Moet je je wat gaan verdiepen in Monoquote:Op donderdag 13 september 2007 12:59 schreef Evenveel het volgende:
Daar kan ik niet in C# programmeren
Als ik de 'automatische update' gebruik, dan hoef ik niet al mijn al geinstalleerde zooi opnieuw te installeren en instellingen opnieuw te doen. Of wel??quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:11 schreef PiRANiA het volgende:
Nu aan het installeren
update-manager -c-d
dus
werkte eerst twee keer niet bij mij, daarna wel
nee, inderdaad.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:27 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Als ik de 'automatische update' gebruik, dan hoef ik niet al mijn al geinstalleerde zooi opnieuw te installeren en instellingen opnieuw te doen. Of wel??
Werkt weer ;)quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
nee, inderdaad.
Echter heb ik het net geïnstalleerd, en werkt Amsn niet meer ...
1 2 3 | sudo apt-get install amsn sudo apt-get install autoremove |
Ik ben a/h upgradenquote:Op donderdag 18 oktober 2007 15:44 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Werkt weer
Stappen:
[ code verwijderd ]
Dat is het!
"Terminal love baby"quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:28 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik ben het console stadium weer voorbij. Als het met knopjes kan, dan zal ik het zo doen ook. Desnoods maak ik er zelf een gui voor
compiz?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:18 schreef neggix het volgende:
Zo, eindelijk met 7.10 werkt m'n internet wel....
Weet iemand hoe je dat aanzet zodat je een vierkant krijgt, zoals in dat Youtube filmpje?? Geen idee de link maar misschien snappen mensen me
Weet ik hetquote:
zelfde hiero, combo's met ctrl-alt lukt ook nietquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:05 schreef neggix het volgende:
[..]
Weet ik hetIk heb nog niet met dit gewerkt... Ik kan wel doen alsof je tablad een papier is, en ik kan op 3 bureaubladen werken door te schuiven, maar dat andere lukt niet... Misschien met bepaalde knoppen ofzo??
Veel plezier!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 13:40 schreef FJD het volgende:
Het herconnecten van m'n DiNovo set zorgt ervoor dat het weer werkt dus dat is positief.
Het gedoe met het scherm kwam door een vreemde resolutie die std. werd ingesteld (1600x1050 ipv 1600x1200). Gezien de traagheid van scrollen worden de VGA drivers niet vanaf de CD ingeladen. Ik vind het wel een geinig iets en aangezien ik toch nog een lege HD heb ga ik het eens proberen
ik kom het wel vaker tegen: openTTD, wat houdt het nou in :squote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:18 schreef maartena het volgende:
ik heb vanmiddag even de upgrade gedaan van 7.04 naar 7.10.
do-release-upgrade via de command prompt, en mijn server draait nu ook 7.10
Alles werkte weer zoals het voorheen werkte, en mijn 5 OpenTTD servers zijn alleen tijdens de reboot down geweest
Ubuntu was tof en is nog steeds tofquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:08 schreef Aoristus het volgende:
is het net zo kut als de vorige versie?
OpenTTD is een Open Source versie van het oude Transport Tycoon, nu uitgebreid met multiplayer via internet, en vele extra functies en mogelijkheden.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:45 schreef PiRANiA het volgende:
ik kom het wel vaker tegen: openTTD, wat houdt het nou in :s
Verklaar is nader?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:08 schreef Aoristus het volgende:
Ja, maar met nieuwe icoontjes, een tikje sneller en natuurlijk nieuwere versies van alle software waar je zo dol op bent.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:08 schreef Aoristus het volgende:
lukt mij ook niet. Bij vorige versies was het gewoon ctrl+alt en pijtjestoets of linker muisknop. Denk dat ze de wobble-functie om een of andere reden gewoon hebben uitgeschakeld. Er zijn wel andere leuke dingen die ik nog niet kende, bijv. windowstoets+s, t, e, f9 (zo uit mn hoofd).quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:06 schreef Falcon4ever het volgende:
[..]
zelfde hiero, combo's met ctrl-alt lukt ook niet![]()
Oeps, dat ging niet helemaal goed, hij liep vast tijdens de installatie. Na een reboot krijg ik nu met elke configuratie "kernel panic"quote:Op zondag 21 oktober 2007 17:08 schreef remlof het volgende:
Ben *nu* de upgrade aan het doen op m'n desktop pc, eens kijken tegen wat voor een problemen ik aan ga lopen
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:48 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, maar met nieuwe icoontjes, een tikje sneller en natuurlijk nieuwere versies van alle software waar je zo dol op bent.
Je hebt het in elk geval geprobeerd, dus Lintje voor Jou.
Ja, daarom vraag ik het.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:34 schreef Visitor.Q het volgende:
Zo'n processor heb ik ook, maar die doet toch niet aan energiezuinige standen enzo?
Compiz Fusion (een 'fusie' tussen Beryl en Compiz Extra's) is iets anders dan Compiz, en aangezien beryl hierdoor overbodig is geworden, kan je die 't beste verwijderen ja. En op je tweede vraag kan ik alleen zeggen: ga eens op onderzoek uit wat Compiz Fusion precies isquote:Op maandag 22 oktober 2007 23:54 schreef wijsneus het volgende:
Even vraagjes:
- Zou ik mijn huidige beryl moeten de-installeren voordat ik upgrade naar gutsy?
- Draait gutsy compiz of compiz fusion?
Ja ja - compiz is de kern, compiz fuzion is de geile beryl/compiz extras zut die daar op gebouwd is. Maar wat is de default dan voor Gutsy? Ik kan het zo snel niet vinden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:28 schreef DorentuZ het volgende:
[..]
Compiz Fusion (een 'fusie' tussen Beryl en Compiz Extra's) is iets anders dan Compiz, en aangezien beryl hierdoor overbodig is geworden, kan je die 't beste verwijderen ja. En op je tweede vraag kan ik alleen zeggen: ga eens op onderzoek uit wat Compiz Fusion precies is.
Ja.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:27 schreef Tijn het volgende:
Werkt dat stroomzuinige gedoe ook met een relatief oude PC? Ik heb een AMD AthlonXP 1800+ die ik als server gebruik. Zou het zin hebben om naar 7.10 te upgraden?
Dan ga ik m'n server maar eens upgraden wanneer ik er tijd voor hebquote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:22 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja.
Een stroombesparende maatregel die in 7.10 zit is 'dynticks'. Dat betekent dat als het systeem weet dat het de komende 0.03 seconden niets te doen heeft, het de timer die normaal duizend keer per seconde afgaat, ook stilzet. Er is immers toch geen proces dat die timer nodig heeft.
Met stroombesparende features van de CPU heeft het dus niet te maken; hij zorgt er gewoon voor dat hij niets doet als hij niets hoeft te doen.
Er is een stroomgebruik-vergelijking geweest tussen de verschillende ubuntu's.
7.10 verbruikt iets minder stroom dan 7.04. Echter, versie 5 verbruikt nog veel minder. Dat komt doordat daar minder processen draaien.
Als je echt stroom wilt besparen op een 24/7 server doe je dit:
Ubuntu 7.10, elimineer niet-gebruikte processen, klok de CPU terug (scheelt stukken!!)
Zal wel te maken hebben met de grote overgangen anders denk.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 09:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan ga ik m'n server maar eens upgraden wanneer ik er tijd voor hebHij draait nu nog 6.06
[edit] Crap, je kunt maar 1 release tegelijk upgradenNu moet ik eerst van 6.06 naar 6.10, dan naar 7.04 en dan pas naar 7.10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | Identifier "ATI Technologies Inc RV380 [Radeon X600 (PCIE)]" Driver "fglrx" Busid "PCI:1:0:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" Horizsync 28-51 Vertrefresh 43-85 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies Inc RV380 [Radeon X600 (PCIE)]" Monitor "Generic Monitor" Defaultdepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1280x960" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection |
Die update staat nog steeds te draaien, want ik was weggelopen terwijl 'ie wat van me vroegquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:35 schreef Tijn het volgende:
Hij staat nu de upgrade naar 7.10 te draaien.
Apache restarten helpt niet.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:13 schreef Slarioux het volgende:
Apache restarten en cache legen, ik had er ook last van.
Yep, ik had op een gegeven moment dat ie http.php bleef downloaden, maar de rest wel gewoon weergaf.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 17:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Apache restarten helpt niet.
Bedoel je de cache van m'n browser?
Net een van de weinige bij wie dat niet werkt. En de hele bar opnieuw aanmaken vind ik ook een beetje teveel werk.quote:Op zondag 28 oktober 2007 11:25 schreef CrustyClown het volgende:
volgens mij kun je de meeste icoontjes gewoon wegklikken met de rechtermuisknop
Heeft dat niet te maken met je network-manager, volgens mij kan je die gewoon verwijderen (als in deinstalleren). Ik neem aan dat je netwerk gedefinieerd is in /etc/network/interfaces (waardoor het allemaal opgestart wordt door /etc/init.d/network).quote:Op zondag 28 oktober 2007 22:00 schreef Lod het volgende:
[..]
Net een van de weinige bij wie dat niet werkt. En de hele bar opnieuw aanmaken vind ik ook een beetje teveel werk.
De PHP module was dus niet geactiveerd in Apache.quote:Op zondag 28 oktober 2007 22:01 schreef Tijn het volgende:
Het is opgelostNa het volgende commando, werkte alles weer:
[ code verwijderd ]
Inderdaad. Wel slordig, want voor de update had ik ook al Apache2 en PHP5 en toen werkte het wel.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:35 schreef nipeng het volgende:
[..]
De PHP module was dus niet geactiveerd in Apache.
same herequote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Inderdaad. Wel slordig, want voor de update had ik ook al Apache2 en PHP5 en toen werkte het wel.
Ik heb daar geen last van gehad.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:41 schreef CrustyClown het volgende:
Zwaar brakke NVIDIA drivers in ubuntu zeg. Zet je de restricted drivers aan, bam zwart scherm *****
Ik ook niet, met m'n GeForce2quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 21:08 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ik heb daar geen last van gehad.
Wow. ubuntu is way geiler dan kubuntu!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:07 schreef mcDavid het volgende:
Nou, ik zit ook op gutsy gibbon!
Momenteel nog vanaf de CD, maar de installatie is al bezig!
Ik begon ooit op KDE maar daar ben ik snel weer vanaf gestapt. Was er nooit zo kapot van iddquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:00 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wow. ubuntu is way geiler dan kubuntu!
de inbegrepen nvidia drivers zijn driedubbele peop jaquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:41 schreef CrustyClown het volgende:
Zwaar brakke NVIDIA drivers in ubuntu zeg. Zet je de restricted drivers aan, bam zwart scherm *****
Doe gewoon net als ik en speel alleen TTDquote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:57 schreef maartena het volgende:
Ik zit nog steeds serieus te overwegen - eigenlijk al enige tijd - om mijn desktop om te zetten naar Linux. Maar wat me iedere keer tegenhoudt is het spelen van spellen onder Linux. Nu weet ik van Cedega en Wine, maar ik heb weinig zin om te betalen voor Cedaga als ik al een legaal Windows OS heb, en de comptabiliteit van Wine is vaal ook niet perfect.
Ik heb een hekel aan rebooten (tijdsverspilling), dus ik wil niet voor een spelletje "even" naar Windows booten ofzo..... mijn Windows bak staat nu ook 24/7 aan, en ik reboot hoogstens 1 of 2 keer per maand eens als er weer eens updates zijn.
Is er intussen al wat meer ontwikkeling op het gebied van Windows spellen draaiende krijgen onder Linux?
Inderdaad. Het werkt prima moet ik zeggen, maar ik ben toch te verknocht aan mijn windows-programmatjesquote:Op donderdag 1 november 2007 09:20 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Doe gewoon net als ik en speel alleen TTD [afbeelding]
Volgens mij is dit het probleem wat veel meer mensen tegenhoudt om volledig over te stappen op Linux...
Die Cedega waar jij het over hebt is speciaal ontworpen voor gaming; wine is dat niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:57 schreef maartena het volgende:
Ik zit nog steeds serieus te overwegen - eigenlijk al enige tijd - om mijn desktop om te zetten naar Linux. Maar wat me iedere keer tegenhoudt is het spelen van spellen onder Linux.
Je hoeft niet te updaten naar 7.10quote:Op vrijdag 2 november 2007 19:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ubuntu.
[knip]
Ik weet nog hoe ik heb zitten kloten in versies 5.xx tot 6.xx tot geluid goed werkte, en dat ga ik niet weer doen. Wat een beroerde update. Ik flikker het eraf en heb in Windows weer wat schijfruimte erbij.
Kom je nu mee. Na alle ellende van afgelopen weekend.quote:
Ga eens naar System, Administration, en dan Restricted Drivers Management. Kijken of je daar iets aan kan zettenquote:Op donderdag 8 november 2007 09:24 schreef SlaggY het volgende:
Zo, ben echt heel tevreden tot nu toe. Installatie was ontzettend makkelijk, daarna heb ik de machine bij m'n ouders thuis neer gezet en in het netwerk gehangen. Alles werkt prima, verder niets hoeven in te stellen. Ook erg fijn dat Terminal Server (via RDP) zo goed werkt, ik kan gewoon op m'n Windows server inloggen en m'n werk doen.
Enige minpunt op dit moment is dat het grafisch wat traag is. Een simpele powerpoint presentatie schokt al heel erg. Ik heb nog niet naar instellingen of drivers voor de videokaart gekeken, maar het zal daar wel aan liggen toch?
Restricted drivers aanzetten.quote:Op donderdag 8 november 2007 09:24 schreef SlaggY het volgende:
Enige minpunt op dit moment is dat het grafisch wat traag is. Een simpele powerpoint presentatie schokt al heel erg. Ik heb nog niet naar instellingen of drivers voor de videokaart gekeken, maar het zal daar wel aan liggen toch?
Nee, maar zelf bouwen is volgens mij een piece of cake.quote:Op donderdag 8 november 2007 09:33 schreef Jarno het volgende:
Is er ook een kant & klare VMWare appliance van deze versie verschenen?
Nieuwe VM, zet hem op Linux, ISO mounten en gaan.quote:Op donderdag 8 november 2007 11:35 schreef Jarno het volgende:
Mja, daar ben ik dan weer te bedonderd voor meestal. Maar goed, installeren moet een makkie zijn natuurlijk.
quote:Op donderdag 8 november 2007 09:27 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ga eens naar System, Administration, en dan Restricted Drivers Management. Kijken of je daar iets aan kan zetten.
quote:Op donderdag 8 november 2007 11:17 schreef mgerben het volgende:
[..]
Restricted drivers aanzetten.
En daarbij instellen dat-ie ook echt de proprietary driver moet gebruiken.
Voorbeeld: Ik heb Kubuntu en een nVidia kaart. In de system settings onder 'monitor' staat onder de hardware dat de kaart standaard de 'nv' driver gebruikt. Die verander ik dus in ' proprietary' en dan heb ik een echte driver, met 3d acceleratie (leuk voor Google Earth).
Hoe dat precies in Ubuntu gaat weet ik niet maar mogelijk dat je daar ook bij de beeldscherm-settings moet aangeven dat hij die driver moet gebruiken.
veel klikkenquote:Op zaterdag 10 november 2007 14:14 schreef Pie.cr het volgende:
pfff, net geupdate naar 7.10 geeft ie geen geluid meer.
Hebben meer mensen hier problemen mee gehad? en hoe is dit op te lossen.
verholpen, vraag me niet hoe.
Jep. Daarom heb ik nog een Windows PC. Al zit ik er al een tijdje over na te denken om Cedega aan te schaffen.quote:Op donderdag 1 november 2007 09:20 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Doe gewoon net als ik en speel alleen TTD
Volgens mij is dit het probleem wat veel meer mensen tegenhoudt om volledig over te stappen op Linux...
Er staat nu kubuntu 6.06 dapper drake opquote:Op zaterdag 10 november 2007 20:49 schreef suijkerbuijk het volgende:
wat zijn nu de systeem eisen van deze linux versie?
Ben bezig met een laptop met deze hardware
1x6g harddisk
1x128mb sdr
1x64mb sdr
1xvideokaart 256bit met 2mb geheugen
pentium2 366mhz
Ik heb ook al besloten dat ik op mijn hoofd PC gewoon Windows blijf gebruiken, en op mijn Server dus Linux. Zo kan ik de serverkracht van Linux gebruiken, en spelletjes gewoon op Windows spelen.quote:Op maandag 12 november 2007 11:10 schreef slacker_nl het volgende:
Jep. Daarom heb ik nog een Windows PC. Al zit ik er al een tijdje over na te denken om Cedega aan te schaffen.
Tja, dat is het enige nadeel van Linux..... ik heb ook wel eens wat rare probleempjes, en dan bestaat de oplossing meestal uit iets van: "just simply" edit <long-path-to-config-file> and then "simply" use <a-very-long-command-line-entry> to fix the problem!"quote:
Zet in ieder geval /home op een aparte partitie, dan kan je je data behouden bij een nieuwe installatie van wat voor een linux dan ook. Verder kan deze versie van Ubuntu je bestanden op NTFS en FAT32 partities gewoon lezen en schrijvenquote:Op zaterdag 17 november 2007 03:15 schreef pfaf het volgende:
Hey mannen!
Voor m'n studie werk ik al een tijdje zo-nu-en-dan met Linux (Fedora is hier geinstalleerd) en nu wil ik het eigenlijk wel een proberen op m'n thuispc-tje. Dual-boot dus.
Maar alvorens ik me daar aan waag een paar vraagjes: Hoe bevelen jullie mij de partities aan? Soort van half-half, of ook een gedeelde partitie voor films, muziek ed met FAT bijvoorbeeld?
Dat is imho inderdaad het grootste voordeel tov 7.04quote:Op zaterdag 17 november 2007 03:40 schreef pfaf het volgende:
Kijk, dus Ubuntu 7.10 kan gewoon NFTS schrijven! Dat wist ik helegaar niet!![]()
![]()
Ow dat ik de naam kan gebruiken komt waarschijnlijk doordat ik pandora met IP adres heb toegevoegd aan de Windows hosts filequote:Op zaterdag 17 november 2007 19:40 schreef Slarioux het volgende:
Dat heb ik ook, maar dan ook nog zonder namen, maar alleen IP-adressen. Behoorlijk annoying.
welk programma?quote:Op zondag 18 november 2007 23:42 schreef pfaf het volgende:
Maar heeft iemand enig idee hoe het met programma's zit die ik zowel onder Ubuntu als Vista wil draaien? Kan dat zonder ze twee keer te installeren?
Matlab vooral.quote:
Matlab draait bij mij inderdaad ook uitstekend onder Ubuntu (hoewel ik het alleen vanuit een terminal kan starten, en er geen terminal-loos linkje op de desktop van kan maken...) Anyway, dat moet ik nog uitzoekenquote:Op dinsdag 20 november 2007 03:10 schreef pfaf het volgende:
[..]
Matlab vooral.
Maar ik ben een beetje aan het zoeken geweest op http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=169, en de programma's die ik het meest gebruik voor studie ( Matlab, Maple, Ansys ) draaien prima onder Linux / Ubuntu. Dus eigenlijk heb ik m'n windows dual-boot dan alleen nog maar nodig voor Civilization en kan ik gewoon standaard Ubuntu gebruiken...
Een beetje laat, maar alle apt-* utils zijn specifiek voor Debian en daarvan afgeleide distro’s, die zul je dus nooit aantreffen bij SuSE, wat YaST gebruikt voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 13 november 2007 18:50 schreef maartena het volgende:
Hmm.... heb mijn server voorzien van OpenSUSE 10.3, maar ben er toch niet tevreden over. Met name veel command line utilities (zoals apt) ontbreken standaard bijvoorbeeld,
Dat is ook een van de grootste zwaktes van Linux. Elke distributies heeft z'n eigen repo's en eigen installatie methodes. In de ene repo is een bepaalde nieuwe versie al te vinden, in de andere nog niet...... en zit ie in de jouw nog niet, dan mag je waarschijnlijk weer gaan zitten compilen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 18:51 schreef Iblis het volgende:
Een beetje laat, maar alle apt-* utils zijn specifiek voor Debian en daarvan afgeleide distro’s, die zul je dus nooit aantreffen bij SuSE, wat YaST gebruikt voor zover ik weet.
Het neemt sowieso schijfruimte in. Je hebt een aparte partitie nodig. Later kun je die weer verwijderen en de dual boot ongedaan maken. Je kunt ook een extra partitie nemen waarop je je data zet die je deelt tussen Linux en Windows.quote:Op vrijdag 23 november 2007 21:49 schreef Glennz het volgende:
Ik heb laatst ook met ubuntu gewerkt voor het eerst. best raar opzich, maar wel leuk. ik moet er ook meer van weten en ik wil dit dus ook op mn eigen pc zetten dmv een dual boot maken (met xp). maar kan ik als ik het wil die dual boot weer ongedaan maken? en neemt het ook schijfruimte als ik een dual boot zou maken?
Ja, daar zou ik wel van uit gaan.quote:Op zaterdag 24 november 2007 00:27 schreef Baka-san het volgende:
Vraagje, ik wou voor me moeder (die alleen youtube filmpjes bekijkt) een P2 laptop aanschaffen en er ubuntu opzetten. Gaat dat werken met alleen youtube filmpjes kijken?
thnxquote:Op vrijdag 23 november 2007 21:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het neemt sowieso schijfruimte in. Je hebt een aparte partitie nodig. Later kun je die weer verwijderen en de dual boot ongedaan maken. Je kunt ook een extra partitie nemen waarop je je data zet die je deelt tussen Linux en Windows.
ook thnxquote:Op vrijdag 23 november 2007 21:56 schreef Farenji het volgende:
Uiteraard neemt het schijfruimte in. Je moet een stuk aaneengesloten vrije ruimte hebben (minimaal een GB of 5) waar je een aparte partitie van maakt (dat kan ook tijdens de ubuntu setup). Daarop installeer je linux. De bootloader waarmee je kan kiezen tussen windows en linux wordt automatisch geinstalleerd. Als je linux weer weg wil hebben verwijder je de partitie en run je een keer de herstelconsole vanaf de windows cd. Daarna kun je evt die vrije ruimte weer partitioneren als windows partitie of samenvoegen met een bestaande windows partitie.
een achtergrond kan je veranderenquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:42 schreef Jarno het volgende:
Echt he, ik ben helemaal voor Linux enzo, en ben waarschijnlijk verpest door OS X, maar godsgriebuskolere, wat is dat Ubuntu le-lijk. Dat bruine achtergrondje. Het lettertype wat uit 3 pixels per letter opgebouwd lijkt te zijn. Etc, etc. Het doet niks af aan de prestatie van een open source OS bouwen en neerzetten, en technisch zal het allemaal best verantwoord zijn, maar jongens, jongens, het straalt ook één en al 'voor-nerds-door-nerds' uit. Zo wordt het nooit wat.
Blokkerig, rafelig. En dat geldt niet alleen voor de letters, maar ook de iconen zien eruit alsof ze uit 1983 komen. Ik snap dat dat voor de werking niet uitmaakt, maar het oogt zó amateuristisch allemaal.quote:Op dinsdag 27 november 2007 16:05 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
een achtergrond kan je veranderen, persoonlijk houd ik ook niet zo van dat bruin.
Verder... 3 pixels per letter? Dat snap ik niet helemaal...
Nee, heb je wel gewoon de drivers geinstalleerd? fglrx ofzo heten die dacht ik. Maar goed, dat zal allemaal wel als je op internet hebt gezocht... Wat dingen die je kunt proberen: Kijk eens bij dmesg, en in je xorg log, probeer eens een dpkg-reconfigure xserver-xorg en zet alleen simpele resoluties aan (en let op redelijke refresh rates), start desnoods met de vesa driver, probeer Envy om de nieuwste drivers te installeren (of juist via synaptic, als die er in staan, wat me waarschijnlijk lijkt), of ga naar de ati website en download de drivers, sluit een andere monitor aan, ga in screens and graphics zitten rommelen zodra je via een andere (bv vesa) driver wél binnen kunt komen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:47 schreef DarkShine het volgende:
Hier heeft niemand een ati kaart dus?
Wat de iconen betreft geef ik je gelijk. De default icons zijn niet om aan te zien. Maar download gewoon op gnome-theme.org ofzo een mooie icon theme en installeer die met 2 klikken (klikken ja).quote:Op dinsdag 27 november 2007 16:08 schreef Jarno het volgende:
[..]
Blokkerig, rafelig. En dat geldt niet alleen voor de letters, maar ook de iconen zien eruit alsof ze uit 1983 komen. Ik snap dat dat voor de werking niet uitmaakt, maar het oogt zó amateuristisch allemaal.
ik had er één, maar ik heb een nvidia gekochtquote:Op dinsdag 27 november 2007 20:47 schreef DarkShine het volgende:
Hier heeft niemand een ati kaart dus?
Ik heb redelijk goede ervaringen met Nvidia. Makkelijk te installeren en de 3d versnelling loopt goed.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 16:48 schreef PiRANiA het volgende:
Nu heb ik de vraag: heeft er iemand een ATI kaart? Ik ben van plan er één te kopen van Club3d (ATI)
Of heeft iemand een goed alternatief voor ~150 of minder?
En quadcore? Draait dat gewoon goed?
En welke nVidea kaart heb jij?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 17:19 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik heb redelijk goede ervaringen met Nvidia. Makkelijk te installeren en de 3d versnelling loopt goed.
En Linux doet al langer multiprocessing dus die 4 cores zal wel prima gaan. Mijn volgende wordt een dual core, maar dat moet jij lekker zelf weten!
Budget. Ik koop altijd zo'n ding zonder draaitol erop. Hoe minder bewegende delen, des te minder er kapot kan gaan denk ik dan.quote:
Misschien heb je hier wat aan:quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:26 schreef Banzaiaap het volgende:
Ik krijg een error als ik de live cd probeer te draaien (toegestuurd gekregen):
mp-bios bug 8254 timer not connected to IO-apic
Kernel panic - not syncing: IO-apic + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report.Then try booting with the 'noapic' option..
?? Wat moet ik in hemelsnaam doen ??
quote:Versie 8.10 van Ubuntu zal tot de release door het leven gaan als 'Intrepid Ibex'. De distributie moet Ubuntu 8.04 'Hardy Heron' in oktober gaan opvolgen, zo heeft Canonical bekendgemaakt.
[..]
Ahum, er zijn er heel wat. Zie http://techgage.com/print/top_10_free_linux_games bijvoorbeeld, en ik weet uit eigen ervaring dat nexiuz, warsow en world of padman best leuke spellen zijn. Ook enemy territory speel ik nog weleens. Verder nog wat van die remakes bv lemmings achtig spe (pingus)l, scorch 3D. Ow en vergeet frets on fire niet, waarmee je guitar hero met je keyboard kan spelen (keyboard op zijn kop en je kunt snaren picken met F1-F5 en aanslaan met enter).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:16 schreef mgerben het volgende:
[..]
Budget. Ik koop altijd zo'n ding zonder draaitol erop. Hoe minder bewegende delen, des te minder er kapot kan gaan denk ik dan.
Toegegeven: Een beetje gamer zal mijn systeem nog te min vinden om als monitorstandaard te gebruiken. Maar goed, de apps die ik draai (desktop 3d en Google earth) worden versneld, en daar gaat het mij om.
De Nvidia drivers zijn trouwens universeel voor al hun (beetje moderne) kaarten. Dus even die driver installeren en je kunt er tegenaan. ATI.... zit in mijn laptop. Werkt ook. En volgens mij is de machine beneden ook ATI. Tsja, ook een simpel kaartje, en ook driver installeren en gaan.
Wat wil je er mee kunnen? Linux is geen 3d gamewonder. En volgens mij kun je met wat tegenwoordig een budgetkaart is alle 3d apps draaien die er zijn (ahum, allebei dus).
Hmm nu komt er te staan:quote:Op maandag 3 maart 2008 16:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je moet ook wel het commando juist typen. Doe eens sudo apt-get install beryl.
Niets.quote:Op maandag 3 maart 2008 17:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ok;
apt-cache search beryl
Wat krijg je dan?
Wat een gesodemieter om een simpel programmaatje te installerenquote:Op maandag 3 maart 2008 17:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dan moet je even wat repositories toevoegen aan /etc/apt/sources.list. Via Google kun je wel vinden wat je moet hebben, waarschijnlijk.
"Desktop effects could not be enabled"quote:Op maandag 3 maart 2008 17:23 schreef random het volgende:
Beryl is vervangen door Compiz Fusion, de pakketten van Beryl zijn dus nu weer opgenomen in de compiz pakketten.
Waarschijnlijk heb je compiz al geinstalleerd op je ubuntu (klik op system - preferences - appearance) en selecteer bij "visual effects" dan "extra"
Mocht dit niet zo zijn, vul dan het volgende in:
sudo apt-get install compiz-fusion-plugins-main
Dit zorgt voor alle juiste pakketten en installeert alle plugins.
Als compiz juist geinstalleerd en je videokaart werkt mee dan zie je je vensters even verdwijnen en weer terugkomen. Als dat niet zo is: post je videokaart model en merk
Wil je meer kunnen instellen dan kan dit met de compiz settings manager:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Nu kan je bij preferences kiezen voor "Advanced desktop effect settings", hierin kan je alle plugins afzonderlijk instellen.
Toevoeging: Ga niet meteen beginnen met het toevoegen van repositories, zeker niet als je ze niet vertrouwt. Bij de meeste beginnende Ubuntu/Debian gebruikers vindt je een ontzettend volle sources.list terwijl dat vaak niet nodig is, die luitjes houden niet altijd een nette dependancy afhandeling voor ogen en hoewel ik ze dankbaar ben voor hun werk levert het ook vaak "broken" systemen op waarbij het makkelijker is om opnieuw te installeren.
In 1 regel; klooi niet teveel met je sources.list, mkay?
quote:Checking for Xgl: not present.
Detected PCI ID for VGA: 01:00.0 0300: 10de:0400 (rev a1) (prog-if 00 [VGA])
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (2880x900) to maximum 3D texture size (8192): Passed.
Checking for nVidia: present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
Starting gtk-window-decorator
The program 'gtk-window-decorator' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'RenderBadPicture (invalid Picture parameter)'.
(Details: serial 338 error_code 178 request_code 156 minor_code 8)
(Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
that is, you will receive the error a while after causing it.
To debug your program, run it with the --sync command line
option to change this behavior. You can then get a meaningful
backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)
Segmentation fault (core dumped)
Het werkt probleemloos op mijn laptop (Dell)quote:Op maandag 3 maart 2008 21:48 schreef hierissieweer het volgende:
werkt het ook op laptops ik heb een sony vgn-ar51j
Welke nVidia driver heb je geinstalleerd staan?quote:
waar zie ik da?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:46 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Welke nVidia driver heb je geinstalleerd staan?
Voor de laatste driver is het het makkelijkste om Envy te installeren.
[url=http://www.imgdumper.nl/uploads/47cf9eb22b375/Schermafdruk-Synaptic_pakketbeheer_.pngquote:Op woensdag 5 maart 2008 19:14 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Open Synaptic en zoek naar nvidia.
ii nvidia-glx-new 100.14.19+2.6.22.4-14.10 NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'new' driverquote:Op]http://www.imgdumper.nl/uploads/47cf9eb22b375/Schermafdruk-Synaptic_pakketbeheer_.png[quote]Op[/url] woensdag 5 maart 2008 20:14 schreef slakkie het volgende:
dpkg -l | grep -i nvidia in een terminal kan ook helpen
hoe moet ik de driver verwijderen?quote:Op donderdag 6 maart 2008 13:18 schreef Dubbeldrank het volgende:
Dat is ondertussen alweer een zwaar verouderde driver die voor zover ik weet jouw grafische kaart nog niet ondersteund. Verwijder je huidge driver en installeer Envy.
Ja, en de oude driver verwijderen kan geloof ik ook gewoon met envy..quote:Op donderdag 6 maart 2008 18:36 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
hoe moet ik de driver verwijderen?
en envy... sudo apt-get install envy
?
Ik weet eigenlijk niet zeker of die in de standaard repositories zit, denk 't niet eigenlijk. 't Is gewoon makkelijker om 'm gewoon te downloaden.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:04 schreef PiRANiA het volgende:
karlo@karlo-desktop:~$ sudo apt-get install envy
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
E: Kon pakket envy niet vinden
karlo@karlo-desktop:~$
inmiddels is eht gelukt.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:55 schreef DorentuZ het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet zeker of die in de standaard repositories zit, denk 't niet eigenlijk. 't Is gewoon makkelijker om 'm gewoon te downloaden.
Installeren met dpkg -i envy_0.9.10-0ubuntu6_all.deb
onder andere in nvidia-settings kan je dat bekijken..quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
inmiddels is eht gelukt.
MAAR:
Toen ik mijn PC opnieuw opstartte was mijn hele configuratie naar de tyfes.
Ik had gelukkig mijn oude xorg.conf nog...
Die heb ik er dus nu op gezet.
Maar hoe weet ik nu welke driver er momenteel draait?
Okee. Inmiddels is het nog niet gelukt. Ik ben net naar 'Uiterlijk' gegaan, daar heb ik proberen desktopeffecten aan te zetten, ik kreeg de melding dat hij een driver nodig had. Driver geinstalleerd dus. Opnieuw opgestart. MISLUKT...quote:Op donderdag 6 maart 2008 20:16 schreef DorentuZ het volgende:
[..]
onder andere in nvidia-settings kan je dat bekijken..
grbruikt kennelijk driver "vnidea". Lijkt me goed nieuws.quote:Section "Device"
Identifier "nVidia0"
Boardname "nv"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "nvidia"
Screen 0
EndSection
quote:karlo@karlo-desktop:~$ compiz
Detected PCI ID for VGA: 01:00.0 0300: 10de:0400 (rev a1) (prog-if 00 [VGA])
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (2880x900) to maximum 3D texture size (8192): Passed.
Checking for nVidia: present.
Checking for FBConfig: present.
Starting gtk-window-decorator
The program 'gtk-window-decorator' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'RenderBadPicture (invalid Picture parameter)'.
(Details: serial 338 error_code 178 request_code 156 minor_code 8)
(Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
that is, you will receive the error a while after causing it.
To debug your program, run it with the --sync command line
option to change this behavior. You can then get a meaningful
backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No valid GL extensions string found.
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Failed to manage screen: 0
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0
Kijk eens naar de output van compiz, daar staan errors.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:29 schreef slakkie het volgende:
volgens mij moet je compiz starten met --replace oid
Alle instellingen worden in je home directory gezet..quote:Op dinsdag 11 maart 2008 15:00 schreef SlaggY het volgende:
Een long shot, maar toch even vragen:
Ik gebruik Ubuntu nu ongeveer een maandje en ben er dik tevreden over. Het was hier en daar wel wat werk om alles uit te zoeken, maar ik heb nu uiteindelijk een systeem wat ik prettig vind werken.
Is er een manier om alle instellingen (en evt. geïnstalleerde programma's) zo te back-uppen dat ik het configureren de volgende keer gewoon kan overslaan? Zodat ik er niet weer zoveel uren aan kwijt ben om alles naar mijn wens in te richten.
1 |
1 |
1 |
Het makkelijkste is om altijd de /home op een aparte partitie te zetten. Bij een herinstall laat je die gewoon ongewijzigd, en je behoudt al je instellingen, bookmarks, en persoonlijke data.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 15:00 schreef SlaggY het volgende:
Een long shot, maar toch even vragen:
Ik gebruik Ubuntu nu ongeveer een maandje en ben er dik tevreden over. Het was hier en daar wel wat werk om alles uit te zoeken, maar ik heb nu uiteindelijk een systeem wat ik prettig vind werken.
Is er een manier om alle instellingen (en evt. geïnstalleerde programma's) zo te back-uppen dat ik het configureren de volgende keer gewoon kan overslaan? Zodat ik er niet weer zoveel uren aan kwijt ben om alles naar mijn wens in te richten.
Het moet toch mogelijk zijn ubuntu te downgraden?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:59 schreef nein het volgende:
Bah, ubuntu liep al een jaar als een trein, tot de laatste release, hij hangt echt om de haverklap (gewoon..stil beeld..niets wil meer). Baal er van als een stekker! Heb al lopen zoeken op fora, maar meer mensen met een dell inspiron 6000 lijken er last van te hebben, maar geen oplossing.
En nog iets anders: hoe kan ik t opstartmenu aanpassen? Grub ofzo, ik wil graag dat ie nu windows automatisch gaat opstarten ipv linux, want ik word gek van dat gecrash.
Brakke drivers? Je kan overigens ook de nieuwe versie eens proberen, die komt toch binnenkort uit..quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:59 schreef nein het volgende:
Bah, ubuntu liep al een jaar als een trein, tot de laatste release, hij hangt echt om de haverklap (gewoon..stil beeld..niets wil meer). Baal er van als een stekker! Heb al lopen zoeken op fora, maar meer mensen met een dell inspiron 6000 lijken er last van te hebben, maar geen oplossing.
/boot/grub/menu.lst aanpassen..quote:En nog iets anders: hoe kan ik t opstartmenu aanpassen? Grub ofzo, ik wil graag dat ie nu windows automatisch gaat opstarten ipv linux, want ik word gek van dat gecrash.
crashes heb ik ook gehadquote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:59 schreef nein het volgende:
En nog iets anders: hoe kan ik t opstartmenu aanpassen? Grub ofzo, ik wil graag dat ie nu windows automatisch gaat opstarten ipv linux, want ik word gek van dat gecrash.
Fans blijven idd wel draaien, ik hoop dan altijd in al mn naieviteit dat hij dan toch weer "goed" komt omdat de pc het wel lijkt te doen, maar dat is me na 50+ crashes nog nooit gebeurd.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
crashes heb ik ook gehad![]()
mijn fans bleven toen nog wel draaien... heb jij dat ook?
Ik heb de oplossing wel, maar eerst ff kijken of het hetzelfde is
Mijn oplossing:quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:40 schreef nein het volgende:
[..]
Fans blijven idd wel draaien, ik hoop dan altijd in al mn naieviteit dat hij dan toch weer "goed" komt omdat de pc het wel lijkt te doen, maar dat is me na 50+ crashes nog nooit gebeurd.
En bedankt voor de grubtip, zal er es ff naar kijken
in menu.lst in plaats van:quote:kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=9bef1eaa-f0a9-48ee-aeca-8447429e2b92 ro quiet nosplash noapic acpi=off pci=nomsi
sindsdiem geen problemen meer gehadquote:kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=9bef1eaa-f0a9-48ee-aeca-8447429e2b92 ro quiet splash
Leuk he?quote:Op maandag 5 mei 2008 10:11 schreef DennisMoore het volgende:
Mja... gisteren echt úren bezig geweest om geluid aan de praat te krijgen in smplayer (schijnt ivm subs de beste te zijn?). Packages opnieuw geïnstalleerd enzo, ALSA en OSS, allemaal enge toverformules in een terminal-venster gekopieerd. Niks hielp.... 'k Heb nu een vermoeden dat ik een klein mute-vinkje over 't hoofd zag
.
En nu heeft ineens Kubuntu m'n loginschermen overgenomen! En ben ik m'n shutdown-knop kwijt...
Je zou het zo denken maar de TT is zo expliciet voor één versie...quote:Op maandag 5 mei 2008 12:35 schreef DennisMoore het volgende:
Heb Ubuntu, geen Kubuntu.
Oh, dacht dat dit 't algemene Ubuntu-topic was (met nog een ouwe TT), en dat iedereen wel van de gibbon naar de herron zou gaan. Zijn de verschillen zo bijzonder dat een apart topic nodig is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |