De directeur zal je dankbaar zijn http://www.trouw.nl/tr/nl(...)g-naar-beneden.dhtmlquote:Op donderdag 21 juli 2011 17:37 schreef Ryker het volgende:
Heeft niemand een lijst of link naar een een lokale organisatie..
Waarvan ook duidelijk is wat ze met hun middelen doen.
Bij wijze van alternatief voor de mensen die 555 te massaal en on overzichtelijk vinden..
Ik heb mijn deel in iedergeval aan het rodekruis gegeven..
http://www.rodekruis.nl/h(...)%20van%20afrika.aspx
Nee, die overdaad aan kinderen krijg je uiteraard door te neuken zonder voorbehoedsmiddelen. En dat begonnen ze nou net te leren, het gebruik van voorbehoedsmiddelen, en dat was moeilijk zat in een continent waar men nog denkt dat het neuken van een maagd je kan genezen van Aids. Tot Bush en consorten dus het verstrekken van hulp koppelden aan het abstinentie-beleid .. of te wel, als je de kinderen op school het gebruik van condooms leert krijg je geen geld meer.quote:Op donderdag 21 juli 2011 16:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Even quoten voor het nageslacht: de overdaad aan kinderen die de Afrikanen krijgen is gedeeltelijk te danken aan het Bush-regime?
Zo inderdaad ja. Die enorme invloed die het Bush-beleid heeft gehad op zo'n miljard Afrikanen. Allemaal door hun hun condooms te ontzeggen. Terwijl het net zo goed ging en ze het net aan het leren waren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Nee, die overdaad aan kinderen krijg je uiteraard door te neuken zonder voorbehoedsmiddelen. En dat begonnen ze nou net te leren, het gebruik van voorbehoedsmiddelen, en dat was moeilijk zat in een continent waar men nog denkt dat het neuken van een maagd je kan genezen van Aids. Tot Bush en consorten dus het verstrekken van hulp koppelden aan het abstinentie-beleid .. of te wel, als je de kinderen op school het gebruik van condooms leert krijg je geen geld meer.
Kan je nagaan hoeveel minder kinderen er nu honger zouden hebben zonder dat achterlijke beleid.
Ze knallen elkaar toch gewoon kapot. Zie het verschil met nu nietquote:Op donderdag 21 juli 2011 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt door dat dit een genocide is, dat het door groepen daar gebruikt wordt zich te ontdoen van bepaalde bevolkingsgroepen? Slachtoffers zijn voornamelijk christenen uit het zuiden die opgeruimd worden door het islamistische noorden, door strategisch met voedselvooraden om te gaan.
En het geld dat ze in wapens steken moeten ze maar in voedsel steken.quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:09 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ze knallen elkaar toch gewoon kapot. Zie het verschil met nu niet
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zo inderdaad ja. Die enorme invloed die het Bush-beleid heeft gehad op zo'n miljard Afrikanen. Allemaal door hun hun condooms te ontzeggen. Terwijl het net zo goed ging en ze het net aan het leren waren.
Stoute Bush.
Het is wat simplistisch om te stellen dat condooms de overbevolking van Afrika op gaan lossen. Ik durf te stellen dat er binnen de kortste keren lokale religieuze/spirituele leiders hun eigen strijd tegen condooms gaan voeren. Zo gaan die dingen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:41 schreef moussie het volgende:
[..]
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..
Met wapens kan elke rebellengroepering aan voedsel komen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat hulporganisaties voedsel leveren aan strijdende rebellen in ruil voor 'veiligheid' of uit angst voor represailles.quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:09 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
En het geld dat ze in wapens steken moeten ze maar in voedsel steken.
Ik zeg dan ook nergens dat het de overbevolking 1 2 3 zou gaan oplossen, ik stel dat een beleid dat het verlenen van structurele (financiële) hulpverlening afhankelijk maakt van het al dan niet propageren van abstinentie op scholen beslist niet bijdraagt aan een oplossing.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:48 schreef waht het volgende:
[..]
Het is wat simplistisch om te stellen dat condooms de overbevolking van Afrika op gaan lossen. Ik durf te stellen dat er binnen de kortste keren lokale religieuze/spirituele leiders hun eigen strijd tegen condooms gaan voeren. Zo gaan die dingen.
Waarschijnlijk zijn andere factoren, naast het aanbod van condooms, van doorslaggevender belang. In Afrika zit het pensioen bijvoorbeeld nog steeds in hoeveel kinderen je krijgt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:12 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook nergens dat het de overbevolking 1 2 3 zou gaan oplossen, ik stel dat een beleid dat het verlenen van structurele (financiële) hulpverlening afhankelijk maakt van het al dan niet propageren van abstinentie op scholen beslist niet bijdraagt aan een oplossing.
En ja, tot bepaalde hoogte is het wishful thinking uiteraard, maar ik denk toch dat een of twee generaties die dankzij condooms minder kinderen krijgen en cq minder honger zullen hebben (en geen/minder SOA's oplopen) velen aan het denken zal zetten, en dat ze tzt de mening van de lokale religieuze/spirituele leider net zo naast zich neer zullen leggen als miljoenen katholieken al doen.
En alleen een idioot die niet inziet dat dat niet meer werkt. Maar ja, dan kan je wel als regering heel verantwoord het gebruik van condooms willen stimuleren, ietwat vriendelijker dan die strikte een-kind politiek, maar als je naast het gevecht tegen de eigen traditionele benadering van je volk ook nog eens te maken krijgt met buitenlandse Christen-fundi's die het verstrekken van hard nodige hulp afhankelijk maken van een compleet irreëel abstinentie-beleid .. dan wordt een verandering ten positieve vrijwel onmogelijkquote:Op donderdag 21 juli 2011 21:15 schreef waht het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn andere factoren, naast het aanbod van condooms, van doorslaggevender belang. In Afrika zit het pensioen bijvoorbeeld nog steeds in hoeveel kinderen je krijgt.
Dat zeg ik: stoute Bush met zijn anti-condoom-programma dat ervoor heeft gezorgd dat er nu kinderen met heel erg lege buikjes zijn van Afrika tot in Amerikaquote:Op donderdag 21 juli 2011 20:41 schreef moussie het volgende:
[..]
Hallo zeg, dat zijn de kinderen die nu honger hebben, als die er niet waren zouden hun ouders ook minder honger hebben. Was er potverdorie eindelijk langzaamaan iets aan het veranderen wat echt zoden aan de dijk zou zetten, minder kinderen, komen die christen-fundi's weer met hun abstinentie-verhaal roet in het eten gooien .. ooh wacht .. eten hebben ze amper ..
gut gut, even een inhaalslag maken door het herhalen van een dom stukje retoriek?quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat zeg ik: stoute Bush met zijn anti-condoom-programma dat ervoor heeft gezorgd dat er nu kinderen met heel erg lege buikjes zijn van Afrika tot in Amerika
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:07 schreef moussie het volgende:
[..]
gut gut, even een inhaalslag maken door het herhalen van een dom stukje retoriek?
Dat een positieve ontwikkeling, geboortecontrole, in de kiem gesmoord wordt door wat fundamentalistische gelovigen die geen boodschap hebben aan de realiteit, so what, het zijn 'onze' gelovigen .. ?
Kunnen ze mooi elkaar dus helpen, zonder ons.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:45 schreef What_what het volgende:
Mensen die geen idee hebben over Afrika en vanaf de camping maar wat roepen, he Gia?![]()
-Mensen die denken dat Afrika 1 generiek gebied is
-Mensen die denken dat het merendeel van de Afrikanen honger heeft
-Mensen die denken dat er alleen maar oorlog is
[..]
Ja, want Europa mag prima al het europees grondgebied verbruiken, maar Afrika niet, toch?
[..]
Het blijkt prima te werken. De meeste landen van Afrika kennen enorme economische groei, de wolkenkrabbers schieten de grond uit. Oh, enje herrinnert je wel dat er na de genocide in Rwanda nog een in het stabiele Europa was?
Mensen mensen, het gaat in Afrika gewoon best goed, levensstandaard is hoger dan ooit in de meeste landen. Prima, dan zit er een Somalie tussen (zonder regering), of Zimbabwe (idiote regering), maar Afrika is booming baby! GDP per capita van 7 Afrikaanse landen is hoger dan die van onze 4 armere EU landen.
Nee een enorme daling in de kindersterfte is hier schuldig.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[ afbeelding ]
Je ziet gewoon die invloed van de stoute Bush-regering in deze grafiek.
Gemene Bush.
Die High-Yield Grains lijken de grootste 'boosdoener' te zijn, even zere neus. Weet iemand wat dat exact is?quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[ afbeelding ]
Je ziet gewoon die invloed van de stoute Bush-regering in deze grafiek.
Gemene Bush.
Ik kan alleen spreken uit ervaring met Senegal (west afrika) en kan je vertellen dat er wel aandacht aan besteed wordt in het nieuws maar geld geven doen ze niet, ook de rijkere Senegalezen niet.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:51 schreef YuckFou het volgende:
Ik vraag me gelijk af of daar de tv ook overspoeld wordt met beelden van uitgemergelde kindertjes om zo de bevolking op te roepen om toch genereus aan hun buurlanden te geven?
Of moet vooral de blanke ex-koloniaal ervoor opdraaien en geeft de gemiddelde Afrikaan die het nu zo goed heeft z'n geld liever uit aan een nieuwe iPhone?
Bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:26 schreef Janena het volgende:
[..]maar er zijn ook positieve dingen te melden en die krijgen hier geen aandacht.
Grootschalige cultuurevenementen. kleine problemen die in de loop van de jaren toch minder zijn geworden (corruptie en afpersing word in Senegal op dit moment aangepakt, helaas nog niet op alle niveaus maar toch....in het dagelijks leven is het echt merkbaar).quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Borlaugquote:Op vrijdag 22 juli 2011 10:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die High-Yield Grains lijken de grootste 'boosdoener' te zijn, even zere neus. Weet iemand wat dat exact is?
Mwah, het ligt toch een beetje aan je referentiekader. Vergeleken met Nederland is elk Afrikaans land een puinhoop.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:52 schreef Janena het volgende:
[..]
Grootschalige cultuurevenementen. kleine problemen die in de loop van de jaren toch minder zijn geworden (corruptie en afpersing word in Senegal op dit moment aangepakt, helaas nog niet op alle niveaus maar toch....in het dagelijks leven is het echt merkbaar).
Mijn ervaring is dat 'de europeaan' denkt aan zand, plaggehutjes, corruptie, inheemse rituelen, hongersnood en kinderen met opgezette buiken wanneer ze afrika horen (eigenlijk alles wat de media hier laat zien). Als je er geweest bent denk je ook aan andere dingen.
Vergeleken met elke ander land is het gewoon veel slechter geregeld als in NL.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:28 schreef waht het volgende:
[..]
Mwah, het ligt toch een beetje aan je referentiekader. Vergeleken met Nederland is elk Afrikaans land een puinhoop.
Okay, dit is dus feitelijk de echte 'boosdoener'. Verbeterde gewassen en technieken die ervoor gezorgd hebben dat de voedselproductie toenam en stabieler werd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Borlaug
Kleinere, sterkere stengels waardoor ze niet omknakken, ziektebestendig en meer graan. Daardoor explodeerde de productie waarmee de bevolking navenant explodeerde. De bevolking van India is bijvoorbeeld bijna verdrievoudigd in de afgelopen 50 jaar.
quote:There have been numerous attempts to introduce the successful concepts from the Mexican and Indian projects into Africa.[12] These programs have generally been less successful. Reasons cited include widespread corruption, insecurity, a lack of infrastructure, and a general lack of will on the part of the governments. Yet environmental factors, such as the availability of water for irrigation, the high diversity in slope and soil types in one given area are also reasons why the Green Revolution is not so successful in Africa.[13]
Nee hoor, in de VS zijn de meeste zaken beter geregeld dan in NL.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vergeleken met elke ander land is het gewoon veel slechter geregeld als in NL.
Exactquote:Behalve dan voor de hardliners hier die de welvaartverdeling te sociaal vinden. Maar die mogen dan wel emigreren naar de VS.
Daar draait het inderdaad wel om. Als er niet genoeg mensen sterven groeit de bevolking. Een simpele waarheid die velen liever negeren terwijl aan de andere kant het aantal geboortes amper te beperken is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:04 schreef Dagonet het volgende:
Nou ja, moeten we er rouwig om zijn dat het in Afrika niet zo goed liep als in India? Dat zou dan ook geleid hebben tot een verdrievoudiging van de bevolking.
De tekst hierboven is het enige overtuigende stuk in de gehele tekst in een verder matig, slecht beargumenteerd artikel.quote:In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.
Per slot van rekening werken ze zelf immers ook niet voor niets. Want ook de hulporganisaties nemen een groot deel van het ingezamelde geld voor hun rekening. En uiteindelijk blijft er bijna niets over voor diegenen die het echt nodig hebben. Bovendien: al decennia lang ondersteunen Europese belastingbetalers levensmiddelenmagazijnen in potentiële Afrikaanse hongerregio´s. En als er een hongercrisis komt, dan zijn ze bijna allemaal leeg. Ook dat is al tientallen jaren lang zo. Per slot van rekening betalen wij graag toch nog een keer, of niet soms?
Zelfs dat is niet overtuigend dan moeten ze met concrete cijfers op de proppen komen als er echt maar 50% terecht komt zoals ze beweren, of een nog kleiner gedeelte zoals ze ook beweren, het is niets meer dan onderbuik geveolens en goedkope retoriek die daar gebruiktk wordt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:46 schreef Marlan het volgende:
[..]
De tekst hierboven is het enige overtuigende stuk in de gehele tekst in een verder matig, slecht beargumenteerd artikel.
Raar figuur .. ik zeg nergens dat Bush verantwoordelijk voor alle ellende in Afrika, ik zeg dat die er niets aan deed om het te verbeteren, in tegendeel, hij zat de verbetering tegen te houden.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!
Gemene Bush. Stout!
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 18:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Raar figuur .. ik zeg nergens dat Bush verantwoordelijk voor alle ellende in Afrika, ik zeg dat die er niets aan deed om het te verbeteren, in tegendeel, hij zat de verbetering tegen te houden.
Want tja, zolang er genoeg kinderen geboren worden, waarvan velen ziek, zolang is er behoefte aan hulp hé. En een continent dat om de haverklap van je hulp afhankelijk is kan je stukken makkelijker je eigen prijzen dicteren ..
De hongerlijdende gezinnen bestaan natuurlijk ook allemaal uit kapende piraten. En die piraten hebben waarschijnlijk lak aan de gewone burgers.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:51 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Hoe vervelend, eerst kaap je alles wat los&vast zit in de zee om je heen, vervolgens wil er geen schip meer aanleggen omdat het en te duur is en je nooit weet of je je schip er ooit weer weg krijgt,
[..]
Ze? Wie zijn ze?quote:het is wel hoe de schrijver het zegt, ze hebben zelf de tak afgezaagd waar ze op zitten.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 03:27 schreef StefanP het volgende:
Afrika
Laat het volk daar elkaar maar uitroeien. Meer kunnen ze niet. Als de laatste omvalt kunnen mensen die verder dan één dag vooruit kijken hun plaats innemen.
Zimbabwe en Zuid Afrika onder blank bewind: landen met een goede infrastructuur, een sterke economie, goed onderwijs en bedrijfsleven en industrieen die zich ondanks alle boycots met het westen kunnen meten.
Zimbabwe en Zuid Afrika onder zwart bewind: corruptie, nepotisme, moord, verkrachting e.d.; binnen afzienbare tijd zijn ze niet anders dan Rwanda en de rest van het zootje.
Maar geef ze vooral geld hoor, dat werkt namelijk zo goed. Tegen je hypocriete, post-koloniaal opgedrongen schuldcomplex; meer niet.
Ik zeg dat ze bikkelhard gechanteerd worden, dat zegt mi weinig over hun eigen capaciteitenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.
Sorry maar ik schat afrikanen misschien hoger in, misschien ben ik revolutionair en beschouw ik ze als mensen die na kunnen denken en hun eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Och, het is een racist.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Oh het is niet persoonlijk bedoelt hoor, jij bent een racist en samen met jou nog miljoenen anderen. Mensen die Afrika zien als een continent bevolkt door zwakzinnigen die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen en zich niet zelfstandig op kunnen stellen door een sterk intern beleid te voeren waarbij kernwaarden zoals onderwijs, infrastructuur en gezondheid hoog in het vaandel staan.
Sorry maar ik schat afrikanen misschien hoger in, misschien ben ik revolutionair en beschouw ik ze als mensen die na kunnen denken en hun eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen.
quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wat deed men in China? Verbieden meer dan 1 kind te krijgen. Waarom? Omdat ze anders gewoon verhongerde. Zo simpel is het...Die Afrikanen moeten maar eens leren discipline te krijgen en anders verhongeren ze maar.
Niemand zegt dat Bush en zijn ABC-politiek (Abstinence, Be faithful, Condomise, in die volgorde) verantwoordelijk is voor de ellende in heel Afrika. Het heeft het er alleen niet makkelijker op gemaakt voor de bestrijding van Aids en overbevolking.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk dat dit Bush beleid heel Afrika in de ellende heeft kunnen storten! Ze hebben alle Afrikaanse landen, leiders, lokale prefecturen zo kunnen beinvloeden dat ze ervoor gezorgd hebben dat geen man meer condooms heeft en die heeft al zijn vrouwen stande pede zwanger gemaakt met de huidige geboortegolf als resultaat!
Gemene Bush. Stout!
Gelukkig zijn het maar Afrikanen. Met hun mate van verbruik van natuurlijke grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen is dat de kortste klap naar een beter bevolkingsevenwicht op deze planeet.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef 16meter het volgende:
Laten we de overbevolking een handje helpen. Slim.
Ik geloof dat A: de Japanners en Noren niet iedere 5 jaar de 'ergste ramp aller tijden' claimen en dat B: noch de Japanners noch de Noren om geld zitten te zeiken. Volwassen mensen die hun eigen boontjes doppen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hmmm, het lijkt wel of het niet alleen de Afrikanen zijn. Waarom mogen alleen de Afrikanen dan verhongeren? Ik bedoel, niemand had een probleem om medelijden op te roepen toen er duizenden Japanners overleden door een natuurramp, wat een droogte ook is, of toen er 91 Noren afgeknald werden door menselijk handelen, wat een hongersnood ook kan zijn (Google op Oekraïne).
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: de Japanners en Noren niet iedere 5 jaar de 'ergste ramp aller tijden' claimen en dat B: noch de Japanners noch de Noren om geld zitten te zeiken. Volwassen mensen die hun eigen boontjes doppen.
Nee, dat handje op houden doen de mensen van de hulporganisaties die dik geld verdienen aan de ellende in ontwikkelingslanden en wellicht een extra breedbeeld-tv voor hun vakantiehuisje in Zuid-Frankrijk willen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.
Dat klopt. Wel is het natuurlijk zo dat ze wel enig aandeel hebben in hun eigen voortplanting. Overbevolking is een gigantisch probleem. Nu snap ik best de ecologische voetafdruk van de Afrikaan in het niet valt bij die van de Westerlingen, maar het eindeloos voortplanten daar versterkt de problemen natuurlijk wel zienderogen.quote:Het zijn volwassen mensen voor wie het eigen boontjes doppen niet is weggelegd of is afgenomen door slecht beleid in combinatie met natuurlijke omstandigheden. Op beide factoren hebben ze vrij weinig invloed. Het is niet alsof ze daar dezelfde mate van mondigheid hebben als hier.
Ga jij lekker zelf geld brengen. Ik geef geen stuiver aan de Oxfam Novib CEO's of de Somalische warlords.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik geloof dat A: niet de verhongerende mensen zelf die claim doen en B: ze al helemaal niet om geld zeiken. Vreten willen ze, hulp. Dat daar geld aan vastzit begrijpen ze, maar doe nou niet of die wandelende skeletten met breedbeeldtv's in hun achterhoofd het handje ophouden.
Het zijn volwassen mensen voor wie het eigen boontjes doppen niet is weggelegd of is afgenomen door slecht beleid in combinatie met natuurlijke omstandigheden. Op beide factoren hebben ze vrij weinig invloed. Het is niet alsof ze daar dezelfde mate van mondigheid hebben als hier.
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdragequote:Op zaterdag 23 juli 2011 18:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ga jij lekker zelf geld brengen. Ik geef geen stuiver aan de Oxfam Novib CEO's of de Somalische warlords.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdrage
Over warlords heb ik in dat perspectief wel een "leuk" verhaal. Met een groepje mensen hadden we een dorp in Burkina Faso voorzien van eerst voedselhulp en later wat meer structureel van een pomp. Allemaal haske leuk en effectief enzo, niks aan het handje.
Nou ja, tot er een jeep met zo'n vette mitrailleur het dorp binnenreed. Of de mensen even wilden betalen voor waterrechten. En de week erop weer. De week erop kwamen ze doorgesnoven en -gezopen weer naar het dorp en werd de pomp vernield voor de lol.
De week erop kwam een pief van de lokale politie naar het dorpje. Het was toch wat he? Sjonge, wat een schrik moest dat geweest zijn! Maar gelukkig kon dat allemaal bespaard worden door hem een klauw met dollars te geven. Dan zou hij zijn vriendjes...pardon...die bandieten beter kunnen controleren. Het kostte uiteindelijk net zoveel als die pomp zelf om die pomp daar te laten staan.
Moraal: soms gaat het scheef en daar kunnen de mensen waar het om gaat niks aan doen. De rest (=90% van de government officials in die landen) mag wat mij betreft ook een enkeltje Antarctica plus een nekschot.
Corruptie is een deel van het systeem in zo'n beetje heel Afrika. Zo lang ze dat niet willen veranderen is iedere (ontwikkelings)hulp nutteloos.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw. Op heel kleine schaal dus maar dan zie je wel effect van je bijdrage
Over warlords heb ik in dat perspectief wel een "leuk" verhaal. Met een groepje mensen hadden we een dorp in Burkina Faso voorzien van eerst voedselhulp en later wat meer structureel van een pomp. Allemaal haske leuk en effectief enzo, niks aan het handje.
Nou ja, tot er een jeep met zo'n vette mitrailleur het dorp binnenreed. Of de mensen even wilden betalen voor waterrechten. En de week erop weer. De week erop kwamen ze doorgesnoven en -gezopen weer naar het dorp en werd de pomp vernield voor de lol.
De week erop kwam een pief van de lokale politie naar het dorpje. Het was toch wat he? Sjonge, wat een schrik moest dat geweest zijn! Maar gelukkig kon dat allemaal bespaard worden door hem een klauw met dollars te geven. Dan zou hij zijn vriendjes...pardon...die bandieten beter kunnen controleren. Het kostte uiteindelijk net zoveel als die pomp zelf om die pomp daar te laten staan.
Moraal: soms gaat het scheef en daar kunnen de mensen waar het om gaat niks aan doen. De rest (=90% van de government officials in die landen) mag wat mij betreft ook een enkeltje Antarctica plus een nekschot.
Je bedoel dus te zeggen dat we beter inderdaad niets naar 555 over kunnen maken?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik breng het idd (bijna) zelf via mensen die ik vertrouw.
Dit is dus het grootste probleem. Iets opbouwen is haast onmogelijk. Ik denk dat langdurig militair ingrijpen de enige oplossing is. Normaal gesproken ben ik hier geen voorstander van, omdat er veel onschuldige slachtoffers vallen maar ik zie eigenlijk weinig andere werkbare alternatieven.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
Geen idee eigenlijk. Ik kies er dus voor om via kleinschalige persoonlijke initiatieven geld te geven soms, omdat ik dan weet bij welke mensen het terecht komt: gewone burgers die er iets mee willen doen en ja, die zijn er heel veel in Afrika maar die halen de tv niet want ze schuimbekken niet. Maar goed, dat is dus niet in geval van calamiteiten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 20:06 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je bedoel dus te zeggen dat we beter inderdaad niets naar 555 over kunnen maken?
Langdurig militair ingrijpen is eigenlijk nooit succesvol. Of noem jij eens een succesverhaal.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:06 schreef eight het volgende:
[..]
Dit is dus het grootste probleem. Iets opbouwen is haast onmogelijk. Ik denk dat langdurig militair ingrijpen de enige oplossing is. Normaal gesproken ben ik hier geen voorstander van, omdat er veel onschuldige slachtoffers vallen maar ik zie eigenlijk weinig andere werkbare alternatieven.
Die zijn er idd weinig. Maar de problemen in Afrika zijn wel een klasse apart. Jouw ervaring met de acties van warlords speelden 15 jaar geleden ook al. Ondanks internationale inspanningen is het er weinig beter op geworden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:47 schreef Mwanatabu het volgende:
Langdurig militair ingrijpen is eigenlijk nooit succesvol. Of noem jij eens een succesverhaal.
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wel triest dat je hier op afrika en de corruptie daar zit te kankeren. De grote overhead die 555 oid zou hebben is dan net zo goed een vorm van corruptie.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 20:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Corruptie is een deel van het systeem in zo'n beetje heel Afrika. Zo lang ze dat niet willen veranderen is iedere (ontwikkelings)hulp nutteloos.
Dat laat juist zien dat met een slecht bestuur de eigendoms rechten niet gerespecteerd worden. Dat we als westerse wereld wel in het bestuur van landen buiten afrika ingrijpen en afrika laten aanmodderen is dan de vraag. Waarbij het ook maar de vraag is of we in de landen waar we als westen wel ingrijpen wel de structurele omslag kunnen maken naar een goed bestuur.quote:Op zondag 24 juli 2011 09:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?
Dat is niet alleen met derde wereld hulp en noodhulp zo. De helft van ons belastinggeld is overhead voor de overheid zelf. En dan heb ik het nog niet over de onzin waar de andere helft aan besteed wordt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 21:46 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik kies er dus voor om via kleinschalige persoonlijke initiatieven geld te geven soms, omdat ik dan weet bij welke mensen het terecht komt: gewone burgers die er iets mee willen doen en ja, die zijn er heel veel in Afrika maar die halen de tv niet want ze schuimbekken niet. Maar goed, dat is dus niet in geval van calamiteiten.
Van 555 weet ik het eigenlijk niet. Geld uit de rest van de wereld werd getraceerd en bleek bij terroristen terecht te zijn gekomen.. Bij de actie voor Haïti is tot nu toe nog geen 2 procent van het geld daar aangekomen omdat de beloofde hulp gewoon op al die gironummertjes in de rijke landen geparkeerd blijft. En dat is dus ook geld van 555.
Als ik geld naar 555 zou overmaken zou het een beetje het afkopen van mijn geweten zijn in de wetenschap dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat het geen fuck uitmaakt die paar centen die ik kan missen. Wat dat betreft zit er niet alleen wat scheef met het imago van "De Afrikaan" ("Het zijn weer die negers, kunnen ze niet eens stoppen met kinderen maken want ze gaan toch dood?") maar ook aan onze kant van de lijn ("Wat gebeurt er met mijn geld?").
Niet aan die mensen in dat dorp. Die werken zich het schompus om in hun onderhoud te voorzien, hun kinderen naar school te kunnen sturen. Die zijn helemaal niet bezig met over de ruggen van een ander rijkdom te vergaren.quote:Op zondag 24 juli 2011 09:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dit laat toch alleen maar zien dat het aan de mensen zelf daar ligt dat het een zooi is?
Valt wel mee. Er is al jaren een omslag gaande om meer op lokaal niveau en op kleine schaal te investeren. Denk aan microkredieten, dat werkt als een tiet. Maar dan hebben we het opnieuw niet over noodhulp. Die is nog altijd zeer gevoelig voor misbruik door de grote schaal en de betrokkenheid van de regimes in de regio.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 22:12 schreef eight het volgende:
[..]
Die zijn er idd weinig. Maar de problemen in Afrika zijn wel een klasse apart. Jouw ervaring met de acties van warlords speelden 15 jaar geleden ook al. Ondanks internationale inspanningen is het er weinig beter op geworden.
Het grootste probleem is gewoon dat de warlords al jaren de hulpgoederen- en middelen afpakken waardoor er maar een klein deel bij de bevolking terecht komt. Hierdoor verdwijnt ook de animo om het land te hulp te schieten, ondanks de steeds meer toenemende vraag naar hulp.
Een groot deel van de wereldbevolking, is inmiddels gevoelloos worden voor de schrijnende beelden. Iedereen heeft in de gaten dat het gebed zonder einde is terwijl hulporganisaties maar blijven aanmodderen.
Nou daar verschillen de meningen ook nogal over. Massa's mensen hebben het hier alleen maar slechter door!quote:Op zondag 24 juli 2011 12:55 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Valt wel mee. Er is al jaren een omslag gaande om meer op lokaal niveau en op kleine schaal te investeren. Denk aan microkredieten, dat werkt als een tiet.
Kennelijk kunnen de rebellen voor zichzelf wel genoeg voedsel verzamelen zonder buitenlandse hulp. Voor wat dat waard is...quote:Op zondag 24 juli 2011 13:09 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)dselhulp-Somalie.htm
Rebellen blokkeren 'onislamitische' voedselhulp Somalië
Die mensen weten prima hoe ze voedsel moeten verbouwen. Het probleem is alleen dat ze veel extremere weeromstandigheden hebben daar zoals droogte. Daar kun je gewoon niks mee. Nog zuurder wordt het als je bedenkt dat die extreme weersomstandigheden buiten hun schuld vaker voor gaan komen door de broeikasgassen die voornamelijk de westerse landen uitstoten.quote:Op zondag 24 juli 2011 15:34 schreef mousy31 het volgende:
Ik lees dit alles met gemengde gevoelen aan de ene kant heeft de TS een punt aan de andere kant kan de gewone burger daar in Afrika dr weinig aan doen dat ze niks te eten hebben.
Volgens mij help je de mensen daar t best om ze te leren hoe ze op een goede manier zelf voedsel kunnen verbouwen er moeten pompen heen die grondwater kunnen oppompen zodat ze hun land kunnen beregenen.
Hebben ze. Nieuwe variëteiten zouden het misschien beter doen en zijn niet te betalen dus dat zou een goede optie zijn voor structurele hulp, net als:quote:Goede gezonde zaden
Geen idee of dat een reële agrarisch methode is maar waarom niet. Alleen helpt het niet tegen droogte.quote:en zorgen voor acrylgaas zodat de insecten niet bij het voedsel kunnen, er geen eitjes op kunnen leggen, waardoor hun larven het voedsel niet kunnen aantasten.
Educatie hoeft niet beperkt te worden tot de landbouw. Het probleem zit m vooral in slecht landelijk beleid (als er al een centrale regering is, zie Somalië) en regimes die eigenlijk helemaal geen goed opgeleide, want mondige, burgers willen.quote:Ik zelf geef al jaren niks meer aan die hulp acties omdat de mensen die t het hardst nodig hebben toch niet krijgen (kijk maar naar haiti ze zitten nog steeds in iets dat voor een tent moet doorgaan) de directeur van de hulp actie rijd liever in een nog grotere auto dan dat hij zn deel vrijwillig zou afstaan .
Ook ben ik van mening dat idd de mensen met de miljoenen het best kunnen gaan helpen het bedrag voor een grondwaterpomp en ander materiaal is voor hun maar een schijntje.
Je bereikt meer met educatie dan met voedsel, de oorzaak zou nl aangepakt moeten worden, zodat hongersnoden in de toekomst niet meer zullen voorkomen.
Daarom noem ik ook grondwaterpompen, mn vader gebruikt die ook voor zn tuinbouw en zn fruitbomen. En de opwarming van de aarde is normaal de aarde heeft een soort cyclus , dan is het warmer en dan weer een tijd kouder, dus zul je als mens daar op moeten inspelen, echt geef die mensen grondwaterpompen de pijpen daarvan kunnen vele meters diep en heus bij hun zit daar ook waterquote:Op zondag 24 juli 2011 17:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Die mensen weten prima hoe ze voedsel moeten verbouwen. Het probleem is alleen dat ze veel extremere weeromstandigheden hebben daar zoals droogte. Daar kun je gewoon niks mee. Nog zuurder wordt het als je bedenkt dat die extreme weersomstandigheden buiten hun schuld vaker voor gaan komen door de broeikasgassen die voornamelijk de westerse landen uitstoten.
Ja dat is het wel voor biologische tuinbouw/landbouw mn vader gebruikt het al jaren op zn land en heeft zo geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig die ten 1e nogal duur zijn en ten 2e het bodemleven aantasten waardoor je "dood"land krijgt en nogmaals ik noemde niet voor niets grondwaterpompen om hun land te beregenenquote:[..]
Hebben ze. Nieuwe variëteiten zouden het misschien beter doen en zijn niet te betalen dus dat zou een goede optie zijn voor structurele hulp, net als:
[..]
Geen idee of dat een reële agrarisch methode is maar waarom niet. Alleen helpt het niet tegen droogte.
Daarom word het tijd dat ze wat voor hun zelf gaan doen , met hulp van mensen die t op de goede manier doen en niet om er rijk van te worden.quote:[..]
Educatie hoeft niet beperkt te worden tot de landbouw. Het probleem zit m vooral in slecht landelijk beleid (als er al een centrale regering is, zie Somalië) en regimes die eigenlijk helemaal geen goed opgeleide, want mondige, burgers willen.
Duh als je beter gelezen had dan had je begrepen dat het als voorbeeld was bedoeldquote:Op zondag 24 juli 2011 20:03 schreef moussie het volgende:
Nou denk ik niet dat bloemkool telen een optie is op die grond en met die temperaturen, je zal het toch meer moeten hebben van de traditionele Afrikaanse groenten
leesvoer ..
http://www8.nationalacade(...).aspx?RecordID=11763
Respect, echt waar. We moeten degene helpen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. En al dat geswetz dat giro 555 direct op corupte rekeningen stort is een uit duim gezogen verhaal.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:20 schreef DRidder het volgende:
Ik heb gedoneerd. Onschuldige babies die doodgaan van de honger zijn per definitie onnacceptabel anno 2011.
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:50 schreef mousy31 het volgende:
Duh als je beter gelezen had dan had je begrepen dat het als voorbeeld was bedoeld
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.quote:Op maandag 25 juli 2011 00:17 schreef moussie het volgende:
[..]
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.
Wat dus ook voordelen heeft dat het product eerder klaar is.quote:Op maandag 25 juli 2011 00:17 schreef moussie het volgende:
[..]
En ik maak je erop attent dat het daar zo droog en heet is dat je weinig profijt zal hebben van een afdekking die de warmte nog eens extra vasthoudt.
Dat klopt en daarom zou acryldoek ook heel goed werken, hier dekken ze winters de prei ermee af en zo word het product beschermd. En het acryldoek heeft nog veel meer andere toepassingen.quote:Op maandag 25 juli 2011 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.
De weersverwachting in Somalië ..quote:Op maandag 25 juli 2011 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maak jou erop attent dat het vaak vriest in de woestijn 's nachts. Nou hebben we allemaal slim gedaan.
Ja leuk dat jij weet hoe het moet hier in vochtig Nederland, dat het daar net even anders werkt komt niet bij je op? Of ga je dezelfde fout maken als al die wijsneuzen die je voor zijn gegaan, je kennis van hier 1 op 1 toepassen daar en je dan verbaasd afvragen waarom het niet werkt?quote:Op maandag 25 juli 2011 11:49 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat dus ook voordelen heeft dat het product eerder klaar is.
t' Is mij wel duidelijk dat jij niks van land en tuinbouw afweet , ik ben er mee opgegroeid en weet bijna alles over biologische land en tuinbouw dus ff dimmen jij.
En maar zeiken over droogte: het gaat iedere dag regenen komende week!quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef moussie het volgende:
[..]
De weersverwachting in Somalië ..
http://freemeteo.com/default.asp?pid=23&gid=64536&la=11
Wat hier werkt werkt daar ook het spul word over de hele werld gebruikt je hebt er echt geen kaas van gegeten he en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!quote:Op maandag 25 juli 2011 16:05 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja leuk dat jij weet hoe het moet hier in vochtig Nederland, dat het daar net even anders werkt komt niet bij je op? Of ga je dezelfde fout maken als al die wijsneuzen die je voor zijn gegaan, je kennis van hier 1 op 1 toepassen daar en je dan verbaasd afvragen waarom het niet werkt?
Wie heeft jou moderator gemaakt?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:45 schreef mousy31 het volgende:
en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!
Say what? Ga jij je maar eerst verdiepen in het klimaat daar voor je het wiel opnieuw gaat uitvinden. Of dacht je nou echt dat jij de eerste bent die dit bedenkt?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:45 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat hier werkt werkt daar ook het spul word over de hele werld gebruikt je hebt er echt geen kaas van gegeten he en nu kappen met dat ge-emmer ga je eerst maar eens er wat in verdiepen ipv te gaan blaten over dingen waar je geen verstand van hebt!
De ellende met dat soort sporadische kleine buien in het 'derde' regenseizoen is dat het zo heet is dat het al verdampt is voor het de grond raaktquote:Op maandag 25 juli 2011 17:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En maar zeiken over droogte: het gaat iedere dag regenen komende week!
Tussen de 21 en 30 graden en bewolkt. Ik vind het wel meevallen met die hitte eigenlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:16 schreef moussie het volgende:
[..]
De ellende met dat soort sporadische kleine buien in het 'derde' regenseizoen is dat het zo heet is dat het al verdampt is voor het de grond raakt
Het probleem met dat soort denken is dat een land nooit "af" is. Er zullen altijd binnenlandse problemen spelen die dan als excuus kunnen dienen om niet aan anderen te geven.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:21 schreef Whipper het volgende:
Zeer mee eens.
Ik vind het nutteloos, al die euro's schenken aan goede doelen, en dan vooral aan de doelen die nergens over gaan. Ik vind het oprecht zeer sneu voor die mensen in Afrika dat zij lijden aan honger en veelal aan HIV. Het is nou eenmaal zo en ik vind het zonde om ons geld daar in te pompen, terwijl wij hier in Nederland maar weer moeten bezuinigen op onze zorg, politie, scholing. ONZE toekomst. Als er gevaar dreigt op straat red je toch ook eerst jezelf en dan pas anderen?
Heel triest misschien wat ik nu zeg, maar misschien is het maar beter ook als die mensen sterven hierdoor. Nogmaals, sneu voor die mensen, maar wij en een hoop andere landen besparen er een hoop geld mee. Laat dan lekker die olifanten en andere wezens die in Afrika wel overleven daar wonen. Worden ze ook niet meer gedood door stropers en hoeft er ook geen geld meer aan het WWF worden gedoneerd.
Maargoed, dat is dan mijn mening, iemand die nog nooit een cent aan een goed doel heeft geschonken.
Wat ik dan wel een goed doel vind zijn zaken als de kankerbestrijding en hartstichting etc. Daar hebben wij tenminste iets aan (al zal ik het maar niet hebben over de vele euro's die al die directeuren ermee verdienen).
Die 21 graden is wel 's nachts hé, dat realiseer je je? En dat dan na maanden hitte (de warmste periode van het jaar valt in die regio in de lente, februari tot april), zonder de verkoeling van het normale regenseizoen van april tot juni.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Tussen de 21 en 30 graden en bewolkt. Ik vind het wel meevallen met die hitte eigenlijk.
Waarom lijkt me duidelijk. Het zijn luie mensen. Tough luck als je daar geboren bent.quote:En opnieuw hongersnood: Waarom men niet voor Afrika zou moeten geven
Dat je er nog serieus op ingaat...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:45 schreef moussie het volgende:
[..]
Die 21 graden is wel 's nachts hé, dat realiseer je je? En dat dan na maanden hitte (de warmste periode van het jaar valt in die regio in de lente, februari tot april), zonder de verkoeling van het normale regenseizoen van april tot juni.
Ach ja, als iemand 'met verstand van zaken' al niet kan bedenken dat je in die korte periode dat het daar überhaupt regent en je meteen moet planten de grond niet moet gaan afdekken met fijnmazig gaas .. waardoor dus nog minder vocht de grond bereikt .. vraag ik me echt af of mensen überhaupt wel nadenken voor ze iets zeggen ..quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |