quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:51 schreef chocolatelover het volgende:
Ik vroeg me net af wat we met de kerst gaan eten en dacht, ik kijk ff op mijn forum en wat zien mijn oog? Nog helemaal niets, dus fftjes snel een topic openen want over 21/2 maand is het al zover. Dusse, al ideetjes iemand?
goed ideequote:Op dinsdag 28 september 2010 12:16 schreef Mercer het volgende:
Frietje oorlog, ik heb er nu al zin in!![]()
quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik zag jou ook al droge rijst eten, kutleven, of gewoon weinig moneyz?
ik snap het ook niet. vnv aardappelen en groenten; dat is al iets meer.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Een ex van mij at ook alleen gebakken krieltjes met appelmoes en vlees. iedere dag. Er zijn mensen die het gewoon niks kan schelen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:19 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
ik snap het ook niet. vnv aardappelen en groenten; dat is al iets meer.
dat doe ik ook weleensquote:Op dinsdag 28 september 2010 14:23 schreef Windigo het volgende:
[..]
Een ex van mij at ook alleen gebakken krieltjes met appelmoes en vlees. iedere dag. Er zijn mensen die het gewoon niks kan schelen.
Ik zei iedere dag. Hij doet dat al 5 jaar achter elkaar. Da's wat anders dan ''weleens''quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:26 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
dat doe ik ook weleens![]()
maar ene dag alleen kale rijst, volgende dag kale aardappelen en groenten en met kerst kale boterhammen?
Precies.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:15 schreef SeaOfLove het volgende:
Oh en verder is het ieder jaar aan tong80 de eer om zo vroeg een wat eten jullie met kersttopic te openen
Niet onzinniger dan die van jou *kusjekroel*quote:
the bestquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:03 schreef Lo-Fi het volgende:
[ afbeelding ]
Ik denk dat het dit jaar menu 12 wordt.
slowchatmode:quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:08 schreef Leintjeuh het volgende:
Niet onzinniger dan die van jou *kusjekroel*
quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:49 schreef Olympiaki het volgende:
gourmetten met kerst, het meest cliché wat er is
Dat ligt eraan hoe traditioneel je wilt gaanquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:56 schreef seasushi het volgende:
Nieuwe lief, dochter en ik hebben toevallig van de week besloten er een traditionele kerst van te maken. Nog nooit gedaan.( 45, 11 en 40 jaar) traditioneel eten, 2de kerstdag goumetten met de buren, spelletjes, kerstboom ( ook nog nooit gehad) ruzie, 3 kilo zwaarder. Oke, ipv de kerstmeuk op tv wordt t dan seizoen 5 van Dexter, maar verder....
Wat hoort er allemaal bij een traditioneel kerstdiner?
dat eet ik ook elk jaar met kerstquote:
Dacht ik ook gelijk!quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:52 schreef Bienelientjee het volgende:
Niet een beetje erruugg vroeg!?
Klinkt heel gezelligquote:Op woensdag 29 september 2010 21:04 schreef kletsbets het volgende:
Ik lees dit topic met verbazing èn met een gevoel van herkenning. Jaren geleden werd ik al onrustig na de zomervakantie van de kids, want dan ging ik al nadenken over kerstdiner. Met als gevolg dat tegen de tijd dat het zover was, ik rijp was voor het gesticht, en vrede op aarde al helemaal nergens te voelen was.
Sinds een paar jaar maak ik me er niet meer zo lang van te voren druk over, èn gourmetten we in ieder geval 1 dag. Wel alles zelfgemaakt/gesneden enzo, maar veel relaxter. En 1 dag kook ik uitgebreid, 3 gangen. Of iemand anders die zich aanbied om het te doen, aangezien mijn oudste al uit huis is, en ook heel erg van koken houdt. Dus de kerststress is enorm afgenomen, en de feestvreugde verdubbeld.
Ik ga dit topic in de gaten houden.....
Ik vind boterhammen ook erg lekker.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:05 schreef Mirjam het volgende:
nee hoor helemaal nietquote:Op woensdag 29 september 2010 21:12 schreef dralion13 het volgende:
dacht dat ik de enige was die boerenkool at met kerst
Same here. Lekker verplicht gezellig doen met de familiequote:Op dinsdag 28 september 2010 11:53 schreef wise het volgende:
zoals, traditiegetrouw, meestal gourmetten/steengrillen
ik vind bruin brood ook lekker, maar dta wil niet zeggen dat ik met kerst dan maar als een saai iemand enkel bruin brood ga zitten etenquote:Op woensdag 29 september 2010 23:17 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik vind boterhammen ook erg lekker.
ik vraag me af of hij nou zit te geinen of niet... dacht eerst misschien typt ie vanaf de gevangenis ofzoquote:Op donderdag 30 september 2010 08:17 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik vind bruin brood ook lekker, maar dta wil niet zeggen dat ik met kerst dan maar als een saai iemand enkel bruin brood ga zitten eten
Vorig jaar had ik er ook een slavinkje bij, maar ga denk ik dit jaar voor een speklapje.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:12 schreef dralion13 het volgende:
[..]
dat eet ik ook elk jaar met kerst
mn oma doet er alleen ook slavink bij
dacht dat ik de enige was die boerenkool at met kerst
Dat ziet er niet zo heel lekker uit.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:45 schreef Fogel het volgende:
Ik eet wat mijn schoonmoeder maakt. Traditioneel gezien waarschijnlijk schapenribbenvlees en varkensribbenvlees, of hoe dat dan ook in het Nederlands heet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Pinnekj%C3%B8tt
http://no.wikipedia.org/wiki/Svineribbe
Spareribs (of ribbetjes in het Nederlands) schaap en varken dusquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:45 schreef Fogel het volgende:
Ik eet wat mijn schoonmoeder maakt. Traditioneel gezien waarschijnlijk schapenribbenvlees en varkensribbenvlees, of hoe dat dan ook in het Nederlands heet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Pinnekj%C3%B8tt
http://no.wikipedia.org/wiki/Svineribbe
Koud, denk ik, want de soep is warm, en het hapje vooraf lauw.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:22 schreef simmu het volgende:
een koud of een warm voorgerecht?
edit. sorrie: @minilot
zelfgemaakte pate dan misschien? en dan niet meer cranberryprut, maar een ander vruchtje. enerzijds klassiek, maar wel met een twistquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:39 schreef minilot het volgende:
[..]
Koud, denk ik, want de soep is warm, en het hapje vooraf lauw.
Zoiets wordt het bij ons allicht ook - waarschijnlijk iets minder sjiek dan bij jouquote:Op dinsdag 28 september 2010 12:15 schreef DarkElf het volgende:
ik laat voor me koken dus geen idee.
Tja, vorig jaar was het al aardappelpuree en gegratineerde aardappelen, haricots verts in spek, dus dat vind ik dan zelf ook weer niet leuk eigenlijk....quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Aardappels, boontjes en worst?.
Je zou een rollade kunnen kopen, even dichtschroeien in de braadpan en dan de oven in. Lekker met cranberry saus ofzoiets. Daarbij aardappelpuree en pomme duchesse en twee soorten groenten?
ligt aan de situatie hoor: met twee kleine kindjes en schoonvaders die ik wel kan schieten is het erg fijn om heerlijk de hele dag (of 2 dagen) in de keuken te schuilen. de truc is zorgen dat het lijkt alsof je permanent druk bezig bent terwijl je eigenlijk alles op je gemakje kan doenquote:Op zondag 3 oktober 2010 18:05 schreef ColdFeet het volgende:
Les 1 kerstdiner is natuurlijk: niet twee dagen koken. Ik heb me een keer laten verleiden om beide kerstdagen 7 gangen te koken - dag twee stond ik doodop en met een kater van jewelse in de keuken af te knappen.
[..]
Zoiets wordt het bij ons allicht ook - waarschijnlijk iets minder sjiek dan bij jouEens zien waar we dit jaar belanden!
Mijn zusje organiseert altijd een uitgebreid kerstdiner voor haar vrienden bij haar thuis. Maar ook daar kan nooit iemand op kerstdag zelf, dus doet ze het een paar dagen voor kerst. Even veel lol.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:16 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat jammer dat sommige mensen kerst als een familie-verplichting zien, als een noodzakelijk kwaad... Als ik het met familie vier dan is het omdat ik het gezellig vind. Wat belet je om te zeggen dat je het gewoon met je eigen gezin wilt vieren? Vorig jaar heb ik juist heel erg bewust ervoor gekozen om eerste kerstdag gewoon alleen te zijn. Tweede dag met dochter en vriend doorgebracht. Ik zou ook weleens een kerstdag met alleen vrienden willen vieren. Maar al wat je te horen krijgt is dat ze persee naar familie moeten want als ze naar de ene kant wel gaan en naar de andere kant niet, er geen sprake van vrede op aarde zal zijn... gezellig heur
wij hebben ook met vrienden een Kerstdinerquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:20 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Mijn zusje organiseert altijd een uitgebreid kerstdiner voor haar vrienden bij haar thuis. Maar ook daar kan nooit iemand op kerstdag zelf, dus doet ze het een paar dagen voor kerst. Even veel lol.
dat laatste dus, zo kijk ik er ook tegenaan. Heb zelfs meerdere malen kerst gevierd met beide ouders terwijl zij gescheiden zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
wij hebben ook met vrienden een Kerstdinerdat de laatste jaren ivm drukke agenda's elke keer in januari plaats vond
maar onze families zijn niet zo veeleisend, maar we gaan gewoon omdat we 't leuk vindenals het geen kerst was maar 'gewoon een gezellig samenkomen' dan was 't ook prima geweest
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneerquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:16 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat jammer dat sommige mensen kerst als een familie-verplichting zien, als een noodzakelijk kwaad... Als ik het met familie vier dan is het omdat ik het gezellig vind. Wat belet je om te zeggen dat je het gewoon met je eigen gezin wilt vieren? Vorig jaar heb ik juist heel erg bewust ervoor gekozen om eerste kerstdag gewoon alleen te zijn. Tweede dag met dochter en vriend doorgebracht. Ik zou ook weleens een kerstdag met alleen vrienden willen vieren. Maar al wat je te horen krijgt is dat ze persee naar familie moeten want als ze naar de ene kant wel gaan en naar de andere kant niet, er geen sprake van vrede op aarde zal zijn... gezellig heur
zo denken wij er ook over.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:34 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneer
zo vaak post ik dus niet in OUD waar dit soort dingen besproken worden. Veel verder dan blunder of praatjestopic kom ik niet echtquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:21 schreef simmu het volgende:
sol; die discussie komt in oud toch vaak genoeg voorbij. volgens mij doet de psychische sector zo rond de feestdagen ok goerde zaken. de ene helft voelt zich alleen en de andere helft zou graag eens met rust gelaten willen worden.
ik zeg: koken tot je erbij neervalt met een flesje wijn erbij en je merkt er allemaal niks meer van
ja en zoals jij en Los zijn er dus niet zoveel. Doen gewoon jullie eigen ding.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:34 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Och, dat soort dingen, daar doe ik niet meer aan mee (ik had als tiener ooit een vriendje wiens moeder nogal zo gebeten was daarop ja - brrr. Maar mijn schoonmoeder weigert extra moeite te doen voor een kerstdiner, en bij mijn eigen ouders eet ik liever op een iets minder 'het moet gezellig zijn'-beladen moment. Ik zie niet zo de noodzaak van van die gespannen feestjes, ik vier het wel met vrienden, of, nog beter, ergens in het buitenland met mijn Meneer
Niet iedereen heeft een ongecompliceerde supergezellige relatie met z'n familie, FFT.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:50 schreef FutureFairytale het volgende:
als je het als een verplichting ziet is er toch iets niet goed... waarom moeilijk doen als het kerst is? oh het is kerst, laten wij dan maar expres niet bij familie gaan eten want anders doen we niet wat we willen..poeh he
ooh zo. ik dacht dat er perse niet mee gedaan moest worden omdat het zo 'normaal' is. dan heb ik het verkeerd begrepenquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:56 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een ongecompliceerde supergezellige relatie met z'n familie, FFT.
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoorquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:59 schreef motorbloempje het volgende:
'kerst' is nergens een vrijbrief voor: niet om ineens gezellig te gaan doen terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt én niet om maar lekker dwars te liggen en niet te gaan 'omdat je graag af wilt wijken en vindt dat gezelligheid altijd moet kunnen en niet (alleen) met kerst'.
Kerst is handig dat veel mensen vrij zijn en met die vrije tijd kiezen veel mensen er voor om dat gezellig met familie door te brengen, anderen met vrienden en anderen weer lekker alleen of met z'n tweeën. Gewoon, wat je wilt. Heb je geen goeie band met je familie of zie je ze liever minder 'voorgeschreven' of 'geforceerd', als je dat zo vindt, dan ga je lekker weg en nodig je ze half februari zomaar uit voor 'n etentje, en vind je 't fijn dat iedereen vrij is (ouders, ooms, tantes) en zou je dus graag eens samen eten en drinken, dan doe je dat, ook geen probleem.
Gewoon doen wat je wilt.. heerlijk toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |