abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87888784
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vitello Tonnato? Kalfsvlees aanbraden en dan langzaam laten garen in de oven, af laten koelen en aan dunne plakken snijden, serveren op een spiegel van tonijnsaus? (wat mayonaise maken, ansjovisfiletje pureren samen met kappetjes en uitgeknepen tonijn uit blik tot een saus maken met de massagestaaf)
Da's wel een klassieker! :) Al vaak gemaakt. Maar voor mijn gevoel toch meer zomers dan Kerstachtig.

Ik stuitte gisteren online op een recept uit het French Laundry-kookboek van chef Thomas Keller voor een pot-au-feu met short ribs. Helaas was de slager al dicht dus moest ik het even zonder runderribbetjes met bot doen, maar we zullen vandaag zien hoe de stukken riblap zich houden na een nacht in een rode wijnmarinade met groenten en nu nog vier uur in de oven, onder een dekseltje van bakpapier. Het ruikt al erg lekker!
Marinade straks zeven, inkoken met demi-glacé en roomboter, als sausje voor over de stukjes vlees. Romige knolselderijpuree met appel eronder, denk ik.
Vanmiddag eens kijken of het smaakt, zo met een recept dat 42 stappen telt. :)

Misschien sowieso wel een goede aanschaf, dat boek! Toffe recepten!
Let me see you stripped down to the bone
pi_87939655
Ik ga sowieso één avond bij mijn schoonouders eten. Schoonvader is Italiaans, dus dat is geen straf :P Het begint daar sowieso altijd met een tafel vol plakjes verschillende salami enz, olijven, brood.. Vaak als voorgerecht een bouillon met zelfgemaakte tortellini. Daarna nog een stuk vlees uit de oven wat aan tafel wordt gesneden, met wat groente erbij. En dan na uiteraard tiramisu, en vaak bakt mijn schoonmoeder ook nog een taart of zo *O*

Één avond ga ik met vrienden gourmetten. Nu zitten er een paar tussen die het principe van gourmetten niet begrijpen. Imo doe je dit langzaam, lekker tijd voor nemen, rustig eten... Maar je hebt ltijd van die (vaak) mannen die zo snel mogelijk de hele plt volgooien met vlees, het allemaal naar binnenwerken, zodat ze binnen een half uur klaar zijn. :N

Dusss ik probeer iets te verzinnen om het langer te laten duren. Ik zit te denken aan gourmetten 'in gangen'. :N Geen idee of het gaat werken, maar ik heb het volgende verzonnen:
Als voorgerecht een salade oid, waar dan nog gemarineerde kip of gamba's op moeten. Ik geen iedereen een bordje met de aangemaakt salade, en iedereen kan zijn eigen stukkie vlees/vis voor op de salade bakken. Daarna door naar het hoofd, Gewoon als normaal, wat vlees/ vis en groentes. Als nagerecht ook iets verzinnen om te bakken. Iedereen een bakje ijs oid, met ...?

Nah ja ik moet er nog eens over denken, maar het leek me wel een leuk idee :Y)
pi_87940080
Miss_Virgo: als toetje met gourmetten zijn pannekoekjes (gebakken op de gourmet uiteraard) met een bolletje ijs en saus errug lekker :9
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_87940310
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 16:03 schreef simmu het volgende:
Miss_Virgo: als toetje met gourmetten zijn pannekoekjes (gebakken op de gourmet uiteraard) met een bolletje ijs en saus errug lekker :9
Ik zal het in gedachten houden :D
pi_89676684
Ik vrees dat dit straks wordt weggehaald. Maar wel een goede site als ik het zo zie.
pi_89676858
o yay! O+

Eerste kersdag zouden we naar mijn schoonouders gaan en daar met z'n zessen eten, maar de plannen zijn gewijzigd: we vieren het met een groot deel van de schoonfamilie (moederskant van mijn man) en oma! *O*

En nu ben ik gevraagd het menu samen te stellen en dus een groot deel te koken O+ *O*

Het worden 3 of 4 gangen met wat kleine hapjes vooraf (waaronder hartige poffertjes met geitenkaas en met zalm enzoo) waarbij ik als hoofdgerecht lekker rosbief had bedacht met daarbij groenten en een lekkere portsaus met paddestoelen. Traditioneel met een modern tintje had ik als idee :9

en toe wil ik men laten kiezen tussen zoet of kaas met vijgencompote en stroop enzo :9
Ja doei.
pi_89676939
leuke ideeën Moblo! vooral die poffertjes klinken leuk :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_89677116
Zo veel zin in! O+

Oma is herstellende van een hele zware operatie en zal er (het is bij haar thuis, waar nu ook de oom en tante (haar dochter) van René wonen) ook bij zijn, hopelijk zonder dag ze terug moet naar de revalidatiekliniek! En m'n schoonmoeder.. nou ja.. we weten niet hoeveel kersten we nog samen hebben aangezien ze de kanker nooit meer weg gaan krijgen en alleen maar kunnen indammen, dus we gaan er écht een goed feestje van maken met goed eten en lekkere wijn O+
Ja doei.
pi_89677496
Mijn eerste kerstdiner is vlak voor kerst met vrienden. Een vriendin van me gaat koken en zij kan echt heeerlijk koken :9~
Het voorlopige menu:

voorgerecht:

- Uiensoep van Texelse rode uien, met gegratineerd brood.

Hoofdgerecht:

- ovenschotels, vega en vlees
- dipsausjes als humus, guacamole etc
- turks brood

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2010 14:58:13 ]
pi_89677743
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Zo veel zin in! O+

Oma is herstellende van een hele zware operatie en zal er (het is bij haar thuis, waar nu ook de oom en tante (haar dochter) van René wonen) ook bij zijn, hopelijk zonder dag ze terug moet naar de revalidatiekliniek! En m'n schoonmoeder.. nou ja.. we weten niet hoeveel kersten we nog samen hebben aangezien ze de kanker nooit meer weg gaan krijgen en alleen maar kunnen indammen, dus we gaan er écht een goed feestje van maken met goed eten en lekkere wijn O+
ach jee.. :{ maak er idd maar een heeeel groot feest van! O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_89678413
Met mijn huisgenoten ga ik volgende week een kerstdiner houden, voordat iedereen naar huis is.

2 starters, 1 hoofdgerecht en 4 desserts (iedereen maakt iets). Ik denk dat ik chocolademousse ga maken en soep voor de starter, maar ik weet nog niet precies wat. Ik dacht zelf aan champignonsoep maar die mieperts hier lusten het niet.

Hoofdgerecht word waarschijnlijk kalkoen.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  woensdag 8 december 2010 @ 16:55:51 #162
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_89683028
Oeh, ik mag dit jaar het toetje doen!
Zit te denken aan een grand dessert met allemaal mini-toetjes. Diverse soorten mouse, cakejes/minitaartjes, een warm drankje, mini creme brulee, stukje fruit in chocola gedipt. Overal dan mini porties van.

Een tijdje terug al 3 soorten mouse gemaakt(choco, framboos en koffiesmaak) met een koffiestroopje en diverse soorten toppings (bastognekruimels, kleine caramelblokjes etc.), dat vond iedereen lekker. Dus denk dat niemand daar bezwaar tegen heeft... Heb er nu al zin in! :D
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
  woensdag 8 december 2010 @ 17:25:37 #163
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89684411
Choco mousse, zou ik ook willen leren maken!

Ik ga voor 2 voorgerechten, 2 hoofd en 2 desserts.

Voor 1: cold cuts/charcuterie plus kaasplankje en een salade (rucola, tomaatjes, olijven, feta).
1 hoofd zal pasta worden, de andere rosbief met wijnsausje.
1 Dessert zal chocolade taart en de andere ijs.

Simpel, voor mn vriendin en ik.
No bad soldiers under a good leader
  woensdag 8 december 2010 @ 20:04:37 #164
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_89691134
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 17:25 schreef Rbhp het volgende:
Choco mousse, zou ik ook willen leren maken!

Ik ga voor 2 voorgerechten, 2 hoofd en 2 desserts.

Voor 1: cold cuts/charcuterie plus kaasplankje en een salade (rucola, tomaatjes, olijven, feta).
1 hoofd zal pasta worden, de andere rosbief met wijnsausje.
1 Dessert zal chocolade taart en de andere ijs.

Simpel, voor mn vriendin en ik.
Standaard basis voor mouse is eiwit, suiker en slagroom. Voor een flinke berg melkchocolademouse:
- 250 gram eiwit. let erop dat er echt geen geel bij zit
- 500 ml slagroom
- 250 gr fijne suiker.
- 200-300 gram melkchocolade, fijn gehakt

1. Smelt de chocola au-bain-marie(pannetje met water laten koken, chocola in een kleiner pannetje/schaaltje boven het stoom hangen en zo de choco rustig laten smelten). Eenmaal gesmolten aan de kant zetten.
2. Klop de slagroom lobbig, iets dikker dan yoghurtdikte.
3. Klop de eiwitten op terwijl je rustig de suiker toevoegt. Belangrijk is dat je met eiwit met vet-vrije materialen(kom, mixer) moet werken. Indien vet, wordt je eiwit niet stijf. Gebruik evt. citroen om te ontvetten. De eitwitten zijn stijf genoeg als de je kom op zn kop kan draaien zonder dat het schuim eruit valt. (Leuk om te testen boven het hoofd van kids!)
4. Voeg de chocola beetje bij beetje toe aan de slagroom. Let op de temperatuur! Als je choco nog te warm is, zal de slagroom smelten en schift je mouse. Voeg net zo lang choco toe tot de room sterk op smaak is.
5. Voeg een beetje van het eitwit toe aan het roommengsel. Vouw het voorzichtig door elkaar. Heb van een echte chef geleerd dat je beter korter kan roeren maar steviger dan slap roeren en langer. Hoe korter je nodig hebt om te mengen, hoe luchtiger je mouse blijft.
6. Voeg de rest van de eiwitten toe er roer tot je een egale mouse hebt.
7. In de koelkast ermee om op te stijfen en eet smakelijk!

Dit kan je ook doen met witte chocola, voeg dan wel een klontje boter toe bij de choco. Dit in verband met het stollen van de witte chocola.

Daarnaast is er ook eindeloos te varieren met allerlei smaken. Vuistregel is: gebruik zo weinig mogelijk vloeistof, alles wat niet stolt vergroot de kans op schiften.
Maak bijv. een koffiemouse. Kook een paar flinke kopjes esspresso(of supersterke koffie) met flink wat suiker in. Je houdt dan een kleverige siroop over. Hoe meer ingekookt, hoe dikker de siroop, hoe kleiner de kans op schiften. Voeg de (afgekoelde!!!!!) siroop bij de slagroom en vervolg dan vanaf stap 5.

Voor fruitsmaken: framboos, aardbei, mango, kersen etc. zijn prima te gebruiken om een mouse mee te maken. Maak een puree van de vrucht, evt. zweven(zeer aan te raden bij fruit als aardbei en framboos!). Kook de puree met wat water en flink wat suiker in tot een siroop. Zorg voor een zo geconcentreerd mogelijk mengsel, hoe minder je van de siroop nodig hebt hoe beter. Wederom wegens kans op schiften.
Voor de fruitsiroop geldt hetzelfde als zoals bij de koffiemouse beschreven.

Je kan eindeloos varieren! Mocht je mouse schiften, je kan 'm nog steeds eten. Alleen de textuur is niet wat het moet zijn. Zo had ik van een witte chocomouse te snel de choco bij de slagroom gedaan... Het zag er niet zo lekker uit maar de smaak was top! Koffiemouse schiftte bij mij na 2 dagen, we hebben het restant gebruikt voor op de Irish koffie!

Het is super simpel, even oefenen en je kan alle kanten op! Succes!! ^O^
  woensdag 8 december 2010 @ 20:05:43 #165
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_89691210
- edit- dubbel
pi_89700826
Ik ben (vrijwillig) bij m'n ouders met kerst, eerste dag met z'n 3en uit eten (daarvoor gezellig naar de film :) ), en 2e kerstdag komt opa&vriendin + broer&vriendin, dus lekker gourmetten aangezien mams niet de halve dag in de keuken wil staan, niemand eigenlijk.
Blij dat ik niet 'verplicht' bij mijn ouders hoef te zijn, als ik het niet wou zou ik gewoon niet gaan. Ik zie ze gewoon vrij weinig nu ik niet meer thuis ben en vind het heerlijk om zulke dagen wel bij ze te zijn. Heb er stiekem wel zin in :D
Yeah I talk shit, just deal with it.
pi_89701014
-dubbel-

[ Bericht 98% gewijzigd door marshmallow op 08-12-2010 23:46:42 ]
Yeah I talk shit, just deal with it.
pi_89709169
Wanneer komt de kersteditie van de allerhande uit? Daar staan ook altijd wel leuke dingen in.
pi_89710029
Die is al uit.
pi_89710067
Burger king!
pi_89710411
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:20 schreef Mariposa-87 het volgende:
Die is al uit.
Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..

Vanavond maar weer eens kijken dan.
pi_89723462
Nog niet 100% zeker maar dit kan het worden:
- aperitief: zelfgemaakte limoncello met cava
- een soepje als hapje ofwel wat bruchetta met o.a. mozzarella, tomaat, pesto en gandaham
- tartaar van zalm met een slaatje
- risotto met scampi
- dessert nog niet zeker... Misschien een mouilleux (sp?) of een brownie, maar vind het toch wat zwaar aangezien risotto ook niet meteen het meest lichte hoofdgerecht is...
Lather, rinse, repeat
  donderdag 9 december 2010 @ 17:39:33 #173
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89727241
Thanks voor het recept Paarse_Kiwi!
No bad soldiers under a good leader
pi_89737897
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:33 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..

Vanavond maar weer eens kijken dan.
Sinds deze week denk ik. Ik heb hem iig dinsdag gehaald bij de AH XL in Utrecht.
pi_89763708
Nu alvast afspreken dat als het sneeuwt ,om lekker te gaan barbequen met een paar vrienden.
Iedereen wat meebrengen,en hier en daar een vuurkorf.
Erg gezellig denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')