Ik neem aan dat je hier refereert naar de discussie Siegel versus S&P van begin dit jaar. Siegel heeft hier natuurlijk wel een punt. Maar je moet natuurlijk wel consequent blijven in je methode. Als je wilt beoordelen of de markt 'duur' of 'goedkoop' is dan vergelijk je met historische data. S&P heeft door de decennia heen altijd dezelfde methode gebruikt dus die getallen kun je met elkaar vergelijken.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:48 schreef jaco het volgende:
[..]
Als je op die manier winsten en verliezen optelt dan krijg je een gemiddelde P/E gewogen naar de omvang van die winsten en verliezen.
De S&P berekening zelf is echter een gemiddelde gewogen naar beurswaarde (helemaal strikt genomen: gewogen naar 'free floated' beurswaarde).
Levert dit dan ook geen scheef beeld op van de P/E ?
Je bent volgens mij de eerste die dit roept sinds pberends op magische wijze is verdwenen uit deze reeks!quote:Op donderdag 19 november 2009 21:45 schreef SeLang het volgende:
Het PPT is terug
Nice, je kan intraday voorspellen!quote:Op donderdag 19 november 2009 21:59 schreef Vandergeld het volgende:
Mijn verwachting voor korte termijn, hier de Nasdaq:
[ afbeelding ]
Dit is een beetje sarcastisch van me maar ik word een beetje melig van die dagelijkse voorspellingen..quote:Op donderdag 19 november 2009 22:06 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nice, je kan intraday voorspellen!![]()
EY, ik riep het ook regelmatigquote:Op donderdag 19 november 2009 21:57 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Je bent volgens mij de eerste die dit roept sinds pberends op magische wijze is verdwenen uit deze reeks!
Het was meer een geintje hoorquote:Op donderdag 19 november 2009 22:11 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Lijkt er idd op, hoe waren de volumes op dat moment?
Sorriez. Het is meer dat ik het PPT direct koppel aan pberends. Eerlijk gezegd mis ik zijn dagelijkse insinuaties naar de Amerikaanse overheid wel.quote:
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...quote:Op donderdag 19 november 2009 22:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het was meer een geintje hoor
Volumes zijn altijd hoog op het eind van de handel, dus nu ook.
Ik ben wel benieuwd als straks de definitieve volumes binnen zijn of dit de bear bevestigt.
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuatiesquote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Sorriez. Het is meer dat ik het PPT direct koppel aan pberends. Eerlijk gezegd mis ik zijn dagelijkse insinuaties naar de Amerikaanse overheid wel.
Nee, tijdens de absturz aan het begin van de sessie waren de volumes veel hoger (op de S&P500 future)quote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...
Ik hoop toch niet dat je dit meent over de PPTquote:Op donderdag 19 november 2009 22:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan best zijn dat de volumes extreem waren (tov de rest van de dag)... Dat zou wel op het PPT wijzen...
Het past denk ik ook wel bij het karakter van de Beursvloer om het eeuwig oneens te zijn met de markten. Ik denk dat je zo'n kutinstelling moet leren waarderen en koesteren zonder er zelf een kutgevoel aan over te houden. Dat geeft je vak wat meer charme vind ikquote:Op donderdag 19 november 2009 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuaties
Haha! Dat had ik ook de eerste keerquote:Op donderdag 19 november 2009 22:26 schreef Gremen het volgende:
Vanavond even met Ninjatrader bezig geweest.
Heb er een uur over gedaan om erachter te komen dat je niet kan backtesten op een index!
Maar als je die index definieert als een stock kan het wel, wtf
Ja lach maar!quote:Op donderdag 19 november 2009 22:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Haha! Dat had ik ook de eerste keer
Echte tickdata moet je kopen bij een dataprovider (kost best veel, maar ik heb het weleens gedaan).quote:Op donderdag 19 november 2009 22:35 schreef Mendeljev het volgende:
Dat Ninjatrader is leuk speelgoed. Het wordt alleen pas echt leuk als je ook tickdata hebt om het op te testen. Helaas kun je dat met de huidige downloadersmentaliteit bijna nergens gratis krijgen. Waarom is niemand zo sociaal om die dingen te delen?
Gaat prima hoor. Als je een middenlange termijn strategie volgt dan heb je aan OHLC genoeg. En dan handelen op de open of op de close. Is niet exact, maar als je dan je strategie niet winstgevend krijgt dan lukt je dat ook niet met intraday.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:40 schreef Gremen het volgende:
[..]
Ja lach maar!
Verder ziet het er wel leuk uit.
Maar inderdaad met dag data kan je alleen traden/testen op de open of close cijfers. Wat natuurlijk niet gaat werken
Natuurlijk zijn het fractals (in de betekenis dat je kunt inzoomen en dat je hetzelfde, iteratieve gedrag zult zien). Maar dat is een random reeks natuurlijk net zo.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gaat prima hoor. Als je een middenlange termijn strategie volgt dan heb je aan OHLC genoeg. En dan handelen op de open of op de close. Is niet exact, maar als je dan je strategie niet winstgevend krijgt dan lukt je dat ook niet met intraday.
De beurskoersen zijn een fractal en gedragen zich min of meer identiek als je in of uitzoomt. Maar in een strategie bestaat er altijd ergens een kleinste resolutie. Verder inzoomen is niet het antwoord. Sterker nog, je ziet dat de meest intraday handelaren de data bewust indikken door bijvoorbeeld op 5 minuten bars te handelen. Ook al hebben ze real time ticks.
Jij geloofd niet dat het PPT bestaat? Zou zeggen, lees je eens in: Het Plunge Protection Team (PPT) - feiten & fabelsquote:Op donderdag 19 november 2009 22:21 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik hoop toch niet dat je dit meent over de PPT
Klopt.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn het fractals (in de betekenis dat je kunt inzoomen en dat je hetzelfde, iteratieve gedrag zult zien). Maar dat is een random reeks natuurlijk net zo.
Maar het is toch vrij eenvoudig om in excell een ASELECT() reeks te maken waarop je oneindig kunt inzoomen? Dan kun je daar toch op backtesten?quote:Op donderdag 19 november 2009 22:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt.
Wat ik wou aangeven is dat je de neiging krijgt om oneindig diep te willen inzoomen, maar daar vind je het antwoord ook niet. En er is in de praktijk altijd een kleinste resolutie die je kunt handelen (vanwege kosten, vanwege vertragingen, vanwege dat je niet de hele dag voor je PC zit, etc). Je kunt je kleinste resolutie zelf kiezen.
Thx zoals zo vaak!quote:Op donderdag 19 november 2009 22:42 schreef SeLang het volgende:
Zelf gebruik ik meestal 1 minuten bars, die je vanaf IB kunt backfillen. Met 1 of 2 jaar 1-minuten bars kun je ook al leuk intraday backtesten.
Nice, wat is je startkapitaal?quote:
goddelijke wezens hebben vaak meerdere gedaantes, weet je toch wel...quote:Op donderdag 19 november 2009 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Peter houdt zich de laatste tijd meer met de FP bezig, denk ik... Tis idd jammer dat hij niet wat vaker ons verblijd met zijn analyses en insinuaties
moet je voor de gein eens het persbericht erbij pakken, en kijken wat er achter 'solvabilitiet' staat, alsmede welke richting die opgaat.quote:Op donderdag 19 november 2009 20:58 schreef PabloLopez het volgende:
5 Mio minder winst van de 28, BAM 14% down. Leuk zo'n sentimentje
Als ik het goed begrijp maken ze dus gewoon verlies en loopt hun solvabiliteit terug? Mogelijk komt er dus nog een emissie van aandelen en/of een andere steunoperatie?quote:Op donderdag 19 november 2009 23:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
moet je voor de gein eens het persbericht erbij pakken, en kijken wat er achter 'solvabilitiet' staat, alsmede welke richting die opgaat.
Sinds de overname van AM is BAM tot aan de oogballen geleveraged, wat deels hun succes in de de afgelopen vijf jaar verklaard. In de huidige tijd is dat echter een serieuze risicofactor.
O, en als je de footnote bij de eenmalige belastingbate leest, staat daar iets heel merkwaardigs. Het geeft namelijk geen casheffect, maar zal gebruitk worden via de normale carryback en carryforward termijen. Ik lees daarin dat BAM geen fiscaal resultaat meer heeft om dat liquidatieverlies voorlopig mee te kunnen verrekenen. Als ik vervolgens lees dat alle Nederlandse werkmaatschappijen voor de jaarrekening winst maken, leid ik daaruit af dat ze fiscaal verlies maken. Verliezen die ze commericeel nog maar even niet nemen.
Blacklisted
uit het kwartaalverslag:quote:Op donderdag 19 november 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp maken ze dus gewoon verlies en loopt hun solvabiliteit terug? Mogelijk komt er dus nog een emissie van aandelen en/of een andere steunoperatie?
En het is dus ook niet verstandig om BAM te kopen als hij weer rond de 5 a 6 euro staat?
oplopende netto schuld, en ga maar eens zoeken naar een bedrijf met een solvabilitiet van 15,5%.quote:De rentedragende schulden bedragen per 30 september 2009 ¤ 2.341 miljoen (ultimo 2008: ¤ 2.130
miljoen) en de nettoschuldpositie ¤ 1.835 miljoen (ultimo 2008: ¤ 1.479 miljoen). De stijging van de
schulden wordt vooral veroorzaakt door een toename van non-recourse pps-leningen. Het overgrote
deel van de schulden bestaat uit non-recourse pps-leningen en projectfinancieringen (¤ 1.189 miljoen),
recourse projectfinancieringen (¤ 334 miljoen) en een achtergestelde lening (¤ 200 miljoen). Het
garantievermogen van de Groep bedraagt per 30 september 2009 ¤ 1.075 miljoen en is vergelijkbaar
met de stand ultimo 2008 (¤ 1.098 miljoen). Door een hoger balanstotaal is de solvabiliteit op basis van
garantievermogen lager en bedraagt per 30 september 2009 15,5 procent (ultimo 2008: 16,3 procent).
ah, worden ze weer verkocht?quote:Op donderdag 19 november 2009 23:48 schreef m0m0 het volgende:
Wat zijn dat voor geruchten dat TNT overgenomen gaat worden?
Amerikaanse bedrijven zijn nogal geïnteresseerd in TNT?? Nummer 1 in Europa en opkomend in Brazilie en China?
Netjes, wat voor studie volg je?quote:Op vrijdag 20 november 2009 02:15 schreef TeringHenkie het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kan via via binnenkort een paar dagen meelopen bij een niet nader te noemen Nederlands handelshuis
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik studeer nietquote:Op vrijdag 20 november 2009 02:46 schreef bascross het volgende:
[..]
Netjes, wat voor studie volg je?
Ik weet wel dat het PPT bestaat, en dat het soms ook ingrijpt. Maar het PPT grijpt zeker niet in bij een daling van 1,5%..quote:Op donderdag 19 november 2009 22:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jij geloofd niet dat het PPT bestaat? Zou zeggen, lees je eens in: Het Plunge Protection Team (PPT) - feiten & fabels
Golven tonen veel te veel overlapping waardoor een impulsieve telling m.i. niet mogelijk is. Daarnaast zou je dan willen zien dat het volume toeneemt in een golf 3 en niet afneemt zoals de laatste maanden. Beweging 2007-2009 is overigens onderdeel van een correctie die in 2000 is begonnen. 2000-2003 was golf A, 2003-2007 golf B en nu golf C waarbij golf 1 & golf 2 (hoogstwaarschijnlijk) zijn gezet.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:09 schreef Gremen het volgende:
Hoe weet je nu eigenlijk dat we met een gigantische bewegen naar beneden aan het gaan zijn, waarbij je de daling van 2007 tot maart 2009 als 1 ziet en vanaf maart tot nu als golf 2?
Terwijl de beweging vanaf 2007 tot maart net zo goed de totale down beweging kon zijn.
Dan zouden we vanaf maart gewoon bezig zijn met een herstel. Wat je dan nu als a,b,c tekent is toch gewoon een 1,2,3
Nu weer een stukje naar beneden (4) om vervolgens gewoon weer verder omhoog te gaan (5)?
Ik verwacht dat we nu golf 3,4,5 nog. Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel enkele jaren in beslag nemen, gezien de lengte van golf 1. Daarna weer omhoog, maar daar is het nu nog veel en veel te vroeg voorquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:27 schreef Gremen het volgende:
Oke duidelijk.
Dus we krijgen/zitten nu in nog 1 golf (C) naar beneden. (welke weer uit 5 delen bestaat)
En vanaf daar zal het dan weer langszaam omhoog kunnen?
Ik moest het weer even opzoeken, maar golf B mag inderdaad boven het extreem van de implusgolf (start van golf A) uitkomen ('expanded flat').quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:14 schreef Vandergeld het volgende:
2000-2003 was golf A, 2003-2007 golf B en nu golf C waarbij golf 1 & golf 2 (hoogstwaarschijnlijk) zijn gezet.
Er zijn inderdaad veel scenario's mogelijk, maar daarom kijk ik ook vaak naar verschillende indices of die hetzelfde beeld geven, om zo veel mogelijk scenario's weg te filteren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moest het weer even opzoeken, maar golf B mag inderdaad boven het extreem van de implusgolf (start van golf A) uitkomen ('expanded flat').
Maar het blijft allemaal erg multi-interpretabel. Je hebt ook software die een lijst genereren met alle scenarios die binnen de officiele regels passen. Dat zijn aardig wat scenarios. Vandaar dat ikzelf EW niet geschikt vind als voorspellingstool. (nog los van de vraag of de markt inderdaad deze structuur heeft). EW goeroes zoals Prechter hebben ook niet bepaald een goede trackrecord als het om voorspellen gaat.
Anyway, EW is wel de meest elegante manier van chart analyse
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |