Ik heb vanmiddag weer een heerlijk een "heb je geen leven ofzo" momentje gehad en met mijn nerd skills een thermisch model geklust van een (ons) huis

Dit omdat het fenomeen spouwmuur isolatie mij nog steeds blijft jeuken. Inmiddels is de verbouwing wel zo ver af dat we geen kozijnen meer gaan vervangen e.d. dus als het zou gaan gebeuren kan het nu

Wat heb ik gemaakt:
Dit beest *klik*Alternatieve linkJe kunt van de verschillende delen van je huis in kloppen wat de constructie is. Muren, vloeren, daken e.d. bestaan altijd uit meerdere lagen. In dit model kun je van allerlei lagen aangeven wat het voor materiaal is, hoe dik, etc.
Verder nog allerlei standaard materialen voor isolatie ingeklopt die je voor elke laag kunt kiezen. Afhankelijk van de keuze van een materiaal kun je al of niet een dikte aangeven.
Tonzon isolatie voor de vloer heeft bijvoorbeeld een vaste R-waarde. Bij een laag wol is die weer afhankelijk van de dikte. De R-waarde voor spouwmuren is weer vrijwel onafhankelijk van de spouw dikte, etc.
Omdat een huis vaak een aantal typen daken heeft (schuin dak met pannen + een plat dak bijv.) heb ik verschillende zones van verschillende daken gemaakt.
Verder kun je per zone ook invullen wat je aan ruiten hebt. Zowel afmeting als type (enkel/dubbel/hr++/etc). Als je een muur hebt van 20m2 en je geeft bij de ramen aan dat er 1 raam van 4 m2 in die zone zit wordt alleen het warmte verlies van 20-4=16m2 muur uitgerekend.
Wat in het model staat dat ik geupload heb is ons eigen huis. Dit kun je uiteraard aanpassen naar jouw huis.
Een interessante conclusie voor ondergetekende is dat als je eenmaal gaat spouw isoleren het eigenlijk geen ruk uit maakt welk materiaal je kiest. Dit is uiteraard wel iets dat specifiek geldt voor mijn huis.
De besparing bij de duurste methode (gesloten cellen PUR) en de goedkoopste (was meen ik wol of iso parels) is slechts een euro of 3 per maand.
Het prijs verschil is tegen de 1000,- waardoor ik in 300 maanden break-even zou spelen tussen de "beste" en "slechtste" methode. Qua verdienmodel moet ik dus gewoon voor de goedkoopste spouwmuur isolatie gaan

Of dat om andere technische redenen een goed plan is laat ik even in het midden.
Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden

Let verder op dat je er ook heel simpel mee kunt uitrekenen wat het scheelt als je een ruit vervangt met iets hoogwaardigers

Nog even geen screenshots, eerst eten
[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 06-05-2012 20:39:12 ]