abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116439698
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 20:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Ja, die zijn er wel, maar het gekke is dat juist liefhebbers van "design" vaak enorm neerkijken op prima ontwerpen van Ikea om maar eens iets te noemen.
Dus een nepper 'mag' niet, Ikea ook niet, waar moeten de mensen met een wat mindere bankrekening dan op gaan zitten?
Er is nog een hele wereld naast de fantasieloze troep van Ikea en de hoogwaardige designmeubelen... ;)

Die fantasieloze troep heeft wel een prima prijs-kwaliteitverhouding, maar als je het je kan veroorloven... niet doen. Vind ik.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 5 september 2012 @ 22:24:41 #252
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116440144
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 22:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is nog een hele wereld naast de fantasieloze troep van Ikea en de hoogwaardige designmeubelen... ;)
Ik zie het niet vaak, als ik heel eerlijk ben.
Ten eerste vind ik Ikea vaak helemaal niet zo fantasieloos, en ten tweede zie ik in het 'iets duurdere' segment erg vaak regelrechte kopieën van Ikea-ideeën. Lundia, om maar eens een merk te noemen. Voor veel te hoge prijzen, maar ja, er zijn ook mensen gevoelig voor de mening "dat het dan tenminste géén Ikea is". ;)

quote:
Die fantasieloze troep heeft wel een prima prijs-kwaliteitverhouding, maar als je het je kan veroorloven... niet doen. Vind ik.
Het hangt er maar helemaal vanaf vind ik. Soms kun je juist door je basisstukken (boekenkasten en dergelijke) bij Ikea te kopen, geld uitsparen om toch nog dat leuke Artifort stoeltje te kunnen betalen.
Het lijken mij volledig persoonlijke keuzes.

Ik ben zelf ook niet voor 'neppers', maar ik vind kakkineuze types die neerkijken op mensen die het 'echte' spul niet kunnen betalen ook niet helemaal deugen als ik heel eerlijk ben.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_116441540
Ik heb gewoon iets tegen namaak. Dat is wat anders dan neerkijken op mensen die design niet kunnen betalen. Dan zou ik nl. op heel veel mensen neer moeten kijken, want het kost een partij geld om je hele huis met design vol te knallen.

Dat gezegd hebbende: er is echt een hele wereld tussen Ikea en design in. Dat daar ook spul tussen zit wat niets meer is dan Ikea voor het 4 voudige of meer ben ik met je eens. Maar ga eens naar b.v. een Sijben in Roermond, daar heb je een redelijk breed gamma van betaalbaar naar design. En zo zijn er natuurlijk meer, Sijben is nu eenmaal een grote die ik zo uit mijn hoofd op kan lepelen.
  woensdag 5 september 2012 @ 23:19:58 #254
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_116442862
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 22:51 schreef DS4 het volgende:
Ik heb gewoon iets tegen namaak. Dat is wat anders dan neerkijken op mensen die design niet kunnen betalen. Dan zou ik nl. op heel veel mensen neer moeten kijken, want het kost een partij geld om je hele huis met design vol te knallen.

Dat gezegd hebbende: er is echt een hele wereld tussen Ikea en design in. Dat daar ook spul tussen zit wat niets meer is dan Ikea voor het 4 voudige of meer ben ik met je eens. Maar ga eens naar b.v. een Sijben in Roermond, daar heb je een redelijk breed gamma van betaalbaar naar design. En zo zijn er natuurlijk meer, Sijben is nu eenmaal een grote die ik zo uit mijn hoofd op kan lepelen.
Ik mis nog ff de link tussen namaak en ikea.
Ikea is namelijk heul geen namaak en gewoon eigen ontwerp (lees design).
En nog behoorlijke kwaliteit voor de prijs, want ga eens naar de kwantum of leenbakker en dan heb je het pas echt over namaak en ruk kwaliteit :P .

Bedrijven als Sijben, Goossens, Beter Meubel etc. zijn voor veel mensen nog behoorlijk high end. Vergeet dat niet. Laat niet weg dat ik zelf namaak lame vind, zelf probeer Ikea te vermijden bij meubelstukken die zeer aanwezig zijn maar kom op... Toen ik het niet kon betalen waren dat soort zaken uitkomst tot en met. Enige nadeel van Ikea is dat het dor veel mensen gekocht wordt :P .
  woensdag 5 september 2012 @ 23:21:45 #255
36431 bleiblei
pi_116442937
Zag trouwens net bij Sijben een foto voorbij flitsen van de Lounge Chair van Eames. Verkopen ze die dan van Vitra, Herman Miller e.d. of is dat ook Chinese kopie meuk?
pi_116442952
Ik heb niets met design echter 13 in een dozijn meubelen zoals de Ikea daar heb ik niets mee. Ga dan liever voor het oude spul en als ik me eens verveel bouw ik zelf een meubel naar eigen wens O+
pi_116443170
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:19 schreef bleiblei het volgende:

En nog behoorlijke kwaliteit voor de prijs, want ga eens naar de kwantum of leenbakker en dan heb je het pas echt over namaak en ruk kwaliteit :P .
Lees even terug en je ziet dat ik prijs/kwaliteit al heb genoemd bij Ikea. Verder begon ik er niet over.

quote:
Bedrijven als Sijben, Goossens, Beter Meubel etc. zijn voor veel mensen nog behoorlijk high end. Vergeet dat niet.
Sijben moet je echt onderscheiden van Goossens/Beter meubel. Dat vind ik ook eenheidsworst, waarbij de standaard is dat de meubels allemaal uit één lijn moeten komen (so boring!).

Sijben heeft inderdaad topklasse, maar volgens mij kun je daar ook voor 3K een bankstel kopen. Dat is dus geen high end. Het is wezenlijk meer dan Ikea vraagt, maar ik had het dan ook over iets tussen Ikea en design in.

quote:
Laat niet weg dat ik zelf namaak lame vind,
Dan zijn we het eens.

quote:
zelf probeer Ikea te vermijden bij meubelstukken die zeer aanwezig zijn maar kom op... Toen ik het niet kon betalen waren dat soort zaken uitkomst tot en met. Enige nadeel van Ikea is dat het dor veel mensen gekocht wordt :P .
Ook daar zijn we het over eens. Lees maar weer terug... ;)
pi_116443211
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:21 schreef bleiblei het volgende:
Zag trouwens net bij Sijben een foto voorbij flitsen van de Lounge Chair van Eames. Verkopen ze die dan van Vitra, Herman Miller e.d. of is dat ook Chinese kopie meuk?
Sijben heeft de originele. Wat zeg ik: meerdere. Laatste keer dat ik er was stonden er zeker 4 in de toonzaal.
  woensdag 5 september 2012 @ 23:33:59 #259
323439 HetKlusKonijn
pi_116443490
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Mee eens. Kwantum of leenbakker, dat is pas ècht troep. Ikea niet.

quote:
Bedrijven als Sijben, Goossens, Beter Meubel etc. zijn voor veel mensen nog behoorlijk high end. Vergeet dat niet. Laat niet weg dat ik zelf namaak lame vind, zelf probeer Ikea te vermijden bij meubelstukken die zeer aanwezig zijn maar kom op... Toen ik het niet kon betalen waren dat soort zaken uitkomst tot en met. Enige nadeel van Ikea is dat het dor veel mensen gekocht wordt :P .
En dan vooral die Ikea-ontwerpen die dus kennelijk zeer succesvol zijn. De Billy's en de Expedit's om maar eens wat te noemen. Ik weet dat het hier in dit topic 'vloeken in de kerk' is, maar ik wil wel zover gaan om die ontwerpen als zeer succesvol design te beschouwen.
Als daar nou eens niét een Ikea-labeltje aan had gehangen, maar een naampje van een bekende bobo, dan zou het me niks verbazen als die ontwerpen beschouwd zouden worden als klassiek top-design. :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_116443517
Er staan bij Ikea toch wel een hoop dingen die misschien geen replica's zijn maar wel geinspireerd zijn op.

Bekendste voorbeeld is toch wel de door Alvar Aalto ontworpen kruk en de Frosta van Ikea, maar er zijn meer (Akari lampen van Noguchi)

Het ligt er aan in hoeverre het een origineel ontwerp is of ik het zie als gejat. Inspiratie komt overal vandaan, dus ook van ontwerpen van anderen.
  woensdag 5 september 2012 @ 23:35:03 #261
36431 bleiblei
pi_116443528
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sijben heeft de originele. Wat zeg ik: meerdere. Laatste keer dat ik er was stonden er zeker 4 in de toonzaal.
Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan. 3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.
pi_116443677

Cees Braakman _O_
pi_116443850
Braakman heeft mooie dingen ontworpen. Wel redelijk populair geworden, en koopjes zijn dus niet meer te vinden :( Al blijft het wel betaalbaar.

Ik zou zelf nog graag een secretaire willen. Ideaal om met een laptop aan te werken :)
  woensdag 5 september 2012 @ 23:42:30 #264
323439 HetKlusKonijn
pi_116443858
^^ PRACHTIG!!! _O_ O+
Heb jij die thuis staan? :)
  woensdag 5 september 2012 @ 23:43:28 #265
323439 HetKlusKonijn
pi_116443899
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:42 schreef Bucketlist het volgende:
Braakman heeft mooie dingen ontworpen. Wel redelijk populair geworden, en koopjes zijn dus niet meer te vinden :( Al blijft het wel betaalbaar.
Heel af en toe vind je nog een afgeragd exemplaar op MP, maar doorgaans niet voor een 'koopje' inderdaad.
pi_116444105
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ PRACHTIG!!! _O_ O+
Heb jij die thuis staan? :)
Te nieuw voor mij :@ Al is het prachtig een oude werkgever van mij had dit dus allemaal in zijn kantoor staan. Een man met smaak meer ook niet. Ben net aan het omschakelen naar jaren 30 en al een aantal kasten gezien waar je toch ook prachtige lijnen in kunt zien :9~

Gevonden: http://www.langerlicht.nl(...)ne-kortrijk-jaren-30 Niet dat ik zulke bedragen zou betalen echter is het prachtig *;
pi_116444842
Design heeft niet zoveel te maken met oplage of prijsstelling. IKEA verkoopt ook design. Sommige IKEA-omtwerpen zullen waarschijnlijk over 50 jaar in de boekjes met designklassiekers staan. Af en toe werkt IKEA ook met bekende designers, zoals bijv Hella Jongerius. Dat is massaproductie en relatief goedkoop, maar wel design.
  donderdag 6 september 2012 @ 00:12:36 #268
323439 HetKlusKonijn
pi_116444964
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:48 schreef Sneezeechu het volgende:

[..]

Te nieuw voor mij :@ Al is het prachtig een oude werkgever van mij had dit dus allemaal in zijn kantoor staan. Een man met smaak meer ook niet. Ben net aan het omschakelen naar jaren 30 en al een aantal kasten gezien waar je toch ook prachtige lijnen in kunt zien :9~

Gevonden: http://www.langerlicht.nl(...)ne-kortrijk-jaren-30 Niet dat ik zulke bedragen zou betalen echter is het prachtig *;
Ahaaaa, jij bent een Art Deco-jaren 1930'-fan! Ook schitterend, hoor! _O_
Maar inderdaad - onbetaalbaar. :X

Dat met zo'n oude werkgever heb ik dus ook meegemaakt. Ik heb ooit enige tijd als onderzoeker in een chemisch laboratorium gewerkt, en daar stonden drie volledig afgeragde buizenstoeltjes... toen ik daar wegging, vroeg de prof wat ik als afscheidscadeau wilde hebben. Ik zei: "die drie stoeltjes".
Hij was stomverbaasd, en kennelijk totaal onwetend dat die drie stoeltjes echt schitterende exemplaren waren. Rietveld/De Wit, weet nog steeds niet precies wat ze zijn, maar oh_OH wat zijn ze mooi geworden nadat ik ze helemaal heb laten restaureren. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door HetKlusKonijn op 06-09-2012 00:24:50 ]
pi_116445034
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Sijben ken ik dan niet, echter als ik je goed begrijp zit het dus wel tegen de bovenkant van de markt aan. Dus dat is niet bepaald tussen de Artemide, Pastoe, Leolux, Vitra, etc. en Ikea in. Maar schurkt aardig tegen die merken en hoger aan. 3K voor een bank is voor minimaal 80% van de Nederlanders een zot bedrag.
DS4 had het over 3k voor een bankstel, dus niet voor één bank. :)

Bij Leolux heb je een bank voor 3k, bij Gijssen heb je kennelijk (ik ken die zaak niet) een bankstel voor 3k en bij IKEA richt je een heel huis in voor 3k. :P
  donderdag 6 september 2012 @ 00:19:59 #270
323439 HetKlusKonijn
pi_116445221
quote:
7s.gif Op donderdag 6 september 2012 00:09 schreef k_man het volgende:
Design heeft niet zoveel te maken met oplage of prijsstelling. IKEA verkoopt ook design. Sommige IKEA-omtwerpen zullen waarschijnlijk over 50 jaar in de boekjes met designklassiekers staan. Af en toe werkt IKEA ook met bekende designers, zoals bijv Hella Jongerius. Dat is massaproductie en relatief goedkoop, maar wel design.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Toen Gerrit Rietveld destijds zijn revolutionaire 'kratmeubelen' in elkaar plempte, had hij ook géén idee dat die dingen ooit in het Centraal Museum in Utrecht terecht zouden komen.
Trouwens, met die kratmeubelen was Rietveld de enige en echte voorloper op wat Ikea groot zou maken - eenvoudig in elkaar te zetten meubelen voor een vriendelijke prijs! - tientallen decennia later! :D
pi_116445790
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 00:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ahaaaa, jij bent een Art Deco-jaren 1930'-fan! Ook schitterend, hoor! _O_
Maar inderdaad - onbetaalbaar. :X

Dat met zo'n oude werkgever heb ik dus ook meegemaakt. Ik heb ooit enige tijd als onderzoeker in een chemisch laboratorium gewerkt, en daar stonden drie volledig afgeragde buizenstoeltjes... toen ik daar wegging, vroeg de prof wat ik als afscheidscadeau wilde hebben. Ik zei: "die drie stoeltjes".
Hij was stomverbaasd, en kennelijk totaal onwetend dat die drie stoeltjes echt schitterende exemplaren waren. Rietveld/De Wit, weet nog steeds niet precies wat ze zijn, maar oh_OH wat zijn ze mooi geworden nadat ik ze helemaal heb laten restaureren. :D
Al is veel jaren 30 nog wel betaalbaar al is het hard zoeken want er is helaas niet meer zoveel van over. En proberen om bij de handelaren weg te blijven :Y

Je hebt je kans geroken en genomen zou het ook doen! Knap voor mijn eigen plezier vaker meubelstukken op ligt er maar net aan wat ik kan krijgen en het hoeft niet perse design te heten. Meeste plezier beleeft aan een Ib Kofod Larsen dressoir... al is dat jaren terug en inmiddels voor de juiste prijs toen kunnen verkopen :@
pi_116446530
Ach 'Design' is iets subjectiefs. Persoonlijk kan ik designklassiekers waarderen, maar vind ik ook tussen Ikea producten geniale ontwerpen zitten. Mensen die per definitie neerkijken op niet-designmeubels neem ik dan ook niet al te serieus.
Ook zit er vrijwel nooit een groot kwaliteitsverschil tussen meubels van top design merken en meubels van B-merken...dus dat is ook geen argument om altijd design te kopen

Zelf heb ik een voorkeur voor tijdloze ontwerpen. Iets wat goed is, is in mijn ogen tijdloos.
Nu ben ik zelf nog student, en geef ik niet al te veel geld uit aan meubels. Maar zodra ik wat meer inkomen heb ga ik zeker een mooie inrichting bij elkaar zoeken. En tijdloze ontwerpen mogen wat mij betreft best wat geld kosten. Een tijdloos ontwerp kan lang mee gaan en verdient zich op de lange termijn dus terug :)

Enkele voorbeelden van tijdloze ontwerpen bij m'n ouders thuis waar ik dol op ben:

Eileen Gray-E1027 ontwerpjaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Pierre Paulin - Orange Slice ontwerpjaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder ben ik enorm fan van het werk van Dieter Rams _O_
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 6 september 2012 @ 01:02:51 #273
323439 HetKlusKonijn
pi_116446626
^^ Ik ben het volledig met je eens. :Y
Ja de vroege jaren '30 van de vorige eeuw, alsmede de jaren '60, waren gewoon puur GOUD voor prachtig design. _O_ O+

[ Bericht 54% gewijzigd door HetKlusKonijn op 06-09-2012 01:09:12 ]
pi_116446819
Voor de designliefhebbers is de documentaire 'Objectified' trouwens zeker aan te raden.
Rams vertelt daar ook even over z'n 10 design principes.

Wat een baas is die vent toch
(en ook de groot inspirator van Jonathan Ive)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 6 september 2012 @ 01:21:30 #275
323439 HetKlusKonijn
pi_116447044
:D ^O^ _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')