abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75595301

Hier alweer deel 198 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.

Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.

Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys

Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.

Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.

Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.

Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.

Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).

Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf 13 december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.

NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_75595382
Zijn de foto's vet?

gr gr
pi_75595494
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:14 schreef Quyxz_ het volgende:
Zijn de foto's vet?

De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat

Overigens lapo uit het vorige deel;
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:08 schreef KapiteinT het volgende:

Vertrekstaten van station Den Haag Centraal

Richting:
* Landgraaf, Kerkrade/Aachen, Stolberg/Eschweiler
* Valkenburg, Maastricht
* Sittard, Eindhoven, Alkmaar

Aldus NS.nl
  zondag 13 december 2009 @ 22:17:40 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75595557
Welk station is dat dan?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 december 2009 @ 22:18:21 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75595599
Het trammetje kan uit de OP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75595607
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:17 schreef James1988 het volgende:
Welk station is dat dan?
Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
pi_75595656
pi_75595715
Goedenavond

In februari: Amsterdam - Parijs - Londen - Brussel - Amsterdam doen met Thalys en Eurostar
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_75596059
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Haha bruikbare hint
gr gr
pi_75596180
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Duisburg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75596209
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Weggehaald!
pi_75596302
quote:
[b]Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef

Overigens lapo uit het vorige deel;

Dat zei ik vanochtend ook al
pi_75596344
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
pi_75596424
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Duisburg
Iets meer naar 't zuiden

Wat een kutTT overigens.. er is een nieuwe dienstregeling en dit is alles wat-ie kan bedenken
pi_75596472
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:31 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
Blij dat ie weg is, dat ding was alleen maar grappig omdat ie anders is
pi_75596494
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
pi_75596546
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef Ireyon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat
Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
gr gr
pi_75596606
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:35 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
pi_75596657
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Sexy

beter dan die connexion rommel
pi_75596687
tvp
pi_75596742
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
Ja het was inderdaad pauper.

Maar wel een ICE 1 gezien.
gr gr
pi_75596811
Vandaag kennis gemaakt met de nieuwe dienstregeling, Blijkbaar stopt vanaf vandaag de trein geheel niet meer op spoor 2 in Den Helder Zuid, en wordt alleen Spoor 1 nog gebruikt (Normaal alleen de trein naar Alkmaar, maar vanaf vandaag ook de trein naar Den Helder)

Dat wordt dus voortaan achterin de trein stappen, anders kan je eerst een pokke eind gaan lopen. En daarna nog een redelijk stukje door de tunnel / trap meuk.

Iemand die weet waarom hier voor gekozen is?, het andere spoor + uitgang lag op letterlijk 10 meter van de bus haltes , en de trap lag ongeveer in het midden van het perron

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2009 22:42:35 ]
pi_75596906
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:32 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iets meer naar 't zuiden
D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar

Hee Ofy2, let je op? WEER een nederlaag van mij
pi_75596918
quote:
Niet helemaal on-topic:

[ afbeelding ]
Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
pi_75597056
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:37 schreef Yreal het volgende:

[..]

Sexy

beter dan die connexion rommel
Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elk kwartier rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597167
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:43 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
En hier nog wat van mij:
http://www.fpdwl.at/forum/thread.php?postid=193714#post193714
http://busfoto.nl/foto/weensetrams.php
pi_75597196
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:46 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elke 7,5 minuut rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597300
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:48 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]
EN het nut hiervan is?
pi_75597346
nu staat er 7.5 minuut?
pi_75597786
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar
Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
gr gr
pi_75597862
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:51 schreef Yreal het volgende:
nu staat er 7.5 minuut?
Ja! Had op het verkeerde knopje gedrukt, wilde mn bericht aanpassen...
pi_75597985
oog voor detail
pi_75598038
quote:
Op zondag 13 december 2009 23:01 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
Veel stations zien er idd ongeveer zo uit. Maa Luik was voor deze operatie ook werkelijk niet o aan te zien hoor
  zondag 13 december 2009 @ 23:14:59 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75598352
Er is amper nieuws te vinden over de Thalys, alleen over de eerste rit vandaag over de HSL..
Dat was nog niks vergeleken met de Thalys naar Amsterdam (17.00 ofzo) uit Rotterdam..
Met meer dan +90
Zo ben je 51 minuten 'normaal' sneller, maar ben je het nu dubbel zo langzaam
  zondag 13 december 2009 @ 23:41:47 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75599228
tvp(olska)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75600246
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat zei ik vanochtend ook al
Oeps, ik dacht dat je wat anders bedoelde.
pi_75600677
Volgens de materiaallijst die ik laatst ergens had gevonden (en toen hier heb gepost) gaat er in de volgende series SLT rijden:

4000 Uitgeest - Rotterdam
7400 (Uitgeest) - Breukelen - Rhenen (spits)
9700 Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle (spits)
9800 Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
14700 Uitgeest - Amsterdam Centraal
17400 Breukelen - Utrecht - (Veenendaal Centrum)
19800 Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle

Maar ik neem niet aan dat er opeens voldoende materiaal beschikbaar is om dit te doen. Maar waar komen ze dan wel te rijden? Volgens de serielijst op Wikipedia op de 4000 en de 9800, maar geen idee of dit klopt. Wie weet meer?
pi_75600694
Die zien er mooi uit die trammetjes
Me.. me.. me.. Me too
pi_75600707
Net een formuliertje ingevuld voor NS gevonden voorwerpen, heb al nieuwe handschoenen gekocht maar het zou wel tof zijn als ze m'n oude gevonden hebben.
pi_75600721
quote:
Niet helemaal on-topic:

[ afbeelding ]
Ziet er leuk uit, maar waarom is er gekozen voor deze trams? Ze zien er niet bepaald nieuw uit.
pi_75601019
Goedkope tussenoplossing om extra capaciteit te bieden in de overbruggingsperiode tot de gehele sneltram van lagevloertrams en -perrons wordt voorzien. Dat is gepland rond 2015, als de huidige groene trams economisch zijn afgeschreven. De uit Wenen afkomstige trams waren daar niet meer nodig, omdat de metrolijn ( ) waarop ze werden ingezet volledig werd voorzien van voertuigen met een gelijkvloerse instap.

(en bij het BRU* zitten een paar mensen die nogal een band hebben met Wenen en haar mooie trammetjes )
* (de opdrachtgever (Bestuur Regio Utrecht)
pi_75601107
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
pi_75601160
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
dag
pi_75601186
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:12 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
pi_75601380
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
pi_75601400
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:36 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
Die rijden nu in ik dacht Craiova, Roemenie.
pi_75601417
[quote]Op maandag 14 december 2009 01:18 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
[/quote

Rond de eeuwwisseling zijn de trams verbouwd bij PFA in Weiden. Daarvoor zagen de trams er uit als de gele op onderstaand filmpje. Wel komen er steeds meer problemen bij de stellen om de hoek kijken, zoals met de deuren.

pi_75601432
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:15 schreef Peter het volgende:
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
De kans dat de Hannoverse trams nog op straat verschijnen acht ik erg klein. Ze zullen eerdaags wel richting sloper gaan.

De eerste 100 hogevloertrams in Den Haag (uit 81-82) zullen vanaf 2013 vervangen worden door 2,65m brede 2-ricihtingtrams (mogelijk dezelfde als nu op de RandstadRail rijden).

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
pi_75602369
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:42 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
Rijden die niet op vooroorlogse wielen e.d.?
Jammer dat het nog 10 jaar duurt voordat HTM moderne trams overall heeft..
dag
pi_75602895
die knankers hebben al hun geld in de tramtunnel gepompt ipv nieuwe trams zoals de RET en GVB
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 07:10:59 #51
155227 crew  Guppy
dus
pi_75603041
Op naar de trein
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 14 december 2009 @ 07:54:32 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75603239
Ik heb hier de OV chipkaart van NS, waar me Voordeelurenabbonnement op staat. Kan je gelijk hiermee op saldo reizen, of moet je hem eerst activeren?
Eerst moet dat Reizen op Saldo geactiveerd worden bij NS toch? (en waar dan?)

edit
Ik zie het al, heb Reizen op Saldo zojuist via ns.nl aangevraagd, en hem straks even bij de automaat (of loket) activeren
Dan ga ik binnenkort ook eens kijken of het wat goed werkt

Volgens de reisplanner is Reizen op Saldo goedkoper, dus ga daar toch maar eens proberen.. Alleen een retourtje is soms wel duurder (heen-terug)

Conducteuren kunnen tevens wel lastig zijn
Ik had voorheen een bril, nu niet meer.. En korter haar.. Die conducteur vroeg af of ik die persoon op de foto wel echt was

[ Bericht 28% gewijzigd door greavy op 14-12-2009 08:11:15 ]
pi_75603382
tvp
pi_75603884

Vonkjes vanmorgen

Oh!
En de AV van Utrecht CS werkt goed op Twitter. ;o
Hij staat nu 2/3 dagen achter elkaar aan ofzo, best nice.

[ Bericht 40% gewijzigd door Crientj op 14-12-2009 09:09:35 ]
pi_75604132
Welkom nieuwe dienstregeling De treinen naar Ede-Wageningen gaan nu afwisselend van spoor 4 en spoor 14 in Utrecht, erg handig En vanochtend: 3 minuten te laat weg, 5 minuten stilgestaan in de wisselstraat omdat er een goederentrein voorlangs gegooid werd. Onderweg nog 8 minuten verloren met het sukkeldrafje achter die goederentrein aan: +16 in Ede. Profail bedankt!
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 09:47:36 #56
155227 crew  Guppy
dus
pi_75604594
quote:
Op maandag 14 december 2009 09:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom nieuwe dienstregeling De treinen naar Ede-Wageningen gaan nu afwisselend van spoor 4 en spoor 14 in Utrecht, erg handig En vanochtend: 3 minuten te laat weg, 5 minuten stilgestaan in de wisselstraat omdat er een goederentrein voorlangs gegooid werd. Onderweg nog 8 minuten verloren met het sukkeldrafje achter die goederentrein aan: +16 in Ede. Profail bedankt!
Echt!! Goed dat je t zegt
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75604744
Het begon hier ook weer goed. Venlo-Den haag, maar 1 VIRM stel.

Laatst gezocht naar een treinreis naar Estland, maar daar is alles enkel
En daar gaat ook het goederenvervoer over.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75605446
quote:
Op maandag 14 december 2009 09:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Echt!! Goed dat je t zegt
Ja, die van .07 en .37 die in Driebergen-Zeist stoppen gaan van 4. Die van .23 en .53 die in Veenendaal-De Klomp stoppen gaan nog gewoon van 14
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 10:30:23 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_75605571
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, die van .07 en .37 die in Driebergen-Zeist stoppen gaan van 4. Die van .23 en .53 die in Veenendaal-De Klomp stoppen gaan nog gewoon van 14
Oh boy, ik weet nu al dat ik dat zo vaak ga vergeten Het hangt er namelijk altijd om, soms heb ik die van 17:37 en soms die van 17:53
pi_75605774
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef Guppyfriend het volgende:
Oh boy, ik weet nu al dat ik dat zo vaak ga vergeten Het hangt er namelijk altijd om, soms heb ik die van 17:37 en soms die van 17:53
Als je dan vanaf de jaarbeurskant moet komen is dat dus extra kut
  maandag 14 december 2009 @ 10:43:20 #61
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75605979
pi_75606378
Treinen tussen utrecht en schiphol worden omgeleid ovor amsterdam CS
  maandag 14 december 2009 @ 10:59:28 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75606499
en er rijden treinen met enorme vertraging, en uitvallende treinen en veel spoorwissels..
Gaat weer lekker bij NS/ProRail..
pi_75606701
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:59 schreef greavy het volgende:
en er rijden treinen met enorme vertraging, en uitvallende treinen en veel spoorwissels..
Lange en zware goederentreinen midden in de maandagochtendspits door Utrecht Centraal jagen is natuurlijk ook een UIT-STE-KEND plan

Stelletje mongolen daar
pi_75607249
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Liever een platform met een richting, zorgt er voor dat reiziger weet waar die aan toe is . Ik heb het gevoel dat de hele dienstregeling nu een houtje-touwtje constructie wordt als ik soms allerlei uitzonderingen zie, zie ook de vertrekstaten.

Sommige vertrekstaten zijn zo fucking onduidelijk omdat er op maandag 14:01 de trein van 3b gaat en op maandag 14:01 de trein op 3 gaat .
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 11:28:49 #66
Maffe Fries
pi_75607430
Juist. Een reiziger heeft duidelijkheid nodig. Treinen in een bepaalde richting die van vaste perrons vertrekken en niet dat ze gaan schuiven met de perrons.

Bij Utrecht kan dat nog wel eens lastig zijn, omdat er met de verbouwing van het station telkens een spoor buitendienst gaat.
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 11:47:45 #67
155227 crew  Guppy
dus
pi_75608102
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je dan vanaf de jaarbeurskant moet komen is dat dus extra kut
En daar kom ik natuurlijk vandaan Moet ik me door heel die massa ellebogen. Spoor 14 was juist zo handig...
  maandag 14 december 2009 @ 12:00:26 #68
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_75608523
Nou, ik ga morgen met de Thalys, Antwerpen - R'dam en woensdag R'dam -Antwerpen.

Ben benieuwd of ik binnen 30min op plaats van bestemming ben. Ik neem al vast een boek mee, want ik hoor alleen maar horror verhalen over vertraging vanwege ERTMS .

maandag 14 december 2009 @ 12:09:34 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75608796

Tralala
pi_75608875
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:47 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

En daar kom ik natuurlijk vandaan Moet ik me door heel die massa ellebogen. Spoor 14 was juist zo handig...
Je kunt ook gewoon die van 17.37 laten lopen natuurlijk, en op je gemakje om 17.53 die van 14 pakken
pi_75608975
ook een leuke, de ic gouda -> utrecht van 7.27 moest wachten op de stoptrein van 7.31.. de neuk gewoon karre met de hap
  maandag 14 december 2009 @ 12:34:32 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75609445
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 12:35:23 #73
155227 crew  Guppy
dus
pi_75609466
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon die van 17.37 laten lopen natuurlijk, en op je gemakje om 17.53 die van 14 pakken
Jamaar, jamaar... Dan ben ik later thuis
pi_75609478
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:59 schreef greavy het volgende:
De storingen en vertrektijden op ns.nl hebben ze ook maar offline gehaald
  maandag 14 december 2009 @ 13:16:20 #75
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75610648
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er was toch een verstoring vanmorgen? Als er treinen uit Nijmegen in Utrecht keren is spoor 4 wel logisch. Maar dus niet planmatig. Volgens de vertrekstaat gaat alles gewoon van 14. http://www.ns.nl/vertrekstaten/ut5.pdf
  maandag 14 december 2009 @ 13:41:14 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75611394
Is er nog ergens een reisplanner die je de treinnummers geeft? De NS-planner doet er geloof ik niet aan, en ik heb nog geen nieuw spoorboekje (de bon voor een gratis exemplaar ligt thuis).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75611844
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:41 schreef Duvel het volgende:
Is er nog ergens een reisplanner die je de treinnummers geeft? De NS-planner doet er geloof ik niet aan, en ik heb nog geen nieuw spoorboekje (de bon voor een gratis exemplaar ligt thuis).
NS planner doet er wel aan. Ga maar hoveren met je muis boven het woordje "Intercity" in je reisadvies
  maandag 14 december 2009 @ 15:09:24 #78
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75614255
Een Thalys die met + 3 vertrekt uit Rotterdam Centraal, en aankomt met + 11
Ik weet niet WAT ze op de HSL doen, maar niet het goede
pi_75614385
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:09 schreef greavy het volgende:

"Treintje spelen". Althans Bert Meerstadt, president-directeur NS.

maandag 14 december 2009 @ 15:14:48 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75614425
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NS planner doet er wel aan. Ga maar hoveren met je muis boven het woordje "Intercity" in je reisadvies
Het werkt alleen de eerste keer dat je er overheen hovert, in elk geval in de IE7 op mijn werk.

BTW: wel gevonden dus. Teringvroeg.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75614438
Van het weekend even naar Meppen (D) geweest.

Meppen

IC Luxembourg Gare - Norddeich Mole halteert te Meppen.

De koersrol van de Intercitytrein.
  maandag 14 december 2009 @ 15:16:34 #82
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75614476
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:15 schreef Socios het volgende:
Van het weekend even naar Meppen (D) geweest.

[ afbeelding ]
Meppen

[ afbeelding ]
IC Luxembourg Gare - Norddeich Mole halteert te Meppen.

[ afbeelding ]
De koersrol van de Intercitytrein.
Is dat perron ZO laag, of lijkt het zo?
Houd btw niet veel in volgens mij, dat perron.
pi_75614521
Prachtig, die oude verrotte perrons.
pi_75614612
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:09 schreef greavy het volgende:

En volgens De Spits reed gisteren alleen de eerste trein met vertraging...
pi_75614780
Over perrons gesproken.

Reizigers die niet kunnen omgaan met perronwijzigingen.

De vertreksporen in Leeuwarden voor de stoptreinen naar Stavoren en Harlingen heeft men omgewisseld m.i.v. de nieuwe diensregeling.

Socios kwam bij de perrons en sporen en zag allang dat zowel op de vertrekstaten, de CTA´s als op de trein zelf de bestemming van de trein keurig stond aangeven. Voor wie dàt allemaal over het hoofd ziet, had Arriva ook nog een groot bord op het perron geplaatst waar de wijziging opstond. En nog presteerde een aantal reizigers het om in de verkeerde trein te stappen gevolgd door ´paniek´ bij vertrek.
  maandag 14 december 2009 @ 15:55:14 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75615808
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:25 schreef Socios het volgende:
Over perrons gesproken.

Reizigers die niet kunnen omgaan met perronwijzigingen.

De vertreksporen in Leeuwarden voor de stoptreinen naar Stavoren en Harlingen heeft men omgewisseld m.i.v. de nieuwe diensregeling.

Socios kwam bij de perrons en sporen en zag allang dat zowel op de vertrekstaten, de CTA´s als op de trein zelf de bestemming van de trein keurig stond aangeven. Voor wie dàt allemaal over het hoofd ziet, had Arriva ook nog een groot bord op het perron geplaatst waar de wijziging opstond. En nog presteerde een aantal reizigers het om in de verkeerde trein te stappen gevolgd door ´paniek´ bij vertrek.
Zou ik ook doen, als ik haast had..
Ik ken Leeuwarden niet anders dan de Harlingen trein van Spoor 2, en de Stavoren trein van spoor 1.
Daarnaast weet ik dat de sneltrein naar Groningen van Spoor 8 vertrekt, maar de stoptrein meestal van 5 ofzo (dat doorrijspoor).
Was altijd zo, dus ik snap het nut niet dat ze het gewisseld hebben.. Niemand is dat gewend..

Thalys had gister ook al een keer meer dan 90 minuten vertraging btw (de 17.03 uit Rotterdam, waarbij de 18.03 ook al op 50 stond..)..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 15:56:52 #87
Maffe Fries
pi_75615858
mja, Op Leeuwarden is het ook niet voor 100% zo dat de stoptrein naar Groningen vanaf 5b vertrekt. Die van 16:34 vertrekt namelijk van spoor 8. En ook 's avonds vertrekken daarvandaan stoptreinen naar Groningen.
  maandag 14 december 2009 @ 15:58:28 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75615916
Ja dat klopt.
Wanneer me zus reist, naar Groningen, is het meestal wel zo.
Maar je hebt wel gelijk
pi_75617215
treinspotters
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 16:40:50 #90
Maffe Fries
pi_75617282
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:38 schreef kurk_droog het volgende:
treinspotters
Dank voor deze uiterst constructieve bijdrage.

De firma Prutsrail heeft vast nog wel werk voor je
pi_75617302
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:38 schreef kurk_droog het volgende:
treinspotters
Waar?
pi_75618407
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:09 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Tralala
Echt schandalig. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit euvel opgelost is
pi_75618555
Vandaag reed de Albatros dus op Belgisch grondgebied.
Een fotootje dat ik gevonden heb op HGBTF:

De foto is gemaakt in Kijkuit, met een vertraging van 1.5uur
pi_75618699
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:15 schreef trainfreak het volgende:
Vandaag reed de Albatros dus op Belgisch grondgebied.
Een fotootje dat ik gevonden heb op HGBTF:
[ afbeelding ]
De foto is gemaakt in Kijkuit, met een vertraging van 1.5uur
Kijkuit Mijn favoriete station in België
  maandag 14 december 2009 @ 17:22:57 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75618847
Kijkuit! Een V250

Wel ironisch trouwens... zelfs naar België gaan doet hij met vertraging.
pi_75618952
Waar ging hij eigenlijk heen? Hij is dus sowieso door Roosendaal gekomen, bah
  maandag 14 december 2009 @ 17:26:20 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75618984
Voor zover ik weet gaat die nu proefrondjes doen in België... zou dat betekenen dat hij de proeven in Nederland met succes heeft doorlopen?

Het lijkt me hilarisch als dat ding in Antwerpen-Centraal onderin wordt stilgezet en er naderhand niet meer kan wegkomen omdat hij door z'n assen is gezakt ofzo
pi_75619059
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:25 schreef Ireyon het volgende:
Waar ging hij eigenlijk heen?
Hij reed door naar Schaarbeek.
pi_75619574
Waarom wordt hij getrokken door 2 diesel lok's? Hij kan toch op eigen kracht naar belgië rijden of durven ze dat nog niet aan ?
Me.. me.. me.. Me too
pi_75620112
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:41 schreef STTSJT het volgende:
Waarom wordt hij getrokken door 2 diesel lok's? Hij kan toch op eigen kracht naar belgië rijden of durven ze dat nog niet aan ?
Zou hij al in België gehomologeerd zijn?
En er zullen ook geen (Belgische) bestuurders zijn die al materiaalkennis hebben?
pi_75620129
Verkeerde knop
pi_75620568
http://rtvhellendoorn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3237:eerste-trein-van-station-west-vertrokken&catid=34:nieuws&Itemid=66

Stukje over de eerste trein die vanmorgen van Nijverdal West vertrok. Yaay.

Trouwens.. Ik speelde vanmorgen een treinspelletje waarbij ik de wissels/seinen van Utrecht etc ging doen. Moar, dat ist niet; want ik kwam er ineens achter dat Utrecht CS geen spoor 6 heeft.
Dusch, waarom heeft Utrecht CS geen spoor 6 meer o.O
Serieus, ik kom daar al jaren en het valt mij nu pas op
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 18:13:50 #103
Maffe Fries
pi_75620591
Het zakspoor is opgeheven he
pi_75621355
DD-AR in arnhem gezien vandaag Oh ja en syntus na een leuke storing de 1e trein die wel rijd natuurlijk maar 2 bakken ipv 4, zodat er op Arnhem en Arnhem verlperpoort mensen moesten achterblijven
pi_75621516
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:57 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Zou hij al in België gehomologeerd zijn?
En er zullen ook geen (Belgische) bestuurders zijn die al materiaalkennis hebben?
Natuurlijk, iedereen heeft toch een stofzuiger thuis?
pi_75621891
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:13 schreef Peterselieman het volgende:
Het zakspoor is opgeheven he :
Ah, heeft daar een zakspoor gezeten? Aan welke kant? En wanneer was dat? Ik vertrek elke dag vanaf spoor 5 of 7 en ik vroeg het mij ook al af.
  maandag 14 december 2009 @ 18:56:15 #107
282705 Yaku
pi_75622113
Heeft iemand een lijst met de hoeveelheid vertraging die elke Thalys vandaag heeft gehad? Dan kan ik vooruit plannen voor morgen, en misschien zelfs nog even uitslapen.

pi_75622529
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:56 schreef Yaku het volgende:
Heeft iemand een lijst met de hoeveelheid vertraging die elke Thalys vandaag heeft gehad? Dan kan ik vooruit plannen voor morgen, en misschien zelfs nog even uitslapen.

Pas maar op, straks rijden ze wel optijd en dan kan je uitslapen op het station (in de kou )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75622948
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:56 schreef Yaku het volgende:

Gisteren reed, behalve de eerste rit, elke Thalys op tijd

aldus de Metro / Sp!ts van vandaag
pi_75623768
Aankomsten op Rotterdam Centraal

maandag 14 december 2009 @ 19:41:08 #111
146033 ReisT
pi_75623982
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:51 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ah, heeft daar een zakspoor gezeten? Aan welke kant? En wanneer was dat? Ik vertrek elke dag vanaf spoor 5 of 7 en ik vroeg het mij ook al af.
Aan de noordkant, werd gebruikt voor treinen richting Hilversum. In het verlengde van spoor 7 is nog altijd een loos stukje perronwand te zien waar geen spoor direct aan grenst.

Geen idee wanneer het verdwenen is, tijdje geleden al denk ik, in 1985 was het er nog volgens sporenplan.nl. De extra trap richting spoor 6 vanuit de Noordertunnel is afgelopen zomer pas verdwenen.

Ik ben even in het Utrechts Archief gedoken:

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/155079 foto uit de jaren '60 dit is nog volgens de oude nummering toen dit spoortje bekend stond als 14. (11/12/13 waren wat we nu kennen als 3/4a/5a)

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1980-1990/116339 foto vanaf de andere kant, in de jaren '80, links van het midden is spoor 5, rechts van datzelfde perron spoor 6 wat in de verte doodloopt. rechts er van nóg een kopspoortje (geen idee welk nummer dat gehad kan hebben) en daarnaast spoor 7.

Nu ik toch bezig ben:
http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/154431 nog een foto uit de jaren '60, rechts vooraan is een kort smal perronnetje te zien, dat lag toen tussen de spoortjes 21 en 22 (nu beter bekend als 5b en 4b)

[ Bericht 21% gewijzigd door ReisT op 14-12-2009 19:59:58 ]
pi_75624620
Vandaag ter hoogte van station Tilburg een Plan V gezien in een PTT-jasje. Wat deed deze daar?
  maandag 14 december 2009 @ 20:02:50 #113
146033 ReisT
pi_75625031
Het enige wat ooit een PTT-jasje had en op een Plan V lijkt was de motorpost, leek het toevallig hier op?
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 20:11:59 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75625444
quote:
Op maandag 14 december 2009 19:54 schreef Wokkel1982 het volgende:
Vandaag ter hoogte van station Tilburg een Plan V gezien in een PTT-jasje. Wat deed deze daar?
Er is een vandaag motorpost (aannemelijk de bruine van het NSM) met Plan K-rijtuig naar Tilburg geweest om de mBD 9107 en Cecr 8553 (uit de blokkendoos-stam) op te halen

Deze is dat:

Foto gegoogled
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75625773
quote:
Op maandag 14 december 2009 19:41 schreef ReisT het volgende:

[..]

Aan de noordkant, werd gebruikt voor treinen richting Hilversum. In het verlengde van spoor 7 is nog altijd een loos stukje perronwand te zien waar geen spoor direct aan grenst.

Geen idee wanneer het verdwenen is, tijdje geleden al denk ik, in 1985 was het er nog volgens sporenplan.nl. De extra trap richting spoor 6 vanuit de Noordertunnel is afgelopen zomer pas verdwenen.

Ik ben even in het Utrechts Archief gedoken:

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/155079 foto uit de jaren '60 dit is nog volgens de oude nummering toen dit spoortje bekend stond als 14. (11/12/13 waren wat we nu kennen als 3/4a/5a)

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1980-1990/116339 foto vanaf de andere kant, in de jaren '80, links van het midden is spoor 5, rechts van datzelfde perron spoor 6 wat in de verte doodloopt. rechts er van nóg een kopspoortje (geen idee welk nummer dat gehad kan hebben) en daarnaast spoor 7.

Nu ik toch bezig ben:
http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/154431 nog een foto uit de jaren '60, rechts vooraan is een kort smal perronnetje te zien, dat lag toen tussen de spoortjes 21 en 22 (nu beter bekend als 5b en 4b)
Ah interessant, ik zal er eens op letten!
pi_75625854
En ik was in Antwerpen het afgelopen weekend.

Op werkdagen wordt in de spits extra capaciteit ingezet op het Belgische spoorwegnet, onder andere door het verlengen van reguliere treinen, maar ook door middel van P(iekuur)-treinen. Deze P-treinen rijden veelal als stoptrein maar slaan soms enkele stations over. Iets na 17:00 staat op station Antwerpen Noorderdokken de P-trein 8281 gereed voor vertrek naar Antwerpen Centraal en Aarschot. De trein bestaat uit vier M4-rijtuigen en wordt getrokken door de klassieke 2319. Vrijdag 11 december 2009

Onder de kap van Antwerpen Centraal staat NMBS stel 435 van het type AM80 (ook wel Break genoemd), klaar voor vertrek als L(okale)-trein 2870 naar Leuven. Zaterdag 12 december 2009

Met ingang van zondag 13 december geldt ook bij de NMBS de nieuwe dienstregeling. Sindsdien rijden op zaterdagmiddag en zondag de L-treinen tussen Antwerpen en Roosendaal weer ieder uur. Opvallend is dat de NMBS in het weekend vele treinen op andere tijden laat rijden dan op werkdagen, zo ook de stoptrein Roosendaal-Antwerpen. Voor de reiziger niet logisch, maar voor de fotograaf een prima bijkomstigheid. Onder een prachtige blauwe lucht, even na 17:00, staat NMBS stel 836 als L2787 gereed voor vertrek op het station van Roosendaal. Zondag 13 december 2009

[ Bericht 1% gewijzigd door Zug-Chef op 14-12-2009 20:31:40 ]
pi_75626957
Prachtige foto's Zug-Chef!
Vooral die sterretjes (koplamp)
pi_75628012
Wat is de link van die video met dat diesel geluid van een class66?
pi_75628348
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Het ging even goed, maar blijkbaar kunnen er dus geen 5 opeenvolgende topics zonder dat filmpje.. hoe lang nog..
pi_75628817
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:13 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het ging even goed, maar blijkbaar kunnen er dus geen 5 opeenvolgende topics zonder dat filmpje.. hoe lang nog..
pi_75629472
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 21:43:21 #122
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75629812
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75629816
quote:
Welke gaperd begint daar nu weer over dan
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 21:54:49 #124
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75630362
quote:

of

PM mij!
  maandag 14 december 2009 @ 22:37:55 #126
282705 Yaku
pi_75632482
Leuk zeg, die Weense trams. Beetje raar om ze buiten Wenen te zien rijden.

Trouwens,
Hier is een competitie van de Thalys:
http://www.thalys.com/fr/en/high-speed-competition
Met de vraag:

How long does it take Thalys to link Paris to Amsterdam as of 13/12/2009?
a) 3h02
b) 3h18
c) 4h12

Kweet het antwoord echt niet
pi_75632667
Antwoord C komt nog het dichtst in de buurt

Die trams zijn trouwens echt wauw om te zien, alsof je 40 jaar terug in de tijd reist
pi_75632676
quote:
Op maandag 14 december 2009 22:37 schreef Yaku het volgende:
Leuk zeg, die Weense trams. Beetje raar om ze buiten Wenen te zien rijden.

Trouwens,
Hier is een competitie van de Thalys:
http://www.thalys.com/fr/en/high-speed-competition
Met de vraag:

How long does it take Thalys to link Paris to Amsterdam as of 13/12/2009?
a) 3h02
b) 3h18
c) 4h12

Kweet het antwoord echt niet
d) 5h46
pi_75633838
Het gebeurt niet zo gek vaak, maar afgelopen weekend toch weer wel Een bordje wat niemand me ooit meer kan inhalen:

Heet sinds ongeveer een jaar namelijk

pi_75637611
In alle 'ironie' om het te laat rijden van Thalys: het ging vandaag wel 'iets beter'. Zoals ook 1x hier genoemd waren er iets van 3 treinen gewoon op tijd in Rotterdam maar hebben daar -zonder reden- 10 minuten stil gestaan. Ik zou zeggen: met dank aan PrutsRail en hun treindienstleiding die er dan stoppertjes naar Hoek van Holland e.d. voorpleurt

Verder waren er een paar treinen met +10 á +15 in A'dam en ook een paar met datzelfde in Parijs. Helaas waren er ook een paar uitschieters naar beneden (3 ofzo) met >> +60. *kijkt op horloge*

Positief record was een aankomst van Thalys met slechts +2 in Parijs (die waren opgelopen na Brussel)! Ja ja het is mogelijk, snel reizen op de HSL

Hopelijk is dit alles over een paar weken verleden tijd.
Killing as few patients as possible.
pi_75637666
Yep, even inkomen. Eerste keer 300 km/u ooit in commerciële treindienst binnen Nederland. Dat ging in andere landen ook niet van de één op de andere dag goed. Beetje krediet geven, hoor.
  dinsdag 15 december 2009 @ 04:15:12 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75639314
Ja, ze hebben gelukkig ook geen jaren de tijd gehad om de boel te testen...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75640043
De vonken kwamen me tegemoet vanochtend van de passerende ICM(m). Winter
pi_75640896
quote:
V 09:03 + 70 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
pi_75640967
quote:
V 09:03 + 84 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
In 5 minuten opgelopen met meer dan 5 minuten

edit:
quote:
V 09:03 + 57 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
Nu weer minder geworden

[ Bericht 25% gewijzigd door RubenK op 15-12-2009 09:33:40 ]
pi_75641450
weer bijlmer naar rai vanochtend

maar ik heb uitgeslapen
  dinsdag 15 december 2009 @ 09:45:11 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75641462
Schiphol:

09:28 + 59 min. Amsterdam Centraal 1-2 Thalys

pi_75641959
quote:
V 09:03 + 62 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 9
niet instappen
Het schommelt een beetje... Any minute now
pi_75643118
Blijkbaar is ie er nog steeds niet (nu 10:46):
quote:
Schiphol (shl)
09:28 + 83 min. Amsterdam Centraal 1-2 Thalys
Dit heeft overigens niet met problemen aan Nederlandse zijde te maken, maar aan Belgische, daar is een of andere IC stilgevallen voor Brussel-Zuid (defect): in Antwerpen had deze Thalys al +60. Tja, dan past ie in Nederland niet meer in het dienstregeling-pad en moet ie wachten...

De volgende Thalys uit Parijs heeft slechts +6 op Rotterdam en de eerste trein náár Parijs is daar aangekomen met +10. Het is nog niet 'goed', maar beter dan zondag.
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:51:57 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75643216
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 08:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
De vonken kwamen me tegemoet vanochtend van de passerende ICM(m). Winter
Het was weer fijn raak ja, herrie.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:46:33 #141
282705 Yaku
pi_75644841
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef davidov2009 het volgende:
Blijkbaar is ie er nog steeds niet (nu 10:46):
[..]

De volgende Thalys uit Parijs heeft slechts +6 op Rotterdam en de eerste trein náár Parijs is daar aangekomen met +10. Het is nog niet 'goed', maar beter dan zondag.
Daar kom ik net uit. Ben om 10:30 (+6) vertrokken uit Antwerpen omdat er rond Antwerpen een stroomstoring was. Was binnen 25min in Barendrecht. We hebben nog 5min stil gestaan bij station Barendrecht, en zijn toen op normale snelheid naar R'dam Centraal gereden. Was uiteindelijk om 11:10 in R'dam.

Dus ik heb 34min in de Thalys gezeten.

Was best spectaculair! De auto's staan echt net stil. Heel grappig. Heb nog een video gemaakt, die post ik later vandaag wel.

Trouwens, in de trein kreeg ik nog te horen dat vanwege een kapotte Thalys, de trein naar A'dam (waar ik dus net in zat) via het oude spoor verder moest rijden, met de bijbehorende vertraging. Dat is lullig.
pi_75645299
^^^^ Mm... wel bijzonder dat je +6 in R'dam had terwijl je 6 min telaat uit Antwerpen vertrokken bent en 5 min stilgestaan hebt bij Barendrecht (je hoort wel in één keer door te rijden, zei het met slechts 40kmh). Blijkbaar zit er nog wat ruimte in. Overigens: Thalys rijdt 11 minuten op volle snelheid tussen Antwerpen en Rotterdam: in die korte tijd komt ie van Brecht (zeg maar het 'Haarlem' van Antwerpen) tot iets voor Barendrecht
  dinsdag 15 december 2009 @ 12:46:11 #143
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75646679
2e keer stoomfluit in Utrecht, weet weer van nix
pi_75646805
quote:
Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.

Door deze fout zaten honderden reizigers gisteren bijna drie uur vast in een ijskoude trein, zonder verwarming.
bron en meer

Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 12:58:45 #145
Maffe Fries
pi_75647163
OMG
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:18:55 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75647829
En dat heeft men nooit getest?
pi_75648424
ahahahahahh man dat meen je niet
pi_75648539
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:18 schreef James1988 het volgende:
En dat heeft men nooit getest?
Neuh. Als er 1 kan rijden zal 2 ook wel lukken toch?
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:49:14 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75648769
Hoeveel zou het kosten om TVM-430 op de hele HSL aan te leggen, en hoeveel zou het kosten om dit op te lossen?
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 15:12:21 #151
155227 crew  Guppy
dus
pi_75651545
quote:
Utrecht Centraal-Ede-Wageningen/Rhenen
Dinsdag 15 December 14:59
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Veenendaal-De Klomp rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 45 min. De verstoring is naar verwachting rond 15:30 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Utrecht Centraal en Arnhem/Nijmegen reizen via s-Hertogenbosch.
Noooo, ik moet straks op tijd weer in Arnhem zijn

Oh, en natuurlijk:
quote:
Winterswijk-Arnhem
Dinsdag 15 December 15:09
Oorzaak Tussen Zevenaar en Doetinchem rijden geen treinen door een seinstoring.
Er rijden stopbussen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
pi_75652270
14:59 bekendgemaakt
Aanrijding met persoon
15:30 verholpen

Ra ra, wat klopt hier niet?
pi_75652324
quote:
Dinsdag 15 December 15:30
Oorzaak De beperkingen tussen Utrecht Centraal en Veenendaal-De Klomp als gevolg van een aanrijding met een persoon zijn voorbij.
Het treinverkeer is volledig hervat.
Nou, t zal ook wel
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 15:35:23 #154
Maffe Fries
pi_75652429
Het is denk ik net goedgegaan
pi_75652564
een "aanrijding-met-persoon-oh-nee-toch-niet"?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 15:39:27 #156
Maffe Fries
pi_75652609
Zoiets zou kunnen. Anders duurt het nooit zo kort
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 15:45:33 #157
155227 crew  Guppy
dus
pi_75652835
Ik ben allang blij
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 15:46:49 #158
Maffe Fries
pi_75652896
Het was al eerder zo te lezen: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/224240
  dinsdag 15 december 2009 @ 15:51:56 #159
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75653110
't Stond voor tweeën al op de borden in Rotterdam.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75654851
Hoe zit het met jullie, vragen jullie ook geld terug bij vertragingen?
Vandaag is verdomme de 3e keer binnen 5 dagen dat ik meer dan een half uur vertraging heb. Belachelijk toch!
  dinsdag 15 december 2009 @ 16:33:36 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75654927
Als ik het niet vergeet doe ik dat wel ja. Maar de vertragingen die ik heb zijn meestal minutenwerk.
pi_75655479
ik zag vandaag een sprinter
pi_75655503
tja dan heeft dat niet zoveel zin.

Weet iemand toevallig een site waar alle vertragingen bij worden gehouden? ik wil NS geld aftroggelen
pi_75655757
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:46 schreef deerntie het volgende:

Weet iemand toevallig een site waar alle vertragingen bij worden gehouden? ik wil NS geld aftroggelen
En je denkt dat dat nut heeft? Enige dat ik weet dat het bijhoudt is mn twitter van Utrecht CS.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 16:55:42 #165
Maffe Fries
pi_75655967
quote:

Er was eentje, maar die wordt niet meer bijgehouden helaas
pi_75656005
Wel als ik vertraging heb ja. Ik weet niet meer precies welke trein ik gister terug heb genomen, dus dat wou ik ff opzoeken.
pi_75656110
quote:

Denk ook dat als je er te veel indient dat de ns dan zegt, laat ons eens een kaartje zien met het bewijs dat je die dag om zo en zo laat daar hebt gerezen
Me.. me.. me.. Me too
pi_75656165
Ik ben bezig met een mini projectje om vertragingen bij te houden dmv een webspider
pi_75656293
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:58 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Denk ook dat als je er te veel indient dat de ns dan zegt, laat ons eens een kaartje zien met het bewijs dat je die dag om zo en zo laat daar hebt gerezen
Dat gaat in eerste instantie niet lukken want ik heb een studenten ov, daarvan moet je telkens een kopie maken. (en als je wel een los kaartje hebt moet je hem opsturen) En zolang je alleen maar hebt op dezelfde trajecten, zullen ze er niet zo moeilijk over doen.

Edit: ruben, hoever ben je daar mee dan?
pi_75657154
Vorige week een spider gebouwt die per station elke 5 minuten bijhoudt hoeveel vertraging welk treinnummer die dag heeft op dat station, werkte mooi heeft een database gevult voor 4 dagen.

Nu bezig met aanpassingen om vertraging tussen 2 stations per treinnummer per dag in kaart te brengen, zodra ik dat af heb laat ik die draaien tussen 2 station, kijken of dat werkt.

Daarna is het theoretisch gezien mogelijk om die op een hele hoop stations te draaien, dus ga ik dat proberen
pi_75657358
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:26 schreef RubenK het volgende:
Vorige week een spider gebouwt die per station elke 5 minuten bijhoudt hoeveel vertraging welk treinnummer die dag heeft op dat station, werkte mooi heeft een database gevult voor 4 dagen.

Nu bezig met aanpassingen om vertraging tussen 2 stations per treinnummer per dag in kaart te brengen, zodra ik dat af heb laat ik die draaien tussen 2 station, kijken of dat werkt.

Daarna is het theoretisch gezien mogelijk om die op een hele hoop stations te draaien, dus ga ik dat proberen
Lijkt me wel handig
Ben je al lang met dat project bezig?
Me.. me.. me.. Me too
pi_75657386
Is er hier nog iemand voor om vrijdag een rondje treinen te doen?
pi_75657416
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:31 schreef Yreal het volgende:
Ik ben wel vrij
Maar om 20.45 moet ik wel na Heracles toe

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 17:34:37 ]
pi_75657453
Ah interessant!

Ik heb wel een paar sites ontdekt die het een tijdje bij hebben gehouden, maar ze zijn allemaal niet meer actief helaas. Wel een site gevonden met de actuele vertrektijden (dus inclusief vertraging), maar daar heb ik dus niet zo veel aan.
pi_75657474
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:30 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Lijkt me wel handig
Ben je al lang met dat project bezig?
Nope! 2 weken geleden begonnen Uit pure verveling
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 17:35:44 #176
Maffe Fries
pi_75657546
quote:
Voor mij vrijdag alleen maar Groningen Noord - Leeuwarden en Leeuwarden - Utrecht Centraal - Leeuwarden
pi_75657639
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:33 schreef RubenK het volgende:

[..]

Nope! 2 weken geleden begonnen Uit pure verveling
Oke, Maar wel handig project :p
is verveling toch ergens goed voor
Me.. me.. me.. Me too
pi_75657761
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:39 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Oke, Maar wel handig project :p
is verveling toch ergens goed voor
Inderdaad! Ik denk dat veel mensen er baat bij hebben.
pi_75657988
18.49 schiphol - pimpel - 19.37 Amersfoort
20.10 Amersfoort - 20.46 ede Wageningen
21.02 Ede-wageningen - 21.14 Arnhem
Gaan we daar effe biertjes drinken en wat eten enzo

En dan 22.26 met de ICE terug naar amsterdam

eeeh ?
pi_75658497
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef Yreal het volgende:
18.49 schiphol - pimpel - 19.37 Amersfoort
20.10 Amersfoort - 20.46 ede Wageningen
21.02 Ede-wageningen - 21.14 Arnhem
Gaan we daar effe biertjes drinken en wat eten enzo

En dan 22.26 met de ICE terug naar amsterdam

eeeh ?
Ik zou wel willen, maar dan veul vroeger
pi_75658533
Mag ook, dacht houd een beetje rekening met werkende mensen
pi_75658617
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:07 schreef Yreal het volgende:
Mag ook, dacht houd een beetje rekening met werkende mensen

Ik ben vrijdag hele dag vrij, en ik wil om 8 uur weer in Almelo zijn.
pi_75658661
Nog meer welwillende?
  dinsdag 15 december 2009 @ 18:14:33 #185
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_75658809
Vanmiddag voor de eerste keer een ritje Schiphol - Rotterdam met de FYRA gemaakt, en ik moet zeggen, het is best een prima trein als tijdelijk alternatief. Jammer genoeg wel +10 bij vertrek.

Wel viel mij op dat de trein inderdaad nogal luid was op snelheid, zeker in de tunnels. En sowieso vond ik de tunnels niet bijzonder prettig. Van de andere kant, ik heb ook een hekel eraan om door de tunnel bij Best te rijden... Daarnaast had ik af en toe het idee dat ik in een kantelbaktrein zat. Al met al is de uitstraling van het materieel prima maar de rijeigenschappen vallen me dus wel iets tegen. Met 160km/u zit je toch wel aan de max wat ICRm betreft.

Positief vond ik dat de rit snel ging, voor ik het wist stond ik in Rotterdam. Bezetting was trouwens +- 10~15 reizigers in mijn rijtuig, de trein kwam praktisch leeg Schiphol binnen rijden. Maar goed, 6 euro toeslag voor een trein die maar 1x per uur rijdt is ook niet erg aantrekkelijk.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_75659907
Nog meer mensen voor vrijdag?
pi_75660444
quote:
'R is toch niet te bedenken ook he....
pi_75661538
We hebben nu ik uit zoetermeer, en mark uit almelo.

oja, er is bier
pi_75661577
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:25 schreef Yreal het volgende:
We hebben nu ik uit zoetermeer, en marko uit almelo.

oja, er is bier

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 19:26:32 ]
pi_75661746
flash, socios, james...?
pi_75661793
Helaas kan ik niet moet gewoon naar school toe
Heel Heel misschien ben ik vrij om 12 uur maar neem aan dat jullie al eerder gaan?
Me.. me.. me.. Me too
pi_75661923
Ligt eraan ff kijken hoelaat die Yreal komt

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 19:34:18 ]
pi_75661984
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:30 schreef STTSJT het volgende:
Helaas kan ik niet moet gewoon naar school toe
Heel Heel misschien ben ik vrij om 12 uur maar neem aan dat jullie al eerder gaan?
Moet geen punt zijn toch...

Ik wil best ergens om 1 uur beginnen en dan tegen 8 ergens in Almelo eindigen
pi_75662013
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

Moet geen punt zijn toch...

Ik wil best ergens om 1 uur beginnen en dan tegen 8 ergens in Almelo eindigen
Ik ben er wel voor in
pi_75662065
stt, waar kom je vandaan dan
pi_75662077
Ik ben er ook wel voor in Ben alleen platzak maar ik ga wel mee uit gezelligheid
pi_75662085
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:36 schreef Yreal het volgende:
stt, waar kom je vandaan dan
Vriezenveen, naast Almelo
pi_75662156
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:37 schreef RubenK het volgende:
Ik ben er ook wel voor in Ben alleen platzak maar ik ga wel mee uit gezelligheid
och bier kost niet veel

er staat nog genoeg statiegeld in de tuin voor een kratje

waar kom je vandaan dan?
pi_75662267
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:38 schreef Yreal het volgende:

[..]

och bier kost niet veel

er staat nog genoeg statiegeld in de tuin voor een kratje

waar kom je vandaan dan?
Ik ben om 17:40 klaar met werk op sloterdijk
pi_75662399
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:41 schreef RubenK het volgende:

[..]

Ik ben om 17:40 klaar met werk op sloterdijk
hmm, ik moet om 8 uur in Almelo zijn...
pi_75662451
Mmmm, zouden we dan niet net een pimpel kunnen halen zodat marko optijd terug is?
pi_75662547
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:45 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

hmm, ik moet om 8 uur in Almelo zijn...
Heracles kan ook wel wachten xD
Ze verliezen toch
Me.. me.. me.. Me too
pi_75662595
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:46 schreef Yreal het volgende:
Mmmm, zouden we dan niet net een pimpel kunnen halen zodat marko optijd terug is?
geen pimpel, wel ic.
Het is wel te halen

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 19:50:07 ]
pi_75662692
maar een trein meet is eigenlijk niks anders dan een beetje ouwehoeren,genieten van het landschap, bier drinken en plaatjes schieten

pi_75663015
Is volgende week donderdag overdag niet beter?
pi_75663141
Wie is er hier student trouwens? als eerstgenoemde 2 heren studenten zij kunnen we natuurlijk zo 2 rondjes maken
pi_75663247
Ben geen student meer maar heb wel een studenten ov
pi_75663267
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:59 schreef Yreal het volgende:
Wie is er hier student trouwens? als eerstgenoemde 2 heren studenten zij kunnen we natuurlijk zo 2 rondjes maken
Ja studenten. Vrijdag ben ik de gehele dag vrij
pi_75663348
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:57 schreef RubenK het volgende:
Is volgende week donderdag overdag niet beter?
Lijkt me ook beter
Dan kan ik iniedergeval
(moet dan wel optijd thuis zijn ivm kerstnacht en we dan naar familie gaan )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75663378
dan zij wij sowieso game voor vrijdag , en gaan we in de vakantie nog wel ergens een rondje maken
pi_75663388
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:04 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Lijkt me ook beter
Dan kan ik iniedergeval
(moet dan wel optijd thuis zijn ivm kerstnacht en we dan naar familie gaan )
Dat is volgende week pas? we hebben het toch over a.s vrijdag?
pi_75663441
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:05 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Dat is volgende week pas? we hebben het toch over a.s vrijdag?
Ik stelde volgende week donderdag voor
pi_75663503
ik stem gewoon voor 2 meets
pi_75663526
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:29 schreef Yreal het volgende:
flash, socios, james...?
Indien ik kan (lees: me goed voel), wil ik zeker meereizen. Route of welke treinen maken me niet zoveel uit. Verder is volgende week donderdag ook prima.

Ik heb in 2009 nog een OV-Studentenkaart. Maar als het 2010 wordt, lap ik gewoon voor een kaartje naast mijn voordeelurenabonnement dat dan ingegaan is.
pi_75663528
Ja! dan ga ik met allebei mee
pi_75663570
-

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 20:09:45 ]
pi_75663599
nee, da's vrijdag pas
pi_75663607
Dan hebben we het nu even over vrijdag, en dan gaan we vanaf zaterdag weer plannen voor een volgend rondje
pi_75663655
OK
pi_75663739
anders word et zo verwarrend eh
pi_75663780
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:09 schreef Yreal het volgende:
Dan hebben we het nu even over vrijdag, en dan gaan we vanaf zaterdag weer plannen voor een volgend rondje
Stel ik ben om 12 uur vrij da kan ik gewoon mee
Maar als ik dat niet ben, hoe is dan de beste manier om te laten weten? (Zit die hele dag in een lokaal zonder internet )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75663811
SMS'e
pi_75663837
Ik ben vrijdag pas om 17:40 vrij helaas
pi_75663902
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:13 schreef Yreal het volgende:
SMS'e
Das inderdaad een optie
Eens bij marko z'n nummer los peuteren
Me.. me.. me.. Me too
pi_75664133
Rest even via PM
pi_75664150
Maar wat is het plan nou?
pi_75664275
eh nouwja, iig vrijdag eens een rondje treinen, wat en waarnaar toe weten we nog niet
pi_75664568
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Rest even via PM
Hahahha :p
msn is sneller
Ma goed, ik hoop t wel (dat ik mee kan )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75664648
een 4de is dan wel weer relaxter dan met ze 3'e. Dan kan je in spitstreinnen een 4 zitje pakken en een krat bier gaan weg tanken
pi_75664730
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:34 schreef Yreal het volgende:
een 4de is dan wel weer relaxter dan met ze 3'e. Dan kan je in spitstreinnen een 4 zitje pakken en een krat bier gaan weg tanken

Goed plan

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2009 20:37:06 ]
pi_75664778
bus ipv trein
pi_75664868
Trein >>>>>>>>>> bus

pi_75664961
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:39 schreef Yreal het volgende:
Trein >>>>>>>>>> bus

vooral als de chauffeur niet weet hoe hij van Station gaanderen naar Station terborg moet rijden
pi_75665001
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:42 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

vooral als de chauffeur niet weet hoe hij van Station gaanderen naar Station terborg moet rijden
Vertel?
Me.. me.. me.. Me too
pi_75665031
wel redelijk

aan de andere hand, Why de fuck zou die man moeten weten waar die gaten liggen
pi_75665187
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:43 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Vertel?
Nou we reden ontzettend om stukje duurt 4 minuten wij deden er een kwartier over. Over binnen doorwegen die niet voor een bus bedoeld zijn.
pi_75665273
MSN anders, is handiger voor vrijdag plannen. c.minor6@gmail.com is de mijne Of irc!

[ Bericht 8% gewijzigd door RubenK op 15-12-2009 20:55:54 ]
pi_75665890
Rawr waar zijn Flash en james als je ze nodig hebt
pi_75666122
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:02 schreef Yreal het volgende:
Die zitten zeker nog steeds in de trein
pi_75666394
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:02 schreef Yreal het volgende:
Echt he, wel het meest lachen als zij er ook bij zijn. Geldt ook voor Peterselieman en Zug-Chef om nog een paar treintopicregulars te noemen. Liever een datum dat ´iedereen´ erbij is dan binnen paar dagen met een paar mensen. Alhoewel er ook wel eens knopen doorgehakt mogen worden, ja.
pi_75666438
quote:
Woensdag 16 december a.s. wordt een noodbrug voor de brug in de Bovenbrugstraat ingehesen. Hiermee wordt de bestaande brug verlengd zodat de keerwand bij de Beaulieustraat gerealiseerd kan worden.

Rond 6.00 uur ’s ochtends starten de werkzaamheden met het opstellen van de kraan. Vanaf ongeveer 8.00 uur hijst de kraan de brugdelen op haar plaats. Tijdens de werkzaamheden is de bestaande brug geopend met uitzondering van de hijsmomenten vanwege de veiligheid.
http://www.arnhemcentraal(...)raat-wordt-verlengd/

Tof maar even kijken dan morgen
pi_75666968
Yreal, check je PM ff
pi_75667624
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:12 schreef Socios het volgende:

[..]

Echt he, wel het meest lachen als zij er ook bij zijn. Geldt ook voor Peterselieman en Zug-Chef om nog een paar treintopicregulars te noemen. Liever een datum dat ´iedereen´ erbij is dan binnen paar dagen met een paar mensen. Alhoewel er ook wel eens knopen doorgehakt mogen worden, ja.
Sowieso word dat een grote treintopic meet, maar met het huidige tempo halen we die eens tegen topic 300

Kunnen we nu mooi een rondje treinen met een paar mensen en wat biertjes lurken
pi_75667655
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Yreal op 15-12-2009 21:45:02 ]
pi_75668666
Uit MSN gesprekken is volgende week donderdag als betere keus gekomen! Vrijwel iedereen heeft dan vrij, en dan hebben we ook een beetje tijd om een planning te maken, eventueel meer mensen te regelen
  Redactie Sport dinsdag 15 december 2009 @ 22:18:47 #246
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75669192
donderdag de 24e is wat mij betreft prima
PM mij!
pi_75669416
Ondanks de plannen voor donderdag gaan ik en marko sowieso lekker treinen vrijdag, en als je mee wil mag je mee

Amsterdam 12.34 -> Arnhem 13.33 (ICE )
Arnhem 14.16 -> Schiphol 15.29
Schiphol 16:07 -> Lelystad 16.56
Lelystad 17.15 -> Amsterdam 17.56
Amsterdam 18.27 -> Amersfoort 19.01

Dan kunnen we in Arnhem een beetje rondwandelen en nieuwe voorraden inslaan, in Schiphol patat eten bij de belg, op Lelystad even genieten van hoeveel er daar niet is, op amsterdam mensjes kijken en dan op Amersfoort elkaar gedag zeggen

who's with us ?
  dinsdag 15 december 2009 @ 22:46:36 #248
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_75670325
Vraagje voor de kenners:

Er is een serie NS treinen (dubbeldekkers) die allemaal een bedreigde diersoort erop geschilderd hebben. Nu heb ik wel een lijst gevonden met alle dieren, maar heeft iemand toevallig ook ergens een link met alle foto's van de dieren?

508426-37101 Kondor
508426-37102 Ooievaar
508426-37103 Bizon
508426-37104 Walvis
508426-37105 Neushoorn
508426-37106 Arend
508426-37107 Zeehond
508426-37108 Olifant
508426-37111 Tijger
508426-37112 Cheeta
508426-37113 Dolfijn
508426-37114 Otter
508426-37115 Panda
pi_75670385
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:24 schreef Yreal het volgende:
Ondanks de plannen voor donderdag gaan ik en marko sowieso lekker treinen vrijdag, en als je mee wil mag je mee

Amsterdam 12.34 -> Arnhem 13.33 (ICE )
Arnhem 14.16 -> Schiphol 15.29
Schiphol 16:07 -> Lelystad 16.56
Lelystad 17.15 -> Amsterdam 17.56
Amsterdam 18.27 -> Amersfoort 19.01

Dan kunnen we in Arnhem een beetje rondwandelen en nieuwe voorraden inslaan, in Schiphol patat eten bij de belg, op Lelystad even genieten van hoeveel er daar niet is, op amsterdam mensjes kijken en dan op Amersfoort elkaar gedag zeggen

who's with us ?
Er is nog steeds bier
pi_75670830
Ik zit in Spanje tijdens jullie uitje
pi_75670942
de 18de of de 24ste?
pi_75671534
quote:
[ afbeelding ]
Welkom in alweer deel ### van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoerbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op de stations te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Nieuwe OP, ja/nee?
pi_75671554
Kunnen jullie de rest even op MSN ofzo regelen. Dan kunnen we het hier weer fijn over treinen hebben.

Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling 4 keer met de trein gereisd, En 3 keer vertraging gehad! Ik weet niet of dat de nieuwe dienstregeling is, of dat alle wissels vast vriezen. Wat is jullie ervaring met de nieuwe dienstregeling tot nu toe?
pi_75671661
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:46 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Vraagje voor de kenners:

Er is een serie NS treinen (dubbeldekkers) die allemaal een bedreigde diersoort erop geschilderd hebben. Nu heb ik wel een lijst gevonden met alle dieren, maar heeft iemand toevallig ook ergens een link met alle foto's van de dieren?

508426-37101 Kondor
508426-37102 Ooievaar
508426-37103 Bizon
508426-37104 Walvis
508426-37105 Neushoorn
508426-37106 Arend
508426-37107 Zeehond
508426-37108 Olifant
508426-37111 Tijger
508426-37112 Cheeta
508426-37113 Dolfijn
508426-37114 Otter
508426-37115 Panda
Foto's van de dieren of van de treinen?
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:30:28 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75671978
quote:
Lijkt me wel leuk, eveneens om een keer in de vakantie te doen..
Ik kan vrijdag wel, maar niet voor 1 uur (moet tevens uit Zwijndrecht komen) en rond 20 uur weer terug zijn, om vroeg me nest op te zoeken, voor me rit met de SSN naar Munster zaterdag
Oja, ik reis niet gratis, ben geen student ofzo
en ik drink geen bier
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:33:00 #256
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_75672051
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:22 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Foto's van de dieren of van de treinen?
De dieren Stukje trein mag ook best in beeld hoor
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:34:42 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75672104
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nieuwe OP, ja/nee?
Ziet er wel netjes uit, maar dat met verschillende vervoerders, zoals nu, vind ik wel iets hebben
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:38:32 #258
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75672207
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:46 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Vraagje voor de kenners:

508426-37101 Kondor
508426-37102 Ooievaar
508426-37103 Bizon
508426-37104 Walvis
508426-37105 Neushoorn
508426-37106 Arend
508426-37107 Zeehond
508426-37108 Olifant
508426-37111 Tijger
508426-37112 Cheeta
508426-37113 Dolfijn
508426-37114 Otter
508426-37115 Panda

Klikje

En dan scrollen, naar Stuurstanden DDM-1
Andere opdrukken kan je daar ook vinden.
pi_75672361
Tot nu toe geen slechte ervaring. Al moet ik wel zeggen dat ik met het treintje naar Almelo reis en die altijd wel o ptijd is (op de paar uitzondering na dan). Of het moet zijn dat hij een poosje stond te wachten voordat hij Almelo binnen mocht rijden.
Me.. me.. me.. Me too
pi_75672874
quote:
Op maandag 14 december 2009 20:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er is een vandaag motorpost (aannemelijk de bruine van het NSM) met Plan K-rijtuig naar Tilburg geweest om de mBD 9107 en Cecr 8553 (uit de blokkendoos-stam) op te halen

Deze is dat:
[ afbeelding ]
Foto gegoogled
Deze was het idd, thx voor de uitleg!
pi_75675555
Wie heeft de dienstregeling van de posttreinen voor mij?
pi_75677123
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:31 schreef deerntie het volgende:
Hoe zit het met jullie, vragen jullie ook geld terug bij vertragingen?
Vandaag is verdomme de 3e keer binnen 5 dagen dat ik meer dan een half uur vertraging heb. Belachelijk toch!
Tuurlijk, altijd
pi_75677534
quote:
Op woensdag 16 december 2009 03:26 schreef Socios het volgende:
Wie heeft de dienstregeling van de posttreinen voor mij?
Die rijden toch al jaren niet meer? Of er moet post met de reguliere goederendienst meegaan.
pi_75677932
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:05 schreef RubenK het volgende:
Uit MSN gesprekken is volgende week donderdag als betere keus gekomen! Vrijwel iedereen heeft dan vrij,
Is dat zo?
  woensdag 16 december 2009 @ 09:29:32 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75677974
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:11 schreef Fixers het volgende:

[..]

Die rijden toch al jaren niet meer? Of er moet post met de reguliere goederendienst meegaan.
Volgens mij tien jaar geleden vervangen door vrachtwagens.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 december 2009 @ 09:31:27 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75678019
AV Rotterdam:
09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys , Niet instappen

Lekker

En de Fyra van 9:30 is inmiddels ook vertraagd... die zal wel moeten wachten om de Thalys voor te laten?
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 09:44:43 #267
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75678320
mja, is het niet zo dat er maar één trein per richting op de HSL mag? Dacht ik een tijd terug wat over gelezen te hebben.
PM mij!
pi_75678400
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:31 schreef James1988 het volgende:
AV Rotterdam:
09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys , Niet instappen

Lekker

En de Fyra van 9:30 is inmiddels ook vertraagd... die zal wel moeten wachten om de Thalys voor te laten?
Is het enkelfuckingspoor of zo dan?
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 09:51:38 #269
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75678489
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nieuwe OP, ja/nee?
Als ik eerlijk ben vind ik de oude een stuk informatiever
PM mij!
pi_75678645
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:01 schreef Yreal het volgende:
de 18de of de 24ste?
24ste maar 18de kan ik ook niet

Maar zoveel missen jullie niet hoor
pi_75678668
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Maar ja, is dat het doel wel dan?
pi_75678811
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er staat meer informatie in ja, maar voor wie is dat nog nuttig? De vaste bezoeker weet 't allemaal allang en de nieuwe bezoeker interesseert het niet.. Verder is de opbouw een ramp met de informatie, vragen en huisregels op allerlei willekeurige plekken. Voor mij bestaat de huidige OP in ieder geval alleen nog uit nutteloos gescroll en een afschuwelijke mobiele laadtijd
  woensdag 16 december 2009 @ 10:03:12 #273
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75678819
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is het enkelfuckingspoor of zo dan?
Thalys zal wel een hogere status hebben, of treindienstleider zit te pitten.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75679182
Treinliefhebbers, ik kom al een tijdje in dit topic en zit voornamelijk een beetje te lezen en plaatjes te kijken, zitten soms echt mooie dingen tussen.

Ik zit met een vraag en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik ben in het bezit van een studenten OV kaart en moet dus vanaf januari mijn nieuwe chipkaart gebruiken, nu woon ik in het oosten des lands wat betekent dat ik het laatste stukje treinreis bij Syntus moet afleggen. Nu zal Syntus, naar ik begrepen heb pas over een aantal maanden de OV chipkaart ondersteunen.

Is het straks dan de bedoeling dat ik (in het weekend, heb een week kaart) voor het eerste stuk (Ruurlo-Zutphen) een apart papieren kaartje moet kopen en daarna op saldo met de chipkaart moet gaan reizen? Het lijkt mij dat ik dan toch duurder uit ben dan ik nu ben?

Is het ook mogelijk dat ik zolang Syntus nog geen OV chipkaart ondersteunt ik papieren (reductie) kaartjes blijf kopen en dat een conducteur van de NS mijn OV chipkaart kan scannen en zo zien dat ik een week OV heb. Kortom, is het papieren kaartje geldig in combinatie de OV chipkaart.

Misschien een beetje een warrig verhaal, maar hoop dat iemand het snapt en me antwoord kan geven .
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 10:20:29 #275
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75679238
Bij NS hoef je nog niet in te checken, dus reizen met een papieren kaartje met reductie op het hele traject zou gewoon moeten kunnen volgens mij.
PM mij!
pi_75679393
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Thalys zal wel een hogere status hebben, of treindienstleider zit te pitten.
Groot gelijk, d'r zit toch niemand in die Fyra.
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 10:25:12 #277
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75679397
Ook lekker trouwens: ik mag naar een supermarkt in Enschede of Oldenzaal om mijn nieuwe studentenreisproduct op te halen, terwijl we hier in het dorp ook gewoon 4 supermarkten hebben....
En bij de kaartautomaat van de NS op station Enschede (waar ik een paar keer per week kom) kun je die dingen niet ophalen
PM mij!
pi_75679455
Mauw.

Ik ben zo stom om de link van een duits treinspel niet door te mailen naar mijzelf.
Iemand die een idee heeft wat de link kan zijn?

Heeft euh keuze tussen Nederland west en oost, en veel Duitse stations..
pi_75679468
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:25 schreef dennistd het volgende:
studentenreisproduct
Als je er zo'n getruukte naam voor moet bedenken geef je als uitgever toch ook zelf wel aan dat het een letterlijk onnoemelijk gedrocht is
pi_75679494
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:27 schreef Crientj het volgende:
Mauw.

Ik ben zo stom om de link van een duits treinspel niet door te mailen naar mijzelf.

Kijk eens in de geschiedenis van je webbrowser? Anders misschien IETS meer info?
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 10:29:00 #281
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75679505
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:27 schreef Crientj het volgende:
Mauw.

stellwerksim: http://sts.js-home.org/stellwerksim/anlagen.php
PM mij!
pi_75679523
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:25 schreef dennistd het volgende:
Ook lekker trouwens: ik mag naar een supermarkt in Enschede of Oldenzaal om mijn nieuwe studentenreisproduct op te halen, terwijl we hier in het dorp ook gewoon 4 supermarkten hebben....
En bij de kaartautomaat van de NS op station Enschede (waar ik een paar keer per week kom) kun je die dingen niet ophalen
Kun je hem al ophalen dan? Op http://studentenov-chipkaart.nl/ kun je zien wanneer je studentenreisproduct klaar staat en voor mij geldt dus dat
quote:
Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De jou geadviseerde ophaalperiode is van 13 januari tot en met 22 januari 2010.

Terwijl elders op die site weer staat;
quote:
Je kunt je abonnement activeren vanaf twee weken voordat je recht op studiefinanciering ingaat. De precieze datum kun je vinden als je inlogt op je persoonlijke gegevens via www.ocwduo.nl
Als je dan op laatstgenoemde site gaat kijken staat er dit;
quote:
Op studentenov-chipkaart.nl vind je vanaf 16 december informatie over wanneer jij je abonnement kunt activeren.
Oftewel; je wordt dus verwezen naar een site die je verwijst naar de site waarvandaan je zojuist verwezen bent. Een enorme teringbende, dat is het.
pi_75679587
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:29 schreef dennistd het volgende:

[..]

stellwerksim: http://sts.js-home.org/stellwerksim/anlagen.php
Whoeoe
Dankjewel!
pi_75679998
  woensdag 16 december 2009 @ 10:54:35 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75680129
Dat ERTMS gaat nog eens heel groot worden zeg ik je
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 december 2009 @ 10:57:02 #286
Maffe Fries
pi_75680194
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij tien jaar geleden vervangen door vrachtwagens.
klopt. Er vindt geen vervoer van post per trein meer plaats.
pi_75680363
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:49 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)s-gecompenseerd.html

ERTMS heeft kinderziektetjes
het nederlandse en belgse deel zijn apart aangelegd

Zover de grensoverschrijdende samenwerking
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 11:05:36 #288
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75680454
quote:
Op woensdag 16 december 2009 10:29 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Kun je hem al ophalen dan? Op http://studentenov-chipkaart.nl/ kun je zien wanneer je studentenreisproduct klaar staat en voor mij geldt dus dat
dit van mij staat ook 1 januari klaar, maar bij mij is het van 4 tot 11 januari geadviseerd (gaat op achternaam, zodat niet iedereen tegelijk bij die automaten staat....)
ze hadden die dingen gewoon al half november klaar moeten hebben staan, dat had iedereen hem voor het nieuwe jaar al kunnen halen.
ik heb trouwens ook geen idee wat er gebeurt met die 2 producten die er al op stonden, verdwijnen die plotseling op 1 januari, zodat ik voor het ophalen van mijn nieuwe mag gaan betalen voor de bus?
PM mij!
pi_75680487
Zo, nu al 229 minuten vertraging op utrecht centraal sinds 0:00
pi_75680608
@ Jappas, met deze vraag heb ik ook een tijd gelopen. Het antwoord kan je hier vinden:
http://www.syntus.nl/Download.aspx?File=352

Om het even samen te vatten wat ik ervan opsteek; de controlemedewerkers (of hoe je het moet noemen, in ieder geval geen conducteur) hebben een apparaatje waarmee ze je chipkaart af kunnen lezen.

Edit: Ik lees niet goed, dit is voor door de week. In het weekend moet je zoals Dennis al zei een papieren kaartje met reductie kopen naast je chipkaart.

[ Bericht 16% gewijzigd door Nightshadow op 16-12-2009 11:18:50 ]
  woensdag 16 december 2009 @ 11:13:35 #291
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75680696
quote:
10:08 + 69 min. Amsterdam Centraal 9 Den Haag HS, Schiphol Intercity
11:08 + 10 min. Amsterdam Centraal 9 Den Haag HS, Schiphol Intercity
Een Benelux met +69.. dat die niet allang opgeheven is?
pi_75680741
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een Benelux met +69.. dat die niet allang opgeheven is?
Zolang die andere er nog een minuut achter zit, gaat 't allemaal prima
pi_75680842
whaha de eerste met ze +69
pi_75681049
Wat me trouwens opviel is dat de borden nu af en toe hele rare dingen vermelden. In gouda staat dat voorburg een sneltrein station is
pi_75681277
De arriva treinen op de merwedelingelijn lagen ook weer eens een wissel achter.
Altijd hetzelfde. Dan komt er 1 te laat. Gaat de andere door, en de rest van de dag is de dienstregeling niet te repareren zonder dat er een trein niet rijdt.
pi_75681392
http://ep.turnware.com/trein/vertraging.php
Hier terugchecken voor live statistieken
pi_75681522
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:33 schreef RubenK het volgende:
http://ep.turnware.com/trein/vertraging.php
Hier terugchecken voor live statistieken
Ziet er leuk uit.
Je krijgt nog antwoord op je PM, maar wel later vanmiddag.
pi_75682707

Ligt het aan mij of klopt het niet?
pi_75682776
Tenzij de hele bovenleiding daar naar de tering is
pi_75683699
Misschien moet er ff iemand op "Enter" duwen na OK ingetypt te hebben op een melding uit een dos-machine van prutsfaal of zo
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 12:36:22 #301
155227 crew  Guppy
dus
pi_75683714
quote:
Utrecht Centraal kampt met vervoersproblemen
Uitgegeven: 16 december 2009 12:32
Laatst gewijzigd: 16 december 2009 12:32
AMSTERDAM – Treinreizigers in Utrecht moet woensdag rekening houden met vertraging. Dat meldt de NOS.

© ANP
De problemen worden veroorzaakt door een defecte bovenleiding.
Er zijn momenteel problemen in de verbindingen tussen de domstad en Driebergen, Utrecht Lunetten, Amersfoort, Worden en Gouda.

Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een half uur tot een uur. De NS hoopt dat de problemen om 19.00 uur opgelost zijn.

© NU.nl
Crap, LaPo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')