Ik vind er niks mis mee als een politicus zegt: "het zou het niet erg vinden als er minder moslims in Nederland zouden wonen"quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:07 schreef paddy het volgende:
Ik had trouwens niet verwacht dat hij schuldig bevonden zou worden, anders zouden al die haat-imams die eigenlijk net als Wilders zijn, maar er dan een andere bevolkingsgroep voor in de plaats zetten, ook schuldig bevonden moeten worden, maar zijn ook vrijgesproken.
Ik vind trouwens wel dat we de politiek een beetje verschoond moeten houden van dit soort dingen/uitspraken. Prima dat je Nederland wil beschermen tegen een andere cultuur of een geloofswetgeving (je hebt niet alleen de sharia namelijk) maar draag geen discriminatie (verschil willen maken in burgers en hun rechten) uit als politicus. En dan heb ik het dus niet alleen over GW.
Op deze manier kan iedereen discriminerende en hatelijke uitspraken doen over een bevolkingsgroep, en zich beroepen op vrijheid van meningsuiting of godsdienstvrijheid.
Is hij wel gelijk zijn rabiate joodse sponsors kwijt en dan is hij helemaal niets meer.quote:Wel vind ik, en dat vind ik al zolang Wilders politiek bezig is, dat hij zijn uitspraken wat moet veralgemeniseren. Niet zo toespitsen op moslims, maar op alle gelovigen
Dat ben ik niet met je eens. De ene ideologie is de andere niet. De Islam is het Christdom niet. En die twee geloven zijn al helemaal niet het Boeddhisme of het Jaďnisme. Het Jaďnisme is zowat het meest pacifistische geloof op aarde en verbiedt ook het pijn doen van dieren (Jaďnisten dragen een doek voor hun mond om te voorkomen dat ze insecten inademen en kijken bij elke stap uit dat ze niet op een dier trappen).quote:Op donderdag 23 juni 2011 13:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel vind ik, en dat vind ik al zolang Wilders politiek bezig is, dat hij zijn uitspraken wat moet veralgemeniseren. Niet zo toespitsen op moslims, maar op alle gelovigen. Niet zozeer op Marokkanen, maar op iedereen met twee nationaliteiten, enz....
Dat hij het geloof, de islam, niets vindt, geweldadig vindt enz.... moet gewoon mogen.
Dat Marokkaanse moslims zich dan alsnog aangesproken zullen voelen, doet er verder niet toe.
Ik had het ook over gelovigen, niet over geloven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. De ene ideologie is de andere niet. De Islam is het Christdom niet. En die twee geloven zijn al helemaal niet het Boeddhisme of het Jaďnisme. Het Jaďnisme is zowat het meest pacifistische geloof op aarde en verbiedt ook het pijn doen van dieren (Jaďnisten dragen een doek voor hun mond om te voorkomen dat ze insecten inademen en kijken bij elke stap uit dat ze niet op een dier trappen).
Verder is de democratie het communisme niet, of het nazisme.
Met andere woorden, het ene geloof is niet hetzelfde als een ander geloof, en deze op een lijn stellen is belachelijk. Maar het is wel oké om alle ideologieën aan de zelfde beoordelingen te stellen. Dus het is een mens z'n goed recht om een bepaalde ideologie aan te hangen, maar het is ook een goed recht van een ander om deze denkbeelden te bekritiseren of af te keuren. En wat dat betreft heeft Wilders gelijk.
Klopt, maar een ideologie wordt gevormd bij de gratie van mensen die de regels hiervan bepalen en aanhangen. Ik mag het nazisme wel bekritiseren, maar niet de nazi’s die dit geloof aanhangen? Ik mag wel het vrijemarktkapitalisme afkeuren, maar niet de bankiers die leven volgens dit denkbeeld? Krijg je een beetje een semantische discussie.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik had het ook over gelovigen, niet over geloven.
Hij moet algemener praten als hij het heeft over gelovigen. Waar het religies betreft, mag hij, wmb gerust een onderscheid maken, want er IS veel onderscheid.
Maar je mag niet zeggen: Ik wil moslims het land uit maar Hindoeďsten mogen blijven.
Hij mag wel zeggen: Ik vind de islam een verderfelijke godsdienst, maar het Jodendom niet.
Bekritiseren wel, maar onderscheid maken niet. Discrimineren niet, dus.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:04 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Klopt, maar een ideologie wordt gevormd bij de gratie van mensen die de regels hiervan bepalen en aanhangen. Ik mag het nazisme wel bekritiseren, maar niet de nazi’s die dit geloof aanhangen? Ik mag wel het vrijemarktkapitalisme afkeuren, maar niet de bankiers die leven volgens dit denkbeeld? Krijg je een beetje een semantische discussie.
Sam Harris – “Elvis is still alive” gelovigen:
Niet geheel verrassend. Dit keer had hij het geluk dat het OM onder druk werd gezet door de politiek om vrijspraak te eisen maar hij wilt het zekere voor het onzekere nemen.quote:DEN HAAG – Geert Wilders wil dat de haatzaai-artikelen op grond waarvan hij voor de rechter is gedaagd, uit het wetboek van strafrecht worden gehaald. Hij zegt dat donderdagavond in een interview met de actualiteitenrubriek EenVandaag.
Volgens Wilders moeten niet alleen politici maar ook alle andere Nederlanders vrijuit kunnen zeggen wat ze denken, ook als dat door anderen als kwetsend of beledigend wordt ervaren. "We moeten niet bang zijn voor woorden”, zegt de PVV-leider in EenVandaag. De grens ligt wat Wilders betreft bij het aanzetten tot geweld.
Ook geheel terecht. Als het al strafbaar is wanneer iemand zich door een opmerking gekrenkt voelt, wat moet het dan zijn als je iemand opzettelijk krenkt.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:00 schreef Confetti het volgende:
[..]
Niet geheel verrassend. Dit keer had hij het geluk dat het OM onder druk werd gezet door de politiek om vrijspraak te eisen maar hij wilt het zekere voor het onzekere nemen.
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook geheel terecht. Als het al strafbaar is wanneer iemand zich door een opmerking gekrenkt voelt, wat moet het dan zijn als je iemand opzettelijk krenkt.
Verschil?
Als ik zeg dat Mohammed volgens huidige maatstaven strafbaar zou zijn op grond van pedofilie, dan kan een moslim zich gekrenkt voelen. Toch zeg ik niets verkeerds.
Als ik zeg dat moslims geitenneukers zijn, dan ben ik opzettelijk aan het schelden.
Maar als ik zeg dat een ayatollah ooit heeft gezegd dat de moslim zich, tijdens de ongesteldheid van zijn vrouw, tot een geit mag wenden, zeg ik weer niets verkeerds.
Kortom, het gaat niet om 'zich gekwetst voelen', maar of iets opzettelijk kwetsend IS.
Als je, tijdens een discussie, gesprek, debat, zegt dat Mohammed naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden, is dat niet hetzelfde als uit het niets roepen 'mohammed is een pedofiel!'.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.
Het gaat om de context.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je, tijdens een discussie, gesprek, debat, zegt dat Mohammed naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden, is dat niet hetzelfde als uit het niets roepen 'mohammed is een pedofiel!'.
Dat een moslim hier het verschil niet inziet, kan ik ook niets aan doen.
Vanwege het schelden 'kutmarokkanen en straatterroristen', wellicht, maar je zegt niet dat mohammed een pedofiel is. Op dat punt wordt je niet veroordeeld.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Het gaat om de context.
Als je een wetenschappelijk-historische discussie hebt over Mohammed, dan heb je gelijk.
Maar als je zegt dat de straten vol zitten met kutmarokkanen en straatterroristen die een profeet aanhangen die 'naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden', dan zit je echt wel fout.
Nee. Jij beoordeelt nou ieder woordje an sich, terwijl het belangrijkste dat deze zaak leert, nou juist is dat je alles in de context moet bezien.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Vanwege het schelden 'kutmarokkanen en straatterroristen', wellicht, maar je zegt niet dat mohammed een pedofiel is. Op dat punt wordt je niet veroordeeld.
Wilders is op vergelijkbare uitspraken vrijgesproken.
Lang leve ons rechtssysteem.
Wat een kolder. Hij was een pedofiel. Niets gelogen aan. En als dat kwetsend is, ja jammer joh.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Als ieder normaal mens weet dat het kwetsend is om Mohammed een pedofiel te noemen, en je doet dat toch (zonder dat daar verder aanleiding voor is), dan ben je op z'n minst grof nalatig bezig en dat is net zo goed fout.
Geen pieken zonder dalen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:40 schreef Montov het volgende:
"Dit is een hele zwarte dag voor mij en voor de vrijheid van meningsuiting"
"Dit is niet zozeer een overwinning voor mijzelf, maar een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting"
Zonder die zwarte dag had Gekke Geert geen overwinning kunnen halen.
Niks kolder. Ik vertel nu over een ander onderwerp ook gewoon hoe het zit, en als jou dat niet zint, 'jammer joh'.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat een kolder. Hij was een pedofiel. Niets gelogen aan. En als dat kwetsend is, ja jammer joh.
Ok dus we moeten elkaar aanklagen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Niks kolder. Ik vertel nu over een ander onderwerp ook gewoon hoe het zit, en als jou dat niet zint, 'jammer joh'.
En wat is daar mis mee ?quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:28 schreef Igen het volgende:
Maar als je zegt dat de straten vol zitten met kutmarokkanen en straatterroristen die een profeet aanhangen die 'naar huidige maatstaven als pedofiel gezien zou worden', dan zit je echt wel fout, dan zou je het wellicht zelfs voorwaardelijke opzet kunnen noemen.
Van wat ik begrijp uit het oordeel, is dat o.a. een bewuste keuze geweest van de politici toen de betreffende wetsartikelen zijn ingevoerd.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:02 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En wat is daar mis mee ?
Uit deze uitspraak blijkt dat het prima is als ik zeg dat de god van (insert holy book here) een sadistische massamoordende klootzak is (al zal men nu vast nog naar het artikel over gosdienstlastering grijpen) en vervolgens een kwartier lang (insert holy book here) verzen ga opdreunen waarin het uitmoorden van hele dorpen, kinderen, vrouwen alsmede massaverkrachting en slavernij worden verheerlijkt om dat argument kracht bij te zetten.
Maar nadat ik klaar ben met mijn schuimbekkende relaas moet ik van onze lieve rechters wel even zeggen dat ik de mensen die dat beest vrijwillig volgen en aanbidden respecteer. Want als ik dat niet doe ben ik stout.
Sorry maar... ben ik de enige die dat belachelijk vind ? Het is net zoiets als zeggen dat ik kinderen verkrachten slecht vind, maar kinderverkrachters toffe peren...
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.quote:DEN HAAG – Geert Wilders wil dat de haatzaai-artikelen op grond waarvan hij voor de rechter is gedaagd, uit het wetboek van strafrecht worden gehaald. Hij zegt dat donderdagavond in een interview met de actualiteitenrubriek EenVandaag.
Volgens Wilders moeten niet alleen politici maar ook alle andere Nederlanders vrijuit kunnen zeggen wat ze denken, ook als dat door anderen als kwetsend of beledigend wordt ervaren. "We moeten niet bang zijn voor woorden”, zegt de PVV-leider in EenVandaag. De grens ligt wat Wilders betreft bij het aanzetten tot geweld.
Maar ik vind het wel positief dat Wilders deze vrijheid aan iedereen gunt, i.t.t. bijvoorbeeld Femke Halsema die Kamerleden (en dus zichzelf en haar collega's) meer rechten dan de rest van Nederland wilde geven.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ik vind het wel positief dat Wilders deze vrijheid aan iedereen gunt, i.t.t. bijvoorbeeld Femke Halsema die Kamerleden (en dus zichzelf en haar collega's) meer rechten dan de rest van Nederland wilde geven.
Niet alleen gekozen kamerleden nemen deel aan dat debat.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.
Je moet van Moszkowicz natuurlijk niet in een keer een inhoudelijk sterk principieel pleidooi gaan verwachten. Als hij Holleeders criminele organisatie adviseert bij het plegen van misdrijven dan hoeft hij ook geen gloedvol betoog te houden over waarde van moord, doodslag en afpersing in een democratische samenleving. Dan zal het meer een kwestie zijn van hoe je de pakkans en strafhoogte verkleint. Als je een mafiamaatje inhuurt krijg je een mafiaverdediging, technisch, formalistisch, agressief maar zeker niet principieel.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah, dat wilde Wilders ook. "Dit heeft plaatsgevonden binnen het politeke debat waarin meer vrijheden moeten zijn toegestaan dan in het dagelijks leven" is een argument van de verdediging geweest.
Waar blijkt uit dat Wilders een haatzaaier is?quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
Nu kunnen we, zonder dat de AIVD op onze nek springt, rustig zeggen dat Wilders een haatzaaier is dus?
Hmm. Dunno.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
Nu kunnen we, zonder dat de AIVD op onze nek springt, rustig zeggen dat Wilders een haatzaaier is dus?
Omdat ik een gewone Nederlander ben, pakken die rechtse rechters me daar wrs dan toch weer op...quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:26 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Hmm. Dunno.
Misschien beter als je zegt dat de PVV een haatzaaiende club is, maar dat de partijleden allemaal toppie mensen zijn waar je veel respect voor hebt.
Dat was nu ja. Niemand wil graag bestraft worden dus dan zoek je het argument dat op dat moment geschikt is om vrijgesproken te worden. En in dit geval was dat het maatschappelijk-debat-argument op grond van de EHRM-jurisprudentie.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zo zo, die machtige Geertje heeft daar 20 jaar alleen gezeten begrijp ik? Hij had dat dus al veel eerder moeten doen! En hij alleen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker op tijd dan, na 20 jaar op het Haagse pluche plakken en processen en aangiftes tegen Van Dijke, Janmaat, Van Gogh, Krakers, Van Bommel, Imams etc. En eindelijk werd meneer zelf vervolgd, en nu gaat hij eens wat voor de vrijheid van meningsuiting doen.
Dat is wel ongeveer het verschil tussen een voorvechter van de vrijheid van meningsuiting en een achterafnatrapper. Hij had in ieder geval een poging moeten doen, het debat moeten starten, een initiatiefwetsvoorstel moeten indienen. Die gelegenheid had hij al die jaren, maar hij verkoos zijn mond te houden en zelfs op te roepen tot vervolging en uitzetting wanneer het meningsuitingen betrof waarvan hij de mening niet deelde.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zo zo, die machtige Geertje heeft daar 20 jaar alleen gezeten begrijp ik? Hij had dat dus al veel eerder moeten doen! En hij alleen.
Oh god, is dat dat zooitje van de VN-mensenrechtenraad?quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:19 schreef HiZ het volgende:
Lachen, de 'benadeelden' gaan naar de VN.Als ik het goed heb begrepen naar hetzelfde clubje dat een jaar of twee terug nog Ghadaffi's regime heeft verwelkomd
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:19 schreef Killaht het volgende:
Wilders vergeet nog weleens dat hij een functie heeft in landsbelang en een politicus is. Hij gedraag zich alleen vaak als een klein kind.
Nikitaquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:03 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
![]()
Landsbelang, wat een mop. Ze 'werken' daar voor hun boterham net zoals een ander.
Punt is dat je met zo'n zin niet beweert dat Mohammed een pedofiel is, maar dat hij naar huidige westerse maatstaven als pedofiel gezien zou worden en bestraft zou worden.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Jij beoordeelt nou ieder woordje an sich, terwijl het belangrijkste dat deze zaak leert, nou juist is dat je alles in de context moet bezien.
En in mijn post heb ik met 'kutmarokkanen en straatterrotisten' juist een context gecreëerd die de bewering dat Mohammed een pedofiel is ook strafbaar kan maken. Al zal de verdere context - dat dit een hypothetische discussie op een internetforum is - die strafbaarheid in dit geval weer teniet doen.
De waarheid mag gezegd worden, ook als deze als een belediging wordt opgevat door bepaalde groepen mensen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:52 schreef MakkieR het volgende:
Houdt dit nu in dat wij ook groepen mogen beledigen, hier op het forum, onder bescherming van vrijheid van meningsuiting:) Zo ja dan mag ik rustig zeggen dat jullie allemaal een stelletje kut hoeren zijn. Zo nee dan trek in die mening in en zeg ik dat het me spijt, want ik wil geen proces aan mijn broek;)
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:19 schreef Killaht het volgende:
Wilders vergeet nog weleens dat hij een functie heeft in landsbelang en een politicus is. Hij gedraag zich alleen vaak als een klein kind.
Kom eens met iets beters dan een ad hominem.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.
Mensen gaan bedreigen, omdat ze misschien wel komen met een wet die ervoor zorgt dat je niet meer zo makkelijk een vrouw het het rifgebergte kunt halen. Dán ben je goed bezig!!
Nee hoor. ik verplicht of verbied nooit iemand iets maar ik merk uit je reacties op dat je levenservaring nog nul komma niks is.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:41 schreef Killaht het volgende:
[..]
Nikitamoet ik hier nog echt op reageren?
quote:*************************************
Schalken stapt op om proces Wilders
` Tom Schalken stapt op als raadsheer
van het Amsterdamse gerechtshof,zegt
hij in NRC Handelsblad.Hij vindt dat de
Amsterdamse rechtbank hem in de zaak
tegen PVV-leider Wilders schandalig
heeft behandeld.
De 67-jarige Schalken zegt in NRC dat
hij door het proces zoveel haat en hoon
over zich heen kreeg dat hij niet meer
met overtuiging raadsheer kan zijn.
Schalken maakte deel uit van het hof in
Amsterdam dat in 2009 het OM opdroeg om
Wilders te vervolgen.Tijdens het proces
beschuldigde Wilders hem ervan dat hij
tijdens een diner een getuige probeerde
te beďnvloeden.Schalken ontkende dat.
"Hij is soms net een klein kind"quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee gaan rellen en moorden omdat een cineast meegeholpen heeft aan het maken van een filmpje. Dát is natuurlijk heel volwassen gedrag.
Mensen gaan bedreigen, omdat ze misschien wel komen met een wet die ervoor zorgt dat je niet meer zo makkelijk een vrouw het het rifgebergte kunt halen. Dán ben je goed bezig!!
quote:President hof bekritiseert Schalken
` De president van het hof in Amsterdam
bekritiseert raadsheer Schalken omdat
die openlijk kritiek heeft geleverd op
de rechters in de zaak Wilders."Adel
verplicht",zegt president Verheij."Het
publiek zit niet te wachten op rechters
die rollebollend over straat gaan."
Verheij begrijpt dat het voor Schalken
moeilijk was om zijn kritiek voor zich
te houden.Maar de aard van dit werk
brengt dat nou eenmaal met zich mee,