abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75595301

Hier alweer deel 198 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf 13 december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_75595382
Zijn de foto's vet?

gr gr
pi_75595494
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:14 schreef Quyxz_ het volgende:
Zijn de foto's vet?


De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat

Overigens lapo uit het vorige deel;
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:08 schreef KapiteinT het volgende:

Vertrekstaten van station Den Haag Centraal

Richting:
* Landgraaf, Kerkrade/Aachen, Stolberg/Eschweiler
* Valkenburg, Maastricht
* Sittard, Eindhoven, Alkmaar

Aldus NS.nl
  zondag 13 december 2009 @ 22:17:40 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75595557
Welk station is dat dan?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 december 2009 @ 22:18:21 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75595599
Het trammetje kan uit de OP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75595607
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:17 schreef James1988 het volgende:
Welk station is dat dan?
Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
pi_75595656
pi_75595715
Goedenavond

In februari: Amsterdam - Parijs - Londen - Brussel - Amsterdam doen met Thalys en Eurostar
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_75596059
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
Haha bruikbare hint
gr gr
pi_75596180
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
Duisburg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75596209
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het trammetje kan uit de OP
Weggehaald!
pi_75596302
quote:
[b]Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef

Overigens lapo uit het vorige deel;


Dat zei ik vanochtend ook al
pi_75596344
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het trammetje kan uit de OP
Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
pi_75596424
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Duisburg
Iets meer naar 't zuiden


Wat een kutTT overigens.. er is een nieuwe dienstregeling en dit is alles wat-ie kan bedenken
pi_75596472
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:31 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
Blij dat ie weg is, dat ding was alleen maar grappig omdat ie anders is
pi_75596494
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
pi_75596546
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef Ireyon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat
Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
gr gr
pi_75596606
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:35 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
pi_75596657
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Sexy

beter dan die connexion rommel
pi_75596687
tvp
pi_75596742
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
Ja het was inderdaad pauper.

Maar wel een ICE 1 gezien.
gr gr
pi_75596811
Vandaag kennis gemaakt met de nieuwe dienstregeling, Blijkbaar stopt vanaf vandaag de trein geheel niet meer op spoor 2 in Den Helder Zuid, en wordt alleen Spoor 1 nog gebruikt (Normaal alleen de trein naar Alkmaar, maar vanaf vandaag ook de trein naar Den Helder)

Dat wordt dus voortaan achterin de trein stappen, anders kan je eerst een pokke eind gaan lopen. En daarna nog een redelijk stukje door de tunnel / trap meuk.

Iemand die weet waarom hier voor gekozen is?, het andere spoor + uitgang lag op letterlijk 10 meter van de bus haltes , en de trap lag ongeveer in het midden van het perron

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2009 22:42:35 ]
pi_75596906
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:32 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iets meer naar 't zuiden
D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar

Hee Ofy2, let je op? WEER een nederlaag van mij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75596918
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
pi_75597056
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:37 schreef Yreal het volgende:

[..]

Sexy

beter dan die connexion rommel
Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elk kwartier rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597167
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:43 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
En hier nog wat van mij:
http://www.fpdwl.at/forum/thread.php?postid=193714#post193714
http://busfoto.nl/foto/weensetrams.php
pi_75597196
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:46 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elke 7,5 minuut rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597300
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:48 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]
EN het nut hiervan is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75597346
nu staat er 7.5 minuut?
pi_75597786
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar
Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
gr gr
pi_75597862
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:51 schreef Yreal het volgende:
nu staat er 7.5 minuut?
Ja! Had op het verkeerde knopje gedrukt, wilde mn bericht aanpassen...
pi_75597985
oog voor detail
pi_75598038
quote:
Op zondag 13 december 2009 23:01 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
Veel stations zien er idd ongeveer zo uit. Maa Luik was voor deze operatie ook werkelijk niet o aan te zien hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 december 2009 @ 23:14:59 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75598352
Er is amper nieuws te vinden over de Thalys, alleen over de eerste rit vandaag over de HSL..
Dat was nog niks vergeleken met de Thalys naar Amsterdam (17.00 ofzo) uit Rotterdam..
Met meer dan +90
Zo ben je 51 minuten 'normaal' sneller, maar ben je het nu dubbel zo langzaam
  zondag 13 december 2009 @ 23:41:47 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75599228
tvp(olska)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75600246
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat zei ik vanochtend ook al
Oeps, ik dacht dat je wat anders bedoelde.
pi_75600677
Volgens de materiaallijst die ik laatst ergens had gevonden (en toen hier heb gepost) gaat er in de volgende series SLT rijden:

4000 Uitgeest - Rotterdam
7400 (Uitgeest) - Breukelen - Rhenen (spits)
9700 Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle (spits)
9800 Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
14700 Uitgeest - Amsterdam Centraal
17400 Breukelen - Utrecht - (Veenendaal Centrum)
19800 Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle

Maar ik neem niet aan dat er opeens voldoende materiaal beschikbaar is om dit te doen. Maar waar komen ze dan wel te rijden? Volgens de serielijst op Wikipedia op de 4000 en de 9800, maar geen idee of dit klopt. Wie weet meer?
pi_75600694
Die zien er mooi uit die trammetjes
Me.. me.. me.. Me too
pi_75600707
Net een formuliertje ingevuld voor NS gevonden voorwerpen, heb al nieuwe handschoenen gekocht maar het zou wel tof zijn als ze m'n oude gevonden hebben.
pi_75600721
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Ziet er leuk uit, maar waarom is er gekozen voor deze trams? Ze zien er niet bepaald nieuw uit.
pi_75601019
Goedkope tussenoplossing om extra capaciteit te bieden in de overbruggingsperiode tot de gehele sneltram van lagevloertrams en -perrons wordt voorzien. Dat is gepland rond 2015, als de huidige groene trams economisch zijn afgeschreven. De uit Wenen afkomstige trams waren daar niet meer nodig, omdat de metrolijn ( ) waarop ze werden ingezet volledig werd voorzien van voertuigen met een gelijkvloerse instap.

(en bij het BRU* zitten een paar mensen die nogal een band hebben met Wenen en haar mooie trammetjes )
* (de opdrachtgever (Bestuur Regio Utrecht)
pi_75601107
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
pi_75601160
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
dag
pi_75601186
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:12 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
pi_75601380
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
pi_75601400
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:36 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
Die rijden nu in ik dacht Craiova, Roemenie.
pi_75601417
[quote]Op maandag 14 december 2009 01:18 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
[/quote

Rond de eeuwwisseling zijn de trams verbouwd bij PFA in Weiden. Daarvoor zagen de trams er uit als de gele op onderstaand filmpje. Wel komen er steeds meer problemen bij de stellen om de hoek kijken, zoals met de deuren.

pi_75601432
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:15 schreef Peter het volgende:
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
De kans dat de Hannoverse trams nog op straat verschijnen acht ik erg klein. Ze zullen eerdaags wel richting sloper gaan.

De eerste 100 hogevloertrams in Den Haag (uit 81-82) zullen vanaf 2013 vervangen worden door 2,65m brede 2-ricihtingtrams (mogelijk dezelfde als nu op de RandstadRail rijden).

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
pi_75602369
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:42 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
Rijden die niet op vooroorlogse wielen e.d.?
Jammer dat het nog 10 jaar duurt voordat HTM moderne trams overall heeft..
dag
pi_75602895
die knankers hebben al hun geld in de tramtunnel gepompt ipv nieuwe trams zoals de RET en GVB
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 07:10:59 #51
155227 crew  Guppy
dus
pi_75603041
Op naar de trein
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 14 december 2009 @ 07:54:32 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75603239
Ik heb hier de OV chipkaart van NS, waar me Voordeelurenabbonnement op staat. Kan je gelijk hiermee op saldo reizen, of moet je hem eerst activeren?
Eerst moet dat Reizen op Saldo geactiveerd worden bij NS toch? (en waar dan?)

edit
Ik zie het al, heb Reizen op Saldo zojuist via ns.nl aangevraagd, en hem straks even bij de automaat (of loket) activeren
Dan ga ik binnenkort ook eens kijken of het wat goed werkt

Volgens de reisplanner is Reizen op Saldo goedkoper, dus ga daar toch maar eens proberen.. Alleen een retourtje is soms wel duurder (heen-terug)

Conducteuren kunnen tevens wel lastig zijn
Ik had voorheen een bril, nu niet meer.. En korter haar.. Die conducteur vroeg af of ik die persoon op de foto wel echt was

[ Bericht 28% gewijzigd door greavy op 14-12-2009 08:11:15 ]
pi_75603382
tvp
pi_75603884


Vonkjes vanmorgen

Oh!
En de AV van Utrecht CS werkt goed op Twitter. ;o
Hij staat nu 2/3 dagen achter elkaar aan ofzo, best nice.

[ Bericht 40% gewijzigd door Crientj op 14-12-2009 09:09:35 ]
pi_75604132
Welkom nieuwe dienstregeling De treinen naar Ede-Wageningen gaan nu afwisselend van spoor 4 en spoor 14 in Utrecht, erg handig En vanochtend: 3 minuten te laat weg, 5 minuten stilgestaan in de wisselstraat omdat er een goederentrein voorlangs gegooid werd. Onderweg nog 8 minuten verloren met het sukkeldrafje achter die goederentrein aan: +16 in Ede. Profail bedankt!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 09:47:36 #56
155227 crew  Guppy
dus
pi_75604594
quote:
Op maandag 14 december 2009 09:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom nieuwe dienstregeling De treinen naar Ede-Wageningen gaan nu afwisselend van spoor 4 en spoor 14 in Utrecht, erg handig En vanochtend: 3 minuten te laat weg, 5 minuten stilgestaan in de wisselstraat omdat er een goederentrein voorlangs gegooid werd. Onderweg nog 8 minuten verloren met het sukkeldrafje achter die goederentrein aan: +16 in Ede. Profail bedankt!
Echt!! Goed dat je t zegt
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75604744
Het begon hier ook weer goed. Venlo-Den haag, maar 1 VIRM stel.

Laatst gezocht naar een treinreis naar Estland, maar daar is alles enkel
En daar gaat ook het goederenvervoer over.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75605446
quote:
Op maandag 14 december 2009 09:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Echt!! Goed dat je t zegt
Ja, die van .07 en .37 die in Driebergen-Zeist stoppen gaan van 4. Die van .23 en .53 die in Veenendaal-De Klomp stoppen gaan nog gewoon van 14
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 10:30:23 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_75605571
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, die van .07 en .37 die in Driebergen-Zeist stoppen gaan van 4. Die van .23 en .53 die in Veenendaal-De Klomp stoppen gaan nog gewoon van 14
Oh boy, ik weet nu al dat ik dat zo vaak ga vergeten Het hangt er namelijk altijd om, soms heb ik die van 17:37 en soms die van 17:53
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75605774
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef Guppyfriend het volgende:
Oh boy, ik weet nu al dat ik dat zo vaak ga vergeten Het hangt er namelijk altijd om, soms heb ik die van 17:37 en soms die van 17:53
Als je dan vanaf de jaarbeurskant moet komen is dat dus extra kut
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 december 2009 @ 10:43:20 #61
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75605979
pi_75606378
Treinen tussen utrecht en schiphol worden omgeleid ovor amsterdam CS
  maandag 14 december 2009 @ 10:59:28 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75606499
en er rijden treinen met enorme vertraging, en uitvallende treinen en veel spoorwissels..
Gaat weer lekker bij NS/ProRail..
pi_75606701
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:59 schreef greavy het volgende:
en er rijden treinen met enorme vertraging, en uitvallende treinen en veel spoorwissels..
Gaat weer lekker bij NS/ProRail..
Lange en zware goederentreinen midden in de maandagochtendspits door Utrecht Centraal jagen is natuurlijk ook een UIT-STE-KEND plan

Stelletje mongolen daar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75607249
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Oh boy, ik weet nu al dat ik dat zo vaak ga vergeten Het hangt er namelijk altijd om, soms heb ik die van 17:37 en soms die van 17:53
Liever een platform met een richting, zorgt er voor dat reiziger weet waar die aan toe is . Ik heb het gevoel dat de hele dienstregeling nu een houtje-touwtje constructie wordt als ik soms allerlei uitzonderingen zie, zie ook de vertrekstaten.

Sommige vertrekstaten zijn zo fucking onduidelijk omdat er op maandag 14:01 de trein van 3b gaat en op maandag 14:01 de trein op 3 gaat .
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 11:28:49 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75607430
Juist. Een reiziger heeft duidelijkheid nodig. Treinen in een bepaalde richting die van vaste perrons vertrekken en niet dat ze gaan schuiven met de perrons.

Bij Utrecht kan dat nog wel eens lastig zijn, omdat er met de verbouwing van het station telkens een spoor buitendienst gaat.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 11:47:45 #67
155227 crew  Guppy
dus
pi_75608102
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je dan vanaf de jaarbeurskant moet komen is dat dus extra kut
En daar kom ik natuurlijk vandaan Moet ik me door heel die massa ellebogen. Spoor 14 was juist zo handig...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 14 december 2009 @ 12:00:26 #68
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_75608523
Nou, ik ga morgen met de Thalys, Antwerpen - R'dam en woensdag R'dam -Antwerpen.

Ben benieuwd of ik binnen 30min op plaats van bestemming ben. Ik neem al vast een boek mee, want ik hoor alleen maar horror verhalen over vertraging vanwege ERTMS .

  maandag 14 december 2009 @ 12:09:34 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75608796


Tralala
pi_75608875
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:47 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

En daar kom ik natuurlijk vandaan Moet ik me door heel die massa ellebogen. Spoor 14 was juist zo handig...
Je kunt ook gewoon die van 17.37 laten lopen natuurlijk, en op je gemakje om 17.53 die van 14 pakken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75608975
ook een leuke, de ic gouda -> utrecht van 7.27 moest wachten op de stoptrein van 7.31.. de neuk gewoon karre met de hap
  maandag 14 december 2009 @ 12:34:32 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75609445
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 12:35:23 #73
155227 crew  Guppy
dus
pi_75609466
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon die van 17.37 laten lopen natuurlijk, en op je gemakje om 17.53 die van 14 pakken
Jamaar, jamaar... Dan ben ik later thuis
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75609478
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:59 schreef greavy het volgende:
en er rijden treinen met enorme vertraging, en uitvallende treinen en veel spoorwissels..
Gaat weer lekker bij NS/ProRail..
De storingen en vertrektijden op ns.nl hebben ze ook maar offline gehaald
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 14 december 2009 @ 13:16:20 #75
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75610648
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, die van .07 en .37 die in Driebergen-Zeist stoppen gaan van 4. Die van .23 en .53 die in Veenendaal-De Klomp stoppen gaan nog gewoon van 14
Er was toch een verstoring vanmorgen? Als er treinen uit Nijmegen in Utrecht keren is spoor 4 wel logisch. Maar dus niet planmatig. Volgens de vertrekstaat gaat alles gewoon van 14. http://www.ns.nl/vertrekstaten/ut5.pdf
  maandag 14 december 2009 @ 13:41:14 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75611394
Is er nog ergens een reisplanner die je de treinnummers geeft? De NS-planner doet er geloof ik niet aan, en ik heb nog geen nieuw spoorboekje (de bon voor een gratis exemplaar ligt thuis).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75611844
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:41 schreef Duvel het volgende:
Is er nog ergens een reisplanner die je de treinnummers geeft? De NS-planner doet er geloof ik niet aan, en ik heb nog geen nieuw spoorboekje (de bon voor een gratis exemplaar ligt thuis).
NS planner doet er wel aan. Ga maar hoveren met je muis boven het woordje "Intercity" in je reisadvies
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 december 2009 @ 15:09:24 #78
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75614255
Een Thalys die met + 3 vertrekt uit Rotterdam Centraal, en aankomt met + 11
Ik weet niet WAT ze op de HSL doen, maar niet het goede
pi_75614385
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:09 schreef greavy het volgende:
Een Thalys die met + 3 vertrekt uit Rotterdam Centraal, en aankomt met + 11
Ik weet niet WAT ze op de HSL doen, maar niet het goede

"Treintje spelen". Althans Bert Meerstadt, president-directeur NS.

  maandag 14 december 2009 @ 15:14:48 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75614425
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NS planner doet er wel aan. Ga maar hoveren met je muis boven het woordje "Intercity" in je reisadvies
Het werkt alleen de eerste keer dat je er overheen hovert, in elk geval in de IE7 op mijn werk.

BTW: wel gevonden dus. Teringvroeg.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75614438
Van het weekend even naar Meppen (D) geweest.


Meppen


IC Luxembourg Gare - Norddeich Mole halteert te Meppen.


De koersrol van de Intercitytrein.
  maandag 14 december 2009 @ 15:16:34 #82
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75614476
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:15 schreef Socios het volgende:
Van het weekend even naar Meppen (D) geweest.

[ afbeelding ]
Meppen

[ afbeelding ]
IC Luxembourg Gare - Norddeich Mole halteert te Meppen.

[ afbeelding ]
De koersrol van de Intercitytrein.
Is dat perron ZO laag, of lijkt het zo?
Houd btw niet veel in volgens mij, dat perron.
pi_75614521
Prachtig, die oude verrotte perrons.
pi_75614612
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:09 schreef greavy het volgende:
Een Thalys die met + 3 vertrekt uit Rotterdam Centraal, en aankomt met + 11
Ik weet niet WAT ze op de HSL doen, maar niet het goede

En volgens De Spits reed gisteren alleen de eerste trein met vertraging...
pi_75614780
Over perrons gesproken.

Reizigers die niet kunnen omgaan met perronwijzigingen.

De vertreksporen in Leeuwarden voor de stoptreinen naar Stavoren en Harlingen heeft men omgewisseld m.i.v. de nieuwe diensregeling.

Socios kwam bij de perrons en sporen en zag allang dat zowel op de vertrekstaten, de CTA´s als op de trein zelf de bestemming van de trein keurig stond aangeven. Voor wie dàt allemaal over het hoofd ziet, had Arriva ook nog een groot bord op het perron geplaatst waar de wijziging opstond. En nog presteerde een aantal reizigers het om in de verkeerde trein te stappen gevolgd door ´paniek´ bij vertrek.
  maandag 14 december 2009 @ 15:55:14 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75615808
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:25 schreef Socios het volgende:
Over perrons gesproken.

Reizigers die niet kunnen omgaan met perronwijzigingen.

De vertreksporen in Leeuwarden voor de stoptreinen naar Stavoren en Harlingen heeft men omgewisseld m.i.v. de nieuwe diensregeling.

Socios kwam bij de perrons en sporen en zag allang dat zowel op de vertrekstaten, de CTA´s als op de trein zelf de bestemming van de trein keurig stond aangeven. Voor wie dàt allemaal over het hoofd ziet, had Arriva ook nog een groot bord op het perron geplaatst waar de wijziging opstond. En nog presteerde een aantal reizigers het om in de verkeerde trein te stappen gevolgd door ´paniek´ bij vertrek.
Zou ik ook doen, als ik haast had..
Ik ken Leeuwarden niet anders dan de Harlingen trein van Spoor 2, en de Stavoren trein van spoor 1.
Daarnaast weet ik dat de sneltrein naar Groningen van Spoor 8 vertrekt, maar de stoptrein meestal van 5 ofzo (dat doorrijspoor).
Was altijd zo, dus ik snap het nut niet dat ze het gewisseld hebben.. Niemand is dat gewend..


Thalys had gister ook al een keer meer dan 90 minuten vertraging btw (de 17.03 uit Rotterdam, waarbij de 18.03 ook al op 50 stond..)..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 15:56:52 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75615858
mja, Op Leeuwarden is het ook niet voor 100% zo dat de stoptrein naar Groningen vanaf 5b vertrekt. Die van 16:34 vertrekt namelijk van spoor 8. En ook 's avonds vertrekken daarvandaan stoptreinen naar Groningen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 14 december 2009 @ 15:58:28 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75615916
Ja dat klopt.
Wanneer me zus reist, naar Groningen, is het meestal wel zo.
Maar je hebt wel gelijk
pi_75617215
treinspotters
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 16:40:50 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75617282
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:38 schreef kurk_droog het volgende:
treinspotters
Dank voor deze uiterst constructieve bijdrage.

De firma Prutsrail heeft vast nog wel werk voor je
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75617302
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:38 schreef kurk_droog het volgende:
treinspotters
Waar?
pi_75618407
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:09 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Tralala
Echt schandalig. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit euvel opgelost is
pi_75618555
Vandaag reed de Albatros dus op Belgisch grondgebied.
Een fotootje dat ik gevonden heb op HGBTF:

De foto is gemaakt in Kijkuit, met een vertraging van 1.5uur
pi_75618699
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:15 schreef trainfreak het volgende:
Vandaag reed de Albatros dus op Belgisch grondgebied.
Een fotootje dat ik gevonden heb op HGBTF:
[ afbeelding ]
De foto is gemaakt in Kijkuit, met een vertraging van 1.5uur
Kijkuit Mijn favoriete station in België
  maandag 14 december 2009 @ 17:22:57 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75618847
Kijkuit! Een V250

Wel ironisch trouwens... zelfs naar België gaan doet hij met vertraging.
pi_75618952
Waar ging hij eigenlijk heen? Hij is dus sowieso door Roosendaal gekomen, bah
  maandag 14 december 2009 @ 17:26:20 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75618984
Voor zover ik weet gaat die nu proefrondjes doen in België... zou dat betekenen dat hij de proeven in Nederland met succes heeft doorlopen?

Het lijkt me hilarisch als dat ding in Antwerpen-Centraal onderin wordt stilgezet en er naderhand niet meer kan wegkomen omdat hij door z'n assen is gezakt ofzo
pi_75619059
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:25 schreef Ireyon het volgende:
Waar ging hij eigenlijk heen?
Hij reed door naar Schaarbeek.
pi_75619574
Waarom wordt hij getrokken door 2 diesel lok's? Hij kan toch op eigen kracht naar belgië rijden of durven ze dat nog niet aan ?
Me.. me.. me.. Me too
pi_75620112
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:41 schreef STTSJT het volgende:
Waarom wordt hij getrokken door 2 diesel lok's? Hij kan toch op eigen kracht naar belgië rijden of durven ze dat nog niet aan ?
Zou hij al in België gehomologeerd zijn?
En er zullen ook geen (Belgische) bestuurders zijn die al materiaalkennis hebben?
pi_75620129
Verkeerde knop
pi_75620568
http://rtvhellendoorn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3237:eerste-trein-van-station-west-vertrokken&catid=34:nieuws&Itemid=66

Stukje over de eerste trein die vanmorgen van Nijverdal West vertrok. Yaay.

Trouwens.. Ik speelde vanmorgen een treinspelletje waarbij ik de wissels/seinen van Utrecht etc ging doen. Moar, dat ist niet; want ik kwam er ineens achter dat Utrecht CS geen spoor 6 heeft.
Dusch, waarom heeft Utrecht CS geen spoor 6 meer o.O
Serieus, ik kom daar al jaren en het valt mij nu pas op
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 december 2009 @ 18:13:50 #103
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75620591
Het zakspoor is opgeheven he
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75621355
DD-AR in arnhem gezien vandaag Oh ja en syntus na een leuke storing de 1e trein die wel rijd natuurlijk maar 2 bakken ipv 4, zodat er op Arnhem en Arnhem verlperpoort mensen moesten achterblijven
pi_75621516
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:57 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Zou hij al in België gehomologeerd zijn?
En er zullen ook geen (Belgische) bestuurders zijn die al materiaalkennis hebben?
Natuurlijk, iedereen heeft toch een stofzuiger thuis?
pi_75621891
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:13 schreef Peterselieman het volgende:
Het zakspoor is opgeheven he :
Ah, heeft daar een zakspoor gezeten? Aan welke kant? En wanneer was dat? Ik vertrek elke dag vanaf spoor 5 of 7 en ik vroeg het mij ook al af.
  maandag 14 december 2009 @ 18:56:15 #107
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_75622113
Heeft iemand een lijst met de hoeveelheid vertraging die elke Thalys vandaag heeft gehad? Dan kan ik vooruit plannen voor morgen, en misschien zelfs nog even uitslapen.

pi_75622529
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:56 schreef Yaku het volgende:
Heeft iemand een lijst met de hoeveelheid vertraging die elke Thalys vandaag heeft gehad? Dan kan ik vooruit plannen voor morgen, en misschien zelfs nog even uitslapen.


Pas maar op, straks rijden ze wel optijd en dan kan je uitslapen op het station (in de kou )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75622948
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:56 schreef Yaku het volgende:
Heeft iemand een lijst met de hoeveelheid vertraging die elke Thalys vandaag heeft gehad? Dan kan ik vooruit plannen voor morgen, en misschien zelfs nog even uitslapen.


Gisteren reed, behalve de eerste rit, elke Thalys op tijd

aldus de Metro / Sp!ts van vandaag
pi_75623768
Aankomsten op Rotterdam Centraal

  maandag 14 december 2009 @ 19:41:08 #111
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75623982
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:51 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ah, heeft daar een zakspoor gezeten? Aan welke kant? En wanneer was dat? Ik vertrek elke dag vanaf spoor 5 of 7 en ik vroeg het mij ook al af.
Aan de noordkant, werd gebruikt voor treinen richting Hilversum. In het verlengde van spoor 7 is nog altijd een loos stukje perronwand te zien waar geen spoor direct aan grenst.

Geen idee wanneer het verdwenen is, tijdje geleden al denk ik, in 1985 was het er nog volgens sporenplan.nl. De extra trap richting spoor 6 vanuit de Noordertunnel is afgelopen zomer pas verdwenen.

Ik ben even in het Utrechts Archief gedoken:

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/155079 foto uit de jaren '60 dit is nog volgens de oude nummering toen dit spoortje bekend stond als 14. (11/12/13 waren wat we nu kennen als 3/4a/5a)

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1980-1990/116339 foto vanaf de andere kant, in de jaren '80, links van het midden is spoor 5, rechts van datzelfde perron spoor 6 wat in de verte doodloopt. rechts er van nóg een kopspoortje (geen idee welk nummer dat gehad kan hebben) en daarnaast spoor 7.

Nu ik toch bezig ben:
http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/154431 nog een foto uit de jaren '60, rechts vooraan is een kort smal perronnetje te zien, dat lag toen tussen de spoortjes 21 en 22 (nu beter bekend als 5b en 4b)

[ Bericht 21% gewijzigd door ReisT op 14-12-2009 19:59:58 ]
pi_75624620
Vandaag ter hoogte van station Tilburg een Plan V gezien in een PTT-jasje. Wat deed deze daar?
  maandag 14 december 2009 @ 20:02:50 #113
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75625031
Het enige wat ooit een PTT-jasje had en op een Plan V lijkt was de motorpost, leek het toevallig hier op?
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 20:11:59 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75625444
quote:
Op maandag 14 december 2009 19:54 schreef Wokkel1982 het volgende:
Vandaag ter hoogte van station Tilburg een Plan V gezien in een PTT-jasje. Wat deed deze daar?
Er is een vandaag motorpost (aannemelijk de bruine van het NSM) met Plan K-rijtuig naar Tilburg geweest om de mBD 9107 en Cecr 8553 (uit de blokkendoos-stam) op te halen

Deze is dat:

Foto gegoogled
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75625773
quote:
Op maandag 14 december 2009 19:41 schreef ReisT het volgende:

[..]

Aan de noordkant, werd gebruikt voor treinen richting Hilversum. In het verlengde van spoor 7 is nog altijd een loos stukje perronwand te zien waar geen spoor direct aan grenst.

Geen idee wanneer het verdwenen is, tijdje geleden al denk ik, in 1985 was het er nog volgens sporenplan.nl. De extra trap richting spoor 6 vanuit de Noordertunnel is afgelopen zomer pas verdwenen.

Ik ben even in het Utrechts Archief gedoken:

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/155079 foto uit de jaren '60 dit is nog volgens de oude nummering toen dit spoortje bekend stond als 14. (11/12/13 waren wat we nu kennen als 3/4a/5a)

http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1980-1990/116339 foto vanaf de andere kant, in de jaren '80, links van het midden is spoor 5, rechts van datzelfde perron spoor 6 wat in de verte doodloopt. rechts er van nóg een kopspoortje (geen idee welk nummer dat gehad kan hebben) en daarnaast spoor 7.

Nu ik toch bezig ben:
http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1960-1970/154431 nog een foto uit de jaren '60, rechts vooraan is een kort smal perronnetje te zien, dat lag toen tussen de spoortjes 21 en 22 (nu beter bekend als 5b en 4b)
Ah interessant, ik zal er eens op letten!
pi_75625854
En ik was in Antwerpen het afgelopen weekend.


Op werkdagen wordt in de spits extra capaciteit ingezet op het Belgische spoorwegnet, onder andere door het verlengen van reguliere treinen, maar ook door middel van P(iekuur)-treinen. Deze P-treinen rijden veelal als stoptrein maar slaan soms enkele stations over. Iets na 17:00 staat op station Antwerpen Noorderdokken de P-trein 8281 gereed voor vertrek naar Antwerpen Centraal en Aarschot. De trein bestaat uit vier M4-rijtuigen en wordt getrokken door de klassieke 2319. Vrijdag 11 december 2009


Onder de kap van Antwerpen Centraal staat NMBS stel 435 van het type AM80 (ook wel Break genoemd), klaar voor vertrek als L(okale)-trein 2870 naar Leuven. Zaterdag 12 december 2009


Met ingang van zondag 13 december geldt ook bij de NMBS de nieuwe dienstregeling. Sindsdien rijden op zaterdagmiddag en zondag de L-treinen tussen Antwerpen en Roosendaal weer ieder uur. Opvallend is dat de NMBS in het weekend vele treinen op andere tijden laat rijden dan op werkdagen, zo ook de stoptrein Roosendaal-Antwerpen. Voor de reiziger niet logisch, maar voor de fotograaf een prima bijkomstigheid. Onder een prachtige blauwe lucht, even na 17:00, staat NMBS stel 836 als L2787 gereed voor vertrek op het station van Roosendaal. Zondag 13 december 2009

[ Bericht 1% gewijzigd door Zug-Chef op 14-12-2009 20:31:40 ]
pi_75626957
Prachtige foto's Zug-Chef!
Vooral die sterretjes (koplamp)
pi_75628012
Wat is de link van die video met dat diesel geluid van een class66?
pi_75628348
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat is de link van die video met dat diesel geluid van een class66?
Het ging even goed, maar blijkbaar kunnen er dus geen 5 opeenvolgende topics zonder dat filmpje.. hoe lang nog..
pi_75628817
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:13 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het ging even goed, maar blijkbaar kunnen er dus geen 5 opeenvolgende topics zonder dat filmpje.. hoe lang nog..
pi_75629472
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 21:43:21 #122
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75629812
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75629816
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat is de link van die video met dat diesel geluid van een class66?
Welke gaperd begint daar nu weer over dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 14 december 2009 @ 21:54:49 #124
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75630362
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat is de link van die video met dat diesel geluid van een class66?


of

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 december 2009 @ 22:37:55 #126
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_75632482
Leuk zeg, die Weense trams. Beetje raar om ze buiten Wenen te zien rijden.

Trouwens,
Hier is een competitie van de Thalys:
http://www.thalys.com/fr/en/high-speed-competition
Met de vraag:

How long does it take Thalys to link Paris to Amsterdam as of 13/12/2009?
a) 3h02
b) 3h18
c) 4h12

Kweet het antwoord echt niet
pi_75632667
Antwoord C komt nog het dichtst in de buurt

Die trams zijn trouwens echt wauw om te zien, alsof je 40 jaar terug in de tijd reist
pi_75632676
quote:
Op maandag 14 december 2009 22:37 schreef Yaku het volgende:
Leuk zeg, die Weense trams. Beetje raar om ze buiten Wenen te zien rijden.

Trouwens,
Hier is een competitie van de Thalys:
http://www.thalys.com/fr/en/high-speed-competition
Met de vraag:

How long does it take Thalys to link Paris to Amsterdam as of 13/12/2009?
a) 3h02
b) 3h18
c) 4h12

Kweet het antwoord echt niet
d) 5h46
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75633838
Het gebeurt niet zo gek vaak, maar afgelopen weekend toch weer wel Een bordje wat niemand me ooit meer kan inhalen:



Heet sinds ongeveer een jaar namelijk



Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75637611
In alle 'ironie' om het te laat rijden van Thalys: het ging vandaag wel 'iets beter'. Zoals ook 1x hier genoemd waren er iets van 3 treinen gewoon op tijd in Rotterdam maar hebben daar -zonder reden- 10 minuten stil gestaan. Ik zou zeggen: met dank aan PrutsRail en hun treindienstleiding die er dan stoppertjes naar Hoek van Holland e.d. voorpleurt

Verder waren er een paar treinen met +10 á +15 in A'dam en ook een paar met datzelfde in Parijs. Helaas waren er ook een paar uitschieters naar beneden (3 ofzo) met >> +60. *kijkt op horloge*

Positief record was een aankomst van Thalys met slechts +2 in Parijs (die waren opgelopen na Brussel)! Ja ja het is mogelijk, snel reizen op de HSL

Hopelijk is dit alles over een paar weken verleden tijd.
Killing as few patients as possible.
pi_75637666
Yep, even inkomen. Eerste keer 300 km/u ooit in commerciële treindienst binnen Nederland. Dat ging in andere landen ook niet van de één op de andere dag goed. Beetje krediet geven, hoor.
  dinsdag 15 december 2009 @ 04:15:12 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75639314
Ja, ze hebben gelukkig ook geen jaren de tijd gehad om de boel te testen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75640043
De vonken kwamen me tegemoet vanochtend van de passerende ICM(m). Winter
pi_75640896
quote:
V 09:03 + 70 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
pi_75640967
quote:
V 09:03 + 84 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
In 5 minuten opgelopen met meer dan 5 minuten

edit:
quote:
V 09:03 + 57 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 11
niet instappen
Nu weer minder geworden

[ Bericht 25% gewijzigd door RubenK op 15-12-2009 09:33:40 ]
pi_75641450
weer bijlmer naar rai vanochtend

maar ik heb uitgeslapen
  dinsdag 15 december 2009 @ 09:45:11 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75641462
Schiphol:

09:28 + 59 min. Amsterdam Centraal 1-2 Thalys

pi_75641959
quote:
V 09:03 + 62 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 9
niet instappen
Het schommelt een beetje... Any minute now
pi_75643118
Blijkbaar is ie er nog steeds niet (nu 10:46):
quote:
Schiphol (shl)
09:28 + 83 min. Amsterdam Centraal 1-2 Thalys
Dit heeft overigens niet met problemen aan Nederlandse zijde te maken, maar aan Belgische, daar is een of andere IC stilgevallen voor Brussel-Zuid (defect): in Antwerpen had deze Thalys al +60. Tja, dan past ie in Nederland niet meer in het dienstregeling-pad en moet ie wachten...

De volgende Thalys uit Parijs heeft slechts +6 op Rotterdam en de eerste trein náár Parijs is daar aangekomen met +10. Het is nog niet 'goed', maar beter dan zondag.
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:51:57 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75643216
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 08:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
De vonken kwamen me tegemoet vanochtend van de passerende ICM(m). Winter
Het was weer fijn raak ja, herrie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:46:33 #141
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_75644841
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef davidov2009 het volgende:
Blijkbaar is ie er nog steeds niet (nu 10:46):
[..]

De volgende Thalys uit Parijs heeft slechts +6 op Rotterdam en de eerste trein náár Parijs is daar aangekomen met +10. Het is nog niet 'goed', maar beter dan zondag.
Daar kom ik net uit. Ben om 10:30 (+6) vertrokken uit Antwerpen omdat er rond Antwerpen een stroomstoring was. Was binnen 25min in Barendrecht. We hebben nog 5min stil gestaan bij station Barendrecht, en zijn toen op normale snelheid naar R'dam Centraal gereden. Was uiteindelijk om 11:10 in R'dam.

Dus ik heb 34min in de Thalys gezeten.

Was best spectaculair! De auto's staan echt net stil. Heel grappig. Heb nog een video gemaakt, die post ik later vandaag wel.

Trouwens, in de trein kreeg ik nog te horen dat vanwege een kapotte Thalys, de trein naar A'dam (waar ik dus net in zat) via het oude spoor verder moest rijden, met de bijbehorende vertraging. Dat is lullig.
pi_75645299
^^^^ Mm... wel bijzonder dat je +6 in R'dam had terwijl je 6 min telaat uit Antwerpen vertrokken bent en 5 min stilgestaan hebt bij Barendrecht (je hoort wel in één keer door te rijden, zei het met slechts 40kmh). Blijkbaar zit er nog wat ruimte in. Overigens: Thalys rijdt 11 minuten op volle snelheid tussen Antwerpen en Rotterdam: in die korte tijd komt ie van Brecht (zeg maar het 'Haarlem' van Antwerpen) tot iets voor Barendrecht
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 15 december 2009 @ 12:46:11 #143
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75646679
2e keer stoomfluit in Utrecht, weet weer van nix
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75646805
quote:
Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.

Door deze fout zaten honderden reizigers gisteren bijna drie uur vast in een ijskoude trein, zonder verwarming.
bron en meer

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 december 2009 @ 12:58:45 #145
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75647163
OMG
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:18:55 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75647829
En dat heeft men nooit getest?
pi_75648424
ahahahahahh man dat meen je niet
pi_75648539
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:18 schreef James1988 het volgende:
En dat heeft men nooit getest?
Neuh. Als er 1 kan rijden zal 2 ook wel lukken toch?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:49:14 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75648769
Hoeveel zou het kosten om TVM-430 op de hele HSL aan te leggen, en hoeveel zou het kosten om dit op te lossen?
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 15:12:21 #151
155227 crew  Guppy
dus
pi_75651545
quote:
Utrecht Centraal-Ede-Wageningen/Rhenen
Dinsdag 15 December 14:59
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Veenendaal-De Klomp rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 45 min. De verstoring is naar verwachting rond 15:30 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Utrecht Centraal en Arnhem/Nijmegen reizen via s-Hertogenbosch.
Noooo, ik moet straks op tijd weer in Arnhem zijn

Oh, en natuurlijk:
quote:
Winterswijk-Arnhem
Dinsdag 15 December 15:09
Oorzaak Tussen Zevenaar en Doetinchem rijden geen treinen door een seinstoring.
Er rijden stopbussen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')