Waarom denk je toch dat het alleen maar daar om gaat?quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:03 schreef Maanvis het volgende:
Klopt, maar waar komt dat vermogen vandaan? Waarom is een simpele huismoeder tevreden als haar zoontje zijn eerste woordje leert, maar een carriërejaagster pas tevreden als ze aan de top staat van een multinational?
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:09 schreef Menu_69 het volgende:
We maken het probleem tegenwoordig ook nóg groter dan het daadwerkelijk is. Natuurlijk zijn er veel mensen met echte depressies en angsten, maar de data waar o.a. beleidsmakers binnen de GGZ vanuit gaan deugt niet, blijkt uit onderzoek (Case counting considered; Psychiatric Epidemiology and Clinical Judgement). Ook de mensen uit de maatschappij willen het nog wel eens overdrijven. Echt serieuze zaken als een depressie verdienen alle aandacht, maar ik zou eens beginnen met het vermeende probleem te halveren.
Dat het weliswaar zo is dat er veel mensen zijn die depressief zijn of een angststoornis hebben, maar dat zijn er lang niet zoveel als door veel mensen wordt aangenomen. Hoewel het een serieus probleem is, wordt het dus overdreven door veel mensen.quote:
Dat denk ik niet, natuurlijk zijn er mensen die zonder direct aanwijsbare reden ongelukkig zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:08 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Waarom denk je toch dat het alleen maar daar om gaat?
Nee, dat is de lat waar alleen jij 't steeds over hebt. De anderen hebben 't over een hele andere lat, maar dat heb je geloof ik niet zo door.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, natuurlijk zijn er mensen die zonder direct aanwijsbare reden ongelukkig zijn.
Er zijn echter ook mensen die met een aanwijsbare reden ongelukkig zijn (zie hier in R&P genoeg topiques over ik ben ongelukkig want heb geen vriendin/vrienden/ben eenzaam/heb geen werk), dat is nou net de lat waar het hier om gaat.
Mjah, dat zou kunnen idd. Ken de cijfers niet verder.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Menu_69 het volgende:
[..]
Dat het weliswaar zo is dat er veel mensen zijn die depressief zijn of een angststoornis hebben, maar dat zijn er lang niet zoveel als door veel mensen wordt aangenomen. Hoewel het een serieus probleem is, wordt het dus overdreven door veel mensen.
Het gaat natuurlijk ook om de vraag of die zogenaamde lat wel echt van dusdanig grote invloed is.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, natuurlijk zijn er mensen die zonder direct aanwijsbare reden ongelukkig zijn.
Er zijn echter ook mensen die met een aanwijsbare reden ongelukkig zijn (zie hier in R&P genoeg topiques over ik ben ongelukkig want heb geen vriendin/vrienden/ben eenzaam/heb geen werk), dat is nou net de lat waar het hier om gaat.
Dat kan een rol spelen, maar laten we niet uitsluiten dat dat DUS het enige is wat een rol speelt, prima?quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:26 schreef Menu_69 het volgende:
Als de maatschappij al een noemenswaardige rol zou spelen bij het ontstaan van depressies, dan zou ik het eerder gooien op de toenemde individualisering, complexere sociale rollen etc.
En is iemand dan ongelukkig omdat hij/zij denkt dat hij/zij erbuiten valt zonder een vaste relatie (de druk van buitenaf), of is iemand ongelukkig omdat iemand oprecht een vaste relatie mist (dat komt dan van binnenuit, en daar heeft maatschappelijke druk maar weinig mee te maken).quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het probleem is veel complexer dan dat. De biologische factoren zijn imo veel interessanter en belangrijker bij het ontstaan van depressies.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat kan een rol spelen, maar laten we niet uitsluiten dat dat DUS het enige is wat een rol speelt, prima?
Dat is toch precies mijn punt??quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:38 schreef Menu_69 het volgende:
[..]
Het probleem is veel complexer dan dat.
Ja, ik had ook eigenlijk willen typen "het probleem is veel complexer dan dat idd". Maar dat bleek volgens mij ook al uit mijn 1e post die ik hierover schreef.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat is toch precies mijn punt??
Waar denk je aan?quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar goed, we hebben een probleem. Hoe kan dat het beste aangepakt worden?
Eerst maar eens onderzoeken waar het probleem vandaan komtquote:Op woensdag 9 maart 2011 14:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar goed, we hebben een probleem. Hoe kan dat het beste aangepakt worden?
Of definiëren wat 'het probleem' is.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Eerst maar eens onderzoeken waar het probleem vandaan komt.
Het zal wel als volgt te ontleden zijn:quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of definiëren wat 'het probleem' is.
natuurlijk, maar het een kan tot het ander leiden. Bij sommige mensen vervallen dan de gelukslatten en geven ze nergens meer iets om, om alle dingen die ze eerst belangrijk vonden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:21 schreef Menu_69 het volgende:
Een depressie is al weer iets heel anders dan niet zo gelukkig zijn als je zou willen.
Ja, maar dat laatste wordt niet veroorzaakt doordat de gelukslat wat hoger zou liggen of omdat er te hoge eisen gesteld zouden worden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk, maar het een kan tot het ander leiden. Bij sommige mensen vervallen dan de gelukslatten en geven ze nergens meer iets om, om alle dingen die ze eerst belangrijk vonden.
Dit is dus een goeie. Hier moet ik dus nog wat tijd aan besteden, daar ik geen kant en klaar antwoord heb (ik ben ook maar een mens).quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of definiëren wat 'het probleem' is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |