quote:zodra zich een hongersnood aftekent, verhogen de regeringen onmiddellijk de landingskosten voor vliegtuigen in de betroffen gebieden en het liggeld voor schepen met hulpgoederen. Ook de huurprijzen voor vrachtwagens, waarmee de hulpgoederen getransporteerd worden, stijgen onmiddellijk (uiteraard ook de brandstofprijzen). Bovendien moeten er hoge invoerrechten worden betaald. Iedereen wil nu nog maar één ding: geld verdienen!
Vertel, wat is jouw uitgebreide en gebalanceerde mening hierover?quote:Op donderdag 21 juli 2011 01:45 schreef Caland het volgende:
Helemaal gelezen op dit tijdstip, goed topic
Je zou daar op kunnen antwoorden:quote:Op donderdag 21 juli 2011 02:18 schreef Doler12 het volgende:
Ethiopië geeft maar 1% van hun bruto product uit aan defensie, dat is niksDat artikel laat overkomen dat Kenia en Ethiopie alleen maar geld uitgeeft aan wapens, wat natuurlijk onzin is. Maar misschien kan Saudi Arabië wel wat minder geld aan wapens uitgeven en dat geven aan de Horn van Afrika.
![]()
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)audi-Arabi%C3%AB.ece
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 02:54 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Je zou daar op kunnen antwoorden:
Tuurlijk, het moet ook altijd maar van andere landen afkomen...stel je voor zeg, je zal als land zelf wat moeten ondernemen... bijv. geboortebeperking instellen...
quote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.
Dus als je 2x zoveel geeft zit je goedquote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen.
Geen flauw idee, maar het is, denk ik, één van de weinige dingen die op lange termijn gaat helpen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
Ik weet het wel, gewoon alle hulp stopzetten en de natuur zijn gang laten gaan. Als je dan over een jaar of 10 eens een keer komt kijken zal er in ieder geval van overbevolking geen sprake meer zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ivoor-in-brand.dhtmlquote:Keniaanse president steekt 5 ton ivoor in brand
De president van Kenia, Mwai Kibaki, heeft vandaag hoogstpersoonlijk een stapel van bijna 5000 kilo ivoor in brand gestoken. De 335 olifantenslagtanden en meer dan 42.000 beeldjes van ivoor waren afkomstig uit Malawi, Tanzania en Zambia.
De lading werd in 2002 in Singapore onderschept en lag sindsdien in Kenia. Kibaki zei dat de verbranding een signaal is aan stropers en smokkelaars dat de landen in de regio niet toestaan dat de criminelen 'onze gemeenschappelijke toekomst vernietigen'.
Volgens functionarissen van de dierenbescherming wordt een monument opgericht op de plek van de brandstapel in het nationaal park Tsavo, waar zo'n 12.000 olifanten rondlopen. In Afrika leven meer dan 450.000 olifanten. Ze worden in hun bestaan bedreigd door stropers en illegale handel in jachttrofeeën. De groeiende bevolking in Afrikaanse landen zorgt er bovendien voor dat het leefgebied van de grote zoogdieren steeds kleiner wordt.
Maar de president van Kenia maakt zich liever druk om ivoor.quote:In Somalië, Kenia, Ethiopië en Soedan dreigen tot 12 miljoen mensen te verhongeren.
Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:22 schreef Dagonet het volgende:
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.
Dan gaan onze boeren piepen dat ze hun (door belastinggeld gesubsidieerde) overschotten niet meer voor bodemprijzen op de Afrikaanse markt kunnen dumpen. Voor de Afrikaanse boeren zelf zou het wel goed zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:30 schreef DrDarwin het volgende:
Hek erom heen, media niet meer toelaten, en de natuur zijn werk laten doen.
Die goedbedoelde 'hulp' werkt daar alleen maar demotiverend, en omdat ze er toch niets omhanden hebben terwijl ze op de hulp wachten maken ze er nog maar een stel uitvretertjes bij.
Jammer dan van die jankende lokalen, ze hebben een paar decennia gehad om de boel op orde te krijgen, is ze niet gelukt. Zolang zij blijven volharden in het luisteren naar leiders die niets anders doen dan verschillende groepen tegen elkaar op te zetten en zo maar weer is tigduizend man van andere stammen uit te moorden, zolang ze liever op een rietje bijten omdat ze niet weten hoe ze een boerderij moeten runnen en ze alle blanken die het wel wisten het land uit hebben gejaagd, zolang hebben ze geen recht van zeuren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:27 schreef waht het volgende:
Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.
Dat is lekker makkelijk. Zodra iemand kritiek heeft op de noodhulpmachine, dat wegzetten als schuldgevoel. zo zou je ook het wel geld geven kunnen benoemen natuurlijk. Beter is het om op argumenten te discussieren, ipv op de man te spelen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?
WILLEN helpen is het probleem ook niet. iedereen wil helpen. de vraag is juist of gewoon maar weer geld geven niet zinloos is, of zelfs een tegenovergesteld effect heeft; immers; als de regimes in afrikaanse landen profiteren van een hongersnood, zullen ze weinig behoefte voelen om hier structureel actie tegen te ondernemen. De vraag dringt zich dus op of wij met onze noodhulp niet juist de status quo in die landen in stand houden. het is heel nobel om NU 100 kinderen te redden, maar als dat een structurele oplossing, gedragen en gretrokken door het land zelf in de weg staat, heb je daarmee misschien wel 100.000 toekomstige doden op je geweten...quote:Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan.
Het gaat niet om het geld dat WEL goed terechtkomt, maar om het geld dat NIET goed terecht komt! dat geld verdwijnt namelijk in de zakken van het regime en zijn beschermelingen. Dat geld zorgt ervoor dat de volgende hongersnood niet voorkomen gaat worden. Dat geld zorgt ervoor dat er weer meer nieuwe wapens gekocht kunnen worden, om elkaar op de meest gruwelijke manier mee het hoekje om te helpen, met nog meer armoede en miserie vandien.quote:Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.
De vraag is dus OF het wel zin heeft, en of je niet een klein probleem oplost, en een groot probleem helpt voortbestaan.quote:Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Dit vooral.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?
Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan. Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.
Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:28 schreef Gia het volgende:
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.
In dat geval heb ik er best geld voor over.
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:28 schreef Gia het volgende:
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.
In dat geval heb ik er best geld voor over.
Er zal daar toch iets moeten veranderen. Als je dat berichtje over die olifanten leest (Kenia), zie je vermeld staan dat het leefgebied van de dieren steeds kleiner wordt, als gevolg van de bevolkingsgroei. Die groei moet hoe dan ook worden ingedamd, want het loopt de spuigaten uit. En trouwens: zo veel monden zijn simpelweg niet te voeden. Wat zich daar nu aan ellende afspeelt, is een soort 'natuurlijk proces', hoe wrang en respectloos dat ook mag klinken. Dat we er hier überhaupt van afweten, is te danken aan high-tech communicatiemiddelen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Ik denk niet dat je landen aan de noordkant van Afrika (zeg maar het Arabische deel) zo gemakkelijk kunt vergelijken met landen onder de Sahara. Overigens is de bevolking merendeels zelf in opstand gekomen tegen het dictatoriale regime in hun land.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.![]()
Je hebt gelijk, we hebben het hier veel slechter dan die afrikanen, onze waardeloze levensstandaard kan je echt niet opdringen aan die arme mensen daar!quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.
Volgens mij is er in Egypte en Lybië geen sprake van afzetten van de regering door het westen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef HyperViper het volgende:
Ja want dat werkt ook in Afghanistan en Egypte? Doe toch normaal. Niet iedereen zit te wachten op de schijndemocratie van een stel bankiersslaven. Vergeet Libië niet, waar de burgers bommen mogen eten van het westen, wat een redding.
Wij (het westen) hebben Mumbarak toch geplaatst?! Je hebt dus geen flikker verstand waarover je praat, want die puppet regeringen van het westen zijn steevast ranziger dan welk regime dan ook.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij is er in Egypte en Lybië geen sprake van afzetten van de regering door het westen.
Dus waarom je dit als voorbeeld stelt?
Opbouwende hulp? Ik snap best dat die mensen niet zitten te wachten op een paar economische huurmoordenaars die hun corporatieve belangen door de strotten van de bevolking proberen te duwen. Hulp? Droom verder. We hebben niks positiefs gedaan voor dat land, wat verwacht je?quote:Daarbij wil het westen in Afghanistan opbouwende hulp bieden maar worden ze danig tegen gewerkt door delen van de bevolking. Dus, tja, wat moet je dan?
Wat dat betreft ben ik ook tegen verdere hulp in Afghanistan. Als ze het niet willen, zoeken ze het maar lekker uit.
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er zal daar toch iets moeten veranderen. Als je dat berichtje over die olifanten leest (Kenia), zie je vermeld staan dat het leefgebied van de dieren steeds kleiner wordt, als gevolg van de bevolkingsgroei. Die groei moet hoe dan ook worden ingedamd, want het loopt de spuigaten uit. En trouwens: zo veel monden zijn simpelweg niet te voeden. Wat zich daar nu aan ellende afspeelt, is een soort 'natuurlijk proces', hoe wrang en respectloos dat ook mag klinken. Dat we er hier überhaupt van afweten, is te danken aan high-tech communicatiemiddelen.
Afrikanen met rust laten, blijkt totaal niet te werken. Mensen gaan met elkaar op de vuist op basis van religie (zie bijvoorbeeld Nigeria), of er komen stammenoorlogen zoals we met de Hutu's en Tutsi's hebben gezien in Rwanda.
Ik wil niet zeggen dat bezetting of onderdrukking de oplossing is, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar een land als Zimbabwe, dan is het daar nu een veel ergere puinzooi dan in de tijd dat de Engelsen daar de baas waren. Onder het huidige bewind van dictator Mugabe is de economie volledig ingestort, heerst torenhoge werkloosheid, hyperinflatie, lijden mensen honger en breken ziektes uit.
Nou Nou 1% van het BNP bij die landen het grootste deel van de financiele middelen noemen. Maar het is lekker makkelijk in de huidige hedonistische ikke ikke ikke cultuur om maar de populitische prietpraat van zo'n opinie stukje over te nemen, en daarmee je eigen niet sociale gedrage tov een grote groep mensen die op de verkeerde plaats geboren zijn maar te blijven goedpraten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?
Die bevolking kan er niks aan doen dat hun overheid het grootste deel van de financiele middelen spendeert aan wapens en vrijwel niks aan opbouw van het land of voedsel voor hun volk.
Jij denkt dat het helpt als we allemaal 100 euro overmaken op giro 555 t.b.v. de Hoorn van Afrika?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Nou Nou 1% van het BNP bij die landen het grootste deel van de financiele middelen noemen. Maar het is lekker makkelijk in de huidige hedonistische ikke ikke ikke cultuur om maar de populitische prietpraat van zo'n opinie stukje over te nemen, en daarmee je eigen niet sociale gedrage tov een grote groep mensen die op de verkeerde plaats geboren zijn maar te blijven goedpraten.
Nee dat denk ik zeker niet dat het dan goed komt, maar het is te goedkope retoriek en te simplistisch om alleen in het westen de lusten van de globalisering en welvaartsgroei te willen hebben en de problemen die hierdoor zijn ontstaan te bagitaliseren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij denkt dat het helpt als we allemaal 100 euro overmaken op giro 555 t.b.v. de Hoorn van Afrika?
Dan sterven al die mensen niet. Dan wordt het land opgebouwd en komt het allemaal goed.
Ik denk het niet.
Maar goed, ga vooral je gang.
Dit topic gaat niet over welvaartsproblemen in het westen, maar over hongersnood in Africa waar veel geld niet terecht komt bij de hongerige bevolking.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee dat denk ik zeker niet dat het dan goed komt, maar het is te goedkope retoriek en te simplistisch om alleen in het westen de lusten van de globalisering en welvaartsgroei te willen hebben en de problemen die hierdoor zijn ontstaan te bagitaliseren.
In Nigeria wordt veel olie opgepompt. Ik kan me echt niet indenken dat de Shell's van deze wereld zitten te wachten op een burgeroorlog tussen moslims en christenen. Ze hebben veel liever een stabiele situatie.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.
Kortom: vooral landbouw en ook nog eens onvoldoende om de alsmaar groeiende bevolking te voeden.quote:Rwanda is a country of few natural resources, and the economy is based mostly on subsistence agriculture by local farmers using simple tools. An estimated 90% of the working population farms, and agriculture comprised an estimated 42.1% of GDP in 2010. Since the mid 1980s, farm sizes and food production have been decreasing, due in part to the resettlement of displaced people. Despite Rwanda's fertile ecosystem, food production often does not keep pace with population growth, and food imports are required.
Crops grown in the country include coffee, tea, pyrethrum, bananas, beans, sorghum and potatoes. Coffee and tea are the major cash crops for export, with the high altitudes, steep slopes and volcanic soils providing favourable conditions. Reliance on agricultural exports makes Rwanda vulnerable to shifts in their prices.
Je moet een beetje realistisch zijn. Denk je werkelijk dat westerse troepen met armen worden ontvangen? Ja, wellicht door een deel van de bevolking, maar zeker niet iedereen. Bovendien heeft westerse interventie natuurlijk een beetje een nare bijsmaak voor de Afrikanen, gezien hun koloniale verleden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?
Die bevolking kan er niks aan doen dat hun overheid het grootste deel van de financiele middelen spendeert aan wapens en vrijwel niks aan opbouw van het land of voedsel voor hun volk.
Ik ben er in dit soort gevallen voorstander van om corrupte regimes af te zetten om de bevolking betere hulp te kunnen bieden.
Dat klopt, maar de Belgen hebben met hun manier van doen in dat land de haat tussen beide volkeren aangewakkerd. Ga nu niet alles uitleggen, maar geloof me, Belgie heeft flink wat bloed aan zijn handen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In Nigeria wordt veel olie opgepompt. Ik kan me echt niet indenken dat de Shell's van deze wereld zitten te wachten op een burgeroorlog tussen moslims en christenen. Ze hebben veel liever een stabiele situatie.
Als ik even wat lees over Rwanda, zie ik dat de strijd tussen Hutu's en Tutsi's al decennialang aan de gang is en dat de aan- of afwezigheid van België daar weinig aan verandert. Ook zijn er weinig delfstoffen aanwezig, getuige Wikipedia:
Het gaat puur over de verdeling van welvaart, en dus ook de verdeling van voedsel in deze geglobaliseerde wereld. Zoals ik al opmerkte we willen wel de lusten niet de lasten in het westen in deze geglobaliseerde wereld. In dat op zicht lijken we individueel ook bijna wel allemaal kleine bankiers privatising the profits, socializing the losses. Dat deze losses nu opeen mensenlevens zijn en er hier zo makkelijk geoordeeld wordt over de kosten van een mensenleven in afrika is natuurlijk te triest voor woorden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat niet over welvaartsproblemen in het westen, maar over hongersnood in Africa waar veel geld niet terecht komt bij de hongerige bevolking.
Wij geven dan ook geen hulp bij deze rampen. Wij geven geld.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:53 schreef What_what het volgende:
Verder ben ik het wel eens dat ontwikkelingshulp niet werkt, al vind ik dat wat anders dan acute hulp bij rampen zoals dit.
En dat smaakt nergens naar!quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wij geven dan ook geen hulp bij deze rampen. Wij geven geld.
Daar komt dan nog bij dat structurele hulp jarenlang afhankelijk werd gemaakt van irreële eisen als het promoten van abstinentie van seks ipv het gebruik van condooms .. het Bush-regime was daar bekend om, geen idee hoe het nu is.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die stammenoorlog tussen Hutu's en Tutsi's is juist gecreëerd door de voormalige koloniale overheerser... Veel rotzooi nu zijn het gevolg van de aanwezigheid van delfstoffen en Westerse bedrijven die groepen mensen tegen elkaar opzetten te einde zo goedkoop mogelijk aan die delfstoffen te komen.
....is de oorzaak.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
Yikes, jij krijgt nu alles en iedereen over je heen omdat je het weer wil gaan koloniseren. Maar het gaat zo goed sinds de daar zelf de macht in handen hebben!quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:22 schreef Dagonet het volgende:
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.
In 50 jaar tijd is de wereldbevolking meer dan verdubbeld, natuurlijk zijn er problemen en je moet niet de illusie hebben dat je die zomaar eventjes makkelijk kan oplossen. Helemaal niet als de machthebbers in de regio alleen op zelfverrijking uit zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |