abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:13:38 #201
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72197983
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_72197985
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Grapjurk, A) de overheid komt niet eens voor in het stuk, B) als je een mogelijk mits en maar, een instantie moet het onderzoeken, 'de mening van de overheid' noemt, snap je niets van politiek.
Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...
Geeft niet, maar houd dan gewoon je mond dicht.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:14:05 #203
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72197995
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Die redenering is tekenend voor de discussie. Het punt is dat je een individueel kind van 13 jaar zonder nader onderzoek niet de kenmerken van een gemiddeld kind van 13 jaar kan toedichten. Je kunt zonder onderzoek niet weten hoe goed ze in staat is de gevolgen van haar handelen in te schatten. Het heeft er alle schijn van dat Laura Dekker geen gemiddelde 13-jarige is.
Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
pi_72198089
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:02 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dan kan je niet vertalen naar: "Laura is 13 dus ze overziet de gevolgen en de gevaren van deze reis niet."
Ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Maar wat mij betreft heeft die Laura al eerder en ook veel te vroeg de losse teugels gekregen. Dus in in die zin zal het voor die ouders wel wat lastig zijn om die nu aan te gaan trekken.

Maar ik vind het kolder om zo'n jong meisje te laten gaan. Leuk hoor zo'n record, maar je hebt er niets aan.
Want het gaat dus duidelijk om het record en niet om de reis want die zou dan makkelijk een paar jaar uitgesteld kunnen worden.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:17:21 #205
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198097
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid. Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan. En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:18:52 #206
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198143
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan heb ik mijn punt misschien niet duidelijk gemaakt. Ik vind dat deze recordpoging die uitzondering rechtvaardigt. Er is immer sprake van een unieke mogelijkheid.

Het Guinnes Book of Records zelf is dus het criterium voor de uitzondering? Dus iedere 13 jarige die een record bedenkt wat daarin kan komen, heeft recht op ontheffing van de leerplicht?
quote:
Of je moet tegen ouders die op wereldreis willen gaan ook zeggen dat ze dat pas moeten doen nadat de kinderen niet meer leerplichtig zijn. Je kan immers altijd op reis gaan.
Als Laura samen met haar vader in die boot zou zitten, dan zou er geen uitzondering op de leerplicht nodig zijn.
quote:
En eigenlijk geldt dat voor elke uitzondering die gemaakt kan worden. Maar goed, veel mensen snappen niet goed wat het woord uitzondering betekent.
Ik snap heel goed wat het woord uitzondering betekent, ik snap alleen niet wat deze situatie uitzonderlijk maakt.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72198198
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Is dat 1 van de criteria om een uitzondering te worden?
Nee dat zou een cirkelredenering opleveren.
pi_72198220
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:17 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom een recordpoging dat rechtvaardigt.
Ik ook niet.

Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?

Oh nee, de wereld overzeilen is veel romantischer natuurlijk.
pi_72198302
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:21 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik ook niet.

Maar zal ik mijn negenjarige dochter eens gaan trainen op het eten van hamburgers en kijken of ze het record kan breken? Wellicht dat ze zich doodeet maar dat is dan toch wel gerechtvaardigd?

Precies het is toch haar droom om zich vol te eten voor een record?

Mag ik haar sponsoren?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72198394
quote:

[..]

Ik ook niet.

En het genereert veel meer publiciteit
pi_72198458
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:14 schreef Shitney het volgende:

[..]

Net zoals je zonder nader onderzoek kunt stellen dat het skelet van een 13 jarige nog niet volgroeid is, kun je ook zonder nader onderzoek stellen dat de hersens van een 13 jarige niet volgroeid zijn. We hebben het niet over emotionele of intellectuele ontwikkeling, maar over puur fysiek de groei van de hersenen. Daar vloeit emotionele en intellectuele ontwikkeling weliswaar uit voort, maar dat is niet hetzelfde.
De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.

Net zoals je a priori niet kunt zeggen dat Laura in dit opzicht een uitzondering is, kun je a priori ook niet zeggen dat Laura in dit opzicht op de gemiddelde puber lijkt. Het enige dat je wel van Laura kan zeggen, en dat spreekt in haar voordeel, is dat ze uitzonderlijke zeilervaringen heeft voor een 13 jarige.
pi_72198521
quote:

[..]

Ik ook niet.

Waarom maak je het record niet meteen "doodeten met hamburgers"?
Die is er nog niet en de droom en steun van ouders rechtvaardigt het.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:33:37 #213
8369 speknek
Another day another slay
pi_72198605
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:13 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Jij hebt het nieuws vandaag ook nog niet bekeken dus...
Geeft niet, maar houd dan gewoon je mond dicht.
Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:35:35 #214
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198664
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Slecht voorbeeld, jammer aangezien er iemand moedwillig dood gaat.
Beter voorbeeld:
Jongetje van 13 een wereldreis wil maken op de fiets. Hij kan goed fietsen en het is zijn grootste droom om dat voor zijn 14e te doen. Zijn ouders steunen hem hierin, moet jeugdzorg dan niet ingrijpen?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:36:41 #215
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198701
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De fysieke staat van de hersenen is wel van belang maar niet primair. Wat wel primair van belang is, is wat iemand met zijn hersenen, volgroeid of niet volgroeid, kan. Het is bekend dat de gemiddelde puber/adolescent door de manier waarop zijn/haar hersenen en hormoonhuishouding in elkaar zitten en door gebrek aan ervaring niet zo een goed ontwikkeld verantwoordelijksheidsgevoel heeft en de gevolgen van zijn of haar handelen moeilijk kan overzien. Dat deel ben ik geheel met je eens. Maar dit geldt voor de gemiddelde puber en niet voor elke puber.

Net zoals je a priori niet kunt zeggen dat Laura in dit opzicht een uitzondering is, kun je a priori ook niet zeggen dat Laura in dit opzicht op de gemiddelde puber lijkt. Het enige dat je wel van Laura kan zeggen, en dat spreekt in haar voordeel, is dat ze uitzonderlijke zeilervaringen heeft voor een 13 jarige.
Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.
quote:
Pubers beslissen totaal anders dan volwassenen
Op 5 maart 2007 heeft de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen de
Ruigrokprijs van twaalfduizend euro toegekend aan de ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone
uit Amsterdam (31 jaar). Crone, universitair docent aan de Universiteit van Leiden, ontvangt
deze prijs voor haar onderzoek naar de wijze waarop kinderen tussen de 8 en 17 jaar beslissingen
nemen. Crone stelt wetenschappelijk vast dat het gedrag van deze kinderen voortkomt uit de
ontwikkeling van hun hersenen. Zo kiezen kinderen in tegenstelling tot volwassenen voor winst op
korte termijn, ook al weten ze vooraf dat het uiteindelijke verlies op de lange termijn groter is.Kinderen zijn erg gevoelig voor de emotionele prikkel van de directe beloning.
Dat geldt ook voor pubers, ook al kunnen die rationeel redeneren en bijna volwassen lijken. Wanneer ze
emotioneel worden geprikkeld, laat hun verstand hen gemakkelijk in de steek. Ze vallen voor de
prikkel:
de gezelligheid van het moment of de druk van de groep.
Crone promoveerde in 2003 aan de Universiteit van Amsterdam. In haar proefschrift ‘Performance
monitoring on decision making’ (2003) toont ze aan dat de hersenen nog tot ver in de adolescentiefase
rijpen. Ze leidt de hersenactiviteit dan nog af uit lichaamssignalen als de hartslag en zweetreacties. Deze
signalen worden bijvoorbeeld gemeten bij het vooraf inschatten van risico’s. Uit de gemeten reacties
blijkt dit bij kinderen weinig spanning op te leveren. Zodra een risico werkelijkheid wordt en ze
bijvoorbeeld in een spel veel geld verliezen, reageren ze wel. De belangrijkste conclusie uit haar
proefschrift is dat bij adolescenten het cognitieve en emotionele deel van de hersenen nog niet in balans
zijn.
Het cognitieve deel is al ver ontwikkeld, terwijl het emotionele deel nog moet rijpen. Crone toont
aan dat de communicatie tussen beide hersengebieden nog niet goed verloopt.
Crone heeft haar onderzoek na haar promotie voortgezet in de VS, waar ze de hersenactiviteit via een
functionele MRI-scan direct kon waarnemen. In 2005 kwam ze terug naar Nederland. Bij de
Universiteit van Leiden zette ze het Brain & Development laboratorium op waar met een functionele
MRI-scan direct hersenactiviteiten worden gemeten bij kinderen vanaf 8 jaar. Zo kan ze haar onderzoek
naar de hersenactiviteit van gezonde kinderen voortzetten. Haar drijfveer is om het gedrag van kinderen
wetenschappelijk te verklaren. Ze hoopt dat het biologische bewijs voor gedrag van kinderen en pubers
ertoe leidt dat er bijvoorbeeld door schoolsystemen geen volwassen gedrag van pubers wordt verwacht.
Tijdens en na haar studie heeft Crone over haar onderzoek gepubliceerd in diverse internationale
toonaangevende vakbladen.
Eveline Crone ontvangt de Ruigrokprijs voor haar theoretisch diepgaande experimentele onderzoek en
voor de grote bijdrage die ze heeft geleverd aan de cognitieve ontwikkelingspsychologie.
De Johannes Cornelis Ruigrokprijs is ingesteld door de J.C. Ruigrok Stichting te Haarlem als
aanmoediging voor onderzoekers in de rechtswetenschappen, economische wetenschappen, mens- en
maatschappijwetenschappen. De prijs wordt jaarlijks toegekend door de Koninklijke Hollandsche
Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. De prijsuitreiking vindt in juni plaats.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En haar vader is kennelijk ook in de puberteit blijven hangen, want die riskeert zelfs zijn ouderlijk gezag (verlies op lange termijn) voor de winst op korte termijn.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72198766
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:18 schreef Shitney het volgende:

[..]

Het Guinnes Book of Records zelf is dus het criterium voor de uitzondering? Dus iedere 13 jarige die een record bedenkt wat daarin kan komen, heeft recht op ontheffing van de leerplicht?
Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
pi_72198875
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:38 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan een uitzondering? In dit specifieke geval is er sprake van een uitzonderlijke situatie, dat betekent niet dat voor elke recordpoging een ontheffing verleend moet worden.
Maar waarom is dit nou net een "uitzondering" ?
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:26 #218
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72198962
quote:

[..]

Wat maakt die situatie dan zo uitzonderlijk? Je draait er steeds omheen. Nu zeg je weer dat het niet de recordpoging is die het uitzonderlijk maakt. Wat dan wel?

Het zeilen? Geen argument, want dat kan ze nog 70 jaar doen.
Het feit dat het de wereld om is? Dat blijft ook volgend jaar, of het jaar daarna of over 15 jaar bijzonder.

Dan blijft er toch alleen het record over? Waarom dan dit record wel, maar het record paalzitten in de Sahara niet? Of moet daar dan wel weer een ontheffing voor verleend worden?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:26 #219
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72198964
quote:

[..]

Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.
pi_72198987
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Nou, gewoon dáárom (stampvoetende puber)
pi_72198998
Gaat ze nou wel of niet? Hulde voor deze chickie.
Het was de zomer van 1969
Ik weet het nog zo goed
Het fietsenhok was leeg
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:44:44 #222
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199024
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:43 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Wat is uitzonderlijk? Laura of de recordpoging? Of bedoel je de combi van die twee dingen samen? Sorry maar ik vind Laura niet uitzonderlijk en een recordpoging al helemaal niet.
Oh verrek, dat leek me zo onwaarschijnlijk dat dat niet eens bij me op kwam. Maar inderdaad nikk, is het dan Laura zelf die uitzonderlijk is?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:44:54 #223
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199036
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:44 schreef Fappie het volgende:
Gaat ze nou wel of niet? Hulde voor deze chickie.
Nog niet bekend.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:45:08 #224
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72199046
quote:
De ouders zijn gescheiden en Laura's moeder zou eigenlijk niet willen dat de plannen van haar dochter doorgaan. Ze zou het maar toelaten omdat ze bang is om het contact met Laura te verliezen.
Dit lijkt me ook een zeer goede reden om haar niet te laten gaan (als het klopt).
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Redactie Frontpage donderdag 27 augustus 2009 @ 13:45:35 #225
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_72199064
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Bron dat de NZ'se overheid een mening heeft gegeven over Laura Dekker's voornemen tot recordpoging?
Die heb ik al gepost, 1-2 pagina's terug, maar hier:

NZ red tape could curb Dutch teen's adventure
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_72199073
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
pi_72199098
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Nee, want die Laura kan goed zeilen. .
Maar goed, ik ben al zo'n ouder die hier al moeite mee heeft:

Op haar elfde zeilde ze tijdens de schoolvakantie zeven weken lang in haar eentje over de wereldzeeën. Geen enkel probleem.

En zo'n foto heeft natuurlijk een hoog Disneygehalte maar je laat een kind van van 11 jaar toch niet zeven weken in haar uppie op zee? . Dat heeft toch echt niets te maken met onnodige betutteling en regeltjes.

Wat mij betreft heeft dat meisje toen al de teugels helemaal losgehad. Maar omdat het steeds goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het niet alsnog mis kan gaan. Hoe goed ze ook kan zeilen er zitten heel veel gevaren aan. Uithuisplaatsing vind ik overdreven maar die ouders mogen er best eens op aangesproken worden.
pi_72199100
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie. Dat ze de reis ook kan doen wanneer ze 20 of 50 is niet van belang naar mijn mening. Net zoals het niet van belang is wanneer ouders op wereldreis willen gaan. Of we moeten de leerplichtwet dusdanig gaan interpreteren dat het ouders wordt verboden op wereldreis te gaan zolang de kinderen nog leerplichtig zijn.
Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.
Dus een recordpoging = geldige reden tot ontheffing. Dat zeg je nu dus.

Dan wil mijn zoon/dochter later vast het record langst-niet-naar-school-gegaan in handen hebben.
Mr. Prolapse 2009
pi_72199119
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef speknek het volgende:
Maar op je veertiende wel schijnbaar, toen Michael Perham rond de wereld zeilde?
Michael Perham zeilde op zijn 14e de Atlantische oceaan over en niet de wereld rond. Hij is vandaag teruggekomen van zijn tocht rond de wereld en heeft hiermee het record verbeterd op zijn 17e.
quote:
A 17-year-old boy became the youngest person to sail solo around the world with assistance today when his 50ft racing yacht cruised back into UK waters after a nine-month voyage.

Mike Perham crossed the finishing line between Lizard Point and Ushant, France, in his boat Totallymoney.com at 9.47am.
Het artikel in de Times waaruit ik citeer, noemt overigens ook de zaak van Laura Dekker.
quote:
Mike’s arrival comes as social workers in the Netherlands have taken legal action to try to stop Laura Dekker, who is 13, from setting off to break the same record.

They want to make her a ward of court, to prevent her parents from being able to give her the go-ahead to undertake the challenge, which would involve missing up to two years of school. Judges at Utrecht District Court are due to announce tomorrow whether Laura can proceed with her plans. She had a yacht at the age of six and began sailing solo when she was 10.

According to Guinness World Records, the youngest person to circumnavigate the globe, sailing solo, non-stop and unsupported, is Jesse Martin, of Australia, who sailed in Lionheart from Melbourne, Australia, on December 8, 1998 aged 18 years and 104 days and returned after 327 days.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:47:27 #230
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199120
quote:

[..]

Ze heeft de kans om de wereld over te zeilen en een record neer te zetten (dit heb ik al drie keer gezed nu). Het is domweg een uitzonderlijke situatie.
Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.
pi_72199137
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Stali het volgende:

[..]

Op haar elfde zeilde ze tijdens de schoolvakantie zeven weken lang in haar eentje over de wereldzeeën. Geen enkel probleem.

[
Andere bronnen zeggen dat ze toen naar Engeland zeilde en op het Ijsselmeer.

Wat als dit nou 1 grote hoax blijkt?
Mr. Prolapse 2009
pi_72199212
Eigenlijk is zo'n vader die achter zijn dochter staat in deze min of meer ontoerekeningsvatbaar. Best sneu.
pi_72199228
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:36 schreef Shitney het volgende:

[..]

Als je dit persbericht leest, dan lijken Laura's acties er op te wijzen dat ze wel degelijk een gemiddelde puber is.
[..]
Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 13:51:32 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:50:56 #234
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199235
quote:

[..]

Lieve schat, je valt in herhaling en daardoor moeten wij dat ook weer gaan doen. Als ouders op wereldreis gaan, hoeft er geen uitzondering op de leerplicht gemaakt te worden. Dat vergelijk slaat dus nergens op. Er moet dan alleen een ontheffing van de schoolplicht aangevraagd worden en omdat aan de leerplicht voldaan kan worden wordt die gewoon toegekend.
De kans om de wereld rond te zeilen die houdt ze gewoon, dus dat is geen argument om de leerplicht te omzeilen.
Blijft dus over een recordpoging. Dat is niet uitzonderlijk, weet je hoeveel josti's er recordpogingen ondernemen elke dag? Het GBOR staat er vol mee.

Dus: wat is nou jouw echte reden waarom de wet voor dit meisje niet zou gelden?
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72199310
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:46 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dus het gaat om het record. Om de wereld zeilen kan altijd nog.
Dus een recordpoging = geldige reden tot ontheffing. Dat zeg je nu dus.

Dan wil mijn zoon/dochter later vast het record langst-niet-naar-school-gegaan in handen hebben.
Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.
pi_72199337
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Ben je werkelijk zo simpel van geest? Nog simpeler gesteld dan: In dit geval is naar mijn mening een uitzondering op z'n plaats. Maar dit betekent niet dat voor alle recordpogingen ontheffing moet worden verleend.
Maar waarom is dan net deze recordpoging dan wel een uitzondering waard?
Wat maakt dit anders?
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:53:56 #237
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72199350
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik kan het er niet uit opmaken. Echt niet. Het omgekeerde kan ik er trouwens ook niet uit opmaken. Ik kan uit wat in de media verschijnt niet aflezen in hoeverre Laura de plussen en minnen van zo een reis op korte en op lange termijn tegen elkaar heeft afgewogen. Wat ik wel zie is dat iedereen opeens een mening lijkt te hebben over Laura en haar zeilplannen. En dat zijn voor het grootste deel mensen die niet weten wat het is om op zee te zeilen, niet weten wat de werkelijke risico's zijn van het in korte etappes rond de wereld zeilen, en die niet weten wat Laura werkelijk kan en niet kan. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar het grootste deel van de meningen die ik hoor en lees is gebaseerd op gevoel, emotie, sentiment en gebrek aan informatie.
Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72199391
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Shitney het volgende:

[..]

Lieve schat, je valt in herhaling en daardoor moeten wij dat ook weer gaan doen. Als ouders op wereldreis gaan, hoeft er geen uitzondering op de leerplicht gemaakt te worden. Dat vergelijk slaat dus nergens op. Er moet dan alleen een ontheffing van de schoolplicht aangevraagd worden en omdat aan de leerplicht voldaan kan worden wordt die gewoon toegekend.
De kans om de wereld rond te zeilen die houdt ze gewoon, dus dat is geen argument om de leerplicht te omzeilen.
Blijft dus over een recordpoging. Dat is niet uitzonderlijk, weet je hoeveel josti's er recordpogingen ondernemen elke dag? Het GBOR staat er vol mee.

Dus: wat is nou jouw echte reden waarom de wet voor dit meisje niet zou gelden?
Okee, dan hebben we langs elkaar heen gepraat. Met een uitzondering op de leerplicht bedoel ik ook een ontheffing. Ik heb de term uitzondering overgenomen van posts waar ik op reageerde.
pi_72199429
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:53 schreef ioko het volgende:

[..]

Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn. Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Per welke definitie? En over welke risico's hebben we het precies?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 13:57:07 ]
pi_72199442
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:47 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ach kom nou toch! Dat kan je toch geen uitzonderlijke situatie noemen, een recordpoging is altijd aanwezig op zoveel fronten. Dat kan je dus moeilijk uitzonderlijk noemen.
Wat is in jouw ogen dan een uitzondering of een uitzonderlijke situatie?
pi_72199455
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Dutchguy het volgende:
Eigenlijk is zo'n vader die achter zijn dochter staat in deze min of meer ontoerekeningsvatbaar. Best sneu.
Zoals ik al eerder plaatste:

Zie ook: Antisociale persoonlijkheidsstoornis
quote:
Mensen met deze stoornis vertonen een levenslang patroon van onverantwoorde- lijk gedrag waarbij ze zich weinig gelegen laten liggen aan de rechten van anderen, de normen van de samenleving, de aansporingen van het geweten en de wet. De problemen beginnen al vroeg in de kindertijd of adolescentie met storend probleemgedrag, gebrek aan respect voor het gezag, overtreding van voorschriften of regels, vernieling van andermans bezittingen en misschien zelfs geweld jegens dieren of mensen.

En blijkbaar is deze erfelijk.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:57:09 #242
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199456
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik lees - en geef trouwens - toch echt voornamelijk argumenten tegen die niets met het zeilen te maken hebben. Daarvoor heb je geen enkele kennis van zeezeilen nodig en maken haar vaardigheden daarin dus ook niet uit. Als ze in haar eentje de transsiberie route zou willen gaan fietsen en daar 2 jaar over zou doen, zou ik precies dezelfde mening hebben. Of als ze de mount everest zou willen gaan beklimmen. Of als ze in haar eentje in een tentje op de hei zou willen gaan zitten om het record tentzitten op de hei te verbeteren.

Ben jij dan wel van mening dat kinderen van 13 jaar zonder toezicht ergens zouden moeten verblijven, al is het maar voor een maandje? Zou jij je eigen kind van 13 een maand alleen thuis laten als je die zou hebben?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:58:16 #243
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_72199491
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:50 schreef Shitney het volgende:

[..]

Lieve schat,
Brrrrrrrr
pi_72199493
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:47 schreef Dragorius het volgende:

Wat als dit nou 1 grote hoax blijkt?
Ik moet inderdaad steeds aan Disneyfilms denken en aan Pippi Langkous. .

Maar het zal gerust wel serieus zijn.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:58:57 #245
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72199516
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:53 schreef ioko het volgende:

[..]

Het grappige is dat het ook weinig te maken heeft met zeilen. Ze is per difinitie niet volwassen genoeg om een dergelijke onderneming alleen uit te voeren. Dat wil zeggen dat de risico's onaanvaardbaar groot zijn.Als de persoon zichzelf (dan wel de ouders) niet beschermd, dan grijpt in ons land een instantie in.
Dat is jouw mening, gebaseerd op welke feiten?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:59:24 #246
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199526
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef nikk het volgende:

[..]

Lekker makkelijk nikk, draai de vraag maar om
Jij stelt dat er een uitzonderlijke situatie is, dan mag jij ook maar uitleggen wat er precies uitzonderlijk is.
pi_72199556
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In de eerste plaats mag het ventje dat zelf bepalen. Vervolgens moet je met goede argumenten komen om hem tegen te houden.
[..]
Wat dacht je van uitbuiting?
quote:
Als iemand geen eerlijk proces wil, moet je het niet opdringen.
[..]
Dat is wel heel hypothetisch..
quote:
Oh, jij snapt niet hoe dat zou moeten, dus is het een slecht idee? Weet je wel hoe je computer werkt op moleculair niveau? Nee? Blijf er dan vanaf.
[..]
Dus je mag vinden hoe iets zou moeten zonder wat voor grond dan ook? Ja, zo ken ik er nog wel een paar.

Waarom zou je iets pas mogen gebruiken als je weet hoe het op moleculair niveau werkt?? Ik zie niet wat dat ermee te maken heeft, overigens..
quote:
Het moet. Mensen maken hun eigen beslissingen. Wil je iedereen opsluiten omdat iedereen hetzelfde moet zijn als jij?
Totale onzin.
Natuurlijk is je vrijheid gelimiteerd. Je leeft in een sociale maatschappij.. Nou ja, min of meer, als meer mensen zouden beseffen dat ze niet alles kunnen doen wat ze verzinnen dan..
pi_72199612
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef Shitney het volgende:

[..]
Ben jij dan wel van mening dat kinderen van 13 jaar zonder toezicht ergens zouden moeten verblijven, al is het maar voor een maandje?
Ik vind dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, maar over een individueel geval kan ik daar onmogelijk een uitspraak over doen zonder de details van het verblijf en het individu te kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 14:02:04 ]
pi_72199656
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat lijkt me aan de vader om precies te weten, inclusief de risico's voor de lichamelijke en psychosociale ontwikkeling van het kind.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:03:34 #250
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72199670
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef nikk het volgende:

[..]

quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:35 schreef -Techno- het volgende:
Jongetje van 13 een wereldreis wil maken op de fiets. Hij kan goed fietsen en het is zijn grootste droom om dat voor zijn 14e te doen. Zijn ouders steunen hem hierin, moet jeugdzorg dan niet ingrijpen?
Bovenstaande lijkt mij best uitzonderlijk, al heb ik nog geen reactie gehad van je.
Moet dit ook maar kunnen?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:05:30 #251
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72199736
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef Shitney het volgende:
Ben jij dan wel van mening dat kinderen van 13 jaar zonder toezicht ergens zouden moeten verblijven, al is het maar voor een maandje? Zou jij je eigen kind van 13 een maand alleen thuis laten als je die zou hebben?
Sowieso vaart ze niet moederziel alleen maar alleen op drukbevaarde routes.

Maar ja, vaker alleen zijn zou heel veel pubers goed doen. Kinderen van nu zijn gigantische doetjes geworden die niks meer kunnen, niks meer willen en niks meer mogen omdat ze overbeschermende ouders hebben; de zogenaamde helicopter parents. Ga maar eens met je ouders praten, toen die 13 waren werden die hoogstwaarschijnlijk 's ochtends de straat geschopt omdat dat beter voor ze was dan de hele dag thuis hangen. En ze moesten zelf hun problemen oplossen. Dáár worden kinderen groot en volwassen van.

En ja, als ik van mening ben dat mijn 13-jarig kind voldoende capaciteiten en verantwoordelijkheidsgevoel heeft zou ik dat toestaan. Ik hang niet zo aan een leeftijd, maar aan gedrag en vaardigheden.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72199754
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt me aan de vader om precies te weten, inclusief de risico's voor de lichamelijke en psychosociale ontwikkeling van het kind.
Nou nee, ioko had het over per definitie en onaanvaardbaar grote risico's maar vertelt er niet bij welke over welke definitie en over welke risico's we het hebben.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:06:42 #253
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72199769
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef -Techno- het volgende:

[..]

[..]

Bovenstaande lijkt mij best uitzonderlijk, al heb ik nog geen reactie gehad van je.
Ja. Het is niet aan jou of mij om te bepalen wat "te grote" risicos zijn.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72199776
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:59 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Lekker makkelijk nikk, draai de vraag maar om
Jij stelt dat er een uitzonderlijke situatie is, dan mag jij ook maar uitleggen wat er precies uitzonderlijk is.
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk. Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:07:21 #255
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72199789
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De definities die de Wet hanteert en door de pedagogische wetenschap. De risico's zijn hier volgens mij al bijna allemaal langsgekomen, maar volgens mij is het belangrijkste risico het niet kunnen inschatten van risico's door zo'n meisje, ik noem:
- Communicatie: ik weet niet hoe jou engels was toen je 13 was, maar ze moet wel zeer intelligent zijn om zich (ook bij pech endergelijke) te redden in een vreemd land, waar zo ongetwijfeld zal aanleggen. Daarnaast denk ik ook aan mensenkennis, gevaarlijke situaties leren herkennen.
- Kwetsbaarheid: een meisje van 13 met een boot vol dure apparatuur. Goed doel voor iedereen die arm is.
- Psychische weerbaarheid: probleemoplossend vermogen, eenzaamheid.

En dat alles gaat voorbij aan het feit dat ze alles kan wat er bij zeilen om de wereld komt kijken (navigeren, technische problemen oplossen, met geld omgaan).
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72199886
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef -Techno- het volgende:

[..]

[..]

Op "what if" vragen ga ik niet in. Op die manier kan je elke discussie namelijk ridiculiseren. Kom eerst maar met een vergelijkbare bestaande situatie.
pi_72199896
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:05 schreef ethiraseth het volgende:
Maar ja, vaker alleen zijn zou heel veel pubers goed doen. Kinderen van nu zijn gigantische doetjes geworden die niks meer kunnen, niks meer willen en niks meer mogen omdat ze overbeschermende ouders hebben; de zogenaamde helicopter parents. Ga maar eens met je ouders praten, toen die 13 waren werden die hoogstwaarschijnlijk 's ochtends de straat geschopt omdat dat beter voor ze was dan de hele dag thuis hangen. En ze moesten zelf hun problemen oplossen. Dáár worden kinderen groot en volwassen van.
Het klopt ongeveer wat je hier zegt. Helaas staat dat los van de kwestie Laura. En dat wil er maar niet in bij je.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:10:17 #258
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72199899
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik vind dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, maar over een individueel geval kan ik daar onmogelijk een uitspraak over doen zonder de details van het verblijf en het individu te kennen.
Dat snap ik. Maar als je van mening bent dat een gemiddelde 13 jarige dat niet zou moeten doen, dan moet een individueel geval wel over heel bijzondere kwaliteiten beschikken om een alleen verblijf van niet slechts een maandje, maar 2 jaar! te rechtvaardigen. En alleen verblijf zal niet thuis, maar voor het grootste deel op zee of in verre buitenlanden, waarvan sommige extreem gevaarlijk, plaats zal vinden.

Ben je het met me eens dat als voor de gemiddelde 13 jarige een maandje alleen thuis blijven niet zo'n goed idee is, de kans vrij klein zal zijn dat welke 13 jarige dan ook de capaciteiten heeft om dit hachelijke avontuur tot een succes te brengen? En dat als je het al zou willen toestaan, je minstens een onderzoek zou moeten doen naar o.a. de fysieke kracht, de intellectuele capaciteiten, de gezondheid, de stressbestendigheid, de zelfredzaamheid en de emotionele stabiliteit van dit meisje? Nog voordat je je gaat concentreren op haar zeilvaardigheden?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:10:39 #259
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72199914
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Of je het nou gemiddeld of individueel bekijkt, aan sommige dingen zal een 13-jarige nou eenmaal nooit voldoen. Simpel voorbeeld: ze blijven minderjarig, of je het nou gemiddeld bekijkt of individueel. Zo zijn er ook in de ontwikkeling fasen waar ze niet aan kunnen voldoen, gemiddeld en individueel.
pi_72199928
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk. Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
Wie heeft hier nou het zeilbord voor de kop?

Over de wereld zeilen kan ze ook als ze 18 is. Dat maakt het niet minder mooi en uitdagend.
Blijft dus enkel over het halen van een nietszeggend record.
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:13:23 #261
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72200022
quote:

[..]

Er is al bevestigd dat het uitzonderlijk is. De vraag aan jou was waarom het zo uitzonderlijk is dat het alleen op 1 september a.s. kan en niet op 6 april 2013. Die wereld is er dan ook nog wel, en de zee ook.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72200041
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Over de wereld zeilen kan ze ook als ze 18 is. Dat maakt het niet minder mooi en uitdagend.
En mocht ze het toch doen en overleven, dan staat er vast een 12-jarige op met net zulke eager ouders die een nieuwe poging gaat wagen.
pi_72200053
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:05 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Sowieso vaart ze niet moederziel alleen maar alleen op drukbevaarde routes.

En ja, als ik van mening ben dat mijn 13-jarig kind voldoende capaciteiten en verantwoordelijkheidsgevoel heeft zou ik dat toestaan. Ik hang niet zo aan een leeftijd, maar aan gedrag en vaardigheden.
Volgens mij zijn er heel veel kinderen zonder behoorlijk toezicht omdat beide ouders werken en geen aandacht meer voor hun kroost hebben..
sleutelkinderen, straathangende kinderen.. Wat te denken van jeugdbendes?
Ik denk dat je volwassen wordt als je je kinderjaren in een fijne, veilige omgeving doorbrengt..

Kinderen, ook (juist!) pubers hebben aandacht nodig.. Het zal ze absoluut geen goed doen om ze alleen te laten.

Ik heb ook nog nooit eerder gehoord dat ze vroeger de straat opgeschopt werden.

Overbeschermende ouders is natuurlijk het andere uiterste...
pi_72200083
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het tijdstip waarop ze dit doet wat mij betreft irrelevant is met betrekking tot de leerplicht. Indien dit immers een argument is dan moet je ook ouders verbieden op wereldreis te gaan zolang kinderen nog leerplichtig zijn.
pi_72200131
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:13 schreef Shitney het volgende:

[..]

Er is al bevestigd dat het uitzonderlijk is. De vraag aan jou was waarom het zo uitzonderlijk is dat het alleen op 1 september a.s. kan en niet op 6 april 2013. Die wereld is er dan ook nog wel, en de zee ook.
Mijn antwoord hierop staat inmiddels meerdere keren in dit topic.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:16:18 #266
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200134
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:14 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het tijdstip waarop ze dit doet wat mij betreft irrelevant is met betrekking tot de leerplicht. Indien dit immers een argument is dan moet je ook ouders verbieden op wereldreis te gaan zolang kinderen nog leerplichtig zijn.
Nee, want dan zijn de ouders erbij. Die kinderen zitten niet alleen op een bootje.
pi_72200159
quote:

[..]

Daar is toch al een paar keer iets over gezegd, geloof ik...
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:16:53 #268
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72200166
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja. Het is niet aan jou of mij om te bepalen wat "te grote" risicos zijn.
Klopt daar hebben we jeugdzorg voor. Ook al maken die blunders ze zijn wel noodzakelijk in mijn ogen(helaas).
quote:
Ik draai de vraag niet om, ik heb al vijf keer gezegd waarom dit een uitzonderlijke situatie is. Over de wereld zeilen vind je niet kennelijk niet uitzonderlijk.
De wereld rond zeilen is idd niet alledaags maar toch kan ik het moeilijk uitzonderlijk noemen.
quote:
Dan wil ik de vraag stellen wanneer dat dan wel is.
Verschilt per geval in mijn ogen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:17:07 #269
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72200176
quote:
Tijdens de puberteit zijn de hersenen van je kind in verbouwing. In de eerste levensjaren van een kind zijn er talloze verbindingen gevormd tussen zenuwcellen onderling, die je kind op latere leeftijd niet meer nodig heeft. Daarom worden deze verbindingen in de leeftijd tussen 12 en 17 jaar opgeheven, zodat er andere verbindingen en schakelcentra kunnen worden gevormd. Dit ontwikkelingsproces wordt door wetenschappers ‘pruning’ genoemd, de Engelse uitdrukking voor het terugsnoeien van takken aan fruitbomen. De eerste gebieden in de hersenen van jongeren die verder groeien zijn de centra voor spraak en ruimtelijk denken. En pas op het allerlaatst, als jongeren bijna volwassen zijn, komen de bovenste delen van de hersenen achter het voorhoofd pas aan de beurt: het terrein voor rationeel denken, vooruit denken en plannen.
http://www.dievanmij.nl/puberteit/Pubers-hun-brein-verandert.html

Naar mijn bescheiden mening zijn rationeel denken, vooruit denken en plannen wel belangrijk bij zo'n onderneming.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:17:40 #270
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72200213
quote:

[..]

zucht... De leerplicht is het juridische argument waarop het nu verboden wordt. Jij zegt: afschaffen die wet! Wij vragen: waarom dan? Jij geeft als antwoord: dat is irrelevant.

Euh... nee... dat was de vraag nu juist.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72200239
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:16 schreef Marrije het volgende:

[..]

Nee, want dan zijn de ouders erbij. Die kinderen zitten niet alleen op een bootje.
Maar die reis kun je net zo goed in 2013 doen. Dat is het terugkerende argument waar ik op reageer.
pi_72200260
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nou nee, ioko had het over per definitie en onaanvaardbaar grote risico's maar vertelt er niet bij welke over welke definitie en over welke risico's we het hebben.
Dat doet er niks aan af, die vader moet van alle risico's op de hoogte zijn en die kunnen inschatten. Volgens mij kijkt hij vooral naar de zeilrisico's, maar hij moet ook kunnen inschatten wat een zo langdurige eenzaamheid doet met hersenen in de groei.

Verder hebben we hier volgens mij ook te maken met een problematiek van een gebroken gezin. Het klink misschien stereotiep, maar vaders zijn vaak van het 'gewoon doen' terwijl moeders zich concentreren op de rampscenario's. Daartussen ligt vaak de balans. Een gescheiden moeder met zoon of dochter zal dit niet zo snel doen schat ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:19:10 #273
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200261
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:17 schreef ioko het volgende:

[..]

http://www.dievanmij.nl/puberteit/Pubers-hun-brein-verandert.html

Naar mijn bescheiden mening zijn rationeel denken, vooruit denken en plannen wel belangrijk bij zo'n onderneming.
Allemaal leuk en aardig maar dat geldt dus niet voor Laura
pi_72200279
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:17 schreef Shitney het volgende:

[..]

zucht... De leerplicht is het juridische argument waarop het nu verboden wordt. Jij zegt: afschaffen die wet! Wij vragen: waarom dan? Jij geeft als antwoord: dat is irrelevant.

Euh... nee... dat was de vraag nu juist.
Ik had het vermoeden al enkele reacties terug. Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf. Waar zeg ik de leerplicht moet worden afgeschaft?
pi_72200285
Michael Perham: http://www.sailmike.com/
pi_72200295
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:07 schreef ioko het volgende:

[..]

De definities die de Wet hanteert en door de pedagogische wetenschap. De risico's zijn hier volgens mij al bijna allemaal langsgekomen, maar volgens mij is het belangrijkste risico het niet kunnen inschatten van risico's door zo'n meisje, ik noem:
- Communicatie: ik weet niet hoe jou engels was toen je 13 was, maar ze moet wel zeer intelligent zijn om zich (ook bij pech endergelijke) te redden in een vreemd land, waar zo ongetwijfeld zal aanleggen.
Als we het toch over hersenen hebben: jonge, gemiddeld intelligente kinderen kunnen in het algemeen gemakkelijk een tweede taal leren. Veel makkelijker dan volwassenen. Dat komt door de plasticiteit van de hersenen. Mijn eerste lessen Engels kreeg ik toen ik een jaar of 10 was en op mijn 13e was mijn Engels heel behoorlijk.
quote:
Daarnaast denk ik ook aan mensenkennis, gevaarlijke situaties leren herkennen.
- Kwetsbaarheid: een meisje van 13 met een boot vol dure apparatuur. Goed doel voor iedereen die arm is.
Je kunt het noodlot tarten en de Somalische kust bezoeken, maar ik geloof niet dat dat het plan was. Vergeet ook niet dat ze niet voortdurend helemaal alleen is. De Atlantische oversteek vanaf de Canarische eilanden bijvoorbeeld wordt gewoonlijk met tientallen zeilboten tegelijk gemaakt.
quote:
- Psychische weerbaarheid: probleemoplossend vermogen, eenzaamheid.
Dat is een risico, overigens ook voor volwassenen. Ik kan niet beoordelen hoe goed dit specifieke kind in staat is hier mee om te gaan. Het gemiddelde kind redt het niet, maar over een individueel geval kan ik onmogelijk oordelen.

Het is overigens niet alles of niets. Als ze het na de derde etappe niet meer ziet zitten of niet meer aan kan, kan ze natuurlijk altijd haar reis afbreken. Ze trekt niet voor twee jaar de deur achter zich dicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 14:21:17 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:21:25 #277
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72200350
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:18 schreef nikk het volgende:

[..]

Maar die reis kun je net zo goed in 2013 doen. Dat is het terugkerende argument waar ik op reageer.
Maar dat hoeft niet, want voor die reis hoef je de wet niet te overtreden, te wijzigen, of af te schaffen.

Voor Laura moet dat wel. Dan is het op zijn minst wel aardig als je even aangeeft waarom dat zou moeten gebeuren. En als je daar geen zwaarwegend argument voor kunt verzinnen, dan bewijs je dus zelf dat een wetsaanpassing in dit geval onzinnig zou zijn.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72200425
quote:

[..]

Met als grote verschil dat de kinderen die met hun ouders meegaan op die wereldreis dus begeleid onderwijs krijgen en niet alleen zijn. Niet SOLO

Als je dat verschil nu nog steeds niet ziet....
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:24:21 #279
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72200464
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef Marrije het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig maar dat geldt dus niet voor Laura
Want?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:25:17 #280
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72200500
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik had het vermoeden al enkele reacties terug. Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf. Waar zeg ik de leerplicht moet worden afgeschaft?
Dat zei je inderdaad niet, zo vatte ik jouw mening even gechargeerd samen. Want ook al schaf je de wet niet af, je vindt dat ie of overtreden moet worden of dat ze een door de rechterlijke macht goedgekeurde uitzondering op die wet wordt.

Dan is het toch niet zo gek dat mensen van je verwachten dat je daar een reden voor hebt?
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_72200550
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:10 schreef Shitney het volgende:

[..]
Ben je het met me eens dat als voor de gemiddelde 13 jarige een maandje alleen thuis blijven niet zo'n goed idee is, de kans vrij klein zal zijn dat welke 13 jarige dan ook de capaciteiten heeft om dit hachelijke avontuur tot een succes te brengen?
Nee dat ben ik niet met je eens. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat het hier per se om een hachelijk avontuur gaat. Daar schijnt iedereen wel zo een beetje vanuit te gaan.

En het is zoals al eerder gezegd ook geen alles-of-niets reis. Ze kan best besluiten om haar reis voortijdig af te breken.
pi_72200565
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Maar velen lezen domweg niet wat ik schrijf.
Het zal echt niet aan jou liggen, welnee, wij kunnen met zijn allen gewoon niet lezen. .
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:26:52 #283
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200575
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Als we het toch over hersenen hebben: jonge, gemiddeld intelligente kinderen kunnen in het algemeen gemakkelijk een tweede taal leren. Veel makkelijker dan volwassenen. Dat komt door de plasticiteit van de hersenen. Mijn eerste lessen Engels kreeg ik toen ik een jaar of 10 was en op mijn 13e was mijn Engels heel behoorlijk.
[..]

Je kunt het noodlot tarten en de Somalische kust bezoeken, maar ik geloof niet dat dat het plan was. Vergeet ook niet dat ze niet voortdurend helemaal alleen is. De Atlantische oversteek vanaf de Canarische eilanden bijvoorbeeld wordt gewoonlijk met tientallen zeilboten tegelijk gemaakt.
Ja en komen die met zn allen in gevaar dan redt iedereen zichzelf en hoeft ze dus niet meteen op hulp te rekenen.
quote:
[..]

Dat is een risico, overigens ook voor volwassenen. Ik kan niet beoordelen hoe goed dit specifieke kind in staat is hier mee om te gaan. Het gemiddelde kind redt het niet, maar over een individueel geval kan ik onmogelijk oordelen.
En het zijn juist die volwassen ervaren zeilers die haar waarschuwen voor de gevaren, juist omdat het voor hun al moeilijk is om met dergelijke situaties om te gaan (bv eenzaamheid).
quote:
Het is overigens niet alles of niets. Als ze het na de derde etappe niet meer ziet zitten of niet meer aan kan, kan ze natuurlijk altijd haar reis afbreken. Ze trekt niet voor twee jaar de deur achter zich dicht.
Als dat het geval was dan zou ze beter een paar jaar kunnen wachten, maar nee het moet nu.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:28:09 #284
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72200619
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

[..]
Goed genoeg om iemand die slecht engels spreekt te verstaan en te onderhandelen over prijzen van eten en onderdelen? Dat zou ik erg knap vinden.
quote:
[..]
Ook het caraibisch gebied is geen speeltuin, en ook ander plaatsen waar je dichtbij de kust vaart lijkt mij gevaarlijk.
quote:
Dat klopt natuurlijk, maar dat is nu even niet het uitgangspunt. Als we aannemen dat ze bij de Belgische kust terugkeert was er geen probleem.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72200643
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:21 schreef Shitney het volgende:

[..]

Maar dat hoeft niet, want voor die reis hoef je de wet niet te overtreden, te wijzigen, of af te schaffen.

Voor Laura moet dat wel. Dan is het op zijn minst wel aardig als je even aangeeft waarom dat zou moeten gebeuren. En als je daar geen zwaarwegend argument voor kunt verzinnen, dan bewijs je dus zelf dat een wetsaanpassing in dit geval onzinnig zou zijn.
Nu krijgt ze makkelijk veel publiciteit, en sponsoring.. Gratis een wereldreis dus

Als je je voordeel ermee kunt doen, probeer je onder de wet uit te komen.. Da's toch een doorslaand argument?

Heel legitiem, heel logisch en vooral heel erg volwassen.. Wat was er ook weer met jeugdige hersenen? Iets met korte termijndenken?
Maar dit meisje was toch al zo volwassen? Wat klopt hier niet?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:29:45 #286
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200674
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:24 schreef ioko het volgende:

[..]

Want?
zie mijn PI =
Omdat Laura een uitzondering is, dat spreek vanzelf, zij is op zee geboren. Nou, en dan weet je het allemaal wel, ben je als baby op een boot ter wereld gekomen dan beschik je over een speciale gave. Dan doe je zoveel ervaring en inschattingsvermogen op dat je op je 13e de hele wereld aan kunt
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:31:33 #287
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72200735
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Nee dat ben ik niet met je eens. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat het hier per se om een hachelijk avontuur gaat. Daar schijnt iedereen wel zo een beetje vanuit te gaan.

Sorry hoor, maar je doet net alsof ze een dagtripje naar het strand maakt met de trein. Ze gaat 2 jaar de wereldzeen bevaren met een klein bootje, alleen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:32:06 #288
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_72200762
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:29 schreef Marrije het volgende:

[..]

zie mijn PI =
Omdat Laura een uitzondering is, dat spreek vanzelf, zij is op zee geboren. Nou, en dan weet je het allemaal wel, ben je als baby op een boot ter wereld gekomen dan beschik je over een speciale gave. Dan doe je zoveel ervaring en inschattingsvermogen op dat je op je 13e de hele wereld aan kunt
Wat zou er dan wel niet terecht komen van al die babies die in een vliegtuig worden geboren? Die gaan heersen in het heelal?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:32:21 #289
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72200774
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nu krijgt ze makkelijk veel publiciteit, en sponsoring.. Gratis een wereldreis dus

Als je je voordeel ermee kunt doen, probeer je onder de wet uit te komen.. Da's toch een doorslaand argument?

Heel legitiem, heel logisch en vooral heel erg volwassen.. Wat was er ook weer met jeugdige hersenen? Iets met korte termijndenken?
Alleen had Laura alle commotie niet van te voren verwacht.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:32:50 #290
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72200796
quote:

[..]

zie mijn PI =
Ok. dan snap ik je . Volgens mij is het feit dat ze goed kan zeilen ook ten onrechte als argument gebruikt. Zowel voor als tegen haar onderneming.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72200804
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:26 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ja en komen die met zn allen in gevaar dan redt iedereen zichzelf en hoeft ze dus niet meteen op hulp te rekenen.
[..]
Misschien moet je eens uitzoeken hoe ontzettend veel mensen die oversteek jaarlijks maken en hoe weinig daar mis gaat. Natuurlijk zijn er risico's maar je moet het niet overdrijven.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:34:40 #292
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_72200857
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het begint met een P en eindigt op apa.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:34:54 #293
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200871
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:32 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Alleen had Laura alle commotie niet van te voren verwacht.
Nee, daarom ging ook meteen die website in de lucht.
pi_72200881
quote:

[..]

zie mijn PI =
Dat niet iedereen dat snápt he? Onbegrijpelijk. Zo'n kind gun je toch een reisje !!!
pi_72200895
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:31 schreef ioko het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je doet net alsof ze een dagtripje naar het strand maakt met de trein. Ze gaat 2 jaar de wereldzeen bevaren met een klein bootje, alleen.
Nee dat zeg ik niet. Natuurlijk is het een avontuur, maar het hoeft niet per se een hachelijk avontuur te zijn. Het is niet hetzelfde als zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen, maar dat beeld lijkt bij een heleboel mensen wel een beetje te leven.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:35:49 #296
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_72200903
tvp
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:36:02 #297
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72200910
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Misschien moet je eens uitzoeken hoe ontzettend veel mensen die oversteek jaarlijks maken en hoe weinig daar mis gaat. Natuurlijk zijn er risico's maar je moet het niet overdrijven.
Precies, niet overdrijven: een kind van 13 zeilend een wereldreis laten maken, lijkt me wat overdreven.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:36:21 #298
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72200917
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:34 schreef Marrije het volgende:

[..]

Nee, daarom ging ook meteen die website in de lucht.
Pappa helpt Laura ook heel niet he.
pi_72200940
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Natuurlijk is het een avontuur, maar het hoeft niet per se een hachelijk avontuur te zijn. Het is niet hetzelfde als zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen, maar dat beeld lijkt bij een heleboel mensen wel een beetje te leven.
Het is wel vergelijkbaar qua gevaar.
pi_72200941
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:36 schreef Marrije het volgende:

[..]

Precies, niet overdrijven: een kind van 13 zeilend een wereldreis laten maken, lijkt me wat overdreven.
tang, varken.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:37 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is wel vergelijkbaar qua gevaar.
Nee dat is het niet. Zonder zuurstof in je uppie de K2 beklimmen is veel gevaarlijker.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 14:40:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')