abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95163281

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Huizenmarkt # 117: Het is weer lente... dus ik heb zin in appeltaart!
Huizenmarkt # 118: Ik kan geen appeltaart meer zien!
Huizenmarkt # 119: IMF: "weg met de HRA"
Huizenmarkt # 120: de Jager: "maar ik moet mijn huis nog afbetalen"
Huizenmarkt # 121: Waar zelfs de NHG de schuld krijgt...
Huizenmarkt # 122: Waar het Viva forum de woonmarkt vertegenwoordigd!
Huizenmarkt # 123: Waar cognitieve dissonantie de toon bepaalt
Huizenmarkt # 124: waar we zin hebben om te kopen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_95163308
Wat een vrolijke en opgewekte titel, Xeno :)

Verliefd? ;)
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 12:48:03 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_95163513
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:35 schreef CoolGuy het volgende:

Wat ik me nou afvraag he. Jij wíl helemaal niet kopen. Sterker nog, je eigen opmerking was dat er geen haar op je hoofd over dacht om een huis te kopen. Wat wil je dan eigenlijk bereiken hier? Waar vecht je dan voor?

Ik denk dat jij maar wát graag wil kopen, maar dat je dat momenteel niet kunt. En ik denk dat jij de gedachte hebt dat als de huizenmarkt crasht, dat jij straks met jezelfde salaris wél een huis kunt kopen.

Er is straks al uitgelegd dat dat zo niet gaat werken. Weet je wat wel gaat werken? Meer geld verdienen.

Overigens, gesteld he, dat wat jij wil, dat dat uitkomt. En straks kun jij een huis kopen, voor zeg 400 euro in de maand. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dat rond het bedrag is dat je nu betaald, en dat je dat behoorlijk duur vind (daar waar andere mensen dat goedkoop vinden).

Nu zit jij straks eventueel in een koopwoning (en begin nou niet de aandacht af te leiden met neeee dat wil ik helemaal niet en meer van dat geblaat) die ook zo 400 euro moet kosten, wat toch een stuk minder is dan wat een koophuis nu per maand aan hypotheek kost.

Prima, maar jij hebt nog steeds hetzelfde salaris, dus die 400 euro gaat nog steeds af van datzelfde salaris, dus dan zul jij dat nog steeds 'duur' vinden. Wat heb je dan eigenlijk gewonnen aan het eind van die rit?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_95163547
In het voorjaar is het toch altijd tijd om de grote voorjaarsschoonmaak te houden, dan kun je makkelijker je huis verkopen zoals we van de viva vrouwen nu weten. 8-)
pi_95163603
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:35 schreef CoolGuy het volgende:

Wat ik me nou afvraag he. Jij wíl helemaal niet kopen. Sterker nog, je eigen opmerking was dat er geen haar op je hoofd over dacht om een huis te kopen. Wat wil je dan eigenlijk bereiken hier? Waar vecht je dan voor?
Ik vecht gewoon voor betaalbare huisvesting voor iedereen, zowel kopers als huurders. Onze gezamenlijke vijand zijn de banken en de vastgoedmaffia.

quote:
Ik denk dat jij maar wát graag wil kopen, maar dat je dat momenteel niet kunt. En ik denk dat jij de gedachte hebt dat als de huizenmarkt crasht, dat jij straks met jezelfde salaris wél een huis kunt kopen.
Ik wil mijzelf niet inkopen in een pyramidespel, ik heb geen moeite met hoge rentestanden, sterker nog... gooi de rente maar heel fors omhoog ^O^

quote:
Er is straks al uitgelegd dat dat zo niet gaat werken. Weet je wat wel gaat werken? Meer geld verdienen.
Geld verdienen of geld stelen is een groot verschil :)

quote:
Overigens, gesteld he, dat wat jij wil, dat dat uitkomt. En straks kun jij een huis kopen, voor zeg 400 euro in de maand. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dat rond het bedrag is dat je nu betaald, en dat je dat behoorlijk duur vind (daar waar andere mensen dat goedkoop vinden).
Ja.... 400 euro, veuls te duur :Y

quote:
Nu zit jij straks eventueel in een koopwoning (en begin nou niet de aandacht af te leiden met neeee dat wil ik helemaal niet en meer van dat geblaat) die ook zo 400 euro moet kosten, wat toch een stuk minder is dan wat een koophuis nu per maand aan hypotheek kost.
Met of zonder HRA?

quote:
Prima, maar jij hebt nog steeds hetzelfde salaris, dus die 400 euro gaat nog steeds af van datzelfde salaris, dus dan zul jij dat nog steeds 'duur' vinden. Wat heb je dan eigenlijk gewonnen aan het eind van die rit?
Mmm..... niets.... goed punt, waarom willen mensen uberhaupt een woning kopen?
I'll sing you a lullaby.
pi_95163700
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat een vrolijke en opgewekte titel, Xeno :)

Verliefd? ;)
Het is een retorische vraag :')
I'll sing you a lullaby.
pi_95163747
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:48 schreef Basp1 het volgende:
In het voorjaar is het toch altijd tijd om de grote voorjaarsschoonmaak te houden, dan kun je makkelijker je huis verkopen zoals we van de viva vrouwen nu weten. 8-)
Ik zag Whuzz laatst zelf zijn opritje aanvegen :o
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 7 april 2011 @ 12:55:57 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_95163836
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

alleen als je ervan uitgaat dat assetprijzen (lees:huizenprijzen) stijgen met de inflatie. Ik zie dat verband niet zo. Huizenprijzen worden eerder door trends beinvloed, dan door de prijs van een brood :)
huizenprijzen worden bepaald door de payability
pi_95163895
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik zag Whuzz laatst zelf zijn opritje aanvegen :o
Heeft hij een webcam dan of maak je je geld op aan onzinnige reisjes naar brabant om daar naar een werkende whuzz te kijken. :P
pi_95163913
Telegraaf zoekt falende vastgoedspeculanten die hun verhaal willen doen

Misschien moeten we zelfs maar doorverwijzen naar 'slachtofferhulp', het is immers niet niets wat je overkomt -O-

Misschien moeten we de Telegraaf even tippen over het Viva forum :')
I'll sing you a lullaby.
pi_95164355
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:57 schreef Basp1 het volgende:

Heeft hij een webcam dan of maak je je geld op aan onzinnige reisjes naar brabant om daar naar een werkende whuzz te kijken. :P
Remote viewing :')

I'll sing you a lullaby.
pi_95164536
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou nee, schuld gaat niet vanzelf weg.

Wel is het zo dat je jezelf niet rijk hoeft te rekenen met inflatie.

Voorbeeld:
Huis 2005: 100,000 euro
Inflatie 3% per jaar
Huis is nu 100,000 euro waard
Redenatie: Jippie, de prijzen zijn 6x3% is 18% gezakt (relatief).

Nou nee dus, de eigenaar is noch rijker noch armer geworden.

Daarom begrijp ik dat rekenen met inflatie niet zo. Volgens mij gaat het nog steeds om absolute huizenprijzen en absolute leenbedragen. :)
Tot je salaris een inflatiecorrectie heeft.

Dan is hoge inflatie niet erg met een schuld, die is dan namenlijk steeds makkelijker af te lossen.

Spaargeld wordt minder waard, net als de schulden.

Zolang je in je huidige woning blijft zitten worden de maandlasten dus steeds lager t.o.v. je salaris. Allemaal met dank aan de inflatie.
  donderdag 7 april 2011 @ 13:23:27 #13
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_95164915
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:07 schreef Hanoying het volgende:
De financieerbaarheid zal ook niet veel slechter worden, wel wat slechter maar niet veel.
Dat ben ik met je eens. Maar een slechtere financierbaarheid betekend dus per definitie dat de dalende huizenprijzen het niet makkelijker gaan maken om in te stappen. Degenen die dus wiebelend op hun stoeltje zitten te wachten tot de prijzen instorten ( :') ) gaan mijns inziens bedrogen uitkomen.
Uitzondering is die < 1% die zit te wachten om in te stappen met cash geld uiteraard.

quote:
Het prijspeil van vrijstaande woningen ligt al bijna weer gelijk met prijspeil 2005 en schiet er naar alle waarschijnlijkheid door. Dat is in absolute termen.
Inderdaad. En toch was het in 2005 makkelijker om een huis te kopen dan nu. Zie wederom hierboven. Die daling op de huizenmarkt heeft bijna niemand wat aan als die (zoals nu) gepaard gaat met verslechterende betaalbaarheid.
Voor de huizenbezitter die wil koop-verhuizen maakt het meestal niets uit. Krijgt minder voor huidige huis, betaald ook minder voor het volgende.
De starter schiet er niets mee op, want die krijgt nog steeds zijn hypotheek niet.

quote:
In de afgelopen 6 jaar zijn de jonge honden die wij zijn echter wel allemaal minstens 40 % meer gaan verdienen toch?
Het gaat natuurlijk om wat iemand die nu net zo oud is als wij 6 jaar terug verdiend. Die is in verhouding geen 40% meer gaan verdienen natuurlijk. Sterker nog, vergeleken met 2007 verdient die zelfs iets minder.

quote:
Kijk, dat de mensen die nu niet kunnen kopen straks wel kunnen kopen is een illusie. Als je nu niet kredietwaardig bent met je krantenwijk dan ben je dat over 3 jaar ook niet.. Ben je nu wel kredietwaardig dan ben je dat over 3 jaar nog steeds... Even wachten kan dan absoluut lonen, de rente kan dan wel wat hoger worden maar je absolute schuld wordt lager en je vermijdt onderwaarde. Dat is heel wat waard. :Y
Hoeveel is dat waard dan? Dan komen we weer terug op die aloude risico afweging. Als je 30 jaar in dat huis blijft wonen en elke maand je hypotheek betaald, dan is die absolute lagere schuld precies 0 waard. Die lagere schuld heb je pas wat aan als er vanalles mis gaat.
Als je je inkomen verliest, gedwongen moet verhuizen of om wat voor reden moet of per se wilt verkopen... dan is die absolute lagere schuld iets waard.
Voor de rest maakt het natuurlijk helemaal *niets* uit of je 30 jaar lang 1000 euro per maand betaald over een hypotheek van 200k waar voor je huis ABC kocht toen de rente op 4% stond, of 1000 euro per maand over een hypotheek van 150k voor hetzelfde huis ABC terwijl de rente op 7% stond. Na 30 jaar heb je hetzelfde betaald, heb je hetzelfde huis en 0 schuld. (Uiteraard even uitgegaan van 0% aflossingsvrij)

En dit komt weer terug op de discussie van gister. Is er een risico? Natuurlijk is er een risico. Als je een hogere schuld hebt, heb je een hoger risico. Hoeveel hoger, dat is persoons en situatie afhankelijk. Bij hoeveel risico je je veilig voelt is óók per persoon verschillend. Conclusie: voor sommigen is kopen prima, voor sommigen is huren prima, voor sommigen is het om het even.

Waar we alleen van af moeten is het blij maken van mensen met een zwerm dode mussen. Dalende huizenprijzen != Betaalbaardere huizen. Daarop gaan zitten wachten is net zo goed een risico.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 13:27:35 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_95165088
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik vecht gewoon voor betaalbare huisvesting voor iedereen, zowel kopers als huurders. Onze gezamenlijke vijand zijn de banken en de vastgoedmaffia.
nee hoor, dat zijn mijn vijanden niet.

quote:
Ik wil mijzelf niet inkopen in een pyramidespel, ik heb geen moeite met hoge rentestanden, sterker nog... gooi de rente maar heel fors omhoog ^O^
Dat is geen antwoord. Want ook al worden de huizen veel goedkoper, dan is de manier van geldstromen nog steeds hetzelfde, alleen dus op een lager niveau.

quote:
Geld verdienen of geld stelen is een groot verschil :)
Rare reactie. Meer geld verdienen...JIJ dus. Een hoger salaris. Je weet wel? Hoe is dat geld stelen? Als je meer geld zou gaan verdienen, zou dat in jouw ogen geld stelen zijn?

quote:
Ja.... 400 euro, veuls te duur :Y
Ja, dat hangt dus van je referentiekader af. Ik kan mijn huidige hypotheek prima missen, en 400 euro kan ik al helemaal missen, dus jij VIND dat te duur, dat is heel wat anders dan dat het duur IS.

quote:
Met of zonder HRA?
Maakt niks uit. Jij hebt een bedrag te besteden per maand, en daar wordt elke maand 400 euro vanaf gehaald. Dat vind je nu veel geld, dus als je een huis had gekocht had je dat dan ook veel gevonden, want immers, je salaris is niet gestegen.

quote:
Mmm..... niets.... goed punt, waarom willen mensen uberhaupt een woning kopen?
Bijvoorbeeld omdat je dan niet iemand hoeft te gaan bellen om te vragen of je alsjeblieft een gat mag boren om iets op te hangen, of om te vragen of je een andere kleur muren mag. En, als je ooit verhuisd, je niet alles in 'de oude staat' hoeft terug te brengen. En dat je zelf mag beslissen of je iets verandert. Je weet wel, dat soort dingen, en nog veel meer, maar dat snap je zelf ook wel.
  donderdag 7 april 2011 @ 13:28:17 #15
324665 meth77
to do or not to do
pi_95165123
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:23 schreef Whuzz het volgende:

[..]Waar we alleen van af moeten is het blij maken van mensen met een zwerm dode mussen. Dalende huizenprijzen != Betaalbaardere huizen. Daarop gaan zitten wachten is net zo goed een risico.
Over het algemeen met lagere prijzen wordt de betaalbaarheid slechter, vroeger kon je maximaal 90% vd excutiewaarde financieren
dus koste een huis 100.000 gulden kk dan was de aanschafprijs 110.000 gulden
de executiewaarde was75.000 en 90% ervan was maximale hypotheek 68.000 gulden, waarbij de partner voor 50% meetelde.
benodigd spaargeld was 40.000 gulden

Deze situatie heb ik zelf exact zo meegemaakt

Vader lapt toen 20.000 en ex had 15.000
  donderdag 7 april 2011 @ 13:38:26 #16
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_95165569
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:28 schreef meth77 het volgende:
Over het algemeen met lagere prijzen wordt de betaalbaarheid slechter,
Hmm, dat zou ik niet zo durven stellen. Ik weet niet of daar een causaal verband in zit, maar het zou kunnen.

quote:
vroeger kon je maximaal 90% vd excutiewaarde financieren
Dát is uiteraard wel een oorzaak van lagere betaalbaarheid ja. Maar dat staat los van dalende huizenprijzen. Eén van de factoren die de huizenprijs heeft opgedreven is natuurlijk dat de banken een steeds hoger deel van de executiewaarde wilden financieren.
Die trend lijkt nu gekeerd en is weer neergaand, wat zorgt dat de betaalbaarheid terugloopt, hetgeen vervolegns nog wordt versterkt door oplopende rente.
pi_95165957
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:13 schreef HansvD het volgende:

Tot je salaris een inflatiecorrectie heeft.

Dan is hoge inflatie niet erg met een schuld, die is dan namenlijk steeds makkelijker af te lossen.

Spaargeld wordt minder waard, net als de schulden.
Je verondersteld nu wel dat er inderdaad een correctie voor de inflatie gaat plaatsvinden, iets wat zeker geen garantie is. Momenteel word spaargeld minder waard als gevolg van de lage spaarrente en de vermogensbelasting vanuit de overheid. Dat dit nadelige gevolgen heeft voor spaarders is hopelijk van tijdelijke aard.

quote:
Zolang je in je huidige woning blijft zitten worden de maandlasten dus steeds lager t.o.v. je salaris. Allemaal met dank aan de inflatie.
Wederom je veronderstelt stijgende salarissen, door o.a. de globalisering ben ik hier niet zo heel erg zeker van. Wel is zeker dat de komende jaren fors duurder gaan worden voor de werkenden, zij moeten immers steeds minder productieve mensen gaan onderhouden. Aangezien dit en de globalisering de koopkracht flink kunnen gaan drukken is inflatiecorrectie niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 7 april 2011 @ 13:50:32 #18
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_95166047
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:48 schreef xenobinol het volgende:
Je verondersteld nu wel dat er inderdaad een correctie voor de inflatie gaat plaatsvinden, iets wat zeker geen garantie is.
Misschien bij jou niet, maar bij mij iig wel hoor. Is niet zo moeilijk contractueel vast te leggen.

en LOL @ reklame banner... "Huurcoach" ... :')
  donderdag 7 april 2011 @ 13:57:28 #19
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_95166305
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:57 schreef xenobinol het volgende:
Telegraaf zoekt falende vastgoedspeculanten die hun verhaal willen doen

Misschien moeten we zelfs maar doorverwijzen naar 'slachtofferhulp', het is immers niet niets wat je overkomt -O-

Misschien moeten we de Telegraaf even tippen over het Viva forum :')
quote:
Oproep aan huizenverkopers AMSTERDAM - De woningmarkt zit helemaal op slot. Het aantal verkopen is ook in het afgelopen kwartaal dramatisch gedaald. Stond uw huis jaren te koop en hebt u onlangs uw woning met verlies verkocht?
Kadaster kwam toch echt met stijging van het aantal verkopen van 8,6 % in januari en 7,6 % in februari ten opzichte van dezelfde maanden in 2010.

Misschien moeten we de Telegraaf maar eens opdoeken.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 7 april 2011 @ 14:00:40 #20
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_95166427
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:57 schreef Bayswater het volgende:

Misschien moeten we de Telegraaf maar eens opdoeken.
Gewoon verkopen. En als dat niet lukt, starten we een blog. www.krantenmarkt-zeepbel.nl :Y
  donderdag 7 april 2011 @ 14:02:03 #21
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_95166471
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:23 schreef Whuzz het volgende:
Inderdaad. En toch was het in 2005 makkelijker om een huis te kopen dan nu. Zie wederom hierboven. Die daling op de huizenmarkt heeft bijna niemand wat aan als die (zoals nu) gepaard gaat met verslechterende betaalbaarheid.
Maar voor mij is het nu makkelijker een huis te kopen dan toen :P

In 2005 ben ik voor een periode naar azië verkast, in 2010 teruggekomen. In mijn huidige baan verdien ik (bruto) zo'n 2 keer zoveel als in 2005.

Toen kon ik misschien met moeite een middenhuis kopen, nu zonder al te veel moeite vrijstaand. Dan kan de maximale hypotheek op salaris x wel minder geworden zijn maar als salaris x is verworden tot 2 x dan maakt dat geen bal uit..

Een stijgend salaris en een dalende huizenprijs. Prima situatie..
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  donderdag 7 april 2011 @ 14:03:39 #22
324665 meth77
to do or not to do
pi_95166524
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:38 schreef Whuzz het volgende:

wat zorgt dat de betaalbaarheid terugloopt, hetgeen vervolegns nog wordt versterkt door oplopende rente.
Trichet is fel tegen inflatie
http://www.telegraaf.nl/i(...)erhoogt_rente__.html
quote:
ECB verhoogt rente door Sonny Duijn
AMSTERDAM - De renteverhoging waar de Europese Centrale Bank (ECB) eerder op hintte is daadwerkelijk doorgevoerd: de rente is met 0,25 procentpunt verhoogd tot 1,25%. De vraag is vooral wat er nu verder gaat gebeuren: zal er sprake zijn van een reeks renteverhogingen? De toelichting van Trichet is nog niet bekend. Marktvolgers benadrukken de signaalfunctie van deze renteverhoging.
  donderdag 7 april 2011 @ 14:04:23 #23
324665 meth77
to do or not to do
pi_95166553
x

[ Bericht 100% gewijzigd door meth77 op 07-04-2011 14:05:05 ]
  donderdag 7 april 2011 @ 14:20:46 #24
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_95167223
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:02 schreef Hanoying het volgende:
Voor mij ook. Ik verdien nu netto meer dan in 2006 bruto. Maar ik denk niet dat we erg representatief zijn voor de gemiddelde nederlander. En daar gaat het in dit topic toch over. Of nou ja, daar zou het over moeten gaan :P

quote:
Die stelling klopt nog steeds niet hoor :P
Als de betaalbaarheid harder daalt dan jouw salaris stijgt schiet je er allemaal niets mee op. Verwacht je voor de komende 5 jaar eenzelfde stijging door te maken als de afgelopen 5 jaar? Zo ja, dan geld die stlling *voor jou* misschien. Maar een boel nederlanders zitten op een redelijk vlak pad qua salarisstijging. Die kunnen over een jaar voor dezelfde maandlast waarschijnlijk minder huis kopen dan ze nu zouden kunnen.
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 14:21:43 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_95167266
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:02 schreef Hanoying het volgende:

[..]

In 2005 ben ik voor een periode naar azië verkast, in 2010 teruggekomen. In mijn huidige baan verdien ik (bruto) zo'n 2 keer zoveel als in 2005.

Toen kon ik misschien met moeite een middenhuis kopen, nu zonder al te veel moeite vrijstaand. Dan kan de maximale hypotheek op salaris x wel minder geworden zijn maar als salaris x is verworden tot 2 x dan maakt dat geen bal uit..

Exact. Als je salaris stijgt maakt het geen flikker uit. Maar dat is waar veel mensen die hier op het puntje van hun stoel zitten niet aan willen. Immers, als je salaris wil stijgen zul je daar zelf wat voor moeten doen en dat dat is allemaal lastig. Het is veel makkelijker om met het vingertje te wijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')