Voor de mensen die nog willen doneren, vergeet even niet te kijken waar het geld van de Tsunami/Haiti gebleven is en de gezellige salarissen van altruistische directeuren te bekijken.quote:Hulporganisatie Oxfam Novib heeft geen goed woord over voor de wijze waarop rijke landen de voedselcrisis in de Hoorn van Afrika aanpakken. Volgens de Verenigde Naties is zeker een miljard dollar nodig om een humanitaire ramp te voorkomen, maar tot dusver houden veel westerse landen volgens Oxfam de hand op de knip: er zou nog zeker 800 miljoen dollar (564 miljoen euro) nodig zijn, meldde de organisatie woensdag.
Delen van Oost-Afrika (Ethiopië, Kenia en Somalië) kampen met de ergste droogte in tientallen jaren. Door mislukte oogsten, stervend vee en hoge voedselprijzen dreigt voor meer dan 10 miljoen mensen hongersnood, waarschuwde de VN.
Door zich terughoudend op te stellen, maken landen zich volgens Oxfam schuldig aan moedwillige verwaarlozing. Vooral Denemarken en Italië krijgen een flinke tik op de vingers, omdat ze nog niets hebben toegezegd. Nederland doneert 5 miljoen euro
Bij noodhulp is elke euro welkom, als je dan vanuit idealistische motieven (ga ik dan even vanuit maar lijkt me wel wenselijk) een dergelijke toko gaat leiden, zie ik niet in waarom je zoveel moet verdienen. Daarbij wordt het nog eens extra bezwaarlijk omdat ze tegelijkertijd een moreel beroep op de burger om vooral geld te doneren terwijl de meerderheid daarvan ver onder de salarisnorm van deze directeuren zit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:29 schreef fruityloop het volgende:
Sinds wanneer worden de salarissen van die directeuren betaalt uit de opbrengsten van 1 actie? Doen ze rest v/h jaar niks of zo?
Laten we ze even doorsturen naar Mugabe in Zimbabwe, mag die eerst even uitleggen waarom dat land niet meer de graanschuur van Afrika is die het ooit was, en ze niet meer kan helpen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:34 schreef Tware het volgende:
Als al die mensen nou bijvoorbeeld eens naar Zuid Sudan, een van de vruchtbaarste gebieden ter wereld, of zelfs daar al structureel gaan verbouwen, dan zijn dit soort problemen zo opgelost. Besteed daar die miljard dan aan in plaats van aan voedsel geven....Dan heb je die problemen komende jaren ook niet meer.
Nu doe je net of de hongersnoodramp in Afrika niet bestaat. Dat het verzonnen is om geld afhandig te makenquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:39 schreef Scorpie het volgende:
Het is goed om te zien dat het Nederlands volk door begint te krijgen dat dit soort criminele organisaties inspelen op het collectieve schuldgevoel om geld afhandig te maken.
De grote meerderheid van de donateurs is dan ook geen directeur van een organisatie van die omvang.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:37 schreef teknomist het volgende:
[..]
Bij noodhulp is elke euro welkom, als je dan vanuit idealistische motieven (ga ik dan even vanuit maar lijkt me wel wenselijk) een dergelijke toko gaat leiden, zie ik niet in waarom je zoveel moet verdienen. Daarbij wordt het nog eens extra bezwaarlijk omdat ze tegelijkertijd een moreel beroep op de burger om vooral geld te doneren terwijl de meerderheid daarvan ver onder de salarisnorm van deze directeuren zit.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat men het vergroot teneinde persoonlijk financieel gewin te realiseren. Laat ze anders eerst even die +- 200 miljoen van Haiti overboeken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nu doe je net of de hongersnoodramp in Afrika niet bestaat. Dat het verzonnen is om geld afhandig te maken
Omdat mensen het anders zien. Ze zien geld doneren niet als betalen voor een product of dienst. Wat het eigenlijk wel is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:41 schreef fruityloop het volgende:
Waarom dan zo'n persoon niet een goed salaris bieden?
Niets wat een dergelijke hoog salaris bekostigd door donaties rechtvaardigt. Die gasten verrijken zich ten koste van de donateurs (die zo naief zijn dat ik er weinig medelijden mee heb) en, en dat is erger, ten koste van de hulpbehoevenden waar het geld eigenlijk voor bestemd is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:29 schreef fruityloop het volgende:
Sinds wanneer worden de salarissen van die directeuren betaalt uit de opbrengsten van 1 actie? Doen ze rest v/h jaar niks of zo?
Dan geef jij niks, is je goed recht. Ik vind dat een bestuurder van zeg een rode kruis, met duizenden "personeelsleden" een fatsoenlijk en passend salaris verdient voor die werkzaamheden.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:46 schreef Gulo het volgende:
[..]
Niets wat een dergelijke hoog salaris bekostigd door donaties rechtvaardigt. Die gasten verrijken zich ten koste van de donateurs (die zo naief zijn dat ik er weinig medelijden mee heb) en, en dat is erger, ten koste van de hulpbehoevenden waar het geld eigenlijk voor bestemd is.
Hoe dan ook, van mij krijgen ze geen cent.
Het zijn ideële organisaties; je moet mensen motiveren voor het goede doel, niet voor een goed salaris. Anders gaan er andere belangen domineren binnen de organisatie.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:41 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De grote meerderheid van de donateurs is dan ook geen directeur van een organisatie van die omvang.Ik blijf het een beetje krom vinden, een goede directeur is zijn salaris van zeg 200k waard, in een bedrijf, en aan het hoofd van een goed doel. De processen en problemen zijn hetzelfde, en de werkzaamheden ook. Waarom dan zo'n persoon niet een goed salaris bieden?
Inderdaad, voor 1,5 ton zou jij je bed niet uitkomen zeker.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Zoveel verdienen ze helemaal niet...
Tuurlijk bestaat die hongersnood. Maar die komt puur omdat het gebied niet berekend is op die hoeveelheid mensen die er nu wonen. De oorzaak ligt dus in het niet doen aan geboortebeperking in combinatie met de verbetering van de medische wereld daar waardoor veel meer kinderen als vroeger volwassen worden. Als we nu weer ingrijpen zonder die oorzaken aan te pakken hebben we over 10-20 jaar weer een ramp, alleen is het er dan 1 die 3 miljard kost.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nu doe je net of de hongersnoodramp in Afrika niet bestaat. Dat het verzonnen is om geld afhandig te maken
Ik zou dit er nog aan willen toevoegen:quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:48 schreef Ryker het volgende:
1985 http://nl.wikipedia.org/wiki/Live_Aid
2005 http://nl.wikipedia.org/wiki/Live_8
De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben sinds 1988 in totaal 31 geldinzamelingsacties gehouden via giro 555. De actie voor de slachtoffers van de tsunami in 2005 leverde het meeste geld op, ruim 200 miljoen euro, gevolgd door een actie voor de vluchtelingen in Kosovo in 2000. Een overzicht.
1988: Afrika Nu, hongersnood in Afrika, opbrengst 23.474.000 euro.
1988: Help Sudan, oorlog, opbrengst 2.517.000 euro.
1988: Noodhulp Orkanen die over hele wereld plaatshadden, opbrengst 74.000 euro.
1988: Bangladesh, overstromingen, opbrengst 4.993.000 euro.1990: Ethiopië, oorlogsslachtoffers, opbrengst 8.276.000 euro.
1990: Iran, aardbeving, opbrengst 2.576.000 euro.
1990: Midden-Oosten, Golfcrisis, opbrengst 42.000 euro.
1991: Afrika, hongersnood, opbrengst 17.398.000 euro.
1991: Bangladesh, orkaan, opbrengst 6.570.000 euro.
1991: Midden-Oosten, Golfoorlog, opbrengst 365.000 euro.
1991: Irak, burgeroorlog, opbrengst 5.588.000 euro.
1992: Afrika, hongersnood, opbrengst 18.486.000 euro.
1993: Joegoslavië en Somalië, burgeroorlogen, opbrengst 9.494.000 euro.
1994: Rwanda, genocideslachtoffers, opbrengst 35.867.000 euro.
1994: India, aardbeving, opbrengst 1.844.000 euro.
1997: Oost-Europa, overstromingen, opbrengst 3.494.000 euro.
1998: Sudan, oorlog en honger, opbrengst 8.064.000 euro.
1999: Midden-Amerika, orkaan Mitch, opbrengst 37.220.000 euro.
1999: Bangladesh, overstromingen, opbrengst 950.000 euro.
2000: Kosovo, vluchtelingen, opbrengst 51.915.000 euro.
2000: Turkije, aardbeving, opbrengst 30.484.000 euro.
2000: Mozambique, overstromingen, opbrengst 10.868.000 euro.
2000: India, overstromingen, opbrengst 648.000 euro.
2001: India, aardbeving, opbrengst 9.515.000 euro.
2002: Afghanistan, oorlog, opbrengst 3.636.000 euro.
2003: Zuidelijk Afrika, hongersnood, opbrengst 12.635.000 euro.
2003: Irak, oorlog, opbrengst 705.000 euro.
2004: Darfur, oorlogsslachtoffers, opbrengst 11.975.000 euro.
2004: Iran, aardbeving, opbrengst 8.588.000 euro.
2004-2005: Azië, slachtoffers tsunami, opbrengst 208.326.155 euro.
2005: Pakistan, India en Afghanistan, aardbeving, opbrengst 40.000.000 euro.
enz enz...
Ik zie hier genoeg geld heel afrika te veranderen in een medium/small Dubai.
Maar alles wat gedaan wordt in op te kleine schaal.
Het is afschuwelijk wat daar gebeurd maar de mensen zijn er zo dom gehouden..
Ze hebben geen doelen... Als je een dak hebt hoef je geen huis te bouwen, waarom zou je een put graven als je een vrouw hebt die na 4 uurtjes lopen met een kan water aan komt zetten...
Kijk naar Nederland. Hoe verander je een junk, die niet wil, niet interresseerd is, geen doelen heeft, zich zelf en zijn omgeving niet onderhoud en verzorgt, een destructief leven lijd. enz enz...
En neem dan een continent vol met deze mensen, die kinderen op de wereld zetten als rijkdom voor hun oud dag, en zich niet beseffen dat die kinderen nooit oud zullen worden...
hopeloos...
En geld... nee.... Als er hier iemand met een zeecontainer stond en zei dat hij naar afrika ging volgende week. Dan zorgde ik wel dat die mijn portie aan water, rijst ed mee kon nemen..
Kijk maar naar "Patrick Lodiers terug in Haïti". rest my case...
quote:RIJSWIJK - Staatssecretaris Ben Knapen maakte maandag bekend welke ontwikkelingsorganisaties de komende vijf jaar subsidie krijgen. Een overzicht:
- IKV Pax Christi, Amnesty International afdeling Nederland, Europees Centrum voor Conflictpreventie, PressNow: in totaal 50.657.255 euro
- Spark, BiD network: in totaal 24.065.596 euro
- Oxfam Novib, 1procentclub, Butterfly works, Hirda: in totaal 421.265.160 euro
- Cordaid, Mensen met een Missie, IKV Pax Christi, Impunity watch, Wemos, Nederlandse Rode Kruis, Both Ends: in totaal 402.374.345 euro
- Simavi, Akvo, Amref, ICCO, RAIN, Waste: in totaal 51.247.463 euro
- Hivos, IUCN, Mama Cash, Press Now: in totaal 308.171.872 euro
- ZOA, CARE Nederland, Healthnet TPO, Save the Children Nederland: in totaal 71.467.577 euro
- WPF, Amref, Choice, Dance4Life, Rutgers Nisso Groep, Simavi: in totaal 50.681.531 euro
- ICCO, Edukans, PKN/ Kerk in Actie, Prisma, Share people, Yente foundation, ZZg: in totaal 382.538.991 euro
- IICD, Akvo, Cordaid, Edukans, ICCO: in totaal 46.288.717 euro
- Warchild, Connect Now, Child helpline international: 23.726.590 euro
- Woord en Daad, Red een Kind: in totaal 37.957.888 euro
- Plan NL, Child helpline international, Defence for children international/ECPAT Nederland, FreeVoice, International child development initiatives, Women Win: in totaal 58.725.985 euro
- Medisch comité NL-Vietnam, Transition in the East Alliance, Global initiative on psychiatry, WorldGranny: in totaal 9.126.529 euro
- IUCN, Wetlands international foundation, Both Ends: in totaal 44.796.302 euro
- Nederlands Rode Kruis, CARE Nederland, Cordaid, Red Cross/ Red Crescent Climate Center, Wetlands international: in totaal 40.227.115 euro
- Free Voice, Mensen met een missie, European Partnership for Democracy (EPD), European Journalism Center, World Press Photo: in totaal 21.816.220 euro
- Both Ends, Schone Kleren Kampagne, Vereniging Milieu Defensie, Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika, Onderzoek Multinationale Ondernemingen, Transnational Institute: in totaal 27.574.901 euro.
Dat vind ik ook. Ik vind ¤ 371.459 echter geen fatsoenlijk en passend salaris. Ik vind dat exorbitante zelfverrijking.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:48 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan geef jij niks, is je goed recht. Ik vind dat een bestuurder van zeg een rode kruis, met duizenden "personeelsleden" een fatsoenlijk en passend salaris verdient voor die werkzaamheden.
Ik denk dat we nog geen 10% van de ramp daar weten op dit moment. Dat uitvergroten is daarom maar heel betrekkelijk. Het ontbreken van spectaculaire beelden en de vakanties speelt daarin een grote rol.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat men het vergroot teneinde persoonlijk financieel gewin te realiseren. Laat ze anders eerst even die +- 200 miljoen van Haiti overboeken.
Vergeet niet dat de overheden daar genoeg geld hebben om alle monden te voeden, maar al het geld gaat op aan wapens. Laat men daar eerst iets aan doen. Maar nee, ontwikkelingsorganisaties willen alleen monden voeden zodat je inderdaad het probleem alleen in stand houdt en dus ook dezelfde organisaties.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaat die hongersnood. Maar die komt puur omdat het gebied niet berekend is op die hoeveelheid mensen die er nu wonen. De oorzaak ligt dus in het niet doen aan geboortebeperking in combinatie met de verbetering van de medische wereld daar waardoor veel meer kinderen als vroeger volwassen worden. Als we nu weer ingrijpen zonder die oorzaken aan te pakken hebben we over 10-20 jaar weer een ramp, alleen is het er dan 1 die 3 miljard kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |