abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71645259

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
[2] (streaming TV)

AEX-fondsen

Intraday AEX-index

Europese Indices

RTS-index Rusland

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,�expireren�, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico�s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel � 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt � 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit �scheef� als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Streaming - Koersen zijn actueel.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)
De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
De Beursvloer #66: AEX licht in 't groen rond de 210pt
De Beursvloer #67: AEX rond 220 punten
De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
De Beursvloer #69: Met een groene AEX
De Beursvloer #70: AEX fors lager; -3,5%
De Beursvloer #71: AEX ziet duidelijk herstel na rode dag
De Beursvloer #72: Faber's nieuwsbrief
De Beursvloer #73: Shorters worden uitgerookt
De Beursvloer #74: Waahaarheen leiheidt de weg?
De Beursvloer #75: Wachten op cijfers Alcoa!
De Beursvloer #76: Snap jij het? Dan snap ik het
De Beursvloer #77: Waar de mark to fantasy regels geldden
De Beursvloer #78: Wachten met klamme handjes op opening
De Beursvloer #79: Wanneer gaat Aegon failliet?
De Beursvloer #80: AEX maakt een top
De Beursvloer #81: Euronext plat. Duimen draaien dus!
De Beursvloer #82: Nikkei opening -9%
De Beursvloer #83: Schijthner praat de beurs omhoog
De Beursvloer #84: Weekend!
De Beursvloer #85: Waar MT door het stof gaat!
De Beursvloer #86: Stoplichten op groen
De Beursvloer #87: Wat doet Sitting_Elfling om 17:29?
De Beursvloer #88: De stresstest komt eraan!
De Beursvloer #89: Buy in May
De Beursvloer #90: ING, de financiële Titanic.
De Beursvloer #91: The only way is up! Or is it?!
De Beursvloer #92: Waar de beurs niet meer goedkoop is....
De Beursvloer #93: Printed Dollars as green shoots
De Beursvloer #94: Geldbomen in de moestuin
De Beursvloer #95: "To make a million, start with $900,000."
De Beursvloer #96: Mooi long is niet lelijk
De Beursvloer #97: I Rob banks because thats where the $$$ is
De beursvloer #98: Don't stop 'til you get enough
De beursvloer #99: Don't marry for money, borrowing is cheaper
Beursvloer #100: Banks are more dangerous than standing armies
Beursvloer #101:Futs groen? Er kan nog een black swan komen!
Beursvloer #102: Hoe lang is groen nog populair?
Beursvloer #102: Hoe lang is groen nog populair?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 10:37:03 #2
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_71645274
AMG
pi_71645293
Omdat degene van Lapo geen nieuw topic heeft geopend bij deze.
Ik heb een vraagje, ik weet niet of dit het juiste topic is.
Momenteel ben ik een derdejaars economiestudent aan de VU. Ik wil uiteindelijk 'ooit' een daytrader voor mezelf of in loondienst. Weet iemand of ik bij een bedrijf voor 2 dagen in de week kan meelopen? Of wat ik het beste kan doen om hier meer kennis en ervaring op te doen?
pi_71645344
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:30 schreef janvks het volgende:

[..]

wow.. nice vandergeld. mooi voorbeeld van technische analyse
Is Technische Analyse, maar ook Elliott Wave, waar ik mee werk. Ik denk zelf trouwens dat de laatste die ik heb gepost uit gaat komen, dus eerst nog wat verder stijgen
pi_71645668
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:40 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Is Technische Analyse, maar ook Elliott Wave, waar ik mee werk. Ik denk zelf trouwens dat de laatste die ik heb gepost uit gaat komen, dus eerst nog wat verder stijgen
Heb wel voor de zekerheid mijn laatste portie puts aug 285 gekocht, die 1-2% die er nu nog bij kan komen maakt ook niet veel uit.
pi_71645752
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:38 schreef Rejected het volgende:
Momenteel ben ik een derdejaars economiestudent aan de VU. Ik wil uiteindelijk 'ooit' een daytrader voor mezelf of in loondienst. Weet iemand of ik bij een bedrijf voor 2 dagen in de week kan meelopen? Of wat ik het beste kan doen om hier meer kennis en ervaring op te doen?
Ik heb ook economie aan de VU gedaan, ben gestopt vanwege motivatieproblemen. Zou anders nu naar het derde jaar gaan.

Mijn inziens kun je heel veel leren op verschillende forums, dat heeft voor mij tenminste gewerkt. Ben zelf nu full time handelaar.
pi_71646115
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:55 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ik heb ook economie aan de VU gedaan, ben gestopt vanwege motivatieproblemen. Zou anders nu naar het derde jaar gaan.

Mijn inziens kun je heel veel leren op verschillende forums, dat heeft voor mij tenminste gewerkt. Ben zelf nu full time handelaar.
Ow echt waar, dan heb je twee jaar lang bij mij gezeten. Welke fora kun je mij aanraden?
pi_71647022
Zakenman beschuldigd van grootste Chinese fraude ooit
quote:
Een Chinese vastgoedbaas staat terecht in waarschijnlijk de grootste fraudezaak die ooit is opgedoken in China. Wang Sheng, de voormalig topman van een vastgoedontwikkelingsbedrijf, zou in totaal 1,43 miljard dollar achterover gedrukt hebben. Dat is drie keer zoveel als in de grootste bankfraudezaak die China tot nu toe heeft gekend.

Overheid
Sheng kreeg als topman van het vastgoedbedrijf Canton Properties onder meer voor 700 miljoen dollar leningen los bij de Bank of Communications, een kredietverstrekker die wordt bestierd door de Chinese overheid. De leningen werden verstrekt door een bevriende bestuurder bij de kredietbank, zo meldde de Britse zakenkrant Financial Times donderdag. Volgens de aanklagers in China gingen de miljoenen direct naar Sheng en heeft het vastgoedbedrijf zelf nooit een cent ontvangen. De aandeelhouders van Canton Properties werd verteld dat de onderneming schuldenvrij was.

Gesloten deuren
Topman Sheng verdween vorig jaar augustus plotseling. De nieuwe bestuursvoorzitter van het bedrijf ontdekte pas recent de omvang van de fraude. Het proces tegen Sheng vindt plaats achter gesloten deuren.

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2009 11:41:23 ]
pi_71647176
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:40 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

elliot wave, lukt dat goed om deze te traden? Ik probeerde me erin te verdiepen maar na één pagina met abc 12345 minor major waves e.d. kreeg ik al hoofdpijn. Je weet ook niet welke in welke wave je zit omdat deze aan de hand van nieuwe informatie steeds verandert, vond ik heel irritant. I.i.g. klasse als je elliot wave kan traden dan ben je beter als ik
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:31 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Tot hoever stijgen we nog door volgens jouw technische analyse?
Geen flauw idee, maar we zijn nog niet bij de 38.2 retracement
pi_71647338
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:45 schreef janvks het volgende:

[..]

elliot wave, lukt dat goed om deze te traden? Ik probeerde me erin te verdiepen maar na één pagina met abc 12345 minor major waves e.d. kreeg ik al hoofdpijn. Je weet ook niet welke in welke wave je zit omdat deze aan de hand van nieuwe informatie steeds verandert, vond ik heel irritant. I.i.g. klasse als je elliot wave kan traden dan ben je beter als ik
Ik heb zelf ook nog een Elliott wave abonnement, maar ik doe zelf ook veel met Elliott Wave theorie. Je erin verdiepen is inderdaad vrij moeilijk, en heeft mij ook wel wat hoofdbrekens gekocht. Maar als je het eenmaal doorhebt, is het heel mooi om mee te traden, vooral op lange en middenlange termijn.
pi_71647494
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:50 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook nog een Elliott wave abonnement, maar ik doe zelf ook veel met Elliott Wave theorie. Je erin verdiepen is inderdaad vrij moeilijk, en heeft mij ook wel wat hoofdbrekens gekocht. Maar als je het eenmaal doorhebt, is het heel mooi om mee te traden, vooral op lange en middenlange termijn.
Even snel de Lange termijn van de AEX gemaakt, 5 wave neerwaarts gezet vanaf top in 2007, nu word er gewerkt aan een ABC correctie waarbij ik als koersdoel de weerstandslijn heb. Daarna fors down.

pi_71647640
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:38 schreef Rejected het volgende:
Stage lopen bij een bank? Dat is wat ik iig ga doen. Ik heb net mijn 1e jaar afgerond als economie student in Londen op de uni en ga ongeveer dezelfde richting op. En in afwachting op mijn 2e jaar begin in New York.

Mijn 1e keus qua werkrichting zal toch i-bank zijn. En daytrader voor je zelf of in loon dienst zijn 2 verschillen die voor mij veel te groot zijn. In loondienst kun je niet meer voor jezelf beleggen, of heel weinig ivm met je contract. En dat lijkt me niks gezien beleggen zo'n beetje het enige 'werk' is wat ik doe als student.

Kunnen jullie overigens ook gebruik maken van allerlei verscheidene beleggingstools op de uni? Zoals de bloomberg terminal ea. ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_71648354
Wat zijn de gevolgen van deflatie eigenlijk voor de beurs? Dalen de koersen dan, of stijgen ze juist extra hard? Of is dat niet zo makkelijk te zeggen.
pi_71648578
Deflatie gaat over het algemeen hand in hand met dalende beurskoersen, voorbeeld daarvan is de situatie in japan de afgelopen 20 jaar.
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:29 schreef FinancialBubble het volgende:
Wat zijn de gevolgen van deflatie eigenlijk voor de beurs? Dalen de koersen dan, of stijgen ze juist extra hard? Of is dat niet zo makkelijk te zeggen.
pi_71648813
Kwart minder winst voor energiebedrijf Essent
quote:
Energiebedrijf Essent heeft in de eerste helft van dit jaar bijna een kwart minder winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst stond afgelopen halfjaar onder druk door hogere kosten. Daardoor bleef onder de streep 197,6 miljoen euro over tegenover 260,7 miljoen een jaar eerder.

Enexis
Het gaat om de winst uit voortgezette bedrijfsonderdelen. Essent heeft eind juni afscheid genomen van zijn netwerkbedrijf Enexis. Dat gebeurde omdat de politiek energiebedrijven dwingt hun netwerktak af te splitsen. De rest van Essent wordt ingelijfd door het Duitse energieconcern RWE. De verkoop van Essent wordt naar verwachting in het lopende kwartaal afgerond.

Inkoopprijzen
Essent boekte afgelopen halfjaar 4 miljard euro omzet. Dat is meer dan in dezelfde periode in 2008, toen de omzet 3,6 miljard euro bedroeg. Hogere inkoopprijzen voor energie en personeelskosten knaagden echter aan het bedrijfsresultaat en de winst.
pi_71648880
Ex-Fortis bestuurders Votron, Mittler en Lippens gedagvaard door beleggers
quote:
Drie voormalige bestuurders van Fortis Holding moeten zich waarschijnlijk voor de rechtbank van Utrecht verantwoorden voor vermeende misleiding van beleggers.

'Op verkeerde been'
Advocaat Hendrik Jan Bos wil het drietal horen als getuigen, in het kader van een schadevergoedingsprocedure. Volgens Bos hebben Jean Paul Votron, Gilbert Mittler en Maurice Lippens aandeelhouders en beleggers bewust op het verkeerde been gezet.

Dividend
Het drietal suggereerde dat Fortis een financieel gezond bedrijf was toen dat allang niet meer het geval was. Aandeelhouders werd daarnaast voorgehouden dat de dividenduitkering niet in gevaar was, terwijl die later toch werd verlaagd. Votron was uitvoerend topman bij Fortis, Mittler de financieel directeur en Lippens de niet-uitvoerende topman.

Opgesplitst
Fortis werd eind vorig jaar door de Belgische en Nederlandse overheden genationaliseerd, nadat een eerste reddingspoging op niets uitdraaide. Klanten bleven na die eerste reddingsactie geld weghalen, waardoor Fortis bankroet dreigde te gaan. De nationalisering voorkwam dit, maar het bedrijf werd hierdoor wel uit elkaar gerukt, in een Nederlands en Belgisch deel.

(Niet) gezond
Advocaat Bos heeft vandaag bij de rechtbank een verzoekschrift ingediend om Votron, Mittler en Lippens te horen. Hij hoopt van het drietal te horen over welke informatie zij precies beschikten toen zij in de media bleven zeggen dat Fortis een gezond bedrijf was, terwijl later bleek dat dit niet het geval was.

Schadevergoeding
Bos vertegenwoordigd een tiental beleggers die met hun aandelen Fortis flink het schip in gingen. In totaal hoopt Bos voor de gedupeerden een schadevergoeding in de wacht te slepen van ruim 1 miljoen.
Ik blijf er bij dat de beleggers die hun geld in Fortis hebben gestoken een stelletje huilies zijn. Ik hoor doorgaans ook geen beleggers klagen als een (normaal) bedrijf failliet gaat.
pi_71649063
Op BNR is nu een beller (peptalk met Prem ), die ff heel netjes de aanwezige economen volledig stil lult. Zijn argument: er is al deflatie, aangezien de huizenprijzen en aandelen-waarde behoorlijk zijn gedaald. Waren deze meegenomen in het inflatiecijfer, had er enkel deflatie uit kunnen komen.

Andersom geldt het ook; de afgelopen 20 jaar hebben we een situatie gehad van hyperinflatie, op basis van een inverse van het bovenstaande.
pi_71649331
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:
Ex-Fortis bestuurders Votron, Mittler en Lippens gedagvaard door beleggers
[..]

Ik blijf er bij dat de beleggers die hun geld in Fortis hebben gestoken een stelletje huilies zijn. Ik hoor doorgaans ook geen beleggers klagen als een (normaal) bedrijf failliet gaat.
Fortis is lange tijd gezien als de onvoorwaardelijke rots in de branding, waarbij je je geld (en en shitload ervan) gewoon kunt laten staan en dividend incasseren. Het is nog niet zo lang algemeen aanvaard dat ook banken kunnen failliet gaan hoor...

Nuja, onvoorwaardelijk en shitload zijn sowiezo woorden die een beetje intelligent belegger met een emo.gif erbij neemt maargoed.
Heelder families zijn in ieder geval mee failliet gegaan.
pi_71649473
Het koersdoel op het aandeel ArcelorMittal is verhoogd naar $42 (EUR29,15) van $35 (EUR24,30) door Credit Suisse. De verwachting van analist Michael Schillaker is dat de staalmarkt zal normaliseren in de komende 12 maanden. Daarom ziet de analist opwaarts potentieel voor het aandeel. Het advies blijft outperform bij een gebrek aan zicht. Donderdag omstreeks 12.55 uur noteert het aandeel 0,5% hoger op EUR26,15, terwijl de AEX met 1,2% stijgt. (SDW)

National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_71649878
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:05 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Fortis is lange tijd gezien als de onvoorwaardelijke rots in de branding, waarbij je je geld (en en shitload ervan) gewoon kunt laten staan en dividend incasseren. Het is nog niet zo lang algemeen aanvaard dat ook banken kunnen failliet gaan hoor...

Nuja, onvoorwaardelijk en shitload zijn sowiezo woorden die een beetje intelligent belegger met een emo.gif erbij neemt maargoed.
Heelder families zijn in ieder geval mee failliet gegaan.
Vergeet niet dat er een boel mensen ook de mist ingingen met fortis op het moment dat de koers bijv. op 5 of 6 euro stonden en toen dachten dat het allemaal wel goed kwam, overheid zou helpen en dergelijke. Die hebben toen hun hele geld in fortis gepompt en het aandeel ging nog meer naar beneden. Volgens mij kan ik me nog zo'n meneer herinneren op Nova.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_71649906
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er een boel mensen ook de mist ingingen met fortis op het moment dat de koers bijv. op 5 of 6 euro stonden en toen dachten dat het allemaal wel goed kwam, overheid zou helpen en dergelijke. Die hebben toen hun hele geld in fortis gepompt en het aandeel ging nog meer naar beneden. Volgens mij kan ik me nog zo'n meneer herinneren op Nova.
Je hebt domme mensen, en je hebt hele domme mensen
pi_71649994
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stel dat je 25.000 euro in Fortis stak op een koers van 25. Dan had je 1.000 aandelen gehad.

Stel dat je 25.000 euro nog maals in Fortis stak op een koers van 1,00. Dan had je 25.000 aandelen extra.

Bij elkaar maakt dat 26.000 aandelen voor 50.000 euro, oftewel een gemiddelde instap op 1,92 euro. Met de huidige koers op 2,95 is dat dus een winst van 53,6%. Beleggers hadden gewoon het vertrouwen moeten behouden in Fortis!
pi_71650055
Oja, Coupon 42 is ook de facto waardeloos trouwens .
pi_71650108
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:25 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Je hebt domme mensen, en je hebt hele domme mensen
Ik heb ze gekocht nadat de zooi geklapt was. 89 cent per aandeel, verkocht voor 2,60. Mensen die bij 6 euro kochten waren niet zo slim.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')