abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 mei 2012 @ 20:08:00 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111218231
Ik heb vanmiddag weer een heerlijk een "heb je geen leven ofzo" momentje gehad en met mijn nerd skills een thermisch model geklust van een (ons) huis 8-)

Dit omdat het fenomeen spouwmuur isolatie mij nog steeds blijft jeuken. Inmiddels is de verbouwing wel zo ver af dat we geen kozijnen meer gaan vervangen e.d. dus als het zou gaan gebeuren kan het nu :)

Wat heb ik gemaakt:

Dit beest *klik*
Alternatieve link

Je kunt van de verschillende delen van je huis in kloppen wat de constructie is. Muren, vloeren, daken e.d. bestaan altijd uit meerdere lagen. In dit model kun je van allerlei lagen aangeven wat het voor materiaal is, hoe dik, etc.

Verder nog allerlei standaard materialen voor isolatie ingeklopt die je voor elke laag kunt kiezen. Afhankelijk van de keuze van een materiaal kun je al of niet een dikte aangeven.

Tonzon isolatie voor de vloer heeft bijvoorbeeld een vaste R-waarde. Bij een laag wol is die weer afhankelijk van de dikte. De R-waarde voor spouwmuren is weer vrijwel onafhankelijk van de spouw dikte, etc.

Omdat een huis vaak een aantal typen daken heeft (schuin dak met pannen + een plat dak bijv.) heb ik verschillende zones van verschillende daken gemaakt.

Verder kun je per zone ook invullen wat je aan ruiten hebt. Zowel afmeting als type (enkel/dubbel/hr++/etc). Als je een muur hebt van 20m2 en je geeft bij de ramen aan dat er 1 raam van 4 m2 in die zone zit wordt alleen het warmte verlies van 20-4=16m2 muur uitgerekend.

Wat in het model staat dat ik geupload heb is ons eigen huis. Dit kun je uiteraard aanpassen naar jouw huis.

Een interessante conclusie voor ondergetekende is dat als je eenmaal gaat spouw isoleren het eigenlijk geen ruk uit maakt welk materiaal je kiest. Dit is uiteraard wel iets dat specifiek geldt voor mijn huis.
De besparing bij de duurste methode (gesloten cellen PUR) en de goedkoopste (was meen ik wol of iso parels) is slechts een euro of 3 per maand.
Het prijs verschil is tegen de 1000,- waardoor ik in 300 maanden break-even zou spelen tussen de "beste" en "slechtste" methode. Qua verdienmodel moet ik dus gewoon voor de goedkoopste spouwmuur isolatie gaan :+ Of dat om andere technische redenen een goed plan is laat ik even in het midden.

Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden :)

Let verder op dat je er ook heel simpel mee kunt uitrekenen wat het scheelt als je een ruit vervangt met iets hoogwaardigers :)

Nog even geen screenshots, eerst eten :Y)

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 06-05-2012 20:39:12 ]
  zondag 6 mei 2012 @ 20:10:33 #2
371113 plopkweker
poolkwarker
pi_111218391
Link is kapot.

HTTP status 404
Op maandag 8 oktober 2012 22:34 schreef LompeHork het volgende:
:W trusten baas!
Op dinsdag 13 augustus 2013 21:29 schreef smegmanus het volgende:
Kudo's voor deze TS +1 positieve note.
  zondag 6 mei 2012 @ 20:26:03 #3
14320 TR08
pi_111219384
:? Bij mij werkt hij gewoon.
Alternatief:
http://www.2shared.com/fi(...)_muur_en_spouwm.html

[ Bericht 41% gewijzigd door TR08 op 06-05-2012 20:38:42 ]
  zondag 6 mei 2012 @ 21:36:16 #4
14320 TR08
pi_111223869
Nog even wat pics:

De input:

Hier vul je in wat je nu aan gas verbruikt op jaarbasis en hoe lang je doucht per dag.

Rechts zie je een tabel wat het warmte verlies is per deel van je huis.
-Muren
-Ramen
-Vloer
-Dak

Dan voor de muren: Vaak je grootste warmte verlies post als deze nog ongeisoleerd zijn:

Vul de strekkende lengte in (per verdieping) en de hoogte. Daarbij kun je uit een lijst selecteren of het een enkel steens muur is of een dubbele muur met spouw. Aanname is dat de stenen 100mm brede bakstenen zijn met en lambda van 1W/mK. Voegen e.d. worden niet apart mee genomen, die verkleinen het verlies een beetje.

Dan daken en vloeren: Rekentechnisch lijken die wat op elkaar.

Daken en vloeren bestaan vaak uit een hele rits lagen. De meest voorkomende dingen heb ik er in gezet. Dakpannen, hout, isolatie materiaal, spouwen, etc. Bij vloeren ook de optie voor kruipruimte en op gestort zand erin gezet.

Je kunt per laag aangeven hoe dik deze is behalve voor de lagen "spouw", "gestort zand" en "kruipruimte". Bij deze is ofwel het fenomeen "laagdikte" niet zo van toepassing of -bij een spouw- is de warmte overdracht niet zo heel vreselijk variabel met de dikte.

Dan nog de tabel met ruiten:
In je huis zit een hele reeks ruiten. De een is dubbel glas, de ander enkel, weer een HR++ en ga zo maar door. Ik heb gekozen om alle deuren en ruiten te modelleren als zijnde een "ruit".
Dit omdat bij moderne ruiten het kozijn ook aan eisen moet voldoen om het geheel een hoge HR rating te geven.

Per zone geef je aan welke ruiten er zitten. De ruit oppervlakken worden vanzelf afgetrokken van muur- en dak oppervlakken als je ze in het juiste vak ingevuld hebt. Voor dak kapel ruiten is er nog een apart blok. Die kosten geen dak of muur oppervlak maar geven wel warmte verlies.

Tot slot het werkblad "lijsten"

Hier zit voor een groot deel de kern van het rekenwerk in. Lambda- en R-waarden heb ik bij elkaar gegoogled van diverse sites die claimen volgens bouwbesluit dingen te doen.

Of het allemaal exact en waar is...vast niet als je ver achter de komma kijkt. Maar voor mijn doel leek het mij nauwkeurig genoeg :)

[ Bericht 45% gewijzigd door TR08 op 06-05-2012 21:47:36 ]
  maandag 7 mei 2012 @ 15:54:27 #5
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_111251279
_O_ _O_

Gaaf! Lijkt me zeer nuttig!!

Ik ga binnenkort eens m'n eigen huis erin gooien. Ben benieuwd wat de diverse isolatie-klussen die ik heb uitgevoerd / ga uitvoeren voor 'n invloed hebben op het geheel.
  maandag 7 mei 2012 @ 18:35:17 #6
14320 TR08
pi_111256998
Laat je weten wat je resultaten zijn?
  maandag 7 mei 2012 @ 21:58:17 #7
14320 TR08
pi_111266926
Ik heb mijn reeds gedane verbouwingen eens ingeklopt:
-Dak isolatie
-Vloer isolatie
-Allerlei ruiten van enkel/dubbel naar HR++ glas.

Geschatte verandering gasverbruik: 695m3.

Gemeten sinds ik het huis gekocht heb: 600m3 circa.

Volgens mij zit het model wel een heel eind in de richting, zoals eerder gezegd :)

Berekend gasverbruik is hier hoger dan de referentie omdat de referentie nu natuurlijk het -wel- geisoleerde huis is :+
pi_111435905
holy hell, dank je wel voor je neryness. Ik ga het gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')