quote:Zijn er hier mensen die echte design meubels willen hebben? Ik ken een paar mensen die echt per se design meubels willen hebben, ondanks de (in mijn ogen) hoge prijs.
Ik vroeg me eigenlijk af of er FOK!kers zijn die ook helemaal into design meubels zijn en me kunnen uitleggen waarom ze design meubels willen hebben?
Misschien omdat design gewoon erg mooi is.quote:
quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:32 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Misschien omdat design gewoon erg mooi is.
Vooral retro vind erg mooi, jaren 50,60,70.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 4 september 2011 11:33 schreef Iridal het volgende:
[ afbeelding ]
Ontwerp uit 1966, ontwerp van Geoffrey D. Harcourt. Zit fantastisch, en misstaat zeker niet.
[ afbeelding ]
Van dezelfde ontwerper, is een bureaustoel. Ideaal.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet mooiquote:
Over smaak valt gewoon niet te twisten.quote:
Dan zal ik wel een cultuurbarbaar zijn. Ik zou het namelijk niet van authentiek kunnen onderscheiden als ik het bij de kringloopwinkel tegen zou komen.quote:Op zondag 4 september 2011 16:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Kleine correctie trouwens: het is niet 'oubollig', het spul staat zelfs als kunst in gerenommeerde musea als MOMA in New York. Moet toch een reden voor zijn...
Over het gebrek eraan welquote:Op zondag 4 september 2011 17:06 schreef Devv het volgende:
[..]
Over smaak valt gewoon niet te twisten.
...
quote:Op maandag 5 september 2011 22:49 schreef Adelante het volgende:
Het ziet er uit als een bedbank van IKEA
Als die bedbanken van de IKEA er zo strak uitzagen, dan had ik er zo een paar gekocht...quote:Op maandag 5 september 2011 22:49 schreef Adelante het volgende:
Het ziet er uit als een bedbank van IKEA
Die heb ik in het knaloranje.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:46 schreef yinu het volgende:
oh! oh! en heb ook een sterke eames RAR-wens.
[ afbeelding ]
![]()
Weil am Rhein is inderdaad erg leuk. Die brandweerkazerne van Hadid is imo een van d'r betere ontwerpen. Toen ik er was was er alleen nog geen Lounge Chair Atelier (of iig niet gezien).quote:Op maandag 12 september 2011 15:32 schreef k_man het volgende:
Zaterdag was ik nog bij Vitra, in Weil am Rhein. Een aanrader als je houdt van design (en eveneens als je houdt van architectuur).
Vitra produceert o.a de ontwerpen van de Eames. Er is tegenwoordig een Lounge Chair Atelier waar je live de productie van een Eames Lounge Chair kunt volgen (en er eentje aanschaffen uiteraard).
Ik in het wit!quote:Op maandag 12 september 2011 20:56 schreef krapula het volgende:
[..]
Die heb ik in het knaloranje.
[..]
Ooh, die wishbone vind ik ook heel mooi. En de Swan was wat mij betreft in competitie met de Orangequote:Op dinsdag 13 september 2011 03:08 schreef Rapaille het volgende:
Ik ben vooral een van Mid-Century modern. Veel moderne ontwerpen zijn mij toch 'te' modern'.
Ik heb zelf erg veel Arne Jacobsen in huis: 2 Swans in verschillende kleuren blauw.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] en een vlinder bureastoel versie met rode hallingdal stof met het oude onderstel.
en de AJ Floor in de matte grafiet kleur.
[ afbeelding ]
(andere kleur)
Maar ook bij mij kan je de BR02.7 en een Eames Rar terugvinden. De Eames Rar moet ik nog opknappen en die komt dan of op mijn slaapkamer of de logeerkamer. In de andere kamer komt een stoel van Hans Wegner, de CH24
[ afbeelding ]
Al vind ik niet alleen Mid-century Modern mooi hoor. Ook de Tavolo con Ruote van Gae Aulenti is fantastisch, en die moet ook snel de Ikea tafel vervangen die er nu staat.
[ afbeelding ].
Ander mooi ontwerp, wel uit 1972 maar een erg strak ontwerp van Richard Sapper. en super fijne bureaulamp:
De Tizio 50 van Artemide
[ afbeelding ]
Alle foto's schaamteloos gejat.
Heb er even op door gegoogled, en las ergens dat het vanaf ¤7.500,- is bij een drievaks kast.quote:Op maandag 5 september 2011 11:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuw tv-meubel in wit, en toen kwam ik dit tegen:
[ afbeelding ]
website: http://www.klink-osse.nl/
Ben alleen bang dat het enorm duur is, met name vanwege het tv-lift mechanisme...
Plastic, de glasfiber zijn alleen tweedehands te krijgen.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:29 schreef krapula het volgende:
De glasfiberversie? Of die plasticversie?
Uh, een gevoelige snaar. Kijk ook even in deeltje 1 voordat er weer een discussie losbarst tussen huismoeder lottekoekie (die alles waar je je fijn bij voelt design vindtquote:Op donderdag 22 september 2011 07:15 schreef Devv het volgende:
Wat maakt iets eigenlijk design? Ik heb het gevoel alsof het etiquette design te pas en te onpas misbruikt wordt om een massaproduct aan te prijzen en op te waarderen. Als ik bijvoorbeeld het bovengenoemde meubelstuk zie, moet ik niet gelijk aan design denken. Er zal vast wel een afgestudeerde ontwerper aan gewerkt hebben, maar dat zal niet anders zijn voor de meubelcollectie van IKEA, om maar even een dwarsstraat op te noemen. Het is eigenlijk vooral duur...
Ik meen dat de glasfiberversies in de VS nog wel geproduceerd worden. Die nieuwere voelen me iets goedkoop aan. Maar dat is meer iets persoonlijks, geloof ik.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:50 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Plastic, de glasfiber zijn alleen tweedehands te krijgen.
kijk even in dit topic knul:quote:Op zondag 25 september 2011 10:14 schreef VicRattlehead het volgende:
Iemand nog een tip om de laptop werkplek "mooi weg te werken"?
Ik zie wel eens een "werkplek" in een design wandmeubel verwerkt. Of een supercoole glazen tafel natuurlijk of design buro.
Ben benieuwd!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Nee, nu helaas niet. Ik moet ze nog ophalen namelijk. Kan morgen of overmorgen wel foto's maken ja.
Hoe dom je opmerking ook mag zijn (of misschien probeer je grappig te zijn?), je drol is géén design. Het mist de hoge kwaliteit, en het is zo vergankelijk als wat, in tegenstelling tot tijdloos.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:10 schreef static het volgende:
[..]
Dus als ik een mooie drol draai kan ik het ook design noemen.
Volgens de winkel heb ik originele stoelen en gaat hun waarde niet omlaag door ze te laten spuitenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:34 schreef Rapaille het volgende:
Die winkel is De Machinekamer.
Hieronder de link naar de opnieuw gelakte/gespoten stoel:
http://www.demachinekamer(...)n&product_id=305#305
O.a. Ook de ontwerper van de "egg chair", dat is in mijn ogen een van de mooiste stoelen ooit ontworpen.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:47 schreef Iridal het volgende:
Die vlinderstoelen zijn van het ontwerp van Arne Jacobsen. Tijdloos model ook, en gaaf
Stap 1, Trap die hond ervan afquote:Op vrijdag 2 september 2011 18:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]![]()
![]()
[ afbeelding ]
Als er een keer design bij mij inkomt/kan inkomen, wordt het een Eames Lounge Chair.
Ziet er mooi uit én zit ook nog eens goed.
Al eens in de barcelona stoel gezeten?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef Goofy88 het volgende:
[..]
Stap 1, Trap die hond ervan af
Stap 2, leg je benen erop
Stap 3, Geniet en kijk met een blik van "IK WEL JA!"
Goed... hier ook een Eames fan, en die barcelone stoeltjes zodra het budget het toelaat.
http://www.andrearosen.co(...)/barcelona-chair.jpg
Liefst voor een groot raam met mooi uitzicht in soort loungehoekje om voor het eten met vrienden te genieten van een drankje en toastje e.d. en als ze de deur uit zijn aan de andere kant een openhaartje om dingen op die stoelen te doen waar die vrienden beter niet van kunnen weten![]()
oja en zo'n le corbusier LC4 met koeienprintje
http://www.bestofdesignsh(...)orbusier_165_000.jpg
HEBBEN
Ik vind hem prachtig, maar niet om op te zittenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:08 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
Al eens in de barcelona stoel gezeten?
Namaak of echt maakt niet uit, maar die dingen zijn niet om comfortabel op te zitten. Ze zien er prachtig uit, maar voor dat geld (+-¤6000 per stoel excl. hocker) mag je ook wel lekker zitten. Wat in mijn ogen het belangrijkste is aan een meubelstuk, dat het ook goed doet waar het voor gemaakt is.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:15 schreef Goofy88 het volgende:
Ja maar weet niet zeker of het namaak was :$ denk het wel eigenlijkJij vindt het niks da's wel duidelijk, dan pak je toch die Eames of LC4 erbij
Dan hoop ik voor je dat je de DDD aanbieding hebt gezien.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:11 schreef GetOutOfTown het volgende:Ik wil nog graag de Random Light van Bertjan Poot voor Moooi
Zelfde met de LC bankjes en fauteuils. Ik had me stellig voorgenomen; zo gauw ik het geld heb, koop ik zo'n bank. Tot het zover was en ik er in de winkel eens op ging zitten...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:37 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
Ik vind hem prachtig, maar niet om op te zitten
Heel herkenbaar... Prachtig, maar het zit echt voor geen meter.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:54 schreef k_man het volgende:
Zelfde met de LC bankjes en fauteuils. Ik had me stellig voorgenomen; zo gauw ik het geld heb, koop ik zo'n bank. Tot het zover was en ik er in de winkel eens op ging zitten...
Goed? Ik zou eens beginnen met fantastisch, daar een aantal trappen overheen, en zo zit die Egg chair.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:04 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Zit zo een egg chair eigenlijk wel goed? Hij ziet er wel knus uit
De originele vind ik ook niet zo fijn zitten. Tegenwoordig maken ze 'm gelukkig ook in een maatje groter, om tegemoet te komen aan de toegenomen gemiddelde lengte van de hedendaagse mens.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:00 schreef Blik het volgende:
Die Eames lounge chair daarentegen zit wel heerlijk.
Jammer dat dat ding 7000 euro is ofzo
Waarom loop je aldoor dit topic te parasiteren? We hebben het in dit topic nooit over Leen Bakker, en jouw 13-in-dozijn-huismoeder-instelling is hier ook zeker niet gewild/welkom. Laat de liefhebbers hier gewoon genieten van het ook vaak voor hun (on)betaalbaar meubilair!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 20:20 schreef Lottekoekkie het volgende:
Zekers, met gemiddeld 0,6 postings per dag ben in zeer bemiddelend![]()
Geintje maar iedereen moet het toch lekker zelf weten? Echt, nep of meubelboulevard, wat maakt het uit? De één kiest voor een Vinex-inrichting, de ander voor exclusief en de volgende voor vanalles door elkaar in het midden óf voor mijn part voor kringloop, en dan nog niet eens budgetair gezien. Wat maakt een huis een thuis???
Juist
(bai zu wee, ik ben ook dol op die beroemde eames maar daar is huis iets te klein voor, die moet nl geheel en al totaal vrij staan imo)
Ik zei dat al maar dan efficiënter. Ik zou admin moeten zijnquote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Gaan we ook hier even normaal met elkaar om ?
Zodra er ook maar het woordje design in de titel voorkomt; zijn er bepaalde mensen die maar weer op de man gaan spelen.
Doe normaal..
Doe eens lief ....
Game on !
Ha, een Herzog & de Meuron taart, hoe cool is dat.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 20:44 schreef ForumGek het volgende:
On-topic; mijn wallpaper op dit moment
[ afbeelding ]
http://vitrablog.co.uk/2010/03/did-we-mention-vitrahaus/
Nou, leg eens uit.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Ha, een Herzog & de Meuron taart, hoe cool is dat.
bij ikea kun je meubels van designers koper voor de prijs die je zoektquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 01:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil graag zoiets maar het is voor mij onbetaalbaar.
[ afbeelding ]
Jammer dat designers graag met erg hoge prijskaartjes strooien. het doel is mij niet geheel duidelijk. 25x 2500,- Of oplage van 2000 x 250,- per stoel?
indien het laatste is het geen design meer, maar mainstreamquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 01:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil graag zoiets maar het is voor mij onbetaalbaar.
[ afbeelding ]
Jammer dat designers graag met erg hoge prijskaartjes strooien. het doel is mij niet geheel duidelijk. 25x 2500,- Of oplage van 2000 x 250,- per stoel?
onzin. dat is elitair geleuter natuurlijk. alleen is het dan niet interessant voor design magazines.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:30 schreef Blik het volgende:
[..]
indien het laatste is het geen design meer, maar mainstream
Discussie graag voeren zonder moddersmijten, dank!quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
onzin. dat is elitair geleuter natuurlijk. alleen is het dan niet interessant voor design magazines.
Het is toch wel apart dat jij mij steeds aanvalt op het niet fan zijn van Ikea, maar dat jij wel hier steeds jouw evangelie wenst te verkondigen.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:01 schreef Lottekoekkie het volgende:
Culpa, mea culpa....
subtiliteit is mij somtijds ietwat vreemd hoewel nimmer kwaad bedoeld
Het issue is denk ik gewoon dat veel mensen andere definities hanteren van design. Als ik zo vrij mag zijn, jij bedoelt dan volgens mij voornamelijk de bekendere designklassiekers, welke per definitie vrij prijzig zijn. De formelere definitie is denk ik, gezien de eerder gequote herkomst van de betekenis van 'design', een stuk breder. Ik vind beiden leuk, ben vooral gek op een deel van de artifort achtige meubelstukkenquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is toch wel apart dat jij mij steeds aanvalt op het niet fan zijn van Ikea, maar dat jij wel hier steeds jouw evangelie wenst te verkondigen.
Bij de Ikea verkopen ze hoop ik ook wel een spiegeltje?
De discussie die LK voert gaat volgens mij niet over de definitie. Die is niet exact afgebakend natuurlijk, wat jammer is, want de grootste rommel wordt hier en daar nog verkocht als design en ook Ikea gebruikt de term te pas en vooral te onpas.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 17:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het issue is denk ik gewoon dat veel mensen andere definities hanteren van design. Als ik zo vrij mag zijn, jij bedoelt dan volgens mij voornamelijk de bekendere designklassiekers, welke per definitie vrij prijzig zijn. De formelere definitie is denk ik, gezien de eerder gequote herkomst van de betekenis van 'design', een stuk breder. Ik vind beiden leuk, ben vooral gek op een deel van de artifort achtige meubelstukken
Iphone vink ook design.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 17:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
De discussie die LK voert gaat volgens mij niet over de definitie. Die is niet exact afgebakend natuurlijk, wat jammer is, want de grootste rommel wordt hier en daar nog verkocht als design en ook Ikea gebruikt de term te pas en vooral te onpas.
Volgens de gangbare definitie hoeft design duur noch exclusief te zijn, maar er moet natuurlijk wel enige meerwaarde zitten in het product, die het product uniek maakt. Dat kan een bijzondere vormgeving zijn, bijzondere productie, bijzondere functionaliteit, whatever.
Wat geen design is, is een product wat 13 in een dozijn is. En daar staat NL helaas vol mee!
Mijn definitie is derhalve niet zo afwijkend.
Marktplaats. Zit wel een hoop zooi tussen, maar indien mooi gesleten, niets zo mooi als bepaalde chesterfields.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:18 schreef Queque het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zoek eigenlijk zo'n soort bureaustoel. Alleen 2k voor deze chesterfield valt buiten mijn budget.
Wil zelf eigenlijk maar 200 euro uitgeven. 300 max. Leer hoeft ook niet echt te zijn.
Kan iemand mij hier in dit topic misschien helpen of is het beter dat ik een apart topic maak?
Ik heb al wel gezocht daar, maar vond bijna alleen maar advertenties van leveranciers.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Marktplaats. Zit wel een hoop zooi tussen, maar indien mooi gesleten, niets zo mooi als bepaalde chesterfields.
Ik vind best dat ze het midden mogen nemen kwa prijskaartje. Dat plaatje daT ik postte van die relax chair, kost 7000,- als ik me niet vergis. met een prijskartje van 3500,- zou het nog te duur zijn voor mijn porto. Maar dan nog, zou het afdoen aan "design"?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:30 schreef Blik het volgende:
[..]
indien het laatste is het geen design meer, maar mainstream
Aan cult status may be. Aan design niets.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:42 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik vind best dat ze het midden mogen nemen kwa prijskaartje. Dat plaatje daT ik postte van die relax chair, kost 7000,- als ik me niet vergis. met een prijskartje van 3500,- zou het nog te duur zijn voor mijn porto. Maar dan nog, zou het afdoen aan "design"?
Voldoet m.i. ook aan bijzondere functionaliteit.quote:
Jou uitdagen...quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:47 schreef k_man het volgende:
Wat doet die Chesterfield in hemelsnaam in dit topic?
Hoeveel betaal je daarvoor?quote:Op dinsdag 13 september 2011 03:08 schreef Rapaille het volgende:
Ik ben vooral een van Mid-Century modern. Veel moderne ontwerpen zijn mij toch 'te' modern'.
Ik heb zelf erg veel Arne Jacobsen in huis: 2 Swans in verschillende kleuren blauw.
[ afbeelding ]
Die pod-speakers zijn wel leuk. maar volgens mij errug klein. Ik zal eens kijken of ze bij mijn lokale hifi dealer staan. effe checken. Zou mooi zijn als zij toch minstens 40cm hoog warenquote:Op dinsdag 20 september 2011 11:12 schreef ForumGek het volgende:
Ik woon sinds kort samen met mijn vriendin in een flat en aangezien we nog studeren doen we het rustig aan en kopen gefaseerd mooie (design) spullen.
Klassiek design is ook design.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:47 schreef k_man het volgende:
Wat doet die Chesterfield in hemelsnaam in dit topic?
Met spikes en al zijn ze 45cm hoog, zonder 34. Er is ook nog een bigpod uitvoering van, die zijn zonder 44cm en met 53cm.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:54 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Die pod-speakers zijn wel leuk. maar volgens mij errug klein. Ik zal eens kijken of ze bij mijn lokale hifi dealer staan. effe checken. Zou mooi zijn als zij toch minstens 40cm hoog waren
op ebay staan anders een hoop vergelijkbare stoelen voor onder de 1000.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:25 schreef Queque het volgende:
[..]
Ik heb al wel gezocht daar, maar vond bijna alleen maar advertenties van leveranciers.
Toch bedankt voor de tip, ik zal nog even verder zoeken op alle 2ehands sites.
Ben een keer op een feestje geweest ergens waar ze nautilussen hadden staan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:16 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Met spikes en al zijn ze 45cm hoog, zonder 34. Er is ook nog een bigpod uitvoering van, die zijn zonder 44cm en met 53cm.
Natuurlijk eerst beluisteren voor je ze koopt, ik ben erg tevreden met het geluid maar mijn woonkamer is dan ook niet zo groot en zit er +- 3,5m bij de speakers vandaan. Ik heb nog de originele welke door Blueroom zijn geproduceerd, tegenwoordig worden ze door Scandyna gemaakt en wordt er bezuinigd in het productie proces. De woofers zijn bij mij namelijk nog van kevlar en bij de huidige niet meer.
Voor zover ik weet was Blueroom destijds een side-project van Bowers & Wilkens en dezelfde ontwerpers van de Nautilus speaker (¤65.000 per set) hebben de podspeakers ontworpen, erg extreem en bijzondere speakers.
[ afbeelding ]
Ik vind ze echt heel behoorlijk lelijk.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ben een keer op een feestje geweest ergens waar ze nautilussen hadden staan.
De punten waren afgebroken(niet afgebroken op het feestje, trouwens. Zullen de kinderen des huizes daar wel veroorzaakt hebben ofzo
).
Moet wel pijn hebben gedaan bij de man des huizes toen dat gebeurd is.
Met checken bedoel ik ook luisterenquote:
Begint bij ongeveer 2500 euro, dan heb je als bekleding een goede kwaliteit stof van kvadrat.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:51 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Hoeveel betaal je daarvoor?
Ik vind dat onderstel wat minder maar de stoel is verder ok.
Ja hoor. Wij hebben er ook wat van hangen in de hal. De "Simple" in alu. Vanwege het feit dat de vorm volledig terug komt in de trap vonden we dat wel een aardige.quote:Op zondag 16 oktober 2011 14:36 schreef ForumGek het volgende:
Iemand hier bekend met het lichtwerk van Tobias Grau?
^^ Modjes, weer spam?quote:Op donderdag 22 december 2011 22:24 schreef brenda98989 het volgende:
*edit*
Doeien wegwezen met je spam
Als je wil adverteren mail je naar pr@fok.nl
Zijn die hoger dan de gemiddelde eetkamerstoel? Oftewel, kun je daarmee een beetje comfortabel achter je laptop zitten op de eettafel?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:59 schreef Erasmo het volgende:
De eetkamerstoelen hier zijn aan vervanging toe(van die dingen met zo'n hoge achterkant) en waarschijnlijk kom er Gispen 101 of 103's in tuigleer
Edit: Zit weer op niet-mobiel internet dus pics:
101:
[ afbeelding ]
103
[ afbeelding ]
Ik ze even opgemeten en het zitvlak is zo'n 48 cm van de grond af.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:30 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Zijn die hoger dan de gemiddelde eetkamerstoel? Oftewel, kun je daarmee een beetje comfortabel achter je laptop zitten op de eettafel?
wc-bril-hoogtequote:Op zaterdag 24 december 2011 21:23 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik ze even opgemeten en het zitvlak is zo'n 48 cm van de grond af.
Van de 201 is de leuning te hoog.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:56 schreef k_man het volgende:
Je noemde Gispen al eventjes, maar wat is daar mis mee? Ook te duur?
Bij de Mape in België. Maar het zo me niks verbazen als de gemiddelde badkamerboer ze ook heeft.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:54 schreef soepp het volgende:
Weet iemand waar in nederland zo'n badmeubel te koop is :
[ afbeelding ]
ik heb hierover college gehad bij mijn studie aan de Tu en wat een product design maakt. Natuurlijk zijn over het begrip design verscheidene opvattingen te vinden maar wat zij gemeen hebben is dat het bij design om producten gaat die daadwerkelijk zijn ontworpen met een doel. Dit doel kan het vervullen van een praktische functie zijn maar ook producten die dit doel niet hebben en enkel ontworpen zijn om het zijn, om de mogelijkheden van hedendaags design expressie te geven vallen onder de term design. Daarnaast heeft de oplage van een product geen invloed op zijn of haar 'design' status.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:03 schreef k_man het volgende:
Volgens mij sluiten design en massaproductie elkaar niet uit. Hoogwaardige materialen is evenmin een voorwaarde. Het hoeft ook niet duur te zijn. IKEA en HEMA hebben ook design in de collectie.
Ik zou zeggen dat design op verschillende manieren kan ontstaan;
- Design klassiekers: producten die zich gedurende een langere periode bewezen hebben als tijdloze klassiekers en die nog steeds hoog gewaardeerd worden;
- Hedendaags design: producten die gekenmerkt worden door een duidelijk esthetische kwaliteit van het ontwerp (naast het puur functionele), een originele invalshoek, die (zodoende) afwijken van hetgeen dat algemeen gangbaar is en/of die ontworpen zijn door een beroemd ontwerper.
Met die filosofie is alles op kunst na en niet organisch van aard - design...quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:51 schreef galatea het volgende:
[..]
-wat zij gemeen hebben is dat het bij design om producten gaat die daadwerkelijk zijn ontworpen met een doel. -
dat is geen tijdloos design. wat een lelijke opstellingquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:54 schreef soepp het volgende:
Weet iemand waar in nederland zo'n badmeubel te koop is :
[ afbeelding ]
Meer iets voor de bouwmarkt inderdaad...quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat is geen tijdloos design. wat een lelijke opstelling
Het lijkt me dan ook meer een definitie om te laten zien dat product ontwerpen heel breed is, en wat iets wat je ontwerpt onderscheidt van kunstquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:22 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Met die filosofie is alles op kunst na en niet organisch van aard - design...
Je bent niet bekend met de Red Dot Design Award zeker?quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:54 schreef RanTheMan het volgende:
Toch mooi om te weten dat een scheetkussen en een gft container ook design zijn
Banzbord?quote:Op zondag 22 januari 2012 12:34 schreef k_man het volgende:
Ik weet niet precies wat dit is, maar je zou kunnen kijken bij Pastoe, Hülsta, Castelijn. Er is ook nog een Duits merk dat dit soort kasten maakt, van hele hoge kwaliteit, maar daarvan schiet me de naam even niet te binnen.
Mooie lampen daar. Ik kwam laatst deze oude lampen van philips tegen: klikquote:Op zondag 16 oktober 2011 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja hoor. Wij hebben er ook wat van hangen in de hal. De "Simple" in alu. Vanwege het feit dat de vorm volledig terug komt in de trap vonden we dat wel een aardige.
[ afbeelding ]
De tafel bij die 103 vind ik ook erg tof! Weet je welk model dat is toevallig?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:59 schreef Erasmo het volgende:
De eetkamerstoelen hier zijn aan vervanging toe(van die dingen met zo'n hoge achterkant) en waarschijnlijk kom er Gispen 101 of 103's in tuigleer
Edit: Zit weer op niet-mobiel internet dus pics:
101:
[ afbeelding ]
103
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 30 januari 2012 17:36 schreef ook_gek het volgende:
Ik ben van plan om de Barcalona stoel te hallen. Echter is een orgine extreem duur, en ben ik dus aan het kijken voor een replica. Die zijn er rond de 400 euro.
verkoop dan je 3 beocentersquote:Op maandag 30 januari 2012 17:36 schreef ook_gek het volgende:
Ik ben van plan om de Barcalona stoel te hallen. Echter is een orgine extreem duur, en ben ik dus aan het kijken voor een replica. Die zijn er rond de 400 euro.
Iemand hier ervaring mee? Ben erg benieuwd!
Ah jij wilt mij een leuke bijdragen doen voor een stoel van 5k plus?quote:
Dan ga ik het nog niet redden ben ik bang.quote:
Het zal duidelijk zijn dat het me niet om de waarde gaat, en met 2 katten vind ik he een veiliger gevoel als ik een replica neem. Tevens vind ik 5k een stoel niet waard. Ik geef dat geld liever aan andere dingen uit.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:16 schreef Bajskorv het volgende:
Ik heb veel replica's gezien van de Barcelona stoel, en weinig zijn er de moeite waard. Maar goed, ook tussen de replica's heb je enorm kwaliteitsverschil natuurlijk. Ik koop graag enkel originele en ook enkel "vintage", aangezien die beter hun waarde houden en ik het er vaak mooier uit vind zien.
Yup, maar 2e hands houden ze hun waarde tenminste goed. Dan schrijf je bij een goeie vintage gewoon niks af, en dus ben je uiteindelijk niet duur uit. Je moet alleen de cash voor de investering hebben.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:23 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Het zal duidelijk zijn dat het me niet om de waarde gaat, en met 2 katten vind ik he een veiliger gevoel als ik een replica neem. Tevens vind ik 5k een stoel niet waard. Ik geef dat geld liever aan andere dingen uit.
En 2de hands zijn die stoelen nog veel te duur.
Probleem is dat ik weinig waarde hecht aan meubels. Snap dat het voor iemand een investering kan zijn, maar na max 2 jaar ben ik het al zat en gaat ik meubels vervangen. Dat zal ook met de stoel zijn.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:28 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Yup, maar 2e hands houden ze hun waarde tenminste goed. Dan schrijf je bij een goeie vintage gewoon niks af, en dus ben je uiteindelijk niet duur uit. Je moet alleen de cash voor de investering hebben.
mooie stoel inderdaad, maar als ik me niet vergis beginnen de prijzen bij 2000 euro toch?quote:Op maandag 30 januari 2012 21:32 schreef Rapaille het volgende:
Als je een lage stoel zoekt van Leer dan is de Kjaerholm PK22 misschien iets. Het origineel is prijzig maar niet Barcelona chair prijzig.
Snap ik, maar persoonlijk vind ik 500 euro weg gooien in 2 jaar pas echt zonde...quote:Op maandag 30 januari 2012 21:35 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Probleem is dat ik weinig waarde hecht aan meubels. Snap dat het voor iemand een investering kan zijn, maar na max 2 jaar ben ik het al zat en gaat ik meubels vervangen. Dat zal ook met de stoel zijn.
Dus zonde om daar geld in te stoppen naar mijn mening
dat is max wat ik wil uitgeven, en het is inderdaad voor 2 hoog uit 3 jaar. Maar dat is een keuze die ik gemaakt hebquote:Op maandag 30 januari 2012 21:41 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Snap ik, maar persoonlijk vind ik 500 euro weg gooien in 2 jaar pas echt zonde...
Voor dat bedrag kan je ze vaak scorenquote:Op maandag 30 januari 2012 21:35 schreef ook_gek het volgende:
mooie stoel inderdaad, maar als ik me niet vergis beginnen de prijzen bij 2000 euro toch?
Dat vind ik echt te duur.
In dit geval niet, ik zal helemaal gek worden als 1 van me katten z'n nagels in een stoel zet van 2 a 5kquote:Op maandag 30 januari 2012 21:52 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Voor dat bedrag kan je ze vaak scorenHet is een hoop geld, maar de helft van wat een barcelona chair kost en ontzettend waardevast. Al merk ik ook dat je dat niet echt uit maakt.
Die lamp is geweldig! Zo iets zoek ik ook nog voor precies de zelfde situatie. Kan je deze lamp ook in hoogte verstellen? Zo te zien wel toch?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:45 schreef KingsCrown het volgende:
Afgelopen weken ons huis aangevuld met wat nieuwe meubels.
Onze Eames DAR stoelen zijn eergisteren binnengekomen, de lamp hebben we gekocht tijdens een kerstaanbieding.
[ afbeelding ]
Nu zijn we nog opzoek naar een leuke klok voor aan de wand. Heeft iemand nog suggesties? Tot 250,- EUR o.i.d. Hoeft niet typisch design te zijn, anders kom je al snel op de klokken van Nelson. En die vinden we net niet & te duur.
Een aantal klokken van Karlsson welke we leuk vinden zijn:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Die lamp zie je echt overal (heb er zelf driequote:Op maandag 30 januari 2012 21:59 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Die lamp is geweldig! Zo iets zoek ik ook nog voor precies de zelfde situatie. Kan je deze lamp ook in hoogte verstellen? Zo te zien wel toch?
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar je die vandaan hebt?
Top, dit is precies wat ik zoek. Effe sparen zie ikquote:Op maandag 30 januari 2012 22:04 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Die lamp zie je echt overal (heb er zelf drie). Is van Artemide, met een snelle Google zul je zo een winkel in de buurt vinden. Alle hoeken (en dus hoogte) zijn instelbaar.
Misschien hebben ze nog ergens een imitatieversie voor je.quote:Op maandag 30 januari 2012 22:09 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Top, dit is precies wat ik zoek. Effe sparen zie ik
Prijzen verschillen online behoorlijk. Ook zijn ze gek genoeg in Londen veel goedkoper, dus ik heb ze hier gekocht. Geen idee waarom ze in Nederland zoveel duurder zijn.quote:Op maandag 30 januari 2012 22:09 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Top, dit is precies wat ik zoek. Effe sparen zie ik
Namaak kopen is gewoon kansloos. Alsof je een 316i koopt en er een M3 badge op plakt.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:10 schreef ook_gek het volgende:
Ah jij wilt mij een leuke bijdragen doen voor een stoel van 5k plus?
Top, zal ik anders even je een PM sturen voor me bank rekening?
Mwah, niet helemaal hetzelfde. Een 316 heeft gewoon minder features dan een M3. Je hebt tegenwoordig goede replica's (Google maar even voor vergelijkingen door "vintage" experts), die gewoon qua kwaliteit niks onder doen.quote:Op maandag 30 januari 2012 22:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Namaak kopen is gewoon kansloos. Alsof je een 316i koopt en er een M3 badge op plakt.
Prima, je hebt nu een paar keer je mening duidelijk laten merken. Helemaal top en prima. Maar het draagt niks bij aan mijn vraag. En na 1x is je mening ook wel duidelijk.quote:Op maandag 30 januari 2012 22:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Misschien hebben ze nog ergens een imitatieversie voor je.
Ah bedankt voor de tip! ik gaat eens rond kijken op internet. Heb er toch geen haast bij dus heb alle tijdquote:Op maandag 30 januari 2012 22:18 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Prijzen verschillen online behoorlijk. Ook zijn ze gek genoeg in Londen veel goedkoper, dus ik heb ze hier gekocht. Geen idee waarom ze in Nederland zoveel duurder zijn.
Natuurlijk, maar onderhandelen kan in Engeland ook nog. Gewoon grappig dat ik in NL veel meer kwijt ben dan in Engeland (twee huisjes), maar zelf vervoeren is net weer niet de moeite...quote:Op maandag 30 januari 2012 22:52 schreef KingsCrown het volgende:
Helaas is Londen niet naast de deur. Ook voor de eames stoelen kan je prima deals doen in NL eerst zoeken en dan onderhandelen.
Daar is mijn uurloon iets te hoog voor... Ik werk al 60 uur in de week.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 08:45 schreef Dagonet het volgende:
Gewoon een import handeltje opzetten. Design voor weînig.
Ik denk dat je gewoon een zooi mailtjes moet versturen naar de betere zaken en naar wat webshops die ook over een showroom beschikken. Wellicht dat één van hen je anders kan verwijzen naar een publieke ruimte die zo'n lamp heeft gekocht? (zoals een kroeg of museum).quote:Op maandag 30 januari 2012 22:27 schreef Fackel het volgende:
Even aansluiten nu het over lampen gaat.
Na flink het internet afspeuren heb ik een lamp gevonden die ik eigenlijk wil hebben. Punt is alleen dat ik geen winkel kan vinden die hem heeft hangen... ook de leverancier/fabrikant heeft hem niet in een showroom of weet waar hij hangt.
Is wellicht één van jullie hem in een winkel tegengekomen? Graag wil ik hem in het echt bekijken voordat ik hem koop. Het gaat toch om c.a. ¤700,- en voor dat geld wil ik geen miskoop doen.
Kortom: weet iemand de Ornametrica van Bloom te hangen?
www.ornametrica.nl
[ afbeelding ]
Af en toe een bestellinkje opnemen voor wat dingen, beetje marge erop gooien en dan op de boot als je toch weer eens deze kant op komt. Niet een echte handel natuurlijk, het moet wel leuk blijven.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 08:48 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Daar is mijn uurloon iets te hoog voor... Ik werk al 60 uur in de week.
Eerst mijn auto binnen krijgen... En de boot is ellende, ik vlieg.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 09:06 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Af en toe een bestellinkje opnemen voor wat dingen, beetje marge erop gooien en dan op de boot als je toch weer eens deze kant op komt. Niet een echte handel natuurlijk, het moet wel leuk blijven..
Dat lijkt me haast een retorische vraag.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:37 schreef zapato61 het volgende:
even een vraagje over Eames Lounge Chair. Als ik google is deze stoel op sommige sites 799 euro en op andere 8700 euro. Is die van 799 dan de neppe?
Heb es verder gegoogled en idd zijn neppers. pfffquote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat lijkt me haast een retorische vraag.
Die 8700 euro is trouwens ook een rip-off. Voor een nieuwe Eames Lounge Chair met Ottoman (van Vitra) zou je niet meer dan 5000 euro neer moeten leggen. Voor zoveel kan ik hem in ieder geval hier in Londen op de hoek halen in zwarte leer. In Nederland zullen ze wellicht wel weer duurder zijn, maar voor 8700 euro is wat overdreven...quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:43 schreef zapato61 het volgende:
[..]
Heb es verder gegoogled en idd zijn neppers. pfff
Ik vind de XL trouwens zelf bagger-lelijk, wel een goeie tip!quote:Op woensdag 1 februari 2012 00:10 schreef k_man het volgende:
Als je zo'n stoel wilt, rij je naar Vitra in Weil am Rhein. Daar bezoek je dan het Lounge Chair Atelier en kijk je toe hoe de stoel handgemaakt wordt. Vervolgens bepaal je je keuze. Wil je de originele Lounge Chair, of de XL, die wat meer is afgestemd op de maten van de moderne mens? Welk leer? Welk hout?
Een aardig filmpje en meer info staat hier.
Ook als je geen Lounge Chair wilt, is het bezoeken van Vitra trouwens zeer de moeite waard als je van design houdt.
QLOCKTWOquote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:45 schreef KingsCrown het volgende:
Afgelopen weken ons huis aangevuld met wat nieuwe meubels.
Onze Eames DAR stoelen zijn eergisteren binnengekomen, de lamp hebben we gekocht tijdens een kerstaanbieding.
[ afbeelding ]
Nu zijn we nog opzoek naar een leuke klok voor aan de wand. Heeft iemand nog suggesties? Tot 250,- EUR o.i.d. Hoeft niet typisch design te zijn, anders kom je al snel op de klokken van Nelson. En die vinden we net niet & te duur.
Een aantal klokken van Karlsson welke we leuk vinden zijn:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Geinig... Wat moet dat kosten?quote:Op woensdag 1 februari 2012 06:26 schreef Devv het volgende:
En voor wie echt centen heeft de Art du Temps![]()
.
Zo'n 95.000 dollar.quote:
Dat heb ik er dan weer niet voor over...quote:
Love it!quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja hoor. Wij hebben er ook wat van hangen in de hal. De "Simple" in alu. Vanwege het feit dat de vorm volledig terug komt in de trap vonden we dat wel een aardige.
[ afbeelding ]
Echt leer hè.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 10:27 schreef LittleBuddha het volgende:
dit is dan geen hoofdprijs winnend lot? want zo duur zijn deze stoelen toch niet?
Die onderste stoel van OeJ vind ik toch wel interessant met die chromen trompetvoet.quote:Op zondag 27 mei 2012 08:37 schreef Iridal het volgende:
Foto's van OeJ en Schenkstroop is zeker geen design te noemen, maar zijn gewoon 13 in een dozijn meubels.
Ik heb in het verleden een paar keer flinke mazzel gehad met Artifort "afdankertjes", een oude ABCD-bank en een verlepte Orange Slice, die ik allebei heb laten herstellen door een professionele meubelbekleder (te lastig om zelf te doen, zeker die bank...). Niet goedkoop, maar ze zijn het waard.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 08:15 schreef Iridal het volgende:
We delen dezelfde liefde
Knap jij ook Artifort stoelen op? Of laat je dat doen?
Heb nog twee stoelen uit de F5 serie staan (die grote kuipstoelen), en weet niet wat ik er mee wil: zelf opknappen, laten doen of wegdoen....
Je hebt gelijk, ik had niet goed gekeken.quote:
Je hebt gelijk wat ging er in mij om.quote:Op zondag 27 mei 2012 08:37 schreef Iridal het volgende:
Foto's van OeJ en Schenkstroop is zeker geen design te noemen, maar zijn gewoon 13 in een dozijn meubels.
Ik heb http://www.meubelboek.nl/meubel/19987044 gekocht, Wat een genot voor zowel het oog als je lichaamquote:Op zondag 22 juli 2012 08:22 schreef Skull-splitter het volgende:
Paar weken terug een Eames getest, en ik heb meteen een nieuw levensdoel: een paar van die dingen als ik later groot en oud ben. Wat een weelde, wat een luxe, wat een schoonheid...
Waarom kopen mensen nou van die betreurenswaardige replica's die zowel optisch als technisch inferieur zijn aan de onder licentie gebouwde exemplaren?quote:Op woensdag 5 september 2012 11:20 schreef jprietes het volgende:
[..]
Ik heb http://www.meubelboek.nl/meubel/19987044 gekocht, Wat een genot voor zowel het oog als je lichaam
Ik hoef ook niet zo nodig een replica...quote:Op woensdag 5 september 2012 14:11 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
[..]
Waarom kopen mensen nou van die betreurenswaardige replica's die zowel optisch als technisch inferieur zijn aan de onder licentie gebouwde exemplaren?
Valt best wel mee hoor, hij zit gewoon prima, maar niet iedereen heeft zo'n goed gevulde portemonnee.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:01 schreef tisikke het volgende:
Ik heb een replica gehad mooi om te zien maar zitten voor geen meter, rugleuning is te laag en drukken steeds tegen je schouderbladen aan.
Rot op met dit soort spam.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:17 schreef jprietes het volgende:
[..]
Valt best wel mee hoor, hij zit gewoon prima, maar niet iedereen heeft zo'n goed gevulde portemonnee.
Spammert, en toch reageer ik.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:17 schreef jprietes het volgende:
[..]
Valt best wel mee hoor, hij zit gewoon prima, maar niet iedereen heeft zo'n goed gevulde portemonnee.
80-20 regel^10 gaat in deze wel op.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:13 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
99% van de replica's worden in China gemaakt van inferieure materialen, je kan mij niet wijsmaken dat dat even goed zou zijn als Vitra/Herman Miller.
Cognitieve dissonantie...quote:Geeft ook een stuk meer voldoening volgens hem.
Tsja, maar het blijft natuurlijk een keuze, als mensen niet willen en/of kunnen sparen, dan zijn die replica's misschien toch wel een redelijk alternatief. Ieder zijn eigen keuze...quote:Op woensdag 5 september 2012 19:20 schreef DS4 het volgende:
Namaak is jezelf voor de gek houden. Meestal ingegeven doordat je uit wil stralen luxe producten te kunnen betalen. Verreweg de meeste mensen interesseert het geen donder en die zien het dan ook niet. De mensen die het wel interesseert valt op dat het namaak is.
Effe doorsparen dan maar!quote:Op woensdag 5 september 2012 19:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik hoef geen replica, maar sinds ik erin gezeten heb: dat ding komt er, dubbel zo nodig.
Absoluutquote:
Ik vind namaak dus geen redelijk alternatief. Er is best een stoel te vinden die voor hetzelfde geld meer biedt die niet probeert om net te doen alsof.quote:Op woensdag 5 september 2012 19:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja, maar het blijft natuurlijk een keuze, als mensen niet willen en/of kunnen sparen, dan zijn die replica's misschien toch wel een redelijk alternatief. Ieder zijn eigen keuze...
Ja, die zijn er wel, maar het gekke is dat juist liefhebbers van "design" vaak enorm neerkijken op prima ontwerpen van Ikea om maar eens iets te noemen.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind namaak dus geen redelijk alternatief. Er is best een stoel te vinden die voor hetzelfde geld meer biedt die niet probeert om net te doen alsof.
Piet Jan Eek?quote:Op woensdag 5 september 2012 20:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Sinaasappelkistjes? Nou ja, als er Piet Jan Eek op staat is het natuurlijk weer helemaal okée...
Je snapt wel wat ik bedoel.quote:Op woensdag 5 september 2012 21:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Piet Jan Eek?Als dat er op staat is het ook behoorlijk nep.
Er is nog een hele wereld naast de fantasieloze troep van Ikea en de hoogwaardige designmeubelen...quote:Op woensdag 5 september 2012 20:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ja, die zijn er wel, maar het gekke is dat juist liefhebbers van "design" vaak enorm neerkijken op prima ontwerpen van Ikea om maar eens iets te noemen.
Dus een nepper 'mag' niet, Ikea ook niet, waar moeten de mensen met een wat mindere bankrekening dan op gaan zitten?
Ik zie het niet vaak, als ik heel eerlijk ben.quote:Op woensdag 5 september 2012 22:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is nog een hele wereld naast de fantasieloze troep van Ikea en de hoogwaardige designmeubelen...
Het hangt er maar helemaal vanaf vind ik. Soms kun je juist door je basisstukken (boekenkasten en dergelijke) bij Ikea te kopen, geld uitsparen om toch nog dat leuke Artifort stoeltje te kunnen betalen.quote:Die fantasieloze troep heeft wel een prima prijs-kwaliteitverhouding, maar als je het je kan veroorloven... niet doen. Vind ik.
Ik mis nog ff de link tussen namaak en ikea.quote:Op woensdag 5 september 2012 22:51 schreef DS4 het volgende:
Ik heb gewoon iets tegen namaak. Dat is wat anders dan neerkijken op mensen die design niet kunnen betalen. Dan zou ik nl. op heel veel mensen neer moeten kijken, want het kost een partij geld om je hele huis met design vol te knallen.
Dat gezegd hebbende: er is echt een hele wereld tussen Ikea en design in. Dat daar ook spul tussen zit wat niets meer is dan Ikea voor het 4 voudige of meer ben ik met je eens. Maar ga eens naar b.v. een Sijben in Roermond, daar heb je een redelijk breed gamma van betaalbaar naar design. En zo zijn er natuurlijk meer, Sijben is nu eenmaal een grote die ik zo uit mijn hoofd op kan lepelen.
Lees even terug en je ziet dat ik prijs/kwaliteit al heb genoemd bij Ikea. Verder begon ik er niet over.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:19 schreef bleiblei het volgende:
Ik mis nog ff de link tussen namaak en ikea.
Ikea is namelijk heul geen namaak en gewoon eigen ontwerp (lees design).
En nog behoorlijke kwaliteit voor de prijs, want ga eens naar de kwantum of leenbakker en dan heb je het pas echt over namaak en ruk kwaliteit.
Sijben moet je echt onderscheiden van Goossens/Beter meubel. Dat vind ik ook eenheidsworst, waarbij de standaard is dat de meubels allemaal uit één lijn moeten komen (so boring!).quote:Bedrijven als Sijben, Goossens, Beter Meubel etc. zijn voor veel mensen nog behoorlijk high end. Vergeet dat niet.
Dan zijn we het eens.quote:Laat niet weg dat ik zelf namaak lame vind,
Ook daar zijn we het over eens. Lees maar weer terug...quote:zelf probeer Ikea te vermijden bij meubelstukken die zeer aanwezig zijn maar kom op... Toen ik het niet kon betalen waren dat soort zaken uitkomst tot en met. Enige nadeel van Ikea is dat het dor veel mensen gekocht wordt.
Sijben heeft de originele. Wat zeg ik: meerdere. Laatste keer dat ik er was stonden er zeker 4 in de toonzaal.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:21 schreef bleiblei het volgende:
Zag trouwens net bij Sijben een foto voorbij flitsen van de Lounge Chair van Eames. Verkopen ze die dan van Vitra, Herman Miller e.d. of is dat ook Chinese kopie meuk?
Mee eens. Kwantum of leenbakker, dat is pas ècht troep. Ikea niet.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik mis nog ff de link tussen namaak en ikea.
Ikea is namelijk heul geen namaak en gewoon eigen ontwerp (lees design).
En nog behoorlijke kwaliteit voor de prijs, want ga eens naar de kwantum of leenbakker en dan heb je het pas echt over namaak en ruk kwaliteit.
En dan vooral die Ikea-ontwerpen die dus kennelijk zeer succesvol zijn. De Billy's en de Expedit's om maar eens wat te noemen. Ik weet dat het hier in dit topic 'vloeken in de kerk' is, maar ik wil wel zover gaan om die ontwerpen als zeer succesvol design te beschouwen.quote:Bedrijven als Sijben, Goossens, Beter Meubel etc. zijn voor veel mensen nog behoorlijk high end. Vergeet dat niet. Laat niet weg dat ik zelf namaak lame vind, zelf probeer Ikea te vermijden bij meubelstukken die zeer aanwezig zijn maar kom op... Toen ik het niet kon betalen waren dat soort zaken uitkomst tot en met. Enige nadeel van Ikea is dat het dor veel mensen gekocht wordt.
Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan. 3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sijben heeft de originele. Wat zeg ik: meerdere. Laatste keer dat ik er was stonden er zeker 4 in de toonzaal.
Heel af en toe vind je nog een afgeragd exemplaar op MP, maar doorgaans niet voor een 'koopje' inderdaad.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:42 schreef Bucketlist het volgende:
Braakman heeft mooie dingen ontworpen. Wel redelijk populair geworden, en koopjes zijn dus niet meer te vindenAl blijft het wel betaalbaar.
Te nieuw voor mijquote:Op woensdag 5 september 2012 23:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ PRACHTIG!!!![]()
![]()
Heb jij die thuis staan?
Ahaaaa, jij bent een Art Deco-jaren 1930'-fan! Ook schitterend, hoor!quote:Op woensdag 5 september 2012 23:48 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Te nieuw voor mijAl is het prachtig een oude werkgever van mij had dit dus allemaal in zijn kantoor staan. Een man met smaak meer ook niet. Ben net aan het omschakelen naar jaren 30 en al een aantal kasten gezien waar je toch ook prachtige lijnen in kunt zien
![]()
Gevonden: http://www.langerlicht.nl(...)ne-kortrijk-jaren-30 Niet dat ik zulke bedragen zou betalen echter is het prachtig![]()
DS4 had het over 3k voor een bankstel, dus niet voor één bank.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan. 3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:09 schreef k_man het volgende:
Design heeft niet zoveel te maken met oplage of prijsstelling. IKEA verkoopt ook design. Sommige IKEA-omtwerpen zullen waarschijnlijk over 50 jaar in de boekjes met designklassiekers staan. Af en toe werkt IKEA ook met bekende designers, zoals bijv Hella Jongerius. Dat is massaproductie en relatief goedkoop, maar wel design.
Al is veel jaren 30 nog wel betaalbaar al is het hard zoeken want er is helaas niet meer zoveel van over. En proberen om bij de handelaren weg te blijvenquote:Op donderdag 6 september 2012 00:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ahaaaa, jij bent een Art Deco-jaren 1930'-fan! Ook schitterend, hoor!![]()
Maar inderdaad - onbetaalbaar.![]()
Dat met zo'n oude werkgever heb ik dus ook meegemaakt. Ik heb ooit enige tijd als onderzoeker in een chemisch laboratorium gewerkt, en daar stonden drie volledig afgeragde buizenstoeltjes... toen ik daar wegging, vroeg de prof wat ik als afscheidscadeau wilde hebben. Ik zei: "die drie stoeltjes".
Hij was stomverbaasd, en kennelijk totaal onwetend dat die drie stoeltjes echt schitterende exemplaren waren. Rietveld/De Wit, weet nog steeds niet precies wat ze zijn, maar oh_OH wat zijn ze mooi geworden nadat ik ze helemaal heb laten restaureren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pierre Paulin - Orange Slice ontwerpjaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder ben ik enorm fan van het werk van Dieter Rams
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
Wat is dit voor een elitaire uitspraak.quote:Op donderdag 6 september 2012 08:54 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
Het is wel betreurenswaardig te noemen dat Dieter Rams nu opeens zo gehypt word door mensen die eigenlijk vrij weinig van design afweten. In de design wereld zelf is die man al eeuwen een begrip en nu vergeet iedereen ook blijkbaar Dietrich Lubs, de man die mede verantwoordelijk is voor de tientallen succes ontwerpen van Braun in de vorige eeuw.
Maar een Dieter Rams hype is zeker, vijf jaar terug kocht je nog een Braun rekenmachine op eBay voor 10 dollar nu is dat minimaal 200 euro.
De meeste die ik ken die het over Rams hebben zijn van de categorie: "Apple volgt Rams ontwerp!"quote:Op donderdag 6 september 2012 09:09 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Mooi toch dat men de kwaliteit van Rams design weet te waarderen?
Ikea heeft ook wisselende kwaliteit...quote:Op woensdag 5 september 2012 23:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mee eens. Kwantum of leenbakker, dat is pas ècht troep. Ikea niet.
Nee, dat is dan geen klassiek topdesign. Dat ziet er echt wezenlijk anders uit.quote:En dan vooral die Ikea-ontwerpen die dus kennelijk zeer succesvol zijn. De Billy's en de Expedit's om maar eens wat te noemen. Ik weet dat het hier in dit topic 'vloeken in de kerk' is, maar ik wil wel zover gaan om die ontwerpen als zeer succesvol design te beschouwen.
Als daar nou eens niét een Ikea-labeltje aan had gehangen, maar een naampje van een bekende bobo, dan zou het me niks verbazen als die ontwerpen beschouwd zouden worden als klassiek top-design.
Klopt. Maar daar heb ik geen probleem mee omdat die ontwerpen wel anders zijn. Ze proberen niet te doen alsof.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:34 schreef Bucketlist het volgende:
Er staan bij Ikea toch wel een hoop dingen die misschien geen replica's zijn maar wel geinspireerd zijn op.
Sijben heeft een enorme range. Je kan daar dus een bank kopen van 1.000 euro tot aan meer dan 100.000 euro.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:35 schreef bleiblei het volgende:
Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan.
BankSTEL.quote:3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:09 schreef k_man het volgende:
Design heeft niet zoveel te maken met oplage of prijsstelling. IKEA verkoopt ook design. Sommige IKEA-omtwerpen zullen waarschijnlijk over 50 jaar in de boekjes met designklassiekers staan. Af en toe werkt IKEA ook met bekende designers, zoals bijv Hella Jongerius. Dat is massaproductie en relatief goedkoop, maar wel design.
Wat een onzin zeg. Waar denk jij dat het extra gewicht vandaan komt?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:59 schreef henkde_j het volgende:
Ook zit er vrijwel nooit een groot kwaliteitsverschil tussen meubels van top design merken en meubels van B-merken...
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)quote:Op donderdag 6 september 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Waar denk jij dat het extra gewicht vandaan komt?
Voorbeeld? Een handgemaakt maatpak is ook losser in elkaar gezet dan een machinaal vervaardigde...quote:Op donderdag 6 september 2012 09:46 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)
Noem eens drie designklassiekers die slecht in elkaar steken.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:46 schreef henkde_j het volgende:
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)
quote:Op donderdag 6 september 2012 10:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Voorbeeld? Een handgemaakt maatpak is ook losser in elkaar gezet dan een machinaal vervaardigde...
Want met een slechte afwerking ga je het niet redden...
Tja, je kunt het er ook niet mee eens zijn dat de zon 's morgens opgaat, maar dat is nou eenmaal een gegeven. Sla zelf maar eens een boek over designklassiekers open. Daar staan echt niet alleen dure, exclusieve dingen in. De eend en de kever zijn net zo goed designklassiekers geworden als de Ferrari 250 GTO.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.
Ikea kan wel ontwerpen hebben die slim in elkaar zitten. Maar het is absoluut onvergelijkbaar met echte kwaliteitsmeubelen (die maak je b.v. van hout en niet van houtpulp).
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
Nou vind ik het geen meubel, maar dat terzijde.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er uitzonderingen zijn als het gaat om kwaliteit. Maar normaliter is design wel wat meer dan alleen het visuele ontwerp. Dat is ook hoe e.e.a. in elkaar steekt en met welke materialen. En als je consequent kiest voor de beste materialen en de meest duurzame productiemethode met de beste vakmensen... dan is de hogere prijs ook gewoon gerechtvaardigd.
Ik heb zelf een rondleiding gehad in de fabriek waar mijn banken vandaan komen. Met eigen ogen kunnen zien hoe zo'n bank in elkaar steekt en met welke materialen gewerkt wordt. Overigens: de mannen van de expeditie weten het ook, want die vinden het dus geen fijne banken en arbotechnisch lijkt mij het vervoer ook niet helemaal in orde.
Erg mooie stoeltjes zijn dat, en nog goed zittend ook. Maar waarom 5 als ik vragen mag? Niet handiger om er ook meteen een 6e bij te kopen?quote:Op donderdag 6 september 2012 11:19 schreef IkWilbert het volgende:
Vorige week de keuken een kleine opfrisser gegeven, nieuwe lamp boven de tafel en 5 nieuwe stoelen![]()
Brunklaus Shady Tree
[ afbeelding ]
En 5 nieuwe stoelen ( Eames DSW wit)
[ afbeelding ]
Ubervette lamp datquote:Op donderdag 6 september 2012 12:00 schreef DS4 het volgende:
Als het goed is volgende week bij ons binnen voor boven de eetkamertafel:
[ afbeelding ]
Copernico van Artemide.
Wat wel of geen design is, valt lastig te vatten in een definitie. Het wordt vooral bepaald door de collectieve opinie, denk ik. Als er onder liefhebbers en 'deskundigen' een algemeen gedeeld gevoel heerst over het belang van een bepaald ontwerp. In ieder geval heeft het niet noodzakelijkerwijs te maken met het gebruik van hele goede materialen, met goed vakmanschap, met prijs, met lage oplage, of zelfs met bruikbaarheid. Wel altijd met vormgeving.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.
Die zesde komt nog wel een keer als de kleine groot is... De Tripp Trapp voor de kleine moet ook nog ergens staan ;-)quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.
[..]
Erg mooie stoeltjes zijn dat, en nog goed zittend ook. Maar waarom 5 als ik vragen mag? Niet handiger om er ook meteen een 6e bij te kopen?
[..]
Ubervette lamp dat![]()
al ben ik benieuwd naar het lichtbeeld en of het niet eye strain veroorzaakt. Het blijven open lichtbronnen.
Meeste mensen hebben die gewoon ongebruikt staan als kunstwerk.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Hetzelfde met de citruspers van Starck. Ziet er schitterend uit, maar bruikbaar? Neuh. Degelijk? Ook niet echt.
Pics!quote:Op donderdag 6 september 2012 16:04 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
[..]
Meeste mensen hebben die gewoon ongebruikt staan als kunstwerk.
Ik heb speciaal ervoor drie putjes laten maken in het marmeren blad van mijn bar, zodat hij wel degelijk blijft staan als je hem gebruikt, als je hem fixeert werkt hij prima, en anders heb je overal Citrus.
Ook hier kun je weer wat kanttekeningen bij plaatsen...quote:Op donderdag 6 september 2012 09:41 schreef DS4 het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.
Ikea kan wel ontwerpen hebben die slim in elkaar zitten. Maar het is absoluut onvergelijkbaar met echte kwaliteitsmeubelen (die maak je b.v. van hout en niet van houtpulp).
Ik vind het leuk dat je doet alsof het exacte wetenschap is, maar dat is niet zo.quote:Op donderdag 6 september 2012 14:52 schreef k_man het volgende:
Tja, je kunt het er ook niet mee eens zijn dat de zon 's morgens opgaat, maar dat is nou eenmaal een gegeven. Sla zelf maar eens een boek over designklassiekers open. Daar staan echt niet alleen dure, exclusieve dingen in. De eend en de kever zijn net zo goed designklassiekers geworden als de Ferrari 250 GTO.
Ik gaf dan ook uitdrukkelijk mijn mening.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks.
Dat mag jij vinden, maar dat is wederom een mening.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:42 schreef k_man het volgende:
Andersom zijn die banken van DS4 gemaakt door vakmensen, met gebruik van de beste materialen en zitten ze heerlijk. Ze schieten echter te kort op het gebied van vormgeving, dus in mijn ogen geen design.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |