abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2010 @ 19:26:42 #1
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88442656
Hier en daar duiken er af en toe topics op over wijn hier in CUL.
Laten we proberen om al deze topics te bundelen in het grote wijntopic.

Vraag je je af wat voor wijn bijv. bij welk gerecht zou passen of wil je ons mee laten beleven in een prachtige fles rode wijn waar je gisteravond van genoten hebt...plaats het hier.
Voor de Fok!kers die werkelijk niets van wijn weten maar er maar al te graag iets over willen leren, hierbij een wiki link over wijn
Verder zijn er Fok!kers onder ons met een behoorlijke kennis van wijn die je graag wegwijs maken en je aan de hand nemen op de ontdekkingstocht door de wondere wereld van wijn.

Ik zelf heb het genoegen dat ik mag wonen in een van de mooiste landen ter wereld met prachtige wijnen, Nieuw Zeeland, een land met bijna voor elke wijnsoort een geschikt gebied.
Maar natuurlijk valt er nog zo veel meer te genieten met wijn uit alle uithoeken van de wereld
Kortom, wijnliefhebbers verenig u en barst maar los..
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_88443019
Ik denk dat er wel oren naar is naar zo een topic! :D
  zondag 7 november 2010 @ 19:41:33 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88443206
Wijnliefhebber meldt.
Ik ben na mijn rondreis door NZ op zoek naar mooie Sauvignon Blanc met een sterke groene smaak, kruisbessen, gemaaide brandnetels. Sauvignon Blanc kan ook totaal andere smaak leveren, groene appels, vlierbloesem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 7 november 2010 @ 19:54:05 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88443735
Ik zelf ben benieuwd naar ervaringen van bijv. goed Chileense of Zuid Afrikaanse wijnen...of zijn die er niet echt en is het alleen maar bulk wat daar geproduceerd wordt?
pi_88443749
Leuk! Ik 'ben niet zo goed' in wijn, al weet ik wel welke flesjes ik bij de Appie lekker vind ;)
Morgen avond ga ik toevallig wijn en kaas proeven dus ik hoop dan wat meer te weten te komen en wat leuke flesjes te kunnen bestellen!

Wat ik tot nu toe graag drink:
Merlot, Cabernet Sauvignon en Chardonnay. Meestal van Lindemans of Undurraga, soms Jacobs Creek..
Kortom: simpele en toegankelijke wijnen.. Daar mag wel wat spannenders aan toe gevoegd worden :Y Maar ik ben dan wel geïnteresseerd in de wat goedkopere flessen. Hele mooie dure wijnen zijn (nog) niet echt aan mij besteed denk ik..
  zondag 7 november 2010 @ 20:00:07 #6
45206 Pietverdriet
pi_88444040
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik zelf ben benieuwd naar ervaringen van bijv. goed Chileense of Zuid Afrikaanse wijnen...of zijn die er niet echt en is het alleen maar bulk wat daar geproduceerd wordt?
Die zijn er wel, maar net als de NZ wijnen, het is erg lastig daar aan te komen in NL, Nieuwe Wereld wijnen moeten vooral goedkoop zijn, en als je bij een wijnhandelaar eentje van 15-20 Euro koopt is ie beter, maar niet vergelijkbaar met de Boutique Wineries die je in NZ als wijnland wel vind. Ben nu op zoek naar Nederlandse en Duitse wijnboeren die zelf produceren en verkopen, en wel mooie wijn voor een leuke prijs hebben.
Probleem in NL is dat de meeste slijters en alle supermarkten grote ketens zijn en die willen grote leveranciers, geen kleine. Dus je hebt eigenlijk altijd industrieel aangebouwde wijn.
  zondag 7 november 2010 @ 20:02:03 #7
45206 Pietverdriet
pi_88444136
De grote verbetering die Nieuwe Wereld wijnen brachten vind ik dat we het tegenwoordig meer over druiven hebben ipv een leuk kasteeltje en een chique naam.
pi_88444254
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben nu op zoek naar Nederlandse en Duitse wijnboeren die zelf produceren en verkopen, en wel mooie wijn voor een leuke prijs hebben.
Probleem in NL is dat de meeste slijters en alle supermarkten grote ketens zijn en die willen grote leveranciers, geen kleine. Dus je hebt eigenlijk altijd industrieel aangebouwde wijn.
Hier vlak bij zit een wijnboer (Hellendoorn) die hier op de streekmarkten staat. Geen idee hoe het smaakt hoor, maar vind het wel leuk daar eens naar toe te gaan. Ik ben er achter gekomen toen ik op deze site zat te snuffelen: http://kaart.bijteun.nl/ Misschien zit er wel meer bij jou in de buurt dan je dacht!
De wijnen die ik morgen ga proeven komen allemaal van Wijnvrienden import vandaan. Ben heel benieuwd.
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 november 2010 @ 20:07:49 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88444419
Ben van de wijnen met smaak :9. Volle smaken :). Evt ook nog wat zurig

Rioja, Shiraz etc :)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 7 november 2010 @ 20:22:30 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445159
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
De grote verbetering die Nieuwe Wereld wijnen brachten vind ik dat we het tegenwoordig meer over druiven hebben ipv een leuk kasteeltje en een chique naam.
Je bedoelt dat een zooitje bocht zich niet meer kan verschuilen achter een chique naam..
  zondag 7 november 2010 @ 20:26:08 #11
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445400
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:07 schreef borisz het volgende:
Ben van de wijnen met smaak :9. Volle smaken :). Evt ook nog wat zurig

Rioja, Shiraz etc :)
Ik heb nog een fles NZ'se tempranillo liggen, dit mag natuurlijk geen Rioja genoemd worden al is het wel de zelfde druivensoort.

Verder kun je mij ook wakker maken voor een mooi glas Shiraz., zoals ik al een een eerder topic schreef, vooral Australische Shiraz is heerlijk, het is daar vaak zo warm dat de smaak en het aroma er gewoon "ingebakken" wordt.
pi_88445482
Ik was 16 minuten eerder :(
  zondag 7 november 2010 @ 20:32:47 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445791
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:27 schreef TheDutchHero het volgende:
Ik was 16 minuten eerder :(
Sorry Hero,
helemaal over het hoofd gezien, but great minds think alike.
Laten we het aan de Mod'jes over om er eentje dicht te gooien.
  zondag 7 november 2010 @ 21:09:37 #14
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_88448459
Een Rioja Crianza uit 2005 brengt bij mij de mooiste herinneringen naar boven. Qua slobberwijn prefereer ik een simpele Merlot.
Confidence through competence
  maandag 8 november 2010 @ 03:02:29 #15
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88461782
Hier nog even wat informatie wat ik in het verleden al eens met Piet gedeeld heb en het gaat over het bewaren van wijn in bijv. de huiskamer.
Ik heb eens een email gestuurd naar Church Road winery hier in NZ over wat voor schade warmte en ook licht nu vooral kunnen aanrichten, hier onder het antwoord van de senior winemaker.

quote:
Light damage to wine can still occur with modern bottles. The lighter the colour of the bottle the worse this will be. Wine age is caused by a complex series of chemical reactions, and anything that accelerates chemical reactions will accelerate aging. This includes light, heat and oxygen. The more you can remove these external influences, the better for the longevity of the wine.
Light - light energy will directly accelerate reactions, Direct light will also increase the wine temperature
Heat - will speed up chemical reactions. Heating and cooling can also increase oxygen ingress as the wine heats up it expands and pressurises the bottle, forcing the gasses in the headspace through the seal. When the wine cools again it draws a vacuum, driving increased oxygen ingress into the bottle.
Oxygen - causes oxidative aging reactions

So the best advice I can give is to keep your wine in the darkest, coolest, most constant temperature location you can. A cupboard on the south side of the house is the best bet for most people. If you don't have a completely dark location, then keep it out of direct light (either electric or solar), or consider covering it with something. Beyond this you can purchase cellaring units (basically a fridge that operates at warmer temperature) but these are expensive. A cheaper option is to buy an old fridge. Cellaring at a constant 4 - 6 deg C would be fine. If you do this though, keep a bowl of water in the fridge to keep the humidity high.
p.s. omdat de zon hier in NZ van oost naar west via het noorden draait is de zuidzijde van het huis meestal het koelst.
pi_88556724
quote:
14s.gif Op zondag 7 november 2010 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Wijnliefhebber meldt.
Ik ben na mijn rondreis door NZ op zoek naar mooie Sauvignon Blanc met een sterke groene smaak, kruisbessen, gemaaide brandnetels. Sauvignon Blanc kan ook totaal andere smaak leveren, groene appels, vlierbloesem.
Probeer eens een fles Villa Maria Sauv. Blanc reserve te bemachtigen. Erg mooie fles wijn :)
Kost rond de 14 euro in Nederland

Verder is nieuw zeeland idd een erg mooi wijnland :)

Verder kan je mij blij maken met een goede Malbec of stevige rioja :)

Wit drink ik het liefst houtgelagerde chardonnay. Mooie witte wijn vindt ik bv een Chardonnay Santa Digna uit chili (torres wijnhuis).

[ Bericht 3% gewijzigd door Ferdii op 10-11-2010 15:01:58 ]
hardcoholic
  woensdag 10 november 2010 @ 15:08:55 #17
45206 Pietverdriet
pi_88557207
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:56 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Probeer eens een fles Villa Maria Sauv. Blanc reserve te bemachtigen. Erg mooie fles wijn :)

Waar is die te koop?
pi_88557416
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar is die te koop?
Makro :)
hardcoholic
  woensdag 10 november 2010 @ 15:19:10 #19
45206 Pietverdriet
pi_88557624
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:13 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Makro :)
Laat ik nu van de meeste horeca groothandels een pasje hebben, maar niet van de Makro...
Moet ik ook maar eens versieren.
  woensdag 10 november 2010 @ 18:50:46 #20
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88565464
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:56 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Geen slechte prijs, als je er vanuit gaat dat deze wijn hier in NZ ongeveer 12 euro kost (online bij villa Maria zelf).

Villa Maria is een van de grootste wijnmakers in NZ en nog steeds een familiebedrijf.
Bijna 50 jaar geleden gesticht door Sir George Fistonich,een Kroatische emigrant.
Sir Geoge werd enie tijd terug door het Engelse wijnblad Wine International Magazine genoemd als een van de 50 meest invloedrijke mensen ter wereld op wijngebied.
  woensdag 10 november 2010 @ 19:24:27 #21
45206 Pietverdriet
pi_88566870
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 18:50 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Geen slechte prijs, als je er vanuit gaat dat deze wijn hier in NZ ongeveer 12 euro kost (online bij villa Maria zelf).

Villa Maria is een van de grootste wijnmakers in NZ en nog steeds een familiebedrijf.
Bijna 50 jaar geleden gesticht door Sir George Fistonich,een Kroatische emigrant.
Sir Geoge werd enie tijd terug door het Engelse wijnblad Wine International Magazine genoemd als een van de 50 meest invloedrijke mensen ter wereld op wijngebied.
Klinkt niet als een boutique winery
:D
pi_88579490
'centraal' verwijderd, onnodige toevoeging aan dit topic :9
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_88591975
Wat ik trouwens ook erg leuke klassieke wijnen uit nieuw zeeland vind zijn Flying kiwi :D

hebben een erg goede sauvignon blanc en chardonnay
hardcoholic
  donderdag 11 november 2010 @ 13:15:26 #24
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88592251
Wijnen :) Veelal lekker, niet iedere wijn uiteraard ;)
Be dance |Be real| Be You
pi_88592579
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:15 schreef Loodje het volgende:
Wijnen :) Veelal lekker, niet iedere wijn uiteraard ;)
heb je voorkeuren? :P

komend weekend met wat vrienden weg.

4 leuke wijnen gaan er mee, ben erg benieuwd :)

-hout gelagerde chardonnay uit chili (santa digna, van Torres)

-Ribaflavia (albarino)

-Beroz, spaanse witte wijn, 90% chardonnay, 10% gewurztraminer) moet erg leuke combi zijn :)

- en een wijn waar ik zelf erg benieuwd naar ben, Domaine de la chapelle, een viognier :)

Gaat een leuk weekend worden c_/

[ Bericht 25% gewijzigd door Ferdii op 11-11-2010 13:35:40 ]
hardcoholic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')