Ubuntu schijnt gebruikersvriendelijker te worden, met 'logische' schermen en alles voor de gewone gebruiker voor geinstalleerd. Heb 't zelf nooit gebruikt, maar wat zijn nu nog de nadelen van Ubuntu?quote:Drie jaar support op nieuwe Ubuntu versie 10.04
Long Term Support (lts) is het toverwoord dat hoort bij de vandaag uitgekomen versie van Ubuntu 10.04. Ubuntu is een Linux-distributie van het bedrijf Canonical. Ubuntu mag zich al jaren verheugen op een toenemende belangstelling. De nieuwe versie van Ubuntu is ook wel bekend onder de codenaam Lucid Lynx.
Ubuntu heeft er voor gezorgd dat Linux bruikbaar werd voor een groter publiek. Onder andere door een eenvoudige installatie en een in vele talen beschikbare gebruikersinterface. Ubuntu is een compleet en uiterst gebruikersvriendelijk Linux besturingssysteem. Compleet met Firefox en Staroffice en vele andere utilities.
Met ingang van vandaag is de nieuwe versie van Ubuntu 10.04 beschikbaar voor download, helemaal gratis. Ubuntu 10.04 is er in drie versies: de desktopversie, serverversie en netbookversie. Belangrijke veranderingen zijn een nieuwe look & feel en de toevoeging van een music store. Ubuntu 10.04 zal binnenkort ook voorgeinstalleerd zijn op nieuwe pc's en netbooks.
Een overzicht van de belangrijkste veranderingen in de desktop versie:
- Sneller opstarten
- Me Menu: eenvoudige toegang tot sociale netwerk toepassingen
- Ubuntu One: desktop integratie van online diensten, ofwel ubuntu op de cloud
- Ubuntu One Music Store: Muziek van de belangijke platenlabels direct beschikbaar
- Ubuntu Software Center 2.0: Een eenvoudige manier om nieuwe software en updates te vinden en te installeren
- Ubuntu 10.04 Netbook Editie: een speciale distributie van de desktopversie voor netbooks, die sneller start van ssd's en sneller wakker wordt uit de slaapstand. Ook zorgt deze versie voor een optimale accuduur.
Gebruikers van de vorige LTS versie 8.04 en de laatste gewone versie 9.10, kunnen eenvoudig upgraden naar de nieuwe Ubuntu 10.04 LTS. Met de Long-term support garandeert het bedrijf Canonical drie jaar ondersteuning met updates. Gestimuleerd door de gegarandeerde ondersteuning van drie jaar, zijn er ook een groot aantal bedrijven die eigen software leveren geschikt voor gebruik met Ubuntu. Download Ubuntu hier
Op die pc voor me moeder had ik ook Wine gezet.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:06 schreef Bowlingbal het volgende:
Uiteraard blijft het argument 'ja maar dan kan ik specifieke Windows-software niet goed gebruiken' staan. Werken via Wine vind ik nog niet voor beginners.
Een omgeving om Windows applicaties te draaien.. Office 2007 draait er ook perfect in als je openoffice niet fijn vind.quote:
http://appdb.winehq.org/ Daar kan je zien welke programma's "pijnloos" werken. En welke minder goed.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ah, nooit geweten dat dat überhaupt kan.
Ah, er moest een adder zijn ergensquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:12 schreef Andyy het volgende:
Het werkt prima, het loopt soepeler dan Windows etc en ik zou het graag willen gebruiken op mijn schoollaptop, maar helaas kon ik niet op het schoolnetwerk met Ubuntu
Ligt aan de gebruiker.. Je kan gewoon opslaan als .doc.. Ik vind het niet fair om linux daarop af te rekenen.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:12 schreef mvdejong het volgende:
Helaas blijft voor alle Linux-versies het grootste probleem de bestands-formaten die uit de Windows-wereld komen. Ook de afgelopen week heb ik op mijn werk weer een groot gevecht gehad om een paar documenten die helaas door een Linux-enthousiasteling onder Open Office waren gemaakt aan te passen. Ik zou het graag anders willen, maar Word is momenteel gewoon sneller, stabieler en consistenter in gebruik. Exporteren naar .DOC kost een hoop werk om het document weer op orde te krijgen, maar ik ga binnenkort die tijd toch investeren (al was het maar omdat de rest al .DOC is).
Ik gok dat de ict afdeling niet weet hoe zin in UBUNTU het mac adres uit moeten lezenquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Ah, er moest een adder zijn ergens. En wat is dan precies 't probleem, ondersteuning van wifi op je laptop? Netwerkcertificaten (of hoe heet dat
).
hij zal het denk ik over opmaak dingen enz hebben dat kan nog wel eens voor problemen zorgen. Maar voor de rest inderdaad gewoon opslaan als .docquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:15 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Ligt aan de gebruiker.. Je kan gewoon opslaan als .doc.. Ik vind het niet fair om linux daarop af te rekenen.
Verder kan je in linux juist alles wat in windows gemaakt is openen/lezen. Andersom ( omdat linux vele open standaarden gebruikt ) niet. Maar dat is in mijn ogen ( nog) een gebrek van Windows, al komt er verbetering in.
Je krijgt al problemen met de layout als je met verschillende versies van Word werkt, dus dat is niet echt een Linuxprobleem, maar gewoon de brakheid van MS Office.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:00 schreef genakt het volgende:
[..]
hij zal het denk ik over opmaak dingen enz hebben dat kan nog wel eens voor problemen zorgen. Maar voor de rest inderdaad gewoon opslaan als .doc
kloptquote:Je krijgt al problemen met de layout als je met verschillende versies van Word werkt, dus dat is niet echt een Linuxprobleem, maar gewoon de brakheid van MS Office.
http://www.mono-project.com/Moonlightquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:03 schreef Bill_E het volgende:
Grootste gemis is voor sommige silverlight, al heb ik er zelf geen last van, ik kijk weinig tv online.
Oh, datquote:An official derivative of Ubuntu Linux that uses the KDE graphical environment instead of GNOME.
Gewone gebruikers snappen niet hoe dit moet hoor.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:13 schreef genakt het volgende:
beste is gewoon dat je het even in een virtual machine probeerten test
Zelfde verhaal hier ongeveer, mijn ouders zijn ook overquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:03 schreef Bill_E het volgende:
Mijn moeder ( 60 ) heeft de overstap van XP naar ubuntu goed gemaakt. Ik moet mindervaak langs komen nu ze ubuntu heeft om dingen op te lossen of uit te leggen als met Xp. Ik heb het uiterraard wel voor haar geinstalleerd.
Grootste gemis is voor sommige silverlight, al heb ik er zelf geen last van, ik kijk weinig tv online.
Edit:
Waarom zouden digicams niet samenwerken ? Das een vrij makkelijk stukje hardware, sinds ik het gebruik nooit problemen mee gehad ( 3 jaar alweer denk ik )
Enige wat ik wat lastig vond was een brother scanner, maar die hebben nu ook "drivers" voor linux..
Gelukkig zit er steeds meer software gewoon in de repositories. Meer dan genoeg voor de meeste users.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:49 schreef Buschetta het volgende:
maar voor experimentele software zit je soms uren te compileren en allemaal dependencies te installeren.
Voor 'gewone' gebruikers is compileren niet meer nodigquote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:49 schreef Buschetta het volgende:
Heb alle de meest bekende flavors wel een keer gedraaid. Prima mee te werken. Ik switch wel altijd terug naar Windows omdat ik daar minder tijd mee kwijt ben met applicaties installeren enzo.
Dependencies etc zitten wel in de meeste packages voor Linux maar voor experimentele software zit je soms uren te compileren en allemaal dependencies te installeren.
Je kunt wel testen met USB stick. Je kunt dan alleen geen wijzigingen opslaan. En ik gok dat sommige hardware niet gaat werken. Maar het is een prima manier om er een beeld van te krijgen.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 13:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kan je dat draaien vanaf USB stick? Bootable en dan gewoon testen? Een partitie ervoor toewijzen wil ik nou ook weer niet.
Kijk dan wil ik het nog wel testen. De laatste keer dat ik linux heb getest was jaren geleden en toen vond ik het echt lastiger dan windows!quote:Op zaterdag 1 mei 2010 13:30 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Je kunt wel testen met USB stick. Je kunt dan alleen geen wijzigingen opslaan. En ik gok dat sommige hardware niet gaat werken. Maar het is een prima manier om er een beeld van te krijgen.
Er zijn wel andere Linux-versies die draaien vanaf USB-stick, en waar je ook wijzigingen in kunt opslaan. Puppy Linux heet dat volgens mij.
Ja, ik kan opslaan als .doc, maar dan is de hele structuur van het document weg.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:15 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Ligt aan de gebruiker.. Je kan gewoon opslaan als .doc.. Ik vind het niet fair om linux daarop af te rekenen.
Verder kan je in linux juist alles wat in windows gemaakt is openen/lezen. Andersom ( omdat linux vele open standaarden gebruikt ) niet. Maar dat is in mijn ogen ( nog) een gebrek van Windows, al komt er verbetering in.
Zoals eerder gemeld is dat "helaas" te tekortkoming van het .doc formaat en de slechte openheid van microsoft. Maar ook dat gaat wel in de toekomst beter worden. Maar zoals ik al vermelde, Office draait perfect in wine.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 16:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ja, ik kan opslaan als .doc, maar dan is de hele structuur van het document weg.
Daarnaast ondervind ik in OO toch meer problemen dan in Word, helaas.
En dat soort problemen is iets wat je zeker moet meenemen als je overweegt om op een Linux-variant over te stappen (of, wat ik het liefste zou doen, op een Solaris/SPARC omgeving).
Besstje omdraaien van zaken.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 20:34 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Zoals eerder gemeld is dat "helaas" te tekortkoming van het .doc formaat en de slechte openheid van microsoft.
Nee, het doc-formaat is expres verwarrend opgezet door Microsoft om te voorkomen dat het makkelijk correct te openen is in andere applicaties. Helaas zijn ze bij MS zelf de kluts ook een beetje kwijt, want zelfs tussen verschillende versies van Word ontstaan er verschillen in de layout.quote:
Docxquote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, het doc-formaat is expres verwarrend opgezet door Microsoft om te voorkomen dat het makkelijk correct te openen is in andere applicaties. Helaas zijn ze bij MS zelf de kluts ook een beetje kwijt, want zelfs tussen verschillende versies van Word ontstaan er verschillen in de layout.
Jup, gewoon de installatie doorklikken, krijg je automatisch een dual-boot.quote:Op zondag 2 mei 2010 00:25 schreef Stiggie het volgende:
Ik wil het wel eens testen... kan ik gewoon de iso downloaden ( die inladen via een iso-proggie ) en die installeren en nog terugswitchen naar windows 7 dus gewoon ubunto weer deinstallere? Of gaat dan mn hele systeem naar de tyfus met partities en weet ik veel.
Wanneer heb je dat voor het laatst geprobeerd dan? Ik heb hier echt geen problemen mee, en werk genoeg projecten samen met mensen die allerlei versies van MS Word gebruiken.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 16:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ja, ik kan opslaan als .doc, maar dan is de hele structuur van het document weg.
Daarnaast ondervind ik in OO toch meer problemen dan in Word, helaas.
En dat soort problemen is iets wat je zeker moet meenemen als je overweegt om op een Linux-variant over te stappen (of, wat ik het liefste zou doen, op een Solaris/SPARC omgeving).
Oh ik kon gewoon direct inloggen, terwijl ik met windows eerst een of andere applicatie moest installeren en instellen met een handleiding van 6 pagina's.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:12 schreef Andyy het volgende:
Het werkt prima, het loopt soepeler dan Windows etc en ik zou het graag willen gebruiken op mijn schoollaptop, maar helaas kon ik niet op het schoolnetwerk met Ubuntu
Inderdaad.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Gelukkig zit er steeds meer software gewoon in de repositories. Meer dan genoeg voor de meeste users.
Video bewerking is idd slecht. Audio niet naar mijn mening.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:01 schreef Athlon64x het volgende:
Ik ben er vanaf gestapt veel en teveel gedoe met goede software vinden met name met videobewerking en audio heb je vaak kut of niet
geen Sony vegas geen Premiere en geen flv stuidosquote:Op zondag 2 mei 2010 13:38 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Video bewerking is idd slecht. Audio niet naar mijn mening.
Thuis werkte internet prima, maar op school (eduroam) niet, je moet allerlei certificaten ed hebben en de service medewerkers wouden het niet eens proberen toen ze zagen dat ik Ubuntu draaidequote:Op zondag 2 mei 2010 03:36 schreef Dee. het volgende:
[..]
Oh ik kon gewoon direct inloggen, terwijl ik met windows eerst een of andere applicatie moest installeren en instellen met een handleiding van 6 pagina's.
De beschikbaarheid van 3rd party applicaties is geen kwaliteit of gebrek van een platform. Als je Premiere voor Ubuntu wil, moet je bij Adobe klagen, niet bij Canonical.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:42 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
geen Sony vegas geen Premiere en geen flv stuidos
Ze zagen waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:47 schreef Andyy het volgende:
[..]
Thuis werkte internet prima, maar op school (eduroam) niet, je moet allerlei certificaten ed hebben en de service medewerkers wouden het niet eens proberen toen ze zagen dat ik Ubuntu draaide
Dus dan ligt het aan ubuntuquote:Op zondag 2 mei 2010 13:47 schreef Andyy het volgende:
[..]
Thuis werkte internet prima, maar op school (eduroam) niet, je moet allerlei certificaten ed hebben en de service medewerkers wouden het niet eens proberen toen ze zagen dat ik Ubuntu draaide
Zie mijn eerste post in dit topicquote:Op zondag 2 mei 2010 13:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb overigens mijn draadloos nu ook aan de gang. Ik dacht teveel Windows en was op zoek naar allerlei hulpprogjes, instellingen etc. Maar door te klikken op mijn verbindingsicoontje in de taakbalk blijk je AL je verbindingen in één klap te kunnen beherenWie denkt er nou aan dat het zo simpel kan zijn als je jaren met Window$ hebt gewerkt?
quote:Op zondag 2 mei 2010 15:13 schreef Cliffy het volgende:
Aangezien ik geen Windows 7 licentie heb ga ik het ook maar eens proberen
Jep hier ook, ik heb al 3 partities en dus moet ik vage dingen doen in een partitietabel. Snap er geen bal vanquote:Op zondag 2 mei 2010 16:10 schreef Cliffy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tot zover mijn Ubuntu avontuur
Herkenbaarquote:Op zondag 2 mei 2010 16:24 schreef DennisMoore het volgende:
Ieder jaar probeer ik weer Ubuntu vol goede moed, maar op de een of andere manier eindig ik altijd weer googlend naar toverformules die ik in terminalvenstertjes moet plakken... En dan installeer ik maar weer fijn XP.
'k Heb het vermoeden dat Ubuntu prima is als je óf computernerd óf computernoob bent, maar als je er wat tussenin hangt...
Zal wel aan mij liggen.
Hoe kom je daar?quote:Op zondag 2 mei 2010 16:10 schreef Cliffy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tot zover mijn Ubuntu avontuur
vobcopy voor dvd's en dumphd voor Blu-Raysquote:Op zondag 2 mei 2010 16:24 schreef GewoneMan het volgende:
in de tijd dat ik mandrake gebruikte (lange tijd geleden) was een goeie nieuws grabber en tools om DVDs te strippen een probleem (naast wat driver problemen) toen bestond blue ray nog niet maar ook die wil ik kunnen strippen.
kan iemand mij vertellen of daar goeie tools voor zijn?
quote:Decrypt HD DVD and Blu-ray movies and store on your HDD.
o Dual-Core supported decryption of EVO / M2TS files (for harddisk to
o harddisk speed records ;o))
o Support for every pack type of an EVO (including in-place decryption of
o ADV_PCKs, excluding Sequence Key Sections)
o Decryption of every ARF protection type
o Multiple files (currently CLI only) or complete disc mode
o Usage of a key database to get the decryption keys or direct retrieval of
o the keys off the source disc
o Supports HD-DVDs for Standard / Advanced Content (but not both on the same
o disc), Blu-Ray ROM BDMV
o Experimental Blu-Ray Recordable support (with multiple CPS Units, BDMV,
o BDAV with Aux Directories and Thumbnails)
o Automatic BD+ removal using the BDVM Debugger or manually by supplying a
o correct Conversion Table (currently CLI only)
o Streaming output of EVO / M2TS files to stdout
o Very much console output for free ;o)
o GUI
ok cool en een goeie newsreader? (voor usenet ofcquote:Op zondag 2 mei 2010 16:45 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
vobcopy voor dvd's en dumphd voor Blu-Rays
Beschrijving van dumphd in synaptic
[..]
Sabnzbd+quote:Op zondag 2 mei 2010 16:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ok cool en een goeie newsreader? (voor usenet ofc)
zoals ik al zei:quote:Op zondag 2 mei 2010 16:24 schreef DennisMoore het volgende:
Ieder jaar probeer ik weer Ubuntu vol goede moed, maar op de een of andere manier eindig ik altijd weer googlend naar toverformules die ik in terminalvenstertjes moet plakken... En dan installeer ik maar weer fijn XP.
'k Heb het vermoeden dat Ubuntu prima is als je óf computernerd óf computernoob bent, maar als je er wat tussenin hangt...
Zal wel aan mij liggen.
quote:Op zondag 2 mei 2010 03:24 schreef Dee. het volgende:
Ubuntu is er allang klaar voor. Alleen de "gewone gebruiker" (vaak) nog niet. Als mensen niet linksonderin een soortement van "start" knop zien zoals ze gewend zijn, dan schieten ze in de stress en vinden ze het bij voorbaat al kut.
Installatieprocess, eerst ff paars scherm met "Ubuntu" en een paar stipjes, paar minuten wachten en dan die error..quote:
En als je installeert vanuit de live omgeving?quote:Op zondag 2 mei 2010 17:16 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Installatieprocess, eerst ff paars scherm met "Ubuntu" en een paar stipjes, paar minuten wachten en dan die error..
Wat een bullshit. Ik schiet echt niet in de stress als ik geen Start-knop zie staanquote:
Vanaf CDquote:Op zondag 2 mei 2010 17:21 schreef Dee. het volgende:
[..]
En als je installeert vanuit de live omgeving?
Heb je een installatie cd gebrand met een ISO?quote:Op zondag 2 mei 2010 17:16 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Installatieprocess, eerst ff paars scherm met "Ubuntu" en een paar stipjes, paar minuten wachten en dan die error..
Yep, Desktop versie gedownload en op een CDtje gegooid.. tot dat menu ben ik niet eens gekomenquote:Op zondag 2 mei 2010 17:37 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je een installatie cd gebrand met een ISO?
Kreeg je een "opstart menu" met de optie "try ubuntu without any change to your computer"?
Opnieuw downloaden en branden maar, klopt de md5 checksum wel?quote:Op zondag 2 mei 2010 17:46 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Yep, Desktop versie gedownload en op een CDtje gegooid.. tot dat menu ben ik niet eens gekomen
Dan is er iets mis met de cd.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:46 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Yep, Desktop versie gedownload en op een CDtje gegooid.. tot dat menu ben ik niet eens gekomen
quote:Op zondag 2 mei 2010 17:47 schreef Adames het volgende:
[..]
Opnieuw downloaden en branden maar, klopt de md5 checksum wel?
Het is natuurlijk waar dat Ubuntu nog niet bestond toen XP uitkwam, maar Ubuntu is in feite een fork van Debian en dat systeem bestaat al sinds 1993.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:27 schreef Adames het volgende:
Het is overigens niet geheel eerlijk om deze Ubuntu te gaan vergelijken met Windows XP.
Een vergelijking met Windows 7 is beter waarbij veel voordelen imo toch weg zijn.
Als je Linux wilt gaan vergelijken met Windows XP, dan mag je Ubuntu helemaal niet noemen, de eerste versie kwam uit net voordat Vista uit kwam en dat was niet direct een toppertje voor de normale gebruikers.
Vertel dan eerst eens watvoor "toverformulles" je moest invoeren, want 99% kans dat je gewoon wat verkeerd deed, of iets probeerde te doen wat "de gemiddelde gebruiker" helemaal niet nodig heeft.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Ik schiet echt niet in de stress als ik geen Start-knop zie staan.
Typische nerd-reactie: "De gebruiker wil het gewoon niet snappen".
Dat is wat ik zei: als je net tussen noob en nerd in hangt (zoals ik), dan is Ubuntu m.i. nog steeds ongeschikt.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:58 schreef Dee. het volgende:
Vertel dan eerst eens watvoor "toverformulles" je moest invoeren, want 99% kans dat je gewoon wat verkeerd deed, of iets probeerde te doen wat "de gemiddelde gebruiker" helemaal niet nodig heeft.
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 10:58 schreef DennisMoore het volgende:
Toevallig kwam ik gisteren op AllesLinux.com uit, en ik las daar dat Linux tegenwoordig zo eenvoudig te installeren is, dat bijna iedere beginner het moet kunnen met de tegenwoordige distro's.
'k Had een lang weekend, kan best wel redelijk overweg met het installeren van Windows-versies, en ik weet aardig google te gebruiken bij het oplossen van vage problemen die je toch altijd tegenkomt met drivers etc. Dus ik dacht: appeltje eitje, dat gaat lukken. Eerst eens testen met Knoppix, prima, alles leek te werken. Dan eens de Ubuntu Hoary Live-cd, ging ook goed. Een partitie gemaakt, en de install-cd erin.
En toen begonnen de problemen. Het dualbooten lukte niet, dus ik kon niet meer in Windows terecht. Vervolgens kreeg ik m'n (standaard) SB-Live kaartje niet aan de praat (die het in de Live versie prima deed), pipes konden niet geopend worden, etc etc. Via google/wiki/forums kom je dan allerlei vage tips en trucs tegen, die natuurlijk niet voor een Linux-beginner zijn bedoeld. Je rommelt 's wat in dat terminal-scherm, je haalt netjes #'s weg in config-files... al heel wat. En dan blijkt dat Gnome niet meer te starten, en zie ik alleen een soort terminal-scherm...
Probeer ik het eens op een andere pc... krijg ik een standaard NIC niet aan de praat (die het in Win2k prima deed). Keurig via grafische config-schermpjes wat op DHCP en Activate zitten klikken, waarna Linux gewoon niet meer reageert! Ook na rebooten, en een keurig login-scherm, blijf ik zitten met een kaal bruin scherm met muiscursor. Kan alleen in een soort safe-mode nog verder.
Kortom, als Linux eenmaal werkt, en je zit verder nergens aan, zal het prima werken, tekstverwerken, surfen, etc. Dat geloof ik best. Maar Linux werkend zien te krijgen is een enorme puzzel. 'k Had het gevoel dat ik telkens als een halve whizkid bezig moest zijn in terminalschermpjes en regedit-achtige toestanden, waarin ik magische formules moest intypen die ik in documentatie vond.
Met andere woorden: om Linux werkend te krijgen moet je óf een techneut (nerd) zijn, óf enorm veel mazzel hebben dat alles in één keer werkt. Het viel mij in ieder geval zwaar tegen. 'k Zal de gratis cd's die ik al besteld had, dan ook niet gaan uitdelen aan vrienden en bekenden... onderzetters worden 't..
quote:Op maandag 5 mei 2008 10:11 schreef DennisMoore het volgende:
Mja... gisteren echt úren bezig geweest om geluid aan de praat te krijgen in smplayer (schijnt ivm subs de beste te zijn?). Packages opnieuw geïnstalleerd enzo, ALSA en OSS, allemaal enge toverformules in een terminal-venster gekopieerd. Niks hielp.... 'k Heb nu een vermoeden dat ik een klein mute-vinkje over 't hoofd zag
.
En nu heeft ineens Kubuntu m'n loginschermen overgenomen! En ben ik m'n shutdown-knop kwijt...
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 13:09 schreef DennisMoore het volgende:
Hmm, het blijft toch een beetje trial & error allemaal.
Wat zitten rommelen met X11 vs xv en gl enzo, xorg.conf waar dan ineens regels bij gezet worden. ALSA doet 't na rebooten soms wel, soms niet. En nu doen sommige avi's in smplayer 't wel, sommige niet.
*pruts*
Met wat graven kon ik nog een worstel-post uit 2005 vindenquote:Op donderdag 16 april 2009 12:06 schreef DennisMoore het volgende:
Vol optimisme ging ik het na een jaar weer eens proberen met Ubuntu... kijken hoe snel ik weer tegen gebruiksonvriendelijkheid aan zou lopen. En ja hoor, slechts een paar minuten na verse installatie.
Firefox start al niet meer op. Hij zegt onderin de menubalk "Starting Firefox Web B..." en m'n muisicoon verandert in een 'zandloper'. En na een aantal seconden verdwijnt dat weer, niks Firefox.
Bij dubbelklikken op een mp4 of flv-bestand krijg ik de vraag "Search for suitable plugin?"
Tuurlijk, goed idee, doe mij die MPEG-4 AAC decoder maar *klik*
Helaas pindakaas, "No packages with the requested plugins found".
En met Ubuntu loop ik dus áltijd tegen dit soort gekloot aan, ik eindig altijd met apt-get achtige dingen en andere toverformules die ik met Google moet opzoeken en in terminalvensters moet gooien...
Nee, nog steeds niet dus.... Sorry, het spijt me, linux-fanboys.
Waarom probeer je het eigenlijk steeds weer opnieuw? Een computer is uiteindelijk niets anders dan een gebruiksobject waar je redelijk kan bepalen hoe je het gebruikt. Niemand die je verplicht (op wat fundamentalistische fanboys na (ook in dit topic)) om een bepaald OS te gebruiken op een gewone PC. Je hebt zelf al gekeken naar Windows en Linux en de eerste lijkt voor jou te doen wat het moet doen. Dus waarom toch verder zoeken? Gebruik toch gewoon wat je fijner vindt.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:05 schreef DennisMoore het volgende:
En ik probeer het serieus 1 of 2x per jaar (vaak bij een nieuwe versie).
Deed ik ook hoor, op een kale HDD. Da's dus blijkbaar niet het punt.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:34 schreef Bill_E het volgende:
Goed, jammer dat er mensen vast lopen. Maar persoonlijk vind ik het niet fair dat je het direct naast xp/vista/windows 7 gaat installeren. Een clean instal op een lege hd is geen probleem kan ik je verzekeren. Probeer eens xp naast windows vista te installeren ( w7 weet ik niet ). Das ook een ramp.
Omdat ik 'computeren' toch altijd wel leuk gevonden heb. En als je nooit eens wat nieuws probeert, dan leer je ook nooit nieuwe dingen kennen. Beetje prutsen enzo. Alleen voor Ubuntu pruts ik blijkbaar net te veel én net niet goed genoegquote:Op zondag 2 mei 2010 18:40 schreef Lod het volgende:
Waarom probeer je het eigenlijk steeds weer opnieuw? Een computer is uiteindelijk niets anders dan een gebruiksobject waar je redelijk kan bepalen hoe je het gebruikt. Niemand die je verplicht (op wat fundamentalistische fanboys na (ook in dit topic)) om een bepaald OS te gebruiken op een gewone PC. Je hebt zelf al gekeken naar Windows en Linux en de eerste lijkt voor jou te doen wat het moet doen. Dus waarom toch verder zoeken? Gebruik toch gewoon wat je fijner vindt.
Mja, dat is inderdaad heel ergerlijk van Windows. Daarom heb ik lange tijd Win2000 gebruikt, nu XP (met alles zoveel mogelijk op 'klassiek' Win2000 ingesteldquote:Ik heb het zelf ook gehad, sinds 1998 heb ik linux af en aan geprobeerd maar kon er nooit echt iets mee bereiken (toendertijd was het nog echt spartaans en nerdy). Pas sinds Ubuntu in 2005 heb ik het thuis voornamelijk gebruikt als primaire OS. Voornaamste reden voor mij zijn de licenties. Heb geen zin om zo veel geld uit te geven aan een OS. Voor sommige applicaties heb ik wel betaald/gedoneerd (ook Linux-applicaties). De andere reden is dat ik de indruk krijg dat Windows teveel voor mij 'nadenkt' en bepaald van hoe ik dingen zou willen hebben. Bijvoorbeeld in Office 2007 zit er opeens extra regelruimte tussen twee zinnen als er een Enter tussen zit. Waarom zou ik dat willen? En probeer er maar eens vanaf te komen..
Voor die dingen is ubuntu super. OO, email en Firefox zijn standaard meegeinstalleerd. en geen gedoe met virussen/spyware. En lekker snelquote:Op zondag 2 mei 2010 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik heb een laptop met vista, maar dat is eigenlijk te zwaar voor het systeem. Dual-boot om Ubuntu te proberen lijkt me wel ok. Ik gebruik toch alleen openoffice, een mailclient en internetbrowser. Ik neem dat die dingen wel gratis te vinden zijn onder Ubuntu. Werkt slaapstand en sluimerstand een beetje?
O, ja een pdf reader, messenger (msnquote:Op zondag 2 mei 2010 19:24 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Voor die dingen is ubuntu super. OO, email en Firefox zijn standaard meegeinstalleerd. en geen gedoe met virussen/spyware. En lekker snel
Yup, allemaal prima in ordequote:Op zondag 2 mei 2010 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
O, ja een pdf reader, messenger (msn), zip programma vind ik ook wel essentieel. Is er een beetje driver-support of valt dat tegen?
Ik heb 3 computers en ik vind het wel welletjes. Ik heb lang genoeg MS gesponsord. Ik hoef alleen nog maar dingen op computers te doen die je op elke pc kan doen.quote:Op zondag 2 mei 2010 19:59 schreef Athlon64x het volgende:
Sinds ik Windows 7 heb totaal geen behoefte aan Linux
ik heb lekker een niet legale keyquote:Op zondag 2 mei 2010 20:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik heb 3 computers en ik vind het wel welletjes. Ik heb lang genoeg MS gesponsord. Ik hoef alleen nog maar dingen op computers te doen die je op elke pc kan doen.
Heb het via een andere mirror weer gedownload en ga het nu op een DVDtje zetten, hoop dat het nu wel goed gaat anders was het zoeken van een werkende Windows key makkelijker geweestquote:Op zondag 2 mei 2010 17:59 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
zoveel als: is je download niet corrupt?
Goed antwoord op mijn vraag, hier kan ik echt wat beters mee dan afschieten met "je schiet in de stress als je geen startknop ziet".quote:Op zondag 2 mei 2010 18:05 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat is wat ik zei: als je net tussen noob en nerd in hangt (zoals ik), dan is Ubuntu m.i. nog steeds ongeschikt.
En ik probeer het serieus 1 of 2x per jaar (vaak bij een nieuwe versie). M'goed, als je mijn observaties/ervaringen liever probeert af te schieten met:
- je schiet waarschijnlijk in de stress als je geen Start-knop ziet
- je doet waarschijnlijk gewoon wat fout
Tja... dan kan ik dat alleen maar typische nerd-reacties vinden.
Zelfde probleemquote:Op zondag 2 mei 2010 20:18 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Heb het via een andere mirror weer gedownload en ga het nu op een DVDtje zetten, hoop dat het nu wel goed gaat anders was het zoeken van een werkende Windows key makkelijker geweest
Je zult toch op zijn minst wel weten waar je toen mee bezig was?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:23 schreef DennisMoore het volgende:
Zie de volgende post dan, waarin ik nog iets uit de archieven heb opgeduikeld, mocht het je interesseren.
Of verwacht je serieus dat ik nu nog precies weet welke handelingen ik allemaal uitvoerde waardoor het voor de zoveelste keer allemaal mis ging?
Zie de post met quotes in Kan de 'gewone' gebruiker al overstappen naar Ubuntu?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:31 schreef Dee. het volgende:
Je zult toch op zijn minst wel weten waar je toen mee bezig was?
Het enige wat ik verder nog zie in je posts is iets over codecs... Maar codecs installeren is een kwestie van 2x op OK klikken, dus dat kan het haast niet zijn lijkt me.
Sorry hoor, maar dat is onzin. Ik heb het gisteren nog op een laptop gezet en ik ben echt geen ICT'er. Binnen een kwartier is het geinstalleerd en alles wat je nodig hebt, werkt. Browser, e-mail, Flash, Java, er zit een DVD brandprogramma in, een torrent programma, een media-player, Open Office. Draadloos Internet werkt, bekabeld Internet werkt en nogmaals: Ik ben geen nerd, geen ICT'er, maar iemand die wel iets van computers weet.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:34 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ubuntu is vast prima als je het door iemand anders laat installeren en verder overal met je tengels vanaf blijft.
Net m'n Windows 7 partitie geformat, wat moet ik als "Mount point" opgeven voor Ubuntu?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is onzin. Ik heb het gisteren nog op een laptop gezet en ik ben echt geen ICT'er. Binnen een kwartier is het geinstalleerd en alles wat je nodig hebt, werkt. Browser, e-mail, Flash, Java, er zit een DVD brandprogramma in, een torrent programma, een media-player, Open Office. Draadloos Internet werkt, bekabeld Internet werkt en nogmaals: Ik ben geen nerd, geen ICT'er, maar iemand die wel iets van computers weet.
Het schijnt dat jouw installatie perikelen maar onzin zijn. Je kunt het namelijk allemaal zo in een kwartiertje installeren zonder IT'er te zijn. Je weet toch wel wat een mount point is?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:45 schreef Cliffy het volgende:
Net m'n Windows 7 partitie geformat, wat moet ik als "Mount point" opgeven voor Ubuntu?
<- Linux newb
En welk file system?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:45 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Net m'n Windows 7 partitie geformat, wat moet ik als "Mount point" opgeven voor Ubuntu?
<- Linux newb
in 1 uur erop gezetquote:Op zondag 2 mei 2010 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
Cd was geen succes dus nu maar via usb proberen.
Heb je lang over gedaan dan! Zeker met USB-stick moet het in een kwartiertje kunnen.quote:
Doe gewoon ubuntu de partities in laten delen. Als je zelf wilt indelen zou ik het volgende aanraden:quote:Op zondag 2 mei 2010 22:02 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Welk file system en mount point heb jij gebruikt?
Ja dan gebruikt ie dus m'n hele 500gb schijf, dat is ff niet de bedoelingquote:Op zondag 2 mei 2010 22:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je hoeft alleen maar op 'Verdergaan' te klikken. Bij de partities geef je aan dat je de hele schijf wilt gebruiken (tweede optie) en klaar. Niks 'mounten' of 'filesystem' Ubuntu doet het allemaal zelf.
Laat mij het ff weten als zo'n topic er isquote:Op zondag 2 mei 2010 22:21 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is er ergens een ubuntu-for-dummies topic? Ik heb chrome for linux gedownload, krijg een melding met package explorer, volgens mij is ie geinstalleerd maar waar kan ik ´m nu terugvinden?
Neuh alleen een linux for dummies: [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 30quote:Op zondag 2 mei 2010 22:21 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is er ergens een ubuntu-for-dummies topic? Ik heb chrome for linux gedownload, krijg een melding met package explorer, volgens mij is ie geinstalleerd maar waar kan ik ´m nu terugvinden?
Dan gebruik je de optie om een gedeelte van de schijf te gebruiken, kun je de slider gebruiken om te bepalen hoeveel ruimte ubuntu moet gebruiken.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:18 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Ja dan gebruikt ie dus m'n hele 500gb schijf, dat is ff niet de bedoeling
Ja die had ik ookquote:Op zondag 2 mei 2010 22:44 schreef Cliffy het volgende:
Na een restart met een scherm vol IO errors lijkt installatie dan toch gelukt
Meestal hou ik als ik windows ga installeren een ubuntu-stickje bij de handquote:Op zondag 2 mei 2010 23:02 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Ik hou de Windows installatiedisk nog ff bij de hand
Lekker snel maar ik heb de ballen verstand van file systems en mount point etc :pquote:Op zondag 2 mei 2010 23:03 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vond het gebruiksvriendelijker installeren dan windows eigenlijk.
Dat kun je dan ook gewoon automatisch door de installer laten doen, als je dat wilt.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:09 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Lekker snel maar ik heb de ballen verstand van file systems en mount point etc :p
Mijn moeder flipt al als ik Firefox voor haar installeer.. laat staan een heel ander OSquote:Op zondag 2 mei 2010 23:58 schreef slacker_nl het volgende:
Ja hoor, ik heb inmiddels m'n vriendin weten te converten en die geeft nu zelfs aan dat der ouders ook maar Ubuntu moeten gaan gebruiken. De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Gister ook W7 op m'n laptop vervangen door Ubunt 10.04. Werkt prima en snel, alleen de wifi deed het niet meteen, maar dat was met een beetje googlen snel opgelost.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik draai op mijn laptop ook Ubuntu. Het enige wat niet werkt is de draadloze netwerkverbinding. Maar aangezien ik thuis bedraad werk, is dat niet erg. Maar ik wil dat nog wel aan de gang hebben, dus verderpeuteren is de leus
Weet niet zeker, maar dit kan volgens mij ook wel grafisch met NdisWrapper, voor de windowsmensen...quote:Op maandag 3 mei 2010 10:48 schreef remlof het volgende:
Ow het ging trouwens wel om de 64 bit versie, die kreeg ik aan de praat na te volgen wat hier staat: Broadcom 43xx (4318) Wireless on 64 Bit Ubuntu
2 sec google en je hebt daar een oplossing voor.quote:Op maandag 3 mei 2010 13:42 schreef Cliffy het volgende:
Kan niet zeggen dat ik het echt fijn vind werken.. en veel sneller dan Win7 is het ook niet volgens mij, dat ik geen .rar meer kan uitpakken is ook nogal een gamebreaker
Natuurlijk kun je wel rar-files uitpakken met Ubuntuquote:Op maandag 3 mei 2010 13:42 schreef Cliffy het volgende:
dat ik geen .rar meer kan uitpakken is ook nogal een gamebreaker
quote:Op maandag 3 mei 2010 13:42 schreef Cliffy het volgende:
Kan niet zeggen dat ik het echt fijn vind werken.. en veel sneller dan Win7 is het ook niet volgens mij, dat ik geen .rar meer kan uitpakken is ook nogal een gamebreaker
Ja ik vraag het me af; die zelfredzaamheid is niet zozeer aan linux verbonden als wel aan computer gebruikers in het algemeen. Wie heeft er hier nou geen kennissen die altijd maar weer beroep op je willen doen om naar hun pc te kijken.quote:Op maandag 3 mei 2010 13:50 schreef -Techno- het volgende:
[..]
2 sec google en je hebt daar een oplossing voor.
Ik zelf gebruik Kubuntu en voor elk "probleem" wat ik tegen kom is wel een oplossing te vinden.
Ubuntu/Kubuntu is vrijheid. Echter betekent vrijheid ook zelfredzaamheid en dat laatste is een eigenschap die veel beginnend linux gebruikers niet hebben.
Ik snap heel goed dat dat gewoon moet kunnen maar volgens ubuntu zijn al mijn .rars corruptquote:Op maandag 3 mei 2010 13:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je wel rar-files uitpakken met Ubuntu
En dan is je conclusie dat Ubuntu geen rarfiles kan uitpakken en dan switch van je besturingssysteem? Neem je altijd zulke extreme maatregelen als je tegen een probleem aan loopt?quote:Op maandag 3 mei 2010 14:03 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat dat gewoon moet kunnen maar volgens ubuntu zijn al mijn .rars corrupt
Ik kan prima mijn naam invullen en automatisch een partitie laten aanwijzen!quote:Op zondag 2 mei 2010 23:09 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Lekker snel maar ik heb de ballen verstand van file systems en mount point etc :p
Zo ziet de nieuwste er standaard uit. Alles is uiteraard aan te passen. De windowanimaties (met compiz) zijn 10x mooier dan windows natuurlijkquote:Op maandag 3 mei 2010 15:09 schreef Hard_Feesten het volgende:
Ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd en het werkte ook wel, maar ik werd uiteindelijk altijd zo somber van al dat bruin. Ziet het er inmiddels al wat beter uit?
Ik heb via vista een lege partitie gemaakt. Intussen heeft mijn laptop nu FAT32/NTFS & dan wat de hel ubuntu ook mag gebruiken!quote:Op maandag 3 mei 2010 15:22 schreef Loohcs het volgende:
Kleuren/uitelijk van vensters e.d kun je toch al heel lang aanpassen?
File system vond ik ook wel lastig bij een dual boot. Je kunt Ubuntu zelf laten kiezen, maar ik wilde wel zeker weten dat ie van m'n XP-partitie 'afbleef'. Als je er dan voor kiest om het zelf te doen is er wel wat meer kennis vereist: nogal veel verschillende file systems (en ik kon maar 1 ntfs partitie toewijzen), en hoe zit 't met een swap partitie. Uiteindelijk heb ik daar maar wat gedaan (geen swap partitie vanwege te weinig ruimte) en is 't toch goed gekomen.
Een swap partitie is wel aan te raden, anders crashed je computer als je ram geheugen vol zit.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:22 schreef Loohcs het volgende:
Kleuren/uitelijk van vensters e.d kun je toch al heel lang aanpassen?
File system vond ik ook wel lastig bij een dual boot. Je kunt Ubuntu zelf laten kiezen, maar ik wilde wel zeker weten dat ie van m'n XP-partitie 'afbleef'. Als je er dan voor kiest om het zelf te doen is er wel wat meer kennis vereist: nogal veel verschillende file systems (en ik kon maar 1 ntfs partitie toewijzen), en hoe zit 't met een swap partitie. Uiteindelijk heb ik daar maar wat gedaan (geen swap partitie vanwege te weinig ruimte) en is 't toch goed gekomen.
Het belangrijkste verschil is dat NTFS niet open is en EXT* wel. Als je een bestand wegschrijft op een NTFS-schijf, heeft eigenlijk niemand enig idee wat er gebeurt. De enige reden dat NTFS toch werkt in Linux, is omdat ze jaren bezig zijn geweest om het systeem te reverse-engineren waardoor er uiteindelijk een werkbare Linuximplementatie is ontstaan. Maar hoe NTFS ècht werkt, weten ze alleen bij Microsoft en die willen het niet vertellen.quote:Op maandag 3 mei 2010 16:12 schreef Joooo-pi het volgende:
Waarom dit verschil? Omdat NTFS best slecht is eigenlijk. EXT4 is beter.
Helaas is het wel vaak zo dat de "gemiddelde" gebruiker in de stress schiet als er geen startknop staat, de messenger er anders uitziet, of zelfs de browser maar een ander icoontje is. "Wat de boer niet kent dat vreet ie niet."quote:Op zondag 2 mei 2010 17:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Ik schiet echt niet in de stress als ik geen Start-knop zie staan.
Typische nerd-reactie: "De gebruiker wil het gewoon niet snappen".
Nee, dat maak jij ervan, ik snap ook wel dat ik .rars gewoon moet kunnen uitpakken en dat er dus ergens ff iets fout gaat, sorry dat ik niet direct de tijd had om het op te lossen..quote:Op maandag 3 mei 2010 14:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dan is je conclusie dat Ubuntu geen rarfiles kan uitpakken en dan switch van je besturingssysteem? Neem je altijd zulke extreme maatregelen als je tegen een probleem aan loopt?
Persoonlijk vind ik 4 vinkjes zetten in synaptic aanzienlijk makkelijker dan googlen, zoeken, donwladen, installeren en dan maar hopen dat je geen virus opgelopen hebt...quote:Op maandag 3 mei 2010 18:36 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Anyway, na 4 () extra installs uit Software Center (wat dan wel weer handig is
) lijkt het nu te werken
Nee, ben benieuwd! Er is zelfs een heuse netbook versiequote:Op maandag 3 mei 2010 18:53 schreef GewoneMan het volgende:
iemand ervaring met Ubuntu op mini laptop? heb zelf een Samsung N120 en zou het daar weleens op willen testen
nee, bij linux moet je googlen, zoeken, downloaden, proberen en hopen dat het werkt.quote:Op maandag 3 mei 2010 18:44 schreef Dee. het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik 4 vinkjes zetten in synaptic aanzienlijk makkelijker dan googlen, zoeken, donwladen, installeren en dan maar hopen dat je geen virus opgelopen hebt...
Probeer Kubuntu eensquote:Op maandag 3 mei 2010 15:09 schreef Hard_Feesten het volgende:
Ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd en het werkte ook wel, maar ik werd uiteindelijk altijd zo somber van al dat bruin. Ziet het er inmiddels al wat beter uit?
Dat is toch logisch als je een beginnend gebruiker bentquote:
Dat heb je ook met windows, plug and prayquote:downloaden, proberen en hopen dat het werkt.
Ik ervaar linux echt als vrijheid. Geen gezeik met virusscanners, makkelijk updaten zonder opnieuw op te starten, geen opdringerige schermpjes meer zoals update meldingen/ verouderde software/ enz.quote:Ik begrijp dat je pro linux bent, maar om te doen alsof het godsgeschenk is, is nou ook weer overdreven.
Persoonlijk inderdaadquote:Persoonlijk vind ik de feel van Linux niet erg fijn. Maar de packet manager is leuk.
Behalve dat 10.4 LTS is, en we nu op het werk eindelijk over kunnen stappen van 9.4 naar 10.4quote:Op dinsdag 4 mei 2010 04:26 schreef maartena het volgende:
Verder werkt tot nu toe alles prima.... maar niet beter/slechter dan 9.10.
Ga ik eens onderzoeken voor mijn Asus netbook, misschien dat de prestaties dan beter zijn. Ben benieuwd, de digibordsoftware die ik gebruik zal wel windows-only zijn. Maar daar zijn ook oplossingen voor heb ik begrepen.quote:Op maandag 3 mei 2010 19:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, ben benieuwd! Er is zelfs een heuse netbook versie
Het voordeel van Linux is vooral dat als je tegen een probleem aanloopt en je gaat Googlen, je daadwerkelijk nuttige tips vindt van mensen die hetzelfde probleem hebben of hadden. Bij Windows is het hopen dat Microsoft er iets over bekend heeft gemaakt en zo niet, dan is het tasten in het duister.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:02 schreef Adames het volgende:
[..]
nee, bij linux moet je googlen, zoeken, downloaden, proberen en hopen dat het werkt.
Sorry hoor, maar 9 van de 10 keer dat ik een programma nodig heb, open ik het software centrum, vul ik een zoekwoord in en klik ik wat aan. Dat werkt echt wel veel makkelijker dan het hele wereldwijde web afstruinen naar allerlei programma's waarvan de helft duur betaald is en de andere helft vol met spyware zit.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:02 schreef Adames het volgende:
[..]
nee, bij linux moet je googlen, zoeken, downloaden, proberen en hopen dat het werkt.
Ik begrijp dat je pro linux bent, maar om te doen alsof het godsgeschenk is, is nou ook weer overdreven.
Persoonlijk vind ik de feel van Linux niet erg fijn. Maar de packet manager is leuk.
Batterij: het kan zijn dat die nog gecalibreert(spelling?) moet worden door Ubuntu.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 04:26 schreef maartena het volgende:
Ik heb op mijn laptop Ubuntu 10.04 draaien, multiboot met Windows 7 - beiden 64.
Een paar opmerkingen:
- Gaming is, en zo zal het nog wel even blijven, nog steeds een achtergesteld kindje onder Linux.
- Ubuntu 10.04 lijkt mijn batterij sneller leeg te slurpen. Ong. 2 uur in Linux, zeker 2.5 uur in Windows 7.
Dat zoeken zorgt er wel voor dat je heel snel een inhaalslag maakt. Linux is anders en dus moet het wennen. En dat is dus inderdaad googlen en zoeken. Maar wat bedoel je met downloaden? Voor de normale gebruiker is het softwarecenter juist perfect: alleen zoeken. Downloaden doet het OS wel. Met als gevolg dat de software te vertrouwen is.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je pro linux bent, maar om te doen alsof het godsgeschenk is, is nou ook weer overdreven.
Persoonlijk vind ik de feel van Linux niet erg fijn. Maar de packet manager is leuk.
Anderhalf jaar heb ik gnome gedraaid (ubuntu 8.04 dacht ik), gnome. En daarnaast regelmatig KDE van opensuse, fedora en ook kubuntu.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:35 schreef wdn het volgende:
Dat je de "feel" van linux niet fijn vind: ok. Kan ik inkomen. Maar dan zou je ipv. gnome eens kde kunnen proberen. gnome is vrij kaal maar dat is een bewuste keuze van de ontwikkelaars. kde daarentegen is meer van het: als het ingesteld moeten kunnen worden moet het in een grafisch scherm kunnen (wat dus soms de bizarre situatie oplevert dat je op 5 plekken hetzelfde kunt instellen).
Aangezien er (blijkbaar) een Linux-versie van Steam uit gaat komen, zal ook dat wel een stuk beter worden. Momenteel is het inderdaad huilen met de pet op.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 04:26 schreef maartena het volgende:
Ik heb op mijn laptop Ubuntu 10.04 draaien, multiboot met Windows 7 - beiden 64.
Een paar opmerkingen:
- Gaming is, en zo zal het nog wel even blijven, nog steeds een achtergesteld kindje onder Linux.
- Ubuntu 10.04 lijkt mijn batterij sneller leeg te slurpen. Ong. 2 uur in Linux, zeker 2.5 uur in Windows 7.
Wat mooie een omgekeerde redenering.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:15 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Hangt af van de SW. Linux fora zijn meestal erg slecht omdat er veel nerds lopen die gewoon niet begrijpen dat een n00b geeneens weet hoe ze een host file moeten bewerken. Als je iets moet compilen of dependencies erbij zoeken dan is het some weleens lastig om opmerkingen te lezen als.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het voordeel van Linux is vooral dat als je tegen een probleem aanloopt en je gaat Googlen, je daadwerkelijk nuttige tips vindt van mensen die hetzelfde probleem hebben of hadden. Bij Windows is het hopen dat Microsoft er iets over bekend heeft gemaakt en zo niet, dan is het tasten in het duister.
Daarom is Ubuntu ook zo newbie vriendelijk: op ubuntuforums.org is de stelling dat bovenstaande niet het antwoord mag zijn op een vraag.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:13 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Hangt af van de SW. Linux fora zijn meestal erg slecht omdat er veel nerds lopen die gewoon niet begrijpen dat een n00b geeneens weet hoe ze een host file moeten bewerken. Als je iets moet compilen of dependencies erbij zoeken dan is het some weleens lastig om opmerkingen te lezen als.
"Simply compile it" en dan uren bezig zijn omdat ze vergeten wat versie nummers erbij te gooien etc.
Linux nerds vinden alles simpel.
(En ik zette Slackware servers en PBX's in elkaar dus moest uren over die fora struinen)
ik denk korter voor linux, gezien de ervaringen die ik heb met die categorie. Denk ook aan het "beheren" van de virusscanner en de firewall en het zoeken/installeren van programma's.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:26 schreef wdn het volgende:
[..]
Indien het gebruik niet verder gaat dan mailen, chatten, browsen, muziek en video (kleine kinderen, Opa en Oma bijvoorbeeld) dat moet die gebruiker zondermeer met Linux overweg kunnen omdat de leercurve voor en Windows en Linux even hoog zal liggen.
...
Dat is op de fora van Ubuntu echt wel anders.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:13 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Hangt af van de SW. Linux fora zijn meestal erg slecht omdat er veel nerds lopen die gewoon niet begrijpen dat een n00b geeneens weet hoe ze een host file moeten bewerken. Als je iets moet compilen of dependencies erbij zoeken dan is het some weleens lastig om opmerkingen te lezen als.
"Simply compile it" en dan uren bezig zijn omdat ze vergeten wat versie nummers erbij te gooien etc.
Linux nerds vinden alles simpel.
(En ik zette Slackware servers en PBX's in elkaar dus moest uren over die fora struinen)
Ja heb je gelijk in maar "Linux kent geen virussen" kost soms aardig wat tijd om uit te leggenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:36 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
ik denk korter voor linux, gezien de ervaringen die ik heb met die categorie. Denk ook aan het "beheren" van de virusscanner en de firewall en het zoeken/installeren van programma's.
Niet op die van redhat. Daar hebben wij een betaalde service overeenkomst en zelfs dan is het commentaar soms te erg voor woorden ...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is op de fora van Ubuntu echt wel anders.
Ja, dat heb ik ook meegemaakt. De drang om dan toch echt een virusscanner te willen installeren is zo grootquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja heb je gelijk in maar "Linux kent geen virussen" kost soms aardig wat tijd om uit te leggen
En het "de router is de firewall dus je hoeft geen programma zoals zonealarm te installeren" soms ook
Mag ik even als opmerking maken dat ik full-time, zowel thuis als op het werk, ubuntu gebruiker ben... maar wat je bedoelt met "compile it", zegt me helemaal niets; en ja ik heb thuis Ubuntu zelf geinstalleerd....quote:
Ik weet ook niet hoe het moet...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:03 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mag ik even als opmerking maken dat ik full-time, zowel thuis als op het werk, ubuntu gebruiker ben... maar wat je bedoelt met "compile it", zegt me helemaal niets; en ja ik heb thuis Ubuntu zelf geinstalleerd....
Je kunt software op meerdere manieren installeren. Even de simpele methodes (software centere/synaptic/.deb's enzo) buiten beschouwing laten kennen we ook nog installatie via "source files". Dan download je dus een stuk sofware wat nog niet is voorbereid op het systeem waar je het op wilt installeren. Dan krijg je bij die download ook bestanden om deze software samen te stellen voor je systeem. Je hebt dan een paar pakketten nodig (zoals build-essentials) en dan kun je metquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:03 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mag ik even als opmerking maken dat ik full-time, zowel thuis als op het werk, ubuntu gebruiker ben... maar wat je bedoelt met "compile it", zegt me helemaal niets; en ja ik heb thuis Ubuntu zelf geinstalleerd....
ik weet wel wat het is hoor, maar ik wil niet weten hoe het moetquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef wdn het volgende:
joooo-pi... ogen dicht
En dit is helemaal niet voor newbies
[..]
Je kunt software op meerdere manieren installeren. Even de simpele methodes (software centere/synaptic/.deb's enzo) buiten beschouwing laten kennen we ook nog installatie via "source files". Dan download je dus een stuk sofware wat nog niet is voorbereid op het systeem waar je het op wilt installeren. Dan krijg je bij die download ook bestanden om deze software samen te stellen voor je systeem. Je hebt dan een paar pakketten nodig (zoals build-essentials) en dan kun je met
configure
make
make install
die software gebruiksklaar maken.
Maar dat gaat erg ver en heb ik zelf pas 1x gedaan in de afgelopen 5 jaar.
Tutorial: http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/softinstall.html
Probeer het eens met de huidige versie, wifi-ondersteuning komt akelig dicht bij de 100% tegenwoordig. En mocht je toch buiten de boot vallen, zijn er allerhande tutorials te vinden over hoe je bijv. met Ndiswrapper je wifi aan de praat kunt krijgen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:11 schreef fs180 het volgende:
Tvp
Vorige versie eens geprobeerd, maar kreeg de wifi niet aan de praat en dat was me toch wel cruciaal. Ik weet dat er een verschil zit tussen games op windows en op linux, ik wou graag een simpel online spelletje spelen (pent 2/3 pc kan het al aan) maar gaat dat werken op linux? Dus zonder dual boot en dan in windows spelen maar echt in linux?
Er zijn echt 1000den games te vinden. De meeste zijn bordgames dat dan wel weerquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:11 schreef fs180 het volgende:
Tvp
Vorige versie eens geprobeerd, maar kreeg de wifi niet aan de praat en dat was me toch wel cruciaal. Ik weet dat er een verschil zit tussen games op windows en op linux, ik wou graag een simpel online spelletje spelen (pent 2/3 pc kan het al aan) maar gaat dat werken op linux? Dus zonder dual boot en dan in windows spelen maar echt in linux?
CoD 4 MW heb ik ook aan de praat gehad in linux, maar dat draaide slechter dan native onder windows. Mijn computer kan het in windows net een beetje behoorlijk draaien, maar in wine was het onder de maat. Daarbij is het vervelende dat het spel dus wel werkt, maar X-Fire of Punkbuster dan weer nietquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Er zijn echt 1000den games te vinden. De meeste zijn bordgames dat dan wel weer![]()
Maar bijvoorbeeld Planescape:Torment (RPG) en doom (shooter) werken onder Linux.
Zo ook Ragnarok Online (mmorpg) of afgeleides daar van (zoals manaworld).
Zolang het maar geen dx9/dx10 nodig heeft
Okay, dat ziet er positief uit, het is een geen nieuw spel, 2004 dacht ik, en dus ondersteuning van nieuw dx zal dus ook wel ontbrekenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:18 schreef Dee. het volgende:
[..]
Probeer het eens met de huidige versie, wifi-ondersteuning komt akelig dicht bij de 100% tegenwoordig. En mocht je toch buiten de boot vallen, zijn er allerhande tutorials te vinden over hoe je bijv. met Ndiswrapper je wifi aan de praat kunt krijgen.
Over games: ligt eraan watvoor/welke game je spelen wilt. Veruit de meeste games worden alleen voor windows uitgebracht, maar er zijn er best een hoop die m.b.v. Wine toch ook onder linux draaien (in een enkel geval zelfs beter dan onder windows)
Ja, want vista trok ie net niet! Dit dus welquote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:26 schreef mgerben het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Patser.
En nou lekker snel draaien zeker?
Erhm, Chromium is iets anders hoor.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:32 schreef remlof het volgende:
Google Chrome is beschikbaar als Chromium trouwens, zie het Ubuntu Software Center of de Synaptic Package Manager.
[ afbeelding ]
Chromium is iets anders, maar het komt er wel heeeel dicht bij in de buurt.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:45 schreef popolon het volgende:
[..]
Erhm, Chromium is iets anders hoor.
Chrome is gewoon te vinden als 'google-chrome-beta'.
Bloedsnelquote:5.0.375.29 beta
Ik heb gewoon firefoxquote:
Ik heb windows7 er weer afgeknikkerd omdat het na verloop van tijd takketraag werd. En ik doe NIKS met mijn windows installatie, die start ik alleen op om GTA4 te spelenquote:Op zondag 2 mei 2010 19:59 schreef Athlon64x het volgende:
Sinds ik Windows 7 heb totaal geen behoefte aan Linux
Voor luie flikkers (zoals ik) is er een prima oplossing:quote:Op maandag 3 mei 2010 14:03 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat dat gewoon moet kunnen maar volgens ubuntu zijn al mijn .rars corrupt
Ik draai Ubuntu 9.10 op mijn asus eeepc (701) , wel het geheugen geupgrade naar 1GB maar het werkt als een zonnetjequote:Op maandag 3 mei 2010 18:53 schreef GewoneMan het volgende:
iemand ervaring met Ubuntu op mini laptop? heb zelf een Samsung N120 en zou het daar weleens op willen testen
Kijk eens op www.eeeuser.comquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:38 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ga ik eens onderzoeken voor mijn Asus netbook, misschien dat de prestaties dan beter zijn. Ben benieuwd, de digibordsoftware die ik gebruik zal wel windows-only zijn. Maar daar zijn ook oplossingen voor heb ik begrepen.
Mwah, ook niet helemaal waar hoor. Zat mensen die dezelfde windows problemen hebben en hier over posten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het voordeel van Linux is vooral dat als je tegen een probleem aanloopt en je gaat Googlen, je daadwerkelijk nuttige tips vindt van mensen die hetzelfde probleem hebben of hadden. Bij Windows is het hopen dat Microsoft er iets over bekend heeft gemaakt en zo niet, dan is het tasten in het duister.
Ja 1 advies: maak een extra FAT partitie aan in Windows en gebruik die als tussenstation.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:16 schreef fs180 het volgende:
Ik ga er aan beginnen
Wel wat vragen;
Ik wil dus zowel vista als ubuntu draaien, gewoon dualboot dus, maar kan ik via ubuntu/windows ook in de bestanden van de andere os? Jawel toch?
20 zonder die fat partitie? Kan afdoende zijn als het niet je hoofd OS is. Alleen je zult dan wel die fat moeten gebruiken voor je extra downloads. Linux is overigens een stukje handiger dan Windows: mocht je achteraf wat Gb'tjes willen toevoegen aan een partitie in Ubuntu dan kan datquote:Op maandag 10 mei 2010 19:13 schreef fs180 het volgende:
En 20gb voor unbuntu+ relateerde programma's
en de overige 100gb voor windows + muziek etc?
Kan ik toch in ubuntu gewoon bij mijn muziek en alles, en in windows werkt het zoals normaal..
Je moeder.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:03 schreef Bill_E het volgende:
Mijn moeder ( 60 ) heeft de overstap van XP naar ubuntu goed gemaakt. Ik moet mindervaak langs komen nu ze ubuntu heeft om dingen op te lossen of uit te leggen als met Xp. Ik heb het uiterraard wel voor haar geinstalleerd.
Edit:
Waarom zouden digicams niet samenwerken ? Das een vrij makkelijk stukje hardware, sinds ik het gebruik nooit problemen mee gehad ( 3 jaar alweer denk ik )
Enige wat ik wat lastig vond was een brother scanner, maar die hebben nu ook "drivers" voor linux..
Hij hoort op een gegeven moment zelf een popupje te geven met dat er drivers voor de videokaart gevonden zijn.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 03:15 schreef fs180 het volgende:
Behalve dat het laden van de installatie vreemd doet met de drivers (bewegend beel, strepen) werkt de installatie zelf prima. Maar wat een verschil met de vorige versie die ik geprobeerd had! Het is af en toe even zoeken maar opzich is het goed te doen als windows gebruiker.
Wel krijg ik mijn resolutie niet hoger, en de drivers moet ik vinden lijkt me?
Jezelf admin maken in Ubuntuquote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:47 schreef fs180 het volgende:
Geen pop up gekregen, kan wel via system, admin, hardware drivers -> na poosje zoeken zou ik een lijste met drivers moeten krijgen, maar er staat nietsNiet ondersteund lijkt me dus
edit
Okay ik schijn 2 bestandjes naar een map in de user files te plaatsen, bij andere drivers, maar daar heb ik de mogelijkheid niet toe: "you are not the owner so you cannot change these permissions' staat er bij de eigenschappen van de map.
Mezelf admin maken en overal rechten toe geven helpt niet, alleen 'root' heeft toestemming![]()
root rechten krijg je als je een commando geeft met "sudo" ervoor of grafisch "gksu".quote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:47 schreef fs180 het volgende:
Geen pop up gekregen, kan wel via system, admin, hardware drivers -> na poosje zoeken zou ik een lijste met drivers moeten krijgen, maar er staat nietsNiet ondersteund lijkt me dus
edit
Okay ik schijn 2 bestandjes naar een map in de user files te plaatsen, bij andere drivers, maar daar heb ik de mogelijkheid niet toe: "you are not the owner so you cannot change these permissions' staat er bij de eigenschappen van de map.
Mezelf admin maken en overal rechten toe geven helpt niet, alleen 'root' heeft toestemming![]()
Linux staat je toe om dit uit te zetten. Jouw keuze. Jouw verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:18 schreef maartena het volgende:
Waar ik me nog het meest aan erger eigenlijk is dat ik echt om de haverklap een wachtwoord moet ingeven om iets te kunnen doen.
1 |
1 |
1 |
Bij normaal gebruik valt dat echt wel mee. Ik heb me wachtwoord eigenlijk alleen nodig met het installeren van programma's. Zodra je alle nodige programma's hebt geïnstalleerd hoef je bijna nooit je wachtwoord in te voeren.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:18 schreef maartena het volgende:
Waar ik me nog het meest aan erger eigenlijk is dat ik echt om de haverklap een wachtwoord moet ingeven om iets te kunnen doen.
simpelquote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:30 schreef Bill_E het volgende:
Ik heb mijn update verneuktvan 9.04 naar 10.4... niet afbreken tijdens update dan doet hij het niet meer
Althans ik kom alleen maar in command line. Krijg gnome niet meer aan de praat.. Iemand nog tips?
Daar was ik dus mee bezig, teminste, was ik van plan, het aanmaken van een conf want die ontbreekt bij mij.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:25 schreef Joooo-pi het volgende:
Wat voor videokaart heb je?
Meestal kun je een driver installeren vanuit de Synaptic package manager. Daarna moet je waarschijnlijk e.e.a. aanpassen in xorg.conf, die je eerst aan moet laten maken.
Een topic daar, over sis 671/67x video drivers, onboard drivers voor mn laptop. Welk topic precies weet ik niet, was het zat en alles eruit geflikkerdquote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:02 schreef wdn het volgende:
fs180 wat ben je aan het proberen en van welke pagina ben je dingen aan het installeren?
Nog een tip: www.ubuntuforums.org
Nog een tip: http://fullcirclemagazine.org/ volledig gratis online pdf magazine over linux zelf, software in linux, gebruikerservaringen en meer.
Zoeken op nvidia in Ubuntu software center levert op:quote:
Daarmee dek ik 99% (gokje) van alle grafische kaarten afquote:http://apt.ubuntu.com/p/xorg-driver-fglrx (versie 1.8.5)
en
http://apt.ubuntu.com/p/xorg-driver-fglrx (versie 1.7.3)
Klopt en op die manier kun je ook zelf een resolutie erin zetten. Dat werkt heel vaakquote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:53 schreef wdn het volgende:
Hmm ik heb daar denk ik de verkeerde link gekopieerd vanuit Ubuntu software center. sorry.
Tip..
met
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
kun je een default (cq. een nieuwe) xorg.conf maken.
Wel even een copy maken van je xorg.conf he
Mijn ervaring daar mee is trouwens dat jij de smilies wel ziet maar de ontvanger niet.quote:Op donderdag 20 mei 2010 10:17 schreef remlof het volgende:. Deze messenger lijkt precies op MSN en het leukste is nog wel dat je zelf smilies kan toevoegen door url's naar gifjes op te geven. Zo kan je dus heel makkelijk alle FOK! smilies gebruiken
Bij mij niet. Ik heb dat probleem ook, sinds mijn verse reinstall van Lucid. Ik heb een nVidia 7300gt, maar nu geeft ie resoluties tot 1300pquote:Op dinsdag 11 mei 2010 20:25 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Klopt en op die manier kun je ook zelf een resolutie erin zetten. Dat werkt heel vaak
Ow, dan heeft mijn ontvanger gisteravond tegen me zitten liegenquote:Op donderdag 20 mei 2010 10:24 schreef Lod het volgende:
[..]
Mijn ervaring daar mee is trouwens dat jij de smilies wel ziet maar de ontvanger niet.
Ik heb de meeste van http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/ geplukt.quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:20 schreef svann het volgende:
Volgens mij is het al jaren zo dat smilies met een Fok!url elders niet werken.
Ow ja, dat zou goed kunnenquote:Op donderdag 20 mei 2010 11:28 schreef Lod het volgende:
Kan zijn dat de ontvanger toevallig ook al de fok smileys gebruikt?
Ik gebruik zelf Mercury, (mercury.im) en doen ze het vrijwel altijd, heel soms krijg ik een reactie dat ze het niet doen, en dat zijn er dan een paar..quote:Op donderdag 20 mei 2010 10:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Ow, dan heeft mijn ontvanger gisteravond tegen me zitten liegen
Emesene bevalt prima so far.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:51 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik gebruik zelf Mercury, (mercury.im) en doen ze het vrijwel altijd, heel soms krijg ik een reactie dat ze het niet doen, en dat zijn er dan een paar..
Javascript inschakelen en/of je adblocker uitschakelen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Iemand een idee waarom ik in Firefox de smileys en opmaakdingetjes niet kan aanklikken? Nou ja, kan ze wel aanklikken, maar er gebeurt niks. Ik moet de smileys dus weer ouderwetsch intikken als : ) en zo en de [ b][/ b] tags etc. ook
Voor MSN een prima vervanger inderdaad, maar ik vind Pidgin toch een stuk overzichtelijker (+ het voodeel dat het ook andere protocollen ondersteunt). Ik gebruik Emesene voor als ik wil webcammen over MSN.quote:
Ik ben zelf meer fan van KMess... lekker lichtgewicht.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:40 schreef Dee. het volgende:
[..]
Voor MSN een prima vervanger inderdaad, maar ik vind Pidgin toch een stuk overzichtelijker (+ het voodeel dat het ook andere protocollen ondersteunt). Ik gebruik Emesene voor als ik wil webcammen over MSN.
Heel raar, bij mij bleef ie ook hangen op de toetsenbordkeuze, tot ik in het "probeer hier of uw keuze klopt" vakje wat intoetste. Daarna was ie blijkbaar "tevreden" en ging de installatie verder.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:20 schreef Schanulleke het volgende:
Ik dacht eens Ubuntu op mijn netbook te gaan zetten maar ik kom nog niet eens door de installatie heen, hij hangt steeds op de toetsenbordkeuze. Jammer.
Kan er best wel eens iets mee te maken hebben dat Realtek de laatste tijd zélf native Linux-drivers ontwikkelt, en Linksys dat volgens mij vaak niet doet.quote:Op maandag 24 mei 2010 21:57 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Heel raar, bij mij bleef ie ook hangen op de toetsenbordkeuze, tot ik in het "probeer hier of uw keuze klopt" vakje wat intoetste. Daarna was ie blijkbaar "tevreden" en ging de installatie verder.
Verder vind ik dat ubuntu er bijna is. Helaas heb ik bij de nieuwste versie weer obscure problemen met zomaar vastlopen, een dvd drive die voor een floppy wordt aangezien. Mijn trouwe linksys draadloze kaartje loop nu ineens vast, ook erg vervelend. Gelukkig werkt mijn kaartje met realtek chipset ineens wél goed...
Ook als ik het door het installatieproces laat bepalen krijg ik die melding.quote:Op maandag 24 mei 2010 21:57 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Heel raar, bij mij bleef ie ook hangen op de toetsenbordkeuze, tot ik in het "probeer hier of uw keuze klopt" vakje wat intoetste. Daarna was ie blijkbaar "tevreden" en ging de installatie verder.
Verder vind ik dat ubuntu er bijna is. Helaas heb ik bij de nieuwste versie weer obscure problemen met zomaar vastlopen, een dvd drive die voor een floppy wordt aangezien. Mijn trouwe linksys draadloze kaartje loop nu ineens vast, ook erg vervelend. Gelukkig werkt mijn kaartje met realtek chipset ineens wél goed...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9356997quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ook als ik het door het installatieproces laat bepalen krijg ik die melding.
[ afbeelding ]
Weet iemand wat ik daar aan kan doen?
Als het goed is kun je gewoon printscreens maken tijdens de installatie hoor.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Heb je wat meer info?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Vast wel maar ik ga niet inloggen tijdens zo'n livesessie, dat wordt toch allemaal iet onthouden. Notebook met netbook ernaast, wel zo handig.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:03 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als het goed is kun je gewoon printscreens maken tijdens de installatie hoor.
Op '/' zetten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:59 schreef Schanulleke het volgende:
Yippie, na het installeren van de iso op een andere (kleinere) USB-stick wil de installatie wel doorlopen. Nu wil ik dus installeren op de D schijf, met behoud van de windows op de c schijf. Ik moet hem dan formatteren en een mount point selecteren.
Als filesystem moet ik ext3 gebruiken heb ik gegoogeld maar wat moet ik met mount point?
Ik wil voor gewoon één programma voor instant messaging en Emesene bevalt prima, heeft standaard plugins die je in de config alleen even hoeft aan te zetten die je voor windows live met veel moeite moet installeren of gewoon niet beschikbaar zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:40 schreef Dee. het volgende:
[..]
Voor MSN een prima vervanger inderdaad, maar ik vind Pidgin toch een stuk overzichtelijker (+ het voodeel dat het ook andere protocollen ondersteunt). Ik gebruik Emesene voor als ik wil webcammen over MSN.
Ja, zo werkt een collega van me ook. Ubuntu op z'n netbook, Windows XP in een VM. Werkt perfectquote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:29 schreef popolon het volgende:
Anders draai je toch gewoon Windows in een virtual box.
quote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:54 schreef Athlon64x het volgende:
Ubuntu volwaardige linux noemenhet is gewoon zwaar dichtgetimmerde os
Met blinde ogen? knapquote:zelf ik als linux leek kon het met blinde ogen installeren
Wat zoog?quote:alleen jammer dat ik er nooit wat mee deed omdat de software zuigt
met blinde ogen snap je toch welquote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Apparmor en rechtensysteem is niet veel afwijkend hoor dan andere versies van linux
[..]
Met blinde ogen? knap
[..]
Wat zoog?
en dat is slecht ofzo?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:58 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
met blinde ogen snap je toch weldat het echt geen hool voorstelt dat het nog simpelere is dan gemiddelde oem installtie
![]()
http://www.linux-magazine(...)tor-Goes-Open-Sourcequote:software als vegas/premiere/forge mis ik
nee maar als ik sommige reacties hier lees WAUW kijk ik heb linux werkend gekregenquote:Op zaterdag 29 mei 2010 00:01 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
en dat is slecht ofzo?
[..]
http://www.linux-magazine(...)tor-Goes-Open-Source
dat komt er aan
Verder heb ik geen ervaring met de software die je noemt
Office 2007 draait perfect op Ubuntu met Wine. Maar als je dan toch overstapt op OSS doe het dan gelijk goed en ga ook voor OpenOffice.org inderdaad.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 12:33 schreef PietjePuk007 het volgende:
Daar heb je een goed punt ja, google apps wordt steeds populairder voor bedrijven en dat maakt het makkelijker om over te stappen. Het grootste probleem lijkt me toch de overstap office --> open office, iedereen is zo enorm vastgeroest op office.
Dat is een ongemakje van XFCE. Met de filemanager van Gnome (Nautilus) was'ie wel gewoon gelijk herkend en aan het locatiemenu toegevoegd. Je kunt Nautilus trouwens gewoon installeren met synaptic.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 00:59 schreef Buonissimo het volgende:
Eerste ervaringen zijn eerder positief. De GUI (Graphical User Interface) is in de meeste gevallen intuïtief. De printer werd zeer snel herkend. Ik had wel wat problemen om toegang te krijgen tot mijn USB-stick. Hiervoor moest ik blijkbaar naar het programma 'Gigolo' gaan. Er verscheen geen icoontje toen ik mijn USB-stick aansloot, er verscheen geen 'extra locatie' en 'Gigolo' is nu niet bepaald de eerste naam in de rij waar je op klikt als je een usb-stick wil benaderen. Maar goed, ik beschouw dit als een leercurve die je altijd moet ondergaan als je iets nieuws probeert.
Wat heb je willen installeren dan? Mijn ervaring is dat je het terminalvenster vrijwel nooit nodig hebt, tenzij je echt iets exotisch wilt installeren.quote:Verder vind je ook erg technische uitleg op internet m.b.t. zoiets 'simpels' als een programma installeren. Ik geef eerlijk toe: ik heb wat aangemodderd maar het is me vooralsnog niet gelukt om iets handmatig via het terminalvenster te installeren. Persoonlijk vind ik dit uitermate ongebruiksvriendelijk en een erg frustrerende manier van werken. Via het Ubuntusoftwarecentrum is installeren echter een makkie.
Ik vind GIMP zeker wel een volwaardig alternatief voor Photoshop. Je kunt er op zijn minst het zelfde mee en vaak zelfs meer. Alleen de UI is gewoon raar. Maar het schijnt dat ze met een beta-versie bezig zijn die een wat "normalere" interface heeft, gewoon met één venster. En waarom zou je niet mogen verwachten dat het een volwaardig alternatief is?quote:Over de distributie 'Xubuntu' zelf dan. Xubuntu is redelijk sober, maar daar hou ik wel van. Voor mijn webdesignactiviteiten heb ik de programma's The Gimp, FileZilla en The Komposer in eerste instantie geselecteerd. Ook hier (voornamelijk m.b.t. The Gimp) is het weer even starten van nul maar dat is bij elke nieuwe software wel een beetje. The Gimp is geen volwaardig alternatief voor Photoshop, maar dat kan en mag je natuurlijk niet verwachten. Het lijkt me echter een degelijk pakket dat voor basic en semiprofessionele grafische taken meestal wel volstaat.
Tot zover mijn eerste ervaringen met Xubuntu
Soms moet je software vanuit de source compilen.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:30 schreef remlof het volgende:
Over een 'lastig' te installeren programma:
Om Google Earth te installeren onder Ubuntu download je de .bin file van http://earth.google.com/download-earth.html en vervolgens maak je die file vanuit een terminal executable (chmod +x GoogleEarthLinux.bin). Dan kan je 'm runnen en zal het programma worden geïnstalleerd.
Lastiger ben ik ze nog niet tegen gekomen eigenlijk
Dat kan ook nog door rechtsklikken -> eigenschappen -> rechten, en daar het vinkje aanzetten bij "uitvoeren van bestand toestaan". Maar als je het commando weet is het met de terminal zowat snellerquote:Op zondag 30 mei 2010 18:30 schreef remlof het volgende:
Over een 'lastig' te installeren programma:
Om Google Earth te installeren onder Ubuntu download je de .bin file van http://earth.google.com/download-earth.html en vervolgens maak je die file vanuit een terminal executable (chmod +x GoogleEarthLinux.bin). Dan kan je 'm runnen en zal het programma worden geïnstalleerd.
Lastiger ben ik ze nog niet tegen gekomen eigenlijk
ingeven in command linequote:tasksel
Hmm dat houden ze wel goed verstop voor de n00bs zoals ik dan, zou niet weten hoe ik dat had moeten kunnen vinden.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:02 schreef wdn het volgende:
KomtTijd... echt wel aanwezig...
Nog sterker dat pakketje om een LAMPP (en enig andere server) is standaard geinstalleerd op je systeem
Doe eens een
[..]
ingeven in command line
Ja dat begrijp ik natuurlijk, maar ik gebruik het om een beetje te kunnen testen als ik in de trein zit. En ik geloof dat er wel meer mensen zijn die dat doen.quote:Oh en je maakt een denkfout.
De rationale is: een LAMPP server is in de meeste gevallen zonder gnome en wordt zonder gnome geinstalleerd.
(is ook mijn eigen ervaring trouwens)
En aangezien een commandline installatie dan logischer is is een optie in synaptic ook niet echt nodig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |