abonnement Unibet Coolblue
pi_100730796

Liveblogs
NOS Liveblog - Al Jazeera Liveblog - BBC Liveblog - FMCNL: mil. radiocommunicatie - Twitter
Streams
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Fox News
France24 - Libya 17 February - Sky News - CPS: meerdere streams op één pagina






SPOILER: meer foto's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eman al-Obeidi Wiki




Bekijk deze YouTube-video
SPOILER: meer YouTube
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kaarten:

Guardian twitter interactive map



Reuters heeft een kaart van Libische bases, vluchtelingen, en protesten.
SPOILER: meer kaarten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER: eerdere topics
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laatste Frontpage-nieuwsberichten:
Obama: Strijd in Libië redde al vele levens
'Rebellen Libië nemen Ajdabiyah in'
Gadhafi: Coalitie maakt burgerslachtoffers
[upd] F-16's gaan mogelijk ook bombarderen

Hoe beoordeel je bronnen?
Dingen die je kunt doen om de Libiërs te steunen
Libië Fototopic
Waarom grijpen we in in Libië ?
Discussieer: Lange termijn geo-politieke effecten revoluties.
SPOILER: UN / NATO info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Landen die militaire steun verlenen:
• België: stuurt zes F16 fighters, ook is de mijnenveger BNS Narcis in het gebied.
• Canada: stuurt zeven CF-18 fighters 140 soldaten naar de regio, het Halifax-class fregat HMCS Charlottetown is ook betrokken bij de operatie.
• Denemarken: stuurt zes F-16 fighters.
• Frankrijk: heeft Mirage en Rafale vliegtuigen op de bases Istres and at Solenzara gestationeerd. Tankvliegtuigen zijn gestationeerd op Istres. De anti-air destroyer Forbin is vlakbij het gebied. De carrier Charles de Gaulle wordt met haar volledige strike group naar de Libische kust uitgezonden. Tijdens een persconferentie werd gezegd dat er op dit moment (20-03) twintig vliegtuigen boven Libië actief zijn.
• Griekenland: stuurt vier F-16 fighters, twee fregatten en een AWACS.
• Italië: volgens het Pentagon nemen er elf fregatten deel aan de eerst aanvalsgolf.
• Nederland: Stuurt zes F-16's, een tanker en de Hr.ms. Haarlem, een mijnenveger.
• Noorwegen: stuurt zes F-16 fighters en een P-3 Orion surveillance vliegtuig. Hij kondigde ook aan humanitaire hulp te bieden.
• Qatar: volgens de Qatar News Agency zullen er tussen de vier en zes vliegtuigen (Mirages) meehelpen met het in stand houden van de no-fly zone boven Libië.
• Spanje: stuurt vier F-18 fighters, een tanker, one F100 frigate, one submarine and one P-3 Orion surveillance vliegtuig.
• Verenigde Arabische Emiraten: Heeft aangekondigd 24 vliegtuigen (Mirages en F-16’s) te zullen sturen.
• Verenigd Koninkrijk: Cameron heeft bevestigd dat Typhoon en Tornadofighters mee zullen participeren in de operatie, samen met tankers en surveillance vliegtuigen.
• Verenigde Staten: de VS hebben elf schepen uitgezonden, waaronder de carrier USS Enterprise. Ook worden doormiddel van Tomahawk-raketten SAM-sites uitgenomen. Volgens een woordvoerder van het Pentagon zijn er drie B-2 bommenwerpers en negentien F-16 en F-18 fighters actief boven Libië, als ook AC-130 PSYOP toestellen. Er zijn U-2 spionagevliegtuigen gestationeerd op Cyprus.

NAVO
• Heeft permanent AWACS vliegtuigen in de lucht, bemanningen worden geleverd door diverse lidstaten.

Landen die mogelijk de no-fly zone militair zullen steunen:
• Albanie: heeft bekend gemaakt klaar te zijn om te helpen.
• Jordanië
• Kroatië: heeft beloofd hulp te sturen, al dan niet militair.
• Saoedi-Arabie: Min. BuZa heeft bekend gemaakt mogelijk airstrikes uit te zullen voeren.
• Duitsland: schijnt indirect steun te gaan geven door posities in Afghanistan te gaan versterken, stuurt mogelijk AWACS-bemanningen. Ook wordt de campagne in Libië gecoördineerd vanaf een militaire basis nabij Ramstein. (zie hieronder)
• Turkije: heeft bekend gemaakt de 'nodige voorbereidingen' te gaan treffen.
• Zweden: heeft aangegeven steun te zullen verlenen wanneer de NATO daarom vraagt. Stuurt humanitaire hulp.

Bases die in gebruik zijn:
• Duitsland: Ramstein - van hieruit wordt de operatie in Libië gecoördineerd.
• Frankrijk: Istres, Solenzara, Saint-Dizier Robinson Air Base
• Griekenland: Souda, Aktion.
• Italië: Amendola, Aviano, Decimomannu, Gioia del Colle, Trapani, Pantelleria, Sigonella, Capodichino
• Spanje: Rota, Morón, Torrejón
• Verenigd Koninkrijk: RAF Akrotiri

Laatste update: 23-03, 00:37
quote:
Naamgebruik:
• Operation Mobile, Canada
• Opération Harmattan, Frankrijk
• Operation Ellamy, Verenigd Koninkrijk
• Operation Odyssey Dawn, Verenigde Staten

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:36:12 #2
93664 waht
Mushir
pi_100731257
Vluchtelingen bij de Tunesische grens:

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:07:39 #3
211196 Weltschmerz
pi_100741295
Ik tel al zes maanden waarin zijn laatste dagen geteld zouden zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:08:38 #4
93664 waht
Mushir
pi_100741358
Jaren leek me wat veel, maanden is realistischer, dagen inderdaad te weinig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:23:41 #5
2651 svann
night-hawk
pi_100742031
Gaddafi blijkt verbazend taai te zijn.
Als strateeg (of hoe je het noemen wilt) kun je hem bewonderen, op een paar 'kleine' puntjes na.
Jammer dat hij die enorme energie en investeringen niet meer ten bate van zijn bevolking heeft gebruikt.

Die vluchtelingen, dat is toch een foto van 5 mei? (aan de naamgeving van die site te zien.)

Niettemin zouden we bijna vergeten dat er nog een enorme hoeveelheid vluchtelingen gestrand zijn in oa Tunesië.
Deze zijn in ieder geval niet op gammele bootjes richting Italië gestuurd.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:25:36 #6
2651 svann
night-hawk
pi_100742114
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 09:33 schreef Cobra4 het volgende:
F-16 legt dankbetuiging Libiërs vast

- knip -


Bron: www.defensie.nl
Bron: Thuisfrontafdeling.nl     Weekoverzicht dinsdag 26 juli 2011
Bedoeld voor defensiepersoneel en haar familieleden.
Gewoon een 'interne' komkommernieuwsmededeling dat men nog steeds toeziet.

quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 12:41 schreef Monidique het volgende:

Jezus, wat een opzichtige propaganda, :{.
Dus dat valt imo nogal mee.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  maandag 15 augustus 2011 @ 05:00:02 #7
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100747775
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:36 schreef waht het volgende:
Vluchtelingen bij de Tunesische grens:

Het is makkelijk praten natuurlijk, maar toch..... vraag ik me af waarom deze mensen niet meevechten. Moeten anderen dan het gevaarlijke werk doen?
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:11:14 #8
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100749501
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2011 05:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het is makkelijk praten natuurlijk, maar toch..... vraag ik me af waarom deze mensen niet meevechten. Moeten anderen dan het gevaarlijke werk doen?
Ja dat idee heb ik soms ook. Maar ieder mens is anders! En veel van deze mensen zijn geen libiers.


Even iets anders; ik ga vandaag naar Benghazi toe. Mijn volgende berichtje zal dus vanuit daar zijn! ;)

(voor degene die het intereseren :))
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:14:30 #9
171727 StateOfMind
Ashen One
pi_100750748
Hoort dit niet in het MO subforum te staan?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:16:33 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100750793
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:14 schreef StateOfMind het volgende:
Hoort dit niet in het MO subforum te staan?
MO gaat dicht.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:18:57 #11
171727 StateOfMind
Ashen One
pi_100750864
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:16 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

MO gaat dicht.
Ah vandaar.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:30:55 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_100756969
Libyan interior minister arrives with family in Egypt

De ratten verlaten het zinkende schip.
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:34:01 #13
343532 Zaibatsu01
pi_100757054
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:30 schreef remlof het volgende:
Libyan interior minister arrives with family in Egypt

De ratten verlaten het zinkende schip.
Veilig in ieder geval nu.
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:37:46 #14
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100757183
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:30 schreef remlof het volgende:
Libyan interior minister arrives with family in Egypt

De ratten verlaten het zinkende schip.
Interessant. Ik ben benieuwd hoe deze man weg heeft weten te komen. Het zou me niet verbazen als familieleden van eerder gevluchte ministers hard zijn aangepakt als voorbeeld. Wat dat betreft vind ik het moeilijk in te schatten wie nu werkelijk fout zit of gedwongen wordt te blijven...

Ik ben in ieder geval blij dat ik de stageplek die de (nu) Libische minister van BuZa Khaled Kaim me vorig jaar aanbood vriendelijk kon afwijzen :').
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:29:56 #15
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100772196
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:11 schreef houda het volgende:

[..]

Even iets anders; ik ga vandaag naar Benghazi toe. Mijn volgende berichtje zal dus vanuit daar zijn! ;)

(voor degene die het intereseren :))
Ik wel :) En dan is natuurlijk gelijk de vraag: wat ga je daar doen?
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:30:30 #16
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100772223
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:37 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

[..]
Ik ben in ieder geval blij dat ik de stageplek die de (nu) Libische minister van BuZa Khaled Kaim me vorig jaar aanbood vriendelijk kon afwijzen :').
Wat moest daar dan doen voor die stage?
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:34:39 #17
340272 Frikandelbroodje
pi_100772428
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:16 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

MO gaat dicht.
Waarom? :{

quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2011 07:37 schreef RobertoCarlos het volgende:
De terreinwinst vanuit Misrata valt me erg tegen als ik het kaartje zo zie. Ze zaten toch op een gegeven moment halverwege tussen Tripoli en Misrata? Is dat dan een bewuste keuze geweest om alleen vanaf het westen aan te vallen?.. :{
Ik was deze nog vergeten te antwoorden. Nee, de rebellen hebben nooit halverwege Tripoli gezeten. Het front daar zit al 1 of 2 maanden gewoon vast bij Zliten. In het zuiden bij Tawerhga hebben ze de laatste tijd wel wat overwinningen geboekt maar echt vlot liep het daar dus niet.


Almanara Libya (@AlmanaraMedia)
Posted Monday 15th August 2011 from Twitlonger

#Libya // Breaking: Reports to Almanara that #Tripoli Airport is now witnessing an unusual event as tens of Protocol (Marrasim) cars and other cars are present. The reporter expects the cars are for #Gaddafi and his family/relatives and official Gaddafi close men with their families getting ready to run away from the city on 4 air planes which is now ready in the airport.

De ratten verlaten inderdaad het zinkende schip. Alleen denk ik niet dat Khadaffi daar bij zit. Hij gaf gisteren ook nog een toespraak die gaat zich doodvechten.
Incelfrikandel
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:37:09 #18
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100772558
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:34 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Waarom? :{

[..]

Ik was deze nog vergeten te antwoorden. Nee, de rebellen hebben nooit halverwege Tripoli gezeten. Het front daar zit al 1 of 2 maanden gewoon vast bij Zliten. In het zuiden bij Tawerhga hebben ze de laatste tijd wel wat overwinningen geboekt maar echt vlot liep het daar dus niet.


Almanara Libya (@AlmanaraMedia)
Posted Monday 15th August 2011 from Twitlonger

#Libya // Breaking: Reports to Almanara that #Tripoli Airport is now witnessing an unusual event as tens of Protocol (Marrasim) cars and other cars are present. The reporter expects the cars are for #Gaddafi and his family/relatives and official Gaddafi close men with their families getting ready to run away from the city on 4 air planes which is now ready in the airport.

De ratten verlaten inderdaad het zinkende schip. Alleen denk ik niet dat Khadaffi daar bij zit. Hij gaf gisteren ook nog een toespraak die gaat zich doodvechten.
Thx. En denk ik ook, hij is toch al oud en hij heeft geen zin om de rest van zijn jaren in een cel weg te rotten. Kan ik nog begrijpen ook...
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:53:45 #19
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_100773325
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:11 schreef houda het volgende:

[..]

Ja dat idee heb ik soms ook. Maar ieder mens is anders! En veel van deze mensen zijn geen libiers.


Even iets anders; ik ga vandaag naar Benghazi toe. Mijn volgende berichtje zal dus vanuit daar zijn! ;)

(voor degene die het intereseren :))
!
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:05:13 #20
211196 Weltschmerz
pi_100773837
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:34 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Waarom? :{
Misschien zijn ze erachter gekomen dat Libië niet in het Midden-Oosten ligt, en Israël wel?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 06:21:10 #21
342611 129383
pi_100795071
HAHAHA TS heeft ghadaffi verkeerd gespeld :')
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 07:47:47 #22
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_100795413
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 06:21 schreef 129383 het volgende:
HAHAHA TS heeft ghadaffi verkeerd gespeld :')
:')
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:12:54 #23
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100795556
Weet iemand op welke satellietfrequentie de Libische staatstelevisie zit? Ik ben hem kwijt...
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:58:01 #24
93664 waht
Mushir
pi_100800281
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 06:21 schreef 129383 het volgende:
HAHAHA TS heeft ghadaffi verkeerd gespeld :')
Er zijn drieduizend geaccepteerde spellingen van z'n naam. Weinig kans dus. :')
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:00:59 #25
38425 Chooselife
Pleitos
pi_100802645
Weet je wat ik echt schandalig (onnozel en naïef) vind? Dat mensen ervan overtuigd zijn dat er een goede- en slechte partij zijn in dit conflict. Khadaffi uiteraard de slechterik, en de "rebellen" de partij met de goede intenties. Alles wat Khadaffi is, doet en zegt is slecht en vijandig. En de rebellen die het land en volk eindelijk verlossen van deze wrede massamoordenaar.
En dan die NAVO, -onder leiding van Frankrijk en Italië, die daar het volk komen verlossen. Wat een onnozele opvatting. Die flikkeren die oliemarkt straks open en dat is het enige doel. Hebben totaal schijt aan die hele bevolking. Libië, met de staatseigendommen waar een open markt niet tegen kan concurreren, is straks van de grote oliebedrijven met Westerse aandeelhouders. Dát is het doel! En hupsakee, die bepalen ook de prijs van de Libische olie, en de consument betaalt wel.

Eigenlijk een kopie van de situatie in Irak. Ook met het gevolg dat er een tribale chaos onstaat met een schijndemocratie vol corrupte en passieve zakkenvullers. Die louter worden betaald om Westerse belangen te dienen. En het volk gaat jaren van armoede en onveiligheid, in een negatieve spiraal, tegemoet.

En ik vrees dat álle landen met grondstoffen (met name olie) welke door de staat geëxploiteerd worden, dit tragische lot gaan ondervinden. Maak er een lijstje van en we kunnen de NAVO-VS bemoeienissen van de komende jaren voorspellen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Chooselife op 16-08-2011 13:17:19 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:33:15 #26
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_100804021
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:00 schreef Chooselife het volgende:
Weet je wat ik echt schandalig (onnozel en naïef) vind? Dat mensen ervan overtuigd zijn dat er een goede- en slechte partij zijn in dit conflict. Khadaffi uiteraard de slechterik, en de "rebellen" de partij met de goede intenties. Alles wat Khadaffi is, doet en zegt is slecht en vijandig. En de rebellen die het land en volk eindelijk verlossen van deze wrede massamoordenaar.
En dan die NAVO, -onder leiding van Frankrijk en Italië, die daar het volk komen verlossen. Wat een onnozele opvatting. Die flikkeren die oliemarkt straks open en dat is het enige doel. Hebben totaal schijt aan die hele bevolking. Libië, met de staatseigendommen waar een open markt niet tegen kan concurreren, is straks van de grote oliebedrijven met Westerse aandeelhouders. Dát is het doel! En hupsakee, die bepalen ook de prijs van de Libische olie, en de consument betaalt wel.

Eigenlijk een kopie van de situatie in Irak. Ook met het gevolg dat er een tribale chaos onstaat met een schijndemocratie vol corrupte en passieve zakkenvullers. Die louter worden betaald om Westerse belangen te dienen. En het volk gaat jaren van armoede en onveiligheid, in een negatieve spiraal, tegemoet.

En ik vrees dat álle landen met grondstoffen (met name olie) welke door de staat geëxploiteerd worden, dit tragische lot gaan ondervinden. Maak er een lijstje van en we kunnen de NAVO-VS bemoeienissen van de komende jaren voorspellen.
Want we bombarderen Libië omdat Khadaffi massavernietigingswapens zou kunnen hebben?
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:19:04 #27
283515 HAKIM_1988
pi_100805949

Handleiding speech schrijven voor dictators. LOL.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:39:43 #28
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100806863
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat moest daar dan doen voor die stage?
Het was een soort van informeel beleefdheidsaanbod denk ik. Ik liep iets meer dan een jaar geleden stage op de NL ambassade en vanwege de vliegramp hebben we veel contact gehad met Libische ministers en SGs. Vlak voor mijn termijn erop zat vroeg Kaim of ik het niet interessant zou vinden om mijn Arabisch verder te oefenen tijdens een stage. "Helaas" zou mijn visum drie dagen later alweer verlopen en ik weer naar Nederland gaan ;).

Het verbaast me dat hier zo negatief gesproken wordt over de NAVO-aanvallen. Ik ben er van overtuigd dat de halve bevolking zou zijn uitgemoord als er niet was ingegrepen. Er zullen onder de opstandelingen vast ook een aantal foute figuren zitten, maar het lijkt me toch inmiddels wel duidelijk dat Gadhafi er gruwelijke manieren op na houdt om zijn macht te behouden (en dat deed hij ook al voor de opstanden, zij het in mindere mate).

Een aanrader om meer over Libie te lezen van voor de opstanden is trouwens het boek Niemandsland van Hisham Matar.
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:43:07 #29
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_100809384
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:39 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

[..]

Het was een soort van informeel beleefdheidsaanbod denk ik. Ik liep iets meer dan een jaar geleden stage op de NL ambassade en vanwege de vliegramp hebben we veel contact gehad met Libische ministers en SGs. Vlak voor mijn termijn erop zat vroeg Kaim of ik het niet interessant zou vinden om mijn Arabisch verder te oefenen tijdens een stage. "Helaas" zou mijn visum drie dagen later alweer verlopen en ik weer naar Nederland gaan ;).

Het verbaast me dat hier zo negatief gesproken wordt over de NAVO-aanvallen. Ik ben er van overtuigd dat de halve bevolking zou zijn uitgemoord als er niet was ingegrepen. Er zullen onder de opstandelingen vast ook een aantal foute figuren zitten, maar het lijkt me toch inmiddels wel duidelijk dat Gadhafi er gruwelijke manieren op na houdt om zijn macht te behouden (en dat deed hij ook al voor de opstanden, zij het in mindere mate).

Een aanrader om meer over Libie te lezen van voor de opstanden is trouwens het boek Niemandsland van Hisham Matar.
Nah ik stoor me voornamelijk aan de mensen die alleen maar wantrouwen hebben jegens de intenties van de NAVO landen.
We zitten er alleen maar voor de olie, enzovoort. Haast dezelfde retoriek die Khadaffi zelf gebruikt.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:36:41 #30
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100811371
Hopelijk duurt het niet lang meer. Nog een paar dagen/weken dan is het afgelopen. :Y
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:25:56 #31
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100821252
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:39 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

[..]

Het was een soort van informeel beleefdheidsaanbod denk ik. Ik liep iets meer dan een jaar geleden stage op de NL ambassade en vanwege de vliegramp hebben we veel contact gehad met Libische ministers en SGs. Vlak voor mijn termijn erop zat vroeg Kaim of ik het niet interessant zou vinden om mijn Arabisch verder te oefenen tijdens een stage. "Helaas" zou mijn visum drie dagen later alweer verlopen en ik weer naar Nederland gaan ;).
Ik weet niet of je dat hier kunt zeggen, maar hoe zijn die ministers en sg's? Makke volgers volgen van Khadaffi die een beetje lui zijn, bureaucratisch en vooral geen moeilijke zaken willen?
Dat is mijn vooroordeel iig... Of zitten er ook mensen tussen die ook echt iets kunnen?
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:28:53 #32
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100821424
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:43 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Nah ik stoor me voornamelijk aan de mensen die alleen maar wantrouwen hebben jegens de intenties van de NAVO landen.
We zitten er alleen maar voor de olie, enzovoort. Haast dezelfde retoriek die Khadaffi zelf gebruikt.
In werkelijkheid is het natuurlijk een combinatie van al die motieven. De directe aanleiding was de dreiging van een massamoord op Benghazi. Daarna werd het offensief op Khadaffi voortgezet maar kwamen er meer argumenten bij o.a. de mogelijkheid om democratie te brengen, mensenrechten, maar ook de olie speelt een rol...
En dat Khadaffi dezelfde retoriek heeft zegt niets over of het klopt of niet natuurlijk
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 17 augustus 2011 @ 00:52:06 #33
93664 waht
Mushir
pi_100836044
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:00 schreef Chooselife het volgende:
Weet je wat ik echt schandalig (onnozel en naïef) vind? Dat mensen ervan overtuigd zijn dat er een goede- en slechte partij zijn in dit conflict. Khadaffi uiteraard de slechterik, en de "rebellen" de partij met de goede intenties. Alles wat Khadaffi is, doet en zegt is slecht en vijandig. En de rebellen die het land en volk eindelijk verlossen van deze wrede massamoordenaar.
Ik spreek voor mezelf maar zo zie ik het helemaal niet. Waarschijnlijk zal de nieuwe macht in Libië minder dan perfect zijn dus zwart/wit is het zeker niet. Maar we zijn nu eenmaal begonnen en moeten het voor onze reputatie en eigen belang naar behoren afronden.
quote:
En dan die NAVO, -onder leiding van Frankrijk en Italië, die daar het volk komen verlossen. Wat een onnozele opvatting. Die flikkeren die oliemarkt straks open en dat is het enige doel. Hebben totaal schijt aan die hele bevolking. Libië, met de staatseigendommen waar een open markt niet tegen kan concurreren, is straks van de grote oliebedrijven met Westerse aandeelhouders. Dát is het doel! En hupsakee, die bepalen ook de prijs van de Libische olie, en de consument betaalt wel.
Nu doe je zelf of het zwart/wit is. De NAVO heeft geen totale schijt aan de bevolking, bij elke operatie worden maatregelen genomen om de bevolking buiten schot te houden, voor zover mogelijk.

En ja, die olie willen we.
quote:
Eigenlijk een kopie van de situatie in Irak. Ook met het gevolg dat er een tribale chaos onstaat met een schijndemocratie vol corrupte en passieve zakkenvullers. Die louter worden betaald om Westerse belangen te dienen. En het volk gaat jaren van armoede en onveiligheid, in een negatieve spiraal, tegemoet.
Is nog niet te zeggen. Makkelijk voorspellingen doen kan iedereen, en dan later "zie je wel" zeggen geeft je echt geen eer. Niemand weet wat de toekomst brengt en waarom die zo is.
quote:
En ik vrees dat álle landen met grondstoffen (met name olie) welke door de staat geëxploiteerd worden, dit tragische lot gaan ondervinden. Maak er een lijstje van en we kunnen de NAVO-VS bemoeienissen van de komende jaren voorspellen.
Je vergeet voor het gemak andere grootmachten even. Zo ken ik je weer. ;)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:40:09 #34
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100848057
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dat hier kunt zeggen, maar hoe zijn die ministers en sg's? Makke volgers volgen van Khadaffi die een beetje lui zijn, bureaucratisch en vooral geen moeilijke zaken willen?
Dat is mijn vooroordeel iig... Of zitten er ook mensen tussen die ook echt iets kunnen?
Dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Ik was natuurlijk maar stagiaire en bij de belangrijkste gesprekken ben ik niet aanwezig geweest. Tegen mij waren ze gewoon vriendelijk. Achter de schermen zullen er vast een heleboel andere dingen gespeeld hebben, maar daar merkte ik niet zoveel van. Hun Engels was in ieder geval bijzonder goed (in tegenstelling tot de meeste Libische volwassenen), dus ik vermoed dat de meeste hoge personen hun opleiding in het buitenland gevolgd hebben. Maar ja, het blijft een land waar relaties belangrijk zijn en waar hoge functies uitgedeeld worden aan mensen die door G. vertrouwd worden.

Aan de andere kant denk ik dat ze wel een dagtaak hadden aan het uitleggen van vreemde ideeen van G. (bijvoorbeeld de Zwitserland-rel), en dat ze dus toch wel enige diplomatieke en strategische kwaliteiten moeten hebben ;).
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:06:28 #35
38425 Chooselife
Pleitos
pi_100849051
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

In werkelijkheid is het natuurlijk een combinatie van al die motieven. De directe aanleiding was de dreiging van een massamoord op Benghazi. Daarna werd het offensief op Khadaffi voortgezet maar kwamen er meer argumenten bij o.a. de mogelijkheid om democratie te brengen, mensenrechten, maar ook de olie speelt een rol...
En dat Khadaffi dezelfde retoriek heeft zegt niets over of het klopt of niet natuurlijk
Wat is nu weer een dreiging van een massamoord? Dat is een interpretatie volgens mij van iets wat zich mogelijk in de toekomst af zou kunnen spelen, subjectief, koffiedik-kijken. Een massamoord moet volgens mij plaatsgevonden hebben, alvorens je ervan kunt spreken. En het is zo simpel te weerleggen. Liberia, Rwanda, Angola, Congo. Daar hebben zich échte massamoorden afgespeeld, in plaats van "dreigende". Allemaal onbelangrijk gebleken voor de NAVO. Dus is het wel dégelijk iets anders in dit geval.
Olie speelt de hoofdrol. Khadaffi is geniaal met die Tamoil-formule van ze. Ze hebben een hele productie, raffinage -en exploitatietak op poten gezet. Met het consumerende Europa als afzetmarkt. Een eigen Shell dus. Op die manier zou het land in potentie het allermachtigste land van de regio kunnen worden en Italië kunnen dicteren in plaats van andersom. Bovendien kan het een eigen prijs bepalen, omdat het een staatsbedrijf is en geen schreeuwende aandeelhouders hebben.

En zodra Khadaffi zegt, ik wil alleen nog maar in goud betaald worden en ga dat aan OPEC voorstellen om massaal te handhaven als nieuw betaalmiddel. Dan is hij zelfs in staat de wereld van olieconsumerende landen te domineren en dicteren. Eenzelfde plan als Saddam Hoessein had, een eenzelfde situatie als Irak.
Zodoende moest hij verdwijnen. En zodoende hebben ze een lokale bende oproerkraaiers wat kisten vol oud NAVO materieel uitgedeeld, snel een alternatieve bank opgericht vanwaar olietransacties verricht kunnen worden, alle externe tegoeden van het regime geconfisqueerd. Nu alleen nog Khadaffi en familieleden vermoorden en missie geslaagd.

Het is moderne kolonisering. Landen worden niet meer fysiek bezet, maar economisch en juridisch. Precies wat zich ook in Irak afspeelt en wat men in Afghanistan probeert. Het geld regeert en ze -ze is de consumerende Westers kapitalistische economieën- hebben schijt aan de hele bevolking, of bevrijding ervan. Welkom in de realiteit, welkom in de 21-ste eeuw.
Iran is absoluut ook aan de beurt met eenzelfde behandeling. Gebeurt er niets, blijft de grondstoffenmarkt in handen van de staat, dan zit ik ernaast met mijn stellingen en is mijn betoog onzin. Maar als het echt is zoals ik vermoed en schets, dan staat ze eenzelfde lot te wachten als Irak, Afghanistan en Libië. Alleen ben ík benieuwd met welke reden er aangevallen wordt. Want slaagt Iran erin te bestaan en te verkopen aan India, Pakistan en China, dan krijgen we een nieuw Perzisch rijk. De nieuwe leider van de regio. En dat móet natuurlijk voorkomen worden, aldus de aan winst verslaafde Bilderberg-kliek.

En als lieden er anders over denken, uitstekend, even goede vrienden. Alleen het blijkt over pakweg 25 jaar toch wel zo te zijn als ik hierboven schets. Dan verafschuwen we dit type kolonisering weer -wir haben es nicht gewusst- en breekt een andere manier van koloniseren aan. Tenzij het kapitalisme en het systeem met de aan winst verslaafde aandeelhouders verdwijnt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Chooselife op 17-08-2011 13:21:44 ]
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:41:40 #36
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_100870495
Kon ook een nieuw topic zijn. Maar ja.
quote:
The Dutch government has agreed to release frozen funds from Moammar Gadhafi's regime to the World Health Organization to buy medicine for the Libyan population as fighting rages on across the country.
deutsche welle: http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15318540,00.html

Moraliteit is niet het zelfde als recht natuurlijk. Maar ben ergens toch benieuwd hoe dat in dit soort gevallen zit eigenlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Odysseuzzz op 17-08-2011 21:54:36 ]
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:45:06 #37
93664 waht
Mushir
pi_100870663
Nou ja, de financiële middelen van een dictator zijn vrij spel nadat bepaalde gebeurtenissen daaraan vooraf zijn gegaan. Op dit moment zijn we zeker in de fase dat Kadaffi geen recht meer heeft op zijn middelen, in het geval van Assad en andere dictatoren is het nog niet zo ver.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:56:07 #38
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100871209
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:29 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik wel :) En dan is natuurlijk gelijk de vraag: wat ga je daar doen?
Ik woon hier :)
Na een lange reis ben ik veilig aangekomen en ben ik niet anders dan blij dat ik mijn man weer zie! En heb ik het heeeeeeel warm :)


quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:01 schreef warislove het volgende:
Beetje vreemd dat de westerse media geen aandacht besteed aan de veranderende omstandigheden in deze oorlog.

Er lijkt een media blackout in effect te zijn over de herovering van Misrate door het Libische leger.
De verdwijning van de top rebellen legerleider Hiftar (waarschijnlijk ondergedoken Misrata.) wordt ook volledig geheim gehouden.
Net als de spanningen tussen Tunesie en de rebellen voornamelijk door de mijnen velden die de rebellen in Tunesia aan het aanleggen zijn. En de Tunesiers worden steeds bozer op de Quatari schepen met wapens in Tunesie voor de rebellen.
Tenslotte keren de Libische stammen zich officieel tegen de rebellen en nemen zelfs de wapens op tegen de rebellen waar zij zich tot nu toe afzijdig hielden.
Wat is je bron als ik vragen mag?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:58:47 #39
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_100871374
quote:
2s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 21:45 schreef waht het volgende:
Nou ja, de financiële middelen van een dictator zijn vrij spel nadat bepaalde gebeurtenissen daaraan vooraf zijn gegaan. Op dit moment zijn we zeker in de fase dat Kadaffi geen recht meer heeft op zijn middelen, in het geval van Assad en andere dictatoren is het nog niet zo ver.
Ja, ik twijfel er ook niet echt aan. Het is eerder dat ik er geen kijk op heb.
Iets met eerlijk proces ofzo.
Het heeft iig iets tekenfilmachtigs, hehe.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 01:47:57 #40
2651 svann
night-hawk
pi_100882363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 21:56 schreef houda het volgende:

Ik woon hier :)
Na een lange reis ben ik veilig aangekomen en ben ik niet anders dan blij dat ik mijn man weer zie! En heb ik het heeeeeeel warm :)
Fijn dat je weer thuis bent! :)
Ja, wel een graadje of vijftien warmer dan hier, gok ik.
quote:
Wat is je bron als ik vragen mag?
Zijn bronnen zijn de libische staatsmedia en haar adepten (zoals oa Russia Today en Alex Jones).
Hij en zijn tien kloons vinden het schande dat die hier niet serieus genomen worden.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  donderdag 18 augustus 2011 @ 11:39:38 #41
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_100889418
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 21:56 schreef houda het volgende:
Wat is je bron als ik vragen mag?
Misschien dat jij wat opheldering kan scheppen in dit topic?

De meningen hier verschillen nogal en de media helpt ook niet echt mee.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 14:01:06 #42
2651 svann
night-hawk
pi_100893557
quote:
Libyan rebels seize western oil refinery

* Rebels clear western refinery of Gaddafi loyalists
* Rebels take Garyan, cut highway north to Tripoli
* U.S. deploys two more Predator drones

ZAWIYAH, Libya, Aug 18 (Reuters) - Libyan rebels took control of an oil refinery in the western town of Zawiyah and blocked the main highway north to the capital on Thursday, further isolating Muammar Gaddafi's Tripoli stronghold.

Rebel advances in recent days have cut Gaddafi's forces off from their main supply routes following a months-long stalemate, putting the Libyan leader's 41-year rule under unprecedented pressure.

Small groups of rebel fighters occupied the inside of the Zawiyah refinery complex, about 50 km (30 miles) west of Tripoli on the highway linking Tripoli to Tunisia, with no sign of the pro-Gaddafi forces that had battled for the plant for days.

Doctors at a hospital a few kilometers (miles) south of Zawiyah said nine people were killed and at least 45 injured in fighting around the town and at the refinery on Wednesday, most of them rebels, and said pro-Gaddafi forces had hit a house near the hospital with Grad rockets.

Rebels also controlled the town of Garyan, which sits about 80 km south of Tripoli on the main highway, a Reuters reporter there said, adding that rebels had placed a T-34 tank and an anti-aircraft gun taken from Gaddafi forces in the main square.

"We took one tank and an anti-aircraft gun from Gaddafi's forces. Next, we will go to Tripoli," said one of the fighters, who called himself Mohammad.

A spokesman for Gaddafi played down recent rebel gains and said the government remained in control of the country.

"This is a crisis that will last a few days and then it will be -- God willing -- overcome," said Mussa Ibrahim in remarks carried by JANA news agency on Thursday. "We will push ahead and until we liberate the whole country."

Gaddafi's whereabouts are unknown.

Aided by NATO bombers, assault helicopters and a naval blockade, the rebels have transformed the battle in the last few days after many weeks of stalemate.

The United States also deployed two more Predator drones for surveillance operations over Libya, a U.S. official said on Wednesday. It was unclear how many drones the U.S. already had over the country.

In Brega, on the eastern front, rebel forces said they had suffered 18 killed and 33 wounded on Tuesday and Wednesday in their battle to dislodge Gaddafi forces from the oil port and refinery, where they have been fighting for many days.

The 69-year-old Gaddafi seems isolated with rebel forces closing in and vowing to enter Tripoli by the end of the month.

MASS GRAVE

A rebel spokesman from the opposition-held city of Misrata to the east of Tripoli reported that rebels had found the buried bodies of civilians they said had been slaughtered by Gaddafi's forces.

"We discovered a mass grave containing 150 bodies in Tawargha. These are the corpses of civilians kidnapped from Misrata by Gaddafi's loyalists," he said. Rebels found a video "showing kidnappers cutting the throats of people", he said.


The spokesman said rebel forces were now outside a place called Hisha about 100 km (60 miles) west of Misrata on the road to Tripoli. "They are now on the coastal road," he said.

Zawiyah's refinery is one of the few sources of fuel for Gaddafi's troops and the people of Tripoli. A rebel commander said the pipeline linking it to Tripoli was severed on Tuesday.

If the pipeline to Tripoli is cut, "that would imply dire consequences for the population in Tripoli in terms of fuel supplies needed for the city to keep operating", said Fernando Calado of the International Organisation for Migration.

Calado said there had been a sharp increase in the past week in the number of foreign nationals asking to be evacuated. He estimated that more than 300,000 foreigners remain in Tripoli, including many from the Philippines and Sri Lanka, as well as Libya's neighbours Chad, Egypt and Tunisia.

"We have received 2,000 requests at this point. The potential caseload is huge. We're exploring the possibility of land, sea and air evacuations," he told Reuters.

Libya's rebel National Transitional Council (NTC) denies holding secret talks with Gaddafi to end the war. But suspicions persist that some form of end-game negotiation may be going on.

The NTC insists Gaddafi should step down and leave Libya, saying talks ignoring this basic demand would be "unthinkable".
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  Moderator donderdag 18 augustus 2011 @ 15:04:45 #43
8781 crew  Frutsel
pi_100896128
quote:
5 zware explosies in centrum van Tripoli
Het centrum van de Libische hoofdstad Tripoli is donderdag getroffen door vijf zware explosies. Kort na de explosies kon het geluid worden gehoord van overvliegende gevechtsvliegtuigen van de NAVO. Of er slachtoffers zijn gevallen is nog niet bekend.

De opstandelingen in Libië rukken vanuit het westen en het zuiden steeds verder op richting Tripoli, terwijl de NAVO de zee ten noorden van de hoofdstad controleert.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:07:37 #44
93664 waht
Mushir
pi_100896249
Het net rondom Kadaffi sluit zich.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:48:45 #45
211196 Weltschmerz
pi_100898134
quote:
2s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:07 schreef waht het volgende:
Het net rondom Kadaffi sluit zich.
Binnenkort een heilstaat naar Saudisch model.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:00:24 #46
93664 waht
Mushir
pi_100898674
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Binnenkort een heilstaat naar Saudisch model.
Totaal andere omstandigheden. Eerder een doorgaande burgeroorlog dan een land vergelijkbaar met SA.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:06:56 #47
2651 svann
night-hawk
pi_100906359
libyanproud twitterde op donderdag 18-08-2011 om 06:43:12 Video : Mutassim #Gaddafi personally ordering and organizing the Mining operation . http://t.co/L54IjoO #Feb17 #Libya reageer retweet
Overal waar het regeringsleger zich moet terugtrekken worden eerst nog mijnen gelegd.
Hier wordt ook gewaarschuwd 50 meter uit elkaar te blijven omdat men anders een NATO-doelwit wordt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:12:15 #48
104871 remlof
Europees federalist
pi_100906590
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:04 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ik geef Ghadaffi nog een paar weken ipv maanden.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:29:50 #49
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100907343
En mijn voorspelling is dat Khadaffi zelfmoord pleegt op het moment dat hij hopeloos verloren heeft.
!!! Go 49-ers !!!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:52:24 #50
211196 Weltschmerz
pi_100908202
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:00 schreef waht het volgende:

[..]

Totaal andere omstandigheden. Eerder een doorgaande burgeroorlog dan een land vergelijkbaar met SA.
In het best case scenario volgens de NATO, dwz een nieuw regime dat het hele land onder controle heeft kun je er donder op zeggen dat:
- De positie van vrouwen verslechtert
- Het onderwijs verslechtert
- De gezondheidszorg verslechtert
- Er minder van de olie-inkomsten bij Ali Modali terecht komt
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:44:45 #51
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100913472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In het best case scenario volgens de NATO, dwz een nieuw regime dat het hele land onder controle heeft kun je er donder op zeggen dat:
- De positie van vrouwen verslechtert
- Het onderwijs verslechtert
- De gezondheidszorg verslechtert
- Er minder van de olie-inkomsten bij Ali Modali terecht komt
Kan dit allemaal nog verslechteren?
- Een jaar geleden waren vrouwen nauwelijks in het straatbeeld te vinden, ofwel geheel gesluierd. Een taxichauffeur heeft me zelfs expliciete porno op zijn telefoon laten zien; de frustratie is er enorm! Een van mijn vrienden vertelde me dat hij van zijn ouders had gehoord dat vrouwen voor de Revolutie (die van Gadhafi dus) veel meer rechten hadden en zelfs in (relatief) korte rokken konden rondlopen.
- Het onderwijs is voor de normale burger beroerd: 1 en al "Grote Broederleider-propaganda". Vrienden van me vertelden bijvoorbeeld dat ze op de basisschool een dag vrij kregen als ze 's ochtends eerst bij een bepaalde Ambassade zouden gaan "protesteren".
- Er zijn een paar uitzonderingen, maar Libische ziekenhuizen staan als zeer slecht bekend. De meeste Libiers gingen naar het buitenland voor medische ingrepen.

Ik begrijp echt niet waar het beeld toch vandaan komt dat Libie een of ander paradijselijk land was voor de oorlog...
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:00:51 #52
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_100914247
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:36:10 #53
272310 lutser.com
pi_100916393
quote:
Dat waren natuurlijk de bush plannen waar in ze dachten opermachting te zijn en irak in 12 maanden om te vormen tot een kapitalistische bondgenoot. Ik vermoed hoop dat die plannen de prullenbak in zijn gegaan.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:43:32 #54
93664 waht
Mushir
pi_100916833
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In het best case scenario volgens de NATO, dwz een nieuw regime dat het hele land onder controle heeft kun je er donder op zeggen dat:
- De positie van vrouwen verslechtert
- Het onderwijs verslechtert
- De gezondheidszorg verslechtert
- Er minder van de olie-inkomsten bij Ali Modali terecht komt
Dat is veel te voorbarig. Sowieso waren een aantal van die zaken onder Kadaffi al niet te best dus is enige verbetering zonder meer mogelijk.

Maar ik begrijp uiteraard dat je de NAVO kosten wat kost als slechterik wil afschilderen. Want zo hoort dat.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 04:02:24 #55
2651 svann
night-hawk
pi_100925930
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:

In het best case scenario volgens de NATO, dwz een nieuw regime dat het hele land onder controle heeft kun je er donder op zeggen dat:
- De positie van vrouwen verslechtert
- Het onderwijs verslechtert
- De gezondheidszorg verslechtert
- Er minder van de olie-inkomsten bij Ali Modali terecht komt
Jij hebt het afgelopen half jaar wel heel selectief gelezen. Of niet zo veel.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:44 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

Kan dit allemaal nog verslechteren?
  [ --voorbeelden-- ]
Ik begrijp echt niet waar het beeld toch vandaan komt dat Libie een of ander paradijselijk land was voor de oorlog...
Dat is wat Houda ook al een paar keer vertelde.
Niet alles was in Libië zo geweldig als in de Gaddafi-folders.

Tijdens een oorlog worden veel taken in de maatschappij en de familie door vrouwen overgenomen.
Die worden zelfstandiger en zelfbewuster en hoewel het naar onze begrippen wel een conservatieve maatschappij zal blijven, zullen ze van die drie stappen vooruit er hooguit één willen inleveren. Bij wijze van spreken dan.

De vraag is wel of de royale staatsinkomsten ingezet gaan worden voor de algemene wederopbouw en voorzieningen of dat alleen een elite zich ermee gaat verrijken ten koste van de rest, zoals in bijvoorbeeld Rusland is gebeurd.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 04:21:23 #56
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100926077
Dat hele onderwijssysteem onder Kazafi was gewoon.... :') In principe bestond het gewoon niet.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 05:29:37 #57
93664 waht
Mushir
pi_100926443
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 04:21 schreef rakotto het volgende:
Dat hele onderwijssysteem onder Kazafi was gewoon.... :') In principe bestond het gewoon niet.
Vergeleken met andere MENA-landen is de geletterdheid in Libië gemiddeld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 08:48:12 #58
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100927407
Dat zegt niets over de kwaliteit van de educatie. Ja, de meeste Libische kinderen gaan naar school. En ja, daar leren ze lezen. Maar daarnaast krijgen ze vooral het Groene Boekje en andere staatspropaganda te leren.
Dat ze geletterd zijn betekent ook niet dat ze zelf allerlei informatie kunnen opzoeken. Kranten en andere staatsmedia zijn niet objectief, veel boeken zijn verboden en je past wel op welke internetsites je bezoekt; de geheime dienst houdt(/hield) alles in de gaten. Op een andere manier informatie krijgen is dus zelfs als je geletterd bent niet gemakkelijk.
Dat er relatief weinig analfabeten zijn wil niet zeggen dat het Libische onderwijssysteem goed is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 05:29 schreef waht het volgende:

[..]

Vergeleken met andere MENA-landen is de geletterdheid in Libië gemiddeld.
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:22:37 #59
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100928052
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 04:02 schreef svann het volgende:

[..]

Jij hebt het afgelopen half jaar wel heel selectief gelezen. Of niet zo veel.

[..]

Dat is wat Houda ook al een paar keer vertelde.
Niet alles was in Libië zo geweldig als in de Gaddafi-folders.

Tijdens een oorlog worden veel taken in de maatschappij en de familie door vrouwen overgenomen.
Die worden zelfstandiger en zelfbewuster en hoewel het naar onze begrippen wel een conservatieve maatschappij zal blijven, zullen ze van die drie stappen vooruit er hooguit één willen inleveren. Bij wijze van spreken dan.

De vraag is wel of de royale staatsinkomsten ingezet gaan worden voor de algemene wederopbouw en voorzieningen of dat alleen een elite zich ermee gaat verrijken ten koste van de rest, zoals in bijvoorbeeld Rusland is gebeurd.
Interessant punt van de 'emancipatie' in oorlogen. Hopelijk gaat het in Libie ook zo werken :).
En idd, het is absoluut onzeker wat er met het oliegeld gaat gebeuren. Het is uiteindelijk voor veel landen toch meer een vloek dan een zegen gebleken...
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:34:27 #60
38425 Chooselife
Pleitos
pi_100928352
Mensen die denken dat het post-Khadaffi tijdperk een (educatieve) vooruitgang betekent. :')

Wat een naïeve schapen zeg. Ik hoop dan maar dat het pubers zijn en dat wijsheid met de jaren komt.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:40:06 #61
211196 Weltschmerz
pi_100928477
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:43 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is veel te voorbarig. Sowieso waren een aantal van die zaken onder Kadaffi al niet te best dus is enige verbetering zonder meer mogelijk.
Waarom hebben al die vriendjes van het westen, met aanzienlijk meer vrije markt dan democratie, het dan niet beter gedaan? Als je Libië vergelijkt met vergelijkbare landen staat het er gewoon goed op.

quote:
Maar ik begrijp uiteraard dat je de NAVO kosten wat kost als slechterik wil afschilderen. Want zo hoort dat.
Als de noden van de bevolking er ook maar iets mee te maken hadden dan stond Libië helemaal onderaan op het lijstje van te bombarderen landen. Maar dat is juist de reden dat het bovenaan staat, het relatieve succes is bedreigend. Je hebt een zandbak met wat olie en een socialistische dictator, en het is geen puinhoop die wordt uitgekotst door de rest van Afrika en de Arabische wereld. Dan komt de NATO of individuele NATO-landen er toch even een puinhoop van maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:19:02 #62
93664 waht
Mushir
pi_100929502
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom hebben al die vriendjes van het westen, met aanzienlijk meer vrije markt dan democratie, het dan niet beter gedaan? Als je Libië vergelijkt met vergelijkbare landen staat het er gewoon goed op.
Welke vriendjes? Saoedi Arabië, UAE en Koeweit scoren vergelijkbaar of beter. Libië scoort niet goed of slecht op dat gebied.
quote:
[..]

Als de noden van de bevolking er ook maar iets mee te maken hadden dan stond Libië helemaal onderaan op het lijstje van te bombarderen landen. Maar dat is juist de reden dat het bovenaan staat, het relatieve succes is bedreigend. Je hebt een zandbak met wat olie en een socialistische dictator, en het is geen puinhoop die wordt uitgekotst door de rest van Afrika en de Arabische wereld. Dan komt de NATO of individuele NATO-landen er toch even een puinhoop van maken.
Dat had allemaal niets uitgemaakt als er geen opstanden gaande waren.

En laten we ophouden met onzinnige uitlatingen over de 'noden van de bevolking'. Dat is altijd slechts een deel (nogmaals: een deel) van de vergelijking. Nooit het gehele verhaal en zelden doorslaggevend. Neemt niet weg dat er altijd een behoefte is waaraan voldoen moet worden. Dat was in het geval van Koeweit, Afghanistan en Irak zo en is nu in Libië zo.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:19:57 #63
93664 waht
Mushir
pi_100929532
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Mensen die denken dat het post-Khadaffi tijdperk een (educatieve) vooruitgang betekent. :')

Wat een naïeve schapen zeg. Ik hoop dan maar dat het pubers zijn en dat wijsheid met de jaren komt.
Och ja want jij hebt zo'n neutrale kijk op zaken. Hou toch op man.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:23:52 #64
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_100929652
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom hebben al die vriendjes van het westen, met aanzienlijk meer vrije markt dan democratie, het dan niet beter gedaan? Als je Libië vergelijkt met vergelijkbare landen staat het er gewoon goed op.

[..]

Als de noden van de bevolking er ook maar iets mee te maken hadden dan stond Libië helemaal onderaan op het lijstje van te bombarderen landen. Maar dat is juist de reden dat het bovenaan staat, het relatieve succes is bedreigend. Je hebt een zandbak met wat olie en een socialistische dictator, en het is geen puinhoop die wordt uitgekotst door de rest van Afrika en de Arabische wereld. Dan komt de NATO of individuele NATO-landen er toch even een puinhoop van maken.
In welk opzicht stond Libie "er goed op" dan? In theorie klinkt het allemaal wel mooi, maar de praktijk wijst helaas heel wat anders uit.

Daarnaast lag Gadhafi echt niet zo best bij andere Afrikaanse en Arabische landen.
Kijk maar in dit artikel hoe een Arabische top met Gaddafi erbij kan verlopen. Niet voor niets staat er dat Gadhafi veel Arabische leiders heeft kwaad gemaakt op eerdere summits.
http://www.huffingtonpost(...)of-ara_n_180661.html

De African Union was ooit zijn paradepaardje, maar sinds hij niet meer herkozen is als leider zijn ook daar de banden wat gekoeld:
http://www.nytimes.com/2010/02/01/world/americas/01au.html.

Het zijn maar wat voorbeelden. Natuurlijk is het onduidelijk hoe het straks gaat lopen, maar het leven onder het Gadhafi regime was absoluut geen pretje. Helaas lijken veel mensen hun mening al bepaald te hebben zonder ooit in Libie geweest te zijn en wordt dit een eindeloze welles/nietes discussie.
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:27:30 #65
38425 Chooselife
Pleitos
pi_100929756
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:19 schreef waht het volgende:

[..]

Och ja want jij hebt zo'n neutrale kijk op zaken. Hou toch op man.
Je kunt wel met simpele dooddoeners gaan strooien, maar de tijd zal wel weer leren wie gelijk heeft.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:30:25 #66
93664 waht
Mushir
pi_100929853
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:27 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Je kunt wel met simpele dooddoeners gaan strooien, maar de tijd zal wel weer leren wie gelijk heeft.
We gaan allebei gelijk hebben. Kwestie van interpretatie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  † In Memoriam † vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:32:01 #67
137949 Disana
pi_100940471
quote:
Gaddafi Making Plans To Leave Libya, NBC Reports

Embattled Libyan leader Moammar Gaddafi may be preparing to flee the country within days, according to NBC News.

U.S. officials told NBC that intelligence reports suggest Gaddafi is in the process of making plans to evacuate from Libya with his family. The reports indicate he may be headed to Tunisia, where it is possible he will be granted exile.

At least seven loud blasts were heard in Tripoli early Friday morning as bombs fell in the vicinity of Gaddafi's main headquarters of Bab al-Aziziya.

On Tuesday, U.S. Defense Secretary Leon Panetta said the Libyan leader's days appeared to be numbered. "Gaddafi's forces are weakened," he said.

Last week, U.N. Secretary-General Ban Ki-Moon offered sharp criticism of the situation in Libya, saying he was "deeply concerned by reports of the unacceptably large number of civilian casualties."

Watch the report below: [video]
http://www.huffingtonpost(...)edlinkusaolp00000009
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:35:57 #68
104871 remlof
Europees federalist
pi_100940612
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:37:49 #69
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100940666
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:35 schreef remlof het volgende:

[..]

*O*
Tsja hij kan beter wel zorgen dat ie weg is als er een machtswisseling komt.
Mubarak heeft het een stukje slechter dan ben ali
  † In Memoriam † vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:37:56 #70
137949 Disana
pi_100940669
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:35 schreef remlof het volgende:

[..]

*O*
http://hotair.com/archive(...)e-libya-for-tunisia/

No guarantee he will flee...
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:40:03 #71
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100940743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:37 schreef Disana het volgende:

[..]

http://hotair.com/archive(...)e-libya-for-tunisia/

No guarantee he will flee...
Neuh hij zei gisteren nog dat hij wilde blijven want hij is een libier en dat blijft ie.
Maar slim is dat niet voor hem.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:41:24 #72
78909 Monidique
pi_100947165
quote:
Dat zeiden ze vijf maanden geleden al. Hij zat al op het vliegtuig naar Venezuela. Ik weet niet of het goed is als Khaddafi Libië verlaat, ik denk wel dat het beter is dan wanneer hij blijft (en de burgeroorlog niet wint). Helaas heeft het internationale arrestatiebevel ervoor gezorgd dat de motivatie voor Khaddafi om te vertrekken, stukken minder is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 19-08-2011 19:00:56 ]
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:56:01 #73
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100947680
Die knakker moet nimmer en nooit asiel worden aangeboden in Tunesie. Die crimineel had hele goede banden met Ben Ali en vooral zijn vrouw Leila Trabelsi. Aangeboden tot op het laatste moment Ben Ali extra geld te lenen en te helpen de revolutie alsnog in de kiem te smoren. Veel grote pieten van Ben Ali en handlangers zijn via het zuiden naar Tripoli gevlucht in de aftermath van de Tunesische revolutie.

Ik denk en weet wel zeker dat als hij asiel krijgt in Tunesie dat tot grote verontwaardiging en nieuwe demonstraties gaat leiden. De interim-regering wordt al zeer wantrouwend bekeken en dit begrijpen zij ook wel dat hen hen definitief in het hokje van "Ben Ali handlangers" stopt.

Voor de rest hoop ik dat hij wordt afgemaakt, alsmede Saifi, zijn zoon. Lost veel ellende op.
Een Osamatje zou niet mis zijn, afmaken en lijk binnen 24 uur in zee dumpen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:02:28 #74
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100950173
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:56 schreef Aloulou het volgende:
Ik denk en weet wel zeker dat als hij asiel krijgt in Tunesie dat tot grote verontwaardiging en nieuwe demonstraties gaat leiden. De interim-regering wordt al zeer wantrouwend bekeken en dit begrijpen zij ook wel dat hen hen definitief in het hokje van "Ben Ali handlangers" stopt.
Zou idd heel slecht zijn, dan gaat Tunesie nog verder naar de kloten. En wat te denken van al die vluchtelingen die nou net naar Tunesie vluchten? Ik kan het me toch echt niet voorstellen....

quote:
Voor de rest hoop ik dat hij wordt afgemaakt, alsmede Saifi, zijn zoon. Lost veel ellende op.
Een Osamatje zou niet mis zijn, afmaken en lijk binnen 24 uur in zee dumpen.
Ik snap jouw gevoelens, maar dat zou een hele slechte zaak zijn. Dat geeft nou juist voor de toekomst het voorbeeld hoe het niet moet. Daarmee stel je de verkeerde norm die het land verder kennelijk ook moet hanteren. Tenminste, ik neem aan dat het de bedoeling is dat Libie en Tunesie rechtsstaten worden... Het is beter dat ie naar Den Haag gaat... is een echt proces en dan kan ie bovendien niet lopen kutten vanuit een vaag land dat hem asiel verleent...
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:13:09 #75
211196 Weltschmerz
pi_100950574
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:23 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

Kijk maar in dit artikel hoe een Arabische top met Gaddafi erbij kan verlopen. Niet voor niets staat er dat Gadhafi veel Arabische leiders heeft kwaad gemaakt op eerdere summits.
http://www.huffingtonpost(...)of-ara_n_180661.html
Oei, ruzie met onze vrienden van het vrije mensenrechtenparadijs Saudi-Arabië waar de olie-inkomsten ten goede komen aan de gehele bevolking en waar de 6000 leden tellende koninklijke familie zich belangeloos voor inspant.


quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:41 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zeiden ze vijf maanden geleden al. Hij zat al op het vliegtuig naar Venezuela. Ik weet niet of het goed is als Khaddafi Libië verlaat, ik denk wel dat het beter is dan wanneer hij blijft (en de burgeroorlog niet wint). Helaas heeft het internationale arrestatiebevel ervoor gezorgd dat de motivatie voor Khaddafi om te vertrekken, stukken minder is.
Het internationaal strafrecht is dan ook niet meer dan een instrument van het perception management, i.c. de oorlogspropaganda. Vooraf of achteraf, het is er om imperialisme van rechtvaardiging te voorzien voor de publieke opinie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:42:29 #76
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100953997
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
Zou idd heel slecht zijn, dan gaat Tunesie nog verder naar de kloten. En wat te denken van al die vluchtelingen die nou net naar Tunesie vluchten? Ik kan het me toch echt niet voorstellen....
Tunesische interim-regering kent hun positie en weet dat dit onhoudbaar is als ze hem asiel verlenen. Daarom ben ik er niet zo bang voor.

quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik snap jouw gevoelens, maar dat zou een hele slechte zaak zijn. Dat geeft nou juist voor de toekomst het voorbeeld hoe het niet moet. Daarmee stel je de verkeerde norm die het land verder kennelijk ook moet hanteren. Tenminste, ik neem aan dat het de bedoeling is dat Libie en Tunesie rechtsstaten worden... Het is beter dat ie naar Den Haag gaat... is een echt proces en dan kan ie bovendien niet lopen kutten vanuit een vaag land dat hem asiel verleent...
Klopt, Den Haag zou beter zijn en voor Khadafi overigens heel erg vernederend. Hij zal dit ook niet toelaten. Waarschijnlijk vliegt die naar een bevriend lidstaat, Venezuela, Zimbabwe of nog een land dat ik wellicht vergeten ben. Indien dit gebeurt is alleen de kans groot dat hij vanaf dat adres de rest van zijn leven zijn onzin verkondigd in speeches naar het Libische volk toe en dat is voor Libie niet zo'n goede zaak.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:24:56 #77
93664 waht
Mushir
pi_100968722
Samenvatting: Kadaffi zou ziek zijn, naar voorbeeld van Moebarak.

En Tripoli zou als belegerde stad nog enige tijd kunnen volhouden door genoeg steun voor Kadaffi. De rebellen willen geen deal met Kadaffi maken maar de strijd met geweld afsluiten.

quote:
Gaddafi suffering from incurable illness – Libyan and western sources
Cairo, Asharq Al-Awsat – Despite the pledge made by Libyan leader Colonel Muammar Gaddafi in his most recent audio statement, that his forces would continue to resist the Syrian rebels and NATO forces until death, Libyan and Arab sources have informed Asharq Al-Awsat that the Libyan leader has sent one of his closest advisers, Bashir Saleh, to Mali and the Tunisian island of Djerba, to meet with British and French officials with the objective of discussing “securing a safe exit for Gaddafi and his family from Libya.” The Gaddafi envoy reportedly secretly met officials from the British Foreign Office and the French Presidency, in an attempt to secure a safe exit for the Gaddafi family.

Officials within the Libyan rebel National Transitional Council [NTC], in addition to western diplomatic sources in Cairo and Tripoli, have also informed Asharq Al-Awsat that a medical report suggests that Colonel Gaddafi is suffering from an incurable illness which may be affecting his ability to appear in public. This would explain why Gaddafi has only appeared in public rarely in recent months, and why he has taken to addressing his forces and supporters through audio recordings broadcast via the Libyan state media.
quote:
«Es gibt viele historische Beispiele für belagerte Städte»
Wie lange hält Libyens Machthaber Muammar al-Ghadhafi im umzingelten Tripolis noch durch? Und warum wirft die Nato Flugblätter über der Hauptstadt ab? Antworten von Sicherheitsexperte
[..]
Sie sagen historisch. An welches Beispiel denken Sie?
Leningrad, das heutige Sankt Petersburg, hielt im Zweiten Weltkrieg zweieinhalb Jahre der Belagerung stand. Die sowjetische Stadt war nahezu komplett von jeder Versorgung abgeriegelt und lebte von ihrer Substanz.

Aber?
Es sieht derzeit eher so aus, als ob die Rebellen die Hauptstadt mit Waffengewalt erobern wollten. Eine Zeit lang bekam man den Eindruck, als ob ein Deal über einen Machtransfer möglich ist. Aber wie man Ghadhafi kennt, und aufgrund der neuen militärischen Lage, erscheint diese Lösung nun eher unwahrscheinlich.
[..]
Ist eine Teilung des Landes vom Tisch?
Lange bestand ein militärisches Patt. Nicht wenige glaubten daher, dass die Teilung zwischen den beiden wichtigsten Landesteilen Tripolitanien und der aufständischen Kyrenaika langfristig sein könnte. Seit sich die Rebellen aber in den Bergen südlich von Tripolis durchgesetzt haben, hat sich die Sichtweise geändert. Die Rebellen haben immer an der Einheit Libyens festgehalten. Sie benutzen die alte libysche Flagge von 1951, dem Jahr der Unabhängigkeit. Diese Flagge symbolisiert die Einheit des Landes.
[..]
Auf wen kann Ghadhafi noch zählen?
Trotz der jüngsten Rückschläge kann Ghadhafi noch auf die Unterstützung vieler Getreuer und insbesondere loyaler Stämme zählen. In Tripolis selbst gibt es offenbar noch Unterstützung. Ghadhafis eigener Stamm dominiert zudem die Stadt Sirt in Zentrallibyen – hier ist wohl in jedem Fall mit militärischem Widerstand zu rechnen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:30:52 #78
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100968851
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:24 schreef waht het volgende:
Samenvatting: Kadaffi zou ziek zijn, naar voorbeeld van Moebarak.

En Tripoli zou als belegerde stad nog enige tijd kunnen volhouden door genoeg steun voor Kadaffi. De rebellen willen geen deal met Kadaffi maken maar de strijd met geweld afsluiten.
Dan hebben helaas ook zij onnodige doden op hun geweten.... -O-
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:37:57 #79
78909 Monidique
pi_100969029
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:24 schreef waht het volgende:
Samenvatting: Kadaffi zou ziek zijn, naar voorbeeld van Moebarak.

En Tripoli zou als belegerde stad nog enige tijd kunnen volhouden door genoeg steun voor Kadaffi. De rebellen willen geen deal met Kadaffi maken maar de strijd met geweld afsluiten.

[..]

[..]

De slag om Tripoli kan nog een bloedige worden, met straatgevechten en een onduidelijke uitkomst, zeker als er ook gevechten tussen de rebellen onderling uitbreken na het verslaan van het regime. Daarentegen kan het ook zo zijn dat iemand in het regime zegt: 'Het zit wel goed zo, Khaddafi is er niet meer, jongens, doe de poorten maar open, het is afgelopen.' De laatste situatie is ideaal, maar ik weet niet of het waarschijnlijker is dan de eerste. Laten we maar hopen dat het geen Mogadishu aan de Middellandse Zee wordt, maar de kans erop is helaas niet klein, vrees ik.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:47:11 #80
93664 waht
Mushir
pi_100969244
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

De slag om Tripoli kan nog een bloedige worden, met straatgevechten en een onduidelijke uitkomst, zeker als er ook gevechten tussen de rebellen onderling uitbreken na het verslaan van het regime. Daarentegen kan het ook zo zijn dat iemand in het regime zegt: 'Het zit wel goed zo, Khaddafi is er niet meer, jongens, doe de poorten maar open, het is afgelopen.' De laatste situatie is ideaal, maar ik weet niet of het waarschijnlijker is dan de eerste. Laten we maar hopen dat het geen Mogadishu aan de Middellandse Zee wordt, maar de kans erop is helaas niet klein, vrees ik.
Als die situatie werkelijkheid dreigt te worden moeten Europese staten wel ingrijpen. Als ze dat niet willen of kunnen doen is dat min of meer hun (hopelijk tijdelijke) terugtrekking van het internationale podium.

Maar goed, tot op heden heb ik nog geen enkel geloofwaardig bericht gelezen over de toestand in Tripoli. Zelfs journalisten die ter plekke zijn en aan het toezicht van 'minders' ontsnapt zijn kunnen geen uitsluitsel bieden over de steun die er voor Kadaffi is.

We zullen zien...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:58:11 #81
78909 Monidique
pi_100969477
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:47 schreef waht het volgende:

Als die situatie werkelijkheid dreigt te worden moeten Europese staten wel ingrijpen.
Dat is dus een van de redenen waarom ik tegen de oorlog ben: het gevaar van escalatie. Je bombardeert een land, dan gebeurt er iets onverwachts, chaos breekt uit, et voila, om "geloofwaardigheid" te behouden moeten we de militaire inzet escaleren.

quote:
Als ze dat niet willen of kunnen doen is dat min of meer hun (hopelijk tijdelijke) terugtrekking van het internationale podium.
Nou ja, hangt ervan af. Als de Libiërs elkaar afmaken in Tripoli en de rest van het land, dan hoeft Europa niet in te grijpen. Als er een gevaar buiten Libië ontstaat, dan moeten de nodige maatregelen genomen worden, maar zie Irak en zie Afghanistan, de fundamentele positieve invloed van Westerse legers lijkt nauwelijks aanwezig, dus wat dat "ingrijpen" dan zou moeten zijn en moeten bewerkstelligen...
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:59:44 #82
195183 Jac0bus
pi_100969502
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat is dus een van de redenen waarom ik tegen de oorlog ben: het gevaar van escalatie. Je bombardeert een land, dan gebeurt er iets onverwachts, chaos breekt uit, et voila, om "geloofwaardigheid" te behouden moeten we de militaire inzet escaleren.

[..]

Nou ja, hangt ervan af. Als de Libiërs elkaar afmaken in Tripoli en de rest van het land, dan hoeft Europa niet in te grijpen. Als er een gevaar buiten Libië ontstaat, dan moeten de nodige maatregelen genomen worden, maar zie Irak en zie Afghanistan, de fundamentele positieve invloed van Westerse legers lijkt nauwelijks aanwezig, dus wat dat "ingrijpen" dan zou moeten zijn en moeten bewerkstelligen...
Lekker makkelijk maar ik vind dat wij als wereld moeten optreden als een dictator zijn leger gebruikt om zijn eigen bevolking af te slachten, wat zeker gebeurd zou zijn in Benghazi als de NATO niet had ingegrepen.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:02:06 #83
78909 Monidique
pi_100969562
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:59 schreef Jac0bus het volgende:

[..]

Lekker makkelijk maar ik vind dat wij als wereld moeten optreden als een dictator zijn leger gebruikt om zijn eigen bevolking af te slachten, wat zeker gebeurd zou zijn in Benghazi als de NATO niet had ingegrepen.
Laten we overigens wel wezen, het is niet "wij als wereld", het is "wij als Westerse wereld en eigenlijk alleen Amerika, Engeland en Frankrijk".
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:05:32 #84
93664 waht
Mushir
pi_100969667
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat is dus een van de redenen waarom ik tegen de oorlog ben: het gevaar van escalatie. Je bombardeert een land, dan gebeurt er iets onverwachts, chaos breekt uit, et voila, om "geloofwaardigheid" te behouden moeten we de militaire inzet escaleren.
Uiteraard moeten we niet te makkelijk zijn over oorlog.
quote:
[..]

Nou ja, hangt ervan af. Als de Libiërs elkaar afmaken in Tripoli en de rest van het land, dan hoeft Europa niet in te grijpen. Als er een gevaar buiten Libië ontstaat, dan moeten de nodige maatregelen genomen worden, maar zie Irak en zie Afghanistan, de fundamentele positieve invloed van Westerse legers lijkt nauwelijks aanwezig, dus wat dat "ingrijpen" dan zou moeten zijn en moeten bewerkstelligen...
Een leger kan voor de nodige orde zorgen om iets op poten te zetten. Er is nog heel veel mis in die landen maar vooral Afghanistan heeft er zonder meer baat bij gehad ten aanzien van vrijheden voor de bevolking en economische ontwikkeling.

Wat betreft dat 'Mogadishu aan de Middellandse zee' dacht ik meer aan piraterij en dergelijke uitstraling van armoede en instabiliteit. Dan kan je veel beter ter plekke aan de slag gaan (vooral omdat het zo dicht tegen Europa aan ligt) dan dat je op kleine bootjes gaat jagen langs de kust.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:01:28 #85
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100971122
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 13:02 schreef Monidique het volgende:

[..]

Laten we overigens wel wezen, het is niet "wij als wereld", het is "wij als Westerse wereld en eigenlijk alleen Amerika, Engeland en Frankrijk".
Bron?
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:02:28 #86
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100971144
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat is dus een van de redenen waarom ik tegen de oorlog ben: het gevaar van escalatie.
Deze is wel legendarisch _O- Gelukkig is oorlog geen escalatie 8)7
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:20:02 #87
211196 Weltschmerz
pi_100971598
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:59 schreef Jac0bus het volgende:

[..]

Lekker makkelijk maar ik vind dat wij als wereld moeten optreden als een dictator zijn leger gebruikt om zijn eigen bevolking af te slachten, wat zeker gebeurd zou zijn in Benghazi als de NATO niet had ingegrepen.
Dikke duim.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:46:22 #88
93664 waht
Mushir
pi_100972220
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dikke duim.
Reëel scenario destijds.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:48:33 #89
211196 Weltschmerz
pi_100972260
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:46 schreef waht het volgende:

[..]

Reëel scenario destijds.
Nee hoor, niet meer dan de fantasie van de propagandamachine. Die er kennelijk ingaat als koek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:54:12 #90
93664 waht
Mushir
pi_100972355
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, niet meer dan de fantasie van de propagandamachine. Die er kennelijk ingaat als koek.
Vanzelfsprekend. Want er zouden geen slachtoffers zijn gevallen. Kadaffi heeft mensenrechten hoog in het vaandel.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:58:48 #91
78909 Monidique
pi_100972439
Moordpartijen waren een reëel scenario, hoewel er achteraf geen bewijs is voor grote moordpartijen in andere steden, maar de situatie die geschetst werd was van bijna genocide, massamoord, een Srebrenica. Dat was misschien wat overdreven. Amerika en de twee andere oorlogvoerende Europese landen namen vrij klakkeloos over wat de opstandelingen meldden, die ik het niet kwalijk kan nemen dat ze hiervoor vreesden en die gebruik wilden maken van de Westerse legers omdat ze zelf niet kunnen winnen van Khaddafi. Het is natuurlijk klassiek. Vrachtwagens met biologische wapens, terrorisme, couveusebaby's, dreigende massaslachtingen, de oorlog moet thuis verkocht worden.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:01:20 #92
211196 Weltschmerz
pi_100972500
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:54 schreef waht het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Want er zouden geen slachtoffers zijn gevallen. Kadaffi heeft mensenrechten hoog in het vaandel.
Het is natuurlijk een tamelijk hardvochtige dictatuur, en als je de boel afbreekt, een kazerne aanvalt en op het gezag schiet dan wordt je aangepakt en opgesloten. Dat geldt in Engeland en ook in Libië. Maar dat hij dan aan Israelische toestanden gaat beginnen, met represailles tegen de burgerbevolking waaronder zich de terroristen bevinden, of zelfs genocide zou plegen, dat slaat nergens op. Pure verzinsels.

Het is een stuk realistischer dat in Tripoli een massaslachting gaat plaatsvinden, door de rebellen/terroristen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:02:26 #93
78909 Monidique
pi_100972526
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar dat hij dan aan Israelische toestanden gaat beginnen, met represailles tegen de burgerbevolking waaronder zich de terroristen bevinden, of zelfs genocide zou plegen, dat slaat nergens op. Pure verzinsels.

Het is een stuk realistischer dat in Tripoli een massaslachting gaat plaatsvinden, door de rebellen/terroristen.
Wat een onzin.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:05:59 #94
93664 waht
Mushir
pi_100972612
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een tamelijk hardvochtige dictatuur, en als je de boel afbreekt, een kazerne aanvalt en op het gezag schiet dan wordt je aangepakt en opgesloten. Dat geldt in Engeland en ook in Libië. Maar dat hij dan aan Israelische toestanden gaat beginnen, met represailles tegen de burgerbevolking waaronder zich de terroristen bevinden, of zelfs genocide zou plegen, dat slaat nergens op. Pure verzinsels.

Het is een stuk realistischer dat in Tripoli een massaslachting gaat plaatsvinden, door de rebellen/terroristen.
Tijdens de eerste dagen van de protesten zijn er rond de 100 mensen omgekomen door toedoen van autoriteiten.

Vergelijken met Engeland is zwaar overdreven. Als je de verschillen tussen de Engelse en Libische aanpak niet ziet ligt het probleem bij jou.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:09:50 #95
93664 waht
Mushir
pi_100972709
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:58 schreef Monidique het volgende:
Moordpartijen waren een reëel scenario, hoewel er achteraf geen bewijs is voor grote moordpartijen in andere steden, maar de situatie die geschetst werd was van bijna genocide, massamoord, een Srebrenica. Dat was misschien wat overdreven. Amerika en de twee andere oorlogvoerende Europese landen namen vrij klakkeloos over wat de opstandelingen meldden, die ik het niet kwalijk kan nemen dat ze hiervoor vreesden en die gebruik wilden maken van de Westerse legers omdat ze zelf niet kunnen winnen van Khaddafi. Het is natuurlijk klassiek. Vrachtwagens met biologische wapens, terrorisme, couveusebaby's, dreigende massaslachtingen, de oorlog moet thuis verkocht worden.
Het probleem met landen als Libie is dat er altijd een gegronde reden voor inval te vinden is. Dergelijke dictaturen worden gekenmerkt door grootschalige misdaden tegen de bevolking. Met dezelfde redenering kan de NAVO beginnen tegen vrijwel alle landen in het Midden Oosten, vele landen in Afrika, een aantal in Azie en wellicht eentje in Europa.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:14:40 #96
78909 Monidique
pi_100972835
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:09 schreef waht het volgende:

[..]

Het probleem met landen als Libie is dat er altijd een gegronde reden voor inval te vinden is. Dergelijke dictaturen worden gekenmerkt door grootschalige misdaden tegen de bevolking.
Dat vind ik geen gegronde reden, hoor.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:16:02 #97
93664 waht
Mushir
pi_100972869
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat vind ik geen gegronde reden, hoor.
Maar het is daardoor wel steeds te verkopen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:24:20 #98
211196 Weltschmerz
pi_100973099
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:05 schreef waht het volgende:

[..]

Tijdens de eerste dagen van de protesten zijn er rond de 100 mensen omgekomen door toedoen van autoriteiten.
Dat is al een stuk minder dan in Gaza.

quote:
Vergelijken met Engeland is zwaar overdreven. Als je de verschillen tussen de Engelse en Libische aanpak niet ziet ligt het probleem bij jou.
De overeenkomst is dat het gezag terugslaat.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:09 schreef waht het volgende:

[..]

Het probleem met landen als Libie is dat er altijd een gegronde reden voor inval te vinden is. Dergelijke dictaturen worden gekenmerkt door grootschalige misdaden tegen de bevolking. Met dezelfde redenering kan de NAVO beginnen tegen vrijwel alle landen in het Midden Oosten, vele landen in Afrika, een aantal in Azie en wellicht eentje in Europa.
Ja, bij de meesten aanzienlijk meer dan in Libië. Maar dat is het criterium niet, het criterium is olie en "vrije" markt. En dan bestook je die sukkels in het westen die de publieke opinie vormen met het beeld van een gek die WMD's gebruikt, om genocide uit is en couveusebaby's laat verkrachten door huurlingen, en maak je de groep met onder andere islamitsche terroristen tot heldhaftige rebellen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:31:15 #99
93664 waht
Mushir
pi_100973252
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is al een stuk minder dan in Gaza.
Oh prima, dus ik mag zoveel mensen vermoorden als ik wil, zo lang het maar onder een door jou bepaald getal ligt.
quote:
[..]

De overeenkomst is dat het gezag terugslaat.
Niet elk gezag heeft legitimiteit.
quote:
[..]

Ja, bij de meesten aanzienlijk meer dan in Libië. Maar dat is het criterium niet, het criterium is olie en "vrije" markt. En dan bestook je die sukkels in het westen die de publieke opinie vormen met het beeld van een gek die WMD's gebruikt, om genocide uit is en couveusebaby's laat verkrachten door huurlingen, en maak je de groep met onder andere islamitsche terroristen tot heldhaftige rebellen.
De criteria zijn eigen belang en haalbaarheid. Dat laatste wordt beïnvloed door publieke opinie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:07:29 #100
211196 Weltschmerz
pi_100973993
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:31 schreef waht het volgende:

[..]

Oh prima, dus ik mag zoveel mensen vermoorden als ik wil, zo lang het maar onder een door jou bepaald getal ligt.
Of het getal of de mate waarin op de burgerbevolking wraak wordt genomen dat je zelf hanteert. Ik kan me niet herinneren dat jij pleitte voor een no-flyzone boven Israel en de Palestijnse gebieden omdat er werd opgetreden tegen de rebellen daar en dat die rare radicaal Netanyahu weg moest. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Khadaffi harder zou optreden dan onze Bibi, integendeel, waar Israel wel een geschiedenis van genocide heeft, heeft Khadaffi's bewind dat bij mijn weten niet. Je hanteert normen of je hanteert ze niet.


quote:
Niet elk gezag heeft legitimiteit.
Internationaalrechtelijk gezien wel. Alleen bij genocide of agressie naar andere staten kan dat genegeerd worden, maar niet voor het neerslaan van een gewapende opstand van onder andere zelfmoordterroristen.

quote:
De criteria zijn eigen belang en haalbaarheid. Dat laatste wordt beïnvloed door publieke opinie.
Die zich wel erg makkelijk bij de neus laat nemen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:24:26 #101
93664 waht
Mushir
pi_100974319
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of het getal of de mate waarin op de burgerbevolking wraak wordt genomen dat je zelf hanteert. Ik kan me niet herinneren dat jij pleitte voor een no-flyzone boven Israel en de Palestijnse gebieden omdat er werd opgetreden tegen de rebellen daar en dat die rare radicaal Netanyahu weg moest. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Khadaffi harder zou optreden dan onze Bibi, integendeel, waar Israel wel een geschiedenis van genocide heeft, heeft Khadaffi's bewind dat bij mijn weten niet. Je hanteert normen of je hanteert ze niet.
Het gaat hier niet om mij of jou maar om Kadaffi en z'n logische reactie op een dreigende opstand. Geheel terecht gezien de gebeurtenissen de afgelopen maanden. Kadaffi wilde de opstand met geweld beëindigen en was daar al mee begonnen.
quote:
[..]

Internationaalrechtelijk gezien wel. Alleen bij genocide of agressie naar andere staten kan dat genegeerd worden, maar niet voor het neerslaan van een gewapende opstand van onder andere zelfmoordterroristen.
Dat is het meningsverschil inderdaad.
quote:
[..]

Die zich wel erg makkelijk bij de neus laat nemen.
Klopt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:21:56 #102
211196 Weltschmerz
pi_100975571
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:24 schreef waht het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om mij of jou maar om Kadaffi en z'n logische reactie op een dreigende opstand. Geheel terecht gezien de gebeurtenissen de afgelopen maanden. Kadaffi wilde de opstand met geweld beëindigen en was daar al mee begonnen.
Precies, gewoon een binnenlandse aangelegenheid dus. Binnenlandser dan het bijvoorbeeld in Noord-Ierland ooit geweest is, of in Israel. De voorbeelden zijn bijna oneindig.

quote:
Dat is het meningsverschil inderdaad.
Dat is geen meningsverschil. Het ene is recht, het andere is imperialisme. Het handvest beschermt staten tegen met militair geweld gepaard gaand imperialisme.


quote:
Klopt.
Filter de propaganda er dan uit, kijk naar de naakte feiten, en constateer dat er hier weer een land de slaafse "vrije" markt in wordt gebombardeerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:51:25 #103
93664 waht
Mushir
pi_100976336
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 17:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Precies, gewoon een binnenlandse aangelegenheid dus. Binnenlandser dan het bijvoorbeeld in Noord-Ierland ooit geweest is, of in Israel. De voorbeelden zijn bijna oneindig.

[..]

Dat is geen meningsverschil. Het ene is recht, het andere is imperialisme. Het handvest beschermt staten tegen met militair geweld gepaard gaand imperialisme.
Zo schuif je het wel heel makkelijk terzijde.

Deze wereld globaliseert met rasse schreden. Iets wat aan de andere kant van de wereld gebeurt kan grote gevolgen hebben voor ons, laat staan iets wat aan de overkant van de Middellandse zee gebeurt. Onder andere om die reden is buitenlandse inmenging gerechtvaardigd. Achterover leunen en zeggen 'we zien wel' is vragen om te worden overschaduwd door andere landen die wel gaan daar waar gehakt wordt en de spaanders vallen.

Hoe je dat noemt moet jij weten, het is in ieder geval iets waar jij baat bij hebt.
quote:
[..]

Filter de propaganda er dan uit, kijk naar de naakte feiten, en constateer dat er hier weer een land de slaafse "vrije" markt in wordt gebombardeerd.
Dat heb ik nooit ontkent.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:18:37 #104
211196 Weltschmerz
pi_100976981
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 17:51 schreef waht het volgende:

[..]

Zo schuif je het wel heel makkelijk terzijde.

Deze wereld globaliseert met rasse schreden.
Globalisering is iets handers dan herkolonisering.

quote:
Iets wat aan de andere kant van de wereld gebeurt kan grote gevolgen hebben voor ons, laat staan iets wat aan de overkant van de Middellandse zee gebeurt. Onder andere om die reden is buitenlandse inmenging gerechtvaardigd.
Er gebeurde in Libië helemaal niks dat grote invloed op ons zou kunnen hebben. Inmiddels wel, maar dat is dankzij de NATO.

quote:
Achterover leunen en zeggen 'we zien wel' is vragen om te worden overschaduwd door andere landen die wel gaan daar waar gehakt wordt en de spaanders vallen.
Rusland en China waren volgens mij niet bezig om Libië over te nemen.

quote:
Hoe je dat noemt moet jij weten, het is in ieder geval iets waar jij baat bij hebt.
Ik heb geen aandelen in Exxon, BP, Koninklijke en Chevron. Ook zie ik het niet in mijn belang dat Libië tot trickledowneconomie wordt hervormd terwijl het land stuk is. Bovendien was de wereld zonder de laatste 20 jaar van gewelddadige oliebronnenroof een stuk verder richting een hernieuwbare energie. En daar had ik wel baat bij gehad.


quote:
Dat heb ik nooit ontkent.
Doe er dan wat mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 19:09:35 #105
78909 Monidique
pi_100978405
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Khadaffi harder zou optreden dan onze Bibi, integendeel, waar Israel wel een geschiedenis van genocide heeft, heeft Khadaffi's bewind dat bij mijn weten niet.
For real? Khaddafi heeft meer dan duizend gevangenen vermoord in één dag. Hij heeft bijzonder venijnige oorlogen gevoerd in de Sahel. Hij heeft een totalitaire dictatuur geschapen in Libië waar iedereen bang is voor de autoriteit. Dit is in geen enkele wijze te vergelijken met Israël, zelfs niet met het bezette Palestina.

Netanyahu heeft, behalve dat het een vunzige extremist is en een hatelijke ideoloog, bijzonder weinig bloed aan zijn handen. De oorlogen, wat mij betreft uiterst misdadig, tegen Libanon en Gaza dit decennium zijn niet door hem gevoerd, maar door Sharon en Olmert.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 19:40:02 #106
78909 Monidique
pi_100979170
Ik denk dat het binnen twee weken afgelopen is voor Khaddafi.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 20:15:34 #107
93664 waht
Mushir
pi_100980079
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Globalisering is iets handers dan herkolonisering.

[..]

Er gebeurde in Libië helemaal niks dat grote invloed op ons zou kunnen hebben. Inmiddels wel, maar dat is dankzij de NATO.

[..]

Rusland en China waren volgens mij niet bezig om Libië over te nemen.
Het is maar een onderdeel van een groter geheel. Waarbij in dit geval ook andere zaken speelden zoals de snak naar erkenning van Sarkozy, en de algehele schrik van de onrust in het Midden Oosten.

De onzekerheid van begin 2011 was net zo echt als dat hij nu is. Terugkijkend is het makkelijk om te zeggen "logisch dat het zo gegaan is", want zo logisch is dat niet. Als land of alliantie wil je geloofwaardig blijven. Geloofwaardig op economisch, politiek en militair vlak. Niets doen is geen optie, dat is het toegeven van onmacht. Als een Westers land niet de dienst uitmaakt doet iemand anders het en dat is geen rooskleurig vooruitzicht.
quote:
Ik heb geen aandelen in Exxon, BP, Koninklijke en Chevron. Ook zie ik het niet in mijn belang dat Libië tot trickledowneconomie wordt hervormd terwijl het land stuk is. Bovendien was de wereld zonder de laatste 20 jaar van gewelddadige oliebronnenroof een stuk verder richting een hernieuwbare energie. En daar had ik wel baat bij gehad.
Invloed maakt ons leven makkelijker.

1) Ik ben niet voor ongebreideld kapitalisme.
2) Voor olie wordt betaald. Als iemand er buitenproportioneel beter van wordt is het zeker niet het Westen.
3) Onderzoek naar hiernieuwbare energie loopt volop, niet in de minste plaats door het Amerikaanse leger.

En uiteraard belicht je het weer eenzijdig. De Chinese oliemaatschappij is ook lekker bezig in Irak. De Chinezen zijn net als wij. Sterker nog, elk ander land op deze aardkloot is net als wij. Dat moet ons zorgen moet maken.
quote:
Doe er dan wat mee.
Ik heb niets tegen Noord Afrikaanse volk Arabische volken, integendeel. Maar die instelling van 'het Westen is duivels, weg met ons' is onzinnig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 20:17:33 #108
78909 Monidique
pi_100980146
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:15 schreef waht het volgende:

[..]
Niets doen is geen optie, dat is het toegeven van onmacht.
Niets doen als iets doen geen zin heeft, is de ultieme vorm van macht.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 20:18:21 #109
211196 Weltschmerz
pi_100980180
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

For real? Khaddafi heeft meer dan duizend gevangenen vermoord in één dag. Hij heeft bijzonder venijnige oorlogen gevoerd in de Sahel. Hij heeft een totalitaire dictatuur geschapen in Libië waar iedereen bang is voor de autoriteit. Dit is in geen enkele wijze te vergelijken met Israël, zelfs niet met het bezette Palestina.

Netanyahu heeft, behalve dat het een vunzige extremist is en een hatelijke ideoloog, bijzonder weinig bloed aan zijn handen. De oorlogen, wat mij betreft uiterst misdadig, tegen Libanon en Gaza dit decennium zijn niet door hem gevoerd, maar door Sharon en Olmert.
Het is nog steeds hetzelfde regime als dat van Sabra en Shatila, en die actie op Gaza van een tijdje terug paste keurig in het plaatje van represailles tegen de burgerbevolking. Jullie stad herbergt verzet, dus schieten we een paar honderd van jullie af, die logica. Als het maar op collateral damage lijkt, het was gewoon een strafexpeditie.

Dus als je dan bang bent voor genocide bij een opstand, dat zijn er voordehandliggender kandidaten dan Khadaffi, dat is maar wat ik ermee wilde zeggen. Khadaffi wilde 'gewoon' een opstand neerslaan, een opstand die dan ook niet zo heel erg spontaan was.

Libië is gewoon een dictatuur. Ik ben tegen dictaturen maar het is net zo een dictatuur als Egypte was, Saudi-Arabië is, Syrië is, Bahrein is. En dictaturen hebben geen vrijheid van meningsuiting, doen aan marteling, doen niet aan recht op een eerlijk proces, en slaan opstanden neer.

Waarom dan Libië aanvallen, wel nu, omdat er olie in de grond zit, omdat Khadaffi zijn land niet leent voor leegzuiging door imperialisten en omdat het nog aardig goed gaat daar ook. Een gevangene die over gruwelen verklaart kun je in alle genoemde landen vinden, en in de VS, en in Rusland en China.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:01:10 #110
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100981471
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:34 schreef sloopafrika het volgende:

[..]

Verschil tussen Libische staatstelevisie en Quatari staatstelevisie is echter dat de Libische staatstelevisie claims worden ondersteund door de tribal leiders, videos van onafhankelijke bronnen en een geschiedenis van waarheid met betrekking van zijn officiele verklaringen.
In tegenstelling van de leugens van de Quatari staatstelevisie.

Gadaffi in Venuzuela?
El-islam en oudste zoon dood....?
Chemische aanvallen?
Officiele viagra verkrachtingsteams?

pfffff al zouden er geen 55 000 slachtoffers door deze propaganda gevallen zijn dan zou het best grappig zijn.

Ik ben wel blij voor je dat je eindelijk weer naar je huis terug kan laten we hopen dat het zo leuk blijft dat je daar meteen kan blijven.
Leuk weetje trouwens toen Gaddafi aan de macht kwam had bijna niemand een huis in Libya.
Gaddafi maaktte een belofte dat zijn ouders in een tent bleven wonen netzolang totdat elke Libier in een huis woonde.
Hij hield zijn belofte wat de woede van zijn vader ten gevolge had aangezien die graag in een huis zou wonen, hij stierf echter voordat zijn wens in vervulling ging.
Gaddafi bezit trouwens ook geen enkele bankrekening in Libye of in de westerse wereld.
Al de miljarden die gestolen zijn door de Westerse landen waren investerings gelden die voor Libyers en Afrikanen waren. Net als de olie opbrengsten die direct in de bankrekeningen van de Libyers wel fluiten naar hun 500 dollar per maand olie opbrengsten.
Was onze regering maatr zo transparant om de gasopbrengsten direct in onze bankrekening te stortten.
In plaats daarvan verdwijnen alle gasopbrengsten naar linkse hobys en goeddoenerij zoals massale wapen transporten naar libische criminele bendes.


Olie opbrengsten direct in bankrekening van libie!

De tiran gehaat door het hele volk.

Tunesia boos op Quatar voor overtreden verenigde-nazi's resolutie

Verenigde tribal leaders tegen de rebellen:


Bonus video

Weer 9 arabische burgers vermoord wordt steeds leuker de teller staat al op 1500 arabische burgers en 51 000 arabische soldaten:
http://www.youtube.com/user/VSMRK#p/u/10/KqqhUGElddw


Maar ik zou graag horen van iemand die daar in Benghazi is dat het niet waar is dat er de laatste week een media-blackout is geweest over het welzijn van de rebel generaal Hiftar-heftar, en van het lot van Misurata.

"Gaddafi's" Billions:

NAVO bombardeert vluchtende soldaten wat ook al een oorlogsmisdaad is.

NAVO kan het Gaddafi regime nu nooit meer laten zitten vanwege de vele gedocumenteerde oorlogsmisdaden dat het gepleegd heeft de laatste 9 maanden.
Ook al moeten ze Tripoli helemaal uithongeren waar ze al mee bezig zijn!


Dit bericht wordt verwijderd door de FOK gedachte politie.
Sinds FOK is overgenomen door overheidsinstelling wordt elk bericht dat niet in lijn met de overheids berichtgeving is systematisch verwijdert!


Days not weeks :)
Rebellen en Democratie :)
Linksen die de enige socialist van Afrika dood bombarderen :)
Ik heb niet zoveel tijd nu maar wil wel even zeggen dat mijn schoonouders in Benghazi woonde toen gadaffi aan de macht kwam en hij heeft juist alles van hun afgepakt! Het bedrijf, het huis, financien, alles!!

En het erge is dat het nu weer is gebeurd bij de broer van mijn schoonvader! Huis afgepakt voor de 2de keer in zijn leven door Gadaffi... En deze keer ook nog een paar familieleden erbij!! :'( :'(

Lang leve die lieve gadaffi!!! :?

En die tent kost trouwens MILJOENEN!!! Alles waar jij het over hebt is theorie gepraat. En het gaat er toch echt om wat er in de praktijk gebeurd!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:35:26 #111
283515 HAKIM_1988
pi_100982376
@ die pipo hierboven , gaddafi heeft inderdaad wat aanhang, maar dat had hitler ook. Er zijn een groot aantal stammen die gaddafi weg willen. Waaronder nu ook de berbers (imazighen) uit het Oosten van het land.
Gaddafi is omsingeld.
Het grootste gedeelte van zijn aanhang zal na zijn dood/arrestatie opgaan in de meerderheid en de rest krijgt een moeilijke tijd (zie mubarak)
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:48:16 #112
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100982771
Mensen, het is begonnen in Tripoli!!

Er komt teveel nieuws binnen om het hier te posten maar het gaat er hard aan toe en overal massa demonstraties in tripoli!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:49:33 #113
78909 Monidique
pi_100982816
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:48 schreef houda het volgende:
Mensen, het is begonnen in Tripoli!!

Er komt teveel nieuws binnen om het hier te posten maar het gaat er hard aan toe en overal massa demonstraties in tripoli!!
Oké. Maar er zijn al demonstraties geweest in één of twee wijken, zijn dat dezelfde of is hier, wat jij hoort, sprake van een groter gebeuren?
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:56:50 #114
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100983015
Mijn internet doet het maar heel traag dus een pagina laden duurd eeuwen..
Op tv en op internet zeggen ze dat het ECHT begonnen is. Vele massademonstraties en gevechten in tripoli. Iedereen zit hier voor de tv gekluisterd en iedereen heeft het erover. De moskeeen in tripoli blijven maar roepen, dat was hier in benghazi ook zo toen het zo erg werd!

Iedereen zegt dat het een lange nacht wordt, niemand gaat naar bed vanavond, haha! Hopen dat het gaat lukken een deze dagen!!!

Ze zeggen zelfs dat er gevechten zijn voor de deur bij gadaffi in bab alazzizia, maar dat is nog niet echt bevestigd!
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:58:22 #115
137949 Disana
pi_100983057
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:56 schreef houda het volgende:
Mijn internet doet het maar heel traag dus een pagina laden duurd eeuwen..
Op tv en op internet zeggen ze dat het ECHT begonnen is. Vele massademonstraties en gevechten in tripoli. Iedereen zit hier voor de tv gekluisterd en iedereen heeft het erover. De moskeeen in tripoli blijven maar roepen, dat was hier in benghazi ook zo toen het zo erg werd!

Iedereen zegt dat het een lange nacht wordt, niemand gaat naar bed vanavond, haha! Hopen dat het gaat lukken een deze dagen!!!

Ze zeggen zelfs dat er gevechten zijn voor de deur bij gadaffi in bab alazzizia, maar dat is nog niet echt bevestigd!
Heel veel sterkte!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:02:03 #116
78909 Monidique
pi_100983156
Zijn dergelijke berichten eerder geweest?
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:04:03 #117
78909 Monidique
pi_100983211
Overigens, als het echt zo is, en er is sprake van coördinatie, dan lijkt het mij niet handig. De steden om Tripoli zijn nauwelijks onder controle. Maar met de recente overlopers, de recente verliezen en de algehele stemming, is het het proberen misschien waard.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:08:59 #118
78909 Monidique
pi_100983359
"Twitter" heeft het er ook over: "Breaking: AJA Reporter: opposition fighters say the operation to liberate #Tripoli has begun #Libya". Misschien gebeurt er echt wat, misschien slechts intenties van vechters.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:10:37 #119
250952 SoldMayor
Dreamchaser
pi_100983413
Dit is nu op twitter:

quote:
iNewsChannel iNewsChannel
Unconfirmed reports of gunfire and blasts in Tripoli.
quote:
BreakingNews Breaking News
Witnesses: Blasts, sustained gunfire heard in Tripoli - Reuters
quote:
Breaking: AJA Reporter: opposition fighters say the operation to liberate #Tripoli has begun #Libya
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:13:26 #120
78909 Monidique
pi_100983490
AJE had nog niets en ik luister nu ElectroNation en speel Civ, dus geen zin/tijd er verder op te letten. Kennelijk weldegelijk iets gaande dus.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:13:27 #121
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100983492
Monidique,

Op een gegeven moment is het echt niet meer tegen te houden. Vanuit Tripoli zelf zijn de freedomfighters nu ook weer begonnen met demonstreren dus tja, als er al meerdere je voor gaan ga je niet afwachten!!

Hopelijk gaat het goed en gebeurd er vanavond/vannacht iets wat niet meer terug te draaien is. Hopelijk loopt het niet met een 'sisser' af maar kunnen ze echt wat bevrijden nu in Tripoli.

Disana: bedankt. Al is het hier wel heeeeeeeel ver vandaan, het heeft toch zeer veel invloed op mijn dagelijkse leven hier!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:29:01 #122
78909 Monidique
pi_100983975
Ik weet het niet zeker, het schijnt soms intens te zijn, als ik het zo lees, soms weer -nu- helemaal niet. (Ja, jullie lezen hetzelfde.) Afwachten. Misschien was het een opleving. In ieder geval lijkt het intern te zijn.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:39:29 #123
93664 waht
Mushir
pi_100984231
De slag om Tripoli is in ieder geval begonnen of gaat beginnen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:04:35 #124
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100984923
Het was al eerder bekend dat ook in Tripoli zeker animo voor een opstand is maar ze tot noch toe niets konden doen omdat Khadafi Tripoli zeer strak in hand hield. Een kick en je hebt de kogel.
Zodra deze druk wegvalt zullen we zien dat Tripoli alles behalve "de thuisbasis" van de Generaal is.

Dat het snel over mag zijn. Ik ga AJA verder volgen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:13:04 #125
78909 Monidique
pi_100985182
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:04 schreef Aloulou het volgende:
Het was al eerder bekend dat ook in Tripoli zeker animo voor een opstand is maar ze tot noch toe niets konden doen omdat Khadafi Tripoli zeer strak in hand hield.
In februari waren er wel demonstraties, maar het regime kon deze vrij snel onderdrukken. Ik weet nog dat ze op een gegeven moment op het centrale plein stonden, het Groene Plein denk ik. Verder zijn er constant schermutselingetjes geweest, als ik het goed begrijp.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:19:53 #126
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100985403
BreakingNews Breaking News
Al Arabiya: Tajura, suburb of Tripoli, in rebel hands
1 minute ago
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:20:45 #127
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100985422
Ik heb hier in Tunesie aardig wat Libiers ontmoet afgelopen maanden omdat het er vol mee zit. Ook wat uit Tripoli. Sommigen van hen waren tot de week ervoor nog gewoon in Tripoli. En ook zij gaven aan dat als de kans daar echt is in Tripoli genoeg mensen te vinden zijn die zich direct bij rebellen aansluiten om Khadafi en zijn troepen eruit te trappen. Nu houdt men zich slechts stil omdat ze niets kunnen beginnen tegen de aanwezige veiligheidstroepen van Khadafi in Tripoli. De "massamoorden" die de burgers van Tripoli "te wachten staat" door de revolutionairen volgens sommige users hier geloof ik dan ook niet in. Zeker, loyalisten die blijven vechten krijgen de kogel. Maar de gemiddelde burger kent Khadafi na 42 jaar te goed om bereid te zijn voor zo'n mongol jezelf dood te vechten of uberhaupt de wapens op te pakken.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:28:16 #128
78909 Monidique
pi_100985648
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:20 schreef Aloulou het volgende:
De "massamoorden" die de burgers van Tripoli "te wachten staat" door de revolutionairen volgens sommige users hier geloof ik dan ook niet in.
Wie?
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:33:13 #129
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100985835
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:28 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wie?
Maakt dat wat uit? :P
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:35:30 #130
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100985919
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is een stuk realistischer dat in Tripoli een massaslachting gaat plaatsvinden, door de rebellen/terroristen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:37:15 #131
78909 Monidique
pi_100985969
O, ja.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:48:07 #132
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100986334
Ik hoop zo dat het gaat gebeuren!
Het blijkt inderdaad dat het gaat om inwoners van tripoli en dus nog geen mensen van buitenaf!

Die clown moussa ibrahim heeft net een persconferentie gehouden waarin hij zegt dat tripoli volledig vrij is en onder controle van het leger. Er waren volgens hem verschillende bewapende gangs Libie in gesneaked.
Dit was binnen een half uur opgelost volgens hem :)

Er wordt nu gezegd dat de gunshots en gevechten meer intens worden!
Belangrijke nacht wordt het! Hopelijk zijn de freedom fighters van de rest van Libie er snel bij zodat ze de inwoners van Tripoli die nu aan het 'uprisen' zijn kunnen helpen!!
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:50:07 #133
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100986408
Spokesperson Moussa Ibrahim van Khadafi hield net verhaaltje op AJA dat in Tripoli alles rustig is, etc etc. Nu op AJA een ooggetuige uit Tripoli die bevestigd dat weldegelijk in bepaalde wijken gevechten zijn uitgebroken. Daarnaast bevestigd hij dat NATO bepaalde plaatsen bombardeerd.

Vrouw uit Tripoli vertelt nu op AJA dat meer dan 100 doden inmiddels zijn gevallen in de wijk Souk Joma'a in Tripoli in afgelopen uren.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:52:40 #134
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100986502
Ohja wisten jullie trouwens dat Moussa Ibrahim (spokesman van de gadaffi) met zijn achternaam Al Gadaffi heet..

Familie dus! :')
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:55:45 #135
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100986620
Kwam ik net achter toen hij zo werd genoemd op AJA. Dacht al waarom zit die jonge jongen daar tot op het laatste moment zijn leven voor Mo'ammer op het spel te zetten. Maar familie verklaart genoeg.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:56:09 #136
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100986641
Gezien de uitspraken dacht ik eerst dat Mohammed Saïd Al-Sahaf weer een nieuwe baan had. :D

"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:56:24 #137
78909 Monidique
pi_100986648
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:50 schreef Aloulou het volgende:
Vrouw uit Tripoli vertelt nu op AJA dat meer dan 100 doden inmiddels zijn gevallen in de wijk Souk Joma'a in Tripoli in afgelopen uren.
Dat is dus volgens mij een van de twee of drie wijken (geen idee hoeveel er zijn en hoe groot) die het afgelopen half jaar al vaker in opstand zijn gekomen. Geen idee hoe dat zit, qua loyaliteit etc. in Tripoli.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:02:06 #138
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100986836
Zou best kunnen inderdaad. Hier en daar hoor je dat afgelopen maanden wel geprobeerd is mensen in Tripoli te bewapenen te voorbereiding van het moment dat ze menen zich tegen Khadafi te kunnen keren. Nu worden Souq al-Jomo'a en de wijk Fashloum specifiek genoemd waar gevechten zijn in Tripoli. De mevrouw gaf net aan dat er 130 doden/martelaren in souq al-jomo'a zijn, revolutionairen bedoelt ze vrijwel zeker daarmee.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:05:19 #139
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_100986974
Protesten tegen Gadhafi in straten Tripoli
quote:
Protesten tegen Gadhafi in straten Tripoli
Geschreven door ANP op 20-08-2011 @ 23:48 - gepost door Jordy Kruse
print


Tegenstanders van de Libische leider Moammar Gadhafi zijn zaterdagavond de straat opgegaan in de hoofdstad Tripoli. Dat meldden twee inwoners van de stad via de telefoon aan een verslaggever van het Britse persbureau Reuters in de Algerijnse hoofdstad Algiers. Ze spraken van 'menigtes mensen'.

In vier wijken, waaronder het centrum, zou worden gevochten. Er zijn explosies, geweervuur en luchtafweer te horen. Bewoners hebben van de regering per sms een oproep gekregen om de straat op te gaan en 'agenten met wapens te elimineren'.

Een tv-zender van de rebellen meldde dat de bewoners van de wijk Tajoura ten oosten van het centrum hun wijk tot 'bevrijd gebied' hebben verklaard. De gevechten in Tripoli zouden door hoofdstedelijke rebellen worden gevoerd en niet door de opstandelingen van buiten die Tripoli naderen om een einde te maken aan het bewind van Gadhafi.
Laffe huichelaar
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:10:42 #140
78909 Monidique
pi_100987179
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:05 schreef timmmmm het volgende:
Protesten tegen Gadhafi in straten Tripoli
Bewoners hebben van de regering per sms een oproep gekregen om de straat op te gaan en 'agenten met wapens te elimineren'.

Lijkt mij een brakke vertaling uit het Engels van 'agents', oftewel spionnen, verraders.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:20:16 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_100987523
Wat leuk dat de NAVO dat op een zaterdag doet, zodat je het nog een beetje kunt volgen O+.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:22:10 #142
78909 Monidique
pi_100987599
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:20 schreef speknek het volgende:
Wat leuk dat de NAVO dat op een zaterdag doet, zodat je het nog een beetje kun volgen O+.
Ze zijn te goed voor deze tv-wereld.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:29:07 #143
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100987912
Dit is het echte smsje:

http://img827.imageshack.us/img827/8895/sms20aug.png (copy/paste deze link)
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:31:45 #144
78909 Monidique
pi_100988041
Zal wel via-via afgesproken zijn dat ze op Het Moment moesten wachten.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:32:04 #145
78909 Monidique
pi_100988053
Ik dacht dat het een regerings-SMS-je was.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:33:03 #146
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_100988094
quote:
Libyan rebels close in amid reports of fierce fighting in Tripoli

Celebrations broke out across Libya after Libyan TV reported that Muammar Gaddafi and his two sons had left the country.

In the town of Zintan, the opposition stronghold in Libya's western mountains, locals fired wildly into the sky with Kalashnikovs and anti-aircraft guns as news of Gaddafi's apparent departure spread.

Libya's opposition Al-Aharar channel said that, according to sources in Tripoli, Gaddafi and his sons Mu'tasm and Hannibal had all fled. There was no information on how they had allegedly managed to escape from Tripoli, now under siege from rebel forces in the west, east and south.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:34:44 #147
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100988161
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:32 schreef Monidique het volgende:
Ik dacht dat het een regerings-SMS-je was.
Hoe bedoel je? Het smsje komt van gadaffi af.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:35:00 #148
78909 Monidique
pi_100988168
Het zou toch een dag te laat zijn. Ben Ali 's vrijdags, Moebarak op vrijdag.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:36:11 #149
78909 Monidique
pi_100988225
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:34 schreef houda het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Het smsje komt van gadaffi af.
O, zo. Ja, ok. Omdat ik feb17 zag staan. Maar het is dus inderdaad een SMS-je van de regering. Tsja, zal een vage situatie zijn nu in Tripoli.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:37:10 #150
78909 Monidique
pi_100988262
Zou je dat 'traitors' weglaten, dan zou het voor elke zijde kunnen gelden, vandaar.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:39:15 #151
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100988344
Als het vandaag (20 augustus) gebeurd is het een mooi dag! Precies op 20 februari begonnen de eerste protesten in tripoli.

Daarbij is het nu ramadan en in de ramadan is de 20ste dag een extra belangrijke dag!!

Jammer dat het nu al over twaalven is...

PS: het begint nu echt druk te worden hier in de buurt. Vele auto's toeteren en er wordt wild in het rond geschoten! Ze zeggen dat Gadaffi en 2 zoons zijn gevlucht maar niemand weet of dat waar is natuurlijk, dat is al zovaak gezegd!
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:41:09 #152
336896 houda
FREE LIBYA!!!!!!!
pi_100988425
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, zo. Ja, ok. Omdat ik feb17 zag staan. Maar het is dus inderdaad een SMS-je van de regering. Tsja, zal een vage situatie zijn nu in Tripoli.
Die 17feb is inderdaad van de freedomfighters. Heb het ook van een site van hun afgehaald, vandaar :)
Maar het is wel van Gadaffi, niet heel duidelijk vond ik ook hoor. Aan dat smsje kan je wel merken dat hij niet helemaal doorheeft hoe het ervoor staat.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:55:01 #153
93664 waht
Mushir
pi_100988921
Het kan best snel gaan als die vermeende steun voor Kadaffi waarmee hij de afgelopen maanden heeft zitten pronken allemaal gebakken lucht blijkt te zijn. De inwoners van Tripoli moesten simpelweg enige zekerheid hebben dat ze niet ten prooi zullen vallen aan de veiligheidstroepen van Kadaffi. Als genoeg mensen er eenmaal in geloven zit er voor elk individu veiligheid in de massa.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:57:35 #154
78909 Monidique
pi_100989013
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:55 schreef waht het volgende:
Het kan best snel gaan als die vermeende steun voor Kadaffi waarmee hij de afgelopen maanden heeft zitten pronken allemaal gebakken lucht blijkt te zijn. De inwoners van Tripoli moesten simpelweg enige zekerheid hebben dat ze niet ten prooi zullen vallen aan de veiligheidstroepen van Kadaffi. Als genoeg mensen er eenmaal in geloven zit er voor elk individu veiligheid in de massa.
Nou ja, niemand zal geloven in Khaddafi de persoon. Er zijn echter altijd belangen, vrezen, emoties.
  zondag 21 augustus 2011 @ 00:59:05 #155
2651 svann
night-hawk
pi_100989069
Zou hij door het gangenstelsel van zijn man-made-river gevlucht zijn?
Ik heb wel eens gehoord dat daar een voertuig door kan rijden.

Maar misschien was hij de laatste tijd wel niet in Tripoli.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:01:41 #156
78909 Monidique
pi_100989158
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:59 schreef svann het volgende:
Zou hij door het gangenstelsel van zijn man-made-river gevlucht zijn?
Ik heb wel eens gehoord dat daar een voertuig door kan rijden.

Maar misschien was hij de laatste tijd wel niet in Tripoli.
A la Dr. No?
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:07:12 #157
93664 waht
Mushir
pi_100989328
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 00:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, niemand zal geloven in Khaddafi de persoon. Er zijn echter altijd belangen, vrezen, emoties.
Het lijkt me inmiddels duidelijk genoeg dat steun voor Kadaffi tevergeefs is. Alleen z'n naaste familie en wellicht wat extreem loyale aanhangers blijven bij hem. Ik verklaar al die lui in ieder geval voor gek als ze in Libie blijven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:18:45 #158
2651 svann
night-hawk
pi_100989684
FreeBenghazi twitterde op zondag 21-08-2011 om 00:49:22 #Tunisia'n government spokesman said Safi Gaddafi arrived in Tautoine on the way to Djerba island #Libya v libyaalahrar reageer retweet
FreeBenghazi twitterde op zondag 21-08-2011 om 00:51:55 Majority of the resorts in #Djerba island are owned by Gaddafi (ie. property of the #Libya'n people)... #Tunisia #Nowhere2hide reageer retweet
Liberty4Libya twitterde op zondag 21-08-2011 om 00:51:58 Tunisians surround Djerba airport to prevent Seif Gadafi from leaving the country. #Libya reageer retweet
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:26:49 #159
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100989915
Gevehten in Tripoli zijn begonnen. Sommige gebouwen staan in de fik en overheid gebouwen zijn overgenomen
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:26:58 #160
78909 Monidique
pi_100989920
Oppassen voor the sand people dus.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:37:36 #161
2651 svann
night-hawk
pi_100990256
http://feb17.info/images/tripoli-districts-map-english-via-4adam

Tripoli Districts Map in English. Tajoura (not listed on the map) is the Eastern most part of Tripoli


-- klik voor vergroting --
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:38:11 #162
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_100990270
Eindelijk gebeurd het.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:39:38 #163
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_100990309
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:38 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk gebeurd het.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:42:08 #164
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_100990392
Een Kaddafi speech is weer te horen op Al Jazeera.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:42:52 #165
78909 Monidique
pi_100990417
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:38 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk gebeurd het.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:44:52 #166
93664 waht
Mushir
pi_100990472
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:26 schreef rakotto het volgende:
Gevehten in Tripoli zijn begonnen. Sommige gebouwen staan in de fik en overheid gebouwen zijn overgenomen
Mooi, dan ga ik maar slapen. :z
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 01:49:14 #167
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100990608
BreakingNews Breaking News
More on Gadhafi talk: Libya leader on state TV audio claims message not pre-recorded, says NATO is collapsing
6 minutes ago

BreakingNews Breaking News
Gadhafi says more: Rebels destroy Libyans, move from 1 town to another, pretend control; run away from western mountains like rats
2 minutes ago
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:50:01 #168
343532 Zaibatsu01
pi_100990638
Laatste uren van Kadaffi :)
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:52:26 #169
78909 Monidique
pi_100990729
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:50 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Laatste uren van Kadaffi :)
Dat gevoel krijg je wel, ja, geen twee weken, maar twee dagen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 01:52:52 #170
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100990741
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:50 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Laatste uren van Kadaffi :)
:Y
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:53:34 #171
343532 Zaibatsu01
pi_100990766
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:52 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat gevoel krijg je wel, ja, geen twee weken, maar twee dagen.
Als ik het zo bekijk op TV ziet het er na uit dat Tripoli snel zal vallen. Laten we hopen van wel.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:54:33 #172
78909 Monidique
pi_100990797
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:53 schreef Zaibatsu01 het volgende:

[..]

Als ik het zo bekijk op TV ziet het er na uit dat Tripoli snel zal vallen. Laten we hopen van wel.
Er is iets te zien op tv?
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:55:58 #173
343532 Zaibatsu01
pi_100990846
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er is iets te zien op tv?
Enkele beelden kwamen langs op Al-Arabiya, Al-Jazeera en Al-Sharqiya. Diverse wijken in Tripoli zouden in handen van de rebellen zijn.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:59:59 #174
78909 Monidique
pi_100990975
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:55 schreef Zaibatsu01 het volgende:

[..]

Enkele beelden kwamen langs op Al-Arabiya, Al-Jazeera en Al-Sharqiya. Diverse wijken in Tripoli zouden in handen van de rebellen zijn.
Ja, maar geen beelden, toch>
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:07:50 #175
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100991246
Geen beelden nee. Het enige wat je zag bij de audio boodschap waren tientallen mensen met Kazaffi foto's/
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:15:13 #176
78909 Monidique
pi_100991410
Vrees dat het een bloedbad kan worden vanavond, :{.
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:17:42 #177
343532 Zaibatsu01
pi_100991474
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 02:07 schreef rakotto het volgende:
Geen beelden nee. Het enige wat je zag bij de audio boodschap waren tientallen mensen met Kazaffi foto's/
Bij Al-Arabiya zag je clips uit de wijken, dacht ik.
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:35:02 #178
2651 svann
night-hawk
pi_100991813
quote:
15s.gif Op zondag 21 augustus 2011 02:15 schreef Monidique het volgende:
Vrees dat het een bloedbad kan worden vanavond, :{.
Ja, in tweets vermeldde men al van een paar wijken dat daar 100+ doden (per wijk) gevallen zouden zijn.

ChangeInLibya twitterde op zondag 21-08-2011 om 02:09:12 TRIPOLI LPC Soug Al Jumaa: Gaddafi is shelling us with ANTI-AIRCRAFT WEAPONS and we suspect GRAD rockets may follow soon. #libya #feb17 reageer retweet
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:43:57 #179
78909 Monidique
pi_100992024
De opstandelingen reden trouwens ook constant rond met AA.
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:47:32 #180
78909 Monidique
pi_100992098
En waarvoor hebben ze die nodig? De Libische luchtmacht?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 02:52:56 #181
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100992179
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 02:43 schreef Monidique het volgende:
De opstandelingen reden trouwens ook constant rond met AA.
AA kan ook horizontaal vuren. ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 02:58:05 #182
78909 Monidique
pi_100992263
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 02:52 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

AA kan ook horizontaal vuren. ;)
Dat snap ik, daarom. Het verwijt was altijd: ja, het regime vuurt met AA. De rebellen rijden rond met AA, schieten raketten af op steden.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:09:11 #183
2651 svann
night-hawk
pi_100992420
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 02:58 schreef Monidique het volgende:

Dat snap ik, daarom. Het verwijt was altijd: ja, het regime vuurt met AA. De rebellen rijden rond met AA, schieten raketten af op steden.
Op steden? Ik denk eerder op eenheden van Gaddafi.
Men heeft de burgerbevolking graag mee zodra de pro-G militairen vertrokken zijn.
Gaddafi laat die AA's ook op betogers en woonwijken afschieten. Toch wat anders.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:16:08 #184
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100992522
Gaddafi's waren al niet gemotiveerd en een deel zal er ook de benen nemen, als ze dan in de afgelopen uren al niet gedaan hebben. De kolonel zelf verwacht ik van dat hij binnen 48 uur maximaal het land verlaat. Het gaat erg snel en ook op AJA bellen Libiers uit Tripoli massaal om hun info te delen. De angst is weggevallen aangezien tot vandaag men niet durfde om zo massaal AJA te bellen met een mobieltje vanuit Tripoli en info te geven die vooral tegen Khadafi is gericht.

Daarnaast ben ik persoonlijk heel erg benieuwd hoe de Tunesische interim-regering omgaat met Saif al-Islam die zoals de berichten lijken weer te geven op Djerba zit/zat en vandaaruit een vliegtuig wilde pakken. De Tunesische interim-regering wordt al wantrouwd door veel Tunesiers en als ze hem zomaar laten gaan (of hoge pieten met macht) zal dat niet zomaar geaccepteerd worden door Tunesiers. Saif al-Islam/Khadafi en Ben Ali waren 1, hele nauwe banden. Algemeen bekend.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:18:11 #185
78909 Monidique
pi_100992560
Tegelijkertijd doet de Tunische regering de Libiërs een enorme dienst. Als zo'n man niet weg kan vluchten, vecht hij zich dood. Het is allemaal niet fraai, maar het zijn vaak wel de beste oplossingen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:18:46 #186
78909 Monidique
pi_100992568
Maar ik snap dat zoiets geen invloed heeft op gevoel.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:22:05 #187
78909 Monidique
pi_100992617
Als mensen vanuit Tripoli bellen, dan is dat wat dat betreft een goed teken, want de voorgaande maanden bleek dat men niet meer durfde te bellen, vanwege de geheime dienst of zoiets. Als men nu belt, dan houdt dat in dat men een omslag ziet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:24:49 #188
78909 Monidique
pi_100992652
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Khadaffi harder zou optreden dan onze Bibi, integendeel, waar Israel wel een geschiedenis van genocide heeft, heeft Khadaffi's bewind dat bij mijn weten niet. Je hanteert normen of je hanteert ze niet.

Kom maar op met je Bibi-video.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:26:03 #189
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100992670
Wat een kansloos gedoe blijft dit toch. Je broek zakt er gewoon van af.

Er zit daar een dike drol die 'we' maar niet kunnen vangen. Echt he, het machtige westen tegen een kabouter in Afrika: 0-7 voor Uammar al-Gaddafi.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:26:53 #190
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_100992679
Volgens berichten was Saif vandaag al eerder in Djerba aangekomen, en dus al uit Libie weg.
Daarnaast is Saif slechts de zoon van, meer niet. Niet zo belangrijk voor een zo goed mogelijk aftreden van zijn vader en met zo weinig mogelijk bloedvergieten. Wat Mu'amer betreft heb je wel gelijk denk ik.

Het zijn in ieder geval spannende tijden. Djerba zit vol met gevluchte libiers nu al maanden overigens. Het zou goed kunnen dat de berichten van Tunesiers die naar het vliegveld van Djerba vanavond zijn gegaan voornamelijk Libiers zijn. Verschil is alleen te merken aan het accent/dialect namelijk.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:28:20 #191
78909 Monidique
pi_100992699
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:26 schreef popolon het volgende:
Wat een kansloos gedoe blijft dit toch. Je broek zakt er gewoon van af.

Er zit daar een dike drol die 'we' maar niet kunnen vangen. Echt he, het machtige westen tegen een kabouter in Afrika: 0-7 voor Uammar al-Gaddafi.
Ja. En nee.

Ja: de NAVO blijkt nog steeds vrij impotent te zijn. Amerika ook. Elk imperium.
Nee: Khaddafi heeft nog een paar vierkante kilometer tot zijn beschikking, kennelijk heeft het een en ander wel effect.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:30:00 #192
78909 Monidique
pi_100992710
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:26 schreef Aloulou het volgende:
Volgens berichten was Saif vandaag al eerder in Djerba aangekomen, en dus al uit Libie weg.
Daarnaast is Saif slechts de zoon van, meer niet. Niet zo belangrijk voor een zo goed mogelijk aftreden van zijn vader en met zo weinig mogelijk bloedvergieten. Wat Mu'amer betreft heb je wel gelijk denk ik.

Het zijn in ieder geval spannende tijden. Djerba zit vol met gevluchte libiers nu al maanden overigens. Het zou goed kunnen dat de berichten van Tunesiers die naar het vliegveld van Djerba vanavond zijn gegaan voornamelijk Libiers zijn. Verschil is alleen te merken aan het accent/dialect namelijk.
Tsja, dan zullen de Libiërs wel de Limburgers zijn.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:32:48 #193
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100992748
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:28 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. En nee.

Ja: de NAVO blijkt nog steeds vrij impotent te zijn. Amerika ook. Elk imperium.
Nee: Khaddafi heeft nog een paar vierkante kilometer tot zijn beschikking, kennelijk heeft het een en ander wel effect.
Dit had in een week afgelopen moeten zijn, prutswerk (weer). De Amerikanen hadden zich geheel afzijdig moeten houden vind ik. Laat de Fransen en Engelsen (en de rest) dit maar uitzoeken.

Hoe slecht dat ook ging/gaat.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:34:31 #194
78909 Monidique
pi_100992768
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:32 schreef popolon het volgende:

[..]

Dit had in een week afgelopen moeten zijn, prutswerk (weer).
Dat kan toch niet? Hoe kan "dit" in een week opgelost zijn? Hoe?

Wat heb je in gedachte?

quote:
De Amerikanen hadden zich geheel afzijdig moeten houden vind ik. Laat de Fransen en Engelsen (en de rest) dit maar uitzoeken.
Ja, eerste zin ben ik het mee eens. Tweede zin niet; ook zij hadden zich er niet mee moeten bemoeien. Verschil is natuurlijk wel dat Obama illegaal bezig is en Cameron en Sarkozy niet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:35:08 #195
181126 MouzurX
Misschien?
pi_100992782
Het komt allemaal door het feit dat we zo hyprocriet willen zijn en niet meteen een bom op die gast hebben gegooid ongeacht het aantal slachtoffers.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:35:29 #196
181126 MouzurX
Misschien?
pi_100992791
En voornamelijk eigenlijk door china en rusland.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:39:46 #197
78909 Monidique
pi_100992834
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:35 schreef MouzurX het volgende:
Het komt allemaal door het feit dat we zo hyprocriet willen zijn en niet meteen een bom op die gast hebben gegooid ongeacht het aantal slachtoffers.
Uh, ja. Dat heeft weinig met hypocrisie te maken, maar meer met het feiten dat we godzijdank niet leven in een wereld waarin elke bad guy maar vermoord wordt.

Hoe zie je dat voor je? Gewoon een bommetje erop en alles is oké?
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:41:45 #198
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100992849
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:34 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat kan toch niet? Hoe kan "dit" in een week opgelost zijn? Hoe?

Wat heb je in gedachte?

BOOM BOOM HEADSHOT.

quote:
[..]

Ja, eerste zin ben ik het mee eens. Tweede zin niet; ook zij hadden zich er niet mee moeten bemoeien. Verschil is natuurlijk wel dat Obama illegaal bezig is en Cameron en Sarkozy niet.
Neemt niet weg dat ze allemaal aan 't klootviolen zijn. Een land met geen leger, 90% bestaat uit huurlingen, en dan nog dit geklungel?

Sorry maar als je dan gaat dan ga je er vol in. Niet dat ik dat wil want ik was, en ben, tegen het 'ingrijpen' hier.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:42:00 #199
78909 Monidique
pi_100992854
Ik las laatst op een weblog en de dag erna in een treinkrantje dat de rebellen tweederde van Libië in handen hebben. Ik vond dat nogal een behoorlijke opmerking. Waarop is deze gestoeld, weet iemand dat?
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:45:12 #200
78909 Monidique
pi_100992885
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:41 schreef popolon het volgende:

[..]

BOOM BOOM HEADSHOT.
Ja, en dan? Wat los je daarmee op? Deze oorlog gaat immers niet om Khaddafi die een kutopmerking op het schoolplein heeft gemaakt, maar, kennelijk, om de Libische bevolking. Zeker gezien het feit dat hun aanvankelijke reden was: bevolking beschermen, geen regime change. Hoe helpt zoiets en hoe moet dit in de praktijk werken?

quote:
Neemt niet weg dat ze allemaal aan 't klootviolen zijn. Een land met geen leger, 90% bestaat uit huurlingen, en dan nog dit geklungel?

Sorry maar als je dan gaat dan ga je er vol in. Niet dat ik dat wil want ik was, en ben, tegen het 'ingrijpen' hier.
Tsja. Er zaten bijna 200.000 man in Irak en was klungelen, Afghanistan is geklungel. zoiets kan gewoon niet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:46:11 #201
341194 Polyfemos
Life.
pi_100992896
Hopelijk vangen ze hem en word hij door z'n kop geschoten ofzo :) vluchten met een vliegtuig zal niet lukken dus hopelijk laten ze hem niet ontsnappen. Ben benieuwd hoe het verder gaat nadat Khaddafi van zijn troon is gestoten.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:46:45 #202
181126 MouzurX
Misschien?
pi_100992903
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uh, ja. Dat heeft weinig met hypocrisie te maken, maar meer met het feiten dat we godzijdank niet leven in een wereld waarin elke bad guy maar vermoord wordt.

Hoe zie je dat voor je? Gewoon een bommetje erop en alles is oké?
Idd.

1 bom ipv de 10.000 die we nu hebben gedropped.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 03:48:01 #203
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100992918
BreakingNews Breaking News
Gadhafi forces retake industrial section of Libya oil port Brega bit.ly/onFak2
2 minutes ago
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:48:19 #204
78909 Monidique
pi_100992921
quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:46 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Idd.

1 bom ipv de 10.000 die we nu hebben gedropped.
Et voila, de Magische Oplosbom lost alles op.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:48:45 #205
181126 MouzurX
Misschien?
pi_100992929
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:48 schreef Cobra4 het volgende:
BreakingNews Breaking News
Gadhafi forces retake industrial section of Libya oil port Brega bit.ly/onFak2
2 minutes ago
Hoe kan dat ineens?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:49:37 #206
78909 Monidique
pi_100992939
quote:
11s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:48 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Hoe kan dat ineens?
Omdat dat 12 uur geleden al Breaking News was. En waarom ook niet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:51:36 #207
181126 MouzurX
Misschien?
pi_100992961
Meer bronnen die dat bevestigen? Kan er niks over vinden.

Juist alleen dat de rebellen het hebben ingenomen.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:51:42 #208
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100992963
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, en dan? Wat los je daarmee op? Deze oorlog gaat immers niet om Khaddafi die een kutopmerking op het schoolplein heeft gemaakt, maar, kennelijk, om de Libische bevolking. Zeker gezien het feit dat hun aanvankelijke reden was: bevolking beschermen, geen regime change. Hoe helpt zoiets en hoe moet dit in de praktijk werken?

[..]

Tsja. Er zaten bijna 200.000 man in Irak en was klungelen, Afghanistan is geklungel. zoiets kan gewoon niet.
Begrijp me niet verkeerd, ben het met je eens. Alhoewel, ik vind het nog steeds een waardeloze inmenging die later een soort van backfire effect gaat hebben.

Die rebellen zijn natuurlijk ook een stelletje ongeorganiseerde jokers. Waar hebben we dat eerder gezien?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 03:53:07 #209
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_100992982
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:51 schreef MouzurX het volgende:
Meer bronnen die dat bevestigen? Kan er niks over vinden.

Juist alleen dat de rebellen het hebben ingenomen.
Ja: http://blogs.aljazeera.net/liveblog/libya-aug-21-2011-0436
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:54:03 #210
78909 Monidique
pi_100992992
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:51 schreef popolon het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ben het met je eens. Alhoewel, ik vind het nog steeds een waardeloze inmenging die later een soort van backfire effect gaat hebben.

Die rebellen zijn natuurlijk ook een stelletje ongeorganiseerde jokers. Waar hebben we dat eerder gezien?
No offense, maar je bent het niet met me eens. Ja, over de algehele oorlog wellicht, maar jij stelt een simpele moordaanslag op Khaddafi voor, of eventjes het leger vernietigen.

Ja,dat kan. Maar dan? Wat win je ermee? Wat voor gevolgen heeft dat? Daarom kan het niet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:56:38 #211
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100993025
Seif islam is nu aan het praten
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:56:50 #212
2651 svann
night-hawk
pi_100993029
Een aantal pessimisten (of realisten?) denkt dat de opstand binnen Tripoli te vroeg kwam en vraagt zich af waarom dat niet beter gecoördineerd is en wie verantwoordelijk is voor de volgens hun voortijdige oproep.
Anderen denken dat het wel degelijk gepland was.
Misschien ook wel belangrijk dat duidelijk is dat de bewoners van Tripoli zelf in opstand komen en het niet iets van buitenaf is.

Nu nog moeilijk te zeggen.
Ik ga maar eens slapen iig.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:57:58 #213
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100993046
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

No offense, maar je bent het niet met me eens. Ja, over de algehele oorlog wellicht, maar jij stelt een simpele moordaanslag op Khaddafi voor, of eventjes het leger vernietigen.

Ja,dat kan. Maar dan? Wat win je ermee? Wat voor gevolgen heeft dat? Daarom kan het niet.
Wat voor een gevolgen heeft 't als hij weg is? Er zijn talloze landen in Afrika met dictators met als enig verschil dat de bevolking niet durft/kan op te staan. Die laten we toch ook gewoon links liggen?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:58:25 #214
78909 Monidique
pi_100993055
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:56 schreef svann het volgende:
Een aantal pessimisten (of realisten?) denkt dat de opstand binnen Tripoli te vroeg kwam en vraagt zich af waarom dat niet beter gecoördineerd is en wie verantwoordelijk is voor de volgens hun voortijdige oproep.
Anderen denken dat het wel degelijk gepland was.
Misschien ook wel belangrijk dat duidelijk is dat de bewoners van Tripoli zelf in opstand komen en het niet iets van buitenaf is.
Dat is niet duidelijk. Ik las ergens ook dat de opstandelingen graag ASAP door wilden gaan en dat de NAVO tegen was. Het is, wat ik zo lees, duidelijk dat de mankracht intern is, maar het is niet duidelijk dat er geen coördinatie is.
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:59:56 #215
78909 Monidique
pi_100993081
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:57 schreef popolon het volgende:

[..]

Wat voor een gevolgen heeft 't als hij weg is? Er zijn talloze landen in Afrika met dictators met als enig verschil dat de bevolking niet durft/kan op te staan. Die laten we toch ook gewoon links liggen?
Dat snap ik, maar je valt een land aan met een reden. Als die reden is: laten zien wie de baas is, dan ja, kun je wel een grote aanval doen en je laat zien dat je de baas bent, maar wat voor zin heeft dat?
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:02:59 #216
78909 Monidique
pi_100993116
Ik heb het trouwens al een tijdje gek gevonden dat Khaddafi met alleen zijn audioboodschappen kwam. Bang voor NAVO-aanvallen? Akkoord. Maar dan nog.
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:03:54 #217
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100993123
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar je valt een land aan met een reden. Als die reden is: laten zien wie de baas is, dan ja, kun je wel een grote aanval doen en je laat zien dat je de baas bent, maar wat voor zin heeft dat?
De laatste aanval op een land vd Amerikanen, met een goede reden, was Pearl Harbour.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:05:44 #218
78909 Monidique
pi_100993131
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 04:03 schreef popolon het volgende:

[..]

De laatste aanval op een land vd Amerikanen, met een goede reden, was Pearl Harbour.
Ja, dat snap ik, maar dat heeft niet met Libië te maken.

Overigens denk ik dat er nog drie andere enigszins gerechtvaardigde oorlogen zijn geweest na e Tweede Wereldoorlog: Korea, "Joegoslavië (ex Kosovo)" en de Golfoorlog".
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:11:09 #219
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100993170
De Amerikanen hadden voornamelijk medische troepen in Joego. En aan de eerste golfoorlog zit natuulijk ook een oliesmaakje. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:17:48 #220
2651 svann
night-hawk
pi_100993205
Deze nog even.
Er zijn vanavond honderden (duizenden?) gevangen bevrijd.
Verdacht van oppositie, mogelijke oppositie of preventief ontvoerd om een gemeenschap onder druk te zetten.
De afgelopen weken zijn er al veel 'geëvacueerde' en vermiste groepen mensen terug gevonden.
LibyanDictator twitterde op zondag 21-08-2011 om 03:51:51 One of my cousins kidnapped from #Miarata early on in the revolution was just rescued from prison by f fighters in Tajoura. #MermaidDawn reageer retweet
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 04:18:33 #221
78909 Monidique
pi_100993209
Ja, er waren al berichten over duizenden gevangenen in Tripoli.
  zondag 21 augustus 2011 @ 06:21:19 #222
104871 remlof
Europees federalist
pi_100993608
Nou nou, volgens de NOS is de eindstrijd al begonnen:



  zondag 21 augustus 2011 @ 10:29:40 #223
180238 zuiderbuur
pi_100994855
Kaddafi zelf zie ik nog zo snel niet vluchten. Is het waarschijnlijk dat zijn naaste familie nu vlucht naar een land als Venezuela of Noord-Korea?
  zondag 21 augustus 2011 @ 11:22:52 #224
78909 Monidique
pi_100995582
Wordt een intensieve dag in en rondTripoli.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:08:18 #225
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100996365
Zojuist op France24 vanuit Zawiyah de inschatting van de correspondent (Mabin) dat de weerstand in Tripoli heel erg sterk zal zijn. Tot nu toe zijn er vrijwel geen Khadaffi-vechters die zijn overgelopen.
Rebellen wachten op dit moment op Nato-steun bij het verslaan een zware blokkade, nog wel buiten Tripoli
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:17:28 #226
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100996558
Nu live interview met Adel Gharyani op Skynews vanuit Gharyan:
- het plan is dat alle troepen verzamelen in een klein dorpje binnen Tripoli (Petulah oid)
- ze hebben nog geen green light om op te rukken naar Tripoli
- ze denken dat Khadaffi in het zuiden zit en niet in Tripoli

[ Bericht 29% gewijzigd door RobertoCarlos op 21-08-2011 12:28:31 ]
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:20:33 #227
283515 HAKIM_1988
pi_100996649
Onze media werkt ook niet echt goed mee.

"Don't call us rebels"
http://blogs.aljazeera.ne(...)ont-call-us-rebels-0

"Why do you call them rebels? They are not fighting men. They are civilians forced to pick up weapons." "You need to tell the world that these men are normal people. Gaddafi has forced them to take up arms. It's a crime."

"I was an engineer at the steelworks," he replied with a broad smile. Every rebel fighter I've talked to in Libya has said they plan to go back to their old jobs after the war.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:21:57 #228
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100996681
Bericht van het overlopen van de olie-minister is nu officieel bevestigd...
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:31:15 #229
272310 lutser.com
pi_100996910
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Onze media werkt ook niet echt goed mee.

"Don't call us rebels"
http://blogs.aljazeera.ne(...)ont-call-us-rebels-0

"Why do you call them rebels? They are not fighting men. They are civilians forced to pick up weapons." "You need to tell the world that these men are normal people. Gaddafi has forced them to take up arms. It's a crime."

"I was an engineer at the steelworks," he replied with a broad smile. Every rebel fighter I've talked to in Libya has said they plan to go back to their old jobs after the war.
Het zijn toch gewoon rebellen? Als je gewapend in opstand komt tegen de machthebbers ben je een rebel.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:33:06 #230
93664 waht
Mushir
pi_100996962
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bericht van het overlopen van de olie-minister is nu officieel bevestigd...
Kaddafi heeft dan ook weinig olie meer onder controle.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:38:32 #231
353556 EL_Presidente
pi_100997092
Kadaffi: "De ratten zijn vernietigd"

_O-
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:40:22 #232
343532 Zaibatsu01
pi_100997132
quote:
10s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:38 schreef EL_Presidente het volgende:
Kadaffi: "De ratten zijn vernietigd"

_O-
Misschien lacht hij als laatst als blijkt dat hij Libië allang vertrokken is ;(.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:51:17 #233
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100997393
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:33 schreef waht het volgende:

[..]

Kaddafi heeft dan ook weinig olie meer onder controle.
Die olie wordt nu al verdeeld met Frankrijk vooraan :P
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:28:07 #234
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101000470
quote:
Libya Calls For Ceasefire As Rebels Advance

33 Comments

The Libyan government has appealed for an immediate ceasefire and an end to Nato's "aggression" as the rebel force approaches the capital Tripoli.

Spokesman for Colonel Muammar Gaddafi's regime, Moussa Ibrahim, told reporters the rebels were nothing without Nato and they would never be able to take Libya.

He also claimed the people of Tripoli would not rise up and join them.

"Tripoli is well protected and we have thousands upon thousands of professional soldiers ready to defend this city against any possible invasion by rebels under the cover of Nato."

He added: "What is happening now and what is going to happen is not the power of the rebels.

"It's the power of Nato - a major force for evil that has no heart, using armed gangs to occupy a whole nation."

Mr Ibrahim's made the comments as the rebels came under sniper fire at the western gate of Tripoli following quick progress along the coast to the capital.
http://news.sky.com/home/world-news/article/16053951
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:30:48 #235
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101000572
quote:
Tunis recognises Libyan rebels
August 21, 2011 - 9:24AM

AP

Tunisia's Foreign Ministry has recognised the Libyan rebels' National Transitional Council as the sole legitimate representative of the Libyan people, the official Tunisian TAP news agency reports.

The move represents a major shift in policy for Libya's neighbour to the west, which has remained neutral throughout the months-long civil conflict that has seen rebels attempt to oust long-standing leader Muammar Gaddafi.

France and Italy were among the first nations to recognise the Benghazi-based NTC as the Libyan government, and the United States has also done so.
Advertisement: Story continues below

The NATO-supported rebels have steadily gained ground and are closing in on the capital, Tripoli.

Meanwhile on Saturday, TAP also reported Gaddafi's former right-hand man left the Tunisian island of Djerba for Italy after apparently defecting.

Abdel-Salam Jalloud's flight took off from the Djerba airport early on Saturday, the report said, without providing any details. Rebels attempting to oust Gaddafi have said Jalloud has defected.

Jalloud helped Gaddafi stage the 1969 coup that propelled him to power. He was Gaddafi's most trusted deputy for two decades and the regime's No. 2 official, but began to clash with the leader in the 1990s.

The TAP report added that another top Libyan official, Oil Minister Omrane Boukraa, has not returned to Libya following a mission to Italy. He was expected to return home on Thursday.

© 2011 AP
http://news.smh.com.au/br(...)-20110821-1j4cm.html
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:31:59 #236
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101000611
Er zijn trouwens ook geruchten dat Egypte de FF erkend
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:59:02 #237
283515 HAKIM_1988
pi_101001549
Die gaddafi is nog niet jarig als ze hem te pakken krijgen. Mubarak hebben ze voor minder in een kooi gezet.

Toch denk ik dt hij - net als Ben Ali - het land uitvlucht. Vergeleken met Mubarak zit eerdergenoemde veilig in Saudi Arabie dus als Gaddafi slim is doet hij hetzelfde.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:00:30 #238
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101001595
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 14:59 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Die gaddafi is nog niet jarig als ze hem te pakken krijgen. Mubarak hebben ze voor minder in een kooi gezet.

Toch denk ik dt hij - net als Ben Ali - het land uitvlucht. Vergeleken met Mubarak zit eerdergenoemde veilig in Saudi Arabie dus als Gaddafi slim is doet hij hetzelfde.
Ik denk ook dat Khadaffi te trots is op zichzelf om zelfmoord te plegen. Daar heeft ie een te groot ego voor.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:05:25 #239
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101001797
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk ook dat Khadaffi te trots is op zichzelf om zelfmoord te plegen. Daar heeft ie een te groot ego voor.
andersom is het
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:20:18 #240
283515 HAKIM_1988
pi_101002435
Ik zat er ook aan te denken idd dat hij misschien zelfmoord gaat plegen. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. In de islam is zelfmoord taboe. Hij is een leider der gelovigen (emir el muminin) althans zo beschouwt hij zichzelf. Er is naar mijn weten nooit een islamitische leider die zelfmoord heeft gepleegd. Maar goed je weet maar nooit want hij schijnt mentaal niet goed te zijn, oa. schizofrenie.
  † In Memoriam † zondag 21 augustus 2011 @ 15:20:43 #241
137949 Disana
pi_101002453
Ik denk dat hij te gestoord is om zelfmoord te plegen. Eerder zie ik hem zichzelf doodvechten. Maar we zullen het zien, ik ben wel benieuwd hoe de 'rebellen' (dat vinden ze zelf geen prettige term) het uiteindelijk gaan afhandelen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:24:58 #242
78909 Monidique
pi_101002624
Ik denk dat hij gewoon vlucht, de woestijn in.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 15:26:24 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101002660
de rebellen moeten tripoli helemaal niet ingaan, ze moeten het isoleren en afwachten tot het eten in de stad opraakt ... dan trappen ze ghadaffi er zelf uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:29:36 #244
78909 Monidique
pi_101002764
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:26 schreef sp3c het volgende:
de rebellen moeten tripoli helemaal niet ingaan, ze moeten het isoleren en afwachten tot het eten in de stad opraakt ... dan trappen ze ghadaffi er zelf uit
Maar dat is een beleg, gericht tegen de burgerbevolking. Dat mag niet van de VN en dus zal de NAVO de rebellen aanvallen.

Of niet... :D.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 15:34:51 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101002978
het is een vestingstad, Ghadaffi claimt zelf duizenden professionele militairen in de stad te hebben, hoogstens kun je het een oorlogsmisdaad noemen dat hij die burgers als menselijk schild gebruikt maar je kunt het gewoon belegeren

zou krankzinnig zijn om daar met ongeoefende boeren te gaan vechten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:35:30 #246
78909 Monidique
pi_101003004
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:34 schreef sp3c het volgende:
zou krankzinnig zijn om daar met ongeoefende boeren te gaan vechten
Ik vrees dat dat toch is wat gaat gebeuren.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 15:38:15 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101003149
ja ik ook maar het zou verstandiger zijn als ze gewoon afwachten en de rest van het land veroveren

NATO kan in zo'n stad niet zo veel doen vanuit de lucht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:38:25 #248
343532 Zaibatsu01
pi_101003155
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:24 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat hij gewoon vlucht, de woestijn in.
Zie je ome Kadaffi al moeite doen en vluchten in de woestijn? Hij vliegt weg of wordt gevangen genomen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:41:03 #249
78909 Monidique
pi_101003273
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:38 schreef sp3c het volgende:
ja ik ook maar het zou verstandiger zijn als ze gewoon afwachten en de rest van het land veroveren

NATO kan in zo'n stad niet zo veel doen vanuit de lucht
Ik denk dan ook dat de NAVO het niet eens was met de zet van gisteren.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:41:30 #250
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101003292
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:38 schreef sp3c het volgende:
ja ik ook maar het zou verstandiger zijn als ze gewoon afwachten en de rest van het land veroveren

NATO kan in zo'n stad niet zo veel doen vanuit de lucht
Wat hebben ze de afgelopen maanden gedaan dan? En wat zijn ze op dit moment dan aan het doen? De Navo weet het toch iets beter dan jij lijkt me..
!!! Go 49-ers !!!
  † In Memoriam † zondag 21 augustus 2011 @ 16:01:26 #251
137949 Disana
pi_101004252
Er zou een compound in Tripoli zijn gebombardeerd waar Khadafi mogelijk verblijft.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 16:02:16 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101004282
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat hebben ze de afgelopen maanden gedaan dan? En wat zijn ze op dit moment dan aan het doen?
vechten met Ghadaffi's boys geholpen door NAVO airpower?

lijkt me niet slim om in Tripoli met Ghadaffi's boys te gaan vechten zonder airpower ... wordt een bloedbad en de mensen die er nu wonen zijn misschien niet zo vergevingsgezind als gehoopt word


quote:
De Navo weet het toch iets beter dan jij lijkt me..
das een 'argument' waar je elke discussie mee dood kunt slaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 augustus 2011 @ 16:20:06 #253
93664 waht
Mushir
pi_101005115
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 16:01 schreef Disana het volgende:
Er zou een compound in Tripoli zijn gebombardeerd waar Khadafi mogelijk verblijft.
Kaddafi verblijft op dit moment waarschijnlijk 24/7 in een bunker.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 16:22:07 #254
78909 Monidique
pi_101005197
Als je twitter moet geloven, dan vinden er spannende dingen plaats in ieder geval.
  zondag 21 augustus 2011 @ 16:25:49 #255
104871 remlof
Europees federalist
pi_101005381
  zondag 21 augustus 2011 @ 16:27:30 #256
94346 Northside
We'll see
pi_101005442
En ik maar denken dat de NAVO daar ingreep om burgerdoden te voorkomen. :')
Ja, ik generaliseer.
  zondag 21 augustus 2011 @ 16:44:01 #257
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_101006058
Haha die naam die ze eraan gegeven hebben.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:01:53 #258
283515 HAKIM_1988
pi_101006815
quote:
ZAWIYAH, Libya ? With his flipped-round baseball cap and ?Just Do It? T-shirt, Tareg Gazel looks like any other 19 year old. But this teen?s job is to use cunning and guile to find and kill Kadhafi regime snipers.His mother is from Belfast, his father is Libyan and, as if drawn from the script of a Hollywood movie, he is now using what he learnt hunting game in the desert to liberate Zawiyah, his city that lies almost at the gates of Tripoli.Rebels said late Friday that they had freed Zawiyah, just 40 kilometres (25 miles) from the Libyan capital, but rockets continued to fall on the city from a nearby forest and it is uncertain whether all the snipers have been eliminated.?We killed four last night, two the night before,? Gazel told AFP as he waited with his rebel comrades under the protection of a motorway flyover, taking a rest and cleaning weapons before the next sniper report comes in.He is prepared to reveal some of the ruses that he and the eight-man team he heads use to find snipers around the sprawling city, but ?not the new tricks.??We hear from informants that there?s a sniper somewhere, so we go to see what?s happening, we stay several hours just to observe and then we do our tricks.??At night the job is easier. We attach a light to a dog, and when it crosses the street, we see where the sniper?s laser sight is coming from. That?s how we got the last one. Or we run across the street ourselves to draw their fire.??The most we?ve waited to get a sniper is eight hours. We?re not (elite US Navy) SEALs or anything, we?re just lucky.?Luck and the experiences gained from one of the favourite pre-revolution pastimes in the area.?Many of us around here are hunters, we?re good with rifles,? he said, boasting that ?most of our kills are either to the head or to the heart.?But these hunters now tracking human prey are up against a better-trained and better equipped enemy. Gazel says that most of their foes are foreign mercenaries as Kadhafi has to buy his fighters because of a lack of po...
http://shabablibya.org/ne(...)ills-kadhafi-snipers
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:18:36 #259
2651 svann
night-hawk
pi_101007439
Moeten de rebellen nu stoppen en wachten?
Er zijn nu Misrata achtige taferelen in sommige wijken: grad beschietingen, tanks die wijken intrekken, snipers.

Is al gemeld dat freedomfighters van Misrata en Zlitan via zee geland zijn in een oude haven van Tripoli?

[ Bericht 0% gewijzigd door svann op 21-08-2011 17:25:37 ]
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:43:38 #260
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_101008315
1 Hour 2 Minutes ago:
Al Jazeera's correspondent in Libya has the following update on the battle for Libya:
The anti-Gaddafi fighters have fully taken control of Tajoraa, Suq al-Jumaa, Arada and al-Sabaa neighbourhoods in the capital Tripoli, Al Jazeera correspondent said , adding that clashes were still underway in Ben Ashhour, Fashlom, and Zawiyat al-Dahmani neighbourhoods in Tripoli.
Anti-Gaddafi fighters said they had seized the headquarters of a company running mobile phones in Tripoli, along with an attempt to advance at the premises of a government-run radio service
The battle for Tripoli kicked off on Saturday by an uprising that broke out from within the Libyan capital Tripoli, codenamed “Mermaid Dawn”, aimed at liberating the capital.

1 Hour 18 Minutes ago:
Libya rebels on Sunday infiltrated the capital Tripoli by sea in a covert operation launched from their western enclave of Misrata, a rebel spokesman said.
An advance party "from Misrata reached Tripoli this dawn by sea and joined Tripoli rebels. They are now fighting alongside them," spokesman Abdullah Melitan told AFP in Misrata, 200 km from Tripoli.
Libyan rebels took control of Misrata in mid-May after repelling forces loyal to Muama Gaddafi who had laid siege to the strategic port city for two months. - AFP
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:44:05 #261
2651 svann
night-hawk
pi_101008329
ShababLibya twitterde op zondag 21-08-2011 om 16:00:19 5 Boats carrying Freedom FIghters arrived into #Tripoli. Fierce battles in the West 27km from Tripoli as the Zawiyah front tries to move in reageer retweet
Liberty4Libya twitterde op zondag 21-08-2011 om 16:09:40 Feb17 Revolutionaries gave Gadafi loyals till 4 pm Tripoli time to either surrender or stay at home & drop weapons or else count as enemy. reageer retweet
pdanahar twitterde op zondag 21-08-2011 om 16:16:41 Sources: Souk-El-Joumha district & Tajoura areas of #Tripoli #Libya in control of local rebels. They've blocked all entries to them. reageer retweet
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:45:20 #262
1116 Ronald
pi_101008375
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 16:27 schreef Northside het volgende:
En ik maar denken dat de NAVO daar ingreep om burgerdoden te voorkomen. :')
Het gaat slechts om 1 ding: olie :')

Echt een schande de NAVO een stel halve gare rebellen aan de macht helpt.
٩๏̯͡๏)۶
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:19:03 #263
2651 svann
night-hawk
pi_101009541
quote:
Libyan Rebels Capture Major Base Defending Capital

TRIPOLI, Libya (AP) — Libyan rebels captured a major military base that defends Moammar Gadhafi's stronghold of Tripoli as clashes and protests raged in the streets of the capital on Sunday.

As Associated Press reporter with the rebels rapidly advancing toward Tripoli saw them take over the base of the Khamis Brigade, 16 miles west of the capital. After a brief gunbattle, Gadhafi's forces fled.

Gadhafi's 27-year-old son Khamis commands the 32nd Brigade, also known simply as the Khamis Brigade, one of the best trained and equipped units in the Libyan military.

verder
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:22:54 #264
78909 Monidique
pi_101009652
Kan zomaar deze nacht afgelopen zijn voor Khaddafi, hoewel ik niet denk dat hij nog in Tripoli zit.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:23:58 #265
93664 waht
Mushir
pi_101009696
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:19 schreef svann het volgende:

[..]

Altijd weer treurig hoe het gesteld is met zgn. 'loyale' en 'elite' Arabische legereenheden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:25:21 #266
78909 Monidique
pi_101009741
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:23 schreef waht het volgende:

[..]

Altijd weer treurig hoe het gesteld is met zgn. 'loyale' en 'elite' Arabische legereenheden.
Luchtbombardementen willen daar nog wel eens voor zorgen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:29:47 #267
272310 lutser.com
pi_101009897
Ondertussen ook gevechten bij de Mitiga luchthaven.

Acties lijken wel erg goed gecoördineerd.

[ Bericht 34% gewijzigd door lutser.com op 21-08-2011 18:35:32 ]
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:41:34 #268
78909 Monidique
pi_101010274
quote:
1737:

Nato spokesman Roland Lavoie tells the BBC the alliance has no contact with the rebels and is not co-ordinating their advance. "It is up to the two parties to sort out their differences and to figure out how they could get out of that crisis. In the meantime, Nato is just providing security and this is the mandate we will continue to do in the coming days."
:').
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:44:15 #269
35386 bbfakir
ach jee
pi_101010361
Liberty4Libya Free Libya Now
Gadafi is speaking on TV right now as we speak, very frantic. #Libya

AJELive AJELive
#Gaddafi appears briefly on state TV: "we will fight to the last drop of blood ... we will never give up" aje.me/ajelive #Libya
woef
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:59:13 #270
272310 lutser.com
pi_101010826
quote:
BREAKING: TRIPOLI freedom fighters have attacked and liberated OVER 5,000 political prisoners from Jdaida prison. HUGE celebrations #libya
Bron: twitter @ChangeInLibya
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:08:36 #271
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_101011124
Het is of vandaag of morgen dat Tripoli in de handen is van de vrijheidstrijders. Ik denk niet dat Kazo daar is.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:23:54 #272
181126 MouzurX
Misschien?
pi_101011563
Beetje raar om de gevangenis zomaar open te zetten, laat je ook moordenaars buiten.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 19:24:53 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101011589
lijkt goed te gaan vooralsnog ^O^
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:25:52 #274
180238 zuiderbuur
pi_101011616
Hebben alle rebellen ten westen van Tripoli eigenlijk zelf al bevestigd bij de NTC in Benghazi te horen?

Verder herinner ik me een gerucht van een maand geleden dat Kadaffi in staat zou zijn om Tripoli in de lucht laten vliegen bij inname....
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:31:50 #275
2651 svann
night-hawk
pi_101011784
AJELive twitterde op zondag 21-08-2011 om 18:50:45 Gaddafi says he is in the city, will stay on till the end, rallies people to liberate #Tripoli http://t.co/71kfBG0 reageer retweet
dovenews twitterde op zondag 21-08-2011 om 18:52:43 NTC #Alshamam: We are tracking Gaddafi & we think he was talking from the Libyan - Algerian border. #WhyAlgeria #Why reageer retweet
Algerije heeft eerder haar havens ter beschikking gesteld en meegewerkt aan het importeren van wapens en olie voor het regime.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:55:02 #276
93664 waht
Mushir
pi_101012525
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:25 schreef Monidique het volgende:

[..]

Luchtbombardementen willen daar nog wel eens voor zorgen.
Ook zonder bombardementen is het niet veel soeps.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:05:28 #277
2651 svann
night-hawk
pi_101012804
Liberty4Libya twitterde op zondag 21-08-2011 om 18:29:46 Sirte is witnessing the largest evacuation of civilians ever. Cars heading south fill the roads. #Libya reageer retweet
Zij gaan broeder leider achterna om hem te steunen?

Hieronder een (arabisch) Facebookverslag van een interview met een stamoudste uit Sirte over de bevolkingspolitiek van Gaddafi.
Gaat als ik het goed begrepen heb over de genaturaliseerde huurlingen van zijn milities (en hun families) die hij rond Sirte gehuisvest heeft.
Misschien zelfs onder zijn stam heeft laten vallen tot ongenoegen van de oorspronkelijke leden, maar daar kan ik het fijne niet van volgen.
Ze lijken niet erg geliefd te zijn onder de oorspronkelijke bevolking.

Bron is voor de arabisch lezenden misschien wel interessant. (Ik heb er google translate op losgelaten.)
Facebook pagina en de originele pagina in google cache. (Liet zich niet linken.)
SPOILER: webcache originele pagina
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:07:21 #278
108676 Aether
pi_101012857
In Pictures: The battle for Tripoli
http://aljazeera.com/inde(...)182191115411122.html
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:15:17 #279
78909 Monidique
pi_101013074
Een goed teken, iets positiefs in ieder geval: Rebellen-tv legt uit over Conventie van Geneve.
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:45:15 #280
92303 paddy
pi_101014303
21/08/11 20u19
quote:
De Libische leider Muammar Kaddafi heeft het volk 'uit alle regio's' opgeroepen om Tripoli te bevrijden van de rebellen die de hoofdstad belegeren. Dat was te horen in een audioboodschap die vanavond werd uitgezonden door de staatstelevisie.

Kaddafi zei verder dat hij tot het bittere eind in Tripoli blijft en zich niet zal overgeven. Hij zei te vrezen dat de hoofdstad 'zal branden' door de aanval die de rebellen hebben geopend.
[....lees verder in AD]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)i-te-bevrijden.dhtml
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:55:54 #281
264878 carboni
pi_101014756
Waar staat onze helicopter nou eigenlijk? Nog steeds op dat strand?
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:58:44 #282
94346 Northside
We'll see
pi_101014916
quote:
10s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:41 schreef Monidique het volgende:

1737:

Nato spokesman Roland Lavoie tells the BBC the alliance has no contact with the rebels and is not co-ordinating their advance. "It is up to the two parties to sort out their differences and to figure out how they could get out of that crisis. In the meantime, Nato is just providing security and this is the mandate we will continue to do in the coming days."

:').
Als liegen tot hartaanvallen zou leiden was deze man dood.
Ja, ik generaliseer.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:05:55 #283
154534 Bolkesteijn
TINSTAAFL!
pi_101015338
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:26 schreef popolon het volgende:
Wat een kansloos gedoe blijft dit toch. Je broek zakt er gewoon van af.

Er zit daar een dike drol die 'we' maar niet kunnen vangen. Echt he, het machtige westen tegen een kabouter in Afrika: 0-7 voor Uammar al-Gaddafi.
Volgens mij gaat het juist prima op deze manier. Het Westen raakt niet verzeild in een grondoorlog en de rebellen knappen het klusje zelf op.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:12:26 #284
78909 Monidique
pi_101015643
Journalisten zijn nu in (voorsteden van) Tripoli.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:13:19 #285
93664 waht
Mushir
pi_101015707
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 21:12 schreef Monidique het volgende:
Journalisten zijn nu in (voorsteden van) Tripoli.
Velen zaten toch al in dat Rixos hotel?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:14:29 #286
78909 Monidique
pi_101015771
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 21:13 schreef waht het volgende:

[..]

Velen zaten toch al in dat Rixos hotel?
Ja, maar dat zijn andere, die niet weg mochten.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:18:48 #287
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_101016048
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het juist prima op deze manier. Het Westen raakt niet verzeild in een grondoorlog en de rebellen knappen het klusje zelf op.
Een half jaar geleden zouden ze hem ook al hebben en toen sloeg 'ie hard terug. Ik moet 't nog maar zien.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:20:19 #288
78909 Monidique
pi_101016144
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 21:18 schreef popolon het volgende:

[..]

Een half jaar geleden zouden ze hem ook al hebben en toen sloeg 'ie hard terug. Ik moet 't nog maar zien.
Moet wel gek lopen.

Maar dit is alleen Tripoli. Alles tussen Misrata en Brega is nog bij het regime.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:24:32 #289
2651 svann
night-hawk
pi_101016407
http://twitpic.com/69lrv5

Klik voor vergroting
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:29:35 #290
2651 svann
night-hawk
pi_101016761
Liberty4Libya twitterde op zondag 21-08-2011 om 21:01:38 There are strong indication that Gadafi still have comand & control over some elements, mostly mercenaries. They have moved from barracks. reageer retweet
Liberty4Libya twitterde op zondag 21-08-2011 om 20:48:33 Reports of large numbers of mercenaries leaving barracks in Wadi Al Rabee area moving north. #Libya @AJArabic reageer retweet
Geen idee waar Wadi Al Rabee ligt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:30:17 #291
340272 Frikandelbroodje
pi_101016814
Een kaart van de situatie voor 10 dagen terug.



en een van nu:



Kun je goed zien in hoeverre de situatie wel niet is veranderd. Ik denk dat maar weinig hadden gedacht dat de situatie 10 dagen geleden zo zou omslaan.
Incelfrikandel
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:37:47 #292
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101017283
Nog 10 km!! En geen weerstand!
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:40:13 #293
2651 svann
night-hawk
pi_101017436
quote:
Je bovenste plaatje doet het niet, FB. Verkeerde extensie, denk ik.

De grensovergang bij Ras Ajdir was toch ook al onder controle?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:40:16 #294
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_101017441
10 km tot wat? Ze zijn al in Tripoli.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:44:32 #295
108676 Aether
pi_101017677
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:47:57 #296
297640 Athlon64x
pi_101017859
Hoe lang gaat nog duren voordat die stad valt
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:48:15 #297
104871 remlof
Europees federalist
pi_101017875
Het gaat hard nu. #mermaiddawn is ook een goeie om te volgen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 21:52:06 #298
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101018078
APechtold Alexander Pechtold
Benieuwd wat de VN gaat doen als Tripoli zou vallen. Een VN-macht om chaos te voorkomen moet serieus overwogen worden.
2 minutes ago
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:53:33 #299
104871 remlof
Europees federalist
pi_101018182
Kaartje van de huidige gevechten in Tripoli:


View Tripoli in a larger map
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 augustus 2011 @ 21:56:13 #300
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101018350
Mitrala Mitra Nazar
RT @Reuters: FLASH: Libyan rebel convoy enters western district of Tripoli, little sign of resistance by pro-Gaddafi forces: witness
2 minutes ago
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:59:45 #301
104871 remlof
Europees federalist
pi_101018586
En vol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')