abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94576341

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:10:39 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94576480
Prima TT 14.gif
pi_94576692
we zouden eens een dienstregeling moeten ontwerpen en opsturen naar de ns :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:14:23 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94576713
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:10 schreef James1988 het volgende:
Prima TT [ afbeelding ]
Jep. Je moet gewoon voor de internationale treinen een systeem hebben waarbij je een zitplaats kunt reserveren, zodat je zeker van een plek bent, maar als je op de bonnevooi gaat dat je ook een kaartje kunt kopen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94576813
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Jep. Je moet gewoon voor de internationale treinen een systeem hebben waarbij je een zitplaats kunt reserveren, zodat je zeker van een plek bent, maar als je op de bonnevooi gaat dat je ook een kaartje kunt kopen.
Geen prijsdifferentiatie :r

Je koopt gewoon kaartjes op stoelnummer, en op is op. Gegarandeerd zitten en geen gezeik met 3 weken eerder moeten boeken oO<
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:15:51 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94576817
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:13 schreef Yreal het volgende:
we zouden eens een dienstregeling moeten ontwerpen en opsturen naar de ns :P
Kan, maar het is een extreem complex proces waarbij met zoveel variabelen rekening moet houden dat je dat niet even in een paar ochtendjes kunt doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94576835
slechte TT ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94576897
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kan, maar het is een extreem complex proces waarbij met zoveel variabelen rekening moet houden dat je dat niet even in een paar ochtendjes kunt doen.
Personeels en matriaal omlopen, maar daar hebben ze knappe ic'ters voor.
pi_94576957
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen prijsdifferentiatie :r

Je koopt gewoon kaartjes op stoelnummer, en op is op. Gegarandeerd zitten en geen gezeik met 3 weken eerder moeten boeken oO<
Inderdaad ik heb ook altijd zo'n hekel aan dat geneuk.
Alsof een treinreis een uur van tevoren kopen opeens duurder is.
Ze mogen nog blij zijn dat ze 'm vol krijgen :r

Daarnaast weten natuurlijk maar heel weinig mensen zolang vantevoren wanneer ze ergens hoe laat moeten zijn. Alleen vakantiereizigers.
Daardoor wordt het in Duitsland op de korte termijn soms zelfs goedkoper met interrail en zulk soort zooi :N
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:18:42 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94576995
Prijsdifferentiatie (yield management) is iets wat voor een bedrijf erg goed werkt voor winstmaximalisatie, maar de klant enorm in flexibiliteit beperkt. Op langeafstandsverbindingen (zie Thalys) werkt het wel, maar zoals we met Fyra hebben gezien op Amsterdam - Rotterdam werkt het niet: de superdiscounttickets waren goedkoper dan een enkeltje met de gewone trein, toch kocht bijna niemand ze.

Overigens schijnt het mogelijk te zijn geweest om in de Beneluxtrein een stoel te reserveren. Zal wel zijn afgeschaft omdat niemand het deed. :')
pi_94577053
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

Personeels en matriaal omlopen, maar daar hebben ze knappe ic'ters voor.
Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:04 #12
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94577318
Ik heb begrepen dat station Rotterdam Blaak een intercitystation wordt?
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:08 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577324
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:18 schreef James1988 het volgende:
Overigens schijnt het mogelijk te zijn geweest om in de Beneluxtrein een stoel te reserveren. Zal wel zijn afgeschaft omdat niemand het deed. :')
IC Plus in de jaren '80 met Franse Corail-rijtuigen tussen Den Haag en Groningen: geen succes.
IC+ in de jaren '90 met verbouwd ICR (de stoerste ICR'n ooit, dat wel), maar ook: geen succes.

M.a.w.: reserveren op binnenlandse trajecten werkt gewoon niet.

In Zweden kon je trouwens bij alle automaten tot een minuut voor vertrek een kaartje kopen inclusief zitplaatsreservering. Of dat dan prijstechnisch gunstig was: zal wel niet, maar het werkte wel! (En dan nog zat er een bejaarde Zweed op je plaats.)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:36 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577349
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
Precies. Je zit met zoveel beperkingen, zoals wat voor type trein is het en is het baanvak enkelsporing of juist viersporig. Voordat je er met alle partijen uit bent ben je wel even verder.

De huidige dienstregeling is trouwens ontworpen rondom het gebruik van de Schipholtunnel. Vandaar uit is de rest ingevuld.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:39 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577354
quote:
11s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:24 schreef o.us het volgende:
Ik heb begrepen dat station Rotterdam Blaak een intercitystation wordt?
Nuancering: er gaan intercity's stoppen op station Blaak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94577378
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Inderdaad ik heb ook altijd zo'n hekel aan dat geneuk.
Alsof een treinreis een uur van tevoren kopen opeens duurder is.
Ze mogen nog blij zijn dat ze 'm vol krijgen :r

Daarnaast weten natuurlijk maar heel weinig mensen zolang vantevoren wanneer ze ergens hoe laat moeten zijn. Alleen vakantiereizigers.
Daardoor wordt het in Duitsland op de korte termijn soms zelfs goedkoper met interrail en zulk soort zooi :N
In Duitsland slaat het nog wel ergens op, omdat forensen toch vooral met het Nahverkehr gaan. Het Fernverkehr, waar de vroegboekkortingen zijn, is toch meer voor de echt grote reizen die je niet zo vaak doet. Of voor zakenmensen die toch geld genoeg hebben. I.i.g. niet voor spontaan een dagje Keulen ofzo.

Maar in Nederland? Amsterdam-Rotterdam is niet een reis die je weken van te voren plant.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2011 22:26:06 ]
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:26:32 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94577479
Nederland heeft geen Fernverkehr, afgezien van een verplaatsing als Dordrecht - Leeuwarden of Den Helder - Maastricht. Het NS-netwerk is voornamelijk gericht op forenzenvervoer en moet ook als zodanig ingevuld worden.

Ofwel: hoge frequenties, vaste corridors, klokvaste dienstregeling en weinig overstappen. Als er moet worden overgestapt een wachttijd van niet meer dan 10 minuten. Een exclusieve Fyra past daar niet bij.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:28:07 #18
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94577577
Wie zei dat ook alweer, Elke Nederlandse trein is een stoptrein? Dat vat het hele verhaal prima samen ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94577583
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
Kruispunten, aansluitingen, enkelsspoor (brug ravenstein, olst - wijhe), zijn leuke spelbrekers. Maar ook aansluitingen vanuit het westen op het oosten, of regionale eisen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:29:08 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577640
Die hoge frequenties daar doen de regionale vervoerders trouwens vrolijk aan mee :P

Zo rijden er nu tussen Groningen en Zwolle bijvoorbeeld minder treinen per uur dan tussen Groningen en Zuidbroek
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94577715
De regionale vervoerders moeten eerst maar een intercitys gaan rijden, op hun eigen trajecten. Oh wacht daar hebben ze natuurlijk geld van de provincie voor nodig :')
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:30:26 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94577734
quote:
6s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:28 schreef V2 het volgende:
Wie zei dat ook alweer, Elke Nederlandse trein is een stoptrein? Dat vat het hele verhaal prima samen ;)
Het is ook zo, alleen stoppen sommige treinen wat minder vaak. De 'sneltrein' is al gesneuveld met de dienstregeling 2007 en heet nu intercity. Op vrijwel alle baanvakken zijn minstens 4 intercities per uur per richting te vinden, soms zelfs meer.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:32:20 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577854
quote:
99s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:30 schreef Temlin het volgende:
De regionale vervoerders moeten eerst maar een intercitys gaan rijden, op hun eigen trajecten. Oh wacht daar hebben ze natuurlijk geld van de provincie voor nodig :')
Dat geld krijgen ze sowieso ja.

Overigens is Arriva de vervoerder die nog het dichtst bij de IC komt met de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen.

En Veolia met een sneltrein tussen Maastricht en Heerlen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:33:53 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577952
Toen eind jaren '70 proefnemingen werden gedaan met een nieuwe Franse e-loc, werden die Franse proefritmachinisten gek: ze hadden het idee dat ze op de metro zaten, zo vaak moesten ze stoppen.

Resultaat was overigens geforceerde koeling op de tractiemotoren. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:35:18 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94578040
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:33 schreef Duvel het volgende:
ze hadden het idee dat ze op de metro zaten, zo vaak moesten ze stoppen.
_O-

Tsja, het Nederlandse net is gewoon kleiner dan de grandes lignes zoals SNCF ze kent. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')