Ja maar nu de Arabische Liga er achter staat is het een andere zaak denk ik.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:37 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Rusland gaf al aan dat ze het niet wilden.
Een no-fly-zone is de facto een oorlogsverklaring aan Khaddafi en zijn regime. Het helpt de burgers niet, want voor zover ik weet, is er op het moment weinig gevaar van vliegtuigen voor hen. Er is kortom geen sprake van een doorslaggevende humanitaire reden. Het zorgt er wel voor dat er door het Westen -laten we wel wezen- gevochten moet worden in Libi, we zouden ons weer begeven in een uitzichtloze situatie (wat gaat er gebeuren, wat komt er hierna?). Daarnaast is er nog het principile bezwaar van de schending van soevereiniteit, wat echt geen slap excuus is om te mogen moorden, het heeft gevolgen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:34 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Dat kun je vinden ja. Maar licht je mening dan even bij.
Ik ben benieuwd. Ik hoop van harte dat de no-flyzone er zo snel mogelijk komt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja maar nu de Arabische Liga er achter staat is het een andere zaak denk ik.
Zo kun je er ook tegen aankijken ja. Dan nog een vraag: wat vind je dat er wel moet gebeuren dan? Want dat Khaddafi zijn eigen volk afslacht moet gewoon stoppen. Wat zou jij willen zien dat de NAVO of de VS doet?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een no-fly-zone is de facto een oorlogsverklaring aan Khaddafi en zijn regime. Het helpt de burgers niet, want voor zover ik weet, is er op het moment weinig gevaar van vliegtuigen voor hen. Er is kortom geen sprake van een doorslaggevende humanitaire reden. Het zorgt er wel voor dat er door het Westen -laten we wel wezen- gevochten moet worden in Libi, we zouden ons weer begeven in een uitzichtloze situatie (wat gaat er gebeuren, wat komt er hierna?). Daarnaast is er nog het principile bezwaar van de schending van soevereiniteit, wat echt geen slap excuus is om te mogen moorden, het heeft gevolgen.
Dus, ik vind het onverstandig en daarom vind ik het jammer.
Dat zou lachen zijn. Algerije zou Ghaddafi gesteund hebben, met wat weet ik ff niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:37 schreef remlof het volgende:
Ow en Algerije is wel een buurland en die moet het er ook mee eens zijn volgens mij.
Niets. Ik vind dat ze niets moeten doen. Humanitaire hulp aanbieden en verlenen mocht dat lukken. Nou ja, misschien inderdaad de financile tegoeden bevriezen, zoals reeds gebeurd is, een wapenembargo instellen, voor zowel regering als opstandelingen, en dan maar afwachten en hopen dat de ellende snel voorbij is, waarna we weer zaken kunnen doen met het regime dat dan aan de macht is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:42 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Zo kun je er ook tegen aankijken ja. Dan nog een vraag: wat vind je dat er wel moet gebeuren dan? Want dat Khaddafi zijn eigen volk afslacht moet gewoon stoppen. Wat zou jij willen zien dat de NAVO of de VS doet?
Onze betrekkingen met Ghadaffi kunnen niet meer genormaliseerd worden. Daarom moet hij weg, als ie niet goedschiks wil dan maar kwaadschiks.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niets. Ik vind dat ze niets moeten doen. Humanitaire hulp aanbieden en verlenen mocht dat lukken. Nou ja, misschien inderdaad de financile tegoeden bevriezen, zoals reeds gebeurd is, een wapenembargo instellen, voor zowel regering als opstandelingen, en dan maar afwachten en hopen dat de ellende snel voorbij is, waarna we weer zaken kunnen doen met het regime dat dan aan de macht is.
Die worden dan neergeschoten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:51 schreef Bartholomaeus het volgende:
Wat ik me wel afvraag: stel de no-flyzone komt er.
Wat voor sancties staan erop als het dan wordt overtreden en als hij gewoon doorgaat met vliegtuigen de lucht in te sturen?
Een raket van dit:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:51 schreef Bartholomaeus het volgende:
Wat ik me wel afvraag: stel de no-flyzone komt er.
Wat voor sancties staan erop als het dan wordt overtreden en als hij gewoon doorgaat met vliegtuigen de lucht in te sturen?
quote:Of het ook echt tot een vliegverbod komt, is onzeker. Voorstanders van een no-flyzone hoopten dat de liga zich onvoorwaardelijk zou uitspreken voor de maatregel. In plaats daarvan heeft de liga de VN-Veiligheidsraad opgeroepen tot een resolutie voor een verbod te komen. De VN-Veiligheidsraad is echter verdeeld over het onderwerp.
Voorstanders van een no-flyzone zeiden deze week dat de missie wellicht ook door kan gaan als de de VN-Veiligheidsraad niet tot een besluit komt, maar de Arabische regio en Europa wel een vliegverbod steunen. Europa is echter verdeeld over de kwestie. De Arabische Liga heeft zich nu evenmin duidelijk uitgesproken.
Potver.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:42 schreef MangoTree het volgende:
7:24pm (AJE)
A Brazilian reporter who was freed from detention in Libya has urged Gaddafi's government to release a colleague from a British newspaper who is still held in the violence-wracked country.
Andrei Netto says he believes he was released after eight days because of "good ties'' between Brazil and Libya.
He fears for the fate of colleague Ghaith Abdul-Ahad, an Iraqi national working for The Guardian.
quote:Terwijl de wereld debatteert over een no-flyzone, is in Libi een grondoorlog uitgebroken', zegt de Vlaamse cameraman Daniel Demoustier (47). Soldaten met tanks staan tegenover haarkappers en studenten. Er worden lijken zonder hoofd aangevoerd.'
...
Een no-flyzone lost ook weinig op', meent hij. De luchtmacht van Kadhafi is uiterst inefficint. We zien hun bommen geregeld vallen, maar ze ploffen meestal in het woestijnzand. Ik heb nog geen enkele gewonde gezien als gevolg van een vliegtuigbom.'
De echte precisiewapens van de Kadhafi-troepen zijn hun mortieren en tanks', aldus Demoustier. Als je die wil uitschakelen, moet je bombarderen en maak je sowieso ook burgerslachtoffers. In Bin Jawad hebben we trouwens gezien dat de soldaten van Kadhafi zich ook in burgerhuizen verschuilen. De rebellen willen geen Amerikaanse of Britse grondtroepen in hun land, maar de andere oplossingen lijken ook alleen maar naar een patstelling te leiden.'
Ook voor de internationale media wordt het uiterst moeilijk om verslag te blijven uitbrengen over het bloedige conflict, zegt Demoustier. Vandaag zagen alle journalisten hier lijkbleek. Iedereen wil weg. Maar we weten zelfs niet of we nog weggeraken. Ik hoop dat vele journalisten hun verantwoordelijkheid nemen en zich desnoods terugtrekken tot Benghazi, maar niet verder.'
Daar gaat de echte burgeroorlog beginnen. De troepen van Kadhafi hebben voorlopig alleen nog maar enkele onnozele dorpjes heroverd, al zijn die wel belangrijk voor de olietoevoer. Maar zelfs dat kostte hen een week. Benghazi is de tweede stad van Libi, met een half miljoen inwoners n met legereenheden die voor de oppositie de verdediging op zich nemen. Volgens mij kan het hier nog maanden duren.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |