dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:34 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:36 |
| |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 18:37 |
Dat terugrijden heb ik ook eens meegemaakt ja. Was meende ik Culemborg waar de mcn iets te laat remde. | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:40 |
beter dat de mcn de noodrem gebruikt omdat ie te hard binnen komt kachelen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 18:44 |
Och, zo stevig is een forse noodremming nu ook weer niet | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:45 |
kuch met 80 groningen noord binnen kachelen en dan vol op de rem ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 18:46 |
Dat valt wel mee. Heb met een GTW wel eens een noodremming vanaf 125 km/h naar stilstand meegemaakt. | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:48 |
als we nu gaan opscheppen: ik heb wel eens in een GTW gereden als mcn ( wel over rangeerterrein maar toch ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 9 maart 2011 @ 18:50 |
Hmm... wil je de volgende keer even waarschuwen wanneer we thuis moeten blijven dan13lv? ![]() | |
Peter | woensdag 9 maart 2011 @ 18:52 |
Ik heb een keer een dieseltrein met een sleep goederenwagens gereden ![]() | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:52 |
mocht helaas niet harder dan 40 ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 18:54 |
Leuk. Ik was destijds in 2006 mee met de eerste rit van de GTW nadat deze officieel in Groningen gepresenteerd was. | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 18:54 |
ook in de werkplaats? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 18:55 |
Jup. Dat was een maandje eerder. Moet er zelfs nog wel foto's van hebben | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 18:56 |
Ik ook, alleen zonder goederenwagens ![]() | |
James1988 | woensdag 9 maart 2011 @ 19:01 |
Kijk, een Cargobelg in Utrecht Centraal! Die Traxx-locs maken mooi geluid <3 | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 19:03 |
Ga nog even wat dichterbij staan anders ![]() | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 19:12 |
GTW's rijden best makkelijk eigenlijk ![]() en gaan ![]() | |
James1988 | woensdag 9 maart 2011 @ 19:12 |
Ik stond er verder vanaf dan het lijkt, hield m'n telefoon een halve meter voor me ofzo. Sowieso achter de streep. ![]() | |
greavy | woensdag 9 maart 2011 @ 19:49 |
![]() En wat reed in deze Sprinter? Een SLT (onee, gewoon een Thalys) ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 9 maart 2011 @ 20:05 |
Thalys-variant van de ICE-Sprinter? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 9 maart 2011 @ 20:08 |
Een sprinter die wonderbaarlijk ineens harder dan 120 kan rijden? Of wordt het een heel erg lang en oncomfortabele rit naar Parijs ![]() | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:10 |
Ik kan het plaatje niet zien... | |
greavy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:12 |
Dan maar even op eigen host online:![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:19 |
Ik heb wel eens een sein op groen gezet. En ook wel eens op rood. Zo. (Ja, en ook op geel-knipper en op groen-knipper en op wit.) | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:24 |
Ik heb weleens de bovenleiding uitgezet. En nu? | |
greavy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:25 |
Ik heb wel eens met een sik gerangeerd ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 20:28 |
Ik heb weleens 300 meter koper gejat, gewoon met een snoeischaar ![]() | |
Temlin | woensdag 9 maart 2011 @ 20:28 |
Ik heb nog niets bijzonders mee gemaakt ![]() Ohja toch wel, ik ben een keer zonder vertraging van Arnhem naar Winterswijk gegaan ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:30 |
Daar heb ik mijn mensen voor. Ik heb wel eens het treinverkeer stilgelegd. Wat is dit trouwens voor een ver-pis-wedstrijd? | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:33 |
Jij bent geloof ik de enige in het rijtje die zijn plasje legaal doet. ![]() | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:34 |
Laat het die gasten in Zwolle maar niet horen. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 20:36 |
![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:37 |
En er nog voor betaald krijgen ook. ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:38 |
Duidelijk. Dan gaan we nog even door. Ik had onlangs een machinist aan de lijn die met zijn werktrein een stop/ontspoorblok over het hoofd had gezien. ![]() | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:39 |
![]() Hoe doet ie dat? | |
James1988 | woensdag 9 maart 2011 @ 20:40 |
Oh vandaar dat kapsel. ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:46 |
Het was een beetje een oeps-momentje, gok ik. Ben er nog uren mee zoet geweest. | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 20:46 |
Hij deed niks. Vriend ziggy stuurde hem een spoor op wat buiten dienst had moeten zijn. Denk ik ![]() Want die dingen zijn behoorlijk onverlicht. Ook snachts, als er werktreinen rijden ![]() | |
dan13lv | woensdag 9 maart 2011 @ 20:46 |
was dat te groningen? | |
Duvel | woensdag 9 maart 2011 @ 20:52 |
Slechte instructie voor de machinist, kan ook. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 20:53 |
Neen. Het spoor was gewoon in dienst en het was overdag. | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 20:58 |
Riek was net ook weer eens op tv met haar openluchtmuseum | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 maart 2011 @ 21:02 |
Riekje uit Waterhuizen? | |
Peterselieman | woensdag 9 maart 2011 @ 21:06 |
Jep | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2011 @ 21:28 |
Met een stuitklamp erop? Gaaf ![]() | |
greavy | woensdag 9 maart 2011 @ 21:31 |
Als je het goederenspoortje bij Zwijndrecht hebt, daar zit ook dat stop/ontspoorblok. En 3x per week rijdt er hooguit een treintje over dat spoor als je geluk hebt ![]() De maximum snelheid is daar 10 km/h, maar de rangeerders die daar met een losse loc langs karren rijden daar standaard 30-40 ![]() ![]() ![]() Ze verwachten altijd dat de wissel wel goed staat, want snelheid minderen gebeurt zelden bij een wissel.. Wissels worden op Zwijndrecht (Lindtsedijk) niet meer omgezet door rangeerders omdat er geen rangeerbewegingen zijn. Maar als er iemand is die ff de wissel verandert.. | |
Temlin | woensdag 9 maart 2011 @ 21:37 |
??? | |
Bitlord | woensdag 9 maart 2011 @ 23:59 |
Werd vanmiddag in de trein gecontroleerd door twee knapen van een jaar of 15. De ene had de kniptang, de andere de Railpocket. Wel leuk, zeker een dagje met paps mee. Het was apart om het oude uniform weer eens in de trein te zien!![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 10 maart 2011 @ 06:53 |
Zo'n rood/geel blok idd. | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 09:52 |
Deze zat niet in de beveiliging opgenomen blijkbaar? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 10 maart 2011 @ 10:35 |
Jawel, het blok is gekoppeld aan een grendel. Ik geef het grendel, daarna kan het grendel ter plaatse genomen worden en het blok handmatig weggeklapt. Het eerste is wel gebeurd, de andere twee niet. | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 11:15 |
Slordig... Heeft de kuilwielenbank weer wat te doen. | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 11:37 |
Hebben jullie niet een soort van walkie talkie of zo? Rangeerhomo: "Hee een stuitklamp. ff ziggy bellen" Ziggy: "Ja okee ik geef het grendel, halen jullie m maar los" Rangeerhomo: "Okee bedankt, vrolijk pasen ![]() Het kan zo eenvoudig zijn... | |
V2 | donderdag 10 maart 2011 @ 11:42 |
Als ziggy toch die grendel geeft aan de mcn van die trein, dan is het toch verder de taak van die mcn om zo snugger te zijn om zich te realiseren dat het misschien verstandig is om met deze grendel ook daadwerkelijk de aanwezige stuitklamp te verwijderen? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 11:44 |
er zou veel meer met die dingen gedaan moeten worden, ook op het hoofdnet. Gewoon een beetje de boel scherp houden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 13:08 |
Hee moet je nou eens kijken ![]() http://www.bloomberg.com/(...)-channel-tunnel.html | |
Peterselieman | donderdag 10 maart 2011 @ 13:13 |
De wonderen zijn de wereld nog niet uit | |
Peterselieman | donderdag 10 maart 2011 @ 13:19 |
Conducteurs bang om vertraging om te roepen Mijn ervaring is dat bij Arriva iig op Leeuwarden - Groningen de vertragingen vrijwel altijd netjes omgeroepen worden, met een reden er bij. | |
Socios | donderdag 10 maart 2011 @ 13:19 |
ICE ![]() Morgen reizen over het traject waar ICE het allersnelst rijdt. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 13:29 |
wat een zwetsverhaal zeg. Conducteurs krijgen toch een opleiding? ![]() | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 13:35 |
Zou er achter de schermen iemand wat druk op die Fransozen hebben gezet? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 13:39 |
Kadaffi denk ik ![]() | |
ReisT | donderdag 10 maart 2011 @ 14:19 |
ICE naar Parijs? Of gaat het in Duitsland al ergens sneller dan 300? | |
Socios | donderdag 10 maart 2011 @ 14:20 |
Inderdaad, van Paris Est naar Frankfurt (Main) Hbf. ![]() | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 15:53 |
Ik ben benieuwd hoe Alstom gaat reageren op deze Franse beslissing. Immers houdt dit ook in dat de Eurostar e320-stellen nu ook geen probleem meer zullen zijn voor Frankrijk. | |
Temlin | donderdag 10 maart 2011 @ 15:55 |
Terecht lijkt me, Siemens ----> Alstom. | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 15:55 |
Niet mee eens. | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 17:23 |
Eindelijk nut van het meeslepen van een fototoestel elke dag. ![]() ![]() Nou ja, ok, niet zo heel vers, maar hij ziet er in elk geval schoon uit. [ Bericht 12% gewijzigd door Duvel op 10-03-2011 17:33:27 ] | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 17:55 |
Netjes duuf ![]() | |
dan13lv | donderdag 10 maart 2011 @ 17:59 |
hoe hard rijd ice op parijs - frankfurt ? | |
Ascendancy | donderdag 10 maart 2011 @ 18:04 |
Maar de praktijk is, vooral bij stoptreinen, naar mijn ervaring anders. Ik heb er een keer een mail over gestuurd naar de NS, over Utrecht-Geldermalsen. Waarbij treinen soms 10 minuten later vertrekken zonder enige communicatie. En waar mensen er zelf achter moeten komen dat de SLT defect is, en de trein dan doodleuk van spoor 18 vertrekt terwijl die op spoor 19 helemaal vol zit. Ik kreeg tehoren dat dit op de schermpjes allemaal prima te zien is ![]() Alleen zijn die de helft van de tijd naar de klote en zijn de aankomsttijden wel heel idealistisch. Mag een trein trouwens te vroeg vertrekken? De sprinter naar tiel vertrok meer dan 2 minuten te vroeg vanuit Culemborg. | |
Zug-Chef | donderdag 10 maart 2011 @ 18:45 |
Nice man, volgens mij wel degelijk de eerste rit voor de 1621 in z'n nieuwe jas. | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 18:57 |
Oh ja? Lollig! Ik heb ook nog een filmpje, maar dat is 110MB, dat komt een andere keer wel op YouTube. | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 18:58 |
Overigens, over Alstom gesproken... deze maand staat in het International Rail Journal een artikel over de nieuwe treinen voor de Franse regio's, de Coradia Polyvalent. De thumbs zijn klikbaar, of hier is een dieplink naar een zwaar zuigende reader in Flash. | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 19:05 |
Vaag. Dus eigenlijk zijn het 2 halve stammen van 3 bakken, met jacobsdraaistellen. | |
greavy | donderdag 10 maart 2011 @ 19:26 |
Ja, volgens mij ook. Stond eerder nog in gele jas op de Kijfhoek, en later ineens in de nieuwe kleurstelling. Vandaag (of gistermiddag) is hij daar in die kleurstellling pas verdwenen. Begint wel fleurig te worden zo op de Kijfhoek, soms staan alle 1600'den die in HTRS kleurstelling er zijn + de diesel 7100'den. | |
Socios | donderdag 10 maart 2011 @ 19:37 |
320 km/u. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 19:38 |
Denk niet dat je veel verschil merkt tussen 290 en 320 trouwens. Hoewel het wel leuk is voor een fotootje van een display natuurlijk ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 maart 2011 @ 19:38 |
Interessant. Het ontwerp lijkt wel een beetje op de Space Shuttle, alhoewel ik niet weet of dat een goed teken is als die nu net met pensioen gaan. ![]() | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 19:55 |
Coradia Polyvalent en AGV delen wel wat dingen met elkaar, waaronder de jacobsdraaistellen en ook de vorm wel wat. En beide Alstom natuurlijk ![]() | |
greavy | donderdag 10 maart 2011 @ 20:10 |
Opzich wel een geinig filmpje met deze machinist die zo knetterlang op zijn claxon zit.. Weet iemand WELKE locomotief ook alweer (ook) zo'n autoclaxon (die tuuttuuttuut doet enzo) erin had zitten? Ik dacht een Class66 of G2000, maar kan het niet vinden. | |
Ireyon | donderdag 10 maart 2011 @ 20:19 |
Toch blijven 't leuk dingen, die digitale CTA's![]() Via. | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 20:21 |
Een speciale trein naar de DDR dat zou wel een soort tijdmachine zijn ja ![]() Oh die grap had je zelf al gemaakt ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 20:23 |
Grappig ja, hier het filmpje, en sorry voor de herrie van de wind. | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 20:24 |
Holy crap ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 20:30 |
Was wel een mazzeltje ja. | |
V2 | donderdag 10 maart 2011 @ 20:38 |
Tof, goed gemazzeld inderdaad. Vind het een mooi kleurenschema, jammer van 't gele rechthoekje met het nummer aan de voorkant, als ze dat nou ff hadden meegestijld... | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 20:42 |
Wat heeft het nou uiteindelijk langer volgehouden? De dieseltractie of de naam ACTS? ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 10 maart 2011 @ 20:51 |
Ja, dat zijn ze op de 1609 even vergeten inderdaad. | |
Peterselieman | donderdag 10 maart 2011 @ 20:53 |
Die vraag is makkelijk te beantwoorden, want de 6702 rijdt nog ![]() | |
greavy | donderdag 10 maart 2011 @ 21:05 |
Ja, maar dat ding mag de hoofdbaan niet eens zelfstandig op.. Dat locje heeft zijn langste tijd nu echt wel gehad. | |
Watertornado | donderdag 10 maart 2011 @ 21:06 |
Waarom eigenlijk met twee pantograven omhoog als er maar drie lege wagens achter hangen? | |
V2 | donderdag 10 maart 2011 @ 21:10 |
Force of habit? | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 21:11 |
Stom trouwens, Fyra (als in: het V250) krijgt niet eens een bar. Dat moet dan hét paradepaardje worden van de NS, dé hogesnelheidstrein die alle mobilliteitsproblemen op gaat lossen en waar mensen grof voor moeten bijbetalen. En dan krijg je een student met een afgeragd karretje met koude koffie en kleffe Pringles. | |
V2 | donderdag 10 maart 2011 @ 21:13 |
Er komt een automaat in, als ik het me goed herinner. Sjieke poep ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 21:13 |
Logisch, ook geen toilet. Je zit er immers toch maar max 20 minuten in ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 21:14 |
Snap eigenlijk niet dat ze niet gewoon met SLT op de HSL gaan rijden. Die mogen ook 160. | |
James1988 | donderdag 10 maart 2011 @ 21:15 |
En heeft ERTMS! En is door de jacobsdraaistellen makkelijk voor de railcateraar. Zal wel iets te maken hebben met het toilet. | |
Watertornado | donderdag 10 maart 2011 @ 21:31 |
Misschien willen ze als Paradeprzewalski's wel treintjes gebruiken die een beetje fatsoenlijk zitten. Die nieuwste VIRM's kunnen toch ook 160 en alles? | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 21:50 |
Ja van die intenties blijkt wat door met V250 te gaan rijden ![]() ![]() Protos kan ook 160 ![]() | |
Watertornado | donderdag 10 maart 2011 @ 22:11 |
Ik heb werkelijk waar geen idee hoe de V250 zit. | |
greavy | donderdag 10 maart 2011 @ 22:13 |
CityNightLine naar Amsterdam met 7,5 uur vertraging donderdag 10 maart 2011 Internationale treinen hebben een grotere kans op vertraging dan, binnenlandse treinen. Niet vreemd, ze leggen immers grotere afstanden af over veschillende spoornetwerken. De CityNightLine uit Zürich en München had donderdag echter wel een opmerkelijk lange vertraging: 457 minuten. De CityNightLine 418 komt normaal rond 8:55 uur aan in Amsterdam Centraal. Een vertraging van 30 tot 60 minuten komt regelmatig voor, maar een vertraging van 457 minuten is uitzonderlijk. Door de lange vertragingsduur kwam de trein pas rond 16:30 uur aan op Amsterdam, zo viel op te merken uit een bericht op NOS Teletekst. NS Hispeed bevestigt via Twitter de vertraging. Waardoor de vertraging is ontstaan is bij onze redactie niet bekend. Mogelijk heeft de CityNightLine hinder ondervonden van stakingsacties in Duitsland. http://www.treinreiziger.(...)ur_vertraging-143446 | |
Dr_Flash | donderdag 10 maart 2011 @ 22:27 |
Zijn het niet van binnen gewoon Prio rijtuigen dan? ![]() | |
Watertornado | donderdag 10 maart 2011 @ 22:31 |
Ik weet het niet, maar die Prio rijtuigen zitten wel fijn vind ik. Fijner dan de SLT in ieder geval. Zeker op de "verhogingen" waar de motoren/draaistellen/whatever onder zitten heb je totaal geen beenruimte. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 00:06 |
Het interieur van de V250 is nog niet bekendgemaakt, maar zal anders zijn dan dat van het ICRm Prio. Hier een fotootje van de opslaghal:![]() 1e klas: ![]() 2e klas: ![]() (Bron laatste 2 foto's: www.spoortechniek.nl) | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 00:09 |
Dubbeldekkerstoelen met ander stofje ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 00:09 |
De 2e klas-stoelen doen me qua vorm van de voet en rugleuning op het plaatje nog het meeste denken aan SLT. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 11 maart 2011 @ 00:10 |
En een hoofdkussentje! Ik ben het wel met James eens dat ze meer op SLeT stoelen dan op dubbeldekkerstoelen lijken eigenlijk. Hopelijk dus wel wat meer beenruimte... | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 00:33 |
ja, het enige wat we hier aan kunnen zien is idd wat we al die tijd al wisten. 1e klas rode lapjes, 2e klas blauwe lapjes. Volstrekt tegen de politieke verhoudingen in overigens, maar dat terzijde. | |
TeringHenkie | vrijdag 11 maart 2011 @ 01:58 |
Hebben we deze discussie niet al gehad? ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 02:17 |
Nee dat klopt, die discussie is al vaker voorbijgekomen. En hij blijft terugkomen. Op OHIH is het nog leuker nu: daar stelt iemand voor om BeneluxVIRM (meer ruimte, bagageruimte, 3 kV-installaties, etc) bij te laten bouwen de IC Brussel over de oude (huidige) route mee in stand te houden voor naast de Fyra die misschien ooit nog eens gaat rijden. As if. ![]() | |
Bitlord | vrijdag 11 maart 2011 @ 02:39 |
De steek in de 2e klasse wordt 90 centimer, in de eerste 95, zo heeft Ansaldo vermeld op een factsheet. De steek is de ruimte tussen de voor of achterkant van de ene stoel tussen de andere stoel. In de oude Sprinter is dit, voorzover ik dit kan achterhalen, 83 centimer in de tweede klas. ICK had een steek van 85,2 centimer. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 02:45 |
Wat is de steek van VIRM, ICMm, Thalys en ICE? ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 11 maart 2011 @ 02:56 |
Gewoon ICEs laten rijden totdat de ondertussen bestelde Velaro's af zijn geleverd. ![]() | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 07:19 |
Belgie waarschijnlijk ontsnapt aan enorme treinramp donderdag 10 maart 2011 Onze zuiderburen zijn eind januari waarschijnlijk ontsnapt aan een enorme treinbotsing. De botsing tussen twee treinen zou verhinderd zijn door een botsing met een auto, waarna de eerste trein stopte. De informatie komt van het tijdschrift Trends, die op hun beurt de informatie hebben van een betrouwbare bron bij het spoorbedrijf NMBS. Het ongeluk gebeurde op de lijn La Louvière - Binche. Een trein zou met volle vaart door rood zijn gereden, wat in België technisch gezien mogelijk is. Vervolgens reed de trein tegen een auto aan op een overweg. Wonder boven wonder raakte de bestuurster van de auto enkel lichtgewond, de auto werd honderden meter weggeslingerd. De vrouw verliet vervolgens de auto, waarna die geraakt werd door de tegemoetkomende trein. Als de trein de auto niet geraakt zou hebben, zou de trein frontaal op de tegenliggende trein zijn gereden. Dat had kunnen gebeuren, doordat een deel van die spoorlijn enkelspoor is. http://www.treinreiziger.(...)rme_treinramp-143443 | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 07:50 |
Dat. En extra lomp is dat het met de locs met vermogenselektronica niet eens meer echt nodig is. | |
JDude | vrijdag 11 maart 2011 @ 11:14 |
Kan ik ergens de spoorwerkzaamheden in april al inzien? Ik krijg op 2 april een wel heel vreemd reisadvies van Zutphen naar Breda, via Apeldoorn en Rotterdam. | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 11:30 |
Volgens mij is dat lastig te vinden. Ik kan het reisadvies alleen verklaren door werkzaamheden in Arnhem? Ik krijg een advies dat via Utrecht en Den Bosch loopt. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 11:35 |
Nou geloof ik niet dat er tussen La Louvière en Binche zo veel mensen in die trein zitten, dus afgezien van een enorme ravage was de loss of life waarschijnlijk wel beperkt gebleven. In ieder geval is het hoopgevend dat er in België eens een keer een onzderzoek uitgevoerd is naar een spoorongeluk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 11:47 |
Overigens wel de nieuwe OdR ontvangen gisteren, MET spuuglelijk bestickerde 1254. Maar nog steeds geen lidmaatschapskaart ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 12:07 |
Treinverkeer Japan ligt stil door aardbeving, tsunami, stroomuitval. Honderdduizenden Jappanners kunnen niet meer van werk naar huis komen omdat ook ander OV stil ligt en de snelwegen grotendeels zijn afgesloten. | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 12:35 |
Lidmaatschapskaart moet deze maand nog komen begreep ik van iemand van het bestuur. Maarja, kan ook ineens een maand later zijn. Lidmaatschapskaart 2010 is gewoon geldig tot die tijd. | |
Yreal | vrijdag 11 maart 2011 @ 13:20 |
[img]http://http://www.facebook.com/photo.php?fbid=151622114871356&set=a.134907979876103.15096.100000707055444&theater[/img] enige foto van het interieur van de v250 dat ik heb gemaakt. Ik vind het meer een kruising tussen SLT en de pimpel [ Bericht 0% gewijzigd door Yreal op 11-03-2011 13:27:12 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 13:41 |
plaatie sjtoek | |
Ascendancy | vrijdag 11 maart 2011 @ 14:00 |
Ik wist niet dat de arriva tegenwoordig ook internet in de trein had. Wel langzaam | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 14:26 |
![]() Plaatje gefixt. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 14:29 |
Oh dat was met die testrit met die watertonnen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 11 maart 2011 @ 14:48 |
Leuke passagiers zitten er in die trein ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 11-03-2011 14:58:30 ] | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 15:07 |
Waarschijnlijk ook één van de weinige keren dat die trein helemaal vol zal zitten. ![]() | |
Yreal | vrijdag 11 maart 2011 @ 15:37 |
Ohja, want jij kan wel op mijn facebook kijken ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 11 maart 2011 @ 15:44 |
Ze zijn ook een Shinkansen kwijt, las ik ergens. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 15:54 |
Jup! En http://http:// gaat sowieso niet werken. ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 11 maart 2011 @ 16:03 |
Treinverkeer daar is nu wel de minste zorg ![]() Echt heel erg ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 11 maart 2011 @ 16:32 |
De zwaarste aardbeving ooit gemeten in Japan (als ik het goed heb), overtrof de beving van 1923 in Tokio. | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 16:56 |
Jup. Op de MerwedeLingeLijn zijn ze dit aan het inbouwen | |
Ascendancy | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:02 |
Het werkt al | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:43 |
Minder zorg, maar zeker niet de minste. Bij hulpverlening is infrastructuur en transport van groot belang. En vergeet niet dat de aardbeving tijdens kantooruren gebeurde, dus thuiskomen is voor miljoenen mensen nu een probleem. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:47 |
ze zijn in ieder geval niet in hun slaap verrast ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:51 |
Oh, en er zaten vast een hoop mensen in die trein die kwijt is. Ook niet onbelangrijk. | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:57 |
"Kwijt"? | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 17:58 |
Jep, kwijt. Er is een trein volledig van de kaart verdwenen.Bron: http://www.bndestem.nl/ni(...)rdwenen-in-Japan.ece | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 18:09 |
Damn. ![]() | |
dan13lv | vrijdag 11 maart 2011 @ 18:10 |
tsja lijkt me redelijk makkelijk terug te vinden? redelijk is dan vergeleken met een auto met bepaald kenteken ... | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 18:15 |
Jij neemt even aan dat dat ding structureel intact blijft? Lijkt me voorbarig ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 11 maart 2011 @ 18:27 |
De beelden van die vloedgolf gezien? Da's net een gehaktmolen. | |
dan13lv | vrijdag 11 maart 2011 @ 18:32 |
ik zag het, autootjes die werden weggesmeten alsof het steentjes waren ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:31 |
Ra ra wat klopt hier niet? ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:32 |
Wehehe. Welk helder licht heeft dat er neergezet? ![]() | |
dan13lv | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:36 |
ik zie m niet ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:37 |
"Zeg Jan, weet jij hoeveel dagen juni heeft? Nee? Weet je wat, dan zet ik er toch gewoon 31 juni op, dan missen we in ieder geval niet een dag." | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:37 |
Welke dag komt er na 30 juni bij jou? Of nee wacht. Welke dag komt er VOOR 1 juli bij jou? | |
dan13lv | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:37 |
oh ik snap m al ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:52 |
![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:52 |
Die schaar op een afscheurrand is ook leuk. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:54 |
Hmm... dat is een kortings-coupon die altijd geldig blijft! Zou je serieus eens moeten proberen, ergens in juli ofzo, en als ze dan klagen zeg je "is het dan al 31 juni geweest? Die dag heb ik niet langs zien komen!" ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:54 |
Helemaal in de stijl van de makers, the mentally challenged ![]() | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:03 |
Jeroen, Plaatje dood. Ow, kut. Waren nog 2 pagina's. Vandaag was de HC van de IC Rotterdam-Leeuwarden (vertrek 14:35) overactief. Meneer mocht helemaal mee naar Leeuwarden. Heb 5(!!) keer controle gehad. Eerste net na vertrek Rotterdam, tweede na Gouda, derde na Utrecht, 4e na Amersfoort, 5e na Steenwijk | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:06 |
Spaus Ölf gibt Bagger ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:15 |
Volgens mij was het sowieso een bende: de IC naar Rotterdam van 16:32u viel uit, de volgende IC was een VIRM-IV en dat paste niet. Gelukkig kan ik ook de trein naar Den Haag nemen. | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:20 |
Een bende heb ik niks van gemerkt. Ik was 3-4 minuten te vroeg in Leeuwarden en Utrecht-Zwolle deden we met 15 bakken ICMm(3xIV+III). Uit Rotterdam een drietje+viertje, uit den haag 2x viertje, en zo ging het ook naar Groningen cq Leeuwarden. En druk was het zeker niet. | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:21 |
21 Maart word in Rotterdam begonnen met een nieuwe kraan te bouwen op de Conradstraat (tussen Groothandelsgebouw en spoor 1). De kraan krijgt een betonnen fundering waaronder 70(!!) heipalen onder moeten. De kraan heeft een reikwijdte van 130-150 meter, aangezien het delen voor de nieuwe stationshal moet inhijsen. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:23 |
130-150 meter lijkt me vrij extreem voor een kraan ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:24 |
Aldus Jablan op OpeensHadIkHet. What the fuck. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:25 |
Stofzuigerfabriek ter ziele? | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:25 |
| |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:26 |
Verklaart misschien wel waarom ze zo met die dingen lopen te slepen de laatste tijd. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:26 |
Oh krijgen we dat gebelangrijkdoe weer ![]() ![]() Die jablan is helemaal een Major League strontbokser trouwens. Bah. Maar goed. Verder hebben we het hier niet over wat er op andere fora gebeurt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:26 |
Opgejaagd door de curatoren? ![]() ![]() | |
V2 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:27 |
Hm, is OHIH officieel onderdeel van NS/NS HiSpeed ofzo, dat NS HiSpeed verzoeken kan indienen bij ze? | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:28 |
Ik vind het hoe dan ook een opvallend bericht. De webmasters weten meer maar NS Hispeed wil niet dat erover gepraat wordt. Duidelijk geen goed nieuws dus. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:28 |
Nee, er zitten gewoon wederzijds wat ellebogen in wat aarzen, dat is alles ![]() | |
V2 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:29 |
![]() | |
greavy | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:32 |
Daarom ook die 70 heipalen. En een betonnen ondergrond et cetera. Zie ook deze Bewonersbrief voor meer informatie. | |
ckikilwai | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:33 |
Het lijkt mij nogal vroeg voor het ter zielen gaan van HSA, ik dacht dat Schultz pas voor de zomer een oplossing ging presenteren en het is nog niet eens lente! | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:34 |
Mooi, kunnen ze treinen bij Siemens bestellen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:37 |
Geil. Laten we de meest bizarre doemscenario's gaan bedenken ![]() Sja, als ze er niet over willen praten moeten we de weaarheid maar zelf maken, niewaar? ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:39 |
Een faillissement wacht echt niet op een beter weertje hoor ![]() There, FYP. | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:44 |
Een faillissement van HSA kost vooral de belastingbetalers geld. | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:46 |
Ik denk dat een faillissement het meest aannemelijke is. Het zou ook kunnen dat een andere organisatie het overneemt maar dat lijkt me niet. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:51 |
Nou als zelfs een verwaarloosbaar clubje als OHIH er al door NSH zelf op aangesproken wordt is er toch wel serieus vies bruin aan de knikker denk ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:55 |
Daar kun je wel vanuit gaan. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:55 |
Omdat de overheid de inkomsten dan misloopt? Klopt, maar de overheid had voorzichtiger moeten zijn met het inboeken van die inkomsten tot er meer zekerheid over is. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:59 |
Het gaat dan inderdaad om geld wat de belastingbetaler toch al kwijt is, en waar vooralsnog niks voor geleverd wordt. Van de regen in de drup dus. Het is niet alsof de belastingbetaler heel veel te winnen heeft bij het coûte que coûte overeind houden van HSA ![]() | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:01 |
Kunnen ze nu de HSL-Zuid mooi toevoegen aan het reguliere spoor. | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:18 |
Een topic openen om opheldering te vragen mag helaas niet | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:20 |
Vestzak broekzak.. een onderdeel van een bedrijf eigendom van de staat betaalt aan de staat.. | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:22 |
Belachelijk. | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:22 |
Een brief vol spelfouten.. nee dat komt betrouwbaar over ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:22 |
Dat zullen we nog weleens zien ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:23 |
Ben benieuwd | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:26 |
Kom net wel een tweede bericht in het topic op OHIH tegen | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:27 |
Wil NS-Hispeed nou censuur plegen ofzo ![]() Ook wel slecht van een website dat ze daar mee instemmen. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:27 |
Ja, gebelangrijkdoe, dat zeg ik. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:29 |
Waarschijnlijk is de speculatie slecht voor HSA ofzo? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:30 |
Dit soort gedrag wakkert speculatie ook HEUL niet aan inderdaad ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:32 |
Bedenk dat het contract met Infraspeed gewoon doorloopt, dus de HSL kost gewoon elke maand geld. Als de exploitant failliet gaat, valt de inkomstenkant weg. En mag de staat dan 30 jaar geen inkomsten inboeken van de exploitant? Er is een aanbesteding geweest, HSA heeft gewonnen met een reusachtige aanbieding die bijna niet terug te verdienen is. Het was dit staatsbedrijf of een buitenlands staatsbedrijf, hoe dan ook geen echte marktpartij die zijn vingers er aan wilde branden. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:36 |
En nu gaat HSA alsnog bankroet en mag de overheid op zoek gaa naar een nieuwe exploitant. En niemand die zoveel wil bieden als HSA heeft geboden... Reken maar dat de Beneluxtrein blijft rijden als bijv. SNCF een nieuwe aanbesteding wint. ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:43 |
Halen ze die Benelux-stuurstanden toch nog terug. ![]() Maar dit gaat echt mis zo, dit moeten we niet hebben... En als het wel mis gaat, kan het niet zonder gevolgen blijven. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:46 |
SPECULEER NIET ZO ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:48 |
De Beneluxstuurstanden worden op zeer korte termijn gesloopt, de sloper (Beelen) is er al bezig met voorbereidingen. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:49 |
Wat een triest gedoe. Op elke pagina staat een V250 in de banner, nog steeds, maar het is verboden om het over dat ding/bedrijf te hebben. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2011 21:49:39 ] | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:49 |
Hier niet iig ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:49 |
Ja op OHIH h`e. | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:50 |
oei ik word echt heel bang | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:54 |
Dan is het goed ![]() | |
Paula67 | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:54 |
Jablan is een hele lieve vader, btw een stuk knapper dan jij | |
TeringHenkie | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:55 |
Heb je je daarvoor helemaal geregistreerd? ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:55 |
Dan kan ie nog wel een strontbokser zijn natuurlijk. | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 21:56 |
Strontbokser? Whut? ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:00 |
Is het een hongaar? Die zijn ook tegen persvrijheid en vrijheid van meningsuiting ![]() ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:00 |
Of was die trein die verdwenen is in Japan van HiSpeed? ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:21 |
Grappig, ik zet op Twitter een ingekorte versie van Jablans bericht en krijg vrijwel meteen van een paar Hispeeders de vraag wat ik weet. xD | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:22 |
![]() | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:25 |
Nog geen bericht van http://twitter.com/nshispeed gekregen? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:35 |
Zij die gaan sterven, twitteren niet he ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:36 |
Al ontslagen ![]() | |
Temlin | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:57 |
![]() | |
Ireyon | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:06 |
Vanmiddag werd er al eentje op de Watergraafsmeer flink aan gort geknipt.. | |
Duvel | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:07 |
Nee. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:22 |
ik wist niet dat er op de watergraafsmeer geknipt werd? ![]() foto's? | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:31 |
Oh grappig, het oorspronkelijke bericht van Jablan is aangepast. Het stukje met als strekking "wij weten lekker iets wat jullie niet mogen weten, nanananana" is eruit. Gelukkig hebben we de quote nog ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:34 |
er staat nog steeds veel meer dan genoeg. In beide posts. Slaap je al Paula67? ![]() | |
Ireyon | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:36 |
Voor foto's ging 't te snel, maar 't was niet leuk om te zien nee. Heel de zijkant lag gewoon open ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:36 |
DB neemt HiSpeed over? Of er zijn andere overnameplannen? ( dan is stilte ook belangrijk..) | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:40 |
Nou het is duidelijk dat er dingen zwaar niet goed gaan. En de enige die in zo'n geval baat hebben bij niet-openheid zijn curatoren. Meer hoef ik dan ook niet te weten eigenlijk. Eigenlijk spreekt het hele verhaal wel voor zich, als je er eens over nadenkt. Zoals op een uiterst geheim discussieforum eigenlijk ook al bleek. | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:42 |
Daarom is het ook een forum waar je weinig moet posten. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:44 |
Serieus te nemen stilte ja. Gebazel van wat ballenkrabbertjes ligt normaal gesproken niemand wakker van hoor ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:48 |
De enige reden waarom Deutsche Bahn NS Hispeed zou overnemen is vanwege de concessie. Echter, DB heeft waarschijnlijk dondersgoed door dat als HSA failliet gaat ze de concessie veel goedkoper kunnen krijgen. Het materieel (V250) kunnen ze leasen van NS Financial Services, of ze kunnen hun eigen Velaro D's inzetten wanneer die eenmaal geleverd zijn en een toelating hebben voor Nederland en België. DB heeft al een sterke buitenlandse poot: Arriva. Ze hoeven een kleintje als Hispeed (een paar honderd man) er echt niet bij te hebben nu ze Arriva (38.500 medewerkers) al hebben. Ik zie geen enkele reden waarom DB Hispeed zou willen overnemen. Als ik DB-chef zou zijn zou ik het niet eens overwegen. | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:49 |
Dat had ik al gelezen jah.. En als er ergens hardnekkige geruchten zijn en bronnen oid, dan is het een leuke roddel voor op de FP.. Zou niet de eerste keer zijn dat we landelijk nieuws maken op de FP ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:49 |
Nee precies, ik zou de boel eerst op de fles laten gaan en DAN voor een prikkie alsnog toeslaan ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:50 |
oh ja de FP ![]() Het ONZ van het IRL ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:50 |
Met de curator in overleg over een doorstart nog voor het faillissement is uitgesproken? ![]() | |
Peter | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:51 |
Hehe, zo ken ik je weer.. de negatievo van het topic ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:52 |
![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:54 |
Dan nog zal DB dat weigeren. Een doorstart houdt in dat de huidige concessie wordt voortgezet, een concessie waarvoor 168 miljoen per jaar betaald moet worden. Destijds, toen de concessie werd vergeven, heeft een consortium van DB en Arriva ook een bod uitgebracht van om en nabij 100 miljoen euro. Waarom zou DB dan nu ineens bereid zijn om veel meer te betalen, nu uit de praktijk blijkt dat NS Hispeed niet eens kostendekkend die concessie kan uitvoeren, laat staan winstgevend? Voor DB is het financieel veel interessanter om het zaakje failliet te laten gaan en een nieuwe aanbestedingsronde af te wachten. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2011 @ 23:55 |
DB heb ook geen rooie rotcent om ze reet te krabbe | |
Peter | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:16 |
Verkopen ze hun stroomnet aan Tennet, hebben ze geld om NS-onderdelen te kopen ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:45 |
Voor de geïnteresseerden, op Spoorforum.com staan een paar foto's van de sloop van de Bs'jes. Klik hier (not for the faint of heart) | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:47 |
Zonde. Ze weten nog LANG niet of ze die dingen wel kunnen missen. Domme lui daar. | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:50 |
Tsja, wat wil je ermee doen? Ze kunnen alleen maar samenwerken met de HLE 11.8-locomotieven van de NMBS die de laatste jaren zeker niet goed presteerden qua betrouwbaarheid. Daarom rijden er tegenwoordig ook de Traxx-locomotieven die het - na wat opstartproblemen - inmiddels een stuk beter doen en dit naar alle verwachting ook zullen blijven doen. Ombouwen om samen te werken met een NS 1700 is waarschijnlijk schreeuwend duur. De gehele cabine moet worden vervangen, de rijtuigen zelf moeten worden gemoderniseerd en uiteindelijk levert het maar weinig op: er staan al BDs'jes aan de kant omdat ze niet nodig zijn. Wat wil je met die Benelux-Bs'jes doen dan? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:57 |
niet nodig zijn? Bedoel je werkelijk dat we in Nederland een zitplaatsenOVERSCHOT hebben? t zou nieuw voor me zijn, maar okee. je kan die dingen altijd nog gewoon als zitplaatsenbak achter een loc gooien. | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 01:04 |
Nouja, door al die rijtuigen die naar Hispeed zijn gegaan staan de bijbehorende BDs-rijtuigen werkloos ergens een beetje op een opstelterrein te grazen. Er zijn bij hun modernisering 32 ICR-rijtuigen omgevormd tot BDs (stuurstandrijtuig). Van die 32 staan er 2 buiten dienst met botsschade, en nog eens 10 staan aan de kant omdat ze niks te doen hebben: hun bijbehorende rijtuigen zijn overgeheveld naar Hispeed voor Fyra en de Benelux. Het is de bedoeling dat zodra Fyra eindelijk volledig gaat rijden met V250-stellen, en de Beneluxtrein via Dordrecht/Roosendaal beëindigd is, de rijtuigen allemaal teruggaan naar NS Reizigers om daar (waarschijnlijk na van hun zuurstokinterieur/beplakking te zijn ontdaan) weer in de reizigersdienst te komen samen met de BDs-rijtuigen. Deze vormen dan een vaste formatie (1700 + BAB + BAB + (BBB +) BDs) waardoor er geen behoefte is aan nog een stuurstandrijtuig (dat nooit gebruikt zal worden). Wat je voorstelt is een optie, echter zouden de rijtuigen dan ook aangepast moeten worden zodat ze iets kunnen met de kabels afkomstig van de 1700, denk hierbij aan aansturing van de loc, sluitseinen, rijtuigverwarming en -verlichting, noem maar op. Daarnaast is de revisietermijn van deze Bs-rijtuigen verlopen waardoor ze eerst gereviseerd moeten worden, gemoderniseerd moeten worden, iets wat de moeite en geld niet waard is omdat het maar een heel kleine deelserie is. Het zijn maar 11 rijtuigen. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 01:59 |
Ik word een beetje misselijk van dit soort redeneringen. Ik bedoel, had ze dan, met dezelfde argumenten, nooit gebouwd. | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 02:42 |
De rijtuigen hebben iets van 24 jaar hun nut bewezen, wat een zeer acceptabele leeftijd is voor een spoorwegrijtuig. Na 25 jaar volgt normaalgesproken een grote revisie (zie SGMm, ICMm, DDZ en straks VIRMm) maar die rijtuigen hebben nog een nuttig leven te gaan. Net zoals Plan T en Plan V dit had toen zij hun laatste grote revisie kregen: die hebben nog veel reizigers vervoerd (en het V doet dat nog steeds). Voor de Bs'jes is, hoe krom het ook moge zijn, geen nut meer. De diensten die ze verzekerden gaan straks worden uitgevoerd door nieuwe treinstellen (het V250) en in de binnenlandse dienst zijn ze ook niet nodig. Kunnen ze niet eens gebruikt worden zonder grote technische aanpassingen. Er staan nu al 10 BDs-rijtuigen langs de kant omdat er geen rijtuigen zijn waar ze mee gebruikt kunnen worden. Als straks alle rijtuigen terugkomen van Hispeed zullen de rijtuigen die nu aan de kant staan weer gebruikt worden, maar met gereviseerde Bs'en zou je alsnog een overschot hebben. Leuk en aardig, maar wat heb je eraan als bedrijf? Rijtuigen die staan weg te roesten is kapitaalvernietiging, dat weet NS zelf ook. Die 10 rijtuigen die nu aan de kant staan zou NS ook liever niet wegroestend hebben, maar als dat niet was gedaan was er nu helemaal geen Fyra geweest en zaten we nog steeds te wachten op de V250. Er rijdt nu tenminste iets over de HSL. Overigens zal er 1 Benelux-Bs bewaard blijven, deze gaat naar het Spoorwegmuseum. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2011 @ 02:47 |
Nou dat vraag ik me ernstig af. De hersenloosheid waarmee dus blijkbaar stuurstanden zijn aangeschaft die maar één kunstje konden, en die nu met al hun zitplaatsen staan stof te happen terwijl iedere ochtend mensen bij bosjes moeten staan in de 1e klas, geeft mij niet de indruk dat er welke vorm van beleid dan ook achter zou zitten ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 02:58 |
Er is een reden dat men de revisietermijnen (afgezien van eventuele verlengingen) heeft laten verlopen: de huidige Beneluxtrein had 4 jaar geleden al vervangen moeten zijn door stofzuigers over de HSL. Zoals we nu weten liep/loopt het allemaal anders (en is HSA op sterven na dood) maar dat was destijds nog niet bekend. Ik kan me de stickers op de ramen van het net-gemoderniseerde ICRm Prio nog herinneren: "Ik hoor hier niet thuis, ik ga rijden op de hogesnelheidslijn!". Duidelijk een teken aan de wand dat men toen verwachtte op korte termijn de Beneluxtrein te kunnen vervangen door een Fyra. Ga jij nog een gloednieuwe badkamer in je huis zetten als je weet dat je een half jaar later toch gaat verhuizen? Die badkamer kun je niet meenemen, want je hebt er niks aan in je volgende huis. Tsja, daar kan ik het niet meer dan eens mee zijn. Materieelplanning is ook niet de sterkste kant van NS, als je kijkt naar het ICK en ICL. Dat moest ineens komen toen de dienstregeling werd omgegooid (drgl 2007) en het vervangend materieel (VIRM-4) nog op zich liet wachten. Wat dat betreft is er wel wat verbetering op komst: na de revisie van DDZ (klaar tegen 2014 ofzo?) moet er een vloot comfortabel intercitymaterieel bij zijn dat ingezet kan worden op de drukste lijnen en aldaar overvol ICRm kan aflossen zodat dit op rustigere lijnen kan worden ingezet. De DDZ-revisie is een grotere klus dan het reviseren van een tiental stuurstandrijtuigen, waardoor het opzetten van een lopende band (zie ICMm en DDZ) goedkoper is. In 6 weken tijd wordt een Koploper-drietje geheel gemoderniseerd, dat is een moordend tempo en dat is alleen kostenefficiënt als je het met grote getalen doet. Voor 10 rijtuigen zet je geen lopende band op, en stuk voor stuk is veel te duur. Dat is ook de reden dat DDM-1 terzijde is gesteld (nu nog warme reserve, over een tijdje waarschijnlijk verkoop of sloop). DDM-1 wijkt teveel af van het DD-AR en zou daarom veel duurder zijn om op de baan te houden en te moderniseren. De accountants van NS zouden dit ook nooit goedkeuren. DDM-1 is qua aantal bakken (75 bakken) een grotere serie dan dat paar stuurstandrijtuigen dat nu dus gesloopt wordt. Ik vind het moeilijk te geloven dat zo'n grote hoeveelheid bakken zonder pardon terzijde wordt gesteld (en dus niet gereviseerd wordt), maar ik zie dus wel in waarom ze 10 stuurstandrijtuigen helemaal niet aan beginnen. | |
ckikilwai | zaterdag 12 maart 2011 @ 10:32 |
Sloeg die sticker niet op de Traxx-Fyra? Dat is de enige dienst waarin de ICRm Prio rijtuigen op de HSL rijden. En als er 10 BDs'ers aan de kant staan, waarom gebruiken ze die niet als rijtuigen voor de Benelux? Nu moeten er rijtuigen helemaal uit Oosterijk komen om het tekort op te vangen. BTW, ik zie dat het topic over HSL Zuid op OHIH nu helemaal verdwenen is. | |
Temlin | zaterdag 12 maart 2011 @ 10:39 |
Viel me ook al op ![]() | |
Ireyon | zaterdag 12 maart 2011 @ 10:40 |
Wees blij, nu rijden hier straks rijtuigen die het comfort van elke andere trein in dit land tot dat van een houten zwerversbankje degradeert ![]() | |
ckikilwai | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:03 |
@lreyon Foto's? Blijkbaar was er gisteren een kamervraag over de financiele situatie van de HSA: http://www.rijksoverheid.(...)le-situatie-hsa.html Helaas de minister houdt de lippen stijf op elkaar. | |
davidov2009 | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:54 |
Van daar: Ai ai ai, ik hoop dat we hier ook wel officieel toestemming hebben dan, anders kan FOK! binnenkort een dagvaarding verwachten. ![]() | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 12:45 |
Het topic van de HSL-Zuid op OHIH is nu helemaal onzichtbaar:Aldus Rick op OHIH. http://forum.opeenshadikh(...)59&hilit=HSL#p324059 | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 12:51 |
Ze bewijzen wel een kneuzenbende te zijn met hun 'toestemming'... ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:01 |
Heb jij wel toestemming van de kneuzenbende om over ze te praten?
| |
TeringHenkie | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:46 |
JONGENS WE HADDEN TOCH AFGESPROKEN ER NIET OVER TE HEBBEN MAAR DAT WEL IN KOEIENLETTERS TE POSTEN, MAAR JA WE ZIJN EEN BENDE AUTISTEN DUS WE GAAN ER VOORAL HEEL GEHEIMZINNIG OVER DOEN, EN DOEN WE ALSOF EEN WEBSITE TOESTEMMING NODIG HEEFT OVER EEN HOGESNELHEIDSLIJN TE POSTEN | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:54 |
Over hogesnelheidslijnen moet je niet praten, daar moet je gewoon overheen reizen. ![]() Gisteren rondje Leeuwarden - Schiphol Aiport - Paris Nord. Paris Est - Frankfurt (Main) Hbf - Leeuwarden gemaakt. ![]() Paris Gare du Nord ![]() Paris Gare de Est (met ICE onder de kap) ![]() Gereedstaande ICE op Paris Gare de Est voor reis naar Frankfurt (Main) Hbf (top 320 km/u) ![]() Paris Gare de Est ![]() ICE 120 staat klaar te Köln Hbf voor reis naar Amsterdam Centraal Geslaagde reis op wat kleine vertragingen na. Nieuw dagrecord in kilometers gezet. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:57 |
Geen aansluitingen gemist? Mooi dan hoor, gefeliciteerd. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:57 |
Nou ineens is het HSL-topic bij hun weer open en hebben ze meteen ook alle sporen van geheimdoenerij uitgewist. Oftewel, nou moet het ineens weer lijken alsof er helemaal niks aan de hand is. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 13:58:35 ] | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 13:58 |
ICK ? ICL ? drgl? DDZ? DDM-1? DD-AR? ICMm? ICRm? HSA? VIRM-4? WHUT ? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:03 |
IC = InterCity ICK = IC-wagons, aftandse afdankertjes uit Duitsland gekocht ICL = IC-wagons, voormalig Duitse InterRegio-wagons, uit Duitsland gehuurd drgl = dienstregeling DDM1 = oudste dubbeldekkers met rode stoeltjes DD-AR = net als DDM1 maar dan met groene stoeltjes en motorwagens in dezelfde stijl ICMm = gemoderniseerde koplopers ICRm = gemoderniseerde IC-wagons die gebaseerd zijn op de middenwagen van de koploper HSA = het bedrijf dat de hogesnelheidslijn exploiteert VIRM-4 = de nieuwste dubbeldekkertreinen Moet dat echt telkens allemaal voluit geschreven worden? (ja okee drgl misschien wel ja) [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 14:05:17 ] | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:05 |
Dankjewel. ![]() Had 1,5 uur in Parijs en driekwartier in Frankfurt. Ruim voldoende. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:06 |
Ik dacht alleen dat je de overstap op de trein naar Parijs, helemaal aan het begin van je rit dus, een beetje krap had ingepland? Mooi dat dat goed is gegaan, want het was heel zuur geweest als nog voor je uit Nederland weg bent je plan in duigen had gelegen. ![]() | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:08 |
Ik zal ze binnenkort in de OP klussen. | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:09 |
ICK = InterCity Korte termijn ICL = InterCity Lease DRGL = Dienstregeling DDZ = DubbelDekkersZones DDM-1 = DubbelDeksMaterieel DD-AR = DubbelsDeks AggloRegiomaterieel ICMm = InterCityMaterieel gemoderniseerd ICRm = InterCityRijtuigen gemoderniseerd HSA = High Speed Alliance B.V. V-IRM-4 = Verlengd InterRegioMaterieel WHUT = ???? Die weet ik ook niet | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:11 |
Ohw, dat klopt, ja. Op Schiphol had ik 23 minuten overstaptijd en op Amersfoort maar 2. ![]() Had ook voor de zekerheid om 05.00u kunnen vertrekken, maar vond 05.45u vroeg genoeg. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:11 |
Echt? Wat is dat nou weer voor naam dan. ![]() | |
Ireyon | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:15 |
Omdat zo'n mod bewust te lui is om even te googlen? Nee, natuurlijk niet. Erg gave reis Socios ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:23 |
Beetje kort door de bocht dit. Ook voor andere newbies is het geheimtaal, daar kun je best rekening mee houden. | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:26 |
Nou, de materiaalnamen je eigen maken is nu niet echt rocket-science. Daarnaast doet het hele verhaal er niet toe voor newbies die niet weten wat een VIRM is, dus die kunnen gewoon doorscrollen. Zoals ik ook deed ![]() | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:27 |
Beetje vroeg boeken: Schiphol Airport - Paris Nord: ¤ 35,-. (NS HiSpeed Low-Fixed Smoove BX) Paris Est - Frankfurt (Main) Hbf: ¤ 39,-. (Deutsche Bahn Frankreich Spezial) Frankfurt (Main) Hbf - <iedere bestemming in Nederland>: ¤ 29,25. (Deutsche Bahn Niederlande Spezial (met BahnCard 25)) Totaal: ruim 100 euro. | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:27 |
voluit hoeft niet, maar die afkortingen is echt abracadabra voor niet-trein-o-fielen; hou het gewoon leesbaar voor iedereen die hier niet in het topic 'woont', dat leest wel zo fijn.. , met al die afkortingen erin is het wmb Hocus Pocus ![]() Thanks! dat stuk tekst wordt ineens begrijpelijk ![]()
![]() ![]() Lul niet zo dom, de achterliggende gedachte is hier al lang en breed besproken, dat jouw selektieve geheugen dat alweer kwijt is, is niet mijn probleem, tevens is het bullshit om te moeten googlen om een tekst te begrijpen.. voor afkorting geile fappers zijn andere sites; old cow .. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:32 |
Maar maakt het dan echt zo veel uit of je DD-AR of Dubbeldeks Aggloregiomaterieel schrijft? Als je het niet kent weet je in beide gevallen niet dat daar specifiek de treinen met groene stoeltjes mee bedoeld worden. | |
Yreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:34 |
Mee eens hoor. Veel verder dan dat lijstje moet het niet gaan ... Wat wil je dan? Een lijst met alle afkortingen en 3 foto's welke trein dat is? | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:38 |
wat is dan in jezusnaam het nut van die toevoeging ? staat dat interessanter dan of zo ?? is de term dubbeldeks trein te leesbaar? ![]() | |
Ireyon | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:42 |
Waarom spreekt men over Mercedes of Lamborghini? Wat is er mis met de term auto? | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:42 |
Ik ging gisteren met InterCityMaterieel naar Schiphol Airport. Onderweg te Amersfoort zag ik nog wat Dubbeldeks Aggloregiomaterieel en gemoderniseerd StadsGewestelijk Materieel staan. Toen ging ik over de HogeSnelheidsLijn Zuid met Thalys via Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Bruxelles-Midi naar Paris Nord. Op Paris Est zag ik ook nog vrij veel Train Grand Vitesse. Vanaf daar vertrok ik over de Ligne à Grande Vitesse Est met InterCityExpress naar Frankfurt (am Main) Hauptbahnhof. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:43 |
Ik zag gister ook een gemoderniseerd Stadsgewestelijk Materieel hier in Twente rijden ![]() wtf ![]() | |
Yreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:43 |
Thaly's moet langer kunnen ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:45 |
Ja, en er staat ook nog frans en duits in, daar ben ik ook erg slecht in ![]() Het hoeft niet zo overdreven natuurlijk allemaal, maar hou het gewoon een beetje leesbaar voor normale stervelingen, da's alles wat we vragen.. | |
Yreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:48 |
De normale sterveling hoeft 4 dingen te weten SGM en SL(e)T zijn oude en nieuwe sprinters DD-R / DDM-1 / DD-AR en V-IRM zijn oude en nieuwe dubbeldekkers ICM en ICR zijn koplopers en de getrokken treinen die daarop lijken ICL en ICK zijn geleende duitse treinen die vrijwel nergens meer rijden Kleine m erachter betekent gereviseerd tot nieuwe shit | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:51 |
In de post waar jij je beklag over doet, ging het juist om de verschillen tussen twee typen dubbeldekstreinen en de redenen daarvoor. Dan moet je dus wel die typen expliciet benoemen. Of moet je dat hier dan allemaal gaan omschrijven als 'dubbeldekkers met groene bankjes' en 'dubbeldekkers die eruit zien als die met groene bankjes maar dan met rooie bankjes' omdat het anders te technisch wordt? [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 14:52:45 ] | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 14:59 |
Ik stem voor een overzichtelijk tabelletje ergens op de wiki en een link vanuit de OP. En wat een kneuzenbende, officieel toestemming. ![]() | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:00 |
er missen nu 4 treinen in japan @ nieuws | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:03 |
Een daarvan was dat wrak waar al foto's van zijn, dacht ik, maar dan nog zijn er 3 treinen helemaal kwijt. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 15:03:16 ] | |
dan13lv | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:04 |
kun je foto plaatsen van dat wrak?? Of een linkje?? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:11 |
![]() Shinchi [ Bericht 67% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 15:14:07 ] | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:24 |
![]() Husa Transportation 189 096 by VinceCargo, on Flickr
| |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:27 |
Onzin. Als je op wiki trein in tikt kom je via via makkelijk bij al het in nederland rijdend mat ![]() Het is gewoon gezeur. Die tekst had niet duidelijker geweest als alles voluit was geschreven. De enige manier om het duidelijk weer te geven is bij elke trein een plaatje, maar das natuurlijk belachelijk. En om hier over, "nieuwste dubbeldekkers" en "oudere dubbeldekkers" te gaan hebben lijkt me al helemaal niet wenselijk. | |
Sounddragon | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:28 |
Ik zat volgens mij vorige week nog op Discovery te kijken en toen was er een repo over de risico's van de hogesnelheidstreinen daar bij aardbevingen enzo.. en nu dit ![]() | |
Peter | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:29 |
Een beetje toegankelijke posts zijn wel zo leuk voor lurkers die nog niet diep in het jargon zitten.. | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:33 |
Diep in het jargon is iets anders. Ik vraag jou toch ook geen verduidelijking over een auto? Simpelweg omdat dat onwerkbaar wordt. Wil je iets begrijpen mag er best wat voor gedaan worden. Hoe had jij die post dan gezien? VIRM-4. De laatste serie nieuwe dubbeldekkers ICL: Duits rijtuigen mat met kutdeur ICK: hetzelfde maar dan anders ICRm: Huidige rijtuig treinen etc. Dat werkt toch niet. Daarnaast kan een leek het verschil tussen een virm 3 en 4 serie niet schelen natuurlijk, maar is het voor het verhaal wel essentieel welke van de 2 je bedoelt. En denk jij werkelijk dat de gemiddelde lurker die niet weet wat een virm is het ook maar ene flikker kan schelen hoe de NS in het verleden met materiaalaankopen heeft gefaald? ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:36 |
Ik probeer jargon of Somda-termen meestal wel te voorkomen, maar drgl stond letterlijk twee woorden ervoor uitgeschreven... Enig logisch inzicht valt wel te verwachten denk ik zo. Materieelsoorten vind ik ook iets wat als bekend mag worden verondersteld, zo heel veel soorten hebben we hier niet. In Frankrijk is het veel erger, of weet jij me zo te vertellen wat een Z27500 is? En daarnaast zijn we hier nooit te beroerd om een toelichting te geven. Overigens staat op Wikipedia een mooie lijst met materieelsoorten. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:38 |
Eensch met alle bovenstaande. Algemene treinbenamingen moet imo gewoon kunnen. VIRM(of VIRM4)/SLT/DD-AR/(Pimpel ![]() Enigste wat naar mijn mening wel voluit moet (en ook steeds meer gebeurd ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2011 15:42:03 ] | |
James1988 | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:41 |
Mee eens, nummers van treinseries zeggen mij niets. Ik heb geen flauw idee wat de 14500 is en wil het niet weten ook, gelukkig wordt daar wel rekening mee gehouden. ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:49 |
Ik wil t ook niet weten maar de 14500 weet ik wel ![]() | |
Ireyon | zaterdag 12 maart 2011 @ 15:58 |
De 4500 ![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:00 |
Amersfoort-Zwolle is net iets korter dan Zwolle-Assen. En Sloterdijk-Hoorn is daarna weer iets korter. | |
Socios | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:02 |
Iets? ![]() Amsterdam Sloterdijk - Hoorn is maar de helft in afstand vergeleken met Zwolle - Assen. | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:03 |
Zo, vol. Maar Sloterdijk-Hoorn is 33 minuten, Amersfoort-Zwolle 36 en Zwolle-Assen 39. | |
greavy | zaterdag 12 maart 2011 @ 16:03 |
Toch vol |