abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72197477
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Waar in dat nieuwsbericht staat dat de Nieuw Zeelandse overheid haar wil beletten uit te varen?
Nu draai je het weer om.
Jij had het over een mening, en die hebben ze. Nog geen uitspraak, maar wel een mening.

Wel wakker blijven he?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 12:57:26 #182
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72197528
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:27 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik denk dat zij zeer op de hoogte is van van mogelijke gevolgen en gevaren van zeilen hoor. Het niet kunnen overzien van gevolgen door jongeren is een algemene stelling. Dat kun je niet vertalen naar één specifieke activiteit door één specifieke jongere.
Ja, omdat die hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn op je 13e, ook die van Laura niet.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 12:58:24 #183
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72197550
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:47 schreef computergirl het volgende:

[..]

In zo'n geval kom je waarschijnlijk in een gastgezin terecht, net als jonge sporters die op Papendal trainen of voetballertjes op de jeugdafdeling van een profclub
vind ik een hele andere situatie.
Ik dus ook, vandaar dat ik het noem.
Here we are now, entertain us.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:00:42 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_72197605
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:57 schreef Marrije het volgende:
Ja, omdat die hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn op je 13e, ook die van Laura niet.
Maar op je veertiende wel schijnbaar, toen Michael Perham rond de wereld zeilde?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_72197608
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:46 schreef Shitney het volgende:

[..]

Geef nou eens antwoord op de vraag wat de argumenten zijn om dit specifieke geval als uitzondering te bestempelen?

Ik zei gister al: het gaat om het Guiness Book of Records. Daar staat "de meeste knakworsten in tien minuten eten" en "de langste vingernagels ter wereld" in. En Voyeur geeft net een al even zo verheffend voorbeeld van de records die daarin staan. Waarom vind jij het Guiness Book of Records belangrijk genoeg om een kind twee jaar lang ontheffing van de leerplicht te geven? en ook nog eens twee jaar lang geen opvoeding te geven?
Wat de waarde is van zo'n recordpoging denkt iedereen anders over. Daar heb ik niets over te zeggen. Wel vind ik dat zij heeft een kans om een unieke prestatie neer te zetten en heeft zij een unieke kans om de wereld rond te zeilen. Daarbij heeft ze een plan om via de Wereldschool onderwijs te volgen. Ik vind een uitzondering op de leerplicht in een dergelijke situatie eerlijk gezegd meer op z'n plaats dan bij een wereldreis van ouders.
pi_72197646
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:55 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Nu draai je het weer om.
Jij had het over een mening, en die hebben ze. Nog geen uitspraak, maar wel een mening.

Wel wakker blijven he?
Ik had me misschien wat ongelukkig uitgedrukt. In ieder geval, de stelling dat zij niet mag uitvaren van de Nieuw Zeelandse overheid klopt niet.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:02:01 #187
8369 speknek
Another day another slay
pi_72197650
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:55 schreef Matteüs het volgende:
Nu draai je het weer om.

Wel wakker blijven he?
Grapjurk, A) de overheid komt niet eens voor in het stuk, B) als je een mogelijk mits en maar, een instantie moet het onderzoeken, 'de mening van de overheid' noemt, snap je niets van politiek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_72197673
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef Shitney het volgende:

[..]

Niemand betwist volgens mij ook dat ze de gevaren van zeilen niet zou kunnen inschatten. Ik ben van mening dat het zeer wel zou kunnen dat ze die specifieke gevaren wel kan inschatten. Ik denk alleen dat geen enkel kind van 13 de gevaren en gevolgen van 2 jaar zonder toezicht wonen, van geen sociale ontwikkeling doormaken, van zonder toezicht door de puberteit heen moeten, van in je eentje in een gevaarlijk land zijn, van eenzaamheid, van slaapgebrek, van ziek zijn zonder dat er iemand is die je kan helpen en al die andere gevaren en gevolgen die niks met zeilen te maken hebben kan overzien en inschatten. En daarom zou ze van mij niet mogen. Dat zeilen geloof ik verder allemaal wel.
Van een kind mag je dat inderdaad niet verwachten, van de ouders wel. En die laten het hier grandioos afweten.
pi_72197675
quote:

[..]

Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:05:19 #190
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72197723
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat de waarde is van zo'n recordpoging denkt iedereen anders over. Daar heb ik niets over te zeggen. Wel vind ik dat zij heeft een kans om een unieke prestatie neer te zetten en heeft zij een unieke kans om de wereld rond te zeilen. Daarbij heeft ze een plan om via de Wereldschool onderwijs te volgen. Ik vind een uitzondering op de leerplicht in een dergelijke situatie eerlijk gezegd meer op z'n plaats dan bij een wereldreis van ouders.
Ik denk dat de waarde van dat record doorslaggevend is. En daarom vroeg ik jou naar jouw argumenten om me die waarde te doen inzien. Want de wereld rond zeilen kan over 3 jaar ook nog. En dan is dat nog steeds een unieke prestatie die weinig kinderen haar na zullen doen. Ergo: het enige argument voor nu vertrekken is dat GBOR record. Met "daar heb ik niets over te zeggen" maak je je er dus vrij gemakzuchtig vanaf en diskwalificeer je ook je eigen inbreng in de discussie. Eigenlijk heb je dan immers gewoon geen argumenten.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:07:16 #191
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72197775
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:46 schreef Shitney het volgende:
Geef nou eens antwoord op de vraag wat de argumenten zijn om dit specifieke geval als uitzondering te bestempelen?
Of beter: wat zijn de criteria om een uitzondering te worden?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:07:41 #192
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72197792
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."
Jawel. Laura is immers geen mutant, maar een mens. Haar hersenen werken hetzelfde als die van andere mensen en groeien in het zelfde tempo. Hersenen zijn met 13 jaar niet volgroeid. Als die van Laura dat wel zijn, moet ze niet voor het Guiness Book of Records gaan, maar voor een medisch wonder.
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:08:16 #193
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72197810
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:07 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Of beter: wat zijn de criteria om een uitzondering te worden?

Inderdaad beter!
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:09:32 #194
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72197851
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:07 schreef Shitney het volgende:

[..]

Jawel. Laura is immers geen mutant, maar een mens. Haar hersenen werken hetzelfde als die van andere mensen en groeien in het zelfde tempo. Hersenen zijn met 13 jaar niet volgroeid. Als die van Laura dat wel zijn, moet ze niet voor het Guiness Book of Records gaan, maar voor een medisch wonder.
pi_72197857
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:05 schreef Shitney het volgende:

[..]

Ik denk dat de waarde van dat record doorslaggevend is. En daarom vroeg ik jou naar jouw argumenten om me die waarde te doen inzien. Want de wereld rond zeilen kan over 3 jaar ook nog. En dan is dat nog steeds een unieke prestatie die weinig kinderen haar na zullen doen. Ergo: het enige argument voor nu vertrekken is dat GBOR record. Met "daar heb ik niets over te zeggen" maak je je er dus vrij gemakzuchtig vanaf en diskwalificeer je ook je eigen inbreng in de discussie. Eigenlijk heb je dan immers gewoon geen argumenten.
pi_72197858
quote:

[..]

Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 13:09:59 #197
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_72197874
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:32 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ze had nog een nationaliteit toch? Kan ze het daar nog proberen
Duits.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:11:40 #198
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72197932
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
Dat kan dus wél. Want die hersenen zijn nou eenmaal nog niet zover dat ze belast kunnen worden met o.a. het inschatten van problemen op lange termijn.
  Redactie Frontpage donderdag 27 augustus 2009 @ 13:13:08 #199
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_72197970
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:41 schreef nikk het volgende:

[..]

Een forum van zeilers is niet de internationale zeilwereld. En de Nieuw Zeelandse overheid heeft vooralsnog geen mening hierover.
Heeft ze wel. Ze laten haar niet toe in hun territoriale wateren. Dat betekent dat een rondreis erg moeilijk wordt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_72197973
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:05 schreef Shitney het volgende:

[..]

Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid. Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan. En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:13:38 #201
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72197983
quote:

[..]

Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_72197985
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Grapjurk, A) de overheid komt niet eens voor in het stuk, B) als je een mogelijk mits en maar, een instantie moet het onderzoeken, 'de mening van de overheid' noemt, snap je niets van politiek.
Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...
Geeft niet, maar houd dan gewoon je mond dicht.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:14:05 #203
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72197995
quote:

[..]

Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72198089
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Maar wat mij betreft heeft die Laura al eerder en ook veel te vroeg de losse teugels gekregen. Dus in in die zin zal het voor die ouders wel wat lastig zijn om die nu aan te gaan trekken.

Maar ik vind het kolder om zo'n jong meisje te laten gaan. Leuk hoor zo'n record, maar je hebt er niets aan.
Want het gaat dus duidelijk om het record en niet om de reis want die zou dan makkelijk een paar jaar uitgesteld kunnen worden.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:17:21 #205
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198097
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid. Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan. En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:18:52 #206
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198143
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid.

Het Guinnes Book of Records zelf is dus het criterium voor de uitzondering? Dus iedere 13 jarige die een record bedenkt wat daarin kan komen, heeft recht op ontheffing van de leerplicht?
quote:
Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan.
Als Laura samen met haar vader in die boot zou zitten, dan zou er geen uitzondering op de leerplicht nodig zijn.
quote:
En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
Ik snap heel goed wat het woord uitzondering betekent, ik snap alleen niet wat deze situatie uitzonderlijk maakt.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72198198
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?
Nee dat zou een cirkelredenering opleveren.
pi_72198220
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:17 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.
Ik ook niet.

Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?

Oh nee, de wereld overzeilen is veel romantischer natuurlijk.
pi_72198302
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:21 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik ook niet.

Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?

Precies het is toch haar droom om zich vol te eten voor een record?

Mag ik haar sponsoren?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72198394
quote:

[..]

Ik ook niet.

En het genereert veel meer publiciteit
pi_72198458
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:14 schreef Shitney het volgende:

[..]

Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.
De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.

Net zoals je a priori niet kunt zeggen dat Laura in dit opzicht een uitzondering is, kun je a priori ook niet zeggen dat Laura in dit opzicht op de gemiddelde puber lijkt. Het enige dat je wel van Laura kan zeggen, en dat spreekt in haar voordeel, is dat ze uitzonderlijke zeilervaringen heeft voor een 13 jarige.
pi_72198521
quote:

[..]

Ik ook niet.

Waarom maak je het record niet meteen "doodeten met hamburgers"?
Die is er nog niet en de droom en steun van ouders rechtvaardigt het.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:33:37 #213
8369 speknek
Another day another slay
pi_72198605
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...
Geeft niet, maar houd dan gewoon je mond dicht.
Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:35:35 #214
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198664
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Slecht voorbeeld, jammer aangezien er iemand moedwillig dood gaat.
Beter voorbeeld:
Jongetje van 13 een wereldreis wil maken op de fiets. Hij kan goed fietsen en het is zijn grootste droom om dat voor zijn 14e te doen. Zijn ouders steunen hem hierin, moet jeugdzorg dan niet ingrijpen?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:36:41 #215
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198701
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.

Net zoals je a priori niet kunt zeggen dat Laura in dit opzicht een uitzondering is, kun je a priori ook niet zeggen dat Laura in dit opzicht op de gemiddelde puber lijkt. Het enige dat je wel van Laura kan zeggen, en dat spreekt in haar voordeel, is dat ze uitzonderlijke zeilervaringen heeft voor een 13 jarige.
Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.
quote:
Pubers beslissen totaal anders dan volwassenen
Op 5 maart 2007 heeft de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen de
Ruigrokprijs van twaalfduizend euro toegekend aan de ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone
uit Amsterdam (31 jaar). Crone, universitair docent aan de Universiteit van Leiden, ontvangt
deze prijs voor haar onderzoek naar de wijze waarop kinderen tussen de 8 en 17 jaar beslissingen
nemen. Crone stelt wetenschappelijk vast dat het gedrag van deze kinderen voortkomt uit de
ontwikkeling van hun hersenen. Zo kiezen kinderen in tegenstelling tot volwassenen voor winst op
korte termijn, ook al weten ze vooraf dat het uiteindelijke verlies op de lange termijn groter is.Kinderen zijn erg gevoelig voor de emotionele prikkel van de directe beloning.
Dat geldt ook voor pubers, ook al kunnen die rationeel redeneren en bijna volwassen lijken. Wanneer ze
emotioneel worden geprikkeld, laat hun verstand hen gemakkelijk in de steek. Ze vallen voor de
prikkel:
de gezelligheid van het moment of de druk van de groep.
Crone promoveerde in 2003 aan de Universiteit van Amsterdam. In haar proefschrift ‘Performance
monitoring on decision making’ (2003) toont ze aan dat de hersenen nog tot ver in de adolescentiefase
rijpen. Ze leidt de hersenactiviteit dan nog af uit lichaamssignalen als de hartslag en zweetreacties. Deze
signalen worden bijvoorbeeld gemeten bij het vooraf inschatten van risico’s. Uit de gemeten reacties
blijkt dit bij kinderen weinig spanning op te leveren. Zodra een risico werkelijkheid wordt en ze
bijvoorbeeld in een spel veel geld verliezen, reageren ze wel. De belangrijkste conclusie uit haar
proefschrift is dat bij adolescenten het cognitieve en emotionele deel van de hersenen nog niet in balans
zijn.
Het cognitieve deel is al ver ontwikkeld, terwijl het emotionele deel nog moet rijpen. Crone toont
aan dat de communicatie tussen beide hersengebieden nog niet goed verloopt.
Crone heeft haar onderzoek na haar promotie voortgezet in de VS, waar ze de hersenactiviteit via een
functionele MRI-scan direct kon waarnemen. In 2005 kwam ze terug naar Nederland. Bij de
Universiteit van Leiden zette ze het Brain & Development laboratorium op waar met een functionele
MRI-scan direct hersenactiviteiten worden gemeten bij kinderen vanaf 8 jaar. Zo kan ze haar onderzoek
naar de hersenactiviteit van gezonde kinderen voortzetten. Haar drijfveer is om het gedrag van kinderen
wetenschappelijk te verklaren. Ze hoopt dat het biologische bewijs voor gedrag van kinderen en pubers
ertoe leidt dat er bijvoorbeeld door schoolsystemen geen volwassen gedrag van pubers wordt verwacht.
Tijdens en na haar studie heeft Crone over haar onderzoek gepubliceerd in diverse internationale
toonaangevende vakbladen.
Eveline Crone ontvangt de Ruigrokprijs voor haar theoretisch diepgaande experimentele onderzoek en
voor de grote bijdrage die ze heeft geleverd aan de cognitieve ontwikkelingspsychologie.
De Johannes Cornelis Ruigrokprijs is ingesteld door de J.C. Ruigrok Stichting te Haarlem als
aanmoediging voor onderzoekers in de rechtswetenschappen, economische wetenschappen, mens- en
maatschappijwetenschappen. De prijs wordt jaarlijks toegekend door de Koninklijke Hollandsche
Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. De prijsuitreiking vindt in juni plaats.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En haar vader is kennelijk ook in de puberteit blijven hangen, want die riskeert zelfs zijn ouderlijk gezag (verlies op lange termijn) voor de winst op korte termijn.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72198766
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:18 schreef Shitney het volgende:

[..]

Het Guinnes Book of Records zelf is dus het criterium voor de uitzondering? Dus iedere 13 jarige die een record bedenkt wat daarin kan komen, heeft recht op ontheffing van de leerplicht?
Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
pi_72198875
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:38 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
Maar waarom is dit nou net een "uitzondering" ?
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:26 #218
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198962
quote:

[..]

Wat maakt die situatie dan zo uitzonderlijk? Je draait er steeds omheen. Nu zeg je weer dat het niet de recordpoging is die het uitzonderlijk maakt. Wat dan wel?

Het zeilen? Geen argument, want dat kan ze nog 70 jaar doen.
Het feit dat het de wereld om is? Dat blijft ook volgend jaar, of het jaar daarna of over 15 jaar bijzonder.

Dan blijft er toch alleen het record over? Waarom dan dit record wel, maar het record paalzitten in de Sahara niet? Of moet daar dan wel weer een ontheffing voor verleend worden?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:26 #219
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198964
quote:

[..]

Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.
pi_72198987
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Nou, gewoon dáárom (stampvoetende puber)
pi_72198998
Gaat ze nou wel of niet? Hulde voor deze chickie.
Het was de zomer van 1969
Ik weet het nog zo goed
Het fietsenhok was leeg
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:44:44 #222
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199024
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:43 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.
Oh verrek, dat leek me zo onwaarschijnlijk dat dat niet eens bij me op kwam. Maar inderdaad nikk, is het dan Laura zelf die uitzonderlijk is?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:44:54 #223
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199036
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:44 schreef Fappie het volgende:
Gaat ze nou wel of niet? Hulde voor deze chickie.
Nog niet bekend.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:45:08 #224
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72199046
quote:
De ouders zijn gescheiden en Laura's moeder zou eigenlijk niet willen dat de plannen van haar dochter doorgaan. Ze zou het maar toelaten omdat ze bang is om het contact met Laura te verliezen.
Dit lijkt me ook een zeer goede reden om haar niet te laten gaan (als het klopt).
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Redactie Frontpage donderdag 27 augustus 2009 @ 13:45:35 #225
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_72199064
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?
Die heb ik al gepost, 1-2 pagina's terug, maar hier:

NZ red tape could curb Dutch teen's adventure
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_72199073
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
pi_72199098
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Nee, want die Laura kan goed zeilen. .
Maar goed, ik ben al zo'n ouder die hier al moeite mee heeft:

Op haar elfde zeilde ze tijdens de schoolvakantie zeven weken lang in haar eentje over de wereldzeeën. Geen enkel probleem.

En zo'n foto heeft natuurlijk een hoog Disneygehalte maar je laat een kind van van 11 jaar toch niet zeven weken in haar uppie op zee? . Dat heeft toch echt niets te maken met onnodige betutteling en regeltjes.

Wat mij betreft heeft dat meisje toen al de teugels helemaal losgehad. Maar omdat het steeds goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het niet alsnog mis kan gaan. Hoe goed ze ook kan zeilen er zitten heel veel gevaren aan. Uithuisplaatsing vind ik overdreven maar die ouders mogen er best eens op aangesproken worden.
pi_72199100
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.
Dus een recordpoging = geldige reden tot ontheffing. Dat zeg je nu dus.

Dan wil mijn zoon/dochter later vast het record langst-niet-naar-school-gegaan in handen hebben.
Mr. Prolapse 2009
pi_72199119
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef speknek het volgende:
Maar op je veertiende wel schijnbaar, toen Michael Perham rond de wereld zeilde?
Michael Perham zeilde op zijn 14e de Atlantische oceaan over en niet de wereld rond. Hij is vandaag teruggekomen van zijn tocht rond de wereld en heeft hiermee het record verbeterd op zijn 17e.
quote:
A 17-year-old boy became the youngest person to sail solo around the world with assistance today when his 50ft racing yacht cruised back into UK waters after a nine-month voyage.

Mike Perham crossed the finishing line between Lizard Point and Ushant, France, in his boat Totallymoney.com at 9.47am.
Het artikel in de Times waaruit ik citeer, noemt overigens ook de zaak van Laura Dekker.
quote:
Mike’s arrival comes as social workers in the Netherlands have taken legal action to try to stop Laura Dekker, who is 13, from setting off to break the same record.

They want to make her a ward of court, to prevent her parents from being able to give her the go-ahead to undertake the challenge, which would involve missing up to two years of school. Judges at Utrecht District Court are due to announce tomorrow whether Laura can proceed with her plans. She had a yacht at the age of six and began sailing solo when she was 10.

According to Guinness World Records, the youngest person to circumnavigate the globe, sailing solo, non-stop and unsupported, is Jesse Martin, of Australia, who sailed in Lionheart from Melbourne, Australia, on December 8, 1998 aged 18 years and 104 days and returned after 327 days.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:47:27 #230
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199120
quote:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie.
Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.
pi_72199137
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Stali het volgende:

[..]

Op haar elfde zeilde ze tijdens de schoolvakantie zeven weken lang in haar eentje over de wereldzeeën. Geen enkel probleem.

[
Andere bronnen zeggen dat ze toen naar Engeland zeilde en op het Ijsselmeer.

Wat als dit nou 1 grote hoax blijkt?
Mr. Prolapse 2009
pi_72199212
Eigenlijk is zo'n vader die achter zijn dochter staat in deze min of meer ontoerekeningsvatbaar. Best sneu.
pi_72199228
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:36 schreef Shitney het volgende:

[..]

Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.
[..]
Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 13:51:32 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:50:56 #234
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199235
quote:

[..]

Lieve schat, je valt in herhaling en daardoor moeten wij dat ook weer gaan doen. Als ouders op wereldreis gaan, hoeft er geen uitzondering op de leerplicht gemaakt te worden. Dat vergelijk slaat dus nergens op. Er moet dan alleen een ontheffing van de schoolplicht aangevraagd worden en omdat aan de leerplicht voldaan kan worden wordt die gewoon toegekend.
De kans om de wereld rond te zeilen die houdt ze gewoon, dus dat is geen argument om de leerplicht te omzeilen.
Blijft dus over een recordpoging. Dat is niet uitzonderlijk, weet je hoeveel josti's er recordpogingen ondernemen elke dag? Het GBOR staat er vol mee.

Dus: wat is nou jouw echte reden waarom de wet voor dit meisje niet zou gelden?
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72199310
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.
Dus een recordpoging = geldige reden tot ontheffing. Dat zeg je nu dus.

Dan wil mijn zoon/dochter later vast het record langst-niet-naar-school-gegaan in handen hebben.
Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.
pi_72199337
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.
Maar waarom is dan net deze recordpoging dan wel een uitzondering waard?
Wat maakt dit anders?
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:53:56 #237
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72199350
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.
Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72199391
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Shitney het volgende:

[..]

Lieve schat, je valt in herhaling en daardoor moeten wij dat ook weer gaan doen. Als ouders op wereldreis gaan, hoeft er geen uitzondering op de leerplicht gemaakt te worden. Dat vergelijk slaat dus nergens op. Er moet dan alleen een ontheffing van de schoolplicht aangevraagd worden en omdat aan de leerplicht voldaan kan worden wordt die gewoon toegekend.
De kans om de wereld rond te zeilen die houdt ze gewoon, dus dat is geen argument om de leerplicht te omzeilen.
Blijft dus over een recordpoging. Dat is niet uitzonderlijk, weet je hoeveel josti's er recordpogingen ondernemen elke dag? Het GBOR staat er vol mee.

Dus: wat is nou jouw echte reden waarom de wet voor dit meisje niet zou gelden?
Okee, dan hebben we langs elkaar heen gepraat. Met een uitzondering op de leerplicht bedoel ik ook een ontheffing. Ik heb de term uitzondering overgenomen van posts waar ik op reageerde.
pi_72199429
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:53 schreef ioko het volgende:

[..]

Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Per welke definitie? En over welke risico's hebben we het precies?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 13:57:07 ]
pi_72199442
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:47 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.
Wat is in jouw ogen dan een uitzondering of een uitzonderlijke situatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')