abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 oktober 2012 @ 21:28:59 #201
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_117872422
Net een kleine meting gedaan van ons energie verbruik tijdens douchen :)

Ik heb 2 minuten getimed. Zowel bij gas als water.
Waterverbruik: 17 liter in 2 minuten
Gasverbruik: 71 liter in 2 minuten

Kosten water is bij ons 1.03/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht
Kosten gas zijn bij ons 0.1739/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht

Enig omrekenwerk (elke Fok!ker kan dat natuurlijk zo uit zijn hoofd mee doen) geeft bij 30 min/dag douchen een gasverbruik van circa 1m3/dag en een waterverbruik van circa 255 liter.

Vroeger werd er bij ons langer gedouched. Nu wat korter maar de kleine moet af en toe in bad. Uiteraard is er ook gasverbruik tbv koken.

Samen heb ik dan ons historische gasverbruik van pak-hem-beet gemiddeld 1.4m3/dag voor niet-stook gerelateerde dingen wel netjes verklaard denk ik.

Kosten voor douchen zijn bij 30 minuten/dag zo'n beetje 22 euro/maand. Dus pak hem beet 70 cent per minuut per dag. De ketel levert ongeveer 19kW tijdens douchen.

Dan komen we ook weer even terug bij het verhaal van leidingen isoleren en zo.....ik ben van plan op termijn de heetwater leiding van de ketel richting de badkamer te isoleren. Dit is bij ons goed 20 meter. De ketel zit erg ver van de badkamer.

Totaal warmteverlies van die leiding is bij volledig warme leiding berekend op circa 600-700W. Dit met de aanname dat er een convectie verlies is van 15W/m2K. Bij warme leidingen in industrie en stoom installaties zie je dit soort warmteverliezen vaak wel ongeveer terug.

Dit betekent dat tijdens het douchen ongeveer .65/19kW=3.4% warmte verloren gaat in de leiding.
Op maandbasis 3.4% van de kosten tbv tapwater dus zeg ongeveer E0.75 per maand.

Isoleren kost een paar tientjes dus terug verdienen is een paar jaar.

Voor terugverdienen hoeven we dit dus niet echt te doen. Helemaal als je bedenkt dat een groot deel van de verloren warmte weer rechtstreeks bespaard wordt op het stoken.

Als het doorgaat is de voornaamste reden dat de warm waterleiding een goed uur warm genoeg zal blijven om direct weer door te douchen. Als we dus na elkaar douchen hoef je niet weer eerst een paar minuten te wachten voor je warm water hebt.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:47:58 #202
14320 TR08
pi_118211291
Met het stookseizoen in aantocht heb ik weer een energieklus gedaan :)

In de vloerverwarming is een tussenkoeler ingebouwd voor de badkamer. Wat is daarachter nu het idee zul je denken: Dat zit als volgt.

-Het vloer verwarming systeem in mijn huis bestaat uit 1 verdeler met temperatuur regelaar
-Aan die verdeler hangen 2 dingen:
* De badkamer (optimale water temp 35-40 graden)
* De woonkamer (optimale water temp > 40 graden)

Dat matcht dus niet helemaal met elkaar. Ik wil de woonkamer warmer water geven dan de badkamer en ik kan -in verband met de pompkarakteristiek en de layout van de badkamer- de badkamer niet in serie zetten met de retour van de woonkamer (dat was het andere alternatief geweest ;) )

Dus dan moet het anders. En dan gebruiken we een truukje dat ook in elektriciteitscentrales veel gedaan wordt:

De hete aanvoer wordt gekoeld met de koude retour. De gekoelde aanvoer wordt vervolgens weer iets verder afgekoeld door de vloer. Op de weg terug wordt ze weer opgewarmd door de hete aanvoer.

Ik heb de warmtewisselaar zelf geklust door 2 concentrische pijpen te nemen (12mm en 15mm). Tussen de 2 zit een hele nauwe spleet waar het water doorheen kan. Om dit te kunnen maken heb ik 2 12x12x15mm T-stukken uit laten draaien zodat de 12mm binnenpijp er gewoon helemaal doorheen gestoken kan worden.

Zo ziet het eruit met beide pijpen in het T-stuk

Aan de uiteinden van de warmtewisselaar heb ik koppelingen gemaakt voor flexibele PE-RT 16mm slang om de boel tussen de verdeler en de badkamer te knopen:

En nog aftapjes misbruikt als ontluchters. Bij het ontluchten bleek wel dat dit geen overbodige luxe was :)

De wisselaar zelf heb ik 2 meter gemaakt. Samen met de uitstekende delen (oh wat zijn die goed gemaakt :') ) past het net bij de verdeler:

Links hangen de slangen naar de verdeler, rechts de slangen tbv ontluchten/aftappen.

Toen uiteraard meteen getest (en de woonkamer snoeiheet gemaakt :+ ) tot er een stabiele situatie was.

Het resultaat:

De scherpe opletter (elke fokker dus) ziet dat het verschil tussen warm en koud aan in- en uitlaat 1 graad verschilt. Mogelijk was de situatie tijdens het meten nog net niet 100% stabiel, daarbij heb je een kleine meetfout en een beetje warmteverlies in het systeem.
Die ene graad "fout" is dus alleszins acceptabel voor de spullen die ik heb.

Vooraf had ik de warmtewisselaar uitgerekend op een temperatuurverschil van 10 graden: Ofwel de opgewarmde retour zou een temperatuur verschil van pakweg 10 graden moeten krijgen met de hete aanvoer. Om deze nadering te krijgen had ik 2.03m aan warmtewisselaar lengte nodig. Die laatste paar cm zitten dan in de afrondings marge.

De uiteindelijke gemeten verschillen waren 8C zoals je op het schema ziet, dus hij doet het heel iets beter dan verwacht :)

Hoeveel de badkamer vloer de temperatuur omlaag trekt hangt weer af van hoeveel water ze krijgt en hoe makkelijk ze de warmte af staat. Als er weer koude dagen komen gaan we de badkamer verder finetunen. Als ik de waterhoeveelheid voor de badkamer iets knijp zou de temperatuur van de retour moeten zakken. De hete aanvoer wordt dan ook verder gekoeld. Voor nu functioneert het aardig, we laten het even zoals het is :)

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 20-10-2012 17:19:00 ]
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:25:09 #203
14320 TR08
pi_118217799
Laatste klusje van de dag....

1 klein radiatortje zat nog vast met een tiental meter (bijna) aan ongeisoleerde flex leiding die los op de grond in de kruipruimte lag. Dit was vorig jaar een spoedje en dat is blijven liggen.

Die ook nog even ingekort en van isolatie voorzien.

Warmteverlies van de leiding in de kruipruimte zou waarschijnlijk zo'n beetje 200W zijn, dus hier weer mooi een kleintje gepakt :)
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:28:03 #204
3185 Adelante
To let it go now
pi_118217944
In onze kelder/kruipruimte lopen al die flexibele leidingen zo door de ruimte, scheelt isolatie van zo'n buis zo veel? Dan ga ik maar even wat meters van dat spul aanbrengen :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:34:05 #205
14320 TR08
pi_118218257
Allereerst: Terwijl ik dit typ heeft het topic zo'n beetje 30.000 views :) Bedankt voor de belangstelling allemaal. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Over het warmteverlies:

Je kunt zo'n beetje -orde grootte- 15W/m2K rekenen.

Ergo: Reken de vierkante meters buis oppervlak op (pi x D x L)
Ik heb een temperatuur verschil van 30 graden genomen (45 CV, 15 kruipruimte)
Dan zit je op 450W/m2 buis.

Bij een ongeisoleerde vloer komt een deel weer terug je kamer in omdat je kruipruimte zo lekker warm is.

Schat maar even wat het bij jou kost.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:49:49 #206
3185 Adelante
To let it go now
pi_118218960
Mijn kruipruimte wordt niet warm want 1,75m hoog :+. Houten vloer is niet geisoleerd dus ik denk dat zowel buisisolatie als onderkant vloer isoleren me veel comfort en besparing gaat geven :P

30.000 views *O*
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:12:36 #207
14320 TR08
pi_118222460
Het is slecht, ik weet het maar:

Ik heb hem zelf even naar de 30k ge F5-t

Ik kon niet slapen met de gedachte om bij 29989 views naar bed te gaan :')
pi_118222943
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:12 schreef TR08 het volgende:

En terecht! Volgens mij heb ik dit topic ook al vaak geopend in de hoop weer leuke updates te zien.
pi_118227798
Indrukwekkend hoor, wat je allemaal doet!

(+1 view :P )
  Moderator zondag 21 oktober 2012 @ 13:25:27 #210
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_118238307
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:12 schreef TR08 het volgende:

Ik dacht al wat is dit topic plotseling populair ;) :P

De leidingen die achter je zelf gefabriekte warmtewisselaar zitten worden die nog vastgezet ? Of blijven die kusstof leidingen zo "zweven" :?

Verder moet ik zeggen dat dit een erg interessant topic blijft om te volgen :)
Ga zo door zou ik zeggen !
  maandag 22 oktober 2012 @ 08:33:14 #211
14320 TR08
pi_118270349
De rode slangen worden nog vast gemaakt. Ik moet nog zien wat praktisch is. De slangen tbv het aftappen moeten ook nog even netjes vastgezet, die draai ik nog naar links.
pi_118488469
Een korte vraag m.b.t de investering voor de TS.

Ben je nu mee kwijt aan deze algehele renovatie van de woning dan je verwacht had of valt het nog binnen de marge die je vooraf had berekend?

De reden van deze opmerking is omdat sommige mensen erg volhardend zijn in het "afmaken" van hun woning en daarbij niet meer hun financieel plaatje in het oog houden en uiteindelijk later de woning dan toch weer van de hand moeten doen.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2012 08:26:29 ]
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:16:17 #213
14320 TR08
pi_118505192
De investering is duurder geworden dan vooraf berekend. Uiteraard :P

Gevolg wat wij hebben voor ons financiele plaatje is dat groot verbouwen momenteel op een laag pitje staat. We gaan nu gewoon langzamer door dan eerst omdat we nu eerst sparen en dan bouwen.

De belangrijkste spoed eisende dingen zijn klaar en we zijn gelukkig niet zo ver gegaan dat we ons zorgen moeten maken om geld nu :) Ik heb anderen dat wel eens anders zien doen.
  maandag 5 november 2012 @ 20:54:35 #214
14320 TR08
pi_118865688
Nou...weer een update.

Het schilderwerk van de boeien heeft wat "uitdagingen". Of ik dat de schilder aan kan rekenen is me niet duidelijk, maar hier en daar komt de verf van het hout af.

Zie hieronder een voorbeeld:

Op een aantal plekken komt de verf zo van het hout af gebladerd dat er kaal hout onder vandaan komt. Dit is rondom het huis zo. Ik heb die plekken afgestoken. Er zitten daar circa 5 verschillende verflagen over elkaar heen.

Alles is afgestoken, gladgeschuurd tot alle verf vast zat en dan in de grondverf (sigma vorlack) gezet.
Hopelijk houdt dit het wel wat beter. In elk geval zit de grondverf direct op het kale hout.

Dan nog iets anders: Ik zag de expansie rubbers van de zinken dakgoot en volgens mij hoort daar nog iets overheen.

Als ik dit zo bekijk kan er in theorie zo water onder regenen en tussendoor sijpelen toch?
pi_118905564
Dat verfwerk is waarschijnlijk losgekomen door vochtig hout eronder. Kan een lekke naad of lek zinkwerk zijn.

Wat je warmtewisselaar betreft: vanuit exergetisch oogpunt ben je dus verkeerd bezig geweest. Zonder machine ertussen, energie van heet naar koud laten stromen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 17 november 2012 @ 20:39:36 #216
14320 TR08
pi_119323227
En wat maakt de exergie in deze uit? Alle warmte die nu minder naar de badkamer gaat gaat 1:1 richting de woonkamer. Dat is precies de bedoeling.

De exergie (ofwel de maximaal bruikbare hoeveelheid bruikbare warmte in deze) blijft dus gelijk en komt juist voor een groter deel dan eerst aan op de plek waar ze wezen moet. Mijn exergetisch rendement is dus eigenlijk gestegen :)

Maar even over de verf die los komt:
We hebben bij het vervangen van het dak rond de volledige 2 onder 1 kapper de zinken goten vervangen. Even aangenomen dat het metaal nog goed is zou er dus een probleem moeten zijn met de verwerkings wijze. Dan zou ik dus ook moeten verwachten dat de verf er bij de buurman net zo hard af komt als bij mij.

Hij heeft niet geschilderd sinds de dak revisie. Als hij ook dezelfde verf problemen heeft moeten we dus maar eens gaan praten met de man die de goten gelegd heeft?

Voor zover ik kan zien zit zijn verf er nog goed op trouwens....
  vrijdag 28 december 2012 @ 20:03:24 #217
14320 TR08
pi_120877541
Weer een kleine update:

Ik heb ons TV meubel wat verder afgeklust:

Er zijn vakjes onder gekomen voor de audio- en videoapparatuur.

Nu is het nog wat te ondiep voor de computer die er in staat, maar op termijn verwachten we het volgende er in te hebben:
-Versterker (nieuwe)
-Mediaspeler
-Digitale TV decoder
-DVD speler
-Spelcomputer

De TV wordt op termijn vervangen met een platterige als we weer een kabel TV abbo nemen. om de kleine tevreden te houden O-)

Verder hebben we gordijnen geplaatst in de erker :)
Voor:

na:

Scheelt iets in de voelbare warmte en het scheelt een heleboel in hoe donker de kamer 's avonds overkomt. Het zijn vouwgordijnen geworden van een lokale gordijnenmaker.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 20:18:31 #218
14320 TR08
pi_123218808
Ik heb iets gaafs gedaan :)

En zo meteen post ik wat dat is :P

En het heeft hiermee te maken...

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 22-02-2013 20:25:24 ]
  vrijdag 22 februari 2013 @ 20:43:17 #219
14320 TR08
pi_123220105
Ik heb iemand langs laten komen met een warmtebeeld camera. Viavia wilde diegene dat voor een leuk prijsje doen dus mooi een middagje foto's in en om het huis geschoten. Het doel was tweeledig:
-Het is gewoon donders interessant
-Mocht ik tijdens de verbouwerij ergens wat warmte lekken hebben laten zitten die te voorkomen waren geweest dan zou ik ze bij deze vinden :)

Conclusie van het geheel -tot nu toe- is dat ik nergens meer grote warmte/kou lekken heb op de plekken waar we verbouwd hebben. De warmtelekken die er nog zijn waren al bekend:

Voor de sessie begon heb ik in het hele huis alle deuren geopend en alles in 24 uur gelijkmatig op 17 graden laten komen zodat je beelden niet vertroebeld kunnen worden doordat je verschillende ruimtes op verschillende temperaturen stookt.

Onze erker en voordeur (en WC raampje):

De raampjes van de dak kapellen: (onder het dakje blijft gewoon wat warmte hangen)

De kruipruimte zuigt bij de erker blijkbaar lucht aan gezien de donkere opening:

Klassiek raambeslag geeft toch wat extra lekken:
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:07:45 #220
14320 TR08
pi_123221366
Kleine serie foto's binnen:
CV aanvoer en retour leiding: (Je bent ketelnerd of je bent het niet :+ )

Dakconstructie zolder:

De kelder zuigt wat koude lucht aan via deze pijp. Dit is prima voor de houdbaarheid van de levensmiddelen in de kelder dus mooi zo laten. Daarbij moet de lucht die we het huis uit ventileren met de mechanische ventilatie toch ergens naar binnen en dan het liefste hier :)

Boven de tuindeuren zit een hele grote massieve beton latei. Erg lelijk van buiten en koud van binnen.

Het WC raampje is origineel enkel glas in lood:

Vloerverwarming in de badkamer:

En last but not least: de gepatenteerde TR08 ontworpen vloerverwarming in de woonkamer. Zie eerder in dit topic :)
pi_123225123
Damn wat gaaf! Complimenten en zeer leuk idee met die camera.

Straks ook maar eens kijken of ik er eentje kan scoren :) Voor de fun!

Die ramen zijn interessant, daar moet ik ook nog flink op focussen zie ik nu. Verder zie je goed het resultaat van isoleren.

Goed bezig hoor!
Laat die handjes wapperen!
pi_123225523
Hele mooie opnames. Wordt interessant om dat bij mijn 100 jaar oud ehuis te gaan doen. Glas in lood, lateien, kelder....etc. Hoe krijg je die afbeeldingen (in jpeg ?) op je computer vanaf de camera? Chips?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123226313
Gewoon met een sd kaartje en de bijbehorende software.

Mooie plaatjes tr08. :) Toevallig heb ik gisteren zelf ook een rondje gemaakt met een warmtebeeldcamera. Na het isoleren doe ik het opnieuw om te zien of ik er iets mee opgeschoten ben.

Hetis echtsuperleuk speelgoed.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 12:38:56 #224
14320 TR08
pi_123236584
Dit is geschoten met een Testo camera. De camera is knetterduur (duizenden euro's) maar de software is gratis te downloaden.
  zondag 24 februari 2013 @ 13:06:55 #225
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123272122
Mooie Nefit ook. :P Wel een gaaf idee, met zo'n camera. Eens kijken of ik die van de zaak kan lenen.
Wij hebben een Testo 890, schijnt ook wel goed te zijn.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:29:38 #226
14320 TR08
pi_127417993
Een update over onze tuin: Dit is hoe we begonnen.

Sindsdien is er onder andere het volgende gebeurd:

• Grindtegels en andere bestrating eruit
• Pergola's gesloopt
• Bielzen verwijderd
• 7 Bomen gekapt (al lang geleden)
• Nieuw terras gemaakt met jaren 30 stijl tegeltjes
• Bestrating aangelegd van geknipte oud gebakken klinkertjes (mijn eerste serieuzere bestratingsklus ooit)
• Kabels gelegd voor tuinverlichting
• Grasveld aangelegd
• Keermuurtjes gemaakt uit restanten klinkertjes
• Zandbak gemaakt (die nu even dient als geel zand opslag, straks komt er speelzand in)

Zie hier het resultaat :)

Ben benieuwd wat jullie vinden van het resultaat tot nu toe :)

Er moet nog een en ander gedaan worden, hier en daar moet de bestrating nog wat rechter getikt en nog niet alle keermuurtjes zijn gebouwd. Er komt nog een pergola en een balk over het gras waar een schommel/hangmat onder kan hangen. Het gras begint net de laatste dagen te kiemen :)
  Milf dinsdag 4 juni 2013 @ 22:00:25 #227
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_127419836
Ziet er een stuk beter uit!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 22:23:47 #228
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127421417
Lekker ruim en mooi gedaan hoor! Ga zo door :)

Mijn tuin komt wellicht voorjaar 2014 aan de beurt :')
  dinsdag 4 juni 2013 @ 22:58:23 #229
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_127423465
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:

Ziet er goed uit (dat zwart/beige terras hou ik ook voor bij ons in de gedachte)!

Wij hopen dezelfde planning te halen als Gieliovd ;)
  Moderator zaterdag 8 juni 2013 @ 19:49:03 #230
92034 crew  Vonkenboer
pi_127562398
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:

Ach, die van ons ook vast niet veel eerder ! :')
Ziet er netjes uit hoor TR08 ! *O*
pi_127563107
Goed bezig.
Misschien de boeidelen nog even een sopje geven.
  maandag 10 juni 2013 @ 21:39:56 #232
14320 TR08
pi_127637615
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:13 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Goed bezig.
Misschien de boeidelen nog even een sopje geven.
Ik ben gewoon terwijl je deze reply typte aan het soppen geweest :P

Zo beter?

Op de deur heb ik wat stukjes gemist...komend weekend beter.
pi_127654181
quote:
99s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:39 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik ben gewoon terwijl je deze reply typte aan het soppen geweest :P

Zo beter?
[ afbeelding ]

Op de deur heb ik wat stukjes gemist...komend weekend beter.
Kijk zo lees ik het graag. Zeg nou zelf, toch honderd keer beter dit. Dan valt die anti-rollator bestrating echt niet meer op.
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 20:57:41 #234
92034 crew  Vonkenboer
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:13:02 #235
14320 TR08
pi_130569939
Ondernomen ja...maar niet veel geklust. Veel drukte gehad met werk, ziekte in familie en de kleine eet natuurlijk ook de nodige tijd. Ziekte is gelukkig redelijk goed gekomen.

Maarrrrrr.....het plan is om dit najaar de zolder te verbouwen :) Was net achter de PC gekropen om hier aan te nerden.

Nu ziet het er zeg maar nog zo uit:

Een impressie van wat we willen:

Akties:
-Vliering terug bouwen, maar dan mooi (balkenlaag en rabat delen net zoals de vloer op de eerste verdieping)
-Trapleuning in originele staat herstellen
-Muurtjes maken met gipsplaten en underlayment (zodat je gewoon in de muur kunt schroeven zonder hollewand pluggen). Er komen 2 slaapkamers.
-Luik in de vliering (met vlizotrap of ladder)
-Rondom veel paneeldeurtjes (ik denk iets minder dan getekend en hier en daar wat gipsplaat). Ik denk dat het schuifdeurtjes worden, maar twijfel nog.
-Mechanische ventilatie uitbreiden: Alle slaapkamers worden dan afgezogen.
-Ramen dakkapellen mogelijk vervangen met iets moderns en goed isolerends.
-Alle kamers worden voorzien van (duh) elektra en ook van een netwerk aansluiting.
-Oude houten parketvloer van de woonkamer wordt hier gelegd.
-Originele deuren overgebleven van elders uit het huis hier monteren.
-Originele deurposten namaken, ook plinten, lijsten e.d. allemaal weer net als vroeger.
-Het paaltje in de "uitbouw" wordt waarschijnlijk ingekort tot bijna hoofdhoogte. Het bovenste stukje blijft en wordt vastgezet met een horizontale balk (of 2). De aannemer denkt hier nog even over na.

Dit is zeg maar de sfeer die we voor ogen hebben voor plafond en paneeltjes:

Paneeltjes:
pi_130570301
Fijn, weer een bericht van jou! Leuke plannen, komt goed. Wordt een mooie ruimte zo te zien!
pi_131614200
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:56 schreef TR08 het volgende:
Het grote dak verhaal...

Ons dak was nog origineel met de pannen uit 1930. Toendertijd zijn er doffe pannen op gelegd met een leuk klassiek golfje erin. Omdat ze nu 80 jaar oud waren waren er links en rechts wat pannen gebroken war hier en daar voor lekkage zorgde. Wij wilden graag het dak vernieuwen, maar dan wel ineens van de hele twee onder 1 kapper dus een paar weken na dat we thuis woonden naar de buurman. Die mensen koud een keer of 5 gezien en toen erheen:
Ehm buurman we willen graag het dak vernieuwen wil je mee doen? Wij willen nieuwe pannen en buiten isolatie aanbrengen.

Het eerste wat hij dacht was: "Maar dat is mooi!" *O* Hij bleek het al jaren te willen dus greep de gelegenheid met beide handen aan. Samen op pad gegaan voor pannen, aannemer ingeschakeld en gaan met die hap :)

Dit is hoe we aan het dak begonnen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals je kunt zien is veel gebarsten en zijn een aantal pannen gewoon ronduit geel geworden _O-

[ afbeelding ]
Onder het mom van niet geschoten altijd mis.... Heb jij heel misschien nog een aantal van die oude dakvorsten liggen? Wij hebben een huis gekocht gebouwd in 1926 en deze heeft dezelfde pannen als jouw huis had. Het dak van ons huis ziet er beter uit alleen zijn er een aantal dakvorsten vervangen voor lelijke betonnen dakvorsten.
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:39:53 #238
14320 TR08
pi_131615178
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:57 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Onder het mom van niet geschoten altijd mis.... Heb jij heel misschien nog een aantal van die oude dakvorsten liggen? Wij hebben een huis gekocht gebouwd in 1926 en deze heeft dezelfde pannen als jouw huis had. Het dak van ons huis ziet er beter uit alleen zijn er een aantal dakvorsten vervangen voor lelijke betonnen dakvorsten.
Op zich wel...ik heb er alleen plannen mee (houthok). Zijn ze niet meer op Marktplaats te vinden? Er zijn diverse bedrijven die handelen in oude pannen.
pi_131615535
Ik heb gezocht op marktplaats maar deze pannen zijn lastig te vinden en met name de nokvorsten. Wanneer je een aantal nokvorsten overhebt ( na het maken van je houthok ;) ) wil ik ze graag van je overnemen. Het heeft geen haast aangezien wij er nog niet wonen en het dak niet lekt maar ik zou het fijn vinden in de toekomst mijn dak wat op te knappen.
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_131624837
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 12:53 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
Ik heb gezocht op marktplaats maar deze pannen zijn lastig te vinden en met name de nokvorsten. Wanneer je een aantal nokvorsten overhebt ( na het maken van je houthok ;) ) wil ik ze graag van je overnemen. Het heeft geen haast aangezien wij er nog niet wonen en het dak niet lekt maar ik zou het fijn vinden in de toekomst mijn dak wat op te knappen.
Sorry voor de reactie op deze post vast ;)
Oude nokvorsten zijn heel moeilijk te vinden omdat die vaak in cement lagen ... We hebben ze gezien in Erp, misschien hebben ze er daar? Wij hebben er geen kunnen redden om deze reden (en dus hebben wij nieuwe nokvorsten en wel oude pannen) ...
pi_131625916
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:00 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Sorry voor de reactie op deze post vast ;)
Oude nokvorsten zijn heel moeilijk te vinden omdat die vaak in cement lagen ... We hebben ze gezien in Erp, misschien hebben ze er daar? Wij hebben er geen kunnen redden om deze reden (en dus hebben wij nieuwe nokvorsten en wel oude pannen) ...
Hoezo sorry? is toch een mooie tip? Ik hoop alleen nog steeds een beetje dat TR08 er nog een paar over heeft ;-)
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:48:07 #242
14320 TR08
pi_131626000
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:44 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Hoezo sorry? is toch een mooie tip? Ik hoop alleen nog steeds een beetje dat TR08 er nog een paar over heeft ;-)
Als er na het maken van het houthok nog een paar over zijn, dan mag je ze gratis ophalen. Reken er alleen niet op dat het houthok er snel staat. Ik ben blij als dat in 2014 gelukt is. Hopelijk denk ik dan nog aan je ;)
pi_131652300
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:48 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als er na het maken van het houthok nog een paar over zijn, dan mag je ze gratis ophalen. Reken er alleen niet op dat het houthok er snel staat. Ik ben blij als dat in 2014 gelukt is. Hopelijk denk ik dan nog aan je ;)
Oh ik denk dat ik er zelf ook wel om denk hoor ;) en haast heeft het ook niet want ik woon er nog niet eens :s)
  maandag 18 november 2013 @ 18:10:59 #244
14320 TR08
pi_133382159
Lieve allemaal: De verbouwing van de zolder is begonnen :D *O*

Vandaag Henri Nijsink en collega Edwin over de vloer gehad: Zij hebben de balkenlaag aan gelegd en wij gaan vanaf hier verder.

Work in progress:

Zo ligt het er nu in

Paar plankjes erop gelegd als proef en als "werktafel":

Het ligt echt vast als een huis. Stukken beter dan het wapper plafond dat er vroeger in zat. Daar was je al bang om er op te staan :')

Plankjes vanaf de onderkant:

Die komen dus straks in de hoogglans lak.

Ten slotte het verwijderde paaltje in de uitbouw: De constructie wordt nu horizontaal opgevangen:

Scheelt een stuk ruimte :)

Deze week een afkort zaag regelen en dan hopelijk dit weekend de hele vliering vloer erin :)

En eindelijk allerlei teringzooi spullen naar de vliering
Kan niet wachten!!
pi_133385782
Ziet er goed uit!!

Moet binnenkort ff vloerbalken inkorten en verleggen, eens kijken hoe je dat het makkelijkst doet.

Succes, ga zo door en laat ons meegenieten van je voortgang :)
  zondag 24 november 2013 @ 21:09:01 #246
14320 TR08
pi_133588026
Nou dit weekend weer flink vorderingen gemaakt...de vloer zit erin!
Voor een zeer groot deel met dank aan mijn vader, die uitstekend werk heeft verricht voor de moeilijke plankjes in allerlei schuine hoeken en gaatjes.

TO-DO voor het vloertje: Luik maken en -uiteraard- }:| 2 plankjes ergens nog in een hoekje prutsen die ik vergeten was. }:|

Aanschouw ons vloertje:

En als je er bovenop staat krijg je deze ruimte in de vliering:

Tot slot het gat voor het luik van onderaf: Het luik is lekker groot geworden :)

Het laddertje is het oude laddertje dat bij het huis zat, daarvoor komt een nieuwe, hopelijk wordt die deze week geleverd.

Plan voor deze week:
-Spullen naar de vliering sjouwen
-Hout in ontvangst nemen voor het bouwen van de muurtjes

Komend weekend:
-Trappenhuis deels herbouwen
-Houtskelet opzetten voor muurtje tussen kamers

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
  zondag 24 november 2013 @ 21:16:07 #247
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_133588472
Mooi gemaakt, top ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_133593252
Kunstig!!! Ik ben gek op hout en dit ziet er héél netjes uit. Topwerk.

Houtskelet heb ik net achter de rug alsook het trappenhuis herbouwen. Leuk werk!

Alleen toch even zeuren... je elektra is niet helemaal zoals het hoort he. Je afstand tussen de leidingklemmen is wat groot, geel is niet toegestaan voor opbouw zover ik weet, de boog bij de balk hangt vrij..

Even niet gelet op de lasdozen en wirwar :P

Ga zo door! Leuke foto's ook :)

PS. doe je er zo'n klaptrap ding in of een vaste?
  maandag 25 november 2013 @ 08:13:47 #249
14320 TR08
pi_133599990
De electra hangt er ook slechts tijdelijk zo tijdens het klussen maar dat wist jij natuurlijk best wel :P
pi_133600783
Netjes hoor, ook een mooie plankenvloer in plaats van goedkoop osb/multiplex. Heb je de vloer gespijkerd of geschroefd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')