abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:31:46 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93812322
Ik zat zo eens te denken (ja dat doe ik wel eens)

Over de laatste decennia wordt de gelukslat steeds hoger gelegd, onze maatschappij eist bijna dat je steeds gelukkiger moet worden vergeleken met "vroeger". Wellness & Health, sociale en maatschappelijke interactie, een goed, rijk leven met alle voordelen, het streven naar meer geluk wordt steeds hoger.

Aangezien deze lat steeds hoger gelegd wordt heeft dat ook zijn bijwerkingen natuurlijk, iemand die niet al die dingen nastreeft of ze niet kan bereiken wordt al snel een etiketje opgeplakt van (beginnende of milde) depressie of angststoornis, terwijl dat eigenlijk voorheen als de normale standaard werd gezien. Je had minder streven dus minder te willen en hoefde dus ook minder te missen.

Dus eigenlijk is de maatschappij zelf verantwoordelijk

Klopt dit een beetje?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:37:25 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93812510
Je moet vaker denken :P Interessant topic.

Wellicht dat daar ook de faalangst 'hype' uit voort komt, want ik kan me zo voorstellen dat mensen steeds sneller het idee hebben te falen omdat ze niet aan de (te) hoge standaarden van tegenwoordig (kunnen) voldoen. Met als eventueel gevolg (milde) depressie?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:41:55 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93812673
ja, ik had idd ook angststoornissen toegevoegd omdat dit er volgens mij ook mee heeft te maken, faalangst, sociale fobieen etc. Niet gezegd natuurlijk dat dit allemaal niet echt is maar meer de waarneming dat een en ander voorkomen zou kunnen worden als die lat niet steeds hoger gelegd wordt
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:43:12 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93812725
Kan je een concrete voorbeeld geven? Dus een voorbeeld van hoe de lat hoger wordt opgelegd en hoe mensen die dat niet nastreven een labeltje depressie of angst krijgen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:46:47 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93812838
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:41 schreef Re het volgende:
ja, ik had idd ook angststoornissen toegevoegd omdat dit er volgens mij ook mee heeft te maken, faalangst, sociale fobieen etc. Niet gezegd natuurlijk dat dit allemaal niet echt is maar meer de waarneming dat een en ander voorkomen zou kunnen worden als die lat niet steeds hoger gelegd wordt
Ah nu zie ik het, had zo snel niet in de gaten dat angststoornissen er al bij stond.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:46:47 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93812839
Dat de Nederlandse maatschappij zelf best fucked up is waardoor veel mensen last krijgen van psychische klachten, ja dat kan ik wel geloven.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:49:38 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93812918
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:43 schreef Keep_Walking het volgende:
Kan je een concrete voorbeeld geven? Dus een voorbeeld van hoe de lat hoger wordt opgelegd en hoe mensen die dat niet nastreven een labeltje depressie of angst krijgen?
nou ja, kijk om je heen, we moeten steeds meer, meer dromen moeten verwezenlijkt worden, meer succes, meer geld, meer aanzien en daarnaast een gezond en in evenwicht zijnde geest en lichaam (zie de explosie van wellness en health bijvoorbeeld). Dus als je vroeger gewoon tevreden was omdat het geluk dichterbij lag, ligt dat streven voor sommigen steeds verder weg of is onhaalbaar, een grotere berg om te beklimmen terwijl het in het dal toch ook mooi vertoeven was
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:50:13 #8
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_93812932
Ik moet wel toegeven dat het vaak erg vervelend is dat er steeds meer wordt geeist om in elk onderdeel van je leven uit te blinken.

Middelmatigheid heeft voor mijn gevoel steeds minder plaats binnen onze maatschappij. Daarnaast is het door het groeiend aantal verantwoordelijkheden steeds lastiger om tijd te vinden voor jezelf.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:53:21 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93813018
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:49 schreef Re het volgende:

[..]

nou ja, kijk om je heen, we moeten steeds meer, meer dromen moeten verwezenlijkt worden, meer succes, meer geld, meer aanzien en daarnaast een gezond en in evenwicht zijnde geest en lichaam (zie de explosie van wellness en health bijvoorbeeld). Dus als je vroeger gewoon tevreden was omdat het geluk dichterbij lag, ligt dat streven voor sommigen steeds verder weg of is onhaalbaar, een grotere berg om te beklimmen terwijl het in het dal toch ook mooi vertoeven was
Ja, tuurlijk veroorzaakt dat depressie en angst. Een generatie terug was het geen probleem als je geen hoge diploma had, je zou altijd een relaxte baan kunnen vinden waarmee je je familie zou kunnen opvoeden. Alles was minder complex en de competitie gedrag was veel minder erg dan nu.

Er zijn een groot groep mensen die daar gewoon geen zin in hebben of nog sterker die dat niet eens aankunnen. En ja, die worden dan depressief want die worden als je verliezers gezien.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:53:43 #10
336046 PlaceboEffect
Verwachtingseffect 150%
pi_93813031
Interessant topic inderdaad.

@ Murvgeslagen: ik zie het zo, iedereen word gepushed om uit te blinken in elk onderdeel van zijn leven. Een situatie is nooit mooi, het kan immers altijd beter.

In theorie is dit een mooie gedachte, maar met de dagelijkse sleur om je heen word het al snel een gevecht. Mensen raken onzeker over wat ze wel en ( vooral! ) niet kunnen...

Hmm....
Dit had ik niet verwacht.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:53:54 #11
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_93813039
Ik denk dat veel mensen hun geluk willen halen uit de verkeerde dingen.

'Als we straks eindelijk onze eigen sauna hebben, dan zijn we pas echt gelukkig!' of 'Als ik straks 10 kg ben afgevallen, dan kan ik pas echt mezelf zijn'.

We stellen ons geluk constant uit met (niet haalbare) doelen, die vaak ook nog eens gebaseerd zijn op (materiėle) zaken die ons per definitie niet gelukkig gaan maken. Uiteindelijk is dat niet echt gunstig voor je gemoedstoestand.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:57:39 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93813155
Ik ben het wel eens met de stelling. Je 'moet' tegenwoordig welhaast een perfect leven leiden, anders ben je mislukt.
Dus een goede baan, een heel goed uiterlijk, een perfecte relatie, gezonde en leuke kinderen en volop tijd over om allerlei interessante en boeiende reizen te maken. Zo wordt het ons in de reclame en op TV voorgespiegeld.

Dat het leven voor 90% van de mensheid toch min of meer ploeteren is, daar wordt geen aandacht aan besteed. Dan zie je daar zo'n vrouw (vrouwen zijn hier nu eenmaal gevoeliger voor), die een interessante goed-betaalde baan heeft als modeontwerpster oid, komt ze thuis in een heel groot huis dat wonderbaarlijk genoeg perfect opgeruimd is. Die kinderen zijn er al, hartstikke blij en vrolijk en nergens op de vloer ligt een pluisje. Drie minuutjes koken en een complete maaltijd met zalm is gereed. Tijd om aan de damasten tafel te gaan. Manlief komt ook thuis (knappe man) van zijn 5x modaal bankjob. Als vanzelf liggen die kinderen dan in bed en is er nog een romantisch onderonsje.

De werkelijkheid is natuurlijk dat mensen in de regen naar hun werk fietsen of op de bus staan te wachten, of in de file natuurlijk. Dan hobbelt het op dat werk allemaal een beetje aan, er is altijd wel een frustratie van een chef die het niet begrijpt of collega's die afgunstig zijn. Moe richting huis moeten eerst nog kinderen uit de opvang worden gehaald, want die zijn moe en lastig ondertussen. Thuisgekomen branden de aardappels aan, waardoor het eten te laat op tafel staat. De jongste gooit het bord met eten over de vloer en de oudste begint te janken dat ze niet naar bed wil. Om acht uur liggen ze na veel gedoe op bed. Nog net een uurtje om de was te strijken en dan naar bed, want morgen vroeg op vanwege de files.

Vroeger werd het -aardse- leven als een lijdensweg gezien. Als het allemaal niet al te veel pijn deed dan had je geluk gehad. Tegenwoordig moet het allemaal perfect zijn.
Als je het verwachtingspatroon hebt uit de reclame en je komt net als de meeste mensen terecht in de realiteit uit het tweede deel, dan kan het zo tegenvallen dat je aan de anti-depressieva moet.
The End Times are wild
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:59:20 #13
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_93813217
Dit topic heeft trouwens wel veel raakvlakken met: Documentaire: "Alles wat we wilden"
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:07:25 #14
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_93813460
Aan de andere kant is de vraag of je echt moet voldoen aan die eisen. Als ik met een heel modaal inkomen een gezinnetje zou onderhouden, en zou instellen om zoveel mogelijk vreugde te halen uit de zaken die ik wel heb zou dat denk ik tot een veel groter geluk leiden.

Het heeft denk ik ook te maken met je instelling. Geluk hangt in principe niet af van je omstandigheden, maar is afhankelijk van je mindset.

laten we ons misschien gek maken door alles wat op ons afkomt?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:13:18 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93813660
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
Aan de andere kant is de vraag of je echt moet voldoen aan die eisen. Als ik met een heel modaal inkomen een gezinnetje zou onderhouden, en zou instellen om zoveel mogelijk vreugde te halen uit de zaken die ik wel heb zou dat denk ik tot een veel groter geluk leiden.

Het heeft denk ik ook te maken met je instelling. Geluk hangt in principe niet af van je omstandigheden, maar is afhankelijk van je mindset.

laten we ons misschien gek maken door alles wat op ons afkomt?
Ja, veel mensen doen dat.

Helemaal erg wordt het wanneer ze gaan geloven dat ze dit soort geluk kunnen kopen via een flatscreen, dure kleding of all-inclusive vakantie en dat geld niet eens hebben. Dan gaan ze lenen en dan is het einde helemaal zoek.
The End Times are wild
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:14:00 #16
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_93813687
ik vermoed dat het relatief is....de gelukslat ligt waarschijnlijk wel hoger, inderdaad...maar de gemiddelde kwaliteit van leven en wat er voor iemand mogelijk is is ook gestegen, dus in verhouding daartoe is de gelukslat gelijk gebleven...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_93813726
Eens met het topic.

De kunst is om alles los te laten en voor jezelf te bepalen wat jij nodig denkt te hebben om echt gelukkig te zijn.

Persoonlijk heb ik daar maar heel weinig voor nodig, godzijdank.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:15:21 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93813746
ik zie dat niet zo. In mijn omgeving zijn mensen blij met kleine dingen, en natuurlijk verdient de één wat meer dan de ander, en natuurlijk is de één wat gelukkiger in de liefde dan de ander, of met kindjes maken etc, maar als het ff tegenzit worden die personen niet gelijk een depressie aangepraat.
Sowieso wordt er in mijn omgeving meer gekeken naar hoe je je gedraagt, en hoe je je vrienden en familie behandelt, niet naar materiėle zaken. Maar natuurlijk ben ik wel eens jaloers op het feit dat 2 vrienden van mij in een geweldig mooi nieuwbouwhuis samen gaan wonen of als een vriend van me zijn nieuwe Audi showt, maar aan de andere kant nemen ze mij ook om hoe ik ben en niet om mijn huurappartement of om mijn auto van 2000,- uit 1995 :).
En als ik dan kijk naar wat mij zelf gelukkig maakt, dan zijn het van die kleine dingen zoals het zonnetje dat schijnt tijdens de optocht met carnaval, schaars geklede meiskes, schattige kinderen, oude vrienden die ik weer zie met carnaval en dat alles weer zoals toen is, of een lekker glas bier :). Maar het zijn dan ook kleine dingen die me 'off the balance' gooien, zoals dat ik vanavond aan mijn ouders moet uitleggen dat ik afgelopen weekend een lullige no-show had bij een date met een meiske dat ik heel erg leuk vind, dan denk ik waarom heb ik dat afgelopen donderdag terloops laten vallen? ;(. En dat ik rare dingen heb gedaan in een kroeg tijdens carnaval ;). Maar da's van minder zorg.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:20:04 #19
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93813919
Ik denk niet dat de gelukslat hoger is gelegd.

Wel de prestatielat. We willen allemaal die topper zijn die excelleert, een bijzondere hobby heeft en een grote vriendenkring. Tenmiste, dat idee heb ik als ik om me heen kijk.

Ook heb ik het idee dat veel mensen leven van een modaal salaris (of minder) als rampscenario zien (heb ik zelf nooit zo gesnapt). En met zoveel concurrentie om je heen moet je om dat te vermijden ook wel boven de rest uitsteken.

Misschien worden mensen daar faalangstig van?

Moet wel zeggen dat ik vooral studenten ken, die allemaal het verhaaltje gevoerd zijn 'dat het niet uitmaakt wat je leent, van je ruim bovenmodale salaris betaal je alles zo terug'.
pi_93813963
Ik weet niet of het daar mee te maken heeft, of dat depressie meer een modeverschijnsel is geworden. Laten we wel wezen, depressie heeft altijd bestaan, maar er is nooit zoveel aandacht aan gegeven. Iedereen is tegenwoordig depressief en het is veeeel te makkelijk om daar even een pilletje bij voor te schrivjen, vooral onder huisartsen die er niet bepaald kaas van hebben gegeten. "Oh!!" *pakt grote rode stempel* "Depressie!! Ja dat moet wel, want je bent een tikje down ;(". *MARKED*

Ik denk dat je je beter af kunt vragen of mensen tegenwoordig wel écht depressief zijn (en zo ja, dan zal dit niet veel verschil maken met vroeger) of dat het meer zo is dat het stempel depressie te pas en te onpas op iemand wordt geplakt, met als verklaring dat de norm voor geluk tegenwoordig zo hoog ligt.
Sarcasme. Herken het.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:24:25 #21
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93814084
Wat ik mis in het OP is het idee van markt. Het is niet zo dat je aan deze eisen moet voldoen om tevreden te kunnen zijn. Je wordt ook door anderen daarop beoordeeld.

Mijn srelling is:

Er is sprake van een grenzeloze selectie van de ene mens tov de andere.

Dat geldt bij dating, op de arbeidsmarkt, etc. Ook als je jezelf daar niets van aantrekt, er boven gaat staan, kan het je grote problemen opleveren. Je bent gewoon uitlevert aan de meute die je zelf met elkaar vormt. Je enige redding is je marktpositie vergroten.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 08-03-2011 14:37:05 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:24:41 #22
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_93814098
Ik denk bovendien dat we niet alleen "gelukkiger" moeten zijn voor onze omgeving, maar dat er ook geen ruimte meer is om een tijdje "ongelukkig", "somber" of "verdrietig" te zijn. Bijvoorbeeld dat als mensen in een rouwproces zitten door het verlies van een dierbare of van een relatie veel sneller te horen krijgen van "kop op, het gaat vanzelf weer beter", of "dat hoort bij het leven"; en dus geen ruimte krijgen om hun verlies te verwerken.
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:26:46 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93814179
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:21 schreef Spirit82 het volgende:
Ik weet niet of het daar mee te maken heeft, of dat depressie meer een modeverschijnsel is geworden. Laten we wel wezen, depressie heeft altijd bestaan, maar er is nooit zoveel aandacht aan gegeven. Iedereen is tegenwoordig depressief en het is veeeel te makkelijk om daar even een pilletje bij voor te schrivjen, vooral onder huisartsen die er niet bepaald kaas van hebben gegeten. "Oh!!" *pakt grote rode stempel* "Depressie!! Ja dat moet wel, want je bent een tikje down ;(". *MARKED*

Ik denk dat je je beter af kunt vragen of mensen tegenwoordig wel écht depressief zijn (en zo ja, dan zal dit niet veel verschil maken met vroeger) of dat het meer zo is dat het stempel depressie te pas en te onpas op iemand wordt geplakt, met als verklaring dat de norm voor geluk tegenwoordig zo hoog ligt.
Ik hoop iig dat die stempel niet zo snel meer wordt gebruikt. Want daarmee wordt het stempel al snel zelf een lachertje. Maar ik ben bang dat het tegenwoordig net zo is alsof je je auto naar de garage brengt; heb je niets dan vinden ze toch wel iets.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:27:28 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93814207
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Wel de prestatielat. We willen allemaal die topper zijn die excelleert, een bijzondere hobby heeft en een grote vriendenkring. Tenmiste, dat idee heb ik als ik om me heen kijk.

Ook heb ik het idee dat veel mensen leven van een modaal salaris als rampscenario zien (heb ik zelf nooit zo gesnapt). En met zoveel concurrentie om je heen moet je om dat te vermijden ook wel boven de rest uitsteken.

gelukslat, welzijnslat, levensstandaardlat, prestatielat, ik denk dat het allemaal wel met elkaar te maken heeft en wordt (ongezien) door de maatschappij opgelegd of je het nu wil of niet en natuurlijk zijn er heel veel mensen die sterk in hun schoenen staan maar ik denk ook een grote groep die de moed hierdoor in de schoenen zakt
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:31:02 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_93814339
Ik zie het heel anders!

Volgens mij is er een groeiende openheid om over (negatieve) gedachten en gevoelens te praten, en een bereidheid om een depressie te behandelen.

Ik denk dat men vroeger net zo doodongelukkig was, of erger. Vrouwen als kindermachines, en mannen als koempels in de mijnen (7 dagen per week natuurlijk) of de facto slaven van hun fabrieksbaas of broodheer. Iedereen zwichtend onder het juk van religie: naar de hel als je masturbeert of gevoelens hebt voor het eigen geslacht. Gevangen in het huwelijk. Alleen daar werd natuurlijk niet gepraat over wat zo'n omgeving met je doet, want dan werd je uitgestoten. Nogal wiedes dat daar alle klachten onder de pet gehouden worden...

Daardoor hebben we geen (kwantitatieve) gegevens, en lijkt het tegenwoordig misschien erger, omdat we alleen van de laatste paar jaar gegevens hebben. Die ook al twijfelachtig zijn (van veel depressie scales kun je afvragen of ze nog valide zijn gezien huidige ontwikkelingen)

Ik geloof er dus geen bal van dat de huidige maatschappij veeleisender is. Vroeger was je straf ziekte en de hongerdood. Tweede helft vorige eeuw, excommunicatie van je zuil. Nu heb je het 'gevoel dat je er niet bij hoort' of 'dat je je potentieel niet maximaliseert'. Die zorgen zijn buitengewoon valide, maar ze zijn vooral intern opgelegd. De maatschappij interesseert het geen bal wat je doet!

Het is natuurlijk wel treurig dat we met al de beschikbare psychofarmaca nog niet echt een bres hebben kunnen slaan in het aantal mensen met depressies.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuļtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:31:23 #26
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93814354
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:27 schreef Re het volgende:

[..]

gelukslat, welzijnslat, levensstandaardlat, prestatielat, ik denk dat het allemaal wel met elkaar te maken heeft en wordt (ongezien) door de maatschappij opgelegd of je het nu wil of niet en natuurlijk zijn er heel veel mensen die sterk in hun schoenen staan maar ik denk ook een grote groep die de moed hierdoor in de schoenen zakt
Hoe wordt het volgens jou door de maatschappij opgelegd?
The view from nowhere.
pi_93814387
Een omgeving die jou iets op probeert te leggen, is toch iets van alle tijden?

Is het nou dat scheiden taboe is (enkele decennia terug) of dat je minimaal in een huis van 2 ton moet wonen om gelukkig te zijn.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:33:03 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93814423
Maar is Nederland wel ongelukkiger dan 40 jaar geleden? Komen depressief werkelijk meer voor nu, dan vroeger?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:34:40 #29
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93814509
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:31 schreef eleusis het volgende:
Ik zie het heel anders!

Volgens mij is er een groeiende openheid om over (negatieve) gedachten en gevoelens te praten, en een bereidheid om een depressie te behandelen.

Ik denk dat men vroeger net zo doodongelukkig was, of erger. Vrouwen als kindermachines, en mannen als koempels in de mijnen (7 dagen per week natuurlijk) of de facto slaven van hun fabrieksbaas of broodheer. Iedereen zwichtend onder het juk van religie. Alleen daar werd natuurlijk niet gepraat over wat zo'n omgeving met je doet, want dan werd je uitgestoten. Nogal wiedes dat daar alle klachten onder de pet gehouden worden...

Daardoor hebben we geen (kwantitatieve) gegevens, en lijkt het tegenwoordig misschien erger, omdat we alleen van de laatste paar jaar gegevens hebben. Die ook al twijfelachtig zijn (van veel depressie scales kun je afvragen of ze nog valide zijn gezien huidige ontwikkelingen)

Ik geloof er dus geen bal van dat de huidige maatschappij veeleisender is. Vroeger was je straf ziekte en de hongerdood. Tweede helft vorige eeuw, excommunicatie van je zuil. Nu heb je het 'gevoel dat je er niet bij hoort' of 'dat je je potentieel niet maximaliseert'. Die zorgen zijn buitengewoon valide, maar ze zijn vooral intern opgelegd. De maatschappij interesseert het geen bal wat je doet!
Vroeger moest je vooral dingen kunnen verdragen en ermee leren leven. Tegenwoordig moet je jezelf voordurend bewijzen (en nergens mee leren leven). Het is een ander soort probleem.
The view from nowhere.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:37:10 #30
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93814589
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Maar is Nederland wel ongelukkiger dan 40 jaar geleden? Komen depressief werkelijk meer voor nu, dan vroeger?
Ik heb het idee van wel. Vraag aan je ouders maar eens of er vroeger op het werk veel mensen ziek waren omdat ze met psychische problemen kampten.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:38:00 #31
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_93814619
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:37 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb het idee van wel. Vraag aan je ouders maar eens of er vroeger op het werk veel mensen ziek waren omdat ze met psychische problemen kampten.
Al die maatstaven blijven een surrogaat. Als jij geen ontslagbescherming hebt, dan meld je je niet zo snel ziek. In de recessie sinds vorig jaar is men ook minder ziek (angst voor ontslag).
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuļtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:39:05 #32
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93814664
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Objectief gezien zouden mensen nu veel gelukkiger moeten zijn. Daar is alle reden toe (hogere welvaart, betere medische zorg, meer inzicht, meer vrijheid). Dat valt dus toch tegen.
The view from nowhere.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:39:26 #33
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93814677
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:27 schreef Re het volgende:

[..]

Ik denk geluk en de prestatielat zeker samenhangen, maar toch verschillende dingen zijn.

De prestatielat is wat je gedaan moet hebben om geen 'loser' te heten.

De gelukslat sja, ik vind het wel goed dat die zo hoog is gelegd. Vroeger hadden mensen een kutleven, maar deden daar niks aan want 'niet klagen maar dragen'. Nu is jezelf ongelukkig voelen een reden om je leven te veranderen.

Je bent gelukkig, redelijk gelukkig of niet gelukkig? Maar wanneer ben je niet gelukkig? Als je er niet gelukkig met je geluk bent! Dat was vroeger ook al zo.

Wel denk ik dat mensen zich sneller ongelukkig voelen door de hogere eisen.

Maar aan de andere kant: Ik ken het ongeluk van leven in een plek waar je niet past. Nu kan ieder zijn eigen plek vinden. Ben je een slimme nerd, dan ga je gewoon aan een universiteit in de grote stad werken. Vroeger woonde je je leven lang in Schubbekutteveen waar je 'die wijsneus' genoemd werd. Zelfde geld voor homo's, kunstenaars, excentriekelingen.

Ik denk dat dat ook wel bijdraagt aan het geluk van mensen. Wel aan dat van mij, iig :Y
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:42:44 #34
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93814789
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:38 schreef eleusis het volgende:

[..]

Al die maatstaven blijven een surrogaat. Als jij geen ontslagbescherming hebt, dan meld je je niet zo snel ziek. In de recessie sinds vorig jaar is men ook minder ziek (angst voor ontslag).
Maar dat is het hem nou juist met een depressie, da's niet te vergelijken met een griepje waarmee je vroeger door bleef werken en nu voor ziekmeldt; Als je echt depressief bent dan geef je ook echt niets meer om je werk en om je ontslag. Dus ontslagbescherming is niet van toepassing als reden om je wel/niet ziek te melden.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:47:11 #35
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93814951
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik moet wel toegeven dat het vaak erg vervelend is dat er steeds meer wordt geeist om in elk onderdeel van je leven uit te blinken.

Middelmatigheid heeft voor mijn gevoel steeds minder plaats binnen onze maatschappij. Daarnaast is het door het groeiend aantal verantwoordelijkheden steeds lastiger om tijd te vinden voor jezelf.
Middelmatigheid krijgt juist eens steeds prominentere plek in de maatschappij naar mijn mening. We specialiseren allemaal, en weten dus allemaal steeds meer van een klein beetje... Maar van steeds meer weinig tot niets.

Dat gapende gat wordt opgevuld met stupide lifestyle geleuter waar de grauwe massa (de grootste gemene deler en al die schapen die hard hun best doen zich hier aan te conformeren in een poging hun uniciteit tentoon te spreiden - hoe ironisch) klaarblijkelijk best tevreden mee is.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:49:56 #36
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93815053
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:47 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Middelmatigheid krijgt juist eens steeds prominentere plek in de maatschappij naar mijn mening. We specialiseren allemaal, en weten dus allemaal steeds meer van een klein beetje... Maar van steeds meer weinig tot niets.

Dat gapende gat wordt opgevuld met stupide lifestyle geleuter waar de grauwe massa (de grootste gemene deler en al die schapen die hard hun best doen zich hier aan te conformeren in een poging hun uniciteit tentoon te spreiden - hoe ironisch) klaarblijkelijk best tevreden mee is.
Dat is ook een gevolg van de markt. Eindeloze specialisatie en arbeidsdeling zodat je zelf de controle volledig kwijt bent.
The view from nowhere.
pi_93815365
ik vind dat je sociale uitsluiting min of meer vergeet. en dat is voor zover ik weet nog veel ernstiger dan depressie of een angststoornis (denk aan killing spree, wat ook sociale uitsluiting ten grondslag heeft). :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:57:58 #38
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_93815379
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:47 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Ik bedoel middelmatigheid in het bereiken van dingen. Er wordt in allerlei terreinen van het leven gevraagd te exceleren.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:59:12 #39
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93815432
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik bedoel middelmatigheid in het bereiken van dingen. Er wordt in allerlei terreinen van het leven gevraagd te exceleren.
welnee, niemand verwacht van mij dat ik ergens in excelleer.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:02:55 #40
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93815569
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Nee, er wordt in veel gevallen gevraagd bepaalde resultaten te behalen op een bepaalde voorgeschreven manier.

Dat is toch iets anders dan excelleren in allerlei terreinen van het leven. Dat is een prachtige term, maar ik vind het niet van toepassing op waar de bovengemiddelde persoon zich mee bezig houdt.

Als je dan ziet hoe het honderden jaren geleden ging...
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:06:24 #41
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_93815696
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:57 schreef dawg het volgende:
ik vind dat je sociale uitsluiting min of meer vergeet. en dat is voor zover ik weet nog veel ernstiger dan depressie of een angststoornis (denk aan killing spree, wat ook sociale uitsluiting ten grondslag heeft). :)
Klopt.

Vroeger leefden mensen veel meer in gemeenschappen. Tussen die gemeenschappen en klassen was er veel sociale uitsluiting.

De hedendaagse samenleving is opgesplitst in individuen. Het individu is opgesplitst over leefsferen, waarbinnen hij strak afgebakende rollen vervult. Iedere leefsfeer stelt zich eisend op naar het individu, en de integratie van al deze eisen is de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Maar als het niet lukt, dan stapelen de problemen zich op, en blijk je gemakkelijk buiten de samenleving te kunnen vallen (veel gemakkelijker dan vroeger).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-03-2011 15:13:13 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:08:27 #42
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93815785
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:57 schreef dawg het volgende:
sociale isolatie was hier ten grondslag aan kan liggen is inderdaad ook een groot punt
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:15:12 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93816052
Aan de andere kant was het gebrek aan vrouwelijke emancipatie en het min of meer uithuwelijken van mensen vroeger voor veel mensen misschien ook wel een uitkomst :).
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:31:13 #44
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93816682
De gelukslat moet duidelijk omlaag. We moeten af van het "ik kom armen tekort" concept en ons meer begeven in de "neem een arm van me, 'k heb er toch twee" zone.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_93819072
quote:

Klopt dit een beetje?
Nee, niet de maatschappij is verantwoordelijk, maar het individu zelf.

Een perfecte illustratie van wat er in de OP genoemd wordt zag ik in deze docu:
http://www.hollanddoc.nl/(...)s-wat-we-wilden.html

Jonge, slimme en succesvolle mensen die alleen maar meer wilden en terecht kwamen in een zwart gat.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:34:45 #46
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93819167
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:32 schreef Culthit. het volgende:

[..]

Jonge, slimme en succesvolle mensen die alleen maar meer wilden en terecht kwamen in een zwart gat.
Maar ik mag toch hopen dat je niet denkt dat wat in die docu uiteen wordt gezet de voornaamste verklaring is van de ogenschijnlijke toename van de problemen? :)
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_93819499
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:34 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Maar ik mag toch hopen dat je niet denkt dat wat in die docu uiteen wordt gezet de voornaamste verklaring is van de ogenschijnlijke toename van de problemen? :)
Nee, absoluut niet. De docu is een voorbeeld van een groep jonge mensen die kampen met verminderd geestelijk welzijn (ik mijd het woord depressie even omdat het niet duidelijk is of de mensen in de docu eraan lijden) doordat ze de lat steeds hoger legden. Ik denk wel dat we steeds meer kunnen en dat je in deze tijd van maakbaarheid, je de lat hoog kunt leggen.
pi_93819602
Ik denk trouwens dat de huidige tendens is dat als je afwijkt van de norm je nu sneller als ziek of abnormaal bestempeld wordt.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:46:59 #49
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93819687
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:45 schreef Culthit. het volgende:
Ik denk trouwens dat de huidige tendens is dat als je afwijkt van de norm je nu sneller als ziek of abnormaal bestempeld wordt.
Ja... En dan komen we weer terug op de grootste gemene deler waar we steeds minder omheen kunnen :P
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:49:59 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93819840
quote:
onzin. Vroeger had je toch ook dorpsgekken en mensen die uitgesloten werden omdat ze bestempeld werden als gestoord? het is alleen wel zo dat mensen steeds vaker zichzelf als een kapotte auto zien, dat er altijd wel iets is om te repareren met een labeltje, ad's of met therapie, terwijl je vaker gewoon zelf op de oplossing moet komen.
Een gedicht over Maanvis
pi_93820162
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

onzin. Vroeger had je toch ook dorpsgekken en mensen die uitgesloten werden omdat ze bestempeld werden als gestoord? het is alleen wel zo dat mensen steeds vaker zichzelf als een kapotte auto zien, dat er altijd wel iets is om te repareren met een labeltje, ad's of met therapie, terwijl je vaker gewoon zelf op de oplossing moet komen.
En dat wordt dus wel door de maatschappij, media en andere instituties aangepraat. Maar zoals gezegd, het is aan het individu daar niks of wel iets mee te doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Culthit. op 08-03-2011 17:02:25 ]
pi_93820943
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:57 schreef Culthit. het volgende:
En dat wordt dus wel door de maatschappij, media en andere instituties aangepraat. Maar zoals gezegd, het is aan het individu daar niks of wel iets mee te doen.
Maar 'de maatschappij' is geen entiteit die een individu van die maatschappij iets kan vertellen. Het zijn allemaal mensen met meningen, een minderheid van specialisten die een meerderheid van niet-specialisten domineert.

Diezelfde groep ziet meer oplossingen voor depressies e.d. in het bijstellen van die chemische reacties via chemische middelen (medicatie e.d.) dan via praten/educatie. Dit is voornamelijk vanwege de vele informatie die de afgelopen decennia is verkregen over het menselijk lichaam en dan vooral het brein en die stroom informatie wordt alleen maar meer door de toenemende technologieen die het mogelijk maken het brein in kaart te brengen en daarmee de psyche van de mens.

Ook het idee dat men een ander niet mag vertellen hoe men om moet gaan met moeilijke thema's en hierin neutraal moet blijven speelt een rol vooral omdat indoctrinatie een negatieve associatie heeft gezien het religieuze verleden van de hedendaagse mens, de strijd om de waarheid waar zoveel macht bij komt kijken.

En ondertussen verdwijnen die mensen in de samenleving die allerlei 'wijsheden' bedachten uit noodzaak omdat er niet veel andere mogelijkheden waren. Met wijsheden bedoel ik ideeėn of simpele gezegdes/uitspraken die destijds misschien overtuigend genoeg waren voor mensen om verder te gaan met hun leven maar nu meer als bijgeloof of absurd lijken.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 17:50:32 #53
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93822467
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:57 schreef Culthit. het volgende:

[..]

Maar wat is dan een oplossing? Deze mensen al bij de huisarts afvangen lijkt me wel een goed idee, maar is dat ook werkbaar?
Een gedicht over Maanvis
pi_93822938
De gelukslat wordt steeds hoger? De maatschappij lijkt meer op een ratrace.
Als je vroeger met iemand kennis maakte was 't meer: Hallo! Hoe heet je? En hoe oud ben je?
Tegenwoordig begint 't meer hierop te lijken: Hallo! Wat is je opleiding? Hoeveel uur per week werk je?

De maatschappij begint steeds meer op een maatschappij te lijken waarbij je hoe dan ook moet consumeren en produceren.
Ben je gezond? Dan moet je hard werken, geld verdienen! Oh, je hebt kinderen? Breng die maar naar een oppas! Wat? Je kinderen missen de ouders? Misschien heeft het een anti depressievum nodig, hier is alvast je recept!
Geen tijd om te koken? gewoon kant en klaar bestellen! Te duur? Meer werken! Haha, ja tis toch simpel man!
Te moe/ziek/oud om te werken? Ow, maar dan tel je niet meer mee! Dan kost je alleen maar en ben je een ballast voor de samenleving! Een aanhangsel, een parasiet!
Wil je geen ballast zijn voor al die hard werkenden? Dan zie je maar hoe je aan je centjes komt!
Watte? Je had al 40 jaar gewerkt? Dat is dus het kernwoord joh, had! En om 't te vervolgen, wat kun je nu nog wel?
Hoezo pensioen? nee nee, dat geld is allang alweer op joh! In welke grot heb jij gezeten?
Hoezo je bent je huis uitgezet? Dan ga je toch gewoon naar de woni...5 jaar wachten? Dan moet je dus kopen of in onderhuur! Kun je niet betalen? Maar dan ben je gewoon niet goed genoeg! Haha, looooser!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:00:42 #55
334377 whatsupworld
Loving life, myself, my dears
pi_93822994
Ik vind hier wel wat inzitten. Soms heb ik enorm het gevoel te verdrinken in de verwachtingen en mogelijkheden en "wat ga ik van mijn leven maken"/ "ben ik wel leuk/goed genoeg?" van de huidige maatschappij.
pi_93823321
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:32 schreef Culthit. het volgende:

[..]

Dank, mooie docu :)

Vooral die ene vrouw die zegt: soms wil ik weer terug naar de kindertijd. Dat idee denk ik ook vaak. Ben niet de enige dus :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:14:03 #57
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93823579
quote:
Ja, klopt. Hele slimme mensen zitten nu thuis omdat ze het etiket 'autisme' opgeplakt hebben gekregen. De maatschappij ziet dat als ziekte en daarom is men huiverig zo'n 'zieke' aan te nemen. Daar zit je dan, hoogopgeleid, met zo je eigen dromen op 900 euro pm! Frustratie ten top.

Ik denk dat veel van deze mensen niet ziek maar gewoon 'anders' zijn. Zelfde geldt voor ADHD. Het lijkt me wel een goed idee om deze dingen niet langer als ziekte te behandelen, om zo een mentaliteitsverandering tot stand te doen komen. Homoseksualiteit was ook ooit een ziekte. ;) Schrap het maar uit die DSM.

Ook mensen die niet al te slim zijn maak deze maatschappij graag tot patient. Met een IQ dat 15 punten onder het gemiddelde ligt ben je al 'licht verstandelijk gehandicapt'. Dat is 15% van de bevolking!

Zelfs hoogbegaafdheid wordt hier als 'probleem' gezien, de lobby voor hoogbegaafden probeert ons vooral ervan te overtuigen hoe 'zielig' ze wel niet zijn.
pi_93824352
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja, klopt. Hele slimme mensen zitten nu thuis omdat ze het etiket 'autisme' opgeplakt hebben gekregen. De maatschappij ziet dat als ziekte en daarom is men huiverig zo'n 'zieke' aan te nemen. Daar zit je dan, hoogopgeleid, met zo je eigen dromen op 900 euro pm! Frustratie ten top.
Pffff...nu voel ik me dus best wel persoonlijk geraakt ja.

Het wordt in deze maatschappij de mensen die bij de (steeds groter wordende) groep loooosers horen steeds onmogelijker gemaakt om zelf een leven op te bouwen.

Heb ik een andere docu over gezien, "De Onrendabelen"
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:36:19 #59
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93824517
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Pffff...nu voel ik me dus best wel persoonlijk geraakt ja.

Het wordt in deze maatschappij de mensen die bij de (steeds groter wordende) groep loooosers horen steeds onmogelijker gemaakt om zelf een leven op te bouwen.

Heb ik een andere docu over gezien, "De Onrendabelen"
Idd. Diep in mijn hart geloof ik dat deze mensen helemaal niet onrendabel zijn. Maar ze worden wel zo gezien.

En dat verhelp je niet door meer sociale voorzieningen (want je bent zielig) of juist minder (hup aan het werk jullie).

We moeten anders gaan denken over de mensen die afwijken van de rest.
pi_93824529
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:Het lijkt me wel een goed idee om deze dingen niet langer als ziekte te behandelen, om zo een mentaliteitsverandering tot stand te doen komen.
Rubber Johnnie for president!!!
pi_93824560
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Idd. Diep in mijn hart geloof ik dat deze mensen helemaal niet onrendabel zijn. Maar ze worden wel zo gezien.

En dat verhelp je niet door meer sociale voorzieningen (want je bent zielig) of juist minder (hup aan het werk jullie).

De kernvraag moet eigenlijk luiden: Wat willen we met Nederland? Wat voor soort land moet 't gaan worden?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:37:42 #62
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_93824571
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 14:47 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is ook een gevolg van de markt. Eindeloze specialisatie en arbeidsdeling zodat je zelf de controle volledig kwijt bent.
Ik zou juist denken dat na de totale bezetting van specialisatie en hoger opgeleiden door marktdenken en producten, toonbeelden van 'stupide' juist inspringen op een markt van laag opgeleiden, omdat die bij wijze van spreken niets meer hadden om zich tegen af te zetten.
De markt reageert immers op het kunnen verkopen van een bepaalde grondstof als product, niet op het daadwerkelijk verkopen van intellect of rancune (tegen intellect bijvoorbeeld), ondanks dat dit er wel mee gaat samenhangen.

Het is heus niet alsof half Nederland net zo extravert is met het etaleren van weinig intellect (niet per se onkunde. Iemand moet tuinen maken immers :P ) is als de deelnemers van oh oh cherso of hoe dat programma ook heet. En deels is dat natuurlijk vooral omdat er een camera op staat. Youtube bewijst nog altijd dat mensen hele gekke dingen gaan doen voor een camera.

Wat de gelukslat betreft denk ik dat we vooral leven in tijden waarin we worden geacht onmogelijke wensen te hebben en ons gebrek aan verwezenlijking daarvan vooral vermijden met de hedonistische 'behoefte' (wat dus geen behoefte is) van instant gratification.

En omdat Calvin & Hobbes dat beter kan uitleggen:
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:38:24 #63
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93824602
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Rubber Johnnie for president!!!
:D
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:42:35 #64
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93824751
quote:

[..]

Waarom niet weer gewoon zoals vroeger? "Wees blij met wat je hebt, verzorg en kom op voor je familie, en ga werken lul anders ben je lui"
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:43:55 #65
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_93824807
quote:
En natuurlijk verplicht blijven lachen. Niet echt lachen, maar 'I don't a fuck, oh god I'm so depressed' lachen.

pi_93824836
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waarom niet weer gewoon zoals vroeger? "Wees blij met wat je hebt, verzorg en kom op voor je familie, en ga werken lul anders ben je lui"
Vroeger is niet altijd beter. Nu trouwens ook niet. De vraag is, wat voor land willen we met z'n allen van Nederland maken? Hoe krijgen we in Nederland de meeste mensen gelukkig?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:47:41 #67
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93824942
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vroeger is niet altijd beter. Nu trouwens ook niet. De vraag is, wat voor land willen we met z'n allen van Nederland maken? Hoe krijgen we in Nederland de meeste mensen gelukkig?
Vroeger was het wel beter in dat opzicht.
En wat voor land ik van nederland wil maken? Een land waar WORK HARD PLAY HARDER geldt. Dus dat houdt ook in dat je je verantwoordelijkheden moet nemen en moet werken én je familie moet verzorgen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:50:36 #68
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93825066
quote:

[..]

Omdat je een stempel hebt. De maatschappij ziet je als ziek, en dat weerspiegelt zich in je kansen op een baan.

Er is veel dat we zelf kunnen doen aan onze situatie. En dat doen we ook, ik probeer alles om zo boven de rest uit te steken dat mijn afwijking geen probleem meer is.

Maar dingen van de andere kant proberen te veranderen is net zo goed 'iets doen' :D

@ mods Nu hebben die verrekte autisten het topic weer gekaapt :P . Zal ik vanavond een eigen topic hierover openen?
pi_93825187
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

En wat voor land ik van nederland wil maken? Een land waar WORK HARD PLAY HARDER geldt. Dus dat houdt ook in dat je je verantwoordelijkheden moet nemen en moet werken én je familie moet verzorgen.
En wat als de maatschappij 't je uiteindelijk onmogelijk maakt om zelf je verantwoordelijkheden te nemen?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:06:59 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93825761
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En wat als de maatschappij 't je uiteindelijk onmogelijk maakt om zelf je verantwoordelijkheden te nemen?
Je bedoelt dat de maatschappij het je wel errug makkelijk maakt om je verantwoordelijkheden niet te hoeven nemen ;).
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:07:43 #71
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93825793
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Omdat je een stempel hebt. De maatschappij ziet je als ziek, en dat weerspiegelt zich in je kansen op een baan.

Er is veel dat we zelf kunnen doen aan onze situatie. En dat doen we ook, ik probeer alles om zo boven de rest uit te steken dat mijn afwijking geen probleem meer is.

Maar dingen van de andere kant proberen te veranderen is net zo goed 'iets doen' :D

@ mods Nu hebben die verrekte autisten het topic weer gekaapt :P . Zal ik vanavond een eigen topic hierover openen?
Wat mij betreft heb jij helemaal geen afwijking. En zo zou jij ook moeten denken. Dat stickertje kan er ook af.
Een gedicht over Maanvis
pi_93825929
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:06 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de maatschappij het je wel errug makkelijk maakt om je verantwoordelijkheden niet te hoeven nemen ;).
Nee, dat bedoelde ik niet.
Begrijp je m'n vraag überhaubt wel?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:12:01 #73
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_93825958
quote:

[..]

Aangeleerde hulpeloosheid kan ontstaan door zowel vertroeteling als afstraffen, in geen zin zijn uitkeringen of leningen (zeker wat de stufi en lening betreft) op te vatten als vertroeteling.
Al is hulpeloosheid bij een uitkering heel makkelijk op te vatten als een gebrek aan interesse.

Maar dat is zelden echt zo. Niemand geniet er van om geen enkel doel of richting te hebben in het leven en als je op een gegeven moment niets meer kunt dan 'een uitkering' dan is dat heus geen 'alweer gewonnen' medaille.
pi_93826104
Interessant topic, vooral dit is herkenbaar:
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
De maatschappij lijkt meer op een ratrace.
Als je vroeger met iemand kennis maakte was 't meer: Hallo! Hoe heet je? En hoe oud ben je?
Tegenwoordig begint 't meer hierop te lijken: Hallo! Wat is je opleiding? Hoeveel uur per week werk je?
Pijnlijk herkenbaar zelfs. Mensen lijken je pas te accepteren als ze die dingen over je weten en als dat bevalt. Dan pas kunnen ze verder praten. Best wel ziek.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:16:55 #75
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93826187
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nee, dat bedoelde ik niet.
Begrijp je m'n vraag überhaubt wel?
Het leek er op alsof je wel wilt werken/studeren maar je mag het niet vanwege je autisten labeltje?
Een gedicht over Maanvis
pi_93826466
quote:

[..]

Wat ik bedoel is dit:
Jij impriceert dat iemand die z'n verantwoordelijkheden niet neemt, er voor kiest om die niet te nemen.
Nou laat ik eens een heel extreem voorbeeld nemen, om 't mechanisme te visualizeren:
Stel, iemand is net dood gegaan.
Die persoon werkt niet (wat zijn/haar verantwoordelijkheid is in deze maatschappij). Volgens jouw gedachte kiest die persoon er dus voor om de makkelijkste weg te kiezen.

Nou terug naar wat ik zei:
Wat nou als de maatschappij zelf 't je onmogelijk maakt?
M.a.w., je hebt helemaal geen keus, en dat bedoel ik dus letterlijk.

Volgens jouw gedachte bestaat dit niet. Volgens mijn gedachte wel. Zo als 't er nu naar uit ziet, klopt mijn gedachte wel en kan de jouwe simpelweg niet kloppen. Simpele logica ;)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:25:57 #77
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93826598
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:07 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat mij betreft heb jij helemaal geen afwijking. En zo zou jij ook moeten denken. Dat stickertje kan er ook af.
Dat is mijn hele punt nu juist, blij dat we t eens zijn!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:26:43 #78
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93826633
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dit:
Jij impriceert dat iemand die z'n verantwoordelijkheden niet neemt, er voor kiest om die niet te nemen.
Nou laat ik eens een heel extreem voorbeeld nemen, om 't mechanisme te visualizeren:
Stel, iemand is net dood gegaan.
Die persoon werkt niet (wat zijn/haar verantwoordelijkheid is in deze maatschappij). Volgens jouw gedachte kiest die persoon er dus voor om de makkelijkste weg te kiezen.

Nou terug naar wat ik zei:
Wat nou als de maatschappij zelf 't je onmogelijk maakt?
M.a.w., je hebt helemaal geen keus, en dat bedoel ik dus letterlijk.

Volgens jouw gedachte bestaat dit niet. Volgens mijn gedachte wel. Zo als 't er nu naar uit ziet, klopt mijn gedachte wel en kan de jouwe simpelweg niet kloppen. Simpele logica ;)
In welk opzicht zou de maatschappij het onmogelijk maken je verantworodelijkheid te nemen in jouw visie?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:31:48 #79
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93826982
Volgens mij hebben veel psychische kwaaltjes tegenwoordig te maken met normvervaging. De mens wil graag het gevoel hebben sociaal geaccepteerd te zijn en dat doen ze dan meestal door zich aan te passen aan bepaalde normen en waarden. Maar als deze normen en waarden vervolgens vervagen is de lat lastiger te leggen en krijgen mensen denk ik meer prestatiedrang om toch dat sociaal geaccepteerde gevoel te krijgen (Of sociaal geslaagde gevoel ). En dit zorgt er vervolgens voor dat de lat hoger komt te liggen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij er steeds meer mensen het gevoel hebben buiten de boot te vallen. En dan krijg je dus een labeltjes cultuur.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:37:13 #81
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93827260
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:26 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In welk opzicht zou de maatschappij het onmogelijk maken je verantworodelijkheid te nemen in jouw visie?
Omdat autisme als 'smet' wordt gezien, waardoor je minder snel een baan krijgt. Een baan is als een relatie, de ander moet ook willen.

Vandaar dat ik graag zie dat dat label uit de DSM gaat. Niemand denkt dat een homo een gevaar is om in de WAO te geraken. Een homo is immers niet ziek. Graag zou ik willen dat het met de autisten die kant ook op gaat.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:40:21 #82
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93827441
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Omdat autisme als 'smet' wordt gezien, waardoor je minder snel een baan krijgt. Een baan is als een relatie, de ander moet ook willen.
Daarom zeg ik ook, in godesnaam, dat labeltje, dat hoeft toch niemand te weten? Weg met dat labeltje! Doe net alsof het weer zo is voordat je dat labeltje kreeg.
quote:
Vandaar dat ik graag zie dat dat label uit de DSM gaat. Niemand denkt dat een homo een gevaar is om in de WAO te geraken. Een homo is immers niet ziek. Graag zou ik willen dat het met de autisten die kant ook op gaat.
ADHD krek hetzelfde :). Als het er niet al uit is want ik lees dat ding nooit.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:42:40 #83
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93827552
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook, in godesnaam, dat labeltje, dat hoeft toch niemand te weten? Weg met dat labeltje! Doe net alsof het weer zo is voordat je dat labeltje kreeg.

[..]

Ach, ja. Helaas, je bent bij wet verplicht om dat te melden, geloof ik. Dat mogen ze ook wel afschaffen.

EDIT: Ik heb het even opgezocht: Je moet het alleen zeggen als je denkt dat bepaalde zaken een belemmering zullen zijn voor je werk. Als je ervan overtuigd bent dat autisme geen ziekte is, hoef je dus idd niets te zeggen! :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:47:39 #84
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93827866
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ach, ja. Helaas, je bent bij wet verplicht om dat te melden, geloof ik. Dat mogen ze ook wel afschaffen.
Toch alleen bij chronische ziektes die je echt arbeidsgehandicapt maken?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:48:35 #85
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93827920
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Toch alleen bij chronische ziektes die je echt arbeidsgehandicapt maken?
Zie edit :P

Vraag me af hoe het zit met dingen die je in het verleden had, en die evt terug kunnen komen.

En hoe sterk je juridisch staat als ze erachter komen dat je autist bent terwijl je het om bovenstaande redenen verzwegen hebt.

Oh ja,. dan heb je ook nog autisten die het niet echt kunnen verbergen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:56:17 #86
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93828439
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Zie edit :P

Vraag me af hoe het zit met dingen die je in het verleden had, en die evt terug kunnen komen.

En hoe sterk je juridisch staat als ze erachter komen dat je autist bent terwijl je het om bovenstaande redenen verzwegen hebt.
En hoe moeten ze er dan achter komen? De persoon die jou dat labeltje heeft gegeven heeft gelukkig een beroepsgeheim, ik zou je hele autistenlabeltje gewoon in de doofpot stoppen. Het is alleen maar een last ipv iets dat je helpt.

quote:
Oh ja,. dan heb je ook nog autisten die het niet echt kunnen verbergen.
Dan ben je nog altijd een persoon van vlees en bloed, een mens ipv een autist, en degene aan de andere kant van de tafel kan niet direct zien of jij echt autistisch bent. En natuurlijk zou dat wel gemerkt worden als je een rainman achtig type bent maar dan praten we over mensen bij wie een labeltje wel een hulp is ipv een aambeeld dat ze met zich meeslepen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:15:00 #87
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93829739
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Ook heb ik het idee dat veel mensen leven van een modaal salaris (of minder) als rampscenario zien (heb ik zelf nooit zo gesnapt). En met zoveel concurrentie om je heen moet je om dat te vermijden ook wel boven de rest uitsteken.

Moet wel zeggen dat ik vooral studenten ken, die allemaal het verhaaltje gevoerd zijn 'dat het niet uitmaakt wat je leent, van je ruim bovenmodale salaris betaal je alles zo terug'.
Het lijkt anno 2011 wel aan te komen op presteren op vele fronten. Voor mij komt dan het punt in zicht waar ik moet inleveren (heb niet zoveel energie, modediagnose...). Ik ben blij dat ik nu 35 uur in de week werk, dat levert me in ieder geval een normaal inkomen op. Maar in mijn vrije tijd doe ik niet zoveel. Ik voel me bijna schuldig als ik een jaar niet op vakantie ga. Mijn levensstandaard ligt iets boven het minimumloon en ik zie daar nog geen verandering in komen.

Ik ken (te veel) mensen in mijn directe omgeving (zonder beperking) die bewust onder hun niveau zijn gaan werken of geen hoger onderwijs hebben gevolgd. En ik heb zelf een tijdje in de uitkeringen gezeten... aan de ene kant is welvaart niet vanzelfsprekend, aan de andere kant lijkt het zo normaal om een studie te volgen, op weg naar een goeie toekomst.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:19:15 #88
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93830010
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:15 schreef schaal_9 het volgende:
aan de ene kant is welvaart niet vanzelfsprekend, aan de andere kant lijkt het zo normaal om een studie te volgen, op weg naar een goeie toekomst.
Ik weet uit eigen ervaring dat het niet vanzelfsprekend is, vandaar dat ik het nu zo waardeer. :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:19:49 #89
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93830037
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:56 schreef Maanvis het volgende:

Dan ben je nog altijd een persoon van vlees en bloed, een mens ipv een autist, en degene aan de andere kant van de tafel kan niet direct zien of jij echt autistisch bent. En natuurlijk zou dat wel gemerkt worden als je een rainman achtig type bent maar dan praten we over mensen bij wie een labeltje wel een hulp is ipv een aambeeld dat ze met zich meeslepen.
Da's ook weer zo. :Y
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:23:34 #90
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93830276
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

EDIT: Ik heb het even opgezocht: Je moet het alleen zeggen als je denkt dat bepaalde zaken een belemmering zullen zijn voor je werk. Als je ervan overtuigd bent dat autisme geen ziekte is, hoef je dus idd niets te zeggen! :)

Het is veel gemakkelijker. Ik zou dus helemaal NIKS zeggen als je ervan overtuigd bent dat je geschikt bent voor de functie! Er zijn veel mensen die wel aan de criteria voor autisme voldoen, maar geen diagnose hebben. Wat niet weet, wat niet deert :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:25:55 #91
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93830435
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:23 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Het is veel gemakkelijker. Ik zou dus helemaal NIKS zeggen als je ervan overtuigd bent dat je geschikt bent voor de functie! Er zijn veel mensen die wel aan de criteria voor autisme voldoen, maar geen diagnose hebben. Wat niet weet, wat niet deert :)
Klopt.

Ook zou ik graag zien dat mensen die vanuit arbeidsongeschiktheidsuitkeringen solliciteren dit niet meer verplicht hoeven melden.
pi_93831418
quote:

[..]

Net terug van boodschap + koken, en onderweg had ik al 't idee dat je 't woordje "maatschappij" zou gaan gebruiken.
Toch wil ik als eerste nog terugkomen op wat jij zei:

quote:

[..]

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Blijkbaar impliceer jij dat mensen die niet zelf aan hun verantwoordelijkheden kunnen voldoen, er voor KIEZEN om niet te werken.
Iemand die niet KAN kiezen om niet zelf verantwoordelijkheid te nemen BESTAAT VOLGENS JOU helemaal niet.
Met mijn argument heb ik dat idee alvast strak onderuit gehaald:
Het is ONMOGELIJK dat IEDEREEN er voor heeft gekozen om niet zelf hun verantwoordelijkheden te nemen. ONMOGELIJK en UIT-GE-SLO-TEN.

Ik denk dat je met mijn argument (vandaar het woordje "maatschappij") komt omdat je er misschien moeite mee hebt dat je fout zat?

En nu terug naar jouw laatste vraag aan mij:
Ik heb gezegd dat de maatschappij het voor bepaalde mensen ONMOGELIJK maakt om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Jij hebt gezegd dat die mensen er voor kiezen om zelf geen verantwoordelijkheid te nemen.
Echter, waar jij aan voorbij gaat is dat niet iedereen die verantwoordelijkheid kan waarmaken en vervolgens denk je er niet eens bij na dat je wel eens ongelijk zou kunnen hebben.
Vandaar dat je wellicht vindt dat iedereen die niet aan hun verantwoordelijkheden kunnen voldoen, blijkbaar ZELF SCHULD hebben daar aan.

Maar logisch gezien kan dat helemaal niet kloppen, mensen die dood zijn kunnen ook niet aan die verantwoordelijkheden voldoen. Mensen die ziek zijn kunnen daar ook niet ALTIJD aan voldoen.
Het woordje ALTIJD i.c.m. "kunnen voldoen" is hier kern.

De maatschappij legt een lat. Als je onder die lat valt, faal je dus, gemeten aan wat er belangrijk wordt geacht in deze maatschappij.

Maanvis:Ja, die mensen KIEZEN er GEGARANDEERD ZELF voor om te falen, ze zijn lui, werken gewoon niet hard genoeg.
Je bedenkt voor jezelf allerlij redenen die jouw mening moeten onderbouwen. Echter, nu je weet dat jouw mening NIET EENS KAN KLOPPEN, moet je weer gaan nadenken. Of niet!...mij een zorg :P
Jouw mening KAN niet kloppen omdat ik heb aangetoond dat er andere manieren zijn om niet te kunnen gaan voldoen aan die lat waar ik 't een paar regels hierboven al over had.

Wat jij zegt klopt gegarandeerd niet. Wat ik zeg kan jij niet onderuit halen.

Heeft 't misschien te maken met "Liever een bekende slechte gewoonte dan een onbekend iets waarvan ik wel weet (doch (nog) niet begrijp) dat het slecht voor me is, dan een onbekend iets waarvan ik gerantie heb dat het beter is, want dat is wel zo vertrouwd"?

't mechanisme lijkt daar wel op, al zie ik dit mechanisme vaker bij vrouwen en bij mannen die wat onzekerder zijn.
Maanvis, hoe zeker ben je eigenlijk van je zaak?

met andere woorden:
quote:

[..]

Het is uitgesloten dat de maatschappij het je niet onmogelijk KAN maken, dus is het aannemelijk dat de maatschappij het mensen wel degelijk onmogelijk kan maken. Maw, JE HEBT NIET ALTIJD ZELF DE KEUS!

Vraag is, hoe gaan we dit probleem oplossen?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:45:57 #93
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93831665
@Magnetronkoffie, waarom kauw je wat ik zeg woord voor woord uit en geef je niet antwoord op mijn vraag? Je moet mijn posts niet samenvoegen op deze manier.
Een gedicht over Maanvis
pi_93831773
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:45 schreef Maanvis het volgende:
@Magnetronkoffie, waarom kauw je wat ik zeg woord voor woord uit en geef je niet antwoord op mijn vraag? Je moet mijn posts niet samenvoegen op deze manier.
Omdat jouw vraag geen vraag is, maar een antwoord op mijn vraag (die je vervolgens niet beantwoord).
Jij wilt mijn vraag niet beantwoorden, jouw vraag is toch alleen maar bedoeld om ervoor te zorgen dat je de mijne niet hoeft te beantwoorden
pi_93831892
En nog iets, je had kunnen verwachten dat ik je uitgebreidt antwoord zou kunnen geven, omdat ik jou eerder vroeg of je mijn vraag misschien niet begreep.

Blijkbaar is 't dat niet. Nu ga ik er vanuit dat je gewoon geen antwoord WILT geven ;)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:51:25 #96
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93831998
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Omdat jouw vraag geen vraag is, maar een antwoord op mijn vraag (die je vervolgens niet beantwoord).
Jij wilt mijn vraag niet beantwoorden, jouw vraag is toch alleen maar bedoeld om ervoor te zorgen dat je de mijne niet hoeft te beantwoorden
nee hoor, ik ben heir niet om een specifiek punt te maken of te verdedigen, maar vooral om jouw mening te horen in deze ;). dan kan het zijn dat ik een paar posts iets zeg dat een eerdere post tegenspreek, gewoon om alle facetten van een mening te horen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:53:19 #97
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93832114
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
En nog iets, je had kunnen verwachten dat ik je uitgebreidt antwoord zou kunnen geven, omdat ik jou eerder vroeg of je mijn vraag misschien niet begreep.

Blijkbaar is 't dat niet. Nu ga ik er vanuit dat je gewoon geen antwoord WILT geven ;)
Ik wil wel antwoord geven maar ik begrijp de vraag echt niet.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:53:58 #98
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93832159
Waarom denken jullie dat het vroeger beter was?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:55:46 #99
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93832281
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:53 schreef Keep_Walking het volgende:
Omdat dat is wat mijn ouders zeggen en grootouders zeiden.
Een gedicht over Maanvis
pi_93832378
Dit is een edit:
Beste fokkers!
Hierna volgen in deze topic etterlijke pagina's discussie tussen Maanvis en mij, waarbij Maanvis aangaf gewoon dom te willen doen. Mocht je deze discussie wel interessant vinden, klik dan deze link:
woensdag 9 maart 2011 10:34
om het saaie stuk over te slaan!

Edit2:Er is ook een nieuwe topic aangemaakt door Rbeer Johnnie hier!:
Noemt deze maatschappij mensen te gauw ziek?

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:53 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk dus dat dat niet per se zo hoeft te zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het vroeger beter was. Het is een lege uitspraak.

[ Bericht 16% gewijzigd door magnetronkoffie op 09-03-2011 11:23:55 ]
pi_93832461
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik wil wel antwoord geven maar ik begrijp de vraag echt niet.
Ok,

Ik zal het in delen splitsen.
Vraag 1:
Vind jij dat als je niet slaagt in deze maatschappij, dat het dan dus je eigen schuld is?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:02:39 #102
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93832709
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:58 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ok,

Ik zal het in delen splitsen.
Vraag 1:
Vind jij dat als je niet slaagt in deze maatschappij, dat het dan dus je eigen schuld is?
Wat bedoel je met niet slagen? Bedoel je zoals mijn ouders, van iets simpels iets goeds maken, of bedoel je zoals de mensen uit het gooi, dat je pas meetelt als je een huis van 1000000 hebt?
Een gedicht over Maanvis
pi_93832846
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat bedoel je met niet slagen? Bedoel je zoals mijn ouders, van iets simpels iets goeds maken, of bedoel je zoals de mensen uit het gooi, dat je pas meetelt als je een huis van 1000000 hebt?
Sorrie, ik zal de vraag wat beter stellen:Vind jij dat als je niet aan je verantwoordelijkheden kunt voldoen in deze maatschappij, dat het dan dus je eigen schuld is?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:06:56 #104
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93833017
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Sorrie, ik zal de vraag wat beter stellen:Vind jij dat als je niet aan je verantwoordelijkheden kunt voldoen in deze maatschappij, dat het dan dus je eigen schuld is?
iedereen moet er op zijn eigen manier aan bijdragen. tenzij je echt dusdanige beperkingen hebt dat niets lukt. en dat bijdragen mag dan ook best zijn je ouders verzorgen of kinderen als pleegkind opnemen, ook al kun je wegens een handicap echt niet fulltime werken.
Dus als je zelfs dat allemaal niet kunt dan is het wel bijna je eigen schuld. De uitzonderingen daargelaten als mensen die echt zonder armen en benen zitten of aan een dodelijke ziekte lijden.
Een gedicht over Maanvis
pi_93833242
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:14 schreef PBateman1978 het volgende:
Eens met het topic.

De kunst is om alles los te laten en voor jezelf te bepalen wat jij nodig denkt te hebben om echt gelukkig te zijn.

Persoonlijk heb ik daar maar heel weinig voor nodig, godzijdank.
Tsjaa ik denk dat ik pas echt gelukkig ben met veel geld waar ik niks voor hoef te doen en gewoon weg kan uit deze maatschappij.

Of gewoon zonder veel geld een simpel leven leiden in een prachtig land zonder dwangmatige stress en sleuren die je mee krijgt.

Ben het heel erg eens met dit topic.

Je wordt geboren, als kind heb je het nog goed je gaat makkelijk over van klas tot klas en hebt plezier en nergens geen zorgen over te maken.

Vervolgens kom je op het MBO/HBO waarnaar je de leeftijd van 18 bereikt en merkt dat het leven in eens in een sneller tempo gaat, je moet serieus gaan nadenken over levensdoelen en je toekomst. Geen tijd voor tijd verneuking omdat je je school moet halen.

Daarna als je eindelijk na al die jaren school klaar bent ga je beginnen met werken, laten we zeggen dat een gemiddelde afstudeerder met 25 jaar aan de bak gaat. Tot je 67 werken is 42 jaar werken, werken en nogmaals werken.

Je hebt een gemiddeld normaal loon en kan normaal rondkomen of net. Na je 42 jaar gewerkt te hebben ga je met pensioen waarnaar je in een zorgtehuis beland of samen met je vrouw op oude leeftijd in een klein huis je miezerige saaie kutleventje leid en je langzaam maar zeker weg rot.

Dit is een gemiddelde situatie wat hier gaande is in de Westerse maatschappijen en hun culturen.

Mensen, is dit nou leven? We zijn een vrij mens en persoon, waarom moeten we een bezit zijn van de staat? Waarom hebben we een ID-kaart en zitten we in een Database?

We mogen toch zelf weten wat we willen, de wereld is van niemand, Nederland is niet van de koningin of van de regering. Wat behoudt ons om te gaan waar we willen en te leven hoe we willen.

Ik zie liever een leven van geen stress, geluk en gewoon een simpel strandbarretje op het strand in een lekker warm land en een leuke vriendin.

We worden verplicht om in hokjes van 5x5 te werken, we worden teveel verplicht, werken hard en het meeste wat we verdienen wordt ons afgenomen, onze privacy, de helft van je inkomen enzovoort enzovoort.

"Every man dies, but not every man lives" - William Wallace.
If not now, then when.
pi_93833244
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:06 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dus als je zelfs dat allemaal niet kunt dan is het wel bijna je eigen schuld. De uitzonderingen daargelaten als mensen die echt zonder armen en benen zitten of aan een dodelijke ziekte lijden.
*POEF* weg is 't

Jij zei "Dus als je zelfs dat allemaal niet kunt dan is het wel bijna je eigen schuld."
Maar dan is het toch PER DEFINITIE niet hun schuld? Als je iets NIET KAN, waar ligt dan hun blaam?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:13:55 #107
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93833421
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:10 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar je kunt dus niet uitsluiten dat er nog andere redenen kunnen zijn dat iemand niet aan zijn/haar verantwoordelijkheden in de maatschappij kan voldoen?
Zijn er nog meer mogelijkheden dan het hebben van geen ledematen of terminaal ziek zijn dat JIJ zou zeggen dat het dan niet hun eigen schuld is?
Andere ernstige geestelijke of lichamelijke problemen.
Een gedicht over Maanvis
pi_93833459
Jij zei "Dus als je zelfs dat allemaal niet kunt dan is het wel bijna je eigen schuld."
Maar dan is het toch PER DEFINITIE niet hun schuld? Als je iets NIET KAN, waar ligt dan hun blaam?
pi_93833567
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Andere ernstige geestelijke of lichamelijke problemen.
En wat als je lichamelijk en geestelijk op zich nog wel in orde bent, maar je hebt geen dak boven je hoofd? Of je zit in de cel bijvoorbeeld? (ik noem maar effe wat)
Hoe moet je dan aan je verantwoordelijkheden voldoen?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:16:53 #110
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93833620
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:10 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

*POEF* weg is 't

In het niet willen. Als je thuis zit met een uitkering wegens dit of wegens dat, bedenk je dan wat je nog wel kunt doen om toch een bijdrage te leveren aan de maatschappij.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:19:13 #111
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93833772
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En wat als je lichamelijk en geestelijk op zich nog wel in orde bent, maar je hebt geen dak boven je hoofd? Of je zit in de cel bijvoorbeeld? (ik noem maar effe wat)
Hoe moet je dan aan je verantwoordelijkheden voldoen?
Een dakloze kan de straatkrant verkopen of andere daklozen helpen, mensen in de cel kunnen andere gevangenen helpen met zaken of een uitgestelde maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dus dat je uit de cel komt en daarna anderen gaat behoeden om ervoor te zorgen dat ze niet hetzelfde over komt. Dus jongeren langsgaan etc etc.
Een gedicht over Maanvis
pi_93833990
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In het niet willen.
Nee nee, ik heb 't dus LETTERLIJK over niet kunnen (vandaar eerder onderstreept). Ik bedoel het letterlijk!
Niet kunnen wante je niet willen is dus gewoon BULLSHIT. OF je kunt echt niet, OF je liegt keihard.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:24:07 #113
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93834084
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In het niet willen. Als je thuis zit met een uitkering wegens dit of wegens dat, bedenk je dan wat je nog wel kunt doen om toch een bijdrage te leveren aan de maatschappij.
Binnen de Wajong-regeling is er een categorie volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Het is wel degelijk dat er een zekere groep is die echt geen arbeidsmogelijkheden heeft.
pi_93834087
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een dakloze kan de straatkrant verkopen of andere daklozen helpen, mensen in de cel kunnen andere gevangenen helpen met zaken of een uitgestelde maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dus dat je uit de cel komt en daarna anderen gaat behoeden om ervoor te zorgen dat ze niet hetzelfde over komt. Dus jongeren langsgaan etc etc.
En hoe wil je dat als dakloze volhouden? Een dakloze kan dan wel in staat zijn (dus, kunnen) om een krantje te verkopen, maar hoe moet zo iemand geestelijk gezond genoeg blijven om dit te kunnen BLIJVEN doen?
Lijkt dat jou ook niet lastig?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:24:44 #115
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93834118
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nee nee, ik heb 't dus LETTERLIJK over niet kunnen (vandaar eerder onderstreept). Ik bedoel het letterlijk!
Niet kunnen wante je niet willen is dus gewoon BULLSHIT. OF je kunt echt niet, OF je liegt keihard.
dat klopt, ik had het ook over mensen die zeggen dat ze niet kunnen maar eigenlijk niet willen ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_93834135
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:24 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Binnen de Wajong-regeling is er een categorie volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Het is wel degelijk dat er een zekere groep is die echt geen arbeidsmogelijkheden heeft.
Maar misschien willen ze gewoon nog niet hard genoeg?
iemand in een rolstoel kan toch ook postzegels likken of zo?
:P
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:26:09 #117
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93834212
Op een schaal van 0 tot 100 kan je op een bepaald punt niet echt stijgen.

Plaatje:

*edit* ik ben benieuwd naar een recenter plaatje, kijken of die Vikingen nog steeds zo gelukkig zijn.
censuur :O
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:26:13 #118
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93834217
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:24 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

zelfs niet, vrijwillig, bij een bejaarde op bezoek gaan en hem zijn dag bijpraten?
zelfs niet de blaadjes in het park vegen?
zelfs niet op het internet vragen van mensen beantwoorden?
Een gedicht over Maanvis
pi_93834220
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dat klopt, ik had het ook over mensen die zeggen dat ze niet kunnen maar eigenlijk niet willen ;).
Je hebt 't dus gewoon over mensen die niet willen. Wat ze zeggen zal me worst wezen. Al zeggen ze dat ze niet aan hun maatschappelijke verplichtingen hoeven te voldoen omdat ze zeggen dat ze Jezus zijn...what the fuck do I care?
Als je liegt dan lieg je, klaar.
pi_93834288
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:26 schreef RemcoDelft het volgende:

Plaatje:
[ afbeelding ]

*edit* ik ben benieuwd naar een recenter plaatje, kijken of die Vikingen nog steeds zo gelukkig zijn.
Hier heb je niks aan. het is "ja" of "nee".
pi_93834420
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En hoe wil je dat als dakloze volhouden? Een dakloze kan dan wel in staat zijn (dus, kunnen) om een krantje te verkopen, maar hoe moet zo iemand geestelijk gezond genoeg blijven om dit te kunnen BLIJVEN doen?
Lijkt dat jou ook niet lastig?
pi_93834493
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:26 schreef RemcoDelft het volgende:

Plaatje:
[ afbeelding ]

?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If not now, then when.
pi_93834648
Maar goed Maanvis, tijd voor m'n volgende punt:

Ieder wel denkend mens wil gewoon op z'n minst een stabiel leventje kunnen leiden, niet waar?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:35:21 #124
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93834887
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar goed Maanvis, tijd voor m'n volgende punt:

Ieder wel denkend mens wil gewoon op z'n minst een stabiel leventje kunnen leiden, niet waar?
eens :D
Een gedicht over Maanvis
pi_93835084
Hiervoor heb je als mens wel een stabiele basis nodig. Je hebt een bepaalde bewegings vrijheid nodig om je leven te kunnen inrichten op een manier waarop je tot je beste zelfontplooiing kunt komen.

Het is echter geen geheim dat als je armer bent, die mogelijkheden beperkter zijn, niet waar?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:38:31 #126
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835111
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

DAn komt die maatschappelijke verantwoordelijkheid dus weer bovendrijven. Als je echt de wil hebt om die te nemen dan zwak je niet af, zelfs niet als dakloze, om die tge blijven vervullen. Je krijgt er immers zoveel voor terug.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:40:22 #127
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835225
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hiervoor heb je als mens wel een stabiele basis nodig. Je hebt een bepaalde bewegings vrijheid nodig om je leven te kunnen inrichten op een manier waarop je tot je beste zelfontplooiing kunt komen.

Het is echter geen geheim dat als je armer bent, die mogelijkheden beperkter zijn, niet waar?
mijn moeder is schoonmaakster en mijn vader is fabrieksarbeider, we hebben veel ellende meegemaakt met ziektes enzo, toch namen ze allebei hun verantwoordelijkheid om 4 kinderen, waaronder ik, goed op te voeden. de stabiele basis daarin was het gezin zelf end e verantwoordelijkheid die mijn ouders daarin namen ook al was het voor hun heel moelijk.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:40:58 #128
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835259
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.scientias.nl/c(...)lechter-sperma/26556
Een gedicht over Maanvis
pi_93835404
quote:
Kanker? Sperma? Ik teken een hand en jij geeft mij zo'n bron? :P
If not now, then when.
pi_93835720
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

DAn komt die maatschappelijke verantwoordelijkheid dus weer bovendrijven. Als je echt de wil hebt om die te nemen dan zwak je niet af, zelfs niet als dakloze, om die tge blijven vervullen. Je krijgt er immers zoveel voor terug.
En wat nou als je wel wilt, maar niet kunt? En uiteraard bedoel ik dat weer letterlijk
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:53:26 #131
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93836129
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En wat nou als je wel wilt, maar niet kunt? En uiteraard bedoel ik dat weer letterlijk
Dan heb je geen nut in de maatschappij. En dan zou ik me serieus afvragen of je nog kwaliteit van leven kunt hebben. Want dan kun je dus niet:
Bejaarden helpen
postzegels likken
misdienaar zijn in de kerk
1x per dag de blaadjes vegen
de telefoon opnemen als iemand je belt met een probleem
geld storten aan een goed doel
1x per week op je kleine nichtje passen
een lief kerstkaartje sturen aan een gevangene
een weblog bijhouden over maatschappelijk onrecht (karin spaink, MS patient)
moderator op FOK! zijn
het gras maaien van iemand anders
etc etc
Een gedicht over Maanvis
pi_93840475
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan heb je geen nut in de maatschappij. En dan zou ik me serieus afvragen of je nog kwaliteit van leven kunt hebben. Want dan kun je dus niet:
Bejaarden helpen
postzegels likken
misdienaar zijn in de kerk
1x per dag de blaadjes vegen
de telefoon opnemen als iemand je belt met een probleem
geld storten aan een goed doel
1x per week op je kleine nichtje passen
een lief kerstkaartje sturen aan een gevangene
een weblog bijhouden over maatschappelijk onrecht (karin spaink, MS patient)
moderator op FOK! zijn
het gras maaien van iemand anders
etc etc
Dus als je, door het ontbreken van een stabiele basis, waar je zelf niks aan KUNT doen omdat je mogelijkheden beperkter zijn door bijvoorbeeld armoe, dan heb je dus geen nut in de maatschappij en vraag jij je serieus af of je nog kwaliteit van leven kunt hebben?

Weet je, 't vermogen om productief te zijn (daar draait 't namelijk bij jou om) is afhankelijk van de stabiliteit en kwaliteit van je leven. Daar was je 't mee eens.
Op 't moment dat door EXTERNE factoren je arbeidsvermogen dermate kunstmatig omlaag wordt gehaald (bijvoorbeeld omdat je dakloos raakt), weet je zelf toch ook wel dat iemand die voorheel 40 uur als docent werkte (ik noem maar wat), dat moeilijker kan volhouden?

Jij klinkt als iemand die nog nooit van "burn out" heeft gehoord, of denkt dat dat lariekoek is. Klopt dat?
pi_93840972
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan heb je geen nut in de maatschappij.
En dan nog dit:
Als je naar de huidige maatstaven van de maatschappij de lat niet haalt, ben je nutteloos voor de maatschappij.
Wat gebeurt er NAAR JOUW MENING met zo iemand die dit overkomt?

En nu terug naar mijn oorspronkelijke vraag (omdat 't al zo laat is):
Het is uitgesloten dat de maatschappij het je niet onmogelijk KAN maken, dus is het aannemelijk dat de maatschappij het mensen wel degelijk onmogelijk kan maken. Maw, JE HEBT NIET ALTIJD ZELF DE KEUS!

Vraag is, hoe gaan we dit probleem oplossen?

Er is een probleem. het is een kwestie van niet kunnen, niet 1 van niet willen.

Een stelling: Hoe hoger de lat gelegd wordt, hoe meer mensen niet aan die verwachtingen KUNNEN (LETTERLIJK DUS) voldoen.
Is het dan niet aannemelijk dat het hoger brengen van de lat, meer mensen onder de lat zal doen laten belanden?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:01:41 #134
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93841041
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dus als je, door het ontbreken van een stabiele basis, waar je zelf niks aan KUNT doen omdat je mogelijkheden beperkter zijn door bijvoorbeeld armoe, dan heb je dus geen nut in de maatschappij en vraag jij je serieus af of je nog kwaliteit van leven kunt hebben?
In Nederland hoeft niemand arm te zijn. En zelfs als je arm bent dan kun je nog waarde hebben voor de maatschappij.
quote:
Weet je, 't vermogen om productief te zijn (daar draait 't namelijk bij jou om) is afhankelijk van de stabiliteit en kwaliteit van je leven. Daar was je 't mee eens.
Op 't moment dat door EXTERNE factoren je arbeidsvermogen dermate kunstmatig omlaag wordt gehaald (bijvoorbeeld omdat je dakloos raakt), weet je zelf toch ook wel dat iemand die voorheel 40 uur als docent werkte (ik noem maar wat), dat moeilijker kan volhouden?
Dat snap ik, maar opgeven is geen optie. Vanaf het moment dat je dakloos wordt moet je bezig zijn met hoe krijg ik mijn leven weer op de rails. Dat is wat de maatschappij van jou verwacht.
Dan heb je keuzes: Of ik ga aan de drank/drugs, of ik ga werk en een vaste verblijfplaats zoeken. Of ik ga stelen, of ik ga de daklozenkrant verkopen. En wat drijft de ene persoon om een junk te worden en de andere persoon om actief te werken om zijn problemen op te lossen? De wil, niet het kunnen. Want iedereen kan het.

quote:
Jij klinkt als iemand die nog nooit van "burn out" heeft gehoord, of denkt dat dat lariekoek is. Klopt dat?
Natuurlijk heb ik van een burnout gehoord, maar kan iemand met een burnout echt helemaal niets meer behalve de hele dag op bed liggen? Kan die niet meer een leuk gesprek aanknopen met de bejaarde eenzame overbuurvrouw? Kan die niet meer het gras voor de deur maaien? Kan die niet meer een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Kan die niet blaadjes rond gaan delen voor de kerk? Kan die niet vrijwilliger worden bij een jongerensoos?
Een gedicht over Maanvis
pi_93841670
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:01 schreef Maanvis het volgende:Dat snap ik, maar opgeven is geen optie.
Jezus christus, wat nou ALS JE GEEN KEUS HEBT?

Je begrijpt zelf toch wel dat ALS DE TANK LEEG IS, IS 'IE LEEG
pi_93841726
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:01 schreef Maanvis het volgende:Natuurlijk heb ik van een burnout gehoord, maar kan iemand met een burnout echt helemaal niets meer behalve de hele dag op bed liggen? Kan die niet meer een leuk gesprek aanknopen met de bejaarde eenzame overbuurvrouw? Kan die niet meer het gras voor de deur maaien? Kan die niet meer een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Kan die niet blaadjes rond gaan delen voor de kerk? Kan die niet vrijwilliger worden bij een jongerensoos?
Ok, hieruit kan ik afleiden dat je een gebrekkige kennis hebt van de menselijke psychologie.

Anders had je 't antwoord op deze vraag zelf al geweten.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:34:08 #137
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93842803
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:12 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jezus christus, wat nou ALS JE GEEN KEUS HEBT?

Je begrijpt zelf toch wel dat ALS DE TANK LEEG IS, IS 'IE LEEG
Eerder tanken. De tank raakt niet opeens leeg, dan heb je al een metertje en een waarschuwingslampje genegeerd. Dat zijn beide keuzes geweest.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:36:44 #138
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93842945
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ok, hieruit kan ik afleiden dat je een gebrekkige kennis hebt van de menselijke psychologie.

Anders had je 't antwoord op deze vraag zelf al geweten.
Dan kan ik nog wel leren. Denk je dat een burnoutpatiėnt over het algemeen gebaat is bij een periode van enkele maanden thuis te zitten om even bij te komen?
Een gedicht over Maanvis
pi_93842947
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Eerder tanken. De tank raakt niet opeens leeg, dan heb je al een metertje en een waarschuwingslampje genegeerd. Dat zijn beide keuzes geweest.
Mensen tanken meerdere malen per dag bij. Slapen, rustig gesprekje, wandelingetje door 't groen. Etc.

Je zegt wel "eerder tanken" (wat trouwens foutief is, zie bovenstaande), maar wat nou als je geen keus hebt?
pi_93843004
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan kan ik nog wel leren. Denk je dat een burnoutpatiėnt over het algemeen gebaat is bij een periode van enkele maanden thuis te zitten om even bij te komen?
Het is heeel lastig om ECHT te snappen wat burnout/overspannenheid inhoudt als je 't zelf nooit ervaren hebt.
Ik was ooit ook zo, dacht dat 't 100% bullshit was. Moe werd je alleen maar van lichamelijke inspanning, zo was mijn redenatie.
Maar tering, ben IK op m'n bek gevallen, zeg!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:38:52 #141
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843035
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mensen tanken meerdere malen per dag bij. Slapen, rustig gesprekje, wandelingetje door 't groen. Etc.

Je zegt wel "eerder tanken" (wat trouwens foutief is, zie bovenstaande), maar wat nou als je geen keus hebt?
Ik vind me het moeilijk voor te stellen dat je geen keus hebt. Dat zou het leven zinloos maken. Stuck in square one zoals ze zeggen.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843077
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik vind me het moeilijk voor te stellen dat je geen keus hebt. Dat zou het leven zinloos maken. Stuck in square one zoals ze zeggen.
Ik weet dat je 't je moeilijk kunt voorstellen. Daarom snap je 't ook niet en zijn jouw verwachtingen van mensen zwaar onrealistisch
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:40:26 #143
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843099
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het is heeel lastig om ECHT te snappen wat burnout/overspannenheid inhoudt als je 't zelf nooit ervaren hebt.
Ik was ooit ook zo, dacht dat 't 100% bullshit was. Moe werd je alleen maar van lichamelijke inspanning, zo was mijn redenatie.
Maar tering, ben IK op m'n bek gevallen, zeg!
Ik denk helemeaal niet dat een burnout bullshit is, maar ontslaat een burnout je van je maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat is de vraag. Moeten je kinderen ineens niet meer naar school, moet iemand anders maar de huur betalen voor je gezinnetje, hebben je ouders geen recht meer op een prettig gesprek als zij in de problemen zitten?
Een gedicht over Maanvis
pi_93843150
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik denk helemeaal niet dat een burnout bullshit is, maar ontslaat een burnout je van je maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat is de vraag.
Laten we terug gaan naar wat jij zelf vond:
Als iemand ECHT niet kan, dan ontslaat het je wel degelijk van je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Klopt dat?
pi_93843262
Volgende vraag:Vind jij het belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:44:30 #146
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843269
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet dat je 't je moeilijk kunt voorstellen. Daarom snap je 't ook niet en zijn jouw verwachtingen van mensen zwaar onrealistisch
Klopt, ik verwacht dat iedereen een sterke instelling heeft en niet het bijltje erbij neergooit. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, dus als jouw kind ziek is dan moet jij overtime maken om hem/haar naar het ziekenhuis te brengen, bezoek te brengen, er voor je gezin te zijn etc etc.
Maar als er geen sterke schouders meer zijn maar alleen nog maar zwakke, dan gaat je hele gezin naar de klote.
En op grotere schaal breekt de hele verzorgingsstaat dan af. Want als er geen sterke schouders meer zijn, wie betaalt dan je uitkering, wie haalt dan je kinderen van school, wie verzorgt dan je ouders?
Daarom zeg ik; iedereen kan iets, iedereen kan op zijn manier sterk zijn. Er is niemand (of maar heel weinig mensen, om correct te zijn), die niet een heel klein beetje maatschappelijke verantwoordelijkheid kan dragen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:45:52 #147
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843314
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Laten we terug gaan naar wat jij zelf vond:
Als iemand ECHT niet kan, dan ontslaat het je wel degelijk van je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Klopt dat?
juist. maar dan praten we wel over extreme gevallen zoals mensen als mijn tante bijvoorbeeld, die zwaar geestelijk gehandicapt is. zij kan alleen overleven doordat andere mensen sterk voor haar zijn.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843335
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarom zeg ik; iedereen kan iets
Wil je hiermee zeggen dat je 't belangrijk vindt dat er zo min mogelijk mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
pi_93843356
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

juist. maar dan praten we wel over extreme gevallen zoals mensen als mijn tante bijvoorbeeld, die zwaar geestelijk gehandicapt is. zij kan alleen overleven doordat andere mensen sterk voor haar zijn.
Spreek voor jezelf. Als ik 't heb over mensen die geen keus hebben, dan bedoel ik mensen die geen keus hebben.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:47:01 #150
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843361
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
Volgende vraag:Vind jij het belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
Natuurlijk. Maar een doodlopende weg doemt nooit ineens op, d'r zijn altijd eerst een hele hoop goede afslagen die je hebt gemist (en het doodlopende weg bord).
Een gedicht over Maanvis
pi_93843425
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Natuurlijk. Maar een doodlopende weg doemt nooit ineens op, d'r zijn altijd eerst een hele hoop goede afslagen die je hebt gemist (en het doodlopende weg bord).
Nu zitten we een beetje vast. Je weet niet eens wat burnout met iemand doet. Hoe kun je er dan vanuit gaan dat je over de kennis beschikt hierover een vast oordeel over te hebben?
Is 't dan niet verstandiger om gewoon te accepteren dat jouw kennis onvoldoende is om hierop een goed antwoord te geven?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:49:27 #152
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843455
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:46 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf. Als ik 't heb over mensen die geen keus hebben, dan bedoel ik mensen die geen keus hebben.
Dat zijn er gelukkig maar heel weinig. Anders zouden er niet genoeg sterke schouders zijn om die te laten overleven.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843489
Keuzes kan je in theorie maken, maar je weet zelf ook wel dat de ene persoon meer of minder keuzes heeft dan de ander, toch?
pi_93843538
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat zijn er gelukkig maar heel weinig. Anders zouden er niet genoeg sterke schouders zijn om die te laten overleven.
Dat zijn er VOLGENS JOU heel weinig. Anderen denken daar anders over.
En uiteraard, als je mensen met een burnout al nieteens mee wilt laten tellen tot de groep die geen keus meer heeft, tsja, dan blijft er weinig over idd.

Maar dat ligt dan meer aan jouw gebrek aan kennis.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:52:38 #155
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843615
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nu zitten we een beetje vast. Je weet niet eens wat burnout met iemand doet. Hoe kun je er dan vanuit gaan dat je over de kennis beschikt hierover een vast oordeel over te hebben?
Is 't dan niet verstandiger om gewoon te accepteren dat jouw kennis onvoldoende is om hierop een goed antwoord te geven?
Wat een onzin, ik heb weldegelijk kennis van wat een burnout met iemand doet, maar ik weiger te accepteren dat het een hopeloze situatie is zonder waarschuwingssignalen vooraf.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:53:26 #156
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93843650
De frustraties zullen meer toenemen en mensen worden minder snel gelukkig, maar het ontstaan van echte depressies zie ik hier niet echt spectaculair door toenemen. Depressies zijn voor een aanzienlijk deel ook genetisch bepaald. De omstandigheden doen er wat minder toe dan veel mensen aannemen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:53:50 #157
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843666
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:51 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat zijn er VOLGENS JOU heel weinig. Anderen denken daar anders over.
En uiteraard, als je mensen met een burnout al nieteens mee wilt laten tellen tot de groep die geen keus meer heeft, tsja, dan blijft er weinig over idd.

Maar dat ligt dan meer aan jouw gebrek aan kennis.
Een burnout ontslaat je niet van je maatschappelijke verantwoordelijkheid iig. En dan nog heb je keuzes. Ga ik deze dag uit bed of niet? Ga ik blaadjes harken in het park of blijf ik voor de TV zitten?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:56:47 #158
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843778
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een burnout ontslaat je niet van je maatschappelijke verantwoordelijkheid iig. En dan nog heb je keuzes. Ga ik deze dag uit bed of niet? Ga ik blaadjes harken in het park of blijf ik voor de TV zitten?
Oh en ik moet wel zeggen dat voor een eenzaam persoon die geen mensen om zich heen heeft die keuzes er niet lijken te zijn. Je hebt vaak iemand anders nodig om die keuzes aan te wijzen.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843998
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat een onzin, ik heb weldegelijk kennis van wat een burnout met iemand doet
Nee, dat heb je niet (staat enkele posts hier boven al beschreven).

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

, maar ik weiger te accepteren dat het een hopeloze situatie is zonder waarschuwingssignalen vooraf.
hopeloze situatie is nogal een dramatizering, ik had 't over mensen met een burnout.
Enig idee wat er voor nodig is om waarschuwings signalen op te pikken?
pi_93844050
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Blaadjes harken met een burnout? je hebt echt geen flauw idee waar je 't over hebt.

Het is echt niet zo simpel als je denkt.

Hoe kun je nou zo'n hard oordeel vellen over iets waar je geen verstand van hebt?

Edit: Ik had 't over deze post van jou:
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:01 schreef Maanvis het volgende:Natuurlijk heb ik van een burnout gehoord, maar kan iemand met een burnout echt helemaal niets meer behalve de hele dag op bed liggen? Kan die niet meer een leuk gesprek aanknopen met de bejaarde eenzame overbuurvrouw? Kan die niet meer het gras voor de deur maaien? Kan die niet meer een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Kan die niet blaadjes rond gaan delen voor de kerk? Kan die niet vrijwilliger worden bij een jongerensoos?
p.s., ik ga zo wel naar bed. Begin al aardig moe te worden.
pi_93844191
En zo verzandt een potentieel interessant topic in een de eeuwige aanstelleritis/nietes discussie. :Z
pi_93844232
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:07 schreef MuyTrabajo het volgende:
En zo verzandt een potentieel interessant topic in een de eeuwige aanstelleritis/nietes discussie. :Z
Dan heb je niet goed gelezen. Misschien is 't ook voor jou bedtijd aan 't worden. :P
pi_93844315
Over de lat hoog leggen gaat het iig niet meer.
pi_93844385
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:10 schreef MuyTrabajo het volgende:
Over de lat hoog leggen gaat het iig niet meer.
Jawel. Wat hier gaande is, is een discussie tussen 2 personen die een heel verschillende mening hebben juist over die lat.
Burnout is een typisch gevalletje "lat te hoog", vind je ook niet?
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:12:04 #165
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93844391
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
Blaadjes harken met een burnout? je hebt echt geen flauw idee waar je 't over hebt.

Hoe kun je nou zo'n hard oordeel vellen over iets waar je geen verstand van hebt?
Het lijkt me wel zinvol om onderscheid te maken in de ernst van de aandoening. Net zoals depressies in hevigheid erg kunnen verschillen. Je kunt niet stellen dat iedereen met een burnout alleen maar de hele dag op z'n nest wil/zal blijven liggen en totaal niets meer zal ondernemen.
pi_93844428
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:12 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Het lijkt me wel zinvol om onderscheid te maken in de ernst van de aandoening. Net zoals depressies in hevigheid erg kunnen verschillen. Je kunt niet stellen dat iedereen met een burnout alleen maar de hele dag op z'n nest wil/zal blijven liggen en totaal niets meer zal ondernemen.
Ik heb 't zelf een aantal keer meegemaakt, en kan vertellen dat 't echt een moment was van "En toen kwam ik met m'n hoofd tegen de muur!".
De eerste aantal keren had ik niet eens door wat er met me aan de hand was. 't was alsof m'n lichaam niet meer wou.

Geen aanrader om mee te maken...al denk ik dat sommige Nederlanders er best nog wel eens wat van op zouden kunnen steken ;)
pi_93844462
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jawel. Wat hier gaande is, is een discussie tussen 2 personen die een heel verschillende mening hebben juist over die lat.
Ja, dat dan weer wel.
pi_93844509
Sommige mensen denken de lat hoger te kunnen leggen zonder schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid. Het zijn echter dezelfde soort mensen die niet eens ECHT weten wat er aan de hand is.

Ik heb eens een artikeltje gelezen op nu.nl. het ging over dat met een wetenschappelijke proef was aangetoond dat rijkere mensen minder goed kunnen luisteren.
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:16:43 #169
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93844549
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb 't zelf een aantal keer meegemaakt, en kan vertellen dat 't echt een moment was van "En toen kwam ik met m'n hoofd tegen de muur!".
De eerste aantal keren had ik niet eens door wat er met me aan de hand was. 't was alsof m'n lichaam niet meer wou.

Geen aanrader om mee te maken...al denk ik dat sommige Nederlanders er best nog wel eens wat van op zouden kunnen steken ;)
Het kan heel goed zijn dat het zo was in jouw geval, maar er zullen vast ook mensen zijn die met een burnout thuis zaten, maar toch wel zo nu en dan in hun tuintje aan het prutsen waren. Zoals gezegd: net zoals de ene depressie de andere niet is.
pi_93844635
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:16 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Het kan heel goed zijn dat het zo was in jouw geval, maar er zullen vast ook mensen zijn die met een burnout thuis zaten, maar toch wel zo nu en dan in hun tuintje aan het prutsen waren. Zoals gezegd: net zoals de ene depressie de andere niet is.
Het is maar net hoe je leven in elkaar zit...al kan ik beter zeggen:
het is maar net hoeveel hoe weinig er op dat moment nog van je leven over is.
Door een burnout wordt je blikveld als 't ware steeds smaller. Een automatisme, om energie te besparen.

Ik zal niet alle details vertellen van hoe ik 't ervaren had, maar kan je wel vertellen dat ik zelfs de trap in m'n trappenhuis niet meer op kwam. Echt geen pretje. Ik had GEEN FLAUW idee waar 't nou aan lag?!?
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:31:32 #171
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845058
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat weerhield je ervan om blaadjes te harken? Welke keuzes had jij nog over?
Ging het blaadjes harken niet? Was dat al teveel maatschappelijke verantowordelijkheid? Zelfs dat?
Met welke ontiegelijk gecompliceeerde oplossing ben jij er uit gekomen?
Ik neem toch aan dat je wel de keuze had om hulp te accepteren aangezien je nu geen burnout meer hebt? Ik neem toch aan dat je wel iemadn in je leven had die tegen je zei dat het niet hopeloos was en dat je er uit kon komen?

quote:
Ik vel geen hard oordeel. Ik wil alleen zeggen dat er nog hoop is ook al lijkt de situatie hopeloos. En ja dat klinkt hard als het gelezen wordt door iemand die vindt dat er geen hoop meer is en geen keuzes meer zijn op bepaalde momenten in het leven.

quote:
Edit: Ik had 't over deze post van jou:
En daar was niets mis mee, de vragen die daarin staan zijn niet als oordeel bedoeld, eerder als handvest om jezelf af te vragen; is alles eigenlijk wel ooit hopeloos?
Ik vind van niet. Zonder hoop en zonder keuzes kan ik niet leven, op het moment dat het besef tot me doordringt dat er geen keuzes meer over zijn, en dat mijn bestaan dus zinloos is, beėindig ik mijn leven.
En ik laat het niet zover komen.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:32:57 #172
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845092
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar legt de maatschappij dan de lat te hoog..
of jijzelf?
Een gedicht over Maanvis
pi_93845257
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar legt de maatschappij dan de lat te hoog..
of jijzelf?
Staat er duidelijk, niet?
pi_93845318
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:31 schreef Maanvis het volgende:
Met welke ontiegelijk gecompliceeerde oplossing ben jij er uit gekomen?
Ik heb m'n toenmalige hulpverlener uiteindelijk verteld hoe 't ECHT met me ging, en werd per direct naar de PAAZ gestuurd. Mocht niet eens nog naar huis om kleren op te halen, die moest ik laten brengen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:43:19 #175
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93845361
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je leven in elkaar zit...al kan ik beter zeggen:
het is maar net hoeveel hoe weinig er op dat moment nog van je leven over is.
Door een burnout wordt je blikveld als 't ware steeds smaller. Een automatisme, om energie te besparen.

Ik zal niet alle details vertellen van hoe ik 't ervaren had, maar kan je wel vertellen dat ik zelfs de trap in m'n trappenhuis niet meer op kwam. Echt geen pretje. Ik had GEEN FLAUW idee waar 't nou aan lag?!?
Maar ben je het er mee eens dat het dus in verschillende gradaties kan voorkomen en dat het ook per persoon kan verschillen hoe snel iemand weer herstelt?
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:43:52 #176
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845378
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb m'n toenmalige hulpverlener uiteindelijk verteld hoe 't ECHT met me ging, en werd per direct naar de PAAZ gestuurd. Mocht niet eens nog naar huis om kleren op te halen, die moest ik laten brengen.
Waar kwam dat vandaan? Je hebt de keuze gemaakt om hulp te zoeken.
Zie je dat er keuzes waren. En jij hebt de juiste gemaakt.
Een gedicht over Maanvis
pi_93845381
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:43 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Maar ben je het er mee eens dat het dus in verschillende gradaties kan voorkomen en dat het ook per persoon kan verschillen hoe snel iemand weer herstelt?
Uiteraard komt het in verschillende gradaties voor ;)
pi_93845407
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waar kwam dat vandaan? Je hebt de keuze gemaakt om hulp te zoeken.
Zie je dat er keuzes waren. En jij hebt de juiste gemaakt.
Ehm...ben je soms aan 't trollen of zo??

Wat jij zegt is zo ontiegelijk fout.

Of dacht je nou echt dat het mijn keus was om overspannen te raken of zo?

Grappig, ik had 't net toch over bepaalde mensen die minder goed kunnen luisteren?
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:46:31 #179
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845454
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Staat er duidelijk, niet?
Er staat alleen lat te hoog. :)
Een gedicht over Maanvis
pi_93845476
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Er staat alleen lat te hoog. :)
Ja, en dat is toch heel duidelijk? Of moet ik 't nog simpeler voor je maken?
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:47:47 #181
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93845497
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Grappig, ik had 't net toch over bepaalde mensen die minder goed kunnen luisteren?
Overigens moet je overspannenheid niet verwarren met een burnout.
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:49:08 #182
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845548
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Er is niets fout aan, ik wil je hoop geven dat er altijd keuzes zijn. Dus dat je de volgende keer niet meer in die situatie terecht komt door eerder de juiste keuzes te maken.
quote:
Het gaat toch over die gelukslat? Heb je die toen voor jezelf te hoog gelegd? Door veel over te werken bijvoorbeeld, door te denken dat dat nodig was? Door een baan aan te nemen die teveel beslag van je nam?

quote:
Wel als je iedere vraag als een oordeel ziet ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_93845564
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:47 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Overigens moet je overspannenheid niet verwarren met een burnout.
Grappig, dat doe ik dus wel. Magoied, 't enige wat voor mij telde was dat 't niet meer ging op dat moment.

Wiki was wat onduidelijk over de verschillen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:49:51 #184
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845571
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja, en dat is toch heel duidelijk? Of moet ik 't nog simpeler voor je maken?
Nee hoor, hje gaat me nu vertellen dat de maatschappij de lat te hoog legt :).
Een gedicht over Maanvis
pi_93845620
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Er is niets fout aan, ik wil je hoop geven dat er altijd keuzes zijn. Dus dat je de volgende keer niet meer in die situatie terecht komt door eerder de juiste keuzes te maken.

[..]

Het gaat toch over die gelukslat? Heb je die toen voor jezelf te hoog gelegd? Door veel over te werken bijvoorbeeld, door te denken dat dat nodig was? Door een baan aan te nemen die teveel beslag van je nam?

[..]

Wel als je iedere vraag als een oordeel ziet ;).
Nee, die had de maatschappij voor mij te hoog gelegd. Daar gaat deze topic al de hele tijd over. De maatschappij legt de lat steeds hoger waardoor steeds meer mensen "falen".
Echter, toen kwam jij langs en dacht doodleuk dat die mensen gewoon niet willen LOL
pi_93845627
quote:

[..]

Nee hoor, hje gaat me nu vertellen dat de maatschappij de lat te hoog legt :).
Yep
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:53:46 #187
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845679
quote:

[..]

Bijvoorbeeld (Om het grafisch uit te leggen) als ik nu mijn parkeerplaats af rijd, naar rechts ga, naar links ga, nog een keer rechts en nog een keer rechts, dan zit ik op de invoegstrook van de a50 richting nijmegen. Daar kan ik dus niet meer stoppen. Maar eerder had ik de keuzes om niet die richtingen uit te rijden ;).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:56:14 #188
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845759
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:51 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Yep
Dan klopt de wikipedia pagina over oorzaken van burnouts niet.
quote:
Oorzaken van burn-outHoewel er de laatste tien-vijftien jaar veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar burn-out is er nog weinig bekend over de oorzaken ervan.[1] Voor zover burn-out opgevat kan worden als een vorm van extreme vermoeidheid (de dominante opvatting, zie hierboven), lijkt een chronisch teveel aan inspanning (bijvoorbeeld te hard werken) in combinatie met een tekort aan herstel een belangrijke risicofactor. Daarnaast zijn persoonlijkheidstrekken als overdreven plichtsgetrouwheid, perfectionisme en werkverslaving relatief belangrijke risicofactoren. Deze zijn immers vaak weer oorzakelijke factoren voor hard werken. Overigens is het zeker niet zo dat iedereen die hard werkt een groot risico op burn-out loopt; de combinatie van hard werken, weinig herstel en het weinig plezier hebben in het werk lijkt daarentegen duidelijk risicovoller te zijn. Niet uitgesloten mag worden, dat biochemische factoren van invloed zijn bij het ontstaan van burn-out. Met name stoornissen in de neurotransmitters (waarbij een verlaagd serotonineniveau een rol kan spelen) van de hersenen zijn mogelijk van belang. Het bewijs daarvoor is tot op heden echter allesbehalve overtuigend.

In dit kopje niets over de maatschappij die de lat te hoog legt, wel over personen die zelf de lat te hoog leggen door perfectionisme en overdrven plichtsgetrouwheid.
Een gedicht over Maanvis
pi_93845778
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld (Om het grafisch uit te leggen) als ik nu mijn parkeerplaats af rijd, naar rechts ga, naar links ga, nog een keer rechts en nog een keer rechts, dan zit ik op de invoegstrook van de a50 richting nijmegen. Daar kan ik dus niet meer stoppen. Maar eerder had ik de keuzes om niet die richtingen uit te rijden ;).
Yep, maar je kunt niet meer rijden als er niks meer in de tank zit.
pi_93845807
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan klopt de wikipedia pagina over oorzaken van burnouts niet.

[..]

In dit kopje niets over de maatschappij die de lat te hoog legt, wel over personen die zelf de lat te hoog leggen door perfectionisme en overdrven plichtsgetrouwheid.
Tsja, dat kan meerdere oorzaken hebben, niet waar? Jij bent alleen maar op zoek naar je gelijk, luisteren doe je niet
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:59:17 #191
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845834
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Yep, maar je kunt niet meer rijden als er niks meer in de tank zit.
En wat kwamen ervoor als waarschuwingen die je niet gezien hebt? Werkte je vaak over? HAd je vaak stress? Sliep je weinig? Dacht je thuis vaak na over je werk? Dat zijn voor mij iig metertjes die ik gebruik om een burnout te voorkomen en als die allemaal in het rood staan dan ga ik serieus nadenken over een manier om die tank bij te vullen.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:00:41 #192
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845880
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:58 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tsja, dat kan meerdere oorzaken hebben, niet waar? Jij bent alleen maar op zoek naar je gelijk, luisteren doe je niet
Hoezo niet, ik zit al de hele avond naar je te luisteren. Je mag me wel vertellen hoe de maatschappij ervoor heeft gezorgd dat jij een burnout kreeg. Dan kunnen wij ervan leren want we willen geen burnout.
Een gedicht over Maanvis
pi_93845887
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

En wat kwamen ervoor als waarschuwingen die je niet gezien hebt? Werkte je vaak over? HAd je vaak stress? Sliep je weinig? Dacht je thuis vaak na over je werk? Dat zijn voor mij iig metertjes die ik gebruik om een burnout te voorkomen en als die allemaal in het rood staan dan ga ik serieus nadenken over een manier om die tank bij te vullen.
Waar zit je naar te hengelen?
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:02:21 #194
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845917
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waar zit je naar te hengelen?
naar een manier om waarschuwingssignalen voor een burnout te herkennen zodat andere mensen dit niet overkomt
Een gedicht over Maanvis
pi_93845932
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

naar een manier om waarschuwingssignalen voor een burnout te herkennen zodat andere mensen dit niet overkomt
Maar je weet niet eens wat een burnout is??
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:04:04 #196
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93845969
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Overspannenheid kan een waarschuwingssignaal bijvoorbeeld.
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:04:20 #197
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93845976
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar je weet niet eens wat een burnout is??
oh nou als je dat ook nog even wilt uitleggen, gaarne. sorry dat je die moeite dan ook nog moet doen.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:05:25 #198
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846009
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:04 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Overspannenheid kan een waarschuwingssignaal bijvoorbeeld.
ik vroeg het niet aan jou, jij hebt geen burnout meegemaakt dus je weet niet wat een burnout is.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:07:16 #199
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93846055
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik vroeg het niet aan jou, jij hebt geen burnout meegemaakt dus je weet niet wat een burnout is.
Dat is net zo achterlijk als zeggen dat een psychiater zijn mond moet houden omdat hij zelf niet schizofreen is. Alsnog kan hij jou er prima info over geven. Zeker antwoorden op de banale vraagjes die jij stelt.

Bovendien weet jij helemaal niet of ik wel eens een burnout heb meegemaakt. Kortom, je loopt dom te kletsen.
pi_93846184
gaat weer lekker zo
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:12:35 #201
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846191
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:07 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat is net zo achterlijk als zeggen dat een psychiater zijn mond moet houden omdat hij zelf niet schizofreen is.
Dat impliceert ie ook tegen mij. Met z'n arrogante je weet niet wat een burnout is houding.

quote:
Alsnog kan hij jou er prima info over geven. Zeker antwoorden op de banale vraagjes die jij stelt.
Ik zeg altijd, door je dom voor te doen leer je zoveel meer. Want dan krijg je dus ook įlle info en įlle zienswijzes.

quote:
Bovendien weet jij helemaal niet of ik wel eens een burnout heb meegemaakt. Kortom, je loopt dom te kletsen.
Tja, en jij en hij weten weer niet of ik een burnout mee heb gemaakt. Waarschijnlijk niet hč, anders had ik wel vanuit mijn situatie PRECIES kunnen redeneren hoe hij zich toen voelde.
Een gedicht over Maanvis
pi_93846198
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:07 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat is net zo achterlijk als zeggen dat een psychiater zijn mond moet houden omdat hij zelf niet schizofreen is. Alsnog kan hij jou er prima info over geven. Zeker antwoorden op de banale vraagjes die jij stelt.

Gelukkig ben ik niet de enige die dat door heeft ;)
pi_93846238
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat impliceert ie ook tegen mij. Met z'n arrogante je weet niet wat een burnout is houding.

[..]

Ik zeg altijd, door je dom voor te doen leer je zoveel meer. Want dan krijg je dus ook įlle info en įlle zienswijzes.

[..]

Tja, en jij en hij weten weer niet of ik een burnout mee heb gemaakt. Waarschijnlijk niet hč, anders had ik wel vanuit mijn situatie PRECIES kunnen redeneren hoe hij zich toen voelde.
Ik weet dat je pissig bent, daarom reageer je ook op zo'n domme manier. je verpakt 't voor jezelf alleen iets mooier :P
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:15:11 #204
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846250
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik niet de enige die dat door heeft ;)
Maar antwoorden geven wil je niet, je wilt alleen hameren hoe weinig ik eigenlijk van een burnout af weet, en ook niet ingaan op de vraag waarom de maatschappij jouw lat te hoog heeft gelegd, dus we kunnen ook niet meer ontopic :).
Een gedicht over Maanvis
pi_93846266
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:12 schreef MuyTrabajo het volgende:
gaat weer lekker zo
Ja, tis hier net alsof je probeert een discussie aan te gaan met een gelovige. Krijg je ook dit soort antwoorden. Zelfde mechanisme.
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:16:25 #206
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846274
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet dat je pissig bent, daarom reageer je ook op zo'n domme manier. je verpakt 't voor jezelf alleen iets mooier :P
Iedereen heeft zo zijn methodes om zijn gevoel voor eigenwaarde te behouden.
Een gedicht over Maanvis
pi_93846294
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar antwoorden geven wil je niet, je wilt alleen hameren hoe weinig ik eigenlijk van een burnout af weet, en ook niet ingaan op de vraag waarom de maatschappij jouw lat te hoog heeft gelegd, dus we kunnen ook niet meer ontopic :).
Yep...pissig. Naja, ik heb op moment wel wat beters te doen (zoals m'n bed opzoeken).
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:18:51 #208
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846343
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja, tis hier net alsof je probeert een discussie aan te gaan met een gelovige. Krijg je ook dit soort antwoorden. Zelfde mechanisme.
Goed punt "Jij weet het niet want je hebt het niet meegemaakt en ik ga het je ook niet vertellen".
Terwijl ik het wel heb meegemaakt. Maar blijkbaar heb ik niet goed opgelet toen het gebeurde.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:20:30 #209
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93846390
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:12 schreef Maanvis het volgende:
Dat is gebaseerd op de misvatting dat iedereen een burnout op dezelfde wijze beleeft en dat alle burnouts hetzelfde zijn. Zo simpel is het niet. Net als met depressies bijvoorbeeld.
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:28:00 #210
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93846556
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:20 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat is gebaseerd op de misvatting dat iedereen een burnout op dezelfde wijze beleeft en dat alle burnouts hetzelfde zijn. Zo simpel is het niet. Net als met depressies bijvoorbeeld.
Maar zijn die depressies en burnouts ontstaan doordat de maatschappij de lat te hoog heeft gelegd? Ik denk doordat men zelf de lat te hoog legt, uit verwachting van wat de maatschappij wel niet zal denken. Terwijl de maatschappij zelf helemaal niet zo veeleisend is.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:35:30 #211
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93846689
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar zijn die depressies en burnouts ontstaan doordat de maatschappij de lat te hoog heeft gelegd? Ik denk doordat men zelf de lat te hoog legt, uit verwachting van wat de maatschappij wel niet zal denken. Terwijl de maatschappij zelf helemaal niet zo veeleisend is.
In het geval van een burnout zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Voor sommige mensen zullen de eisen die gesteld worden te hoog zijn, maar het ligt er ook vooral aan hoe je in elkaar zit. Bijvoorbeeld of mensen perfectionistisch zijn van nature.

Veel mensen vinden ook dat iedereen ernaar moet streven een goede baan te hebben en een druk sociaal leven en een gezin etc etc. Maar wat mij betreft is er niets mis met een zeer intelligente gozer die besluit om 32 uur per week licht administratief werk te doen, omdat hij liever met hobby's bezig is en er geen zin in heeft om te stressen en een klein appartementje ook prima vindt.

Dat een zogenaamd veeleisende maatschappij de oorzaak van veel depressies is, is volgens mij onzin.

[ Bericht 8% gewijzigd door Menu_69 op 09-03-2011 01:41:28 ]
  woensdag 9 maart 2011 @ 08:49:01 #212
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93849312
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik denk dat veel van deze mensen niet ziek maar gewoon 'anders' zijn. Zelfde geldt voor ADHD. Het lijkt me wel een goed idee om deze dingen niet langer als ziekte te behandelen, om zo een mentaliteitsverandering tot stand te doen komen. Homoseksualiteit was ook ooit een ziekte. ;) Schrap het maar uit die DSM.

Ook mensen die niet al te slim zijn maak deze maatschappij graag tot patient. Met een IQ dat 15 punten onder het gemiddelde ligt ben je al 'licht verstandelijk gehandicapt'. Dat is 15% van de bevolking!

Zelfs hoogbegaafdheid wordt hier als 'probleem' gezien, de lobby voor hoogbegaafden probeert ons vooral ervan te overtuigen hoe 'zielig' ze wel niet zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je er voor zorgen dat autisten (met name) en adhd'ers vervolgens wel de ruimte krijgen om hun werk te doen?

Kan voor beiden nogal lastig zijn zich genoeg aan te passen aan het 'standaard' stramien. Daarnaast is schrappen uit de DSM wellicht wat overdreven. Het zijn nu eenmaal mensen die anders functioneren, met alle problemen van dien.

quote:

[..]

En hoe gaan we dat doen?

quote:

[..]

Omdat het zo simpel niet altijd werkt :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Het gaat er dan ook niet om OF je kunt werken... Het gaat erom of je binnen de organisatie kunt functioneren zoals je leidinggevenden en collega's verwachten.

En dat is waar het vaak verkeerd gaat.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef Maanvis het volgende:

Het heeft z'n weerslag op je functioneren... Waarom zou je het moeten schrappen dan? Geef eens een argument als je wilt :)
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:06:19 #213
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93849635
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 08:49 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je er voor zorgen dat autisten (met name) en adhd'ers vervolgens wel de ruimte krijgen om hun werk te doen?

Kan voor beiden nogal lastig zijn zich genoeg aan te passen aan het 'standaard' stramien. Daarnaast is schrappen uit de DSM wellicht wat overdreven. Het zijn nu eenmaal mensen die anders functioneren, met alle problemen van dien.
Zoals mensen zonder labeltje ook de ruimte krijgen om hun werk te doen; door de juiste baan te kiezen. Het zijn geen mensen die anders funtioneren, het zijn mensen die in een categorie zijn geplaatst die anders functioneert. Ik functioneer ook anders dan mijn collega en hij weer anders dan zijn buurman.
quote:
Het is wel een goeie basis om vanuit te gaan.

quote:
Het gaat er dan ook niet om OF je kunt werken... Het gaat erom of je binnen de organisatie kunt functioneren zoals je leidinggevenden en collega's verwachten.

Dat ligt dan niet aan het labeltje of je stoornis, maar aan hoe jij bent als persoon. Zet mij in een bank neer waar je de hele dag formeel moet doen, en ik functioneer niet zoals mijn leidinggevenden en collega's verwachten.

quote:
Het heeft z'n weerslag op je functioneren... Waarom zou je het moeten schrappen dan? Geef eens een argument als je wilt :)
Zodat mensen zich weer gaan zien als een mens van vlees en bloed, een uniek persoon, ipv een persoon dat in een hokje is geplaatst waardoor mogelijkheden zijn afgesloten.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:17:07 #214
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93849805
ik zie dat we een beetje off topic gaan huh :P
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:18:25 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93849834
quote:
6s.gif Op woensdag 9 maart 2011 09:17 schreef Re het volgende:
ik zie dat we een beetje off topic gaan huh :P
Klopt, sorry :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:18:46 #216
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93849835
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 09:06 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zoals mensen zonder labeltje ook de ruimte krijgen om hun werk te doen; door de juiste baan te kiezen. Het zijn geen mensen die anders funtioneren, het zijn mensen die in een categorie zijn geplaatst die anders functioneert. Ik functioneer ook anders dan mijn collega en hij weer anders dan zijn buurman.
Uiteraard zullen genoeg mensen ten onrechte een labeltje hebben. Neemt niet weg dat iemand met ADHD anders functioneert dan iemand die dat niet heeft.

Er is nog een wereld aan onderzoek te doen, maar dat er sprake is van een andere manier van functioneren van het brein, dat is een ding dat zeker is.

En de juiste baan kiezen lijkt me idd een goeie stap. Maar niet altijd haalbaar helaas.

quote:
Het is wel een goeie basis om vanuit te gaan.
Uiteraard. Maar wanneer iemand dus niet goed functioneert binnen een bepaald stramien, en dit gelegen is in bv afwijkende hersenfuncties... Dan is het benoemen van oorzaken toch echt een betere basis dan roepen dat iemand lui is :)

quote:
Dat ligt dan niet aan het labeltje of je stoornis, maar aan hoe jij bent als persoon. Zet mij in een bank neer waar je de hele dag formeel moet doen, en ik functioneer niet zoals mijn leidinggevenden en collega's verwachten.
Je begrijpt dus duidelijk niet welke impact bepaalde stoornissen cq afwijkingen kunnen hebben op iemands functioneren. Dat gaat veel dieper dan formeel/informeel :')

quote:
Zodat mensen zich weer gaan zien als een mens van vlees en bloed, een uniek persoon, ipv een persoon dat in een hokje is geplaatst waardoor mogelijkheden zijn afgesloten.
In een hokje plaatsen doe je zelf :)

En sommige mogelijkheden zijn ook afgesloten. Maar er zijn voor veel mensen gelukkig nog genoeg mogelijkheden over.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:38:26 #217
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93850284
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 09:18 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Uiteraard zullen genoeg mensen ten onrechte een labeltje hebben. Neemt niet weg dat iemand met ADHD anders functioneert dan iemand die dat niet heeft.

Er is nog een wereld aan onderzoek te doen, maar dat er sprake is van een andere manier van functioneren van het brein, dat is een ding dat zeker is.

En de juiste baan kiezen lijkt me idd een goeie stap. Maar niet altijd haalbaar helaas.
Onzin, iedereen kan iets.
quote:
Uiteraard. Maar wanneer iemand dus niet goed functioneert binnen een bepaald stramien, en dit gelegen is in bv afwijkende hersenfuncties... Dan is het benoemen van oorzaken toch echt een betere basis dan roepen dat iemand lui is :)
Dan moet degene zich zodanig aanpassen dat die wel kan functioneren binnen het stramien. Iedereen, behalve de uitzonderingen die al besproken zijn, kan iets.

quote:
Je begrijpt dus duidelijk niet welke impact bepaalde stoornissen cq afwijkingen kunnen hebben op iemands functioneren. Dat gaat veel dieper dan formeel/informeel :')
Het was ook meer een voorbeeld om aan te geven dat afwijkingen bij iedereen voorkomen. Iedereen heeft functies waar ie niet past en wel past. Dat gaat bij sommige mensen idd dieper.

quote:
In een hokje plaatsen doe je zelf :)
En da's niet nodig.

quote:
En sommige mogelijkheden zijn ook afgesloten. Maar er zijn voor veel mensen gelukkig nog genoeg mogelijkheden over.
Precies, een labeltje is geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Voor normale mensen zijn ook mogelijkheden afgesloten. Het is iets waar iedereen mee dealt dagelijks. En zelfs een slimme autist of slimme adhd-er kan zelfs meer mogelijkhden hebben dan een domme persoon zonder stoornissen.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:48:06 #218
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93850550
Ik ben nu wel benieuwd wat voor baan Maanvis zelf heeft. Als je bijvoorbeeld geen beperking hebt, is het een stuk gemakkelijker dan wanneer je alleen zou kunnen werken in een heel speciale functie. In dat laatste geval mag je van geluk spreken als je het volledige minimumloon krijgt. Iedere functie vereist tegenwoordig een bepaalde basis aan sociaal-communicatieve vaardigheden.

En ja... voor de mensen zonder beperking op mijn werk zijn ook mogelijkheden afgesloten. Niet iedereen kan afdelingshoofd worden.

Wel ben ik het met Maanvis eens dat een slimme autist of adhd'er meer mogelijkheden kan hebben dan een domme persoon zonder.
  woensdag 9 maart 2011 @ 10:10:02 #219
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93851131
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 08:49 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

[..]

En hoe gaan we dat doen?

[..]

[..]

[..]

Omdat (en ik denk nu even heel idealistisch ) afwijkingen gezien worden als iets waar de 'patient' aan moet werken. Het bedrijfsleven hoeft zich daaraan niet aan te passen.

Geldt je anderszijn niet als 'ziekte', dan is het een heel ander verhaal. Dan valt het onder de noemer 'diversiteit'. Bij diversiteit wordt er meer gekeken naar hoe de organisatie zich kan aanpassen. Er wordt vanalles gedaan om het bedrijfsleven diverser te maken. Van een bastion van blanke mannen naar een plek waar iedereen zich op zijn plek voelt.

Ik denk dat de 'problemen' die bij autisme horen helemaal niet zo overkomelijk zijn. Als er nou ook eens nagedacht wordt over het autist-vriendelijker maken van het bedrijfsleven? Onder een beetje overleg komt niemand uit. Maar het zou al heel wat schelen als we technische mensen gewoon weer lieten doen waar ze goed in zijn, en al die softe skills niet langer tot hoofdmoot van een carričre bombardeerden.

Zo'n beetje half silicon valley schijnt autistisch te zijn, en ook op mijn uni lopen allerlei verwaaide kamergeleerden rond. Als het daar toch goed gaat, kan het in het bedrijfsleven hier toch ook?

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 09-03-2011 11:34:57 ]
  woensdag 9 maart 2011 @ 10:34:46 #220
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93851820
(even brouwen op een nieuw topic)
  woensdag 9 maart 2011 @ 10:38:36 #221
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93851904
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 09:48 schreef schaal_9 het volgende:
Ik ben nu wel benieuwd wat voor baan Maanvis zelf heeft. Als je bijvoorbeeld geen beperking hebt, is het een stuk gemakkelijker dan wanneer je alleen zou kunnen werken in een heel speciale functie. In dat laatste geval mag je van geluk spreken als je het volledige minimumloon krijgt. Iedere functie vereist tegenwoordig een bepaalde basis aan sociaal-communicatieve vaardigheden.
Ik werk als applicatiebeheerder.

quote:
En ja... voor de mensen zonder beperking op mijn werk zijn ook mogelijkheden afgesloten. Niet iedereen kan afdelingshoofd worden.
Daarom moet je ook kijken naar de mogelijkheden die wel open zijn, niet naar de mogelijkheden die afgesloten zijn. Iedereen, mensen met en mensen zonder beperking, hebben functies waar ze geschikt en ongeschikt voor zijn. Dat het 'taartpuntje' voor mensen met een beperking wat kleiner is, begrijp ik volkomen. Maar er is voor iedereen een stukje taart over.

[ Bericht 5% gewijzigd door Maanvis op 09-03-2011 10:45:49 ]
Een gedicht over Maanvis
pi_93852555
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:31 schreef Re het volgende:
Ik zat zo eens te denken (ja dat doe ik wel eens)

Over de laatste decennia wordt de gelukslat steeds hoger gelegd, onze maatschappij eist bijna dat je steeds gelukkiger moet worden vergeleken met "vroeger". Wellness & Health, sociale en maatschappelijke interactie, een goed, rijk leven met alle voordelen, het streven naar meer geluk wordt steeds hoger.

Aangezien deze lat steeds hoger gelegd wordt heeft dat ook zijn bijwerkingen natuurlijk, iemand die niet al die dingen nastreeft of ze niet kan bereiken wordt al snel een etiketje opgeplakt van (beginnende of milde) depressie of angststoornis, terwijl dat eigenlijk voorheen als de normale standaard werd gezien. Je had minder streven dus minder te willen en hoefde dus ook minder te missen.

Klopt dit een beetje?
De EISEN worden steeds hoger die wij aan elkaar gaan stellen. Zowel prive als in werksituaties. Steeds meer mensen die daar niet aan kunnen beantwoorden. Gevolg steeds meer probleemmensen.

Vroeger werd niet moeilijk gedaan over iemand die wat anders is. Nu worden ze keihard afgewezen.

We creėren de shit met z'n allen. Onverantwoord. En zwaar onethisch.

Om over de na te denken: materialisme is de grote oorzaak.
pi_93852876
quote:
3s.gif Op woensdag 9 maart 2011 10:34 schreef Re het volgende:
(even brouwen op een nieuw topic)
Je hebt gelijk, maar is misschien niet meer nodig ;)
dinsdag 8 maart 2011 20:57
Zou jammer zijn als deze topic dood bloedt, maar 't staat jou (en iedereen) vrij een nieuwe schone topic aan te maken. Het onderwerp is namelijk wel interessant genoeg lijkt me, veel uitgesproken meningen :)
pi_93852912
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De EISEN worden steeds hoger die wij aan elkaar gaan stellen. Zowel prive als in werksituaties. Steeds meer mensen die daar niet aan kunnen beantwoorden. Gevolg steeds meer probleemmensen.

Vroeger werd niet moeilijk gedaan over iemand die wat anders is. Nu worden ze keihard afgewezen.

Klopt. Wat ik me dus afvraag is, is dit nou wat we met z'n allen willen?
Een maatschappij creėren waarin een steeds groter wordende groep mensen simpelweg buiten de boot gaan vallen?
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:21:17 #225
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93853047
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de eisen steeds hoger liggen maar dat eerder de wil van mesnen om eraan te voldoen steeds minder wordt. Vroeger eiste men dat als je kinderen had dat je die dan goed verzorgde, en als je oudere broer was dat je dan je jongere broertje mee hielp met dingen, en als je een heel groot gzin had dat je dan meehielp in de huishouding, en dat als je ouders het niet meer trekken dat je dan bij hun in de huishouding meehelpt. Tegenwoordig worden veel kinderen verwaarloosd en stoppen we ouderen in een bejaardentehuis.

Mensen lopen steeds meer weg voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:25:33 #226
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93853200
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 10:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Omdat (en ik denk nu even heel idealistisch ) afwijkingen gezien worden als iets waar de 'patient' aan moet werken. Het bedrijfsleven hoeft zich daaraan niet aan te passen.

Geldt je anderszijn niet als 'ziekte' is, dan het een heel ander verhaal. Dan valt het onder de noemer 'diversiteit'. Bij diversiteit wordt er meer gekeken naar hoe de organisatie zich kan aanpassen. Er wordt vanalles gedaan om het bedrijfsleven diverser te maken. Van een bastion van blanke mannen naar een plek waar iedereen zich op zijn plek voelt.

Ik denk dat de 'problemen' die bij autisme horen helemaal niet zo overkomelijk zijn. Als er nou ook eens nagedacht wordt over het autist-vriendelijker maken van het bedrijfsleven? Onder een beetje overleg komt niemand uit. Maar het zou al heel wat schelen als we technische mensen gewoon weer lieten doen waar ze goed in zijn, en al die softe skills niet langer tot hoofdmoot van een carričre bombardeerden.

Zo'n beetje half silicon valley schijnt autistisch te zijn, en ook op mijn uni lopen allerlei verwaaide kamergeleerden rond. Als het daar toch goed gaat, kan het in het bedrijfsleven hier toch ook?
Ja, helemaal mee eens.

Maar dat is toch van een heel andere orde dan wat Maanvis zegt :)
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:26:43 #227
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93853245
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:21 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de eisen steeds hoger liggen maar dat eerder de wil van mesnen om eraan te voldoen steeds minder wordt. Vroeger eiste men dat als je kinderen had dat je die dan goed verzorgde, en als je oudere broer was dat je dan je jongere broertje mee hielp met dingen, en als je een heel groot gzin had dat je dan meehielp in de huishouding, en dat als je ouders het niet meer trekken dat je dan bij hun in de huishouding meehelpt. Tegenwoordig worden veel kinderen verwaarloosd en stoppen we ouderen in een bejaardentehuis.

Waar haal je al die wijsheden vandaan eigenlijk? Je lult alsof je zelf de moffen door de straat hebt zien rennen in 1940, maar ik betwijfelf of je echt zo oud bent :P
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_93853510
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:26 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Waar haal je al die wijsheden vandaan eigenlijk? Je lult alsof je zelf de moffen door de straat hebt zien rennen in 1940, maar ik betwijfelf of je echt zo oud bent :P
Dat doet 'ie hierom:
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:12 schreef Maanvis het volgende:Ik zeg altijd, door je dom voor te doen leer je zoveel meer. Want dan krijg je dus ook įlle info en įlle zienswijzes.
Hij zit dus dom te doen omdat hij zoveel mogelijk wilt leren.
Jammer van de topic.
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:41:25 #229
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93853757
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:26 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Ik ben 29 maar heb ouders die nog wel deze traditionele vanzelfsprekende waarden hebben.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:45:51 #230
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93853915
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben 29 maar heb ouders die nog wel deze traditionele vanzelfsprekende waarden hebben.
Misschien zijn je ouders gewoon wat vol van zichzelf. Kan ook.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:52:16 #231
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93854164
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:45 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Misschien zijn je ouders gewoon wat vol van zichzelf. Kan ook.
Nee hoor, zij doen er zelf heel gewoontjes over. Ik ben het die ze de hemel inprijst vanwege de verantwoordelijkheid die ze nemen ;). Als ik ze er over aanspreek zeggen ze "Ja, da's toch heul normaal"
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:54:12 #232
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93854241
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nee hoor, zij doen er zelf heel gewoontjes over. Ik ben het die ze de hemel inprijst vanwege de verantwoordelijkheid die ze nemen ;). Als ik ze er over aanspreek zeggen ze "Ja, da's toch heul normaal"
Tsjah.

Maar ik denk dat jouw ouders en hun zorg voor jou en je 40 roversbroertjes een stuk minder relevant is voor dit topic dan jij denkt :)
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:00:08 #233
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93854472
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:54 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Tsjah.

Maar ik denk dat jouw ouders en hun zorg voor jou en je 40 roversbroertjes een stuk minder relevant is voor dit topic dan jij denkt :)
Het is een praktijkvoorbeeld, en het ontkracht iig de stelling in de OP, en tot dusver heb ik nog geen praktijkvoorbeelden gezien die de stelling bekrachtigen. "De maatschappij die de lat te hoog legt" lijkt vooralsnog een verzonnen spook te zijn.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:10:50 #234
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93854826
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het is een praktijkvoorbeeld, en het ontkracht iig de stelling in de OP, en tot dusver heb ik nog geen praktijkvoorbeelden gezien die de stelling bekrachtigen. "De maatschappij die de lat te hoog legt" lijkt vooralsnog een verzonnen spook te zijn.
Ik snap nog steeds niet goed hoe jij de gelukslat en de maatschappelijke verantwoordelijkheid aan elkaar koppelt.

Word je niet zo gauw depressief als je thuis de afwas doet en buiten de blaadjes aanveegt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_93854870
quote:

[..]

Mijn opa rookte al vanaf z'n 5e 3 pakjes shag per dag en is toch 95 geworden!!!
Conclusie: Roken is helemaal niet slecht voor je want dit ene voorbeeld is een sterk argument uit de praktijk die nog niet verworpen is!!!1

Zo...ontkracht. En nu maar weer door :)
pi_93854906
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klopt. Wat ik me dus afvraag is, is dit nou wat we met z'n allen willen?
Een maatschappij creėren waarin een steeds groter wordende groep mensen simpelweg buiten de boot gaan vallen?
Als ik dat nou eens wist... Waarom willen we dit in vredesnaam???

Achterlijke maatschappij. Allemaal in de tredmolen van de economie dat steeds om "" meer meer meer "" gaat.
pi_93854959
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:21 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat kunnen ze niet , want iedereen zit in die tredmolen. Ontsnappen is haast onmogelijk. Anders uitsluiting.

Griezelmaatschappij. Mijn tijd allang voorbij.
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:30:06 #238
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93855393
quote:

[..]

Het is een praktijkvoorbeeld
Het is een niet terzake doend lulkoekvoorbeeld dat werkelijk niets van doen heeft met de geestelijke problemen waar mensen tegenaan kunnen lopen.

quote:
en het ontkracht iig de stelling in de OP
Nou nee... Dat jouw ouders hard werkten en het allemaal bolwerkten ontkracht op geen enkele wijze de stelling in de OP. Niet alleen was dat een andere tijd (Nederland was in de jaren 80 op economisch en maatschappelijk vlak een totaal ander land!), maar nergens in de OP wordt gesteld dat dit onmogelijk is.

Misschien hadden je ouders je in al die tijd dat ze hard werkten beter een gevoel voor logica mee kunnen geven. Had een hoop geleuter gescheeld :)

quote:
en tot dusver heb ik nog geen praktijkvoorbeelden gezien die de stelling bekrachtigen. "De maatschappij die de lat te hoog legt" lijkt vooralsnog een verzonnen spook te zijn.
Er is ook geen stelling geweest die de stelling ontkracht. Het is je gebrekkige gevoel voor logica die je dat idee geeft.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:43:02 #239
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93855768
quote:
5s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet goed hoe jij de gelukslat en de maatschappelijke verantwoordelijkheid aan elkaar koppelt.
Mijn ouders zijn gelukkig doordat ze de lat qua maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog hebben gelegd, en tevreden zijn met kleine dingen ipv met dure auto's, geweldige banen etc.

quote:
Word je niet zo gauw depressief als je thuis de afwas doet en buiten de blaadjes aanveegt?
Als je je kinderen een gelukkig leven meegeeft doordat je er altijd voor ze bent en niet denkt dat je 3 baantjes er naast moet hebben om die nieuwe plasma TV te kopen om mee te tellen ;).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:43:49 #240
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93855796
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat kunnen ze niet , want iedereen zit in die tredmolen. Ontsnappen is haast onmogelijk. Anders uitsluiting.

Griezelmaatschappij. Mijn tijd allang voorbij.
Meer meer meer maakt het allemaal ook een stuk complexer. Door de keuzevrijheid zijn mensen bang om een verkeerde keus te maken. Kijk ik naar mijn eigen ervaring, dan heb ik nu meer verantwoordelijkheid, omdat ik uit meer mogelijkheden kan kiezen. Ik maak er geen geheim van dat ik me in een werksituatie prettiger voel dan tijdens een (sociaal) intensieve vakantie. Maar dat is niet hip he ;)

Toch ben ik er uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk uitkiest hoe hoog ik de lat leg :)

Ik weet dat als ik de lat ga verlagen, dat ik herkenning zal vinden bij andere mensen met Asperger. Als ik de lat geleidelijk iets hoger leg, vind ik weer meer aansluiting bij de gemiddelde mens. En dan kies ik toch liever voor dat laatste. Ik geloof niet in evolutie, maar is zoiets niet evolutionair bepaald?
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:45:11 #241
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93855823
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn gelukkig doordat ze de lat qua maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog hebben gelegd, en tevreden zijn met kleine dingen ipv met dure auto's, geweldige banen etc.
Leuk. Maar je grote denkfout is dus te denken dat mensen depri zijn of andere stoornissen hebben omdat ze per se grote auto's en geweldige banen willen.

En dat is dus niet zo. Kunnen we je ouders nu definitief de uitgang van dit topic wijzen?
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:46:16 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93855861
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

[..]

Als je je kinderen een gelukkig leven meegeeft doordat je er altijd voor ze bent en niet denkt dat je 3 baantjes er naast moet hebben om die nieuwe plasma TV te kopen om mee te tellen ;).
Nou lijkt het alsof je suggereert dat mensen depressief worden als ze niet genoeg verdienen om een dure plasmatv (of iets anders materieels) aan te schaffen.

Dat vind ik wel een heel simpele voorstelling van zaken. Alsof de materiėle druk de belangrijkste maatschappelijke druk is die tot meer depressie zou lijden.
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:47:18 #243
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93855894
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:45 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Leuk. Maar je grote denkfout is dus te denken dat mensen depri zijn of andere stoornissen hebben omdat ze per se grote auto's en geweldige banen willen.
Ik verwacht dat er nu een uitleg komt waarom mensen nu meer depri zijn, en die denigrerende opmerking die je maakte vergeet ik maar :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:49:18 #244
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93855956
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou lijkt het alsof je suggereert dat mensen depressief worden als ze niet genoeg verdienen om een dure plasmatv (of iets anders materieels) aan te schaffen.

Dat vind ik wel een heel simpele voorstelling van zaken. Alsof de materiėle druk de belangrijkste maatschappelijke druk is die tot meer depressie zou lijden.
Dit topique gaat over de gelukslat, waar komt die vandaan. Er zijn mensen tevreden met kleine dingen, en er zijn mensen voor wie zelfs het beste niet genoeg is om zich gelukkig te voen.
En is dat dan een lat die de maatschappij oplegt of een lat die mensen zichzelf opleggen omdat ze denken dat de maatschappij dat verwacht?
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:51:15 #245
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93856013
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er nu een uitleg komt waarom mensen nu meer depri zijn
Om tal van redenen :)

Je doet nu net alsof dat geneuzel over je papa en mama heel veelzeggend is, en dat als ik nu niet met het definitieve, universeel toepasbare antwoord kom, jouw conclusie obv jouw papa en mama wel het enige correcte antwoord moet zijn.

Moet ik je echt vertellen wat een onzin dat is? :)

Een van de eerder genoemde redenen was bv het feit dat er tegenwoordig meer openheid en acceptatie is. Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat onze voeding tot gedragsproblemen leidt en staat het onderzoek op dit gebied ook niet stil.

quote:
en die denigrerende opmerking die je maakte vergeet ik maar :).
Niet denigrerend. Jouw verhaal is simpelweg niet zo heel relevant. Je kunt ze er dus gerust buiten houden :)
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_93856027
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:43 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Meer meer meer maakt het allemaal ook een stuk complexer. Door de keuzevrijheid zijn mensen bang om een verkeerde keus te maken. Kijk ik naar mijn eigen ervaring, dan heb ik nu meer verantwoordelijkheid, omdat ik uit meer mogelijkheden kan kiezen. Ik maak er geen geheim van dat ik me in een werksituatie prettiger voel dan tijdens een (sociaal) intensieve vakantie. Maar dat is niet hip he ;)

Toch ben ik er uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk uitkiest hoe hoog ik de lat leg :)

Ik weet dat als ik de lat ga verlagen, dat ik herkenning zal vinden bij andere mensen met Asperger. Als ik de lat geleidelijk iets hoger leg, vind ik weer meer aansluiting bij de gemiddelde mens. En dan kies ik toch liever voor dat laatste. Ik geloof niet in evolutie, maar is zoiets niet evolutionair bepaald?
goeie. Keuze-stress. Reken maar dat dit bij depressies ook een rol speelt. :Y

In de tijd van de verzuiling was alles veel duidelijker. Veel rustiger. Vee beter.

De jaren 50 en 60 zouden een stuk makkelijker zijn. Jammer dat ik toen niet leefde. Nu moeten mensen zich kapot vechten om een baan te kunnen behouden.

Ik pas 0,0 in deze maatschappij. Veel ste gejaagd bovendien.

Waarom moet alles zo snel?
pi_93856076
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:51 schreef EchtGaaf het volgende:

Waarom moet alles zo snel?
Omdat geld moet rollen, en 't liefst zo veel mogelijk heen en weer?
Hoe meer geld er rondrolt, hoe beter het is voor Nederland, toch???
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:54:24 #248
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93856102
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dit topique gaat over de gelukslat, waar komt die vandaan. Er zijn mensen tevreden met kleine dingen, en er zijn mensen voor wie zelfs het beste niet genoeg is om zich gelukkig te voen.
En is dat dan een lat die de maatschappij oplegt of een lat die mensen zichzelf opleggen omdat ze denken dat de maatschappij dat verwacht?
Ik zie jou die lat alleen maar invullen met materiėle zaken versus maatschappelijke verantwoordelijkheid. En suggereren dat maatschappelijke verantwoordelijkheid een soort garantie voor geluk is.

Het begint volgens mij met het vermogen om tevreden of gelukkig te zijn. Welke invulling iemand kiest, lijkt me minder relevant.
pi_93856107
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Omdat geld moet rollen, en 't liefst zo veel mogelijk heen en weer?
Hoe meer geld er rondrolt, hoe beter het is voor Nederland, toch???
Klopt. Het is ene grote mammon verering. Ziekelijk gewoon.
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:03:50 #250
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93856438
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zie jou die lat alleen maar invullen met materiėle zaken versus maatschappelijke verantwoordelijkheid. En suggereren dat maatschappelijke verantwoordelijkheid een soort garantie voor geluk is.
Het is een manier om gelukkig te zijn/worden.

quote:
Het begint volgens mij met het vermogen om tevreden of gelukkig te zijn. Welke invulling iemand kiest, lijkt me minder relevant.
Klopt, maar waar komt dat vermogen vandaan? Waarom is een simpele huismoeder tevreden als haar zoontje zijn eerste woordje leert, maar een carriėrejaagster pas tevreden als ze aan de top staat van een multinational?
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:04:15 #251
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_93856454
@EchtGaaf: ik zou niet te snel zeggen dat je niet past in de maatschappij. In de tijd dat ik nog zonder werk zat, heb ik dat ook nooit gezegd, sterker nog: niet eens aan gedacht. Ik ben het met je eens dat de samenleving gejaagder is geworden. Van mensen wordt meer flexibiliteit verwacht.

Als ik mensen met dezelfde beperking in een werksituatie zou spreken, dan ben ik in eerste instantie meer geļnteresseerd in hun visie op hun toekomst, en welke barričres ze overwonnen hebben dan waar ze tegenaan lopen. De stap naar betaald werk ben ik meer en meer gaan zien als een poort tot ‘de echte wereld’, met de bijbehorende rechten.
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:08:59 #252
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93856611
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:03 schreef Maanvis het volgende:

Klopt, maar waar komt dat vermogen vandaan? Waarom is een simpele huismoeder tevreden als haar zoontje zijn eerste woordje leert, maar een carriėrejaagster pas tevreden als ze aan de top staat van een multinational?
Waarom denk je toch dat het alleen maar daar om gaat?
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:09:28 #253
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93856628
We maken het probleem tegenwoordig ook nóg groter dan het daadwerkelijk is. Natuurlijk zijn er veel mensen met echte depressies en angsten, maar de data waar o.a. beleidsmakers binnen de GGZ vanuit gaan deugt niet, blijkt uit onderzoek (Case counting considered; Psychiatric Epidemiology and Clinical Judgement). Echt serieuze zaken als een depressie verdienen alle aandacht, maar zoveel zieke mensen als wordt aangenomen, zijn er simpelweg niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Menu_69 op 09-03-2011 13:19:29 ]
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:13:46 #254
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93856770
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:09 schreef Menu_69 het volgende:
We maken het probleem tegenwoordig ook nóg groter dan het daadwerkelijk is. Natuurlijk zijn er veel mensen met echte depressies en angsten, maar de data waar o.a. beleidsmakers binnen de GGZ vanuit gaan deugt niet, blijkt uit onderzoek (Case counting considered; Psychiatric Epidemiology and Clinical Judgement). Ook de mensen uit de maatschappij willen het nog wel eens overdrijven. Echt serieuze zaken als een depressie verdienen alle aandacht, maar ik zou eens beginnen met het vermeende probleem te halveren.
Hoe bedoel je precies?
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:16:04 #255
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93856860
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:13 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
Dat het weliswaar zo is dat er veel mensen zijn die depressief zijn of een angststoornis hebben, maar dat zijn er lang niet zoveel als door veel mensen wordt aangenomen. Hoewel het een serieus probleem is, wordt het dus overdreven door veel mensen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:16:09 #256
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93856867
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:08 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Waarom denk je toch dat het alleen maar daar om gaat?
Dat denk ik niet, natuurlijk zijn er mensen die zonder direct aanwijsbare reden ongelukkig zijn.
Er zijn echter ook mensen die met een aanwijsbare reden ongelukkig zijn (zie hier in R&P genoeg topiques over ik ben ongelukkig want heb geen vriendin/vrienden/ben eenzaam/heb geen werk), dat is nou net de lat waar het hier om gaat.
Een gedicht over Maanvis
pi_93856912
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, natuurlijk zijn er mensen die zonder direct aanwijsbare reden ongelukkig zijn.
Er zijn echter ook mensen die met een aanwijsbare reden ongelukkig zijn (zie hier in R&P genoeg topiques over ik ben ongelukkig want heb geen vriendin/vrienden/ben eenzaam/heb geen werk), dat is nou net de lat waar het hier om gaat.
Nee, dat is de lat waar alleen jij 't steeds over hebt. De anderen hebben 't over een hele andere lat, maar dat heb je geloof ik niet zo door.
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:22:41 #258
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_93857119
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat het weliswaar zo is dat er veel mensen zijn die depressief zijn of een angststoornis hebben, maar dat zijn er lang niet zoveel als door veel mensen wordt aangenomen. Hoewel het een serieus probleem is, wordt het dus overdreven door veel mensen.
Mjah, dat zou kunnen idd. Ken de cijfers niet verder.

quote:

[..]

Het gaat natuurlijk ook om de vraag of die zogenaamde lat wel echt van dusdanig grote invloed is.

Als je een of andere chemische onbalans hebt in je hersenen, maar je weet zelf niet hoe of wat behalve dat je je ongelukkig voelt... Dan zul je dat al snel ophangen aan bv het feit dat je je eenzaam voelt, geen werk hebt, etc.

Je hangt het ergens aan op.

Maar het zou zelfs zo kunnen zijn dat al die dingen (zowel je gevoel als de feitelijke situatie waaraan je dat gevoel ophangt) voortvloeien uit één achterliggend probleem.

Totdat je dat lek boven hebt, is het dus altijd de vraag waarom je ongelukkig bent.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:26:55 #259
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93857288
Als de maatschappij al een noemenswaardige rol zou spelen bij het ontstaan van depressies, dan zou ik het eerder gooien op de toenemde individualisering, complexere sociale rollen etc.
pi_93857556
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:26 schreef Menu_69 het volgende:
Als de maatschappij al een noemenswaardige rol zou spelen bij het ontstaan van depressies, dan zou ik het eerder gooien op de toenemde individualisering, complexere sociale rollen etc.
Dat kan een rol spelen, maar laten we niet uitsluiten dat dat DUS het enige is wat een rol speelt, prima?
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:36:22 #261
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93857608
quote:

[..]

En is iemand dan ongelukkig omdat hij/zij denkt dat hij/zij erbuiten valt zonder een vaste relatie (de druk van buitenaf), of is iemand ongelukkig omdat iemand oprecht een vaste relatie mist (dat komt dan van binnenuit, en daar heeft maatschappelijke druk maar weinig mee te maken).
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:38:28 #262
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93857676
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat kan een rol spelen, maar laten we niet uitsluiten dat dat DUS het enige is wat een rol speelt, prima?
Het probleem is veel complexer dan dat. De biologische factoren zijn imo veel interessanter en belangrijker bij het ontstaan van depressies.
pi_93857829
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:38 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Het probleem is veel complexer dan dat.
Dat is toch precies mijn punt??
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:52:04 #264
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93858201
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:42 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is toch precies mijn punt??
Ja, ik had ook eigenlijk willen typen "het probleem is veel complexer dan dat idd". Maar dat bleek volgens mij ook al uit mijn 1e post die ik hierover schreef.
pi_93859774
Maar goed, we hebben een probleem. Hoe kan dat het beste aangepakt worden?
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:39:09 #266
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93859809
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Waar denk je aan?
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:48:12 #267
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93860144
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Eerst maar eens onderzoeken waar het probleem vandaan komt :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:52:07 #268
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93860279
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Eerst maar eens onderzoeken waar het probleem vandaan komt :).
Of definiėren wat 'het probleem' is.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:16:51 #269
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93861106
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het zal wel als volgt te ontleden zijn:

Mensen die ongelukkig zijn
1) Wegens een maatschappelijk opgelegde gelukslat (je moet dit anders tel je niet mee)
2) Wegens een zelf opgelegde gelukslat (ik moet dit anders ben ik niet gelukkig)
3) Wegens een geluks gelukslat (uit de OP, je moet steeds gelukkiger zijn anders ben je nie tgelukkig genoeg)
4) Wegens chemische onbalans in de hersenen (tja)
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:21:58 #270
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93861284
Een depressie is al weer iets heel anders dan niet zo gelukkig zijn als je zou willen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:32:26 #271
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93861735
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:21 schreef Menu_69 het volgende:
Een depressie is al weer iets heel anders dan niet zo gelukkig zijn als je zou willen.
natuurlijk, maar het een kan tot het ander leiden. Bij sommige mensen vervallen dan de gelukslatten en geven ze nergens meer iets om, om alle dingen die ze eerst belangrijk vonden.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:35:09 #272
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93861867
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

natuurlijk, maar het een kan tot het ander leiden. Bij sommige mensen vervallen dan de gelukslatten en geven ze nergens meer iets om, om alle dingen die ze eerst belangrijk vonden.
Ja, maar dat laatste wordt niet veroorzaakt doordat de gelukslat wat hoger zou liggen of omdat er te hoge eisen gesteld zouden worden.
pi_93883221
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dit is dus een goeie. Hier moet ik dus nog wat tijd aan besteden, daar ik geen kant en klaar antwoord heb (ik ben ook maar een mens).
Ik probeer problemen te ontleden om meer inzicht te krijgen in de mechanismen die spelen.
Van daaruit kan ik beoordelen wat beter is om te doen, en wat gegarandeerd fout is om te doen.

Een hoofdgedachte in deze topic is dat de lat steeds hoger komt te liggen en dat dat een negatief effect op mensen heeft. Ik probeer te ontleden waar dat nou eigenlijk aan ligt. Waarom is iets zo? Hoe komt dat? Hoe werkt dat? Welke foutieve mechanismen spelen een rol?

Dingen leren, info zoeken, mechanismen zoeken, kaf van 't koren scheiden, gaandeweg kom ik steeds verder. Het is nu een beetje laat, heb een drukke dag gehad en ben te moe om daar nu goed over na te denken.

Morgen weer een dag (al ben ik morgen ook 't grootste deel van de dag in de weer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')