quote:
Op woensdag 8 december 2010 17:25 schreef Rbhp het volgende:Choco mousse, zou ik ook willen leren maken!
Ik ga voor 2 voorgerechten, 2 hoofd en 2 desserts.
Voor 1: cold cuts/charcuterie plus kaasplankje en een salade (rucola, tomaatjes, olijven, feta).
1 hoofd zal pasta worden, de andere rosbief met wijnsausje.
1 Dessert zal chocolade taart en de andere ijs.
Simpel, voor mn vriendin en ik.
Standaard basis voor mouse is eiwit, suiker en slagroom. Voor een flinke berg melkchocolademouse:
- 250 gram eiwit. let erop dat er echt geen geel bij zit
- 500 ml slagroom
- 250 gr fijne suiker.
- 200-300 gram melkchocolade, fijn gehakt
1. Smelt de chocola au-bain-marie(pannetje met water laten koken, chocola in een kleiner pannetje/schaaltje boven het stoom hangen en zo de choco rustig laten smelten). Eenmaal gesmolten aan de kant zetten.
2. Klop de slagroom lobbig, iets dikker dan yoghurtdikte.
3. Klop de eiwitten op terwijl je rustig de suiker toevoegt. Belangrijk is dat je met eiwit met vet-vrije materialen(kom, mixer) moet werken. Indien vet, wordt je eiwit niet stijf. Gebruik evt. citroen om te ontvetten. De eitwitten zijn stijf genoeg als de je kom op zn kop kan draaien zonder dat het schuim eruit valt. (Leuk om te testen boven het hoofd van kids!)
4. Voeg de chocola beetje bij beetje toe aan de slagroom. Let op de temperatuur! Als je choco nog te warm is, zal de slagroom smelten en schift je mouse. Voeg net zo lang choco toe tot de room sterk op smaak is.
5. Voeg een beetje van het eitwit toe aan het roommengsel. Vouw het voorzichtig door elkaar. Heb van een echte chef geleerd dat je beter korter kan roeren maar steviger dan slap roeren en langer. Hoe korter je nodig hebt om te mengen, hoe luchtiger je mouse blijft.
6. Voeg de rest van de eiwitten toe er roer tot je een egale mouse hebt.
7. In de koelkast ermee om op te stijfen en eet smakelijk!
Dit kan je ook doen met witte chocola, voeg dan wel een klontje boter toe bij de choco. Dit in verband met het stollen van de witte chocola.
Daarnaast is er ook eindeloos te varieren met allerlei smaken. Vuistregel is: gebruik zo weinig mogelijk vloeistof, alles wat niet stolt vergroot de kans op schiften.
Maak bijv. een koffiemouse. Kook een paar flinke kopjes esspresso(of supersterke koffie) met flink wat suiker in. Je houdt dan een kleverige siroop over. Hoe meer ingekookt, hoe dikker de siroop, hoe kleiner de kans op schiften. Voeg de (afgekoelde!!!!!) siroop bij de slagroom en vervolg dan vanaf stap 5.
Voor fruitsmaken: framboos, aardbei, mango, kersen etc. zijn prima te gebruiken om een mouse mee te maken. Maak een puree van de vrucht, evt. zweven(zeer aan te raden bij fruit als aardbei en framboos!). Kook de puree met wat water en flink wat suiker in tot een siroop. Zorg voor een zo geconcentreerd mogelijk mengsel, hoe minder je van de siroop nodig hebt hoe beter. Wederom wegens kans op schiften.
Voor de fruitsiroop geldt hetzelfde als zoals bij de koffiemouse beschreven.
Je kan eindeloos varieren! Mocht je mouse schiften, je kan 'm nog steeds eten. Alleen de textuur is niet wat het moet zijn. Zo had ik van een witte chocomouse te snel de choco bij de slagroom gedaan... Het zag er niet zo lekker uit maar de smaak was top! Koffiemouse schiftte bij mij na 2 dagen, we hebben het restant gebruikt voor op de Irish koffie!
Het is super simpel, even oefenen en je kan alle kanten op! Succes!!
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.