greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:04 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:05 |
Lapo-fails. ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06 |
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen. | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06 |
btw, Ik d8 vol, maar ik keek scheel. | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06 |
Nog even oefenen en je mag mod worden greavy. | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:07 |
Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:15 |
![]() Kan deze pagina nog worden toegevoegd aan de OP? Dank. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:17 |
Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera) | |
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:31 |
Bijnamen FTW ![]() Bizon ![]() | |
Peter | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:40 |
Buffeltjes ![]() | |
Kapitein_Schavuit | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:45 |
VIRM = VIRM, ICRm = ICRm. Je gaat toch ook niet Toyota vervangen naar Japanse auto en Honda Civic Hybrid naar Japanse auto die hulp krijgt van stroom? ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:57 |
Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ![]() Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra. En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:59 |
Mja, ik kan wel Bizon roepen, maar vrijwel niemand weet dat dit een VIRM is | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:18 |
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:25 |
Ik pleitte ook eigenlijk vóór het gebruik van de afkortingen... | |
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:27 |
Die blauwgele rups ![]() Dat roodwitte geval etc ![]() | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:28 |
Studenten OV:WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar. | |
Fixers | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:40 |
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing. Overigens blijf ik Amsterdam CS toch wel het sationigste station van nederland vinden, wat betreft sfeer en uitsraling. Het is groot, langgerekt, druk, chaotisch. Totaal anders dan het veel modernere een doordachte Utrecht CS. | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:44 |
Same here. Bij Sprinter en Koploper hebben mensen dan nog enigszins een beeld. Maar hoe moet ik in godsnaam een stam ICRm benoemen? ![]() bron En hoe zou ik de verschillende dubbeldekkers uit elkaar moeten houden? Bovendien, het is hier een topic voor hobbyisten die weten waar het over gaat. Materieelsoorten kunnen we wel herkennen aan hun naam en in de OP staan links die je verder op weg kunnen helpen als je hier nog niet zo bedreven in bent. Of ga je in een autotopic ook vragen om een BMW 645 uitgebreider te beschrijven voor de mensen die nog niet zo bedreven zijn in het wereldje? Ik weet het niet zeker, maar mijn vermoeden is dat de revisietermijn van die locomotieven is verlopen en ze daarom niet meer gebruikt mogen worden. En dat die stickers daarvoor waarschuwen. | |
Ireyon | zaterdag 12 maart 2011 @ 17:45 |
Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest. Je StudentenOV-Chipkaart is óf een vrij-reizen kaart óf een kortingskaart. Wanneer je vrij reist, heb je dus géén recht op korting bij de aanschaf van een extra vervoersbewijs want dan zou je kaart zowel een vrij-reizen als kortingskaart zijn. Hij is alleen in het weekend een kortingskaart en dus alleen dan mag je met korting een extra vervoersbewijs kopen. Gelukkig is er volgens mij niet 1 medewerker bij de NS die dat snapt en zodoende kom je er vaak mee weg als je met korting een overgangskaartje koopt. Een ander zal weer zeggen dat het alleen na 09:00 met korting mag (wat echt volkomen willekeurig uit de lucht is gegrepen). | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:11 |
Er staat op dat het materieel niet inzetbaar is. De exacte tekst weet ik niet, maar wel dat het daar zeker mee te maken heeft. | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:40 |
Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar ![]() | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:43 |
Even Cliff's Notes van de geruchten? | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:47 |
Het verbaast me nog dat Jablan mij geen persoonlijke mail gestuurd heeft met tekst dat het niet kan, dit dat zus en zo... | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:50 |
Misschien is hij die nog aan het typen. ![]() | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:54 |
Ik weet niet of je die discussie ook hebt gezien bij Vragen aan spoorwegpersoneel? Over vervoerbewijs om vervoerd te worden, die stelling. Een hele discussie om één mening van mij. Kreeg ik later een PB dat "ik voortaan beter moet nadenken voor ik iets post,want ik weet wel hoe het werkt" | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 18:56 |
Zeg ziggy, jij hebt toch meer toegang op ohih. Zie jij niet wat meer? | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 19:37 |
Dat laatste weet je niet, want mensen die het een barrière vinden, zullen niet meeposten. Hoe moeilijk kan het zijn... | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 19:53 |
Ik kan in wat personeelsfora, maar zo vaak kom ik ook weer niet op ohih. Ik zal weer eens bijlezen inderdaad. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 19:56 |
Volgens mij staat er nergens méér dan jullie ook kunnen zien. Overigens boeit het hele verhaal me geen reet en lees ik daar alleen topics die me wél interesseren. | |
TeringHenkie | zaterdag 12 maart 2011 @ 20:15 |
Jij bent nog bijna erger dan die autisten op OHIH/SOMDA, wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken. Je hoeft dit topic niet te lezen hoor. (Btw als je langer dan een week deze topics volgt weet je vanzelf wat er bedoeld wordt) | |
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2011 @ 20:18 |
Zo erg hoef je nu ook weer niet te keer te gaan. Met gewoon een extra linkje in de OP is het opgelost ![]() | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 20:22 |
Spreek voor jezelf, dwaas. ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2011 @ 20:55 |
![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:06 |
Gezellig weer hier! Zal ik eens de boel opvrolijken hier... ![]() Door werkzaamheden tussen Hoogeveen en Assen moest op zaterdag 12 maart 2011 de HTRS 1043 met containertrein 50044 vanaf Meppel worden omgeleid via Leeuwarden. Doordat op het dieselbaanvak tussen Leeuwarden en Groningen op zaterdag drie keer per uur een Arriva-trein rijdt, is er overdag geen ruimte meer voor extra treinen. Zodoende vertrok de trein zo'n 4 uur later vanaf de Kijfhoek en rolde rond kwart over 7, tijdens de blauwe-stunde, het station van Leeuwarden binnen. Omdat de machinist de trein gelukkig doortrok tot het dwergsein, kon de uit 1863 daterende stationsoverkapping als motief dienen. Deze overkapping, tegelijkertijd gebouwd met het stationsgebouw type SS klasse 3, biedt het binnenplein beschutting. Op de voorgrond liggen de perronsporen 5 (links) en 8 (rechts), waarvan Arriva dagelijks gebruik maakt. Nadat de stoptrein en de sneltrein op respectievelijk spoor 5 en 8 waren gearriveerd, werd koers gezet naar Groningen en Veendam. | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:11 |
![]() | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:25 |
godver had dat gezegd dan ging ik foto's maken in zuidhorn ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:27 |
Dat heb ik gedaan hoor. Overigens was het in Zuidhorn al volledig donker bij doorkomst... | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:37 |
Ha, stelletje hoerengebroed. Ontopic maar weer? Fijn ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:38 |
Ik vind het echt gaaf hoe je bij dit soort licht die "sterren" rondom de lampen krijgt ![]() | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:44 |
flash ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:44 |
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol. Overigens is dat laatste meer iets persoonlijks. | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:46 |
heb je die foto ook in het groot ( lees 1440*900) dan kan ie als bureaublad achtergrond ![]() | |
Temlin | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:52 |
![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 12 maart 2011 @ 21:55 |
Stervorming (als dit niet met een speciaal filter wordt opgewekt), is het gevolg van optische diffractie. Ontstaat als het licht door een kleine opening moet (hoge f-waarde en kleine sensor). Een zeskantige opening zal een zeskantige ster veroorzaken, een ronde opening zal een het lichtpunt met circulairafnemende sterkte afbelden Alle punten in de foto vertonen deze stervorming, maar enkel bij zeer lichtke punten is dit zichtbaar. Het uitdeinend karakter dat elk beeldpunt in een foto ondergaat veroorzaakt scherpte reductie. Diffractie limiteert uiteindlijk de resolutie, ook van de ideale ("oneindig scherpe") lens die dan "diffraction limited" wordt genoemd. Nu wel ? ![]() | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 22:03 |
@zug-chef: bedankt ![]() | |
V2 | zaterdag 12 maart 2011 @ 22:11 |
Nog beter is een lens met oneven aantal diafragmabladen, dan krijgt de ster een dubbel aantal punten ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 12 maart 2011 @ 22:55 |
Soms vergeet ik te kijken of er niet toevallig werkzaamheden zijn op het traject waar ik wil reizen. Zo reden er dit geval geen treinen tussen Deventer en Hengelo, terwijl ik nou juist naar Hengelo wilde vanuit Deventer. Op de heenweg lekker omgereisd via Zutphen, maar op de terugreis reed die trein nog maar 1x per uur en zou ik een half uur moeten wachten. De snelbus rechtstreeks naar Deventer gepakt dan maar. Wat fijn dat die niet langs Almelo rijdt! Waar de trein er normaal 35 minuten over doet, was deze bus in 40 minuten in Deventer! Maar 5 minuten langere reistijd dus! Dat vind ik best aardig ![]() Lekker veel beenruimte in die bus trouwens: ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2011 @ 00:11 |
Wat betekenen al die afkortingen? ISO? F? S? ![]() | |
Temlin | zondag 13 maart 2011 @ 00:14 |
International Organization for Standardization Brandpunt Seconden | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 00:16 |
Als je daar meer over wilt weten zou ik zeggen: Klik eens forum 71 aan ![]() | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 01:07 |
![]() AUW | |
James1988 | zondag 13 maart 2011 @ 01:18 |
Autsj, wat is daarmee gebeurd dan? | |
Kapitein_Schavuit | zondag 13 maart 2011 @ 01:20 |
Gezien de reclame aan de zijkant lijkt het me een hele oude foto. ![]() | |
Bitlord | zondag 13 maart 2011 @ 02:35 |
Op de Twitter nog even gevraagd naar de ontwikkelingen bij OHIH. NS Hispeed antwoordde, toen het topic inmiddels was teruggeplaatst: Ik heb op OHIH niets geplaatst en ik kan de opmerking ook niet vinden. Waar staat dat verzoek? | |
James1988 | zondag 13 maart 2011 @ 02:56 |
Dat topic is inmiddels verplaatst naar een gedeelte waar normale users niet bijkunnen. Ik heb het geciteerd (het opvolgende bericht trouwens niet), staat ergens in het vorige topic. | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 09:20 |
Hip, lekker incrowden ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 11:58 |
ik zag wel dat op OHIH vragen van onder meer greavy zijn verwijderd | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 12:19 |
Ik denk DE2 contra landbouwvoertuig, en idd lang geleden. | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 13:23 |
Uit Ongevallen op Nederlands Spoor. Je weet wel, dat boek wat jij ook hebt Duvel ![]() | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 13:56 |
Ik heb een heleboel toffe ongevallenboeken: - Die schönste Bahnkatastrophen (of zo); - Naast het spoor; - Het boek van Jongerius; - Het boek van Van Ee (Ongevallen op Nederlands spoor). Maar idd: zwaar materieel contra zwaarder materieel. | |
Peter | zondag 13 maart 2011 @ 15:14 |
Jammer at ze Liederholthuis niet goed kunnen spellen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 15:20 |
Jij ook niet ![]() het is Lierderholthuis kennelijk, ik had het verkeerd overgetypt ![]() | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 15:23 |
Net op Twitter een discussie gehad met een OHIH moderator ![]() Hij zegt dat het topic verdwenen is om "NS HiSpeed personeel te beschermen". En het verder niks met hun slechte prestaties en financiële situatie te maken heeft. Nou, ik durf dat eigenlijk niet te geloven.. | |
Peter | zondag 13 maart 2011 @ 15:26 |
Jeetje, zo klinkt het in het dialect helemaal niet ![]() Liederholthûûs zeggen we allemaal.. Weer wat geleerd! | |
James1988 | zondag 13 maart 2011 @ 15:29 |
Waarom zou het personeel van Hispeed beschermd moeten worden? Over Veolia wordt veel erger geklaagd op OHIH? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 15:30 |
Ja, waartegen beschermd vooral. ![]() ![]() ![]() | |
Temlin | zondag 13 maart 2011 @ 15:31 |
Dat moet wel een lul smoes zijn. | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 15:34 |
Lijkt mij ook. Waarvoor en waarom zou je ze beschermen? | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 15:34 |
Mja, het kan zijn omdat ze anders bepaalde nieuwtjes uit de spoorwereld misschien niet als eerste kunnen horen. | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 15:35 |
Ik lees net in een andere tweet van hem dat het komt dat ze informatie verspreiden wat niet mocht enzo. | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 15:36 |
Oh jee. NS HiSpeed personeel moet beschermd worden tegen haperende communicatie vanuit hun eigen organisatie. En hoe doe je dat dan? Door allerlei hobbyistensites op de huid te gaan zitten ![]() ERG geloofwaardig inderdaad ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 15:39 |
Zo werkt het soms wel, terwijl je beter op andere terreinen in kunt zetten. | |
ckikilwai | zondag 13 maart 2011 @ 15:51 |
Wat is de naam van zn twitter account? | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 17:02 |
knipje [ Bericht 86% gewijzigd door greavy op 13-03-2011 22:18:12 ] | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:05 |
Ben jij een NSHiSpeeder die op zoek is naar klikspanen of zo? | |
James1988 | zondag 13 maart 2011 @ 17:12 |
Volgens mij eerder iemand die nieuwsgierig is. | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 17:18 |
Gelukkig was er ooit een tijd...![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:23 |
Ja die SM90 heb ik echt totaal gemist somehow ![]() | |
ckikilwai | zondag 13 maart 2011 @ 17:25 |
Gaan we paranoïde worden? ![]() -knip- [ Bericht 7% gewijzigd door ckikilwai op 13-03-2011 22:23:44 ] | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 17:25 |
Nice Duvel! En ik heb ook niks meegekregen van die SM'90 ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 13 maart 2011 @ 17:25 |
Je hebt niet veel gemist aan die SM90 hoor Fles. In mijn herinnering waren ze niet heel veel anders dan de DM-90 (Buffels, diesel-spul) wat nog wel rondrijdt tegenwoordig. O ja, ze reden vaker niet dan wel ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:30 |
Hoor hier ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 17:32 |
Stel kleuters onder elkaar, echt. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:32 |
Mooi hoor ![]() Ik heb er ook nog eentje ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 17:34 |
Die loc is goed verkleurd ![]() @Duvel: Mooie platen trouwens | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:36 |
Was al in de nadagen ook he ![]() | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 17:37 |
http://stoomrobert.picturepush.com/?page=6 oude doos ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 17:38 |
Mja, dan nog. Maar goed, enkele overgeschilderde 6400-locs waren er na enkele jaren qua kleur nog minder aan toe ![]() | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 17:39 |
Mooi! | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 17:39 |
5,6 en 7 staan hele leuke foto's ![]() | |
Peter | zondag 13 maart 2011 @ 17:45 |
SM 90 had toch ingebouwde rolstoelliften? | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 17:47 |
Erg fraai. Nostalgie ![]() | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 17:48 |
Ja, klopt. ![]() Brak, gejat plaatje, sorry. | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 17:50 |
Blijft mooi, ouwe plaatjes kijken ![]() | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 17:51 |
@peterselieman kijk het verschil uit 1988 en nu richting leeuwarden, echt gigantisch http://stoomrobert.pictur(...)82587/detail/2750088 | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 17:55 |
Plan U ![]() | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 17:57 |
Dat ook ![]() | |
Duvel | zondag 13 maart 2011 @ 17:58 |
"Terug naar toen"![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 17:59 |
Op veel meer trajecten hoor ![]() Over Leeuwarden - Groningen: Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat het oude perron in Zwaagwesteinde op de plaats zat waar nu het tweede spoor richting Groningen ligt. Het was een perron met een bajonetligging. Toen dat perron afgebroken moest worden vanwege de spoorverdubbeling is recht tegenover het oude perron een tijdelijk noodperron gebouwd. Moest je op wiebelige steigers uitstappen ![]() Wat trouwens nog in de tijd dat de wadlopers nog niet verbouwd waren en ze nog voorzien waren van frisdrankautomaten. | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:08 |
Ik vond station Buitenpost altijd zo mooi vroeger. ![]() | |
dan13lv | zondag 13 maart 2011 @ 18:08 |
1987![]() 2010 ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 18:08 |
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma ![]() | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:09 |
Mooie vergelijking! Wie zoekt de foto's van Buitenpost bij elkaar? ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 18:09 |
Dat was een eilandperron ja, maar met de komst van de sneltreinen mocht het niet meer en werd de situatie weer zoals deze heel vroeger was. | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:10 |
Ja. ![]() Hoezo niet? ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 18:11 |
Is echt een aanrader ![]() | |
Peter | zondag 13 maart 2011 @ 18:11 |
Wat is dit voor een trein? ![]() http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751130 | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 18:12 |
Het zou te gevaarlijk zijn, omdat het perron te smal was. | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:14 |
Lol? Toch geen verschil met stoptreinen dan? Of was het plan om de Sneltreinen daar niet te laten stoppen? ![]() | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:14 |
Ultrasoontrein Zie ook http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751112 | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:16 |
Terug naar Toen is zeker aan te raden. En als alles lukt enzo, ben ik er ook, mét Plan U 115. Anders alleen met een stand. VSM heb ons al officieel uitgenodigd ![]() | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 18:18 |
Zal wel weer stampend druk zijn ![]() | |
Zug-Chef | zondag 13 maart 2011 @ 18:21 |
Als je op of rond de stations blijft hangen wel ja. Als je ergens langs de baan ver weg van een station een plekje vind, is het beter te doen. Levert ook mooiere platen op zonder allerlei volk op de foto. Maar aangezien er op die VSM lijn eigenlijk nergens hard gereden kan worden, krijg je voor een groot deel alleen statische foto's zonder echt veel stoom. En dat is jammer. | |
#ANONIEM | zondag 13 maart 2011 @ 18:26 |
Gisteravond met de bus van Almelo naar Marienberg geweest, de buschauffeur ging rechtstreeks (terwijl hij ook langs andere stations moest) zodoende had ik gelijk aansluiting op de stopper naar emmen. Scheelde 45 min wachten in Marienberg ![]() | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:28 |
En de wachtende passagiers bij de brug in Geerdijk dan? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 maart 2011 @ 18:28 |
![]() Ik zal als enigste in de bus ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 18:29:39 ] | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:35 |
Ik had het laatst ook tussen Geldermalsen en Gorinchem. Hebben we rechtstreeks naar Gorinchem gereden omdat de reizigers allen naar Gorinchem moesten. Had Arriva een taxi busje langs de andere stations gestuurd om ons een halfuur te vertragen. Hadden er in Geldermalsen reizigers geweest voor tussenliggende stations moesten we daar weer wel heen. | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:37 |
Ik heb zoiets weleens meegemaakt in de laatste trein van Leeuwarden naar Harlingen. De machinist vroeg in Leeuwarden aan alle ingestapte passagiers waar ze naartoe moesten. Niemand die naar Deinum of Dronrijp wilde, dus ging de trein op volle vaart in één keer van Leeuwarden naar Franeker. Sneltreintje hoor, weet niet. | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:39 |
En dan zal je net in Dronrijp staan te wachten op de laatste trein ![]() Een viswinkel en een manege, dat is het enigste wat je daar dichtbij vind. Oja, ook nog een boerderij ![]() | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:43 |
Vergeet het restaurant niet. ![]() | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:43 |
Met dat restaurant bedoel ik die viswinkel. Ik dacht dat je daar alleen maar vis kon krijgen. En om half 12 of zo is die natuurlijk al dicht.. Dronrijp noem ik dat station nooit, Hatzum word het vaak genoemd onder de lokaal bekenden. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 13 maart 2011 @ 18:43 |
Daar heb je ook allemaal wat aan op het tijdstip dat je net de laatste trein in sneltreinvaart voorbij hebt zien rijden ![]() | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 18:52 |
Weet iemand ook of er een soort van spoorboekje van de Luxemburgse spoorwegen te krijgen zijn (CFL is dat toch?) | |
Socios | zondag 13 maart 2011 @ 18:56 |
Ik gebruik altijd het Spoorboekje "European Rail Timetable" voor buitenlandse treinverbindingen (en tegenwoordig ook voor de Nederlandse). | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2011 @ 19:01 |
Mja, vanwege de drukje op een smal perron zou het gevaarlijk kunnen worden, zeker als er een LM'etje tussendoor langs zou komen. | |
Ascendancy | zondag 13 maart 2011 @ 19:38 |
Was dat gewoon overdag? Want bij mijn weten rijdt er altijd een snelbus naar Gorinchem. En stadspolders wordt dan sowieso niet bediend. | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 19:40 |
Het was alleen een stopbus Geldermalsen-Gorinchem. Vanaf Gorinchem reden er weer treinen. Vertrek Geldermalsen was 17:09 ofzo. Was volgens mij afgelopen zaterdag. | |
Dr_Flash | zondag 13 maart 2011 @ 19:55 |
Ja die zijn er wel. Aan de balie in Luxembourg Hbf. | |
greavy | zondag 13 maart 2011 @ 20:08 |
Oké. Ik ga met een maat 12 Juli van Utrecht naar Keulen met ICE, van Keulen naar Luxembourg Gare met de IC rechtstreeks, en dan gaan we daar 3 nachten verblijven. Vrijdag weer op naar huis via Luik/Maastricht. Dag 2 en 3 is nog niet een goede planning. Dag 2 rondje in Luxemburg, dag 3 zitten we te twijfelen. Iemand goeie ideeën? | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2011 @ 21:05 |
Grappig dat we op stationnetjes als Bedum wel gewoon goederentreinen met 80 langs laten razen. Dat zijn ook smalle eilandperrons. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 13 maart 2011 @ 21:33 |
Maar laat je die er ook langs razen als er tegelijk aan de andere kant van dat perron een trein stilstaat en mensen in/uitstappen? | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2011 @ 21:51 |
Ja. Het is allemaal enkelspoor daar, met alleen op de stations twee sporen. Een goederentrein naar Delfzijl komt twee passagierstreinen tegen. | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 08:38 |
het perron van almelo is verlaagd, maar waarom? iemand een idee? | |
bork | maandag 14 maart 2011 @ 09:24 |
Het was even zoeken, Tubantia had en nietszeggend artikel m.b.t. de verlaging maar uiteindelijk stond het bij Prorail Het gaat om het programma toegankelijkheid ja ja. | |
V2 | maandag 14 maart 2011 @ 10:04 |
![]() ÖBB-rijtuig op R'dam Centraal deze ochtend ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 10:13 |
Die ÖBB-rijtuigen (er gaan er meerdere komen) gaan per begin april meedraaien als stam in de Beneluxtrein. Dit omdat er een stam ICRm nodig is voor de Fyra naar Breda. Dat rijtuig ziet er wel flink smerig uit trouwens, ik hoop dat die nog een goede poetsbeurt krijgt voordat hij de Benelux ingaat. | |
bork | maandag 14 maart 2011 @ 10:18 |
Afgelopen dinsdag stond er ook een OBB-rijtuig tussen twee locs op de Dijksgracht toen ik er langs kwam, misschien wel deze? | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 10:23 |
Aldus de papieren TC Tubantia van vanmorgen:
| |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 10:52 |
Als de Europese norm 76 cm is dan is de Europese norm 76 cm. Ongeacht of er DAAR en NU SLT rijdt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er binnen afzienbare tijd SLT zal komen te rijden, en anders wel iets anders met een instaphoogte van 76 cm. Dat is namelijk de Europese norm ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 10:54 |
dankje! hehe vanochtend iets te snel gelezen dus ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 10:57 |
Voor concurrentie en internationaal verkeer enzo was het natuurlijk niet echt optimaal dat Nederland 8 cm hogere perrons had dan het buitenland en een regel heeft dat de instap van de trein niet lager dan het perron mag zijn. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 10:57:34 ] | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 10:58 |
Nee, maar hadden we die conclusie rond 1845 niet al bereikt toen we aan de grens ontdekten dat het Nederlandse breedspoor niet paste op het internationale normaalspoor? ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 10:59 |
En dan hebben we ook nog de Arriva-stellen rondrijden die wel de Nederlandse instaphoogte hebben ![]() | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 11:07 |
Ik vind die superlage perrons in het buitenland juist prachtig. | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 11:17 |
Hebben de GTW's 84cm instaphoogte dan? En krijgen de nieuwe GTW's voor Zwolle-Emmen en de Achterhoek dat ook of is men zo verstandig om ze op 76cm te brengen? | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 11:19 |
76 cm lijkt me iets anders dan "superlaag" trouwens ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 11:21 |
De hele perrondiscussie is zo... tja... apart. | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 11:21 |
Ze moesten enkele jaren geleden hel wat perrons in het noorden verhogen. Reden is de gelijkvloerse instap die beloofd was. Ik meen dat het 84 centimeter was en dat de veroorzaker hiervan ProRail is die de gegevens niet goed doorgegeven had aan Arriva. Geen idee of de getallen ook gaan gelden voor de nieuwe GTW's. Ik mag hopen van niet trouwens. | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 11:21 |
76cm is alleen bij stations waar ICE's e.d. stoppen. Daarnaast heb je de iets kleinere stations, die hebben 55cm. En de echt kleine gaten waar alleen af en toe een RB'tje komt zijn de 38 centimeter. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 11:23 |
zo onnodig bedoel je? | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 11:24 |
Ja, ook. Maar blijkbaar willen ze echt alle perrons gaan verlagen. ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 11:25 |
@ Dennis: ik heb even gezocht en ook de GTW's voor de Achterhoek krijgen een vloer van 83 centimeter hoogte. http://www.stadlerrail.co(...)10e_Arriva_DMU_E.pdf | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 11:27 |
Die ene centimeter lijkt me niet zo'n probleem eerlijk gezegd. Zelfs niet voor een rolstoeler. | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 11:28 |
Nouja, het wordt dus een gat van zeven centimeter, omdat de perrons omlaag gaan naar 76 centimeter... | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 11:31 |
Oh ja, natuurlijk ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 11:31 |
Kansloos. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 11:33 |
Tsja, zolang er één perron nog niet is aangepast kan Arriva nog geen 76cm-treinen gaan inzetten, toch? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 11:33:39 ] | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 11:55 |
Wanneer komen die toiletten in de SLT's? Als er voor dit soort onzin ook allemaal geld is neem ik aan dat dat wel even iets belangrijker is ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 12:03 |
Stellen met die vloerhoogte hebben ze dan ook niet besteld ![]() | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 12:20 |
Zielige gasten bij Opeenshadikhet:
| |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 12:23 |
Wat een kneuzenkermis daar. ![]() Met Sint-Juttemis, volgens mij heeft NS ooit eens aangegeven dat de huidige SLT's niet aangepast zullen worden. De 4e en 5e optie zal echter niet gelicht worden vanwege de toiletdiscussie en de mankementen die de afgelopen jaren naar boven zijn gekomen. Stiekem hoop ik dat NS ook een order plaatst bij Alstom voor Coradia Polyvalents, die dingen zijn zo mooi ![]() | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 12:25 |
Er schijnt gekeken te zijn naar het plaatsen van een toilet-unit van een Talent (zie link), maar hoe en wat verder weet ik ook niet. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 12:27 |
Doodzwijgen. Beste wat je kan doen. | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 12:36 |
Prorail geeft trouwens toe dat zij het waren die vorig jaar het stoomweekend in de Achterhoek verpestten: http://www.gelderlander.n(...)ade-stoomweekend.ece | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 12:51 |
Eikels. ![]() | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 13:05 |
dat was ook wel duidelijk toen het gebeurde.![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 13:10 |
Het blijft een achterlijke naam, "breng". ![]() | |
ReisT | maandag 14 maart 2011 @ 13:11 |
Het zal toch ooit moeten. Vanaf 2030 moet er verplicht in elke trein een toilet zitten. De vloerhoogte mag best lager zijn dan de perrons. Syntus (LINT) en NS (SLT) rijden nu tenslotte al met treinen met zo'n lage vloer waardoor je op sommige stations vanaf het perron omlaag de trein in moet stappen. (Maar lang niet overal, veel perrons zijn juist lager dan 76cm.) | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 13:35 |
Jep, maar toch best mooi dat witte met zwart. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 13:50 |
Bestuur Regio Emmerich Nijmegen Groesbeek? Waar slaat het sowieso op? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 14:03 |
Bruut hee moet je kijken. Tussen Landgraaf en Kerkrade hebben ze 30.000 Volt ![]() http://www.nufoto.nl/foto(...)govergang-kapot.html | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 14:04 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 14:05 |
Goed te gebruiken als broodrooster ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 14:11 |
Oh, ook best ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 14:17 |
"Breng" mij naar de bioscoop. I kid you not. | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 14:18 |
Kicken, geen idee waar ze het vandaan halen though. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 14:21 |
Net als in Twente er onder Twents wordt gereden. Dat past er wel beter bij moet ik zeggen. | |
TeringHenkie | maandag 14 maart 2011 @ 15:20 |
Dat wordt wel wennen met VIRMs als de perronhoogte omlaag is gebracht, zie je al die forenzen er uit donderen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 15:27 |
Bedolven onder de vouwfietsen en de sleepkoffers ![]() | |
TeringHenkie | maandag 14 maart 2011 @ 15:32 |
En de Volkskrantjes, en de was die bij papa en mama gedaan is ![]() ![]() | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 16:08 |
Het OCCR in Utrecht kan soms ook echt verkeerde beslissingen nemen. Een trein 's avonds aan de late kant van Leeuwarden naar Zwolle (en verder). De trein die keerde word gesplitst. Achterste blijft achter en gaat de tuin in, voorste gaat de rit aanvangen. Waren ze bij Heerenveen, belt NedTrain waar dat voorste stel gebleven is.. Ja, aan het rijden. Bleek later dat er een (ernstig) defect aan die ICMm was, en moest bij het eerste beste station tot stilstand gebracht worden en even gecontroleerd worden door het personeel. Ze zijn toen met beperkte snelheid tot Zwolle doorgereden. OCCR wou de trein laten rijden met dat stel 'omdat dat zo in de boeken staat', NedTrain zei onmiddelijk uit dienst halen ivm mankement. Lekker handig zijn ze daar dan zeg... | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 16:09 |
Wat heeft het OCCR daarmee te maken? Dat kan het MRC toch zelf wel oplossen? Ter info: OCCR = Operationeel Commando Centrum Rail, waar allerlei railbedrijven (ProRail, NS Reizigers, onderhoudsaannemers) bij elkaar zitten om in het geval van calamiteiten beter te kunnen bijsturen; MRC = Materieel Regel Centrum, club bij NS Reizigers om materieelinzet te regelen. | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 16:16 |
Hmm. Daar zeg je wat. Desbetreffende machinist vertelde mij het OCCR, waarbij ik er vanuit ging dat het klopte.
| |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 16:17 |
Treinstoring door nieuwe software ARNHEM - De installatie van nieuwe software is er de oorzaak van dat al de hele maandag geen treinverkeer mogelijk is tussen Zevenaar en Winterswijk. Dat meldt ProRail. De spoorbeheerder hoopt dat het probleem tegen de avond is verholpen. Door de installatie van nieuwe software voor het zogeheten 'assentelsysteem' liep een van de computers van ProRail vast. Die is nu bezig een nieuwe computer te installeren. Tussen Zevenaar en Doetinchem rijden tot nader bericht bussen. http://www.omroepgelderla(...)-nieuwe-software.htm ![]() | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 16:18 |
And the soap continues ![]() | |
TeringHenkie | maandag 14 maart 2011 @ 16:19 |
ProRail zet studenten in. | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 16:20 |
Oh mên. Hoezo je imago nog verder naar de klote helpen. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 16:48 |
Tsja... dan maar de vuilnisbakjes gebruiken denk ik zo. Een alternatief krijgen we zo te lezen immers niet. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 16:51 |
Hypocriet gelul is het. | |
bork | maandag 14 maart 2011 @ 16:57 |
en nog maar een keer ![]() maandag 7 maart 2011 door NRC Handelsblad Een Sprinter stopt in Weesp De trein waarin ik zit, staat op het station in Weesp met onbekende vertraging stil op het perron richting Amsterdam. Later blijkt wat er aan de hand was. De trein is een Sprinter, zon treintype zonder toilet. De machinist van de Sprinter moet nodig. Er stopt een trein op het tegenoverliggende perron. De machinist gaat gauw in die trein naar het toilet. Maar ja, die trein vertrekt precies op tijd. Met de Sprinter-machinist nog aan boord. Op het toilet. In totaal zon 20 minuten vertraging. Hein van der Gun | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 16:58 |
En de mensen die van de metro/tram/bus gebruik maken, waar sommige ritten nog langer duren dan met de SLT? | |
Stokstaart | maandag 14 maart 2011 @ 17:02 |
Hoop dat het hier mag ![]() Weet iemand een leuk trainsimulatie game voor de pc? | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 17:06 |
Zusi is volgens mij technisch gezien de meest realistische simulatie. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 17:29 |
Die dingen stoppen iedere paar minuten en op iedere metrostation is wel een toilet aanwezig volgens mij. Een Sprinter legt gerust 20 minuten non-stop af (Tilburg - Den Bosch v.v.). | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 17:34 |
Hebben ze net met veel bombarie die restauratie in Winterswijk gesloten, moet er nu voor 227.000 alsnog een nieuwe kakpot neergezet worden ![]() En, jawel, dat is omdat dat het _goedkoopste_ was ![]() Laat die Schuld van Hagen een ei gaan bakken alsjeblieft zeg. | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 17:36 |
Kost dat zoveel? Een beetje systeem is en vandalismeproof en een heel stuk goedkoper | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 17:39 |
Reken maar uit. Het verhaal en vergeet ook het linkje onderaan niet. | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 17:41 |
Op elk metrostation een toilet? Echt niet. Laat staan op elke bus- of tramhalte. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 18:13 |
Sowieso kun je stadsvervoer op geen enkele manier vergelijken met het langeafstandsvervoer dat de trein biedt. Ik snap ook niet waarom mensen dat voorbeeld er steeds bijhalen, want de vergelijking loopt mank. Qua gemiddelde afgelegde afstand en comfortniveau kun je, mijns inziens, de trein beter vergelijken met de auto en het stadsvervoer eerder met een fiets of brommer. Een auto kan je op ieder gewenst moment aan de kant zetten (ja, zelfs op de snelweg!) als je broodnodig moet, bij een trein kan dat niet. Stadsvervoer stopt iedere paar minuten wel ergens en er is altijd iets in de buurt waar wel een toilet te vinden is, desnoods klop je bij een woonhuis aan of die je het ergens in de bosjes. Ook dat gaat met de trein niet. | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 18:19 |
Microsoft train simulator? Veel nederlandse routes en materieel ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 18:54 |
Niet allemaal, in Hilversum verhogen ze het spoor ![]() http://www.gooieneemlande(...)ht-centimeter-omhoog | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:04 |
Christus te paard zeg ![]() ![]() ![]() | |
lyolyrc | maandag 14 maart 2011 @ 19:05 |
Moet de bovenleiding dan ook 8 cm hoger gehangen worden? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 19:06 |
Destijds was nog het idee dat Nederland en Engeland een uitzondering zouden worden op de Europese perronhoogtenorm, maar blijkbaar is dus op het laatste moment besloten (door wie?) dat Nederland toch voor 76cm gaat. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:10 |
Nee. Het is "economisch slimmer" om nieuwe treinen met een iets kortere stroomafnemer te bestellen. EN met een plee erin ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 19:13 |
"Goedenavond, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?" * James1988 pakt OV-chipkaart en laat hem zien "Zou ik hem ook nog even mogen scannen?" Jamaar dat vroeg u niet! *lacht* "Ja, je weet nooit wat er tevoorschijn komt" * James1988 geeft kaart toch maar af Altijd leuk, Synovatertje plagen. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:16 |
Ik had ook van die tellers vanmiddag idd. Ik vroeg me meteen af of die lui met de OVC nog wel iets te doen hebben straks? ![]() | |
dan13lv | maandag 14 maart 2011 @ 19:16 |
mag je dat ook weigeren trouwens? ik vraag dan altijd om identificatie ![]() | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 19:16 |
Ik laat dan altijd mijn BahnCard zien van Deutsche Bahn. (Ook in treinen van de Nederlandse Spoorwegen). Kijken ze een beetje vreemd, maar dan toch "Internationaal ticket" turfen. ![]() | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 19:17 |
Domme vraag aangezien papieren kaartjes altijd zullen blijven. | |
dan13lv | maandag 14 maart 2011 @ 19:17 |
not sure bout that | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:17 |
Jij wel ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 19:17 |
Hmm, dan toch maar eens een van mijn pasjes uit de portemonnee halen en die laten zien ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 19:17 |
NS wil ze anders toch eind 2012 afschaffen. Misschien de internationale kaartjes nog... maar of dat nou de moeite is om zo'n Synovater voor in te huren? | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:18 |
Dat hopen we natuurlijk wel gewoon ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 19:18 |
Ja, vaak genoeg gedaan ![]() | |
dan13lv | maandag 14 maart 2011 @ 19:18 |
ben ik niet de enige ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 19:19 |
Cool. Dan moet ik ze volgende keer echt eens mijn Slowaakse kortingskaart/railplus laten zien, kijken hoe ze daarop reageren. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 19:19:41 ] | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 19:21 |
100% zeker. Men zal te allen tijde (naast de OV-Chipkaart) met papieren treinkaartjes kunnen blijven reizen. | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 19:22 |
Haha, ja, is lachen! Of een verlopen treinkaart München Hbf - Leeuwarden, "Ohw, u heeft al een hele reis achter de rug." ![]() | |
lyolyrc | maandag 14 maart 2011 @ 19:22 |
Moet je wel eerst doen alsof je zo'n controleur niet begrijpt. ![]() | |
dan13lv | maandag 14 maart 2011 @ 19:24 |
ik hou je eraan he ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:26 |
Sowieso is het Internationaal gewoon niet uit te bannen. En voordat we in het binnenlands verkeer helemaal van papieren kaartjes af zijn duurt misschien wel ene jaar of 10 nog, maar op zich zou ik me kunnen voorstellen dat dat er ooit wel helemaal uit gaat... | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 19:27 |
De makkelijkste manier om van die synovate lui af te komen is : Ik reis zwart. ![]() De hele coupe had het ook gehoord dus die reden ook allemaal zwart, iedereen was te lui om zijn kaartje te pakken. Die tellers keken zuuuuuuur ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:29 |
En wat zijn we allemaal stoer tegen de synovater ![]() ![]() | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 19:31 |
In de trein braaf het retourkaartje laten zien. | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 19:35 |
Wat doen die gasten sowieso. Ga eens lekker buitenspelen ofzo... | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 19:37 |
Wat ik niet snap is waarom het in godsnaam zoveel moet kosten? Laten we uitgaan van 1 toilet per trein, dan is 90.000.000/131: ¤687022,90 per toilet ![]() | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 19:38 |
Gewoon een chemo pleetje erin ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:43 |
Nee snap ik ook niet, hoewel het verhaal wel iets minder simpel is dan wat jij voorstelt ![]() | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 19:43 |
Ik als ze tref: "Goedenmiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?" Ik zeg "Ik reis met de studentenkaart" Zij weer: "Maar ik moet het wel inscannen" Ik weer: "Dan maar niet, ik ga hem niet pakken" Zij weer "Maar dat is niet goed voor het onderzoek" Ik weer: "Ik hoef hem niet te tonen, werkse nog hé" Ik pak nooit mijn kaart. Reizigers kijken mij dan aan, en pakken vervolgens hun kaart ook niet.. Althans, een groot deel. | |
ziggyziggyziggy | maandag 14 maart 2011 @ 19:45 |
Trainz is ook wel leuk. | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 19:46 |
Waarom niet gewoon hetzelfde systeem inbouwen als de koplopers? De infrastructuur heb je al liggen en het systeem is al ontwikkeld. En als moest je een nieuw systeem bouwen, je hebt het nog steeds over toiletten die meer dan een half miljoen per stuk kosten. En ze waren geschrapt om wat, 6 extra zitplaatsen op te leveren? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:47 |
Doe nou maar niet zo stoer, iedereen weet dat je het liegt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 19:49 |
Daar wordt ook van uit gegaan. Maar de betreffende stoptreinen komen nou eenmaal op andere plekken dan de koplopers. Dus zullen er ook op plekken als Winterswijk en zo een aantal van die reinigingsinstallaties bijgebouwd moeten worden. En dat van die zitplaatsen is eigenlijk nooit een geloofwaardig verhaal geweest natuurlijk ![]() | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 19:50 |
Nee. Ik pak echt niet voor die knaken mijn vervoersbewijs. Tenzij de HC vlak achter of voor hun loopt. | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 19:51 |
dan hoef je het nog niet te doen. dan kan wel als de conducteur er is. | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 19:51 |
Dat jij dat nou niet durft ![]() Pak je ook je rijbewijs als de conducteur dat vraagt? | |
dan13lv | maandag 14 maart 2011 @ 19:53 |
conducteur pak ik altijd mijn kaartje, maar als ik lig te slapen i/d trein dan maakt ie me altijd wakker ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 19:53 |
Ik doe hetzelfde als greavy ![]() Ik zeg braaf waar ik mee reis #ik moet hem zien meneer Geen zin om te pakken #Ik moet hem echt zien Ik reis zwart, doei Ga echt niet voor die wuppen me hele tas uitgraven ![]() | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 19:57 |
Precies. Rot eens op ,ik zit te lezen ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 19:59 |
Ik tref altijd ouderen, i.t.t. de Stervex-student met z'n koffie. ![]() Kaartje heb ik toch wel in de buurt.. Lang leve borst- danwel jaszak. | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 20:00 |
Ehm en hoe precies wou jij een sprinter in Winterswijk krijgen? | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:03 |
Dieselloc ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:03 |
Mat 64 is niet weg te slaan uit het Nederlandse spoorbeeld. Vandaag weer in de stoptrein Ede-Wageningen - Arnhem. En ook een aantal in de sprinters naar Rhenen trouwens. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:04 |
Wil het dan niet snappen he. ![]() okee dat ging over het iets bredere plaatje, namelijk de eind vorig jaar aangenomen motie van Bashir in de Tweede Kamer dat er in ELKE trein een toilet moest komen. Dan geldt het ook voor de LINTjes en al die andere troep natuurlijk. [ Bericht 19% gewijzigd door Dr_Flash op 14-03-2011 20:09:38 ] | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 20:08 |
Ik koop alleen iets bij de `railtender´ als het een leuke meid is die langskomt. ![]() | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 20:08 |
Is toch opzich wel een redelijk relevant punt ![]() | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 20:08 |
Hosselaar ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:10 |
ja, heb m aangepast ![]() | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 20:10 |
Maar natuurlijk. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:11 |
Betaal je niet "in natura" dan? ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:11 |
Overigens, in Den Bosch kwam daarstraks (rond 18.45) twee stelletjes SLT aan, "Breda" op de displays. Trein werd leeggemaakt en afgerangeerd, natuurlijk met een kruisende beweging voorlangs de IC naar Roosendaal waardoor die een paar minuten vertraging opliep. In Breda stond er uiteindelijk een DD-AR klaar als stoptrein naar Utrecht, i.p.v. het SLT dat er eigenlijk had moeten staan. Wéér een stuk sletje denk ik dus. Wanneer wordt die meuk nou eens retour afzender gestuurd? Vanochtend ook al een brakke SLT die tussen Breda en Den Bosch wel keurig alle stations aangaf, maar wel achterstevoren. In Den Bosch was het ineens opgelost aan de schermen in de trein te zien. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:13 |
Wat ik al zei, ook in de sprinter naar Rhenen weer matje64 vandaag ![]() Ik denk dat ze niet getest zijn op stuifmeel van krokussen ![]() | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 20:13 |
Wat moet die muts met een volle condoom? | |
Ascendancy | maandag 14 maart 2011 @ 20:17 |
Verkopen aan 1 van die socios-groupies hier op FOK! | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:23 |
Overigens ben ik van mening dat als NS vol blijft houden dat er geen toiletten in de sprinters hoeven ze het HRN echt niet onderhands hoeven te krijgen. Laat de boel dan maar lekker openbaar aanbesteden waarbij een toilet een van de eisen is. Als DB, SNCF of zelfs Veolia mij wel een toilet kan garanderen mogen ze van mij het boeltje hebben. Ik ben NS wel beu na de geintjes die ze de reizigers de afgelopen tijd hebben geflikt: 2x een horrorwinter, toiletgate, het geklooi met de Fyra en gewoon reizigers wegpesten. Don't get me wrong: treinreizen vind ik leuk en nuttig. Maar NS mag zich wel eens van een iets betere kant laten zien dan ze de afgelopen tijd hebben gedaan. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 20:28 |
en spoorboekjegate. En de balietoeslag waarbij je moet betalen voor je eigen service. En de rücksichtslose sluiting van een hoop loketten en zo. | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 20:28 |
Komt puur omdat er niet of nauwelijks meer spoor- en treinliefhebbers bij dat bedrijf werken. En solliciteren er eens mensen die er wel verstand van hebben en `hart hebben voor de zaak´, dan wordt men weggewuifd. | |
Socios | maandag 14 maart 2011 @ 20:29 |
Allemaal volstrekt belachelijk beleid inderdaad. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:32 |
Maar wel noodzakelijk om het bedrijf financieel gezond te houden bij kabinetten waar de focus meer op het wegverkeer ligt. Als ik in België bij de NMBS aan het roer zou komen te staan zou ik ook een aantal van die wijzigingen doorvoeren. Alleen niet zo radicaal als de afgelopen jaren bij de NS is gebeurd. | |
Brembo | maandag 14 maart 2011 @ 20:40 |
Nee dan krijgen we mensen die klaarkomen omdat de trein getrokken materieel is ![]() Van de overheid verlang ik dat ik als reiziger centraal kom te staan, wie mij vervoert zou niet uit moeten maken. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 20:41 |
Arriva bouwt ook geen toiletten in als het niet hoeft (zie provincie Gelderland). Dus die andere organisaties zijn ook niet zo heilig. | |
#ANONIEM | maandag 14 maart 2011 @ 20:43 |
Maar bij een aanbesteding kan de Kamer eisen dat er een wc in moet, in plaats van dat ze (blijkbaar) alleen de minister lief aan kunnen kijken. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:46 |
De provincies willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus daar snap ik het wel, maar voor het HRN moet gewoon iedere trein een toilet hebben ongeacht type of geplande inzet. Hetzelfde voor alles wat aanbesteed wordt. Op de aanbestede lijnen moet soweiso maar eens gestopt worden met steeds nieuw materieel eisen: DM'90 is ook nog prima, straks zal het vrijwel allemaal aan de kant staan. Zonde. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 20:47 |
Waarom zou iemand op het hoofdrailnet recht hebben op een toilet en iemand op een contractsectorlijn niet? | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 20:49 |
niks mis met SLT, maar op het ritje zoetermeer oost -> amsterdam bijlmer is een plee best lekker. Trouwens morgen weer werken voor ansaldobreda. En dit keer is er dus wel geregeld dat er minstens 1 engels sprekende italiaan aanwezig is. ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 20:49 |
Op de aanbestede lijnen moeten ook gewoon toiletten komen. Is volgens mij per 2030 ook verplicht voor iedere trein. En terecht, had per 1/1/2010 al zo moeten zijn. | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2011 @ 20:52 |
De GTW's voor de Achterhoek zijn iig wel voorbereid op de inbouw van toiletten. Voorlopig zullen het nog zitplaatsen zijn. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 21:03 |
Dan doet Arriva dat in ieder geval al beter dan NS ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 21:07 |
Formeel wel ja, de nominale rijdraadhoogte is 5,50m. | |
dennistd | maandag 14 maart 2011 @ 21:09 |
In tunnels hangt de bovenleiding ook lager dan 5,5 meter volgens mij. | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 21:16 |
Ja, 5,30 of 5,20. Maar Hilversum is geen tunnel. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 21:17 |
ja daag dan ben ik dood | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 21:17 |
DM'90 zuipt als een malle. En waarom zou ik in de provincie geen plee mogen hebben? Zelfs in het boemeltje van Enschede naar Münster zit een plee. ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 21:17 |
Dan pas? | |
Yreal | maandag 14 maart 2011 @ 21:32 |
Dat is een fijne trein hoor ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 21:34 |
Trouwens, alle mensen die zeggen dat een toilet in een SLT toch maar onzin is omdat je er zo kort in zit mogen van mij wel eens een dagje spijsverterings- danwel blaasproblemen krijgen, en dan aangewezen zijn op SLT voor hun lange reis. Eens zien of ze dan nog zo onverschillig doen. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 21:34 |
Jij bent ook niet erg zuinig op je postrechten ![]() | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 21:38 |
Dan mogen die ook even met een lange busrit mee gaan, waar geen treinen rijden. | |
Ireyon | maandag 14 maart 2011 @ 21:44 |
Als je voor een lange reis op SLT aangewezen bent dan moet je je reizen beter plannen. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 21:51 |
Geef mij eens een alternatief voor, doe eens gek, Tilburg Reeshof - Houten. 65 minuten in SLT. En nee, verhuizen is geen optie en de fictieve reiziger in kwestie kan zijn rijbewijs niet halen omdat deze niet in staat is om diepte te schatten door een aangeboren oogafwijking. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 21:53 |
Ja, dat kun je nou wel zeggen, en dan lijkt het alsof het OV in Nederland zo kut geregeld is, maar in andere landen heeft gewoon ELKE gore bouttrein een plee aan boord. Pak een klassiekske in België, een enkelbaks LINT27 in Duitsland. De discussie is er helemaal niet. | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 21:53 |
Tilburg Reeshof - Tilburg - met IC Den Bosch - Stoptrein Houten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 21:55 |
ja hu maar. Je hoeft niet van een spoorvervoerder te verwachten dat die maar rekening houdt met ELKE potientiële reiziger met EN een blaasprobleem EN een aangeboren oogafwijking. Dat houdt heus ergens wel op ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 21:55 |
Gast, dat is niet eens reistijdverdubbeling, dat is verdrievoudiging ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2011 @ 21:55 |
Ik zeg toch niet dat ik van vreugde zal dansen op je kist. ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 21:57 |
Ja stel je voor, misschien wil die reiziger nog wel een plek voor zijn rolstoel ook. Dat kan niet hoor, want op die plek kunnen 4 mensen staan! | |
Ireyon | maandag 14 maart 2011 @ 21:58 |
Hmm nee het kost je maar een halfuurtje extra. Tevens kan je in Tilburg, 's-Hertogenbosch, Culemborg etc. ook naar de wc. Als je echt zo nodig moet, dan lijkt 't me niet dat je daar moeilijk over doet. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:00 |
Dat méén je niet? Je noemt het serieus een goed idee om 2x over te stappen terwijl er een rechtstreekse trein gaat? ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:04 |
En trouwens, de treinen die het SLT vervangt hebben wel een toilet. Alleen SGMm-2 niet (ook een schande) maar toen dat nog reed op de stoptrein Breda - Utrecht heb ik die eigenlijk altijd samen met een SGMm-3 gezien die wel een toilet heeft. Wat nou vooruitgang, een nieuwere Sprinter die minder comfort biedt dan de oude. Ik zit sowieso liever in SGMm dan SLT, meer beenruimte voor mijn gevoel. | |
greavy | maandag 14 maart 2011 @ 22:04 |
Ik kan ook met het SLeT naar Den Haag rechtstreeks, maar ik stap OOK over op een andere trein. Liever dat dan in het SLT. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 22:05 |
Er zijn veel langere busdiensten waar je ook geen toilet hoeft te verwachten. | |
Ireyon | maandag 14 maart 2011 @ 22:06 |
Ik noem het geen goed idee, maar het is wel een prima optie als je per se moet. Sowieso dus beter dan de rechtstreekse trein hè. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:08 |
Maar een bus kan iets wat een trein niet zomaar kam: onderweg een plasstop inlassen. Kost 5 minuten en de chauffeur moet het willen, maar het kan wel. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2011 @ 22:13 |
James, je argumenten worden steeds irrationeler. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:14 |
Wordt verworpen. | |
Temlin | maandag 14 maart 2011 @ 22:15 |
Iedereen kan zijn plas wel zeker 15 minuten ophouden en in die tijd ben je bij een station met een toilet. Of vooraf naar de toilet gaan wil ook nog wel werken. | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:16 |
Tot het door de bijsturing een IC in wordt gegooid... | |
James1988 | maandag 14 maart 2011 @ 22:16 |
Vol |