quote:Op donderdag 19 november 2009 15:41 schreef Vandergeld het volgende:
Beurzen kunnen verder onderuit, nu eindelijk naar 260-270.
We stoten af op weerstandszone 10400-10500 DJ
Dat was dus 5x9 euro. Net verkocht voor 11,90, dus winst = 500 * 2,90 = 1400 euro. Niet slecht in één dag op één positie.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omwille van de esthetiek (een onderbelicht aspect in de beurshandel) en ter dekking van de porto heb ik dan ook maar een paar opties AEX P DEC 2009 320,00 aangeschaft.
quote:Het begrotingstekort van de Nederlandse overheid voor dit jaar loopt op tot 5,1%, dat is een verdere verslechtering ten opzichte van Prinsjesdag met 0,3%.
Het oplopen van het tekort komt vooral door 1,6 miljard euro aan daling van belasting- en premie-inkomsten.
3. EMU saldo t.a.v BBP gestegen van 60 naar 62 %. positief effecten zijn aflossingen ING, AEGON en SNS Reaal. Negatieve effect komt van ALT A portefeuille ING.
4. Binnen eurozone 2 landen die een lager tekort hebben dan 3 procent: Finland en Luxemburg. rest allemaal boven de 3 procent uit stabiliteitspact.
wel veel ingekeerde zwartspaarders toch dit jaar?quote:Op donderdag 19 november 2009 16:16 schreef LXIV het volgende:
De inkomsten uit vermogensbelasting en gas zullen ook tegen gaan vallen.
Een P/E op basis van 10-jaars gemiddelde zegt als op zichzelfstaand getal weinig, maar wel wanneer je het gebruikt om P/E's tussen verschillende historische periodes te vergelijken (gele lijn). De businesscycle wordt dan enigzins uitgefilterd en allerlei onterechte boekwinsten worden gedeeltelijk gecanceld tegen grote afschrijvingen die er later op (moeten) volgen.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:27 schreef Perrin het volgende:
Nog een populair truukje is om bij de P/E de gemiddelde earnings te nemen over de laatste x jaar. Ook een mooie manier om jezelf voor de gek te houden, want de earnings van de laatste 10 jaar zeggen natuurlijk niks als de economie de komende paar jaar flinke klappen krijgt en je earnings alleen maar verder afnemen vanaf het huidige lage punt.
Is eigenlijk al definitief besloten om de vermogensbelasting op te trekken naar 1,5%?quote:Op donderdag 19 november 2009 16:16 schreef LXIV het volgende:
De inkomsten uit vermogensbelasting en gas zullen ook tegen gaan vallen.
Zeker, me put 315 Dec gaat ook goed, weet alleen nog niet of ik hem meeneem overnight.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:47 schreef M.Melandri het volgende:
Mooie dag, shorts nog maar 4punten onder water.
Klopt, pure koersondersteuning dit.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:51 schreef Vandergeld het volgende:
ING doet nog niet mee, na de emissie krijgt die een pak rammel m.i.
Klopt, die correlatie is alweer behoorlijk stuk.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:50 schreef M.Melandri het volgende:
Selang, als je nu weer SnP en Eur/usd naast elkaar zet, is de correlatie een stuk minder de laatste 2 uur.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou ook gewoon kunnen wachten om morgen een nieuwe short positie op te nemenquote:Op donderdag 19 november 2009 17:05 schreef knnth het volgende:
Ja voor vandaag is er geen hoop meer, we zien het morgen wel. Vrijdag, positief de week uit. Ja toch? Toch?
Morgen intraday herstel, om alsnog lager te sluiten. Maandag verder zakken idd. Maar in dit tempo staan we veel te snel op 300, dat zou een traject van twee weken moeten zijn. Als het sneller gaat, lijkt mij dat we echt keihard door de 300 (en 296,xx) gaan en het niet eens meer als weerstand wordt gezien.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:10 schreef Westlander het volgende:
Morgen wat herstel om maandag weer verder te zakken ?
http://finance.yahoo.com/q/hp?s=^AEX is wel eod, dus niet realtimequote:Op donderdag 19 november 2009 17:57 schreef Lemans24 het volgende:
Waar kan ik eigenlijk het volume van de AEX zien, zonder alles handmatig op te moeten tellen?
dank je!quote:Op donderdag 19 november 2009 18:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
http://finance.yahoo.com/q/hp?s=^AEX is wel eod, dus niet realtime
Okee, done. En nu?quote:Op donderdag 19 november 2009 10:30 schreef Vandergeld het volgende:
Pas als de echte S&P index door de rode lijn zakt meer zekerheid over een gestarte daling.
[ afbeelding ]
Chili is momenteel de grootste producent volgens mij.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:26 schreef tony_clifton- het volgende:
Heb ik idd al van gehoord, dat in Z-Amerika de grootste voorraad Li ligt. Jammer dat ik er momenteel nog geen tracker op gevonden heb, toch ook iets dat de komende jaren moet stijgen denk ik.
Met Morales daar aan de macht zul je daar weinig blijven vinden als belegger/speculantquote:Op donderdag 19 november 2009 18:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
dank je!
en de grootste voorraad lithium gaat toch uit Bolivia komen?
Ik word van de site van de Bolsa Boliviana de Valores alleen niet veel wijzer...
Als je op die manier winsten en verliezen optelt dan krijg je een gemiddelde P/E gewogen naar de omvang van die winsten en verliezen.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:19 schreef SeLang het volgende:
S&P zelf behandelt de S&P500 als één groot bedrijf met verschillende divisies. Sommigen maken winst, anderen maken verlies. De winst of het verlies van al die divisies wordt opgeteld en dat saldo geeft de totale winst per 'aandeel' S&P500.
Kans op vervolgdaling is nu zeer groot, door 296 heen voor de aex is volgende bevestiging van een enorme daling in aantocht.quote:
Lithium ivm straks steeds meer li-ion accu's voor auto's neem ik aan?quote:Op donderdag 19 november 2009 18:26 schreef tony_clifton- het volgende:
Heb ik idd al van gehoord, dat in Z-Amerika de grootste voorraad Li ligt. Jammer dat ik er momenteel nog geen tracker op gevonden heb, toch ook iets dat de komende jaren moet stijgen denk ik.
Ik ga daar ook even een account openenquote:
Ik ben iig niet slechtquote:Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij goed bent in wiskunde?
Zal het noterenquote:Op donderdag 19 november 2009 16:19 schreef SeLang het volgende:
@SE
Ik heb een vermoeden waarom Bloomberg en sommige anderen te lage P/E's geven voor de S&P500. Als je weer in London bent kun je dat misschien even checken?
S&P zelf behandelt de S&P500 als één groot bedrijf met verschillende divisies. Sommigen maken winst, anderen maken verlies. De winst of het verlies van al die divisies wordt opgeteld en dat saldo geeft de totale winst per 'aandeel' S&P500.
Sommige andere instanties tellen echter alleen de winsten op en als een bedrijf verlies maakt tellen ze die gewoon niet mee in de berekening van de S&P500 wpa. Uiteraard geeft dat dan (veel) gunstiger waarden voor de P/E, maar het geeft geen realistisch beeld van de onderliggende totale winst van het portfolio van bedrijven waar je in belegt. Een gewoon bedrijf telt voor de winstrapportage ook niet alleen de winstgevende divisies.
Ik weet dus niet wat voor methode Bloomberg gebruikt, maar ik weet dat sommige van de P/E's die je tegen komt voor indices op de tweede manier tot stand komen.
Bij BAM is het inmiddels wat meer dan een negatief sentimentje. Die hebben zich op de blaren gemetseldquote:Op donderdag 19 november 2009 20:58 schreef PabloLopez het volgende:
5 Mio minder winst van de 28, BAM 14% down. Leuk zo'n sentimentje
Ik neem aan dat je hier refereert naar de discussie Siegel versus S&P van begin dit jaar. Siegel heeft hier natuurlijk wel een punt. Maar je moet natuurlijk wel consequent blijven in je methode. Als je wilt beoordelen of de markt 'duur' of 'goedkoop' is dan vergelijk je met historische data. S&P heeft door de decennia heen altijd dezelfde methode gebruikt dus die getallen kun je met elkaar vergelijken.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:48 schreef jaco het volgende:
[..]
Als je op die manier winsten en verliezen optelt dan krijg je een gemiddelde P/E gewogen naar de omvang van die winsten en verliezen.
De S&P berekening zelf is echter een gemiddelde gewogen naar beurswaarde (helemaal strikt genomen: gewogen naar 'free floated' beurswaarde).
Levert dit dan ook geen scheef beeld op van de P/E ?
Je bent volgens mij de eerste die dit roept sinds pberends op magische wijze is verdwenen uit deze reeks!quote:Op donderdag 19 november 2009 21:45 schreef SeLang het volgende:
Het PPT is terug
Nice, je kan intraday voorspellen!quote:Op donderdag 19 november 2009 21:59 schreef Vandergeld het volgende:
Mijn verwachting voor korte termijn, hier de Nasdaq:
[ afbeelding ]
Dit is een beetje sarcastisch van me maar ik word een beetje melig van die dagelijkse voorspellingen..quote:Op donderdag 19 november 2009 22:06 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nice, je kan intraday voorspellen!![]()
EY, ik riep het ook regelmatigquote:Op donderdag 19 november 2009 21:57 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Je bent volgens mij de eerste die dit roept sinds pberends op magische wijze is verdwenen uit deze reeks!
Het was meer een geintje hoorquote:Op donderdag 19 november 2009 22:11 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Lijkt er idd op, hoe waren de volumes op dat moment?
Sorriez. Het is meer dat ik het PPT direct koppel aan pberends. Eerlijk gezegd mis ik zijn dagelijkse insinuaties naar de Amerikaanse overheid wel.quote:
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...quote:Op donderdag 19 november 2009 22:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het was meer een geintje hoor
Volumes zijn altijd hoog op het eind van de handel, dus nu ook.
Ik ben wel benieuwd als straks de definitieve volumes binnen zijn of dit de bear bevestigt.
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuatiesquote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Sorriez. Het is meer dat ik het PPT direct koppel aan pberends. Eerlijk gezegd mis ik zijn dagelijkse insinuaties naar de Amerikaanse overheid wel.
Nee, tijdens de absturz aan het begin van de sessie waren de volumes veel hoger (op de S&P500 future)quote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...
Ik hoop toch niet dat je dit meent over de PPTquote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...
Het past denk ik ook wel bij het karakter van de Beursvloer om het eeuwig oneens te zijn met de markten. Ik denk dat je zo'n kutinstelling moet leren waarderen en koesteren zonder er zelf een kutgevoel aan over te houden. Dat geeft je vak wat meer charme vind ikquote:Op donderdag 19 november 2009 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuaties
Haha! Dat had ik ook de eerste keerquote:Op donderdag 19 november 2009 22:26 schreef Gremen het volgende:
Vanavond even met Ninjatrader bezig geweest.
Heb er een uur over gedaan om erachter te komen dat je niet kan backtesten op een index!
Maar als je die index definieert als een stock kan het wel, wtf
Ja lach maar!quote:Op donderdag 19 november 2009 22:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Haha! Dat had ik ook de eerste keer
Echte tickdata moet je kopen bij een dataprovider (kost best veel, maar ik heb het weleens gedaan).quote:Op donderdag 19 november 2009 22:35 schreef Mendeljev het volgende:
Dat Ninjatrader is leuk speelgoed. Het wordt alleen pas echt leuk als je ook tickdata hebt om het op te testen. Helaas kun je dat met de huidige downloadersmentaliteit bijna nergens gratis krijgen. Waarom is niemand zo sociaal om die dingen te delen?
Gaat prima hoor. Als je een middenlange termijn strategie volgt dan heb je aan OHLC genoeg. En dan handelen op de open of op de close. Is niet exact, maar als je dan je strategie niet winstgevend krijgt dan lukt je dat ook niet met intraday.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:40 schreef Gremen het volgende:
[..]
Ja lach maar!
Verder ziet het er wel leuk uit.
Maar inderdaad met dag data kan je alleen traden/testen op de open of close cijfers. Wat natuurlijk niet gaat werken
Natuurlijk zijn het fractals (in de betekenis dat je kunt inzoomen en dat je hetzelfde, iteratieve gedrag zult zien). Maar dat is een random reeks natuurlijk net zo.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gaat prima hoor. Als je een middenlange termijn strategie volgt dan heb je aan OHLC genoeg. En dan handelen op de open of op de close. Is niet exact, maar als je dan je strategie niet winstgevend krijgt dan lukt je dat ook niet met intraday.
De beurskoersen zijn een fractal en gedragen zich min of meer identiek als je in of uitzoomt. Maar in een strategie bestaat er altijd ergens een kleinste resolutie. Verder inzoomen is niet het antwoord. Sterker nog, je ziet dat de meest intraday handelaren de data bewust indikken door bijvoorbeeld op 5 minuten bars te handelen. Ook al hebben ze real time ticks.
Jij geloofd niet dat het PPT bestaat? Zou zeggen, lees je eens in: Het Plunge Protection Team (PPT) - feiten & fabelsquote:Op donderdag 19 november 2009 22:21 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik hoop toch niet dat je dit meent over de PPT
Klopt.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn het fractals (in de betekenis dat je kunt inzoomen en dat je hetzelfde, iteratieve gedrag zult zien). Maar dat is een random reeks natuurlijk net zo.
Maar het is toch vrij eenvoudig om in excell een ASELECT() reeks te maken waarop je oneindig kunt inzoomen? Dan kun je daar toch op backtesten?quote:Op donderdag 19 november 2009 22:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt.
Wat ik wou aangeven is dat je de neiging krijgt om oneindig diep te willen inzoomen, maar daar vind je het antwoord ook niet. En er is in de praktijk altijd een kleinste resolutie die je kunt handelen (vanwege kosten, vanwege vertragingen, vanwege dat je niet de hele dag voor je PC zit, etc). Je kunt je kleinste resolutie zelf kiezen.
Thx zoals zo vaak!quote:Op donderdag 19 november 2009 22:42 schreef SeLang het volgende:
Zelf gebruik ik meestal 1 minuten bars, die je vanaf IB kunt backfillen. Met 1 of 2 jaar 1-minuten bars kun je ook al leuk intraday backtesten.
Nice, wat is je startkapitaal?quote:
goddelijke wezens hebben vaak meerdere gedaantes, weet je toch wel...quote:Op donderdag 19 november 2009 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuaties
moet je voor de gein eens het persbericht erbij pakken, en kijken wat er achter 'solvabilitiet' staat, alsmede welke richting die opgaat.quote:Op donderdag 19 november 2009 20:58 schreef PabloLopez het volgende:
5 Mio minder winst van de 28, BAM 14% down. Leuk zo'n sentimentje
Als ik het goed begrijp maken ze dus gewoon verlies en loopt hun solvabiliteit terug? Mogelijk komt er dus nog een emissie van aandelen en/of een andere steunoperatie?quote:Op donderdag 19 november 2009 23:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
moet je voor de gein eens het persbericht erbij pakken, en kijken wat er achter 'solvabilitiet' staat, alsmede welke richting die opgaat.
Sinds de overname van AM is BAM tot aan de oogballen geleveraged, wat deels hun succes in de de afgelopen vijf jaar verklaard. In de huidige tijd is dat echter een serieuze risicofactor.
O, en als je de footnote bij de eenmalige belastingbate leest, staat daar iets heel merkwaardigs. Het geeft namelijk geen casheffect, maar zal gebruitk worden via de normale carryback en carryforward termijen. Ik lees daarin dat BAM geen fiscaal resultaat meer heeft om dat liquidatieverlies voorlopig mee te kunnen verrekenen. Als ik vervolgens lees dat alle Nederlandse werkmaatschappijen voor de jaarrekening winst maken, leid ik daaruit af dat ze fiscaal verlies maken. Verliezen die ze commericeel nog maar even niet nemen.
Blacklisted
uit het kwartaalverslag:quote:Op donderdag 19 november 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp maken ze dus gewoon verlies en loopt hun solvabiliteit terug? Mogelijk komt er dus nog een emissie van aandelen en/of een andere steunoperatie?
En het is dus ook niet verstandig om BAM te kopen als hij weer rond de 5 a 6 euro staat?
oplopende netto schuld, en ga maar eens zoeken naar een bedrijf met een solvabilitiet van 15,5%.quote:De rentedragende schulden bedragen per 30 september 2009 ¤ 2.341 miljoen (ultimo 2008: ¤ 2.130
miljoen) en de nettoschuldpositie ¤ 1.835 miljoen (ultimo 2008: ¤ 1.479 miljoen). De stijging van de
schulden wordt vooral veroorzaakt door een toename van non-recourse pps-leningen. Het overgrote
deel van de schulden bestaat uit non-recourse pps-leningen en projectfinancieringen (¤ 1.189 miljoen),
recourse projectfinancieringen (¤ 334 miljoen) en een achtergestelde lening (¤ 200 miljoen). Het
garantievermogen van de Groep bedraagt per 30 september 2009 ¤ 1.075 miljoen en is vergelijkbaar
met de stand ultimo 2008 (¤ 1.098 miljoen). Door een hoger balanstotaal is de solvabiliteit op basis van
garantievermogen lager en bedraagt per 30 september 2009 15,5 procent (ultimo 2008: 16,3 procent).
ah, worden ze weer verkocht?quote:Op donderdag 19 november 2009 23:48 schreef m0m0 het volgende:
Wat zijn dat voor geruchten dat TNT overgenomen gaat worden?
Amerikaanse bedrijven zijn nogal geïnteresseerd in TNT?? Nummer 1 in Europa en opkomend in Brazilie en China?
Netjes, wat voor studie volg je?quote:Op vrijdag 20 november 2009 02:15 schreef TeringHenkie het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kan via via binnenkort een paar dagen meelopen bij een niet nader te noemen Nederlands handelshuis
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik studeer nietquote:Op vrijdag 20 november 2009 02:46 schreef bascross het volgende:
[..]
Netjes, wat voor studie volg je?
Ik weet wel dat het PPT bestaat, en dat het soms ook ingrijpt. Maar het PPT grijpt zeker niet in bij een daling van 1,5%..quote:Op donderdag 19 november 2009 22:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jij geloofd niet dat het PPT bestaat? Zou zeggen, lees je eens in: Het Plunge Protection Team (PPT) - feiten & fabels
Golven tonen veel te veel overlapping waardoor een impulsieve telling m.i. niet mogelijk is. Daarnaast zou je dan willen zien dat het volume toeneemt in een golf 3 en niet afneemt zoals de laatste maanden. Beweging 2007-2009 is overigens onderdeel van een correctie die in 2000 is begonnen. 2000-2003 was golf A, 2003-2007 golf B en nu golf C waarbij golf 1 & golf 2 (hoogstwaarschijnlijk) zijn gezet.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:09 schreef Gremen het volgende:
Hoe weet je nu eigenlijk dat we met een gigantische bewegen naar beneden aan het gaan zijn, waarbij je de daling van 2007 tot maart 2009 als 1 ziet en vanaf maart tot nu als golf 2?
Terwijl de beweging vanaf 2007 tot maart net zo goed de totale down beweging kon zijn.
Dan zouden we vanaf maart gewoon bezig zijn met een herstel. Wat je dan nu als a,b,c tekent is toch gewoon een 1,2,3
Nu weer een stukje naar beneden (4) om vervolgens gewoon weer verder omhoog te gaan (5)?
Ik verwacht dat we nu golf 3,4,5 nog. Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel enkele jaren in beslag nemen, gezien de lengte van golf 1. Daarna weer omhoog, maar daar is het nu nog veel en veel te vroeg voorquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:27 schreef Gremen het volgende:
Oke duidelijk.
Dus we krijgen/zitten nu in nog 1 golf (C) naar beneden. (welke weer uit 5 delen bestaat)
En vanaf daar zal het dan weer langszaam omhoog kunnen?
Ik moest het weer even opzoeken, maar golf B mag inderdaad boven het extreem van de implusgolf (start van golf A) uitkomen ('expanded flat').quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:14 schreef Vandergeld het volgende:
2000-2003 was golf A, 2003-2007 golf B en nu golf C waarbij golf 1 & golf 2 (hoogstwaarschijnlijk) zijn gezet.
Er zijn inderdaad veel scenario's mogelijk, maar daarom kijk ik ook vaak naar verschillende indices of die hetzelfde beeld geven, om zo veel mogelijk scenario's weg te filteren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moest het weer even opzoeken, maar golf B mag inderdaad boven het extreem van de implusgolf (start van golf A) uitkomen ('expanded flat').
Maar het blijft allemaal erg multi-interpretabel. Je hebt ook software die een lijst genereren met alle scenarios die binnen de officiele regels passen. Dat zijn aardig wat scenarios. Vandaar dat ikzelf EW niet geschikt vind als voorspellingstool. (nog los van de vraag of de markt inderdaad deze structuur heeft). EW goeroes zoals Prechter hebben ook niet bepaald een goede trackrecord als het om voorspellen gaat.
Anyway, EW is wel de meest elegante manier van chart analyse
Zou dat gevolgen hebben voor de US carry trade? Volgens Roubini wel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:06 schreef Vandergeld het volgende:
Het is wachten op een uitbraak van de dollar, afgelopen dagen alleen maar zijwaartse beweging. Breekt de Dollarindex boven de 76 uit, kan de dollar flink versterken komende maanden.
Ja Dollarindex kan m.i. komend jaar boven de 100 geraken, wat de eur/usd verhouding richting 1.00-1.10 kan brengen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:20 schreef zoost het volgende:
[..]
Zou dat gevolgen hebben voor de US carry trade? Volgens Roubini wel.
"Eventually there's going to be an end to this carry trade," he said in an interview. "When that snapback of the dollar is going occur it's not going to be 2 percent or 3 percent, it's going to be more like 25 or 20 percent. And then everybody will have to close their shorts on the dollar, they'll have to sell these risky assets across the world and you could have this huge asset bubble going into an asset bust."
Lol, iets meer dan 2 punten op de S&P fut, niet elke daling hoeft het gevolg te zijn van een nieuwsbericht(meestal word er later een nieuwsbericht aangehangen).quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:41 schreef RvLaak het volgende:
Vanwaar eigenlijk de "enorme" daling in de futs van het laatste half uur?
Klopt, maar vaak genoeg is er wel een reden voorquote:Op vrijdag 20 november 2009 11:43 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Lol, iets meer dan 2 punten op de S&P fut, niet elke daling hoeft het gevolg te zijn van een nieuwsbericht(meestal word er later een nieuwsbericht aangehangen).
eur/usd gaat hoogswaarschijnlijk vandaag al door de 1,48 en anders maandagquote:Op vrijdag 20 november 2009 11:06 schreef Vandergeld het volgende:
Het is wachten op een uitbraak van de dollar, afgelopen dagen alleen maar zijwaartse beweging. Breekt de Dollarindex boven de 76 uit, kan de dollar flink versterken komende maanden.
De eerste stap in de castratie van de FEDquote:Fed Beaten: Bill To Audit Federal Reserve Passes Key Hurdle
In an unprecedented defeat for the Federal Reserve, an amendment to audit the multi-trillion dollar institution was approved by the House Finance Committee with an overwhelming and bipartisan 43-26 vote on Thursday afternoon
Goed nieuws. Ik verbaas me alleen wel dat hoge pieten niet hebben ingegrepen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
De eerste stap in de castratie van de FED
Daar zit wat in.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gaat prima hoor. Als je een middenlange termijn strategie volgt dan heb je aan OHLC genoeg. En dan handelen op de open of op de close. Is niet exact, maar als je dan je strategie niet winstgevend krijgt dan lukt je dat ook niet met intraday.
Als je alleen op indices handelt dan kun je vast wel ergens intraday data vinden (afzonderlijke aandelen zal lastiger zijn).quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:26 schreef Gremen het volgende:
[..]
Daar zit wat in.
Normaal handel ik wel op de uur grafiek, nu zal ik moeten kijken hoe ik alle parameters moet veranderen om dezelfde situatie te simuleren en te kunnen testen op een dag grafiek. (Alles keer 8 doen zal wel niet meteen werken)
Mijn brievenbus ziet er als volgt uit:quote:Op donderdag 19 november 2009 23:30 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Nice, wat is je startkapitaal?Echt heel veel succes en natuurlijk ook veel plezier.
Ook een mooie timing. Nog 2 weekjes wachten, beurs <300 hopelijk en dan een mooie moment om in te stappen..
(Ik kan me nog precies herinneren hoe ik me voelde toen ik die van mij binnenkwam.)
epic fail?quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef Vandergeld het volgende:
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX stond vrijdag tussen 11.00 en 12.00 uur onder druk in de aanloop naar de expiratie van de Euro Stoxx 50, "waarbij de markt kennelijk een lagere notering wilde", aldus handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital. "Na 12.00 uur is die druk er af en kan de index gewoon weer omhoog, ook omdat er geen reden is om omlaag te gaan", aldus de handelaar. De omzetten zijn matig tot redelijk en zullen tegen de achtergrond van de optie-expiratie van vrijdag waarschijnlijk meer oplopen dan gemiddeld, verwacht Jurgens. De AEX gaat vrijdag rond 12.15 uur met 0,1% omlaag naar 313,04 met een voorlopig hoogste notering op 315,84. (ANS)
![]()
Mooi verhaaltje maar de AEX volgt gewoon de S&P500 futurequote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef Vandergeld het volgende:
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX stond vrijdag tussen 11.00 en 12.00 uur onder druk in de aanloop naar de expiratie van de Euro Stoxx 50, "waarbij de markt kennelijk een lagere notering wilde", aldus handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital. "Na 12.00 uur is die druk er af en kan de index gewoon weer omhoog, ook omdat er geen reden is om omlaag te gaan", aldus de handelaar. De omzetten zijn matig tot redelijk en zullen tegen de achtergrond van de optie-expiratie van vrijdag waarschijnlijk meer oplopen dan gemiddeld, verwacht Jurgens. De AEX gaat vrijdag rond 12.15 uur met 0,1% omlaag naar 313,04 met een voorlopig hoogste notering op 315,84. (ANS)
![]()
lolquote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef Vandergeld het volgende:
![]()
Die handelaar hoeven ze van mij niet meer aan het woord te laten, heeft niks maar dan ook echt niks zinnigs te meldenquote:
quote:MARKET COMMENT:AEX 'even' onder druk door expiratie Eurostoxx
20-11-2009 12:27:00
Zal zo wel stukje schrijven dat de index onder druk is komen te staan vanwege expiratie tussen half 4 en 4quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:44 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Die handelaar hoeven ze van mij niet meer aan het woord te laten, heeft niks maar dan ook echt niks zinnigs te melden
Ah, ik was niet de enige die het opviel hehe.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mooi verhaaltje maar de AEX volgt gewoon de S&P500 future
Leuk dat je er weer bentquote:Op vrijdag 20 november 2009 12:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Ah, ik was niet de enige die het opviel hehe.
En idd, voor 80% worden de futures gewoon gevolgd.
Dat is ook mijn koersdoel voor 2010quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:06 schreef Vandergeld het volgende:
Beurzen zijn weer goed op dreef, door 296 volgende bevestiging, dan zijn we opweg naar de 150 komend jaar
Ik ga weer richting b/equote:Op vrijdag 20 november 2009 13:10 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb toch alweer 1,27 euro virtuele winst per turbo short (+ 86%)...
Daar zal ik eens naar zoeken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je alleen op indices handelt dan kun je vast wel ergens intraday data vinden (afzonderlijke aandelen zal lastiger zijn).
Waar handel je in?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:21 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dat is ook mijn koersdoel voor 2010
Er is niks mis met virtueel traden, mits je zelf ook al wat ervaring hebt met traden. Beginnen met virtueel traden vind ik toch wel wat anders. Vooral het gevoel is dan anders waardoor je toch op een andere manier gaat na denken om dat het nu plotseling met echt geld gaat. Er zijn voorbeelden van goede virtuele portefeuilles en dan direct de 1e echte trades flink het riool ingaan.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:38 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
bij mij alleen wel virtueel in de zin van schaduwportefeuille
NEEEEE!!! Wat slecht!!! Keijser capital is waar die insider van me werkt!! Dit moet ik hem laten lezen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef Vandergeld het volgende:
![]()
quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:35 schreef Vandergeld het volgende:
Ze gooien er nog maar een market comment tegenaan:
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX staat vrijdag rond 13.00 uur onder druk als gevolg van de stijgende dollar en een kleine neerwaartse draai bij de Amerikaanse futures, aldus handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer. Hij stelt vast dat de dollar aantrekt ten opzichte van de euro, die $1,4828 noteert. De afgelopen tijd tekende zich een relatie af tussen de beweging van de dollar en de aandelenmarkten waarbij geldt dat zij bijna negatief gecorreleerd bewegen, waarbij de dollar een bepalende rol lijkt te spelen. De Amerikaanse futures noteerden aanvankelijk verdeeld, maar zijn inmiddels licht in de min gezakt. De AEX noteert vrijdag rond 13.15 uur 1% lager op 310,00. (ANS)
Het is te hopen dat ze met de laatste tijd bedoelen het laatste jaar
Ja, in NT kun je timeframes mixen, al is dat soms tricky om allerlei redenen (kom je nog wel achter). Sommige dingen kun je bijvoorbeeld wel voor strategies maar niet voor indicatoren. Wat ik daarom soms doe is chart op de kleinste resolutie en dan zelf hogere orde bars uitrekenen en die input gebruiken voor het soort indicatoren waar jij op doelt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:26 schreef Gremen het volgende:
[..]
Daar zal ik eens naar zoeken.
Voornamelijk AEX. Met opties en zo nu en dan een turbo.
Maar op zich zou een strategie natuurlijk ook gewoon op de S&P moeten werken, dus misschien dat ik data daarvan ga gebruiken.
Wel tof dat NT! Ook dat je bijv een eigen indicator kan programmeren.
Ook moet ik nog uitzoeken of je een indicator op dag basis zou kunnen gebruiken voor bijv een richting, maar dat je een andere indicator op uur basis gebruikt om daadwerkelijk in of uit te stappen. Heb jij zoiets wel eens geprobeerd?
(Dat uiteindelijk elke backtest negatief uitpakt, doet er even niet toe)
Ik snap ook niet dat een analist als Ad Nooten bijvoorbeeld zich zovaak beklaagd over het feit dat de Aex de S&P futures volgt, maar dan niet vervolgens de future gaat analyserenquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:18 schreef pberends het volgende:
[..].
De laatste tijd schijnt de AEX de S&P-futures te volgen...
Tot half 3 moet je gewoon de DAX volgen en daarna schakelen naar SnP.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:26 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat een analist als Ad Nooten bijvoorbeeld zich zovaak beklaagd over het feit dat de Aex de S&P futures volgt, maar dan niet vervolgens de future gaat analyseren
Ik volg ze alle 3, daarnaast nog Dow/ Nasdaq/ Cac 40 en soms de Nikkeiquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:27 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Tot half 3 moet je gewoon de DAX volgen en daarna schakelen naar SnP.
Dat is alleen maar wishful thinking.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:21 schreef M.Melandri het volgende:
Dat is ook mijn koersdoel voor 2010
Nee hoor, hheb ik sinds juni al als koersdoel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is alleen maar wishful thinking.
quote:
Thnx, ik kijk er naar uit. Ben nu ook druk bezig met NT, vooralsnog even de basicsquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, in NT kun je timeframes mixen, al is dat soms tricky om allerlei redenen (kom je nog wel achter). Sommige dingen kun je bijvoorbeeld wel voor strategies maar niet voor indicatoren. Wat ik daarom soms doe is chart op de kleinste resolutie en dan zelf hogere orde bars uitrekenen en die input gebruiken voor het soort indicatoren waar jij op doelt.
Aangezien iedereen hier opeens zo geinteresseerd is in backtesten wil ik wel een datafile ter beschikking stellen van ES (de S&P500 future) van een 'continuous contract' (de afzonderlijke contracten op rollover date aan elkaar geplakt) van maart 2007-nov 2009, intraday 1 minuten bars. Dat is plenty data om intraday strategieen te backtesten. Textformaat, dus importeerbaar in alle software paketten. Linkje volgt nog vandaag
Vandaag was dan ook de expiratie van de novemberopties. Dat zou de hogere volumes best kunnen verklaren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:15 schreef Vandergeld het volgende:
Er gebeurd vanmiddag heel erg weinig, maar gaat wel onder flink volume, hoogste sinds 1 oktober.3
Om 16:50 447 miljoen stukken verhandeld, terwijl gemiddeld laatste 5 dagen 287 miljoen is rond die tijd.
Het is jammer dat het volume van 16 oktober niet goed te zien is, want toen was oktober expiratie.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:19 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Vandaag was dan ook de expiratie van de novemberopties. Dat zou de hogere volumes best kunnen verklaren.
Nou, het is toch meer gezakt dan verwacht. Gelukkig had ik een putje open, dus dat beperkte de schade.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:24 schreef Rejected het volgende:
Nou fijn weekend allemaal.
LVXI je had meer gelijk dan ik met je 315-330 waar ik zei 300-315.
Dinsdag bodem rond 306-308 daarna opleving richting 310-315.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:41 schreef Rejected het volgende:
Wat verwacht jij (en anderen natuurlijk) voor volgende week?
Ben niet meer zo Bullish als aan het begin van de week. 300-315?quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:41 schreef Rejected het volgende:
Wat verwacht jij (en anderen natuurlijk) voor volgende week?
Kleine up en dan door naar de 290quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Burnie88 het volgende:
Volgende week wordt spannend. Zal de correctie doorzetten of zal de opgaande trend doorzetten?
Ja, dat zie ik ook wel gebeuren. Het is de vraag of de lange termijn een W-vorm laat zien of dat het bij de huidige V blijft. Ik hoop op W, dan stap ik volgend jaar zomer in.quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:54 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Kleine up en dan door naar de 290
je loopt idd niet veel risico meestal trekt WS ( al dan niet door et PPT ) aan het eind van de dag omhoog, gevolg AEX opent hoger in amateur hour, er is wel geld mee te verdienen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:55 schreef LXIV het volgende:
Het is echt opvallend hoe vaak WS een zogenaamd badkuippatroon heeft. Bij opening snel wegzakken, dan stabiliseren en aan het einde van de middag weer omhoog tot ca. het openingsniveau. Daar moet wel iets mee te verdienen zijn.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik denk het wel. De beurzen krabbelen veel te snel uit de heftige recessie.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef Westlander het volgende:
Maandag licht hogere opening om daarna weer naar beneden te duiken, De Nikkei gaat wel aardig op z'n gat zeg de laatste weken.. voorteken voor de grote correctie ?
Super, thanx!quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:03 schreef SeLang het volgende:
Zoals beloofd voor de backtesters:
Intraday data (1-minuten bars) van de S&P500 future (ES) van maart 2007 - november 2009.
Veel plezier ermee, en resultaten hier posten natuurlijk
http://rapidshare.com/files/309849049/ES_Continuous_Contract.zip
Tof dat je dit wilt delen! Thx!quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:03 schreef SeLang het volgende:
Intraday data (1-minuten bars) van de S&P500 future (ES) van maart 2007 - november 2009.
Zo, net uit de kroeg. Maar toch even een bedankje *hips*quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:03 schreef SeLang het volgende:
Geloof je écht dat dat gepimp en het einde ervan al niet in de koersen verwerkt zitten?quote:Op zondag 22 november 2009 19:25 schreef SeLang het volgende:
Zo, dit weekend weer even m'n kooplijstje ge-update.
Niet dat dat aan de orde is voorlopig, maar die dingen moet je klaar hebben liggen als zich een crash voordoet. 2010 wordt wel een interessant jaar want dan is het gepimp voorbij.
De waarderingen op dit moment zijn niet bepaald ex-pimp. 2010 wordt erg interessant.quote:Op zondag 22 november 2009 19:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geloof je écht dat dat gepimp en het einde ervan al niet in de koersen verwerkt zitten?
Second that.quote:Op zondag 22 november 2009 20:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Morgen hoger openen met een opleving van een paar punten, tussen 10.30 en 11.30 weer in het rood.
Mark my words.
Jammer genoeg zie ik inderdaad nog geen veranderingquote:Op zondag 22 november 2009 19:10 schreef LXIV het volgende:
Bij Vandergeld stormen we altijd af op een crash van de AEX naar 50. Voorafgegaan door soms een kleine opleving.
Alhoewel ik voor komende week ook wel bearish ben. Kunnen de onderkant van de 300 wel zien denk ik.
Lagere koersen, richting de 300.quote:Op zondag 22 november 2009 19:08 schreef Westlander het volgende:
VanderGeld, wat zijn je verwachtingen voor komende week ?
Ik ben benieuwd of het gaat lukken...quote:Op zondag 22 november 2009 20:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Morgen hoger openen met een opleving van een paar punten, tussen 10.30 en 11.30 weer in het rood.
Mark my words.
Ik denk dat we best verder omlaag kunnen, maar of er 1,50% koerswinst in een uur afgaat, betwijfel ik.quote:Op maandag 23 november 2009 10:23 schreef Burnie88 het volgende:
Ik ben benieuwd of het gaat lukken...
Nee, ik durf het vandaag ook niet aan.quote:Op maandag 23 november 2009 10:33 schreef Gremen het volgende:
Ik zou maar niet al te hard shorten....
quote:Op maandag 23 november 2009 10:00 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat een heerlijk short moment!
Ja hoor, een klein piekje op de borden en men schreeuwt gelijk weer short gaan.:')quote:Op maandag 23 november 2009 09:12 schreef Lemans24 het volgende:
Mooie opening om short te gaan.
Hey, wel correct quoten... Ik had al mijn bedenkingen.quote:Op maandag 23 november 2009 12:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Ja hoor, een klein piekje op de borden en men schreeuwt gelijk weer short gaan.:')
Denken jullie wel eens aan long gaan of is dat niet cool?
Vorige keer zat je er pal op met je puts decemberquote:Op maandag 23 november 2009 15:19 schreef LXIV het volgende:
Ik ben toch even een beetje short gegaan. We zullen het zien!
Die heb ik nu weer gekocht, precies voor het bedrag waarvoor ik ze toen aangekocht had!quote:Op maandag 23 november 2009 15:24 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Vorige keer zat je er pal op met je puts december
DJ wandelt omhoog, AEX al dik 2% in de plus ... 320 dan maar?quote:Op maandag 23 november 2009 15:12 schreef Lemans24 het volgende:
Nou, dat wordt straks bij opening van WS een afstort óf we gaan echt alweer naar 320.
Ik denk zelf de eerste optie.
Ik heb gehandeld op mijn vermoeden, dus liever niet... Bij 320 heb ik ze allang weer verkocht.quote:Op maandag 23 november 2009 15:40 schreef knnth het volgende:
[..]
DJ wandelt omhoog, AEX al dik 2% in de plus ... 320 dan maar?
Vast een bellenblaaspijpje...quote:Op maandag 23 november 2009 15:37 schreef TeringHenkie het volgende:
Wat zitten die gasten te smoken???
En hop, we gaan naar 318 ...quote:VS bestaande woningverkopen okt +10,1% tot 6,10 mln, verwachting was 5,70 mln
kennelijk zijn de banken daar vlotter met geld uitlenenquote:Op maandag 23 november 2009 16:06 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Dat de huizenverkopen nu zo ontzettend hard omhoog gaan, is dat niet juist omdat men de hypotheek niet meer kan betalen en hun huis verkopen?
Maar goed dat wij europeanen zijnquote:Op maandag 23 november 2009 16:10 schreef Gremen het volgende:
Tegen die tijd hebben de shorters geen centen meer
Laten we het hopen, dan word de put-call ratio wat normaler en kan ik de geplande langlopende putjes goedkoper inkopen.quote:Op maandag 23 november 2009 16:10 schreef Gremen het volgende:
Tegen die tijd hebben de shorters geen centen meer
't is eerder "short on every peak within THE dip"quote:Op maandag 23 november 2009 16:09 schreef piepeloi55 het volgende:
De paniek zaaiende 'short on every dip cause this is the crash' lijken voor de zoveelste keer ongelijk te krijgen.
Dus jij verwacht een daling aan het einde?quote:Op maandag 23 november 2009 16:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
't is eerder "short on every peak within THE dip"
dit lijkt trouwens een omgekeerde badkuip voor de DJ te worden, vandaag.
Klopt. Geld is zelfs meer dan gratis, want vandaag stond nog iets in DFT dat sommig instellingen al negatieve rente (bewaarloon) rekenden. En waar moet je dan heen met je bergen gratis geld? Inderdaad, aandelen of commodities. Hoe waanzinnig dan ook.quote:Op maandag 23 november 2009 16:09 schreef piepeloi55 het volgende:
De paniek zaaiende 'short on every dip cause this is the crash' lijken voor de zoveelste keer ongelijk te krijgen. Face it: zolang er gratis geld is in combinatie met overheidsstimulansen gaan de markten omhoog. Ook al heeft dit geen enkele fundamentele onderliggende waarde. Mooi moment voor de shorters komt in de loop van 2010, als die programmas aflopen en er een eind in zicht van het gratis geld komt.
Ja, WS is nog nauwelijks gezakt vorige week.quote:Op maandag 23 november 2009 16:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dus jij verwacht een daling aan het einde?
neequote:Op maandag 23 november 2009 16:30 schreef TeringHenkie het volgende:
Dagputje kopen HOU ME TEGEN!!!!11!1
Cash in een kluis leggen.quote:Op maandag 23 november 2009 16:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Geld is zelfs meer dan gratis, want vandaag stond nog iets in DFT dat sommig instellingen al negatieve rente (bewaarloon) rekenden. En waar moet je dan heen met je bergen gratis geld? Inderdaad, aandelen of commodities. Hoe waanzinnig dan ook.
Mijn conclusie: obligatiesquote:Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef SeLang het volgende:
Je moet niet long en ook niet short imo, tenzij je een korte termijn strategie hebt die bewezen werkt.
Als je nu voor lange termijn long gaat dan zit je imo aan de verkeerde kant van de markt vanwege de zeer hoge waardering op dit moment. Dus als je nu long gaat dan speel je het 'greater fool' spelletje, waarin je hoopt dat iemand anders nog meer teveel gaat betalen als jij hebt gedaan. Als je denkt dat je de skills hebt om dat spelletje te spelen en op tijd er weer uit bent dan is dat natuurlijk prima, maar de praktijk leert dat de meesten die skill niet hebben (ook al denken de meesten van wel).
Een lange termijn shorter zit sowieso altijd fout. Als je positie fout is dan kun je niet jaren wachten tot het weer goed komt, want in de tussentijd kost de positie veel geld (dividend betalingen etc). Je weet gewoon niet hoelang de huidige kooppaniek nog duurt. Ook hier geldt natuurlijk dat je het niet moet nalaten als je denkt dat je de skills hebt. Maar de meesten hebben die skills dus niet.
Mijn conclusie : zijlijn.
NEEEE!!!!quote:
Great! Ze hebben de huizenmarkt weer even tijdelijk gepimpt ten kosten van vele miljardenquote:Home sales far exceeded expectations last month, surging to the highest level in 2 1/2 years as first-time buyers rushed to take advantage of an expiring tax credit.
Zijlijn is best okay overigens!quote:Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef SeLang het volgende:
Je moet niet long en ook niet short imo, tenzij je een korte termijn strategie hebt die bewezen werkt.
Als je nu voor lange termijn long gaat dan zit je imo aan de verkeerde kant van de markt vanwege de zeer hoge waardering op dit moment. Dus als je nu long gaat dan speel je het 'greater fool' spelletje, waarin je hoopt dat iemand anders nog meer teveel gaat betalen als jij hebt gedaan. Als je denkt dat je de skills hebt om dat spelletje te spelen en op tijd er weer uit bent dan is dat natuurlijk prima, maar de praktijk leert dat de meesten die skill niet hebben (ook al denken de meesten van wel).
Een lange termijn shorter zit sowieso altijd fout. Als je positie fout is dan kun je niet jaren wachten tot het weer goed komt, want in de tussentijd kost de positie veel geld (dividend betalingen etc). Je weet gewoon niet hoelang de huidige kooppaniek nog duurt. Ook hier geldt natuurlijk dat je het niet moet nalaten als je denkt dat je de skills hebt. Maar de meesten hebben die skills dus niet.
Dus in het gevak je pensioenverzekeraar (Fidelity) je de mogelijkheid niet geeft om je investeringen in cash om te zetten, kies je voor BONDS SHORT TERM?quote:Op maandag 23 november 2009 16:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
NEEEE!!!!
Tenzij heel kortlopend (<1 jaar)
Hangt er vanaf hoe 'short term' het is. Als ze daar 5 jaar mee bedoelen dan heb je alsnog een probleem. Normaal zou ik zeggen geldmarkt, maar vorig jaar hebben we gezien dat die dingen ook niet veilig zijn.quote:Op maandag 23 november 2009 16:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus in het gevak je pensioenverzekeraar (Fidelity) je de mogelijkheid niet geeft om je investeringen in cash om te zetten, kies je voor BONDS SHORT TERM?
netto heb ik nog nooit een cent verdiend aan de beursquote:Op maandag 23 november 2009 16:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zijlijn is best okay overigens!Moet wel zeggen dat mijn gevoel altijd zegt dat ik meer moet oppassen als ik iets short, dan als ik een long positie inneem. Ik heb dan ook vooral op long posities geld verdient, en niet op short posities (op die korte crash naar beneden begin 2008)
Ik heb de beurzen even een aantal dagen niet gevolgd (3! om precies te zijn) maar vanaf woensdag moet ik er weer aan geloven.
lolquote:Op maandag 23 november 2009 16:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Great! Ze hebben de huizenmarkt weer even tijdelijk gepimpt ten kosten van vele miljarden
[ afbeelding ]
Ligt ook aan je risicoprofiel en de hoeveelheid cash waarmee je belegt. Niet iedereen heeft het bedrag om op een veilige manier en volgens sommige zelfs de enige voorspelbare manier met veel geld nog meer geld te maken, zoals je zelf doet (bedrijven kopen afhankelijk van de marktkapitalisatie op een langjarig laag P/E). Bij kleine bedragen loont dit niet vind ik persoonlijk, al kijk je alleen naar de transactiekosten.quote:Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef SeLang het volgende:
Gewoon niet long én niet short gaan, zoals SeLang ook zei.quote:Op maandag 23 november 2009 12:57 schreef Lemans24 het volgende:
Hey, wel correct quoten... Ik had al mijn bedenkingen.
En long gaan op het moment dat we écht niet meer boven de top van oktober gaan (dat mag je quoten) lijkt me niet heel lucratief.
en we staan alweer op 316.quote:Op maandag 23 november 2009 16:42 schreef Lemans24 het volgende:
Die 318 lijkt ook wel genoeg, er zit weinig momentum meer in.
Ik ben zo de laatste 2 jaar toch al wel wat traders tegen gekomen. Maar moet eerlijk toegeven, dat ik er weinig ken die erg succesvol zijn geweest & de meeste hadden allemaal erg wisselende portefeuilles. Degene die wel succesvol waren, waren de vooral wat defensieve types. Periodes van erg superieure rendementen afwisselen met bagger. En zie de laatste tijd ook wel uitgerookte traders.. het is puur een indicatie van wat ik om me heen zie gebeuren. In the end blijft vooral veel op gevoel spelen, en zoals we zelf de afgelopen maanden zagen beweegt de beurs alles behalve rationeel. ( niet dat hij dat normaal wel doet, maar de afgelopen maanden sinds de dollar - beurs correlatie gaat het wel erg apart )quote:Op maandag 23 november 2009 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat meer mensen die 'skill' bezitten als je denkt. Enige probleem is dat de meeste hun emotie erbij mengen (tunnelvisie) en een exacte datum eraan geven inplaats van een tijdsperiode. Ik blijf erbij dat ik over een tijdje langlopende puts kopen, afhankelijk van de marktontwikkelingen. We gaan op een gegeven moment weer down (voorlopig nog niet), dat is onomkeerbaar en dat gaat geen jaren en jaren meer duren.
Je zegt het zelf 2/3 maanden dat is toch echt zeer korte termijn ik geloof ook niet dat beleggen op korte termijn werkt. Als je kijkt naar beleggers op de langere termijn, dat zijn de wat defensievere types die je bedoelt, neem ik aan. Daar zitten weldegelijk beleggers tussen die keer op keer winst maken. De korte termijn geloof ik inderdaad niet in, is meer gevoel en geluk. Ikzelf heb ook wat kennissen en vrienden die beleggen en het valt me op dat diegene op de korte termijn allemaal stoppen na een zeer korte tijd en de lange termijn beleggers over het algemeen gewoon winst hebben.quote:Op maandag 23 november 2009 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ben zo de laatste 2 jaar toch al wel wat traders tegen gekomen. Maar moet eerlijk toegeven, dat ik er weinig ken die erg succesvol zijn geweest & de meeste hadden allemaal erg wisselende portefeuilles. Degene die wel succesvol waren, waren de vooral wat defensieve types. Periodes van erg superieure rendementen afwisselen met bagger. En zie de laatste tijd ook wel uitgerookte traders.. het is puur een indicatie van wat ik om me heen zie gebeuren. In the end blijft vooral veel op gevoel spelen, en zoals we zelf de afgelopen maanden zagen beweegt de beurs alles behalve rationeel. ( niet dat hij dat normaal wel doet, maar de afgelopen maanden sinds de dollar - beurs correlatie gaat het wel erg apart )
Ik betwijfel dan ook of veel mensen die skill hebben. De meeste profiteren gewoon een maand of 2 / 3 op een strategie die eigenlijk niet werkt en daardoor het idee hebben dat ze het wel begrijpen.
dat is helaas juist ook de strategie die vaak resulteert in uitgerookt worden, vanwege verkeerde timing.quote:Op maandag 23 november 2009 17:11 schreef Lyrebird het volgende:
Strategie: speel in op de twee belangrijkste emoties: fear & greed. Als iedereen in aandelen stapt, is het tijd om uit te stappen. Als niemand ze wil hebben: kopen!
Ja, stop wel op 323 nuquote:Op maandag 23 november 2009 17:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
dat is helaas juist ook de strategie die vaak resulteert in uitgerookt worden, vanwege verkeerde timing.
is er nog iemand die overnight short gaat / blijft zitten?
Niet meer? Nooit meer? Nu niet meer?quote:Op maandag 23 november 2009 17:30 schreef AQuila360 het volgende:
Ik heb nu alleen nog wat aandelen Aegon en daarbij sta ik op een heel klein winstje.
Turbo's enz waag ik me denk ik ook maar niet meer aan
Het is meer dat ik nu druk ben met school en het niet kan volgen. En als ik dan turbo's ofzo heb dan blijf je het in de gaten houden en bij aandelen heb ik nietquote:Op maandag 23 november 2009 17:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Niet meer? Nooit meer? Nu niet meer?? Als je op bepaalde momenten gewoon het niet zeker weet moet je gewoon helemaal geen posities bezitten en dan maakt het niet uit of je nou warrants/opties/turbo's of aandelen bezit. Het enige verschil is dat de derivaten wat meer pijn doen dan de aandelen
Ik zit daar ook wat mee. Echt 'goed' loslaten kan ik het niet. Zelfs niet met aandelen.quote:Op maandag 23 november 2009 17:38 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het is meer dat ik nu druk ben met school en het niet kan volgen. En als ik dan turbo's ofzo heb dan blijf je het in de gaten houden en bij aandelen heb ik niet
In dit scenario is een forse inflatie toch ook niet ondenkbaar. Met zo ontzettend veel liquiditeit in het voorterrein. Maar rente beur je niet. Eigenlijk wordt het geld gewoon vernietigd door de centrale banken. Vind je het gek dat mensen van ellende in aandelen of commodities gaan?quote:Op maandag 23 november 2009 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Cash in een kluis leggen.
Kunnen de zombiebanken er tenminste ook niet meer bij.
Het zou wel makkelijker zijn gezien de problemen, eigenlijk zijn de stijgende aandelen beurzen ook een teken van inflatie als je de definitie gebruikt: inflatie is de verhoging van de geldhoeveelheid. Deze geldhoeveelheid zal echter nog vrij lange tijd niet in de economie komen, waardoor het CPI nog lang laag zoniet negatief word. Alleen Quantitatif easing kan hier verandering in brengen.quote:Op maandag 23 november 2009 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
In dit scenario is een forse inflatie toch ook niet ondenkbaar.
Als je geld in een kluis legt krijg je juist geen inflatie. Sterker nog, het is sterk deflatoir want je haalt het geld uit het systeem. De bank kan er niks meer mee en kan dus minder leningen/ hypotheken verstrekken. En dat gaat maal tien ofzo, vanwege fractional banking.quote:Op maandag 23 november 2009 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
In dit scenario is een forse inflatie toch ook niet ondenkbaar. Met zo ontzettend veel liquiditeit in het voorterrein.
De lage rente drijft mensen in aandelen en commodities, maar eigenlijk zijn dat onlogische beleggingen. De crisis is namelijk deflatoir (krimp van geldhoeveelheid + krediet). Commodities zijn alleen een logische hedge als je inflatie hebt, geen deflatie. En aandelen zijn niet logisch omdat door de krimp van krediet en de overcapaciteit in de industrie de marges onder druk komen.quote:Maar rente beur je niet. Eigenlijk wordt het geld gewoon vernietigd door de centrale banken. Vind je het gek dat mensen van ellende in aandelen of commodities gaan?
Dat loopt iedereen altijd te roepen maar het is grote onzin. Als er ook maar een hint komt van structureel inflatie laten oplopen dan schieten de treasury yields omhoog. Landen met grote overheidstekorten zijn dan toast want die krijgen nauwelijks meer geld geleend.quote:Op maandag 23 november 2009 18:06 schreef LXIV het volgende:
Inflatie is natuurlijk wel de oplossing voor veel van 's werelds problemen.
Rest ook gesloten a 1106.quote:Op maandag 23 november 2009 18:45 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
75% gesloten a 1105, rest laat ik staan met stop op dayhigh.
Deflatie is toch dodelijk voor de banken met hun enorme leverage.quote:Op maandag 23 november 2009 18:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat loopt iedereen altijd te roepen maar het is grote onzin. Als er ook maar een hint komt van structureel inflatie laten oplopen dan schieten de treasury yields omhoog. Landen met grote overheidstekorten zijn dan toast want die krijgen nauwelijks meer geld geleend.
Ben er wel bang voor eigenlijkquote:Op maandag 23 november 2009 19:01 schreef Lemans24 het volgende:
Tot nog toe doet de DJ het precies zoals ik hoopte. Hopelijk gaat ie niet weer stijl omhoog het laatste uur, dát zou pas onrealistisch zijn, aangezien nu al een year-high bereikt zou zijn (terwijl de AEX daar nog ruim onder zit).
RBS marketindex met CFD's. Maar is met hefbomen van 50, moet je absoluut niet met meer dan 10% van je tradekapitaal doen.quote:
CFD's begin ik helemaal niet aan...quote:Op maandag 23 november 2009 19:06 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
RBS marketindex met CFD's. Maar is met hefbomen van 50, moet je absoluut niet met meer dan 10% van je tradekapitaal doen.
We zitten op 315,8 volgens FTI.quote:Op maandag 23 november 2009 19:18 schreef LXIV het volgende:
Ach, WS kabbelt alweer rustig naar beneden. AEX in ieder geval op het instapniveau waar ik short ging (316,5)
Ik moet denken aan dat Southparkfilmpje waar zo'n bankier (Scheringa) een paar beleggingen doet met je geld en dan 'Poef, it's gone..' roept. Volgens mij heb je hetzelfde effect als je met zulke idiote hefbomen gaat beleggen.quote:Op maandag 23 november 2009 19:06 schreef M.Melandri het volgende:
Maar is met hefbomen van 50
Jij ook al?quote:Op maandag 23 november 2009 19:18 schreef LXIV het volgende:
Ach, WS kabbelt alweer rustig naar beneden. AEX in ieder geval op het instapniveau waar ik short ging (316,5)
Voor de geïnteresseerdenquote:Op maandag 23 november 2009 19:02 schreef Rejected het volgende:
Net een interview met Rienk Kamer op rtlz.nl gezien, hij voorspelt een Japan scenario.En volgend jaar een beurscrash.
dat is een interessant stel lijntjes, dat je daar getekend hebtquote:Op maandag 23 november 2009 19:32 schreef edwinh het volgende:
Ik zit ook nog short heb zelfs nog wat bijgekocht.
http://1.bp.blogspot.com/(...)PivLFo/s1600/dow.png
Deleveraging is een van de belangrijkste oorzaken van deflatie.quote:Op maandag 23 november 2009 18:59 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Deflatie is toch dodelijk voor de banken met hun enorme leverage.
Dat gebeurt regelmatig, helaas.quote:Op maandag 23 november 2009 21:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ehm, wat doet WS? Binck geeft geen actuele koersinfo meer.
Dow 10,443.46 +125.30 (1.21%)quote:Op maandag 23 november 2009 21:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ehm, wat doet WS? Binck geeft geen actuele koersinfo meer.
Door naar de 320quote:Op maandag 23 november 2009 22:06 schreef Lemans24 het volgende:
bedankt.
Slot op 10450, dus toch een kleine eindsprint. Maar per saldo is er de afgelopen 4 uur gewoon niets gebeurd...
wel een year-high natuurlijk.
Morgen opening van de AEX op 316, en dan?
Fout, de opleving bleef en zette zelfs nog verder door.quote:Op zondag 22 november 2009 20:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Mark my words.
quote:De Duitse economie is in het derde kwartaal vooral weer gegroeid door de opbouw van voorraden.
Handel en consumptie
Dat maakte het nationale bureau voor de statistiek Destatis dinsdag bekend. Destatis bevestigde de cijfers die het anderhalve week geleden bekendmaakte bij de eerste raming. Daaruit bleek dat de Duitse economie het afgelopen kwartaal 0,7% is gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal. Het opbouwen van voorraden droeg voor 1,5%-punt bij aan die groei. Handel en consumptie zorgden juist voor een min van 0,5%punt.
Levertijden voor de klantenquote:Op dinsdag 24 november 2009 10:08 schreef Lemans24 het volgende:
Sparen was toch juist slecht voor de groei? Wat is het verschil tussen voorraden opbouwen en sparen?
Mjah..... toch een klein deflationair proces. Fighting for the last buck.quote:
Hoor net dat de dollar ook in Nederland ingevoerd wordt als de enige wettige betaalmiddel, gelukkig alleen op de Nederlandse Antillen .quote:Op dinsdag 24 november 2009 12:12 schreef SeLang het volgende:
Ah! De dollar correlatie is weer terug.
Het grappige is dat de AEX slaafs de S&P500 futures volgt, terwijl een lagere dollar per saldo juist slecht is voor de meeste AEX bedrijven.
Ehh, wat?quote:Op dinsdag 24 november 2009 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoor net dat de dollar ook in Nederland ingevoerd wordt als de enige wettige betaalmiddel, gelukkig alleen op de Nederlandse Antillen .
Waarom? Het zou toch mooi moeten zijn als beurzen het goed doen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:46 schreef Lemans24 het volgende:
pffffffffff, ik krijg er echt genoeg van!
Mits het ergens op gebaseerd is...quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom? Het zou toch mooi moeten zijn als beurzen het goed doen?
Het 0-lijn hoppen met name.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kul? Waarom zou het mooi moeten zijn als de beurzen omhoog gaan?quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
quote:552 probleembanken in Verenigde Staten
24-11-2009 16:47:27
Brussel (tijd) - In het derde kwartaal kregen de Verenigde Staten er meer dan 100 probleembanken bij. Met 552 in moeilijkheden verkerende banken, was het aantal in 16 jaar niet zo hoog. Dat meldt de Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC), de overheidsinstelling die de spaartegoeden van Amerikanen moet verzekeren.
De FDIC richtte daartoe een verzekeringsfonds op. Dat fonds loopt echter aan een hoog tempo leeg. In het derde kwartaal ging het zelfs voor 8,2 miljard dollar in het rood. De snelle daling heeft alles te maken met de golf van bankfaillissementen die de VS overspoelt. Alle failliete instellingen - al 124 dit jaar - komen immers terecht bij de FDIC, die de activa overneemt in de hoop er kopers voor te vinden.
Door de deposito's, kredietportefeuilles en filialen van inbeslaggenomen banken snel te verkopen, kan de FDIC de kostprijs voor de belastingbetaler minimaliseren. Probleem is echter dat er in het huidige klimaat weinig honger is naar de activa van failliete banken. Welke financiële instelling heeft geld op overschot?
De FDIC heeft nu 552 banken op zijn vertrouwelijke probleemlijst, die samen activa van bijna 350 miljard dollar vertegenwoordigen. Mogelijk volgt er dus nog een reeks faillissementen, die het verzekeringsfonds verder zou kunnen onder druk zetten. Voorlopig maakt de FDIC zich officieel nog geen zorgen over het verlies van 8,2 miljard voor het fonds. 'Dat kunnen we goedmaken met vooruitbetalingen op voor 45 miljard dollar uitstaande rekeningen', aldus de FDIC.
Ben Serrure
Dat is toch een beetje de achterliggende gedachte van beleggen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Kul? Waarom zou het mooi moeten zijn als de beurzen omhoog gaan?
Als je het zo bekijkt. Maar de meeste die ik persoonlijk ken, wachten op een dip om weer in te kopen voor langere termijn. En dan is dus elke (lichte) stijging logische frustratie.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje de achterliggende gedachte van beleggen?
Wat veel zegquote:
Lag in de lijn van verwachting. Vooral de grote banken kregen een bail out, die banken doen verder niks met het geld, en de kleinere banken zijn natuurlijk lang niet zo stabiel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |