quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:51 schreef chocolatelover het volgende:
Ik vroeg me net af wat we met de kerst gaan eten en dacht, ik kijk ff op mijn forum en wat zien mijn oog? Nog helemaal niets, dus fftjes snel een topic openen want over 21/2 maand is het al zover. Dusse, al ideetjes iemand?
goed ideequote:Op dinsdag 28 september 2010 12:16 schreef Mercer het volgende:
Frietje oorlog, ik heb er nu al zin in!![]()
quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik zag jou ook al droge rijst eten, kutleven, of gewoon weinig moneyz?
ik snap het ook niet. vnv aardappelen en groenten; dat is al iets meer.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Een ex van mij at ook alleen gebakken krieltjes met appelmoes en vlees. iedere dag. Er zijn mensen die het gewoon niks kan schelen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:19 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
ik snap het ook niet. vnv aardappelen en groenten; dat is al iets meer.
dat doe ik ook weleensquote:Op dinsdag 28 september 2010 14:23 schreef Windigo het volgende:
[..]
Een ex van mij at ook alleen gebakken krieltjes met appelmoes en vlees. iedere dag. Er zijn mensen die het gewoon niks kan schelen.
Ik zei iedere dag. Hij doet dat al 5 jaar achter elkaar. Da's wat anders dan ''weleens''quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:26 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
dat doe ik ook weleens![]()
maar ene dag alleen kale rijst, volgende dag kale aardappelen en groenten en met kerst kale boterhammen?
Precies.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:15 schreef SeaOfLove het volgende:
Oh en verder is het ieder jaar aan tong80 de eer om zo vroeg een wat eten jullie met kersttopic te openen
Niet onzinniger dan die van jou *kusjekroel*quote:
the bestquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:03 schreef Lo-Fi het volgende:
[ afbeelding ]
Ik denk dat het dit jaar menu 12 wordt.
slowchatmode:quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:08 schreef Leintjeuh het volgende:
Niet onzinniger dan die van jou *kusjekroel*
quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:49 schreef Olympiaki het volgende:
gourmetten met kerst, het meest cliché wat er is
Dat ligt eraan hoe traditioneel je wilt gaanquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:56 schreef seasushi het volgende:
Nieuwe lief, dochter en ik hebben toevallig van de week besloten er een traditionele kerst van te maken. Nog nooit gedaan.( 45, 11 en 40 jaar) traditioneel eten, 2de kerstdag goumetten met de buren, spelletjes, kerstboom ( ook nog nooit gehad) ruzie, 3 kilo zwaarder. Oke, ipv de kerstmeuk op tv wordt t dan seizoen 5 van Dexter, maar verder....
Wat hoort er allemaal bij een traditioneel kerstdiner?
dat eet ik ook elk jaar met kerstquote:
Dacht ik ook gelijk!quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:52 schreef Bienelientjee het volgende:
Niet een beetje erruugg vroeg!?
Klinkt heel gezelligquote:Op woensdag 29 september 2010 21:04 schreef kletsbets het volgende:
Ik lees dit topic met verbazing èn met een gevoel van herkenning. Jaren geleden werd ik al onrustig na de zomervakantie van de kids, want dan ging ik al nadenken over kerstdiner. Met als gevolg dat tegen de tijd dat het zover was, ik rijp was voor het gesticht, en vrede op aarde al helemaal nergens te voelen was.
Sinds een paar jaar maak ik me er niet meer zo lang van te voren druk over, èn gourmetten we in ieder geval 1 dag. Wel alles zelfgemaakt/gesneden enzo, maar veel relaxter. En 1 dag kook ik uitgebreid, 3 gangen. Of iemand anders die zich aanbied om het te doen, aangezien mijn oudste al uit huis is, en ook heel erg van koken houdt. Dus de kerststress is enorm afgenomen, en de feestvreugde verdubbeld.
Ik ga dit topic in de gaten houden.....
Ik vind boterhammen ook erg lekker.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
nee hoor helemaal nietquote:Op woensdag 29 september 2010 21:12 schreef dralion13 het volgende:
dacht dat ik de enige was die boerenkool at met kerst
Same here. Lekker verplicht gezellig doen met de familiequote:Op dinsdag 28 september 2010 11:53 schreef wise het volgende:
zoals, traditiegetrouw, meestal gourmetten/steengrillen
ik vind bruin brood ook lekker, maar dta wil niet zeggen dat ik met kerst dan maar als een saai iemand enkel bruin brood ga zitten etenquote:Op woensdag 29 september 2010 23:17 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik vind boterhammen ook erg lekker.
ik vraag me af of hij nou zit te geinen of niet... dacht eerst misschien typt ie vanaf de gevangenis ofzoquote:Op donderdag 30 september 2010 08:17 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik vind bruin brood ook lekker, maar dta wil niet zeggen dat ik met kerst dan maar als een saai iemand enkel bruin brood ga zitten eten
Vorig jaar had ik er ook een slavinkje bij, maar ga denk ik dit jaar voor een speklapje.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:12 schreef dralion13 het volgende:
[..]
dat eet ik ook elk jaar met kerst
mn oma doet er alleen ook slavink bij
dacht dat ik de enige was die boerenkool at met kerst
Dat ziet er niet zo heel lekker uit.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:45 schreef Fogel het volgende:
Ik eet wat mijn schoonmoeder maakt. Traditioneel gezien waarschijnlijk schapenribbenvlees en varkensribbenvlees, of hoe dat dan ook in het Nederlands heet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Pinnekj%C3%B8tt
http://no.wikipedia.org/wiki/Svineribbe
Spareribs (of ribbetjes in het Nederlands) schaap en varken dusquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:45 schreef Fogel het volgende:
Ik eet wat mijn schoonmoeder maakt. Traditioneel gezien waarschijnlijk schapenribbenvlees en varkensribbenvlees, of hoe dat dan ook in het Nederlands heet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Pinnekj%C3%B8tt
http://no.wikipedia.org/wiki/Svineribbe
Koud, denk ik, want de soep is warm, en het hapje vooraf lauw.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:22 schreef simmu het volgende:
een koud of een warm voorgerecht?
edit. sorrie: @minilot
zelfgemaakte pate dan misschien? en dan niet meer cranberryprut, maar een ander vruchtje. enerzijds klassiek, maar wel met een twistquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:39 schreef minilot het volgende:
[..]
Koud, denk ik, want de soep is warm, en het hapje vooraf lauw.
Zoiets wordt het bij ons allicht ook - waarschijnlijk iets minder sjiek dan bij jouquote:Op dinsdag 28 september 2010 12:15 schreef DarkElf het volgende:
ik laat voor me koken dus geen idee.
Tja, vorig jaar was het al aardappelpuree en gegratineerde aardappelen, haricots verts in spek, dus dat vind ik dan zelf ook weer niet leuk eigenlijk....quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Aardappels, boontjes en worst?.
Je zou een rollade kunnen kopen, even dichtschroeien in de braadpan en dan de oven in. Lekker met cranberry saus ofzoiets. Daarbij aardappelpuree en pomme duchesse en twee soorten groenten?
ligt aan de situatie hoor: met twee kleine kindjes en schoonvaders die ik wel kan schieten is het erg fijn om heerlijk de hele dag (of 2 dagen) in de keuken te schuilen. de truc is zorgen dat het lijkt alsof je permanent druk bezig bent terwijl je eigenlijk alles op je gemakje kan doenquote:Op zondag 3 oktober 2010 18:05 schreef ColdFeet het volgende:
Les 1 kerstdiner is natuurlijk: niet twee dagen koken. Ik heb me een keer laten verleiden om beide kerstdagen 7 gangen te koken - dag twee stond ik doodop en met een kater van jewelse in de keuken af te knappen.
[..]
Zoiets wordt het bij ons allicht ook - waarschijnlijk iets minder sjiek dan bij jouEens zien waar we dit jaar belanden!
Mijn zusje organiseert altijd een uitgebreid kerstdiner voor haar vrienden bij haar thuis. Maar ook daar kan nooit iemand op kerstdag zelf, dus doet ze het een paar dagen voor kerst. Even veel lol.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:16 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat jammer dat sommige mensen kerst als een familie-verplichting zien, als een noodzakelijk kwaad... Als ik het met familie vier dan is het omdat ik het gezellig vind. Wat belet je om te zeggen dat je het gewoon met je eigen gezin wilt vieren? Vorig jaar heb ik juist heel erg bewust ervoor gekozen om eerste kerstdag gewoon alleen te zijn. Tweede dag met dochter en vriend doorgebracht. Ik zou ook weleens een kerstdag met alleen vrienden willen vieren. Maar al wat je te horen krijgt is dat ze persee naar familie moeten want als ze naar de ene kant wel gaan en naar de andere kant niet, er geen sprake van vrede op aarde zal zijn... gezellig heur
wij hebben ook met vrienden een Kerstdinerquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:20 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Mijn zusje organiseert altijd een uitgebreid kerstdiner voor haar vrienden bij haar thuis. Maar ook daar kan nooit iemand op kerstdag zelf, dus doet ze het een paar dagen voor kerst. Even veel lol.
dat laatste dus, zo kijk ik er ook tegenaan. Heb zelfs meerdere malen kerst gevierd met beide ouders terwijl zij gescheiden zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
wij hebben ook met vrienden een Kerstdinerdat de laatste jaren ivm drukke agenda's elke keer in januari plaats vond
maar onze families zijn niet zo veeleisend, maar we gaan gewoon omdat we 't leuk vindenals het geen kerst was maar 'gewoon een gezellig samenkomen' dan was 't ook prima geweest
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneerquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:16 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat jammer dat sommige mensen kerst als een familie-verplichting zien, als een noodzakelijk kwaad... Als ik het met familie vier dan is het omdat ik het gezellig vind. Wat belet je om te zeggen dat je het gewoon met je eigen gezin wilt vieren? Vorig jaar heb ik juist heel erg bewust ervoor gekozen om eerste kerstdag gewoon alleen te zijn. Tweede dag met dochter en vriend doorgebracht. Ik zou ook weleens een kerstdag met alleen vrienden willen vieren. Maar al wat je te horen krijgt is dat ze persee naar familie moeten want als ze naar de ene kant wel gaan en naar de andere kant niet, er geen sprake van vrede op aarde zal zijn... gezellig heur
zo denken wij er ook over.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:34 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneer
zo vaak post ik dus niet in OUD waar dit soort dingen besproken worden. Veel verder dan blunder of praatjestopic kom ik niet echtquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:21 schreef simmu het volgende:
sol; die discussie komt in oud toch vaak genoeg voorbij. volgens mij doet de psychische sector zo rond de feestdagen ok goerde zaken. de ene helft voelt zich alleen en de andere helft zou graag eens met rust gelaten willen worden.
ik zeg: koken tot je erbij neervalt met een flesje wijn erbij en je merkt er allemaal niks meer van
ja en zoals jij en Los zijn er dus niet zoveel. Doen gewoon jullie eigen ding.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:34 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneer
Niet iedereen heeft een ongecompliceerde supergezellige relatie met z'n familie, FFT.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:50 schreef FutureFairytale het volgende:
als je het als een verplichting ziet is er toch iets niet goed... waarom moeilijk doen als het kerst is? oh het is kerst, laten wij dan maar expres niet bij familie gaan eten want anders doen we niet wat we willen..poeh he
ooh zo. ik dacht dat er perse niet mee gedaan moest worden omdat het zo 'normaal' is. dan heb ik het verkeerd begrepenquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:56 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een ongecompliceerde supergezellige relatie met z'n familie, FFT.
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoorquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:59 schreef motorbloempje het volgende:
'kerst' is nergens een vrijbrief voor: niet om ineens gezellig te gaan doen terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt én niet om maar lekker dwars te liggen en niet te gaan 'omdat je graag af wilt wijken en vindt dat gezelligheid altijd moet kunnen en niet (alleen) met kerst'.
Kerst is handig dat veel mensen vrij zijn en met die vrije tijd kiezen veel mensen er voor om dat gezellig met familie door te brengen, anderen met vrienden en anderen weer lekker alleen of met z'n tweeën. Gewoon, wat je wilt. Heb je geen goeie band met je familie of zie je ze liever minder 'voorgeschreven' of 'geforceerd', als je dat zo vindt, dan ga je lekker weg en nodig je ze half februari zomaar uit voor 'n etentje, en vind je 't fijn dat iedereen vrij is (ouders, ooms, tantes) en zou je dus graag eens samen eten en drinken, dan doe je dat, ook geen probleem.
Gewoon doen wat je wilt.. heerlijk toch?
ik heb er totaal geen moeite mee om te zeggen 'ja, nee, sorry, dan zitten we in het buitenland'quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoor
dat bedoel ik dus: je voelt een verplichting, en dan heb jij het dus wel leuk met je familie. Dat is iets minder erg dan mensen die met tegenzin bij familie met kerst zitten. Ik ben echt helemaal eens met CF, MoBlo en Elf. Goddank wordt me dat wel in dank afgenomen omdat mijn ouders ook nog een eigen leven hebben naast dat van hun kinderen en kleinkinderen. (op vorig jaar na ben ik meestal wel bij één van mijn ouders een dag, maar dan gewoon omdat ik het gezellig vind. Afgelopen jaar dus nee gezegd en dan is er ook niks aan de hand)quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoor
ja ik zie het gewoon eigenlijk net als een verjaardag van een familielid van het gezin. maar dan nog ietsjes erger, want verjaardag kan ik evt nog afzeggen, mits ik een heel goede reden heb.quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:20 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
dat bedoel ik dus: je voelt een verplichting, en dan heb jij het dus wel leuk met je familie. Dat is iets minder erg dan mensen die met tegenzin bij familie met kerst zitten. Ik ben echt helemaal eens met CF, MoBlo en Elf. Goddank wordt me dat wel in dank afgenomen omdat mijn ouders ook nog een eigen leven hebben naast dat van hun kinderen en kleinkinderen. (op vorig jaar na ben ik meestal wel bij één van mijn ouders een dag, maar dan gewoon omdat ik het gezellig vind. Afgelopen jaar dus nee gezegd en dan is er ook niks aan de hand)
Mooi mens ben jijquote:Op maandag 4 oktober 2010 07:41 schreef Tezz het volgende:
Ik ben gezegend met prachtige ouders en een lieve schoonvader. Gelukkig wil ik graag bij hen zijn met kerst, dus het verplichtingsprobleem speelt bij ons niet zo.
We hebben er ook nog eens voor gezorgd dat ouders en schoonvader dikke vriendjes zijn geworden, dus we kunnen het ook nog eens samen vieren.
Eerste kerstdag dus (bewust) met familie en tweede kerstdag lekker voor ons eigen gezin (soms naar het bos met daarna een broodje kroket, soms naar de kroeg, soms vrienden te eten, soms nogmaals naar ouders omdat het zo gezellig was...)
Edit: maar wat we eten is nog een raadsel!
Mooi is dat. Hier hetzelfde tussen ouders en schoonouders. Normaal kook ik altijd op kerstavond voor mijn ouders & schoonouders, maar dit jaar zit op kerstavond nog in Italië en zit ik op 1e kerstdag in de auto.quote:Op maandag 4 oktober 2010 07:41 schreef Tezz het volgende:
Ik ben gezegend met prachtige ouders en een lieve schoonvader. Gelukkig wil ik graag bij hen zijn met kerst, dus het verplichtingsprobleem speelt bij ons niet zo.
We hebben er ook nog eens voor gezorgd dat ouders en schoonvader dikke vriendjes zijn geworden, dus we kunnen het ook nog eens samen vieren.
Eerste kerstdag dus (bewust) met familie en tweede kerstdag lekker voor ons eigen gezin (soms naar het bos met daarna een broodje kroket, soms naar de kroeg, soms vrienden te eten, soms nogmaals naar ouders omdat het zo gezellig was...)
Edit: maar wat we eten is nog een raadsel!
Dat mèèn je toch niet?? Holymoly, hoe groot is die tafel dan wel?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:21 schreef piepkuiken21 het volgende:
hoeveel soorten vlees/bijgerechten hebben jullie met de gourmet?
mijn moeder kwam aan vlees en vis en vega aan 27 soorten, daarbij ook nog ei, paprika (3 soorten) champignonen, ui (rood en wit).
Vervelend he, dat soort mieperts met eten.quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:14 schreef Jeetjejom het volgende:
[..]
Tja, vorig jaar was het al aardappelpuree en gegratineerde aardappelen, haricots verts in spek, dus dat vind ik dan zelf ook weer niet leuk eigenlijk....
Van de andere kant heb ik ook zoiets van, je eet maar wat de pot schaft, het is niet zo dat ik kikkerbilletjes ofzo ga serveren, maar een beetje speciaal mag toch wel......
Vroeger moest ik altijd werken met kerst (ook al zat de zaak dichtquote:Op maandag 4 oktober 2010 00:11 schreef golfer het volgende:
Sowieso kinderen die nog ouders hebben en zich verplicht voelen dan dat soort dagen met ouders door te brengen.
Weet je wel wat het voor bevrijding is als je dat niet meer 'hoeft' te doen en gewoon zelf kan uitmaken wat je op dat soort dagen kan doen?
Gewoon jezelf zijn.
daar is stropen voor uitgevonden, vette eenden zat in het park, en als je mannetjes pakt spaar je de vrouwtjes weer een verkrachterquote:Op dinsdag 28 september 2010 14:14 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Kutleven denk ik, want zelfs met weinig geld kun je een lekkere maaltijd bereiden
lijkt me ook saai met 5 soorten vleesquote:Op maandag 4 oktober 2010 10:39 schreef kletsbets het volgende:
[..]
Dat mèèn je toch niet?? Holymoly, hoe groot is die tafel dan wel?
Wij hebben meestal 5 soorten vlees/vis. 5 sausjes, stokbrood en kruidenboter. Kaas en ontbijtspek en annanas. Bakje Italiaanse kuiden. Ik denk dat dat het is.
En als we heel wild doen, snijden we een paprika, maar die ben ik al 100 keer de volgende dag tegen gekomen in de groentenla.....
Maar het klinkt wel feestelijk zo met 27 dingen, dat dan weer wel!
Ik denk dat wij dus hele kleine eters zijn? Want van alles wat jij nu even snel opschrijft, kan ik niet eens 1 stukje per onderdeel op. Maar nogmaals het lijkt me een feestmaal hoor, ik wens je veel plezier.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef piepkuiken21 het volgende:
[..]
lijkt me ook saai met 5 soorten vlees
Jup mijn ma pakt altijd te veel uit. Meestal is ze een halve dag bezig met het snijden van vlees en het kruiden/verpakken van de vleesjes. Kleine greep uit het assortiment; blokje kaas met bacon, gehaktballetjes, gehaktballetjes met ontbijspek, kogelbiefstuk, entrecote, varkenshaas, kip in satemarinade, gewone kip, varkensworst in stukken gesneden, runderworst in stukken gesneden, nurnberger worstjes, gamba's naturel, gamba's in marinade, tilapia, koolvis, zalm en ga nog maar door. Ook doen wij altijd geschaafde aardappeltjes op de gourmet, worden zo lekker hard altijd
Klinkt goed Piet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Kreeft halveren en op de grill, Jacobsschelpen, oesters, mmmm
Haal liever wat hollandse garnalen bij de aldi en meng die met goede mayonaise, veeeeeeel lekkerderquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:44 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Klinkt goed Piet.
Helaas zit ik dit jaar alweer aan de "zalmcocktail" (zalm uit blik met mayonnaise).
Heb je daar een recept voor? Zal ik kijken of ik mijn moeder kan overhalen dit te maken.
Misschien moest ik het voorgerecht maar maken dit jaarquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Haal liever wat hollandse garnalen bij de aldi en meng die met goede mayonaise, veeeeeeel lekkerder
Zelfgemaakte Mayonaise die licht zurig is, met veel hollandse garnalen, dat is echt lekker, verder niets aan doen, geen andere troep erdoor doen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:57 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Misschien moest ik het voorgerecht maar maken dit jaar.
Met dank aan Julia Child maak ik mijn eigen mayonnaise.
Nu nog mijn moeder overtuigen, thuis hebben ze niet zoveel vertrouwen in mijn kookkunsten.
Dat klinkt echt lekker.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelfgemaakte Mayonaise die licht zurig is, met veel hollandse garnalen, dat is echt lekker, verder niets aan doen, geen andere troep erdoor doen.
quote:geeft rust in de tentOp donderdag 21 oktober 2010 11:43 schreef Joene het volgende:
OMG nu al weten wat je over 2 maanden gaat koken
quote:Dat kan ook nog in de 1e week van december
quote:oh ja, en dat! Geen 'traditionele' gerechten, al was het maar om je niet dood te hoeven vechten voor de laatste rolladeOp donderdag 21 oktober 2010 12:55 schreef RobinOok het volgende:
Het belangrijkste van het plannen van mijn kerstmenu is dingen vermijden die de rest van Nederland opeens ook wil klaarmaken en die je dus ruim van tevoren moet bestellen en daarna ook nog voor in de rij moet gaan staan bij het ophalen.
quote:Ik weet ook al dat ik een soort van rijsttafel ga voor zetten, heerlijk om dat van te voren allemaal te bedenken, geen gestress op het laatste moment.Op donderdag 21 oktober 2010 11:43 schreef Joene het volgende:
OMG nu al weten wat je over 2 maanden gaat koken
quote:Hier ging het net ff door mijn hoofd, kreeg mijn rooster en blijk met de kerst vrij te zijn, we hebben net een nieuw huis/nieuwe keuken dus nu heb ik toch wel een licht vermoeden dat de ouders etc kerst bij ons willen gaan doenOp donderdag 21 oktober 2010 15:09 schreef kletsbets het volgende:
Ik ben er nog steeds niet mee bezig.....
quote:Vitello Tonnato? Kalfsvlees aanbraden en dan langzaam laten garen in de oven, af laten koelen en aan dunne plakken snijden, serveren op een spiegel van tonijnsaus? (wat mayonaise maken, ansjovisfiletje pureren samen met kappetjes en uitgeknepen tonijn uit blik tot een saus maken met de massagestaaf)Op zaterdag 23 oktober 2010 11:37 schreef minilot het volgende:
Ik zoek nog een lief, klein en hartig voorgerecht met robuust vlees. Maar wat?
quote:Da's wel een klassieker!Op zaterdag 23 oktober 2010 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vitello Tonnato? Kalfsvlees aanbraden en dan langzaam laten garen in de oven, af laten koelen en aan dunne plakken snijden, serveren op een spiegel van tonijnsaus? (wat mayonaise maken, ansjovisfiletje pureren samen met kappetjes en uitgeknepen tonijn uit blik tot een saus maken met de massagestaaf)
quote:Ik zal het in gedachten houdenOp maandag 25 oktober 2010 16:03 schreef simmu het volgende:
Miss_Virgo: als toetje met gourmetten zijn pannekoekjes (gebakken op de gourmet uiteraard) met een bolletje ijs en saus errug lekker
ach jee..quote:Op woensdag 8 december 2010 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Zo veel zin in!
Oma is herstellende van een hele zware operatie en zal er (het is bij haar thuis, waar nu ook de oom en tante (haar dochter) van René wonen) ook bij zijn, hopelijk zonder dag ze terug moet naar de revalidatiekliniek! En m'n schoonmoeder.. nou ja.. we weten niet hoeveel kersten we nog samen hebben aangezien ze de kanker nooit meer weg gaan krijgen en alleen maar kunnen indammen, dus we gaan er écht een goed feestje van maken met goed eten en lekkere wijn
Standaard basis voor mouse is eiwit, suiker en slagroom. Voor een flinke berg melkchocolademouse:quote:Op woensdag 8 december 2010 17:25 schreef Rbhp het volgende:
Choco mousse, zou ik ook willen leren maken!
Ik ga voor 2 voorgerechten, 2 hoofd en 2 desserts.
Voor 1: cold cuts/charcuterie plus kaasplankje en een salade (rucola, tomaatjes, olijven, feta).
1 hoofd zal pasta worden, de andere rosbief met wijnsausje.
1 Dessert zal chocolade taart en de andere ijs.
Simpel, voor mn vriendin en ik.
Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..quote:
Sinds deze week denk ik. Ik heb hem iig dinsdag gehaald bij de AH XL in Utrecht.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:33 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..
Vanavond maar weer eens kijken dan.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 18:57 schreef monic27 het volgende:
ik vrees dat het weer creamcrackers met hagelslag wordt, net als vorig jaar.
(geen fam. buren. kennissen. vrienden oid)
met wellicht een wat luxer toetje
vast een cliché maar gewoon omdat je het zelf ook waard bent?quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:41 schreef Lo-Fi het volgende:
Als je met kerst alleen eet, zie ik totaal geen aanleiding om meer tijd te steken in het eten dan op andere dagen.
Goed ideequote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
vast een cliché maar gewoon omdat je het zelf ook waard bent?
toen ik single was en alleen woonde heb ik een keer kerst / oudjaar bewust alleen thuis gevierd, ik had een dienblad volgezet met allerlei vishapjes, zoals gerookte zalm, garnalencocktail, kant en klaar vishapjes uit de oven een een fles bubbels.
voelde mij in mijn eentje helemaal perfect en verwend.
precies. zoiets heb ik idd ook eens gedaan. was heerlijk! een feestje voor 1 is ook wel eens leuk hoorquote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
toen ik single was en alleen woonde heb ik een keer kerst / oudjaar bewust alleen thuis gevierd, ik had een dienblad volgezet met allerlei vishapjes, zoals gerookte zalm, garnalencocktail, kant en klaar vishapjes uit de oven een een fles bubbels.
Ik vind dat ook top! Je hoeft jezelf toch niet te verwaarlozen omdat je alleen bent?quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
Klinkt goed zegquote:Op dinsdag 14 december 2010 14:00 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ook mijn menu is klaar!![]()
Amuse:
Hollandse garnalen lepel in drie versies: cocktail, peterselie-kappertjes, advocado
Voorgerecht:
Gebakken inktvis met appel-saffraanaioli
Soep:
Tomatenbouilion
Hoofd:
Reebiefstuk met rode port pruimen saus, bospaddestoelen risotto, gedroogde parmaham en geroosterde tomaat
Toe:
Nog onbekend! Ga ik kiezen uit een boek dat ik van mijn broertje heb gekregen met sinterklaas, heb nog niet kunnen kiezen, maar dat komt wel goed!![]()
Jeeh! bijna helemaal klaar! En de planning is ook al gemaakt, word hopelijk een relaxed avondje!
Wat een kutleven moet je hebben, wanneer je al gaat stressen om een kerstdiner.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:22 schreef minilot het volgende:
Stress.![]()
Ik kom er niet uit. Ik doe hapje, voorgerecht en soep bij schoonfamilie en IK KAN NIET KIEZEN! Ik zit al zó lang op te scheppen over mijn kookkunsten dat ik met iets perfects wil komen, maar men lust daar ook lang niet alles. Nog maar anderhalve week om te beslissen!
Als ik jouw commentaren en opmerkingen in CUL zo leef ben jij vooral degene met een kutleven, als je überhaupt al een leven hebtquote:Op dinsdag 14 december 2010 14:26 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Wat een kutleven moet je hebben, wanneer je al gaat stressen om een kerstdiner.
Stel dat er een keer echt iets voorvalt.
Tja, dat zijn jouw aannames, maar zoals je weet, zit jij er geregeld naast. Ik reageer op een bestaande situatie.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik jouw commentaren en opmerkingen in CUL zo leef ben jij vooral degene met een kutleven, als je überhaupt al een leven hebt
Wat zijn de opties?quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:22 schreef minilot het volgende:
Stress.![]()
Ik kom er niet uit. Ik doe hapje, voorgerecht en soep bij schoonfamilie en IK KAN NIET KIEZEN! Ik zit al zó lang op te scheppen over mijn kookkunsten dat ik met iets perfects wil komen, maar men lust daar ook lang niet alles. Nog maar anderhalve week om te beslissen!
Ik heb er ook heeel lang over gedaan! Misschien kunnen we je hier helpen kiezen. Is altijd makkelijker voor een anderquote:
Ik ken dat.... Tip voor alles wat ze niet lusten.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:22 schreef minilot het volgende:
Stress.![]()
je weet dat Kerst met vrede te maken, en je oorlog moet vergeten?quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:16 schreef Mercer het volgende:
Frietje oorlog, ik heb er nu al zin in!![]()
Lekkerquote:Op woensdag 15 december 2010 18:51 schreef Alexxxxx het volgende:
ik denk dat ik eerste kerstdag een bak bami kliekjes opwarm, en dan tweede kerstdag een paar frikandellen
ja, doei, met kerst zeker, die zit afgeladen vol dan.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:53 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Lekker
Ga dan tenminste gewoon echt naar de Chinees?
Afhaalchinees? En jouw ouders kennende, moet dat geen probleem zijnquote:Op woensdag 15 december 2010 18:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ja, doei, met kerst zeker, die zit afgeladen vol dan.
Wat een aannames doe jij zeg, tssk.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:26 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
kipfilet lekker marineren, omwikkelen met spek en zachtjes in de oven bakken misschien?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:30 schreef WKFinal2010 het volgende:
Ik zoek een lowbudget hoofdgerecht. We hebben besloten om eens met de fam goedkoop een heerlijk kerstdiner te maken..
Echter hebben we geen bedrag af gesproken..
Anybody cheap ideas?
Of kipfilet dan wel varkenslappen open snijden, open klappen, brie er in, wat walnootjes, wat groen voer, dichtknopen dan wel prikken omwikkelen met spek en in de oven?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:34 schreef simmu het volgende:
[..]
kipfilet lekker marineren, omwikkelen met spek en zachtjes in de oven bakken misschien?
Integendeel; ik kan zonder blikken of blozen stellen dat ik een weerzinwekkend gelukkig en verrukkelijk leven leid!quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:26 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Voorproeven zt er zeker niet in?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Integendeel! Ik kan we stellen dat ik een bijna weerzinwekkend gelukkig en verrukkelijk leven heb! M'n kerstdiner-bijdrage is dan ook werkelijk het énige is waar ik me op wat voor manier dan ook druk over maak.![]()
Voor wie wil helpen, dank!Ik zal in de loop van vandaag mijn shortlist wel posten.
Ha, zo erg is het nou ook weer niet hoor, ik hoef geen groenten te gaan verstoppen. Gelukkig!quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:49 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Ik ken dat.... Tip voor alles wat ze niet lusten.
Snij het gewoon heel klein wanneer het bijvoorbeeld ergens door gaat. Dit werkt natuurlijk niet bij alles. Maar ik kreeg te horen dat de ene geen uien en de andere geen paprika lusten. Volgens mij had ik toen één of andere schoten gemaakt waar ik alle 2 in had gedaan. Zeker die uien erg klein gesneden en ik heb er niemand over gehoord.
en 2 verschillende gerechten dan? kan iedereen opscheppen wat ie lekker vind?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Ha, zo erg is het nou ook weer niet hoor, ik hoef geen groenten te gaan verstoppen. Gelukkig!Het is meer zo dat een deel van de kudde echt helemáál niet van pasta houdt (tot zover dus mijn plannen voor een rotolo, of open lasagne, of truffellinguine, of blauwe kaas-ravioli..) en een aantal mensen niet tegen chilipeper-achtige pittigheid zegt te kunnen, en schaaldieren ook een beetje op het randje zijn..
Maar misschien moet ik gewoon denken van "Schijt! Dat jullie nou geen macaroni met een zakje van Honig lusten betekent niet automatisch dat jullie mijn gongonzola-gnocchi met peer óók niet lusten!"
En dat een mossel er eng uitziet betekent niet dat je geen mousse van rivierkreeftjes lust, en van een beetje chilipeper in je warme chocolademelk ga je ook niet dood.
Nou, ik doe alleen de voorafjes, dus hapje, voorgerecht, soep (en misschien een tussengerecht).quote:Op donderdag 16 december 2010 10:53 schreef MissHobje het volgende:
[..]
en 2 verschillende gerechten dan? kan iedereen opscheppen wat ie lekker vind?
Wij hebben het hier met het vlees, doe dan ook 2 soorten kiezen en presenteer ik vrijwel hetzelfde, probleem opgelost.
Ik zat net iets te zoeken voor mezelf kwam dit tegen, misschien leuk idee? linkje met receptquote:Op donderdag 16 december 2010 10:58 schreef Chickie1506 het volgende:
iemand ook nog een lekker recept voor een dessert met iig chocolade?
Melkchocolade-karamelmousse! Héél makkelijk, heel weinig ingrediënten nodig, maar echt tienduizend keer lekkerder dan alle andere chocolademousse en daarom toch wel kerst-geschikt.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:58 schreef Chickie1506 het volgende:
iemand ook nog een lekker recept voor een dessert met iig chocolade?
mm lekker, *opslaatquote:Op donderdag 16 december 2010 11:24 schreef minilot het volgende:
[..]
Melkchocolade-karamelmousse! Héél makkelijk, heel weinig ingrediënten nodig, maar echt tienduizend keer lekkerder dan alle andere chocolademousse en daarom toch wel kerst-geschikt.
http://www.pastrypal.com/2009/08/07/hello-again-chocolate-mousse/
(Tip: gebruik Cote d'Or-melkchocolade. Die heeft iets 'kruidigs' en dat scheelt enorm! Beetje kaneel erdoor is ook lekker.)
Strak planquote:Op donderdag 16 december 2010 13:16 schreef minilot het volgende:
Ik overweeg twee liter sterke egg nog mee te nemen naar mijn schoonfamilie. Dan lusten ze 's avonds álles!
Simpele en budget vriendelijke recepten voor de feestdagenquote:Op donderdag 16 december 2010 10:30 schreef WKFinal2010 het volgende:
Ik zoek een lowbudget hoofdgerecht. We hebben besloten om eens met de fam goedkoop een heerlijk kerstdiner te maken..
Echter hebben we geen bedrag af gesproken..
Anybody cheap ideas?
Ik heb deze een keer gemaakt, maar die mislukte. Ik had alles goed gedaan, maar toen goot ik de gloeiendhete karamel/melkchocolade mengsel, bij de net stijfgeslagen slagroom. De hele zooi zakte in elkaar, en werd vloeibaar, met harde stukken suiker. Ik vind het voor dit jaar met de kerst eigenlijk wel weer leuk. Even een vraagje: het recept spreekt van cups, en oz. chocolate? Heb jij misschien ook gewoon grammen en deci/mililiters?quote:Op donderdag 16 december 2010 11:24 schreef minilot het volgende:
[..]
Melkchocolade-karamelmousse! Héél makkelijk, heel weinig ingrediënten nodig, maar echt tienduizend keer lekkerder dan alle andere chocolademousse en daarom toch wel kerst-geschikt.
http://www.pastrypal.com/2009/08/07/hello-again-chocolate-mousse/
(Tip: gebruik Cote d'Or-melkchocolade. Die heeft iets 'kruidigs' en dat scheelt enorm! Beetje kaneel erdoor is ook lekker.)
Als ik ooit zie wat voor lekkers jij allemaal maakt zou ik graag bij je familie horen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 17:08 schreef minilot het volgende:
Ik mag, na een paar jaar verantwoordelijk te zijn geweest voor Het Toetje, nu bij de schoonouders gaan zorgen voor het aperitiefhapje, het voorgerecht en de soep! Hoera!
Eíndelijk iets maken voor wanneer het volk nog honger heeft, in plaats van al propvol zit! Eíndelijk een dankbare kerstdiner-taak!![]()
Ik weet nog niet wat ik ga maken. Ik ga er in elk geval mijn best op doen. Als hapje misschien een groene erwtjesblini met zure room en een pittig gekruid schaaldiertje (nader te bepalen) erop. Ik dacht verder aan kastanjesoep met gebakken prosciutto.
Voorgerecht zelf weet ik nog niet. Ik wil iets dat zowel een beetje klassiek als een beetje olijk is. Iemand een idee?
Planning is n beetje anders gewordenquote:Op dinsdag 14 december 2010 12:46 schreef Aphrodyte het volgende:
Eerste kerstdag vier ik door omstandigheden al de 20e bij vrienden.
Dan hebben we een potluck en het is pas na het avondeten dus iedereen brengt hapjes mee. Ik breng in ieder geval een foccaccia mee met rode ui, rode peper, rozemarijn en feta; en een citroencake met glazuur. Verder weet ik het nog niet.
Eerste kerstdag ben ik alleen thuis en eet ik een lidl-kreeft met home-made mayonaise, vlaamse frites en salade en witte wijn erbij. Als toetje chocolademousse met frambozen
Tweede kerstdag eet ik bij mn pa, wat het wordt weet ik nog niet.
wat je verkeerd doet? Post dan eerst het recept eensquote:Op zaterdag 18 december 2010 14:45 schreef Game_Error het volgende:
Ik vroeg me af of iemand nog een goed recept heeft voor een kerstbrood, ik heb die uit de NRC van donderdag geprobeerd te maken, maar die is wat droog uitgevallen, en behoorlijk karig qua vulling. Wat doe ik verkeerd, of heeft iemand een beter recept?
Appelwijntje ?quote:Op zaterdag 18 december 2010 16:31 schreef motorbloempje het volgende:
Weet iemand nog een niet al te prijzige maar wel lekkere (goede prijs/kwaliteitverhouding) dessertwijn voor bij:
- sinaasappel/rabarbercrumble met chocoladeijs
- kaasplankje met: oude kaas (Old A.), een roodschimmel kaas, een of twee blauwschimmelkazen en een jonge kaas met kletschenbrod?
Zo de test van de pavlova staat in de oven, het ijs in de diepvries en de aardappelspritsen staan ook klaar om in de oven te gaan om straks voor te proeven met de rollade.quote:Op donderdag 16 december 2010 22:17 schreef SV-tje het volgende:
Dit jaar de schoonfamilie hier op bezoek, hebben nog niet hier gegeten sinds we hier wonen en ik sta er wel om bekend lekker te kunnen koken. Heb het niet al te moeilijk (en duur) gemaakt dus het wordt:
Amuse:
Zelf gemaakte mayonaise met garnalen en zalm en toast rondje (garnalencocktail)
Soep:
Cappuccino van kervelsoep met paling
Warm voorgerecht:
Eitje gekookt/gebakken in de oven
Hoofdgerecht:
Rollade met appel/ui
Aardappelspritsen
Groene groente (sperziebonen, peultjes, sugarsnaps, tuinerwten, groene aspergetips) met pecannoten of pijnboompitten
Tomatensalade
Nagerecht:
Kaasplankje met 4 a 5 soorten kaas waaronder een favoriete oude kaas
Pavlova met zelfgemaakt ijs, slagroom en peer met chocoladesaus
Probleem opgelost dusquote:Op zondag 19 december 2010 15:21 schreef minilot het volgende:
Ha! Ik heb net te horen gekregen wat er qua hoofdgerecht op tafel staat bij de schoonfamilie... Rollade met champignon-roomsaus én ragout, én visrolletjes met.. roomsaus! Dat verandert de zaak!![]()
Jemig zeg. Nou ja, hierbij dus in elk geval mijn al te volvette, zware voorgerechtopties schrappen. Scheelt alweer kiezen.
kerstbrood moet volgens mij ook eerst nog een paar dagen/ weken afgedekt liggen en een beetje op een koele plek doortrekken, eventueel een appel mee in de luchtige (niet luchtdichte!) verpakking (pergamentpapier), in elk geval bakt mijn moeder dit altijd begin decemberquote:Op zaterdag 18 december 2010 15:04 schreef Game_Error het volgende:
http://www.nrcnext.nl/koken/2010/12/16/kerstbrood/
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel kook, maar volgens mij heb ik niks verkeerd gedaan.
Het scheelt wel ja - aangezien er vlees en vis en bergen roomsaus op tafel komen bij het hoofdgerecht laat ik mijn schoonfamilie vooraf maar eens kennis maken met iets anders.quote:
Zou het misschien een idee zijn om een topic te openen waarbij de échte wijnkenners ons kunnen adviseren over perfecte combinaties?quote:Op zaterdag 18 december 2010 16:31 schreef motorbloempje het volgende:
Weet iemand nog een niet al te prijzige maar wel lekkere (goede prijs/kwaliteitverhouding) dessertwijn voor bij:
- sinaasappel/rabarbercrumble met chocoladeijs
- kaasplankje met: oude kaas (Old A.), een roodschimmel kaas, een of twee blauwschimmelkazen en een jonge kaas met kletschenbrod?
Het grote wijntopicquote:Op zondag 19 december 2010 18:07 schreef minilot het volgende:
[..]
Zou het misschien een idee zijn om een topic te openen waarbij de échte wijnkenners ons kunnen adviseren over perfecte combinaties?
quote:
Als je geen voorbereidingstijd hebt, moet je het gewoon laten, het moet wel leuk blijven en je geen maagzweer bezorgen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:11 schreef minilot het volgende:
[..]
![]()
Het zal wel zijn dat ik erg in de war ben om dat ik bij nader inzien geen voorbereidingstijd heb voor het kerstdiner.![]()
Daarom dacht ik ook: de pot op! Ik doe gewoon lollig Italiaans met kazen en paddestoelen en truffel, en ander lekker spul: dat kan ik geblinddoekt en met tien vingers in de neus klaarmaken.quote:Op zondag 19 december 2010 18:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je geen voorbereidingstijd hebt, moet je het gewoon laten, het moet wel leuk blijven en je geen maagzweer bezorgen.
Action/Xenosquote:Op maandag 20 december 2010 11:33 schreef Thomas B. het volgende:
Misschien dat jullie een goeie tip voor me hebben. Wij hebben hier dus een donderdag een kerstdiner met 20 man en degene die het organiseert wil plastic bordjes omdat je die niet hoeft schoon te maken. Plastic bordjes!! Met een kerstdiner!! Dat gaat er bij mij dus heel slecht in. En dan wordt ze kwaad op mij omdat ik moeilijk loop te doen.
In ieder geval, mijn vraag is eigenlijk waar ik zo snel en goedkoop mogelijk een berg (normale) borden vandaan kan halen.
Zoals Motorbloempje al zei: kringloopwinkels. Daar hebben ze stapels en in alle soorten en maten! Vaak nog niet eens voor een euro per stuk.quote:Op maandag 20 december 2010 11:33 schreef Thomas B. het volgende:
Misschien dat jullie een goeie tip voor me hebben. Wij hebben hier dus een donderdag een kerstdiner met 20 man en degene die het organiseert wil plastic bordjes omdat je die niet hoeft schoon te maken. Plastic bordjes!! Met een kerstdiner!! Dat gaat er bij mij dus heel slecht in. En dan wordt ze kwaad op mij omdat ik moeilijk loop te doen.
In ieder geval, mijn vraag is eigenlijk waar ik zo snel en goedkoop mogelijk een berg (normale) borden vandaan kan halen.
Mijn collega (waarmee ik samen de kerstlunch organiseerde) was het andere uiterste: ze wilde haar goede servies gebruiken (nog van oma geweest en ze is zelf al 60quote:Op maandag 20 december 2010 12:01 schreef Thomas B. het volgende:
Ja dat zijn we wel goeie ideeen. Bedankt! Ik houd me nu maar even koest voordat ik een klap voor m'n bek krijg, maar no-way dat ik mijn kerstdiner van een plastic bordje ga eten.
dan word het echt topchef, koken met de beschikbare middelen aangezien de winkels met de kerst dicht zijnquote:Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef RobinOok het volgende:
Ik weet het nog steeds niet.
Morgen eerst een etentje en dan heb ik nog 2 dagen.
Moet goed komen. Bij topchef hebben ze maar 20 minuten....
Aioli zelf maken natuurlijk, zelfde manier als mayonaise alleen dan geperste knoflook toevoegen.quote:Op woensdag 22 december 2010 14:30 schreef Cyntiaa het volgende:
Misschien dat iemand hier het weet, ik ben op zoek naar een aiolie met rode peper er in. Weet iemand waar ik het kan halen?
Helemaal mee eens!quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
[...]
Lekker toch, maar vind het niet leuk om voor mezelf lekker te koken. Maak met alle plezier meerdere gerechten voor andere mensen, maar vind het zonde om dat alleen voor mezelf te doenquote:Op woensdag 22 december 2010 14:51 schreef morg78 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Ik maak (voor mezelf, dus meteen voor twee dagen):
- semoer daging (rund)
- sambal goreng telor (ei)
- een sajoer van kool (ik heb nog een mooie witte kool liggen)
- iets met kip (gulai ajam of ajam setan, zie ik wel op het moment dat ik met koken begin)
- atjar ketimoen
En uiteraard met rijst, kroepoek en andere bijzaken.
heb je een receptje van die soep voor me?quote:Op dinsdag 21 december 2010 14:43 schreef minilot het volgende:
Ik ben er helemaal uit!Ik maak, met het oog op beperkte beschikbare tijd, en rekening houdend met de niet al te avontuurlijke smaakpapillen van mijn schoonfamilie.
- Hapje: soesjes (altijd leuk om te maken!) met paté, pancetta en wat portgelei
- Drankje: 1 liter egg nog![]()
- Koud voorgerecht: felgroene waterkerspoffertjes met wilde zalm en crème fraîche
- Soep: gepureerde soep van geroosterde tomaten en geroosterde paprika, met chipotlepeper en een dot stijfgeklopte groene kruiden-slagroom. Erbij een piepklein, zacht zelfgebakken rozemarijnbroodje met wat versgedraaide roomboter.
- Warm voorgerecht: taartje van zelfgemaakt bladerdeeg, met cantherellen, ricotta, truffel en gruyere, op een bord met wat strepen balsamico-vijgenreductie.
En daarmee eindigt mijn deel: schoonouders zorgen voor hoofdgerecht en toetje.
Ik kan misschien alleen nog wel een extra hapje voor 's middags gebruiken..
oe herkenbaar, heb alleen vrijdag voor de boodschappies enne weet ook nog niet helemaal wat, hoofdgerecht iets met lamsrack, ik laat me ook verrassen op het laatste moment.quote:Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef RobinOok het volgende:
Ik weet het nog steeds niet.
Morgen eerst een etentje en dan heb ik nog 2 dagen.
Moet goed komen. Bij topchef hebben ze maar 20 minuten....
gevulde champignons met gehakt en kruiden. of een soepje!quote:Op donderdag 23 december 2010 10:41 schreef seasushi het volgende:
iemand nog inspiratie voor een voorgerecht: geen vis, geen kaas, geen mayonaise erin, geen azijn of producten waar azijn in zit.......![]()
De paté is mislukt en die ga ik niet over doen![]()
Ben bijna in staat om bitterballen te bakken
ik maak er pastoorshaasjes van dit jaarquote:Op donderdag 23 december 2010 11:29 schreef Scorpie het volgende:
Heeft iemand nog een goed recept voor gemarineerde varkenshaas?
heel ouderwetsch (maar wel makkelijk) pasteitjes met ragout?quote:Op donderdag 23 december 2010 10:41 schreef seasushi het volgende:
iemand nog inspiratie voor een voorgerecht: geen vis, geen kaas, geen mayonaise erin, geen azijn of producten waar azijn in zit.......![]()
Eens ff kijken, had zelf deze gevonden: http://blog.kokenmetfrank.nl/2008/01/varkenshaasje.htmlquote:Op donderdag 23 december 2010 11:33 schreef simmu het volgende:
[..]
ik maak er pastoorshaasjes van dit jaar![]()
hiero recept: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=88576, met dank aan rudolf
zelfgemaakte bitterballen zijn anders ook lekker/leuk!quote:Op donderdag 23 december 2010 10:41 schreef seasushi het volgende:
Heeft iemand hier toevallig nog wat tips voor/een antwoord op? Hoef niet zo nodig een nieuw topic te openenquote:Op dinsdag 21 december 2010 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
even een vraagje:
ik ga poffertjes (hartige) en muffins met sinaasappel maken.
de poffertjes ga ik 'vullen' met: kaas, kaas en spekjes, feta en spinazie.
Kan ik dit al gewoon door elkaar husselen en dan laten rijzen?
Ook wil ik in de muffins kleine stukjes sinaasappel doen. Is dit niet te vochtig om te laten rijzen?
Dame blanche 'hoort' met een warme chocoladesaus ernaast geserveerd. Zo heb ik m het liefst, vanille ijs met (zelfgeklopte!!) slagroom en chocoladesaus ernaast.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:31 schreef Ryan3 het volgende:
Even een kerstdinervraagje; hoe zouden jullie je witlofsalade doen, jongens?
En wat nemen jullie als chocoladetopping bij je dame blanche?
Witlofsalade van fijngesneden witlof, rozijnen, verbrokkelde honinggeitenkaas, geroosterde pijnboompitjes en honingmosterddressing vind ik altijd erg lekkerquote:Op donderdag 23 december 2010 12:31 schreef Ryan3 het volgende:
Even een kerstdinervraagje; hoe zouden jullie je witlofsalade doen, jongens?
En wat nemen jullie als chocoladetopping bij je dame blanche?
Je doet die saus ernaast?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:34 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Dame blanche 'hoort' met een warme chocoladesaus ernaast geserveerd. Zo heb ik m het liefst, vanille ijs met (zelfgeklopte!!) slagroom en chocoladesaus ernaast.
En saus? Mayo/yoghurt?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:36 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Witlofsalade van fijngesneden witlof, rozijnen, verbrokkelde honinggeitenkaas, geroosterde pijnboompitjes en honingmosterddressing vind ik altijd erg lekker
daarom saus ernaast in een apart bakje zodat je dat er zelf over heen kan schenken en dan direct op kan eten.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je doet die saus ernaast?
Kijk, het probleem bij die saus is idd, giet je hem er overheen, dan stolt-ie tot een erg harde laag en soms dikke laag chocolade, die je alleen nog met een thermische lans kunt eten. Nu zei mijn vrouw dan gebruik je toch die flesjes chocolade saus van de appie. Echter ik vroeg me af of die bij verwarming niet te vloeibaar wordt. En of er nog betere alternatieven zijn... (de gebruikelijke methoden heb ik al geprobeerd en dat ging dus niet goed.)
Ah, op die manier, dat is wel een idee idd.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:04 schreef loecje het volgende:
[..]
daarom saus ernaast in een apart bakje zodat je dat er zelf over heen kan schenken en dan direct op kan eten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |