abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2010 @ 19:26:42 #1
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88442656
Hier en daar duiken er af en toe topics op over wijn hier in CUL.
Laten we proberen om al deze topics te bundelen in het grote wijntopic.

Vraag je je af wat voor wijn bijv. bij welk gerecht zou passen of wil je ons mee laten beleven in een prachtige fles rode wijn waar je gisteravond van genoten hebt...plaats het hier.
Voor de Fok!kers die werkelijk niets van wijn weten maar er maar al te graag iets over willen leren, hierbij een wiki link over wijn
Verder zijn er Fok!kers onder ons met een behoorlijke kennis van wijn die je graag wegwijs maken en je aan de hand nemen op de ontdekkingstocht door de wondere wereld van wijn.

Ik zelf heb het genoegen dat ik mag wonen in een van de mooiste landen ter wereld met prachtige wijnen, Nieuw Zeeland, een land met bijna voor elke wijnsoort een geschikt gebied.
Maar natuurlijk valt er nog zo veel meer te genieten met wijn uit alle uithoeken van de wereld
Kortom, wijnliefhebbers verenig u en barst maar los..
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_88443019
Ik denk dat er wel oren naar is naar zo een topic! :D
  zondag 7 november 2010 @ 19:41:33 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88443206
Wijnliefhebber meldt.
Ik ben na mijn rondreis door NZ op zoek naar mooie Sauvignon Blanc met een sterke groene smaak, kruisbessen, gemaaide brandnetels. Sauvignon Blanc kan ook totaal andere smaak leveren, groene appels, vlierbloesem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 7 november 2010 @ 19:54:05 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88443735
Ik zelf ben benieuwd naar ervaringen van bijv. goed Chileense of Zuid Afrikaanse wijnen...of zijn die er niet echt en is het alleen maar bulk wat daar geproduceerd wordt?
pi_88443749
Leuk! Ik 'ben niet zo goed' in wijn, al weet ik wel welke flesjes ik bij de Appie lekker vind ;)
Morgen avond ga ik toevallig wijn en kaas proeven dus ik hoop dan wat meer te weten te komen en wat leuke flesjes te kunnen bestellen!

Wat ik tot nu toe graag drink:
Merlot, Cabernet Sauvignon en Chardonnay. Meestal van Lindemans of Undurraga, soms Jacobs Creek..
Kortom: simpele en toegankelijke wijnen.. Daar mag wel wat spannenders aan toe gevoegd worden :Y Maar ik ben dan wel geïnteresseerd in de wat goedkopere flessen. Hele mooie dure wijnen zijn (nog) niet echt aan mij besteed denk ik..
  zondag 7 november 2010 @ 20:00:07 #6
45206 Pietverdriet
pi_88444040
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik zelf ben benieuwd naar ervaringen van bijv. goed Chileense of Zuid Afrikaanse wijnen...of zijn die er niet echt en is het alleen maar bulk wat daar geproduceerd wordt?
Die zijn er wel, maar net als de NZ wijnen, het is erg lastig daar aan te komen in NL, Nieuwe Wereld wijnen moeten vooral goedkoop zijn, en als je bij een wijnhandelaar eentje van 15-20 Euro koopt is ie beter, maar niet vergelijkbaar met de Boutique Wineries die je in NZ als wijnland wel vind. Ben nu op zoek naar Nederlandse en Duitse wijnboeren die zelf produceren en verkopen, en wel mooie wijn voor een leuke prijs hebben.
Probleem in NL is dat de meeste slijters en alle supermarkten grote ketens zijn en die willen grote leveranciers, geen kleine. Dus je hebt eigenlijk altijd industrieel aangebouwde wijn.
  zondag 7 november 2010 @ 20:02:03 #7
45206 Pietverdriet
pi_88444136
De grote verbetering die Nieuwe Wereld wijnen brachten vind ik dat we het tegenwoordig meer over druiven hebben ipv een leuk kasteeltje en een chique naam.
pi_88444254
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben nu op zoek naar Nederlandse en Duitse wijnboeren die zelf produceren en verkopen, en wel mooie wijn voor een leuke prijs hebben.
Probleem in NL is dat de meeste slijters en alle supermarkten grote ketens zijn en die willen grote leveranciers, geen kleine. Dus je hebt eigenlijk altijd industrieel aangebouwde wijn.
Hier vlak bij zit een wijnboer (Hellendoorn) die hier op de streekmarkten staat. Geen idee hoe het smaakt hoor, maar vind het wel leuk daar eens naar toe te gaan. Ik ben er achter gekomen toen ik op deze site zat te snuffelen: http://kaart.bijteun.nl/ Misschien zit er wel meer bij jou in de buurt dan je dacht!
De wijnen die ik morgen ga proeven komen allemaal van Wijnvrienden import vandaan. Ben heel benieuwd.
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 november 2010 @ 20:07:49 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88444419
Ben van de wijnen met smaak :9. Volle smaken :). Evt ook nog wat zurig

Rioja, Shiraz etc :)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 7 november 2010 @ 20:22:30 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445159
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
De grote verbetering die Nieuwe Wereld wijnen brachten vind ik dat we het tegenwoordig meer over druiven hebben ipv een leuk kasteeltje en een chique naam.
Je bedoelt dat een zooitje bocht zich niet meer kan verschuilen achter een chique naam..
  zondag 7 november 2010 @ 20:26:08 #11
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445400
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:07 schreef borisz het volgende:
Ben van de wijnen met smaak :9. Volle smaken :). Evt ook nog wat zurig

Rioja, Shiraz etc :)
Ik heb nog een fles NZ'se tempranillo liggen, dit mag natuurlijk geen Rioja genoemd worden al is het wel de zelfde druivensoort.

Verder kun je mij ook wakker maken voor een mooi glas Shiraz., zoals ik al een een eerder topic schreef, vooral Australische Shiraz is heerlijk, het is daar vaak zo warm dat de smaak en het aroma er gewoon "ingebakken" wordt.
pi_88445482
Ik was 16 minuten eerder :(
  zondag 7 november 2010 @ 20:32:47 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88445791
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 20:27 schreef TheDutchHero het volgende:
Ik was 16 minuten eerder :(
Sorry Hero,
helemaal over het hoofd gezien, but great minds think alike.
Laten we het aan de Mod'jes over om er eentje dicht te gooien.
  zondag 7 november 2010 @ 21:09:37 #14
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_88448459
Een Rioja Crianza uit 2005 brengt bij mij de mooiste herinneringen naar boven. Qua slobberwijn prefereer ik een simpele Merlot.
Confidence through competence
  maandag 8 november 2010 @ 03:02:29 #15
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88461782
Hier nog even wat informatie wat ik in het verleden al eens met Piet gedeeld heb en het gaat over het bewaren van wijn in bijv. de huiskamer.
Ik heb eens een email gestuurd naar Church Road winery hier in NZ over wat voor schade warmte en ook licht nu vooral kunnen aanrichten, hier onder het antwoord van de senior winemaker.

quote:
Light damage to wine can still occur with modern bottles. The lighter the colour of the bottle the worse this will be. Wine age is caused by a complex series of chemical reactions, and anything that accelerates chemical reactions will accelerate aging. This includes light, heat and oxygen. The more you can remove these external influences, the better for the longevity of the wine.
Light - light energy will directly accelerate reactions, Direct light will also increase the wine temperature
Heat - will speed up chemical reactions. Heating and cooling can also increase oxygen ingress as the wine heats up it expands and pressurises the bottle, forcing the gasses in the headspace through the seal. When the wine cools again it draws a vacuum, driving increased oxygen ingress into the bottle.
Oxygen - causes oxidative aging reactions

So the best advice I can give is to keep your wine in the darkest, coolest, most constant temperature location you can. A cupboard on the south side of the house is the best bet for most people. If you don't have a completely dark location, then keep it out of direct light (either electric or solar), or consider covering it with something. Beyond this you can purchase cellaring units (basically a fridge that operates at warmer temperature) but these are expensive. A cheaper option is to buy an old fridge. Cellaring at a constant 4 - 6 deg C would be fine. If you do this though, keep a bowl of water in the fridge to keep the humidity high.
p.s. omdat de zon hier in NZ van oost naar west via het noorden draait is de zuidzijde van het huis meestal het koelst.
pi_88556724
quote:
14s.gif Op zondag 7 november 2010 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Wijnliefhebber meldt.
Ik ben na mijn rondreis door NZ op zoek naar mooie Sauvignon Blanc met een sterke groene smaak, kruisbessen, gemaaide brandnetels. Sauvignon Blanc kan ook totaal andere smaak leveren, groene appels, vlierbloesem.
Probeer eens een fles Villa Maria Sauv. Blanc reserve te bemachtigen. Erg mooie fles wijn :)
Kost rond de 14 euro in Nederland

Verder is nieuw zeeland idd een erg mooi wijnland :)

Verder kan je mij blij maken met een goede Malbec of stevige rioja :)

Wit drink ik het liefst houtgelagerde chardonnay. Mooie witte wijn vindt ik bv een Chardonnay Santa Digna uit chili (torres wijnhuis).

[ Bericht 3% gewijzigd door Ferdii op 10-11-2010 15:01:58 ]
hardcoholic
  woensdag 10 november 2010 @ 15:08:55 #17
45206 Pietverdriet
pi_88557207
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:56 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Probeer eens een fles Villa Maria Sauv. Blanc reserve te bemachtigen. Erg mooie fles wijn :)

Waar is die te koop?
pi_88557416
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar is die te koop?
Makro :)
hardcoholic
  woensdag 10 november 2010 @ 15:19:10 #19
45206 Pietverdriet
pi_88557624
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:13 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Makro :)
Laat ik nu van de meeste horeca groothandels een pasje hebben, maar niet van de Makro...
Moet ik ook maar eens versieren.
  woensdag 10 november 2010 @ 18:50:46 #20
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88565464
quote:

[..]
Geen slechte prijs, als je er vanuit gaat dat deze wijn hier in NZ ongeveer 12 euro kost (online bij villa Maria zelf).

Villa Maria is een van de grootste wijnmakers in NZ en nog steeds een familiebedrijf.
Bijna 50 jaar geleden gesticht door Sir George Fistonich,een Kroatische emigrant.
Sir Geoge werd enie tijd terug door het Engelse wijnblad Wine International Magazine genoemd als een van de 50 meest invloedrijke mensen ter wereld op wijngebied.
  woensdag 10 november 2010 @ 19:24:27 #21
45206 Pietverdriet
pi_88566870
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 18:50 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Geen slechte prijs, als je er vanuit gaat dat deze wijn hier in NZ ongeveer 12 euro kost (online bij villa Maria zelf).

Villa Maria is een van de grootste wijnmakers in NZ en nog steeds een familiebedrijf.
Bijna 50 jaar geleden gesticht door Sir George Fistonich,een Kroatische emigrant.
Sir Geoge werd enie tijd terug door het Engelse wijnblad Wine International Magazine genoemd als een van de 50 meest invloedrijke mensen ter wereld op wijngebied.
Klinkt niet als een boutique winery
:D
pi_88579490
'centraal' verwijderd, onnodige toevoeging aan dit topic :9
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_88591975
Wat ik trouwens ook erg leuke klassieke wijnen uit nieuw zeeland vind zijn Flying kiwi :D

hebben een erg goede sauvignon blanc en chardonnay
hardcoholic
  donderdag 11 november 2010 @ 13:15:26 #24
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88592251
Wijnen :) Veelal lekker, niet iedere wijn uiteraard ;)
Be dance |Be real| Be You
pi_88592579
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:15 schreef Loodje het volgende:
Wijnen :) Veelal lekker, niet iedere wijn uiteraard ;)
heb je voorkeuren? :P

komend weekend met wat vrienden weg.

4 leuke wijnen gaan er mee, ben erg benieuwd :)

-hout gelagerde chardonnay uit chili (santa digna, van Torres)

-Ribaflavia (albarino)

-Beroz, spaanse witte wijn, 90% chardonnay, 10% gewurztraminer) moet erg leuke combi zijn :)

- en een wijn waar ik zelf erg benieuwd naar ben, Domaine de la chapelle, een viognier :)

Gaat een leuk weekend worden c_/

[ Bericht 25% gewijzigd door Ferdii op 11-11-2010 13:35:40 ]
hardcoholic
  donderdag 11 november 2010 @ 16:04:05 #26
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_88598435
Ik heb onlangs in een sjiek restaurant een rooie wijn gedronken. Ik weet alleen nog dat het een Morgon was uit 2008. Hij was heerlijk, iemand een idee waar ik die kan kopen?
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
pi_88598983
Leuk topic om te volgen ^O^

Er zijn eigenlijk weinig wijnen die ik niet drink. De laatste tijd probeer ik me een beetje te verdiepen in loire/chinon (rood) en oostenrijkse gruner veltliner (wit) wijnen. Helaas zijn die hier in de US niet zo goed verkrijgbaar.
pi_88599135
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 16:04 schreef Aarti het volgende:
Ik heb onlangs in een sjiek restaurant een rooie wijn gedronken. Ik weet alleen nog dat het een Morgon was uit 2008. Hij was heerlijk, iemand een idee waar ik die kan kopen?
Morgon is een redelijk bekende regio in de beaujolais, dus je zult vast wel iets vinden bij een goede slijter.
  donderdag 11 november 2010 @ 16:29:11 #29
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_88599359
quote:
3s.gif Op donderdag 11 november 2010 16:23 schreef devzero het volgende:

[..]

Morgon is een redelijk bekende regio in de beaujolais, dus je zult vast wel iets vinden bij een goede slijter.
ik heb geen verstand van wijn.
maakt het heel veel uit welk huis het vandaan komt, of is elke morgon dan sowieso ongeveer even lekker?
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
  donderdag 11 november 2010 @ 16:56:11 #30
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88600297
Ik heb voorkeur voor Chileense en Spaanse wijnen. Puur voor de smaak. Daarnaast rood algemeen Merlot/ Shiraz, rose Shiraz.
Maar echte voorkeur:

Spaanse Streek Toro, vooral de rode wijnen :)

Owja en heel afgezaagd maar af en toe lekker een Asti :)
Be dance |Be real| Be You
  donderdag 11 november 2010 @ 18:49:38 #31
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88604254
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:24 schreef Ferdii het volgende:

[..]

heb je voorkeuren? :P

komend weekend met wat vrienden weg.

4 leuke wijnen gaan er mee, ben erg benieuwd :)

-hout gelagerde chardonnay uit chili (santa digna, van Torres)
[ afbeelding ]

-Ribaflavia (albarino)
[ afbeelding ]
-Beroz, spaanse witte wijn, 90% chardonnay, 10% gewurztraminer) moet erg leuke combi zijn :)
[ afbeelding ]
- en een wijn waar ik zelf erg benieuwd naar ben, Domaine de la chapelle, een viognier :)
[ afbeelding ]

Gaat een leuk weekend worden c_/
Ferdii, graag volgende week even een verslagje aangaande de wijnen.
En een fijn weekend toegewenst.
pi_88617690
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 16:29 schreef Aarti het volgende:

[..]

ik heb geen verstand van wijn.
maakt het heel veel uit welk huis het vandaan komt, of is elke morgon dan sowieso ongeveer even lekker?
zit zeker wel wat verschil in. Over het algemeen jonge wijn en fruitig. Als je dan toch voor de beaujolais wijnen gaat, kies dan een Fleurie, zijn nog beter dan de morgon in mijn ogen ;)
hardcoholic
pi_88617713
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:49 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Ferdii, graag volgende week even een verslagje aangaande de wijnen.
En een fijn weekend toegewenst.
komt voor elkaar, hoewel ik die chileense chardonnay en de ribaflavia al ken, erg lekkere volle chardonnay met veel hout en een fruitige, wat boterig, heeft wel wat weg van een sauv. blanc :)
hardcoholic
  zaterdag 13 november 2010 @ 00:00:21 #34
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88658151

net online mijn kerstvoorraad op peil gebracht, een slobberwijntje voor het zachte prijsje van $11,-
Omdat kerst hier in de zomer valt is het vooral witte wijn wat de klok slaat.
Dit is wat de website er over zegt
quote:
Pure Gold Medal - Air New Zealand wine awards 2010
We knew this wine was spectacular, now we have proof!

The line up of wines to try was huge and the one Sauvignon Blanc that stood out was this superb Marlborough wine from a family with years of grape growing history. The price is brilliant and the wine punches well above what a $11+ wine should sell for!
A beautiful Marlborough Sauvignon full of exquisite tropical and fresh herb characters. The acidity is clean, zippy and fresh without being overpowering.
Ach, als het tegenvalt ben ik er niet aan bekocht (is dit eigenlijk wel een Nederlands woord?) en de meeste gasten zijn geen echte wijnkenners dus voor hun is het al snel goed.

[ Bericht 4% gewijzigd door rechtsedirecte op 13-11-2010 00:08:09 ]
  zaterdag 13 november 2010 @ 00:37:26 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88660133
Witte favorieten zijn momenteel hier (maar dat kan per paar maanden veranderen):
Het zwarte schaap, oftewel de Oveja Negra:

De AH slobber Adobe:

Maar vooral momenteel de Valdivieso:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 13 november 2010 @ 03:18:37 #36
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88663110
Onbekend maakt onbemind, daarom nog maar even wat promotie voor NZ'se wijn.
Dit is een filmpje wat gepost is op de NZ'se wijn facebookpagina en is de eerste uit een serie van 8..dus alss het goed is volgen er meer.
  zaterdag 13 november 2010 @ 10:16:41 #37
45206 Pietverdriet
pi_88664703
Gisteren een flesje Selaks premium selection Sauvignon Blanc gehaald bij de Hanos. (uit Malborough in NZ) Viel een beetje tegen. Was ook maar een euro of 9 maar verder niets bijzonders. Niet dat waar ik naar op zoek was.

Blijft lastig goede NZ wijn te vinden in NL
pi_88668949
Nou, ik had dus maandag een wijn-kaas proeverij gehad. Ben deze week ziek geweest dus niet heel veel zin een verslagje te maken, maar op verzoek ;) zal ik er kort wat over vertellen.

De kaasboer hier in het dorp begint zich steeds meer toe te leggen op delicatessen. Hij heeft lekkere boeren kazen (koe-geit-schaap), buitenlandse kazen, tapas, noten, knabbeldingen, dipjes en aanverwanten en steeds meer wijnen. Binnenkort gaat hij verbouwen en krijgen de wijnen nog meer ruimte. Ze zijn lid van de Wijnvrienden, een club die zelf naar de wijnboeren toe gaat om te selecteren en importeren.
De proeverij was de 1e, beetje een experiment, maar moet zeggen dat het erg geslaagd was. Ze hadden een assortiment wit, rose, rood, port staan en kazen om daarmee combinaties te proberen. Heerlijk! Ik zal me nu beperken tot de wijnen, maar de kazen mochten er zeker ook zijn!

Van de witte wijnen was ik niet zo onder de indruk. Het waren er ook maar 4, ze hadden er meer willen hebben maar die waren niet te leveren. Er zat er niet één bij die ik per se wilde bestellen maar mijn schoonmoeder, die houdt van zoet, heeft een paar flessen QBA Pfalz Morio Muskat uit 2008 besteld. Ik vond hem voor een zoete wijn wel lekker, maar zou hem alleen gericht bij een gerecht drinken en niet zomaar tussendoor..

Van de rosé wijnen was ik wel gecharmeerd door de spaanse Bodegas Ilagares Rosado 2009 DO Navarra! Lekker vol van smaak, diepgang, kruidig, veel kleur. Van de Garnache druif lees ik op de wijnvriendensite. Daar heb ik 3 flessen van besteld.

Dan rood: daar zaten erg lekkere wijnen bij. Een chileen die bijna niemand in 1e instantie lekker vond maar volgens mij heel erg lekker zou moeten smaken bij lam oid. Dit was een Tuniche Camenere uit 2008. Bijzondere wijn, maar heb hem niet besteld.
Ik heb enorm getwijfeld tussen 2 kruidige en krachtige wijnen:
De Spaanse Talmo Tinto 2009 DO Ribera del Guadiana. Heerlijk donker en warm, veel fruit en kracht.. Ik vond hem kruidig. Tempranillo
En de Italiaan Terre di Puglia DOC Salice Salentino 2009. Eigenlijk bijna het zelfde qua smaak als de Spanjaard, heb er lang over gedaan, samen met een man die ook nieuwsgierig was, om het verschil te bepalen. Het bleek de afdronk. Hier heb ik een doos van besteld, de Spanjaard heeft hij in overvloed staan en haal ik wel op de bonnefooi ;)
Er waren nog meer lekkere rode wijnen, er kwamen nog 2 zeer zoete, bijna port achtige wijnen uit de kast. Erg leuk!

En toen Port. Het gaat op een gegeven moment tocht allemaal een beetje het zelfde smaken :@ En ik vind Port per definitie lekker. Jammer dat hij alleen Tawney had staan, had graag met een Ruby vergeleken. Maar de Dalva porten uit de Douro vallei vond ik heerlijk. Ik heb een fles rode Tawney en een fles Roseport besteld :9
Er stond ook nog een dessertwijntje, wit, en niet mierzoet! Lekker! Die hou ik in mijn achterhoofd.

Alle wijnen kosten tussen de 6 en 9 euro, heel goed te betalen dus! De porten zijn 10-12 euro. Ook niet duur. Dat ze ze voor deze prijzen aan kunnen bieden komt omdat de tussenhandel er tussenuit is gehaald, anders had je er zo'n 2-3 euro bij op moeten tellen gok ik??

Nou ja, voor mijn eerste wijnproeverij vond ik het zeer geslaagd. Lekkere wijnen en (niet in dit verhaal verteld) heerlijke kazen ontdekt! :D
pi_88678051
Leuk! Tvp.
Aldus.
pi_88678479
quote:
Op woensdag 10 november 2010 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar is die te koop?
Bij de dirck III.
Aldus.
  zaterdag 13 november 2010 @ 19:48:41 #41
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88679093
Bedankt voor je uitgebreide verslag Sunny
pi_88681346
Ik ben meer een liefhebber van "oude wereld" wijnen. Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Oostenrijk etc. Mijn probleem met nieuwe wereldwijnen is dat ze vaak nogal bombastisch zijn, vooral de rode. Er komen natuurlijk prachtige wijnen uit die nieuwe wereld (bijvoorbeeld Villa Maria) maar er zit ook een hoop troep tussen (daarin verschillen ze niet van oude wereld wijnen). Ik heb laatst een Viognier van Villa Maria gedronken (reserve) en die was gewoon niet lekker (en ik vind Viogniers lekker).

Ik vond het geen probleem om aan goede wijnen te komen, in A'dam (waar ik woon) zijn genoeg goed gesorteerde slijterijen en daarnaast is online van alles te bestellen. Maar soms lijkt het inderdaad dat goede wijnen niet te koop zijn in NL.

Ik ben net terug uit Parijs en in 'La Fayette' hebben ze een 'Bordeauxtheque' ingericht, een must see voor wijnliefhebbers, voor een groot deel niet te betalen natuurlijk.
Aldus.
pi_88681416
quote:
14s.gif Op donderdag 11 november 2010 16:20 schreef devzero het volgende:
Leuk topic om te volgen ^O^

Er zijn eigenlijk weinig wijnen die ik niet drink. De laatste tijd probeer ik me een beetje te verdiepen in loire/chinon (rood) en oostenrijkse gruner veltliner (wit) wijnen. Helaas zijn die hier in de US niet zo goed verkrijgbaar.
Ik weet niet waar je woont in de US, maar dit is een geweldige importeur/winkel:
http://tv.winelibrary.com/
En een 'leuke' (je moet er van houden) wijnrecensent.
Aldus.
  zaterdag 13 november 2010 @ 22:05:06 #45
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88683125
Je hebt gelijk Z, echte goede wijn uit de nieuwe wereld is moeilijk te verkrijgen, en dan niet alleen vanuit NZ maar volgens mij ook uit andere landen.
Ik werk zelf voor een bedrijf wat een hoop produkt van NZ naar NL verscheept dus af en toe stop ik wel eens een doosje wijn in de container voor familie, het gaat dan om goede wijn die hier in NZ als zo'n $60.- kost. Deze wijn moet dan volgens mij in NL wellicht zo'n 45-50 euro per fles kosten wil het een beetje rendabel zijn om ze te importeren., niet voor een ieder weg gelegd of niet iedereen heeft dit er voor over.

En verder zijn veel boutique wijnmakers hier in NZ te klein om grootschalig te exporteren.Als bijv. AH een wijn uit de nieuwe wereld in de aanbieding wil doen dan hebben ze bulk nodig en dan verval je al snel in het "gewone" assortiment.
pi_88683173
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 november 2010 19:29 schreef Z het volgende:

[..]

Bij de dirck III.
Voor 8.99
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_88683363
Ik ben meestal niet zo heel erg van de wijn, maar de lekkerste wijn die ik tot nu toe heb gehad is Tokay Aszu Arvay 6 Puttonyos, een heerlijke zoete witte wijn afkomstig uit Hongarije
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  zaterdag 13 november 2010 @ 22:53:54 #48
45206 Pietverdriet
pi_88684880
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 22:05 schreef rechtsedirecte het volgende:
Je hebt gelijk Z, echte goede wijn uit de nieuwe wereld is moeilijk te verkrijgen, en dan niet alleen vanuit NZ maar volgens mij ook uit andere landen.
Ik werk zelf voor een bedrijf wat een hoop produkt van NZ naar NL verscheept dus af en toe stop ik wel eens een doosje wijn in de container voor familie, het gaat dan om goede wijn die hier in NZ als zo'n $60.- kost. Deze wijn moet dan volgens mij in NL wellicht zo'n 45-50 euro per fles kosten wil het een beetje rendabel zijn om ze te importeren., niet voor een ieder weg gelegd of niet iedereen heeft dit er voor over.

En verder zijn veel boutique wijnmakers hier in NZ te klein om grootschalig te exporteren.Als bijv. AH een wijn uit de nieuwe wereld in de aanbieding wil doen dan hebben ze bulk nodig en dan verval je al snel in het "gewone" assortiment.
En de Kiwis zijn slim genoeg om de echt goede wijn zelf te drinken.
pi_88689699
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:08 schreef Z het volgende:
Ik weet niet waar je woont in de US, maar dit is een geweldige importeur/winkel:
http://tv.winelibrary.com/
En een 'leuke' (je moet er van houden) wijnrecensent.
Ik ken zijn blog, een beetje te schreeuwerig maar wel informatief. Ik bestel af en toe bij http://garagistewine.com/ (hebben maar 1 aanbieding per dag maar wel heel interessante wijnen van kleine wijnboeren die ze vaak zelf importeren), verder heb ik een (klein) lijstje van online shops waar ik wel eens bestel. Probleem is dat ik in Florida woon en ik dus maar een beperkt aantal maanden kan (wil) bestellen om 'gekookte' wijn te voorkomen.
pi_88692463
Heel schreeuwerig inderdaad en wat commercieel maar inderdaad zeer informatief. Hij vertelt ook regelmatig over interessante Amerikaanse wijnen die hier niet te verkrijgen zijn, wijnen uit Oregon en Washington.

Die problemen met 'gekookte wijn'' kennen we hier in Nederland natuurlijk helemaal niet :) Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Aldus.
pi_88737873
Er is 21 november een wijnveiling bij Glerum in Amsterdam. Ik ben er wel eens bij een geweest. Leuk, je kan er ook wijnen proeven en er zijn zeer veel verschillende lots, voor ieder wat wils.

http://www.glerum.nl/veiling_details.php?id=208&lang=nl
Aldus.
  maandag 15 november 2010 @ 18:29:06 #52
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_88747074
quote:
14s.gif Op maandag 15 november 2010 14:30 schreef Z het volgende:
Er is 21 november een wijnveiling bij Glerum in Amsterdam. Ik ben er wel eens bij een geweest. Leuk, je kan er ook wijnen proeven en er zijn zeer veel verschillende lots, voor ieder wat wils.

http://www.glerum.nl/veiling_details.php?id=208&lang=nl
Dank je wel Z, dit zijn de posts waarop ik, naast de wijn reviews, op gehoopt had in dit topic,
ditjes en datjes op wijngebied.
pi_89021069
leuk programma om te kijken, zondag middag (rond 5 uur geloof ik) op rtl 4, wereldwijnen.

Worden diverse leuke wijnen enzo besproken :)

Zijn al 4 afleveringen geweest, terug te zien via rtl gemist :)
hardcoholic
pi_89066830
D
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 01:32 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik ken zijn blog, een beetje te schreeuwerig maar wel informatief. Ik bestel af en toe bij http://garagistewine.com/ (hebben maar 1 aanbieding per dag maar wel heel interessante wijnen van kleine wijnboeren die ze vaak zelf importeren), verder heb ik een (klein) lijstje van online shops waar ik wel eens bestel. Probleem is dat ik in Florida woon en ik dus maar een beperkt aantal maanden kan (wil) bestellen om 'gekookte' wijn te voorkomen.
Dit lijkt me ook wel wat als Amerikaan:
http://www.lot18.com/

Ik heb nog wel een invite mocht je geïnteresseerd zijn.
Aldus.
pi_89081468
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:31 schreef Z het volgende:
Dit lijkt me ook wel wat als Amerikaannederlander in amerika:
http://www.lot18.com/

Ik heb nog wel een invite mocht je geïnteresseerd zijn.
Invites waren makkelijk te vinden via google ;) Bedankt voor de tip, ik heb me net geregistreerd en ga eens rustig kijken wat ze hebben.
pi_89230215
even een bumpje met de nieuwe Makro wijnfolder, loopt tot de kerstdagen :9

http://epub02cdn.publitas.nl/Makro_NL/51/magazine.html

Zitten erg leuke wijnen tussen O+
hardcoholic
pi_89242774
Waar ik nu wel benieuw naar ben is met wat voor soort eten men hier hun wijn combineert. Vanavond krijgen we vrienden over en omdat we net thanksgiving hebben gehad wordt het iets simpels: een quiche met mushrooms en sausage. Omdat het niet erg sterk gekruid is, dus ook een wat minder sterke wijn en omdat 1 van de gasten italiaans is, heb ik gekozen voor een eenvoudige 2007 rosso di montalcino (het "kleine" broertje van de brunello). De grote vraagt blijft, decanteren of niet?
  zondag 28 november 2010 @ 08:44:49 #58
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89248801
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 november 2010 23:54 schreef devzero het volgende:
Waar ik nu wel benieuw naar ben is met wat voor soort eten men hier hun wijn combineert. Vanavond krijgen we vrienden over en omdat we net thanksgiving hebben gehad wordt het iets simpels: een quiche met mushrooms en sausage. Omdat het niet erg sterk gekruid is, dus ook een wat minder sterke wijn en omdat 1 van de gasten italiaans is, heb ik gekozen voor een eenvoudige 2007 rosso di montalcino (het "kleine" broertje van de brunello). De grote vraagt blijft, decanteren of niet?
Ik zie zelf het nut van decanteren niet meer in, tegenwoordig is decanteren door moderne bereidingstechnieken niet meer nodig en ik kan ook niet zeggen dat het de smaak ten goede komt.
pi_89251418
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 november 2010 23:54 schreef devzero het volgende:
Ik zou alleen decanteren bij de duurdere stevige wijnen, om er wat meer lucht bij te laten. Bv een goede barolo oid. Heb het dan wel over wijnen van meer dan 25 euro

In die makro folder staat trouwens een brunello voor 10 euro. Ben erg benieuwd wat dat kan zijn :D
hardcoholic
pi_89256177
Ik decanteer alleen wijnen waarvan ze bij de slijterij zeggen dat dit dient te gebeuren. En heel soms als ik het vermoeden heb dat de wijn wel wat tijd kan gebruiken.

Wat betreft wijn matchen met eten. Dat doe ik meestal op de gok maar ik weet best wel wat van wijn dus meestal is het een goede gok. Heel soms gaat het mis.
Aldus.
  zondag 28 november 2010 @ 14:30:54 #61
45206 Pietverdriet
pi_89256271
quote:
2s.gif Op zondag 28 november 2010 14:28 schreef Z het volgende:
Ik decanteer alleen wijnen waarvan ze bij de slijterij zeggen dat dit dient te gebeuren. En heel soms als ik het vermoeden heb dat de wijn wel wat tijd kan gebruiken.

Wat betreft wijn matchen met eten. Dat doe ik meestal op de gok maar ik weet best wel wat van wijn dus meestal is het een goede gok. Heel soms gaat het mis.
Wijn goed matchen bij het eten is best een vak, daarom is het zo een genot in de betere restaurants, (nou ja beter, zeg maar de top restaurants) als je een wijnarangement neemt bij je menu en alle wijnen passen perfect bij het eten.
pi_89256623
Dat is een feest inderdaad.

Je kan ook een Yquem kopen bij de Makro! Nog steeds 100 piek
Aldus.
pi_89262979
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 08:44 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik zie zelf het nut van decanteren niet meer in, tegenwoordig is decanteren door moderne bereidingstechnieken niet meer nodig en ik kan ook niet zeggen dat het de smaak ten goede komt.
Ik koop nog wel eens "ongefilterde" organische wijnen en dan is het wel handig. Maar ik decanteer voornamenlijk om de wijn wat meer te laten ademen ipv 5 uur voor de maaltijd te hoeven openen. Niet iedere wijn is geschikt en sommige wijnen kunnen inderdaad achteruit gaan door decantere, maar ik ben het niet met je eens dat het helemaal niet meer nodig is.
pi_89263176
quote:
2s.gif Op zondag 28 november 2010 14:28 schreef Z het volgende:
Ik dus meestal ook. Ik probeer me in te denken hoe het eten gaat smaken en wat daar het best bij zou passen; dus geen amarone bij een slavink. Aan de andere kant drinken we door de weeks geen volledige fles bij het eten, dus dan heb je meerdere dagen om bij 1 fles te pairen.
  zondag 28 november 2010 @ 21:14:23 #65
45206 Pietverdriet
pi_89272688
Zit aan een fles Stoneleigh Marlborough sauvignon blanc

Niet echt wat ik zocht maar een lekkere wijn.

Heb vorige week een doosje Gelderse Gloed gekocht bij Domein Hof te Dieren
Erg lekker, als je de 2007 nog kan krijgen. De latere jaren zijn minder uitgesproken van smaak omdat de klanten de sterke groene kruisbessen gemaaid gras/brandnetel smaak niet lekker vonden. Jammer, want dit was in mijn optiek zijn beste wijn. Aanrader trouwens als je in de buurt van Dieren bent. http://www.domeinhoftedieren.nl/
  zondag 28 november 2010 @ 23:10:28 #66
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_89280062
quote:

Die heb ik toevalig pas bij een etentje geserveerd en is de reden dat mijn interesse in dit topic gewekt werd...
Ben ook een wijnamateur. Zo een beginneling zelfs, dat ik nog veel te weinig omfiets via de wijnwinkel in plaats van naar de Appie te gaan. Mijn ouders vinden de keuzes die ik voor ze maak bij de wijnhandel wel altijd erg goed, dus wie weet schuilt er talent in me :-P

Ohja, de lekkerste witte wijn tot nu toe:
TOKARA Director's Reserve White 2008

[ Bericht 15% gewijzigd door Glesse op 28-11-2010 23:34:15 ]
  maandag 29 november 2010 @ 19:29:17 #67
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_89310774
De lekkere wegdrinkwijnen :9 , ik koop vaak Barefoot uit Californie. Erg prima te drinken wijn voor de prijs (anderhalve liter voor zo'n $10)

Af en toe geven we wat meer uit aan een Michigan wijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_89317560
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit aan een fles Stoneleigh Marlborough sauvignon blanc
Ik heb nog een pinot noir uit Marlborough liggen. Eerlijk gezegd weet ik bar weinig van new zeeland wijnen.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:29 schreef popolon het volgende:
Af en toe geven we wat meer uit aan een Michigan wijn.
Als ik ergens niet had verwacht dat ze wijnen maken dan is het wel Michigan. Maar goed, als er 1 staat is die niet geschikt is voor wijnbouw dan is het wel Florida (veel te vochtig), alleen wat Muscadine wat enorme zoete wijn oplevert.
  dinsdag 30 november 2010 @ 02:53:11 #69
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89329950
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 21:22 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik heb nog een pinot noir uit Marlborough liggen. Eerlijk gezegd weet ik bar weinig van new zeeland wijnen.

Pinot Noir uit Marlborough zijn niet de beste Pinots verkrijgbaar in NZ, hiervoor moet je mijns inzien toch echt een Central Otago Pinot hebben, maar verder niets verkeerd mee.

Echter voor een perfecte witte wijn moet je zeker in Marlborough zijn, dit gebied is punching above its weight wat betreft witte wijn wereldwijd.
  dinsdag 30 november 2010 @ 02:58:41 #70
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89329973
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:14 schreef Pietverdriet het volgende:

Heb vorige week een doosje Gelderse Gloed gekocht bij Domein Hof te Dieren
Erg lekker, als je de 2007 nog kan krijgen. De latere jaren zijn minder uitgesproken van smaak omdat de klanten de sterke groene kruisbessen gemaaid gras/brandnetel smaak niet lekker vonden. Jammer, want dit was in mijn optiek zijn beste wijn. Aanrader trouwens als je in de buurt van Dieren bent. http://www.domeinhoftedieren.nl/
Als ik weer eens in NL ben moeten we toch maar eens op een wijn strooptocht Piet :)
pi_89330022
Koop alle wijn bij de Lidl en je zit altijd goed.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  dinsdag 30 november 2010 @ 04:15:25 #72
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89330304
net online besteld online, voor bij de kerstmaaltijd (alhoewel dit een zwak excuus is, ik heb genoeg wijn liggen om een paar kerstdagen achter elkaar te vieren.., maar ben nu eenmaal en sucker for bargains, van 20 euro voor 10 euro omgerekend)

dit is wat de website er over zegt:
quote:
This wine is a deep ruby, almost purple in colour with a layered fragrant nose redolent of ripe plum and cassis with lifted vanilla, cedar and tabacco notes.
The palate has a rich velvet texture with excellent structure, ripe black fruits and cassis flavours with a long full finish. Great cellaring potential, for up to 10 years.
vooral het feit dat deze wijn bewaard spreekt me aan, gewoon een paar jaar laten liggen en als je hem dan open.... O+
pi_89331778
Als je in algemene termen spreekt over witte wijn uit NZ ben ik het niet eens met de uitspraak 'punching above its weight'. Ook niet als ze uit Marlborough komen. De wijnen zijn gehyped en dat doet de wijn geen goed. Er zullen vast fantastische producenten tussen zitten maar over het algemeen vind ik de wijnen overdreven van smaak en weinig subtiel of gewoon niet lekken. Dat is nog meer het geval met Australische wijnen. Die Villa Maria reserve is daar volgens mij het bewijs van, op papier een uitstekende producent maar de wijn valt gewoon tegen.
Aldus.
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:08:50 #74
45206 Pietverdriet
pi_89331893
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:03 schreef Z het volgende:
Als je in algemene termen spreekt over witte wijn uit NZ ben ik het niet eens met de uitspraak 'punching above its weight'. Ook niet als ze uit Marlborough komen. De wijnen zijn gehyped en dat doet de wijn geen goed. Er zullen vast fantastische producenten tussen zitten maar over het algemeen vind ik de wijnen overdreven van smaak en weinig subtiel of gewoon niet lekken. Dat is nog meer het geval met Australische wijnen. Die Villa Maria reserve is daar volgens mij het bewijs van, op papier een uitstekende producent maar de wijn valt gewoon tegen.
Als er iets overgewaardeerd wordt is het Frankrijk als wijnland.
Ja, er komen echt geweldige wijnen vandaan, maar het gros is bagger
pi_89332347
Het geldt natuurlijk een beetje voor elk bekend wijnland.
Aldus.
pi_89349012
Het feit dat hele landen op een hoop worden gegooid vind ik wel erg generaliserend. "Frankrijk als wijnland", alsof er geen verschil is tussen wijnen uit de Loire, Alsace of de Languadoc. Mijn probleem met veel 'new world' wijnen is dat eikenhout vaak als panacee wordt gebruikt en je te veel een eenheidsworst krijgt met "vanille, kersen, rood fruit en krachtige bite". Gelukkig zijn er uitzonderingen. Mijn probleem met een hoop 'old world' wijnen is dat veel mensen dat juist lekker vinden en men daarom dat zelfde concept is gaan toepassen. Maar goed, dit is fok en discussies gaan vaak alleen over uitersten.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:08:16 #77
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89353449
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur ;) ) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:14:31 #78
45206 Pietverdriet
pi_89353664
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur ;) ) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.
pi_89356496
Ik heb een vacuum pompje, wat op zich ook prima werkt. Met gas krijg je meer zuurstof uit de fles, maar om te bewaren voor de volgende dag voldoet het. Zolang je de fles maar goed bewaard (dus niet te warm) denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt.
pi_89358462
Ben er wel benieuwd naar of het werkt? Je hebt in restaurants wel eens van de apparaten waarmee ze meerdere flessen op stikstof zetten, zo kan je vaak voor een redelijke prijs goede wijnen drinken. In Amsterdam hebben ze zo'n ding in Bodega Brasserie Keyzer.

Hier hadden ze er ook een muur vol (de 'Bordeauxtheque' in Lafayette in Parijs).

http://www.sudouest.fr/20(...)rdeaux-86043-788.php
Aldus.
pi_89358588
Jaren geleden, toen ik nog een pubertje met een zaterdagbaantje bij een wijnhandel was, toen had ik ook zo'n stikstofbusje. Werkte goed ja.
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef devzero het volgende:
Ik heb een vacuum pompje, wat op zich ook prima werkt. Met gas krijg je meer zuurstof uit de fles, maar om te bewaren voor de volgende dag voldoet het. Zolang je de fles maar goed bewaard (dus niet te warm) denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt.
Stikstof is zwaarder dan zuurstof dus een klein laagje sluit heel de wijn luchtdicht af. Je kan het dan veel langer bewaren dan met een pompje.
pi_89359688
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.
Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:26:45 #83
45206 Pietverdriet
pi_89360277
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:15 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.
Koolzuur is ook zwaarder dan lucht, maar jammer dat er bij de wineprotector niet bijstaat wat voor een gas ze gebruiken.
pi_89360482
Thuis en op het werk gebruik ik gewoon het vacuvin systeem. Goed ontluchten, kan het prima een tijd mee :)

Busje gas is mij te duur :P 8 eurie voor 80 keer ontluchten.

net trouwens een fles Yume gehaald. Briljante wijn, had de laatste fles, komen er ook waarschijnelijk niet meer aan dit jaar :P

Extra van genieten dus :+
hardcoholic
pi_89360936
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 04:15 schreef rechtsedirecte het volgende:
net online besteld online, voor bij de kerstmaaltijd (alhoewel dit een zwak excuus is, ik heb genoeg wijn liggen om een paar kerstdagen achter elkaar te vieren.., maar ben nu eenmaal en sucker for bargains, van 20 euro voor 10 euro omgerekend)
[ afbeelding ]
dit is wat de website er over zegt:

[..]

vooral het feit dat deze wijn bewaard spreekt me aan, gewoon een paar jaar laten liggen en als je hem dan open.... O+
Als je een leuke bewaarwijn wilt, koop een pesquera, crianza of reserva. (15 om 22 euro ongeveer)

kunnen een jaar of 20 mee, zonder problemen :9
hardcoholic
  woensdag 1 december 2010 @ 06:35:13 #86
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89372479
vandaag de eerste sales rep. over de vloer gehad met een kerstgeschenk....oogst van vandaag:

alleen 2009 i.p.v. 2008
2 flessen, niet slecht..
dit is wat de maker er over zegt
  woensdag 1 december 2010 @ 16:45:09 #87
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_89391047
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 21:22 schreef devzero het volgende:

Als ik ergens niet had verwacht dat ze wijnen maken dan is het wel Michigan.
Waarom niet? :o Het klimaat in de zomer is prima te doen, ik heb zelf ook wat druiven, meer voor de grap, in de achtertuin.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 16:48:10 #88
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89391210
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89391499
En in Washington moeten ze er ook wat van kunnen. Nog niet in NL gevonden alleen. Daar vind je alleen Californiërs.
Aldus.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 17:06:56 #90
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89392259
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:53 schreef Z het volgende:
En in Washington moeten ze er ook wat van kunnen. Nog niet in NL gevonden alleen. Daar vind je alleen Californiërs.
Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89392688
Zwart etiket, witte letters. Dan vind ik het wel!
:P
Aldus.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 17:26:27 #92
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89393143
quote:
10s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:16 schreef Z het volgende:
Zwart etiket, witte letters. Dan vind ik het wel!
:P
Ja ja, de volgende keer dat ik in die zaak ben, vraag ik het gewoon weer eens.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89393987
Iemand de Beaujolais 2010 al uitgeprobeerd?
Heb vanmiddag een fles villages meegenomen maar zit nu te twijfelen tussen een biertje of een wijntje.
pi_89394061
Die witte zuid-afrikaanse wijn in zak/pak van de Hema is ook lekker. En goedkoop.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:21:58 #95
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89397887
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.
Ik heb me laten vertellen dat in het gebied rond St.Catherine (niet ver van de Niagara watervallen) veel wijn geproduceert word.
pi_89397994
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:06 schreef UIO_AMS het volgende:
Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.
Er komt hele goede wijn uit Oregon imo; het klimaat is wat gematigder als California waar heel veel "fruitbommen" vandaan komen.
pi_89398188
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:45 schreef popolon het volgende:
Waarom niet? :o Het klimaat in de zomer is prima te doen, ik heb zelf ook wat druiven, meer voor de grap, in de achtertuin.
Tsja, ik leef nog steeds met de gedachte dat jullie op de noordpool wonen, maar ik vergeet altijd dat het best warm kan zijn in jullie zomer.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:43:08 #98
45206 Pietverdriet
pi_89412871

Gekocht bij de sligro. Las op het etiket klassieke smaken van Kruisbessen, tomatenstelen en citroengras.
Nu, forget it but. Hij is niet vies, maar hij smaakt absoluut niet in die richting
  woensdag 1 december 2010 @ 23:44:13 #99
45206 Pietverdriet
pi_89412902
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Canadese ijswijn is al een tijdje een tip onder wijnliefhebbers.
pi_89412935
Hoe smaakt een tomatensteel? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')