die niet vanaf de zolder geleid worden naar het middelpunt van de kamer?
pi_102906480
Dan loopt er een buis over de zoldervloer. Kan ook, maar is erg struikelgevaarlijk.

Beter is dan een sleuf fresen in de balk en een P-25 of K-25 kabelgootje erin leggen en schilderen.
  maandag 10 oktober 2011 @ 10:03:34 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102906801
Ik houd wel van de instelling van TS, als je het doet moet het gewoon goed en degelijk zijn. Niet dat halfwassen gedoe. dan glimt het de eerste twee weken en daarna zie je het in elkaar donderen.
Gegeven is natuurlijk wel dat je bank het eens moet zijn met je normen en wensen :)

Qua opmerkingen zijn het details in d eplus en de min. Ik zou idd ook dat buisje niet in het zicht willen hebben. Dan maar met een omweg maar ut het zicht.
leuk dat TS de schoorsteen kappen van de buurman heeft overgenomen qua vorm. Zal buurman ook leuk hebben gevonden. Het maakt het huis toch een eenheid.

Die ventilatie handel op de zolder, kon dat nergens anders of op een andere manier? Die zolder is, zeker nu er geďsoleerd is, toch een zeer potentiële verblijfsplek geworden. Dan zou dat misschien toch liever ergens anders zitten.

Maar hoe dan ook, voor 99,9% schitterend werk laten doen/zelf gedaan TS. Ik kan het altijd wel waarderen als iemand niet voor het dubbeltje op de eerste rang gaat.
Huizen uit die tijd werden gebouwd om te blijven staan, mooi als een passant daar dan zijn steentje, of steen aan bijdraagt. ipv wat je vaak tegenkomt, als je het maar niet ziet , dan is het er ook niet geklus....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 10 oktober 2011 @ 10:25:08 #23
14320 TR08
pi_102907374
Ik zal even e.e.a uitleggen bij de buizen:

-De zolder moet nog verbouwd en de leiding over de zoldervloer laten lopen is dan geen optie.

-Het balkje moest blijven omdat er ooit vanuit de zolder een luik gemaakt is in de vloer om ergens bij te kunnen. Toen het plafond nog zachtboard was was dat de beste optie. Nu balkje weg = gat in plafond. Planken vervangen geeft allerlei scheuren omdat alles eerst in elkaar geschoven is en toen vast getimmerd. Mooi is anders maar dit is een ding dat we hoe dan ook niet meer netjes krijgen.

-De ventilatie lijkt op de foto's heel erg in het looppad te liggen maar dat is niet zo. Er komen knieschotten met daarachter opslag en dit neemt nog geen 25% van die opslagruimte in. Op de plek waar de pijp ligt is het plafond circa 40cm hoog. Alles zit keurig in een hoek waar je anders maar net een bierkratje kwijt zou kunnen.

Gootjes infrezen had misschien mogelijkerwijs gekund, maar dan moet je ook de pijp vanuit de muur op de halve balkhoogte de balk in krijgen. Alles kan maar gemakkelijk is anders. Ik zal eens kijken of ik nog een klusfoto van de muur-plafond overgang van zo'n pijp vind.
pi_102907904
quote:
99s.gif Op maandag 10 oktober 2011 10:25 schreef TR08 het volgende:
Gootjes infrezen had misschien mogelijkerwijs gekund, maar dan moet je ook de pijp vanuit de muur op de halve balkhoogte de balk in krijgen. Alles kan maar gemakkelijk is anders. Ik zal eens kijken of ik nog een klusfoto van de muur-plafond overgang van zo'n pijp vind.
Da's geen doen. Ik heb ook diverse rechthoekige kabelgootjes over de plafonds en wanden lopen. Gewoon meegeschilderd (meestal gebroken wit) en rechte toe recht aan. Ach, dan bommelt 't niet.
pi_102917386
Één woord voor je: WAUW! :D
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:56:04 #26
14320 TR08
pi_102922160
Over het budget: Wij hebben ons huis vrij gunstig kunnen kopen, juist omdat het op veel vlakken renovatie nodig had.

Uiteraard is de verbouwing nu veel duurder dan gepland, maar we hebben een huis gekocht dat goed binnen onze financiele middelen kon. Daarbij geven we beiden niet zo veel om dure inboedel en luxe auto's. (We rijden nog ons oude corsa'tje met bijna 400k op de klok 8-) )

Als het je geen moeite kost om daarop e.e.a te laten worden je middelen op andere gebieden vanzelf ruimer. Daarbij hebben we de tijd. Mijn vrouw kan gelukkig goed tegen de zooi en kan zelf ook goed klussen. Ik vond haar zelfs op een keer spontaan ineens in de kruipruimte terug :D

We zien dit huis even als "de kern" van ons woongenot. Alle vaste dingen maken we goed en strak, alles wat los zit kan nog even met oude zooi. We hebben bijvoorbeeld nog gewoon de lampen en meubilair uit onze studententijd. Als de verbouwing "af" is gaan we eens op ons gemakje een leuke inboedel opbouwen...

Wij zien het zo: Die leuke keuken (foto's komen nog :) ) doe je nu 1x en een nieuwe bank...die komt wel als het zo ver is :)

[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 10-10-2011 18:03:57 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:33:11 #27
14320 TR08
pi_102923518
De volgende aflevering: Onze keuken. Onze keuken is binnen huis -in mijn ogen- het kroonjuweel geworden. Op zich gewoon een ikea keuken maar we hebben een granito blad laten plaatsen en een nieuwe laag granito op hte oude gelegd. We beginnen met onze WK-oranje keuken:
Let ook op het zeer chique zeil op de vloer c_/

Muur met doorgeefluik

Mooie betimmering

We begonnen met het verwijderen van de betimmering, toen kwam er al een granito plintje onderuit :) En de tegels waren vroeger vroeger veel mooier dan vroeger :)

Toen een stuk van het aanrecht afgehakt zodat het luikje vergroot kon worden.

En nu ga ik eten en daarna sporten dus straks meer :)

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 10-10-2011 21:00:47 ]
pi_102925373
Inderdaad, dat granito ziet er een stuk beter uit! Laat je dat zitten in je nieuwe keuken?
  maandag 10 oktober 2011 @ 20:41:39 #29
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_102929574
quote:
99s.gif Op maandag 10 oktober 2011 17:56 schreef TR08 het volgende:
Over het budget: Wij hebben ons huis vrij gunstig kunnen kopen, juist omdat het op veel vlakken renovatie nodig had.

Uiteraard is de verbouwing nu veel duurder dan gepland, maar we hebben een huis gekocht dat goed binnen onze financiele middelen kon. Daarbij geven we beiden niet zo veel om dure inboedel en luxe auto's. (We rijden nog ons oude corsa'tje met bijna 400k op de klok 8-) )

Als het je geen moeite kost om daarop e.e.a te laten worden je middelen op andere gebieden vanzelf ruimer. Daarbij hebben we de tijd. Mijn vrouw kan gelukkig goed tegen de zooi en kan zelf ook goed klussen. Ik vond haar zelfs op een keer spontaan ineens in de kruipruimte terug :D

We zien dit huis even als "de kern" van ons woongenot. Alle vaste dingen maken we goed en strak, alles wat los zit kan nog even met oude zooi. We hebben bijvoorbeeld nog gewoon de lampen en meubilair uit onze studententijd. Als de verbouwing "af" is gaan we eens op ons gemakje een leuke inboedel opbouwen...

Wij zien het zo: Die leuke keuken (foto's komen nog :) ) doe je nu 1x en een nieuwe bank...die komt wel als het zo ver is :)
Jullie zijn goed bezig :D
Ik herken wel wat je zegt over budget en vaste dingen eerst. Zo zijn wij ook bezig. Meubels kunnen altijd nog een badkamer etc vervang je niet zomaar meer.
Ik ben benieuwd naar de rest van de ontwikkelingen, dus blijf dit ook zeker volgen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_102929823
quote:
99s.gif Op maandag 10 oktober 2011 17:56 schreef TR08 het volgende:

We hebben bijvoorbeeld nog gewoon de lampen en meubilair uit onze studententijd. Als de verbouwing "af" is gaan we eens op ons gemakje een leuke inboedel opbouwen...

Goeie verdeling. Investeren in de kwaliteit van je huis is altijd een goede investering; die kanje ook hypothecair financieren zodat de rente aftrekbaar is.

Zelf zou ik ook kwaliteitsmeubelen en -keukens op marktplaats zoeken; er zijn divesre pareltjes onze woning binnengekomen (De Wit) als meubels.

En inderdaad, het laatste waar je je geld aan uit moet geven is wel een moordmachine zoals een auto.
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:23:45 #31
14320 TR08
pi_102932397
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:20 schreef J.Doe het volgende:
Inderdaad, dat granito ziet er een stuk beter uit! Laat je dat zitten in je nieuwe keuken?
Nog beter :) Zie update hieronder.

Eerst gingen we het luikje vergroten...
Dit is door de aannemer gedaan die ook ons dak vervangen heeft. Die man heeft dezelfde instelling als wij. Of goed werk of geen werk.

Met de benzine gedreven slijpschijf door de muurrrrr :7 B-)

En toen was het luikje groter :)

De aannemer heeft een beton latei in de muur gezet en toen hebben we zelf de muur omver geslagen. Speciaal een grote voorhamer voor gekocht en een vriendin van mijn vrouw uit Rotterdam over laten komen omdat ze haar hele leven al een keer een muur omver wilde slaan _O- Kom maar op meid :Y) En ik baal als een stekker dat we daar geen foto's van hebben gemaakt

Een oud matras op de keukenvloer gelegd en lekker met zijn tweeen die muur omver gemept. :7

Maar goed, op de vloer zie je meteen ook een verandering. Wij wilden een andere indeling in de keuken en het granito herstellen zou een flinke kosten post worden. We hebben toen reparatie en nieuw leggen naast elkaar gelegd en toen besloten een nieuwe laag granito op de oude te doen. De latten die je op de vloer ziet zijn de scheiding tussen zwart en wit.

Rechts in de hoek zie je de onderkant van de middelste schoorsteen die we delen met de buren.
Die schoorsteen hebben we hergebruikt voor de nieuwe afzuigkap.

Onze nieuwe vloer toen hij voor het eerst vorm kreeg

Echt ongelofelijk hoeveel leidingen je in een keuken moet leggen 8)7

Let ook even op het grijze pijpje: Daar komt later nog een luidspreker snoer doorheen. We willen een stereo systeem met 4 zones waar je tegelijk dezelfde muziek kunt spelen maar ook onafhankelijk het volume in kunt stellen. Dan hoeft in de woonkamer niet de muziek hard om in de keuken nog wat te hebben :)

Verder mbt de stopcontacten: 2 zijn geschakeld, 2 met permanente spanning.

En onze nieuwe schouw in opbouw met de intakking op de schoorsteen. Uiteindelijk is het 1 pijp geworden die de hele oversteek maakt.

Ook hier weer een dikke pijp en we hebben de pijp aangesloten op beide kanalen van de schoorsteen om de drukval lekker laag te houden. De kap zuigt alsof er bijna niets achter zit :)

Goed, toen was het tijd voor de stuckadoor :)

En daarna de kastjes erin.

Op de kastjes ligt de kist die voor het granito blad gebruikt is.

Kist van het granito afgehaald en je kunt alvast onze wasbak zien liggen. Het begint al wat te lijken :)

Tegeltjes gezet door de firma Nijsink (die vent kan bijna alles). Tegeltjes zijn gewoon simpele metro tegeltjes. We wilden er eerst zo'n stripje bovenop doen maar hij wees ons erop dat ze dat vroeger (toen koe nog met een lange oe geschreven werd) altijd deden met een holle voeg. Aangezien wij graag oude stijl willen werd dat dus het plan. Staat erg leuk :)

En toen......stond daar ineens een echte keuken *O*

Fornuis....De zooi rechts van het fornuis staat nu trouwens op de schouw. De schouw was tijdens het fotograferen nog niet helemaal droog O-)

Dit is zo'n beetje zoals de keuken er nu bij staat. Er worden nog wat kleine details van een update voorzien als we de woonkamer verbouwen :)

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 10-10-2011 21:44:22 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:42:33 #32
14320 TR08
pi_102933724
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:41 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Jullie zijn goed bezig :D
Ik herken wel wat je zegt over budget en vaste dingen eerst. Zo zijn wij ook bezig. Meubels kunnen altijd nog een badkamer etc vervang je niet zomaar meer.
Ik ben benieuwd naar de rest van de ontwikkelingen, dus blijf dit ook zeker volgen.
In mijn ogen zijn er twee soorten huizen die goed zijn om te kopen:
-Een goed huis dat al helemaal naar wens is voor eventueel de hoofdprijs

-Een huis met goede basis maar van binnen niet geheel jouw ding dat voor een matsprijs weg moet omdat alles toch grof gerenoveerd moet :)

Wij gingen het liefst voor het laatste.
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:46:45 #33
3185 Adelante
To let it go now
pi_102933932
mooi!

en zie ik daar een tegeltjesspoelbak?? :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:51:59 #34
14320 TR08
pi_102934206
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 21:46 schreef Adelante het volgende:
mooi!

en zie ik daar een tegeltjesspoelbak?? :7
Yes :)
Even snel tijdens het opruimen van de keuken een plaatje geschoten maar hier is ie :)

De kraan is zo gekozen omdat hij mooi klassiek is en ik wilde niet zo'n mengkraan met enkele hendel. Kranen met enkele hendel vragen heel vaak een klein scheutje warm water en laten je ketel kort starten. Kost je over de loop van een jaar vrachten met gas als ik mijn collega mag geloven (oud Nefit ingenieur).

[ Bericht 31% gewijzigd door TR08 op 10-10-2011 21:59:19 ]
pi_102934613
Potverdorie zeg, mooi project..!
Benieuwd naar het eindresultaat!

Ik zie alleen de spoelbak niet :?
En ik weet niet of ik die plaat achter het huis mooi zou vinden aan de wand, maar ik wacht even op het eindresultaat! :)

-edit: Ok, nu zie ik de spoelbak wel :')
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  maandag 10 oktober 2011 @ 22:01:27 #36
14320 TR08
pi_102934831
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 21:58 schreef Adolecens het volgende:
Potverdorie zeg, mooi project..!
Benieuwd naar het eindresultaat!

Ik zie alleen de spoelbak niet :?
En ik weet niet of ik die plaat achter het huis mooi zou vinden aan de wand, maar ik wacht even op het eindresultaat! :)

-edit: Ok, nu zie ik de spoelbak wel :')
Beetje geduld vriend o|O :P ik was aan het editten dat zie je toch :P

Maar ehm ja, wij zijn erg tevreden over de plaat. Metaal leek ons te kil, met tegels gaat spul tussen de voegen zitten, stuckwerk wordt helemaal ranzig en dit vonden we mooi klassiek :)
  Moderator maandag 10 oktober 2011 @ 22:06:53 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_102935215
Poeh, die keuken is echt mooi ! ^O^

Echt iets wat ik zo bij mijzelf zou plaatsen; dat wat je zegt over die holle voeg boven de tegels zou ik eens onthouden. Misschien kunnen we daar hier ook wat mee !

Zo'n spoelbak met tegeltjes is ook erg gaaf ! ^O^

Wat kostte die prachtige granito vloer eigenlijk om aan te laten leggen ?
Ik vind die vloeren zo gaaf; maar heb het idee dat ik heel erg ga schrikken van de prijs :X
pi_102935479
Dat van die voegen heb je helemaal gelijk in, wij hebben dus voegen en spaghetti saus maken betekend rooie voegen :')
  maandag 10 oktober 2011 @ 22:19:29 #39
14320 TR08
pi_102936048
Prijzen die je vaak ziet zijn omstreeks 250,-/m2 plus een meerprijs voor de zwarte band. Sommigen raden ook zo'n randje steentjes aan maar dat kost meteen ook weer tientjes per meter extra.

Werkbladen zijn vaak min of meer vaste prijzen (in dezelfde range) per strekkende meter. Hier word je wel een beetje genaaid want de meters worden gemeten langs de achterkant. Een hoekstuk is dus "2"m.

Aan de andere kant heb je in de aanvraag fase wel de mogelijkheid om gewoon offertes op te vragen met vaste prijzen voor een project. De offerte is altijd gratis. Sommige granito boeren hebben ook on-line offertes, bijv. deze:
http://www.granitonatuursteen.nl/maatwerk-natuursteen.html

Granito en terrazzo is hetzelfde spul dus google maar wat rond. Bij ons is het gedaan door een oud gepensioneerd mannetje die vroeger een fabriekje hiervan had. Geboren italiaan maar hij praat zo plat als een pannenkoek :)

Het meeste werk (en geld) zit in het polijsten. Hoe dik een blad is hoort niet zo heel veel uit te maken. De laag op de vloer is maar 10mm ofzo. Ons blad is voorzien van bewapening met van die ijzers net als in beton. Ik weet niet of iedereen dat standaard doet (zal wel niet) maar het voelt wel goed vind ik. Tot nog toe in elk geval geen barsten :)

Ik kan je zeer aanraden om -als je zo'n blad doet- het in huis op maat te laten storten zoals wij deden. Helemaal een oud huis is niet haaks dus inmeten en elders fabriceren is altijd spannend. Ter plekke storten past altijd en is altijd goed.

Dit blad en de vloer hebben ons wel een beetje pijn gedaan financieel maar het was elke cent waard :)
  maandag 10 oktober 2011 @ 22:26:44 #40
14320 TR08
pi_102936486
Mensen voor vandaag is het mooi geweest, ik ga tukken en morgen verwacht ik dat iemand een mooie aanbieding voor me heeft met een boenmachine :P

[GEZ] Boenmachine voor parket
pi_102943927
Ik baal bijna van de keuken die in bestelling staat voor ons huisje. Deze is mooi man! :D
pi_102948446
Die keuken ziet er top uit!!! ;) Alleen snap ik de tegelkeuze niet helemaal.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:55:00 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_102950698
Verliefd op dit huis!
Resistance is futile.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:11:05 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102951160
Tof! En ik zie daar een Fratelli :)
pi_102958201
Erg mooi! Leuk dat je dingen zoals de vloer in de keuken en de balken kan behouden.
Klussen deel 1 en 2
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:50:40 #46
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_102959659
Heej plaatsgenootje! Wat een werk! En wat een eer van je werk! Het wordt echt heel erg mooi O+.

Ik heb jullie dakwerkzaamheden destijds wel zien gebeuren (mijn lief loopt veel hard en dan fiets ik regelmatig mee, we komen dan langs jullie huis ;)).

Ik ga jullie klussen hier volgen *O*!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:13:36 #47
14320 TR08
pi_102969052
Dank voor alle complimenten allemaal :)

@Vonkenboer: Speciaal voor jou een plaatje geschoten van de holle voeg voor je archief :)

En let niet op de schakelaars, een van die 2 draai ik nog wel een keer om O-)

Fornuis is inderdaad een Fratelli.
pi_102993770
Mooie keuken, zou er inderdaad ook zoiets uitzien als ik er een mocht uitkiezen. Wel een flinke smak neergeteld, maar een keuken staat er natuurlijk voor jaren. Je zult er nog flink wat plezier van hebben.
pi_102995202
Prachtig huis! Is dit nu een ikea keuken? M.u.v. het blad?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:31:57 #50
14320 TR08
pi_102997357
Ja, Ikea Lidingo wit met een fratelli fornuis en een M-system afzuigkap. :)

Tegels van de praxis. Creme witte metro tegels ofzo...weet het niet precies meer.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 15:37:35 #51
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102999539
wrom is dit schakelmateriaal nou zo duuuhuuuuuur :-(
pi_103003266
quote:
99s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:31 schreef TR08 het volgende:
Ja, Ikea Lidingo wit met een fratelli fornuis en een M-system afzuigkap. :)

Tegels van de praxis. Creme witte metro tegels ofzo...weet het niet precies meer.
Oh wow, nooit gedacht! Ik dacht veeeeeel duurder spul te zien. Kun je je budget voor de keuken vertellen? Evt per PM misschien?
Ik heb wrs ook binnenkort een jaren 30 huis (bijna gekocht :P ) waar een nieuwe keuken in moet.
pi_103004507
Tja, ik moet toegeven.. prachtige keuken! Jammer dat m'n vriendin zoiets niet mooi vindt.. :/
  woensdag 12 oktober 2011 @ 19:35:25 #54
14320 TR08
pi_103008795
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:09 schreef Dzjonka het volgende:

[..]

Oh wow, nooit gedacht! Ik dacht veeeeeel duurder spul te zien. Kun je je budget voor de keuken vertellen? Evt per PM misschien?
Ik heb wrs ook binnenkort een jaren 30 huis (bijna gekocht :P ) waar een nieuwe keuken in moet.
Met onderstaande hints kun je zelf wel e.e.a begroten voor jouw keuken.

-Prijs van ons fornuis en de afzuigkap (MSU-70) kun je in elk geval hier vinden:
http://www.jumbo-outlet.nl/go/pc/home.asp

-Wasbak komt van de granito man, prijs weet ik niet meer maar is elders vast wel te vinden.

-Kraan is een Duco kraan, maar gamma/praxis heeft qua model redelijke equivalenten voor een matsprijs

-Prijs van granito: In de regel circa 250,-/m2, opstaande rand langs de vloer is circa 75/m. Aanrecht bladen orde grootte 250 per m en dan moet je de strekkende meters langs de achterkant van het blad tellen.

-Ikea spullen moet je naar jouw wensen even in kloppen op ikea.nl

-Stopcontacten zijn vaak circa 30,- per stopkontakt inclusief inbouwdoos, afdek plaat etc. Moet je zelf maar even kijken hoe jouw wensen zijn. Ik kan je aanraden veel stopcontacten te doen.

-Vergis je verder ook niet in het leidingwerk dat je richting zo'n keuken doet. Onze keuken heeft zelf al 5 groepen oid. Daarbij komt nog koperleiding spul voor water en gas. Ook nog allerlei bochtstukjes, knie stukjes, T-stukjes, kraantjes, etc. Leidingwerk telt harder aan dan je zou denken.

-Stuckwerk weet ik de prijs niet meer maar zal een paar honderd euro zijn en minder dan 500,-.

-Tegels was een paar tientjes, zeg 100,- inclusief zetten. Onze aannemer kan ook tegels zetten en heeft het gewoon in een uurtje oid tegen de muur gedrukt terwijl hij toch al kwam voor een andere klus.

-Hout voor de koof etc hadden we liggen. Dan nog een tientje gespendeerd aan de profielen om de rand van de schouw te maken.

-Verf zal wel 100,- gekost hebben voor muurverf + een potje sikkens voor raamkozijn en schouw.

-De doorbraak maken was ook halve dag met de aannemer. Die heeft toen alleen de muur ingesneden en de latei ingebouwd. Wij hebben de muur omgeslagen en opgeruimd. Reken op 250,- oid als je het net zo doet.

Dan hebben wij verder alles zelf gemonteerd en zelf het installatiewerk gedaan (E + water + gas). Wat het zou kosten om dit te laten doen...geen idee.

Tip voor als je elektra zelf aan legt: Trek de kabels voor de stuckadoor komt. Als je alle leidingen in de muur gestuckt hebt en je blijkt de kabels ergens niet door te krijgen word je zeer verdrietig.

Kortom de grote klappen zijn:
-IKEA
-Granito
-Installatiewerk
-Fornuis

Update met dank aan mijn vrouw: Fornuizen zijn ook niet echt gratis dus die ook maar bij de grote klappen gezet O-)
Zou je mij een PM kunnen sturen met het huis waar jij naar kijkt? Ben wel nieuwsgierig :)

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 12-10-2011 22:00:08 ]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:49:48 #55
14320 TR08
pi_103054296
Ik heb even een vraagje over boenmachines voor onze houten vloeren:

We willen de vloeren die we hebben in de olie gaan zetten, daarvoor zoeken we een machine.

Veel machines die aangeboden worden hebben borstels, maar om een vloer in de olie te zetten lijkt me dat niet zo heel handig. Zie bijv. deze:

Aan de andere kant is scotch brite weer een schuur iets. Waarmee zet je nou je vloer in de olie en waarmee wrijf je het uit?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:33:17 #56
14320 TR08
pi_103124090
Even een linkje als geheugen steun: Binnenkort beginnen we aan de woonkamer en daar gaat ook vloer verwarming in komen. De firma Holz heeft een uitgebreid document met wat zij belangrijk vinden bij vloerverwarming.

http://www.holtzvloeren.n(...)start%20protocol.pdf
  Moderator zondag 16 oktober 2011 @ 10:34:07 #57
92034 crew  Vonkenboer
pi_103141218
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 20:13 schreef TR08 het volgende:
Dank voor alle complimenten allemaal :)

@Vonkenboer: Speciaal voor jou een plaatje geschoten van de holle voeg voor je archief :)

[ afbeelding ]

En let niet op de schakelaars, een van die 2 draai ik nog wel een keer om O-)

Fornuis is inderdaad een Fratelli.
Kijk dat vind ik nou leuk ! :)
Ik ga die foto idd. maar eens bewaren in mijn archief

Bedankt voor het maken ! *O*
  zondag 16 oktober 2011 @ 12:12:34 #58
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103143106
:o :o :o :o !

WAT EEN PRACHTIGE KEUKEN! O+ O+ O+
O+
  zondag 16 oktober 2011 @ 12:12:52 #59
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103143112
die wil ik ook! :D :')
O+
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:16:34 #60
14320 TR08
pi_103457209
Een kleine update: We hebben een nieuwe eiken vloer voor de woonkamer gekocht :)

Binnenkort gaan we de woonkamer strippen en daarna komen deze jongens erin. Voor onze kachel doen we van die zwart-wit geblokte tegels.

Verder speelt er nog e.e.a aan vloerverwarming, ik ben daar nog voor mezelf een verhaal voor aan het bouwen om te besluiten of het kan :)

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 24-10-2011 08:07:24 ]
pi_103460621
Mooi! Is dat toevallig Vloer het zelf?

De keuken is ook prachtig! Ik ben een beetje jaloers :P Onze keuken is mooi en maar toch ietsje moderner, het past wel bij het huis. Het is dus een compromis geworden tussen 2 smaken.
Klussen deel 1 en 2
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:11:08 #62
14320 TR08
  Milf zondag 23 oktober 2011 @ 22:08:22 #63
16000 nikky
pi_103475636
Mooie vloer. :Y

Ik zou wel de foto verkleinen of het witte A4tje wegpainten. Je gegevens zijn leesbaar nmlk.
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 24 oktober 2011 @ 08:13:19 #64
14320 TR08
pi_103486557
quote:
10s.gif Op zondag 16 oktober 2011 12:12 schreef Saisai het volgende:
die wil ik ook! :D :')
Ik heb helaas maar plek voor 1 dame in mijn huis :P
  Moderator donderdag 3 november 2011 @ 21:31:42 #65
92034 crew  Vonkenboer
  donderdag 3 november 2011 @ 22:04:24 #66
14320 TR08
pi_103935429
Ik was net een update aan het maken terwijl jij kwam piepen :P

We hebben sinds dit weekend onze slaapkamer in gebruik genomen *O*

Bed en kastjes zijn gratis dingen uit onze studenten tijd en getimmerd uit goedkoop deels nog beschikbaar hout :) Nu de slaapkamer in orde is gaan we eens rustig rondkijken naar de opruimingen voor iets leuk nieuws van 180x200 :)

Dit betekent ook dat we niet meer op zolder slapen :)

Ik heb het al wel eens gehad over de balken constructie die we daar mooi onderdeel van de kamers willen laten worden...hier even een impressie van hoe het nu is. Let vooral op de teringzooi :)

Het plan is *voorlopig* om alle balken en planken van een hoogglans wit laag te voorzien als we eenmaal kamers in de zolder bouwen. Maar goed, de eerste paar jaar voorzien we hier nog geen directe spoedklus dus hier binnenkort eerst nog een keer wat kieren afkitten en dan blijven we hier qua klussen voorlopig even weg :)

Oh ja en let op de hoogte: Nu is de zolder 1 vertrek maar hij is dus 2 verdiepingen hoog :) Er komt straks weer een vliering waar je gewoon kunt staan. Hoe we de kamers en de vliering vriendjes laten worden weten we nog niet. Wel komt er naar alle waarschijnlijkheid een balken-planken plafond zoals de vloer op de eerste verdieping :)

[ Bericht 14% gewijzigd door TR08 op 03-11-2011 22:11:22 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 22:17:12 #67
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103936254
quote:
99s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:13 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik heb helaas maar plek voor 1 dame in mijn huis :P
:(
O+
pi_103947101
Mooi! Slaapkamer lijkt een beetje op die van ons qua kleuren, en die deur natuurlijk :)
Klussen deel 1 en 2
pi_103952185
Hey, deze keuken staat als inspiratiefoto nu op de Ikea website. Is dat eens extra eer van je werk, of niet soms!!
  vrijdag 4 november 2011 @ 11:59:58 #70
14320 TR08
pi_103952380
Ahum, heb je een link? Ik heb even gezocht maar vind onze keuken niet terug :)

Update: Onze keuken blijkt er niet te staan helaas :P

[ Bericht 55% gewijzigd door TR08 op 04-11-2011 13:35:10 ]
pi_103990347
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 november 2011 11:59 schreef TR08 het volgende:
Ahum, heb je een link? Ik heb even gezocht maar vind onze keuken niet terug :)

Update: Onze keuken blijkt er niet te staan helaas :P
Ik denk dat ze erachter kwamen dat het niet representatief is voor een Ikea keuken ;)
  maandag 7 november 2011 @ 13:14:29 #72
14320 TR08
pi_104072107
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 november 2011 11:15 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik denk dat ze erachter kwamen dat het niet representatief is voor een Ikea keuken ;)
Ik denk dat CorwinofAmber zich vergist heeft en onze keuken er nooit op gestaan heeft :)
  dinsdag 8 november 2011 @ 15:49:58 #73
14320 TR08
pi_104123425
Zojuist leuk bericht :) De uiteindelijke gordijnen van de slaapkamer zijn binnen :) Hopelijk dus vanavond een update met nu een betere foto.
  zaterdag 12 november 2011 @ 10:40:48 #74
14320 TR08
pi_104279569
Onze nieuwe gordijnen zijn opgehangen en we zijn met de vloerverwarming begonnen *O*

Eerst de gordijnen: Ons raam had zulke afmetingen dat we iets op maat hebben moeten laten maken. Hier hangen ze :)

En als ze dicht zijn:

Ze ogen ons op zich net iets te massief, misschien krijgen we het nog wat beter door de gordijn rail heel iets omlaag te brengen. Er zit nog circa 2cm ruimte onder de steunen tot aan het raamkozijn.

Al met al wel best tevreden hierover, maar mogelijk doen we nog een kleine modificatie :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 10:48:13 #75
14320 TR08
pi_104279690
Verder nog een kleine update van onze zolder/dak:

Ik heb rondom de onderkant van het dak afgekit.

Als je op zolder bent en het waait buiten kun je binnen ook een klein briesje voelen. Nu is iets ventilatie altijd goed maar dit is wat teveel van het goede. Daarbij is de slaapkamer altijd zeer snel heel koud geweest en we denken dat deze kieren daar medeplichtig aan zijn.

Het dakbeschot bestaat uit planken met steeds een kleine strook die terug springt. Zo heb je circa elke 15cm een gleuf van 2cm breed en circa 4mm hoog. Als je dat rondom hebt is het bij elkaar een best gat.

Als op zolder slaapkamers gebouwd worden sluiten we die waarschijnlijk aan op de mechanische ventilatie en dan loopt het qua voldoende ventileren allemaal wel los :)
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 14:48:10 #76
92034 crew  Vonkenboer
pi_104316877
Gave gordijnen ! Maar heb je s'ochtends niet ontzettend veel last van storende lichtinval als je nog slaapt ? :)

Mijn vriendin wil daarom juist verduisterende gordijnen op de slaapkamer
  zondag 13 november 2011 @ 14:56:38 #77
14320 TR08
pi_104317143
Ze laten wel meer licht door dan gedacht maar de foto laat het ook erger zien dan het in werkelijkheid is.

Voor mij is het in elk geval niet zo'n probleem (ik ben een vroege vogel) en mijn dame vond het achteraf eigenlijk ook wel mooi. Ik vrees dat we deze zomer pas gaan ontdekken of het licht storend is O-)
  donderdag 24 november 2011 @ 17:26:22 #78
14320 TR08
pi_104766397
Een update: Kijk snel en dan zie je het voor mijn vrouw het ziet :+

Voor:

In progress:

donderdag 24 november 2011 @ 17:27:09 #79
14320 TR08
pi_104766424
De verwarming gaat daar nog weg en er is uiteraard nog e.e.a aan werk te doen aan timmer- en sluitwerk :)

Zo was het "vroegah" ofwel de situatie waarop wij ons hebben laten inspireren :)

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 24-11-2011 17:34:54 ]
pi_104772944
Mooi om te zien! Ook dat ''sluitwerk''!
  donderdag 24 november 2011 @ 20:35:28 #81
3185 Adelante
To let it go now
pi_104775281
Erg mooi weer om het in 'oude staat' te brengen, openslaande tuindeuren zijn super ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 17 februari 2012 @ 21:14:56 #82
14320 TR08
pi_108096791
Nou...een nieuwe update :) De woonkamer is in gebruik. Er is veel geklust en we hebben het zo knetterdruk gehad dat ik geen tijd heb gehad voor updates bijhouden maar dit is er gebeurd:

-Muren kaal
-Behang overal eraf
-Plafond en muren opnieuw gestuckt
-Meterkast tot aan plafond doorgetrokken
-Vloerverwarming O+
-Massief eiken vloer erin
-Nieuwe tegels voor de haard
-Alles geschilderd
-Lijsten rond de doorbraak
-Overal stopkontakten
-Mijn eerste eigen tegelzetklus: Dambord tegeltjes voor de haard 8-)
-Marmeren vensterbank uit de erker geslagen en de originele houten weer gelakt
-Nieuwe tuindeuren uiteraard
-Nieuw schakelmateriaal van Oudthentiek in jaren 30 stijl

Nog te doen:
-Dorpels bij de doorbraak naar de keuken en de gang
-Vloer aan de onderkant isoleren
-Kabels leggen voor netwerk en antenne
-Deur in de meterkast
-Kleine radiator bij de tuindeuren op een wat sjiekere manier vastmaken
-Een en ander opruimen

Met dank aan mijn broertje een paar ontzettend mooie foto's van het geheel :)

Voor:

Boekenkast achter:

Mijn eigen tegel knutsel:

Onze nieuwe vensterbank met vers gelakte radiator:
pi_108126380
Weer erg mooi! Ik ben weer jaloers op de zwart witte tegeltjes :P Wij moeten ook nog iets voor de schouw (maar dan op een soort plateau, niet op de grond) maar helaas is mijn vriend er niet zo weg van :P)
Klussen deel 1 en 2
  zondag 26 februari 2012 @ 12:54:02 #84
14320 TR08
pi_108411374
Weer een kleine update van de woonkamer :)

Gisteren de netwerk kabel zooi in de meterkast netjes geknutseld en de netwerk- en kabel stopkontakten achter de TV aangesloten :)

Opgeruimde kabelzooi met een lief 1Gbit switchje en het ADSL modem.

De verdeler voor TV kabel komt nog wel een keer als we weer een kabel tv abonnement nemen.

Ik heb wat extra stopkontakten gemaakt omdat er vast ooit nog een netwerk hardeschijfje komt te staan en de kabel boer straks vast ook dingen heeft die gevoed moeten worden.

Hier de stopkontakten.

U ziet:
1x een dubbel netwerk stopkontakt
1x een radio/tv stopkontakt
1x een gewoon stopkontakt
1x een blindplaat. Die gaat er af als ik een multi-zone versterker heb weten te regelen. Er gaat dan een bos luidspreker kabels door de kruipruimte in vanwaar de muziek naar voorkamer, achterkamer, terras en keuken verdeeld kan worden.

Al het schakel materiaal is wit bakeliet in 1930 stijl van Oudthentiek.nl

En ook nog schilderijen opgehangen :)

Wij hebben lijsten aan de muur die je met beperkt knutselwerk ook als ophang rail kunt gebruiken voor schilderijen. Scheelt een boel gaatjes in de muur. Ik moet alleen nog regelen dat de schilderijen vlak parallel aan de muur gaan hangen. Daar wordt nog aan gewerkt :)

De komende weken hoop ik een nieuwe deur uitgetekend te hebben voor de meterkast. Die moet in stijl met de andere deuren in huis.
pi_108416521
quote:
Wij hebben lijsten aan de muur die je met beperkt knutselwerk ook als ophang rail kunt gebruiken voor schilderijen. Scheelt een boel gaatjes in de muur. Ik moet alleen nog regelen dat de schilderijen vlak parallel aan de muur gaan hangen. Daar wordt nog aan gewerkt :)
Zelfde probleem bij een klant opgelost door het draadje onder het haakje achter het schilderij uit het zicht een lap duc tape te plakken.
Schilderij hangt nu redelijk tegen de muur. Maar het is geen oplossing. :{
Jeroentje.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:04:36 #86
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108422889
is eigenlijk ook niet echt op te lossen ... Zo hebben schilderen/foto's altijd gehangen aan een dergelijk rails.

Enige opties zijn , het hang punt zo hoog mogelijk in de lijst te krijgen een stalen " draad" te nemen waar aan het einde een een haakje zit.
pi_108455932
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:36 schreef TR08 het volgende:

[ afbeelding ]
En naar de schoorsteen:
[ afbeelding ]

Tegenwoordig is alles met harde pijp en netjes dicht gewerkt. De dikke dingen zijn geluiddempers. Ik had kleintjes besteld maar kreeg enorme joekels voor de prijs van kleintjes. Nou ja, laat maar lopen. De ventilatie is in elk geval ook met de ventilator plankgas muisstil :)
Waar kan je dit kopen en hoe werkt het?
Ik ga thuis ook nieuwe ventilatie aanleggen en ik weet hoeveel kabaal het eerst maakte, dus zoiets lijkt me wel wat. :)
  maandag 27 februari 2012 @ 11:31:30 #88
14320 TR08
pi_108456494
Dit zijn absorptie dempers. De wol dempt de wat hoogfrequentere geluiden uit. De dempers die ik heb gekregen zijn van Spiralo, net als het kanalen werk.
pi_108507406
En merk je dat dan vooral bij het ventilatiegat IN de badkamer, of juist buiten de badkamer?

Sorry voor al mijn lastige vragen :P

Maar ik vraag me meteen af of je dan niet gewoon een stuk rockwool of isover om je buis heen kan wikkelen, want dat is dit in feite ook als ik het goed heb?
  dinsdag 28 februari 2012 @ 18:12:34 #90
14320 TR08
pi_108510125
Je merkt het beide wel. De demper bestaat uit een stuk geperforeerde pijp, daaromheen een glasvezel doek, daaromheen een laag minerale wol.

Omdat de lucht langzamer dan de geluidsnelheid door de pijpen gaat merk je zowel stroom opwaarts als stroom afwaarts wel wat effect. Stroom opwaarts (dus in de badkamer) is het effect natuurlijk wel het sterkst.

Buiten de ventilator is het sowieso vrij stil. Daarbij is bij ons het stromingsgeluid in de uitstroom pijp heel laag omdat ik daar een grote diameter gekozen heb. Als jij een lang uitstroom kanaal hebt kan ik je dat op zich ook aanbevelen.

Bij ons is het meest merkbare geluid doorgave van trilling van de ventilator naar de houten vloer.
  Moderator zaterdag 7 april 2012 @ 19:28:43 #91
92034 crew  Vonkenboer
  Milf zaterdag 7 april 2012 @ 19:43:15 #92
16000 nikky
pi_110033057
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 21:14 schreef TR08 het volgende:

afbeelding ]

Volgens mij heb ik die TV ook. O+

En updatevraag natuurlijk :)
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:18:49 #93
14320 TR08
pi_111434538
Ja, er is geklust :)

Het gaat even wat langzamer nu...zowel cashflow technisch als qua persoonlijke belasting gaan we het even een tijdje wat relaxter doen. Maar daar komt wel weer verandering in.

-We hebben een nieuwe auto (geen klus maar heeft wel tijd en geld gekost)
-We hebben vloer verwarming in de woonkamer en de vloer geisoleerd
-De tuin heeft een nieuwe schutting gekregen (de oude was letterlijk zo rot dat deze omgewaaid is)
-We hebben eindelijk de pannenlatten en bomen door de kachel heen gestookt :')
-Dit voorjaar ga ik beneden e.e.a schilderen aan de buiten zijde
-Ik denk...dat ik in de zomer toch de spouw laat isoleren. Of ten minste ergens voor het nieuwe stook seizoen. Zie dit topic voor mijn persoonlijke reken model van ons huis.

Dat spouwmuur verhaal blijft zo'n wel-doen-niet-doen ( _ :')! ) verhaal dus we zien het wel. Nog even praten met de buren hoe het daar bevalt en dan de knoop door hakken. Voor het volgende stookseizoen hebben we alle tijd en het huis is er nu helemaal klaar voor.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 11-05-2012 20:27:46 ]
pi_111437123
Mag ik eens vragen wat die tuindeuren hebben gekost? Wij hebben een soortgelijke situatie en willen ook dubbele deuren met zijraampjes. Mag natuurlijk via pb :)
Hoor ik die Griekse melodie...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 07:33:12 #95
14320 TR08
pi_111451374
U heeft PM :)
pi_112301840
Nog vorderingen?
  maandag 11 juni 2012 @ 22:16:44 #97
14320 TR08
pi_112763031
Er is een update :)

We hebben eindelijk een project dat sneller liep dan gedacht. Het projectje komt hier in te liggen *;

Onze kleine man is bijna 2 maanden te vroeg geboren maar hij doet het super goed :)

Mama herstelt ook voorspoedig dus alles komt helemaal in orde.

Tuin plaatjes en zo...die komen hopelijk binnenkort. We zijn net terug van een super de luxe knuffelsessie met de kleine in het ziekenhuis en de komende 4-8 weken zullen we die tocht elke dag wel gaan maken.

Het is nu de komende tijd even rennen en vliegen met werk, huishouden, wat essentiele klus dingen en het aller allerbelangrijkste: Lieve dingen doen met de baby.

Omdat we in klussen en wonen zitten: De wieg is een Leander Cradle. Voor het ophangen heb ik hijshaken voor 800kg in onze fabriek geregeld en bij de ijzerboer een passend stuk ketting gehaald. De haken zijn wit gespoten en de ketting laten we blank.

In het plafond zit een zwaar oog in een draagbalk. De standaard van de wieg zetten we elders in huis in als de kleine thuis komt :)
  maandag 11 juni 2012 @ 22:19:38 #98
3185 Adelante
To let it go now
pi_112763243
Gefeliciteerd TR08 *O*
  Milf maandag 11 juni 2012 @ 22:43:23 #99
16000 nikky
pi_112765152
Van harte proficiat! O+
  FOK!fotograaf maandag 11 juni 2012 @ 22:58:45 #100
13368 NiGeLaToR
  maandag 11 juni 2012 @ 23:36:14 #101
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_112768939
Gefeliciteerd TR08!

En ook een mooi wiegje en leuke lampen
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  dinsdag 12 juni 2012 @ 08:07:33 #102
14320 TR08
pi_112774926
Die lamp is een bloem met daaronder 2 bijtjes. Echt superlief!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien vanavond nog een foto maken.

Dank voor de felicitaties :)
pi_112817936
Gefeliciteerd, geweldig nieuws! (spuit 11 :p )
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 juni 2012 @ 23:49:30 #104
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113124843
Prachtverbouwing. _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 20 juni 2012 @ 08:04:24 #105
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_113129979
Gefeliciteerd met jullie zoon TR08! Weer een nieuwe burger in onze stad :-). Wat spannend dat hij zich zo vroeg aankondigde, gelukkig gaat het goed. Geniet van deze zo bijzondere tijd!

Ik ben verliefd op de Leander wieg O+. Wij hebben 'm ook overwogen (samen met het meegroeibed) maar uiteindelijk toch voor wat anders gekozen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 22:05:55 #106
14320 TR08
pi_113163599
Weer een kleine update van de baby kamer: We hebben gordijnen opgehangen en wat extra foto's voor jullie gemaakt :)

Dit vonden we in het begin: De zoon van de oude eigenaresse heeft ons ooit nog bekend een stapel Donald Ducks te hebben uit de jaren 50/60 en dat hij zich altijd al afgevraagd had waarom er gaten in de kaft zaten :+

Toen hadden wij natuurlijk verbouwd (zie eerder in het topic, de basis van de hele eerste verdieping is qua sfeer hetzelfde). En vervolgens kwam de baby O+
Toen het kamertje in gaan richten: Een sneak preview hadden jullie al, vandaag gingen de gordijntjes erin en hebben we wat extra plaatjes gemaakt :)

Gordijnen + wieg bij gewoon avond zonlicht:

En bij lamp licht:

Dan het lampje:

Met 2 bijtjes zoals ik jullie eerder verteld had...en 1 reserve bij :')

Detail van de hijshaken konstruktie voor het ophangen van de wieg:

Ik had ergens graag nog 500kilograms hijshaken gehad (die zijn wat slanker) maar die lagen op het werk niet in de oud ijzer bak...de 800kg hijshaken passen gelukkig ook.

Onze commode:

En de wieg zelf in meer volle glorie :)

Deze voetjes komen er in te liggen :)

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 20-06-2012 22:15:35 ]
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:28:20 #107
14320 TR08
pi_113256209
En nog een recente update van de oprit:

We hadden een rij coniferen staan die zo dik geworden waren dat ze een hek begonnen te blokkeren en het ook lastiger maken de auto netjes aan de kant te parkeren.

Onze buurman had al in de planning om met een kraan zijn heg eruit te laten tillen, die heeft meteen ook bij ons het een en ander verwijderd :7

Aanschouw de destructie van onze oprit :'(

Binnenkort maar zo goed als het gaat wat zand er in knallen en de tegels wat recht leggen.

Alles is gebeurd terwijl ik op mijn werk was, het schijnt dat de kraan zo'n beetje los kwam bij het trekken van de coniferen. De wortels waren ook in tegenstelling tot de verwachting best wel wat onder de oprit door gegroeid.

Mooi is nu anders, maar dit heeft mij zeker een week getrek bespaard. Over het muurtje geen zorgen: Die was al stuk voor ze begonnen :) Hopelijk heb ik nu wat lucht om hem wat minder scheef te drukken dan hij voor de klus al zat.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:02:52 #108
14320 TR08
pi_115109035
En weer een update: Zoals jullie weten zijn we nog wat druk met de baby maar we hebben toch een en ander gedaan weten te krijgen.

In de schuur heb ik een flinke opruiming gedaan en een klusbord gemaakt. Voor alle handgereedschap behalve de schroevendraaiers heb ik nu een ophanging. Voor de schroevendraaiers moet ik nog even in de bouwmarkt kijken hoe en wat.

Het bord is heel simpel gemaakt: Een flink stuk multiplex (18mm dik oid en niet dat allergoedkoopste gele spul waar gaten in de vlakken zitten) op maat gezaagd en tegen de muur gehangen. Ik had nog keilboutjes liggen dus die maar gepakt. Een paar S10 pluggen hadden het ook wel gedaan maar dit was voor mij ff mooier.

Vervolgens ga je je gereedschap een beetje groeperen. De belangrijkste groepen hang je eerst op. Je neemt een stuk gereedschap, kijkt even hoe dat van nature hangt aan 1 schroefje en schroeft het ding tegen het bord. Sommige dingen hebben 2 schroefjes nodig, zoals lijmklemmen en de duimstok.

Vervolgens ga je bij elk ding dat je ophangt met een dikke viltstift een contour eromheen trekken zodat je weet dat dat daar hangt.

Nette rijtjes van tangen oid maak je door even met een waterpas en balpen/potlood een lijntje te trekken, dan op enigszins constante afstanden de dingen naast elkaar en de schroef steeds op de lijn :)

Boven de werkbank een TL buis gesloopt bij het verwijderen van spijkers voor de plank tegen de muur kon, al dat glas op mijn kop was niet echt lollig, volgende keer dus even uitdraaien.

Rechts onderin ga ik iets verzinnen voor de schroevendraaiers.

In een volgende post de andere update :)

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 21:21:52 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:17:25 #109
14320 TR08
pi_115109743
Dan in de woonkamer: Ik heb een steigerhouten TV meubel geklust. Ik wilde iets hebben dat bij een feestje ook gemisbruikt kan als bank dus het moet lekker sterk zijn en ook niet teveel doorbuigen.

Hij is zo uitgerekend dat als je er netjes verdeeld 5 man van 80kg op laat zitten hij in het midden 4mm door buigt.

Het meubel hangt alleen aan de muur zodat de hele vloer vrij is.

Nu buigt de voorkant natuurlijk heel ietsje verder dan gemiddeld als je precies op de voorkant gaat zitten maar het geheel is als je er normaal op gaat zitten/staan geeft hij geen krimp.

Voor de stijfheid het meubel uitgevoerd als een soort van H-balk:

Op de onderste flens van de H-balk heb ik stukken kabelgoot gemonteerd met dubbelzijdig tape. Dit op de flens aan kamerzijde en muurzijde. Ik heb steeds stukken van circa 40cm genomen. Het mooie hiervan is dat je een kabelgoot hebt waar je kabels in kunt leggen maar die je ook op allerlei plekken gewoon netjes eruit kunt laten komen voor bijvoorbeeld speakers zonder je zorgen te maken dat de hele kabel uit de goot rolt of allerlei geklooi met gaten maken in de goot, etc. Van de goten heb ik alleen de onderkanten gebruikt, de kap is eraf gelaten. De kabels blijven toch wel in de goot liggen dus dat zit alleen maar in de weg.

Let verder vooral op de multiplex plaat waar ons breedbeeld electronen kanon op gezet is: Dat is een tijdelijke oplossing. We verwachten tzt wel een keer (ooit) een flatscreen achtig iets op te hangen dus vandaar dat het meubel niet op de volle diepte van de TV gemaakt is.

Verder ga ik nog banken maken uit steigerhout, als dat klaar is weet ik wat ik aan rest materiaal heb en kan ik in plaats van die multiplex plaat iets charmanters doen. Het stekkerblok werken we dan ook wat netter weg.

We blijven op zich wel gebruik maken van een stekkerblok, dit met name omdat er een piekspanningsbeveiliger in zit. Al onze apparatuur hebben we in huis achter piekspanningsbeveiligers.
pi_115110118
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
met een koekje
pi_115110507
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:24 schreef koffielepel het volgende:
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
Je heb natuurlijk onder je bord een kist staan of een emmer waar je dan t benodigde spul in doet ;)
Maar ik heb thuis ook zo een bord, en als ik aan t sleutelen ben aan mn brommer is zo een bord overzichtelijker
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:31:59 #112
14320 TR08
pi_115110535
Ik flikker per klus wat ik nodig heb gewoon in een emmer en daarna gaat het weer terug :) Voor de klussen in huis, that is. Bij klussen in de schuur blijft alles netjes bij het bord. Althans, dat is de bedoeling O-) :')
Aan het eind van de klus ben ik gelukkig wel redelijk gestructureerd met alles weer terug leggen/hangen.

Verder nog een volgende klus: De tuin.

Op zich niet veel spannends gebeurd, maar ik had al een keer verteld dat de heg eruit getrokken is en een schutting er in met de buren: Bij deze :)

Vrij simpel ding. Wat ik wel heb geeist zijn betonnen paaltjes, een betonnen balk onder het hout en een horizontale lat over de borden. Dit is het geworden. Al snel wat gaas er tegenaan geslagen met krammen zodat we hem kunnen laten begroeien. De buren hebben (denken we) bramen geplant dus die groeien inmiddels ook door de schutting heen bij ons :)

Verder zijn wel al wat inspiratie aan het opdoen voor als de kleine gaat spelen: Ik vond dit idee wel iets om in te zetten voor een zandbak :)

Tot slot heb ik de oprit weer enigszins recht getimmerd na de destructie eerder. Ik heb nul ervaring met stratenmaken. Het resultaat is ook niet top, maar het moest gewoon even snel en goedkoop. Ik had voor een halve dag werk veel slechter verwacht.

Voor:

Na:

Ooit gaat alles eruit en dan gaan we ook ineens het afschot van onze oprit inclusief het stuk richting straat netjes laten maken.

Probleem bij ons is dat de hele oprit vergeven is van de haarwortels en dat de schuur verzakt is. De oprit echt goed maken moeten we dus een keer door een pro laten doen die het ineens voor elkaar maakt :) Eentje voor later als we groot zijn :P

Tot slot is er nog een hoornaar familie bij ons aan het klussen :)

We hebben een vreselijk lelijke pergola waar een vuurdoorn overheen groeit. De pergola is inmiddels zo rot dat hij meer aan de vuurdoorn hangt dan andersom. Voor zowel de pergola als de vuurdoorn hebben we andere plannen dus onze vriendjes mogen hem lekker op eten voor hun huisje :)

Sommige mensen zijn bang voor hoornaars, het zijn echter hele lieve gave koele beesten. Laat je niet foppen door het feit dat ze groot zijn en een rood lijf hebben: Je hoeft er niet bang voor te zijn.
-Ze steken niet veel harder dan een gewone wesp
-Ze zijn mensen schuw
-Ze houden niet van zoetigheid en ander eten wat wij eten
-Ze eten gewone wespen
Hier meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)
De werksters die bij ons komen worden langzaam steeds groter, ik heb eerlijk gezegd de indruk dat ze groter worden dan op wiki aangegeven.

Hoe het ook zij: Wij zijn blij met de beesten en van wespen hebben we vrijwel nooit last in dit huis :)

[ Bericht 41% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 22:10:30 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:20:42 #113
14320 TR08
pi_115112992
Dan nog een laatste separate update: Ik heb een deur geklust voor de meterkast :)

Origineel was onze meterkast zo:

Toen hadden we verbouwd maar nog geen passende deur gemaakt:

Toen had ik een deur geklust waar ik best trots op ben :)

Ik heb me laten inspireren op de originele deuren in ons huis. De deur is een simpele 9mm multiplex plaat met een rechthoek van vuren latjes (60mm breed) als lijst eromheen. Tegen de latjes wat sierlijstjes gelijmd van de praxis en toen de boel in de hoogglans gezet net als al het andere houtwerk in de kamer.

De meterkast is nu net alsof hij er altijd al zo gezeten heeft al zeg ik het zelf :)
  zondag 5 augustus 2012 @ 02:32:11 #114
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_115125314
hou je van overkill of vermoed je dat de eigenaar van die voetjes gaat groeien als kool ?
:-)

van harte!
  donderdag 9 augustus 2012 @ 10:31:15 #115
14320 TR08
pi_115327405
Ik hou van overkill 8-)

Het plan is natuurlijk niet om meteen hele boomstammen te nemen O~)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:36:11 #116
14320 TR08
pi_115693555
Kleine update tussendoor...ik ben stronken aan het frezen in de tuin.

Mijn vriendje in deze is een 20pk V-twin motor van Honda met daaraan een dikke plaat met mesjes.

Aanschouw de destructie van 1 halve stronk (een Sequoia) in mijn O-) onze tuin :)

In het echt ziet het er nog veel verschrikkelijker uit dan op de foto *)

Morgen doe ik er meer. De strategie wordt waarschijnlijk om eerst alle stronken tot strak op grond niveau af te frezen en dan de grond in te duiken :)

Ik moet zeggen dat ik verwacht had dat het bedienen van de machine knetterzwaar zou zijn, maar dat valt me mee. Het gaat allemaal niet vanzelf maar het is niet zo dat je een halve atleet moet zijn om dit werk te doen.

De frees is kortom dus leuk echt mannenspeelgoed. Knetterduur, dat wel maar wel gaaf :7
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:21:21 #117
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115697353
Waar heb je de frees gehuurd TR08? Bij mijn nichtje moet er nog een grote eiken stronk uit de tuin verdwijnen en mijn meneer heeft geďnformeerd naar de huur van een stobbenfrees in Raalte. Dat was inderdaad nog wel een dure grap.

Ik heb jou en je monsterlijke machine niet gehoord toen we vanavond langs jullie huis fietsten ;).

Hoest met de kleine TR08.1?
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:30:47 #118
14320 TR08
pi_115697768
Bij Workx. Is inclusief aanhangertje, slijtage kosten van de schijf zo'n beetje 210,- inclusief BTW.

115 voor de machine
15 voor de aanhanger
9% verzekering over 130,-
34,- slijtagekosten van de frees
Over het geheel van hierboven nog 19% BTW.

Zoiets.

Bij ons is vanavond niet zo heel veel gefreesd. De frees had enige reparatie nodig (foei Workx o|O ) dus dat heeft wat tijd gekost. Is wel uitstekend opgelost moet ik zeggen dus verder geen klagen.

Verder moest mama even weg dus TR08.1 is vanavond even druk met lekker bij pappa liggen en lief te zijn *;

Morgen weer knallen :7

Hoe is het met jouw huisje? Ik zie dat jouw topic volgelopen is...al een jaar ofzo :)

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 17-08-2012 22:42:48 ]
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:16:12 #119
14320 TR08
pi_115711188
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:39:34 #120
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115711840
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij freest! :P

Ik ben nog moed aan het verzamelen om een nieuwe topic te openen :P. Na de zomer begint mijn lief aan de zolderverdieping, daar zijn twee slaapkamers en een overloop die we nu enkel als opslag voor nog niet uitgepakte verhuisdozen gebruiken :') . Goede aanleiding voor een nieuw volgnummer in de reeks!
pi_115713210
Er is weer veel gebeurd sinds de laatste keer dat ik keek. De meterkast is heel netjes geworden :)
Ben benieuwd naar je verdere klussen, en wat je met de tuin gaat doen!
Groeten van een mede-Almeloer :)

(wij zijn ook nog steeds met ons huis bezig, maar de puf om een topic te openen heb ik nog niet gehad. Wel heel leuk om te lezen!)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:55:59 #122
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115713704
Drie op een rij! (Almelo ;))
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:35:08 #123
14320 TR08
pi_115714599
Onze kleine is druk met papa knuffelen terwijl mama even de deur uit is dus tussen het opruimen door maar even een update :)

Onze voorlopige plannen met de tuin:

-Voortuin even dicht tegelen en voorlopig laten voor wat het is. Geen bijzondere plannen, die ontwikkelen we later nog een keer.

Dan de achtertuin:
We willen met een tuin architect eens gaan kijken wat goede plannen zijn, maar bij deze alvast een idee van onze eigen wensen:
Hier komt een overkapping.

De overkapping komt op de hoogte van de dakrand van de bijkeuken. De boei wordt net zo uitgevoerd als de boei van de bijkeuken zodat het 1 geheel wordt. Een dak van glazen platen (oid) met daaronder zonwering. Ik denk momenteel aan het klussen van iets met houten lamellen, maar we moeten even kijken wat of er redelijkerwijs mogelijk is.

Hier komt een pergola die we laten overgroeien met de blauwe regen:

Het terras zou ik graag met van die zwart-witte tegels bekleden in dambord motief. We hebben hele mooie oude tegeltjes, ik weet niet precies voor hoeveel m2 dus...kiek'n wat't wodt zoals we in Twente zeggen. Soort van zit/eet hoekje dus en lekker uit de zon. Tegen de muur van de bijkeuken waarschijnlijk een lavet.

Dan dit terras:

Gaat grasveld worden met een paadje. Gras is stukken vriendelijker dan die grind tegels en onze kleine man kan daar dan lekker spelen :)
De muurtjes gaan waarschijnlijk verzet worden zodat de grens gras-beplanting wat anders komt te liggen dan nu. Het wordt allemaal wat ronder en zo...

In het midden van het terras een houten boog waar we een schommel aan kunnen hangen.

Pics zijn nog van hoe de tuin was bij aanschaf. Aangezien de aller allerliefst baby van de hele wereld nu op mijn schoot ligt te slapen kan ik even geen rondje maken voor nieuwe pics met uitleg *;
pi_115715040
Poeh, nog een hele klus! Maar voordeel is wel dat je het meteen kunt maken zoals je het hebben wilt.
Wij hebben bv een beetje klassieke tuin met rozen, hortensia's en klinkerpaadjes. Leuk, maar daarvan zeg je niet meteen 'afgraven en opnieuw beginnen.'

Overkapping van glas hebben wij trouwens ook meteen achter de keuken (noordkant), dat is echt geweldig. Watmte blijft er 's avonds onder hangen waardoor je veel langer buiten kunt zitten. En een regenbuitje deert je ook niet :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:25:33 #125
14320 TR08
pi_115717475
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
pi_115717637
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 16:25 schreef TR08 het volgende:
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
Dat houdt het ook leuk hoor - als alles in 1x klaar is heb je ook niks meer om naar uit te kijken :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:03:57 #127
14320 TR08
pi_115721555
Nog even wat anders...iemand belang bij een grote stapel keien en/of spoorbielzen?

Gratis op te halen bij huize TR08 :)
  Moderator zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:09:02 #128
92034 crew  Vonkenboer
pi_115721720
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:16 schreef TR08 het volgende:
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
Dat je nog zin hebt om met dit weer volop in de tuin bezig te zijn !
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:15:27 #129
14320 TR08
pi_115725485
Zin hebben was vandaag even niet het doorslaggevende argument...heb me maar even ergens toe gezet en met goed resultaat :)

Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
pi_115725964
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:15 schreef TR08 het volgende:
Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
Je bent brandweerman? :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:29:46 #131
14320 TR08
pi_115726044
Ik inspecteer af en toe stoomketels. Die zijn vaak nog tegen de 45-50 graden als je je kop er in steekt :)

Sowieso zijn ketelhuizen (met name van elektriciteits centrales) bovenin echt knetterheet.

Daar is dat zonnetje van vandaag niks bij.
pi_115726246
quote:
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
Vanmorgen laminaat gelegd in de lange werkbroek lekker zacht de knieën rustend op de schuimrubber knielappen. Was erg blij dat het er in lag om 12 uur. Na anderhalve dag boven en beneden in alle kamers laminaat mogen leggen.
Waterkoeling vanuit de rug langs......... aan de voorkant de koppakking verschrikkelijk lek.

Sociaal project wat absoluut deze dagen moest gebeuren. Kon even niet anders.
Jeroentje.
pi_115726253
Oh ok vandaar :) - maar ik doe het je niet na, een paar boompjes ontstronken bij 30+ graden...
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:58:59 #134
14320 TR08
pi_115727275
Je went jezelf op gegeven moment een bepaalde pas aan...niet te snel, veel en op tijd drinken. En je leert aan te voelen komen wanneer je een stapje terug moet doen.

In de meer extreme omstandigheden (bij een werkend branderfront in de woestijn bijv.) krijgen collega's van me vaak een assistent die heen en weer loopt met flessen water. Maar dat is wel zo ongeveer zo extreem als het wordt.

In mijn vak zijn de 2 grote extremen:
-Steigerbouwers die de ketel in moeten zodra deze onder de 60 graden komt: Die moeten steeds 15 minuten erin en dan een half uur eruit
-Lassers die in grote voorgewarmde rompen moeten lassen. Die hebben van die hittewerende pakken met externe ventilatie en die moeten er dan ook steeds na 10 minuten oid weer uit. Zo'n romp moet soms voorgewarmd tot 150 graden voor je mag lassen dus dat is echt geen pretje.

Daarbij was ik zo slim om iets na 8 uur te beginnen, toen ik klaar was was het nog niet op het heetst van de dag.

Troep ruimen achteraf viel me zwaarder dan het frezen eerlijk gezegd :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:14:12 #135
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115727897
quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 19:44 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens nog ervaring met verschillende boenmachines en olie op houten vloeren? We hebben de vloer tot nog toe met de hand geboend maar dat wordt niet zo mooi. We zoeken nu een machine om het beter te krijgen.

Grootste probleem met de hand is dat je strepen houdt van dat je er zelf overheen gekropen/gelopen hebt tijdens het boenen. Met de machine wrijf je het beter in. Als we een machine kopen willen we wel iets degelijks hebben. Hoeft niet nieuw maar wel kwaliteit.
Nou, je kan het wel met de hand netjes krijgen maar dan moet je alle natte oppervlakken goed uitpoetsen met een droge doek, voor het aantrekt. En uiteraard niet over de natte delen heen lopen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 10:28:30 #136
14320 TR08
pi_115739949
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
pi_115740159
Ay... Sterkte! Maar niet vreemd na het rooien van 10 bomen ;)
  Moderator zondag 19 augustus 2012 @ 11:00:48 #138
92034 crew  Vonkenboer
pi_115740507
quote:
99s.gif Op zondag 19 augustus 2012 10:28 schreef TR08 het volgende:
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
  zondag 19 augustus 2012 @ 11:35:25 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_115741198
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
  zondag 19 augustus 2012 @ 12:40:03 #140
14320 TR08
pi_115742679
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
Jaaaaahaaaaa... Papa heeft mama *; o|O ~O> gedaan O-)

Nog nooit zo veel moeite gehad onze kleine te tillen :')
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:00:42 #141
14320 TR08
pi_116203401
Vandaag weer een kleine update:
-Onze nieuwe schoorsteen is voor het eerst geveegd. Nooit eerder een schoorsteenveger langs laten komen dus ik wilde wel eens weten hoe dat zou gaan.

Her en der info in gewonnen: Een collega van me beveelde Jacosta (Enschede) aan, die hadden bij hem goed en netjes werk geleverd. Deze daarom ook maar bij mij laten komen :) Kosten voor het vegen waren 40 euro en ze waren heel snel en netjes klaar :)
Eerder had hij een andere gehad (met verwaarloosbaar prijsverschil) en die had er een ontzettende tering bende van gemaakt. Voor 40 euro ga ik liever op safe dus toen deze firma laten komen :)

Zie hier de truc om de woonkamer schoon te houden:

Verder nog een andere thermostaat geregeld (tweedehandsje voor 20,-). Ik zit op mijn werk naast een oud Nefit Ingenieur die mee ontwikkeld heeft aan mijn ketel (Ecomline HRC30). Na rijp beraad met deze man gegaan voor een Nefit Moduline 30. Deze is rond dezelfde tijd als mijn ketel ontwikkeld en heeft ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij als nerd en voor mijn ketel is dit de beste keus qua thermostaten :)

Enige nadeel van de thermostaat is dat het bedienen van de geavanceerdere functies wat complex is.
Als je hem heel eenvoudig wilt gebruiken heb je gewoon de temperatuurknop die je op een temperatuur zet en dan stookt hij daar wel heen. Net als bij elke andere klassieke thermostaat.

Hij heeft de mogelijkheid om 70 schakelpunten voor temperaturen in de week in te programmeren en ook mogelijkheden om het verwarmen van de warm tapwater boiler uit te zetten bij het inschakelen van de "ECO" stand (=minimum temperatuur voor de woonkamer + evt tapwater verwarming uit). Daarmee meteen de eerste blunder gemaakt:
-Ik ging er vanuit dat de boiler zou afkoelen totdat je gaat tappen en dat de ketel bij tappen meteen zou gaan stoken.
Dat is niet het geval. De ketel heeft geen tap detectie, er wordt alleen gemeten aan de temperatuur in het vat. De ketel weet dus feitelijk niet of je warm tapwater uit je kraan wil of dat de boiler gewoon is afgekoeld.
Lang verhaal kort: Vanmorgen sta ik onder de douche, eerst lekker warm, toen kouder kouder kouder....en toen maar heel snel onder de douche uit :')
Ik heb dus eerst nog even op het laatste restje warm water kunnen douchen en toen was de buffer op >:O

Misschien maar eens kijken of ik hier slim gebruik van kan maken bij weekendjes weg oid.

Oh ja en maandag komen ze de spouw isoleren :)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:24:41 #142
14320 TR08
pi_116204853
Nog iets anders mbt het schoorsteen vegen:
Jacosta attendeerde me erop dat mijn schoorsteenklep wat vast geroest zat. Aan het eind van het stookseizoen bewoog hij nog gewoon maar goed, misschien is hij wat vast gecorrodeerd, laat maar zien :)

Toen het volgende gevonden:

De corrosie lijkt wel wat op wat ik soms aan de rookgaszijde van gas- en biomassa gestookte ketels aangetroffen heb (industriele ketels van een paar MW en groter)

Meestal door leeftijd en door een wat hoge vuurhaard belasting. Bepaalde corrosieve delen van de brandstof kunnen e.e.a versnellen. Hout heeft onder andere een beetje chloor in zich dat in de as zit.
Afbladderen en uiteraard wat as op de bovenkant:

Rood verbrande onderzijde:

Afgelopen seizoen heb ik soms vrij hard lopen stoken, ik denk dat ik daarmee het bladderen en licht verbranden van de kacheldelen veroorzaakt heb. De panlatten gingen bijvoorbeeld als een tierelier met hele intense stralingswarmte.

Omdat ik een ketel man ben (dus professioneel pyromaan) is de gewenste conclusie uiteraard niet dat hij iets vochtig is geworden door inregenen (ik heb immers al lang een regenkap), maar dat de man des huizes uitstekend weet hoe hij goed de fik erin moet krijgen :7

Verder geen zorgen hierover: Keertje afborstelen, klep weer gangbaar maken en klaar :)
  maandag 3 september 2012 @ 08:11:12 #143
14320 TR08
pi_116336497
De spouwmuur isolatie is begonnen...en onze kleine slaapt dwars door de herrie van het gaten boren heen 8-)
pi_116336558
ai, spouwmuur isolatie... tempexbolletjes of glaswolvlokken?
  maandag 3 september 2012 @ 08:25:45 #145
14320 TR08
pi_116336604
Glaswol :)

Hoezo ai?
  maandag 3 september 2012 @ 08:37:16 #146
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_116336706
Briljant topic TR08! _O_
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_116336788
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 08:25 schreef TR08 het volgende:
Glaswol :)

Hoezo ai?
Vanuit mijn werk zie ik veel problemen met naisolatie, voornamelijk met betrekking tot de spouwankers. Doordat je naisoleert is ventilatie in de spouw niet meer mogelijk, waardoor deze vaak nat blijft. En stalen spouwankers met vocht gaat niet zo goed samen.

Om maar niet te spreken van mogelijke vochtproblemen die je binnen kan krijgen.

Enig voordeel is dat oude huizen bijna altijd een vertind binnenblad hebben.
pi_116337106
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.

Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.

Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.

Enig voordeel bij woonhuizen is dat het vrij kleine vlakken zijn en niet zo hoog. Als je dit (of volledig doorgeroeste ankers) aantreft in een gebouw van 9 bouwlagen dan weet je wel hoe laat het is :)
  maandag 3 september 2012 @ 14:17:00 #149
14320 TR08
pi_116344124
Ik heb een huis met vertind binnenblad en een redelijk brede spouw.

Vocht problematiek hebben we hier eigenlijk niet, de kruipruimte is kurkdroog. Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.

Hoe het ook zij: De isolatie zit erin :) Vanavond hopelijk pics :)

Andere topics van mij hierover nog ter info:
Garantie en aandachtspunten spouwmuur isolatie
Spouwmuur gas besparings calculator geklust
pi_116344297
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef TR08 het volgende:
Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.
Mag ik vragen waarom? Gevel geimpregneerd en nieuw voegwerk?
  maandag 3 september 2012 @ 18:08:43 #151
14320 TR08
pi_116352466
-Ik heb poreuze stenen, ongeimpregneerd. Vocht wat er in komt diffundeert er ook weer uit
-Vocht transport door diffusie gaat duidelijk harder bij mijn huis dan door ventilatie
-Vocht transport van het ene spouw blad naar het andere door diffusie blijft mogelijk omdat de wol poreus en niet diffusiedicht is
-Er staan in onze straat meer huizen naast mijn huis met gelijke bouwwijze, op gelijke hoogte, gelijk isolatie materiaal van dezelfde firma en ook daar gaat het al jaren goed.
-Ik heb een spouw met vertind binnenblad
-Ons huis is voorzien van mechanische ventilatie, wat een verdere verkleining van het risico in houdt
-We hebben een brede spouw wat vocht doorslag belemmert.
-Onze spouw is op veel plekken geinspecteerd en is overal heel "schoon" met andere woorden: Je vindt nauwelijks brokken baksteen die tussen beide spouwbladen zitten. Cementbaarden zijn niet aangetroffen.
-Onze kruipruimte is kurkdroog wat optrekken van vocht belemmert

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 03-09-2012 18:14:55 ]
pi_116354004
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.

[ afbeelding ]

Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.

Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.

Met alle respect voor je kennis, kunde en vakmanschap: ik zou toch een andere conclusie trekken.

Het lijkt me duidelijk (maar misschien heb ik het mis!) dat dit anker in deze ongeďsoleerde spouw is gaan roesten door condensatie: door het contact met de koude buitenblad, is het staal een stuk kouder dan de condenatietemperatuur van de waterdamp in de spouw (vreselijke uitleg, ik weet het) Lijkt me dat als je goed isoleert, tegen koude en tegen vocht, de condensatie een stuk minder waarschijnlijk wordt en de kans op dergelijke roetsvorming afneemt.
  maandag 3 september 2012 @ 19:22:16 #153
14320 TR08
pi_116355705
Bij deze de beloofde pics :)

De mannen van deze firma kwamen het doen:

Ik heb deze gekozen omdat ze met glas isoleren (minder vocht vraagstukken, beste isolatie per euro) en omdat ze goed bekend staan. Ik heb de diverse firma's die langs geweest zijn om hun mening over hun concullega's gevraagd en hierover werd unaniem positief geoordeeld over bestisol.
Ze waren trouwens niet de enige waarover positief gesproken werd.

Wij hebben niet van die ventilatie roosters laten plaatsen, maar de bestaande ventilatie punten in ere laten houden. Idee van Bestisol, de rest kwam er niet mee. Ik vond het een heel slim plan :)

Onder de vloer binnen de spouw zitten gaten tegenover deze roosters. We hebben nu dus niet van die zwarte inboor dingen nodig.

Dit zijn de borstels die ze gebruiken:

Deze zijn zowel als scheider tussen ons en de buren gedrukt als rond de ventilatie spleten.

Zo drukken ze de wol er in...met lucht waaien wat plukjes mee (niet teveel, anders verstopt de slang)

En dat gaat dan je muur in. Op gegeven moment wordt de tegendruk te hoog en slaat de machine af.

Na het isoleren zijn de gaten afgewerkt en alle borstels blijven zitten...

Op de foto is het cement nog nat, over een dag of wat zou het moeten lijken op hoe het bij de buren is. Daar zie je de gaatjes niet meer terug :)
pi_116357600
Beste TR08, je hebt gekozen voor een (glas?)wolisolatie. Wat was de reden om daar voor te kiezen en niet voor korrels?
pi_116357758
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 19:22 schreef TR08 het volgende:
Deze zijn zowel als scheider tussen ons en de buren gedrukt als rond de ventilatie spleten.

Zitten die borstels dan door de spuw heen naar je kruipruimte, of zitten alleen in de opening in de steen?
  maandag 3 september 2012 @ 22:30:19 #156
14320 TR08
pi_116366184
Korrels versus glaswol waren 2 dingen:
-Prijs
-Voor korrels was een grotere boor diameter nodig met meer schade rond de voegen.

Verschil in isolatie waarde vind je niet heel hard terug in de besparing dus vandaar de keuze :)
pi_116366450
Doet dat bedrijf ook "korrels"?
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:16:25 #159
14320 TR08
pi_116384424
quote:
17s.gif Op maandag 3 september 2012 22:35 schreef blomke het volgende:
Doet dat bedrijf ook "korrels"?
Alleen wol. Heb jij speciaal belang bij korrels ofzo?
pi_116386114
wordt er ook nog gevoegd of blijft die gevel zo? ... Er zit geen voegmortel meer in.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:34:49 #161
14320 TR08
pi_116386895
Ik weet niet waar je tegen aan kijkt, maar ons huis heeft diep liggende voegen vanaf circa 0.5m boven het maaiveld. Dat is origineel zo gemaakt in 1930. Veel huizen uit die tijd hebben dat.

De vertikale spleten blijven open, dat is onze kruip ruimte ventilatie.
pi_116389841
apart dat dat standaard zo gedaan werd. De vochtbelasting op je gevel is echt vele malen groter zo.
Maar ik neem aan dat er helemaal geen voegmortel zit maar dat je gewoon direct tegen de metselmortel aankijkt? Anders is het hechtvlak van de metselmortel behoorlijk klein. Ze liggen nogal terug.
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:23:07 #163
14320 TR08
pi_116391866
Het is mij eerlijk gezegd niet bekend of er nog speciaal voegmortel over het cement heen zit. Nooit naar gekeken.

Ik vind het er zelf wel heel mooi uit zien. Of het bouwtechnisch problemen geeft...geen idee. Jaren 30 huizen staan voor zover ik weet niet bekend als slecht gebouwd of bijzonder gevoelig voor vocht problemen. Blijkbaar loopt het dus wel los in deze.

Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
pi_116391900
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:16 schreef TR08 het volgende:

[..]

Alleen wol. Heb jij speciaal belang bij korrels ofzo?
Nee hoor, maar korrels lijken me minder gevoelig voor vocht en stevifger. Bij steenwolvlokken krijg ik van die visioenen van zeiknatte plakken steenwol in de spouwruimte, tot 1/3 van de muurhoogte
pi_116391971
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
Denk dat het om esthetische redenen zo is gedaan. Ik ken herenhuizen die het alleen aan de voorkant hebben (zo'n terugliggende voeg); de rest (niet zichhhtbaar van de straat) is met goedkopere steen en volgevoegd.
pi_116397934
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.
pi_116401125
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:22 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.
Zoiets. Overigens, als de steen poreus is, wordt het buitenblad toch wel zeik- en zeiknat. Alleen ver overhangende goten helpen tegen een natte buitenmuur. Zoals die in de jaren 30 werden aangebracht.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:00:52 #168
14320 TR08
pi_116421494
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:22 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

-verhaal-
Niet om het een of ander maar waar wil je naar toe met je vocht verhalen?
pi_116421643
Dat het toch best wel behoorlijk grote problemen kan opleveren. En dan heb ik eigenlijk totaal niet over het doorslaan naar binnen van vocht, maar over echt constructieve zaken.

Ik zou het in ieder geval nooit doen, naisoleren. En dat is gebaseerd op destructief onderzoek van tientallen gebouwen.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:10:46 #170
14320 TR08
pi_116421797
Dat is een zeer gewaardeerd advies, maar zoals je hebt kunnen zien zit de isolatie er in en kan daar niets meer aan gedaan worden.
pi_116443176
Gaat echt een super mooi huis worden TS!
  zaterdag 8 september 2012 @ 12:58:39 #172
14320 TR08
pi_116531667
Dank :)

Bij deze trouwens een spiekje in een work-in-progress.....
  zondag 9 september 2012 @ 00:16:16 #173
14320 TR08
pi_116551940
Spiekje paart toe :)

Staat nu net te drogen.
pi_116623414
Je bent een fiets aan het assembleren?
met een koekje
pi_116623485
Een fietsende boekenkast.
pi_116624358
Maar waar komt dat wiel dan?
met een koekje
  dinsdag 11 september 2012 @ 12:11:34 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_116638642
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
disclaimer
  zondag 16 september 2012 @ 13:43:15 #178
14320 TR08
pi_116845807
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:26 schreef koffielepel het volgende:
Maar waar komt dat wiel dan?
Dat wordt het stuur :) Vandaag hopelijk nog een update, net terug van weggeweest...
  maandag 17 september 2012 @ 09:09:09 #179
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_116880287
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 september 2012 12:11 schreef Stormqueen het volgende:
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
En de mijne van nu. Ik zit nu in de fase dat de elektra een stuk brakker blijkt te zijn dan ik gedacht had :') :P.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 19 september 2012 @ 19:45:51 #180
14320 TR08
pi_116994918
En weer een update...inmiddels enige dagen geleden heb ik de eerste plankjes in elkaar geschroefd...

We zijn tuinmeubilair aan het klussen :)

Dat heet...eerst gaat dit een tijdje in de woonkamer staan en als we gespaard hebben voor een mooie bank in de woonkamer en de tuin verbouwd is gaat dit de tuin in :)

Ik heb een bank, een tafeltje en 2 zitjes ontworpen. 1 zitje is al af. De zitjes en het tafeltje zijn zo gemaakt dat ze meteen als chaise longue kunnen fungeren bij de bank.

We hebben voor het ontwerpen eerst standaard kussens gekocht en toen het meubilair passend gemaakt op de kussens. Sommigen maken eerst een bankje en moeten dan de hoofdprijs betalen voor kussens op een speciale maat...een tip voor de geinspireerden :)
pi_117014211
Gaaf! Gaan jullie de meubels lakken of beitsen?
Klussen deel 1 en 2
  donderdag 20 september 2012 @ 09:31:29 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_117014336
Tof!
Ik heb echter wel de overtuiging dat kussens zelf maken goedkoper kan zijn dan kant en klaar, maar ik ben wel benieuwd naar de constructie!
disclaimer
pi_117017294
Ah tof! Ik wil ook zoiets gaan maken, kan je een grove schatting van de kosten van het materiaal e.d. posten?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_117018449
Gaaf, maar voor buiten zou ik de planken van de bank iets van elkaar gemaakt hebben, met het oog op een regenbui, dan kan het water sneller weg
pi_117020107
Blijven die kussens goed liggen of schuiven ze weg onder je kontje?
  donderdag 20 september 2012 @ 13:02:47 #186
14320 TR08
pi_117020422
De planken (gebeitst voor montage) liggen 5mm uit elkaar en de kussens blijven goed liggen :)

Ik heb het steigerhout niet knetterglad geschuurd en dat helpt goed tegen het verschuiven.

Steigerhout was voor dit inclusief wat andere projecten 200 euro (12,50 per plank). Puur in de bank zelf zit een plank of 8 dus zeg 100,- met dan wat resthout dat ik voor andere projecten ook in kan zetten.

Voor 200,- aan steigerhout heb ik:
-TV meubel (zie eerdere posts, hij wordt nog uitgebreid)
-Bank
-2 zitjes
-Tafeltje

De kussens weet ik even niet meer wat ze gekost hebben.

Iets anders nog: Ik heb zelfborende torx schroeven genomen, dat is ook heel fijn. Ik heb zelfs bij schroeven dichtbij de randen niet een keer gehad dat het hout gaat splijten.
  vrijdag 21 september 2012 @ 23:48:06 #187
14320 TR08
pi_117097948
Update: De kussens waren 40 euro per setje van zitting + rugleuning. Voor de bank dus 120,- :)
pi_117101689
Super leuke bank!

Denk wel (zoals ze hier ook eerder zeiden) dat je em weg zult moeten houden van directe regen. Ik heb menig knutselproject van m'n vader zien rotten omdat hij ze persé niet wilde lakken of beitsen en ze in de volle regen stonden.
  zaterdag 22 september 2012 @ 09:12:59 #189
14320 TR08
pi_117106945
Dat komt goed :)
pi_117418522
Mooie tuinmeubels! :D
Ben benieuwd hoe je ze gaat behandelen (beits?).
  zondag 30 september 2012 @ 18:29:44 #191
14320 TR08
pi_117431443
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;)

Vandaag...beginnen wij met een formule :)
  zondag 30 september 2012 @ 18:30:01 #192
14320 TR08
pi_117431453
Oh TR08, wat doe je wetenschappelijk! Vertel ons meer! :9~
  zondag 30 september 2012 @ 18:33:39 #193
14320 TR08
pi_117431597
Nou lieve kijkbuiskinderen, deze formule beschrijft warmte geleiding van binnen naar buiten (of andersom) door een cilinder. Nu zul je je afvragen wat je daar mee moet...en dan komen we bij de klus van deze dag :)

Ik heb verwarmings leidingen geisoleerd die door de grond lopen.

Pics volgen in deze post terwijl ik ze bewerk :)

Zo begint het:

CV leidingen lopen van uit de bijkeuken (rechts) naar de woonkamer (voor).

Die graven we dus eerst even uit :)

Terwijl ik dit deed was de ketel ook aan het stoken (even opwarmen na weekendje weg geweest) en je kon goed voelen dat ze warm waren. Ook de schutbuis om de leidingen was echt warm. De CV water temperatuur was tijdens de klus nog maar een graad of 35 dus je kunt je voorstellen dat dat bij 60 graden nog een flink stuk erger is. De schutbuizen hadden ook rondom kalk aanslag, een teken dat de temperatuur lokaal inderdaad vrij hoog wordt als de CV aan is.

Dan de isolatie eromheen:

Vlakbij de tuindeuren het laatste kleine stukje naar de woonkamer:

De scherpe kijker ziet dat ik een wat blond momentje gehad heb: De leidingen waren onder de grond een flink stuk langer dan ik dacht. Blijkbaar heb ik me eerder boven de grond vermeten. Gelukkig had ik nog wat stukjes isolatie over voor wat kleinere pijpen en dan kun je van 2 schalen en wat duct tape mooi 1 schaal maken. Het zit niet heel tof maar uiteindelijk wel rondom de pijp en onderin wil je toch een kiertje hebben zodat eventueel vocht altijd naar onderen weg kan lopen.

En toen was alles weer dicht :)

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 30-09-2012 19:28:37 ]
pi_117433453
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Jeroentje.
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:14 #195
14320 TR08
pi_117433555
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:59 #196
14320 TR08
pi_117433579
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 19:18 schreef jpajs het volgende:
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Uhm ja dat had ik ook gedaan....probleem is alleen dat ik me niet een klein beetje vermeten had :')
pi_117522053
Ik moet dit topique volgen want ik geniet er van.
Top bezig TR08!!!

En gefeliciteerd met de kleine!
  woensdag 3 oktober 2012 @ 00:24:40 #198
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_117532543
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)
:D :9~ _O_ _O_ _O_
  Moderator woensdag 3 oktober 2012 @ 19:16:59 #199
92034 crew  Vonkenboer
pi_117557133
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:
[ afbeelding ]

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^

Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P

Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
  donderdag 4 oktober 2012 @ 21:38:24 #200
14320 TR08
pi_117605324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^
Ik ben gaaf :7 ik weet het 8-)

Laat de complimenten vooral blijven komen :P
quote:
Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P
Jaaa nou....daar is een reden voor. Kun je een lang verhaal van maken maar bottom line is dat er bij de aanleg gewoon domweg niet dieper gegraven is. Ons huis is hier en daar wat matig verbouwd vroeger en dit is een van de dingen waar men minder trots op hoeft te zijn.

Mijn eerste gok voor deze diepte is dat ze zo netjes in lijn met 2 hele dikke CV headers in de kruipruimte uit komen. Dat lijkt allemaal recht in lijn op dezelfde hoogte te zitten.
quote:
Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
Goed plan :)

Ik kan je aanraden om ook even goed te zoeken naar extra dikke isolatie. Ik heb zelf vanwege tijdsdruk niet de dikste genomen die te krijgen was (geen spijt van het onder tijdsdruk genomen compromis overigens) maar als ik meer gelegenheid had gehad om de dikste isolatie te kopen was het huidige verlies nog een keer door 2 gegaan tegen geringe meerkosten.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 21:28:59 #201
14320 TR08
pi_117872422
Net een kleine meting gedaan van ons energie verbruik tijdens douchen :)

Ik heb 2 minuten getimed. Zowel bij gas als water.
Waterverbruik: 17 liter in 2 minuten
Gasverbruik: 71 liter in 2 minuten

Kosten water is bij ons 1.03/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht
Kosten gas zijn bij ons 0.1739/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht

Enig omrekenwerk (elke Fok!ker kan dat natuurlijk zo uit zijn hoofd mee doen) geeft bij 30 min/dag douchen een gasverbruik van circa 1m3/dag en een waterverbruik van circa 255 liter.

Vroeger werd er bij ons langer gedouched. Nu wat korter maar de kleine moet af en toe in bad. Uiteraard is er ook gasverbruik tbv koken.

Samen heb ik dan ons historische gasverbruik van pak-hem-beet gemiddeld 1.4m3/dag voor niet-stook gerelateerde dingen wel netjes verklaard denk ik.

Kosten voor douchen zijn bij 30 minuten/dag zo'n beetje 22 euro/maand. Dus pak hem beet 70 cent per minuut per dag. De ketel levert ongeveer 19kW tijdens douchen.

Dan komen we ook weer even terug bij het verhaal van leidingen isoleren en zo.....ik ben van plan op termijn de heetwater leiding van de ketel richting de badkamer te isoleren. Dit is bij ons goed 20 meter. De ketel zit erg ver van de badkamer.

Totaal warmteverlies van die leiding is bij volledig warme leiding berekend op circa 600-700W. Dit met de aanname dat er een convectie verlies is van 15W/m2K. Bij warme leidingen in industrie en stoom installaties zie je dit soort warmteverliezen vaak wel ongeveer terug.

Dit betekent dat tijdens het douchen ongeveer .65/19kW=3.4% warmte verloren gaat in de leiding.
Op maandbasis 3.4% van de kosten tbv tapwater dus zeg ongeveer E0.75 per maand.

Isoleren kost een paar tientjes dus terug verdienen is een paar jaar.

Voor terugverdienen hoeven we dit dus niet echt te doen. Helemaal als je bedenkt dat een groot deel van de verloren warmte weer rechtstreeks bespaard wordt op het stoken.

Als het doorgaat is de voornaamste reden dat de warm waterleiding een goed uur warm genoeg zal blijven om direct weer door te douchen. Als we dus na elkaar douchen hoef je niet weer eerst een paar minuten te wachten voor je warm water hebt.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:47:58 #202
14320 TR08
pi_118211291
Met het stookseizoen in aantocht heb ik weer een energieklus gedaan :)

In de vloerverwarming is een tussenkoeler ingebouwd voor de badkamer. Wat is daarachter nu het idee zul je denken: Dat zit als volgt.

-Het vloer verwarming systeem in mijn huis bestaat uit 1 verdeler met temperatuur regelaar
-Aan die verdeler hangen 2 dingen:
* De badkamer (optimale water temp 35-40 graden)
* De woonkamer (optimale water temp > 40 graden)

Dat matcht dus niet helemaal met elkaar. Ik wil de woonkamer warmer water geven dan de badkamer en ik kan -in verband met de pompkarakteristiek en de layout van de badkamer- de badkamer niet in serie zetten met de retour van de woonkamer (dat was het andere alternatief geweest ;) )

Dus dan moet het anders. En dan gebruiken we een truukje dat ook in elektriciteitscentrales veel gedaan wordt:

De hete aanvoer wordt gekoeld met de koude retour. De gekoelde aanvoer wordt vervolgens weer iets verder afgekoeld door de vloer. Op de weg terug wordt ze weer opgewarmd door de hete aanvoer.

Ik heb de warmtewisselaar zelf geklust door 2 concentrische pijpen te nemen (12mm en 15mm). Tussen de 2 zit een hele nauwe spleet waar het water doorheen kan. Om dit te kunnen maken heb ik 2 12x12x15mm T-stukken uit laten draaien zodat de 12mm binnenpijp er gewoon helemaal doorheen gestoken kan worden.

Zo ziet het eruit met beide pijpen in het T-stuk

Aan de uiteinden van de warmtewisselaar heb ik koppelingen gemaakt voor flexibele PE-RT 16mm slang om de boel tussen de verdeler en de badkamer te knopen:

En nog aftapjes misbruikt als ontluchters. Bij het ontluchten bleek wel dat dit geen overbodige luxe was :)

De wisselaar zelf heb ik 2 meter gemaakt. Samen met de uitstekende delen (oh wat zijn die goed gemaakt :') ) past het net bij de verdeler:

Links hangen de slangen naar de verdeler, rechts de slangen tbv ontluchten/aftappen.

Toen uiteraard meteen getest (en de woonkamer snoeiheet gemaakt :+ ) tot er een stabiele situatie was.

Het resultaat:

De scherpe opletter (elke fokker dus) ziet dat het verschil tussen warm en koud aan in- en uitlaat 1 graad verschilt. Mogelijk was de situatie tijdens het meten nog net niet 100% stabiel, daarbij heb je een kleine meetfout en een beetje warmteverlies in het systeem.
Die ene graad "fout" is dus alleszins acceptabel voor de spullen die ik heb.

Vooraf had ik de warmtewisselaar uitgerekend op een temperatuurverschil van 10 graden: Ofwel de opgewarmde retour zou een temperatuur verschil van pakweg 10 graden moeten krijgen met de hete aanvoer. Om deze nadering te krijgen had ik 2.03m aan warmtewisselaar lengte nodig. Die laatste paar cm zitten dan in de afrondings marge.

De uiteindelijke gemeten verschillen waren 8C zoals je op het schema ziet, dus hij doet het heel iets beter dan verwacht :)

Hoeveel de badkamer vloer de temperatuur omlaag trekt hangt weer af van hoeveel water ze krijgt en hoe makkelijk ze de warmte af staat. Als er weer koude dagen komen gaan we de badkamer verder finetunen. Als ik de waterhoeveelheid voor de badkamer iets knijp zou de temperatuur van de retour moeten zakken. De hete aanvoer wordt dan ook verder gekoeld. Voor nu functioneert het aardig, we laten het even zoals het is :)

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 20-10-2012 17:19:00 ]
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:25:09 #203
14320 TR08
pi_118217799
Laatste klusje van de dag....

1 klein radiatortje zat nog vast met een tiental meter (bijna) aan ongeisoleerde flex leiding die los op de grond in de kruipruimte lag. Dit was vorig jaar een spoedje en dat is blijven liggen.

Die ook nog even ingekort en van isolatie voorzien.

Warmteverlies van de leiding in de kruipruimte zou waarschijnlijk zo'n beetje 200W zijn, dus hier weer mooi een kleintje gepakt :)
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:28:03 #204
3185 Adelante
To let it go now
pi_118217944
In onze kelder/kruipruimte lopen al die flexibele leidingen zo door de ruimte, scheelt isolatie van zo'n buis zo veel? Dan ga ik maar even wat meters van dat spul aanbrengen :o
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:34:05 #205
14320 TR08
pi_118218257
Allereerst: Terwijl ik dit typ heeft het topic zo'n beetje 30.000 views :) Bedankt voor de belangstelling allemaal. :)

SPOILER
Over het warmteverlies:

Je kunt zo'n beetje -orde grootte- 15W/m2K rekenen.

Ergo: Reken de vierkante meters buis oppervlak op (pi x D x L)
Ik heb een temperatuur verschil van 30 graden genomen (45 CV, 15 kruipruimte)
Dan zit je op 450W/m2 buis.

Bij een ongeisoleerde vloer komt een deel weer terug je kamer in omdat je kruipruimte zo lekker warm is.

Schat maar even wat het bij jou kost.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:49:49 #206
3185 Adelante
To let it go now
pi_118218960
Mijn kruipruimte wordt niet warm want 1,75m hoog :+. Houten vloer is niet geisoleerd dus ik denk dat zowel buisisolatie als onderkant vloer isoleren me veel comfort en besparing gaat geven :P

30.000 views *O*
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:12:36 #207
14320 TR08
pi_118222460
Het is slecht, ik weet het maar:

Ik heb hem zelf even naar de 30k ge F5-t

Ik kon niet slapen met de gedachte om bij 29989 views naar bed te gaan :')
pi_118222943
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:12 schreef TR08 het volgende:

En terecht! Volgens mij heb ik dit topic ook al vaak geopend in de hoop weer leuke updates te zien.
pi_118227798
Indrukwekkend hoor, wat je allemaal doet!

(+1 view :P )
  Moderator zondag 21 oktober 2012 @ 13:25:27 #210
92034 crew  Vonkenboer
pi_118238307
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:12 schreef TR08 het volgende:

Ik dacht al wat is dit topic plotseling populair ;) :P

De leidingen die achter je zelf gefabriekte warmtewisselaar zitten worden die nog vastgezet ? Of blijven die kusstof leidingen zo "zweven" :?

Verder moet ik zeggen dat dit een erg interessant topic blijft om te volgen :)
Ga zo door zou ik zeggen !
  maandag 22 oktober 2012 @ 08:33:14 #211
14320 TR08
pi_118270349
De rode slangen worden nog vast gemaakt. Ik moet nog zien wat praktisch is. De slangen tbv het aftappen moeten ook nog even netjes vastgezet, die draai ik nog naar links.
pi_118488469
Een korte vraag m.b.t de investering voor de TS.

Ben je nu mee kwijt aan deze algehele renovatie van de woning dan je verwacht had of valt het nog binnen de marge die je vooraf had berekend?

De reden van deze opmerking is omdat sommige mensen erg volhardend zijn in het "afmaken" van hun woning en daarbij niet meer hun financieel plaatje in het oog houden en uiteindelijk later de woning dan toch weer van de hand moeten doen.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2012 08:26:29 ]
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:16:17 #213
14320 TR08
pi_118505192
De investering is duurder geworden dan vooraf berekend. Uiteraard :P

Gevolg wat wij hebben voor ons financiele plaatje is dat groot verbouwen momenteel op een laag pitje staat. We gaan nu gewoon langzamer door dan eerst omdat we nu eerst sparen en dan bouwen.

De belangrijkste spoed eisende dingen zijn klaar en we zijn gelukkig niet zo ver gegaan dat we ons zorgen moeten maken om geld nu :) Ik heb anderen dat wel eens anders zien doen.
  maandag 5 november 2012 @ 20:54:35 #214
14320 TR08
pi_118865688
Nou...weer een update.

Het schilderwerk van de boeien heeft wat "uitdagingen". Of ik dat de schilder aan kan rekenen is me niet duidelijk, maar hier en daar komt de verf van het hout af.

Zie hieronder een voorbeeld:

Op een aantal plekken komt de verf zo van het hout af gebladerd dat er kaal hout onder vandaan komt. Dit is rondom het huis zo. Ik heb die plekken afgestoken. Er zitten daar circa 5 verschillende verflagen over elkaar heen.

Alles is afgestoken, gladgeschuurd tot alle verf vast zat en dan in de grondverf (sigma vorlack) gezet.
Hopelijk houdt dit het wel wat beter. In elk geval zit de grondverf direct op het kale hout.

Dan nog iets anders: Ik zag de expansie rubbers van de zinken dakgoot en volgens mij hoort daar nog iets overheen.

Als ik dit zo bekijk kan er in theorie zo water onder regenen en tussendoor sijpelen toch?
pi_118905564
Dat verfwerk is waarschijnlijk losgekomen door vochtig hout eronder. Kan een lekke naad of lek zinkwerk zijn.

Wat je warmtewisselaar betreft: vanuit exergetisch oogpunt ben je dus verkeerd bezig geweest. Zonder machine ertussen, energie van heet naar koud laten stromen.
  zaterdag 17 november 2012 @ 20:39:36 #216
14320 TR08
pi_119323227
En wat maakt de exergie in deze uit? Alle warmte die nu minder naar de badkamer gaat gaat 1:1 richting de woonkamer. Dat is precies de bedoeling.

De exergie (ofwel de maximaal bruikbare hoeveelheid bruikbare warmte in deze) blijft dus gelijk en komt juist voor een groter deel dan eerst aan op de plek waar ze wezen moet. Mijn exergetisch rendement is dus eigenlijk gestegen :)

Maar even over de verf die los komt:
We hebben bij het vervangen van het dak rond de volledige 2 onder 1 kapper de zinken goten vervangen. Even aangenomen dat het metaal nog goed is zou er dus een probleem moeten zijn met de verwerkings wijze. Dan zou ik dus ook moeten verwachten dat de verf er bij de buurman net zo hard af komt als bij mij.

Hij heeft niet geschilderd sinds de dak revisie. Als hij ook dezelfde verf problemen heeft moeten we dus maar eens gaan praten met de man die de goten gelegd heeft?

Voor zover ik kan zien zit zijn verf er nog goed op trouwens....
  vrijdag 28 december 2012 @ 20:03:24 #217
14320 TR08
pi_120877541
Weer een kleine update:

Ik heb ons TV meubel wat verder afgeklust:

Er zijn vakjes onder gekomen voor de audio- en videoapparatuur.

Nu is het nog wat te ondiep voor de computer die er in staat, maar op termijn verwachten we het volgende er in te hebben:
-Versterker (nieuwe)
-Mediaspeler
-Digitale TV decoder
-DVD speler
-Spelcomputer

De TV wordt op termijn vervangen met een platterige als we weer een kabel TV abbo nemen. om de kleine tevreden te houden O-)

Verder hebben we gordijnen geplaatst in de erker :)
Voor:

na:

Scheelt iets in de voelbare warmte en het scheelt een heleboel in hoe donker de kamer 's avonds overkomt. Het zijn vouwgordijnen geworden van een lokale gordijnenmaker.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 20:18:31 #218
14320 TR08
pi_123218808
Ik heb iets gaafs gedaan :)

En zo meteen post ik wat dat is :P

En het heeft hiermee te maken...

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 22-02-2013 20:25:24 ]
  vrijdag 22 februari 2013 @ 20:43:17 #219
14320 TR08
pi_123220105
Ik heb iemand langs laten komen met een warmtebeeld camera. Viavia wilde diegene dat voor een leuk prijsje doen dus mooi een middagje foto's in en om het huis geschoten. Het doel was tweeledig:
-Het is gewoon donders interessant
-Mocht ik tijdens de verbouwerij ergens wat warmte lekken hebben laten zitten die te voorkomen waren geweest dan zou ik ze bij deze vinden :)

Conclusie van het geheel -tot nu toe- is dat ik nergens meer grote warmte/kou lekken heb op de plekken waar we verbouwd hebben. De warmtelekken die er nog zijn waren al bekend:

Voor de sessie begon heb ik in het hele huis alle deuren geopend en alles in 24 uur gelijkmatig op 17 graden laten komen zodat je beelden niet vertroebeld kunnen worden doordat je verschillende ruimtes op verschillende temperaturen stookt.

Onze erker en voordeur (en WC raampje):

De raampjes van de dak kapellen: (onder het dakje blijft gewoon wat warmte hangen)

De kruipruimte zuigt bij de erker blijkbaar lucht aan gezien de donkere opening:

Klassiek raambeslag geeft toch wat extra lekken:
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:07:45 #220
14320 TR08
pi_123221366
Kleine serie foto's binnen:
CV aanvoer en retour leiding: (Je bent ketelnerd of je bent het niet :+ )

Dakconstructie zolder:

De kelder zuigt wat koude lucht aan via deze pijp. Dit is prima voor de houdbaarheid van de levensmiddelen in de kelder dus mooi zo laten. Daarbij moet de lucht die we het huis uit ventileren met de mechanische ventilatie toch ergens naar binnen en dan het liefste hier :)

Boven de tuindeuren zit een hele grote massieve beton latei. Erg lelijk van buiten en koud van binnen.

Het WC raampje is origineel enkel glas in lood:

Vloerverwarming in de badkamer:

En last but not least: de gepatenteerde TR08 ontworpen vloerverwarming in de woonkamer. Zie eerder in dit topic :)
pi_123225123
Damn wat gaaf! Complimenten en zeer leuk idee met die camera.

Straks ook maar eens kijken of ik er eentje kan scoren :) Voor de fun!

Die ramen zijn interessant, daar moet ik ook nog flink op focussen zie ik nu. Verder zie je goed het resultaat van isoleren.

Goed bezig hoor!
Laat die handjes wapperen!
pi_123225523
Hele mooie opnames. Wordt interessant om dat bij mijn 100 jaar oud ehuis te gaan doen. Glas in lood, lateien, kelder....etc. Hoe krijg je die afbeeldingen (in jpeg ?) op je computer vanaf de camera? Chips?
pi_123226313
Gewoon met een sd kaartje en de bijbehorende software.

Mooie plaatjes tr08. :) Toevallig heb ik gisteren zelf ook een rondje gemaakt met een warmtebeeldcamera. Na het isoleren doe ik het opnieuw om te zien of ik er iets mee opgeschoten ben.

Hetis echtsuperleuk speelgoed.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 12:38:56 #224
14320 TR08
pi_123236584
Dit is geschoten met een Testo camera. De camera is knetterduur (duizenden euro's) maar de software is gratis te downloaden.
  zondag 24 februari 2013 @ 13:06:55 #225
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123272122
Mooie Nefit ook. :P Wel een gaaf idee, met zo'n camera. Eens kijken of ik die van de zaak kan lenen.
Wij hebben een Testo 890, schijnt ook wel goed te zijn.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:29:38 #226
14320 TR08
pi_127417993
Een update over onze tuin: Dit is hoe we begonnen.

Sindsdien is er onder andere het volgende gebeurd:

• Grindtegels en andere bestrating eruit
• Pergola's gesloopt
• Bielzen verwijderd
• 7 Bomen gekapt (al lang geleden)
• Nieuw terras gemaakt met jaren 30 stijl tegeltjes
• Bestrating aangelegd van geknipte oud gebakken klinkertjes (mijn eerste serieuzere bestratingsklus ooit)
• Kabels gelegd voor tuinverlichting
• Grasveld aangelegd
• Keermuurtjes gemaakt uit restanten klinkertjes
• Zandbak gemaakt (die nu even dient als geel zand opslag, straks komt er speelzand in)

Zie hier het resultaat :)

Ben benieuwd wat jullie vinden van het resultaat tot nu toe :)

Er moet nog een en ander gedaan worden, hier en daar moet de bestrating nog wat rechter getikt en nog niet alle keermuurtjes zijn gebouwd. Er komt nog een pergola en een balk over het gras waar een schommel/hangmat onder kan hangen. Het gras begint net de laatste dagen te kiemen :)
  Milf dinsdag 4 juni 2013 @ 22:00:25 #227
16000 nikky
pi_127419836
Ziet er een stuk beter uit!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 22:23:47 #228
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127421417
Lekker ruim en mooi gedaan hoor! Ga zo door :)

Mijn tuin komt wellicht voorjaar 2014 aan de beurt :')
  dinsdag 4 juni 2013 @ 22:58:23 #229
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_127423465
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:

Ziet er goed uit (dat zwart/beige terras hou ik ook voor bij ons in de gedachte)!

Wij hopen dezelfde planning te halen als Gieliovd ;)
  Moderator zaterdag 8 juni 2013 @ 19:49:03 #230
92034 crew  Vonkenboer
pi_127562398
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:

Ach, die van ons ook vast niet veel eerder ! :')
Ziet er netjes uit hoor TR08 ! *O*
pi_127563107
Goed bezig.
Misschien de boeidelen nog even een sopje geven.
  maandag 10 juni 2013 @ 21:39:56 #232
14320 TR08
pi_127637615
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:13 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Goed bezig.
Misschien de boeidelen nog even een sopje geven.
Ik ben gewoon terwijl je deze reply typte aan het soppen geweest :P

Zo beter?

Op de deur heb ik wat stukjes gemist...komend weekend beter.
pi_127654181
quote:
99s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:39 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik ben gewoon terwijl je deze reply typte aan het soppen geweest :P

Zo beter?
[ afbeelding ]

Op de deur heb ik wat stukjes gemist...komend weekend beter.
Kijk zo lees ik het graag. Zeg nou zelf, toch honderd keer beter dit. Dan valt die anti-rollator bestrating echt niet meer op.
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 20:57:41 #234
92034 crew  Vonkenboer
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:13:02 #235
14320 TR08
pi_130569939
Ondernomen ja...maar niet veel geklust. Veel drukte gehad met werk, ziekte in familie en de kleine eet natuurlijk ook de nodige tijd. Ziekte is gelukkig redelijk goed gekomen.

Maarrrrrr.....het plan is om dit najaar de zolder te verbouwen :) Was net achter de PC gekropen om hier aan te nerden.

Nu ziet het er zeg maar nog zo uit:

Een impressie van wat we willen:

Akties:
-Vliering terug bouwen, maar dan mooi (balkenlaag en rabat delen net zoals de vloer op de eerste verdieping)
-Trapleuning in originele staat herstellen
-Muurtjes maken met gipsplaten en underlayment (zodat je gewoon in de muur kunt schroeven zonder hollewand pluggen). Er komen 2 slaapkamers.
-Luik in de vliering (met vlizotrap of ladder)
-Rondom veel paneeldeurtjes (ik denk iets minder dan getekend en hier en daar wat gipsplaat). Ik denk dat het schuifdeurtjes worden, maar twijfel nog.
-Mechanische ventilatie uitbreiden: Alle slaapkamers worden dan afgezogen.
-Ramen dakkapellen mogelijk vervangen met iets moderns en goed isolerends.
-Alle kamers worden voorzien van (duh) elektra en ook van een netwerk aansluiting.
-Oude houten parketvloer van de woonkamer wordt hier gelegd.
-Originele deuren overgebleven van elders uit het huis hier monteren.
-Originele deurposten namaken, ook plinten, lijsten e.d. allemaal weer net als vroeger.
-Het paaltje in de "uitbouw" wordt waarschijnlijk ingekort tot bijna hoofdhoogte. Het bovenste stukje blijft en wordt vastgezet met een horizontale balk (of 2). De aannemer denkt hier nog even over na.

Dit is zeg maar de sfeer die we voor ogen hebben voor plafond en paneeltjes:

Paneeltjes:
pi_130570301
Fijn, weer een bericht van jou! Leuke plannen, komt goed. Wordt een mooie ruimte zo te zien!
pi_131614200
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:56 schreef TR08 het volgende:
Het grote dak verhaal...

Ons dak was nog origineel met de pannen uit 1930. Toendertijd zijn er doffe pannen op gelegd met een leuk klassiek golfje erin. Omdat ze nu 80 jaar oud waren waren er links en rechts wat pannen gebroken war hier en daar voor lekkage zorgde. Wij wilden graag het dak vernieuwen, maar dan wel ineens van de hele twee onder 1 kapper dus een paar weken na dat we thuis woonden naar de buurman. Die mensen koud een keer of 5 gezien en toen erheen:
Ehm buurman we willen graag het dak vernieuwen wil je mee doen? Wij willen nieuwe pannen en buiten isolatie aanbrengen.

Het eerste wat hij dacht was: "Maar dat is mooi!" *O* Hij bleek het al jaren te willen dus greep de gelegenheid met beide handen aan. Samen op pad gegaan voor pannen, aannemer ingeschakeld en gaan met die hap :)

Dit is hoe we aan het dak begonnen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals je kunt zien is veel gebarsten en zijn een aantal pannen gewoon ronduit geel geworden _O-

[ afbeelding ]
Onder het mom van niet geschoten altijd mis.... Heb jij heel misschien nog een aantal van die oude dakvorsten liggen? Wij hebben een huis gekocht gebouwd in 1926 en deze heeft dezelfde pannen als jouw huis had. Het dak van ons huis ziet er beter uit alleen zijn er een aantal dakvorsten vervangen voor lelijke betonnen dakvorsten.
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:39:53 #238
14320 TR08
pi_131615178
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:57 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Onder het mom van niet geschoten altijd mis.... Heb jij heel misschien nog een aantal van die oude dakvorsten liggen? Wij hebben een huis gekocht gebouwd in 1926 en deze heeft dezelfde pannen als jouw huis had. Het dak van ons huis ziet er beter uit alleen zijn er een aantal dakvorsten vervangen voor lelijke betonnen dakvorsten.
Op zich wel...ik heb er alleen plannen mee (houthok). Zijn ze niet meer op Marktplaats te vinden? Er zijn diverse bedrijven die handelen in oude pannen.
pi_131615535
Ik heb gezocht op marktplaats maar deze pannen zijn lastig te vinden en met name de nokvorsten. Wanneer je een aantal nokvorsten overhebt ( na het maken van je houthok ;) ) wil ik ze graag van je overnemen. Het heeft geen haast aangezien wij er nog niet wonen en het dak niet lekt maar ik zou het fijn vinden in de toekomst mijn dak wat op te knappen.
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_131624837
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 12:53 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
Ik heb gezocht op marktplaats maar deze pannen zijn lastig te vinden en met name de nokvorsten. Wanneer je een aantal nokvorsten overhebt ( na het maken van je houthok ;) ) wil ik ze graag van je overnemen. Het heeft geen haast aangezien wij er nog niet wonen en het dak niet lekt maar ik zou het fijn vinden in de toekomst mijn dak wat op te knappen.
Sorry voor de reactie op deze post vast ;)
Oude nokvorsten zijn heel moeilijk te vinden omdat die vaak in cement lagen ... We hebben ze gezien in Erp, misschien hebben ze er daar? Wij hebben er geen kunnen redden om deze reden (en dus hebben wij nieuwe nokvorsten en wel oude pannen) ...
pi_131625916
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:00 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Sorry voor de reactie op deze post vast ;)
Oude nokvorsten zijn heel moeilijk te vinden omdat die vaak in cement lagen ... We hebben ze gezien in Erp, misschien hebben ze er daar? Wij hebben er geen kunnen redden om deze reden (en dus hebben wij nieuwe nokvorsten en wel oude pannen) ...
Hoezo sorry? is toch een mooie tip? Ik hoop alleen nog steeds een beetje dat TR08 er nog een paar over heeft ;-)
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:48:07 #242
14320 TR08
pi_131626000
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:44 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Hoezo sorry? is toch een mooie tip? Ik hoop alleen nog steeds een beetje dat TR08 er nog een paar over heeft ;-)
Als er na het maken van het houthok nog een paar over zijn, dan mag je ze gratis ophalen. Reken er alleen niet op dat het houthok er snel staat. Ik ben blij als dat in 2014 gelukt is. Hopelijk denk ik dan nog aan je ;)
pi_131652300
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:48 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als er na het maken van het houthok nog een paar over zijn, dan mag je ze gratis ophalen. Reken er alleen niet op dat het houthok er snel staat. Ik ben blij als dat in 2014 gelukt is. Hopelijk denk ik dan nog aan je ;)
Oh ik denk dat ik er zelf ook wel om denk hoor ;) en haast heeft het ook niet want ik woon er nog niet eens :s)
  maandag 18 november 2013 @ 18:10:59 #244
14320 TR08
pi_133382159
Lieve allemaal: De verbouwing van de zolder is begonnen :D *O*

Vandaag Henri Nijsink en collega Edwin over de vloer gehad: Zij hebben de balkenlaag aan gelegd en wij gaan vanaf hier verder.

Work in progress:

Zo ligt het er nu in

Paar plankjes erop gelegd als proef en als "werktafel":

Het ligt echt vast als een huis. Stukken beter dan het wapper plafond dat er vroeger in zat. Daar was je al bang om er op te staan :')

Plankjes vanaf de onderkant:

Die komen dus straks in de hoogglans lak.

Ten slotte het verwijderde paaltje in de uitbouw: De constructie wordt nu horizontaal opgevangen:

Scheelt een stuk ruimte :)

Deze week een afkort zaag regelen en dan hopelijk dit weekend de hele vliering vloer erin :)

En eindelijk allerlei teringzooi spullen naar de vliering
Kan niet wachten!!
pi_133385782
Ziet er goed uit!!

Moet binnenkort ff vloerbalken inkorten en verleggen, eens kijken hoe je dat het makkelijkst doet.

Succes, ga zo door en laat ons meegenieten van je voortgang :)
  zondag 24 november 2013 @ 21:09:01 #246
14320 TR08
pi_133588026
Nou dit weekend weer flink vorderingen gemaakt...de vloer zit erin!
Voor een zeer groot deel met dank aan mijn vader, die uitstekend werk heeft verricht voor de moeilijke plankjes in allerlei schuine hoeken en gaatjes.

TO-DO voor het vloertje: Luik maken en -uiteraard- }:| 2 plankjes ergens nog in een hoekje prutsen die ik vergeten was. }:|

Aanschouw ons vloertje:

En als je er bovenop staat krijg je deze ruimte in de vliering:

Tot slot het gat voor het luik van onderaf: Het luik is lekker groot geworden :)

Het laddertje is het oude laddertje dat bij het huis zat, daarvoor komt een nieuwe, hopelijk wordt die deze week geleverd.

Plan voor deze week:
-Spullen naar de vliering sjouwen
-Hout in ontvangst nemen voor het bouwen van de muurtjes

Komend weekend:
-Trappenhuis deels herbouwen
-Houtskelet opzetten voor muurtje tussen kamers

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
  zondag 24 november 2013 @ 21:16:07 #247
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_133588472
Mooi gemaakt, top ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_133593252
Kunstig!!! Ik ben gek op hout en dit ziet er héél netjes uit. Topwerk.

Houtskelet heb ik net achter de rug alsook het trappenhuis herbouwen. Leuk werk!

Alleen toch even zeuren... je elektra is niet helemaal zoals het hoort he. Je afstand tussen de leidingklemmen is wat groot, geel is niet toegestaan voor opbouw zover ik weet, de boog bij de balk hangt vrij..

Even niet gelet op de lasdozen en wirwar :P

Ga zo door! Leuke foto's ook :)

PS. doe je er zo'n klaptrap ding in of een vaste?
  maandag 25 november 2013 @ 08:13:47 #249
14320 TR08
pi_133599990
De electra hangt er ook slechts tijdelijk zo tijdens het klussen maar dat wist jij natuurlijk best wel :P
pi_133600783
Netjes hoor, ook een mooie plankenvloer in plaats van goedkoop osb/multiplex. Heb je de vloer gespijkerd of geschroefd?
  maandag 25 november 2013 @ 12:51:26 #251
14320 TR08
pi_133605818
Gespijkerd, met een Pneumatische tacker :)
pi_133613180
quote:
99s.gif Op maandag 25 november 2013 12:51 schreef TR08 het volgende:
Gespijkerd, met een Pneumatische tacker :)
Dat is pas mooi speelgoed! Gespijkerd vind ik sowieso veel mooier dan geschroefd.
pi_133621620
Echt top, de makkelijke keuze was OSB geweest maar dit is zo veel mooier :)
  dinsdag 26 november 2013 @ 10:15:44 #254
14320 TR08
pi_133635545
En weet je wat het grappige is...dit hoeft volgens mij niet eens veel duurder te zijn dan balken met OSB.

Bij OSB is de plaat wel goedkoper dan mijn planken, maar bij mijn planken ben je met gronden en lakken gewoon klaar. Elektra bevestig je aan de planken, lak je mee en that's it. Bij OSB moet je er nog een plafond onder gaan bouwen, ga je meer electra aanleggen en moet je vervolgens ook nog schilderen.

Enige puntje hier is dat de planken 22mm dik zijn (zelfde dikte als dakbeschot voor het geval er tijdens het klussen ergens nog een keer wat gedaan moet in het dak). Op zich was qua sterkte 18mm ook genoeg geweest, dat had weer gescheeld in de prijs.
pi_133649422
True. Je gaat alleen niet isoleren, dat had ik dan waarschijnlijk wel gewild. Dus dan OSB + isolatie + rachels en gips. Daarin de elektra troep. Gaatjes dicht, latex erover.

Maar dit is wel mooier ;)
  dinsdag 26 november 2013 @ 21:04:04 #256
14320 TR08
pi_133654905
Ik heb ook met dit vooruitzicht het dak meteen al van buiten isolatie voorzien :)
  Moderator woensdag 27 november 2013 @ 21:20:33 #257
92034 crew  Vonkenboer
pi_133689846
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 18:44 schreef Gieliovd het volgende:
True. Je gaat alleen niet isoleren, dat had ik dan waarschijnlijk wel gewild. Dus dan OSB + isolatie + rachels en gips. Daarin de elektra troep. Gaatjes dicht, latex erover.

Maar dit is wel mooier ;)
Daarom heeft hij het dak ook van de buitenkant rigoreus aangepakt en voorzien van geisoleerde dakplaten ;)

Zie pagina 1 van dit topic.
pi_133692884
Sorry, ik kan helaas niet alles bijhouden...

Ziet er geweldig uit, dat dan weer wel.
  maandag 30 december 2013 @ 21:08:29 #259
14320 TR08
pi_134894756
En weer een update :)

Tussen het vele klussen door is het lastig om even tijd te vinden voor foto's maken en verhalen schrijven...met kleine nr 2 in aantocht moet ik even prioriteiten bij de klus zelf houden.

Kamer tuinzijde vol met zooi, hout en gereedschap:

Kleine blik op het "studeerhokje" (of wat het straks ook wordt) aan de tuinzijde:

Kamer straatzijde met grotendeels het oude parket van de woonkamer erin:

Morgen gaan hier hopelijk de laatste plankjes in en dan gaat alle zooi van de tuinzijde naar hier en dan gaan we aan de tuinzijde vloeren leggen.

De ruimte tussen dakkapel en traphuis aan de straatzijde:

De oude deur van de keuken, op maat gemaakt voor de kamer van de straatzijde:

En het trappenhuis van binnen :)

Als de vloeren erin liggen in beide kamers snel alle zooi tegen de muren stapelen, knieschotten vrij maken en dan daar aan de slag met:
-Leidingen leggen voor elektra, CV en mechanische ventilatie
-Opzetten vakjes voor de schotten
-Schotten bouwen en deurtjes bouwen
-Enzovoorts enzovoorts
  maandag 30 december 2013 @ 21:17:51 #260
14320 TR08
pi_134895280
Extra update met wat binnenwerk dingen:

-Geluid isolatie en beetje elektra in de muurtjes:

-Leiding voor mechanische ventilatie voor kamers op de eerste verdieping:

-En nog de doorvoer door de vloer van de ventilatie

-TR08 junior helpt met klussen: Hier pakt hij een schroefje

-En hier drukt hij het schroefje in een gaatje en draait hem aan *;

Geen idee hoe hij er op komt, hij zal het wel afgekeken hebben, maar ik heb hem nooit zelf geleerd waar schroefjes voor zijn, hoe je ze gebruikt etc. Maar bij Sinterklaas wist hij binnen 2 seconden waar een houten schroevendraaier voor bedoeld was. Over een paar jaar een nieuw lid voor klussen en wonen dus :)

-Toen moest hij nog iets onder de oven klussen...geen idee wat maar de oven doet het nog.

Heb hem wel moeten helpen om onder de oven uit te komen w/
pi_134895822
Mooi vloertje zeg op die zolder :)
pi_134898496
Schroefjes passen prima in die gaatjes waar achter 220 zit. De kleine van mijn vriend vertelde dat de muur prikte. Hoe die kleine even in de gaten.
Jeroentje.
pi_134904918
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 22:12 schreef jpajs het volgende:
Schroefjes passen prima in die gaatjes waar achter 220 zit. De kleine van mijn vriend vertelde dat de muur prikte. Hoe die kleine even in de gaten.
Toen ik het verhaal van TR08 las dacht ik, wow cool, nu je dit schreef dacht ik meteen :X zo zie je maar... Getver.

On topic: mooie update en mooie voortgang!! Altijd leuk om te zien hoe het anderen afgaat :W
  maandag 30 december 2013 @ 23:49:23 #264
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_134905315
Daar is toch een beetje stopcontact wel tegen beveiligd tegenwoordig?
Maar wat gaat dat snel zeg :o .
Ik kan nog de post herinneren met de wieg :D . Hij groeit hard :Y .
En inderdaad, lekker luxe vloertje voor de zolder :D . Was die parketvloer niet gelijmd?
  dinsdag 31 december 2013 @ 08:53:48 #265
14320 TR08
pi_134913226
Onze kleine verliezen we geen seconde uit het oog (althans, dat proberen we dapper).

Ben heel blij dat we in het hele huis alle stopcontacten binnen handbereik met kinderbeveiliging gekocht hebben.
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:49 schreef bleiblei het volgende:
En inderdaad, lekker luxe vloertje voor de zolder :D . Was die parketvloer niet gelijmd?
Nee dat zijn de stopkontakten niet. Kinderbeveiliging is nog steeds een meer optie van vaak een euro of 5-7 per stopkontakt. Kijk maar eens bij de gamma/praxis wat daar hangt. Vaak kijk je zo op de kontakten. En de aardlek gaat echt niet altijd uit van het ieniemini stroompje dat nodig is om iemand om zeep te helpen.

Die parketvloer was inderdaad gelijmd, maar hij laat zich heel netjes weer in elkaar tikken. Hier en daar een klein kiertje maar dat trekt in de zomer wel dicht. Daarbij moet je van een hergebruikte vloer ook weer niet alles verwachten.
  Moderator dinsdag 31 december 2013 @ 09:38:08 #266
92034 crew  Vonkenboer
pi_134913966
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:49 schreef bleiblei het volgende:
Neem maar van mij aan dat kinderbeveiliging op de meeste wandcontactdozen niet standaard is.
Vaak hebben die wandcontactdozen een meerprijs van een euro of vijf; dan heb je een wandcontactdoos met ingebouwde kinderbeveiliging.
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:06:32 #267
36431 bleiblei
pi_134914538
Ah, bizar.
Naja, weet ik wat ik ga doen als we hier kinderen krijgen. Alle stopcontacten nalopen :+ .
  woensdag 8 januari 2014 @ 21:42:35 #268
14320 TR08
pi_135251583
Een kleine update: De kerstvakantie is voorbij dus nu even weer iets rustiger aan. Wat is er gebeurd:

-Alle vloeren zijn gelegd (behalve de overloop), het laatste stukje moest met een restant van wat nu als nieuwe vloer in de woonkamer ligt. De scheiding kon op een mooie locatie gelegd dus het lijkt straks ook nog wat :)

-Een groot deel van de knieschotten is in de grondverf gezet

En de ventilatie leiding is grotendeels aangelegd, zoals je in de hoek kunt zien.

Tevens 3 electraleidingen getrokken: Geel is stroom, grijs is signaal, dus 1 pijp vullen met 2x UTP en de andere met een coax kabel. Coax sluiten we niet direct aan, wordt gewoon gelegd en getrokken met wat overlengte. Of we het tzt gebruiken zien we wel. De kabel is al in huis van de eerdere klussen.

Verder nog een houtbewerkingsknutseltje: Bij het hoekje waar de "nieuwe woonkamervloer" gelegd is moest ik even crea bea doen om de OSB plaat netjes in lijn met het frame te krijgen ipv erop.

Gewoon met mijn supersimpele tafelzaagje gedaan.

Als laatste nog een knutsel-to-be: De plak die van de deur af gezaagd is. Hierin is mooi te zien hoe het profiel van de deur is en ik wil dit profiel gebruiken om een goede frees voor de knieschot deurtjes te vinden.

Eerst de doorsnede van de deur:

Dan een close-up van de deur zelf. Dit proberen we dus te benaderen :)
  woensdag 8 januari 2014 @ 22:22:41 #269
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_135254063
ziet er uit als een ogierkant en een extra sponning.

Dus eerst een brede ondiepe sponnig frezen en dan met de ogier erlangs
[_] <- Sign here
  donderdag 9 januari 2014 @ 08:20:21 #270
14320 TR08
pi_135263017
Wat is een ogierkant?

Mocht je het over de deur hebben: Ik hoef dit patroon trouwens maar aan 1 kant in de deurtjes in de knieschotten. De achterkant wordt glad.
  maandag 13 januari 2014 @ 20:25:13 #271
14320 TR08
pi_135452060

Knieschotten zitten nu rondom in de grond :)

Je ziet hier nog een hap uit de planken in de hoek: Hier zit een verhaal achter.

In de hoek van het knieschot ligt een balk. Die ligt op de buitenste muur van de spouwmuur. Onder die balk kiert het hier en daar waardoor er 2 dingen mis gaan:
-Het huis koelt extra af, met name op zolder en een beetje op de slaapkamers
-De ventilatie filosofie van het huis wordt belemmerd. Idee bij de ventilatie die ik aanleg is dat alle verse lucht op de begane grond aangezogen wordt via de kelder en de woonkamer. Die gaat naar de eerste verdieping en zolder en wordt dan via badkamer en alle slaapkamers naar buiten getrokken.

Als je dan van die kieren hebt is de ventilatie van de woonkamer minder, dus dit moet dicht. Zowel uit energie als uit gezondheid/klimaat oogpunt. Ik stop onder die balk een tochtband die de boel lekker dicht houdt. Geen pur, als dat er onderdoor loopt heb ik buiten pur op de muur.

Het blijft echt ongelovelijk hoe de hoeveelheid licht toeneemt van dat donkere hout wit schilderen. Ook lijkt alles veel en veel groter.

Hier zie je de dikke afvoer leiding van de ventilatie liggen, erachter ligt het 80mm leidingkje waarmee de slaapkamers afgezogen worden.

Tot slot nog een "had ik achteraf anders gedaan dingetje: De ventilatie aansluitingen van de badkamer.

Een demper zit aan de douchecel, de ander aan de rest van de badkamer. Die andere hadden we nooit aan moeten leggen.

Over de dempers: Die zijn groter dan ik gewild en besteld had, maar goed ze doen het lekker dus de afzuiging is mooi stil :)

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 13-01-2014 20:30:21 ]
pi_137308154
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:48 schreef TR08 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 19:34 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Oh ik denk dat ik er zelf ook wel om denk hoor ;) en haast heeft het ook niet want ik woon er nog niet eens :s)
We zijn een half jaartje verder en ik vroeg mij af of je al begonnen bent met je houthok? inmiddels hebben wij het huis gekocht en zijn nu drie maanden vollop aan de klus ( had ook wel een topic willen starten maar gun mijzelf te weinig tijd om de computer aan te slingeren ) Wanneer je nog niet begonnen bent en nog altijd de pannen en dakvorsten hebt liggen zou ik ze heel graag van je over willen nemen of ruilen voor een partij andere pannen die jij kan gebruiken voor je houthok. Die oude pannen van jou kan ik nergens meer vinden en ik heb precies dezelfde dus heb er erg veel belang bij.. :Y
  zondag 2 maart 2014 @ 15:31:03 #273
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_137308508
Hoe staat het met deze mooie klus!
  Moderator zondag 2 maart 2014 @ 16:42:35 #274
92034 crew  Vonkenboer
  zondag 2 maart 2014 @ 16:55:03 #275
14320 TR08
pi_137312769
Hallo allemaal :)

Houthok is nog niet begonnen. Op de zolder zijn veel vorderingen..misschien kan ik vanavond wat posten. Vanmiddag de eerste sierlijsten op de deurposten gedaan, dus het eerste zichtwerk is nu in zicht :)

Ik offer momenteel bijna alle tijd op aan werk gezin en klussen. Vandaar dat een update er bij in schiet. Zo ff gauw nog een paar plinten pas maken en dan komt mijn dame weer thuis met de kleine.
  zondag 2 maart 2014 @ 20:41:38 #276
14320 TR08
pi_137322531
Goed, bij deze een update :)

Ik heb de oude trapleuning in ere hersteld :)

Hij was helemaal gesloopt door de oude bewoners, er zat een dichte betimmering die afgewerkt was met fijn stinkend zachtboard. Gelukkig waren her en der in de constructie oude trapspijlen "gebruikt" als vul latjes. Die heb ik bewaard bij het slopen en toen na laten maken. Wat je hier dus ziet is zowel een replica van de oude leuning als replica's van de originele spijlen :)

Bovenaan zit een stukje recht:

Ook hiervan waren gelukkig nog wat spijlen beschikbaar. De balk die over de grond ligt is nog een originele die ook ergens ingetimmerd zat, die heb ik bewaard en voor deze klus op maat gemaakt.

...en een traphekje voor onze klusheld in spe!

De muren zitten nu vrijwel helemaal in het gips.

Dan vandaag nog deurposten van lijsten voorzien: Ook hier weer originele lijsten bij laten maken.

Zo ziet het eruit met de deur erin....het wordt al wat!

Verder als laatste een heel klein voorproefje van wat vertikaal lijstwerk wat ik ga gebruiken om kastjes af te scheiden e.d.

Volgende update volgt er meer. Wat vinden jullie er van?

Pic voor Mannenkoor Karrenspoor:
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Goede nieuws is dat ik een vorst voor je heb. Slechte nieuws is dat het er slechts 1 is. In een zak waarvan ik dacht dat er een rijtje vorsten in zou zitten bleek 1 vorst te zitten en verder een setje normale pannen. Voor mij is 1 vorst waardeloos dus je mag hem komen halen.

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 02-03-2014 20:51:32 ]
  zondag 2 maart 2014 @ 20:54:18 #277
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_137323258
Dat ziet er geweldig uit, jij bent met de klussen bezig die nu ook voor mij liggen. Ik zit ook zo in elkaar dat ik het mooi wil maken, maar denk niet dat ik mezelf ertoe kan zetten gezien wat er achter de rug ligt.

Denk dat hij bij bij een simpel profiel tegen het kozijn schieten wordt, of helemaal niets en het later oppakken. Maar later wordt over 4 jaar denk ik. En dat wordt hem niet.

Met andere woorden, respect voor je aanpak. Het wordt prachtig!
  Moderator zondag 2 maart 2014 @ 21:27:52 #278
92034 crew  Vonkenboer
  zondag 2 maart 2014 @ 23:02:43 #279
36431 bleiblei
pi_137330821
Mooi die lijsten zo! Past dan extra mooi bij de rest.
  woensdag 5 maart 2014 @ 19:46:04 #280
151515 verita
Happy days
pi_137423870
Wij hebben ook nog de originele trap uit 1930 en wij hebben bovenaan geen punt maar een afronding. Je mag gerust eens komen kijken, TR08, je weet volgens mij waar ik woon. Graag dan even afspreken via pb.
Ziet er mooi uit! :Y
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 15:24:33 #281
422585 Belfort
I bet it is
pi_137485245
Ziet er fantastisch uit! ^O^
Zoiets wil ik dus ook nog eens gaan doen
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 20:25:46 #282
14320 TR08
pi_137495302
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 19:46 schreef verita het volgende:
Wij hebben ook nog de originele trap uit 1930 en wij hebben bovenaan geen punt maar een afronding. Je mag gerust eens komen kijken, TR08, je weet volgens mij waar ik woon. Graag dan even afspreken via pb.
Ziet er mooi uit! :Y
Hoi Verita, lief aangeboden. Bij ons zijn op de overloop (1e verdieping) de hoeken met een punt en bij de buren, dus dat heb ik op de 2e ook maar aangehouden. Blijkbaar is dat origineel voor ons huis.

Ben op zich wel benieuwd wat jij hebt. Zou je evt een plaatje kunnen posten?
pi_137500066
Bij mij is de leuning en trapspil ook afgezaagd. Zie graag wat foto's van authentieke situaties.

Bij mij zitten de originele montage punten er ook nog maar dat is te weinig om iets van te herleiden.

Ik zie wel een beetje op tegen het project "trap" maar jouw foto's inspireren wel :Y

c_/
met een koekje
  zondag 9 maart 2014 @ 21:21:40 #284
14320 TR08
pi_137559666

Eerst even wat pics van onze trapspillen...wij hebben de originele van ons huis gelukkig nog. In ons rijtje zijn ze bij elk huis anders, bij ons ziet het er nog redelijk onverneukt uit onder de verf dus ze zullen nog wel de originele zijn :)

Eerst de spil van de trap van beneden naar de 1e verdieping:

Dan de onderste spil van de 1e naar de zolder:

En het broertje ervan aan de onderkant van de bovenkant van de trap:

Tot slot de spil aan de bovenkant van de trap naar zolder.

En dan....de vorderingen van de plinten kastjes :)

Vandaag rechtopstaande plintjes gemonteerd en lijsten waar straks deurtjes tegenaan komen.
Ik heb de profielen deels laten maken en deels zelf gemaakt. Gisteren hulp gehad van mijn broertje bij de montage van de plinten...was echt super :)