Het grote dak verhaal...
Ons dak was nog origineel met de pannen uit 1930. Toendertijd zijn er doffe pannen op gelegd met een leuk klassiek golfje erin. Omdat ze nu 80 jaar oud waren waren er links en rechts wat pannen gebroken war hier en daar voor lekkage zorgde. Wij wilden graag het dak vernieuwen, maar dan wel ineens van de hele twee onder 1 kapper dus een paar weken na dat we thuis woonden naar de buurman. Die mensen koud een keer of 5 gezien en toen erheen:
Ehm buurman we willen graag het dak vernieuwen wil je mee doen? Wij willen nieuwe pannen en buiten isolatie aanbrengen.
Het eerste wat hij dacht was: "Maar dat is mooi!"

Hij bleek het al jaren te willen dus greep de gelegenheid met beide handen aan. Samen op pad gegaan voor pannen, aannemer ingeschakeld en gaan met die hap

Dit is hoe we aan het dak begonnen:
![sg3jn8.jpg]()
![2gvrbxw.jpg]()
Zoals je kunt zien is veel gebarsten en zijn een aantal pannen gewoon ronduit geel geworden
Het nieuwe dak werd van geglazuurde pannen met daaronder buiten isolatie

Buiten isolatie is Isobouw Reno+ Een vrij dunne isolatie plaat met de tengels er vooraf in gemaakt. Je hebt redelijk goede isolatie en je dak komt nauwelijks omhoog.
Voordeel van geglazuurd is (buiten dat het mooi is) dat je ook geen duiven meer op je dak hebt. Die flikkeren er namelijk af omdat ze uitglijden
Het kale dak met deels isolatie:
![28qt15x.jpg]()
Onze zolder keurig ingepakt tegen zaagsel en pur

![raujxe.jpg]()
Dampremmendde (of juist damp open, ik weet het niet meer welke maar het was goed spul) laag op de isolatie:
![o5z3wj.jpg]()
En toen de eerste pannetjes erop

Ben toen ik thuis kwam even het dak op gegaan om te zien wat de aannemer aangericht had en vond dit wel foto waardig

![15d54kl.jpg]()
Toen bleek dat onze schoorsteen op omvallen stond

Dus die moest eraf. We hebben hem vervangen met een nieuw exemplaar met spouw
![33075p1.jpg]()
Waar was ik gebleven: Oh ja het hout van de dakkapellen bleek rot. Dat toen eraf gedaan en alle dakkapellen zijn rondom geisoleerd voor er nieuw hout op terug kwam. De dakbedekking is zo'n nieuw rubber iets. EPDM heet het geloof ik.
![et9pw7.jpg]()
Dakgoten waren ook gaar dus ook die meteen nieuw. Het randje over de goot is rond gefelst dus mooi in oude stijl

![32zkuo1.jpg]()
De schoorsteen was in 1 kanaal nooit gebruikt, maar wij hadden wel plannen dus die heb ik uit gegraven via boven en een luikje op de eerste verdieping. Zie hier het resultaat: Takken vermengd met stof en vogelschijt
![15hn3pd.jpg]()
Alle velux ramen vervangen:
![107t7pu.jpg]()
En het eerste resultaat mag er zijn

![20jpnv4.jpg]()
Voet van de nieuwe schoorsteen:
![2w4l1qh.jpg]()
De oude had 2 kanalen. De badkamer had ventilatie door een dakkapel en dat wilden wij niet meer. Er zou mechanische ventilatie komen en voor de afvoer daarvan hebben we nu 1 van de 2 kanalen van de nieuwe schoorsteen in gebruik

De nieuwe schoorsteen (wat een ding

)
![1215nv7.jpg]()
En daar kwamen later nog nieuwe kappen op

De buurman had een kap met windwijzer en wij hebben besloten dat model ook op alle andere kappen te zetten. We hebben 2 kappen bij laten maken en die op de schoorstenen gezet. Zie hier het resultaat

[ Bericht 27% gewijzigd door TR08 op 08-10-2011 21:13:53 ]