abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87866721
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 15:21:59 #2
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87867380
quote:
VVD en PVV wilden inperking verbod belediging
Uitgegeven: 23 oktober 2010 14:26
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2010 15:12
DEN HAAG - VVD en PVV waren er tijdens de kabinetsformatie op uit om het verbod op groepsbelediging in te perken en zo de vrijheid van meningsuiting uit te breiden.
© ANP

Het was de bedoeling dat politici niet vervolgd konden worden voor beledigende uitspraken, omdat zij die doen in het kader van het maatschappelijk debat.

Ook was het idee om het verbod te beperken tot belediging van ''aangeboren eigenschappen'' zoals etnische afkomst en geslacht.

Het CDA was tegen dit plan, omdat belediging op basis van godsdienst of levensovertuiging dan niet meer onder het verbod zouden vallen.

Toen de discussie vastliep, is het onderwerp van tafel gegaan. Ingewijden hebben zaterdag een bericht hierover in NRC Handelsblad bevestigd.

Bedenkelijk

Fractieleider André Rouvoet van de ChristenUnie noemde het zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed ''uiterst bedenkelijk'' dat de partijen ''doelgericht religie wilden uitzonderen'' van belediging en discriminatie.

Hij vindt dat politici vrijuit moeten kunnen spreken ''maar niet boven de wet staan.''

Van Baalen

VVD-Europarlementariër Hans van Baalen zei in hetzelfde programma dat er juist meer ruimte in het publieke debat moet komen. Overigens pleit de VVD er al langere tijd voor om de vrijheid van meningsuiting op te rekken.

De liberalen vinden dat alleen oproepen tot haat en geweld strafbaar zou moeten zijn.

Vervolging

Verder werd tijdens de formatie bekeken of de procedure waarmee het Openbaar Ministerie (OM) kan worden gedwongen om vervolging in te stellen, kon worden beperkt.

Met dit artikel 12 werd het OM door het gerechtshof in Amsterdam gelast om PVV-leider Geert Wilders alsnog te vervolgen, terwijl het OM daar zelf eerder geen heil in zag.

Rechtszaak

VVD en PVV bekeken deze kwesties in het licht van de toen aankomende rechtszaak tegen Wilders wegens groepsbelediging, aanzetten tot discriminatie en haat.

Die rechtszaak moet over, zo beslisten de rechters vrijdag na een wrakingsverzoek van Wilders. VVD'er Van Baalen kon zich daarin vinden ''omdat er geen enkele twijfel over vooringenomenheid van rechters mag bestaan.''

Overigens zei Van Baalen dat hij voor terughoudendheid met camera's in de rechtszaal is. Het zorgt er volgens hem voor dat er meer emotie in een rechtszaak komt ''wat niet wenselijk is.''
© ANP
http://www.nu.nl/politiek(...)rbod-belediging.html

-Het schrappen van groepsbelediging wegens religie was niet zo'n slecht plan geweest
-Het beperken van de 12 Sv-procedure zou echt een gotspe zijn, dat is de enige weg via welke de burger het vervolgingsbeleid van de staat kan controleren

Maar los daarvan is de timing echt een Berlusconi-techniek. Een wet pas gaan schrappen als je als politicus zelf op grond daarvan vervolgd wordt. Het is duidelijk dat Wilders in de eerste plaats voor zichzelf in de politiek zit, en daarna pas voor de burger. Gelukkig heeft het CDA er een stokje voor gestoken.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 15:26:45 #3
225540 Pugg
Friends forever
pi_87867501
quote:
Gelukkig heeft het CDA er een stokje voor gestoken.
Ze hadden nooit aan deze ellende moeten beginnen.
Aan de andere kant, zo ruimen ze zichzelf wel lekker op.
pi_87867617
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 15:21 schreef Pool het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)rbod-belediging.html

-Het schrappen van groepsbelediging wegens religie was niet zo'n slecht plan geweest
-Het beperken van de 12 Sv-procedure zou echt een gotspe zijn, dat is de enige weg via welke de burger het vervolgingsbeleid van de staat kan controleren

Maar los daarvan is de timing echt een Berlusconi-techniek. Een wet pas gaan schrappen als je als politicus zelf op grond daarvan vervolgd wordt. Het is duidelijk dat Wilders in de eerste plaats voor zichzelf in de politiek zit, en daarna pas voor de burger. Gelukkig heeft het CDA er een stokje voor gestoken.
Wel op grond van de verkeerde argumenten. Verhagen wist ook allerlei argumenten uit de hoge hoed te toveren toen Ayaan dinges bleek nooit Nederlander geworden te zijn. Maar het argument dat de wet dan voor iedereen gewijzigd moet worden, en niet alleen voor de eigen kring, zit er niet bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_87868218
quote:
Mooi, het argument dat Wilders de wet niet heeft proberen te veranderen en dus zelf deel zou hebben in zijn eigen vervolging gaat dus ook niet meer op.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:00:07 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87868331
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 15:56 schreef Bestolene het volgende:

[..]

Mooi, het argument dat Wilders de wet niet heeft proberen te veranderen en dus zelf deel zou hebben in zijn eigen vervolging gaat dus ook niet meer op.
Hij heeft de wet proberen te veranderen NADAT hij zelf vervolgd werd. Denk eens na man.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:04:59 #7
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87868467
Ik zal het even voor je in een tijdlijn zetten, misschien snap je het dan:

1998 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
1999 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2000 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2001 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2002 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2003 Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2004 (begin) Kamerlid VVD - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2004 (eind) Fractievoorzitter Groep Wilders - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2005 Fractievoorzitter Groep Wilders - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2006 (begin) Fractievoorzitter Groep Wilders - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2006 (eind) Fractievoorzitter PVV - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2007 Fractievoorzitter PVV - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2008 Fractievoorzitter PVV - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2009 (begin) Vervolging van Geert Wilders bevolen
2009 Fractievoorzitter PVV - niets tegen groepsbelediging ondernomen
2010 (halverwege) Geert Wilders wil groepsbelediging uit de wet hebben
pi_87868479
Het argument sneed geen hout, en doet het nu helemaal niet meer nu dit naar buiten is gekomen. Het moment waarop het geprobeerd is, is ook niet relevant. Als gedoogpartij is het nu eenmaal makkelijker beleid maken dan als oppositiepartij.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:07:42 #9
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87868570
Want als oppositiepartij mag je geen Kamervragen stellen en wetsvoorstellen indienen?

Ik zal het antwoord even geven: de PVV heeft inmiddels al duizenden kamervragen gesteld, een flink aantal moties ingediend en ook reeds wetsvoorstellen geschreven.

Het blijft gewoon zo dat Wilders deze wetten altijd heeft gesteund, totdat ze hem zelf treffen. Daar kun je omheen blijven lullen zoveel je wil.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:23:10 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87869043
Kamervragen

Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan de ministers voor Wonen, Wijken en Integratie, van Justitie en van Buitenlandse Zaken over het bericht dat een terrorist komt preken in Nederland. (Ingezonden 16 januari 2009)

1 Is het waar dat imam Khalid Yasin naar Nederland komt om te preken?1

2 Zo ja, hoe is het mogelijk dat deze sjeik, die bijvoorbeeld stelt dat moslims geen ongelovige vrienden mogen hebben, in staat wordt gesteld om hier haat te komen zaaien?

3 Deelt u de mening dat de komst van deze man niet bepaald bevorderend is voor de integratie? Zo nee, waarom niet?

4 Bent u bereid deze man de toegang tot Nederland te ontzeggen? Zo nee, waarom niet?

5 Krijgt de uitnodigende organisatie «ontdek islam»-subsidie van de overheid? Zo ja, bent u bereid dit onmiddellijk stop te zetten?

Antwoord

Antwoord van minister Hirsch Ballin (Justitie), mede namens de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie (ontvangen 23 januari 2009)

1 Ja. Op grond van openbare bronnen kan worden bevestigd dat dhr. Khalid Yasin op 23 januari in Rotterdam voornemens is te spreken over het onderwerp «Purpose of Life». Verder zijn op 24 en 25 januari lezingen gepland in respectievelijk Maaseik (België) en wederom Rotterdam.

2 en 3 Dhr. Yasin is te typeren als een bekende islamitische prediker met de Amerikaanse nationaliteit, die in diverse landen actief is geweest. Zijn boodschap wordt tevens via het Internet verspreid en bereikt zo ook moslimjongeren in Nederland. Bij sommige jongeren geniet hij populariteit. Het raadplegen van diverse open bronnen heeft tot op heden niet het beeld opgeleverd dat hij expliciet oproept tot geweld. Voorts is mij de exacte inhoud van het betoog van dhr. Yasin vooralsnog niet bekend. In Nederland geldt de vrijheid van meningsuiting zolang de grenzen van de Nederlandse rechtstaat worden gerespecteerd. Het kabinetsbeleid is gericht op het bevorderen van integratie en sociale cohesie en binding binnen de democratische rechtsorde. Daar hoort een open dialoog bij, waarin een ieder zich kan beroepen op de vrijheid van meningsuiting, binnen de grenzen van de Nederlandse rechtstaat en met respect voor ieders diepste overtuigingen. De vrijheid van meningsuiting wordt niet vooraf door het kabinet getoetst. In algemene zin geldt dat wanneer een persoon of een organisatie zou oproepen tot het zich afkeren van de samenleving, dit uiteraard op gespannen voet zou staan met de doelstellingen van het integratiebeleid. De overheid kan pas ingrijpen bij gedrag dat aanzet tot haat. Of daar in deze situatie sprake van is alsmede de vraag of vervolging opportuun is, zal ter beoordeling zijn van het OM.

4 Dhr. Yasin is voor zover bekend Amerikaans staatsburger en derhalve niet visumplichtig. Dhr. Yasin is evenmin verplicht voor zijn komst naar Nederland een machtiging tot voorlopig verblijf aan te vragen. Artikel 3, eerste lid, sub b, van de Vreemdelingenwet 2000 bepaalt dat de toegang tot Nederland wordt geweigerd aan de vreemdeling die een gevaar oplevert voor de openbare orde of de nationale veiligheid. Op grond van artikel 5, eerste lid, sub e, van de Schengengrenscode kan de toegang ook worden geweigerd indien de vreemdeling een gevaar vormt voor de internationale betrekkingen van Nederland. Ik noch de burgemeester van Rotterdam beschikken thans over aanwijzingen dat dhr. Yasin een gevaar zou opleveren voor de openbare orde, nationale veiligheid of internationale betrekkingen.

5 Voor zover ik op dit moment heb kunnen nagaan geven de ministers van Justitie, van Buitenlandse Zaken en voor Wonen, Wijken en Integratie geen subsidie aan de organisatie «Ontdek Islam».
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:27:25 #11
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87869193
Vooral interessant is "Zo ja, hoe is het mogelijk dat deze sjeik, die bijvoorbeeld stelt dat moslims geen ongelovige vrienden mogen hebben, in staat wordt gesteld om hier haat te komen zaaien?"

Dus de stelling dat moslims geen ongelovige vrienden mogen hebben, is volgens Wilders een voorbeeld van haatzaaien. En “De grenzen dicht, geen islamieten meer Nederland in, veel moslims Nederland uit” is dat niet. Oké.
pi_87869406
Berlusconi moet ik ook aan denken. En Wilders kam best hardnekkig zijn als hij die tactiek toepast.
pi_87877421
Die juristen en rechters weten zichzelf weer (zoals altijd) mooi aan het werk te houden.

Wie betaalt dat ?
pi_87877938
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 21:03 schreef Bankfurt het volgende:
Die juristen en rechters weten zichzelf weer (zoals altijd) mooi aan het werk te houden.

Wie betaalt dat ?
Wij.
pi_87878042
Haha, Pool begint nu hij inziet dat het proces kansloos is maar op een andere manier Wilders zwart te maken :')
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:46:15 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87878482
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 21:29 schreef Consurechter het volgende:
Haha, Pool begint nu hij inziet dat het proces kansloos is maar op een andere manier Wilders zwart te maken :')
Ik weet niet zo goed wat er met jou gebeurd is in de loop van deze topicreeks, maar je bent van een vrij neutrale user met een redelijk juridisch niveau een beetje aan het afglijden naar de wat verzuurde kant. Jammer.

Ik zie niet zo in wat ik nu op een andere manier doe. Sterker nog, één van de grote lijnen in mijn posts in de Wilders-topics van de afgelopen jaren, is juist wat ik hierboven ook weer aanstip. Namelijk dat Wilders slechts voor de vrijheid van meningsuiting is als hém dat uitkomt, niet als het om de mening van anderen gaat. Net zoals Wilders alleen voor de rechtsstaat gaat staan als moslims die volgens hem aanvallen, maar hij er vervolgens net zo hard tegenaan trapt.

Blijkbaar ben je het bovenstaande met me eens, anders was je niet met zo'n lullige oneliner gekomen, maar had je gewoon inhoudelijk gereageerd op het punt dat ik hierboven met de Kamervragen laat zien en op mijn laatste post in het vorige topic, waarin we over art. 285a Sr discussieerden.

Ook tijdens dit proces ben ik niet bepaald gedraaid. Ik zeg al sinds het begin van het proces dat Wilders op het randje zit met zijn uitspraken, dat ik veel van zijn uitspraken walgelijk vind, dat ik wel denk dat hij vrijgesproken zal worden en dat ook de beste beslissing vind. En sinds het arrest van de Hoge Raad over "Het Gezwel dat Islam heet" vermoed ik helemaal vrijspraak.

Maar goed, misschien zit je iets anders dwars?
pi_87878489
Straks in Nieuwsuur om 22:00.

quote:
Rechters in opleiding kiezen centrum-links
Veel rechters en officieren van Justitie in opleiding (RAIO's) stemmen op D66 of GroenLinks. Dat blijkt uit onderzoek van het onderwijsinstituut SSR, waar zij worden opgeleid. In de studio reageert Rosa Jansen, voorzitter van de Raad van Bestuur van SSR, op de onderzoeksresultaten en op de uitspraak van de wrakingskamer in de zaak-Wilders.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:50:48 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_87878622
Dat viel te verwachten natuurlijk. De raio-populatie bestaat sowieso voor verreweg het grootste deel uit vrouwen.

Wat zouden de algemene statistieken zijn van de kiezers met deze eigenschappen:
-Hoogopgeleid
-Vrouw
-Onder de 35

Ik ben benieuwd of Nieuwsuur de cijfers onder raio's ook daar tegen af zet, of alleen tegen het landelijk gemiddelde van alle kiezers.
  zondag 24 oktober 2010 @ 00:44:02 #19
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_87883687
Hmmm, zou dit waar zijn? Dan is het wel erg dom: Wilders wil dat Israël Jordaanoever volbouwt
be nice or go away
pi_87886753
De man was al zo goed als vrijgesproken en dan dit??? Bram is losing it.

Of wil Geertje misschien in het nieuws blijven? Is dat zijn bedoeling?
Ik zag vanavond op tv weer een stel tokkies dat 'last' had van marokkanen zonder er eigenlijk echt last van te hebben. Ze hadden het gehoord op TV. De echte moslims die ze uit hun buurt kenden waren prima mensen. De PVV stemmers moesten eens weten hoe typerend dat is.
pi_87886826
Dit hele proces is toch volslagen kansloos? Het volk zit nu gekluisterd aan de buis of Wilders nou wel of niet vervolgd zal worden, met als gevolg dat de echte politieke zaken onderbelicht worden. Kom op, laten we het land gaan regeren. Er is immers nog genoeg werk aan de winkel.
pi_87886856
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 03:43 schreef Zehra het volgende:

Of wil Geertje misschien in het nieuws blijven? Is dat zijn bedoeling?
Ik zag vanavond op tv weer een stel tokkies dat 'last' had van marokkanen zonder er eigenlijk echt last van te hebben. Ze hadden het gehoord op TV. De echte moslims die ze uit hun buurt kenden waren prima mensen. De PVV stemmers moesten eens weten hoe typerend dat is.
Nee, het is voor Wilders belangrijk dat wordt vastgesteld dat hij niet aangeklaagd had mogen worden. Alleen vrijspraak is niet voldoende.
pi_87889460
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 03:43 schreef Zehra het volgende:

jij denkt dat een rechtbank die op zijn minst de schijn van partijdigheid heeft zonder meer tot een vrijspraak komt?
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:38:47 #24
241662 Jian
Well, well, well
pi_87890298
Stevig stukje dat hier wel op 'n plaats is;

Amsterdamse hof pleegt staatsgreep!

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=12308

:o
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:40:47 #25
198365 Morendo
The Real Deal
pi_87890356
Zometeen Geert Corstens (president van de Hoge Raad) in Buitenhof.
Die Lebenslust bringt dich um.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')