De volgorde zorgt wel voor enige spanning jaquote:Op donderdag 23 juni 2011 09:10 schreef borisz het volgende:
Vrijspraak op de punten 1, 4 en 5.
Nu 2 en 3 nog.
Natuurlijk, anders zou je in Nederland nooit meer kritiek mogen hebben op andere ideologieën.quote:
Nee, deels vrijspraak en deels niet-ontvankelijkheid van OM.quote:
Zo ja, dan zal Mullah Rabbae dat wel direct doen. Want hij zou doorprocederen en doorprocederen tot hij zijn zin krijgt het recht in zijn ogen zou zegevieren.quote:
Alleen door het OM en Wilders is dat mogelijk. De benadeelde partijen kunnen dat niet.quote:
wat is het verschil? (moi is leek)quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:20 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Nee, deels vrijspraak en deels niet-ontvankelijkheid van OM.
Was een korte samenvatting, voor het volledige vonnis verwijs ik naar http://www.rechtspraak.nl/quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:20 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Nee, deels vrijspraak en deels niet-ontvankelijkheid van OM.
Niet-ontvankelijk betekent niet vatbaar voor berechting. De rechter beslist over niet-ontvankelijkheid, bijvoorbeeld als een zaak te lang geduurd heeft of omdat de termijn waarbinnen beroep binnen had moeten zijn, is overschreven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:21 schreef Plasterk het volgende:
[..]
wat is het verschil? (moi is leek)
quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:23 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Was een korte samenvatting, voor het volledige vonnis verwijs ik naar http://www.rechtspraak.nl/
Mooi stukje van Wikipediaquote:Op donderdag 23 juni 2011 09:24 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Niet-ontvankelijk betekent niet vatbaar voor berechting. De rechter beslist over niet-ontvankelijkheid, bijvoorbeeld als een zaak te lang geduurd heeft of omdat de termijn waarbinnen beroep binnen had moeten zijn, is overschreven.
In het strafrecht kan het openbaar ministerie niet-ontvankelijk zijn als bijvoorbeeld de opsporing en vervolging niet fatsoenlijk zijn verlopen.
Wordt uiteraard op alle punten vrijgesproken.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:18 schreef Tamashii het volgende:
Ik kan het helaas niet volgen nu.ben wel benieuwd though.
Fair enoughquote:Op donderdag 23 juni 2011 09:26 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja weet je hoe vroeg het is? Ik ga dat niet zelf typen (ook al wist ik het wel trouwens)
Niet ontvankelijkheid betreft het recht om te vervolgen. Als je voor het feit al een boete hebt betaald bijvoorbeeld, dan mag het OM je niet meer vervolgen, en zal dat de uitspraak zijn als het OM dat toch doet.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:21 schreef Plasterk het volgende:
[..]
wat is het verschil? (moi is leek)
Wat zo goed als zeker betekent dat er geen hoger beroep zal worden aangespannen, aangezien niemand daar baat bij heeft.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:21 schreef borisz het volgende:
[..]
Alleen door het OM en Wilders is dat mogelijk. De benadeelde partijen kunnen dat niet.
Of zoals het op rechtspraak.nl staanquote:Op donderdag 23 juni 2011 09:24 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Niet-ontvankelijk betekent niet vatbaar voor berechting. De rechter beslist over niet-ontvankelijkheid, bijvoorbeeld als een zaak te lang geduurd heeft of omdat de termijn waarbinnen beroep binnen had moeten zijn, is overschreven.
In het strafrecht kan het openbaar ministerie niet-ontvankelijk zijn als bijvoorbeeld de opsporing en vervolging niet fatsoenlijk zijn verlopen.
quote:Het verschil met vrijspraak is dat de rechter zich bij ‘niet-ontvankelijk’ helemaal niet buigt over de vraag of een verdachte iets wel of niet heeft gedaan.
Hooguit de rechtbank kosten. Valt wel mee.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:35 schreef Mylene het volgende:
Wat kost dit proces de benadeelde partijen nu? Zij moeten toch de kosten van dit alles betalen?
Maar het is ook niet ondenkbaar dat het OM wederom aangespoord zal worden door het hof om dit wel te doen. Het opportuniteitsbeginsel had eigenlijk ook al niet tot vervolging moeten leiden.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat zo goed als zeker betekent dat er geen hoger beroep zal worden aangespannen, aangezien niemand daar baat bij heeft.
Hij is juist blij.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Wilders zal wel balen. Het is afgelopen met de grote calimeroshow van de dappere eenling tegen de grote boze linkse kerk in de persoon van de rechterlijke macht. Henk en Ingrid hebben de aandachtspanne die ongeveer tussen die van een goudvis en een beschaafde Nederlander in zit, dus die zijn het de volgende verkiezingen al lang weer vergeten.
Wat gaat Wilders nu verzinnen om aandacht te krijgen? Hij zou natuurlijk een wetsvoorstel kunnen indienen om de vrijheid van meningsuiting daadwerkelijk te vergroten zodat hij en anderen helemaal niet vervolgd zullen worden. Maar dat heeft hij in al 20 jaar geplakt aan het Haagse pluche niet gedaan dus dat zal hij nu ook wel niet doen.
Hoe is die procedure dan?quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar het is ook niet ondenkbaar dat het OM wederom aangespoord zal worden door het hof om dit wel te doen.
Onzin. Je hebt het opportuniteitsbeginsel en de artikel 12 procedure, die horen bij elkaar.quote:Het opportuniteitsbeginsel had eigenlijk ook al niet tot vervolging moeten leiden.
Nee, dat speelt hij.quote:
Dat is net zoiets als tegen een opstandige puber zeggen dat hij alles mag. Dan is de lol eraf.quote:Hij kan nu blijven doen wat hij doet en niemand kan nog tegen hem zeggen dat het niet mag.
Maar hoe moet hij nu dan de eenvoudigen van geest bewerken met de boodschap dat de grote boze linkse kerk via de rechterlijke macht hem wil pakken?quote:Hij heeft wat hij wil.
Ze komen vast wel weer met iets nieuws.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat speelt hij.
[..]
Dat is net zoiets als tegen een opstandige puber zeggen dat hij alles mag. Dan is de lol eraf.
[..]
Maar hoe moet hij nu dan de eenvoudigen van geest bewerken met de boodschap dat de grote boze linkse kerk via de rechterlijke macht hem wil pakken?
Onzin, Moszko heeft zelf nog niet zo lang geleden aangifte gedaan tegen Van Bommel en Wilders wilde een paar jaar geleden nog krakers vervolgd zien voor een meningsuiting. De grens is een beetje meer gepreciseerd maar niet verlegd, dus zullen er vervolgingen kunnen komen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:45 schreef HiZ het volgende:
Ik vind het trouwens ook in het algemeen wel goed dat het tot een vrijspraak is gekomen. Het zwaard van Damocles dat deze zaak was boven de vrijheid van meningsuiting is nu weg.
Nee, krakers wilde hij aangifte tegen doen vanwege het kraken. Kraken is niet het uiten van een mening.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin, Moszko heeft zelf nog niet zo lang geleden aangifte gedaan tegen Van Bommel en Wilders wilde een paar jaar geleden nog krakers vervolgd zien voor een meningsuiting. De grens is een beetje meer gepreciseerd maar niet verlegd, dus zullen er vervolgingen kunnen komen.
Als Wilders iets om de vrijheid van meningsuiting geeft, dient hij een wijzigingsvoorstel in, in de hoedanigheid van parlementarier en wetgever.
Geen ideequote:
Toch werd het OM tegen haar zin gedwongen tot vervolging over te gaan. Dat is wat de extra lading aan dit proces heeft gegeven.quote:Onzin. Je hebt het opportuniteitsbeginsel en de artikel 12 procedure, die horen bij elkaar.
Die gaan lopen janken zoals altijd bij links.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:54 schreef Specularium het volgende:
Nice.
Ben erg benieuwd naar de reacties van de aanklagers.
Er zijn geen benadeelde partijen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:21 schreef borisz het volgende:
[..]
Alleen door het OM en Wilders is dat mogelijk. De benadeelde partijen kunnen dat niet.
Gelul.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:52 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Nee, krakers wilde hij aangifte tegen doen vanwege het kraken.
Dus je bazelt maar wat?quote:
Dat is inderdaad de strekking van elke positieve beslissing op een artikel 12 verzoek.quote:Toch werd het OM tegen haar zin gedwongen tot vervolging over te gaan.
Nee, er zijn talloze processen gevoerd na een artikel 12 procedure, die hebben niet een extra lading.quote:Dat is wat de extra lading aan dit proces heeft gegeven.
Die lading is er natuurlijk in de eerste plaats door de verdediging aan gegeven, die ook had kunnen kiezen bij de feiten te blijven en op die manier vrijspraak af te dwingen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:55 schreef Schanulleke het volgende:
Dat is wat de extra lading aan dit proces heeft gegeven.
quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:11 schreef Mishu het volgende:
Natuurlijk zou hij worden vrijgesproken. Ik was allang blij dat hij een jaar lang tijd kwijt is geweest aan een irritante rechtszaak. Dat was voor mij al genoeg
Oh, ik moet even gemist hebben dat Wilders niet de verdachte maar een van de rechters was.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin, Moszko heeft zelf nog niet zo lang geleden aangifte gedaan tegen Van Bommel en Wilders wilde een paar jaar geleden nog krakers vervolgd zien voor een meningsuiting. De grens is een beetje meer gepreciseerd maar niet verlegd, dus zullen er vervolgingen kunnen komen.
Als Wilders iets om de vrijheid van meningsuiting geeft, dient hij een wijzigingsvoorstel in, in de hoedanigheid van parlementarier en wetgever.
Je hebt kennelijk ook gemist dat rechters de wet niet maken maar dat de wetgever dat doet, daarvan hebben we er een stuk of 170, en Wilders is daar al een hele tijd eentje van.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh, ik moet even gemist hebben dat Wilders niet de verdachte maar een van de rechters was.
quote:Feit 2 en 3, uitlating 1, 5 en 6
1. 'De grenzen gaan nog diezelfde dag dicht voor alle niet-westerse allochtonen'.
5. 'Iedereen past zich aan onze dominante cultuur aan. Wie dat niet doet, is hier over twintig jaar niet meer. Die wordt het land uitgezet.'
6. 'We hebben een gigantisch probleem met moslims, het loopt aan alle kanten de spuigaten uit, en we komen met oplossingen waarmee je een muis nog niet het hok in krijgt.'
Deze uitlatingen zien op mensen. Bezien in samenhang met de rest van het artikel wordt duidelijk dat, ook als dat uit de uitlating zelf niet onmiddellijk blijkt, met 'niet-westerse allochtonen' en 'iedereen' moslims worden bedoeld. Het bestanddeel 'tegen respectievelijk van mensen' acht de rechtbank dan ook bewezen.
(..)
Aanzetten tot discriminatie van moslims?
Deze uitlatingen hebben op zichzelf een discriminatoir karakter. Het voorstel van verdachte is om een onderscheid te maken tussen moslims en niet-moslims met betrekking tot immigratie en verblijfsrechten. In het artikel, zoals hierboven weergegeven, doet verdachte verschillende politieke voorstellen. Uitlating 5 is een voorstel om moslims die zich niet aanpassen het land uit te zetten. Verdachte stelt verder voor om iedere niet-westerse allochtoon een assimilatiecontract te laten tekenen.
Deze uitlatingen zijn politieke voorstellen in het kader van het publieke debat, dan wel kritiek op regeringsbeleid of op plannen van anderen in het politiek bestuurlijke speelveld.
Zoals hierboven onder 4.3.1., onder 'Samenhang en context', is weergegeven heeft een politicus, zoals verdachte, in beginsel zeer veel ruimte om zijn standpunt voor het voetlicht te brengen. De uitlatingen van verdachte moeten worden gezien als voorstellen die hij hoopt te verwezenlijken nadat hij op democratische wijze aan de macht is gekomen. Vanuit het perspectief van verdachte zijn deze uitingen noodzakelijk in een democratische samenleving. Hij stelt hiermee naar zijn mening maatschappelijke problemen aan de kaak.
quote:Feit 2 en 3, uitlating 2
'De demografische samenstelling van de bevolking is het grootste probleem van Nederland. Ik heb het over wat er naar Nederland komt en wat zich hier voortplant. Als je naar de cijfers kijkt en de ontwikkeling daarin... Moslims zullen van de grote steden naar het platteland trekken. We moeten de tsunami van de islamisering stoppen. Die raakt ons in ons hart, in onze identiteit, in onze cultuur. Als we ons niet verweren, zullen alle andere punten uit mijn programma voor niks blijken te zijn.'
In deze passage wijst verdachte erop dat de islam groeit en dat daartegen moet worden opgetreden. De uitlating gaat daarnaast onmiskenbaar over moslims.
De rechtbank acht het bestanddeel 'tegen respectievelijk van mensen' dan ook bewezen.
Aanzetten tot haat tegen moslims?
Vanwege de bewoordingen kunnen moslims (en anderen) aan deze uitlating aanstoot nemen. Met name de woorden 'Ik heb het over wat er naar Nederland komt en wat zich hier voortplant.' kunnen zonder meer als grof en denigrerend worden bestempeld.
De rechtbank is echter van oordeel dat deze uitlating geen opruiend karakter heeft en daarmee dan ook niet aanzet tot haat.
Het is opvallend dat de rechter toch meerdere keren oordeelt dat Wilders het niet alleen over de Islam als religie heeft, maar zich ook tegen moslims als mensen richt.quote:Feit 2 en 3, uitlating 14
'Ik heb goede bedoelingen. We laten iets gebeuren waardoor dit een totaal andere samenleving wordt. Ik weet ook wel dat er over een paar decennia nog geen islamitische meerderheid is. Maar het groeit wel. Met agressieve elementen, imperialisme. Loop over straat en zie waar het toe leidt. Je voelt dat je niet meer in je eigen land leeft. Er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen. Er zijn straks meer moskeeën dan kerken!'
Deze uitlating doet verdachte aan het eind van het interview nadat de interviewer hem heeft gevraagd of hij de onvrede onder de bevolking aanwakkert. In de passage die aan deze uitlating voorafgaat, zegt verdachte dat hij mensen erop wil wijzen dat de islam het grootste gevaar is dat ons bedreigt. In deze passage legt hij uit wat er volgens hem gebeurt als de islam groeit en er niet tegen wordt opgetreden. Hij noemt niet met zoveel woorden de moslims, maar de uitlating bevat wel aanwijzingen dat hij het over mensen heeft. Hij spreekt immers over een islamitische meerderheid en agressieve elementen. Ook de passage: "loop over straat en zie waar het toe leidt", wekt in ieder geval de suggestie dat het over moslims gaat.
De rechtbank acht het bestanddeel 'tegen respectievelijk van mensen' dan ook bewezen.
Aanzetten tot haat tegen moslims?
Verdachte wekt met deze uitlating, in het bijzonder met de woorden 'Loop over straat en zie waar het toe leidt. Je voelt dat je niet meer in je eigen land leeft.', de indruk dat de toename van het aantal moslims in Nederland negatieve gevolgen heeft voor de samenleving. Vervolgens zegt hij: 'Er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen.' Mede door de scherpe bewoordingen heeft deze aansporing voor mensen om zich te verdedigen een opruiend karakter. De samenhang met de rest van het interview ontneemt niet het opruiende karakter aan deze scherpe bewoordingen.
Verdachte begeeft zich door zich op deze wijze uit te laten op de grens van het strafrechtelijk toelaatbare. In het interview zegt verdachte echter ook niets tegen de moslims, maar iets tegen de islam te hebben. De rechtbank is van oordeel dat de uitlating, bezien in samenhang met de rest van het interview, niet aanzet tot de extreme emotie van diepe afkeer en vijandigheid: haat.
De uitlating zet dan ook niet aan tot haat in de zin van artikel 137d Sr.
Serieusquote:Op donderdag 23 juni 2011 10:31 schreef Monidique het volgende:
"Er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen. Er zijn straks meer moskeeën dan kerken!" Toch wat Milosevic-esque. Maar niets nieuws onder de zon wat dat betreft.
Milosevic-esque.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:38 schreef Tem het volgende:
"Dit eetpartijtje leek me niet langer nog leuk."
Misschien bot, maar het moet kunnen vind ik, vooral als je dit vergelijkt met andere uitspraken die zijn gedaan in het verleden vanuit andere of tegen of andere ideologieën zijn gedaan:quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:31 schreef Monidique het volgende:
"Er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen. Er zijn straks meer moskeeën dan kerken!" Toch wat Milosevic-esque. Maar niets nieuws onder de zon wat dat betreft.
Je had dat ook als Freudiaanse verspreking kunnen opvatten die aan Wilders uitspraken gericht tegen het geloof extra gewicht toekennen, in plaats van dat die omgekeerd hieraan gewicht ontnemen. Dat heeft de rechter niet gedaan, wat mij betreft ook terecht gezien de onschuldpresumptie, maar ik denk dus wel dat Wilders zich in feite best wel eens tot over de grens van het toelaatbare zou kunnen hebben begeven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:31 schreef Monidique het volgende:
De uitspraken die jij daar citeert bevatten geen opruiend element. Die van Wilders wel ('we moeten ons verdedigen'), en dat is het kwalijke.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Misschien bot, maar het moet kunnen vind ik, vooral als je dit vergelijkt met andere uitspraken die zijn gedaan in het verleden vanuit andere of tegen of andere ideologieën zijn gedaan:
Voorbeeld tegen het Communisme:
• "Het communisme is een van de weinige zware ziektes die niet eerst op dieren is uitgetest." - James Coluche, Franse komiek en acteur
• "Communisme betekent barbarisme." - James Russell Lowell, Amerikaans dichter
• "De hoogst denkbare graad van gelijkheid, het communisme, is, daar het de onderdrukking van alle natuurlijke neigingen vooropstelt, de hoogst denkbare graad van slavernij." - Treitschke
Tegen het kapitalisme:
"Mannen gaan gebukt onder drie bergen van uitbuiting: imperialisme, militarisme en kapitalisme, maar vrouwen onder vier, omdat zij ook nog uitgebuit worden door de mannen." - Mao Tse Toeng, ook nog gebruikt door (gewaardeerde) politici in Nederland.
Tegen het Katholisme, tegen de kerk, tegen de Islam. Enzovoorts, enzovoorts. Mijn punt is: mensen moet kritiek kunnen leveren tegen andere ideologieën en deze kunnen afkeuren op basis van de merites, ook als dit kwetsend is voor die andere groep (what's in the Eye of the beholder). En dit is per definitie fel of bot en negatief, want anders is het geen kritiek of afkeuring.
Goh, ik dacht dat we het over een uitspraak in een rechtzaak hadden. Waarin het niet zo heel erg terzake doet dat de verdachte een wetsvoorstel kan indienen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt kennelijk ook gemist dat rechters de wet niet maken maar dat de wetgever dat doet, daarvan hebben we er een stuk of 170, en Wilders is daar al een hele tijd eentje van.
En dat van een man die zichzelf heeft uitgeschreven van de rooms-katholieke kerk.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:31 schreef Monidique het volgende:
Ik vind ook dat hij dat moet kunnen zeggen, maar denk wel dat dergelijke uitspraken met de huidige wetgeving strafbaar zijn. Dat de Amsterdamse rechtbank zich door een paar flinke bochten heeft moeten wringen om tot vrijspraak te komen door te beweren dat de uitspraken in het licht van het maatschappelijke debat toelaatbaar zijn, doet daar niets aan af. Het maatschappelijke debat over de islam - en dus ook de toon daarvan - wordt al jaren bepaald door Wilders. Hij is dat debat.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:56 schreef Monidique het volgende:
O, ik vind dat Geert Wilders absoluut moet mogen zeggen dat moslims wezenlijk onbetrouwbare cultuurvijanden zijn waartegen we ons moeten verdedigen en wier rechten afgenomen moeten worden, met misschien als uiteindelijke doel deportatie. Dat mag. Ik vind alleen niet dat we onze kop in het zand moeten steken, we moeten niet naďef zijn en dit als een mening onder de vele moeten zien, wat het óók is, maar we moeten ook erkennen dat het sentimenten zijn en retoriek is die zonder moeite past bij 's werelds meest gehate dictators en volkerenmoordenaars. Gewoon een zijdelingse opmerking.
De rechters hebben zeer waarschijnlijk een afweging gemaakt: de wet volgen en Wilders veroordelen en vervolgens publiekelijk gekapitteld worden, of hem het gras voor de voeten wegmaaien door hem vrij te spreken.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:07 schreef Monidique het volgende:
Ik vind dat een belachelijk argument, "maatschappelijk debat". Wat, 'moslims/joden/negers/homo's zijn enge mensen en moeten gestopt worden' is helemaal oké als minstens twee personen erover aan het discussiëren zijn, maar 'moslims/joden/negers/homo's zijn enge mensen en moeten gestopt worden' is helemaal niet oké als ik het instuur naar De Metro of verkondig op de hoek van de straat? Waanzin.
Marcel van Dam (PvdA):quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:04 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vind ook dat hij dat moet kunnen zeggen, maar denk wel dat dergelijke uitspraken met de huidige wetgeving strafbaar zijn. Dat de Amsterdamse rechtbank zich door een paar flinke bochten heeft moeten wringen om tot vrijspraak te komen door te beweren dat de uitspraken in het licht van het maatschappelijke debat toelaatbaar zijn, doet daar niets aan af. Het maatschappelijke debat over de islam - en dus ook de toon daarvan - wordt al jaren bepaald door Wilders. Hij is dat debat.
Je citeert verkeerd, dat heeft Van Dam, uiteraard, niet gezegd: http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=9763quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:14 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Marcel van Dam (PvdA):
"Daar komt nog bij, dat racisme juist inherent is aan het socialisme, ondermeer omdat socialisten hun tegenstanders — die de verwezenlijking van de socialistische utopie in de weg staan — altijd als minderwaardige mensen zullen verachten."
Van Rossem is geen politicus. En het eerste citaat betreft de uiteenzetting van een theoretische werkelijkheid, die blijkbaar nooit is gedaan.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:14 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Marcel van Dam (PvdA):
"Daar komt nog bij, dat racisme juist inherent is aan het socialisme, ondermeer omdat socialisten hun tegenstanders — die de verwezenlijking van de socialistische utopie in de weg staan — altijd als minderwaardige mensen zullen verachten."
Marcel van Dam (PvdA) aan Pim Fortuyn: "u bent een minderwaardig mens"
Socialist en historicus Maarten van Rossem (PvdA) onlangs nog publiekelijk het PVV electoraat mee classificeerde:
"… die deugt niet / is niet op de hoogte / heeft geen gezond verstand / leest geen krant / is niet toerekeningsvatbaar / niet goed bij zijn hoofd / leeft in een paranoďde waanwereld / is een halve gare / is achterlijk / weet absoluut niet precies wat er aan de hand is / is een virus […] net als de Mexicaanse griep / is immoreel," enz.
Zijn deze politici al vervolgd voor strafbare uitspraken?
Je mag zeggen wat je wil.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:19 schreef meth1745 het volgende:
Mag ik eindelijk zeggen dat er een totaalverbod op besnijdenis moet komen en dat bevolkingsgroepen die deze barbaarse praktijk uitvoeren of propageren niet thuishoren in Europa.
Net als met je vorige post met 'strafbare' uitspraken - wat zou hier strafbaar aan moeten zijn? Het zijn uitspraken die om verschillende redenen wezenlijk verschillen van die waarmee Wilders zich op het randje van strafbaarheid begeeft.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:14 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Marcel van Dam (PvdA):
Marcel van Dam (PvdA) aan Pim Fortuyn: "u bent een minderwaardig mens"
Socialist en historicus Maarten van Rossem (PvdA) onlangs nog publiekelijk het PVV electoraat mee classificeerde:
"… die deugt niet / is niet op de hoogte / heeft geen gezond verstand / leest geen krant / is niet toerekeningsvatbaar / niet goed bij zijn hoofd / leeft in een paranoďde waanwereld / is een halve gare / is achterlijk / weet absoluut niet precies wat er aan de hand is / is een virus […] net als de Mexicaanse griep / is immoreel," enz.
Zijn deze politici al vervolgd voor strafbare uitspraken?
Niet bestraft worden is niet hetzelfde als niet strafbaar zijn.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:21 schreef SemperSenseo het volgende:
Jongens, jongens we zijn hier nou echt spijkers op laag water aan het zoeken. Punt is: dit soort uitspraken worden net zo goed gedaan rechts of links over andersdenkenden of andere ideologieën. Zo kan ik er nog wel meer van internet plukken, en die zijn ook niet strafbaar. Idem voor Wilders.
In principe niet, maar deze verdachte heeft nou toevallig wel de gelegenheid om veel voor de vrijheid van meningsuiting te betekeken. Die gelegenheid heeft hij altijd aan zich voorbij laten gaan, zoals hij ook de gelegenheid om met een vlammend pleidooi de grenzen op te rekken aan zich voorbij liet gaan. Het bleef bij formalistisch geleuter en verdachtmakingen door zijn mafiamaatje.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Goh, ik dacht dat we het over een uitspraak in een rechtzaak hadden. Waarin het niet zo heel erg terzake doet dat de verdachte een wetsvoorstel kan indienen.
Het proces is al een uur of twee geleden afgelopen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:23 schreef Lauzer het volgende:
Zal vast wel een stomme vraag zijn maar kan je dat proces weer online kijken? Want op politiek/journaal 24 kan ik het niet vinden.. iemand linksksks?
oh shit ja ik zie het. godverdomme weer gemistquote:Op donderdag 23 juni 2011 11:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Het proces is al een uur of twee geleden afgelopen.
Hahaha mijn god en deze conclusie trekken duurde zo lang?!quote:De rechtbank noemde een aantal uitspraken van de PVV-leider "grof en denigrerend, maar niet opruiend".
Vrouwenbesnijdenis bedoel je neem ik aan?quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:19 schreef meth1745 het volgende:
Mag ik eindelijk zeggen dat er een totaalverbod op besnijdenis moet komen en dat bevolkingsgroepen die deze barbaarse praktijk uitvoeren of propageren niet thuishoren in Europa.
Van Rossem moet evengoed over het PVV-electoraat kunnen zeggen wat hij wil. Zolang hij niet oproept tot haat en discriminatie, mag hij dat gewoon zeggen. Overigens ben ik het eens met een groot deel van de kwalificaties die hij aan PVV-kiezers toekent, zeker de punten als: is niet goed op de hoogte, leest geen krant, weet absoluut niet wat er aan de hand is.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:14 schreef SemperSenseo het volgende:
Zijn deze politici al vervolgd voor strafbare uitspraken?![]()
Joden (kleine letter), Amerikanen en andere puriteinen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:19 schreef meth1745 het volgende:
Alle besnijdenis.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Vrouwenbesnijdenis bedoel je neem ik aan?
Moslims (kleine letter) schijnen het ook te doen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Joden (kleine letter), Amerikanen en andere puriteinen?
Hahaha dat wordt nog wat. Met die Ties Prakken, Mohammed Rabbae en die achterlijke Enait. Die zullen wel denken straks bij de VN, WTF loopt daar in NL rond?quote:De minderhedenorganisaties die aangifte hadden gedaan tegen Geert Wilders beginnen een procedure bij het mensenrechtencomité van de VN nu de PVV-leider donderdag door de rechtbank is vrijgesproken. Dat meldt hun advocaat Ties Prakken na de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.
Volgens de 'benadeelde' partijen is het recht van de minderheden om gevrijwaard te blijven van haatzaaien geschonden. "Daarom gaan we ons recht halen bij de VN."
Wilders is niet schuldig aan groepsbelediging en het aanzetten tot haat en discriminatie van moslims en niet-westerse allochtonen, zo bepaalde de rechtbank donderdag. Wilders heeft wel grove en denigrerende uitspraken gedaan, maar die waren volgens de rechtbank niet opruiend en zetten niet aan tot discriminatie
Ben je er ook blij mee dat wij als samenleving veel geld kwijt zijn aan deze procedure? En de juridische kosten van dhr. Wilders komen daar ongetwijfeld nog eens bij, ik verwacht namelijk dat daar wel een procedure voor zal volgen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:11 schreef Mishu het volgende:
Natuurlijk zou hij worden vrijgesproken. Ik was allang blij dat hij een jaar lang tijd kwijt is geweest aan een irritante rechtszaak. Dat was voor mij al genoeg
Domheid ten top. Ze maken geen schijn van kans en belangrijker: met hun domme actie zorgen ze ervoor dat Wilders zijn slachtofferrol - kijk mij eens zielig zijn, ik word vervolgd - nog langer kan uitbuiten. Domheid in het kwadraat is nog mild gesteld.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Hahaha dat wordt nog wat. Met die Ties Prakken, Mohammed Rabbae en die achterlijke Enait. Die zullen wel denken straks bij de VN, WTF loopt daar in NL rond?
Ik ben daar wel blij mee. Niets mis mee dat een rechter duidelijk maakt waar bepaalde grenzen liggen. Schept enkel duidelijkheid.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ben je er ook blij mee dat wij als samenleving veel geld kwijt zijn aan deze procedure? En de juridische kosten van dhr. Wilders komen daar ongetwijfeld nog eens bij, ik verwacht namelijk dat daar wel een procedure voor zal volgen.
Exact, dit mag ook best wel een hoop kosten.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik ben daar wel blij mee. Niets mis mee dat een rechter duidelijk maakt waar bepaalde grenzen liggen. Schept enkel duidelijkheid.
"Euh, Meneer Prakken?"quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hahaha dat wordt nog wat. Met die Ties Prakken, Mohammed Rabbae en die achterlijke Enait. Die zullen wel denken straks bij de VN, WTF loopt daar in NL rond?
Het gaat me erom dat deze user het fijn vindt dat Wilders hier een jaar van zijn leven aan gespendeerd heeft. Ik vraag me af of deze persoon door heeft wat de werkelijke kosten van deze vertoning waren en het dus niet alleen Wilders is die een hoop kwijt is, maar vooral ook de samenleving.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Exact, dit mag ook best wel een hoop kosten.
Het belang van deze uitspraak is niet in geld uit te drukken.
Prima toch? Als straks duidelijk is wat we wettelijk gezien wel en niet mogen zeggen in het openbaar, op tv, in de kranten enz......en vooral als politicus.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het gaat me erom dat deze user het fijn vindt dat Wilders hier een jaar van zijn leven aan gespendeerd heeft. Ik vraag me af of deze persoon door heeft wat de werkelijke kosten van deze vertoning waren en het dus niet alleen Wilders is die een hoop kwijt is, maar vooral ook de samenleving.
Wat is de relatie tussen het VN-mensenrechtencomité en de rechtzaak tegen wilders?quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:43 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat oordeel over Fitna ook echt.Het 8-uur journaal bevat ook "kwetsende, choquerende en aanstootgevende passages" als ze schokkende dingen laten zien. Don't shoot the messenger.
En dat VN-mensenrechtencomité..met 4 moslimlanden. Welke moslimlanden zijn blijkbaar een toonbeeld van rechten van de mens? Tunesië (), Egypte (
), Algerije (
) en Marokko (
). Stuk voor stuk met recente schandalen.
Hoe zou Enait zijn verhalen compleet in het Engels afsteken?quote:
Ik vind er niks mis mee als een politicus zegt: "het zou het niet erg vinden als er minder moslims in Nederland zouden wonen"quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:07 schreef paddy het volgende:
Ik had trouwens niet verwacht dat hij schuldig bevonden zou worden, anders zouden al die haat-imams die eigenlijk net als Wilders zijn, maar er dan een andere bevolkingsgroep voor in de plaats zetten, ook schuldig bevonden moeten worden, maar zijn ook vrijgesproken.
Ik vind trouwens wel dat we de politiek een beetje verschoond moeten houden van dit soort dingen/uitspraken. Prima dat je Nederland wil beschermen tegen een andere cultuur of een geloofswetgeving (je hebt niet alleen de sharia namelijk) maar draag geen discriminatie (verschil willen maken in burgers en hun rechten) uit als politicus. En dan heb ik het dus niet alleen over GW.
Op deze manier kan iedereen discriminerende en hatelijke uitspraken doen over een bevolkingsgroep, en zich beroepen op vrijheid van meningsuiting of godsdienstvrijheid.
Is hij wel gelijk zijn rabiate joodse sponsors kwijt en dan is hij helemaal niets meer.quote:Wel vind ik, en dat vind ik al zolang Wilders politiek bezig is, dat hij zijn uitspraken wat moet veralgemeniseren. Niet zo toespitsen op moslims, maar op alle gelovigen
Dat ben ik niet met je eens. De ene ideologie is de andere niet. De Islam is het Christdom niet. En die twee geloven zijn al helemaal niet het Boeddhisme of het Jaďnisme. Het Jaďnisme is zowat het meest pacifistische geloof op aarde en verbiedt ook het pijn doen van dieren (Jaďnisten dragen een doek voor hun mond om te voorkomen dat ze insecten inademen en kijken bij elke stap uit dat ze niet op een dier trappen).quote:Op donderdag 23 juni 2011 13:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel vind ik, en dat vind ik al zolang Wilders politiek bezig is, dat hij zijn uitspraken wat moet veralgemeniseren. Niet zo toespitsen op moslims, maar op alle gelovigen. Niet zozeer op Marokkanen, maar op iedereen met twee nationaliteiten, enz....
Dat hij het geloof, de islam, niets vindt, geweldadig vindt enz.... moet gewoon mogen.
Dat Marokkaanse moslims zich dan alsnog aangesproken zullen voelen, doet er verder niet toe.
Ik had het ook over gelovigen, niet over geloven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. De ene ideologie is de andere niet. De Islam is het Christdom niet. En die twee geloven zijn al helemaal niet het Boeddhisme of het Jaďnisme. Het Jaďnisme is zowat het meest pacifistische geloof op aarde en verbiedt ook het pijn doen van dieren (Jaďnisten dragen een doek voor hun mond om te voorkomen dat ze insecten inademen en kijken bij elke stap uit dat ze niet op een dier trappen).
Verder is de democratie het communisme niet, of het nazisme.
Met andere woorden, het ene geloof is niet hetzelfde als een ander geloof, en deze op een lijn stellen is belachelijk. Maar het is wel oké om alle ideologieën aan de zelfde beoordelingen te stellen. Dus het is een mens z'n goed recht om een bepaalde ideologie aan te hangen, maar het is ook een goed recht van een ander om deze denkbeelden te bekritiseren of af te keuren. En wat dat betreft heeft Wilders gelijk.
Klopt, maar een ideologie wordt gevormd bij de gratie van mensen die de regels hiervan bepalen en aanhangen. Ik mag het nazisme wel bekritiseren, maar niet de nazi’s die dit geloof aanhangen? Ik mag wel het vrijemarktkapitalisme afkeuren, maar niet de bankiers die leven volgens dit denkbeeld? Krijg je een beetje een semantische discussie.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik had het ook over gelovigen, niet over geloven.
Hij moet algemener praten als hij het heeft over gelovigen. Waar het religies betreft, mag hij, wmb gerust een onderscheid maken, want er IS veel onderscheid.
Maar je mag niet zeggen: Ik wil moslims het land uit maar Hindoeďsten mogen blijven.
Hij mag wel zeggen: Ik vind de islam een verderfelijke godsdienst, maar het Jodendom niet.
Bekritiseren wel, maar onderscheid maken niet. Discrimineren niet, dus.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:04 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Klopt, maar een ideologie wordt gevormd bij de gratie van mensen die de regels hiervan bepalen en aanhangen. Ik mag het nazisme wel bekritiseren, maar niet de nazi’s die dit geloof aanhangen? Ik mag wel het vrijemarktkapitalisme afkeuren, maar niet de bankiers die leven volgens dit denkbeeld? Krijg je een beetje een semantische discussie.
Sam Harris – “Elvis is still alive” gelovigen:
Niet geheel verrassend. Dit keer had hij het geluk dat het OM onder druk werd gezet door de politiek om vrijspraak te eisen maar hij wilt het zekere voor het onzekere nemen.quote:DEN HAAG – Geert Wilders wil dat de haatzaai-artikelen op grond waarvan hij voor de rechter is gedaagd, uit het wetboek van strafrecht worden gehaald. Hij zegt dat donderdagavond in een interview met de actualiteitenrubriek EenVandaag.
Volgens Wilders moeten niet alleen politici maar ook alle andere Nederlanders vrijuit kunnen zeggen wat ze denken, ook als dat door anderen als kwetsend of beledigend wordt ervaren. "We moeten niet bang zijn voor woorden”, zegt de PVV-leider in EenVandaag. De grens ligt wat Wilders betreft bij het aanzetten tot geweld.
Ook geheel terecht. Als het al strafbaar is wanneer iemand zich door een opmerking gekrenkt voelt, wat moet het dan zijn als je iemand opzettelijk krenkt.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:00 schreef Confetti het volgende:
[..]
Niet geheel verrassend. Dit keer had hij het geluk dat het OM onder druk werd gezet door de politiek om vrijspraak te eisen maar hij wilt het zekere voor het onzekere nemen.
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook geheel terecht. Als het al strafbaar is wanneer iemand zich door een opmerking gekrenkt voelt, wat moet het dan zijn als je iemand opzettelijk krenkt.
Verschil?
Als ik zeg dat Mohammed volgens huidige maatstaven strafbaar zou zijn op grond van pedofilie, dan kan een moslim zich gekrenkt voelen. Toch zeg ik niets verkeerds.
Als ik zeg dat moslims geitenneukers zijn, dan ben ik opzettelijk aan het schelden.
Maar als ik zeg dat een ayatollah ooit heeft gezegd dat de moslim zich, tijdens de ongesteldheid van zijn vrouw, tot een geit mag wenden, zeg ik weer niets verkeerds.
Kortom, het gaat niet om 'zich gekwetst voelen', maar of iets opzettelijk kwetsend IS.
Als je, tijdens een discussie, gesprek, debat, zegt dat Mohammed naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden, is dat niet hetzelfde als uit het niets roepen 'mohammed is een pedofiel!'.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.
Het gaat om de context.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je, tijdens een discussie, gesprek, debat, zegt dat Mohammed naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden, is dat niet hetzelfde als uit het niets roepen 'mohammed is een pedofiel!'.
Dat een moslim hier het verschil niet inziet, kan ik ook niets aan doen.
Vanwege het schelden 'kutmarokkanen en straatterroristen', wellicht, maar je zegt niet dat mohammed een pedofiel is. Op dat punt wordt je niet veroordeeld.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Het gaat om de context.
Als je een wetenschappelijk-historische discussie hebt over Mohammed, dan heb je gelijk.
Maar als je zegt dat de straten vol zitten met kutmarokkanen en straatterroristen die een profeet aanhangen die 'naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden', dan zit je echt wel fout.
Nee. Jij beoordeelt nou ieder woordje an sich, terwijl het belangrijkste dat deze zaak leert, nou juist is dat je alles in de context moet bezien.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Vanwege het schelden 'kutmarokkanen en straatterroristen', wellicht, maar je zegt niet dat mohammed een pedofiel is. Op dat punt wordt je niet veroordeeld.
Wilders is op vergelijkbare uitspraken vrijgesproken.
Lang leve ons rechtssysteem.
Wat een kolder. Hij was een pedofiel. Niets gelogen aan. En als dat kwetsend is, ja jammer joh.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.
Geen pieken zonder dalen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:40 schreef Montov het volgende:
"Dit is een hele zwarte dag voor mij en voor de vrijheid van meningsuiting"
"Dit is niet zozeer een overwinning voor mijzelf, maar een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting"
Zonder die zwarte dag had Gekke Geert geen overwinning kunnen halen.
Niks kolder. Ik vertel nu over een ander onderwerp ook gewoon hoe het zit, en als jou dat niet zint, 'jammer joh'.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat een kolder. Hij was een pedofiel. Niets gelogen aan. En als dat kwetsend is, ja jammer joh.
Ok dus we moeten elkaar aanklagen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Niks kolder. Ik vertel nu over een ander onderwerp ook gewoon hoe het zit, en als jou dat niet zint, 'jammer joh'.
En wat is daar mis mee ?quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:28 schreef Igen het volgende:
Maar als je zegt dat de straten vol zitten met kutmarokkanen en straatterroristen die een profeet aanhangen die 'naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden', dan zit je echt wel fout, dan zou je het wellicht zelfs voorwaardelijke opzet kunnen noemen.
Van wat ik begrijp uit het oordeel, is dat o.a. een bewuste keuze geweest van de politici toen de betreffende wetsartikelen zijn ingevoerd.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:02 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En wat is daar mis mee ?
Uit deze uitspraak blijkt dat het prima is als ik zeg dat de god van (insert holy book here) een sadistische massamoordende klootzak is (al zal men nu vast nog naar het artikel over gosdienstlastering grijpen) en vervolgens een kwartier lang (insert holy book here) verzen ga opdreunen waarin het uitmoorden van hele dorpen, kinderen, vrouwen alsmede massaverkrachting en slavernij worden verheerlijkt om dat argument kracht bij te zetten.
Maar nadat ik klaar ben met mijn schuimbekkende relaas moet ik van onze lieve rechters wel even zeggen dat ik de mensen die dat beest vrijwillig volgen en aanbidden respecteer. Want als ik dat niet doe ben ik stout.
Sorry maar... ben ik de enige die dat belachelijk vind ? Het is net zoiets als zeggen dat ik kinderen verkrachten slecht vind, maar kinderverkrachters toffe peren...
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.quote:DEN HAAG – Geert Wilders wil dat de haatzaai-artikelen op grond waarvan hij voor de rechter is gedaagd, uit het wetboek van strafrecht worden gehaald. Hij zegt dat donderdagavond in een interview met de actualiteitenrubriek EenVandaag.
Volgens Wilders moeten niet alleen politici maar ook alle andere Nederlanders vrijuit kunnen zeggen wat ze denken, ook als dat door anderen als kwetsend of beledigend wordt ervaren. "We moeten niet bang zijn voor woorden”, zegt de PVV-leider in EenVandaag. De grens ligt wat Wilders betreft bij het aanzetten tot geweld.
Maar ik vind het wel positief dat Wilders deze vrijheid aan iedereen gunt, i.t.t. bijvoorbeeld Femke Halsema die Kamerleden (en dus zichzelf en haar collega's) meer rechten dan de rest van Nederland wilde geven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ik vind het wel positief dat Wilders deze vrijheid aan iedereen gunt, i.t.t. bijvoorbeeld Femke Halsema die Kamerleden (en dus zichzelf en haar collega's) meer rechten dan de rest van Nederland wilde geven.
Niet alleen gekozen kamerleden nemen deel aan dat debat.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.
Je moet van Moszkowicz natuurlijk niet in een keer een inhoudelijk sterk principieel pleidooi gaan verwachten. Als hij Holleeders criminele organisatie adviseert bij het plegen van misdrijven dan hoeft hij ook geen gloedvol betoog te houden over waarde van moord, doodslag en afpersing in een democratische samenleving. Dan zal het meer een kwestie zijn van hoe je de pakkans en strafhoogte verkleint. Als je een mafiamaatje inhuurt krijg je een mafiaverdediging, technisch, formalistisch, agressief maar zeker niet principieel.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.
Waar blijkt uit dat Wilders een haatzaaier is?quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
Nu kunnen we, zonder dat de AIVD op onze nek springt, rustig zeggen dat Wilders een haatzaaier is dus?
Hmm. Dunno.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
Nu kunnen we, zonder dat de AIVD op onze nek springt, rustig zeggen dat Wilders een haatzaaier is dus?
Omdat ik een gewone Nederlander ben, pakken die rechtse rechters me daar wrs dan toch weer op...quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:26 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Hmm. Dunno.
Misschien beter als je zegt dat de PVV een haatzaaiende club is, maar dat de partijleden allemaal toppie mensen zijn waar je veel respect voor hebt.
Dat was nu ja. Niemand wil graag bestraft worden dus dan zoek je het argument dat op dat moment geschikt is om vrijgesproken te worden. En in dit geval was dat het maatschappelijk-debat-argument op grond van de EHRM-jurisprudentie.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zo zo, die machtige Geertje heeft daar 20 jaar alleen gezeten begrijp ik? Hij had dat dus al veel eerder moeten doen! En hij alleen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.
Dat is wel ongeveer het verschil tussen een voorvechter van de vrijheid van meningsuiting en een achterafnatrapper. Hij had in ieder geval een poging moeten doen, het debat moeten starten, een initiatiefwetsvoorstel moeten indienen. Die gelegenheid had hij al die jaren, maar hij verkoos zijn mond te houden en zelfs op te roepen tot vervolging en uitzetting wanneer het meningsuitingen betrof waarvan hij de mening niet deelde.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zo zo, die machtige Geertje heeft daar 20 jaar alleen gezeten begrijp ik? Hij had dat dus al veel eerder moeten doen! En hij alleen.
Oh god, is dat dat zooitje van de VN-mensenrechtenraad?quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:19 schreef HiZ het volgende:
Lachen, de 'benadeelden' gaan naar de VN.Als ik het goed heb begrepen naar hetzelfde clubje dat een jaar of twee terug nog Ghadaffi's regime heeft verwelkomd
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:19 schreef Killaht het volgende:
Wilders vergeet nog weleens dat hij een functie heeft in landsbelang en een politicus is. Hij gedraag zich alleen vaak als een klein kind.
Nikitaquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:03 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
![]()
Landsbelang, wat een mop. Ze 'werken' daar voor hun boterham net zoals een ander.
Punt is dat je met zo'n zin niet beweert dat Mohammed een pedofiel is, maar dat hij naar huidige westerse maatstaven als pedofiel gezien zou worden en bestraft zou worden.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Jij beoordeelt nou ieder woordje an sich, terwijl het belangrijkste dat deze zaak leert, nou juist is dat je alles in de context moet bezien.
En in mijn post heb ik met 'kutmarokkanen en straatterrotisten' juist een context gecreëerd die de bewering dat Mohammed een pedofiel is ook strafbaar kan maken. Al zal de verdere context - dat dit een hypothetische discussie op een internetforum is - die strafbaarheid in dit geval weer teniet doen.
De waarheid mag gezegd worden, ook als deze als een belediging wordt opgevat door bepaalde groepen mensen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:52 schreef MakkieR het volgende:
Houdt dit nu in dat wij ook groepen mogen beledigen, hier op het forum, onder bescherming van vrijheid van meningsuiting:) Zo ja dan mag ik rustig zeggen dat jullie allemaal een stelletje kut hoeren zijn. Zo nee dan trek in die mening in en zeg ik dat het me spijt, want ik wil geen proces aan mijn broek;)
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:19 schreef Killaht het volgende:
Wilders vergeet nog weleens dat hij een functie heeft in landsbelang en een politicus is. Hij gedraag zich alleen vaak als een klein kind.
Kom eens met iets beters dan een ad hominem.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.
Mensen gaan bedreigen, omdat ze misschien wel komen met een wet die ervoor zorgt dat je niet meer zo makkelijk een vrouw het het rifgebergte kunt halen. Dán ben je goed bezig!!
Nee hoor. ik verplicht of verbied nooit iemand iets maar ik merk uit je reacties op dat je levenservaring nog nul komma niks is.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:41 schreef Killaht het volgende:
[..]
Nikitamoet ik hier nog echt op reageren?
quote:*************************************
Schalken stapt op om proces Wilders
` Tom Schalken stapt op als raadsheer
van het Amsterdamse gerechtshof,zegt
hij in NRC Handelsblad.Hij vindt dat de
Amsterdamse rechtbank hem in de zaak
tegen PVV-leider Wilders schandalig
heeft behandeld.
De 67-jarige Schalken zegt in NRC dat
hij door het proces zoveel haat en hoon
over zich heen kreeg dat hij niet meer
met overtuiging raadsheer kan zijn.
Schalken maakte deel uit van het hof in
Amsterdam dat in 2009 het OM opdroeg om
Wilders te vervolgen.Tijdens het proces
beschuldigde Wilders hem ervan dat hij
tijdens een diner een getuige probeerde
te beďnvloeden.Schalken ontkende dat.
"Hij is soms net een klein kind"quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.
Mensen gaan bedreigen, omdat ze misschien wel komen met een wet die ervoor zorgt dat je niet meer zo makkelijk een vrouw het het rifgebergte kunt halen. Dán ben je goed bezig!!
quote:President hof bekritiseert Schalken
` De president van het hof in Amsterdam
bekritiseert raadsheer Schalken omdat
die openlijk kritiek heeft geleverd op
de rechters in de zaak Wilders."Adel
verplicht",zegt president Verheij."Het
publiek zit niet te wachten op rechters
die rollebollend over straat gaan."
Verheij begrijpt dat het voor Schalken
moeilijk was om zijn kritiek voor zich
te houden.Maar de aard van dit werk
brengt dat nou eenmaal met zich mee,