Wat is dit voor een elitaire uitspraak.quote:Op donderdag 6 september 2012 08:54 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
Het is wel betreurenswaardig te noemen dat Dieter Rams nu opeens zo gehypt word door mensen die eigenlijk vrij weinig van design afweten. In de design wereld zelf is die man al eeuwen een begrip en nu vergeet iedereen ook blijkbaar Dietrich Lubs, de man die mede verantwoordelijk is voor de tientallen succes ontwerpen van Braun in de vorige eeuw.
Maar een Dieter Rams hype is zeker, vijf jaar terug kocht je nog een Braun rekenmachine op eBay voor 10 dollar nu is dat minimaal 200 euro.
De meeste die ik ken die het over Rams hebben zijn van de categorie: "Apple volgt Rams ontwerp!"quote:Op donderdag 6 september 2012 09:09 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Mooi toch dat men de kwaliteit van Rams design weet te waarderen?
Ikea heeft ook wisselende kwaliteit...quote:Op woensdag 5 september 2012 23:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mee eens. Kwantum of leenbakker, dat is pas ècht troep. Ikea niet.
Nee, dat is dan geen klassiek topdesign. Dat ziet er echt wezenlijk anders uit.quote:En dan vooral die Ikea-ontwerpen die dus kennelijk zeer succesvol zijn. De Billy's en de Expedit's om maar eens wat te noemen. Ik weet dat het hier in dit topic 'vloeken in de kerk' is, maar ik wil wel zover gaan om die ontwerpen als zeer succesvol design te beschouwen.
Als daar nou eens niét een Ikea-labeltje aan had gehangen, maar een naampje van een bekende bobo, dan zou het me niks verbazen als die ontwerpen beschouwd zouden worden als klassiek top-design.
Klopt. Maar daar heb ik geen probleem mee omdat die ontwerpen wel anders zijn. Ze proberen niet te doen alsof.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:34 schreef Bucketlist het volgende:
Er staan bij Ikea toch wel een hoop dingen die misschien geen replica's zijn maar wel geinspireerd zijn op.
Sijben heeft een enorme range. Je kan daar dus een bank kopen van 1.000 euro tot aan meer dan 100.000 euro.quote:Op woensdag 5 september 2012 23:35 schreef bleiblei het volgende:
Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan.
BankSTEL.quote:3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:09 schreef k_man het volgende:
Design heeft niet zoveel te maken met oplage of prijsstelling. IKEA verkoopt ook design. Sommige IKEA-omtwerpen zullen waarschijnlijk over 50 jaar in de boekjes met designklassiekers staan. Af en toe werkt IKEA ook met bekende designers, zoals bijv Hella Jongerius. Dat is massaproductie en relatief goedkoop, maar wel design.
Wat een onzin zeg. Waar denk jij dat het extra gewicht vandaan komt?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:59 schreef henkde_j het volgende:
Ook zit er vrijwel nooit een groot kwaliteitsverschil tussen meubels van top design merken en meubels van B-merken...
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)quote:Op donderdag 6 september 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Waar denk jij dat het extra gewicht vandaan komt?
Voorbeeld? Een handgemaakt maatpak is ook losser in elkaar gezet dan een machinaal vervaardigde...quote:Op donderdag 6 september 2012 09:46 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)
Noem eens drie designklassiekers die slecht in elkaar steken.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:46 schreef henkde_j het volgende:
Zeker geen onzin. Genoeg design waar je een stevige prijs voor betaalt en dat niet terugziet in de kwaliteit. (lees matige afwerking)
quote:Op donderdag 6 september 2012 10:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Voorbeeld? Een handgemaakt maatpak is ook losser in elkaar gezet dan een machinaal vervaardigde...
Want met een slechte afwerking ga je het niet redden...
Tja, je kunt het er ook niet mee eens zijn dat de zon 's morgens opgaat, maar dat is nou eenmaal een gegeven. Sla zelf maar eens een boek over designklassiekers open. Daar staan echt niet alleen dure, exclusieve dingen in. De eend en de kever zijn net zo goed designklassiekers geworden als de Ferrari 250 GTO.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.
Ikea kan wel ontwerpen hebben die slim in elkaar zitten. Maar het is absoluut onvergelijkbaar met echte kwaliteitsmeubelen (die maak je b.v. van hout en niet van houtpulp).
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
Nou vind ik het geen meubel, maar dat terzijde.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er uitzonderingen zijn als het gaat om kwaliteit. Maar normaliter is design wel wat meer dan alleen het visuele ontwerp. Dat is ook hoe e.e.a. in elkaar steekt en met welke materialen. En als je consequent kiest voor de beste materialen en de meest duurzame productiemethode met de beste vakmensen... dan is de hogere prijs ook gewoon gerechtvaardigd.
Ik heb zelf een rondleiding gehad in de fabriek waar mijn banken vandaan komen. Met eigen ogen kunnen zien hoe zo'n bank in elkaar steekt en met welke materialen gewerkt wordt. Overigens: de mannen van de expeditie weten het ook, want die vinden het dus geen fijne banken en arbotechnisch lijkt mij het vervoer ook niet helemaal in orde.
Erg mooie stoeltjes zijn dat, en nog goed zittend ook. Maar waarom 5 als ik vragen mag? Niet handiger om er ook meteen een 6e bij te kopen?quote:Op donderdag 6 september 2012 11:19 schreef IkWilbert het volgende:
Vorige week de keuken een kleine opfrisser gegeven, nieuwe lamp boven de tafel en 5 nieuwe stoelen![]()
Brunklaus Shady Tree
[ afbeelding ]
En 5 nieuwe stoelen ( Eames DSW wit)
[ afbeelding ]
Ubervette lamp datquote:Op donderdag 6 september 2012 12:00 schreef DS4 het volgende:
Als het goed is volgende week bij ons binnen voor boven de eetkamertafel:
[ afbeelding ]
Copernico van Artemide.
Wat wel of geen design is, valt lastig te vatten in een definitie. Het wordt vooral bepaald door de collectieve opinie, denk ik. Als er onder liefhebbers en 'deskundigen' een algemeen gedeeld gevoel heerst over het belang van een bepaald ontwerp. In ieder geval heeft het niet noodzakelijkerwijs te maken met het gebruik van hele goede materialen, met goed vakmanschap, met prijs, met lage oplage, of zelfs met bruikbaarheid. Wel altijd met vormgeving.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.
Die zesde komt nog wel een keer als de kleine groot is... De Tripp Trapp voor de kleine moet ook nog ergens staan ;-)quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks. Wat is volgens jou bijvoorbeeld design? Wat zijn de criteria die het 'design' maken? Het is zeker niet zo dat alle 'design klassiekers' gemaakt zijn van het beste materiaal/productietechnieken. Ik durf dus ook te zeggen dat goede ontwerpen zeker niet altijd duurder dienen te zijn.
[..]
Erg mooie stoeltjes zijn dat, en nog goed zittend ook. Maar waarom 5 als ik vragen mag? Niet handiger om er ook meteen een 6e bij te kopen?
[..]
Ubervette lamp dat![]()
al ben ik benieuwd naar het lichtbeeld en of het niet eye strain veroorzaakt. Het blijven open lichtbronnen.
Meeste mensen hebben die gewoon ongebruikt staan als kunstwerk.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Hetzelfde met de citruspers van Starck. Ziet er schitterend uit, maar bruikbaar? Neuh. Degelijk? Ook niet echt.
Pics!quote:Op donderdag 6 september 2012 16:04 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
[..]
Meeste mensen hebben die gewoon ongebruikt staan als kunstwerk.
Ik heb speciaal ervoor drie putjes laten maken in het marmeren blad van mijn bar, zodat hij wel degelijk blijft staan als je hem gebruikt, als je hem fixeert werkt hij prima, en anders heb je overal Citrus.
Ook hier kun je weer wat kanttekeningen bij plaatsen...quote:Op donderdag 6 september 2012 09:41 schreef DS4 het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Ook de materialen en de wijze van produceren bepaalt of je iets tot design moet rekenen.
Ikea kan wel ontwerpen hebben die slim in elkaar zitten. Maar het is absoluut onvergelijkbaar met echte kwaliteitsmeubelen (die maak je b.v. van hout en niet van houtpulp).
Ik vind het leuk dat je doet alsof het exacte wetenschap is, maar dat is niet zo.quote:Op donderdag 6 september 2012 14:52 schreef k_man het volgende:
Tja, je kunt het er ook niet mee eens zijn dat de zon 's morgens opgaat, maar dat is nou eenmaal een gegeven. Sla zelf maar eens een boek over designklassiekers open. Daar staan echt niet alleen dure, exclusieve dingen in. De eend en de kever zijn net zo goed designklassiekers geworden als de Ferrari 250 GTO.
Ik gaf dan ook uitdrukkelijk mijn mening.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:04 schreef henkde_j het volgende:
Ten eerste is 'design' niet iets feitelijks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |