abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75595301

Hier alweer deel 198 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf 13 december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_75595382
Zijn de foto's vet?

gr gr
pi_75595494
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:14 schreef Quyxz_ het volgende:
Zijn de foto's vet?


De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat

Overigens lapo uit het vorige deel;
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:08 schreef KapiteinT het volgende:

Vertrekstaten van station Den Haag Centraal

Richting:
* Landgraaf, Kerkrade/Aachen, Stolberg/Eschweiler
* Valkenburg, Maastricht
* Sittard, Eindhoven, Alkmaar

Aldus NS.nl
  zondag 13 december 2009 @ 22:17:40 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75595557
Welk station is dat dan?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 december 2009 @ 22:18:21 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75595599
Het trammetje kan uit de OP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75595607
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:17 schreef James1988 het volgende:
Welk station is dat dan?
Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
pi_75595656
pi_75595715
Goedenavond

In februari: Amsterdam - Parijs - Londen - Brussel - Amsterdam doen met Thalys en Eurostar
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_75596059
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
Haha bruikbare hint
gr gr
pi_75596180
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Doe eens een gok. Hint: 't ligt in Duitsland
Duisburg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75596209
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het trammetje kan uit de OP
Weggehaald!
pi_75596302
quote:
[b]Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef

Overigens lapo uit het vorige deel;


Dat zei ik vanochtend ook al
pi_75596344
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het trammetje kan uit de OP
Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
pi_75596424
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Duisburg
Iets meer naar 't zuiden


Wat een kutTT overigens.. er is een nieuwe dienstregeling en dit is alles wat-ie kan bedenken
pi_75596472
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:31 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Ik heb donderdag nog voor een overgang gestaan toen het trammetje langskwam, een historisch moment..

Alhoewel het een lelijk ding was.
Blij dat ie weg is, dat ding was alleen maar grappig omdat ie anders is
pi_75596494
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
pi_75596546
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:16 schreef Ireyon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De rest is de moeite niet waard, wat een ongelofelijk schraal station was dat
Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
gr gr
pi_75596606
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:35 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Was die foto van de achterkant van het station zo slecht dan, trouwens?
Het zag er wel leuk knus uit toch?
'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
pi_75596657
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Sexy

beter dan die connexion rommel
pi_75596687
tvp
pi_75596742
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

'k Zei nog; "Hier ga ik dus heul geen foto van maken mang".. zodoende heb ik daar geen foto van
Ja het was inderdaad pauper.

Maar wel een ICE 1 gezien.
gr gr
pi_75596811
Vandaag kennis gemaakt met de nieuwe dienstregeling, Blijkbaar stopt vanaf vandaag de trein geheel niet meer op spoor 2 in Den Helder Zuid, en wordt alleen Spoor 1 nog gebruikt (Normaal alleen de trein naar Alkmaar, maar vanaf vandaag ook de trein naar Den Helder)

Dat wordt dus voortaan achterin de trein stappen, anders kan je eerst een pokke eind gaan lopen. En daarna nog een redelijk stukje door de tunnel / trap meuk.

Iemand die weet waarom hier voor gekozen is?, het andere spoor + uitgang lag op letterlijk 10 meter van de bus haltes , en de trap lag ongeveer in het midden van het perron

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2009 22:42:35 ]
pi_75596906
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:32 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iets meer naar 't zuiden
D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar

Hee Ofy2, let je op? WEER een nederlaag van mij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75596918
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
pi_75597056
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:37 schreef Yreal het volgende:

[..]

Sexy

beter dan die connexion rommel
Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elk kwartier rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597167
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:43 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Hier ook staan wat foto's.

Ik vind het trouwens een prachtige tram. Al vind ik de Rotterdamse Citadis de mooiste tram die er in Nederland rondrijdt. Maar het gaat hier over treinen dus laat ik daar niet teveel over door gaan.
En hier nog wat van mij:
http://www.fpdwl.at/forum/thread.php?postid=193714#post193714
http://busfoto.nl/foto/weensetrams.php
pi_75597196
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:46 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

Het is weer eens wat anders, en uiteraard blijven de groene trammetjes ook nog elke 7,5 minuut rijden. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ten eerste is het project al vele malen uitgesteld, ten tweede is de dienstuitvoering op de lijn de laatste maanden zeer slecht. Er zijn problemen met de deuren van de groene trams, er vindt regelmatig een aanrijding met ander verkeer plaats en de stroomvoorziening knalt er wel eens uit als te veel trams op dezelfde sectie tegelijk tractie geven. De kans op het laatste is groter nu het aantal trams in de middagspits met de helft toeneemt.
pi_75597300
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:48 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]
EN het nut hiervan is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75597346
nu staat er 7.5 minuut?
pi_75597786
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

D"usseldorf dan dingens lijken allemaal op elkaar
Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
gr gr
pi_75597862
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:51 schreef Yreal het volgende:
nu staat er 7.5 minuut?
Ja! Had op het verkeerde knopje gedrukt, wilde mn bericht aanpassen...
pi_75597985
oog voor detail
pi_75598038
quote:
Op zondag 13 december 2009 23:01 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Aangezien TS weg is zal ik zeggen dat het goed is.
Maar zijn alle stations daar in Duitsland zo pauper dan?
Dan was Luik toch een stuk beter.
Veel stations zien er idd ongeveer zo uit. Maa Luik was voor deze operatie ook werkelijk niet o aan te zien hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 december 2009 @ 23:14:59 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75598352
Er is amper nieuws te vinden over de Thalys, alleen over de eerste rit vandaag over de HSL..
Dat was nog niks vergeleken met de Thalys naar Amsterdam (17.00 ofzo) uit Rotterdam..
Met meer dan +90
Zo ben je 51 minuten 'normaal' sneller, maar ben je het nu dubbel zo langzaam
  zondag 13 december 2009 @ 23:41:47 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75599228
tvp(olska)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75600246
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat zei ik vanochtend ook al
Oeps, ik dacht dat je wat anders bedoelde.
pi_75600677
Volgens de materiaallijst die ik laatst ergens had gevonden (en toen hier heb gepost) gaat er in de volgende series SLT rijden:

4000 Uitgeest - Rotterdam
7400 (Uitgeest) - Breukelen - Rhenen (spits)
9700 Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle (spits)
9800 Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
14700 Uitgeest - Amsterdam Centraal
17400 Breukelen - Utrecht - (Veenendaal Centrum)
19800 Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle

Maar ik neem niet aan dat er opeens voldoende materiaal beschikbaar is om dit te doen. Maar waar komen ze dan wel te rijden? Volgens de serielijst op Wikipedia op de 4000 en de 9800, maar geen idee of dit klopt. Wie weet meer?
pi_75600694
Die zien er mooi uit die trammetjes
Me.. me.. me.. Me too
pi_75600707
Net een formuliertje ingevuld voor NS gevonden voorwerpen, heb al nieuwe handschoenen gekocht maar het zou wel tof zijn als ze m'n oude gevonden hebben.
pi_75600721
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:34 schreef busfoto.nl het volgende:
Niet helemaal on-topic:
Vanaf maandag rijdt in de middagspits elk kwartier een Weens trammetje in Utrecht als spitstram naar Nieuwegein. Deze slaat enkele haltes over en moet capaciteit vrijmaken in de reguliere trams.

Voor wie morgen wil gaan kijken: de eerste rit vertrekt vanaf de halte Centraal Station (de eindhalte Moreelsepark is opgeheven) om 15:43 en dan elk kwartier tot en met 18:28.

Foto van een gekoppeld tramstel bij Nieuwegein tijdens proefritten (foto is eerder verschenen in Op de Rails)
[ afbeelding ]
Ziet er leuk uit, maar waarom is er gekozen voor deze trams? Ze zien er niet bepaald nieuw uit.
pi_75601019
Goedkope tussenoplossing om extra capaciteit te bieden in de overbruggingsperiode tot de gehele sneltram van lagevloertrams en -perrons wordt voorzien. Dat is gepland rond 2015, als de huidige groene trams economisch zijn afgeschreven. De uit Wenen afkomstige trams waren daar niet meer nodig, omdat de metrolijn ( ) waarop ze werden ingezet volledig werd voorzien van voertuigen met een gelijkvloerse instap.

(en bij het BRU* zitten een paar mensen die nogal een band hebben met Wenen en haar mooie trammetjes )
* (de opdrachtgever (Bestuur Regio Utrecht)
pi_75601107
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
pi_75601160
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
dag
pi_75601186
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:12 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Interessant, het groene materiaal vind ik er trouwens behoorlijk goed uit zien voor z'n leeftijd, ik weet niet hoe het technisch gesteld is met die rijtuigen? Trouwens busfoto, op je site zag ik dat de RET pluktrams had staan op de Kleiweg, staan die daar nog?
Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
pi_75601380
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
pi_75601400
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:36 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Het RET SG3 materiaal ziet er trouwens echt nice uit, de RSG3 (RandstadRail versie) is nagenoeg hetzelfde maar de grijze RET huisstijl is echt heel mooi op de rijtuigen.

En die Weense trams, die toen bij de RET reden (URL) mis ik nu eigenlijk ook wel.
Die rijden nu in ik dacht Craiova, Roemenie.
pi_75601417
[quote]Op maandag 14 december 2009 01:18 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ik lees net dat die dingen uit 1982/1983 komen. Dat had ik inderdaad echt nooit gedacht! Ik heb er wel eens waar nooit in gezeten, maar ik zie ze wel vaak rijden.
[/quote

Rond de eeuwwisseling zijn de trams verbouwd bij PFA in Weiden. Daarvoor zagen de trams er uit als de gele op onderstaand filmpje. Wel komen er steeds meer problemen bij de stellen om de hoek kijken, zoals met de deuren.

pi_75601432
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:15 schreef Peter het volgende:
Als we het toch over de kleinere railbroertjes hebben (trams), wanneer gaat de HTM de hoge trams vervangen? En wat doen ze met de trams uit hannover?
De kans dat de Hannoverse trams nog op straat verschijnen acht ik erg klein. Ze zullen eerdaags wel richting sloper gaan.

De eerste 100 hogevloertrams in Den Haag (uit 81-82) zullen vanaf 2013 vervangen worden door 2,65m brede 2-ricihtingtrams (mogelijk dezelfde als nu op de RandstadRail rijden).

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
pi_75602369
quote:
Op maandag 14 december 2009 01:42 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

De 47 overgelbeven trams uit 90-92 (3100-serie) worden niet voor 2020 vervangen.
Rijden die niet op vooroorlogse wielen e.d.?
Jammer dat het nog 10 jaar duurt voordat HTM moderne trams overall heeft..
dag
pi_75602895
die knankers hebben al hun geld in de tramtunnel gepompt ipv nieuwe trams zoals de RET en GVB
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')