Met het stookseizoen in aantocht heb ik weer een energieklus gedaan

In de vloerverwarming is een tussenkoeler ingebouwd voor de badkamer. Wat is daarachter nu het idee zul je denken: Dat zit als volgt.
-Het vloer verwarming systeem in mijn huis bestaat uit 1 verdeler met temperatuur regelaar
-Aan die verdeler hangen 2 dingen:
* De badkamer (optimale water temp 35-40 graden)
* De woonkamer (optimale water temp > 40 graden)
Dat matcht dus niet helemaal met elkaar. Ik wil de woonkamer warmer water geven dan de badkamer en ik kan -in verband met de pompkarakteristiek en de layout van de badkamer- de badkamer niet in serie zetten met de retour van de woonkamer (dat was het andere alternatief geweest

)
Dus dan moet het anders. En dan gebruiken we een truukje dat ook in elektriciteitscentrales veel gedaan wordt:
![2sbkhgx.jpg]()
De hete aanvoer wordt gekoeld met de koude retour. De gekoelde aanvoer wordt vervolgens weer iets verder afgekoeld door de vloer. Op de weg terug wordt ze weer opgewarmd door de hete aanvoer.
Ik heb de warmtewisselaar zelf geklust door 2 concentrische pijpen te nemen (12mm en 15mm). Tussen de 2 zit een hele nauwe spleet waar het water doorheen kan. Om dit te kunnen maken heb ik 2 12x12x15mm T-stukken uit laten draaien zodat de 12mm binnenpijp er gewoon helemaal doorheen gestoken kan worden.
![doo3er.jpg]()
Zo ziet het eruit met beide pijpen in het T-stuk
![34rjceh.jpg]()
Aan de uiteinden van de warmtewisselaar heb ik koppelingen gemaakt voor flexibele PE-RT 16mm slang om de boel tussen de verdeler en de badkamer te knopen:
![1e2tkg.jpg]()
En nog aftapjes misbruikt als ontluchters. Bij het ontluchten bleek wel dat dit geen overbodige luxe was

![2vcgww3.jpg]()
De wisselaar zelf heb ik 2 meter gemaakt. Samen met de uitstekende delen
(oh wat zijn die goed gemaakt
) past het net bij de verdeler:
![2n7njf6.jpg]()
Links hangen de slangen naar de verdeler, rechts de slangen tbv ontluchten/aftappen.
Toen uiteraard meteen getest (en de woonkamer snoeiheet gemaakt

) tot er een stabiele situatie was.
Het resultaat:
![2hdwled.jpg]()
De scherpe opletter (elke fokker dus) ziet dat het verschil tussen warm en koud aan in- en uitlaat 1 graad verschilt. Mogelijk was de situatie tijdens het meten nog net niet 100% stabiel, daarbij heb je een kleine meetfout en een beetje warmteverlies in het systeem.
Die ene graad "fout" is dus alleszins acceptabel voor de spullen die ik heb.
Vooraf had ik de warmtewisselaar uitgerekend op een temperatuurverschil van 10 graden: Ofwel de opgewarmde retour zou een temperatuur verschil van pakweg 10 graden moeten krijgen met de hete aanvoer. Om deze nadering te krijgen had ik 2.03m aan warmtewisselaar lengte nodig. Die laatste paar cm zitten dan in de afrondings marge.
De uiteindelijke gemeten verschillen waren 8C zoals je op het schema ziet, dus hij doet het heel iets beter dan verwacht

Hoeveel de badkamer vloer de temperatuur omlaag trekt hangt weer af van hoeveel water ze krijgt en hoe makkelijk ze de warmte af staat. Als er weer koude dagen komen gaan we de badkamer verder finetunen. Als ik de waterhoeveelheid voor de badkamer iets knijp zou de temperatuur van de retour moeten zakken. De hete aanvoer wordt dan ook verder gekoeld. Voor nu functioneert het aardig, we laten het even zoals het is
[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 20-10-2012 17:19:00 ]