Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Liuzzi wordt genoemd.quote:Op donderdag 3 september 2009 23:26 schreef nils7 het volgende:
En wie gaat er in de Kracht India rijden?
Liuzzi misschien?quote:Op donderdag 3 september 2009 23:26 schreef nils7 het volgende:
En wie gaat er in de Kracht India rijden?
quote:Op vrijdag 4 september 2009 05:14 schreef kepler het volgende:
Ik heb goede hoop dat Fisi kan knallen op Monza
Ik hoop het, maar zelfs al zou de tweede Renault minder zijn dan die van Alonso, had hij in 2007 toch beter moeten presteren dan Kovalainen, en ook dat lukte hem niet.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Erm ... Renault is nou niet echt een team dat twee goede auto's op de baan kan zetten. Fisi heeft altijd een nr.2 positie bekleed bij Renault.
Ik denk zelf dat hij het Raikkonen nog wel eens heel erg moeilijk zal kunnen gaan maken.
Dat ligt er maar net aan hoe veel minder die tweede auto was.quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:47 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar zelfs al zou de tweede Renault minder zijn dan die van Alonso, had hij in 2007 toch beter moeten presteren dan Kovalainen, en ook dat lukte hem niet.
quote:Overzicht carrière Fisichella
Na Rubens Barrichello is Giancarlo Fisichella de meest ervaren coureur in het Formule 1-veld. In de nadagen van zijn carriére gaat voor de Italiaan een droomwens in vervulling als coureur van Ferrari. We zetten de carriére van Fisichella op een rij.
1996 - Minardi
Na een jaar ervaring te hebben opgedaan als testrijder bij Minardi maakt Fisichella in 1996 zijn debuut bij de kleine Italiaanse renstal. De veelbelovende jongeling maakt het seizoen echter niet af. Talent heeft hij genoeg, geld niet. Dus wordt hij door het armlastige team na acht races vervangen door Giovanni Lavaggi.
1997 - Jordan
In zijn tweede seizoen wordt Fisichella opgepikt door Eddie Jordan. Als teamgenoot van Ralf Schumacher scoort hij tijdens de Grand Prix van Canada zijn eerste podium. In Duitsland heeft hij kans op de overwinning, maar een lekke band gooit roet in het eten. Tijdens een verregende Grand Prix van België finishte hij als tweede achter Michael Schumacher en maakt hij definitief naam in de Formule 1.
1998-2001 Benetton
Na het vertrek van Renault als partner van Benetton is het team in 1998 nooit meer tot grootse prestaties in staat. Fisichella is daar het slachtoffer van. Tweede plaatsen in Monaco en Montreal zijn spaarzame hoogtepunten in zijn tijd bij de renstal van Flavio Briatore. Net als zijn eerste pole position op de A1 Ring. Een jaar later is het al niet veel beter. Een spin kost hem de overwinning in de Grand Prix van Europa en verder sprokkelt hij slechts een podium en 13 punten bij elkaar. In de eerste twee jaar van het nieuwe millennium verslaat hij met gemak zijn teamgenoten Alexander Wurz en Jenson Button, maar meer dan een paar podiumplaatsen zit er niet in. Fisichella besluit na het seizoen terug te keren naar Jordan.
2002-2003 Jordan
Het eerste jaar bij Jordan Honda brengt Fisichella niet veel. Als het team in 2003 overstapt naar Ford-motoren gaat het beter. In Brazilië valt alles op zijn plaats. In de regen passeert hij Kimi Raikkonen in de 54ste ronde. Direct daarna wordt de race afgevlagd. In eerste instantie wordt Raikkonen aangewezen als winnaar, maar na bestudering van de data besluit de FIA dat Fisichella de winnaar is. Bij de volgende race op Imola krijgt de Italiaan uit handen van Raikkonen alsnog de beker uitgereikt.
2005-2007 Renault
De terugkeer van Renault als fabrieksteam moet de doorbraak van Fisichella betekenen naar de top. Een overwinning in Australië is de perfecte eerste stap, maar daarna gaat het slechts bergafwaarts. Pech en gebrek aan snelheid zorgen ervoor dat Fisichella twee jaar lang in de schaduw rijdt van Fernando Alonso. De Spanjaard wint twee wereldtitels, terwijl Fisichella na Australië maar één andere race wint, de Grand Prix van Maleisië in 2006. In 2007 vertrekt Alonso, maar in een oncompetitieve Renault R27 kan Fisichella geen potten breken. Hij rijdt een kleurloos seizoen en wordt herhaaldelijk door zijn rookie-teamgenoot Heikki Kovalainen te kijken gezet.
2008-2009 Force India
In 2008 wordt Fisichella bij de nieuwe Indiase renstal Force India binnengehaald als eerste coureur naast Adrian Sutil. Tijdens de Grand Prix van Monaco wordt hij de achtste coureur ooit die in meer dan 200 Grands Prix van start gaat. Gedurende het seizoen rijdt Force India steevast achteraan. Een jaar later lijkt zich hetzelfde liedje te herhalen, totdat het kleine team tijdens de Grand Prix van Europa een grote aerodynamische update meebrengt. In Valencia is er nog niet veel van te zien, maar tijdens de Grand Prix van België zet Fisichella de auto op pole position en verliest hij slechts nipt in de race van Kimi Raikkonen. Enkele dagen later vraagt Ferrari hem om Luca Badoer op te volgen als vervanger van de gebleseerde Felipe Massa. Op 13 september komt voor de 36-jarige Fisichella zijn scharlaken rode droom eindelijk uit.
Welke 7?quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:03 schreef vosss het volgende:
En wie weet zo uit zn hoofd wie die andere 7 zijn?
Ik denk dat dat Fisi niet eens zo heel veel uitmaakt, hij rijdt in een Ferrari op Monzaquote:Op vrijdag 4 september 2009 10:25 schreef Googolplexian het volgende:
Zou wel zuur zijn als Force India Ferrari ECHT heeft ingehaald qua ontwikkeling![]()
Rijdt Liuzzi dadelijk lachend rondjes om Fisi en Kimi
Ik zie het zomaar gebeurenquote:Op vrijdag 4 september 2009 10:29 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik denk dat dat Fisi niet eens zo heel veel uitmaakt, hij rijdt in een Ferrari op Monza
Zou wel vervelend zijn als Sutil dadelijk wint ofzo
Volgens mij zijn het er meer:quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:03 schreef vosss het volgende:
En wie weet zo uit zn hoofd wie die andere 7 zijn?
quote:
Het had (volgens dit bericht) een overwinning moeten zijn voor Fisichella, omdat Kimi de overwinning gestolen heeft. Niet door het inhalen van Fisichella, maar al in de eerste ronde door het buiten de baan inhalen van Heidfeld en Trulli.quote:Op vrijdag 4 september 2009 14:40 schreef Googolplexian het volgende:
Je kunt wel zeggen dat Spa '09 de beste race tot nu toe uit de carrière van Fisico isZo zal hij het ongetwijfeld zien!
Mooie "I belong here" blik, btw.
Goed overzicht van het incident, met als enige vraag die overblijft.. Ook al is er een afspraak binnen de GPDA over 1e bocht incidenten, zou de FIA niet op moeten treden zonder dat er een bezwaar wordt gemaakt?quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:30 schreef sasquatsch het volgende:
Het had (volgens dit bericht) een overwinning moeten zijn voor Fisichella, omdat Kimi de overwinning gestolen heeft. Niet door het inhalen van Fisichella, maar al in de eerste ronde door het buiten de baan inhalen van Heidfeld en Trulli.
quote:Renault summoned by FIA's WMSC
Renault has been summoned to appear before an extraordinary hearing of the FIA's World Motor Sport Council later this month to answer charges that it caused a deliberate crash in last year's Singapore GP.
The team's representative have been asked to appear at the hearing, which takes place in Paris on September 21, to respond to claims that Nelson Piquet's crash in the night race was intentional - with the aim of helping team-mate Fernando Alonso win.
After it was revealed last weekend that the FIA was investigating the events that took place in Singapore, following the emergence of fresh evidence, the FIA confirmed on Friday that it believed there was a case to be answered.
In a statement the FIA said: "Representatives of ING Renault F1 have been requested to appear before an extraordinary meeting of the FIA World Motor Sport Council in Paris on Monday, 21 September 2009.
"The team representatives have been called to answer charges, including a breach of Article 151c of the International Sporting Code, that the team conspired with its driver, Nelson Piquet Jr, to cause a deliberate crash at the 2008 Singapore Grand Prix with the aim of causing the deployment of the safety car to the advantage of its other driver, Fernando Alonso."
Article 151c is the standard disrepute charge, which can result in any severity of punishment, ranging from reprimands and fines through to race bans and exclusion from the world championship.
It states an offence is: "Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally."
Piquet's crash early in the race caused a safety car, and the timing of that was perfect for helping Alonso move to the head of the field despite a very early first stop for fuel.
At the time of the event, Piquet was adamant that the crash had been caused simply by him pushing too hard.
"It was my mistake," said the Brazilian. "We tried two extreme strategies with Fernando quite short and me quite long in the hope of getting a safety car. If I hadn't crashed I would have been lucky with the safety car later in the race because I was very happy.
"We're always scraping the walls, and once you've touched the wall a little too much and lose control that's it."
However, it was fresh evidence that came to light in the last few weeks that forced the FIA to take action - and which has resulted in the WMSC hearing. That evidence has also emerged shortly after Piquet was dropped by Renault, although it is not known if the Brazilian himself was a catalyst for the investigation.
Renault has so far declined to comment about the investigation or make any statement about the latest events.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 19:38 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Briatore is veels te vies om schoon te zijn
Kimi heeft precies hetzelfde gedaan vorig jaar toen met dat Spa-incident. Hij schiet, paar bochten na de chicane, naast de baan en kan vervolgens veel meer snelheid mee nemen het volgende rechte stuk op. Op die manier kan hij Hamilton inhalen. Ik snapte toen ook al niet waarom dat met rust werd gelaten, maar Hamilton gestraft werd (behalve dat het afsnijden van een chicane een duidelijker voordeel oplevert).quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:30 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het had (volgens dit bericht) een overwinning moeten zijn voor Fisichella, omdat Kimi de overwinning gestolen heeft. Niet door het inhalen van Fisichella, maar al in de eerste ronde door het buiten de baan inhalen van Heidfeld en Trulli.
prachtigquote:
Of Schumacher-taferelen... (en bijna Mika-taferelen)quote:Op zaterdag 5 september 2009 02:50 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
prachtig![]()
hij is nou al trots![]()
ik hoop echt dat ie in italie het podium kan halen, dan krijgen we denk ik barrichello-taferelen
Idd, en Mika (2de) die hem troost en helpt, en Ralf (3de) die er als een zoutzak bij zit te kijkenquote:Op zaterdag 5 september 2009 07:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Of Schumacher-taferelen... (en bijna Mika-taferelen)
Het grote probleem met een coureur vinden voor Ferrari is dat ze niet wilden dat een coureur na dit seizoen (wanneer Massa terug komt) met alle kennis van de Ferrari werkwijze naar een ander team zou gaan.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:18 schreef -Hans- het volgende:
Overigens was Ferrari ook in gesprek met een niet Formule 1 coureur om Badoer te gaan vervangen.. en dat was niemand anders dan Valentino Rossi! Dat zegt wel wat over hoe ze bij Ferrari dachten over het presteren van Badoer. Praten met een vervanger die nog nooit een race heeft gereden in een Formule 1 bolide. Pijnlijk voor Badoer.. ik kan het niet anders omschrijven.
Valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar... het het is voor Badoer een pijnlijk verhaal geworden want die is nu helemaal uit beeld bij Ferrari. Hoop voor Ferrari dat ze van de huidige situatie hebben geleerdquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het grote probleem met een coureur vinden voor Ferrari is dat ze niet wilden dat een coureur na dit seizoen (wanneer Massa terug komt) met alle kennis van de Ferrari werkwijze naar een ander team zou gaan.
Ferrari doet niet aan het opleiden van coureurs binnen de F1
Je kunt er hopen van geleerd hebben maar je doet er zo weinig aan met het huidige test-regelement.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:43 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar... het het is voor Badoer een pijnlijk verhaal geworden want die is nu helemaal uit beeld bij Ferrari. Hoop voor Ferrari dat ze van de huidige situatie hebben geleerd.
op de eerste foto staat een potret waar Fernando Alonso ook op staat. Toeval?quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:43 schreef Trystar het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Dat is gewoon een foto van een van de overwinningen van Massa. Is vorig seizoen op Interlagos genomen. Dus geen toeval aangezien Massa dus won Alonso 2de werd en Kimi 3de. En laat die kwal van een Alonso asjeblieft niet naar Ferrari gaan. Alonso is best een goede coureur maar ik vind het een arrogante lul. Al is dat wel een goede eigenschap waarschijnlijk in de F1. En daarbij er zijn 4 a 5 coureurs in het F1 veld die ik hoger inschat dan Alonso. Waaronder de beide Ferrari rijders.quote:Op zaterdag 5 september 2009 20:03 schreef bodylotion het volgende:
[..]
op de eerste foto staat een potret waar Fernando Alonso ook op staat. Toeval?
Fisichella schat ik veel lager in dan Alonsoquote:Op zondag 6 september 2009 00:35 schreef Nymphetic13 het volgende:
[..]
Dat is gewoon een foto van een van de overwinningen van Massa. Is vorig seizoen op Interlagos genomen. Dus geen toeval aangezien Massa dus won Alonso 2de werd en Kimi 3de. En laat die kwal van een Alonso asjeblieft niet naar Ferrari gaan. Alonso is best een goede coureur maar ik vind het een arrogante lul. Al is dat wel een goede eigenschap waarschijnlijk in de F1. En daarbij er zijn 4 a 5 coureurs in het F1 veld die ik hoger inschat dan Alonso. Waaronder de beide Ferrari rijders.
Mjah ... zo zie k dat eigenlijk ook. Hamilton laat nog wat liggen hier en daar en dat kon tot nu toe afgeschoven worden op z'n groenheid maar ik denk dat hij, net als Alonso, altijd gevaarlijk is zolang de auto maar een beetje meewerkt. Alonso is gewoon compleet ... zijn enige grote nadeel is z'n ego waarvan ik denk dat we slechts een fractie te horen/zien krijgen. Wellicht komt uit het FIA onderzoek naar boven dat Piquet crashtte vanwege Alonso's claim op de #1 status ... wie weet. Hoe goed ik 'm ook vind ... zo schat ik 'm dan ook wel weer in.quote:Op zondag 6 september 2009 01:12 schreef Trystar het volgende:
Ik schat Alonso erg hoog in, als ik eerlijk ben hoger dan een Raikkonen of Massa. Alonso is denk ik samen met Hamilton de meest complete coureur.
Schumacher was ook een eikel dus volgens mij moet je dat wel hebbenquote:Op zondag 6 september 2009 02:52 schreef kepler het volgende:
Ik vind Alonso ook 1 van de beste coureurs in het huidige veld, alleen kan het af en toe (regelmatig) echt een eikel zijn
Haha ja misschien wel, maar ik vond Schumacher regelmatig ook een eikel tijdens het racen. Alonso is alleen maar een eikel buiten het racenquote:Op zondag 6 september 2009 03:39 schreef nils7 het volgende:
[..]
Schumacher was ook een eikel dus volgens mij moet je dat wel hebben
En ik denk niet dat ze een racesim mogen maken van Ferrari, dan is het voordeel van Ferrari weer wegquote:Ferrari has charged an American company with the task of engineering the best driver simulator in Formula One.
With the Italian team's arch rivals McLaren believed to currently possess the best simulator, it emerges that the New York-based firm Moog is working on building a "next-generation" machine to be installed at Maranello.
Moog is involved in the aerospace and defence industries, making aircraft, spacecraft, military weapon and missile controls.
"The dynamic driving simulator is a new step for us in developing virtual tests that give drivers the true feel of a real environment and direct feedback on their actions," Ferrari's head of car performance Marco Fainello confirmed.
Moog also confirmed the news.
Simulators are of growing importance to F1 teams, with Ferrari revealing on Tuesday that it used carmaker partner Fiat's Centro Ricerche facility to prepare for the new layout at Valencia.
But reigning World Champion Kimi Raikkonen is not a fan of using simulators to prepare for unfamiliar circuits.
"To be honest, that's something I don't like," the Finn admitted. "I've always been able to get to know a new race track very fast."
in de f1racing van vorige maand stond er een heel artikel over de sim van torro rosso ( of red bull, weet niet meer zeker) maar dat zijn niet de sims die wij ook kunnen betalenquote:Op zondag 6 september 2009 10:30 schreef vosss het volgende:
Ik lees net dat Fisico de eerste kilometers al gemaakt heeft in de F60.
In de simulator welteverstaan.
Nou vraag ik mij al best lang af hoe zo een simulator eruit ziet. Qua physics en beeld etc.
Is dat te vergelijken met de voor de normale stervelingen beschikbare sims? Of is dit veel beter en mooier gemaakt en zo ja, waarom maken die mensen die zo een simulator maken geen racesims?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Oud stuk is dat al. Nog van 2008quote:Op zondag 6 september 2009 10:37 schreef kepler het volgende:
http://en.f1-live.com/f1/(...)l/080819175025.shtml
[..]
En ik denk niet dat ze een racesim mogen maken van Ferrari, dan is het voordeel van Ferrari weer weg
Ja dat snap ik, maar hoe ziet het beeld er bv uit? En die physics, lijkt dat ook maar iets op bv GTR2 of een van de andere sims, of is het echt compleet een wereld van verschil?quote:Op zondag 6 september 2009 10:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
in de f1racing van vorige maand stond er een heel artikel over de sim van torro rosso ( of red bull, weet niet meer zeker) maar dat zijn niet de sims die wij ook kunnen betalen![]()
het is gewoon een compleet nagebouwde wagen, die ook helemaal meebeweegtin de bochten en over de kerbs en zo...
dat ding is zo echt dat ze hem ook gebruiken om nieuwe onderdelen te testen op het circuit nu dat testen in een echte wagen niet meer mag
Wat denk jij?quote:Op zondag 6 september 2009 10:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar hoe ziet het beeld er bv uit? En die physics, lijkt dat ook maar iets op bv GTR2 of een van de andere sims, of is het echt compleet een wereld van verschil?
Maar er staat in dat ze de opdracht hebben gekregen om hem te bouwen. Dat doen ze niet even in een weekje schat ik zoquote:
quote:Op zondag 6 september 2009 10:30 schreef vosss het volgende:
INou vraag ik mij al best lang af hoe zo een simulator eruit ziet. Qua physics en beeld etc.
Is dat te vergelijken met de voor de normale stervelingen beschikbare sims? Of is dit veel beter en mooier gemaakt en zo ja, waarom maken die mensen die zo een simulator maken geen racesims?
quote:Op zondag 6 september 2009 11:20 schreef Gauner het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Fisico kan zo erin springen.
Ik ben niet achterlijk en ik snap ook best wel dat zo een ding heel wat meer feedback geeft dan een simpel G25 stuurtje. Het gaat mij meer om het beeld en hoe zo een auto in het "spel" reageert ten opzichte van bv GTR2 of een willekeurige andere sim.quote:Op zondag 6 september 2009 11:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat denk jij?
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 september 2009 12:27 schreef vosss het volgende:
Die gebruiken dus gewoon rFactor zo te zien?
Ik heb altijd gedacht dat die zelf een of ander uberstuk software maakte en dat gebruikte in hun simulator.
Red Bull dus in ieder geval al niet zo te lezen.
En ik ben er dan benieuwd naar hoe het eruit ziet bij de teams die dat wel zelf doen
quote:
Je moet het zo zien:quote:Op zondag 6 september 2009 12:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben niet achterlijk en ik snap ook best wel dat zo een ding heel wat meer feedback geeft dan een simpel G25 stuurtje. Het gaat mij meer om het beeld en hoe zo een auto in het "spel" reageert ten opzichte van bv GTR2 of een willekeurige andere sim.
Die van Williams ziet er namelijk behoorlijk belabberd uit als je het mij vraagt qua graphics
Developing race simulators for military purposes?quote:
En da's nog steeds maar een gamequote:The physics engine simulates tyres, different suspensions, aerodynamics, drivetrain, several gearbox types, clutch overheating and damage to suspension, car body and partial engine damage. Some features of the mathematical tyre model (not based on Pacejka formula) created by Scawen Roberts are; every tire is divided to 48 sampling points (arranged as 16 along the circumference by 3 across the width of the tire), dynamic wear, dynamic dirt on tyre surface, flat spots, hot spots and visible real-time deformation of the tyre walls.
quote:Badoer: "Ik ben vervangen door druk van de media"
Volgens Luca Badoer zijn de media er medeschuldig aan dat hij na twee races alweer aan de kant is gezet door Ferrari. De Italiaanse coureur denkt dat hij nog wel een extra kans van het team had gekregen als de media niet zo negatief waren geweest.
"De mensen die schrijven weten niet hoeveel schade ze kunnen aanrichten. De media hebben een fundamentele rol gespeeld in de beslissing om mij te vervangen", vertelde Badoer, die ondanks alles niet teleurgesteld is in zijn prestaties, aan de Italiaanse media. "Ik heb mijn droom gerealiseerd. Ik kan mijn kinderen altijd zeggen dat ik twee races voor Ferrari heb gereden. Ik heb van slechts een ding spijt: ik weet zeker dat ik het in mijn derde Grand Prix beter zou hebben gedaan."
Badoer is bij Ferrari vervangen door Giancarlo Fisichella, die volgend jaar ook reserverijder van het team wil worden. Toch wil de Italiaan ook verbonden blijven aan de Italiaanse renstal. "Mijn plan is om te blijven. Met racen ben ik klaar, maar mijn relatie met Ferrari nog niet", zei hij. "Giancarlo is een snelle coureur en ik ben blij voor hem. Hij zal het ook beter doen dan ik, want hij heeft ervaring met de auto's van 2009 en heeft al jaren in de Formule 1 gereden."
Klopt ergens wel hoor ... Ferrari wist dat Badoer een stuk langzamer zou zijn, het kampioenschap kunnen ze wel shaken ... de media en de zogenaamde fans hebben van een bekende huis-mug een olifant gemaakt.quote:
Volgens mij beloofde hij ook plechtig beterschap na zijn eerste race.quote:Ik heb van slechts een ding spijt: ik weet zeker dat ik het in mijn derde Grand Prix beter zou hebben gedaan."
In de nieuwste game Forza 3 op de 360 worden de physics 360 keer per seconde berekend! De vraag is inderdaad in hoeverre dit doorrekend, maar het is iig flink wat.quote:Op zondag 6 september 2009 12:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Je moet het zo zien:
De focus bij echte F1 simulatoren ligt natuurlijk heel ergens anders dan bij de games. De games moeten verkopen en om die reden gaat er veel geheugen / processortijd naar de omgeving ... bloeiende boompjes, zicht tot aan de orizon, geanimeerd publiek en een heuse pitcrew!
Bij de echte F1-simulatoren kunnen ze die rekenkracht en het geheugen natuurlijk veel beter gebruiken. Hoe meer frames per second, des te nauwkeuriger alle data verwerkt wordt door de coureur. Het zal de werkgevers van een coureur dan denk ik ook wel een worst wezen of hij de graphics wel of niet mooi vindt.
Natuurlijk zal alle realiteit die nodig is aanwezig zijn ... de zon reflecterend op vochtig asfalt, bijvoorbeeld. Of de snelle licht-overgangen van Monaco (tunnel). Er gaat alleen veel meer aandacht naar gigantische hoeveelheden variabele data met zo weinig mogelijk latency in twee richtingen (data naar auto en coureur, telemetrie terug naar operators) verwerken. Normale simulatoren (games) hebben echt maar een paar variabelen die de uiteindelijke geometrie van de ophanging en het weggedrag van de auto bepalen. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat de bandentemperatuur en -druk 200+ keer per seconde voor ieder wiel wordt bijgehouden in een game, om maar niet te spreken van bijvoorbeeld de uitlaattemperatuur.
Omdat computers steeds krachtiger worden en geheugen steeds goedkoper zal er in de nieuwste simulatoren wel extra realiteit zijn om de coureur meer het gevoel te geven dat hij op locatie is maar kleinere teams zoals Williams hebben die luxe niet. Als ik Williams was zou ik gewoon zo'n Force Dynamics 401 kopenhebben ze in ieder geval nog wat G-krachten.
Hij is twee keer laatste geworden en niet eens in de buurt gekomen van de een na laatste... Dat heeft weinig met de media te makenquote:Op zondag 6 september 2009 15:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Klopt ergens wel hoor ... Ferrari wist dat Badoer een stuk langzamer zou zijn, het kampioenschap kunnen ze wel shaken ... de media en de zogenaamde fans hebben van een bekende huis-mug een olifant gemaakt.
Ze hebben mazzel met Fisi ... anders had Kubica er waarschijnlijk gezeten maar dan had Badoer nog wel een race of twee mogen rijden.
De vraag is dan ook wat "de physics" precies inhoudt ... 200 variabelen is toch effe wat anders dan 20000 variabelen (puur als voorbeeld).quote:Op zondag 6 september 2009 16:54 schreef kepler het volgende:
[..]
In de nieuwste game Forza 3 op de 360 worden de physics 360 keer per seconde berekend! De vraag is inderdaad in hoeverre dit doorrekend, maar het is iig flink wat.
Ik denk dat de simulatoren er eigenlijk alleen zijn voor de coureur, om te wennen aan een nieuwe baan of aan de auto. Echte berekeningen worden in andere programma gedaan lijkt me?
Het punt van Luca = Denk jij dat Ferrari beter van hem had verwacht?quote:Op zondag 6 september 2009 16:56 schreef kepler het volgende:
[..]
Hij is twee keer laatste geworden en niet eens in de buurt gekomen van de een na laatste... Dat heeft weinig met de media te maken
Nee, volgens mij waren ze redelijk helder dat dit een bedankje was voor de bewezen diensten.quote:Op zondag 6 september 2009 17:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het punt van Luca = Denk jij dat Ferrari beter van hem had verwacht?
Dus van Schumacher hadden ze volgens jou veel meer verwacht?quote:Op zondag 6 september 2009 20:30 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee, volgens mij waren ze redelijk helder dat dit een bedankje was voor de bewezen diensten.
Moet hij alleen niet de uitslag erbij vermelden.quote:Op zondag 6 september 2009 14:36 schreef Trystar het volgende:
Ik kan mijn kinderen altijd zeggen dat ik twee races voor Ferrari heb gereden.
Ja dat denk ik wel. Ferrari had niet verwacht dat Badoer stijf laatste zou rijdenquote:Op zondag 6 september 2009 17:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het punt van Luca = Denk jij dat Ferrari beter van hem had verwacht?
http://www.motorsport-tot(...)_super_07061620.htmlquote:Op maandag 7 september 2009 03:13 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja dat denk ik wel. Ferrari had niet verwacht dat Badoer stijf laatste zou rijden![]()
Over die simulator:
Je hebt 2 verschillende simulatoren natuurlijk. Je hebt er eentje voor de coureurs en je hebt er (denk ik) een aantal om de settings van de auto te testen. De eerste zal niet heel veel meer zijn dan de huidige sims op de PC/Consoles, maar die tweede is van een hele andere orde natuurlijk. Die hoeft ook niet realtime te draaien en kunnen ze dus veel meer berekeningen op los laten. Althans, als ik een F1 team zou ik het zo doen
quote:Doch hinter den Kulissen wurde der 22-Jährige wohl tatsächlich so gut vorbereitet wie kein Rennfahrer vor ihm. Teamchef Ron Dennis ließ ihn das Reglement büffeln, er sollte "jede Schraube und jede Mutter" seines Autos kennen, wie es der Brite ausdrückte. Und der junge Rennfahrer sollte verstehen, was sein Auto in jeder Situation macht.
quote:"Gegenüber dem McLaren-Simulator ist der von Renault eine 'Play Station'", so Ex-Renault-Pilot Fernando Alonso gegenüber der 'Sportbild'.
quote:Der Simulator gilt als das derzeitige Nonplusultra. Mit ihm lässt sich nicht nur virtuell das Setup des Autos verändern - was sich natürlich realistisch auf das Fahrverhalten auswirkt -, sondern es soll sogar möglich sein, verschiedene Teile auszuprobieren. Somit lernte Hamilton nicht nur die Rennstrecken, sondern er konnte auch ganz ohne Risiko mit verschiedenen Setup-Einstellungen experimentieren und sein Auto sogar im Regen testen
Schumacher wordt gewoon overal genoemd ter vervanging van coureursquote:Op maandag 7 september 2009 14:35 schreef LeXX het volgende:
Even hier mijn verbazing neerzetten over het feit dat Der Ralf nog een gegadigde was voor de lege Force India stoel. Inmiddels is bekend dat Liuzzi deze gaat bezetelen
Geen bron, tis wat lastig copyen en pasten vanaf een mobiele telefoon
autosport.comquote:Brawn GP's Formula 1 future is poised for a major boost, with Mercedes-Benz close to a deal to take equity in the team.
With the world championship leaders already having secured sponsorship funding for the next few years, as revealed by AUTOSPORT last month, the team's outlook now looks even better following discussions with the German car manufacturer.
Reports first emerged about the plans this morning in The Daily Telegraph, and sources have confirmed to AUTOSPORT that talks are at an advanced stage for the car company to take a shareholding in the team.
It comes on the back of Mercedes-Benz's increased profile as a customer engine supplier over the past season - with the team set to provide power-units to McLaren, Force India, Brawn and, perhaps, Red Bull Racing in 2010.
The move is not, however, an attempt by Mercedes-Benz to move away from its long-standing commitment to partner McLaren - and it is instead believed to be part of the car manufacturer's attempt to increase its presence in F1.
A McLaren spokesman told AUTOSPORT that the team had no qualms about Mercedes-Benz's plans for expanding its involvement with its rivals in the sport.
"Mercedes-Benz's engine supply contract with McLaren is a very long-standing one - it's in its 15th consecutive year, in fact - and it will continue to run for many years to come," said the spokesman.
"However, we're supportive of our partner's plans regarding engine supply of other teams in Formula 1, and we were delighted earlier this year that a Mercedes-Benz engine supply deal was able to be done with Brawn, thereby saving that team from likely extinction.
"Force India, too, has blossomed as a result of its engine supply/engineering consultancy collaboration with Mercedes-Benz and McLaren - as Giancarlo Fisichella's impressive second place in the recent Belgian Grand Prix showed all too clearly.
"Both McLaren and Mercedes-Benz remain extremely satisfied with our Formula 1 collaboration, which has netted three drivers' world championships and one constructors' world championship as well as dozens of grand prix victories.
"As ever, we'll be aiming to add to that win tally together at this weekend's Italian Grand Prix - although we never under-estimate our opposition and the competition will undoubtedly be tough."
Mercedes-Benz itself denied that the plan was for a full-blown buyout of Brawn, but did not rule out an equity-type deal.
"It's our policy not to comment on rumours and we want to point out that we have longstanding contracts with McLaren," a spokesperson for the company told The Daily Telegraph.
Mercedes-Benz is poised to confirm its engine plans for 2010 at the Italian Grand Prix, although there is fresh uncertainty now surrounding whether or not Red Bull Racing will make the switch from Renault to Mercedes-Benz.
Although the deal had appeared to be all but done in recent weeks, sources suggest that the contract has not yet been signed - and it is not impossible that the team could actually stick with its current partner for another year.
Williams is looking at changing its engine supply deal for next year, having asked Toyota to be released from its contract, and had been expected to switch to Renault. However, there remains a chance the Grove-based outfit could be in the running for a Mercedes-Benz deal if Red Bull Racing opts not to take it.
quote:Renault herintroduceert KERS op Monza
07 september 2009
Het team van Renault zal tijdens de Italiaanse Grand Prix weer gebruik maken van het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Zo heeft hoofdingenieur Pat Symonds bevestigd. De Franse renstal reed in Maleisië voor het laatst met het systeem, dat de coureurs tijdelijk wat extra vermogen kan geven bij het accelereren.
Over de redenen om de KERS weer in de auto te monteren, zei Symonds: "Ten eerste zorgt het rijden met KERS voor een snellere rondetijd op het circuit van Monza. We denken dat het systeem ongeveer een kwart seconde tijdwinst kan opleveren. In de kwalificatie misschien nog wel meer. Ten tweede zorgt KERS voor een voordeel bij de start, aangezien het in Monza een flink eind is van de grid naar de eerste bocht."
Ik vind Williams echt de grote verliezer in deze...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |