ik heb er totaal geen moeite mee om te zeggen 'ja, nee, sorry, dan zitten we in het buitenland'quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoor
dat bedoel ik dus: je voelt een verplichting, en dan heb jij het dus wel leuk met je familie. Dat is iets minder erg dan mensen die met tegenzin bij familie met kerst zitten. Ik ben echt helemaal eens met CF, MoBlo en Elf. Goddank wordt me dat wel in dank afgenomen omdat mijn ouders ook nog een eigen leven hebben naast dat van hun kinderen en kleinkinderen. (op vorig jaar na ben ik meestal wel bij één van mijn ouders een dag, maar dan gewoon omdat ik het gezellig vind. Afgelopen jaar dus nee gezegd en dan is er ook niks aan de hand)quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
soms is dat nog wel moeilijk toch? mijn ouders bv (en denk bij de meeste uit ons dorp nog wel) zouden het echt heel erg vinden als ik met kerst ineens weg ben. dat kan dan echt niet goedgemaakt worden met een etentje in het nieuwe jaar. tradities doorbreken lukt nog niet iedereen, maar ik vind het ook niet erg hoor. gewoon 2 daagies kerst met muziek, praten en eten. best leuk hoor
ja ik zie het gewoon eigenlijk net als een verjaardag van een familielid van het gezin. maar dan nog ietsjes erger, want verjaardag kan ik evt nog afzeggen, mits ik een heel goede reden heb.quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:20 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
dat bedoel ik dus: je voelt een verplichting, en dan heb jij het dus wel leuk met je familie. Dat is iets minder erg dan mensen die met tegenzin bij familie met kerst zitten. Ik ben echt helemaal eens met CF, MoBlo en Elf. Goddank wordt me dat wel in dank afgenomen omdat mijn ouders ook nog een eigen leven hebben naast dat van hun kinderen en kleinkinderen. (op vorig jaar na ben ik meestal wel bij één van mijn ouders een dag, maar dan gewoon omdat ik het gezellig vind. Afgelopen jaar dus nee gezegd en dan is er ook niks aan de hand)
Mooi mens ben jijquote:Op maandag 4 oktober 2010 07:41 schreef Tezz het volgende:
Ik ben gezegend met prachtige ouders en een lieve schoonvader. Gelukkig wil ik graag bij hen zijn met kerst, dus het verplichtingsprobleem speelt bij ons niet zo.
We hebben er ook nog eens voor gezorgd dat ouders en schoonvader dikke vriendjes zijn geworden, dus we kunnen het ook nog eens samen vieren.
Eerste kerstdag dus (bewust) met familie en tweede kerstdag lekker voor ons eigen gezin (soms naar het bos met daarna een broodje kroket, soms naar de kroeg, soms vrienden te eten, soms nogmaals naar ouders omdat het zo gezellig was...)
Edit: maar wat we eten is nog een raadsel!
Mooi is dat. Hier hetzelfde tussen ouders en schoonouders. Normaal kook ik altijd op kerstavond voor mijn ouders & schoonouders, maar dit jaar zit op kerstavond nog in Italië en zit ik op 1e kerstdag in de auto.quote:Op maandag 4 oktober 2010 07:41 schreef Tezz het volgende:
Ik ben gezegend met prachtige ouders en een lieve schoonvader. Gelukkig wil ik graag bij hen zijn met kerst, dus het verplichtingsprobleem speelt bij ons niet zo.
We hebben er ook nog eens voor gezorgd dat ouders en schoonvader dikke vriendjes zijn geworden, dus we kunnen het ook nog eens samen vieren.
Eerste kerstdag dus (bewust) met familie en tweede kerstdag lekker voor ons eigen gezin (soms naar het bos met daarna een broodje kroket, soms naar de kroeg, soms vrienden te eten, soms nogmaals naar ouders omdat het zo gezellig was...)
Edit: maar wat we eten is nog een raadsel!
Dat mèèn je toch niet?? Holymoly, hoe groot is die tafel dan wel?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:21 schreef piepkuiken21 het volgende:
hoeveel soorten vlees/bijgerechten hebben jullie met de gourmet?
mijn moeder kwam aan vlees en vis en vega aan 27 soorten, daarbij ook nog ei, paprika (3 soorten) champignonen, ui (rood en wit).
Vervelend he, dat soort mieperts met eten.quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:14 schreef Jeetjejom het volgende:
[..]
Tja, vorig jaar was het al aardappelpuree en gegratineerde aardappelen, haricots verts in spek, dus dat vind ik dan zelf ook weer niet leuk eigenlijk....
Van de andere kant heb ik ook zoiets van, je eet maar wat de pot schaft, het is niet zo dat ik kikkerbilletjes ofzo ga serveren, maar een beetje speciaal mag toch wel......
Vroeger moest ik altijd werken met kerst (ook al zat de zaak dichtquote:Op maandag 4 oktober 2010 00:11 schreef golfer het volgende:
Sowieso kinderen die nog ouders hebben en zich verplicht voelen dan dat soort dagen met ouders door te brengen.
Weet je wel wat het voor bevrijding is als je dat niet meer 'hoeft' te doen en gewoon zelf kan uitmaken wat je op dat soort dagen kan doen?
Gewoon jezelf zijn.
daar is stropen voor uitgevonden, vette eenden zat in het park, en als je mannetjes pakt spaar je de vrouwtjes weer een verkrachterquote:Op dinsdag 28 september 2010 14:14 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Kutleven denk ik, want zelfs met weinig geld kun je een lekkere maaltijd bereiden
lijkt me ook saai met 5 soorten vleesquote:Op maandag 4 oktober 2010 10:39 schreef kletsbets het volgende:
[..]
Dat mèèn je toch niet?? Holymoly, hoe groot is die tafel dan wel?
Wij hebben meestal 5 soorten vlees/vis. 5 sausjes, stokbrood en kruidenboter. Kaas en ontbijtspek en annanas. Bakje Italiaanse kuiden. Ik denk dat dat het is.
En als we heel wild doen, snijden we een paprika, maar die ben ik al 100 keer de volgende dag tegen gekomen in de groentenla.....
Maar het klinkt wel feestelijk zo met 27 dingen, dat dan weer wel!
Ik denk dat wij dus hele kleine eters zijn? Want van alles wat jij nu even snel opschrijft, kan ik niet eens 1 stukje per onderdeel op. Maar nogmaals het lijkt me een feestmaal hoor, ik wens je veel plezier.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef piepkuiken21 het volgende:
[..]
lijkt me ook saai met 5 soorten vlees
Jup mijn ma pakt altijd te veel uit. Meestal is ze een halve dag bezig met het snijden van vlees en het kruiden/verpakken van de vleesjes. Kleine greep uit het assortiment; blokje kaas met bacon, gehaktballetjes, gehaktballetjes met ontbijspek, kogelbiefstuk, entrecote, varkenshaas, kip in satemarinade, gewone kip, varkensworst in stukken gesneden, runderworst in stukken gesneden, nurnberger worstjes, gamba's naturel, gamba's in marinade, tilapia, koolvis, zalm en ga nog maar door. Ook doen wij altijd geschaafde aardappeltjes op de gourmet, worden zo lekker hard altijd
Klinkt goed Piet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Kreeft halveren en op de grill, Jacobsschelpen, oesters, mmmm
Haal liever wat hollandse garnalen bij de aldi en meng die met goede mayonaise, veeeeeeel lekkerderquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:44 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Klinkt goed Piet.
Helaas zit ik dit jaar alweer aan de "zalmcocktail" (zalm uit blik met mayonnaise).
Heb je daar een recept voor? Zal ik kijken of ik mijn moeder kan overhalen dit te maken.
Misschien moest ik het voorgerecht maar maken dit jaarquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Haal liever wat hollandse garnalen bij de aldi en meng die met goede mayonaise, veeeeeeel lekkerder
Zelfgemaakte Mayonaise die licht zurig is, met veel hollandse garnalen, dat is echt lekker, verder niets aan doen, geen andere troep erdoor doen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:57 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Misschien moest ik het voorgerecht maar maken dit jaar.
Met dank aan Julia Child maak ik mijn eigen mayonnaise.
Nu nog mijn moeder overtuigen, thuis hebben ze niet zoveel vertrouwen in mijn kookkunsten.
Dat klinkt echt lekker.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelfgemaakte Mayonaise die licht zurig is, met veel hollandse garnalen, dat is echt lekker, verder niets aan doen, geen andere troep erdoor doen.
quote:geeft rust in de tentOp donderdag 21 oktober 2010 11:43 schreef Joene het volgende:
OMG nu al weten wat je over 2 maanden gaat koken
quote:Dat kan ook nog in de 1e week van december
quote:oh ja, en dat! Geen 'traditionele' gerechten, al was het maar om je niet dood te hoeven vechten voor de laatste rolladeOp donderdag 21 oktober 2010 12:55 schreef RobinOok het volgende:
Het belangrijkste van het plannen van mijn kerstmenu is dingen vermijden die de rest van Nederland opeens ook wil klaarmaken en die je dus ruim van tevoren moet bestellen en daarna ook nog voor in de rij moet gaan staan bij het ophalen.
quote:Ik weet ook al dat ik een soort van rijsttafel ga voor zetten, heerlijk om dat van te voren allemaal te bedenken, geen gestress op het laatste moment.Op donderdag 21 oktober 2010 11:43 schreef Joene het volgende:
OMG nu al weten wat je over 2 maanden gaat koken
quote:Hier ging het net ff door mijn hoofd, kreeg mijn rooster en blijk met de kerst vrij te zijn, we hebben net een nieuw huis/nieuwe keuken dus nu heb ik toch wel een licht vermoeden dat de ouders etc kerst bij ons willen gaan doenOp donderdag 21 oktober 2010 15:09 schreef kletsbets het volgende:
Ik ben er nog steeds niet mee bezig.....
quote:Vitello Tonnato? Kalfsvlees aanbraden en dan langzaam laten garen in de oven, af laten koelen en aan dunne plakken snijden, serveren op een spiegel van tonijnsaus? (wat mayonaise maken, ansjovisfiletje pureren samen met kappetjes en uitgeknepen tonijn uit blik tot een saus maken met de massagestaaf)Op zaterdag 23 oktober 2010 11:37 schreef minilot het volgende:
Ik zoek nog een lief, klein en hartig voorgerecht met robuust vlees. Maar wat?
quote:Da's wel een klassieker!Op zaterdag 23 oktober 2010 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vitello Tonnato? Kalfsvlees aanbraden en dan langzaam laten garen in de oven, af laten koelen en aan dunne plakken snijden, serveren op een spiegel van tonijnsaus? (wat mayonaise maken, ansjovisfiletje pureren samen met kappetjes en uitgeknepen tonijn uit blik tot een saus maken met de massagestaaf)
quote:Ik zal het in gedachten houdenOp maandag 25 oktober 2010 16:03 schreef simmu het volgende:
Miss_Virgo: als toetje met gourmetten zijn pannekoekjes (gebakken op de gourmet uiteraard) met een bolletje ijs en saus errug lekker
ach jee..quote:Op woensdag 8 december 2010 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Zo veel zin in!
Oma is herstellende van een hele zware operatie en zal er (het is bij haar thuis, waar nu ook de oom en tante (haar dochter) van René wonen) ook bij zijn, hopelijk zonder dag ze terug moet naar de revalidatiekliniek! En m'n schoonmoeder.. nou ja.. we weten niet hoeveel kersten we nog samen hebben aangezien ze de kanker nooit meer weg gaan krijgen en alleen maar kunnen indammen, dus we gaan er écht een goed feestje van maken met goed eten en lekkere wijn
Standaard basis voor mouse is eiwit, suiker en slagroom. Voor een flinke berg melkchocolademouse:quote:Op woensdag 8 december 2010 17:25 schreef Rbhp het volgende:
Choco mousse, zou ik ook willen leren maken!
Ik ga voor 2 voorgerechten, 2 hoofd en 2 desserts.
Voor 1: cold cuts/charcuterie plus kaasplankje en een salade (rucola, tomaatjes, olijven, feta).
1 hoofd zal pasta worden, de andere rosbief met wijnsausje.
1 Dessert zal chocolade taart en de andere ijs.
Simpel, voor mn vriendin en ik.
Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..quote:
Sinds deze week denk ik. Ik heb hem iig dinsdag gehaald bij de AH XL in Utrecht.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:33 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Pas net? of al lang? Bij de AH in Utrecht zag ik nog een ouder blaadje liggen met allerlei tips enz..
Vanavond maar weer eens kijken dan.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 18:57 schreef monic27 het volgende:
ik vrees dat het weer creamcrackers met hagelslag wordt, net als vorig jaar.
(geen fam. buren. kennissen. vrienden oid)
met wellicht een wat luxer toetje
vast een cliché maar gewoon omdat je het zelf ook waard bent?quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:41 schreef Lo-Fi het volgende:
Als je met kerst alleen eet, zie ik totaal geen aanleiding om meer tijd te steken in het eten dan op andere dagen.
Goed ideequote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
vast een cliché maar gewoon omdat je het zelf ook waard bent?
toen ik single was en alleen woonde heb ik een keer kerst / oudjaar bewust alleen thuis gevierd, ik had een dienblad volgezet met allerlei vishapjes, zoals gerookte zalm, garnalencocktail, kant en klaar vishapjes uit de oven een een fles bubbels.
voelde mij in mijn eentje helemaal perfect en verwend.
precies. zoiets heb ik idd ook eens gedaan. was heerlijk! een feestje voor 1 is ook wel eens leuk hoorquote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
toen ik single was en alleen woonde heb ik een keer kerst / oudjaar bewust alleen thuis gevierd, ik had een dienblad volgezet met allerlei vishapjes, zoals gerookte zalm, garnalencocktail, kant en klaar vishapjes uit de oven een een fles bubbels.
Ik vind dat ook top! Je hoeft jezelf toch niet te verwaarlozen omdat je alleen bent?quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:36 schreef WRH het volgende:
[..]
Klinkt goed zegquote:Op dinsdag 14 december 2010 14:00 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ook mijn menu is klaar!![]()
Amuse:
Hollandse garnalen lepel in drie versies: cocktail, peterselie-kappertjes, advocado
Voorgerecht:
Gebakken inktvis met appel-saffraanaioli
Soep:
Tomatenbouilion
Hoofd:
Reebiefstuk met rode port pruimen saus, bospaddestoelen risotto, gedroogde parmaham en geroosterde tomaat
Toe:
Nog onbekend! Ga ik kiezen uit een boek dat ik van mijn broertje heb gekregen met sinterklaas, heb nog niet kunnen kiezen, maar dat komt wel goed!![]()
Jeeh! bijna helemaal klaar! En de planning is ook al gemaakt, word hopelijk een relaxed avondje!
Wat een kutleven moet je hebben, wanneer je al gaat stressen om een kerstdiner.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:22 schreef minilot het volgende:
Stress.![]()
Ik kom er niet uit. Ik doe hapje, voorgerecht en soep bij schoonfamilie en IK KAN NIET KIEZEN! Ik zit al zó lang op te scheppen over mijn kookkunsten dat ik met iets perfects wil komen, maar men lust daar ook lang niet alles. Nog maar anderhalve week om te beslissen!
Als ik jouw commentaren en opmerkingen in CUL zo leef ben jij vooral degene met een kutleven, als je überhaupt al een leven hebtquote:Op dinsdag 14 december 2010 14:26 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Wat een kutleven moet je hebben, wanneer je al gaat stressen om een kerstdiner.
Stel dat er een keer echt iets voorvalt.
Tja, dat zijn jouw aannames, maar zoals je weet, zit jij er geregeld naast. Ik reageer op een bestaande situatie.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik jouw commentaren en opmerkingen in CUL zo leef ben jij vooral degene met een kutleven, als je überhaupt al een leven hebt
Wat zijn de opties?quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:22 schreef minilot het volgende:
Stress.![]()
Ik kom er niet uit. Ik doe hapje, voorgerecht en soep bij schoonfamilie en IK KAN NIET KIEZEN! Ik zit al zó lang op te scheppen over mijn kookkunsten dat ik met iets perfects wil komen, maar men lust daar ook lang niet alles. Nog maar anderhalve week om te beslissen!
Ik heb er ook heeel lang over gedaan! Misschien kunnen we je hier helpen kiezen. Is altijd makkelijker voor een anderquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |