quote:Laura Dekker wil de jongste wereldomzeiler ooit worden. Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, droomt ze van jongs af aan van zeilen. Laura is alleen meer een doener dan een dromer, dus die dromen duren niet lang. Op haar zesde zeilt ze dan ook al alleen in haar optimist over het meer waaraan ze woont. Dan is het meer nog groot genoeg, zo groot als de zee lijkt het, maar op haar tiende allang niet meer.
Met haar boot Guppy zeilt ze naar Friesland, waar ze zes weken vakantie viert. Niet iedereen is het daar mee eens, ze heeft meer last van onwillige sluiswachters dan van slecht weer. Zoals alle vakanties smaakt ook deze, vooral deze, naar meer. De volgende zomer gaat ze dan ook snel weer op pad. Ze belandt weer in Friesland en beleeft avonturen op het Wad.
Achter het Wad ligt de zee en daar wachten haar echte dromen. Een wereldreis, als jongste ooit. “Ho”, zegt haar vader, “nu ga je wel erg ver.” Dat begrijpt Laura best, maar niet van harte. Samen besluiten ze dat ze eerst maar eens naar Engeland moet varen. Laura staat al bijna aan boord als haar vader haar terugroept. Eerst wat lesjes volgen.
In de tijd daarna buigt ze zich over getijden en het weer, berekent ze koersen en leert ze alles over de regels en veiligheid. Op haar dertiende is ze er klaar voor. Guppy verlaat de haven van Maurik en zet koers naar Engeland. Een week later is ze terug. “Zo lang alleen op zee, met wind, regen en golven, die zal wel genezen zijn”, hoopt haar vader stiekempjes. “Dat smaakt naar meer”, zegt Laura hardop.
Zo begint haar nieuwe avontuur, dat volop in voorbereiding is. Er zijn er meer die op het record jagen, dus snelheid is geboden. Guppy en Laura willen zo snel mogelijk weg. Net als eerder in Friesland en later in Engeland is niet iedereen het daar mee eens. Laura trekt zich daar niets van aan: “Mensen zijn ook niets meer gewend tegenwoordig.”
quote:UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.
Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.
Lessen
De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.
Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''
De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
Wat heeft de pedopartij met Laura te maken ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:00 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Nee nee, je begrijpt me verkeerd, het was niet eens hypotethisch, figuren als ethiraseth hebben het zo goed als hardop uitgesproken dat ze geen enkel probleem hebben met pedoseksualiteit als de minderjarige in kwestie het "wil". Figuren zoals Mooii, Loedertje, Moussie, zijn wat dat betreft precies het soort volk waar de pedo-partij uit bestond.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:22 schreef Loedertje het volgende:
Wat heeft de pedopartij met Laura te maken ?
Dat jij netjes tot je 18e kon wachten voordat je je met sex bezig ging houden wil toch niet zeggen dat iedereen
pas geslachtsrijp is op zijn/haar 18e?
Mijn reactie is nog mild gezien de beschuldigingen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Voordat ik me wellicht onnodig opwind over dit soort uitspraken.
quote:Figuren zoals Mooii, Loedertje, Moussie, zijn wat dat betreft precies het soort volk waar de pedo-partij uit bestond
Tuurlijk wel. Dat kleurt de hele discussie meteen, alsof ze uit huis geplaatst wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:24 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Een OTS of VOTS of UHP doet niet terzake
In twee jaar om de wereld zeilen ook nietquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Naar een pleeggezin zal ze niet gaan. En naar Nieuw-Zeeland ook niet
De aanstelling van een gezinsvoogd staat niet gelijk aan ontheffing uit het ouderlijk gezag. Het gezag van de ouders wordt alleen beperkt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:23 schreef Dragorius het volgende:
Beetje vreemde TT imo, ontheffing van ouderlijk gezag staat niet gelijk aan uithuisplaatsing.
We zien wel wat er gaat gebeuren morgenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:29 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dat kleurt de hele discussie meteen, alsof ze uit huis geplaatst wordt.
Ja dat zeg ik toch inderdaad ook?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef nikk het volgende:
[..]
De aanstelling van een gezingsvoogd staat niet gelijk aan ontheffing uit het ouderlijk gezag. Het gezag van de ouders wordt alleen beperkt.
http://www.postbus51.nl/n(...)oezichtstelling.html
Je reactie deed hinten naar het goedkeuren van seks met minderjarigen, maar het zal wel aan mij liggen. De beschuldigingen heb ik niks mee want ik weet niet waar ze op gebaseerd zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:25 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Mijn reactie is nog mild gezien de beschuldigingen.
[..]
afschaffen dan maar, die arbitraire lijn? Dus geen leeftijdsgrenzen aan arbeid, geen leeftijdsgrenzen aan seksualiteit, geen leeftijdsgrenzen aan het huwelijk, aan stemrecht, het kopen van alcohol, tabak, autorijden en ga zo maar door? Of zouden die leeftijdsgrenzen heel misschien wel helemaal niet zo arbitrair kunnen zijn, maar gebaseerd op de wetenschappelijk bewezen fysieke en geestelijke ontwikkeling van kinderen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, als je dan afgaat op de algemene consensus dat vrouwen zich sneller ontwikkelen dan mannen en dat zij ongeveer 2 jaar voorlopen wordt een leeftijdsgrens helemaal een arbitraire lijn ergens in een wetboek ..
En dat is dus het falen van het ouderlijk gezag. Ze mag namelijk niet weg en daar zijn haar ouders verantwoordelijk voor.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef Loedertje het volgende:
[..]
We zien wel wat er gaat gebeuren morgen
Nog te vroeg om dar iets zinnigs over te zeggen. Het *bijna 14-jarige* meisje zal uiteindelijk toch doen waar zij zin in heeft vrees ik .
De advocaat van Laura zinspeelde in Knevel en Van den Brink erop dat uit huisplaatsing een reële mogelijkheid is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Naar een pleeggezin zal ze niet gaan. En naar Nieuw-Zeeland ook niet
Dan is het straks *falen van de toeziend voogd* als Laura toch wegvaart?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:32 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En dat is dus het falen van het ouderlijk gezag. Ze mag namelijk niet weg en daar zijn haar ouders verantwoordelijk voor.
Precies, daar hoef je geen glazen bol voor te hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:33 schreef Shitney het volgende:
[..]
De advocaat van Laura zinspeelde in Knevel en Van den Brink erop dat uit huisplaatsing een reële mogelijkheid is.
Het treurige is dat wanneer een gezinsvoogd wordt aangesteld Nederland om de uitlevering van Laura kan vragen indien zij aanmeert in een ander land.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dan is het straks *falen van de toeziend voogd* als Laura toch wegvaart?
Nee, gezien haar "vluchtrisico" verwacht ik eerlijk gezegd niks anders.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:35 schreef Marrije het volgende:
[..]
Precies, daar hoef je geen glazen bol voor te hebben.
Waarom is dat treurig? (geen rhetorische vraag hoor, ben echt benieuwd naar je antwoord)quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Het treurige is dat wanneer een gezinsvoogd wordt aangesteld Nederland om de uitlevering van Laura kan vragen indien zij aanmeert in een ander land.
Precies, en vader heeft al laten zien dat hij een ongeschikte ouder is omdat hij zijn dochter niet komt ophalen uit Engeland en het zo ver laat gaan dat ze wordt opgenomen in een kindertehuis. Erger is nog dat er in een bericht beweerd wordt dat Laura wel gewend is aan opsluitingquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:32 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En dat is dus het falen van het ouderlijk gezag. Ze mag namelijk niet weg en daar zijn haar ouders verantwoordelijk voor.
Overigens staan niet beide ouders erachter, de moeder is het er alleen mee eens omdat ze bang is dat Laura haar dan stom vindt en haar niet meer wil zien.
Ik denk dat ze niet eens weg kan gaan als er een voogd wordt aangesteld.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Het treurige is dat wanneer een gezinsvoogd wordt aangesteld Nederland om de uitlevering van Laura kan vragen indien zij aanmeert in een ander land.
Nee, de gedachte 'een (minderjarig) kind mag zelf bepalen wat het wil en als de ouders het goedvinden is er niks aan de hand' lag aan die gedachte ten grondslag.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat ben jij toch voor een akelig mens .. de droom van een kind de wereld rond te willen zeilen gelijk stellen aan pedoseksualiteit en van daaruit diegene die haar droom steunt voor pedo(vriend) uit te maken ..
En in hoeverre alleen opsluiting naar aanleiding van zeilen...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:37 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Erger is nog dat er in een bericht beweerd wordt dat Laura wel gewend is aan opsluiting
Eigenlijk ook té belachelijk voor woorden, voor kinderen in een echte bedreigende situatie is vaak geen directe opvang mogelijk (er zijn wachtlijsten voor instellingen, pleeggezinnen zijn er te weinig en crisisopvang is al helemaal een crime)quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:33 schreef Shitney het volgende:
[..]
De advocaat van Laura zinspeelde in Knevel en Van den Brink erop dat uit huisplaatsing een reële mogelijkheid is.
Mja, die probeert het natuurlijk ook een beetje op de spits te drijven allemaal...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:33 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jij zou je kind gewoon op haar dertiende laten trouwen toch? Waarom zou je als ouder immers de beslissing van je lichamelijk en geestelijk onvolgroeide kind in de weg staan?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat ben jij toch voor een akelig mens .. de droom van een kind de wereld rond te willen zeilen gelijk stellen aan pedoseksualiteit en van daaruit diegene die haar droom steunt voor pedo(vriend) uit te maken ..
Omdat ik dat een enorme inbreuk vind op de vrijheid die een persoon behoort te hebben. In een zekere zin wordt zij dus opgesloten in haar eigen land. Een beetje zoals dictaturen dat ook doen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:37 schreef Shitney het volgende:
[..]
Waarom is dat treurig? (geen rhetorische vraag hoor, ben echt benieuwd naar je antwoord)
Hoe kom je daar nou bij? De zomervakantie zit er net op, zij kon 6 weken gaan staan en zeilen waar ze wilde.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat ik dat een enorme inbreuk vind op de vrijheid die een persoon behoort te hebben. In een zekere zin wordt zij dus opgesloten in haar eigen land. Een beetje zoals dictaturen dat ook doen.
Natuurlijk kan dat. Zo'n gezinsvoogd is geen waakhond die een gezin 24 uur per dag in de gaten houd.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:38 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik denk dat ze niet eens weg kan gaan als er een voogd wordt aangesteld.
Nou, hij wilde niet echt antwoord geven op de vraag en draaide er een beetje om heen. Toen hij werd doorgevraagd gaf hij aan dat er "mogelijk fysiek afstand geschapen" zou worden, of andere woorden met een dergelijke strekking.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, die probeert het natuurlijk ook een beetje op de spits te drijven allemaal...
Dat slaat als een tang op een varken. Jij zou je kind van 13 gewoon alleen naar één of ander Zuid-Amerikaans of Aziatisch land laten vliegen en zich daar alleen laten redden? Dat staat gelijk aan deze casus, alleen is hier de reis tientallen malen gevaarlijker.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat ik dat een enorme inbreuk vind op de vrijheid die een persoon behoort te hebben. In een zekere zin wordt zij dus opgesloten in haar eigen land. Een beetje zoals dictaturen dat ook doen.
Hoezo? Er zijn genoeg kindjes in Nederland doodgegaan omdat de toeziend voogd op afstand van mening was dat het allemaal hardstikke goed ging met dat enigzins bont en blauw gekleurde meisje.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:38 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik denk dat ze niet eens weg kan gaan als er een voogd wordt aangesteld.
Met als verschil dat zij zich niet mag uitschrijven en naar Nieuw Zeeland mag emigreren (als Nieuw Zeelandse nota bene).quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:41 schreef Marrije het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? De zomervakantie zit er net op, zij kon 6 weken gaan staan en zeilen waar ze wilde.
Dat doen we aan de lopende band bij kinderen. Elk kind van 13 dat wegloopt, wordt opgespoord en teruggebracht naar degene die voor dat kind moet zorgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
En zo hebben ze allemaal hun eigen droom, eigen ervaringen en zijn ze op hun eigen manier eigenwijs. Ik vind niet dat we voor Laura haar recorddrift een uitzondering hoeven te maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:39 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Maar goed, on-topic, het meisje is bijna 14 , heeft (gezien haar eerdere zeiltochten) ervaring en helaas voor haar ouders ook nog eens een flinke portie eigenwijsheid. Ze weet wat ze wil, begrijpt dat haar school belangrijk is maar heeft daarnaast die ene droom die ze nu eenmaal niet kan realiseren na het behalen van haar diploma omdat ze dan geen record kan vestigen.
Dat is gewoon een papieren tijger (dat zgn. fysieke verhuizen). Daarbij komt dat de gemeente wijs is: niets doen alvorens de rechter uitspraak heeft gedaan. Anders krijgt haar gemeente alles over zich heen. Ik zou hetzelfde doen - wat maken 3-4 dagen uit in een zaak als deze?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Met als verschil dat zij zich niet mag uitschrijven en naar Nieuw Zeeland mag emigreren (als Nieuw Zeelandse nota bene).
Wat zou je zeggen van het bekijken als wat het is .. een gemiddelde .. dat betekent dat er een riant gedeelte onder en een riant gedeelte boven het gemiddelde valt .. dus ipv gemakzuchtig te stellen 'jij bent 13 dus het kan niet' kijken in hoeverre dat kind wel valt onder het gemiddelde ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef Shitney het volgende:
[..]
afschaffen dan maar, die arbitraire lijn? Dus geen leeftijdsgrenzen aan arbeid, geen leeftijdsgrenzen aan seksualiteit, geen leeftijdsgrenzen aan het huwelijk, aan stemrecht, het kopen van alcohol, tabak, autorijden en ga zo maar door? Of zouden die leeftijdsgrenzen heel misschien wel helemaal niet zo arbitrair kunnen zijn, maar gebaseerd op de wetenschappelijk bewezen fysieke en geestelijke ontwikkeling van kinderen?
Och jezus zeg, nu is het net een dictatuurquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Jij denkt dat het supergezond is voor kinderen om zich dagelijks zeer intensief bezig te houden met zwemmen/ballet/turnen of weet ik veel wat nog meer?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Jij zou je kind gewoon op haar dertiende laten trouwen toch? Waarom zou je als ouder immers de beslissing van je lichamelijk en geestelijk onvolgroeide kind in de weg staan?
Dat dus.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:41 schreef Marrije het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? De zomervakantie zit er net op, zij kon 6 weken gaan staan en zeilen waar ze wilde.
Omdat ze midden in een rechtszaak zit. Hadden ze van te voren goed nagedacht dan hadden ze eerst de emigratie in orde gemaakt. Kortom, dat valt haar vader te verwijten. Niet ons land en het heeft al helemaal niks met een dictatuur te maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Met als verschil dat zij zich niet mag uitschrijven en naar Nieuw Zeeland mag emigreren (als Nieuw Zeelandse nota bene).
Verder mag je alles eten?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
In principe is het toch zo dat iedereen die zich niet aan de wet houdt in dit land opgesloten zou kunnen worden? Waarom is dat wel lovenswaardig als het om belastingontduiking gaat, maar niet als het om leerplichtontduiking gaat?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Straks dus niet meerquote:BreakingNews
17-year-old Michael Perham from the UK has become the youngest person to sail solo around the world.
Natuurlijk niet. Wij blijven natuurlijk Nederlanders hè?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
En zo hebben ze allemaal hun eigen droom, eigen ervaringen en zijn ze op hun eigen manier eigenwijs. Ik vind niet dat we voor Laura haar recorddrift een uitzondering hoeven te maken.
Neemt niet weg dat de hersenen op je 13e nog niet volgroeid zijn en dat je daarmee tekort schiet om zo'n onderneming aan te kunnen, hoeveel ervaring je ook hebt, hoe volwassen je ook mag overkomen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat zou je zeggen van het bekijken als wat het is .. een gemiddelde .. dat betekent dat er een riant gedeelte onder en een riant gedeelte boven het gemiddelde valt .. dus ipv gemakzuchtig te stellen 'jij bent 13 dus het kan niet' kijken in hoeverre dat kind wel valt onder het gemiddelde ?
Doen ze tegenwoordig al met snel en langzaam lerende kinderen,ipv dat klassikale onderwijs van vroeger waar alle 13 jarigen in hetzelfde tempo zaten te werken
Onderbouw het eens met bronnen over hersenontwikkeling bij vroege adolescenten anders? Nu blijft het wel heel erg in je eigen aannames steken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat zou je zeggen van het bekijken als wat het is .. een gemiddelde .. dat betekent dat er een riant gedeelte onder en een riant gedeelte boven het gemiddelde valt .. dus ipv gemakzuchtig te stellen 'jij bent 13 dus het kan niet' kijken in hoeverre dat kind wel valt onder het gemiddelde ?
Doen ze tegenwoordig al met snel en langzaam lerende kinderen,ipv dat klassikale onderwijs van vroeger waar alle 13 jarigen in hetzelfde tempo zaten te werken
Pff. Zij is 13. Haar hersenen zijn nog niet volgroeid. Zij kan het derhalve niet aan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Wij blijven natuurlijk Nederlanders hè?
Nogmaals, omdat A gebeurt moet B ook maar gebeuren?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Jij denkt dat het supergezond is voor kinderen om zich dagelijks zeer intensief bezig te houden met zwemmen/ballet/turnen of weet ik veel wat nog meer?
NIEMAND die je daarover hoort, zowel geestelijk ALS lichamelijk absoluut NIET gezond en tóch mogen kinderen (of ouders...) daarin heel ver gaan om de droom van *de kinderen* te realiseren.
En vind je dat niet enorm treurig?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:47 schreef Shitney het volgende:
[..]
In principe is het toch zo dat iedereen die zich niet aan de wet houdt in dit land opgesloten zou kunnen worden? Waarom is dat wel lovenswaardig als het om belastingontduiking gaat, maar niet als het om leerplichtontduiking gaat?
Even een kleine anekdote: vrienden van ons zijn recentelijk in het buitenland getrouwd en hadden voor hun kind bijzonder verlof voor het huwelijk van de eigen ouders aan gevraagd. Verzoek was afgewezen, beroep was ook afgewezen, en bij terugkomst - ze hadden hun kind meegenomen uiteraard - vonden ze een fijne brief met daarin de mededeling dat ze zich voor de rechter mogen komen verantwoorden en dat een geldboete of gevangenisstraf de mogelijke gevolgen zijn.
En dat beoordeel jij natuurlijk even zo.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:48 schreef Marrije het volgende:
[..]
Pff. Zij is 13. Haar hersenen zijn nog niet volgroeid. Zij kan het derhalve niet aan.
Van de frontpage van Sailing Anarchy, een groot forum met (wedstrijd)zeilers.quote:Hey Thirteen
When we ran our "Unborn Fetus to Sail Around the World" piece we we're only half-kidding. The recent rush to be the youngest sailor to go around the world is a bit bizarre and now has taken an even stranger turn. A 13 year-old Dutch girl, Laura Dekker, wants to be the next. Her parents think it's a fine idea, but the Dutch child protection agency says it isn't and has taken the parents to court because according to Dutch law everyone under 16 needs to be in school in the Netherlands. They want to suspend the parents parental custody, which seems to be a bit punitive.
But that isn't really the point. The point is what in the hell are the parents thinking that it is okay for their 13 year-old daughter to sail solo around the world? 13? Sure, she's a good little sailor, lot's of experience, blah blah. But 13 is still just 13. It's parentally irresponsible to send her off at that age. In the culture of starting kids off in sports earlier and earlier, this is no real surprise, but it doesn't mean it's okay. In truth she'll be part of a larger rally, so the sailing around the world 'solo' record really doesn't apply when she has a 'support' fleet around her, does it? And that makes the rush to send their daughter off to set a record that really won't be a record even more ridiculous. We don't like the idea of any government telling people what to do when it comes to their freedoms, but this is about a kid, and at what point does something need to be done? If the answer is at no point, then all bets are off. But when people are too stupid to make the most basic correct decisions, then you are just asking for big brother to step in. And they have.
As a parent, my answer would be "Sorry sweetie. Let's take a look at this again in a few years."
You'd think a site called Sailing Anarchy would support the idea of a 13 year-old going around the world, but this one is a no brainer. The point is 13 is too young. Because if 13 is okay, then 12 is too. Or 10. How about an infant? Fetus, anyone?
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:49 schreef nikk het volgende:
[..]
En dat beoordeel jij natuurlijk even zo.
En overigens worden dat soort figuren niet alleen gelaten en gaan die wel degelijk naar school. Hun vangnet is vele malen beter geregeld omdat ze nog altijd een vaste basis hebben vanwaaruit hun ontwikkeling in de gaten kan worden gehouden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nogmaals, omdat A gebeurt moet B ook maar gebeuren?
Hoi !quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:41 schreef Swetsenegger het volgende:
De pedo beschuldigingen voor de voorstanders mogen wat mij betreft ook wegblijven. Ik snap ook niet wat het een met het ander te maken heeft.
En hoe wil jij weten dat zij die gevolgen niet kan overzien .. zij is 13 dus dat kan gewoon niet .. punt?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:42 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Oh de droom van dat kind stel ik niet gelijk aan pedoseksualiteit... ik stel de meningen en opvattingen van figuren zoals jij gelijk aan pedoseksualiteit... het idee dat iemand van 13 "oud genoeg is" om keuzes te maken waarvan ze de gevolgen niet eens kan overzien, is verdacht dichtbij naar de talloze pedofielen die riepen dat hun slachtoffer het zelf wilde, dat het slachtoffer en emotioneel al klaar voor was.
Ja.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef moussie het volgende:
[..]
En hoe wil jij weten dat zij die gevolgen niet kan overzien .. zij is 13 dus dat kan gewoon niet .. punt?
Je blijft me verbazen. Zeg je hier nu serieus dat we wetgeving maar moeten gaan aanpassen met in plaats van een duidelijke grens iets in de trant van "afhankelijk van de intelligentie en ambitie van het kind"?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik denk dat men niet had verwacht hoe treurig Nederland (en kennelijk vele Nederlanders) kan zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:45 schreef Marrije het volgende:
[..]
Omdat ze midden in een rechtszaak zit. Hadden ze van te voren goed nagedacht dan hadden ze eerst de emigratie in orde gemaakt. Kortom, dat valt haar vader te verwijten. Niet ons land en het heeft al helemaal niks met een dictatuur te maken.
Haar hersenen zijn nog niet volgroeid en nu al heeft ze meer besef van vrijheid dan jij.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:48 schreef Marrije het volgende:
Pff. Zij is 13. Haar hersenen zijn nog niet volgroeid. Zij kan het derhalve niet aan.
Ik vergelijk het slechts met zaken die in onze samenleving gewoon gebeuren zonder bemoeizucht van media of Raad voor de Kinderbescherming. Zaken die MI veel meer schade (op lange termijn) aanrichten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Nogmaals, omdat A gebeurt moet B ook maar gebeuren?
Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom Laura een uitzondering zou zijn?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:51 schreef Marrije het volgende:
[..]
Tal van links met het bewijs daarvan zijn al voorbij gekomen. Maar dat maakt niks uit, want dan nog zijn er mensen die zeggen dat Laura daar een uitzondering op is
Op die turnschool is ze inderdaad 2 jaar lang onafgebroken weg van school en wordt ze niet begeleid en ondersteund.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoi !
Stel, je dochtertje blijkt het om ballet echt waazninnig goed te doen, TALENT roept haar balletjuf, je dochter slaapt met haar balletschoentjes onder d'r kussen, jij als liefhebbende vader maakt voor haar een spiegelmuur met bar want het meiske is helemaal verzot van ballet ( ze is in dit voorbeeld 5 )Voor sinterklaas en verjaardagen bestaat haar verlangslijstje alleen uit ballet-gerelateerde zaken, die ze uiteraad van paps/mams/oma's/opa's/tantes/ooms ook krijgt.
Uiteindelijk krijgt ze op haar 12e een uitnodiging van een beroemde school in Amsterdam om daar haar talenten nog verder te ontwikkelen, ze is écht supergoed, een natuurtalentje.
Nu kun je wel heel hard roepen dat je als ouder de verantwoordelijkheid heb om haar te beschermen maar als je eenmaal in die spiraal zit dan is het heel erg moeilijk om te stoppen, voor zowel kind als ouder .
Sterker nog, er is vrijwel geen ouder (of instantie) die jou en je kind zal tegenwerken.
Mja volgroeid is relatief.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:48 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik heb veel aannames gezien en meningen. Daarbij wordt in die enkele (niet tal van) links ervan uit gegaan dat ze twee jaar lang op een boot zit. En dat is feitelijk onjuist.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:51 schreef Marrije het volgende:
[..]
Tal van links met het bewijs daarvan zijn al voorbij gekomen. Maar dat maakt niks uit, want dan nog zijn er mensen die zeggen dat Laura daar een uitzondering op is
Volkomen irrelevant. We hebben hier nou eenmaal besloten dat het het beste is voor kinderen om eerst in ieder geval een basis-opleiding te volgen voordat we ze als zlefstandige mensen loslaten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef moussie het volgende:
[..]
En hoe wil jij weten dat zij die gevolgen niet kan overzien .. zij is 13 dus dat kan gewoon niet .. punt?
Je denkt dat dat kind achterlijk is en niet weet dat zij haar leven op het spel zet? Het is geen imbeciel hoor, dat weet zij heus wel, ze heeft een riant gedeelte van haar leven op zee door gebracht ..
Nou weet ik niet zo heel veel van zeilen, maar volgens mij wordt dat toch best lastig als je midden op de Stille Oceaan dobbert in een orkaan. ALS je dan nog 'dobbert'.quote:net zoals zij weet dat zij zo van die boot kan stappen en naar huis gaan als het tegen blijkt te vallen
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
Uiteindelijk krijgt ze op haar 12e een uitnodiging van een beroemde school in Amsterdam om daar haar talenten nog verder te ontwikkelen, ze is écht supergoed, een natuurtalentje.
Laura is een wonderkind. En ze gaat tegen de regels in, waardoor mensen die zelf dromen zagen vervliegen, zichzelf in haar kunnen spiegelen. Dus ze is een wonderkind. Gevaren en risico's maken niet uit, want ze is een wonderkind. Haar leeftijd is ook niet relevant, want ze is een wonderkind.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:54 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom Laura een uitzondering zou zijn?
En terecht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:47 schreef Shitney het volgende:
Even een kleine anekdote: vrienden van ons zijn recentelijk in het buitenland getrouwd en hadden voor hun kind bijzonder verlof voor het huwelijk van de eigen ouders aan gevraagd. Verzoek was afgewezen, beroep was ook afgewezen, en bij terugkomst - ze hadden hun kind meegenomen uiteraard - vonden ze een fijne brief met daarin de mededeling dat ze zich voor de rechter mogen komen verantwoorden en dat een geldboete of gevangenisstraf de mogelijke gevolgen zijn.
Ze zou niet gaan. En dat meen ik serieus.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoi !
Stel, je dochtertje blijkt het om ballet echt waazninnig goed te doen, TALENT roept haar balletjuf, je dochter slaapt met haar balletschoentjes onder d'r kussen, jij als liefhebbende vader maakt voor haar een spiegelmuur met bar want het meiske is helemaal verzot van ballet ( ze is in dit voorbeeld 5 )Voor sinterklaas en verjaardagen bestaat haar verlangslijstje alleen uit ballet-gerelateerde zaken, die ze van paps/mams/oma's/opa's/tantes/ooms ook krijgt.
Prima, gelukkig dat er in dit geval WEL tijdig ingegrepen (tracht) te worden.quote:Nu kun je wel heel hard roepen dat je als ouder de verantwoordelijkheid heb om haar te beschermen maar als je eenmaal in die spiraal zit dan is het heel erg moeilijk om te stoppen, voor zowel kind als ouder .
Sterker nog, er is vrijwel geen ouder (of instantie) die jou en je kind zal tegenwerken.
Nee. Onze vrienden trouwens ook niet. Die hadden de mening dat als ze toch al duizenden euros aan een bruiloft uitgaven er ook nog wel een duizendje aan een boete bij kon en die hebben dat zelfs gewoon in hun begroting meegenomen!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:49 schreef nikk het volgende:
[..]
En vind je dat niet enorm treurig?
Laura word toch ook begeleid en ondersteund op haar trip? :Squote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:55 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Op die turnschool is ze inderdaad 2 jaar lang onafgebroken weg van school en wordt ze niet begeleid en ondersteund.
Dan krijgt ze daar gewoon les en valt ze onder de bescherming van de leraren. Denk zelfs dat ze daar nog meer bescherming zou krijgen dan door een gemiddelde school.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoi !
Stel, je dochtertje blijkt het om ballet echt waazninnig goed te doen, TALENT roept haar balletjuf, je dochter slaapt met haar balletschoentjes onder d'r kussen, jij als liefhebbende vader maakt voor haar een spiegelmuur met bar want het meiske is helemaal verzot van ballet ( ze is in dit voorbeeld 5 )Voor sinterklaas en verjaardagen bestaat haar verlangslijstje alleen uit ballet-gerelateerde zaken, die ze uiteraad van paps/mams/oma's/opa's/tantes/ooms ook krijgt.
Nu kun je wel heel hard roepen dat je als ouder de verantwoordelijkheid heb om haar te beschermen maar als je eenmaal in die spiraal zit dan is het heel erg moeilijk om te stoppen, voor zowel kind als ouder .
Ja? En? Nogmaals omdat dat gebeurt moet dit ook maar gebeuren?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:54 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik vergelijk het slechts met zaken die in onze samenleving gewoon gebeuren zonder bemoeizucht van media of Raad voor de Kinderbescherming. Zaken die MI veel meer schade (op lange termijn) aanrichten.
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar de situaties zijn niet gelijkwaardig, je probeert dit uit context te trekken:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoi !
Stel, je dochtertje blijkt het om ballet echt waazninnig goed te doen, TALENT roept haar balletjuf, je dochter slaapt met haar balletschoentjes onder d'r kussen, jij als liefhebbende vader maakt voor haar een spiegelmuur met bar want het meiske is helemaal verzot van ballet ( ze is in dit voorbeeld 5 )Voor sinterklaas en verjaardagen bestaat haar verlangslijstje alleen uit ballet-gerelateerde zaken, die ze van paps/mams/oma's/opa's/tantes/ooms ook krijgt.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben voor de leerplicht. Ik besef me alleen dat Nederland één van de strengste leerplichtwetten kent en vind ook dat er soms wat soepeler mee omgegaan mag worden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:59 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nee. Onze vrienden trouwens ook niet. Die hadden de mening dat als ze toch al duizenden euros aan een bruiloft uitgaven er ook nog wel een duizendje aan een boete bij kon en die hebben dat zelfs gewoon in hun begroting meegenomen!![]()
Zij zijn geen tegenstanders van de wet, en ik ook niet.
Goeie planning.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:59 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nee. Onze vrienden trouwens ook niet. Die hadden de mening dat als ze toch al duizenden euros aan een bruiloft uitgaven er ook nog wel een duizendje aan een boete bij kon en die hebben dat zelfs gewoon in hun begroting meegenomen!![]()
Zij zijn geen tegenstanders van de wet, en ik ook niet.
Als ik een dochter had, zou ze mogen gaan. Ze zou ook in een gastgezin mogen verblijven om dat waar te maken. Wat ze niet zou mogen was in haar eentje op kamers gaan en nooit meer naar de reguliere school lessen gaan. Vijf uur per dag balletten prima, ergens anders wonen ook prima, maar wél onder toezicht van een volwassene en wel gewoon ook braaf je naamvallen duits stampen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoi !
Want?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Laura is een wonderkind. En ze gaat tegen de regels in, waardoor mensen die zelf dromen zagen vervliegen, zichzelf in haar kunnen spiegelen. Dus ze is een wonderkind. Gevaren en risico's maken niet uit, want ze is een wonderkind. Haar leeftijd is ook niet relevant, want ze is een wonderkind.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Laura is een wonderkind. En ze gaat tegen de regels in, waardoor mensen die zelf dromen zagen vervliegen, zichzelf in haar kunnen spiegelen. Dus ze is een wonderkind. Gevaren en risico's maken niet uit, want ze is een wonderkind. Haar leeftijd is ook niet relevant, want ze is een wonderkind.
Ja, maar zo zag dat er in het begin niet naar uit. Krijgt ze begeleiding en ondersteuning heb ik er ook geen problemen mee, zolang ze maar wel gewoon haar lessen kan volgen. (al dan niet via email)quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Laura word toch ook begeleid en ondersteund op haar trip? :S
Ze is inprincipe alleen op die boot maar niet alleen kwa reizen.
Ze word gevolgt en in de gaten gehouden.
Hell ze kan niet eens het land uit zonder dat half Nederland het blijkbaar weet en het erover heeft.
Precies dat.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
besef van vrijheid heeft ze nou juist nietquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:54 schreef beeer het volgende:
[..]
Haar hersenen zijn nog niet volgroeid en nu al heeft ze meer besef van vrijheid dan jij. Ik hoop dat het gras in je weide lekker mals is, het is het enige wat je ooit zult vreten
Jij zou je dochter dus figuurlijk naar de haaien sturen? 50% kans dat het ook letterlijk wordt?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:02 schreef Shitney het volgende:
[..]
Als ik een dochter had, zou ze mogen gaan. Ze zou ook in een gastgezin mogen verblijven om dat waar te maken. Wat ze niet zou mogen was in haar eentje op kamers gaan en nooit meer naar de reguliere school lessen gaan. Vijf uur per dag balletten prima, ergens anders wonen ook prima, maar wél onder toezicht van een volwassene en wel gewoon ook braaf je naamvallen duits stampen.
Precies. Befehl is befehl. De wet is heilig. Dood aan de ongehoorzamen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:03 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Want?
Er zijn zoveel kinderen die "voor" lopen op "de rest", moeten we daar dan ook uitzonderingen van maken mbt leerplicht?
Nee dat is niet relatief. Hersenen "ontwikkelen" zich tot ongeveer de leeftijd van 17-18. Fysiek gezien dus. Daarna ontwikkelen ze zich nog verder maar dan op een ietwat andere manier.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mja volgroeid is relatief.
Wat is volwassenheid?
Dat is ook niets meer dan een begrip.
Ken maar weinig volwassenen die precies weten wat ze willen in hun leven.
Sterker nog de meeste gedragen zich nog steeds als fucking kleuters.
Oh maar ze hebben een bepaalde lichamelijke leeftijd dus dan doet het er niet toe.
Het is allemaal erg relatief en moet per zaak bekeken worden.
En volgens mij kan dat ook prima tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, maar zo zag dat er in het begin niet naar uit. Krijgt ze begeleiding en ondersteuning heb ik er ook geen problemen mee, zolang ze maar wel gewoon haar lessen kan volgen. (al dan niet via email)
Geloof dat je niet beseft hoe gezond het voor een kind is om zich op een extreme manier met wat voor sport dan ook bezig te houden. Lichamelijk en geestelijk niet echt gezond.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar de situaties zijn niet gelijkwaardig, je probeert dit uit context te trekken:De externe risicofactoren zijn hier tig malen hoger dan bij een kindje op ballet; Je hebt als je kind op volle zee zit geen enkele invloed op je kind - ingrijpen is dus onmogelijk, ook als ze dreigt te verzuipen of geestelijk een wrak is.
hoho, het ging om de niet volgroeide hersenen op je 13e, daar zijn tal van bewijzen van voorbij gekomen. En of zij dan 2 jaar onafgebroken op die boot zit maakt dan niet uit, zij begint aan een project van 2 jaar waarvan zij de gevolgen niet kan inschatten, en het langdurig alleen op een boot zitten is dan één van de dingen die voor problemen gaat zorgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb veel aannames gezien en meningen. Daarbij wordt in die enkele (niet tal van) links ervan uit gegaan dat ze twee jaar lang op een boot zit. En dat is feitelijk onjuist.
Ze hadden verwacht toestemming te krijgen en toen die uitbleef was het al te laat om het huwelijk af te blazen of om eerder terug te keren (geen vliegtickets meer te krijgen). Ze balen er uiteraard van, maar zijn reëel genoeg om te beseffen dat dat nu eenmaal de consequentie is en hadden ook wel spijt dat ze geen andere datum hadden genomen. De toestemming werd afgewezen op grond van het feit dat kinderen niet later terug mogen komen van schoolvakanties en zij trouwden in de laatste week van de schoolvakantie en kwamen in de eerste schoolweek terug. Waren ze ergens midden in november getrouwd hadden ze overigens wel toestemming gekregen, daar staan 10 dagen bijzonder verlof voor huwelijk eigen ouders voor.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:02 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Goeie planning.
Alleen vergaten ze de trouwerij te plannen in de zomervakantie van het kind zodat ze 7-8 weken hun gang konden gaan?
Jij bent dus voor wetteloosheid?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Precies. Befehl is befehl. De wet is heilig. Dood aan de ongehoorzamen.
Het enige dat jullie moeten is die dertig meter lange stok uit je reet halen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:38 schreef PhalanX het volgende:
Een beschuldiging die blijft staan gebasseerd op jullie uitspraken dat we het allemaal maar goed moeten vinden als een minderjarige besluit om een wereldreis te maken op een zeilboot in haar eentje. Jij en de anderen hebben de hele situatie geromantiseerd. Het is verschrikkelijk mooi dat een 13-jarig wicht al zo ver in haar ontwikkeling is, en ieder ander die het er niet mee eens is, is jaloers, afgunstig, typisch nederlands, betuttelend, kleinerend, en nog een legio aan andere beschuldigingen.
Volgens jullie moeten we het allemaal maar klakkeloos accepteren en toestaan en zelfs aanmoedigen als minderjarigen ineens opstaan en zeggen dat ze beslissingen hebben genomen waar ze de gevolgen niet eens van kunnen overzien.
Hersenen volgroeien voor niemand op exact dezelfde manier.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nee dat is niet relatief. Hersenen "ontwikkelen" zich tot ongeveer de leeftijd van 17-18. Fysiek gezien dus. Daarna ontwikkelen ze zich nog verder maar dan op een ietwat andere manier.
Haar hersenen zijn dus letterlijk nog niet volgroeid. Ergo, ze handelt nog niet naar haar volle verstand. Ergo, haar vader zou beter moeten weten. Haar moeder is het er gelukkig niet mee eens maar durft hier niks over te zeggen en staat het dus toe uit angst.
Weloverwogen beslissing hoor
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Ja maar dat is het dus juist, het is een solo-tocht (dat is namelijk die recordpoging) en dan kun je dus niet op die ondersteuning rekenen. Anders hadden ze het net zo goed geen solo-tocht kunnen noemen als je een hele vloot om je heen hebt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, maar zo zag dat er in het begin niet naar uit. Krijgt ze begeleiding en ondersteuning heb ik er ook geen problemen mee, zolang ze maar wel gewoon haar lessen kan volgen. (al dan niet via email)
Precies, maar dan nog is er een handje vol users dat zegt: hey maar Laura is een uitzondering hoorquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nee dat is niet relatief. Hersenen "ontwikkelen" zich tot ongeveer de leeftijd van 17-18. Fysiek gezien dus. Daarna ontwikkelen ze zich nog verder maar dan op een ietwat andere manier.
Haar hersenen zijn dus letterlijk nog niet volgroeid. Ergo, ze handelt nog niet naar haar volle verstand. Ergo, haar vader zou beter moeten weten. Haar moeder is het er gelukkig niet mee eens maar durft hier niks over te zeggen en staat het dus toe uit angst.
Weloverwogen beslissing hoor
quote:Je zult maar puber zijn, zegt psycholoog Eveline Crone die er onderzoek naar doet en een boek over schreef. ‘Rond hun twaalfde gaat er vanalles kantelen.’ Door Malou van Hintum
Wie Het puberende brein leest, krijgt bijna een beetje medelijden met jongeren tussen pakweg tien en zestien jaar. Het is terecht dat ze zich vaak onbegrepen voelen door volwassenen die ingewikkelde dingen vragen als: ‘Waarom heb je dat T-shirt gekocht, terwijl je toch zo graag naar de film wilde?’ ‘Waarom ben je niet thuis gekomen op de afgesproken tijd?’ Waarom heb je je proefwerk niet voorbereid, terwijl je er zo slecht voorstaat?’
Pubers kunnen het per slot van rekening toch óók niet helpen dat het emotiegedeelte van hun hersenen overactief is, en hun rationele hersensysteem nog niet goed in staat om die emoties te beheersen. En dat ze daardoor makkelijker risico’s nemen en gevoeliger zijn voor spanning, sensatie en korte termijn-beloningen dan die ouderlijke betweters.
Ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone (1975), universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden kan het zó in de fMRI-scanner laten zien: de nucleus accumbens, het pleziercentrum in de hersenen, staat bij jongeren veel gevoeliger afgesteld dan bij volwassenen. Alleen al het verwachten van een snelle beloning zorgt ervoor dat het actief wordt; en zorgt er daarmee ook voor dat risico’s worden onderschat en lange termijneffecten naar de achtergrond verdwijnen.
Zegt u daarmee dat pubers slachtoffer zijn van hun brein?
‘Wat je ziet, is dat pubers veel kwetsbaarder zijn. Omdat hun cognitieve en emotionele breingedeelten nog niet goed op elkaar zijn afgestemd, zijn ze gemakkelijker uit balans te brengen. Het gebied waar de arousal zit, de emotionele spanning en opwinding, kan ineens de overhand krijgen.
‘Omdat die balans zo kwetsbaar is, zie je dat ze de ene keer heel volwassen reageren, en de andere keer juist helemaal niet. Zelf kunnen ze dat niet goed uitleggen, en volwassenen begrijpen het meestal niet. Die zien een lastig kind dat onverstandige dingen doet, niet wil luisteren en zich niet aan de afspraken houdt.’
Toch wordt vaak gezegd dat de pubers van nu vervelender zijn dan die van vroeger.
‘Dat is onzin. Pubergedrag is van alle tijden. Het verhaal over Romeo en Julia maakt duidelijk dat pubers in de zestiende eeuw zich ook niet aan de regels van hun ouders hielden, en onverantwoorde risico’s namen. Puberhersenen hebben altijd anders gewerkt dan hersenen van volwassenen; pubergedrag hangt samen met ontwikkelingsfasen van de hersenen, niet met maatschappelijke ontwikkelingen. Dat kunnen we met ons onderzoek juist goed laten zien.’
Pubers die ’s avonds niet naar bed willen en er ’s ochtends niet uit, gedragen zich behoorlijk irritant.
‘Ze hebben een probleem. Want naarmate ze ouder worden, vindt de melatonine-afgifte in hun hersenen ook op een later moment in de avond plaats. Ze gaan niet vroeg naar bed, want ze zijn helemaal niet moe.
‘Wat dat betreft beginnen ze steeds meer op volwassenen te lijken. Maar omdat hun lichaam nog in de groei is en energie nodig heeft, hebben ze wél meer slaap nodig dan volwassenen. Het is dus logisch dat ze zich ’s ochtends verslapen, en dat ze in het weekend heel lang uitslapen. Want door de week lopen ze een chronisch slaaptekort op, omdat schooltijden zijn afgestemd op de werktijden van volwassenen.’
Eigenlijk zouden de scholen niet voor negen uur ’s ochtends moeten beginnen?
‘Dat zou veel beter zijn.’
Dan zitten ze op school en zijn ze vergeten hun huiswerk te maken, of de juiste boeken in hun tas te stoppen. Zijn zulke dingen nou echt zo moeilijk?
‘Ja, voor een puber wel. Pubers kunnen rekenen, maar daarom nog niet met hun geld uitkomen. Ze kunnen een planning maken, maar zich eraan houden is weer wat anders.
Ze hebben daarbij de hulp nodig van hun ouders of leerkrachten, die als een soort externe frontale cortex functioneren: het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor plannen en informatie onthouden. Dat gebied ontwikkelt zich bij pubers langzamer dan hun emotionele breinsysteem, en delft daarom regelmatig het onderspit.
‘Dat betekent niet dat ouders hun kinderen voortdurend alles achterna moeten dragen. Maar je kunt er evenmin van uitgaan dat ze die verantwoordelijkheid helemaal zelf aankunnen. Ze hebben sturing nodig; iets wat ze zelf trouwens helemaal niet begrijpen.’
Meisjes staan erom bekend dat ze gedisciplineerder zijn dan jongens. Kunt u dat op grond van uw onderzoek bevestigen?
‘Nee. Wij vinden in de pubertijd nauwelijks verschillen in het functioneren van de hersenen tussen jongens en meisjes.
‘Het enige verschil dat we wél vinden, heeft te maken met risicogedrag. Wanneer we jongens en meisjes in ons lab laten gokken, zie je dat jongens meer risico’s nemen. Maar dat verschil is niet kenmerkend voor de puberteit; dat zie je bij volwassenen ook.
‘Dat we verder nauwelijks verschillen vinden, kan te maken hebben met onze meetmethoden. Zo kunnen we bijvoorbeeld in het laboratorium veel moeilijker sociale interacties onderzoeken; terwijl de peer group in het leven van pubers heel belangrijk is. In de toekomst zullen we ook zeker verder onderzoek doen om te kijken of er verschillen tussen jongens en meisjes zijn.’
Een positief geluid dat je over pubers hoort, is dat ze veel beter kunnen multitasken dan volwassenen: msn’en, telefoneren, tv kijken, ze kunnen het allemaal tegelijk.
‘Dat is een mythe. Pubers wekken misschien de indruk dat ze dat allemaal heel goed tegelijk kunnen, maar onze data laten dat niet zien. Multitasken vereist een heel goed werkgeheugen, en juist dat is bij pubers nog in ontwikkeling. Je moet informatie in én uit je hoofd kunnen houden; je moet, anders gezegd, informatie goed kunnen filteren. Want alleen dan kun je doelgericht en efficiënt een opdracht uitvoeren.
‘Om goed te kunnen filteren, heb je een adequaat functionerend inhibitiesysteem nodig: je moet op tijd kunnen remmen en stoppen, op tijd bepalen welke informatie relevant is en welke niet. Dit inhibitiesysteem verbetert in de loop van de tijd. Jongeren van achttien kunnen veel beter informatie filteren dan kinderen van twaalf. Maar hoe dat tijdverloop er uitziet, weten we nog niet precies.
‘Wat je wel mag concluderen, is dat pubers juist niet aan te veel prikkels blootgesteld moeten worden als ze een opdracht moeten uitvoeren. Want dat kunnen hun hersenen nog niet aan.’
Ja al die regels en wetten he, je zou mekaar gewoon in elkaar moeten mogen slaan. Betuttelende wetten ook maar he. En als je iets wil hebben moet je het gewoon pakken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Tjah ach, dat krijg je als bepaalde personen niet kunnen discussiëren of niet willen inzien dat de discussie niet de door hun gewenste kant opgaatquote:
Ja en geen 1 kan uitleggen waarom ze een uitzondering is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Precies, maar dan nog is er een handje vol users dat zegt: hey maar Laura is een uitzondering hoor
Dat hersenen niet volgroeien op dezelfde manier wil niet zeggen dat ze voor de 17e al zijn volgroeid.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hersenen volgroeien voor niemand op exact dezelfde manier.
Bleek laatst niet dat uit onderzoek bleek dat hoe wij denken dat hersenen groeien niet klopt?
Hoe bedoel je? Of ze ook die reis zoals Laura zou mogen doen? Nee, natuurlijk niet, dat zeg ik toch steeds?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Jij zou je dochter dus figuurlijk naar de haaien sturen? 50% kans dat het ook letterlijk wordt?
Oh, maar dat denk ik zelf ook wel. Maar zij heeft deze reis niet alleen gepland.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:06 schreef Marrije het volgende:
[..]
hoho, het ging om de niet volgroeide hersenen op je 13e, daar zijn tal van bewijzen van voorbij gekomen. En of zij dan 2 jaar onafgebroken op die boot zit maakt dan niet uit, zij begint aan een project van 2 jaar waarvan zij de gevolgen niet kan inschatten, en het langdurig alleen op een boot zitten is dan één van de dingen die voor problemen gaat zorgen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja want inprincipe is dat dus precies wat er gebeurt tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:09 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja al die regels en wetten he, je zou mekaar gewoon in elkaar moeten mogen slaan. Betuttelende wetten ook maar he. En als je iets wil hebben moet je het gewoon pakken.![]()
Maar ze moet hem wel alleen uitvoeren. Wat is je punt?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Oh, maar dat denk ik zelf ook wel. Maar zij heeft deze reis niet alleen gepland.
Nee absoluut niet zelfs. Ik geloof in een sterke rechtstaat met een sterke overheid. Ik ben alleen tegen het ordeningsdenken waarbij wetten, procedures en systemen belangrijker zijn dan het doel dat zij dienen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:07 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Jij bent dus voor wetteloosheid?
Ze wil solo de wereld rond. Of willen alle kinderen solo de wereld rond?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:10 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ja en geen 1 kan uitleggen waarom ze een uitzondering is.
Ik las inderdaad op die vrijstellingen pagina van oc&w dat je kind de eerste 2 weken na de zomervakantie geen vrijstelling kan krijgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:07 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ze hadden verwacht toestemming te krijgen en toen die uitbleef was het al te laat om het huwelijk af te blazen of om eerder terug te keren (geen vliegtickets meer te krijgen). Ze balen er uiteraard van, maar zijn reëel genoeg om te beseffen dat dat nu eenmaal de consequentie is en hadden ook wel spijt dat ze geen andere datum hadden genomen. De toestemming werd afgewezen op grond van het feit dat kinderen niet later terug mogen komen van schoolvakanties en zij trouwden in de laatste week van de schoolvakantie en kwamen in de eerste schoolweek terug. Waren ze ergens midden in november getrouwd hadden ze overigens wel toestemming gekregen, daar staan 10 dagen bijzonder verlof voor huwelijk eigen ouders voor.
Inderdaad heb je in dit land bepaalde rechten, en die gelden voor iedereen of voor niemand.. Anders krijg je willekeur.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:53 schreef Shitney het volgende:
[..]
Je blijft me verbazen. Zeg je hier nu serieus dat we wetgeving maar moeten gaan aanpassen met in plaats van een duidelijke grens iets in de trant van "afhankelijk van de intelligentie en ambitie van het kind"?
11 jarige wordt door zijn ouders in een fabriek te werk gesteld in de nachtdienst. in plaats van dat gewoon strafbaar te stellen, moeten we dus eerst gaan onderzoeken of deze 11 jarige toevallig groot is voor zijn leeftijd, heel erg van fabrieken houdt, en al jaren een nachtbraker is en dan op basis van de uitkomst van dat onderzoek bepalen dat hij wel in de fabriek mag, maar zijn 12 jarige tengere buurjongetje niet?
En bij meisjes van 12 die een seksuele relatie hebben met die spreekwoordelijke kerel van 43, gaan we dus eerst bepalen of ze al ongesteld is geweest, tieten heeft, vroegrijp is en ook nog eens verliefd? En als dat zo is, dan mag het gewoon?
Echt, denk nou toch eens na voordat je wat zegt.
Prima, kan je ook antwoord geven op mijn vraag?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee absoluut niet zelfs. Ik geloof in een sterke rechtstaat met een sterke overheid. Ik ben alleen tegen het ordeningsdenken waarbij wetten, procedures en systemen belangrijker zijn dan het doel dat zij dienen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:03 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Want?
Er zijn zoveel kinderen die "voor" lopen op "de rest", moeten we daar dan ook uitzonderingen van maken mbt leerplicht?
Wat heeft dat te maken met:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:12 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar ze moet hem wel alleen uitvoeren. Wat is je punt?
quote:En of zij dan 2 jaar onafgebroken op die boot zit maakt dan niet uit, zij begint aan een project van 2 jaar waarvan zij de gevolgen niet kan inschatten, en het langdurig alleen op een boot zitten is dan één van de dingen die voor problemen gaat zorgen.
Ja want mensen met volgroeide hersenen nemen de beste beslissingen en kunnen ook overzien wat de gevolgen kunnen of zullen zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:10 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat hersenen niet volgroeien op dezelfde manier wil niet zeggen dat ze voor de 17e al zijn volgroeid.
Ik vind de leerplicht niet zaligmakend. Nederland heeft één van de strengste leerplichtwetten van de wereld. Er kan voor een dergelijke zaak best een uitzondering worden gemaakt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:15 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Prima, kan je ook antwoord geven op mijn vraag?
[..]
Dat zijn DE argumenten om mensen hun privacy af te pakken en vrijheden in te perken. Terrorisme/veiligheid en kindersex.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat is dat toch voor rare kronkel om hier constant gangbangs, breezersletjes, pedoseksualiteit en verkrachtingen bij te halen?
Misschien dat we solozeilen moeten stimuleren bij bepaalde groepen kansjongeren, maar dat is weer een heel ander verhaalquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze wil solo de wereld rond. Of willen alle kinderen solo de wereld rond?
[ link | afbeelding ]
Leuke sitequote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze wil solo de wereld rond. Of willen alle kinderen solo de wereld rond?
[ link | afbeelding ]
Het gebeurt aan beide kanten hoorquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zijn DE argumenten om mensen hun privacy af te pakken en vrijheden in te perken. Terrorisme/veiligheid en kindersex.
Bronquote:NZ red tape could curb Dutch teen's adventure
4:00AM Wednesday Aug 26, 2009
A New Zealand-born Dutch teenager who wants to sail around the world could face challenges from child protection and maritime authorities if she plans to launch her vessel here.
Thirteen-year-old Laura Dekker, born on a yacht off the coast of New Zealand, wants to become the youngest person to make the voyage.
She has the support of her seafaring father, but child protection authorities in her Netherlands homeland want to stop her and have applied for temporary custody.
Laura hopes to set sail next month and plans to take two years, resting in ports to avoid bad weather.
"I want simply to learn about the world and to live freely," she told Dutch television.
The Daily Telegraph reported she has a New Zealand passport, which could allow her to escape the Dutch Council for Child Protection and begin her trip here. But she would have to overcome local regulations before she could set sail.
Child, Youth and Family will not comment while the case is before the Dutch court. But deputy chief executive Ray Smith said he did not think it was sensible for a 13-year-old to sail solo around the world. "I think most people would share that view."
Laura could also be refused permission to sail by Maritime New Zealand (MNZ), which can stop any vessel from leaving New Zealand under the Maritime Transport Act 1994.
Recreational boating manager Jim Lott said the agency would have to be satisfied that her voyage would not put her life or the lives of others at risk.
"There is no question that being alone in a small boat on a large ocean is extremely tough - mentally, physically and emotionally - even for an experienced adult sailor," said Mr Lott.
MNZ would have to assess Laura's experience, skill and age and the seaworthiness of her vessel.
It exercised its authority last year in refusing to let British rower Oliver Hicks, 27, depart from a NZ port for the treacherous Southern Ocean.
Hicks instead launched his $500,000 rowboat, The Flying Carrot, from Tasmania in January, but abandoned the voyage after spending three months unsuccessfully trying to row across the Tasman. He was towed into Bluff by a fishing boat.
Laura spent the first four years of her life at sea, had her own yacht at 6 and began sailing solo at 10.
If she embarks on schedule in her 8.3m Hurley 800 yacht called Guppy, she will be 14. A British teenager who is on course to become the youngest ever solo-sailor to circumnavigate the world has spoken in support of Laura.
Mike Perham, who set his first world record when he sailed the Atlantic alone, also at the age of 14, told the Daily Telegraph that people should focus on her ability, not just her age.
"If I was asked whether an average 13-year-old girl should sail around the world I'd immediately say no.
"But Laura isn't average and that's what I feel has caused this little storm," Mike said. "How young is too young? Age is only a number. It's what makes the person that is important."
Over the past 10 months, the 17-year-old Briton, who will finish his voyage in Portsmouth this Saturday, has battled 15m waves and coped with serious damage to his yacht, TotallyMoney.com.
- ADDITIONAL REPORTING: AGENCIES
Ja, dat is weer een kwestie van de goeien moeten onder de kwaaien lijden. Als dat namelijk wel mocht zaten 60% van de leerlingen tot half september in Marokko, Turkije, Suriname of waar dan ook. Of in een bootje ergens middenin de Atlantische Oceaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:15 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik las inderdaad op die vrijstellingen pagina van oc&w dat je kind de eerste 2 weken na de zomervakantie geen vrijstelling kan krijgen.
Klinkt ideaal!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Inderdaad heb je in dit land bepaalde rechten, en die gelden voor iedereen of voor niemand.. Anders krijg je willekeur. een individuele benadering.
Aan welke criteria moet een mens dan voldoen om een uitzonderingsgeval te zijn?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik vind de leerplicht niet zaligmakend. Nederland heeft één van de strengste leerplichtwetten van de wereld. Er kan voor een dergelijke zaak best een uitzondering worden gemaakt.
Denk je dat dat helpt? Die mafkezen hier gaan daar met grote stappen aan voorbij. Niet dat ze onderzoeken hebben die het tegenspreken, hun eigen opborrelde gevoelens van gemiste kansen en hun bittere kijk op de gevestigde orde, maakt ze blind voor enig rationeel inzicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:09 schreef Hephaistos. het volgende:
Je zult maar puber zijn, zegt psycholoog Eveline Crone die er onderzoek naar doet en een boek over schreef. ‘Rond hun twaalfde gaat er vanalles kantelen.’ Door Malou van Hintum
Wie Het puberende brein leest, krijgt bijna een beetje medelijden met jongeren tussen pakweg tien en zestien jaar. Het is terecht dat ze zich vaak onbegrepen voelen door volwassenen die ingewikkelde dingen vragen als: ‘Waarom heb je dat T-shirt gekocht, terwijl je toch zo graag naar de film wilde?’ ‘Waarom ben je niet thuis gekomen op de afgesproken tijd?’ Waarom heb je je proefwerk niet voorbereid, terwijl je er zo slecht voorstaat?’
Pubers kunnen het per slot van rekening toch óók niet helpen dat het emotiegedeelte van hun hersenen overactief is, en hun rationele hersensysteem nog niet goed in staat om die emoties te beheersen. En dat ze daardoor makkelijker risico’s nemen en gevoeliger zijn voor spanning, sensatie en korte termijn-beloningen dan die ouderlijke betweters.
Ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone (1975), universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden kan het zó in de fMRI-scanner laten zien: de nucleus accumbens, het pleziercentrum in de hersenen, staat bij jongeren veel gevoeliger afgesteld dan bij volwassenen. Alleen al het verwachten van een snelle beloning zorgt ervoor dat het actief wordt; en zorgt er daarmee ook voor dat risico’s worden onderschat en lange termijneffecten naar de achtergrond verdwijnen.
Zegt u daarmee dat pubers slachtoffer zijn van hun brein?
‘Wat je ziet, is dat pubers veel kwetsbaarder zijn. Omdat hun cognitieve en emotionele breingedeelten nog niet goed op elkaar zijn afgestemd, zijn ze gemakkelijker uit balans te brengen. Het gebied waar de arousal zit, de emotionele spanning en opwinding, kan ineens de overhand krijgen.
‘Omdat die balans zo kwetsbaar is, zie je dat ze de ene keer heel volwassen reageren, en de andere keer juist helemaal niet. Zelf kunnen ze dat niet goed uitleggen, en volwassenen begrijpen het meestal niet. Die zien een lastig kind dat onverstandige dingen doet, niet wil luisteren en zich niet aan de afspraken houdt.’
Toch wordt vaak gezegd dat de pubers van nu vervelender zijn dan die van vroeger.
‘Dat is onzin. Pubergedrag is van alle tijden. Het verhaal over Romeo en Julia maakt duidelijk dat pubers in de zestiende eeuw zich ook niet aan de regels van hun ouders hielden, en onverantwoorde risico’s namen. Puberhersenen hebben altijd anders gewerkt dan hersenen van volwassenen; pubergedrag hangt samen met ontwikkelingsfasen van de hersenen, niet met maatschappelijke ontwikkelingen. Dat kunnen we met ons onderzoek juist goed laten zien.’
Pubers die ’s avonds niet naar bed willen en er ’s ochtends niet uit, gedragen zich behoorlijk irritant.
‘Ze hebben een probleem. Want naarmate ze ouder worden, vindt de melatonine-afgifte in hun hersenen ook op een later moment in de avond plaats. Ze gaan niet vroeg naar bed, want ze zijn helemaal niet moe.
‘Wat dat betreft beginnen ze steeds meer op volwassenen te lijken. Maar omdat hun lichaam nog in de groei is en energie nodig heeft, hebben ze wél meer slaap nodig dan volwassenen. Het is dus logisch dat ze zich ’s ochtends verslapen, en dat ze in het weekend heel lang uitslapen. Want door de week lopen ze een chronisch slaaptekort op, omdat schooltijden zijn afgestemd op de werktijden van volwassenen.’
Eigenlijk zouden de scholen niet voor negen uur ’s ochtends moeten beginnen?
‘Dat zou veel beter zijn.’
Dan zitten ze op school en zijn ze vergeten hun huiswerk te maken, of de juiste boeken in hun tas te stoppen. Zijn zulke dingen nou echt zo moeilijk?
‘Ja, voor een puber wel. Pubers kunnen rekenen, maar daarom nog niet met hun geld uitkomen. Ze kunnen een planning maken, maar zich eraan houden is weer wat anders.
Ze hebben daarbij de hulp nodig van hun ouders of leerkrachten, die als een soort externe frontale cortex functioneren: het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor plannen en informatie onthouden. Dat gebied ontwikkelt zich bij pubers langzamer dan hun emotionele breinsysteem, en delft daarom regelmatig het onderspit.
‘Dat betekent niet dat ouders hun kinderen voortdurend alles achterna moeten dragen. Maar je kunt er evenmin van uitgaan dat ze die verantwoordelijkheid helemaal zelf aankunnen. Ze hebben sturing nodig; iets wat ze zelf trouwens helemaal niet begrijpen.’
Meisjes staan erom bekend dat ze gedisciplineerder zijn dan jongens. Kunt u dat op grond van uw onderzoek bevestigen?
‘Nee. Wij vinden in de pubertijd nauwelijks verschillen in het functioneren van de hersenen tussen jongens en meisjes.
‘Het enige verschil dat we wél vinden, heeft te maken met risicogedrag. Wanneer we jongens en meisjes in ons lab laten gokken, zie je dat jongens meer risico’s nemen. Maar dat verschil is niet kenmerkend voor de puberteit; dat zie je bij volwassenen ook.
‘Dat we verder nauwelijks verschillen vinden, kan te maken hebben met onze meetmethoden. Zo kunnen we bijvoorbeeld in het laboratorium veel moeilijker sociale interacties onderzoeken; terwijl de peer group in het leven van pubers heel belangrijk is. In de toekomst zullen we ook zeker verder onderzoek doen om te kijken of er verschillen tussen jongens en meisjes zijn.’
Een positief geluid dat je over pubers hoort, is dat ze veel beter kunnen multitasken dan volwassenen: msn’en, telefoneren, tv kijken, ze kunnen het allemaal tegelijk.
‘Dat is een mythe. Pubers wekken misschien de indruk dat ze dat allemaal heel goed tegelijk kunnen, maar onze data laten dat niet zien. Multitasken vereist een heel goed werkgeheugen, en juist dat is bij pubers nog in ontwikkeling. Je moet informatie in én uit je hoofd kunnen houden; je moet, anders gezegd, informatie goed kunnen filteren. Want alleen dan kun je doelgericht en efficiënt een opdracht uitvoeren.
‘Om goed te kunnen filteren, heb je een adequaat functionerend inhibitiesysteem nodig: je moet op tijd kunnen remmen en stoppen, op tijd bepalen welke informatie relevant is en welke niet. Dit inhibitiesysteem verbetert in de loop van de tijd. Jongeren van achttien kunnen veel beter informatie filteren dan kinderen van twaalf. Maar hoe dat tijdverloop er uitziet, weten we nog niet precies.
‘Wat je wel mag concluderen, is dat pubers juist niet aan te veel prikkels blootgesteld moeten worden als ze een opdracht moeten uitvoeren. Want dat kunnen hun hersenen nog niet aan.’
Please.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:09 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Tjah ach, dat krijg je als bepaalde personen niet kunnen discussiëren of niet willen inzien dat de discussie niet de door hun gewenste kant opgaat
Maar dan liever geen rondreisquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Misschien dat we solozeilen moeten stimuleren bij bepaalde groepen kansjongeren, maar dat is weer een heel ander verhaal
Dat ze dus in haar eentje problemen tegen zal komen die ze nu nog niet overziet, waar ze nog niet tegenop gewassen is, zoals het alleen zijn. En kom nou niet aan met dat tochtje naar de UK, het gaat hier om een tijdslijn van 2 jaar waarvan ze het grootste deel alleen op een boot zit.quote:
Je aanname klopt niet. Zij wil geen uitzondering omdat zij "voor" loopt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:15 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Prima, kan je ook antwoord geven op mijn vraag?
[..]
Jij wilt dus de jurisprudentie creëren dat voor elk 13 jarig kind een uitzondering gemaakt moet worden?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Please.
Zulke reacties krijg je op users die menen dat wetten heilig zijn en alleen de mantra "regels zijn regels" kunnen opzeggen.
Voor mij is de leerplicht niet heilig hoor, al vind ik het wel een belangrijke regel. Ik vind het alleen waanzin om er in dit geval een uitzondering op te maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Please.
Zulke reacties krijg je op users die menen dat wetten heilig zijn en alleen de mantra "regels zijn regels" kunnen opzeggen.
Welk gedeelte van uitzondering snap je niet?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
Jij wilt dus de jurisprudentie creëren dat voor elk 13 jarig kind een uitzondering gemaakt moet worden?
Wat voor zaken verdienen dan nog meer uitzondering? En wat zijn jouw argumenten om deze zaak als uitzonderingsgeval te zien?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik vind de leerplicht niet zaligmakend. Nederland heeft één van de strengste leerplichtwetten van de wereld. Er kan voor een dergelijke zaak best een uitzondering worden gemaakt.
Alleen de titel is iets minder.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:18 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Leuke site![]()
http://www.zelfkrantmaken.nl
Zeg dan dat je het te gevaarlijk vindt. Je kunt toch niet werkelijk menen dat voor die paar maanden dat een sporttalent in het uitoefenen van haar sport geen gediplomeerde docent heeft, haar ouders de ouderlijke macht ontzegd moeten worden?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Voor mij is de leerplicht niet heilig hoor, al vind ik het wel een belangrijke regel. Ik vind het alleen waanzin om er in dit geval een uitzondering op te maken.
Dus een commissie mag beoordelen of je 7 jarige zoontje al in een fabriek werkdagen van 13 uur mag maken?quote:
Die aanname heb ik niet gemaaktquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Je aanname klopt niet. Zij wil geen uitzondering omdat zij "voor" loopt.
Ik denk dat zij zeer op de hoogte is van van mogelijke gevolgen en gevaren van zeilen hoor. Het niet kunnen overzien van gevolgen door jongeren is een algemene stelling. Dat kun je niet vertalen naar één specifieke activiteit door één specifieke jongere.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:20 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat ze dus in haar eentje problemen tegen zal komen die ze nu nog niet overziet, waar ze nog niet tegenop gewassen is, zoals het alleen zijn. En kom nou niet aan met dat tochtje naar de UK, het gaat hier om een tijdslijn van 2 jaar waarvan ze het grootste deel alleen op een boot zit.
Jurisprudentie is iets waar rechters zich aan houden. Als je dus voor een uitzondering naar de rechter gaat, er eerder een uitzondering is verleend - dan gaan rechters daar dus naar kijken. In mijn voorbeeld wordt mijn kind helemaal niet onttrokken aan de leerplicht, dus die casus is nog minder 'uitzonderlijk'. Verder heb ik haar ook al vanaf haar 11de voorbereid met regels praktijk examen en proefritjes op eigen terrein.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Welk gedeelte van uitzondering snap je niet?
De reden is ook dat ik het te gevaarlijk vind. Het staat er inderdaad wat kromquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:26 schreef speknek het volgende:
[..]
Zeg dan dat je het te gevaarlijk vindt. Je kunt toch niet werkelijk menen dat voor die paar maanden dat een sporttalent in het uitoefenen van haar sport geen gediplomeerde docent heeft, haar ouders de ouderlijke macht ontzegd moeten worden?
De meeste mensen kunnen prima met drugs omgaan. Voor die mensen hoef je drugs dus niet te verbieden. Sommige mensen kunnen echt niet autorijden. Voor die mensen moet auto-rijden verboden worden. Sommige mensen kunnen heel snel leren. Of juist heel langzaam. Moet je ze dan verplicht 8 jaar lang in een hok zetten zodat ze niet krijgen wat ze nodig hebben? Wat is belangrijker, een kind dat zijn/haar potentieel kan ontplooien, of de emoties van een bejaarde die vindt dat iedereen gelijk moet zijn?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:23 schreef Shitney het volgende:
[..]
Wat voor zaken verdienen dan nog meer uitzondering? En wat zijn jouw argumenten om deze zaak als uitzonderingsgeval te zien?
En nu is het al een misdadigsterquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:28 schreef Shitney het volgende:
Internationale zeilers zijn dus al tegen, de Nieuw Zeelandse overheid is tegen, het ziet er naar uit dat ze het op haar buik kan schrijven.
En ergens begint me het gevoel te bekruipen dat dat ook helemaal niet de bedoeling was of is, maar dat Laura Dekker gewoon een goede PR stunt heeft bedacht om een gratis bootje los te peuteren.
Ze had nog een nationaliteit toch? Kan ze het daar nog proberenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:28 schreef Shitney het volgende:
Internationale zeilers zijn dus al tegen, de Nieuw Zeelandse overheid is tegen, het ziet er naar uit dat ze het op haar buik kan schrijven.
En ergens begint me het gevoel te bekruipen dat dat ook helemaal niet de bedoeling was of is, maar dat Laura Dekker gewoon een goede PR stunt heeft bedacht om een gratis bootje los te peuteren.
Niemand betwist volgens mij ook dat ze de gevaren van zeilen niet zou kunnen inschatten. Ik ben van mening dat het zeer wel zou kunnen dat ze die specifieke gevaren wel kan inschatten. Ik denk alleen dat geen enkel kind van 13 de gevaren en gevolgen van 2 jaar zonder toezicht wonen, van geen sociale ontwikkeling doormaken, van zonder toezicht door de puberteit heen moeten, van in je eentje in een gevaarlijk land zijn, van eenzaamheid, van slaapgebrek, van ziek zijn zonder dat er iemand is die je kan helpen en al die andere gevaren en gevolgen die niks met zeilen te maken hebben kan overzien en inschatten. En daarom zou ze van mij niet mogen. Dat zeilen geloof ik verder allemaal wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:27 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik denk dat zij zeer op de hoogte is van van mogelijke gevolgen en gevaren van zeilen hoor. Het niet kunnen overzien van gevolgen door jongeren is een algemene stelling. Dat kun je niet vertalen naar één specifieke activiteit door één specifieke jongere.
Dat vind ik een belediging voor de NZ overheid. Die heeft nl. meer ballen dan die van Nederland!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En nu is het al een misdadigsterDemoniseren, voor gek verklaren, opsluiten. Alles om je zielige bekrompen wereldbeeld in stand te kunnen houden.
Voor Laura is het gezonder om op zee te verzuipen dan in dit land te blijven waar je alleen maar een Balkenende-kloon mag zijn.
Je hebt weer drugs gebruikt merk ik?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En nu is het al een misdadigsterDemoniseren, voor gek verklaren, opsluiten. Alles om je zielige bekrompen wereldbeeld in stand te kunnen houden.
Als je schoolgaande kinderen hebt en je wil per se in het buitenland trouwen kan dat toch ook tijdens schoolvakanties?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:47 schreef Shitney het volgende:
[..]
Typerend. Godzijdank hebben we nog een rationele rechterlijke macht...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor Laura is het gezonder om op zee te verzuipen dan in dit land te blijven waar je alleen maar een Balkenende-kloon mag zijn.
Ik ben voor legalisering van drugs. Ik snap alleen niet wat dat met uitzonderingen op de leerplicht en uitzonderingen op de wettelijke plicht die ouders hebben hun kinderen opvoeding en verzorging te geven te maken heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen prima met drugs omgaan. Voor die mensen hoef je drugs dus niet te verbieden. Sommige mensen kunnen echt niet autorijden. Voor die mensen moet auto-rijden verboden worden. Sommige mensen kunnen heel snel leren. Of juist heel langzaam. Moet je ze dan verplicht 8 jaar lang in een hok zetten zodat ze niet krijgen wat ze nodig hebben? Wat is belangrijker, een kind dat zijn/haar potentieel kan ontplooien, of de emoties van een bejaarde die vindt dat iedereen gelijk moet zijn?
En dat kan ook wel zonder recordpoging.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat is belangrijker, een kind dat zijn/haar potentieel kan ontplooien, of de emoties van een bejaarde die vindt dat iedereen gelijk moet zijn?
In de eerste plaats mag het ventje dat zelf bepalen. Vervolgens moet je met goede argumenten komen om hem tegen te houden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus een commissie mag beoordelen of je 7 jarige zoontje al in een fabriek werkdagen van 13 uur mag maken?
Als iemand geen eerlijk proces wil, moet je het niet opdringen.quote:Een eerlijk proces wordt alleen toegestaan afhankelijk van wat iemand gedaan heeft?
Oh, jij snapt niet hoe dat zou moeten, dus is het een slecht idee? Weet je wel hoe je computer werkt op moleculair niveau? Nee? Blijf er dan vanaf.quote:En dan nog de praktische kant van het verhaal: Wetgeving op maat voor ieder individu..
Het moet. Mensen maken hun eigen beslissingen. Wil je iedereen opsluiten omdat iedereen hetzelfde moet zijn als jij?quote:Nah.. gaat niet werken..
Dit hele gedoe is een belediging voor Laura. Overheden zijn slechts instrumenten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat vind ik een belediging voor de NZ overheid. Die heeft nl. meer ballen dan die van Nederland!
Dat is niet aan jouw om te beoordelen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:35 schreef -Techno- het volgende:
[..]
En dat kan ook wel zonder recordpoging.
Dat is mogelijk inderdaad. Maar zij is niet helemaal alleen gedurende die reis. En sociale ontwikkeling of steun tijdens je pubertijd? Laten we niet overdrijven... Mocht ze er doorheen zitten na twee maanden, dan komt ze toch gewoon terug?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef Shitney het volgende:
[..]
Niemand betwist volgens mij ook dat ze de gevaren van zeilen niet zou kunnen inschatten. Ik ben van mening dat het zeer wel zou kunnen dat ze die specifieke gevaren wel kan inschatten. Ik denk alleen dat geen enkel kind van 13 de gevaren en gevolgen van 2 jaar zonder toezicht wonen, van geen sociale ontwikkeling doormaken, van zonder toezicht door de puberteit heen moeten, van in je eentje in een gevaarlijk land zijn, van eenzaamheid, van slaapgebrek, van ziek zijn zonder dat er iemand is die je kan helpen en al die andere gevaren en gevolgen die niks met zeilen te maken hebben kan overzien en inschatten. En daarom zou ze van mij niet mogen. Dat zeilen geloof ik verder allemaal wel.
En niet aan jou.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is niet aan jouw om te beoordelen.
Ouders zijn er ook om kinderen te behoeden tegen dromen die onverantwoordelijk zijn. Alle geciteerde solo-zeilers hebben verklaard dat het levensgevaarlijk is en dat ze hun eigen dochter thuis zouden houden. Er zijn heel kinderen met leuke plannen, maar het is aan de ouders om daar zorgvuldig mee om te gaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:39 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Eigenlijk ook té belachelijk voor woorden, voor kinderen in een echte bedreigende situatie is vaak geen directe opvang mogelijk (er zijn wachtlijsten voor instellingen, pleeggezinnen zijn er te weinig en crisisopvang is al helemaal een crime)
Voor Laura zal er uiteraad wél direct een mogelijkheid zijn om haar uit deze zeer bedreigende thuissituatie te verwijderen
Maar goed, on-topic, het meisje is bijna 14 , heeft (gezien haar eerdere zeiltochten) ervaring en helaas voor haar ouders ook nog eens een flinke portie eigenwijsheid. Ze weet wat ze wil, begrijpt dat haar school belangrijk is maar heeft daarnaast die ene droom die ze nu eenmaal niet kan realiseren na het behalen van haar diploma omdat ze dan geen record kan vestigen.
Doet ie ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Oh, jij snapt niet hoe dat zou moeten, dus is het een slecht idee? Weet je wel hoe je computer werkt op moleculair niveau? Nee? Blijf er dan vanaf.
En dat geldt dus voor elk kind, van iedere leeftijd, voor elk idee wat ze in hun kop krijgen?quote:Het moet. Mensen maken hun eigen beslissingen. Wil je iedereen opsluiten omdat iedereen hetzelfde moet zijn als jij?
En wel aan jou?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat kinderen van 13 ook niet twee maanden zonder toezicht van een volwassene zouden moeten wonen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is mogelijk inderdaad. Maar zij is niet helemaal alleen gedurende die reis. En sociale ontwikkeling of steun tijdens je pubertijd? Laten we niet overdrijven... Mocht ze er doorheen zitten na twee maanden, dan komt ze toch gewoon terug?
Ach kom nou.....Je doet nu net alsof haar leven wordt verknald omdat ze waarschijnlijk niet mag gaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een forum van zeilers is niet de internationale zeilwereld. En de Nieuw Zeelandse overheid heeft vooralsnog geen mening hierover.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:28 schreef Shitney het volgende:
Klopt. En ze doet verschillende havens aan... wat de recordpoging om zeep helpt omdat die om een "non-stop" zeilreis gaat.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is mogelijk inderdaad. Maar zij is niet helemaal alleen gedurende die reis. En sociale ontwikkeling of steun tijdens je pubertijd? Laten we niet overdrijven... Mocht ze er doorheen zitten na twee maanden, dan komt ze toch gewoon terug?
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:40 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ouders zijn er ook om kinderen te behoeden tegen dromen die onverantwoordelijk zijn. Alle geciteerde solo-zeilers hebben verklaard dat het levensgevaarlijk is en dat ze hun eigen dochter thuis zouden houden. Er zijn heel kinderen met leuke plannen, maar het is aan de ouders om daar zorgvuldig mee om te gaan.
Tevens hebben al die mensen verklaard dat het onmogelijk is om iets aan die studie te doen als solo zeiler omdat je uitgeput met door al die hazeslaapjes.
Verder vind ik het motief om het juist nu te doen wel zeer mager. Als ze nu een getalenteerde ballerina was die een seizoen in New York wilde studeren om daarmee een carriere mogelijk te maken viel er best iets voor te zeggen. Edoch, dit kind wil een record bereiken, wil in het Guinness book of records komen. Grote kans dat ze er binnen een paar jaar weer uit ligt en if not: hoe moet dat haar helpen in haar toekomstige carriere?
Die jongen die pas won bij het jaarlijkse hamburgereetfestival en het record brak kan dat toch ook niet op zijn CV zetten?
Hebben ze wel. Wel een beetje het nieuws blijven volgen he?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:41 schreef nikk het volgende:
En de Nieuw Zeelandse overheid heeft vooralsnog geen mening hierover.
Geef nou eens antwoord op de vraag wat de argumenten zijn om dit specifieke geval als uitzondering te bestempelen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Een forum van zeilers is niet de internationale zeilwereld. En de Nieuw Zeelandse overheid heeft vooralsnog geen mening hierover.
In zo'n geval kom je waarschijnlijk in een gastgezin terecht, net als jonge sporters die op Papendal trainen of voetballertjes op de jeugdafdeling van een profclubquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:40 schreef voyeur het volgende:
Verder vind ik het motief om het juist nu te doen wel zeer mager. Als ze nu een getalenteerde ballerina was die een seizoen in New York wilde studeren om daarmee een carriere mogelijk te maken viel er best iets voor te zeggen.
Straks sturen ze nog een zwangere vrouw met zon zeiltocht om het ongeboren kind het record op der naam te laten schrijven als "kind van 0 maakt wereldreis met zeilbootje".quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:46 schreef Shitney het volgende:
[..]
Geef nou eens antwoord op de vraag wat de argumenten zijn om dit specifieke geval als uitzondering te bestempelen?
Ik zei gister al: het gaat om het Guiness Book of Records. Daar staat "de meeste knakworsten in tien minuten eten" en "de langste vingernagels ter wereld" in. En Voyeur geeft net een al even zo verheffend voorbeeld van de records die daarin staan. Waarom vind jij het Guiness Book of Records belangrijk genoeg om een kind twee jaar lang ontheffing van de leerplicht te geven?
Waar in dat nieuwsbericht staat dat de Nieuw Zeelandse overheid haar wil beletten uit te varen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:44 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Hebben ze wel. Wel een beetje het nieuws blijven volgen he?
Nu draai je het weer om.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Waar in dat nieuwsbericht staat dat de Nieuw Zeelandse overheid haar wil beletten uit te varen?
Ja, omdat die hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn op je 13e, ook die van Laura niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:27 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik denk dat zij zeer op de hoogte is van van mogelijke gevolgen en gevaren van zeilen hoor. Het niet kunnen overzien van gevolgen door jongeren is een algemene stelling. Dat kun je niet vertalen naar één specifieke activiteit door één specifieke jongere.
Ik dus ook, vandaar dat ik het noem.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:47 schreef computergirl het volgende:
[..]
In zo'n geval kom je waarschijnlijk in een gastgezin terecht, net als jonge sporters die op Papendal trainen of voetballertjes op de jeugdafdeling van een profclub
vind ik een hele andere situatie.
Maar op je veertiende wel schijnbaar, toen Michael Perham rond de wereld zeilde?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:57 schreef Marrije het volgende:
Ja, omdat die hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn op je 13e, ook die van Laura niet.
Wat de waarde is van zo'n recordpoging denkt iedereen anders over. Daar heb ik niets over te zeggen. Wel vind ik dat zij heeft een kans om een unieke prestatie neer te zetten en heeft zij een unieke kans om de wereld rond te zeilen. Daarbij heeft ze een plan om via de Wereldschool onderwijs te volgen. Ik vind een uitzondering op de leerplicht in een dergelijke situatie eerlijk gezegd meer op z'n plaats dan bij een wereldreis van ouders.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:46 schreef Shitney het volgende:
[..]
Geef nou eens antwoord op de vraag wat de argumenten zijn om dit specifieke geval als uitzondering te bestempelen?
Ik zei gister al: het gaat om het Guiness Book of Records. Daar staat "de meeste knakworsten in tien minuten eten" en "de langste vingernagels ter wereld" in. En Voyeur geeft net een al even zo verheffend voorbeeld van de records die daarin staan. Waarom vind jij het Guiness Book of Records belangrijk genoeg om een kind twee jaar lang ontheffing van de leerplicht te geven? en ook nog eens twee jaar lang geen opvoeding te geven?
Ik had me misschien wat ongelukkig uitgedrukt. In ieder geval, de stelling dat zij niet mag uitvaren van de Nieuw Zeelandse overheid klopt niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:55 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Nu draai je het weer om.
Jij had het over een mening, en die hebben ze. Nog geen uitspraak, maar wel een mening.
Wel wakker blijven he?
Grapjurk, A) de overheid komt niet eens voor in het stuk, B) als je een mogelijk mits en maar, een instantie moet het onderzoeken, 'de mening van de overheid' noemt, snap je niets van politiek.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:55 schreef Matteüs het volgende:
Nu draai je het weer om.
Jij had het over een mening, en die hebben ze. Nog geen uitspraak, maar wel een mening.
Wel wakker blijven he?
Van een kind mag je dat inderdaad niet verwachten, van de ouders wel. En die laten het hier grandioos afweten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef Shitney het volgende:
[..]
Niemand betwist volgens mij ook dat ze de gevaren van zeilen niet zou kunnen inschatten. Ik ben van mening dat het zeer wel zou kunnen dat ze die specifieke gevaren wel kan inschatten. Ik denk alleen dat geen enkel kind van 13 de gevaren en gevolgen van 2 jaar zonder toezicht wonen, van geen sociale ontwikkeling doormaken, van zonder toezicht door de puberteit heen moeten, van in je eentje in een gevaarlijk land zijn, van eenzaamheid, van slaapgebrek, van ziek zijn zonder dat er iemand is die je kan helpen en al die andere gevaren en gevolgen die niks met zeilen te maken hebben kan overzien en inschatten. En daarom zou ze van mij niet mogen. Dat zeilen geloof ik verder allemaal wel.
Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ja, omdat die hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn op je 13e, ook die van Laura niet.
Ik denk dat de waarde van dat record doorslaggevend is. En daarom vroeg ik jou naar jouw argumenten om me die waarde te doen inzien. Want de wereld rond zeilen kan over 3 jaar ook nog. En dan is dat nog steeds een unieke prestatie die weinig kinderen haar na zullen doen. Ergo: het enige argument voor nu vertrekken is dat GBOR record. Met "daar heb ik niets over te zeggen" maak je je er dus vrij gemakzuchtig vanaf en diskwalificeer je ook je eigen inbreng in de discussie. Eigenlijk heb je dan immers gewoon geen argumenten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat de waarde is van zo'n recordpoging denkt iedereen anders over. Daar heb ik niets over te zeggen. Wel vind ik dat zij heeft een kans om een unieke prestatie neer te zetten en heeft zij een unieke kans om de wereld rond te zeilen. Daarbij heeft ze een plan om via de Wereldschool onderwijs te volgen. Ik vind een uitzondering op de leerplicht in een dergelijke situatie eerlijk gezegd meer op z'n plaats dan bij een wereldreis van ouders.
Of beter: wat zijn de criteria om een uitzondering te worden?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:46 schreef Shitney het volgende:
Jawel. Laura is immers geen mutant, maar een mens. Haar hersenen werken hetzelfde als die van andere mensen en groeien in het zelfde tempo. Hersenen zijn met 13 jaar niet volgroeid. Als die van Laura dat wel zijn, moet ze niet voor het Guiness Book of Records gaan, maar voor een medisch wonder.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:07 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Of beter: wat zijn de criteria om een uitzondering te worden?
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:07 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jawel. Laura is immers geen mutant, maar een mens. Haar hersenen werken hetzelfde als die van andere mensen en groeien in het zelfde tempo. Hersenen zijn met 13 jaar niet volgroeid. Als die van Laura dat wel zijn, moet ze niet voor het Guiness Book of Records gaan, maar voor een medisch wonder.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:05 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik denk dat de waarde van dat record doorslaggevend is. En daarom vroeg ik jou naar jouw argumenten om me die waarde te doen inzien. Want de wereld rond zeilen kan over 3 jaar ook nog. En dan is dat nog steeds een unieke prestatie die weinig kinderen haar na zullen doen. Ergo: het enige argument voor nu vertrekken is dat GBOR record. Met "daar heb ik niets over te zeggen" maak je je er dus vrij gemakzuchtig vanaf en diskwalificeer je ook je eigen inbreng in de discussie. Eigenlijk heb je dan immers gewoon geen argumenten.
Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
Duits.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ze had nog een nationaliteit toch? Kan ze het daar nog proberen
Dat kan dus wél. Want die hersenen zijn nou eenmaal nog niet zover dat ze belast kunnen worden met o.a. het inschatten van problemen op lange termijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
Heeft ze wel. Ze laten haar niet toe in hun territoriale wateren. Dat betekent dat een rondreis erg moeilijk wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Een forum van zeilers is niet de internationale zeilwereld. En de Nieuw Zeelandse overheid heeft vooralsnog geen mening hierover.
Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid. Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan. En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:05 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik denk dat de waarde van dat record doorslaggevend is. En daarom vroeg ik jou naar jouw argumenten om me die waarde te doen inzien. Want de wereld rond zeilen kan over 3 jaar ook nog. En dan is dat nog steeds een unieke prestatie die weinig kinderen haar na zullen doen. Ergo: het enige argument voor nu vertrekken is dat GBOR record. Met "daar heb ik niets over te zeggen" maak je je er dus vrij gemakzuchtig vanaf en diskwalificeer je ook je eigen inbreng in de discussie. Eigenlijk heb je dan immers gewoon geen argumenten.
Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Grapjurk, A) de overheid komt niet eens voor in het stuk, B) als je een mogelijk mits en maar, een instantie moet het onderzoeken, 'de mening van de overheid' noemt, snap je niets van politiek.
Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Maar wat mij betreft heeft die Laura al eerder en ook veel te vroeg de losse teugels gekregen. Dus in in die zin zal het voor die ouders wel wat lastig zijn om die nu aan te gaan trekken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."
Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid. Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan. En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid.
Als Laura samen met haar vader in die boot zou zitten, dan zou er geen uitzondering op de leerplicht nodig zijn.quote:Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan.
Ik snap heel goed wat het woord uitzondering betekent, ik snap alleen niet wat deze situatie uitzonderlijk maakt.quote:En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
Nee dat zou een cirkelredenering opleveren.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?
Ik ook niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:17 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.
Precies het is toch haar droom om zich vol te eten voor een record?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?
Oh nee, de wereld overzeilen is veel romantischer natuurlijk.
En het genereert veel meer publiciteitquote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?
De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:14 schreef Shitney het volgende:
[..]
Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.
Waarom maak je het record niet meteen "doodeten met hamburgers"?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...
Geeft niet, maar houd dan gewoon je mond dicht.
Slecht voorbeeld, jammer aangezien er iemand moedwillig dood gaat.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Waarom maak je het record niet meteen "doodeten met hamburgers"?
Die is er nog niet en de droom en steun van ouders rechtvaardigt het.
Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.
Net zoals je a priori niet kunt zeggen dat Laura in dit opzicht een uitzondering is, kun je a priori ook niet zeggen dat Laura in dit opzicht op de gemiddelde puber lijkt. Het enige dat je wel van Laura kan zeggen, en dat spreekt in haar voordeel, is dat ze uitzonderlijke zeilervaringen heeft voor een 13 jarige.
En haar vader is kennelijk ook in de puberteit blijven hangen, want die riskeert zelfs zijn ouderlijk gezag (verlies op lange termijn) voor de winst op korte termijn.quote:Pubers beslissen totaal anders dan volwassenen
Op 5 maart 2007 heeft de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen de
Ruigrokprijs van twaalfduizend euro toegekend aan de ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone
uit Amsterdam (31 jaar). Crone, universitair docent aan de Universiteit van Leiden, ontvangt
deze prijs voor haar onderzoek naar de wijze waarop kinderen tussen de 8 en 17 jaar beslissingen
nemen. Crone stelt wetenschappelijk vast dat het gedrag van deze kinderen voortkomt uit de
ontwikkeling van hun hersenen. Zo kiezen kinderen in tegenstelling tot volwassenen voor winst op
korte termijn, ook al weten ze vooraf dat het uiteindelijke verlies op de lange termijn groter is.Kinderen zijn erg gevoelig voor de emotionele prikkel van de directe beloning.Dat geldt ook voor pubers, ook al kunnen die rationeel redeneren en bijna volwassen lijken. Wanneer ze
emotioneel worden geprikkeld, laat hun verstand hen gemakkelijk in de steek. Ze vallen voor de
prikkel: de gezelligheid van het moment of de druk van de groep.
Crone promoveerde in 2003 aan de Universiteit van Amsterdam. In haar proefschrift ‘Performance
monitoring on decision making’ (2003) toont ze aan dat de hersenen nog tot ver in de adolescentiefase
rijpen. Ze leidt de hersenactiviteit dan nog af uit lichaamssignalen als de hartslag en zweetreacties. Deze
signalen worden bijvoorbeeld gemeten bij het vooraf inschatten van risico’s. Uit de gemeten reacties
blijkt dit bij kinderen weinig spanning op te leveren. Zodra een risico werkelijkheid wordt en ze
bijvoorbeeld in een spel veel geld verliezen, reageren ze wel. De belangrijkste conclusie uit haar
proefschrift is dat bij adolescenten het cognitieve en emotionele deel van de hersenen nog niet in balans
zijn. Het cognitieve deel is al ver ontwikkeld, terwijl het emotionele deel nog moet rijpen. Crone toont
aan dat de communicatie tussen beide hersengebieden nog niet goed verloopt.
Crone heeft haar onderzoek na haar promotie voortgezet in de VS, waar ze de hersenactiviteit via een
functionele MRI-scan direct kon waarnemen. In 2005 kwam ze terug naar Nederland. Bij de
Universiteit van Leiden zette ze het Brain & Development laboratorium op waar met een functionele
MRI-scan direct hersenactiviteiten worden gemeten bij kinderen vanaf 8 jaar. Zo kan ze haar onderzoek
naar de hersenactiviteit van gezonde kinderen voortzetten. Haar drijfveer is om het gedrag van kinderen
wetenschappelijk te verklaren. Ze hoopt dat het biologische bewijs voor gedrag van kinderen en pubers
ertoe leidt dat er bijvoorbeeld door schoolsystemen geen volwassen gedrag van pubers wordt verwacht.
Tijdens en na haar studie heeft Crone over haar onderzoek gepubliceerd in diverse internationale
toonaangevende vakbladen.
Eveline Crone ontvangt de Ruigrokprijs voor haar theoretisch diepgaande experimentele onderzoek en
voor de grote bijdrage die ze heeft geleverd aan de cognitieve ontwikkelingspsychologie.
De Johannes Cornelis Ruigrokprijs is ingesteld door de J.C. Ruigrok Stichting te Haarlem als
aanmoediging voor onderzoekers in de rechtswetenschappen, economische wetenschappen, mens- en
maatschappijwetenschappen. De prijs wordt jaarlijks toegekend door de Koninklijke Hollandsche
Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. De prijsuitreiking vindt in juni plaats.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:18 schreef Shitney het volgende:
[..]
Het Guinnes Book of Records zelf is dus het criterium voor de uitzondering? Dus iedere 13 jarige die een record bedenkt wat daarin kan komen, heeft recht op ontheffing van de leerplicht?
Maar waarom is dit nou net een "uitzondering" ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
Wat maakt die situatie dan zo uitzonderlijk? Je draait er steeds omheen. Nu zeg je weer dat het niet de recordpoging is die het uitzonderlijk maakt. Wat dan wel?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Nou, gewoon dáárom (stampvoetende puber)quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar waarom is dit nou net een "uitzondering" ?
Oh verrek, dat leek me zo onwaarschijnlijk dat dat niet eens bij me op kwam. Maar inderdaad nikk, is het dan Laura zelf die uitzonderlijk is?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:43 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.
Nog niet bekend.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:44 schreef Fappie het volgende:
Gaat ze nou wel of niet? Hulde voor deze chickie.
Dit lijkt me ook een zeer goede reden om haar niet te laten gaan (als het klopt).quote:De ouders zijn gescheiden en Laura's moeder zou eigenlijk niet willen dat de plannen van haar dochter doorgaan. Ze zou het maar toelaten omdat ze bang is om het contact met Laura te verliezen.
Die heb ik al gepost, 1-2 pagina's terug, maar hier:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?
Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar waarom is dit nou net een "uitzondering" ?
Nee, want die Laura kan goed zeilen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Waarom maak je het record niet meteen "doodeten met hamburgers"?
Die is er nog niet en de droom en steun van ouders rechtvaardigt het.
Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
Michael Perham zeilde op zijn 14e de Atlantische oceaan over en niet de wereld rond. Hij is vandaag teruggekomen van zijn tocht rond de wereld en heeft hiermee het record verbeterd op zijn 17e.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef speknek het volgende:
Maar op je veertiende wel schijnbaar, toen Michael Perham rond de wereld zeilde?
Het artikel in de Times waaruit ik citeer, noemt overigens ook de zaak van Laura Dekker.quote:A 17-year-old boy became the youngest person to sail solo around the world with assistance today when his 50ft racing yacht cruised back into UK waters after a nine-month voyage.
Mike Perham crossed the finishing line between Lizard Point and Ushant, France, in his boat Totallymoney.com at 9.47am.
quote:Mike’s arrival comes as social workers in the Netherlands have taken legal action to try to stop Laura Dekker, who is 13, from setting off to break the same record.
They want to make her a ward of court, to prevent her parents from being able to give her the go-ahead to undertake the challenge, which would involve missing up to two years of school. Judges at Utrecht District Court are due to announce tomorrow whether Laura can proceed with her plans. She had a yacht at the age of six and began sailing solo when she was 10.
According to Guinness World Records, the youngest person to circumnavigate the globe, sailing solo, non-stop and unsupported, is Jesse Martin, of Australia, who sailed in Lionheart from Melbourne, Australia, on December 8, 1998 aged 18 years and 104 days and returned after 327 days.
Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie.
Andere bronnen zeggen dat ze toen naar Engeland zeilde en op het Ijsselmeer.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Stali het volgende:
[..]
Op haar elfde zeilde ze tijdens de schoolvakantie zeven weken lang in haar eentje over de wereldzeeën. Geen enkel probleem.
[
Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:36 schreef Shitney het volgende:
[..]
Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.
[..]
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.
Dus een recordpoging = geldige reden tot ontheffing. Dat zeg je nu dus.
Dan wil mijn zoon/dochter later vast het record langst-niet-naar-school-gegaan in handen hebben.
Maar waarom is dan net deze recordpoging dan wel een uitzondering waard?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.
Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.
Okee, dan hebben we langs elkaar heen gepraat. Met een uitzondering op de leerplicht bedoel ik ook een ontheffing. Ik heb de term uitzondering overgenomen van posts waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Shitney het volgende:
[..]
Lieve schat, je valt in herhaling en daardoor moeten wij dat ook weer gaan doen. Als ouders op wereldreis gaan, hoeft er geen uitzondering op de leerplicht gemaakt te worden. Dat vergelijk slaat dus nergens op. Er moet dan alleen een ontheffing van de schoolplicht aangevraagd worden en omdat aan de leerplicht voldaan kan worden wordt die gewoon toegekend.
De kans om de wereld rond te zeilen die houdt ze gewoon, dus dat is geen argument om de leerplicht te omzeilen.
Blijft dus over een recordpoging. Dat is niet uitzonderlijk, weet je hoeveel josti's er recordpogingen ondernemen elke dag? Het GBOR staat er vol mee.
Dus: wat is nou jouw echte reden waarom de wet voor dit meisje niet zou gelden?
Per welke definitie? En over welke risico's hebben we het precies?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Wat is in jouw ogen dan een uitzondering of een uitzonderlijke situatie?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:47 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.
Zoals ik al eerder plaatste:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Dutchguy het volgende:
Eigenlijk is zo'n vader die achter zijn dochter staat in deze min of meer ontoerekeningsvatbaar. Best sneu.
quote:Mensen met deze stoornis vertonen een levenslang patroon van onverantwoorde- lijk gedrag waarbij ze zich weinig gelegen laten liggen aan de rechten van anderen, de normen van de samenleving, de aansporingen van het geweten en de wet. De problemen beginnen al vroeg in de kindertijd of adolescentie met storend probleemgedrag, gebrek aan respect voor het gezag, overtreding van voorschriften of regels, vernieling van andermans bezittingen en misschien zelfs geweld jegens dieren of mensen.
Ik lees - en geef trouwens - toch echt voornamelijk argumenten tegen die niets met het zeilen te maken hebben. Daarvoor heb je geen enkele kennis van zeezeilen nodig en maken haar vaardigheden daarin dus ook niet uit. Als ze in haar eentje de transsiberie route zou willen gaan fietsen en daar 2 jaar over zou doen, zou ik precies dezelfde mening hebben. Of als ze de mount everest zou willen gaan beklimmen. Of als ze in haar eentje in een tentje op de hei zou willen gaan zitten om het record tentzitten op de hei te verbeteren.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.
Ik moet inderdaad steeds aan Disneyfilms denken en aan Pippi Langkous.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:47 schreef Dragorius het volgende:
Wat als dit nou 1 grote hoax blijkt?
Dat is jouw mening, gebaseerd op welke feiten?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn.Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Lekker makkelijk nikk, draai de vraag maar omquote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is in jouw ogen dan een uitzondering of een uitzonderlijke situatie?
Wat dacht je van uitbuiting?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In de eerste plaats mag het ventje dat zelf bepalen. Vervolgens moet je met goede argumenten komen om hem tegen te houden.
[..]
Dat is wel heel hypothetisch..quote:Als iemand geen eerlijk proces wil, moet je het niet opdringen.
[..]
Dus je mag vinden hoe iets zou moeten zonder wat voor grond dan ook? Ja, zo ken ik er nog wel een paar.quote:Oh, jij snapt niet hoe dat zou moeten, dus is het een slecht idee? Weet je wel hoe je computer werkt op moleculair niveau? Nee? Blijf er dan vanaf.
[..]
Totale onzin.quote:Het moet. Mensen maken hun eigen beslissingen. Wil je iedereen opsluiten omdat iedereen hetzelfde moet zijn als jij?
Ik vind dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, maar over een individueel geval kan ik daar onmogelijk een uitspraak over doen zonder de details van het verblijf en het individu te kennen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ben jij dan wel van mening dat kinderen van 13 jaar zonder toezicht ergens zouden moeten verblijven, al is het maar voor een maandje?
Dat lijkt me aan de vader om precies te weten, inclusief de risico's voor de lichamelijke en psychosociale ontwikkeling van het kind.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Per welke definitie? En over welke risico's hebben we het precies?
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is in jouw ogen dan een uitzondering of een uitzonderlijke situatie?
Bovenstaande lijkt mij best uitzonderlijk, al heb ik nog geen reactie gehad van je.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:35 schreef -Techno- het volgende:
Jongetje van 13 een wereldreis wil maken op de fiets. Hij kan goed fietsen en het is zijn grootste droom om dat voor zijn 14e te doen. Zijn ouders steunen hem hierin, moet jeugdzorg dan niet ingrijpen?
Sowieso vaart ze niet moederziel alleen maar alleen op drukbevaarde routes.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef Shitney het volgende:
Ben jij dan wel van mening dat kinderen van 13 jaar zonder toezicht ergens zouden moeten verblijven, al is het maar voor een maandje? Zou jij je eigen kind van 13 een maand alleen thuis laten als je die zou hebben?
Nou nee, ioko had het over per definitie en onaanvaardbaar grote risico's maar vertelt er niet bij welke over welke definitie en over welke risico's we het hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me aan de vader om precies te weten, inclusief de risico's voor de lichamelijke en psychosociale ontwikkeling van het kind.
Ja. Het is niet aan jou of mij om te bepalen wat "te grote" risicos zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef -Techno- het volgende:
[..]
[..]
Bovenstaande lijkt mij best uitzonderlijk, al heb ik nog geen reactie gehad van je.
Moet dit ook maar kunnen?
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk. Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:59 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Lekker makkelijk nikk, draai de vraag maar om![]()
Jij stelt dat er een uitzonderlijke situatie is, dan mag jij ook maar uitleggen wat er precies uitzonderlijk is.
De definities die de Wet hanteert en door de pedagogische wetenschap. De risico's zijn hier volgens mij al bijna allemaal langsgekomen, maar volgens mij is het belangrijkste risico het niet kunnen inschatten van risico's door zo'n meisje, ik noem:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Per welke definitie? En over welke risico's hebben we het precies?
Op "what if" vragen ga ik niet in. Op die manier kan je elke discussie namelijk ridiculiseren. Kom eerst maar met een vergelijkbare bestaande situatie.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef -Techno- het volgende:
[..]
[..]
Bovenstaande lijkt mij best uitzonderlijk, al heb ik nog geen reactie gehad van je.
Moet dit ook maar kunnen?
Het klopt ongeveer wat je hier zegt. Helaas staat dat los van de kwestie Laura. En dat wil er maar niet in bij je.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:05 schreef ethiraseth het volgende:
Maar ja, vaker alleen zijn zou heel veel pubers goed doen. Kinderen van nu zijn gigantische doetjes geworden die niks meer kunnen, niks meer willen en niks meer mogen omdat ze overbeschermende ouders hebben; de zogenaamde helicopter parents. Ga maar eens met je ouders praten, toen die 13 waren werden die hoogstwaarschijnlijk 's ochtends de straat geschopt omdat dat beter voor ze was dan de hele dag thuis hangen. En ze moesten zelf hun problemen oplossen. Dáár worden kinderen groot en volwassen van.
Dat snap ik. Maar als je van mening bent dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, dan moet een individueel geval wel over heel bijzondere kwaliteiten beschikken om een alleen verblijf van niet slechts een maandje, maar 2 jaar! te rechtvaardigen. En alleen verblijf zal niet thuis, maar voor het grootste deel op zee of in verre buitenlanden, waarvan sommige extreem gevaarlijk, plaats zal vinden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik vind dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, maar over een individueel geval kan ik daar onmogelijk een uitspraak over doen zonder de details van het verblijf en het individu te kennen.
Of je het nou gemiddeld of individueel bekijkt, aan sommige dingen zal een 13-jarige nou eenmaal nooit voldoen. Simpel voorbeeld: ze blijven minderjarig, of je het nou gemiddeld bekijkt of individueel. Zo zijn er ook in de ontwikkeling fasen waar ze niet aan kunnen voldoen, gemiddeld en individueel.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik vind dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, maar over een individueel geval kan ik daar onmogelijk een uitspraak over doen zonder de details van het verblijf en het individu te kennen.
Wie heeft hier nou het zeilbord voor de kop?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk. Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
Er is al bevestigd dat het uitzonderlijk is. De vraag aan jou was waarom het zo uitzonderlijk is dat het alleen op 1 september a.s. kan en niet op 6 april 2013. Die wereld is er dan ook nog wel, en de zee ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk. Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
En mocht ze het toch doen en overleven, dan staat er vast een 12-jarige op met net zulke eager ouders die een nieuwe poging gaat wagen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Wie heeft hier nou het zeilbord voor de kop?
Over de wereld zeilen kan ze ook als ze 18 is. Dat maakt het niet minder mooi en uitdagend.
Blijft dus enkel over het halen van een nietszeggend record.
Volgens mij zijn er heel veel kinderen zonder behoorlijk toezicht omdat beide ouders werken en geen aandacht meer voor hun kroost hebben..quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Sowieso vaart ze niet moederziel alleen maar alleen op drukbevaarde routes.
Maar ja, vaker alleen zijn zou heel veel pubers goed doen. Kinderen van nu zijn gigantische doetjes geworden die niks meer kunnen, niks meer willen en niks meer mogen omdat ze overbeschermende ouders hebben; de zogenaamde helicopter parents. Ga maar eens met je ouders praten, toen die 13 waren werden die hoogstwaarschijnlijk 's ochtends de straat geschopt omdat dat beter voor ze was dan de hele dag thuis hangen. En ze moesten zelf hun problemen oplossen. Dáár worden kinderen groot en volwassen van.
En ja, als ik van mening ben dat mijn 13-jarig kind voldoende capaciteiten en verantwoordelijkheidsgevoel heeft zou ik dat toestaan. Ik hang niet zo aan een leeftijd, maar aan gedrag en vaardigheden.
Ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het tijdstip waarop ze dit doet wat mij betreft irrelevant is met betrekking tot de leerplicht. Indien dit immers een argument is dan moet je ook ouders verbieden op wereldreis te gaan zolang kinderen nog leerplichtig zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Wie heeft hier nou het zeilbord voor de kop?
Over de wereld zeilen kan ze ook als ze 18 is. Dat maakt het niet minder mooi en uitdagend.
Blijft dus enkel over het halen van een nietszeggend record.
Mijn antwoord hierop staat inmiddels meerdere keren in dit topic.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:13 schreef Shitney het volgende:
[..]
Er is al bevestigd dat het uitzonderlijk is. De vraag aan jou was waarom het zo uitzonderlijk is dat het alleen op 1 september a.s. kan en niet op 6 april 2013. Die wereld is er dan ook nog wel, en de zee ook.
Nee, want dan zijn de ouders erbij. Die kinderen zitten niet alleen op een bootje.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het tijdstip waarop ze dit doet wat mij betreft irrelevant is met betrekking tot de leerplicht. Indien dit immers een argument is dan moet je ook ouders verbieden op wereldreis te gaan zolang kinderen nog leerplichtig zijn.
Daar is toch al een paar keer iets over gezegd, geloof ik...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het tijdstip waarop ze dit doet wat mij betreft irrelevant is met betrekking tot de leerplicht. Indien dit immers een argument is dan moet je ook ouders verbieden op wereldreis te gaan zolang kinderen nog leerplichtig zijn.
Klopt daar hebben we jeugdzorg voor. Ook al maken die blunders ze zijn wel noodzakelijk in mijn ogen(helaas).quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja. Het is niet aan jou of mij om te bepalen wat "te grote" risicos zijn.
De wereld rond zeilen is idd niet alledaags maar toch kan ik het moeilijk uitzonderlijk noemen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef nikk het volgende:
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk.
Verschilt per geval in mijn ogen.quote:Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
http://www.dievanmij.nl/puberteit/Pubers-hun-brein-verandert.htmlquote:Tijdens de puberteit zijn de hersenen van je kind in verbouwing. In de eerste levensjaren van een kind zijn er talloze verbindingen gevormd tussen zenuwcellen onderling, die je kind op latere leeftijd niet meer nodig heeft. Daarom worden deze verbindingen in de leeftijd tussen 12 en 17 jaar opgeheven, zodat er andere verbindingen en schakelcentra kunnen worden gevormd. Dit ontwikkelingsproces wordt door wetenschappers ‘pruning’ genoemd, de Engelse uitdrukking voor het terugsnoeien van takken aan fruitbomen. De eerste gebieden in de hersenen van jongeren die verder groeien zijn de centra voor spraak en ruimtelijk denken. En pas op het allerlaatst, als jongeren bijna volwassen zijn, komen de bovenste delen van de hersenen achter het voorhoofd pas aan de beurt: het terrein voor rationeel denken, vooruit denken en plannen.
zucht... De leerplicht is het juridische argument waarop het nu verboden wordt. Jij zegt: afschaffen die wet! Wij vragen: waarom dan? Jij geeft als antwoord: dat is irrelevant.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Maar die reis kun je net zo goed in 2013 doen. Dat is het terugkerende argument waar ik op reageer.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:16 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nee, want dan zijn de ouders erbij. Die kinderen zitten niet alleen op een bootje.
Dat doet er niks aan af, die vader moet van alle risico's op de hoogte zijn en die kunnen inschatten. Volgens mij kijkt hij vooral naar de zeilrisico's, maar hij moet ook kunnen inschatten wat een zo langdurige eenzaamheid doet met hersenen in de groei.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nou nee, ioko had het over per definitie en onaanvaardbaar grote risico's maar vertelt er niet bij welke over welke definitie en over welke risico's we het hebben.
Allemaal leuk en aardig maar dat geldt dus niet voor Lauraquote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:17 schreef ioko het volgende:
[..]
http://www.dievanmij.nl/puberteit/Pubers-hun-brein-verandert.html
Naar mijn bescheiden mening zijn rationeel denken, vooruit denken en plannen wel belangrijk bij zo'n onderneming.
Ik had het vermoeden al enkele reacties terug. Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf. Waar zeg ik de leerplicht moet worden afgeschaft?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:17 schreef Shitney het volgende:
[..]
zucht... De leerplicht is het juridische argument waarop het nu verboden wordt. Jij zegt: afschaffen die wet! Wij vragen: waarom dan? Jij geeft als antwoord: dat is irrelevant.
Euh... nee... dat was de vraag nu juist.
Als we het toch over hersenen hebben: jonge, gemiddeld intelligente kinderen kunnen in het algemeen gemakkelijk een tweede taal leren. Veel makkelijker dan volwassenen. Dat komt door de plasticiteit van de hersenen. Mijn eerste lessen Engels kreeg ik toen ik een jaar of 10 was en op mijn 13e was mijn Engels heel behoorlijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:07 schreef ioko het volgende:
[..]
De definities die de Wet hanteert en door de pedagogische wetenschap. De risico's zijn hier volgens mij al bijna allemaal langsgekomen, maar volgens mij is het belangrijkste risico het niet kunnen inschatten van risico's door zo'n meisje, ik noem:
- Communicatie: ik weet niet hoe jou engels was toen je 13 was, maar ze moet wel zeer intelligent zijn om zich (ook bij pech endergelijke) te redden in een vreemd land, waar zo ongetwijfeld zal aanleggen.
Je kunt het noodlot tarten en de Somalische kust bezoeken, maar ik geloof niet dat dat het plan was. Vergeet ook niet dat ze niet voortdurend helemaal alleen is. De Atlantische oversteek vanaf de Canarische eilanden bijvoorbeeld wordt gewoonlijk met tientallen zeilboten tegelijk gemaakt.quote:Daarnaast denk ik ook aan mensenkennis, gevaarlijke situaties leren herkennen.
- Kwetsbaarheid: een meisje van 13 met een boot vol dure apparatuur. Goed doel voor iedereen die arm is.
Dat is een risico, overigens ook voor volwassenen. Ik kan niet beoordelen hoe goed dit specifieke kind in staat is hier mee om te gaan. Het gemiddelde kind redt het niet, maar over een individueel geval kan ik onmogelijk oordelen.quote:- Psychische weerbaarheid: probleemoplossend vermogen, eenzaamheid.
Maar dat hoeft niet, want voor die reis hoef je de wet niet te overtreden, te wijzigen, of af te schaffen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Maar die reis kun je net zo goed in 2013 doen. Dat is het terugkerende argument waar ik op reageer.
Met als grote verschil dat de kinderen die met hun ouders meegaan op die wereldreis dus begeleid onderwijs krijgen en niet alleen zijn. Niet SOLOquote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Want?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar dat geldt dus niet voor Laura
Dat zei je inderdaad niet, zo vatte ik jouw mening even gechargeerd samen. Want ook al schaf je de wet niet af, je vindt dat ie of overtreden moet worden of dat ze een door de rechterlijke macht goedgekeurde uitzondering op die wet wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik had het vermoeden al enkele reacties terug. Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf. Waar zeg ik de leerplicht moet worden afgeschaft?
Nee dat ben ik niet met je eens. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat het hier per se om een hachelijk avontuur gaat. Daar schijnt iedereen wel zo een beetje vanuit te gaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ben je het met me eens dat als voor de gemiddelde 13 jarige een maandje alleen thuis blijven niet zo'n goed idee is, de kans vrij klein zal zijn dat welke 13 jarige dan ook de capaciteiten heeft om dit hachelijke avontuur tot een succes te brengen?
Het zal echt niet aan jou liggen, welnee, wij kunnen met zijn allen gewoon niet lezen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf.
Ja en komen die met zn allen in gevaar dan redt iedereen zichzelf en hoeft ze dus niet meteen op hulp te rekenen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als we het toch over hersenen hebben: jonge, gemiddeld intelligente kinderen kunnen in het algemeen gemakkelijk een tweede taal leren. Veel makkelijker dan volwassenen. Dat komt door de plasticiteit van de hersenen. Mijn eerste lessen Engels kreeg ik toen ik een jaar of 10 was en op mijn 13e was mijn Engels heel behoorlijk.
[..]
Je kunt het noodlot tarten en de Somalische kust bezoeken, maar ik geloof niet dat dat het plan was. Vergeet ook niet dat ze niet voortdurend helemaal alleen is. De Atlantische oversteek vanaf de Canarische eilanden bijvoorbeeld wordt gewoonlijk met tientallen zeilboten tegelijk gemaakt.
En het zijn juist die volwassen ervaren zeilers die haar waarschuwen voor de gevaren, juist omdat het voor hun al moeilijk is om met dergelijke situaties om te gaan (bv eenzaamheid).quote:[..]
Dat is een risico, overigens ook voor volwassenen. Ik kan niet beoordelen hoe goed dit specifieke kind in staat is hier mee om te gaan. Het gemiddelde kind redt het niet, maar over een individueel geval kan ik onmogelijk oordelen.
Als dat het geval was dan zou ze beter een paar jaar kunnen wachten, maar nee het moet nu.quote:Het is overigens niet alles of niets. Als ze het na de derde etappe niet meer ziet zitten of niet meer aan kan, kan ze natuurlijk altijd haar reis afbreken. Ze trekt niet voor twee jaar de deur achter zich dicht.
Goed genoeg om iemand die slecht engels spreekt te verstaan en te onderhandelen over prijzen van eten en onderdelen? Dat zou ik erg knap vinden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als we het toch over hersenen hebben: jonge, gemiddeld intelligente kinderen kunnen in het algemeen gemakkelijk een tweede taal leren. Veel makkelijker dan volwassenen. Dat komt door de plasticiteit van de hersenen. Mijn eerste lessen Engels kreeg ik toen ik een jaar of 10 was en op mijn 13e was mijn Engels heel behoorlijk.
[..]
Ook het caraibisch gebied is geen speeltuin, en ook ander plaatsen waar je dichtbij de kust vaart lijkt mij gevaarlijk.quote:Je kunt het noodlot tarten en de Somalische kust bezoeken, maar ik geloof niet dat dat het plan was. Vergeet ook niet dat ze niet voortdurend helemaal alleen is. De Atlantische oversteek vanaf de Canarische eilanden bijvoorbeeld wordt gewoonlijk met tientallen zeilboten tegelijk gemaakt.
[..]
Dat klopt natuurlijk, maar dat is nu even niet het uitgangspunt. Als we aannemen dat ze bij de Belgische kust terugkeert was er geen probleem.quote:Het is overigens niet alles of niets. Als ze het na de derde etappe niet meer ziet zitten of niet meer aan kan, kan ze natuurlijk altijd haar reis afbreken. Ze trekt niet voor twee jaar de deur achter zich dicht.
Nu krijgt ze makkelijk veel publiciteit, en sponsoring.. Gratis een wereldreis dusquote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:21 schreef Shitney het volgende:
[..]
Maar dat hoeft niet, want voor die reis hoef je de wet niet te overtreden, te wijzigen, of af te schaffen.
Voor Laura moet dat wel. Dan is het op zijn minst wel aardig als je even aangeeft waarom dat zou moeten gebeuren. En als je daar geen zwaarwegend argument voor kunt verzinnen, dan bewijs je dus zelf dat een wetsaanpassing in dit geval onzinnig zou zijn.
zie mijn PI =quote:
Sorry hoor, maar je doet net alsof ze een dagtripje naar het strand maakt met de trein. Ze gaat 2 jaar de wereldzeen bevaren met een klein bootje, alleen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee dat ben ik niet met je eens. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat het hier per se om een hachelijk avontuur gaat. Daar schijnt iedereen wel zo een beetje vanuit te gaan.
Wat zou er dan wel niet terecht komen van al die babies die in een vliegtuig worden geboren? Die gaan heersen in het heelal?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
zie mijn PI =![]()
Omdat Laura een uitzondering is, dat spreek vanzelf, zij is op zee geboren. Nou, en dan weet je het allemaal wel, ben je als baby op een boot ter wereld gekomen dan beschik je over een speciale gave. Dan doe je zoveel ervaring en inschattingsvermogen op dat je op je 13e de hele wereld aan kunt
Alleen had Laura alle commotie niet van te voren verwacht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nu krijgt ze makkelijk veel publiciteit, en sponsoring.. Gratis een wereldreis dus
Als je je voordeel ermee kunt doen, probeer je onder de wet uit te komen.. Da's toch een doorslaand argument?
Heel legitiem, heel logisch en vooral heel erg volwassen.. Wat was er ook weer met jeugdige hersenen? Iets met korte termijndenken?
Maar dit meisje was toch al zo volwassen? Wat klopt hier niet?
Ok. dan snap ik jequote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
zie mijn PI =![]()
Omdat Laura een uitzondering is, dat spreek vanzelf, zij is op zee geboren. Nou, en dan weet je het allemaal wel, ben je als baby op een boot ter wereld gekomen dan beschik je over een speciale gave. Dan doe je zoveel ervaring en inschattingsvermogen op dat je op je 13e de hele wereld aan kunt
Misschien moet je eens uitzoeken hoe ontzettend veel mensen die oversteek jaarlijks maken en hoe weinig daar mis gaat. Natuurlijk zijn er risico's maar je moet het niet overdrijven.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:26 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ja en komen die met zn allen in gevaar dan redt iedereen zichzelf en hoeft ze dus niet meteen op hulp te rekenen.
[..]
Het begint met een P en eindigt op apa.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nu krijgt ze makkelijk veel publiciteit, en sponsoring.. Gratis een wereldreis dus
Als je je voordeel ermee kunt doen, probeer je onder de wet uit te komen.. Da's toch een doorslaand argument?
Heel legitiem, heel logisch en vooral heel erg volwassen.. Wat was er ook weer met jeugdige hersenen? Iets met korte termijndenken?
Maar dit meisje was toch al zo volwassen? Wat klopt hier niet?
Nee, daarom ging ook meteen die website in de lucht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:32 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Alleen had Laura alle commotie niet van te voren verwacht.
Dat niet iedereen dat snápt he? Onbegrijpelijk. Zo'n kind gun je toch een reisje !!!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
zie mijn PI =![]()
Nee dat zeg ik niet. Natuurlijk is het een avontuur, maar het hoeft niet per se een hachelijk avontuur te zijn. Het is niet hetzelfde als zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen, maar dat beeld lijkt bij een heleboel mensen wel een beetje te leven.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:31 schreef ioko het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar je doet net alsof ze een dagtripje naar het strand maakt met de trein. Ze gaat 2 jaar de wereldzeen bevaren met een klein bootje, alleen.
Precies, niet overdrijven: een kind van 13 zeilend een wereldreis laten maken, lijkt me wat overdreven.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Misschien moet je eens uitzoeken hoe ontzettend veel mensen die oversteek jaarlijks maken en hoe weinig daar mis gaat. Natuurlijk zijn er risico's maar je moet het niet overdrijven.
Pappa helpt Laura ook heel niet he.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:34 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nee, daarom ging ook meteen die website in de lucht.
Het is wel vergelijkbaar qua gevaar.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet. Natuurlijk is het een avontuur, maar het hoeft niet per se een hachelijk avontuur te zijn. Het is niet hetzelfde als zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen, maar dat beeld lijkt bij een heleboel mensen wel een beetje te leven.
tang, varken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:36 schreef Marrije het volgende:
[..]
Precies, niet overdrijven: een kind van 13 zeilend een wereldreis laten maken, lijkt me wat overdreven.
Nee dat is het niet. Zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen is veel gevaarlijker.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is wel vergelijkbaar qua gevaar.
Hoewel ik voorstander ben van een soepelere leerplicht pleit ik er nergens dat voor haar de wet moet worden aangepast. Als ik dat wel heb gedaan dan wil graag aan je vragen waar ik dat heb gezegd.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:21 schreef Shitney het volgende:
[..]
Maar dat hoeft niet, want voor die reis hoef je de wet niet te overtreden, te wijzigen, of af te schaffen.
Voor Laura moet dat wel. Dan is het op zijn minst wel aardig als je even aangeeft waarom dat zou moeten gebeuren. En als je daar geen zwaarwegend argument voor kunt verzinnen, dan bewijs je dus zelf dat een wetsaanpassing in dit geval onzinnig zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |