quote:zodra zich een hongersnood aftekent, verhogen de regeringen onmiddellijk de landingskosten voor vliegtuigen in de betroffen gebieden en het liggeld voor schepen met hulpgoederen. Ook de huurprijzen voor vrachtwagens, waarmee de hulpgoederen getransporteerd worden, stijgen onmiddellijk (uiteraard ook de brandstofprijzen). Bovendien moeten er hoge invoerrechten worden betaald. Iedereen wil nu nog maar één ding: geld verdienen!
Vertel, wat is jouw uitgebreide en gebalanceerde mening hierover?quote:Op donderdag 21 juli 2011 01:45 schreef Caland het volgende:
Helemaal gelezen op dit tijdstip, goed topic
Je zou daar op kunnen antwoorden:quote:Op donderdag 21 juli 2011 02:18 schreef Doler12 het volgende:
Ethiopië geeft maar 1% van hun bruto product uit aan defensie, dat is niksDat artikel laat overkomen dat Kenia en Ethiopie alleen maar geld uitgeeft aan wapens, wat natuurlijk onzin is. Maar misschien kan Saudi Arabië wel wat minder geld aan wapens uitgeven en dat geven aan de Horn van Afrika.
![]()
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)audi-Arabi%C3%AB.ece
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 02:54 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Je zou daar op kunnen antwoorden:
Tuurlijk, het moet ook altijd maar van andere landen afkomen...stel je voor zeg, je zal als land zelf wat moeten ondernemen... bijv. geboortebeperking instellen...
quote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.
Dus als je 2x zoveel geeft zit je goedquote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen.
Geen flauw idee, maar het is, denk ik, één van de weinige dingen die op lange termijn gaat helpen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
Ik weet het wel, gewoon alle hulp stopzetten en de natuur zijn gang laten gaan. Als je dan over een jaar of 10 eens een keer komt kijken zal er in ieder geval van overbevolking geen sprake meer zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ivoor-in-brand.dhtmlquote:Keniaanse president steekt 5 ton ivoor in brand
De president van Kenia, Mwai Kibaki, heeft vandaag hoogstpersoonlijk een stapel van bijna 5000 kilo ivoor in brand gestoken. De 335 olifantenslagtanden en meer dan 42.000 beeldjes van ivoor waren afkomstig uit Malawi, Tanzania en Zambia.
De lading werd in 2002 in Singapore onderschept en lag sindsdien in Kenia. Kibaki zei dat de verbranding een signaal is aan stropers en smokkelaars dat de landen in de regio niet toestaan dat de criminelen 'onze gemeenschappelijke toekomst vernietigen'.
Volgens functionarissen van de dierenbescherming wordt een monument opgericht op de plek van de brandstapel in het nationaal park Tsavo, waar zo'n 12.000 olifanten rondlopen. In Afrika leven meer dan 450.000 olifanten. Ze worden in hun bestaan bedreigd door stropers en illegale handel in jachttrofeeën. De groeiende bevolking in Afrikaanse landen zorgt er bovendien voor dat het leefgebied van de grote zoogdieren steeds kleiner wordt.
Maar de president van Kenia maakt zich liever druk om ivoor.quote:In Somalië, Kenia, Ethiopië en Soedan dreigen tot 12 miljoen mensen te verhongeren.
Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:22 schreef Dagonet het volgende:
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.
Dan gaan onze boeren piepen dat ze hun (door belastinggeld gesubsidieerde) overschotten niet meer voor bodemprijzen op de Afrikaanse markt kunnen dumpen. Voor de Afrikaanse boeren zelf zou het wel goed zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:30 schreef DrDarwin het volgende:
Hek erom heen, media niet meer toelaten, en de natuur zijn werk laten doen.
Die goedbedoelde 'hulp' werkt daar alleen maar demotiverend, en omdat ze er toch niets omhanden hebben terwijl ze op de hulp wachten maken ze er nog maar een stel uitvretertjes bij.
Jammer dan van die jankende lokalen, ze hebben een paar decennia gehad om de boel op orde te krijgen, is ze niet gelukt. Zolang zij blijven volharden in het luisteren naar leiders die niets anders doen dan verschillende groepen tegen elkaar op te zetten en zo maar weer is tigduizend man van andere stammen uit te moorden, zolang ze liever op een rietje bijten omdat ze niet weten hoe ze een boerderij moeten runnen en ze alle blanken die het wel wisten het land uit hebben gejaagd, zolang hebben ze geen recht van zeuren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:27 schreef waht het volgende:
Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.
Dat is lekker makkelijk. Zodra iemand kritiek heeft op de noodhulpmachine, dat wegzetten als schuldgevoel. zo zou je ook het wel geld geven kunnen benoemen natuurlijk. Beter is het om op argumenten te discussieren, ipv op de man te spelen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?
WILLEN helpen is het probleem ook niet. iedereen wil helpen. de vraag is juist of gewoon maar weer geld geven niet zinloos is, of zelfs een tegenovergesteld effect heeft; immers; als de regimes in afrikaanse landen profiteren van een hongersnood, zullen ze weinig behoefte voelen om hier structureel actie tegen te ondernemen. De vraag dringt zich dus op of wij met onze noodhulp niet juist de status quo in die landen in stand houden. het is heel nobel om NU 100 kinderen te redden, maar als dat een structurele oplossing, gedragen en gretrokken door het land zelf in de weg staat, heb je daarmee misschien wel 100.000 toekomstige doden op je geweten...quote:Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan.
Het gaat niet om het geld dat WEL goed terechtkomt, maar om het geld dat NIET goed terecht komt! dat geld verdwijnt namelijk in de zakken van het regime en zijn beschermelingen. Dat geld zorgt ervoor dat de volgende hongersnood niet voorkomen gaat worden. Dat geld zorgt ervoor dat er weer meer nieuwe wapens gekocht kunnen worden, om elkaar op de meest gruwelijke manier mee het hoekje om te helpen, met nog meer armoede en miserie vandien.quote:Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.
De vraag is dus OF het wel zin heeft, en of je niet een klein probleem oplost, en een groot probleem helpt voortbestaan.quote:Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Dit vooral.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?
Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan. Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.
Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:28 schreef Gia het volgende:
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.
In dat geval heb ik er best geld voor over.
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:28 schreef Gia het volgende:
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.
In dat geval heb ik er best geld voor over.
Er zal daar toch iets moeten veranderen. Als je dat berichtje over die olifanten leest (Kenia), zie je vermeld staan dat het leefgebied van de dieren steeds kleiner wordt, als gevolg van de bevolkingsgroei. Die groei moet hoe dan ook worden ingedamd, want het loopt de spuigaten uit. En trouwens: zo veel monden zijn simpelweg niet te voeden. Wat zich daar nu aan ellende afspeelt, is een soort 'natuurlijk proces', hoe wrang en respectloos dat ook mag klinken. Dat we er hier überhaupt van afweten, is te danken aan high-tech communicatiemiddelen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Ik denk niet dat je landen aan de noordkant van Afrika (zeg maar het Arabische deel) zo gemakkelijk kunt vergelijken met landen onder de Sahara. Overigens is de bevolking merendeels zelf in opstand gekomen tegen het dictatoriale regime in hun land.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.![]()
Je hebt gelijk, we hebben het hier veel slechter dan die afrikanen, onze waardeloze levensstandaard kan je echt niet opdringen aan die arme mensen daar!quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.
Volgens mij is er in Egypte en Lybië geen sprake van afzetten van de regering door het westen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.
Wij (het westen) hebben Mumbarak toch geplaatst?! Je hebt dus geen flikker verstand waarover je praat, want die puppet regeringen van het westen zijn steevast ranziger dan welk regime dan ook.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij is er in Egypte en Lybië geen sprake van afzetten van de regering door het westen.
Dus waarom je dit als voorbeeld stelt?
Opbouwende hulp? Ik snap best dat die mensen niet zitten te wachten op een paar economische huurmoordenaars die hun corporatieve belangen door de strotten van de bevolking proberen te duwen. Hulp? Droom verder. We hebben niks positiefs gedaan voor dat land, wat verwacht je?quote:Daarbij wil het westen in Afghanistan opbouwende hulp bieden maar worden ze danig tegen gewerkt door delen van de bevolking. Dus, tja, wat moet je dan?
Wat dat betreft ben ik ook tegen verdere hulp in Afghanistan. Als ze het niet willen, zoeken ze het maar lekker uit.
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er zal daar toch iets moeten veranderen. Als je dat berichtje over die olifanten leest (Kenia), zie je vermeld staan dat het leefgebied van de dieren steeds kleiner wordt, als gevolg van de bevolkingsgroei. Die groei moet hoe dan ook worden ingedamd, want het loopt de spuigaten uit. En trouwens: zo veel monden zijn simpelweg niet te voeden. Wat zich daar nu aan ellende afspeelt, is een soort 'natuurlijk proces', hoe wrang en respectloos dat ook mag klinken. Dat we er hier überhaupt van afweten, is te danken aan high-tech communicatiemiddelen.
Afrikanen met rust laten, blijkt totaal niet te werken. Mensen gaan met elkaar op de vuist op basis van religie (zie bijvoorbeeld Nigeria), of er komen stammenoorlogen zoals we met de Hutu's en Tutsi's hebben gezien in Rwanda.
Ik wil niet zeggen dat bezetting of onderdrukking de oplossing is, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar een land als Zimbabwe, dan is het daar nu een veel ergere puinzooi dan in de tijd dat de Engelsen daar de baas waren. Onder het huidige bewind van dictator Mugabe is de economie volledig ingestort, heerst torenhoge werkloosheid, hyperinflatie, lijden mensen honger en breken ziektes uit.
Nou Nou 1% van het BNP bij die landen het grootste deel van de financiele middelen noemen. Maar het is lekker makkelijk in de huidige hedonistische ikke ikke ikke cultuur om maar de populitische prietpraat van zo'n opinie stukje over te nemen, en daarmee je eigen niet sociale gedrage tov een grote groep mensen die op de verkeerde plaats geboren zijn maar te blijven goedpraten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?
Die bevolking kan er niks aan doen dat hun overheid het grootste deel van de financiele middelen spendeert aan wapens en vrijwel niks aan opbouw van het land of voedsel voor hun volk.
Jij denkt dat het helpt als we allemaal 100 euro overmaken op giro 555 t.b.v. de Hoorn van Afrika?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Nou Nou 1% van het BNP bij die landen het grootste deel van de financiele middelen noemen. Maar het is lekker makkelijk in de huidige hedonistische ikke ikke ikke cultuur om maar de populitische prietpraat van zo'n opinie stukje over te nemen, en daarmee je eigen niet sociale gedrage tov een grote groep mensen die op de verkeerde plaats geboren zijn maar te blijven goedpraten.
Nee dat denk ik zeker niet dat het dan goed komt, maar het is te goedkope retoriek en te simplistisch om alleen in het westen de lusten van de globalisering en welvaartsgroei te willen hebben en de problemen die hierdoor zijn ontstaan te bagitaliseren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij denkt dat het helpt als we allemaal 100 euro overmaken op giro 555 t.b.v. de Hoorn van Afrika?
Dan sterven al die mensen niet. Dan wordt het land opgebouwd en komt het allemaal goed.
Ik denk het niet.
Maar goed, ga vooral je gang.
Dit topic gaat niet over welvaartsproblemen in het westen, maar over hongersnood in Africa waar veel geld niet terecht komt bij de hongerige bevolking.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee dat denk ik zeker niet dat het dan goed komt, maar het is te goedkope retoriek en te simplistisch om alleen in het westen de lusten van de globalisering en welvaartsgroei te willen hebben en de problemen die hierdoor zijn ontstaan te bagitaliseren.
In Nigeria wordt veel olie opgepompt. Ik kan me echt niet indenken dat de Shell's van deze wereld zitten te wachten op een burgeroorlog tussen moslims en christenen. Ze hebben veel liever een stabiele situatie.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.
Kortom: vooral landbouw en ook nog eens onvoldoende om de alsmaar groeiende bevolking te voeden.quote:Rwanda is a country of few natural resources, and the economy is based mostly on subsistence agriculture by local farmers using simple tools. An estimated 90% of the working population farms, and agriculture comprised an estimated 42.1% of GDP in 2010. Since the mid 1980s, farm sizes and food production have been decreasing, due in part to the resettlement of displaced people. Despite Rwanda's fertile ecosystem, food production often does not keep pace with population growth, and food imports are required.
Crops grown in the country include coffee, tea, pyrethrum, bananas, beans, sorghum and potatoes. Coffee and tea are the major cash crops for export, with the high altitudes, steep slopes and volcanic soils providing favourable conditions. Reliance on agricultural exports makes Rwanda vulnerable to shifts in their prices.
Je moet een beetje realistisch zijn. Denk je werkelijk dat westerse troepen met armen worden ontvangen? Ja, wellicht door een deel van de bevolking, maar zeker niet iedereen. Bovendien heeft westerse interventie natuurlijk een beetje een nare bijsmaak voor de Afrikanen, gezien hun koloniale verleden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?
Die bevolking kan er niks aan doen dat hun overheid het grootste deel van de financiele middelen spendeert aan wapens en vrijwel niks aan opbouw van het land of voedsel voor hun volk.
Ik ben er in dit soort gevallen voorstander van om corrupte regimes af te zetten om de bevolking betere hulp te kunnen bieden.
Dat klopt, maar de Belgen hebben met hun manier van doen in dat land de haat tussen beide volkeren aangewakkerd. Ga nu niet alles uitleggen, maar geloof me, Belgie heeft flink wat bloed aan zijn handen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In Nigeria wordt veel olie opgepompt. Ik kan me echt niet indenken dat de Shell's van deze wereld zitten te wachten op een burgeroorlog tussen moslims en christenen. Ze hebben veel liever een stabiele situatie.
Als ik even wat lees over Rwanda, zie ik dat de strijd tussen Hutu's en Tutsi's al decennialang aan de gang is en dat de aan- of afwezigheid van België daar weinig aan verandert. Ook zijn er weinig delfstoffen aanwezig, getuige Wikipedia:
Het gaat puur over de verdeling van welvaart, en dus ook de verdeling van voedsel in deze geglobaliseerde wereld. Zoals ik al opmerkte we willen wel de lusten niet de lasten in het westen in deze geglobaliseerde wereld. In dat op zicht lijken we individueel ook bijna wel allemaal kleine bankiers privatising the profits, socializing the losses. Dat deze losses nu opeen mensenlevens zijn en er hier zo makkelijk geoordeeld wordt over de kosten van een mensenleven in afrika is natuurlijk te triest voor woorden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat niet over welvaartsproblemen in het westen, maar over hongersnood in Africa waar veel geld niet terecht komt bij de hongerige bevolking.
Wij geven dan ook geen hulp bij deze rampen. Wij geven geld.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:53 schreef What_what het volgende:
Verder ben ik het wel eens dat ontwikkelingshulp niet werkt, al vind ik dat wat anders dan acute hulp bij rampen zoals dit.
En dat smaakt nergens naar!quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wij geven dan ook geen hulp bij deze rampen. Wij geven geld.
Daar komt dan nog bij dat structurele hulp jarenlang afhankelijk werd gemaakt van irreële eisen als het promoten van abstinentie van seks ipv het gebruik van condooms .. het Bush-regime was daar bekend om, geen idee hoe het nu is.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.
....is de oorzaak.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
Yikes, jij krijgt nu alles en iedereen over je heen omdat je het weer wil gaan koloniseren. Maar het gaat zo goed sinds de daar zelf de macht in handen hebben!quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:22 schreef Dagonet het volgende:
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.
In 50 jaar tijd is de wereldbevolking meer dan verdubbeld, natuurlijk zijn er problemen en je moet niet de illusie hebben dat je die zomaar eventjes makkelijk kan oplossen. Helemaal niet als de machthebbers in de regio alleen op zelfverrijking uit zijn.
En hoeveel mensen uit die lijst hebben nou daadwerkelijk te maken met hongersnoden/noodhulp, waar dan ook ter wereld?quote:
Ben het met je eens dat de salarissen te hoog zijn, maar ik vrees dat men in Afrika ook honger zou hebben als deze mensen een modaal salaris zouden verdienen.quote:
Als je "gratis" geld aan organistaties geeft, dan trekt het mensen aan die op geld uit zijn in plaats van om mensen te helpen. Zie bijvoorbeeld die salarissen die directeuren in die branche aan zichzelf geven...om van te kotsten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat de salarissen te hoog zijn, maar ik vrees dat men in Afrika ook honger zou hebben als deze mensen een modaal salaris zouden verdienen.
Dat is natuurlijk onzin. Ook al zijn die salarissen buitensporig hoog, ze vallen compleet in het niet bij de vele miljoenen (of beter gezegd: miljarden) die omgaan in de noodhulp. Een groot deel van de genoemde salarissen, zoals de Hartstichting, Nierstichting, KWF, Cultuurfonds, Natuurmonumenten, WNF, Greenpeace, Astma Fonds, CliniClowns en Zonnebloem, heeft bovendien geen enkele relatie met hulp aan hongerige Afrikanen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:08 schreef Zienswijze het volgende:
Dit.....
[lijstje met salarissen]
....is de oorzaak.
Je denkt trekt enkel mensen aan die op geld uit zijn dan mensen die andere mensen willen helpen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Ook al zijn die salarissen buitensporig hoog, ze vallen compleet in het niet bij de vele miljoenen (of beter gezegd: miljarden) die omgaan in de noodhulp. Een groot deel van de genoemde salarissen, zoals de Hartstichting, Nierstichting, KWF, Cultuurfonds, Natuurmonumenten, WNF, Greenpeace, Astma Fonds, CliniClowns en Zonnebloem, heeft bovendien geen enkele relatie met hulp aan hongerige Afrikanen.
Gast, hulpverlening is niet een of ander speeltje van de vrije markt. De overheid beschouwt het gewoon als haar taak om een handje te helpen. Daar kun je voor of tegen zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als je "gratis" geld aan organistaties geeft, dan trekt het mensen aan die op geld uit zijn in plaats van om mensen te helpen. Zie bijvoorbeeld die salarissen die directeuren in die branche aan zichzelf geven...om van te kotsten.
Stop je de subsidies, dan zal zo'n organisatie geheel op donaties moeten drijven. Waarbij het aan de donors moet laten zien dat het echt constructief arme mensen helpt die honger hebben...
Dus niet enkel voedselpaketten sturen, maar bijvoorbeeld in irrigatiemiddelen investeren waardoor men ook voedsel in droge tijden kan produceren. Op deze manier help je duurzaam arme mensen.
Wie zegt dat onze overheid belang bij heeft om Afrika vooruit te helpen? Je gelooft de standaardriedeltjes van de overheid..quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, hulpverlening is niet een of ander speeltje van de vrije markt. De overheid beschouwt het gewoon als haar taak om een handje te helpen. Daar kun je voor of tegen zijn.
Het probleem met ontwikkelingssamenwerking is dat het geen nut heeft op de lange termijn. Je moet de lokale bevolking zelfvoorzienend maken. Dat gebeurt niet als je voedselpakketjes blijft sturen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wie zegt dat onze overheid belang bij heeft om Afrika vooruit te helpen? Je gelooft de standaardriedeltjes van de overheid..
Bovendien wilt de overheid wat terug voor haar subsidies: het wilt een vinger in de pap. Oftewel, dit ondermijnt onafhankelijke, duurzame hulp.
Ja, exact, en dan moet je niet afhankelijk van een of andere rijke overheid zijn. Dat kan het beste door onafhankelijke organistaties die zich daadwerkelijk om die mensen bekommeren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem met ontwikkelingssamenwerking is dat het geen nut heeft op de lange termijn. Je moet de lokale bevolking zelfvoorzienend maken. Dat gebeurt niet als je voedselpakketjes blijft sturen.
Als de overheid Afrika echt zou willen helpen dan zouden ze de importheffingen afschaffen. Zolang dat niet gebeurt is het allemaal symboolpolitiek en daar hebben we al veel te veel van tegenwoordig.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, hulpverlening is niet een of ander speeltje van de vrije markt. De overheid beschouwt het gewoon als haar taak om een handje te helpen. Daar kun je voor of tegen zijn.
Precies. Wie zegt dat onze overheid uberhaupt Afrika vooruit wil helpen...? Daarom: stop die subsidies aan hulporganisaties en maak hen overheidsonafhankelijk.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als de overheid Afrika echt zou willen helpen dan zouden ze de importheffingen afschaffen. Zolang dat niet gebeurt is het allemaal symboolpolitiek en daar hebben we al veel te veel van tegenwoordig.
Op het moment dat er miljoenen mensen door de honger bedreigd worden is het natuurlijk het juiste moment om daar een boom over op te zetten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem met ontwikkelingssamenwerking is dat het geen nut heeft op de lange termijn. Je moet de lokale bevolking zelfvoorzienend maken. Dat gebeurt niet als je voedselpakketjes blijft sturen.
Ze moeten zelf weten hoe ze hun grondgebied gebruiken, maar enig realisme lijkt me wel op z'n plaats. Als Nederland morgen ineens 50 miljoen inwoners telt, hebben we hier ook problemen. Zoals je in het geval van Rwanda kunt lezen, is de landbouw niet dusdanig dat de bevolkingsgroei kan worden bijgebeend.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Ja, want Europa mag prima al het europees grondgebied verbruiken, maar Afrika niet, toch?
Je wilt de staat van een land afmeten aan het feit dat er wolkenkrabbers worden gebouwd? In veel ontwikkelingslanden is er een kleinere groep rijken die leeft in ongekende welvaart. Dat het overgrote deel van de bevolking in armoede leeft, blijft mooi verscholen achter die fraaie wolkenkrabbers. Dat er in Europa (ook) een genocide was, verandert niets aan de situatie in Afrika.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Het blijkt prima te werken. De meeste landen van Afrika kennen enorme economische groei, de wolkenkrabbers schieten de grond uit. Oh, enje herrinnert je wel dat er na de genocide in Rwanda nog een in het stabiele Europa was?
Het is wel vreemd dat je anderen verwijt dat ze Afrika als één geheel zien, om vervolgens te gaan pimpen met een paar Afrikaanse landen die toevallig wat hoger scoren dat de armste EU-landen. De meeste van die landen - ik heb even gezocht - liggen boven de Sahara, in het 'Arabische' deel van Afrika. Dat Afrika groeipotentie heeft, zullen weinigen ontkennen. Maar als je al weet dat bepaalde oorlogen zijn begonnen wegens gebrek aan grond, zou de onstuimige bevolkingsgroei wel eens heel negatief kunnen uitwerken op die groeipotentie. Als het GDP verdubbelt, maar de bevolking ook, dan blijft het GDP per capita onveranderd...quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Mensen mensen, het gaat in Afrika gewoon best goed, levensstandaard is hoger dan ooit in de meeste landen. Prima, dan zit er een Somalie tussen (zonder regering), of Zimbabwe (idiote regering), maar Afrika is booming baby! GDP per capita van 7 Afrikaanse landen is hoger dan die van onze 4 armere EU landen.
Gisteren had de VPRO er nog een schrijnende documataire over, de lost boys.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat TS een beetje overziet is dat honger hier gebruikt wordt als wapen in een genocide. Zoals zo vaak trouwens. Het zuiden van Soedan is Christelijk, het Noorden islamitisch.
Hou me aanbevolen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gisteren had de VPRO er nog een schrijnende documataire over, de lost boys.
http://weblogs.hollanddoc(...)-had-genoeg-van-ons/
http://www.lostboysfilm.com/
Ik ben er alleen nog niet achter of die nog te zien is op een uitzending gemist oid.
Ja dat Bush-regime heeft daarmee al 65 jaar lang heel Afrika letterlijk verneukt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:05 schreef moussie het volgende:
[..]
Daar komt dan nog bij dat structurele hulp jarenlang afhankelijk werd gemaakt van irreële eisen als het promoten van abstinentie van seks ipv het gebruik van condooms .. het Bush-regime was daar bekend om, geen idee hoe het nu is.
quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja dat Bush-regime heeft daarmee al 165 jaar lang heel Afrika letterlijk verneukt.
Ze zitten al 400 jaar in de regering hoor!!!!!11!!!!!11!quote:
Hoe vervelend, eerst kaap je alles wat los&vast zit in de zee om je heen, vervolgens wil er geen schip meer aanleggen omdat het en te duur is en je nooit weet of je je schip er ooit weer weg krijgt, het is wel hoe de schrijver het zegt, ze hebben zelf de tak afgezaagd waar ze op zitten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 01:34 schreef slashdotter3 het volgende:
En juist vanwege deze Somalische piraten zijn de prijzen van levensmiddelen voor de Somalische bevolking met 20 tot 30% gestegen, omdat nog maar weinig vrachtschepen bereid zijn om de Somalische havens aan te doen. Ook voor het WFP (wereldvoedselprogramma) van de VN werd het steeds moeilijker om de hulpbehoevenden van levensmiddelen te voorzien, omdat steeds minder scheepseigenaren bereid zijn om hun containerschepen naar de regio te laten varen.
De Somaliërs hebben zelf de tak afgezaagd waarop ze zitten. Meer nog: de Somalische piraterij maakt vanwege de stijgende verzekeringspremies ook onze levensmiddelen duurder. En nu moeten wij diegenen, die zorgen voor de stijging van de levensmiddelenprijzen en onze schepen kapen, ook nog gratis levensmiddelen thuis afleveren?
Ik vraag me gelijk af of daar de tv ook overspoeld wordt met beelden van uitgemergelde kindertjes om zo de bevolking op te roepen om toch genereus aan hun buurlanden te geven?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Mensen mensen, het gaat in Afrika gewoon best goed, levensstandaard is hoger dan ooit in de meeste landen. Prima, dan zit er een Somalie tussen (zonder regering), of Zimbabwe (idiote regering), maar Afrika is booming baby! GDP per capita van 7 Afrikaanse landen is hoger dan die van onze 4 armere EU landen.
Uitstekend! Daarmee blijkt dus dat we gewoon gelijk hebben geen stuiver te geven. En geen enkele Afrikaanse asielzoeker meer toe laten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Het blijkt prima te werken. De meeste landen van Afrika kennen enorme economische groei, de wolkenkrabbers schieten de grond uit. Oh, enje herrinnert je wel dat er na de genocide in Rwanda nog een in het stabiele Europa was?
Dat ligt er maar net aan. Je runt een (groot) bedrijf. Als de directeur van een groot bedrijf een salaris van ¤200.000 heeft, maar zijn manier van runnen een extra winst genereren van ¤300.000.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je denkt trekt enkel mensen aan die op geld uit zijn dan mensen die andere mensen willen helpen.
Bovendien, als je een sociale instelling bent die arme mensen wilt helpen, dan moet je jezelf niet buitensporig rijker maken door 100.000+ aan salarissen uit te keren. Beetje inconsequent, vind je niet?
Volgens mij wordt deze nog minstens 2* herhaald op holland doc 24. Kijk maar op de link, helaas niet te streamen wanneer we maar willen. Maar toch dit is in ieder geval iets.quote:
Pff, ze begonnen het een beetje door te krijgen, het gebruik van condooms en zo, dat is vakkundig de nek omgedraaid. De overdaad van kinderen die nu geboren wordt is dus gedeeltelijk daaraan te danken.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja dat Bush-regime heeft daarmee al 65 jaar lang heel Afrika letterlijk verneukt.
Even quoten voor het nageslacht: de overdaad aan kinderen die de Afrikanen krijgen is gedeeltelijk te danken aan het Bush-regime?quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:02 schreef moussie het volgende:
[..]
Pff, ze begonnen het een beetje door te krijgen, het gebruik van condooms en zo, dat is vakkundig de nek omgedraaid. De overdaad van kinderen die nu geboren wordt is dus gedeeltelijk daaraan te danken.
ja man, de VS is de wortel van ALLE kwaad, dat weet je nou toch wel?quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Even quoten voor het nageslacht: de overdaad aan kinderen die de Afrikanen krijgen is gedeeltelijk te danken aan het Bush-regime?
Eerder het zaad van al het kwaadquote:Op donderdag 21 juli 2011 16:08 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja man, de VS is de wortel van ALLE kwaad, dat weet je nou toch wel?.
En vooral Bush! Vanaf 2000 t/m 2008 heeft hij eigenhandig Afrika verneukt. Daarvoor kregen ze het NET door hoe dat werkte met die condooms en zo, en kijk nu eens!quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:08 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja man, de VS is de wortel van ALLE kwaad, dat weet je nou toch wel?.
Die heeft zich samen met Colin Powell een slag in de rondte geneukt daar, dat wil je níet weten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Even quoten voor het nageslacht: de overdaad aan kinderen die de Afrikanen krijgen is gedeeltelijk te danken aan het Bush-regime?
Hou zou kunnen, die Powell had natuurlijk nog familie daar zitten waardoor hij de weg kende en zo.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:18 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Die heeft zich samen met Colin Powell een slag in de rondte geneukt daar, dat wil je níet weten..
En jij maar denken dat hij zovaak op z'n ranch zat? Nee hoor!
Om niet te vergeten die wilde jaren van Obama en z'n kenyaanse "nichtjes".quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Hou zou kunnen, die Powell had natuurlijk nog familie daar zitten waardoor hij de weg kende en zo.
De geboorte van Obama's familie an sich is te danken aan het Bush-regime.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:22 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Om niet te vergeten die wilde jaren van Obama en z'n kenyaanse "nichtjes".
Naiefquote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan. Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Het is één groot complot! Een eugenetisch project dat al generaties loopt! Het broeden van een superras!quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De geboorte van Obama's familie an sich is te danken aan het Bush-regime.
Maar dat is een veel betere reden om hen alleen te helpen daar waar het onszelf helpt. Of bedoelde je dat?quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Jammer dan van die jankende lokalen, ze hebben een paar decennia gehad om de boel op orde te krijgen, is ze niet gelukt. Zolang zij blijven volharden in het luisteren naar leiders die niets anders doen dan verschillende groepen tegen elkaar op te zetten en zo maar weer is tigduizend man van andere stammen uit te moorden, zolang ze liever op een rietje bijten omdat ze niet weten hoe ze een boerderij moeten runnen en ze alle blanken die het wel wisten het land uit hebben gejaagd, zolang hebben ze geen recht van zeuren.
Ze zijn van onze goede wil afhankelijk, het wordt tijd dat we wat hardere eisen gaan stellen en ze onder directe curatele zetten. Het moet maar eens afgelopen zijn met het geld die kant op smijten, we kunnen het zelf veel te goed gebruiken.
+ Afrika + Bush: ik zie een uitstekend script voor een nieuwe Indiana Jones film.quote:
Nee, gewoon weer de hele boel overnemen. Anders wordt het toch maar een puinzooi.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:31 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat is een veel betere reden om hen alleen te helpen daar waar het onszelf helpt. Of bedoelde je dat?
Als we mensen onvruchtbaar gaan maken stel ik voor met idioten als jij te beginnen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Het aantal inwoners in dat soort landen neemt anders nog rap toe dus een gebrek aan eten is geen enkel probleem, als ze geld inzamelen om de bevolking daar onvruchtbaar te maken sturen ze maar een verzoek om een paar tientjes.
Valse teutoonse nicht die je daar bent.quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als we mensen onvruchtbaar gaan maken stel ik voor met idioten als jij te beginnen.
Je hebt door dat dit een genocide is, dat het door groepen daar gebruikt wordt zich te ontdoen van bepaalde bevolkingsgroepen? Slachtoffers zijn voornamelijk christenen uit het zuiden die opgeruimd worden door het islamistische noorden, door strategisch met voedselvooraden om te gaan.quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:44 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Het klinkt hard maar het is tijd om maar niks te geven denk ik. Op den duur zijn er zoveel Afrikanen dat we het sowieso niet kunnen betalen.
Beter nu afkappen die zooi dat lijden er relatief minder mensen (relatief met over 10-20 jaar) want dit gaat volgend jaar en de jaren daarna ook gewoon gebeuren.
De directeur zal je dankbaar zijn http://www.trouw.nl/tr/nl(...)g-naar-beneden.dhtmlquote:Op donderdag 21 juli 2011 17:37 schreef Ryker het volgende:
Heeft niemand een lijst of link naar een een lokale organisatie..
Waarvan ook duidelijk is wat ze met hun middelen doen.
Bij wijze van alternatief voor de mensen die 555 te massaal en on overzichtelijk vinden..
Ik heb mijn deel in iedergeval aan het rodekruis gegeven..
http://www.rodekruis.nl/h(...)%20van%20afrika.aspx
Nee, die overdaad aan kinderen krijg je uiteraard door te neuken zonder voorbehoedsmiddelen. En dat begonnen ze nou net te leren, het gebruik van voorbehoedsmiddelen, en dat was moeilijk zat in een continent waar men nog denkt dat het neuken van een maagd je kan genezen van Aids. Tot Bush en consorten dus het verstrekken van hulp koppelden aan het abstinentie-beleid .. of te wel, als je de kinderen op school het gebruik van condooms leert krijg je geen geld meer.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zo inderdaad ja. Die enorme invloed die het Bush-beleid heeft gehad op zo'n miljard Afrikanen. Allemaal door hun hun condooms te ontzeggen. Terwijl het net zo goed ging en ze het net aan het leren waren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Nee, die overdaad aan kinderen krijg je uiteraard door te neuken zonder voorbehoedsmiddelen. En dat begonnen ze nou net te leren, het gebruik van voorbehoedsmiddelen, en dat was moeilijk zat in een continent waar men nog denkt dat het neuken van een maagd je kan genezen van Aids. Tot Bush en consorten dus het verstrekken van hulp koppelden aan het abstinentie-beleid .. of te wel, als je de kinderen op school het gebruik van condooms leert krijg je geen geld meer.
Kan je nagaan hoeveel minder kinderen er nu honger zouden hebben zonder dat achterlijke beleid.
Ze knallen elkaar toch gewoon kapot. Zie het verschil met nu nietquote:Op donderdag 21 juli 2011 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt door dat dit een genocide is, dat het door groepen daar gebruikt wordt zich te ontdoen van bepaalde bevolkingsgroepen? Slachtoffers zijn voornamelijk christenen uit het zuiden die opgeruimd worden door het islamistische noorden, door strategisch met voedselvooraden om te gaan.
En het geld dat ze in wapens steken moeten ze maar in voedsel steken.quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:09 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ze knallen elkaar toch gewoon kapot. Zie het verschil met nu niet
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zo inderdaad ja. Die enorme invloed die het Bush-beleid heeft gehad op zo'n miljard Afrikanen. Allemaal door hun hun condooms te ontzeggen. Terwijl het net zo goed ging en ze het net aan het leren waren.
Stoute Bush.
Het is wat simplistisch om te stellen dat condooms de overbevolking van Afrika op gaan lossen. Ik durf te stellen dat er binnen de kortste keren lokale religieuze/spirituele leiders hun eigen strijd tegen condooms gaan voeren. Zo gaan die dingen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:41 schreef moussie het volgende:
[..]
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..
Met wapens kan elke rebellengroepering aan voedsel komen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat hulporganisaties voedsel leveren aan strijdende rebellen in ruil voor 'veiligheid' of uit angst voor represailles.quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:09 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
En het geld dat ze in wapens steken moeten ze maar in voedsel steken.
Ik zeg dan ook nergens dat het de overbevolking 1 2 3 zou gaan oplossen, ik stel dat een beleid dat het verlenen van structurele (financiële) hulpverlening afhankelijk maakt van het al dan niet propageren van abstinentie op scholen beslist niet bijdraagt aan een oplossing.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:48 schreef waht het volgende:
[..]
Het is wat simplistisch om te stellen dat condooms de overbevolking van Afrika op gaan lossen. Ik durf te stellen dat er binnen de kortste keren lokale religieuze/spirituele leiders hun eigen strijd tegen condooms gaan voeren. Zo gaan die dingen.
Waarschijnlijk zijn andere factoren, naast het aanbod van condooms, van doorslaggevender belang. In Afrika zit het pensioen bijvoorbeeld nog steeds in hoeveel kinderen je krijgt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:12 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook nergens dat het de overbevolking 1 2 3 zou gaan oplossen, ik stel dat een beleid dat het verlenen van structurele (financiële) hulpverlening afhankelijk maakt van het al dan niet propageren van abstinentie op scholen beslist niet bijdraagt aan een oplossing.
En ja, tot bepaalde hoogte is het wishful thinking uiteraard, maar ik denk toch dat een of twee generaties die dankzij condooms minder kinderen krijgen en cq minder honger zullen hebben (en geen/minder SOA's oplopen) velen aan het denken zal zetten, en dat ze tzt de mening van de lokale religieuze/spirituele leider net zo naast zich neer zullen leggen als miljoenen katholieken al doen.
En alleen een idioot die niet inziet dat dat niet meer werkt. Maar ja, dan kan je wel als regering heel verantwoord het gebruik van condooms willen stimuleren, ietwat vriendelijker dan die strikte een-kind politiek, maar als je naast het gevecht tegen de eigen traditionele benadering van je volk ook nog eens te maken krijgt met buitenlandse Christen-fundi's die het verstrekken van hard nodige hulp afhankelijk maken van een compleet irreëel abstinentie-beleid .. dan wordt een verandering ten positieve vrijwel onmogelijkquote:Op donderdag 21 juli 2011 21:15 schreef waht het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn andere factoren, naast het aanbod van condooms, van doorslaggevender belang. In Afrika zit het pensioen bijvoorbeeld nog steeds in hoeveel kinderen je krijgt.
Dat zeg ik: stoute Bush met zijn anti-condoom-programma dat ervoor heeft gezorgd dat er nu kinderen met heel erg lege buikjes zijn van Afrika tot in Amerikaquote:Op donderdag 21 juli 2011 20:41 schreef moussie het volgende:
[..]
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..
gut gut, even een inhaalslag maken door het herhalen van een dom stukje retoriek?quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat zeg ik: stoute Bush met zijn anti-condoom-programma dat ervoor heeft gezorgd dat er nu kinderen met heel erg lege buikjes zijn van Afrika tot in Amerika
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:07 schreef moussie het volgende:
[..]
gut gut, even een inhaalslag maken door het herhalen van een dom stukje retoriek?
Dat een positieve ontwikkeling, geboortecontrole, in de kiem gesmoord wordt door wat fundamentalistische gelovigen die geen boodschap hebben aan de realiteit, so what, het zijn 'onze' gelovigen .. ?
Kunnen ze mooi elkaar dus helpen, zonder ons.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Mensen die geen idee hebben over Afrika en vanaf de camping maar wat roepen, he Gia?![]()
-Mensen die denken dat Afrika 1 generiek gebied is
-Mensen die denken dat het merendeel van de Afrikanen honger heeft
-Mensen die denken dat er alleen maar oorlog is
[..]
Ja, want Europa mag prima al het europees grondgebied verbruiken, maar Afrika niet, toch?
[..]
Nee een enorme daling in de kindersterfte is hier schuldig.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[ afbeelding ]
Je ziet gewoon die invloed van de stoute Bush-regering in deze grafiek.
Gemene Bush.
Die High-Yield Grains lijken de grootste 'boosdoener' te zijn, even zere neus. Weet iemand wat dat exact is?quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[ afbeelding ]
Je ziet gewoon die invloed van de stoute Bush-regering in deze grafiek.
Gemene Bush.
Ik kan alleen spreken uit ervaring met Senegal (west afrika) en kan je vertellen dat er wel aandacht aan besteed wordt in het nieuws maar geld geven doen ze niet, ook de rijkere Senegalezen niet.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:51 schreef YuckFou het volgende:
Ik vraag me gelijk af of daar de tv ook overspoeld wordt met beelden van uitgemergelde kindertjes om zo de bevolking op te roepen om toch genereus aan hun buurlanden te geven?
Of moet vooral de blanke ex-koloniaal ervoor opdraaien en geeft de gemiddelde Afrikaan die het nu zo goed heeft z'n geld liever uit aan een nieuwe iPhone?
Bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:26 schreef Janena het volgende:
[..]maar er zijn ook positieve dingen te melden en die krijgen hier geen aandacht.
Grootschalige cultuurevenementen. kleine problemen die in de loop van de jaren toch minder zijn geworden (corruptie en afpersing word in Senegal op dit moment aangepakt, helaas nog niet op alle niveaus maar toch....in het dagelijks leven is het echt merkbaar).quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Borlaugquote:Op vrijdag 22 juli 2011 10:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die High-Yield Grains lijken de grootste 'boosdoener' te zijn, even zere neus. Weet iemand wat dat exact is?
Mwah, het ligt toch een beetje aan je referentiekader. Vergeleken met Nederland is elk Afrikaans land een puinhoop.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:52 schreef Janena het volgende:
[..]
Grootschalige cultuurevenementen. kleine problemen die in de loop van de jaren toch minder zijn geworden (corruptie en afpersing word in Senegal op dit moment aangepakt, helaas nog niet op alle niveaus maar toch....in het dagelijks leven is het echt merkbaar).
Mijn ervaring is dat 'de europeaan' denkt aan zand, plaggehutjes, corruptie, inheemse rituelen, hongersnood en kinderen met opgezette buiken wanneer ze afrika horen (eigenlijk alles wat de media hier laat zien). Als je er geweest bent denk je ook aan andere dingen.
Vergeleken met elke ander land is het gewoon veel slechter geregeld als in NL.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:28 schreef waht het volgende:
[..]
Mwah, het ligt toch een beetje aan je referentiekader. Vergeleken met Nederland is elk Afrikaans land een puinhoop.
Okay, dit is dus feitelijk de echte 'boosdoener'. Verbeterde gewassen en technieken die ervoor gezorgd hebben dat de voedselproductie toenam en stabieler werd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Borlaug
Kleinere, sterkere stengels waardoor ze niet omknakken, ziektebestendig en meer graan. Daardoor explodeerde de productie waarmee de bevolking navenant explodeerde. De bevolking van India is bijvoorbeeld bijna verdrievoudigd in de afgelopen 50 jaar.
quote:There have been numerous attempts to introduce the successful concepts from the Mexican and Indian projects into Africa.[12] These programs have generally been less successful. Reasons cited include widespread corruption, insecurity, a lack of infrastructure, and a general lack of will on the part of the governments. Yet environmental factors, such as the availability of water for irrigation, the high diversity in slope and soil types in one given area are also reasons why the Green Revolution is not so successful in Africa.[13]
Nee hoor, in de VS zijn de meeste zaken beter geregeld dan in NL.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vergeleken met elke ander land is het gewoon veel slechter geregeld als in NL.
Exactquote:Behalve dan voor de hardliners hier die de welvaartverdeling te sociaal vinden. Maar die mogen dan wel emigreren naar de VS.
Daar draait het inderdaad wel om. Als er niet genoeg mensen sterven groeit de bevolking. Een simpele waarheid die velen liever negeren terwijl aan de andere kant het aantal geboortes amper te beperken is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:04 schreef Dagonet het volgende:
Nou ja, moeten we er rouwig om zijn dat het in Afrika niet zo goed liep als in India? Dat zou dan ook geleid hebben tot een verdrievoudiging van de bevolking.
De tekst hierboven is het enige overtuigende stuk in de gehele tekst in een verder matig, slecht beargumenteerd artikel.quote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.
Per slot van rekening werken ze zelf immers ook niet voor niets. Want ook de hulporganisaties nemen een groot deel van het ingezamelde geld voor hun rekening. En uiteindelijk blijft er bijna niets over voor diegenen die het echt nodig hebben. Bovendien: al decennia lang ondersteunen Europese belastingbetalers levensmiddelenmagazijnen in potentiële Afrikaanse hongerregio´s. En als er een hongercrisis komt, dan zijn ze bijna allemaal leeg. Ook dat is al tientallen jaren lang zo. Per slot van rekening betalen wij graag toch nog een keer, of niet soms?
Zelfs dat is niet overtuigend dan moeten ze met concrete cijfers op de proppen komen als er echt maar 50% terecht komt zoals ze beweren, of een nog kleiner gedeelte zoals ze ook beweren, het is niets meer dan onderbuik geveolens en goedkope retoriek die daar gebruiktk wordt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:46 schreef Marlan het volgende:
[..]
De tekst hierboven is het enige overtuigende stuk in de gehele tekst in een verder matig, slecht beargumenteerd artikel.
Raar figuur .. ik zeg nergens dat Bush verantwoordelijk voor alle ellende in Afrika, ik zeg dat die er niets aan deed om het te verbeteren, in tegendeel, hij zat de verbetering tegen te houden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!
Gemene Bush. Stout!
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 18:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Raar figuur .. ik zeg nergens dat Bush verantwoordelijk voor alle ellende in Afrika, ik zeg dat die er niets aan deed om het te verbeteren, in tegendeel, hij zat de verbetering tegen te houden.
Want tja, zolang er genoeg kinderen geboren worden, waarvan velen ziek, zolang is er behoefte aan hulp hé. En een continent dat om de haverklap van je hulp afhankelijk is kan je stukken makkelijker je eigen prijzen dicteren ..
De hongerlijdende gezinnen bestaan natuurlijk ook allemaal uit kapende piraten. En die piraten hebben waarschijnlijk lak aan de gewone burgers.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:51 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Hoe vervelend, eerst kaap je alles wat los&vast zit in de zee om je heen, vervolgens wil er geen schip meer aanleggen omdat het en te duur is en je nooit weet of je je schip er ooit weer weg krijgt,
[..]
Ze? Wie zijn ze?quote:het is wel hoe de schrijver het zegt, ze hebben zelf de tak afgezaagd waar ze op zitten.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 03:27 schreef StefanP het volgende:
Afrika
Laat het volk daar elkaar maar uitroeien. Meer kunnen ze niet. Als de laatste omvalt kunnen mensen die verder dan één dag vooruit kijken hun plaats innemen.
Zimbabwe en Zuid Afrika onder blank bewind: landen met een goede infrastructuur, een sterke economie, goed onderwijs en bedrijfsleven en industrieen die zich ondanks alle boycots met het westen kunnen meten.
Zimbabwe en Zuid Afrika onder zwart bewind: corruptie, nepotisme, moord, verkrachting e.d.; binnen afzienbare tijd zijn ze niet anders dan Rwanda en de rest van het zootje.
Maar geef ze vooral geld hoor, dat werkt namelijk zo goed. Tegen je hypocriete, post-koloniaal opgedrongen schuldcomplex; meer niet.
Ik zeg dat ze bikkelhard gechanteerd worden, dat zegt mi weinig over hun eigen capaciteitenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.
Sorry maar ik schat afrikanen misschien hoger in, misschien ben ik revolutionair en beschouw ik ze als mensen die na kunnen denken en hun eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Och, het is een racist.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.
Sorry maar ik schat afrikanen misschien hoger in, misschien ben ik revolutionair en beschouw ik ze als mensen die na kunnen denken en hun eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen.
quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wat deed men in China? Verbieden meer dan 1 kind te krijgen. Waarom? Omdat ze anders gewoon verhongerde. Zo simpel is het...Die Afrikanen moeten maar eens leren discipline te krijgen en anders verhongeren ze maar.
Niemand zegt dat Bush en zijn ABC-politiek (Abstinence, Be faithful, Condomise, in die volgorde) verantwoordelijk is voor de ellende in heel Afrika. Het heeft het er alleen niet makkelijker op gemaakt voor de bestrijding van Aids en overbevolking.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!
Gemene Bush. Stout!
Gelukkig zijn het maar Afrikanen. Met hun mate van verbruik van natuurlijke grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen is dat de kortste klap naar een beter bevolkingsevenwicht op deze planeet.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef 16meter het volgende:
Laten we de overbevolking een handje helpen. Slim.
Ik geloof dat A: de Japanners en Noren niet iedere 5 jaar de 'ergste ramp aller tijden' claimen en dat B: noch de Japanners noch de Noren om geld zitten te zeiken. Volwassen mensen die hun eigen boontjes doppen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hmmm, het lijkt wel of het niet alleen de Afrikanen zijn. Waarom mogen alleen de Afrikanen dan verhongeren? Ik bedoel, niemand had een probleem om medelijden op te roepen toen er duizenden Japanners overleden door een natuurramp, wat een droogte ook is, of toen er 91 Noren afgeknald werden door menselijk handelen, wat een hongersnood ook kan zijn (Google op Oekraïne).
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: de Japanners en Noren niet iedere 5 jaar de 'ergste ramp aller tijden' claimen en dat B: noch de Japanners noch de Noren om geld zitten te zeiken. Volwassen mensen die hun eigen boontjes doppen.
Nee, dat handje op houden doen de mensen van de hulporganisaties die dik geld verdienen aan de ellende in ontwikkelingslanden en wellicht een extra breedbeeld-tv voor hun vakantiehuisje in Zuid-Frankrijk willen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.
Dat klopt. Wel is het natuurlijk zo dat ze wel enig aandeel hebben in hun eigen voortplanting. Overbevolking is een gigantisch probleem. Nu snap ik best de ecologische voetafdruk van de Afrikaan in het niet valt bij die van de Westerlingen, maar het eindeloos voortplanten daar versterkt de problemen natuurlijk wel zienderogen.quote:Het zijn volwassen mensen voor wie het eigen boontjes doppen niet is weggelegd of is afgenomen door slecht beleid in combinatie met natuurlijke omstandigheden. Op beide factoren hebben ze vrij weinig invloed. Het is niet alsof ze daar dezelfde mate van mondigheid hebben als hier.
Ga jij lekker zelf geld brengen. Ik geef geen stuiver aan de Oxfam Novib CEO's of de Somalische warlords.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.
Het zijn volwassen mensen voor wie het eigen boontjes doppen niet is weggelegd of is afgenomen door slecht beleid in combinatie met natuurlijke omstandigheden. Op beide factoren hebben ze vrij weinig invloed. Het is niet alsof ze daar dezelfde mate van mondigheid hebben als hier.
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdragequote:Op zaterdag 23 juli 2011 18:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ga jij lekker zelf geld brengen. Ik geef geen stuiver aan de Oxfam Novib CEO's of de Somalische warlords.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdrage
Over warlords heb ik in dat perspectief wel een "leuk" verhaal. Met een groepje mensen hadden we een dorp in Burkina Faso voorzien van eerst voedselhulp en later wat meer structureel van een pomp. Allemaal haske leuk en effectief enzo, niks aan het handje.
Nou ja, tot er een jeep met zo'n vette mitrailleur het dorp binnenreed. Of de mensen even wilden betalen voor waterrechten. En de week erop weer. De week erop kwamen ze doorgesnoven en -gezopen weer naar het dorp en werd de pomp vernield voor de lol.
De week erop kwam een pief van de lokale politie naar het dorpje. Het was toch wat he? Sjonge, wat een schrik moest dat geweest zijn! Maar gelukkig kon dat allemaal bespaard worden door hem een klauw met dollars te geven. Dan zou hij zijn vriendjes...pardon...die bandieten beter kunnen controleren. Het kostte uiteindelijk net zoveel als die pomp zelf om die pomp daar te laten staan.
Moraal: soms gaat het scheef en daar kunnen de mensen waar het om gaat niks aan doen. De rest (=90% van de government officials in die landen) mag wat mij betreft ook een enkeltje Antarctica plus een nekschot.
Corruptie is een deel van het systeem in zo'n beetje heel Afrika. Zo lang ze dat niet willen veranderen is iedere (ontwikkelings)hulp nutteloos.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdrage
Over warlords heb ik in dat perspectief wel een "leuk" verhaal. Met een groepje mensen hadden we een dorp in Burkina Faso voorzien van eerst voedselhulp en later wat meer structureel van een pomp. Allemaal haske leuk en effectief enzo, niks aan het handje.
Nou ja, tot er een jeep met zo'n vette mitrailleur het dorp binnenreed. Of de mensen even wilden betalen voor waterrechten. En de week erop weer. De week erop kwamen ze doorgesnoven en -gezopen weer naar het dorp en werd de pomp vernield voor de lol.
De week erop kwam een pief van de lokale politie naar het dorpje. Het was toch wat he? Sjonge, wat een schrik moest dat geweest zijn! Maar gelukkig kon dat allemaal bespaard worden door hem een klauw met dollars te geven. Dan zou hij zijn vriendjes...pardon...die bandieten beter kunnen controleren. Het kostte uiteindelijk net zoveel als die pomp zelf om die pomp daar te laten staan.
Moraal: soms gaat het scheef en daar kunnen de mensen waar het om gaat niks aan doen. De rest (=90% van de government officials in die landen) mag wat mij betreft ook een enkeltje Antarctica plus een nekschot.
Je bedoel dus te zeggen dat we beter inderdaad niets naar 555 over kunnen maken?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw.
Dit is dus het grootste probleem. Iets opbouwen is haast onmogelijk. Ik denk dat langdurig militair ingrijpen de enige oplossing is. Normaal gesproken ben ik hier geen voorstander van, omdat er veel onschuldige slachtoffers vallen maar ik zie eigenlijk weinig andere werkbare alternatieven.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
Geen idee eigenlijk. Ik kies er dus voor om via kleinschalige persoonlijke initiatieven geld te geven soms, omdat ik dan weet bij welke mensen het terecht komt: gewone burgers die er iets mee willen doen en ja, die zijn er heel veel in Afrika maar die halen de tv niet want ze schuimbekken niet. Maar goed, dat is dus niet in geval van calamiteiten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 20:06 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je bedoel dus te zeggen dat we beter inderdaad niets naar 555 over kunnen maken?
Langdurig militair ingrijpen is eigenlijk nooit succesvol. Of noem jij eens een succesverhaal.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:06 schreef eight het volgende:
[..]
Dit is dus het grootste probleem. Iets opbouwen is haast onmogelijk. Ik denk dat langdurig militair ingrijpen de enige oplossing is. Normaal gesproken ben ik hier geen voorstander van, omdat er veel onschuldige slachtoffers vallen maar ik zie eigenlijk weinig andere werkbare alternatieven.
Die zijn er idd weinig. Maar de problemen in Afrika zijn wel een klasse apart. Jouw ervaring met de acties van warlords speelden 15 jaar geleden ook al. Ondanks internationale inspanningen is het er weinig beter op geworden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:47 schreef Mwanatabu het volgende:
Langdurig militair ingrijpen is eigenlijk nooit succesvol. Of noem jij eens een succesverhaal.
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wel triest dat je hier op afrika en de corruptie daar zit te kankeren. De grote overhead die 555 oid zou hebben is dan net zo goed een vorm van corruptie.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 20:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Corruptie is een deel van het systeem in zo'n beetje heel Afrika. Zo lang ze dat niet willen veranderen is iedere (ontwikkelings)hulp nutteloos.
Dat laat juist zien dat met een slecht bestuur de eigendoms rechten niet gerespecteerd worden. Dat we als westerse wereld wel in het bestuur van landen buiten afrika ingrijpen en afrika laten aanmodderen is dan de vraag. Waarbij het ook maar de vraag is of we in de landen waar we als westen wel ingrijpen wel de structurele omslag kunnen maken naar een goed bestuur.quote:Op zondag 24 juli 2011 09:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?
Dat is niet alleen met derde wereld hulp en noodhulp zo. De helft van ons belastinggeld is overhead voor de overheid zelf. En dan heb ik het nog niet over de onzin waar de andere helft aan besteed wordt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:46 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik kies er dus voor om via kleinschalige persoonlijke initiatieven geld te geven soms, omdat ik dan weet bij welke mensen het terecht komt: gewone burgers die er iets mee willen doen en ja, die zijn er heel veel in Afrika maar die halen de tv niet want ze schuimbekken niet. Maar goed, dat is dus niet in geval van calamiteiten.
Van 555 weet ik het eigenlijk niet. Geld uit de rest van de wereld werd getraceerd en bleek bij terroristen terecht te zijn gekomen.. Bij de actie voor Haïti is tot nu toe nog geen 2 procent van het geld daar aangekomen omdat de beloofde hulp gewoon op al die gironummertjes in de rijke landen geparkeerd blijft. En dat is dus ook geld van 555.
Als ik geld naar 555 zou overmaken zou het een beetje het afkopen van mijn geweten zijn in de wetenschap dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat het geen fuck uitmaakt die paar centen die ik kan missen. Wat dat betreft zit er niet alleen wat scheef met het imago van "De Afrikaan" ("Het zijn weer die negers, kunnen ze niet eens stoppen met kinderen maken want ze gaan toch dood?") maar ook aan onze kant van de lijn ("Wat gebeurt er met mijn geld?").
Niet aan die mensen in dat dorp. Die werken zich het schompus om in hun onderhoud te voorzien, hun kinderen naar school te kunnen sturen. Die zijn helemaal niet bezig met over de ruggen van een ander rijkdom te vergaren.quote:Op zondag 24 juli 2011 09:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?
Valt wel mee. Er is al jaren een omslag gaande om meer op lokaal niveau en op kleine schaal te investeren. Denk aan microkredieten, dat werkt als een tiet. Maar dan hebben we het opnieuw niet over noodhulp. Die is nog altijd zeer gevoelig voor misbruik door de grote schaal en de betrokkenheid van de regimes in de regio.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 22:12 schreef eight het volgende:
[..]
Die zijn er idd weinig. Maar de problemen in Afrika zijn wel een klasse apart. Jouw ervaring met de acties van warlords speelden 15 jaar geleden ook al. Ondanks internationale inspanningen is het er weinig beter op geworden.
Het grootste probleem is gewoon dat de warlords al jaren de hulpgoederen- en middelen afpakken waardoor er maar een klein deel bij de bevolking terecht komt. Hierdoor verdwijnt ook de animo om het land te hulp te schieten, ondanks de steeds meer toenemende vraag naar hulp.
Een groot deel van de wereldbevolking, is inmiddels gevoelloos worden voor de schrijnende beelden. Iedereen heeft in de gaten dat het gebed zonder einde is terwijl hulporganisaties maar blijven aanmodderen.
Nou daar verschillen de meningen ook nogal over. Massa's mensen hebben het hier alleen maar slechter door!quote:Op zondag 24 juli 2011 12:55 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Valt wel mee. Er is al jaren een omslag gaande om meer op lokaal niveau en op kleine schaal te investeren. Denk aan microkredieten, dat werkt als een tiet.
Kennelijk kunnen de rebellen voor zichzelf wel genoeg voedsel verzamelen zonder buitenlandse hulp. Voor wat dat waard is...quote:Op zondag 24 juli 2011 13:09 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)dselhulp-Somalie.htm
Rebellen blokkeren 'onislamitische' voedselhulp Somalië
Die mensen weten prima hoe ze voedsel moeten verbouwen. Het probleem is alleen dat ze veel extremere weeromstandigheden hebben daar zoals droogte. Daar kun je gewoon niks mee. Nog zuurder wordt het als je bedenkt dat die extreme weersomstandigheden buiten hun schuld vaker voor gaan komen door de broeikasgassen die voornamelijk de westerse landen uitstoten.quote:Op zondag 24 juli 2011 15:34 schreef mousy31 het volgende:
Ik lees dit alles met gemengde gevoelen aan de ene kant heeft de TS een punt aan de andere kant kan de gewone burger daar in Afrika dr weinig aan doen dat ze niks te eten hebben.
Volgens mij help je de mensen daar t best om ze te leren hoe ze op een goede manier zelf voedsel kunnen verbouwen er moeten pompen heen die grondwater kunnen oppompen zodat ze hun land kunnen beregenen.
Hebben ze. Nieuwe variëteiten zouden het misschien beter doen en zijn niet te betalen dus dat zou een goede optie zijn voor structurele hulp, net als:quote:Goede gezonde zaden
Geen idee of dat een reële agrarisch methode is maar waarom niet. Alleen helpt het niet tegen droogte.quote:en zorgen voor acrylgaas zodat de insecten niet bij het voedsel kunnen, er geen eitjes op kunnen leggen, waardoor hun larven het voedsel niet kunnen aantasten.
Educatie hoeft niet beperkt te worden tot de landbouw. Het probleem zit m vooral in slecht landelijk beleid (als er al een centrale regering is, zie Somalië) en regimes die eigenlijk helemaal geen goed opgeleide, want mondige, burgers willen.quote:Ik zelf geef al jaren niks meer aan die hulp acties omdat de mensen die t het hardst nodig hebben toch niet krijgen (kijk maar naar haiti ze zitten nog steeds in iets dat voor een tent moet doorgaan) de directeur van de hulp actie rijd liever in een nog grotere auto dan dat hij zn deel vrijwillig zou afstaan .
Ook ben ik van mening dat idd de mensen met de miljoenen het best kunnen gaan helpen het bedrag voor een grondwaterpomp en ander materiaal is voor hun maar een schijntje.
Je bereikt meer met educatie dan met voedsel, de oorzaak zou nl aangepakt moeten worden, zodat hongersnoden in de toekomst niet meer zullen voorkomen.
Daarom noem ik ook grondwaterpompen, mn vader gebruikt die ook voor zn tuinbouw en zn fruitbomen. En de opwarming van de aarde is normaal de aarde heeft een soort cyclus , dan is het warmer en dan weer een tijd kouder, dus zul je als mens daar op moeten inspelen, echt geef die mensen grondwaterpompen de pijpen daarvan kunnen vele meters diep en heus bij hun zit daar ook waterquote:Op zondag 24 juli 2011 17:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Die mensen weten prima hoe ze voedsel moeten verbouwen. Het probleem is alleen dat ze veel extremere weeromstandigheden hebben daar zoals droogte. Daar kun je gewoon niks mee. Nog zuurder wordt het als je bedenkt dat die extreme weersomstandigheden buiten hun schuld vaker voor gaan komen door de broeikasgassen die voornamelijk de westerse landen uitstoten.
Ja dat is het wel voor biologische tuinbouw/landbouw mn vader gebruikt het al jaren op zn land en heeft zo geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig die ten 1e nogal duur zijn en ten 2e het bodemleven aantasten waardoor je "dood"land krijgt en nogmaals ik noemde niet voor niets grondwaterpompen om hun land te beregenenquote:[..]
Hebben ze. Nieuwe variëteiten zouden het misschien beter doen en zijn niet te betalen dus dat zou een goede optie zijn voor structurele hulp, net als:
[..]
Geen idee of dat een reële agrarisch methode is maar waarom niet. Alleen helpt het niet tegen droogte.
Daarom word het tijd dat ze wat voor hun zelf gaan doen , met hulp van mensen die t op de goede manier doen en niet om er rijk van te worden.quote:[..]
Educatie hoeft niet beperkt te worden tot de landbouw. Het probleem zit m vooral in slecht landelijk beleid (als er al een centrale regering is, zie Somalië) en regimes die eigenlijk helemaal geen goed opgeleide, want mondige, burgers willen.
Duh als je beter gelezen had dan had je begrepen dat het als voorbeeld was bedoeldquote:Op zondag 24 juli 2011 20:03 schreef moussie het volgende:
Nou denk ik niet dat bloemkool telen een optie is op die grond en met die temperaturen, je zal het toch meer moeten hebben van de traditionele Afrikaanse groenten
leesvoer ..
http://www8.nationalacade(...).aspx?RecordID=11763
Respect, echt waar. We moeten degene helpen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. En al dat geswetz dat giro 555 direct op corupte rekeningen stort is een uit duim gezogen verhaal.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:20 schreef DRidder het volgende:
Ik heb gedoneerd. Onschuldige babies die doodgaan van de honger zijn per definitie onnacceptabel anno 2011.
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:50 schreef mousy31 het volgende:
Duh als je beter gelezen had dan had je begrepen dat het als voorbeeld was bedoeld
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.quote:Op maandag 25 juli 2011 00:17 schreef moussie het volgende:
[..]
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.
Wat dus ook voordelen heeft dat het product eerder klaar is.quote:Op maandag 25 juli 2011 00:17 schreef moussie het volgende:
[..]
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.
Dat klopt en daarom zou acryldoek ook heel goed werken, hier dekken ze winters de prei ermee af en zo word het product beschermd. En het acryldoek heeft nog veel meer andere toepassingen.quote:Op maandag 25 juli 2011 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.
De weersverwachting in Somalië ..quote:Op maandag 25 juli 2011 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.
Ja leuk dat jij weet hoe het moet hier in vochtig Nederland, dat het daar net even anders werkt komt niet bij je op? Of ga je dezelfde fout maken als al die wijsneuzen die je voor zijn gegaan, je kennis van hier 1 op 1 toepassen daar en je dan verbaasd afvragen waarom het niet werkt?quote:Op maandag 25 juli 2011 11:49 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat dus ook voordelen heeft dat het product eerder klaar is.
t' Is mij wel duidelijk dat jij niks van land en tuinbouw afweet , ik ben er mee opgegroeid en weet bijna alles over biologische land en tuinbouw dus ff dimmen jij.
En maar zeiken over droogte: het gaat iedere dag regenen komende week!quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef moussie het volgende:
[..]
De weersverwachting in Somalië ..
http://freemeteo.com/default.asp?pid=23&gid=64536&la=11
Wat hier werkt werkt daar ook het spul word over de hele werld gebruikt je hebt er echt geen kaas van gegeten he en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!quote:Op maandag 25 juli 2011 16:05 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja leuk dat jij weet hoe het moet hier in vochtig Nederland, dat het daar net even anders werkt komt niet bij je op? Of ga je dezelfde fout maken als al die wijsneuzen die je voor zijn gegaan, je kennis van hier 1 op 1 toepassen daar en je dan verbaasd afvragen waarom het niet werkt?
Wie heeft jou moderator gemaakt?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:45 schreef mousy31 het volgende:
en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!
Say what? Ga jij je maar eerst verdiepen in het klimaat daar voor je het wiel opnieuw gaat uitvinden. Of dacht je nou echt dat jij de eerste bent die dit bedenkt?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:45 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat hier werkt werkt daar ook het spul word over de hele werld gebruikt je hebt er echt geen kaas van gegeten he en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!
De ellende met dat soort sporadische kleine buien in het 'derde' regenseizoen is dat het zo heet is dat het al verdampt is voor het de grond raaktquote:Op maandag 25 juli 2011 17:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En maar zeiken over droogte: het gaat iedere dag regenen komende week!
Tussen de 21 en 30 graden en bewolkt. Ik vind het wel meevallen met die hitte eigenlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:16 schreef moussie het volgende:
[..]
De ellende met dat soort sporadische kleine buien in het 'derde' regenseizoen is dat het zo heet is dat het al verdampt is voor het de grond raakt
Het probleem met dat soort denken is dat een land nooit "af" is. Er zullen altijd binnenlandse problemen spelen die dan als excuus kunnen dienen om niet aan anderen te geven.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:21 schreef Whipper het volgende:
Zeer mee eens.
Ik vind het nutteloos, al die euro's schenken aan goede doelen, en dan vooral aan de doelen die nergens over gaan. Ik vind het oprecht zeer sneu voor die mensen in Afrika dat zij lijden aan honger en veelal aan HIV. Het is nou eenmaal zo en ik vind het zonde om ons geld daar in te pompen, terwijl wij hier in Nederland maar weer moeten bezuinigen op onze zorg, politie, scholing. ONZE toekomst. Als er gevaar dreigt op straat red je toch ook eerst jezelf en dan pas anderen?
Heel triest misschien wat ik nu zeg, maar misschien is het maar beter ook als die mensen sterven hierdoor. Nogmaals, sneu voor die mensen, maar wij en een hoop andere landen besparen er een hoop geld mee. Laat dan lekker die olifanten en andere wezens die in Afrika wel overleven daar wonen. Worden ze ook niet meer gedood door stropers en hoeft er ook geen geld meer aan het WWF worden gedoneerd.
Maargoed, dat is dan mijn mening, iemand die nog nooit een cent aan een goed doel heeft geschonken.
Wat ik dan wel een goed doel vind zijn zaken als de kankerbestrijding en hartstichting etc. Daar hebben wij tenminste iets aan (al zal ik het maar niet hebben over de vele euro's die al die directeuren ermee verdienen).
Die 21 graden is wel 's nachts hé, dat realiseer je je? En dat dan na maanden hitte (de warmste periode van het jaar valt in die regio in de lente, februari tot april), zonder de verkoeling van het normale regenseizoen van april tot juni.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Tussen de 21 en 30 graden en bewolkt. Ik vind het wel meevallen met die hitte eigenlijk.
Waarom lijkt me duidelijk. Het zijn luie mensen. Tough luck als je daar geboren bent.quote:En opnieuw hongersnood: Waarom men niet voor Afrika zou moeten geven
Dat je er nog serieus op ingaat...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:45 schreef moussie het volgende:
[..]
Die 21 graden is wel 's nachts hé, dat realiseer je je? En dat dan na maanden hitte (de warmste periode van het jaar valt in die regio in de lente, februari tot april), zonder de verkoeling van het normale regenseizoen van april tot juni.
Ach ja, als iemand 'met verstand van zaken' al niet kan bedenken dat je in die korte periode dat het daar überhaupt regent en je meteen moet planten de grond niet moet gaan afdekken met fijnmazig gaas .. waardoor dus nog minder vocht de grond bereikt .. vraag ik me echt af of mensen überhaupt wel nadenken voor ze iets zeggen ..quote:
Kijk, als je niks wilt geven prima, doe ik ook niet. Maar kom niet zo aanzetten met van die blije smileys want dat slaat nergens op. Het komt over alsof je daadwerkelijk blij bent dat er mensen sterven namelijk. Als je het zo graag wilt vertellen kom dan op z'n minst met een goed verhaal of zeg het gewoon niet. Ik denk tevens niet dat ze lui zijn. Men loopt soms tientallen kilometers voor wat water, niet bepaald lui als je het mij vraagt.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom lijkt me duidelijk. Het zijn luie mensen. Tough luck als je daar geboren bent.
Van mij krijgen ze niks
Klopt. Maar je moet niet vergeten dat een deel van de mensen in de armste gebieden (die nu zo lijden) niet eens weten waar kinderen vandaan komen. Ze hebben geen idee dat seks iets te maken heeft met kinderen krijgen. Daarom is het gewoon een must om ze die kennis te geven. Anders houdt het probleem nooit op.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:16 schreef MouzurX het volgende:
Weet je wat het probleem met zulke dingen is: je moet heel erg gaan denken: "hoe lossen we dit op op op de lange termijn".Je kan niet om elk leven gaan geven, want dat lost het probleem niet op.
En na 9 maanden kan je er alweer een mens bij hebben dat kan lijden.
quote:Al-Shabaab weigert hulporganisaties
De radicale islamitische al-Shabaab- beweging in Somalië weigert toch om sommige hulporganisaties toe te laten. De hongersnood in het zuiden zou zwaar overdreven worden en hulporganisaties zouden propaganda bedrijven.
In de gebieden waar volgens de VN hongersnood heerst, heeft al-Shabaab het voor het zeggen. Begin deze maand zei de beweging dat hulporganisaties welkom zijn, maar nu zegt een woordvoerder dat hulporganisaties betrokken waren bij politieke activiteiten en dat ze geen toegang tot de gebieden krijgen.
De VN is van plan binnen een paar dagen een luchtbrug te openen naar Mogadishu.
Tsja, zo gaat dat daar.quote:
Ze zouden ook bij die waterbron kunnen gaan wonen. Hebben wij ook gedaan, dat noemen we een stad.quote:Op maandag 25 juli 2011 22:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kijk, als je niks wilt geven prima, doe ik ook niet. Maar kom niet zo aanzetten met van die blije smileys want dat slaat nergens op. Het komt over alsof je daadwerkelijk blij bent dat er mensen sterven namelijk. Als je het zo graag wilt vertellen kom dan op z'n minst met een goed verhaal of zeg het gewoon niet. Ik denk tevens niet dat ze lui zijn. Men loopt soms tientallen kilometers voor wat water, niet bepaald lui als je het mij vraagt.
Kom op. Dit is gewoon bullshit. Wat denk je dat het zijn?quote:Op maandag 25 juli 2011 23:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze hebben geen idee dat seks iets te maken heeft met kinderen krijgen.
Dat klopt, maar zonder een omliggende intensieve landbouw om die mensen te voedden, ben je nog nergens met je stad. En daar moet je weer complexe rioolstelsels en watervoorzieningen aanleggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ze zouden ook bij die waterbron kunnen gaan wonen. Hebben wij ook gedaan, dat noemen we een stad.
Die omliggende landbouw en riolering ed zijn hier ook niet uit de lucht komen vallen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat klopt, maar zonder een omliggende intensieve landbouw om die mensen te voedden, ben je nog nergens met je stad. En daar moet je weer complexe rioolstelsels en watervoorzieningen aanleggen.Dan zijn ze volgens mij meer geholpen met een waterput en een paar kWh aan zonnepanelen in elk dorp.
Mensen die daarvandaan hier naartoe komen schijnen dat wel te denken...quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die omliggende landbouw en riolering ed zijn hier ook niet uit de lucht komen vallen.
Inderdaad, daar hebben wij ~500 jaar over gedaan.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die omliggende landbouw en riolering ed zijn hier ook niet uit de lucht komen vallen.
Klopt. En dat we het bij hun vandaan hebben gestolen schijnen ze ook nogal vaak te denken.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:55 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Mensen die daarvandaan hier naartoe komen schijnen dat wel te denken...
Moet je nagaan hoe makkelijk het moet zijn om die informatie te delen. O nee wacht, het is veel beter om gewoon domweg geld te storten.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Inderdaad, daar hebben wij ~500 jaar over gedaan.
Ja maar ze weten niet dat je van neuken kinderen krijgt.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe makkelijk het moet zijn om die informatie te delen. O nee wacht, het is veel beter om gewoon domweg geld te storten.
Als je dat goed wilt doen, zal je dus rioleringsplannen moeten opstellen, en dat doe je met behulp van complexe software en computers, en vervolgens moet je die systemen ook nog vrij exact aanleggen en onderhouden. Dat is natuurlijk nogal een forse stap voor landen waar de grote meerderheid niet eens stroom heeft, of zijn eigen naam kan schrijven.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 08:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe makkelijk het moet zijn om die informatie te delen. O nee wacht, het is veel beter om gewoon domweg geld te storten.
Software en computers om een riolering aan te leggen? Nee dat heb je echt niet nodig....50 jaar geleden deden ze het zonder computers en toen waren er ook al grote steden...quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:04 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als je dat goed wilt doen, zal je dus rioleringsplannen moeten opstellen, en dat doe je met behulp van complexe software en computers, en vervolgens moet je die systemen ook nog vrij exact aanleggen en onderhouden. Dat is natuurlijk nogal een forse stap voor landen waar de grote meerderheid niet eens stroom heeft, of zijn eigen naam kan schrijven.
Volgens mij werden rioleringen hier aangelegd lang voordat er computers bestonden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:04 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als je dat goed wilt doen, zal je dus rioleringsplannen moeten opstellen, en dat doe je met behulp van complexe software en computers, en vervolgens moet je die systemen ook nog vrij exact aanleggen en onderhouden. Dat is natuurlijk nogal een forse stap voor landen waar de grote meerderheid niet eens stroom heeft, of zijn eigen naam kan schrijven.
Dat zijn diezelfde systemen die nu over lopen bij grote regenval.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:07 schreef breaky het volgende:
[..]
Software en computers om een riolering aan te leggen? Nee dat heb je echt niet nodig....50 jaar geleden deden ze het zonder computers en toen waren er ook al grote steden...
Heel leuk...maar prio numero uno is toch echt dat ze dat zelf eerst uit gaan dokteren.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zijn diezelfde systemen die nu over lopen bij grote regenval.Ik werk bij een landelijk toonaangevend ingenieursbureau als het gaat om rioleringen en gemalen, en daar komen geen pen en papier meer aan te pas kan ik je zeggen.
Dat gebrek aan kennis kan/wil ik nog best over heen stappen, maar als men voor een VN schip het havengeld verdubbelt, de landingsrechten van de vliegtuigen opjaagt, en vrachtwagens + diesel voor woekerprijzen aanbied, is voor mij de maat ook vol.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:09 schreef breaky het volgende:
Hoe je het wendt of keert....je blijft problemen hebben als de mensen zelf zich niet ontwikkelen of niet willen ontwikkelen. Dan kun je geld naar toe gooien maar het helpt geen zier.
De eerste rioleringen werden in Europa pre-industriële revolutie aangelegd, nog sterker, de Romeinen hadden het al, meer dan 2000 jaar geleden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zijn diezelfde systemen die nu over lopen bij grote regenval.Ik werk bij een landelijk toonaangevend ingenieursbureau als het gaat om rioleringen en gemalen, en daar komen geen pen en papier meer aan te pas kan ik je zeggen.
Nee hehe iedereen gebruikt AutoCAD voor ontwerptekeningen tegenwoordig, maar het is echt niet noodzakelijk hoor. Eeuwenlang is het met pen en papier gedaan en daar zijn zeer complexe bouwwerken en infrastructuren uit voortgekomen die prima werkten.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Conclusie: Gebrek aan kennis en corruptie zijn de grootste problemen voor veel landen rond de evenaar.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat gebrek aan kennis kan/wil ik nog best over heen stappen, maar als men voor een VN schip het havengeld verdubbelt, de landingsrechten van de vliegtuigen opjaagt, en vrachtwagens + diesel voor woekerprijzen aanbied, is voor mij de maat ook vol.
Hier in het ontwikkelde westen (NL iig) hebben we diezelfde problemen met dames-hygiëne producten en babydoekjes die ze in complete balen tegenkomen bij de rioolzuiveringen. Nog afgezien van de motorolie, het frituurvet, en de anti-conceptie pillen die en-masse het riool in gaan.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:18 schreef breaky het volgende:
[..]
Conclusie: Gebrek aan kennis en corruptie zijn de grootste problemen voor veel landen rond de evenaar.
Het gebrek aan kennis is trouwens niet iets wat je zomaar over heen stapt. Om het even te houden bij rioleringen:
Hier in Luang Prabang hebben we rioleringen maar als de lokale bevolking het ziet als dumpplek om hun vuil in te gooien, met als gevolg verstopte en overstromende rioleringen dan kun je vragen hoe men met die kennis omgaat. Daar komt nog bij dat ondehoud niet de grootste prioriteit heeft van de lokale regering.
Omdat jij het niet meer zonder computer kan wil niet zeggen dat het helemaal niet meer kan.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Maar na 2 of 3 kinderen gaan ze toch vanzelf het verband leggen? Ze zijn daar echt niet dom! Het lijkt me meer te zitten in het fenomeen kind= pensioen.quote:Op maandag 25 juli 2011 23:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt. Maar je moet niet vergeten dat een deel van de mensen in de armste gebieden (die nu zo lijden) niet eens weten waar kinderen vandaan komen. Ze hebben geen idee dat seks iets te maken heeft met kinderen krijgen. Daarom is het gewoon een must om ze die kennis te geven. Anders houdt het probleem nooit op.
Klopt, in het verleden kreeg men gewoon 10 kinderen en dan hoopte men dat er 2-3 volwassen zouden worden. Nu houden ze door het tegengaan van kindersterfte het dubbele aantal in leven. En dat levert dus problemen op omdat de regio die aantallen mensen helemaal niet kan voeden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:54 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar na 2 of 3 kinderen gaan ze toch vanzelf het verband leggen? Ze zijn daar echt niet dom! Het lijkt me meer te zitten in het fenomeen kind= pensioen.
Idd, de bouwers van de hedendaagse bouwwerken zouden zich moeten schamen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:15 schreef DrDarwin het volgende:
De eerste rioleringen werden in Europa pre-industriële revolutie aangelegd, nog sterker, de Romeinen hadden het al, meer dan 2000 jaar geleden.
Die Romeinen deden trouwens ook iets met de watervoorziening, tot diep in Afrika aan toe.
Diverse van die systemen werken nog steeds, tot op de dag van vandaag...
quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Omdat jij het niet meer zonder computer kan wil niet zeggen dat het helemaal niet meer kan.
Oh de rioleringssystemen van 2000 jaar geleden in Rome werkten niet?quote:
Niet als je er met ~100x zoveel inwoners als toen, nu ook gebruik van wilt maken nee. En probeer jij maar eens een MER + vergunningen rond te krijgen voor een compleet aquaduct, als je net zo gemakkelijk 1 persleiding ondergronds kan leggen met de moderne techniek.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh de rioleringssystemen van 2000 jaar geleden in Rome werkten niet?
De rioleringssystemen van 1800 in Londen werkte niet?
Zimbabwe was een goed voorbeeld, de graanschuur van midden Afrika, maar ook daar is het nu 1 grote puinzooi.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:17 schreef Klaudias het volgende:
Welke landen in Afrika zouden "success stories" genoemd kunnen worden? Botswana of zo?
Ik bedoel: landen waar het ooit heel slecht mee ging en waar het nu de goede kant op gaat.
Zuid-Afrika gaat snel die kant op. Zie bijvoorbeeld jeugd-ANC leider Julius Malema, de zwarte racist die kosten wat kost alle blanke boeren Zuid-Afrika uit wil flikkeren. En uiteraard heeft hij veel aanhang. Het is hun eigen schuld.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:21 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Zimbabwe was een goed voorbeeld, de graanschuur van midden Afrika, maar ook daar is het nu 1 grote puinzooi.
Waarom een redelijk succesverhaal? Redelijk inderdaad omdat je het dan vergelijkt met de misère in de omringende landen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:29 schreef Klaudias het volgende:
Maar Botswana schijnt toch een redelijk succesverhaal te zijn? Waar is dat door te verklaren eigenlijk?
Je geeft het antwoord zelf al. Ik bedoel het relatief.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef Gulo het volgende:
[..]
Waarom een redelijk succesverhaal? Redelijk inderdaad omdat je het dan vergelijkt met de misère in de omringende landen.
Het land heeft veel te danken aan de diamanten natuurlijk. Maar alsnog leeft 1/3 onder de armoedegrens toch?
Daar stoppen ze zo te lezen veel geld in het onderwijs, dat mede omdat de grootste inkomensbron van de overheid, de diamantmijnen, over 20 à 25 jaar vermoedelijk op zal gaan drogen. Verder geven ze vanuit de overheid gratis anti-hiv medicatie, en verder hebben ze een leger van 18.000 man volgens wikipedia, dit op een bevolking van 2 miljoen. Dat is een stuk goedkoper dan de enorme legers en bulten materieel die sommige buurlanden er op na houden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:29 schreef Klaudias het volgende:
Maar Botswana schijnt toch een redelijk succesverhaal te zijn? Waar is dat door te verklaren eigenlijk?
Landen waar het ten eerste veilig is. Zoals tanzania, is al jaren rustig. Waarom moet een land succesvol zijn, omdat het rijk is? of veilig? China noemen veel succesvol, terwijl het samen met india (ook een succes) meer armen heeft dan heel afrika bijelkaar.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:17 schreef Klaudias het volgende:
Welke landen in Afrika zouden "success stories" genoemd kunnen worden? Botswana of zo?
Ik bedoel: landen waar het ooit heel slecht mee ging en waar het nu de goede kant op gaat.
True....de mensheid is hardleersquote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier in het ontwikkelde westen (NL iig) hebben we diezelfde problemen met dames-hygiëne producten en babydoekjes die ze in complete balen tegenkomen bij de rioolzuiveringen. Nog afgezien van de motorolie, het frituurvet, en de anti-conceptie pillen die en-masse het riool in gaan.
Jammer...goede inbreng wordt altijd gewardeerd....quote:Op dinsdag 26 juli 2011 11:02 schreef mousy31 het volgende:
Ik ga dus niet meer reageren verder in dit topic, er zit iemand met zon dik bord voor zn kop dat t zonde van mn tijd en enrgie is om dingen uit te leggen omdat degene denkt dat ie dr verstand van heeft terwijl dat totaal niet is, dus. veel plezier verders met elkaar
Veiligheid en stabiliteit dragen uiteraard bij een beter welvaarts niveau. Dat en een gezonde investering in onderwijs (zoals eerder gezegd)quote:Op dinsdag 26 juli 2011 11:08 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Landen waar het ten eerste veilig is. Zoals tanzania, is al jaren rustig. Waarom moet een land succesvol zijn, omdat het rijk is? of veilig? China noemen veel succesvol, terwijl het samen met india (ook een succes) meer armen heeft dan heel afrika bijelkaar.
En wat zuid-afrika betreft, racisme komt daar van twee kanten. Van blank én zwart, onvolwassen zooitje daar niet mee bemoeien
Wel als je dan je kind aan tv kunt showen en daarmee geld ontvangtquote:Op donderdag 28 juli 2011 02:27 schreef Geranium_Opa het volgende:
Al armoede en choas sinds mensheugenis, en toch blijven ze zich voortplanten als konijen.
Als je in armoede leeft ga je toch niet voortplanten?
Ik voorzie ineens een nieuw format...ik bel John de Mol effe....quote:Op donderdag 28 juli 2011 05:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wel als je dan je kind aan tv kunt showen en daarmee geld ontvangt
Dan weet je zeker dat er iemand (waarschijnlijk) voor je zorgt wanneer je oud en bejaard bent.quote:Op donderdag 28 juli 2011 02:27 schreef Geranium_Opa het volgende:
Al armoede en choas sinds mensheugenis, en toch blijven ze zich voortplanten als konijen.
inderdaad, een land hoeft niet een ''succes te zijn'', als 70% zich een breedbeeld kan veroorloven. Veel afrikaanse landen zijn al jaren veilig, ook al zijn ze over het algemeen arm. We zijn hier gewoon gewend in luxe te leven, en zo niet, dan ontvangen we een riante uitkeringquote:Op dinsdag 26 juli 2011 11:52 schreef breaky het volgende:
[..]
Veiligheid en stabiliteit dragen uiteraard bij een beter welvaarts niveau. Dat en een gezonde investering in onderwijs (zoals eerder gezegd)
Laos hier is vrij stabiel en veilig...helaas lopen de investeringen in het onderwijs nog achter. Nu is men nog afhankelijk van goede prive scholen wil men beter onderwijs genieten (ook minder corruptie trouwens)
Voor Afrika is ten eerste stabiliteit en vrede nodig, daarna kan men verder werken.
En China.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 11:20 schreef kawotski het volgende:
Zoals gisteren in nieuwsuur geloof ik te zien was, men heeft daar genoeg voedsel alleen verkoopt men dat aan India..
uitzending:quote:Op zaterdag 30 juli 2011 11:20 schreef kawotski het volgende:
Zoals gisteren in nieuwsuur geloof ik te zien was, men heeft daar genoeg voedsel alleen verkoopt men dat aan India..
Westerse hulporganisaties zijn natuurlijk ongewild verantwoordelijk voor een groot deel van de huidige problemen. Als je kindersterfte met succes tegen gaat (de kindersterfte is hoog in Afrika, maar lang zo hoog niet meer als 50 jaar terug) moet je ook zorgen dat er minder kinderen geboren worden door geboorte beperking anders creëer je zoals nu blijkt andere problemen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 14:57 schreef Oud_student het volgende:
Ik ben een pessimist, dat zou je moeten beschermen tegen de ellende in de wereld, maar telkens wordt je pessimisme ingehaald door de werkelijkheid![]()
Wacht nog even met storten op 555 en lees eerst het stuk in de Frankfurter Allgemeine over 'bedrijfstak-zielig'
Geplaatst op: zaterdag 30 juli 2011
Door: Gerard Driehuis
Categorie: Politiek
Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung
Het is vreeslijk in de Hoorn van Afrika. Dat betwist de Frankfurter Allgemeine niet. Maar de hulporganisaties zijn volgens de krant niet de oplossing, maar eerder het probleem. Neem het belangrijkste vluchtelingenkamp van Kenia. Gebouwd door de VN, maar vervolgens op de markt gebracht door tientallen westerse hulporganisaties. Die moeten er allemaal zijn, zodat het thuisfront (de mensen die storten) zie hoe belangrijk ze zijn.
Zelf doen die hulporgnisaties vervolgens niet veel meer dan hun concessie verpachten aan plaatselijke mensen. Aangeduid als 'our local staff', maar feitelijk onderaannemers. Die het overigens ook niet altijd zelf doen.
Sommige activiteiten worden zeven keer doorverhuurd. Met zeven strijkstokken. En soms leiden die tientallen hulporganisaties naar een onderaannemer die het plaatselijke monopolie heeft.
En dan zijn er de oorlogsgebieden. Daar moet, als je als hulporganisatie wilt kunnen werken, een substantieel deel van de hulp naar de strijdenden partijen. Die zodoende al hun aandacht kunnen richten op de oorlog: het eten van de manschappen wordt betaald en bezorgd door wersterse weldoeners.
Weet je nog van het niet bestede geld van de tsunami? En van het verdwenen geld van Haïti?
Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung
Als dit waar is en ik denk van wel (want Frankfurter Algemeine) dan zijn deze hulporganisaties plus hun donateurs en vrijwilligers mede schuldig aan massamoord.
Waarom zou je als lokale machthebber die geen fuck om de lokale bevolking geeft de Westerlingen op je grond toestaan als er voor jou niets in zit?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:53 schreef kawotski het volgende:
Ze hebben 1 miljard nodig, daarvan is de helft al binnen. Hoe moeilijk is het om voor dat geld al een paar gaarkeukens te installeren inclusief luchtbrug naar Spa en een of andere graanschuur. Voor dat geld zou je zelfs persoonlijk je maaltijd op kunnen sturen met DHL ofzo.. Ik weet niet wat ze daar doen maar erg economisch of efficient zijn ze niet, wel veel goedgevulde verslaggevers on-site daar..
Daarom, voorlichting over en gratis anticonceptie in zulke landen. Genoeg vrouwen die wel willen, maar niet kunnen. (of mogen, nog erger..)quote:Op donderdag 28 juli 2011 02:27 schreef Geranium_Opa het volgende:
En die ene reden om het wel te doen heb je weggefotoosjopt?quote:
Komt van geenstijl. Was ook al benieuwd wat de reden voor was.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 18:49 schreef Hukkie het volgende:
[..]
En die ene reden om het wel te doen heb je weggefotoosjopt?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-om-niet-te-geven/quote:1. In Somalië sterven honderden mensen per dag. Zonder voldoende hulp loopt dat aantal snel op. Tienduizenden kinderen worden door gebrek aan goed en voldoende voedsel in hun psychische en fysieke ontwikkeling geremd. Zij dragen de erfenis van deze hongersnood voor altijd met zich mee. Aan al die goede redenen om niet te geven, kunnen de hongerenden niks doen.
Ik geef niks, want ik ben bang dat in bovenstaand lijstje teveel hout snijdende argumenten staan, die ik allemaal onderschrijf.quote:
Het recht van de slechtste eerder. Zo kun je nog wel meer gruwelijke misplaatste vergelijkingen trekken met de theorie van Darwin, maar feit is dat het inderdaad gemeen en inhumaan is om de slachtoffers van nare regimes in gebieden waar de zelfbeschikking niet hoog ligt (het democratisch gehalte en dus vermogen van mensen om zelf iets te veranderen aan hun omgeving is erg laag daar) te laten verrotten onder het mom van "och, vroeger gingen ze ook massaal dood".quote:Op donderdag 11 augustus 2011 19:27 schreef Timba48 het volgende:
je hoort die mensen niet te helpen, hoe gemeen en inhumaan het ook is. vroeger zijn er ook hele stammen uitgestorven omdat ze niet genoeg eten hadden. dat gebeurt nu nog steeds met dieren. we houden kunstmatig overbevolking en corruptie in stand, en zo zal de regering meer blijven uitgeven aan defensie en het volk geen blik waardig gunnen met het voldongen feit dat ze toch wel voedselhulp krijgen. sterk overleeft, zwak valt af. oftewel, het recht van de sterkste, is niks mis mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |