abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:06:11 #1
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72182919
Wat wil het meisje
quote:
Laura Dekker wil de jongste wereldomzeiler ooit worden. Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, droomt ze van jongs af aan van zeilen. Laura is alleen meer een doener dan een dromer, dus die dromen duren niet lang. Op haar zesde zeilt ze dan ook al alleen in haar optimist over het meer waaraan ze woont. Dan is het meer nog groot genoeg, zo groot als de zee lijkt het, maar op haar tiende allang niet meer.

Met haar boot Guppy zeilt ze naar Friesland, waar ze zes weken vakantie viert. Niet iedereen is het daar mee eens, ze heeft meer last van onwillige sluiswachters dan van slecht weer. Zoals alle vakanties smaakt ook deze, vooral deze, naar meer. De volgende zomer gaat ze dan ook snel weer op pad. Ze belandt weer in Friesland en beleeft avonturen op het Wad.

Achter het Wad ligt de zee en daar wachten haar echte dromen. Een wereldreis, als jongste ooit. “Ho”, zegt haar vader, “nu ga je wel erg ver.” Dat begrijpt Laura best, maar niet van harte. Samen besluiten ze dat ze eerst maar eens naar Engeland moet varen. Laura staat al bijna aan boord als haar vader haar terugroept. Eerst wat lesjes volgen.

In de tijd daarna buigt ze zich over getijden en het weer, berekent ze koersen en leert ze alles over de regels en veiligheid. Op haar dertiende is ze er klaar voor. Guppy verlaat de haven van Maurik en zet koers naar Engeland. Een week later is ze terug. “Zo lang alleen op zee, met wind, regen en golven, die zal wel genezen zijn”, hoopt haar vader stiekempjes. “Dat smaakt naar meer”, zegt Laura hardop.

Zo begint haar nieuwe avontuur, dat volop in voorbereiding is. Er zijn er meer die op het record jagen, dus snelheid is geboden. Guppy en Laura willen zo snel mogelijk weg. Net als eerder in Friesland en later in Engeland is niet iedereen het daar mee eens. Laura trekt zich daar niets van aan: “Mensen zijn ook niets meer gewend tegenwoordig.”

Waar gaat de rechtzaak over?
quote:
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.

Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.

Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.

De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.

Lessen

De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.

Gezinsvoogd

De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.

Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''

De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.

Wat vinden ervaren zeezeilers:

artikel in de Volkskrant
artikel in het nrc

[ Bericht 54% gewijzigd door Marrije op 26-08-2009 21:14:27 ]
pi_72183072
tvp
I'm your wicked uncle Ernie, I'm glad you won't see or hear me as I fiddle about, fiddle about, fiddle about!
I write erotic novels for children.
pi_72183120
IS dat kutkind nou nog niet naar school getrapt, scholen zijn toch alweer begonnen?
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_72183150
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:12 schreef Sakura het volgende:
IS dat kutkind nou nog niet naar school getrapt, scholen zijn toch alweer begonnen?
Volgende week, nog even geduld.
pi_72183156
Hoe wil ze dat doen als ze leerplichtig is?
pi_72183218
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:14 schreef Mylene het volgende:
Regels zijn er om overtreden te worden! Dat is vrijheid, en daarin mag je niets in de weg worden gelegd. Weetjetog?

Gewoon een beetje losbandig leven kunnen leiden, snap je? Moet kunnen toch?
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:17:55 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72183245
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:42 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik herhaal mijn vraag dan maar .. zou de jeugd die zo veel meer digitaal communiceert dan wij, ze zijn ermee groot geworden, daar niet anders mee omgaan?
Vind je het verstandig om te experimenteren met Meisjes?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_72183254
is dit gezeur nog niet over? Laat dat kind lekker gaan als ze wil zeg
stupidity has become as common as common sense was before
pi_72183283
Hugo Borst is het er wel mee eens, hehehehehee
pi_72183317
quote:
Wereldschool
pi_72183349
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:19 schreef mikerw het volgende:
Ja nou.. dat is me er ééntje! Iig wel eentje van het slag heeeeeeeeeeel ervaren solozeler

not dus
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 augustus 2009 @ 21:22:35 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72183375
quote:
Leerplicht is kleinburgerlijke kortzichtigheid. Kinderen van 13 solo de wereld rond laten varen is veiliger dan door amsterdam fietsen, vrijgevochten en bohémien.
pi_72183377
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:20 schreef Trusten het volgende:

[..]

Wereldschool
En hoe wil ze het dan gaan doen met de schoolplicht?
pi_72183413
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:22 schreef Banjerkanjer het volgende:
En hoe wil ze het dan gaan doen met de schoolplicht?
Zoals ik al zei, de wereldschool..
quote:
De Wereldschool verzorgt op afstand onderwijs voor kinderen van drie tot achttien jaar die tijdelijk in het buitenland verblijven. De Wereldschool staat onder toezicht van de Onderwijsinspectie en werkt samen met stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland, stichting NOB.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 augustus 2009 @ 21:24:47 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72183434
precies, even het ankertje uit op de pacific en inloggen maar.
pi_72183438
Wilt behandeld worden als een volwassenen maar dramt door als een klein kind. Laat haar maar gaan, daarna overboord gaan en kapot gaan.. dan wil ik die ouders wel horen piepen.
"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:25:09 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_72183448
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:23 schreef Trusten het volgende:

[..]

[ [url=De Wereldschool verzorgt op afstand onderwijs voor kinderen van drie tot achttien jaar die tijdelijk in het buitenland verblijven]afbeelding[/url] ]
Met een beetjke knappe communicatiemiddelen kom je een heel eind ja .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_72183452
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:23 schreef Trusten het volgende:

[..]

[ [url=De Wereldschool verzorgt op afstand onderwijs voor kinderen van drie tot achttien jaar die tijdelijk in het buitenland verblijven]afbeelding[/url] ]
En op welk adres gaat ze die wereldschool bezoeken?

Schoolplicht betekent namelijk niets anders dan dat een kind verplicht is om een x aantal uren per jaar daadwerkelijk een school te bezoeken, in de klas te zitten.
pi_72183522
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:25 schreef Banjerkanjer het volgende:
En op welk adres gaat ze die wereldschool bezoeken?

Schoolplicht betekent namelijk niets anders dan dat een kind verplicht is om een x aantal uren per jaar daadwerkelijk een school te bezoeken, in de klas te zitten.
Ah oke...geen idee...had alleen dit gelezen:
quote:
De haviste is van plan lessen in haar kajuit te volgen via de zogeheten Wereldschool en haar huiswerk per e-mail te versturen.
pi_72183547
quote:
Als ze eenmaal meerdere keren heftig uitgewoond is door een flinke groep somalische piraten en een jaartje als minderjarige sexslaaf uitgebuit is, is ze oud genoeg en heeft ze geen leerplicht meer.

Tering man, hoeveel moeite wil dat mens doen om door een stel piraten geneukt te worden?
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_72183604
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Met een beetjke knappe communicatiemiddelen kom je een heel eind ja .
Tenzij er een stroomstoring is, ze in een heftige storm zit, er een mast gebroken is en ze hulpeloos ronddobbert, ze als 13 jarig tienersletje ergens in een bananenrepubliek in een haven om hulp gevraagt heeft......
pi_72183614
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:19 schreef mikerw het volgende:
Een jaar geleden ofzo, was op TV de documentaire 'Rauw' te zien. Deze docu ging over een 5-jarig jongetje dat van z'n moeder alleen maar rauw eten kreeg (dus niet gekookt, gestoomd, gebakken of wat..) Bij DWDD werd toen over deze documentaire gesproken. Hugo Borst ging toen in de aanval tegen de moeder van het jongetje, want dit kon toch niet goed zijn voor zijn gezondheid, ontwikkeling etc etc. Hij zei dat hij vond dat de kinderbescherming hiertegen in actie moets komen...

En nu gaat Laura het zeilmeisje ook iets doen wat volgens veel mensen (en deskundigen) slecht is voor haar ontwikkeling, en nu moet het allemaal maar kunnen volgens Hugo...

Ik zeg: vreemd...
pi_72183701
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:27 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ah oke...geen idee...had alleen dit gelezen:
[..]

Leerplicht en schoolplicht zijn 2 verschillende dingen, maar ze zijn allebei van kracht.

Probleem in de leerplicht en de wereldschool (die deze in zou kunnen vullen) is dan, dat Laura zichzelf niet kan en mag onderwijzen: er moet een volwassene aanwezig zijn die haar onderricht geeft met behulp van de wereldschool. Omdat Laura een solo zeilrecord wil vestigen, is er echter niemand aanwezig die haar kan onderwijzen. En daarom voldoet ze ook op deze grond al niet eens aan de leerplichtwet.

Maar de schoolplichtwet die daarnaast evengoed nog bestaat, wordt sowieso al geschonden.

Mits je vrijstelling daarvan kunt krijgen van de leerplichtambtenaar, maar die heeft dat verzoek afgewezen.

DUS... Wanneer Laura dan toch de aftocht kiest, dan zijn haar ouders verantwoordelijk voor het feit dat Laura school verzuimt (spijbelt), en daar worden zij dan ook op afgestrafd.

Meer dan dat, zetten beide ouders het gezag over hun dochter op het spel.

En juist dat laatste, kan ik mij niet voorstellen dat je het zover wil laten komen als ouder, enkel en alleen omdat je de oudere jongere (je weet wel, van die ouders die nooit enig gevoel voor verantwoordelijkheid hebben weten te ontwikkelen) wil uithangen.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:34:14 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_72183729
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:30 schreef Sakura het volgende:

[..]

Tenzij er een stroomstoring is, ze in een heftige storm zit, er een mast gebroken is en ze hulpeloos ronddobbert, ze als 13 jarig tienersletje ergens in een bananenrepubliek in een haven om hulp gevraagt heeft......
Dan heeft ze pech en gaat ze dood of wordt ze verkocht in de vrouwenhandel. Nu nog even nakijken hoe realistisch dat scenario is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_72183997
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind je het verstandig om te experimenteren met Meisjes?
nou nee, tuurlijk niet ..
maar we hebben hier te maken met een meisje die dat dus zelf opzoekt, en al geruime tijd .. en de jeugd van nu communiceert nu eenmaal anders dan de oudere generatie ..
ik snap heus wel dat een beetje mimiek via Skype iets anders is dan lichamelijk contact of zelfs samen in dezelfde ruimte zitten .. maar ik weet uit eigen ervaring dat de ene puber de ander niet is, je hebt er tussen die ronduit gruwelen van fysiek contact en liefst de hele dag alleen in hun kamer zitten en doodongelukkig zijn als ze de straat op worden gestuurd, en ik vraag me af in hoeverre het dan gezond is om die 'gezonde' sociale ontwikkeling af te dwingen ..

Ik bedoel maar, we hebben het hier niet over een meisje dat net op het water komt kijken, we hebben het over iemand die de eerste vier jaar van haar leven op een boot heeft gezeten, die vanaf haar zesde alleen zit te zeilen op plekken waar de meeste volwassenen niet in hun eentje durven te varen etc .. die meid heeft een totaal andere basis dan 'het gemiddelde kind', maar zij wordt daar wel aan af gemeten
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')