abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93834420
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een dakloze kan de straatkrant verkopen of andere daklozen helpen, mensen in de cel kunnen andere gevangenen helpen met zaken of een uitgestelde maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dus dat je uit de cel komt en daarna anderen gaat behoeden om ervoor te zorgen dat ze niet hetzelfde over komt. Dus jongeren langsgaan etc etc.
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En hoe wil je dat als dakloze volhouden? Een dakloze kan dan wel in staat zijn (dus, kunnen) om een krantje te verkopen, maar hoe moet zo iemand geestelijk gezond genoeg blijven om dit te kunnen BLIJVEN doen?
Lijkt dat jou ook niet lastig?
pi_93834493
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Op een schaal van 0 tot 100 kan je op een bepaald punt niet echt stijgen.

Plaatje:
[ afbeelding ]

*edit* ik ben benieuwd naar een recenter plaatje, kijken of die Vikingen nog steeds zo gelukkig zijn.
?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If not now, then when.
pi_93834648
Maar goed Maanvis, tijd voor m'n volgende punt:

Ieder wel denkend mens wil gewoon op z'n minst een stabiel leventje kunnen leiden, niet waar?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:35:21 #124
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93834887
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar goed Maanvis, tijd voor m'n volgende punt:

Ieder wel denkend mens wil gewoon op z'n minst een stabiel leventje kunnen leiden, niet waar?
eens :D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_93835084
Hiervoor heb je als mens wel een stabiele basis nodig. Je hebt een bepaalde bewegings vrijheid nodig om je leven te kunnen inrichten op een manier waarop je tot je beste zelfontplooiing kunt komen.

Het is echter geen geheim dat als je armer bent, die mogelijkheden beperkter zijn, niet waar?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:38:31 #126
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835111
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

DAn komt die maatschappelijke verantwoordelijkheid dus weer bovendrijven. Als je echt de wil hebt om die te nemen dan zwak je niet af, zelfs niet als dakloze, om die tge blijven vervullen. Je krijgt er immers zoveel voor terug.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:40:22 #127
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835225
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hiervoor heb je als mens wel een stabiele basis nodig. Je hebt een bepaalde bewegings vrijheid nodig om je leven te kunnen inrichten op een manier waarop je tot je beste zelfontplooiing kunt komen.

Het is echter geen geheim dat als je armer bent, die mogelijkheden beperkter zijn, niet waar?
mijn moeder is schoonmaakster en mijn vader is fabrieksarbeider, we hebben veel ellende meegemaakt met ziektes enzo, toch namen ze allebei hun verantwoordelijkheid om 4 kinderen, waaronder ik, goed op te voeden. de stabiele basis daarin was het gezin zelf end e verantwoordelijkheid die mijn ouders daarin namen ook al was het voor hun heel moelijk.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:40:58 #128
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93835259
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.scientias.nl/c(...)lechter-sperma/26556
Een gedicht over Maanvis
pi_93835404
quote:
Kanker? Sperma? Ik teken een hand en jij geeft mij zo'n bron? :P
If not now, then when.
pi_93835720
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

DAn komt die maatschappelijke verantwoordelijkheid dus weer bovendrijven. Als je echt de wil hebt om die te nemen dan zwak je niet af, zelfs niet als dakloze, om die tge blijven vervullen. Je krijgt er immers zoveel voor terug.
En wat nou als je wel wilt, maar niet kunt? En uiteraard bedoel ik dat weer letterlijk
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:53:26 #131
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93836129
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En wat nou als je wel wilt, maar niet kunt? En uiteraard bedoel ik dat weer letterlijk
Dan heb je geen nut in de maatschappij. En dan zou ik me serieus afvragen of je nog kwaliteit van leven kunt hebben. Want dan kun je dus niet:
Bejaarden helpen
postzegels likken
misdienaar zijn in de kerk
1x per dag de blaadjes vegen
de telefoon opnemen als iemand je belt met een probleem
geld storten aan een goed doel
1x per week op je kleine nichtje passen
een lief kerstkaartje sturen aan een gevangene
een weblog bijhouden over maatschappelijk onrecht (karin spaink, MS patient)
moderator op FOK! zijn
het gras maaien van iemand anders
etc etc
Een gedicht over Maanvis
pi_93840475
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan heb je geen nut in de maatschappij. En dan zou ik me serieus afvragen of je nog kwaliteit van leven kunt hebben. Want dan kun je dus niet:
Bejaarden helpen
postzegels likken
misdienaar zijn in de kerk
1x per dag de blaadjes vegen
de telefoon opnemen als iemand je belt met een probleem
geld storten aan een goed doel
1x per week op je kleine nichtje passen
een lief kerstkaartje sturen aan een gevangene
een weblog bijhouden over maatschappelijk onrecht (karin spaink, MS patient)
moderator op FOK! zijn
het gras maaien van iemand anders
etc etc
Dus als je, door het ontbreken van een stabiele basis, waar je zelf niks aan KUNT doen omdat je mogelijkheden beperkter zijn door bijvoorbeeld armoe, dan heb je dus geen nut in de maatschappij en vraag jij je serieus af of je nog kwaliteit van leven kunt hebben?

Weet je, 't vermogen om productief te zijn (daar draait 't namelijk bij jou om) is afhankelijk van de stabiliteit en kwaliteit van je leven. Daar was je 't mee eens.
Op 't moment dat door EXTERNE factoren je arbeidsvermogen dermate kunstmatig omlaag wordt gehaald (bijvoorbeeld omdat je dakloos raakt), weet je zelf toch ook wel dat iemand die voorheel 40 uur als docent werkte (ik noem maar wat), dat moeilijker kan volhouden?

Jij klinkt als iemand die nog nooit van "burn out" heeft gehoord, of denkt dat dat lariekoek is. Klopt dat?
pi_93840972
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan heb je geen nut in de maatschappij.
En dan nog dit:
Als je naar de huidige maatstaven van de maatschappij de lat niet haalt, ben je nutteloos voor de maatschappij.
Wat gebeurt er NAAR JOUW MENING met zo iemand die dit overkomt?

En nu terug naar mijn oorspronkelijke vraag (omdat 't al zo laat is):
Het is uitgesloten dat de maatschappij het je niet onmogelijk KAN maken, dus is het aannemelijk dat de maatschappij het mensen wel degelijk onmogelijk kan maken. Maw, JE HEBT NIET ALTIJD ZELF DE KEUS!

Vraag is, hoe gaan we dit probleem oplossen?

Er is een probleem. het is een kwestie van niet kunnen, niet 1 van niet willen.

Een stelling: Hoe hoger de lat gelegd wordt, hoe meer mensen niet aan die verwachtingen KUNNEN (LETTERLIJK DUS) voldoen.
Is het dan niet aannemelijk dat het hoger brengen van de lat, meer mensen onder de lat zal doen laten belanden?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:01:41 #134
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93841041
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dus als je, door het ontbreken van een stabiele basis, waar je zelf niks aan KUNT doen omdat je mogelijkheden beperkter zijn door bijvoorbeeld armoe, dan heb je dus geen nut in de maatschappij en vraag jij je serieus af of je nog kwaliteit van leven kunt hebben?
In Nederland hoeft niemand arm te zijn. En zelfs als je arm bent dan kun je nog waarde hebben voor de maatschappij.
quote:
Weet je, 't vermogen om productief te zijn (daar draait 't namelijk bij jou om) is afhankelijk van de stabiliteit en kwaliteit van je leven. Daar was je 't mee eens.
Op 't moment dat door EXTERNE factoren je arbeidsvermogen dermate kunstmatig omlaag wordt gehaald (bijvoorbeeld omdat je dakloos raakt), weet je zelf toch ook wel dat iemand die voorheel 40 uur als docent werkte (ik noem maar wat), dat moeilijker kan volhouden?
Dat snap ik, maar opgeven is geen optie. Vanaf het moment dat je dakloos wordt moet je bezig zijn met hoe krijg ik mijn leven weer op de rails. Dat is wat de maatschappij van jou verwacht.
Dan heb je keuzes: Of ik ga aan de drank/drugs, of ik ga werk en een vaste verblijfplaats zoeken. Of ik ga stelen, of ik ga de daklozenkrant verkopen. En wat drijft de ene persoon om een junk te worden en de andere persoon om actief te werken om zijn problemen op te lossen? De wil, niet het kunnen. Want iedereen kan het.

quote:
Jij klinkt als iemand die nog nooit van "burn out" heeft gehoord, of denkt dat dat lariekoek is. Klopt dat?
Natuurlijk heb ik van een burnout gehoord, maar kan iemand met een burnout echt helemaal niets meer behalve de hele dag op bed liggen? Kan die niet meer een leuk gesprek aanknopen met de bejaarde eenzame overbuurvrouw? Kan die niet meer het gras voor de deur maaien? Kan die niet meer een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Kan die niet blaadjes rond gaan delen voor de kerk? Kan die niet vrijwilliger worden bij een jongerensoos?
Een gedicht over Maanvis
pi_93841670
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:01 schreef Maanvis het volgende:Dat snap ik, maar opgeven is geen optie.
Jezus christus, wat nou ALS JE GEEN KEUS HEBT?

Je begrijpt zelf toch wel dat ALS DE TANK LEEG IS, IS 'IE LEEG
pi_93841726
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:01 schreef Maanvis het volgende:Natuurlijk heb ik van een burnout gehoord, maar kan iemand met een burnout echt helemaal niets meer behalve de hele dag op bed liggen? Kan die niet meer een leuk gesprek aanknopen met de bejaarde eenzame overbuurvrouw? Kan die niet meer het gras voor de deur maaien? Kan die niet meer een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Kan die niet blaadjes rond gaan delen voor de kerk? Kan die niet vrijwilliger worden bij een jongerensoos?
Ok, hieruit kan ik afleiden dat je een gebrekkige kennis hebt van de menselijke psychologie.

Anders had je 't antwoord op deze vraag zelf al geweten.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:34:08 #137
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93842803
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:12 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jezus christus, wat nou ALS JE GEEN KEUS HEBT?

Je begrijpt zelf toch wel dat ALS DE TANK LEEG IS, IS 'IE LEEG
Eerder tanken. De tank raakt niet opeens leeg, dan heb je al een metertje en een waarschuwingslampje genegeerd. Dat zijn beide keuzes geweest.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:36:44 #138
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93842945
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ok, hieruit kan ik afleiden dat je een gebrekkige kennis hebt van de menselijke psychologie.

Anders had je 't antwoord op deze vraag zelf al geweten.
Dan kan ik nog wel leren. Denk je dat een burnoutpatiënt over het algemeen gebaat is bij een periode van enkele maanden thuis te zitten om even bij te komen?
Een gedicht over Maanvis
pi_93842947
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Eerder tanken. De tank raakt niet opeens leeg, dan heb je al een metertje en een waarschuwingslampje genegeerd. Dat zijn beide keuzes geweest.
Mensen tanken meerdere malen per dag bij. Slapen, rustig gesprekje, wandelingetje door 't groen. Etc.

Je zegt wel "eerder tanken" (wat trouwens foutief is, zie bovenstaande), maar wat nou als je geen keus hebt?
pi_93843004
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dan kan ik nog wel leren. Denk je dat een burnoutpatiënt over het algemeen gebaat is bij een periode van enkele maanden thuis te zitten om even bij te komen?
Het is heeel lastig om ECHT te snappen wat burnout/overspannenheid inhoudt als je 't zelf nooit ervaren hebt.
Ik was ooit ook zo, dacht dat 't 100% bullshit was. Moe werd je alleen maar van lichamelijke inspanning, zo was mijn redenatie.
Maar tering, ben IK op m'n bek gevallen, zeg!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:38:52 #141
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843035
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mensen tanken meerdere malen per dag bij. Slapen, rustig gesprekje, wandelingetje door 't groen. Etc.

Je zegt wel "eerder tanken" (wat trouwens foutief is, zie bovenstaande), maar wat nou als je geen keus hebt?
Ik vind me het moeilijk voor te stellen dat je geen keus hebt. Dat zou het leven zinloos maken. Stuck in square one zoals ze zeggen.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843077
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik vind me het moeilijk voor te stellen dat je geen keus hebt. Dat zou het leven zinloos maken. Stuck in square one zoals ze zeggen.
Ik weet dat je 't je moeilijk kunt voorstellen. Daarom snap je 't ook niet en zijn jouw verwachtingen van mensen zwaar onrealistisch
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:40:26 #143
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843099
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het is heeel lastig om ECHT te snappen wat burnout/overspannenheid inhoudt als je 't zelf nooit ervaren hebt.
Ik was ooit ook zo, dacht dat 't 100% bullshit was. Moe werd je alleen maar van lichamelijke inspanning, zo was mijn redenatie.
Maar tering, ben IK op m'n bek gevallen, zeg!
Ik denk helemeaal niet dat een burnout bullshit is, maar ontslaat een burnout je van je maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat is de vraag. Moeten je kinderen ineens niet meer naar school, moet iemand anders maar de huur betalen voor je gezinnetje, hebben je ouders geen recht meer op een prettig gesprek als zij in de problemen zitten?
Een gedicht over Maanvis
pi_93843150
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik denk helemeaal niet dat een burnout bullshit is, maar ontslaat een burnout je van je maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat is de vraag.
Laten we terug gaan naar wat jij zelf vond:
Als iemand ECHT niet kan, dan ontslaat het je wel degelijk van je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Klopt dat?
pi_93843262
Volgende vraag:Vind jij het belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:44:30 #146
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843269
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet dat je 't je moeilijk kunt voorstellen. Daarom snap je 't ook niet en zijn jouw verwachtingen van mensen zwaar onrealistisch
Klopt, ik verwacht dat iedereen een sterke instelling heeft en niet het bijltje erbij neergooit. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, dus als jouw kind ziek is dan moet jij overtime maken om hem/haar naar het ziekenhuis te brengen, bezoek te brengen, er voor je gezin te zijn etc etc.
Maar als er geen sterke schouders meer zijn maar alleen nog maar zwakke, dan gaat je hele gezin naar de klote.
En op grotere schaal breekt de hele verzorgingsstaat dan af. Want als er geen sterke schouders meer zijn, wie betaalt dan je uitkering, wie haalt dan je kinderen van school, wie verzorgt dan je ouders?
Daarom zeg ik; iedereen kan iets, iedereen kan op zijn manier sterk zijn. Er is niemand (of maar heel weinig mensen, om correct te zijn), die niet een heel klein beetje maatschappelijke verantwoordelijkheid kan dragen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:45:52 #147
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843314
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Laten we terug gaan naar wat jij zelf vond:
Als iemand ECHT niet kan, dan ontslaat het je wel degelijk van je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Klopt dat?
juist. maar dan praten we wel over extreme gevallen zoals mensen als mijn tante bijvoorbeeld, die zwaar geestelijk gehandicapt is. zij kan alleen overleven doordat andere mensen sterk voor haar zijn.
Een gedicht over Maanvis
pi_93843335
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarom zeg ik; iedereen kan iets
Wil je hiermee zeggen dat je 't belangrijk vindt dat er zo min mogelijk mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
pi_93843356
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

juist. maar dan praten we wel over extreme gevallen zoals mensen als mijn tante bijvoorbeeld, die zwaar geestelijk gehandicapt is. zij kan alleen overleven doordat andere mensen sterk voor haar zijn.
Spreek voor jezelf. Als ik 't heb over mensen die geen keus hebben, dan bedoel ik mensen die geen keus hebben.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:47:01 #150
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93843361
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
Volgende vraag:Vind jij het belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen in de situatie terecht komen dat ze geen keus hebben?
Natuurlijk. Maar een doodlopende weg doemt nooit ineens op, d'r zijn altijd eerst een hele hoop goede afslagen die je hebt gemist (en het doodlopende weg bord).
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')