abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 14:48:10 #76
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104316877
Gave gordijnen ! Maar heb je s'ochtends niet ontzettend veel last van storende lichtinval als je nog slaapt ? :)

Mijn vriendin wil daarom juist verduisterende gordijnen op de slaapkamer
  zondag 13 november 2011 @ 14:56:38 #77
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104317143
Ze laten wel meer licht door dan gedacht maar de foto laat het ook erger zien dan het in werkelijkheid is.

Voor mij is het in elk geval niet zo'n probleem (ik ben een vroege vogel) en mijn dame vond het achteraf eigenlijk ook wel mooi. Ik vrees dat we deze zomer pas gaan ontdekken of het licht storend is O-)
  donderdag 24 november 2011 @ 17:26:22 #78
14320 TR08
pi_104766397
Een update: Kijk snel en dan zie je het voor mijn vrouw het ziet :+

Voor:

In progress:

donderdag 24 november 2011 @ 17:27:09 #79
14320 TR08
pi_104766424
De verwarming gaat daar nog weg en er is uiteraard nog e.e.a aan werk te doen aan timmer- en sluitwerk :)

Zo was het "vroegah" ofwel de situatie waarop wij ons hebben laten inspireren :)

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 24-11-2011 17:34:54 ]
pi_104772944
Mooi om te zien! Ook dat ''sluitwerk''!
  donderdag 24 november 2011 @ 20:35:28 #81
3185 Adelante
To let it go now
pi_104775281
Erg mooi weer om het in 'oude staat' te brengen, openslaande tuindeuren zijn super ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 17 februari 2012 @ 21:14:56 #82
14320 TR08
pi_108096791
Nou...een nieuwe update :) De woonkamer is in gebruik. Er is veel geklust en we hebben het zo knetterdruk gehad dat ik geen tijd heb gehad voor updates bijhouden maar dit is er gebeurd:

-Muren kaal
-Behang overal eraf
-Plafond en muren opnieuw gestuckt
-Meterkast tot aan plafond doorgetrokken
-Vloerverwarming O+
-Massief eiken vloer erin
-Nieuwe tegels voor de haard
-Alles geschilderd
-Lijsten rond de doorbraak
-Overal stopkontakten
-Mijn eerste eigen tegelzetklus: Dambord tegeltjes voor de haard 8-)
-Marmeren vensterbank uit de erker geslagen en de originele houten weer gelakt
-Nieuwe tuindeuren uiteraard
-Nieuw schakelmateriaal van Oudthentiek in jaren 30 stijl

Nog te doen:
-Dorpels bij de doorbraak naar de keuken en de gang
-Vloer aan de onderkant isoleren
-Kabels leggen voor netwerk en antenne
-Deur in de meterkast
-Kleine radiator bij de tuindeuren op een wat sjiekere manier vastmaken
-Een en ander opruimen

Met dank aan mijn broertje een paar ontzettend mooie foto's van het geheel :)

Voor:

Boekenkast achter:

Mijn eigen tegel knutsel:

Onze nieuwe vensterbank met vers gelakte radiator:
pi_108126380
Weer erg mooi! Ik ben weer jaloers op de zwart witte tegeltjes :P Wij moeten ook nog iets voor de schouw (maar dan op een soort plateau, niet op de grond) maar helaas is mijn vriend er niet zo weg van :P)
Klussen deel 1 en 2
  zondag 26 februari 2012 @ 12:54:02 #84
14320 TR08
pi_108411374
Weer een kleine update van de woonkamer :)

Gisteren de netwerk kabel zooi in de meterkast netjes geknutseld en de netwerk- en kabel stopkontakten achter de TV aangesloten :)

Opgeruimde kabelzooi met een lief 1Gbit switchje en het ADSL modem.

De verdeler voor TV kabel komt nog wel een keer als we weer een kabel tv abonnement nemen.

Ik heb wat extra stopkontakten gemaakt omdat er vast ooit nog een netwerk hardeschijfje komt te staan en de kabel boer straks vast ook dingen heeft die gevoed moeten worden.

Hier de stopkontakten.

U ziet:
1x een dubbel netwerk stopkontakt
1x een radio/tv stopkontakt
1x een gewoon stopkontakt
1x een blindplaat. Die gaat er af als ik een multi-zone versterker heb weten te regelen. Er gaat dan een bos luidspreker kabels door de kruipruimte in vanwaar de muziek naar voorkamer, achterkamer, terras en keuken verdeeld kan worden.

Al het schakel materiaal is wit bakeliet in 1930 stijl van Oudthentiek.nl

En ook nog schilderijen opgehangen :)

Wij hebben lijsten aan de muur die je met beperkt knutselwerk ook als ophang rail kunt gebruiken voor schilderijen. Scheelt een boel gaatjes in de muur. Ik moet alleen nog regelen dat de schilderijen vlak parallel aan de muur gaan hangen. Daar wordt nog aan gewerkt :)

De komende weken hoop ik een nieuwe deur uitgetekend te hebben voor de meterkast. Die moet in stijl met de andere deuren in huis.
pi_108416521
quote:
Wij hebben lijsten aan de muur die je met beperkt knutselwerk ook als ophang rail kunt gebruiken voor schilderijen. Scheelt een boel gaatjes in de muur. Ik moet alleen nog regelen dat de schilderijen vlak parallel aan de muur gaan hangen. Daar wordt nog aan gewerkt :)
Zelfde probleem bij een klant opgelost door het draadje onder het haakje achter het schilderij uit het zicht een lap duc tape te plakken.
Schilderij hangt nu redelijk tegen de muur. Maar het is geen oplossing. :{
Jeroentje.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:04:36 #86
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108422889
is eigenlijk ook niet echt op te lossen ... Zo hebben schilderen/foto's altijd gehangen aan een dergelijk rails.

Enige opties zijn , het hang punt zo hoog mogelijk in de lijst te krijgen een stalen " draad" te nemen waar aan het einde een een haakje zit.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_108455932
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:36 schreef TR08 het volgende:

[ afbeelding ]
En naar de schoorsteen:
[ afbeelding ]

Tegenwoordig is alles met harde pijp en netjes dicht gewerkt. De dikke dingen zijn geluiddempers. Ik had kleintjes besteld maar kreeg enorme joekels voor de prijs van kleintjes. Nou ja, laat maar lopen. De ventilatie is in elk geval ook met de ventilator plankgas muisstil :)
Waar kan je dit kopen en hoe werkt het?
Ik ga thuis ook nieuwe ventilatie aanleggen en ik weet hoeveel kabaal het eerst maakte, dus zoiets lijkt me wel wat. :)
  maandag 27 februari 2012 @ 11:31:30 #88
14320 TR08
pi_108456494
Dit zijn absorptie dempers. De wol dempt de wat hoogfrequentere geluiden uit. De dempers die ik heb gekregen zijn van Spiralo, net als het kanalen werk.
pi_108507406
En merk je dat dan vooral bij het ventilatiegat IN de badkamer, of juist buiten de badkamer?

Sorry voor al mijn lastige vragen :P

Maar ik vraag me meteen af of je dan niet gewoon een stuk rockwool of isover om je buis heen kan wikkelen, want dat is dit in feite ook als ik het goed heb?
  dinsdag 28 februari 2012 @ 18:12:34 #90
14320 TR08
pi_108510125
Je merkt het beide wel. De demper bestaat uit een stuk geperforeerde pijp, daaromheen een glasvezel doek, daaromheen een laag minerale wol.

Omdat de lucht langzamer dan de geluidsnelheid door de pijpen gaat merk je zowel stroom opwaarts als stroom afwaarts wel wat effect. Stroom opwaarts (dus in de badkamer) is het effect natuurlijk wel het sterkst.

Buiten de ventilator is het sowieso vrij stil. Daarbij is bij ons het stromingsgeluid in de uitstroom pijp heel laag omdat ik daar een grote diameter gekozen heb. Als jij een lang uitstroom kanaal hebt kan ik je dat op zich ook aanbevelen.

Bij ons is het meest merkbare geluid doorgave van trilling van de ventilator naar de houten vloer.
  Moderator zaterdag 7 april 2012 @ 19:28:43 #91
92034 crew  Vonkenboer
  Milf zaterdag 7 april 2012 @ 19:43:15 #92
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_110033057
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 21:14 schreef TR08 het volgende:

afbeelding ]

Volgens mij heb ik die TV ook. O+

En updatevraag natuurlijk :)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:18:49 #93
14320 TR08
pi_111434538
Ja, er is geklust :)

Het gaat even wat langzamer nu...zowel cashflow technisch als qua persoonlijke belasting gaan we het even een tijdje wat relaxter doen. Maar daar komt wel weer verandering in.

-We hebben een nieuwe auto (geen klus maar heeft wel tijd en geld gekost)
-We hebben vloer verwarming in de woonkamer en de vloer geisoleerd
-De tuin heeft een nieuwe schutting gekregen (de oude was letterlijk zo rot dat deze omgewaaid is)
-We hebben eindelijk de pannenlatten en bomen door de kachel heen gestookt :')
-Dit voorjaar ga ik beneden e.e.a schilderen aan de buiten zijde
-Ik denk...dat ik in de zomer toch de spouw laat isoleren. Of ten minste ergens voor het nieuwe stook seizoen. Zie dit topic voor mijn persoonlijke reken model van ons huis.

Dat spouwmuur verhaal blijft zo'n wel-doen-niet-doen ( _ :')! ) verhaal dus we zien het wel. Nog even praten met de buren hoe het daar bevalt en dan de knoop door hakken. Voor het volgende stookseizoen hebben we alle tijd en het huis is er nu helemaal klaar voor.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 11-05-2012 20:27:46 ]
pi_111437123
Mag ik eens vragen wat die tuindeuren hebben gekost? Wij hebben een soortgelijke situatie en willen ook dubbele deuren met zijraampjes. Mag natuurlijk via pb :)
Hoor ik die Griekse melodie...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 07:33:12 #95
14320 TR08
pi_111451374
U heeft PM :)
pi_112301840
Nog vorderingen?
  maandag 11 juni 2012 @ 22:16:44 #97
14320 TR08
pi_112763031
Er is een update :)

We hebben eindelijk een project dat sneller liep dan gedacht. Het projectje komt hier in te liggen *;

Onze kleine man is bijna 2 maanden te vroeg geboren maar hij doet het super goed :)

Mama herstelt ook voorspoedig dus alles komt helemaal in orde.

Tuin plaatjes en zo...die komen hopelijk binnenkort. We zijn net terug van een super de luxe knuffelsessie met de kleine in het ziekenhuis en de komende 4-8 weken zullen we die tocht elke dag wel gaan maken.

Het is nu de komende tijd even rennen en vliegen met werk, huishouden, wat essentiele klus dingen en het aller allerbelangrijkste: Lieve dingen doen met de baby.

Omdat we in klussen en wonen zitten: De wieg is een Leander Cradle. Voor het ophangen heb ik hijshaken voor 800kg in onze fabriek geregeld en bij de ijzerboer een passend stuk ketting gehaald. De haken zijn wit gespoten en de ketting laten we blank.

In het plafond zit een zwaar oog in een draagbalk. De standaard van de wieg zetten we elders in huis in als de kleine thuis komt :)
  maandag 11 juni 2012 @ 22:19:38 #98
3185 Adelante
To let it go now
pi_112763243
Gefeliciteerd TR08 *O*
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  Milf maandag 11 juni 2012 @ 22:43:23 #99
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_112765152
Van harte proficiat! O+
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  FOK!fotograaf maandag 11 juni 2012 @ 22:58:45 #100
13368 NiGeLaToR
  maandag 11 juni 2012 @ 23:36:14 #101
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_112768939
Gefeliciteerd TR08!

En ook een mooi wiegje en leuke lampen
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  dinsdag 12 juni 2012 @ 08:07:33 #102
14320 TR08
pi_112774926
Die lamp is een bloem met daaronder 2 bijtjes. Echt superlief!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien vanavond nog een foto maken.

Dank voor de felicitaties :)
pi_112817936
Gefeliciteerd, geweldig nieuws! (spuit 11 :p )
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 juni 2012 @ 23:49:30 #104
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113124843
Prachtverbouwing. _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 20 juni 2012 @ 08:04:24 #105
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_113129979
Gefeliciteerd met jullie zoon TR08! Weer een nieuwe burger in onze stad :-). Wat spannend dat hij zich zo vroeg aankondigde, gelukkig gaat het goed. Geniet van deze zo bijzondere tijd!

Ik ben verliefd op de Leander wieg O+. Wij hebben 'm ook overwogen (samen met het meegroeibed) maar uiteindelijk toch voor wat anders gekozen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 22:05:55 #106
14320 TR08
pi_113163599
Weer een kleine update van de baby kamer: We hebben gordijnen opgehangen en wat extra foto's voor jullie gemaakt :)

Dit vonden we in het begin: De zoon van de oude eigenaresse heeft ons ooit nog bekend een stapel Donald Ducks te hebben uit de jaren 50/60 en dat hij zich altijd al afgevraagd had waarom er gaten in de kaft zaten :+

Toen hadden wij natuurlijk verbouwd (zie eerder in het topic, de basis van de hele eerste verdieping is qua sfeer hetzelfde). En vervolgens kwam de baby O+
Toen het kamertje in gaan richten: Een sneak preview hadden jullie al, vandaag gingen de gordijntjes erin en hebben we wat extra plaatjes gemaakt :)

Gordijnen + wieg bij gewoon avond zonlicht:

En bij lamp licht:

Dan het lampje:

Met 2 bijtjes zoals ik jullie eerder verteld had...en 1 reserve bij :')

Detail van de hijshaken konstruktie voor het ophangen van de wieg:

Ik had ergens graag nog 500kilograms hijshaken gehad (die zijn wat slanker) maar die lagen op het werk niet in de oud ijzer bak...de 800kg hijshaken passen gelukkig ook.

Onze commode:

En de wieg zelf in meer volle glorie :)

Deze voetjes komen er in te liggen :)

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 20-06-2012 22:15:35 ]
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:28:20 #107
14320 TR08
pi_113256209
En nog een recente update van de oprit:

We hadden een rij coniferen staan die zo dik geworden waren dat ze een hek begonnen te blokkeren en het ook lastiger maken de auto netjes aan de kant te parkeren.

Onze buurman had al in de planning om met een kraan zijn heg eruit te laten tillen, die heeft meteen ook bij ons het een en ander verwijderd :7

Aanschouw de destructie van onze oprit :'(

Binnenkort maar zo goed als het gaat wat zand er in knallen en de tegels wat recht leggen.

Alles is gebeurd terwijl ik op mijn werk was, het schijnt dat de kraan zo'n beetje los kwam bij het trekken van de coniferen. De wortels waren ook in tegenstelling tot de verwachting best wel wat onder de oprit door gegroeid.

Mooi is nu anders, maar dit heeft mij zeker een week getrek bespaard. Over het muurtje geen zorgen: Die was al stuk voor ze begonnen :) Hopelijk heb ik nu wat lucht om hem wat minder scheef te drukken dan hij voor de klus al zat.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:02:52 #108
14320 TR08
pi_115109035
En weer een update: Zoals jullie weten zijn we nog wat druk met de baby maar we hebben toch een en ander gedaan weten te krijgen.

In de schuur heb ik een flinke opruiming gedaan en een klusbord gemaakt. Voor alle handgereedschap behalve de schroevendraaiers heb ik nu een ophanging. Voor de schroevendraaiers moet ik nog even in de bouwmarkt kijken hoe en wat.

Het bord is heel simpel gemaakt: Een flink stuk multiplex (18mm dik oid en niet dat allergoedkoopste gele spul waar gaten in de vlakken zitten) op maat gezaagd en tegen de muur gehangen. Ik had nog keilboutjes liggen dus die maar gepakt. Een paar S10 pluggen hadden het ook wel gedaan maar dit was voor mij ff mooier.

Vervolgens ga je je gereedschap een beetje groeperen. De belangrijkste groepen hang je eerst op. Je neemt een stuk gereedschap, kijkt even hoe dat van nature hangt aan 1 schroefje en schroeft het ding tegen het bord. Sommige dingen hebben 2 schroefjes nodig, zoals lijmklemmen en de duimstok.

Vervolgens ga je bij elk ding dat je ophangt met een dikke viltstift een contour eromheen trekken zodat je weet dat dat daar hangt.

Nette rijtjes van tangen oid maak je door even met een waterpas en balpen/potlood een lijntje te trekken, dan op enigszins constante afstanden de dingen naast elkaar en de schroef steeds op de lijn :)

Boven de werkbank een TL buis gesloopt bij het verwijderen van spijkers voor de plank tegen de muur kon, al dat glas op mijn kop was niet echt lollig, volgende keer dus even uitdraaien.

Rechts onderin ga ik iets verzinnen voor de schroevendraaiers.

In een volgende post de andere update :)

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 21:21:52 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:17:25 #109
14320 TR08
pi_115109743
Dan in de woonkamer: Ik heb een steigerhouten TV meubel geklust. Ik wilde iets hebben dat bij een feestje ook gemisbruikt kan als bank dus het moet lekker sterk zijn en ook niet teveel doorbuigen.

Hij is zo uitgerekend dat als je er netjes verdeeld 5 man van 80kg op laat zitten hij in het midden 4mm door buigt.

Het meubel hangt alleen aan de muur zodat de hele vloer vrij is.

Nu buigt de voorkant natuurlijk heel ietsje verder dan gemiddeld als je precies op de voorkant gaat zitten maar het geheel is als je er normaal op gaat zitten/staan geeft hij geen krimp.

Voor de stijfheid het meubel uitgevoerd als een soort van H-balk:

Op de onderste flens van de H-balk heb ik stukken kabelgoot gemonteerd met dubbelzijdig tape. Dit op de flens aan kamerzijde en muurzijde. Ik heb steeds stukken van circa 40cm genomen. Het mooie hiervan is dat je een kabelgoot hebt waar je kabels in kunt leggen maar die je ook op allerlei plekken gewoon netjes eruit kunt laten komen voor bijvoorbeeld speakers zonder je zorgen te maken dat de hele kabel uit de goot rolt of allerlei geklooi met gaten maken in de goot, etc. Van de goten heb ik alleen de onderkanten gebruikt, de kap is eraf gelaten. De kabels blijven toch wel in de goot liggen dus dat zit alleen maar in de weg.

Let verder vooral op de multiplex plaat waar ons breedbeeld electronen kanon op gezet is: Dat is een tijdelijke oplossing. We verwachten tzt wel een keer (ooit) een flatscreen achtig iets op te hangen dus vandaar dat het meubel niet op de volle diepte van de TV gemaakt is.

Verder ga ik nog banken maken uit steigerhout, als dat klaar is weet ik wat ik aan rest materiaal heb en kan ik in plaats van die multiplex plaat iets charmanters doen. Het stekkerblok werken we dan ook wat netter weg.

We blijven op zich wel gebruik maken van een stekkerblok, dit met name omdat er een piekspanningsbeveiliger in zit. Al onze apparatuur hebben we in huis achter piekspanningsbeveiligers.
pi_115110118
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
met een koekje
pi_115110507
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:24 schreef koffielepel het volgende:
Heb je met zo'n gereedschapbord niet steeds dat je heen en weer moet lopen tussen je klus en je bord? Ik heb het bij mij in kisten omdat ik het continu ergens anders nodig heb.

En net meubel, vooral die steunplank onder je tv :P
Je heb natuurlijk onder je bord een kist staan of een emmer waar je dan t benodigde spul in doet ;)
Maar ik heb thuis ook zo een bord, en als ik aan t sleutelen ben aan mn brommer is zo een bord overzichtelijker
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:31:59 #112
14320 TR08
pi_115110535
Ik flikker per klus wat ik nodig heb gewoon in een emmer en daarna gaat het weer terug :) Voor de klussen in huis, that is. Bij klussen in de schuur blijft alles netjes bij het bord. Althans, dat is de bedoeling O-) :')
Aan het eind van de klus ben ik gelukkig wel redelijk gestructureerd met alles weer terug leggen/hangen.

Verder nog een volgende klus: De tuin.

Op zich niet veel spannends gebeurd, maar ik had al een keer verteld dat de heg eruit getrokken is en een schutting er in met de buren: Bij deze :)

Vrij simpel ding. Wat ik wel heb geeist zijn betonnen paaltjes, een betonnen balk onder het hout en een horizontale lat over de borden. Dit is het geworden. Al snel wat gaas er tegenaan geslagen met krammen zodat we hem kunnen laten begroeien. De buren hebben (denken we) bramen geplant dus die groeien inmiddels ook door de schutting heen bij ons :)

Verder zijn wel al wat inspiratie aan het opdoen voor als de kleine gaat spelen: Ik vond dit idee wel iets om in te zetten voor een zandbak :)

Tot slot heb ik de oprit weer enigszins recht getimmerd na de destructie eerder. Ik heb nul ervaring met stratenmaken. Het resultaat is ook niet top, maar het moest gewoon even snel en goedkoop. Ik had voor een halve dag werk veel slechter verwacht.

Voor:

Na:

Ooit gaat alles eruit en dan gaan we ook ineens het afschot van onze oprit inclusief het stuk richting straat netjes laten maken.

Probleem bij ons is dat de hele oprit vergeven is van de haarwortels en dat de schuur verzakt is. De oprit echt goed maken moeten we dus een keer door een pro laten doen die het ineens voor elkaar maakt :) Eentje voor later als we groot zijn :P

Tot slot is er nog een hoornaar familie bij ons aan het klussen :)

We hebben een vreselijk lelijke pergola waar een vuurdoorn overheen groeit. De pergola is inmiddels zo rot dat hij meer aan de vuurdoorn hangt dan andersom. Voor zowel de pergola als de vuurdoorn hebben we andere plannen dus onze vriendjes mogen hem lekker op eten voor hun huisje :)

Sommige mensen zijn bang voor hoornaars, het zijn echter hele lieve gave koele beesten. Laat je niet foppen door het feit dat ze groot zijn en een rood lijf hebben: Je hoeft er niet bang voor te zijn.
-Ze steken niet veel harder dan een gewone wesp
-Ze zijn mensen schuw
-Ze houden niet van zoetigheid en ander eten wat wij eten
-Ze eten gewone wespen
Hier meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)
De werksters die bij ons komen worden langzaam steeds groter, ik heb eerlijk gezegd de indruk dat ze groter worden dan op wiki aangegeven.

Hoe het ook zij: Wij zijn blij met de beesten en van wespen hebben we vrijwel nooit last in dit huis :)

[ Bericht 41% gewijzigd door TR08 op 04-08-2012 22:10:30 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:20:42 #113
14320 TR08
pi_115112992
Dan nog een laatste separate update: Ik heb een deur geklust voor de meterkast :)

Origineel was onze meterkast zo:

Toen hadden we verbouwd maar nog geen passende deur gemaakt:

Toen had ik een deur geklust waar ik best trots op ben :)

Ik heb me laten inspireren op de originele deuren in ons huis. De deur is een simpele 9mm multiplex plaat met een rechthoek van vuren latjes (60mm breed) als lijst eromheen. Tegen de latjes wat sierlijstjes gelijmd van de praxis en toen de boel in de hoogglans gezet net als al het andere houtwerk in de kamer.

De meterkast is nu net alsof hij er altijd al zo gezeten heeft al zeg ik het zelf :)
  zondag 5 augustus 2012 @ 02:32:11 #114
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_115125314
hou je van overkill of vermoed je dat de eigenaar van die voetjes gaat groeien als kool ?
:-)

van harte!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 9 augustus 2012 @ 10:31:15 #115
14320 TR08
pi_115327405
Ik hou van overkill 8-)

Het plan is natuurlijk niet om meteen hele boomstammen te nemen O~)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:36:11 #116
14320 TR08
pi_115693555
Kleine update tussendoor...ik ben stronken aan het frezen in de tuin.

Mijn vriendje in deze is een 20pk V-twin motor van Honda met daaraan een dikke plaat met mesjes.

Aanschouw de destructie van 1 halve stronk (een Sequoia) in mijn O-) onze tuin :)

In het echt ziet het er nog veel verschrikkelijker uit dan op de foto *)

Morgen doe ik er meer. De strategie wordt waarschijnlijk om eerst alle stronken tot strak op grond niveau af te frezen en dan de grond in te duiken :)

Ik moet zeggen dat ik verwacht had dat het bedienen van de machine knetterzwaar zou zijn, maar dat valt me mee. Het gaat allemaal niet vanzelf maar het is niet zo dat je een halve atleet moet zijn om dit werk te doen.

De frees is kortom dus leuk echt mannenspeelgoed. Knetterduur, dat wel maar wel gaaf :7
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:21:21 #117
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115697353
Waar heb je de frees gehuurd TR08? Bij mijn nichtje moet er nog een grote eiken stronk uit de tuin verdwijnen en mijn meneer heeft geïnformeerd naar de huur van een stobbenfrees in Raalte. Dat was inderdaad nog wel een dure grap.

Ik heb jou en je monsterlijke machine niet gehoord toen we vanavond langs jullie huis fietsten ;).

Hoest met de kleine TR08.1?
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:30:47 #118
14320 TR08
pi_115697768
Bij Workx. Is inclusief aanhangertje, slijtage kosten van de schijf zo'n beetje 210,- inclusief BTW.

115 voor de machine
15 voor de aanhanger
9% verzekering over 130,-
34,- slijtagekosten van de frees
Over het geheel van hierboven nog 19% BTW.

Zoiets.

Bij ons is vanavond niet zo heel veel gefreesd. De frees had enige reparatie nodig (foei Workx o|O ) dus dat heeft wat tijd gekost. Is wel uitstekend opgelost moet ik zeggen dus verder geen klagen.

Verder moest mama even weg dus TR08.1 is vanavond even druk met lekker bij pappa liggen en lief te zijn *;

Morgen weer knallen :7

Hoe is het met jouw huisje? Ik zie dat jouw topic volgelopen is...al een jaar ofzo :)

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 17-08-2012 22:42:48 ]
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:16:12 #119
14320 TR08
pi_115711188
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:39:34 #120
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115711840
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij freest! :P

Ik ben nog moed aan het verzamelen om een nieuwe topic te openen :P. Na de zomer begint mijn lief aan de zolderverdieping, daar zijn twee slaapkamers en een overloop die we nu enkel als opslag voor nog niet uitgepakte verhuisdozen gebruiken :') . Goede aanleiding voor een nieuw volgnummer in de reeks!
pi_115713210
Er is weer veel gebeurd sinds de laatste keer dat ik keek. De meterkast is heel netjes geworden :)
Ben benieuwd naar je verdere klussen, en wat je met de tuin gaat doen!
Groeten van een mede-Almeloer :)

(wij zijn ook nog steeds met ons huis bezig, maar de puf om een topic te openen heb ik nog niet gehad. Wel heel leuk om te lezen!)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:55:59 #122
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_115713704
Drie op een rij! (Almelo ;))
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:35:08 #123
14320 TR08
pi_115714599
Onze kleine is druk met papa knuffelen terwijl mama even de deur uit is dus tussen het opruimen door maar even een update :)

Onze voorlopige plannen met de tuin:

-Voortuin even dicht tegelen en voorlopig laten voor wat het is. Geen bijzondere plannen, die ontwikkelen we later nog een keer.

Dan de achtertuin:
We willen met een tuin architect eens gaan kijken wat goede plannen zijn, maar bij deze alvast een idee van onze eigen wensen:
Hier komt een overkapping.

De overkapping komt op de hoogte van de dakrand van de bijkeuken. De boei wordt net zo uitgevoerd als de boei van de bijkeuken zodat het 1 geheel wordt. Een dak van glazen platen (oid) met daaronder zonwering. Ik denk momenteel aan het klussen van iets met houten lamellen, maar we moeten even kijken wat of er redelijkerwijs mogelijk is.

Hier komt een pergola die we laten overgroeien met de blauwe regen:

Het terras zou ik graag met van die zwart-witte tegels bekleden in dambord motief. We hebben hele mooie oude tegeltjes, ik weet niet precies voor hoeveel m2 dus...kiek'n wat't wodt zoals we in Twente zeggen. Soort van zit/eet hoekje dus en lekker uit de zon. Tegen de muur van de bijkeuken waarschijnlijk een lavet.

Dan dit terras:

Gaat grasveld worden met een paadje. Gras is stukken vriendelijker dan die grind tegels en onze kleine man kan daar dan lekker spelen :)
De muurtjes gaan waarschijnlijk verzet worden zodat de grens gras-beplanting wat anders komt te liggen dan nu. Het wordt allemaal wat ronder en zo...

In het midden van het terras een houten boog waar we een schommel aan kunnen hangen.

Pics zijn nog van hoe de tuin was bij aanschaf. Aangezien de aller allerliefst baby van de hele wereld nu op mijn schoot ligt te slapen kan ik even geen rondje maken voor nieuwe pics met uitleg *;
pi_115715040
Poeh, nog een hele klus! Maar voordeel is wel dat je het meteen kunt maken zoals je het hebben wilt.
Wij hebben bv een beetje klassieke tuin met rozen, hortensia's en klinkerpaadjes. Leuk, maar daarvan zeg je niet meteen 'afgraven en opnieuw beginnen.'

Overkapping van glas hebben wij trouwens ook meteen achter de keuken (noordkant), dat is echt geweldig. Watmte blijft er 's avonds onder hangen waardoor je veel langer buiten kunt zitten. En een regenbuitje deert je ook niet :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:25:33 #125
14320 TR08
pi_115717475
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
pi_115717637
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 16:25 schreef TR08 het volgende:
Ach...we hebben wel even tijd. Het hoeft niet allemaal volgende week af :)

Ik denk dat die overkapping er misschien pas in 2014 komt. Gewoon 1 stap tegelijk :)
Dat houdt het ook leuk hoor - als alles in 1x klaar is heb je ook niks meer om naar uit te kijken :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:03:57 #127
14320 TR08
pi_115721555
Nog even wat anders...iemand belang bij een grote stapel keien en/of spoorbielzen?

Gratis op te halen bij huize TR08 :)
  Moderator zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:09:02 #128
92034 crew  Vonkenboer
pi_115721720
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:16 schreef TR08 het volgende:
Ik frees het ergste zei ik vanmorgen... *)

En dit was het resultaat :7

Geslachtofferd zijn de stronken van:
-Een sequoia
-Een treurden
-3 coniferen
-Een taxus
-Een apenboom
-Een ceder
-Iets onbekends wat rook naar naaldhout
-Een hardhouten paaltje dat ik niet uit de grond kreeg
-Nog wat vage dikke wortels met onbekende oorsprong

Ongeveer in een halve dag werk. Nu hopen dat het opruimen ook zo snel gaat.

Prijzen die ik via via vernam van mensen die het door een hovenier hebben laten doen lagen rond de 50,- per stronk.
Ik heb er voor goed 200 ongeveer 10 gesloopt dus 300,- bespaard. Die machine is zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest :)
Dat je nog zin hebt om met dit weer volop in de tuin bezig te zijn !
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:15:27 #129
14320 TR08
pi_115725485
Zin hebben was vandaag even niet het doorslaggevende argument...heb me maar even ergens toe gezet en met goed resultaat :)

Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
pi_115725964
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:15 schreef TR08 het volgende:
Ben gelukkig vanuit mijn werk gewend om bij warme omstandigheden te werken :)
Je bent brandweerman? :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:29:46 #131
14320 TR08
pi_115726044
Ik inspecteer af en toe stoomketels. Die zijn vaak nog tegen de 45-50 graden als je je kop er in steekt :)

Sowieso zijn ketelhuizen (met name van elektriciteits centrales) bovenin echt knetterheet.

Daar is dat zonnetje van vandaag niks bij.
pi_115726246
quote:
Mij krijg je met deze temperaturen echt niet aan het werk :@
Vanmorgen laminaat gelegd in de lange werkbroek lekker zacht de knieën rustend op de schuimrubber knielappen. Was erg blij dat het er in lag om 12 uur. Na anderhalve dag boven en beneden in alle kamers laminaat mogen leggen.
Waterkoeling vanuit de rug langs......... aan de voorkant de koppakking verschrikkelijk lek.

Sociaal project wat absoluut deze dagen moest gebeuren. Kon even niet anders.
Jeroentje.
pi_115726253
Oh ok vandaar :) - maar ik doe het je niet na, een paar boompjes ontstronken bij 30+ graden...
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:58:59 #134
14320 TR08
pi_115727275
Je went jezelf op gegeven moment een bepaalde pas aan...niet te snel, veel en op tijd drinken. En je leert aan te voelen komen wanneer je een stapje terug moet doen.

In de meer extreme omstandigheden (bij een werkend branderfront in de woestijn bijv.) krijgen collega's van me vaak een assistent die heen en weer loopt met flessen water. Maar dat is wel zo ongeveer zo extreem als het wordt.

In mijn vak zijn de 2 grote extremen:
-Steigerbouwers die de ketel in moeten zodra deze onder de 60 graden komt: Die moeten steeds 15 minuten erin en dan een half uur eruit
-Lassers die in grote voorgewarmde rompen moeten lassen. Die hebben van die hittewerende pakken met externe ventilatie en die moeten er dan ook steeds na 10 minuten oid weer uit. Zo'n romp moet soms voorgewarmd tot 150 graden voor je mag lassen dus dat is echt geen pretje.

Daarbij was ik zo slim om iets na 8 uur te beginnen, toen ik klaar was was het nog niet op het heetst van de dag.

Troep ruimen achteraf viel me zwaarder dan het frezen eerlijk gezegd :)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:14:12 #135
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115727897
quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 19:44 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens nog ervaring met verschillende boenmachines en olie op houten vloeren? We hebben de vloer tot nog toe met de hand geboend maar dat wordt niet zo mooi. We zoeken nu een machine om het beter te krijgen.

Grootste probleem met de hand is dat je strepen houdt van dat je er zelf overheen gekropen/gelopen hebt tijdens het boenen. Met de machine wrijf je het beter in. Als we een machine kopen willen we wel iets degelijks hebben. Hoeft niet nieuw maar wel kwaliteit.
Nou, je kan het wel met de hand netjes krijgen maar dan moet je alle natte oppervlakken goed uitpoetsen met een droge doek, voor het aantrekt. En uiteraard niet over de natte delen heen lopen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 10:28:30 #136
14320 TR08
pi_115739949
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
pi_115740159
Ay... Sterkte! Maar niet vreemd na het rooien van 10 bomen ;)
  Moderator zondag 19 augustus 2012 @ 11:00:48 #138
92034 crew  Vonkenboer
pi_115740507
quote:
99s.gif Op zondag 19 augustus 2012 10:28 schreef TR08 het volgende:
Ik wil even melden dat ik spierpijn heb....in mijn rug. Echt alleen in mijn rug maar dan wel van mijn stuit tot en met mijn nek :')
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
  zondag 19 augustus 2012 @ 11:35:25 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_115741198
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe zou dat toch kunnen komen :P
Sterkte !
Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
  zondag 19 augustus 2012 @ 12:40:03 #140
14320 TR08
pi_115742679
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog een kleine opkomst is :+ *O*
Jaaaaahaaaaa... Papa heeft mama *; o|O ~O> gedaan O-)

Nog nooit zo veel moeite gehad onze kleine te tillen :')
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:00:42 #141
14320 TR08
pi_116203401
Vandaag weer een kleine update:
-Onze nieuwe schoorsteen is voor het eerst geveegd. Nooit eerder een schoorsteenveger langs laten komen dus ik wilde wel eens weten hoe dat zou gaan.

Her en der info in gewonnen: Een collega van me beveelde Jacosta (Enschede) aan, die hadden bij hem goed en netjes werk geleverd. Deze daarom ook maar bij mij laten komen :) Kosten voor het vegen waren 40 euro en ze waren heel snel en netjes klaar :)
Eerder had hij een andere gehad (met verwaarloosbaar prijsverschil) en die had er een ontzettende tering bende van gemaakt. Voor 40 euro ga ik liever op safe dus toen deze firma laten komen :)

Zie hier de truc om de woonkamer schoon te houden:

Verder nog een andere thermostaat geregeld (tweedehandsje voor 20,-). Ik zit op mijn werk naast een oud Nefit Ingenieur die mee ontwikkeld heeft aan mijn ketel (Ecomline HRC30). Na rijp beraad met deze man gegaan voor een Nefit Moduline 30. Deze is rond dezelfde tijd als mijn ketel ontwikkeld en heeft ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij als nerd en voor mijn ketel is dit de beste keus qua thermostaten :)

Enige nadeel van de thermostaat is dat het bedienen van de geavanceerdere functies wat complex is.
Als je hem heel eenvoudig wilt gebruiken heb je gewoon de temperatuurknop die je op een temperatuur zet en dan stookt hij daar wel heen. Net als bij elke andere klassieke thermostaat.

Hij heeft de mogelijkheid om 70 schakelpunten voor temperaturen in de week in te programmeren en ook mogelijkheden om het verwarmen van de warm tapwater boiler uit te zetten bij het inschakelen van de "ECO" stand (=minimum temperatuur voor de woonkamer + evt tapwater verwarming uit). Daarmee meteen de eerste blunder gemaakt:
-Ik ging er vanuit dat de boiler zou afkoelen totdat je gaat tappen en dat de ketel bij tappen meteen zou gaan stoken.
Dat is niet het geval. De ketel heeft geen tap detectie, er wordt alleen gemeten aan de temperatuur in het vat. De ketel weet dus feitelijk niet of je warm tapwater uit je kraan wil of dat de boiler gewoon is afgekoeld.
Lang verhaal kort: Vanmorgen sta ik onder de douche, eerst lekker warm, toen kouder kouder kouder....en toen maar heel snel onder de douche uit :')
Ik heb dus eerst nog even op het laatste restje warm water kunnen douchen en toen was de buffer op >:O

Misschien maar eens kijken of ik hier slim gebruik van kan maken bij weekendjes weg oid.

Oh ja en maandag komen ze de spouw isoleren :)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:24:41 #142
14320 TR08
pi_116204853
Nog iets anders mbt het schoorsteen vegen:
Jacosta attendeerde me erop dat mijn schoorsteenklep wat vast geroest zat. Aan het eind van het stookseizoen bewoog hij nog gewoon maar goed, misschien is hij wat vast gecorrodeerd, laat maar zien :)

Toen het volgende gevonden:

De corrosie lijkt wel wat op wat ik soms aan de rookgaszijde van gas- en biomassa gestookte ketels aangetroffen heb (industriele ketels van een paar MW en groter)

Meestal door leeftijd en door een wat hoge vuurhaard belasting. Bepaalde corrosieve delen van de brandstof kunnen e.e.a versnellen. Hout heeft onder andere een beetje chloor in zich dat in de as zit.
Afbladderen en uiteraard wat as op de bovenkant:

Rood verbrande onderzijde:

Afgelopen seizoen heb ik soms vrij hard lopen stoken, ik denk dat ik daarmee het bladderen en licht verbranden van de kacheldelen veroorzaakt heb. De panlatten gingen bijvoorbeeld als een tierelier met hele intense stralingswarmte.

Omdat ik een ketel man ben (dus professioneel pyromaan) is de gewenste conclusie uiteraard niet dat hij iets vochtig is geworden door inregenen (ik heb immers al lang een regenkap), maar dat de man des huizes uitstekend weet hoe hij goed de fik erin moet krijgen :7

Verder geen zorgen hierover: Keertje afborstelen, klep weer gangbaar maken en klaar :)
  maandag 3 september 2012 @ 08:11:12 #143
14320 TR08
pi_116336497
De spouwmuur isolatie is begonnen...en onze kleine slaapt dwars door de herrie van het gaten boren heen 8-)
pi_116336558
ai, spouwmuur isolatie... tempexbolletjes of glaswolvlokken?
  maandag 3 september 2012 @ 08:25:45 #145
14320 TR08
pi_116336604
Glaswol :)

Hoezo ai?
  maandag 3 september 2012 @ 08:37:16 #146
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_116336706
Briljant topic TR08! _O_
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_116336788
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 08:25 schreef TR08 het volgende:
Glaswol :)

Hoezo ai?
Vanuit mijn werk zie ik veel problemen met naisolatie, voornamelijk met betrekking tot de spouwankers. Doordat je naisoleert is ventilatie in de spouw niet meer mogelijk, waardoor deze vaak nat blijft. En stalen spouwankers met vocht gaat niet zo goed samen.

Om maar niet te spreken van mogelijke vochtproblemen die je binnen kan krijgen.

Enig voordeel is dat oude huizen bijna altijd een vertind binnenblad hebben.
pi_116337106
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.

Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.

Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.

Enig voordeel bij woonhuizen is dat het vrij kleine vlakken zijn en niet zo hoog. Als je dit (of volledig doorgeroeste ankers) aantreft in een gebouw van 9 bouwlagen dan weet je wel hoe laat het is :)
  maandag 3 september 2012 @ 14:17:00 #149
14320 TR08
pi_116344124
Ik heb een huis met vertind binnenblad en een redelijk brede spouw.

Vocht problematiek hebben we hier eigenlijk niet, de kruipruimte is kurkdroog. Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.

Hoe het ook zij: De isolatie zit erin :) Vanavond hopelijk pics :)

Andere topics van mij hierover nog ter info:
Garantie en aandachtspunten spouwmuur isolatie
Spouwmuur gas besparings calculator geklust
pi_116344297
quote:
99s.gif Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef TR08 het volgende:
Vocht door regen heb ik me redelijk in verdiept, daar maak ik me ook geen zorgen over.
Mag ik vragen waarom? Gevel geimpregneerd en nieuw voegwerk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')