abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juni 2012 @ 23:36:14 #101
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_112768939
Gefeliciteerd TR08!

En ook een mooi wiegje en leuke lampen
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  dinsdag 12 juni 2012 @ 08:07:33 #102
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_112774926
Die lamp is een bloem met daaronder 2 bijtjes. Echt superlief!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien vanavond nog een foto maken.

Dank voor de felicitaties :)
pi_112817936
Gefeliciteerd, geweldig nieuws! (spuit 11 :p )
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 juni 2012 @ 23:49:30 #104
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113124843
Prachtverbouwing. _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 20 juni 2012 @ 08:04:24 #105
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_113129979
Gefeliciteerd met jullie zoon TR08! Weer een nieuwe burger in onze stad :-). Wat spannend dat hij zich zo vroeg aankondigde, gelukkig gaat het goed. Geniet van deze zo bijzondere tijd!

Ik ben verliefd op de Leander wieg O+. Wij hebben 'm ook overwogen (samen met het meegroeibed) maar uiteindelijk toch voor wat anders gekozen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 22:05:55 #106
14320 TR08
pi_113163599
Weer een kleine update van de baby kamer: We hebben gordijnen opgehangen en wat extra foto's voor jullie gemaakt :)

Dit vonden we in het begin: De zoon van de oude eigenaresse heeft ons ooit nog bekend een stapel Donald Ducks te hebben uit de jaren 50/60 en dat hij zich altijd al afgevraagd had waarom er gaten in de kaft zaten :+

Toen hadden wij natuurlijk verbouwd (zie eerder in het topic, de basis van de hele eerste verdieping is qua sfeer hetzelfde). En vervolgens kwam de baby O+
Toen het kamertje in gaan richten: Een sneak preview hadden jullie al, vandaag gingen de gordijntjes erin en hebben we wat extra plaatjes gemaakt :)

Gordijnen + wieg bij gewoon avond zonlicht:

En bij lamp licht:

Dan het lampje:

Met 2 bijtjes zoals ik jullie eerder verteld had...en 1 reserve bij :')

Detail van de hijshaken konstruktie voor het ophangen van de wieg:

Ik had ergens graag nog 500kilograms hijshaken gehad (die zijn wat slanker) maar die lagen op het werk niet in de oud ijzer bak...de 800kg hijshaken passen gelukkig ook.

Onze commode:

En de wieg zelf in meer volle glorie :)

Deze voetjes komen er in te liggen :)

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 20-06-2012 22:15:35 ]
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:28:20 #107
14320 TR08
pi_113256209
En nog een recente update van de oprit:

We hadden een rij coniferen staan die zo dik geworden waren dat ze een hek begonnen te blokkeren en het ook lastiger maken de auto netjes aan de kant te parkeren.

Onze buurman had al in de planning om met een kraan zijn heg eruit te laten tillen, die heeft meteen ook bij ons het een en ander verwijderd :7

Aanschouw de destructie van onze oprit :'(

Binnenkort maar zo goed als het gaat wat zand er in knallen en de tegels wat recht leggen.

Alles is gebeurd terwijl ik op mijn werk was, het schijnt dat de kraan zo'n beetje los kwam bij het trekken van de coniferen. De wortels waren ook in tegenstelling tot de verwachting best wel wat onder de oprit door gegroeid.

Mooi is nu anders, maar dit heeft mij zeker een week getrek bespaard. Over het muurtje geen zorgen: Die was al stuk voor ze begonnen :) Hopelijk heb ik nu wat lucht om hem wat minder scheef te drukken dan hij voor de klus al zat.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:02:52 #108
14320 TR08
pi_115109035
En weer een update: Zoals jullie weten zijn we nog wat druk met de baby maar we hebben toch een en ander gedaan weten te krijgen.

In de schuur heb ik een flinke opruiming gedaan en een klusbord gemaakt. Voor alle handgereedschap behalve de schroevendraaiers heb ik nu een ophanging. Voor de schroevendraaiers moet ik nog even in de bouwmarkt kijken hoe en wat.

Het bord is heel simpel gemaakt: Een flink stuk multiplex (18mm dik oid en niet dat allergoedkoopste gele spul waar gaten in de vlakken zitten) op maat gezaagd en tegen de muur gehangen. Ik had nog keilboutjes liggen dus die maar gepakt. Een paar S10 pluggen hadden het ook wel gedaan maar dit was voor mij ff mooier.

Vervolgens ga je je gereedschap een beetje groeperen. De belangrijkste groepen hang je eerst op. Je neemt een stuk gereedschap, kijkt even hoe dat van nature hangt aan 1 schroefje en schroeft het ding tegen het bord. Sommige dingen hebben 2 schroefjes nodig, zoals lijmklemmen en de duimstok.

Vervolgens ga je bij elk ding dat je ophangt met een dikke viltstift een contour eromheen trekken zodat je weet dat dat daar hangt.

Nette rijtjes van tangen oid maak je door even met een waterpas en balpen/potlood een lijntje te trekken, dan op enigszins constante afstanden de dingen naast elkaar en de schroef steeds op de lijn :)

Boven de werkbank een TL buis gesloopt bij het verwijderen van spijkers voor de plank tegen de muur kon, al dat glas op mijn kop was niet echt lollig, volgende keer dus even uitdraaien.

Rechts onderin ga ik iets verzinnen voor de schroevendraaiers.

In een volgende post de andere update :)

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 21:21:52 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:17:25 #109
14320 TR08
pi_115109743
Dan in de woonkamer: Ik heb een steigerhouten TV meubel geklust. Ik wilde iets hebben dat bij een feestje ook gemisbruikt kan als bank dus het moet lekker sterk zijn en ook niet teveel doorbuigen.

Hij is zo uitgerekend dat als je er netjes verdeeld 5 man van 80kg op laat zitten hij in het midden 4mm door buigt.

Het meubel hangt alleen aan de muur zodat de hele vloer vrij is.

Nu buigt de voorkant natuurlijk heel ietsje verder dan gemiddeld als je precies op de voorkant gaat zitten maar het geheel is als je er normaal op gaat zitten/staan geeft hij geen krimp.

Voor de stijfheid het meubel uitgevoerd als een soort van H-balk:

Op de onderste flens van de H-balk heb ik stukken kabelgoot gemonteerd met dubbelzijdig tape. Dit op de flens aan kamerzijde en muurzijde. Ik heb steeds stukken van circa 40cm genomen. Het mooie hiervan is dat je een kabelgoot hebt waar je kabels in kunt leggen maar die je ook op allerlei plekken gewoon netjes eruit kunt laten komen voor bijvoorbeeld speakers zonder je zorgen te maken dat de hele kabel uit de goot rolt of allerlei geklooi met gaten maken in de goot, etc. Van de goten heb ik alleen de onderkanten gebruikt, de kap is eraf gelaten. De kabels blijven toch wel in de goot liggen dus dat zit alleen maar in de weg.

Let verder vooral op de multiplex plaat waar ons breedbeeld electronen kanon op gezet is: Dat is een tijdelijke oplossing. We verwachten tzt wel een keer (ooit) een flatscreen achtig iets op te hangen dus vandaar dat het meubel niet op de volle diepte van de TV gemaakt is.

Verder ga ik nog banken maken uit steigerhout, als dat klaar is weet ik wat ik aan rest materiaal heb en kan ik in plaats van die multiplex plaat iets charmanters doen. Het stekkerblok werken we dan ook wat netter weg.

We blijven op zich wel gebruik maken van een stekkerblok, dit met name omdat er een piekspanningsbeveiliger in zit. Al onze apparatuur hebben we in huis achter piekspanningsbeveiligers.
pi_115110118
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
met een koekje
pi_115110507
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:24 schreef koffielepel het volgende:
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
Je heb natuurlijk onder je bord een kist staan of een emmer waar je dan t benodigde spul in doet ;)
Maar ik heb thuis ook zo een bord, en als ik aan t sleutelen ben aan mn brommer is zo een bord overzichtelijker
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:31:59 #112
14320 TR08
pi_115110535
Ik flikker per klus wat ik nodig heb gewoon in een emmer en daarna gaat het weer terug :) Voor de klussen in huis, that is. Bij klussen in de schuur blijft alles netjes bij het bord. Althans, dat is de bedoeling O-) :')
Aan het eind van de klus ben ik gelukkig wel redelijk gestructureerd met alles weer terug leggen/hangen.

Verder nog een volgende klus: De tuin.

Op zich niet veel spannends gebeurd, maar ik had al een keer verteld dat de heg eruit getrokken is en een schutting er in met de buren: Bij deze :)

Vrij simpel ding. Wat ik wel heb geeist zijn betonnen paaltjes, een betonnen balk onder het hout en een horizontale lat over de borden. Dit is het geworden. Al snel wat gaas er tegenaan geslagen met krammen zodat we hem kunnen laten begroeien. De buren hebben (denken we) bramen geplant dus die groeien inmiddels ook door de schutting heen bij ons :)

Verder zijn wel al wat inspiratie aan het opdoen voor als de kleine gaat spelen: Ik vond dit idee wel iets om in te zetten voor een zandbak :)

Tot slot heb ik de oprit weer enigszins recht getimmerd na de destructie eerder. Ik heb nul ervaring met stratenmaken. Het resultaat is ook niet top, maar het moest gewoon even snel en goedkoop. Ik had voor een halve dag werk veel slechter verwacht.

Voor:

Na:

Ooit gaat alles eruit en dan gaan we ook ineens het afschot van onze oprit inclusief het stuk richting straat netjes laten maken.

Probleem bij ons is dat de hele oprit vergeven is van de haarwortels en dat de schuur verzakt is. De oprit echt goed maken moeten we dus een keer door een pro laten doen die het ineens voor elkaar maakt :) Eentje voor later als we groot zijn :P

Tot slot is er nog een hoornaar familie bij ons aan het klussen :)

We hebben een vreselijk lelijke pergola waar een vuurdoorn overheen groeit. De pergola is inmiddels zo rot dat hij meer aan de vuurdoorn hangt dan andersom. Voor zowel de pergola als de vuurdoorn hebben we andere plannen dus onze vriendjes mogen hem lekker op eten voor hun huisje :)

Sommige mensen zijn bang voor hoornaars, het zijn echter hele lieve gave koele beesten. Laat je niet foppen door het feit dat ze groot zijn en een rood lijf hebben: Je hoeft er niet bang voor te zijn.
-Ze steken niet veel harder dan een gewone wesp
-Ze zijn mensen schuw
-Ze houden niet van zoetigheid en ander eten wat wij eten
-Ze eten gewone wespen
Hier meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)
De werksters die bij ons komen worden langzaam steeds groter, ik heb eerlijk gezegd de indruk dat ze groter worden dan op wiki aangegeven.

Hoe het ook zij: Wij zijn blij met de beesten en van wespen hebben we vrijwel nooit last in dit huis :)

[ Bericht 41% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 22:10:30 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:20:42 #113
14320 TR08
pi_115112992
Dan nog een laatste separate update: Ik heb een deur geklust voor de meterkast :)

Origineel was onze meterkast zo:

Toen hadden we verbouwd maar nog geen passende deur gemaakt:

Toen had ik een deur geklust waar ik best trots op ben :)

Ik heb me laten inspireren op de originele deuren in ons huis. De deur is een simpele 9mm multiplex plaat met een rechthoek van vuren latjes (60mm breed) als lijst eromheen. Tegen de latjes wat sierlijstjes gelijmd van de praxis en toen de boel in de hoogglans gezet net als al het andere houtwerk in de kamer.

De meterkast is nu net alsof hij er altijd al zo gezeten heeft al zeg ik het zelf :)
  zondag 5 augustus 2012 @ 02:32:11 #114
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_115125314
hou je van overkill of vermoed je dat de eigenaar van die voetjes gaat groeien als kool ?
:-)

van harte!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 9 augustus 2012 @ 10:31:15 #115
14320 TR08
pi_115327405
Ik hou van overkill 8-)

Het plan is natuurlijk niet om meteen hele boomstammen te nemen O~)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:36:11 #116
14320 TR08
pi_115693555
Kleine update tussendoor...ik ben stronken aan het frezen in de tuin.

Mijn vriendje in deze is een 20pk V-twin motor van Honda met daaraan een dikke plaat met mesjes.

Aanschouw de destructie van 1 halve stronk (een Sequoia) in mijn O-) onze tuin :)

In het echt ziet het er nog veel verschrikkelijker uit dan op de foto *)

Morgen doe ik er meer. De strategie wordt waarschijnlijk om eerst alle stronken tot strak op grond niveau af te frezen en dan de grond in te duiken :)

Ik moet zeggen dat ik verwacht had dat het bedienen van de machine knetterzwaar zou zijn, maar dat valt me mee. Het gaat allemaal niet vanzelf maar het is niet zo dat je een halve atleet moet zijn om dit werk te doen.

De frees is kortom dus leuk echt mannenspeelgoed. Knetterduur, dat wel maar wel gaaf :7
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:21:21 #117
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115697353
Waar heb je de frees gehuurd TR08? Bij mijn nichtje moet er nog een grote eiken stronk uit de tuin verdwijnen en mijn meneer heeft geďnformeerd naar de huur van een stobbenfrees in Raalte. Dat was inderdaad nog wel een dure grap.

Ik heb jou en je monsterlijke machine niet gehoord toen we vanavond langs jullie huis fietsten ;).

Hoest met de kleine TR08.1?
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:30:47 #118
14320 TR08
pi_115697768
Bij Workx. Is inclusief aanhangertje, slijtage kosten van de schijf zo'n beetje 210,- inclusief BTW.

115 voor de machine
15 voor de aanhanger
9% verzekering over 130,-
34,- slijtagekosten van de frees
Over het geheel van hierboven nog 19% BTW.

Zoiets.

Bij ons is vanavond niet zo heel veel gefreesd. De frees had enige reparatie nodig (foei Workx o|O ) dus dat heeft wat tijd gekost. Is wel uitstekend opgelost moet ik zeggen dus verder geen klagen.

Verder moest mama even weg dus TR08.1 is vanavond even druk met lekker bij pappa liggen en lief te zijn *;

Morgen weer knallen :7

Hoe is het met jouw huisje? Ik zie dat jouw topic volgelopen is...al een jaar ofzo :)

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 17-08-2012 22:42:48 ]
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:16:12 #119
14320 TR08
pi_115711188
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:39:34 #120
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115711840
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij freest! :P

Ik ben nog moed aan het verzamelen om een nieuwe topic te openen :P. Na de zomer begint mijn lief aan de zolderverdieping, daar zijn twee slaapkamers en een overloop die we nu enkel als opslag voor nog niet uitgepakte verhuisdozen gebruiken :') . Goede aanleiding voor een nieuw volgnummer in de reeks!
pi_115713210
Er is weer veel gebeurd sinds de laatste keer dat ik keek. De meterkast is heel netjes geworden :)
Ben benieuwd naar je verdere klussen, en wat je met de tuin gaat doen!
Groeten van een mede-Almeloer :)

(wij zijn ook nog steeds met ons huis bezig, maar de puf om een topic te openen heb ik nog niet gehad. Wel heel leuk om te lezen!)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:55:59 #122
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115713704
Drie op een rij! (Almelo ;))
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:35:08 #123
14320 TR08
pi_115714599
Onze kleine is druk met papa knuffelen terwijl mama even de deur uit is dus tussen het opruimen door maar even een update :)

Onze voorlopige plannen met de tuin:

-Voortuin even dicht tegelen en voorlopig laten voor wat het is. Geen bijzondere plannen, die ontwikkelen we later nog een keer.

Dan de achtertuin:
We willen met een tuin architect eens gaan kijken wat goede plannen zijn, maar bij deze alvast een idee van onze eigen wensen:
Hier komt een overkapping.

De overkapping komt op de hoogte van de dakrand van de bijkeuken. De boei wordt net zo uitgevoerd als de boei van de bijkeuken zodat het 1 geheel wordt. Een dak van glazen platen (oid) met daaronder zonwering. Ik denk momenteel aan het klussen van iets met houten lamellen, maar we moeten even kijken wat of er redelijkerwijs mogelijk is.

Hier komt een pergola die we laten overgroeien met de blauwe regen:

Het terras zou ik graag met van die zwart-witte tegels bekleden in dambord motief. We hebben hele mooie oude tegeltjes, ik weet niet precies voor hoeveel m2 dus...kiek'n wat't wodt zoals we in Twente zeggen. Soort van zit/eet hoekje dus en lekker uit de zon. Tegen de muur van de bijkeuken waarschijnlijk een lavet.

Dan dit terras:

Gaat grasveld worden met een paadje. Gras is stukken vriendelijker dan die grind tegels en onze kleine man kan daar dan lekker spelen :)
De muurtjes gaan waarschijnlijk verzet worden zodat de grens gras-beplanting wat anders komt te liggen dan nu. Het wordt allemaal wat ronder en zo...

In het midden van het terras een houten boog waar we een schommel aan kunnen hangen.

Pics zijn nog van hoe de tuin was bij aanschaf. Aangezien de aller allerliefst baby van de hele wereld nu op mijn schoot ligt te slapen kan ik even geen rondje maken voor nieuwe pics met uitleg *;
pi_115715040
Poeh, nog een hele klus! Maar voordeel is wel dat je het meteen kunt maken zoals je het hebben wilt.
Wij hebben bv een beetje klassieke tuin met rozen, hortensia's en klinkerpaadjes. Leuk, maar daarvan zeg je niet meteen 'afgraven en opnieuw beginnen.'

Overkapping van glas hebben wij trouwens ook meteen achter de keuken (noordkant), dat is echt geweldig. Watmte blijft er 's avonds onder hangen waardoor je veel langer buiten kunt zitten. En een regenbuitje deert je ook niet :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:25:33 #125
14320 TR08
pi_115717475
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
pi_115717637
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 16:25 schreef TR08 het volgende:
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
Dat houdt het ook leuk hoor - als alles in 1x klaar is heb je ook niks meer om naar uit te kijken :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:03:57 #127
14320 TR08
pi_115721555
Nog even wat anders...iemand belang bij een grote stapel keien en/of spoorbielzen?

Gratis op te halen bij huize TR08 :)
  Moderator zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:09:02 #128
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115721720
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:16 schreef TR08 het volgende:
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
Dat je nog zin hebt om met dit weer volop in de tuin bezig te zijn !
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:15:27 #129
14320 TR08
pi_115725485
Zin hebben was vandaag even niet het doorslaggevende argument...heb me maar even ergens toe gezet en met goed resultaat :)

Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
pi_115725964
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:15 schreef TR08 het volgende:
Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
Je bent brandweerman? :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:29:46 #131
14320 TR08
pi_115726044
Ik inspecteer af en toe stoomketels. Die zijn vaak nog tegen de 45-50 graden als je je kop er in steekt :)

Sowieso zijn ketelhuizen (met name van elektriciteits centrales) bovenin echt knetterheet.

Daar is dat zonnetje van vandaag niks bij.
pi_115726246
quote:
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
Vanmorgen laminaat gelegd in de lange werkbroek lekker zacht de knieën rustend op de schuimrubber knielappen. Was erg blij dat het er in lag om 12 uur. Na anderhalve dag boven en beneden in alle kamers laminaat mogen leggen.
Waterkoeling vanuit de rug langs......... aan de voorkant de koppakking verschrikkelijk lek.

Sociaal project wat absoluut deze dagen moest gebeuren. Kon even niet anders.
Jeroentje.
pi_115726253
Oh ok vandaar :) - maar ik doe het je niet na, een paar boompjes ontstronken bij 30+ graden...
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:58:59 #134
14320 TR08
pi_115727275
Je went jezelf op gegeven moment een bepaalde pas aan...niet te snel, veel en op tijd drinken. En je leert aan te voelen komen wanneer je een stapje terug moet doen.

In de meer extreme omstandigheden (bij een werkend branderfront in de woestijn bijv.) krijgen collega's van me vaak een assistent die heen en weer loopt met flessen water. Maar dat is wel zo ongeveer zo extreem als het wordt.

In mijn vak zijn de 2 grote extremen:
-Steigerbouwers die de ketel in moeten zodra deze onder de 60 graden komt: Die moeten steeds 15 minuten erin en dan een half uur eruit
-Lassers die in grote voorgewarmde rompen moeten lassen. Die hebben van die hittewerende pakken met externe ventilatie en die moeten er dan ook steeds na 10 minuten oid weer uit. Zo'n romp moet soms voorgewarmd tot 150 graden voor je mag lassen dus dat is echt geen pretje.

Daarbij was ik zo slim om iets na 8 uur te beginnen, toen ik klaar was was het nog niet op het heetst van de dag.

Troep ruimen achteraf viel me zwaarder dan het frezen eerlijk gezegd :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:14:12 #135
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115727897
quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 19:44 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens nog ervaring met verschillende boenmachines en olie op houten vloeren? We hebben de vloer tot nog toe met de hand geboend maar dat wordt niet zo mooi. We zoeken nu een machine om het beter te krijgen.

Grootste probleem met de hand is dat je strepen houdt van dat je er zelf overheen gekropen/gelopen hebt tijdens het boenen. Met de machine wrijf je het beter in. Als we een machine kopen willen we wel iets degelijks hebben. Hoeft niet nieuw maar wel kwaliteit.
Nou, je kan het wel met de hand netjes krijgen maar dan moet je alle natte oppervlakken goed uitpoetsen met een droge doek, voor het aantrekt. En uiteraard niet over de natte delen heen lopen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 10:28:30 #136
14320 TR08
pi_115739949
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
pi_115740159
Ay... Sterkte! Maar niet vreemd na het rooien van 10 bomen ;)
  Moderator zondag 19 augustus 2012 @ 11:00:48 #138
92034 crew  Vonkenboer
pi_115740507
quote:
99s.gif Op zondag 19 augustus 2012 10:28 schreef TR08 het volgende:
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
  zondag 19 augustus 2012 @ 11:35:25 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_115741198
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
  zondag 19 augustus 2012 @ 12:40:03 #140
14320 TR08
pi_115742679
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
Jaaaaahaaaaa... Papa heeft mama *; o|O ~O> gedaan O-)

Nog nooit zo veel moeite gehad onze kleine te tillen :')
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:00:42 #141
14320 TR08
pi_116203401
Vandaag weer een kleine update:
-Onze nieuwe schoorsteen is voor het eerst geveegd. Nooit eerder een schoorsteenveger langs laten komen dus ik wilde wel eens weten hoe dat zou gaan.

Her en der info in gewonnen: Een collega van me beveelde Jacosta (Enschede) aan, die hadden bij hem goed en netjes werk geleverd. Deze daarom ook maar bij mij laten komen :) Kosten voor het vegen waren 40 euro en ze waren heel snel en netjes klaar :)
Eerder had hij een andere gehad (met verwaarloosbaar prijsverschil) en die had er een ontzettende tering bende van gemaakt. Voor 40 euro ga ik liever op safe dus toen deze firma laten komen :)

Zie hier de truc om de woonkamer schoon te houden:

Verder nog een andere thermostaat geregeld (tweedehandsje voor 20,-). Ik zit op mijn werk naast een oud Nefit Ingenieur die mee ontwikkeld heeft aan mijn ketel (Ecomline HRC30). Na rijp beraad met deze man gegaan voor een Nefit Moduline 30. Deze is rond dezelfde tijd als mijn ketel ontwikkeld en heeft ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij als nerd en voor mijn ketel is dit de beste keus qua thermostaten :)

Enige nadeel van de thermostaat is dat het bedienen van de geavanceerdere functies wat complex is.
Als je hem heel eenvoudig wilt gebruiken heb je gewoon de temperatuurknop die je op een temperatuur zet en dan stookt hij daar wel heen. Net als bij elke andere klassieke thermostaat.

Hij heeft de mogelijkheid om 70 schakelpunten voor temperaturen in de week in te programmeren en ook mogelijkheden om het verwarmen van de warm tapwater boiler uit te zetten bij het inschakelen van de "ECO" stand (=minimum temperatuur voor de woonkamer + evt tapwater verwarming uit). Daarmee meteen de eerste blunder gemaakt:
-Ik ging er vanuit dat de boiler zou afkoelen totdat je gaat tappen en dat de ketel bij tappen meteen zou gaan stoken.
Dat is niet het geval. De ketel heeft geen tap detectie, er wordt alleen gemeten aan de temperatuur in het vat. De ketel weet dus feitelijk niet of je warm tapwater uit je kraan wil of dat de boiler gewoon is afgekoeld.
Lang verhaal kort: Vanmorgen sta ik onder de douche, eerst lekker warm, toen kouder kouder kouder....en toen maar heel snel onder de douche uit :')
Ik heb dus eerst nog even op het laatste restje warm water kunnen douchen en toen was de buffer op >:O

Misschien maar eens kijken of ik hier slim gebruik van kan maken bij weekendjes weg oid.

Oh ja en maandag komen ze de spouw isoleren :)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:24:41 #142
14320 TR08
pi_116204853
Nog iets anders mbt het schoorsteen vegen:
Jacosta attendeerde me erop dat mijn schoorsteenklep wat vast geroest zat. Aan het eind van het stookseizoen bewoog hij nog gewoon maar goed, misschien is hij wat vast gecorrodeerd, laat maar zien :)

Toen het volgende gevonden:

De corrosie lijkt wel wat op wat ik soms aan de rookgaszijde van gas- en biomassa gestookte ketels aangetroffen heb (industriele ketels van een paar MW en groter)

Meestal door leeftijd en door een wat hoge vuurhaard belasting. Bepaalde corrosieve delen van de brandstof kunnen e.e.a versnellen. Hout heeft onder andere een beetje chloor in zich dat in de as zit.
Afbladderen en uiteraard wat as op de bovenkant:

Rood verbrande onderzijde:

Afgelopen seizoen heb ik soms vrij hard lopen stoken, ik denk dat ik daarmee het bladderen en licht verbranden van de kacheldelen veroorzaakt heb. De panlatten gingen bijvoorbeeld als een tierelier met hele intense stralingswarmte.

Omdat ik een ketel man ben (dus professioneel pyromaan) is de gewenste conclusie uiteraard niet dat hij iets vochtig is geworden door inregenen (ik heb immers al lang een regenkap), maar dat de man des huizes uitstekend weet hoe hij goed de fik erin moet krijgen :7

Verder geen zorgen hierover: Keertje afborstelen, klep weer gangbaar maken en klaar :)
  maandag 3 september 2012 @ 08:11:12 #143
14320 TR08
pi_116336497
De spouwmuur isolatie is begonnen...en onze kleine slaapt dwars door de herrie van het gaten boren heen 8-)
pi_116336558
ai, spouwmuur isolatie... tempexbolletjes of glaswolvlokken?
  maandag 3 september 2012 @ 08:25:45 #145
14320 TR08
pi_116336604
Glaswol :)

Hoezo ai?
  maandag 3 september 2012 @ 08:37:16 #146
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_116336706
Briljant topic TR08! _O_
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_116336788
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 08:25 schreef TR08 het volgende:
Glaswol :)

Hoezo ai?
Vanuit mijn werk zie ik veel problemen met naisolatie, voornamelijk met betrekking tot de spouwankers. Doordat je naisoleert is ventilatie in de spouw niet meer mogelijk, waardoor deze vaak nat blijft. En stalen spouwankers met vocht gaat niet zo goed samen.

Om maar niet te spreken van mogelijke vochtproblemen die je binnen kan krijgen.

Enig voordeel is dat oude huizen bijna altijd een vertind binnenblad hebben.
pi_116337106
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.

Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.

Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.

Enig voordeel bij woonhuizen is dat het vrij kleine vlakken zijn en niet zo hoog. Als je dit (of volledig doorgeroeste ankers) aantreft in een gebouw van 9 bouwlagen dan weet je wel hoe laat het is :)
  maandag 3 september 2012 @ 14:17:00 #149
14320 TR08
pi_116344124
Ik heb een huis met vertind binnenblad en een redelijk brede spouw.

Vocht problematiek hebben we hier eigenlijk niet, de kruipruimte is kurkdroog. Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.

Hoe het ook zij: De isolatie zit erin :) Vanavond hopelijk pics :)

Andere topics van mij hierover nog ter info:
Garantie en aandachtspunten spouwmuur isolatie
Spouwmuur gas besparings calculator geklust
pi_116344297
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef TR08 het volgende:
Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.
Mag ik vragen waarom? Gevel geimpregneerd en nieuw voegwerk?
  maandag 3 september 2012 @ 18:08:43 #151
14320 TR08
pi_116352466
-Ik heb poreuze stenen, ongeimpregneerd. Vocht wat er in komt diffundeert er ook weer uit
-Vocht transport door diffusie gaat duidelijk harder bij mijn huis dan door ventilatie
-Vocht transport van het ene spouw blad naar het andere door diffusie blijft mogelijk omdat de wol poreus en niet diffusiedicht is
-Er staan in onze straat meer huizen naast mijn huis met gelijke bouwwijze, op gelijke hoogte, gelijk isolatie materiaal van dezelfde firma en ook daar gaat het al jaren goed.
-Ik heb een spouw met vertind binnenblad
-Ons huis is voorzien van mechanische ventilatie, wat een verdere verkleining van het risico in houdt
-We hebben een brede spouw wat vocht doorslag belemmert.
-Onze spouw is op veel plekken geinspecteerd en is overal heel "schoon" met andere woorden: Je vindt nauwelijks brokken baksteen die tussen beide spouwbladen zitten. Cementbaarden zijn niet aangetroffen.
-Onze kruipruimte is kurkdroog wat optrekken van vocht belemmert

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 03-09-2012 18:14:55 ]
pi_116354004
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.

[ afbeelding ]

Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.

Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.

Met alle respect voor je kennis, kunde en vakmanschap: ik zou toch een andere conclusie trekken.

Het lijkt me duidelijk (maar misschien heb ik het mis!) dat dit anker in deze ongeďsoleerde spouw is gaan roesten door condensatie: door het contact met de koude buitenblad, is het staal een stuk kouder dan de condenatietemperatuur van de waterdamp in de spouw (vreselijke uitleg, ik weet het) Lijkt me dat als je goed isoleert, tegen koude en tegen vocht, de condensatie een stuk minder waarschijnlijk wordt en de kans op dergelijke roetsvorming afneemt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 3 september 2012 @ 19:22:16 #153
14320 TR08
pi_116355705
Bij deze de beloofde pics :)

De mannen van deze firma kwamen het doen:

Ik heb deze gekozen omdat ze met glas isoleren (minder vocht vraagstukken, beste isolatie per euro) en omdat ze goed bekend staan. Ik heb de diverse firma's die langs geweest zijn om hun mening over hun concullega's gevraagd en hierover werd unaniem positief geoordeeld over bestisol.
Ze waren trouwens niet de enige waarover positief gesproken werd.

Wij hebben niet van die ventilatie roosters laten plaatsen, maar de bestaande ventilatie punten in ere laten houden. Idee van Bestisol, de rest kwam er niet mee. Ik vond het een heel slim plan :)

Onder de vloer binnen de spouw zitten gaten tegenover deze roosters. We hebben nu dus niet van die zwarte inboor dingen nodig.

Dit zijn de borstels die ze gebruiken:

Deze zijn zowel als scheider tussen ons en de buren gedrukt als rond de ventilatie spleten.

Zo drukken ze de wol er in...met lucht waaien wat plukjes mee (niet teveel, anders verstopt de slang)

En dat gaat dan je muur in. Op gegeven moment wordt de tegendruk te hoog en slaat de machine af.

Na het isoleren zijn de gaten afgewerkt en alle borstels blijven zitten...

Op de foto is het cement nog nat, over een dag of wat zou het moeten lijken op hoe het bij de buren is. Daar zie je de gaatjes niet meer terug :)
pi_116357600
Beste TR08, je hebt gekozen voor een (glas?)wolisolatie. Wat was de reden om daar voor te kiezen en niet voor korrels?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116357758
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 19:22 schreef TR08 het volgende:
Deze zijn zowel als scheider tussen ons en de buren gedrukt als rond de ventilatie spleten.

Zitten die borstels dan door de spuw heen naar je kruipruimte, of zitten alleen in de opening in de steen?
  maandag 3 september 2012 @ 22:30:19 #156
14320 TR08
pi_116366184
Korrels versus glaswol waren 2 dingen:
-Prijs
-Voor korrels was een grotere boor diameter nodig met meer schade rond de voegen.

Verschil in isolatie waarde vind je niet heel hard terug in de besparing dus vandaar de keuze :)
pi_116366450
Doet dat bedrijf ook "korrels"?
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:16:25 #159
14320 TR08
pi_116384424
quote:
17s.gif Op maandag 3 september 2012 22:35 schreef blomke het volgende:
Doet dat bedrijf ook "korrels"?
Alleen wol. Heb jij speciaal belang bij korrels ofzo?
pi_116386114
wordt er ook nog gevoegd of blijft die gevel zo? ... Er zit geen voegmortel meer in.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:34:49 #161
14320 TR08
pi_116386895
Ik weet niet waar je tegen aan kijkt, maar ons huis heeft diep liggende voegen vanaf circa 0.5m boven het maaiveld. Dat is origineel zo gemaakt in 1930. Veel huizen uit die tijd hebben dat.

De vertikale spleten blijven open, dat is onze kruip ruimte ventilatie.
pi_116389841
apart dat dat standaard zo gedaan werd. De vochtbelasting op je gevel is echt vele malen groter zo.
Maar ik neem aan dat er helemaal geen voegmortel zit maar dat je gewoon direct tegen de metselmortel aankijkt? Anders is het hechtvlak van de metselmortel behoorlijk klein. Ze liggen nogal terug.
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:23:07 #163
14320 TR08
pi_116391866
Het is mij eerlijk gezegd niet bekend of er nog speciaal voegmortel over het cement heen zit. Nooit naar gekeken.

Ik vind het er zelf wel heel mooi uit zien. Of het bouwtechnisch problemen geeft...geen idee. Jaren 30 huizen staan voor zover ik weet niet bekend als slecht gebouwd of bijzonder gevoelig voor vocht problemen. Blijkbaar loopt het dus wel los in deze.

Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
pi_116391900
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:16 schreef TR08 het volgende:

[..]

Alleen wol. Heb jij speciaal belang bij korrels ofzo?
Nee hoor, maar korrels lijken me minder gevoelig voor vocht en stevifger. Bij steenwolvlokken krijg ik van die visioenen van zeiknatte plakken steenwol in de spouwruimte, tot 1/3 van de muurhoogte
pi_116391971
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
Denk dat het om esthetische redenen zo is gedaan. Ik ken herenhuizen die het alleen aan de voorkant hebben (zo'n terugliggende voeg); de rest (niet zichhhtbaar van de straat) is met goedkopere steen en volgevoegd.
pi_116397934
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.
pi_116401125
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:22 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.
Zoiets. Overigens, als de steen poreus is, wordt het buitenblad toch wel zeik- en zeiknat. Alleen ver overhangende goten helpen tegen een natte buitenmuur. Zoals die in de jaren 30 werden aangebracht.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:00:52 #168
14320 TR08
pi_116421494
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:22 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

-verhaal-
Niet om het een of ander maar waar wil je naar toe met je vocht verhalen?
pi_116421643
Dat het toch best wel behoorlijk grote problemen kan opleveren. En dan heb ik eigenlijk totaal niet over het doorslaan naar binnen van vocht, maar over echt constructieve zaken.

Ik zou het in ieder geval nooit doen, naisoleren. En dat is gebaseerd op destructief onderzoek van tientallen gebouwen.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:10:46 #170
14320 TR08
pi_116421797
Dat is een zeer gewaardeerd advies, maar zoals je hebt kunnen zien zit de isolatie er in en kan daar niets meer aan gedaan worden.
pi_116443176
Gaat echt een super mooi huis worden TS!
  zaterdag 8 september 2012 @ 12:58:39 #172
14320 TR08
pi_116531667
Dank :)

Bij deze trouwens een spiekje in een work-in-progress.....
  zondag 9 september 2012 @ 00:16:16 #173
14320 TR08
pi_116551940
Spiekje paart toe :)

Staat nu net te drogen.
pi_116623414
Je bent een fiets aan het assembleren?
met een koekje
pi_116623485
Een fietsende boekenkast.
pi_116624358
Maar waar komt dat wiel dan?
met een koekje
  dinsdag 11 september 2012 @ 12:11:34 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_116638642
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
disclaimer
  zondag 16 september 2012 @ 13:43:15 #178
14320 TR08
pi_116845807
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:26 schreef koffielepel het volgende:
Maar waar komt dat wiel dan?
Dat wordt het stuur :) Vandaag hopelijk nog een update, net terug van weggeweest...
  maandag 17 september 2012 @ 09:09:09 #179
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_116880287
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 september 2012 12:11 schreef Stormqueen het volgende:
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
En de mijne van nu. Ik zit nu in de fase dat de elektra een stuk brakker blijkt te zijn dan ik gedacht had :') :P.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 19 september 2012 @ 19:45:51 #180
14320 TR08
pi_116994918
En weer een update...inmiddels enige dagen geleden heb ik de eerste plankjes in elkaar geschroefd...

We zijn tuinmeubilair aan het klussen :)

Dat heet...eerst gaat dit een tijdje in de woonkamer staan en als we gespaard hebben voor een mooie bank in de woonkamer en de tuin verbouwd is gaat dit de tuin in :)

Ik heb een bank, een tafeltje en 2 zitjes ontworpen. 1 zitje is al af. De zitjes en het tafeltje zijn zo gemaakt dat ze meteen als chaise longue kunnen fungeren bij de bank.

We hebben voor het ontwerpen eerst standaard kussens gekocht en toen het meubilair passend gemaakt op de kussens. Sommigen maken eerst een bankje en moeten dan de hoofdprijs betalen voor kussens op een speciale maat...een tip voor de geinspireerden :)
pi_117014211
Gaaf! Gaan jullie de meubels lakken of beitsen?
Klussen deel 1 en 2
  donderdag 20 september 2012 @ 09:31:29 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_117014336
Tof!
Ik heb echter wel de overtuiging dat kussens zelf maken goedkoper kan zijn dan kant en klaar, maar ik ben wel benieuwd naar de constructie!
disclaimer
pi_117017294
Ah tof! Ik wil ook zoiets gaan maken, kan je een grove schatting van de kosten van het materiaal e.d. posten?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_117018449
Gaaf, maar voor buiten zou ik de planken van de bank iets van elkaar gemaakt hebben, met het oog op een regenbui, dan kan het water sneller weg
pi_117020107
Blijven die kussens goed liggen of schuiven ze weg onder je kontje?
  donderdag 20 september 2012 @ 13:02:47 #186
14320 TR08
pi_117020422
De planken (gebeitst voor montage) liggen 5mm uit elkaar en de kussens blijven goed liggen :)

Ik heb het steigerhout niet knetterglad geschuurd en dat helpt goed tegen het verschuiven.

Steigerhout was voor dit inclusief wat andere projecten 200 euro (12,50 per plank). Puur in de bank zelf zit een plank of 8 dus zeg 100,- met dan wat resthout dat ik voor andere projecten ook in kan zetten.

Voor 200,- aan steigerhout heb ik:
-TV meubel (zie eerdere posts, hij wordt nog uitgebreid)
-Bank
-2 zitjes
-Tafeltje

De kussens weet ik even niet meer wat ze gekost hebben.

Iets anders nog: Ik heb zelfborende torx schroeven genomen, dat is ook heel fijn. Ik heb zelfs bij schroeven dichtbij de randen niet een keer gehad dat het hout gaat splijten.
  vrijdag 21 september 2012 @ 23:48:06 #187
14320 TR08
pi_117097948
Update: De kussens waren 40 euro per setje van zitting + rugleuning. Voor de bank dus 120,- :)
pi_117101689
Super leuke bank!

Denk wel (zoals ze hier ook eerder zeiden) dat je em weg zult moeten houden van directe regen. Ik heb menig knutselproject van m'n vader zien rotten omdat hij ze persé niet wilde lakken of beitsen en ze in de volle regen stonden.
  zaterdag 22 september 2012 @ 09:12:59 #189
14320 TR08
pi_117106945
Dat komt goed :)
pi_117418522
Mooie tuinmeubels! :D
Ben benieuwd hoe je ze gaat behandelen (beits?).
  zondag 30 september 2012 @ 18:29:44 #191
14320 TR08
pi_117431443
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;)

Vandaag...beginnen wij met een formule :)
  zondag 30 september 2012 @ 18:30:01 #192
14320 TR08
pi_117431453
Oh TR08, wat doe je wetenschappelijk! Vertel ons meer! :9~
  zondag 30 september 2012 @ 18:33:39 #193
14320 TR08
pi_117431597
Nou lieve kijkbuiskinderen, deze formule beschrijft warmte geleiding van binnen naar buiten (of andersom) door een cilinder. Nu zul je je afvragen wat je daar mee moet...en dan komen we bij de klus van deze dag :)

Ik heb verwarmings leidingen geisoleerd die door de grond lopen.

Pics volgen in deze post terwijl ik ze bewerk :)

Zo begint het:

CV leidingen lopen van uit de bijkeuken (rechts) naar de woonkamer (voor).

Die graven we dus eerst even uit :)

Terwijl ik dit deed was de ketel ook aan het stoken (even opwarmen na weekendje weg geweest) en je kon goed voelen dat ze warm waren. Ook de schutbuis om de leidingen was echt warm. De CV water temperatuur was tijdens de klus nog maar een graad of 35 dus je kunt je voorstellen dat dat bij 60 graden nog een flink stuk erger is. De schutbuizen hadden ook rondom kalk aanslag, een teken dat de temperatuur lokaal inderdaad vrij hoog wordt als de CV aan is.

Dan de isolatie eromheen:

Vlakbij de tuindeuren het laatste kleine stukje naar de woonkamer:

De scherpe kijker ziet dat ik een wat blond momentje gehad heb: De leidingen waren onder de grond een flink stuk langer dan ik dacht. Blijkbaar heb ik me eerder boven de grond vermeten. Gelukkig had ik nog wat stukjes isolatie over voor wat kleinere pijpen en dan kun je van 2 schalen en wat duct tape mooi 1 schaal maken. Het zit niet heel tof maar uiteindelijk wel rondom de pijp en onderin wil je toch een kiertje hebben zodat eventueel vocht altijd naar onderen weg kan lopen.

En toen was alles weer dicht :)

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 30-09-2012 19:28:37 ]
pi_117433453
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Jeroentje.
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:14 #195
14320 TR08
pi_117433555
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:59 #196
14320 TR08
pi_117433579
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 19:18 schreef jpajs het volgende:
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Uhm ja dat had ik ook gedaan....probleem is alleen dat ik me niet een klein beetje vermeten had :')
pi_117522053
Ik moet dit topique volgen want ik geniet er van.
Top bezig TR08!!!

En gefeliciteerd met de kleine!
  woensdag 3 oktober 2012 @ 00:24:40 #198
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_117532543
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)
:D :9~ _O_ _O_ _O_
  Moderator woensdag 3 oktober 2012 @ 19:16:59 #199
92034 crew  Vonkenboer
pi_117557133
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:
[ afbeelding ]

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^

Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P

Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
  donderdag 4 oktober 2012 @ 21:38:24 #200
14320 TR08
pi_117605324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^
Ik ben gaaf :7 ik weet het 8-)

Laat de complimenten vooral blijven komen :P
quote:
Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P
Jaaa nou....daar is een reden voor. Kun je een lang verhaal van maken maar bottom line is dat er bij de aanleg gewoon domweg niet dieper gegraven is. Ons huis is hier en daar wat matig verbouwd vroeger en dit is een van de dingen waar men minder trots op hoeft te zijn.

Mijn eerste gok voor deze diepte is dat ze zo netjes in lijn met 2 hele dikke CV headers in de kruipruimte uit komen. Dat lijkt allemaal recht in lijn op dezelfde hoogte te zitten.
quote:
Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
Goed plan :)

Ik kan je aanraden om ook even goed te zoeken naar extra dikke isolatie. Ik heb zelf vanwege tijdsdruk niet de dikste genomen die te krijgen was (geen spijt van het onder tijdsdruk genomen compromis overigens) maar als ik meer gelegenheid had gehad om de dikste isolatie te kopen was het huidige verlies nog een keer door 2 gegaan tegen geringe meerkosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')